ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 12/01/2004

צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד שירותים או נכסים כהכנסה)(תיקון), התשס"ד - 2003, צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד יהלומים או בעד מסחר ביהלומים כהכנסה)(תיקון), התשס"ד - 2003, תקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בשל החזקה ומכירה של יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט)(תיקון), התשס"ד - 2003, תקנות מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה)(שיעורי פחת)(תיקון מס' 3), התשמ"ט - 1989 (תיקון), התשס"ד - 2003, תקנות מס הכנסה (ניכויים מהכנסות משקיעים בסרט ישראלי)(תיקון), התשס"ד - 2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/7720



ועדת הכספים -5-
שגיאה! שם מאפיין מסמך לא מוכר.

פרוטוקולים/כספים/7720
ירושלים, ג' בשבט, תשס"ד
26 בינואר, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 97

מישיבת ועדת הכספים
‏יום שני, י"ח בטבת התשס"ד (‏12 בינואר, 2004), שעה 11:00
סדר היום
1. צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד שירותים או נכסים כהכנסה) (תיקון), התשס"ד-2003

2. צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד עיבוד יהלומים או בעד מסחר ביהלומים כהכנסה) (תיקון), התשס"ד-2003

3. תקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בשל החזקה ומכירה של יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט) (תיקון), התשס"ד-2003

4. תקנות מס הכנסה (ניכויים מהכנסות משקיעים בסרט בישראל) (תיקון), התשס"ד-2003

5. תקנות מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה) (שיעורי פחת) (תיקון מס' 3), התשמ"ט-1989, (תיקון), התשס"ד-2003

6. שונות
נכחו
חברי הוועדה: אהוד רצאבי – מ"מ היו"ר
אלי אפללו
נסים דהן
יצחק הרצוג
יעקב ליצמן
אורית נוקד
אברהם בייגה שוחט
מוזמנים
מאיר קפוטה - הממונה על הכנסות המדינה, משרד האוצר
חזקיה ישראל - התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מרב אלבז (מתמחה)
ייעוץ כלכלי
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן

רשמה: אירית שלהבת



צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד שירותים או נכסים כהכנסה) (תיקון), התשס"ד-2003
היו"ר אהוד רצאבי
אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת הכספים.
אברהם בייגה שוחט
מר מאיר קפוטה, איך משיגים את ה-650 מיליון שקלים האלה? דרך שינוי במדרגות המס?
מאיר קפוטה
אני מיד אתייחס לזה.
היו"ר אהוד רצאבי
יש לנו כאן כמה צווים שמגיעים לאישור הוועדה מדי שנה. נתחיל לעבור עליהם באופן מסודר. הצו הראשון הוא צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד שירותים או נכסים כהכנסה) (תיקון), התשס"ד-2003.
מאיר קפוטה
הצו הזה קובע את הסכום שממנו ואילך מי שנותן שירותים לחברה כלשהי, החברה חייבת לנכות ממנו מס במקור ולהעביר את הסכומים האלה. הסכומים האלה מתעדכנים מדי שנה בהתאם לאיזה מדד. למעשה זה חל על מה שאנחנו קוראים לו "חברה מיליונרית", דהיינו חברה שהמחזור שלה בשנה הקודמת עבר סכום מסויים. כאן אנחנו מתאימים את זה פחות או יותר בהתאם לשינויים שחלו במדד. מאחר והמדד ירד ב-2% אז היינו עקביים – אני אתייחס לזה גם מאוחר יותר – והורדנו קצת את הסכום.
היו"ר אהוד רצאבי
למעשה עדכנתם כלפי מטה.
מאיר קפוטה
בסופו של דבר זה שומר על הקונצפט לפיו חברה שהמחזור שלה מעל סדר גודל מסויים, אם היא מקבלת שירותים היא מנכה במקור את המס. השיעור אצל כל אחד ואחד נקבע כמובן בהתאם לגובה ההכנסות שלו.
היו"ר אהוד רצאבי
אז במהות אנחנו רק מעדכנים. הסכום בתוספת א' נשאר זהה, זה 4.3 מיליון שקל, ורק בתוספת ב' זה ירד מ-850,000 שקלים ל-840,000 שקלים.
מאיר קפוטה
נכון, זה לגבי חברה הקשורה עם חברה אחרת.
היו"ר אהוד רצאבי
הסכום בתוספת א' בכל זאת נשאר אותו דבר?
מאיר קפוטה
כן. לדעתי זה זניח ואין משמעות לשינויים בגודל הזה.
סמדר אלחנני
יש לי הערה על זה. ככל שאתה מקטין את הרף יותר חברות נכנסות. אפשר לחשב את האחוז הזה. אני אפילו בדקתי האם האחוז הוא נכון והוא אכן מינוס 1%. אני סבורה שב-4.3 מיליון שקל מינוס 1% הוא בכל זאת סכום נכבד. אני שואלת למה לא תיקנו כלפי מטה את הסכום הגדול? את הסכומים הקטנים כן תיקנו, 840,000 שקל ו-2.6 מיליון שקל. למה 4.3 מיליון שקל לא הורידו ב-1% כלפי מטה?
היו"ר אהוד רצאבי
האמת היא שהסכום הזה היה בזמנו גבוה הרבה יותר ולפני 2-3 שנים הורידו את זה מהותית.
מאיר קפוטה
אני מבקש לומר משהו עקרוני בסוגייה הזאת. זה חשוב יותר מאשר פרט כזה או אחר. למעשה יש כאן שאלה עקרונית, האם מערכת המס מרחיבה את רשת הניכויים במקור שלה או שהיא הולכת לשיטה של דיווח כללי. זאת סוגייה כללית שצריך יהיה לדון בה. עכשיו יש איחוד של אגפי המסים ולדעתי זאת תהיה אחת הסוגיות המרכזיות שיעמדו על סדר היום.

הקונצפט של משרד האוצר בעשר או חמש-עשרה השנים האחרונות היה לנסות למזער את החיכוך בין האזרח לבין הנישומים, בין השאר באמצעות יצירת מנגנונים אוטומטיים, בעיקר בדרך של ניכוי במקור. לגבי שכירים אני חושב שיש לנו את המנגנון המשוכלל ביותר בעולם. לגבי שירותים ונכסים – גם כן המנגנון הוא רחב למדי. האם יילכו או לא יילכו לכיוון של הרחבה? הסוגייה תבוא לדיון כאן, קודם כול כאשר יבוא לפניכם הצו או התקנה על נושא הגשת הדוח. אני מניח שזה יהיה בשבוע הבא. הסוגייה היא עקרונית וקשורה גם לשאלה האם מערכות המחשוב מסוגלות למיין את הניירות והדוחות שמגיעים ולטפל בהם מבלי להכביד על האזרח.

לגבי שירותים ונכסים – התקנה הזאת, פחות או יותר במתכונת הזאת, אולי קצת למעלה או קצת למטה, קיימת כבר עשרים שנים ואני לא רואה כאן איזה שינוי עקרוני. אם את חושבת שצריך להוריד קצת את הסף ב-1% - - -
סמדר אלחנני
הורדתם אותו בתוספת ג'.
אברהם בייגה שוחט
מה ההגדרה של "נכסים"?
מאיר קפוטה
יש הגדרה בתקנות. זה למעשה כל נכס או שירות שאתה רוכש. זה בעיקר שירותים שנרכשים. אבל למעשה המשמעות היא על חברה גדולה או על המדינה. זה חל למשל גם על המדינה. דרך אגב, לגבי המדינה המספר כאן לא רלוונטי מכיוון שכל אימת שהמדינה רוכשת נכסים או שירותים היא צריכה לנכות מס במקור. זה המדינה, זה מוסדות ממשלתיים וגם חברות פרטיות שיש להן מחזור מעבר לסף מסויים. פשוט לא רוצים להטיל על כל עוסק זעיר לנכות, אין בזה טעם. אבל כאשר מדובר בעוסק גדול או בחברה גדולה, מעבר לסף מחזור מסויים, אז אומרים: תנכה במקור ותעביר.
היו"ר אהוד רצאבי
אנחנו נצביע על הצו הזה.

הצבעה על צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד שירותים או נכסים כהכנסה)
(תיקון), התשס"ד-2003

בעד – 4
אין מתנגדים
הצו נתקבל.
היו"ר אהוד רצאבי
תודה רבה. הצו אושר פה אחד.
סמדר אלחנני
אז לא נתקן את הסכום?
היו"ר אהוד רצאבי
אני חושב שלא צריך לתקן את הסכום. הייתי משאיר את זה כך.


צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד עיבוד יהלומים או בעד מסחר ביהלומים כהכנסה) (תיקון), התשס"ד-2003
היו"ר אהוד רצאבי
הצו הבא הוא צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד עיבוד יהלומים או בעד מסחר ביהלומים כהכנסה) (תיקון), התשס"ד-2003. גם זה במהותו עדכון. הוא עודכן כלפי מטה.
מאיר קפוטה
כאן אין לי מה להרחיב. זה אותו דבר – ניכוי מקור. אין שום שינוי פרט להתאמה.
יעקב ליצמן
מה הסיבה לכך שזה יורד כלפי מטה, בגלל המטבע הזר?
היו"ר אהוד רצאבי
לא, זה מעודכן כלפי מטה בגלל ירידת המדד.
יעקב ליצמן
לא בכל מקום זה יורד.
היו"ר אהוד רצאבי
זה מה שגברת סמדר אלחנני העירה קודם.
יעקב ליצמן
אני שואל, האם הסיבה כאן היא המטבע הזר?
היו"ר אהוד רצאבי
לא. גם בצו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד שירותים או נכסים כהכנסה) זה עודכן כלפי מטה במקום מסויים.


הצבעה על צו מס הכנסה (קביעת תשלומים בעד עיבוד יהלומים או בעד מסחר ביהלומים כהכנסה) (תיקון), התשס"ד-2003

בעד – 4
אין מתנגדים
הצו נתקבל.
היו"ר אהוד רצאבי
אנחנו מאשרים גם את הצו הזה פה אחד.


תקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בשל החזקה ומכירה של יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט) (תיקון), התשס"ד-2003
תקנות מס הכנסה (ניכויים מהכנסות משקיעים בסרט בישראל) (תיקון), התשס"ד-2003
היו"ר אהוד רצאבי
אנחנו עוברים לתקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בשל החזקה ומכירה של יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט) (תיקון), התשס"ד-2003.
סמדר אלחנני
יש לי הערה מקדימה. מדי שנה מאריכים את התוקף של התקנות האלה. עכשיו עומד בפנינו חיפושי נפט ואחר-כך סרטים ומו"פ. אומדן הפסד ההכנסות ממסים הוא 50 מיליון שקלים מדי שנה, זה מה שכותבים בחוק. הרי צריך ללוות את הצעת התקציב באומדן הפסדי הכנסות ממס. לא עשו אי פעם דיון האם זה שווה, האם כדאי או לא כדאי להוציא על הנושא הזה 50 מיליון שקלים. אני גם לא יודעת אם זה באמת 50 מיליון שקלים כי המספר חוזר על עצמו מדי שנה ואני לא יודעת כמה חיפושי נפט יש עכשיו. מו"פ וסרטים זה דבר אחר. אז דבר ראשון, אין מיון נפרד של הדברים האלה.

אני מציעה לחברי הוועדה לחשוב אם זה המקור שצריך לתת דווקא לדברים האלה, לוותר על הכנסות ממסים. עד כמה שאני הבנתי בחיפושי נפט יש היום כללים למסוי בעקבות הרפורמה. אז למה צריך את הסעיף הזה?
היו"ר אהוד רצאבי
מר מאיר קפוטה, אני מציע שתיתן סקירה קצרה גם על נושא הנפט וגם על נושא הסרטים, הדברים הרי באותו ערוץ, כדי שחברי הוועדה יבינו על מה מדובר.
מאיר קפוטה
הרעיון פשוט, כבר לפני שנים רבות ניכרו כשלי-שוק בשני התחומים האלה מכיוון שרמת הסיכון בהם גבוהה מאוד. המדינה החליטה שהיא רוצה לתמרץ באמצעות מערכת המס את ההשקעה בהם.
יעקב ליצמן
מתי לאחרונה מצאו כאן נפט?
היו"ר אהוד רצאבי
יש סימנים כל הזמן.
סמדר אלחנני
מרוויחים מהסימנים. לא מהנפט.
אברהם בייגה שוחט
אבל מצאו גז. נפט זה גם גז.
יעקב ליצמן
נותנים כל הזמן הנחות והטבות אבל לא מוצאים נפט.
היו"ר אהוד רצאבי
אני לא מניח שאדם ישקיע את מיטב כספו במשהו שהוא וירטואלי רק כדי לקבל הטבה במס. רוצים להאמין שאם בכל האגן יש נפט אז לא יכול להיות שדווקא אצלנו אין. הרי משה רבנו הביא אותנו לכאן.
אברהם בייגה שוחט
גברת סמדר אלחנני, את זוכרת למה הביאו את זה? הביאו את זה כאשר אני הייתי יושב-ראש ועדת הכספים. טענו שבעולם מקובל שבהשקעות בסרטים ובהשקעות בחיפושי נפט יש קונססיות מס. מר גביש הביא את זה. זה מה שאני זוכר. הוצע לנו לנהוג כמו שהעולם נוהג בשני הענפים האלה, שהם מסוכנים מאוד וקשה להביא בהם משקיעים. אז היתה טענה שמשקיעים רוצים לדעת שכאשר הם באים לפה הם מקבלים פחות או יותר מה שמקבלים בעולם בתחומים הללו. אני לא יכול להיכנס לפרטים אבל אני זוכר את האידיאולוגיה מסביב לעניין הזה.
היו"ר אהוד רצאבי
בעיקרון השאלה היא האם אנחנו רוצים לעודד את זה או לא. אני אישית חושב שצריך לעודד את זה. אבל לעצם העניין, כרגע אנחנו צריכים לאשר תקנות. אם תעלה תהייה האם צריך את זה או לא, נקיים על כך דיון נפרד.
אברהם בייגה שוחט
אני מציע לאשר את התקנות. ב-1 ביולי ייכנס נציב מס הכנסה חדש ואני מציע שהוא ייתן את דעתו לעניין הזה.
מאיר קפוטה
אני אפנה את תשומת לבו של מר איתן רוב לעובדה שהנושא התעורר בוועדת הכספים.
היו"ר אהוד רצאבי
אם סיימת את הסקירה אני רוצה להציג שאלה לדיון. אנחנו יודעים שברבים מהחוקים הקיימים היום למעשה יש נטייה להכיר בהוצאות מימון ריאליות כאשר הן ספציפיות בתוך חבילה סגורה. כלומר, אם אני מימנתי על-ידי הלוואה סגורה חיפושי נפט או סרט, ואני לא בפרק ב' של חוק המסוי, דהיינו שהקרדיט שלי לא מוכר בדרך הטבע, אז אני חושב שאת הריבית הריאלית כן צריך להתיר בניכוי. היום זה לא מותר בניכוי. אם מכירים בזה בתור דבר רלוונטי, בתור דבר שרוצים לעודד, אם זה חלק מתוך עסקיי אז תן לי גם ניכוי בשל הוצאת ריבית ריאלית.
מאיר קפוטה
אומר לך את עמדתי בנושא. במשך שנים רבות הסוגייה של ניכוי הוצאות מימון היתה תחומה למצב שבו אתה נמצא בתוך חבילה סגורה של חוק התיאומים, ואז הכנסות המימון שלך חייבות במס, הוצאות המימון שלך מותרות במס וזה מתקזז אחד כנגד השני. כל דבר שנמצא מחוץ למערכת הזאת, למעשה הוצאות המימון כמעט ולא הותרו, וזה על רקע הטראומה שלנו משנות השמונים כאשר כל המערכת התנתבה למצב שבו הכנסות המימון היו פטורות, או בכלל ההכנסות היו פטורות, והוצאות המימון היו חייבות במס. בתקופת האינפלציה הגבוהה למעשה זה הוריד את ההכנסות ממסים בצורה דרסטית. אגב, בעקבות התהליך הזה נחקק חוק המסוי בתנאיי אינפלציה וחוק התיאומים בשל אינפלציה.

התפיסה הזאת לגבי הוצאות מימון נסדקה בשנתיים האחרונות. תחילת הסדק היה בוועדת רבינוביץ הראשונה בנושא המקרקעין כאשר בסופו של דבר הוועדה המליצה שבשלב כלשהו הוצאות המימון המשמעותיות ביותר בפרויקטים ארוכים יותרו בניכוי. לאחרונה ניתן גם פסק-דין בנושא הזה.

אני חושב שכל הסוגייה הזאת לא צריכה להיות תוצאה של פסק-דין אלא תוצאה של ראייה יזומה של הסוגייה, גם מתוך ראייה של אובדן ההכנסות הפוטנציאלי שכרוך בעניין הזה. אם יחליטו ללכת על ניכוי של הוצאות מימון, יכול להיות שצריך להרחיב את זה מכיוון שאנחנו יודעים שבמקרקעין יש הוצאות מימון גם על משכנתה, כלומר גם ליחידים יש ניכוי של הוצאות מימון ולא רק לחברות או לגופים עסקיים שמבצעים עסקה ארוכת-טווח.

לכן אני מציע, הסוגייה הזאת היא סוגייה נפרדת. היא סוגייה כבדה מאוד מבחינת הכנסות המדינה, כבדה מאוד מאוד.
היו"ר אהוד רצאבי
כיוון שבנושא יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט וגם בנושא הסרטים לא עושים את זה רק אותם גופים שמחפשים את הנפט אלא גם אתה וגם אני יכולים לקנות לצורך ניכוי מס תעודות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט, אז אם אני נזקק להוצאות מימון – שוב, זה לא לעצם הדיון שאנחנו מקיימים כעת אבל זה קונצפט שאנחנו צריכים לחשוב עליו – אם לצורך זה אני קונה נייר באמצעות הלוואה ספציפית, תן לי לנכות את המס.
מאיר קפוטה
מעבר לצעד הגדול שכבר קיים על ניכוי הוצאות נפט, אנחנו הולכים כאן צעד נוסף. מה קיים לגבי הוצאות נפט? רואה חשבון מסיים את השנה, יש לו רווחים, יש לו הכנסות, הוא יכול להוציא הוצאה שמבחינתו היא הוצאה הונית לחלוטין, השקעה בסרט או השקעה בנפט, וההוצאה הזאת תהיה מותרת מבחינתו. זה כשלעצמו קונססיה גדולה מאוד. עכשיו אתה בא ואומר: אם הוא לא גמר את השנה ברווח בשל הכנסות אלא הוא לקח הלוואה ויש לו הוצאות מימון בגינה, גם את זה נתיר בניכוי. זה כבר ללכת רחוק מאוד.
היו"ר אהוד רצאבי
זה היה הערת אגב. זה לא נוגע לתקנות הללו. אנחנו נעמיד את שתי התקנות להצבעה.

הצבעה על תקנות מס הכנסה (כללים לחישוב המס בשל החזקה ומכירה של יחידות השתתפות בשותפות לחיפושי נפט) (תיקון), התשס"ד-2003 ותקנות מס הכנסה (ניכויים מהכנסות משקיעים בסרט בישראל) (תיקון), התשס"ד-2003

בעד – 5
אין מתנגדים
התקנות נתקבלו.
היו"ר אהוד רצאבי
התקנות אושרו פה אחד.
מאיר קפוטה
אני מבקש להעיר הערת אגב. בנושא הסרטים לדעתי חל שינוי מאז שהותקנו התקנות האלה לראשונה. בשנתיים האחרונות יש לנו קרן שמעניקה סכומי תמיכות לסרטים. יכול להיות שכאן כן יש מקום לבדיקה האם עדיין צריך לתת אותה רמה של הטבות מס כמו שניתנה בעבר.
אברהם בייגה שוחט
הרקע היה שניסו למשוך השקעות זרות שיפיקו סרטים בארץ.
מאיר קפוטה
גם זרות וגם מקומיות.
אברהם בייגה שוחט
הקרן היתה קיימת גם אז במבנה אחר.
מאיר קפוטה
אבל היא הפכה להיות משמעותית מאוד.
אברהם בייגה שוחט
וגם במשרד התעשייה והמסחר היה אז 30 מיליון שקל, זה היה מפוצל בין כמה משרדים. עכשיו חיברו את המאמץ ויש את הקרן, וזה דבר טוב כשלעצמו.
מאיר קפוטה
אני רוצה לומר הערה עקרונית בעניין הזה. אחת הסיבות להתנגדות להטבות מס היא מכיוון שברגע שנתת הטבה זה לא מגיע לתקציב, אין בקרה שנתית על העניין הזה ולכן זה "רחוק מן העין, רחוק מן הלב". זאת טענה נגד הטבות מס, בניגוד למענק תקציבי. העובדה שהתקנות האלה מתחדשות מדי שנה והן לא תקנות קבע באה לאזן את החיסרון הזה ולהביא את זה מחדש בפניכם. אני לא מוציא מכלל אפשרות – כמו שאומרת גברת סמדר אלחנני – לעשות בדיקה נוספת, לאו דווקא בהקשר הזה, האם באמת היום אנחנו רוצים לתת את התמריץ הזה כאן ולא במקום אחר. אולי השתנו סדרי הקדימויות.


תקנות מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה) (שיעורי פחת) (תיקון מס' 3), התשמ"ט-1989, (תיקון), התשס"ד-2003
היו"ר אהוד רצאבי
ולבסוף אנחנו נדרשים לאשר את תקנות מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה) (שיעורי פחת) (תיקון מס' 3), התשמ"ט-1989, (תיקון), התשס"ד-2003.
מאיר קפוטה
התקנות היום נותנות פחת מואץ להשקעות מסויימות בחברה תעשייתית, בבית מלון וכולי. המערך הזה של פחת מואץ לפעילות תעשייתית קיים כבר שנים רבות. אני חושב שצריך להאריך את זה. אני לא מוציא מכלל אפשרות שבמהלך השנה הבאה אנחנו נבחן את סוגיית הפחת. פחת זה אכן אחד הכלים לקידום המשק כקטר של צמיחה. בעולם זה אחד הכלים בהם נהוג להשתמש כאשר מנסים לצאת ממיתון. אנחנו שקלנו את זה בחודשים האחרונים. העלות של כל שינוי בתחום הפחת היא גבוהה מאוד, לכן לא הלכנו כרגע למהלך מסוג כזה.
אברהם בייגה שוחט
זה לא עלות. זה דחיית מס.
סמדר אלחנני
אתם תמיד מסבירים לי שזה לא עולה כסף. אני אזכור את מה שאמרת עכשיו.
מאיר קפוטה
קודם כול יש עלות מבחינת תזרים מזומנים מכיוון שאם אני מקדים רכישות אז יש לי בעיה במידי. בטווח הארוך צריך לבוא ולבחון. אגב, רמת הפחת בישראל היא גבוהה למדי יחסית למקובל בעולם.
סמדר אלחנני
זה פחת מואץ, אז זה עוד יותר גבוה.
מאיר קפוטה
רמת הפחת, בהינתן שזה פחת מואץ, היא גבוהה למדי יחסית למקובל בעולם. אני אכן חושב שסוגיית הפחת צריכה להיבחן פעם נוספת בעתיד.
אלי אפללו
מה דעתך בעניין הזה?
מאיר קפוטה
כאשר אנחנו בוחנים את האלטרנטיבות השונות של מנועי צמיחה, פחת מואץ הוא אחד המנועים הפוטנציאליים האפשריים. הבעיה היא שאנחנו לא מסוגלים היום להעמיד את המשאבים הדרושים כדי לעשות מהלך שהוא מסיבי מספיק כדי להתניע אבל אפשר לעשות מהלך נקודתי. יש סדרה של פחתים מואצים, גם בחוק לעידוד השקעות הון וגם בתקנות האלה.
היו"ר אהוד רצאבי
מי שיש לו בית מלון בדרך כלל הוא גם מפעל מאושר אז יש לו אפשרות לקבל הטבה מפה או משם. דרך אגב, זה רק הגדלת שיעורי פחת. זה לא מתייחס כעת לניכוי בשיעור פחת.
מאיר קפוטה
זה לא ניכוי בשיעור פחת. אנחנו נגד ניכוי נוסף שמעביר אותך מעבר ל-100%.
היו"ר אהוד רצאבי
אני מדבר על ניכוי בשל פחת אפרופו חוק המסוי בתנאי אינפלציה, שעל כך אני אעיר בנפרד.
סמדר אלחנני
ה-100% עוצר את זה?
מאיר קפוטה
ה-100% עוצר את זה, בוודאי.
היו"ר אהוד רצאבי
אנחנו נעמיד את התקנות הללו להצבעה.
טמיר כהן
יש פה טעות בתאריך. זה צריך להיות י"ט בטבת ולא ו' בטבת. זה קורה כל 19 שנים.
היו"ר אהוד רצאבי
אנחנו נשנה את התאריך.


הצבעה על תקנות מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה) (שיעורי פחת) (תיקון מס' 3), התשמ"ט-1989, (תיקון), התשס"ד-2003

בעד – 7
אין מתנגדים
התקנה נתקבלה.
היו"ר אהוד רצאבי
התקנה התקבלה פה אחד. תודה רבה.


שונות
היו"ר אהוד רצאבי
אנחנו גמרנו את התקנות היום. סמדר ביקשה להעיר דבר מה.
סמדר אלחנני
כבר לפני זמן רב כתבתי על זה והבאתי את זה לתשומת לב החברים. הנושא הראשון הוא הצמדת מדרגות המס. הנוסח בסעיף 120(ב) בפקודת מס הכנסה הוא כדלהלן: "ב-1 בינואר של כל שנת מס יתואמו תקרות ההכנסה, סכומי נקודות הזיכוי ונקודות הקצבה וכן ההנחות הסוציאליות שהיו ב-1 בינואר של שנת המס הקודמת לפי שיעור עליית המדד בשנת המס הקודמת". זה אומר שהמחוקק תמיד רואה את המצב כמו שהוא רגיל. תמיד חשבו שיש רק אינפלציה, שהמחירים רק עולים. מעולם לא חשבו שהמחירים יורדים. השנה לראשונה מאז החלת הרפורמה במס המדד הקובע הוא מינוס 1.96%.

פניתי לנציבת מס הכנסה כשידעו שזה מה שהולך לקרות, כבר לפני 3 חודשים, ושאלתי אותה מה מתכוונים לעשות. הפרשנות שלי, אם משפטן קורא את החוק, היא שרק אם יש עלייה. אם היו מתכוונים לשני הכיוונים אז היו אומרים "שינוי במדד". לגבי שכר הבכירים שצמוד לשכר הממוצע במשק כתבנו "שינוי השכר" ולא "עליית השכר". אז אמרו לי: כמובן, כמובן, אנחנו לא נשנה. לפני 3-4 ימים התקשרו אלי ואמרו: אמנם אמרנו אבל אנחנו הולכים להפחית כלפי מטה.

מבחינה כלכלית טהורה אין לי מה להגיד, הפחתת המדרגות בסך הכול שומרת על כוח הקנייה של הכסף. כוח הקנייה עלה, צריך להפחית את המדרגות. אבל את זה צריך לראות על רקע הרפורמה במס. שלב ג' של הרפורמה במס, שהתחיל לפני 11 ימים, נתן הקלה גדולה מאוד במס, שכמובן מתבטאת רק בשכר הבינוני והגבוה, היא לא מתבטאת בשכר הנמוך. מאז שהיתה ועדת רבינוביץ חזרתי ופניתי אליהם, אמרתי: תנצלו את הכסף הזה לפחות לכולם. הרפורמה במס לא שינתה את רוחב המדרגה הראשונה, לא נגעה בשיעור הראשון, שהוא 10%, הוא נשאר אותו שיעור, וההקלות התחילו רק מהשיעור השני, מ-18% ל-17%, מ-27% ל-26%, ומ-50% ל-49% שזה עד אין-סוף. ככל שההכנסות גבוהות יותר הן מקבלות הנחה.
אמרתי
יש לכם כמה מנגנונים. דבר ראשון, תרווחו את המדרגה הראשונה. דבר שני, תקטינו את השיעור הראשון. דבר שלישי, וזאת הצעה שאני חוזרת עליה כל הזמן, במקום רפורמה במס תנו חצי נקודת זיכוי גם לגברים. לנשים יש חצי נקודת זיכוי מעבר לגברים רק בגין היותן נשים, לא משנה אם הן נשואות ואם יש להן ילדים או לא. בעבר רפורמת בן-בסט ניסתה לבטל את זה, וכידוע "זה לא יעלה על הדעת". אמרתי: תנו חצי נקודת זיכוי לגברים, זה בערך מיליארד שקל לשנה וגמרנו, שיהיה שוויון. אני בעד זה שגברים שווים לנשים ולהיפך, נשים שוות לגברים, לפחות במערכת המס.
אלי אפללו
נשים שוות יותר.
סמדר אלחנני
זה מה שחבר הכנסת בייגה שוחט אמר לי אז. אני מחברת את כל מה שקורה עכשיו. הרפורמה במס מקטינה את נטל המס. ההצמדה השלילית מעלה את נטל המס.
אברהם בייגה שוחט
ההחלטה אתמול מקטינה את נטל המס עוד פעם.
סמדר אלחנני
הנטל עולה יחסית בהכנסות הנמוכות. אני מדגישה את זה בפניכם כי אין איזון בדברים האלה. אני מנסה להראות את כל התמונה.

כשהקפיאו את השכר הממוצע במשק לצורך כל מיני מנגנונים הוקפא גם שכר המינימום. ב-2002 הרחיבו באופן חד-פעמי את המדרגה הראשונה כך שמי שמקבל שכר מינימום לא נפגע אלא הרוויח מזה משהו. בשנת 2003 הלכתי לוועדת רבינוביץ ואמרתי להם: שכר המינימום נשאר עדיין מוקפא כי השכר הממוצע עדיין מוקפא, קצת רחמנות. שום דבר – חזרו למדרגות כפי שהן היו ב-2001.

ועדה אחרת הפחיתה את השיעור הנמוך של ביטוח לאומי. אז בפועל מי שמקבל שכר נמוך מאוד לא הרגיש את עליית נטל המס כי הוא שילם פחות ביטוח לאומי, אבל בשביל לפצות על כך, הם הרי צריכים לשחק משחק סכום אפס, אז העלו את השיעור השני של הביטוח הלאומי. זאת אומרת, אנשים המשתכרים בין 11,000-35,000 משלמים יותר מס בגלל הביטוח הלאומי.

אני קוראת בעיתון שהולכים להקל על בעלי הכנסות נמוכות. בעלי הכנסות נמוכות – אתם תראו בנייר שחילקתי, המס שלהם נמוך מאוד.
אברהם בייגה שוחט
בואו נחכה, תבוא לכאן הצעת חוק בשבוע הבא.
סמדר אלחנני
רווק שמשתכר 3,500 שקל שילם בדצמבר 55 שקלים. אם לא היו מצמידים את המדרגות ברפורמה הוא היה משלם 41 שקל, ועכשיו הוא חזר למצב שהיה, 53 שקלים. לכן דרך מערכת המס אי אפשר לעזור לבעלי הכנסות נמוכות, או אפשר לעזור רק מעט.
היו"ר אהוד רצאבי
יש בעולם מה שנקרא "מס שלילי". צריך לחשוב גם על זה.
סמדר אלחנני
במדינה שמקצצת את קצבאות הילדים יש מס הכנסה שלילי? תסדר קודם קצבאות ילדים ורק אחר-כך תעשה מס הכנסה שלילי.
היו"ר אהוד רצאבי
מר מאיר קפוטה, אני רוצה להיאחז בעניין שעלה כאן, עדכון מדרגות המס ונקודות הזיכוי לפי עליית המדד או ירידתו. אני חושב שאם מחליטים על כך – ואני לא מביע כרגע דיעה כי זה לא על סדר היום שלנו – צריך ללכת באותו קו לכל אורך הדרך. אם מחליטים שגם כאשר יש ירידת מדד צריך להוריד את המדד בכול הדברים, צריך לעשות את זה בכל החוקים. גם כאשר יש לאדם חובות מס אני סבור שצריך להוריד את הקרן.

אני מבקש לציין בקצרה דבר שאתה בוודאי מודע לו. ב-3 ביוני 2002 יצא חוזר של נציבות מס הכנסה שנקרא: "יישום הוראות חוק התיאומים בתקופה של ירידת מדד". הרציו של כותב החוזר היה כדלהלן: "המחוקק לא צפה כלל אפשרות של ירידת המדד ועל כן נעדרות מן החוק הוראות שהיו מתבקשות אילו נתכוון לתאם את הנתונים גם לגבי מדד שלילי. על היעדר כוונה של המחוקק לעשות תיאומים לשינוי המדד השלילי ניתן ללמוד הן מהלשון בה השתמש, למשל 'שיעור עליית מדד' ולא 'השינוי במדד' ". מזה הסיקו מסקנה שאם יש ירידה במדד זה צריך להיעצר באפס ולא להוריד. אז תחליטו אם זה הכיוון. הוחלט שב-2003 לא מיישמים את חוק המסוי בתנאיי אינפלציה אלא מעמידים את זה על אפס ועכשיו אנחנו כן משתמשים בהורדת מדד. אז צריך ללכת לכל האורך. אני אומר בכוונה, גם מי שיש לו חובות תוריד לו 2%. אם הולכים בכיוון הזה אז הולכים בו עד הסוף.
אברהם בייגה שוחט
קודם כול, אני מבקש ממך אדוני היושב-ראש ואדוני מנהל הוועדה לשמוע, אני מבקש לקבל את המכתב של שר האוצר נתניהו ואת המכתב של מר אורי יוגב בעניין גיל הפרישה. בדיוני התקציב הם הביאו מכתבים לוועדה והקריאו אותם. אני לא יודע לאן זה נכנס, איפה זה נמצא. הדברים האלה לא נכנסו בחוק, הם סירבו להכניס אותם לחוק. אז הייתי מבקש שהמכתבים יחולקו לכל חברי הוועדה. אני למשל חושב שכל קרנות הפנסיה צריכים לקבל אותן. זה סיפור עם מחויבות לגמרי לא קטנה.

דבר שני, אני מבקש שתהיה פנייה לאגף התקציבים באוצר להוציא את ההרשאה להתחייב על 3 מיליארד שקל. הוא אמר שהוא יעשה את זה. אני לא יודע מתי הוא יביא את זה.
היו"ר אהוד רצאבי
הוא חייב לעשות את זה לפני אפריל.
יצחק הרצוג
ויותר מזה, הם התחייבו להכניס את זה בחקיקה.
אברהם בייגה שוחט
לא, הם התנגדו להכניס את זה בחקיקה.
יצחק הרצוג
על הקרן הזאת הוא אמר שלפחות יהיה סעיף מסמיך. הוא אמר פעמיים שהעובדה שזה לא נכנס נובעת מטעות סופר.
אברהם בייגה שוחט
לפי דעתי הם נתנו תשובה שלילית, הם לא רצו להתחייב לשום דבר.
יצחק הרצוג
אבל הם אמרו שיהיה סעיף הסמכה.
אברהם בייגה שוחט
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לומר לך ולחברי הקואליציה שאינם כאן מילה אחת. אני פרצתי בצחוק כאשר קראתי בעיתון שחברי הקואליציה היו בשוק ושהם לא הבינו. הנושא הזה היה כאן בדיון במשך כל הלילה בניסיון להבהיר את הדברים ובניסיון להגיד שלא מרמים את הוועדה ושיש כאן טייס אוטומטי. זה נאמר במפורש ולכן לא הצבענו בעד החוק הזה. ופתאום אני קורא בעיתון שחברי הקואליציה היו ממש בירח באיזה מקום ולא ידעו. זה היה נושא שלא נדון רק ברגע אחד אלא הדיון התמשך 6-7 שעות, עם הפסקות ודיונים מאחורי הקלעים וכן הלאה. לכן אני מציע לחברי הקואליציה – הרגע אתה היחיד, אין פה אחרים – אם הם לא מבינים על מה מדובר אז כדאי שיהיו בישיבות וכדאי שיקשיבו ולא יגידו אחרי זה שרימו אותם. זה נשמע פופוליסטי מאוד לבוא אחרי כן ולהגיד: לא ידענו שמדובר על גיל 64.

ודבר אחרון, היתה איזה נקודה ששאלתי עליה את גברת סמדר אלחנני אבל אני רוצה שזה יכנס גם לפרוטוקול. תוך כדי ההצבעות הסתכלתי על התיקון. אתה זוכר שהיתה בעיה שהאוצר אמר שהעדכון יהיה רק אם פעם בשנה המדד יעלה ב-5%. זה היה לגבי נקודת הזיכוי. הפשרה היתה 5% מצטבר לאורך 3 שנים.

עליתי למעלה להצבעות ובזמן ההצבעות דפדפתי והסתכלתי על הניסוח והוא לא מצא חן בעיני. ביקשתי מגברת סמדר אלחנני לבדוק את הניסוח כי בעיני הוא לא מכסה את העניין והיא אמרה לי שזה התשובה שישנה. אני רוצה שיהיה ברור לגמרי שהניסוח הזה הוא ניסוח משפטי מלא שמכסה את העניין. הניסוח נראה בעיני מעורפל מאוד.
שגית אפיק
ישבתי עם היועצים המשפטיים של מס הכנסה. אם אתה זוכר, אני חזרתי אליך לגבי ה-5% כי אני זכרתי 4%. הניסוח מכסה את זה.
סמדר אלחנני
אתם רואים שמניסוח אפשר לעשות הכול.
היו"ר אהוד רצאבי
מדובר בעדכון של נקודות זיכוי כאשר יש עליית מדד מצטברת של 5%, להבדיל ממה שהיה קודם לכן, עדכון פעם בשנה.
אברהם בייגה שוחט
הניסוח הזה מכסה את זה?
שגית אפיק
זה מכסה.
מאיר קפוטה
"עלה המדד במועד כלשהו באחת משנות המס המנויות בסעיף קטן (א) ב-5% לעומת המדד הידוע ב-1 בינואר 2004, החל משנת המס שלאחר שנת המס שבה עלה המדד כאמור (בסעיף זה – שנת העדכון) לא יקראו את סעיפים 33(א) ... כאמור בסעיף קטן (א); ואולם על אף האמור בסעיף זה תתואם נקודת הזיכוי לפי שיעור עליית המדד שעלה מ-1 בינואר 2004 עד ל-1 בינואר בשנת העדכון".
סמדר אלחנני
אבל לא יהיה עדכון מידי.
אברהם בייגה שוחט
זאת אומרת, זה יעודכן רק ב-1 בינואר? זה המשמעות של העניין. זאת אומרת, אם ה-5% הגיע באמצע השנה אז לא יהיה עדכון באותו מועד.
היו"ר אהוד רצאבי
זה לא מה שאנחנו אמרנו, אני נורא מצטער.
אברהם בייגה שוחט
אמרנו שברגע שזה מגיע ל-5% משנים את נקודת הזיכוי, זאת היתה הכוונה.
היו"ר אהוד רצאבי
זה היה הסיכום. כשיש עליית מדד של 5% מצטבר, באותו רגע מעדכנים.
שגית אפיק
אני הבנתי שמעדכנים בשנת המס שלאחר מכן. זה גם מה שאמרו אנשי נציבות מס הכנסה שאיתם ישבתי וכתבתי את הנוסח – עכשיו אני מבינה גם למה זה נאמר – שאין להם אפשרות לעדכן באופן אוטומטי.
סמדר אלחנני
יש להם אפשרות.
היו"ר אהוד רצאבי
איך עשו את זה עד היום? היתה עליית מדד וכל 3 חודשים היו מעדכנים. אז אין מניעה.
מאיר קפוטה
לדעתי יש פה סתירה בנוסח הזה. כאשר אומרים "עלה המדד במועד כלשהו באחת משנות המס המנויות בסעיף קטן (א)" – זה בתוך אותה שנה עלייה של 5%. מצד שני, מיד לאחר מכן כתוב "לעומת המדד הידוע ב-1 בינואר 2004", שזה כביכול אומר: בוא תעשה את זה מצטבר. לכן בתוך הנוסח הזה יש כאילו סתירה.
היו"ר אהוד רצאבי
איך פותרים את זה?
סמדר אלחנני
כאשר קראתי את זה הבנתי שזה מצטבר.
שגית אפיק
אני אקרא את זה שוב ואבדוק את זה. אם זאת היתה הכוונה אנחנו נסדיר את העניין. אני אבדוק את זה ואחזור אליכם. אם יש צורך בתיקון וזאת היתה הכוונה, התיקון ייעשה.
אברהם בייגה שוחט
אני מציע שהוועדה תשלח מכתב לאגף התקציבים במשרד האוצר בעניין ההרשאה להתחייב, אחרת זה יכול להתמסמס.
היו"ר אהוד רצאבי
חבר הכנסת שוחט, קודם כול נהניתי שמדברים אלי לראשונה בלשון רבים כי פנית אל חברי הקואליציה ואני אדם אחד.
אברהם בייגה שוחט
ברגע שאתה היושב-ראש אתה רבים.
היו"ר אהוד רצאבי
לכבוד רב הוא לי.

לעניין הכתבה בעיתון הכתב אמר לי שאין 62 אלא 64. אמרתי לו: אדוני, אני יודע שיש 62. אני ער למה שאתה מעלה כעת, אני ער לטייס האוטומטי, הייתי ער לכך במשך עשרים וארבע השעות האלה.
אברהם בייגה שוחט
אבל חבריך לא ערים לכך.
היו"ר אהוד רצאבי
מי שלא הבין, לא הבין. אני הבנתי שזה יהיה טייס אוטומטי.
יצחק הרצוג
הם אמרו שהם נדהמים לראות את זה. העלינו את זה עשר פעמים פה.
אברהם בייגה שוחט
במשך כל הלילה היה משבר סביב העניין הזה.
סמדר אלחנני
הרי הוא הפסיק את הדיון בגלל זה.
היו"ר אהוד רצאבי
נכון, ואז חזרו עם ההצעה על שלוש שנים ועם הוועדה שיש לה אפשרות.
אברהם בייגה שוחט
דרשנו ולא קיבלנו שהסמכויות של הוועדה יאושרו פה, ודרשנו שהדיווח יהיה לכאן, ודרשנו שהוועדה שמחלקת את הכסף תביא את ההכרעות לכאן. אבל שום דבר לא בא הנה. מרגע שנגמרה הישיבה אנחנו יותר לא בעסק.
יצחק הרצוג
אגב, הם סיבנו בניסוח של החוק. לא כל דבר שהם הבטיחו נכנס לחוק. הוא אמר כאן: זה טעות סופר. זה לא כל הוועדה אבל יהיה סעיף מסמיך. היתה על זה הבהרה. אני מחכה לראות את הפרוטוקול.
אורית נוקד
חבר הכנסת בייגה שוחט אכן ביקש את שני המסמכים ואני חושבת שנכון לבקש לראות אותם.

בישיבה אמרתי שהמכתב, בכל הקשור לוועדה הציבורית שעוסקת בנושא העלאת גיל הפרישה של נשים, המכתב היה מנוסח באופן הרבה יותר טוב מאשר האופן שהדברים נוסחו בחוק. אבל מה לעשות, אף אחד לא רצה לשמוע. קראתי גם שיכול להיות שיתקיים דיון בוועדה ולא ברור אם כן או לא. אני מגישה תיקון להצעת החוק ואני אומרת שזה יהיה חלק בלתי נפרד מהעניין. לפחות לבטל את המנגנון הזה של הטייס האוטומטי.
היו"ר אהוד רצאבי
אני לא יודע מבחינה משפטית איך אפשר לעשות דבר כזה ואם אפשר לעשות דבר כזה.
אברהם בייגה שוחט
רק בתיקון חוק.
אורית נוקד
כבר היום אני מניחה הצעת חוק.
יצחק הרצוג
חבר הכנסת חיים כץ מצא שיש גם איזה תקלה בטבלאות.
מאיר קפוטה
אני רוצה להתייחס לנושא העדכון כלפי מטה ולנושא השימוש שעשינו בסכום שנחסך.

קודם כול מה היה כאן. אכן המדד ירד בכ-2% במהלך שנת 2003. מבחינה משפטית התפיסה שלנו אומרת שנוסח החוק כפי שמופיע היום, אמנם יש שם הגדרה "שיעור עליית המדד שווה כך וכך", ומה שקובע הוא ה"כך וכך". ה"כך וכך" אומר: קח את המדד בסוף התקופה מחולק במדד בחלקי התקופה. המשמעות הכלכלית היא ברורה לחלוטין. יש כאן מערכת שלמה שצריכה לשמור לאורך שנים על רמה ריאלית אחידה. אנחנו לא רוצים שנטל המס יעלה ללא בקרה, אנחנו לא רוצים שהוא ישתנה, גם בכיוון מטה, ללא בקרה. אנחנו רוצים לשלוט בעניין הזה. אגב, מדובר לא על סעיף 121 לפקודה בלבד אלא מדובר על מערכת שלמה בחוקי המסוי.
היו"ר אהוד רצאבי
דרך אגב, זה נעשה מדד ידוע למדד ידוע, דצמבר מול דצמבר?
סמדר אלחנני
לא, זה נובמבר מול נובמבר.
היו"ר אהוד רצאבי
מדד ידוע?
סמדר אלחנני
לא. מדד רגיל. מה שאתה יודע ב-15 בדצמבר.
מאיר קפוטה
המידע כיצד צריך לעדכן את זה היה אחרי הפרסום של המדד ב-15 בדצמבר.
לכן, לפחות לדעתי, התפיסה שאומרת
בוא תיצמד לעיקרון כשזה למעלה וכשזה למטה באותו אופן, תשמור על רמה ריאלית לאורך ימים – היא תפיסה נכונה.

בהערת אגב אני אומר, הזחילות שקרו בנטל המס במהלך השנים נבעו בדיוק בשל כל מיני סעיפים מן הסוג הזה, במקומות שהם לא היו, שגרמו לזחילה כלפי מעלה בנטל המס בצורה משמעותית. זה חלק אחד.

חלק שני, צריך להחליט מה עושים עם התוספת הזאת של 650 מיליון שקל שאנחנו אמורים לגבות אם יעדכנו את זה כלפי מטה כפי שהוחלט. ההחלטה שלנו היא לנסות לקחת את הסכום הזה ולהחזיר את זה למערכת המס. גם כאן לדעתי זאת החלטה נכונה. אנחנו יודעים מניסיון העבר שכאשר יש תוספות בהכנסת המסים, בין משום שעלינו במחזור העסקים ובין משום שיש זחילות מהסוג הזה, פעמים רבות הן מצאו את דרכן בסופו של דבר למקומות אחרים, למשל להגדלת ההוצאה הציבורית, מבלי שהיתה כוונה מראש לכך. לקחת את הסכום הזה ולהחזיר אותו למערכת המסים על מנת לשמר את נטל המסים ולא לגרום להעלאתו, קודם כול מבחינתנו זה תואם את המדיניות שלנו ליצור הפחתה ארוכת טווח בנטל המסים.

עכשיו השאלה היא איך להחזיר את זה. האם להחזיר את זה באותה התפלגות שבה זה היה או להחזיר את זה בהתפלגות אחרת. כאן אנחנו החלטנו למקד את זה בבעלי הכנסות נמוכות. גם כאן אני חושב שזה מהלך נכון, בשל שלוש סיבות. סיבה ראשונה, מבחינת השוויון. אמרתי את זה כבר בעבר בוועדה ואני רוצה להדגיש את זה שוב. ההמלצות של ועדת רבינוביץ – אגב גם ההמלצות של ועדת בן-בסט לפניה – לא הציבו לעצמן כיעד לשפר את השוויון. הן הציעו כיעד לא לפגוע בשוויון. היעד הזה לדעתי היה בר-השגה והוא גם יושג, אבל המשמעות היא שההתפלגות של תשלומי המסים אחרי הרפורמה תהיה דומה בעיקרה להתפלגות לפני הרפורמה.
אברהם בייגה שוחט
נדמה לי שבדוח בן-בסט כתוב להוריד את רמת האי-שוויון, אם אני זוכר נכון, גם בכתב המינוי וגם במסקנות הוועדה.
סמדר אלחנני
דוח בן-בסט שונה מאוד מדוח רבינוביץ.
מאיר קפוטה
אני מפריד בין המהלך בתחום המס הישיר על העבודה, שזה דבר אחד, לבין המכלול, שכולל גם את מסוי ההון וגם מהלכים אחרים בתחום המסים העקיפים.

בתחום מס ההכנסה על יגיעה אישית, על עבודה, בסופו של דבר השינוי של טבלת המס שומר פחות או יותר על ההתפלגות כפי שהיתה לפני הרפורמה. כך היה גם בדוח ועדת בן-בסט למיטב ידיעתי וכך היה גם בוועדות קודמות. לא היו לנו מספיק הכנסות – גם בוועדת בן-בסט סדר הגודל של ההכנסות היה כ-10-12 מיליארד שקלים – 2% תוצר פלוס. לא היה מספיק כסף כדי לשפר שיפור משמעותי את האי-שוויון.

כאשר אנחנו מסתכלים על המערכת הכוללת ואנחנו מביאים בחשבון גם את ההון, אז גם בוועדת רבינוביץ ואף יותר בוועדת בן-בסט היתה כוונה שהמסוי על ההון ישפר את האיזון בין השניים. כשאנחנו מוסיפים לזה גם מסים עקיפים, כפי שקרה בשנה האחרונה, שהמסים העקיפים עלו, אנחנו מקבלים תוצאה שאומרת לנו: אם יש לכם עודף כספים תפנו את זה לכיוון בעלי הכנסות נמוכות במטרה להגדיל את הפרוגרסיביות ולהקטין את האי-שוויון.

לכן, לפחות על-פי התפיסה שלי, כל סכום שיתפנה אני חושב שצריך להפנות אותו לבעלי הכנסות נמוכות ולגרום לכך שהשוויון יגדל מבחינת מערכת המס. אני לא מתייחס להיבטים אחרים שלא קשורים למערכת המס.

לזה יש עוד שני יתרונות, הן בתחום הביקושים, אנחנו חושבים שהנטייה השולית תיצור עכשיו ביקושים וזה יכול לשמש סוג של קטר למשק; והן מבחינת התמריץ ליציאה לעבודה. כאשר אתה מעלה את סף המס ומוריד את המס לבעלי הכנסות נמוכות אתה מתמרץ עבודה.

על זה אני רוצה להוסיף עוד עניין. לפחות על-פי תפיסתי לטווח ארוך אנחנו צריכים להוריד את נטל המסים. איך שאנחנו מסתכלים היום על הטייס האוטומטי של מערכת המסים, נטל המס יירד אבל לא בצורה מספקת כשאנחנו מסתכלים על פני 4-6 השנים הקרובות. לכן ההחלטה מבחינתנו היתה לעשות מאמץ, אם תהיה לנו אפשרות במהלך השנה הקרובה לקחת סכום ממשי וגדול ולהפנות אותו לבעלי הכנסות נמוכות. לכן גם שמרנו את העניין הזה.
אברהם בייגה שוחט
איך עשיתם את זה עד עכשיו, דרך המדרגות?
מאיר קפוטה
כן. אילו יכולנו עכשיו לקחת סכום של 2-2.5 מיליארד שקלים, היינו עושים מהלך גדול יותר ואז היינו מורידים יותר. נכון לרגע זה אנחנו לא בטוחים בתחזית ההכנסות לשנה הבאה. עכשיו לקחנו את ה-650 ומיקדנו את זה רק בבעלי ההכנסות הנמוכות דרך המדרגות. העלינו את שתי המדרגות הראשונות והורדנו את המדרגה השלישית. בדרך הזאת למעשה מי שמשתכר מעל 10,000 שקלים לא מקבל שום דבר, מצבו לא מורע ולא מוטב. מי שמשתכר פחות מזה מקבל בין 50-75 שקלים. לאדם שמרוויח 3,500 או 4,000 שקל לחודש, אם הוא מקבל עוד 70 שקל למשכורת זה משמעותי ולכן הלכנו בצעד הזה.
אברהם בייגה שוחט
אבל גם אלה שמשתכרים הרבה נהנים מזה.
מאיר קפוטה
לא, מכיוון שאת המדרגה השלישית הורדנו כלפי מטה ולכן אנחנו מאזנים את זה ומאיינים את זה ואנחנו ממקדים את כל ה-650 בבעלי ההכנסות הנמוכות. אם לא היינו מעדכנים את מדרגות המס אז למעשה כולם היו נהנים. אמרנו: עוד 20 שקלים למעלה לא ייטיבו איתו ולעומת זה אם אנחנו נותנים את ה-50 או 70 שקל למטה אנחנו מיטיבים איתו. זה דבר אחד. אבל עדיין גם מי שנמצא למעלה קיבל. אם נסתכל כמה הוא קיבל ב-2003 ו-2004 ביחד אנחנו מגיעים למאות שקלים. לכן צריך להסתכל לא רק מה נעשה ב-1 בינואר אלא מה נעשה בשנה האחרונה. בשנה האחרונה כולם קיבלו, גם מי שמשתכר 12,000 שקלים ולמעלה מזה.
אברהם בייגה שוחט
זה כתב המינוי של ועדת בן-בסט. זה בוודאי כתוב שם.
מאיר קפוטה
זה בוודאי כתוב גם בכתב המינוי של ועדת רבינוביץ. אבל השאלה היא מה באמת ניתן לעשות לשיפור השוויון האמיתי.
סמדר אלחנני
ניתן להעלות את השכר, לא דרך המס.
מאיר קפוטה
אספר לכם אנקדוטה מוועדת רבינוביץ. בוועדת רבינוביץ היו שני מחנות. מחנה אחד שאמר שצריך לשים הכול למעלה, שאין שום משמעות למטה, עוד כמה שקלים לא מיטיבים. המחנה האחר, נקרא לו חברתי, אמר שצריך לשים את הדברים למטה. אני בסופו של דבר, בגלל שרציתי להוריד למטה עוד 1%, הארכתי בשנה מ-5 ל-6 שנים את כל תקופת הרפורמה כדי לשמור על איזון וכדי להוריד למטה בעוד 1%. למטה זה לבעלי המשכורות הנמוכות. אני נמניתי על המחנה החברתי יותר, יחד עם גברת לאה אחדות, אך היו בעלי דיעות אחרות.

בסופו של דבר המדרגות הן מדרגות ואפשר לשנות אותן, זה לא כתוב בתורה. אני מסכים לגמרי עם גברת סמדר אלחנני, האופן שבו מחולקות המדרגות הוא ביטוי להשקפת עולם ולצורך לאזן בין הרצון, מצד אחד, שנטל המס למעלה לא יעלה על סכום סביר בהשוואה בין-לאומית ויגרום לתמריץ לעבודה ולמניעת בריחת הון מישראל, ומצד שני, בעלי הכנסות נמוכות – אנחנו בכל זאת רוצים לתמרץ יציאה לעבודה, אנחנו רוצים מאוד להוריד גם מעליהם את נטל המס.
אברהם בייגה שוחט
בשורה התחתונה, בכמה נהנים בעלי שכר של 4,000 שקל לדוגמה?
מאיר קפוטה
75 שקלים בעקבות המהלך אתמול.
אברהם בייגה שוחט
אבל כמה זה יוצא בסך הכול? 8 שקלים?
טמיר כהן
תסתכל על הטבלה.
סמדר אלחנני
למה זה מגיע לעיתון לפני שזה מגיע לכאן?
מאיר קפוטה
לעיתון זה לא מגיע ממני. אגיד לכם בדיוק את המספרים. אלה הטבלאות המעודכנות שהכנו אתמול.
סמדר אלחנני
אפשר לקבל אותן?
מאיר קפוטה
בעקבות המהלך אתמול בעלי שכר של 3,500 שקלים יקבלו עוד 50 שקלים. פשוט הם לא משלמים יותר מס. אנחנו למעשה מבטלים להם את המס לגמרי; בעלי שכר של 4,000 שקלים יקבלו 76 שקלים; ולאט לאט אנחנו יורדים – 68 שקלים, 58 שקלים בהדרגה.
אברהם בייגה שוחט
זה המהלך של אתמול. ומה בסך הכול?
מאיר קפוטה
1 בינואר 2004 לעומת דצמבר 2003, כלומר הרפורמה, הורדת נקודות זיכוי כלפי מטה של 2% + המהלך שנעשה אתמול: בעלי הכנסה של 3,500 שקל – תוספת של 55 שקלים; בעלי הכנסה של 4,000 שקל – תוספת של 86 שקלים; בעלי הכנסה של 5,000 שקל – תוספת של 72 שקלים.
היו"ר אהוד רצאבי
זה בלי פנסיה וכולי. רק הנקודות.
מאיר קפוטה
בלי פנסיה ובלי מהלכים בתחום הזה.
סמדר אלחנני
בשכר של 3,500 שקלים נשארים אותם 55 שקלים? עלית, ירדת, עלית וירדת ונשארת אותו דבר.
מאיר קפוטה
כן, מכיוון שזה המס שהוא משלם. אם אני לוקח גם את הרפורמה וגם את הנקודות – הנקודות מורידות לו 5-10 שקלים.
סמדר אלחנני
אבל בדצמבר 2003 הוא שילם 55 שקלים ועכשיו הוא ישלם גם כן 55 שקלים.
מאיר קפוטה
עכשיו הוא ישלם אפס. אני אומר רק את הירידה. אני למעשה מאיין לו לאפס את המס. הייתי מוריד לו יותר אם הוא היה משלם יותר מס אבל הוא לא משלם מס.
סמדר אלחנני
זה מה שאני אומרת בחצי השנה האחרונה.
טמיר כהן
אנחנו מבקשים לקבל את הטבלה.
היו"ר אהוד רצאבי
העדכון כלפי מטה של המדרגות זה לא דבר שצריך לעבור את ועדת הכספים. מה שצריך לבוא אלינו הוא הריווּח של מדרגות המס. זה כן יבוא. עד אז למעשה לא יקרה כלום.
מאיר קפוטה
זה יצטרך לבוא בחקיקה ראשית.
אברהם בייגה שוחט
זה יבוא לפני השכר.
מאיר קפוטה
לדעתי זה יבוא בשבוע הבא. היום אני אעביר את זה.
אברהם בייגה שוחט
מתי מזינים את המחשבים בסכומי המשכורות? ב-17 בינואר.
מאיר קפוטה
מס הכנסה מזינים את זה כבר היום לדעתי. אנחנו נפרסם את הצעת החוק. אתמול היא אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה ואני מקווה שהיום או מחר זה יאושר ב-blue print. בשבוע הבא זה יהיה בדיון כאן כך שאפשר יהיה לשנות כל דבר.

אם אנחנו מסתכלים על מה שנעשה ב-2003, חשוב לזכור שקרוב ל-6 מיליארד שקלים ירד בנטל המס על עבודה בתוך שנה עד שנתיים, כלומר בשנים 2003 ו-2004. ירד 3.3 מיליארד שקל בשנת 2003 ועוד 2.5 מיליארד שקלים יירדו ב-2004. על זה צריך להוסיף שעדכון נקודות הזיכוי לפני שנה, ב-1 בינואר 2003, הוריד את נטל המס.
אברהם בייגה שוחט
אל תתלהב. המע"מ עלה ב-2.2 מיליארד שקל, והמס על הסולר עלה ב-700 מיליון שקל, זה כבר 3 מיליארד שקל.
היו"ר אהוד רצאבי
ברור, זה צריך להיות מאוזן. צריך להיות מקור לזה.
סמדר אלחנני
זה כבר 0.6% מ- - -
אברהם בייגה שוחט
ומס על ההון – 1.5 מיליארד שקל, אם זה לא מספיק.
סמדר אלחנני
ראית כמה רווח למס יצא מהמכירה הרעיונית? 150-160 מיליון שקל. פלוס מס על העמלות.
אברהם בייגה שוחט
את צדקת. האיש מלשכת רואי חשבון אמר שזה יהיה קרוב ל-70 מיליארד שקל.
מאיר קפוטה
אנו אמרנו בין 10-15 אחוזים. כל השוק הוא 70 מיליארד שקל. אחרי שמורידים מה שנשאר לפרטיים, לא חברות ולא מוסדיים, זה 60 מיליארד. אמרנו שמתוך זה יהיה בין 10%-20%.
אברהם בייגה שוחט
אתם צדקתם. האיש מלשכת רואי החשבון טעה בגדול.
היו"ר אהוד רצאבי
אז כמה מס גבו?
אברהם בייגה שוחט
180 מיליון שקל, שמזה 40 מיליון זה כל חודש.
היו"ר אהוד רצאבי
על 18 מיליארד היקף עסקאות או 180 מיליון?
אברהם בייגה שוחט
על היקף עסקאות של 18 מיליארד שקל באותו חודש.
היו"ר אהוד רצאבי
יפה, מזה גבו את האחוז.

מר מאיר קפוטה, אתה מצדיק את העדכון כלפי מטה של המדד, נכון?
סמדר אלחנני
תגיד שבקושי.
מאיר קפוטה
אני חושב שצריך לשמור על תפיסה אחידה.
אברהם בייגה שוחט
רק על נקודות הזיכוי. נקודות הזיכוי הרי תלויות במספר הילדים.
סמדר אלחנני
לא, נקודות זיכוי ליחיד. 2.25 נקודות זיכוי.
מאיר קפוטה
את הערך של נקודת הזיכוי. לא את מספר נקודות הזיכוי.
היו"ר אהוד רצאבי
את ה-178 שקלים או מה שזה.
אברהם בייגה שוחט
אני יודע, אבל בכמה זה מוכנס לטבלה?
סמדר אלחנני
זה ירד ל-178.
אברהם בייגה שוחט
בטבלה של ההשפעה.
מאיר קפוטה
זה מופיע ביחד.
אברהם בייגה שוחט
עם 2.25 נקודות זיכוי?
מאיר קפוטה
כן, אבל אתם החלטתם על העדכון.
סמדר אלחנני
תלוי כמה. לנשים זה 2.75 נקודות זיכוי.
אברהם בייגה שוחט
אני שואל על מה בנויה הטבלה.
מאיר קפוטה
על 2.25 נקודות זיכוי.
היו"ר אהוד רצאבי
אם אנחנו הולכים בכיוון הזה האם אתה לא חושב שאנחנו צריכים ללכת כך לכל אורך הדרך? אם ההיגיון הוא להוריד בגלל ירידת המדד ב-2% האם לא צריך ללכת עם זה לכל האורך?
מאיר קפוטה
לדעתי כן.
היו"ר אהוד רצאבי
זאת אומרת, גם לאדם שיש חובות צריך לעדכן את זה שלילית?
מאיר קפוטה
לדעתי כן.
היו"ר אהוד רצאבי
גם לדעתי.
מאיר קפוטה
התפיסה היא אחידה לכל אורך הדרך.
היו"ר אהוד רצאבי
הבנת מה אני אומר? כאשר דיברו על כך שלא יפעילו את חוק מסוי בתנאיי אינפלציה - - -
מאיר קפוטה
בוא נפריד את חוק המסוי. חוק התיאומים בשל אינפלציה הוא מנגנון שלם שנבנה כולו לסיטואציה של העלאת שיעור מדד ברמות גבוהות מאוד. נוצרת שם בעיה קשה מאוד במקרה של ירידת מדד והיא משליכה על הפחתת מסים לבנקים והפחתת מסים לכל מיני גופים.
היו"ר אהוד רצאבי
נכון, לרבות מסוי בשכר.
מאיר קפוטה
זה סיפור אחר. אני לא מדבר כרגע על חוק התיאומים שהוא באמת ברייה בפני עצמה וצריך לבדוק מה ההשלכות של זה.
היו"ר אהוד רצאבי
אז אני אלך לכיוון אחר. אדם שחייב כסף למס הכנסה באופן נורמלי החוב שלו מוצמד למדד + ריבית של 4%, קנסות וסיפורים אחרים שגם הם מדי פעם מתואמים. עכשיו יש ירידה במדד. אם אני חייב 100 שקל אז אנא תוריד לי 2%, תוריד לי מהקרן. יש הרי מדד שלילי. לך אתי עד הסוף, אל תלך חצי דרך.
אברהם בייגה שוחט
בחיים לא תראה את זה.
סמדר אלחנני
בחיים לא ראינו מדד שלילי.
מאיר קפוטה
אתה אומר שבחיים לא נראה את זה. אני לא חושב כך.
היו"ר אהוד רצאבי
את זה אומר חבר הכנסת בייגה שוחט. אני אומר שעל זה צריך ללכת. אני יוצא בקול קורא לנציבות מס הכנסה ללכת עד הסוף. אם מורידים את נקודות הזיכוי ומורידים את מדרגות המס בגין ירידת המדד ב-2% אז גם חובות שבדרך כלל היו צמודי מדד, גם הם צריכים להתעדכן.
אברהם בייגה שוחט
מה עם המשכנתאות?
היו"ר אהוד רצאבי
הכול צריך ללכת באותו היגיון אם אנחנו רוצים לשמור על שוק ריאלי.
סמדר אלחנני
בתוכניות חיסכון רואים את זה. תיכנס למחשב ותראה שבתוכנית חיסכון זה ירד.
מאיר קפוטה
ככל שאני יודע, הכול צמוד גם כלפי מטה.
היו"ר אהוד רצאבי
אם הולכים צמוד, באותה לוגיקה צריך ללכת גם פה.
אברהם בייגה שוחט
תזמין לכאן את הבנקים למשכנתאות.
אורית נוקד
זה יהיה מעניין.
היו"ר אהוד רצאבי
תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים