ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 12/01/2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/8156




5
ועדת משנה לספורט והועדה לקידום מעמד האישה - 12.1.2004


פרוטוקולים/מעמד האישה/8156
ירושלים, כ"ח באדר, תשס"ד
21 במרץ, 2004


הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני



פרוטוקול מס'
מישיבת הוועדה המשותפת של ועדת המשנה (של ועדת החינוך והתרבות) לספורט והועדה לקידום מעמד האישה
שהתקיימה ביום ב', י"ח טבת תשס"ד, 12.1.04, בשעה 12:00


ס ד ר ה י ו ם

מצב ליגת כדורגל נשים - שינוי חוקי ההתאחדות לכדורגל ;
דחיית מועד פתיחת הליגה ; תקציב הליגה
נכחו
חברי הוועדה: גלעד ארדן, יו"ר ועדת המשנה
גילה גמליאל, יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה
אילן שלגי, יו"ר ועדת החינוך והתרבות
איתן כבל
זהבה גלאון
אבשלום וילן
רשף חן
אורית נוקד
מוזמנים
שלומית טור, מנהלת המחלקה לספורט נשים וספורט עממי, משרד החינוך, התרבות והספורט
אורי שילה, סמנכ"ל, ההתאחדות לכדורגל
עו"ד רוצם קמר, מ"מ יועמ"ש, ההתאחדות לכדורגל
אדריאנה באומל, רכזת פרוייקטים, הרשות לקידום מעמד האישה
עו"ד הלית כהן, יועצת משפטית, שדולת הנשים
קרני פלזנטל-זיו, מנהלת ערוץ הילדים
סופי צדקה, מנחה, ערוץ הילדים
קובי מחט, מנחה, ערוץ הילדים
קרין סנדל, שחקנית הפועל פ"ת
שמעון מימון
מיכל כפרי
פיני גרובי
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ


מצב ליגת כדורגל נשים - שינוי חוקי ההתאחדות לכדורגל ;
דחיית מועד פתיחת הליגה ; תקציב הליגה
היו"ר גלעד ארדן
צהריים טובים לכולם. אני מודה לכל מי שהגיע
לדיון. כפי שאני לפחות רואה את תפקידה של ההתאחדות לכדורגל וגם בית המשפט רואה אותו כך, ההתאחדות היא גוף דו מהותי שיש לו גם תפקיד ואחריות לספק את התנאים הראויים לכל מי שרוצה לעסוק בכדורגל במדינת ישראל, בין אם מדובר במקצוען ובין אם מדובר בחובב.

לעיסוק בכדורגל יש הרבה יתרונות חברתיים ואנחנו לא נעמוד עליהם כרגע. הישיבה הזאת התכנסה ביחד עם הועדה לקידום מעמד האישה כדי לבחון האם מדינת ישראל באמצעות ההתאחדות לכדורגל ובאמצעות הגופים הנוספים, עושה כל שביכולתה כדי לאשר לנשים שרוצות לעסוק בכדורגל בכל הגילאים את התנאים כדי לעסוק באותו ענף.

בשנת 2003 ליגת הנשים לכדורגל נקלעה למשבר תקציבי ולכן היא הופסקה, עד עצם היום הזה לא ברור עדיין האם הליגה תתקיים השנה, אם כן איך זה יתאפשר, לכמה קבוצות זה יתאפשר, מי ישחק נגד מי. אני חושב שסימני השאלה האלה שמרחפים הם לא ממש מעידים על תפקוד הולם של הרשויות, אנחנו התכנסנו כאן כדי לברר איך אפשר לשפר את המצב הזה ובמסגרת זו גם הזמנו לפה כל מיני שחקניות שחוו את הקשיים בנסיונן לעסוק בענף הכדורגל במסגרת זה שהן גם נשים, ובמסגרת הדיון נצפה בכתבה שהוכנה בנושא.
היו"ר גילה גמליאל
ראשית אני רוצה לברך את חבר הכנסת גלעד ארדן
על הישיבה המשותפת של ועדת החינוך והועדה לקידום מעמד האישה בנושא. אנחנו כבר כינסנו ישיבה במשרדי ההתאחדות לכדורגל ששם כבר דנו בסוגיה הזאת, ואז הסבירו לנו שבגלל המצוקות התקציביות לשנת 2003 נאלצים להפסיק את הליגה כי לא הכינו אותה מספיק בצורה מקצועית, אבל, והיה כאן אבל אחד גדול, לקראת שנת הליגה החדשה יפיקו את כל הלקחים, ידאגו לצמצם קבוצות, ידאגו לתעל משאבים ויועברו 150 אלף שקלים לפחות לכל קבוצה על מנת שתוכל לשרוד את העונה.

לצערי לא רק שהדברים האלה לא קיבלו ביטוי, גם הופסקה הליגה בשנת 2003 ועדיין לא נפתחה הליגה שהיתה אמורה להיפתח כבר קודם. מכיוון שכך החלטנו לכנס ישיבה משותפת על מנת לזעוק את הזעקה הזאת.

חשוב לציין שבאותה ישיבה גם הובטח לנו שתיכנסנה נשים להנהלת התאחדות הכדורגל ומאז החקיקה שעברה בכנסת בקריאה שניה ושלישית והיום היא כבר חוק במדינת ישראל, אבל אז עדיין החוק לא חוקק ולמרות ההבטחה הזאת עדיין מכהנות שם שתי נשים ללא זכות הצבעה והדברים האלה רק לאור החקיקה יקבלו עכשיו את הביטוי הראוי ותהיינה גם נשים. לצערנו זה יהיה עפ"י חוק שתהיינה נציגות בהנהלת ההתאחדות לכדורגל.

אני רואה את הדברים האלה בצורה מאוד חמורה, אני חושבת שזה עוד אחד מהדברים שגורמים, מלבד האפליה העמוקה בכל מה שקשור לנשים ולמעמדן של הנשים בכל מה שקשור בענף הכדורגל ובספורט בכלל, יש כאן אי התייחסות לעצם הכנסת, לעצם ההחלטות שהתקבלו, לעצם דיון שנעשה, לעצם הבטחות שהובטחו. אני חושבת שהדבר הזה הוא חמור. אני יודעת שנעשו שינויים בהנהלת ההתאחדות והדבר הטבעי שיאמרו לנו הוא שלא היינו קודם, לא ידענו, עכשיו הדברים יראו אחרת, אנחנו רוצים לצאת מהישיבה הזאת בצורה חד משמעית בתוצאות ולא בדיבורים ולראות איך מעבירים את הצעד הזה לצעד פרקטי ולא לדיבורים.

סיון כהן מחדשות היום בירושלים ליוותה את קבוצת הבנות בכדורגל של ביתר ירושלים, היא תציג לנו בקצרה את הדברים, נצפה בקלטת ונעבור לדיון פתוח.
היו"ר אילן שלגי
אני מבקש לומר לראשי ההתאחדות לכדורגל, אני
המום מזה שעד היום לא נפתחה ליגת הנשים בכדורגל. אני יודע שלא אתם אישית וגם לא הנהלת ההתאחדות אינכם חושבים את מה שנוטים לייחס לראשי ענף הכדורגל, זה הרי ענף מצ'ואיסטי, כוחני, אלים לפעמים מעצם טיבו, ומי צריך נשים בכלל בדבר הזה. אני חושש שזה מה שידביקו לכם וזה גם מה שידביקו לנו אם אנחנו לא נעשה ככל הנחוץ כדי שליגת הנשים בכדורגל תיפתח במועד ואנחנו עכשיו כבר חודשיים ויותר אחרי וזאת אחריותכם שהבושה הזאת תיפסק.
סיון כהן
קצת הסטוריה. אנחנו אימצנו את קבוצת הנשים
של ביתר אבל יצאנו לאיזה שהיא מלחמה למען הליגה הזאת בכלל. המלחמה הזאת כללה המון איתורים כאן בכנסת עם הבטחות ומה שהרגשנו וזה הדבר הכי בולט, שאחד זורק את הכדור לשני. לא קיבלנו שום מסרים ברורים. הבנות האלה שיש להם המון מוטיבציה, אני מסקרת גם את תחום הגברים ובתחום הנשים אני נתקלתי באהבה למשחק שלא רואים גם בליגה המקצוענית של הגברים.

בכתבה שאתם תראו עכשיו הבנות הגיעו חצי קט רגל לנשים והחליטו לשבות כי הם הרגישו שהם הולכות לבד נגד כל המערכת. שיחה קצרה על התחושות שלהם, על מה שהן עוברות ולמרות זאת הם לא נשברות.
היו"ר גילה גמליאל
אני מודה לסיון ולערוץ חדשות היום על זה
שהצגתם את זה בפנינו, זה רק מראה את החשיבות וזו רק קבוצה אחת מיני רבות שסובלות מהמצוקות הכספיות.

אני רוצה לקדם בברכה את השחקנים הראשיים בסדרה אדומות של ערוץ הילדים, שעוסקת בכדורגל של נשים, סידרה שתרחיב את הנושא ואני רוצה לברך על כך את סופי צדקה ואת קובי מחט שנמצאים איתנו כאן. זו סידרה שעוסקת בכדורגל נשים, נערות, ותעודד כמה שיותר נשים לראות את הענף של הכדורגל לאוו דווקא כפי שניסו להציג את זה קודם כענף גברי במהותו.
סופי צדקה
אני רואה את זה כאפליה, נותנים פה הרבה כוח
לכדורגל של הגברים ומעט כוח לכדורגל הנשי ואני חושבת שזה משהו שכן צריך לפתח. אם אנחנו הנשים רוצות להקים קבוצת כדורגל וחושבות שיש לנו את הכוח אז למה לא לתת לנו.
קרני פלזנטל-זיו
כשנכנסנו ראיתי שעסקתם בענין של כדורגל נשים
קבוצות בוגרות, הסדרה עוסקת בדיוק בקו התפר של בין ילדות שעד גיל 13 יכולות להתאמן עם קבוצות של בנים כשחקניות מצוינות לכל דבר, יושבות כאן שלוש בנות שהן שחקניות כדורגל ושיחקו בקבוצות מעורבות עם בנים, ומגיל 13 אומרים להן אתן לא יכולות להמשיך עם הבנים אבל אין קבוצות כדורגל לבנות עד גיל 15, רק מגיל 15 הן יכולות לחזור לשחק בקבוצות של נערות, מה שיוצר פער של שנתיים שבשביל להיות שחקנית כדורגל זה פער שאי אפשר לחיות איתו, שנתיים בלי להתאמן זה בשבילן להגיד גמרתם את הדרך שלכן בתור שחקניות כדורגל. יושבות כאן שלוש בנות שחוו על בשרן את הענין הזה. אחת היא בדיוק בגיל הרלוונטי שאין לה לאן להמשיך ושתיים כבר משחקות בקבוצות של הבוגרות.
קרין סנדל
המטרה שלנו כשאנחנו באים לפה לדון ולהעלות
את הנושא הזה, זה כדי לפתח את כל הכדורגל נשים, בין אם זה בבעיה הזאת שאין לנו איפה לשחק עד גיל 15, בין אם זה בכלל בעיית התקציבים, חוסר התעניינות מצד כל מיני גורמים. אנחנו רוצים לקדם את כל הנושא הזה של כדורגל נשים ולהעלות אותו על המפה, שאנשים יתעניינו, שאנשים כן יבואו ויראו איזה שהוא ענין, אנחנו באות ומשקיעות את הנשמה, כל הבנות אחת אחת ואנחנו מאוד מקוות שמפה והלאה זה יתקדם.
קובי מחט
אנחנו אמנם יושבים בועדת ספורט של הכנסת,
אבל אסור לשכוח שכל הענין הזה של כדורגל נשים הוא רק סימפטום לאפליה נשית שקיימת במקומות אחרים ולפני כמה שנים התחיל המאבק של נשים שרצו להיות טייסות והיום כל אישה וגם גבר כמוני שפותח את העיתון והלב שלו מתרחב כשהוא רואה אישה שהופכת להיות נווטת קרב או טייסת קרב, אז בכדורגל הם החלוצות ובעתיד הלב שלכם יתרחב כשאתם תקראו עיתון ספורט.
זהבה גלאון
אני מברכת על קיום הישיבה. אני חושבת שזה
מחפיר שאנחנו בכלל נזקקים לישיבה משותפת כזאת אחרי שהועדה למעמד האישה בראשות חברת הכנסת גמליאל קיימה ישיבה בהתאחדות לכדורגל ויצאנו משם עם שורה של הבטחות ואנחנו מוצאים את עצמנו במצב, אני לא מעלה על דעתי שיכול היה להיות מצב שליגה של גברים לא היתה נפתחת ולא היו יודעים מתי היא תיפתח. איך זה יכול להיות שכשמדובר בנשים בועטים בהם תרתי משמע, פשוט בועטים בהם ממקום למקום.

אני רוצה להתחבר לדברים האחרונים שנאמרו, העובדה שלא יודעים מתי נפתחת הליגה לנשים, העובדה שאין תקציבים שמיועדים לכדורגל נשים, העובדה שנערות ונשים נמצאות בקו התפר הזה, הן לא צעירות והן לא בוגרות והן לא יכולות להשתלב, בעיני זה חלק מהיחס היותר רחב כלפי נשים בכלל, אבל כלפי ראשי ההתאחדות וגופים אחרים לנשים בפרט. אם יכול להיות מצב שיש כדורגלן בליגת העל שבועט באשתו ומפוצץ אותה ממכות ואף אחד לא אומר מילה ולא דורשת להשעות אותו, אז יש איזה שהיא לגיטימציה להכאת נשים, אז יש לגיטימציה לזה שאין תקציב לנשים לכדורגל כי כשנשים משחקות זה לא ממש חשוב. במקרה הכי טוב הן קצת חובבניות ואולי הן גם קצת נחמדות. אנחנו רוצים להיות במצב הזה שהלב מתרחב כמו שנאמר כאן קודם. אנחנו רוצים לדעת בדיוק מה התקציב של משרד החינוך לטובת ליגת הנשים בכדורגל, מה עושה ההתאחדות לטובת ליגת הנשים בכדורגל.

חברת הכנסת נוקד ואני העברנו בועדה למעמד האישה חוק שלנו שמחייב ייצוג הולם של נשים בכל ההתאחדויות, כולל בהתאחדות לכדורגל. אנחנו לא רוצים להיות עדים למצב המחפיר הזה שיש תת ייצוג של נשים בהנהלות ובקבוצות, אנחנו רוצים תקציבים, אנחנו רוצים שראשי ההתאחדות יתנערו מכדורגלנים שמכים את נשותיהם, זה חלק מהשדר מה משדרים, מה היחס לנשים, זה חלק מאותו שדר.

אנחנו רוצים שזה יהיה ברור שכשאומרים שחקי אותה בקהאם, כמו בקהאם, שזה יהיה דבר שכל אחת שרוצה יכולה, שיהיה להם איפה ושהמדינה והכנסת תחייב את הרשות המבצעת, דהיינו את הממשלה, ואת ההתאחדויות להשקיע בכדורגל נשים, ועד שזה לא יהיה ועד שלא תהיה מחוייבות כזאת אנחנו לא נוכל לומר שיש כאן מחוייבות כלפי נשים בכדורגל.
רשף חן
אני חושב שהחשיבות של הנושא הזה והבעיה
באים מאותו מקום. הכדורגל כמו דברים אחרים, כמו הצבא למשל, נתפס אצלנו בחברה כשפיץ של הפירמידה השובניסטית. זה הדבר הכי גברי שיש אצלנו במערכת. מזה הבעיה ומזה גם החשיבות של הנושא והטיפול בו. זה הר שכל מי שנושא השיוויון חשוב לו חייב לדאוג שהוא יכבש. הענין פה הוא חינוכי, הרבה מעבר לזכות שיש לכל אחת ואחת מהנערות האלה לשחק כפי שהיא רוצה ויש לה את הזכות הזאת, יש פה ענין, וכאן החשיבות שלנו כועדות כנסת וכמחוקקים וכמשפיעים, אנחנו חייבים להביא לזה שיהיה ברור לכל ילד וילדה שגדלים במדינת ישראל שכדורגל הוא לא ענין גברי, הוא לא ענין לגברים, כפי שהצבא הוא לא ענין גברי, כפי ששום דבר הוא לא ענין גברי או ענין נשי. לדעתי אנחנו חייבים להירתם לענין הזה במלוא הכוח. העובדה שמה שקורה פה זה הרבה מעבר לשערורייה, מדובר פה על סכומים מגוחכים, מדובר על 5,000 שקל לקבוצה, מדובר על זה שהבטיחו 150 אלף שקל, אין פה אפילו 150 אלף אגורות שמוקצבות לענין. הסכומים הם מגוחכים. בהתחשב בזה שכל ליגת הכדורגל נתמכת באופן מסיבי ע"י כספי מדינה, אני חושב שאנחנו חייבים לצאת במסר חד משמעי לליגה הזאת ולומר להם רבותי, אם אתם רוצים את כספי המדינה, אתם לא יכולים להמשיך באפליה הזאת, אתם לא יכולים להמשיך להתנהג בצורה הזאת, אלא אתם חייבים לתת גם את תרומתכם לקידום נושא השיוויון במדינת ישראל.
אורית נוקד
אני מאוד מסכימה לדברים שנאמרו כאן קודם ע"י
חברי הכנסת ועל ידיכם, אני רואה בזה סימפטום למצב של הנשים במדינה ואני מאמינה בשיוויון ושיוויון הזדמנויות וכמובן שהחלוצים הם אלה שבדרך כלל עושים את העבודה הקשה, אבל אנחנו נעזור לכם. אני חושבת שאחרי שהתקבל החוק שיזמנו, חברת הכנסת גלאון ואני, שמבטיח שבהנהלות של כל אגודות הספורט למיניהם תשבנה נשים, אני בטוחה שהדבר כמובן ישפיע על אופן חלוקת התקציבים.

אני רואה כאן את כל חברי הועדה המשותפת, אני בטוחה שכולם יעשו הכל על מנת לסייע וברמה האישית אני חברה בועדת הכספים, בועדת הכספים מגיעים אישורי התקציב של המועצה להסדר הימורים בספורט, כמו גם תקציבי משרד החינוך, אני בטוחה שכשיגיע, ונדמה לי שתקציב המועצה להסדר הימורים בספורט עדיין לא הגיע אלינו השנה, אני אהיה זאת שאשאל את השאלה מה קורה עם הנשים, מה קורה עם הנערות בכל מה שקשור לכל ענפי הספורט.
אבשלום וילן
יש לי רושם שהדיון הזה נערך בעבר. קודם כל יש
לי חדשות בשבילכם, כדורגל הוא לא משחק גברי, בארה"ב ובאירופה משחקות 30 מליון נשים בעולם כדורגל. אנחנו כבר הרבה אחרי זה. שם מבחינת המעמד זה כמו שחקני כדורסל. באיזה שהוא מקום אצלנו משום מה עד היום הנושא הזה לא הוסדר ולחלוטין זה לא בסדר. אני קורא בנייר שהוגש לנו שהיום ישנה ישיבה של הנהלת ההתאחדות לכדורגל וצריכים לאשר תקציבים כי ביום חמישי הליגה אמורה לצאת לדרך. אני לא חושב שלשון האיומים פה היא אפקטיבית, זה לא כספי מדינה, זה כספי המועצה להסדר הימורים בספורט, זה לא יכול להיות, הספורט הנשי מופלה לאורך כל הדרך. אתם תפסיקו להגן על ג'ו בראל כאשר היה שידור של רמת השרון הוא התחייב לשדר, הוא לא משדר את המשחקים האלה. את מכבי ת"א הוא תמיד ישדר אבל את המשחקים של הבנות בגביע אירופה עשר שנים נאבקים איתו וכל פעם מוצאים תירוצים. אז הגיע הזמן שבדברים האלה, אם הכנסת רוצה להשפיע, היא תיהרג באמת על שיוויון בצורה ראויה. אין שום סיבה שבעולם שהליגות לנשים בכדורגל לא יתנהלו כסידרם. הדבר המדהים הזה שבין 13 ל-15 אי אפשר לשחק, איזה מין תקנות אלה, אני נגד חוק, ההתאחדות לכדורגל היא גוף וולונטרי, אני לא רוצה לנהל אותם מהכנסת, אבל אם לא תתלבשו על זה, סיפורי מעשיות פה כל סיפור הכסף, אני לא אכנס פה לדיונים, ראיתי שעם צ'רלסטון הסתדרתם אתמול, ושם מדובר במליונים, אז בגרושים זה מתחת לכבודכם בכלל להתעסק עם זה. ההתאחדות, כאשר הם רוצים להרים משהו הם יודעים להרים את זה מצויין למרות כל הקשיים וכל הבעיות, זה ענין של סדר עדיפויות. לכן אני חושב שהכנסת צריכה להורות להתאחדות שכל הסיפור הזה של ליגת הנשים בכדורגל מהנערות, מהגילאים הצעירים עד גיל 15 ועד אחרי זה, חייבות להיפתר ואני מבקש דיווח חודש מהיום איפה זה עומד. אם לא, כמו שאמרה חברת הכנסת אורית נוקד, כאשר יגיע תקציב המועצה להסדר הימורים בספורט, ישנה התחייבות בעקבות השאילתא הקודמת שלי שהפעם זה יגיע בזמן, אנחנו נוודא את זה שכל הספורט הנשי יקבל את המגיע לו בכלל ובכדורגל בפרט ואני כבר עכשיו אומר, אין לי שליטה מה קורה בערוץ 2 ובערוץ 10, זה רשתות מסחריות, בערוץ הממלכתי הציבורי הגיע הזמן שכל ספורט הנשים יקבל, וגם שם יש ועדת משנה, תקציב רשות השידור עדיין לא הגיע, ומר בראל שיעבור מדיבור על הכוונות הטובות שהוא כל פעם מסביר לי למה אני צודק, שכמו ראש הממשלה, מדיבורים למעשים.
איתן כבל
אני שמעתי חלק מחברי הכנסת. כמו שאמר אבו
וילן אנחנו רק יכולים לחלום שלמשחקי כדורגל בישראל יגיעו מספר כל כך גדול של צופים כפי שמגיעים בחו"ל למשחקי כדורגל של נשים, נדמה לי שבמשחק בין ארה"ב לסין הגיעו 88 אלף צופים. אם אני יוצא מכל השאלות הנוגעות לאפליית נשים, אם יש עתיד בספורט במדינת ישראל בכלל להישגים, זה רק נשים. אני מציע לכולנו להתעמק, מעבר לענין של הכדורגל וכדורסל אם יש עתיד בעולם כולו, זה דרך הנשים. הספורט הגברי ממצה כמעט את עצמו בכל תחום ובכל נושא. מדינה בסדר גודל שלנו, היכולת שלה להוציא הישגים ברמה בינלאומית הם קלושים. ספורט הנשים הוא ספורט פתוח בעולם והיכולת של מדינה כמו שלנו עם כל זה שהיא מדינה קטנה יכולים לבוא מאחור ולפרוץ קדימה. אפילו בכדורגל נשים שזה תחום שהוא גם בעולם בסך הכל רץ קדימה אבל הוא עדיין בהתפתחות הרבה יותר מאשר אני יכול להתייחס הכדורגל הגברי.

אני אומר בעיקר ליו"ר ולחברי הכנסת, אנחנו לא צריכים לאיים, אנחנו צריכים לעשות. במקום שבו יש אפליה ברורה ולנו יש את הכלים לחתוך, לקבוע, לומר את דברינו ולעשות, ואני אומר את זה כאן אחת ולתמיד, הנציגויות של הגופים השונים יקומו ויאמרו את דבריהם וכל אחד יתייחס, יש לי דה ז'וו מהדיונים האלה, כבר שמענו את הדיון הזה ושום דבר לא השתנה. אנחנו צריכים לקבוע לעצמנו מספר כללים שאם יש לנו בתחום מסויים את היכולת למנוע תקציבים או לשנות ולאכוף דברים בחקיקה, זאת תהיה הדרך.
היו"ר גלעד ארדן
לפני חמישה חודשים היינו בדיון בהתאחדות,
ועדת החינוך והועדה לקידום מעמד האישה, והיה אז יו"ר שנתן שם הרבה הצהרות והתחייבויות ואם עברו חמישה חודשים ואנחנו לא יודעים מתי הליגה נפתחת, סימן שלא לקחתם אותנו ברצינות ואחר כך אומרים שבכל דבר הכנסת רוצה להתערב בחקיקה. אם אין ברירה תהיה פה חקיקה. אין פה מחלוקות פוליטיות.
איתן כבל
אני מניח שגם אחרי הדברים של אנשי ההתאחדות
בשורה לא תהיה, אבל למרות זאת אני אומר לכם, זאת הדרך, אין דרך אחרת, מעבר לזה זה יהיה עוד גיבובי מילים.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה לשמוע את משרד החינוך, אני רואה
שמהמועצה להסדר הימורים בספורט אף אחד לא הגיע. אם אנחנו רוצים להיות פרקטיים הכלים שעומדים לרשות משרד החינוך הם הכלים האופרטיביים, אנחנו כאן כדי לפקח, להעלות את הנושאים לסדר היום ובהיבט הזה אני רוצה לשמוע מהמועצה להסדר הימורים בספורט מה ניתן לעשות ואיזה עוגנים יש לנו כדי למנוע שבעתיד יופרחו באוויר סיסמאות ולא יצא מזה שום דבר.
שלומית טור
אני מודה על הדיון, אני חושבת שהוא חשוב מאוד,
כבר כל חברי הכנסת אמרו את זה ואני חושבת שיש לכם מקום מאוד משמעותי בדעת הקהל הציבורית לקדם את הנושא הזה ויש לזה חשיבות עליונה.

יש היום 15% ספורטאיות מכלל הספורטאים בישראל ואחוז הספורטאיות שעשו קריטריון אולימפי הוא 39%.

שני המקורות התקציביים המשמעותיים זה משרד החינוך והמועצה להסדר הימורים. אני יכולה לבשר דברים אופטימיים, מאז שנכנסה השרה לימור לבנת למשרד היא שמה בקידמת הבמה את הנושא של ספורט נשים ודברים לא קורים מהיום להרגע, כי בשביל לשנות את הקריטריונים של המועצה להסדר הימורים ישבה בחמישה חודשים אחרונים ועדת כץ שהשרה קראה לה לשוב ולדון ולשמוע את ארגוני הנשים שיופיעו בפניה ואכן רק אתמול נודע לי שההמלצות של הועדה הוגשו לשרה והוגשו למועצה להסדר הימורים, כך שאני לא יודעת להגיד, רק אני יודעת שיש בהמלצות האלה נושאים מאוד משמעותיים בקידום ספורט הנשים. אם יש לכם את האפשרות להשפיע שהמועצה תאמץ את המלצות ועדת כץ שיש בהם שינוי שלא היה עוד כדוגמתו בעבר, תבורכו על כך, שהמועצה להסדר הימורים תאמץ את המלצות ועדת כץ, זו ועדה ציבורית שהמלצותיה הוגשו רק הבוקר.
היו"ר גילה גמליאל
אנחנו לא יכולים לצאת בקריאה לאמץ מסקנות
של ועדה שלא ראינו עדיין.
שלומית טור
לגבי שידורי הטלוויזיה אין ספק שצריכה לצאת
מפה קריאה לרשות השידור לעשות עשייה משמעותית וזה לא קל לנו להגיע למצב הזה ואתם יכולים להשפיע מאוד.

התקציב שלנו לפני ארבע שנים היה 120 מליון שקל, היום הוא עומד על 48 מליון שקל וזה מה שהממשלה מקצה היום מתוכה, לא דרך המועצה להסדר הימורים, לספורט. זה לעג לרש כי זה אמור לטפל בכל הספורט בארץ.
היו"ר גילה גמליאל
מה היה הפער בין ספורט נשי לספורט גברי
בתיקצוב?
שלומית טור
יש העדפה מתקנת, אבל זה לעג לרש, משום שליגה
לאומית אצלנו מטעם משרד החינוך מקבלת 5,000 שקל בשנה. אי אפשר לעשות עם זה כדורגל וזה עדיין העדפה מתקנת. הכסף הגדול נמצא במועצה להסדר הימורים.
היו"ר גילה גמליאל
מישהו בחן את השאלה שאני שאלתי כרגע, היא
נבחנה או שזאת איזה שהיא מסורת שעוברת.
שלומית טור
זה די מסורת אבל יש העדפה.
היו"ר גילה גמליאל
העדפה אולי קיימת אבל לא פרופורציונאלית.
שלומית טור
העשייה המשמעותית, ופה יש גם איזה שהוא
מסר, זה שהוקמה לפני תשע שנים התאחדות הספורט לבתי הספר ואנחנו רואים חשיבות עליונה לפתח את התשתיות בפריסה ארצית ולא לבנות על זה שאותה ביתר ירושלים תפתח תשתיות אלא שההתאחדות תעשה את התפקיד שלה עד גיל 18 ומשם תקלוטנה אותן הקבוצות. שכל התשתיות יעברו לבתי הספר ויסיימו בבתי הספר ואז כל ילדה בכל מקום בארץ תהיה זכאית לשחק ותהיה לה גם קבוצה ותקומנה קבוצות בתוך בתי הספר. צריך לשאוף שכמעט בכל בית ספר תהיה קבוצה שהיא תוכל לשחק בה.
רשף חן
אני זוכר שכשאני הייתי בבית ספר היתה חלוקה
מאוד ברורה לגבי מה הבנים עושים ומה הבנות עושות בשיעורי ספורט. השאלה אם כחלק מפתרון הבעיה לא הגיע הזמן, בהנחה שזה המצב היום, שישלחו את הבנות לשחק כדורגל ולא רק כדורעף.
שלומית טור
זה נעשה. יש היום מגמה וערוץ הילדים עושה
עבודת קודש מההיבט הזה משום שהנושא של הדימוי ושל התדמית ושינוי חשיבה חברתית זה חלק מהענין.
רשף חן
יש היום הנחיה במשרד החינוך לגבי מה אמור
לכלול שיעור ספורט?
שלומית טור
בוודאי. יש היום 56 קבוצות של התאחדות ספורט
בתי הספר של ילדות בכדורגל.
רשף חן
לא זאת היתה השאלה שלי. בשיעור ספורט האם
יש הנחיה שאומרת שנפסיק עם החלוקה המסורתית של בנים לכדורגל וכדורסל ובנות להתעמלות וקלס.
שלומית טור
אני לא יכולה להגיד לך שיש הנחיה. אין היום
הנחיה כזאת, יש מקום לזה.
שמעון מימון
אני רוצה לתת איזה סקירה קצרה. הליגה לנשים
קיימת שנה שישית. היא התחילה בקול תרועה כשהקימו את נבחרת ישראל נשים ורק לאחר מכן הקימו את הקבוצות, מה שבדרך כלל קורה הפוך שקודם כל מקימים את הליגה ולאחר מכן את הנבחרות. פה עשו הפוך כי לא היו קבוצות, הקימו קודם כל את הנבחרת ואחר כך הקימו קבוצות. פרסמו מודעה בעיתון, הגיעו בנות שרצו לשחק כדורגל והקימו את נבחרת ישראל כי היה איזה שהוא מענק מאופ"א.
היו"ר גילה גמליאל
זה לא שקם מישהו וזעק של זה שאין נשים
שמשחקות כדורגל או אין נבחרת נשים, מכיוון שרצו לעמוד בתקנון של אופ"א נאלצו להקים את הנבחרת.
שמעון מימון
ההתאחדות לכדורגל היא זאת שמימנה את זה
והחזיקה את הנבחרות על חשבונה וזה הון עתק.
שולמית טור
ועדת הכספים של הכנסת נתנה בשנה הראשונה
מליון 800 אלף שקל בשביל להקים את הנבחרות האלה ואת הקבוצות. ובשנה השניה מליון 400.
שמעון מימון
בשנה הראשונה הוקמה הליגה לנשים, משרד
החינוך נתן תרומה מצידו ל12- הקבוצות הראשונות 60 אלף שקל מענק מיוחד לשם הקמה תוך התחייבות לתת גם בשנת הכספים 99 ו2000- 60 אלף לכל אחת, מענק מיוחד פרט לתקציב המועצה להסדר ההימורים שבאותה שנה היה 70 אלף שקל. בשנת 98 הם קיבלו 70 אלף, בשנת 99 הם קיבלו 75 אלף שקל פלוס 60 אלף שקל מענק מיוחד, בשנת 2000 הם קיבלו 101 אלף שקל שזה כולל הפרשים שבאותה שנה כבר נתנו שם אפליה מתקנת לנשים שזה היה תוספת, אבל את ה-60 אלף שקל עד היום נשארו על הנייר, הם לא קיבלו אותם אף על פי שהקבוצות התחייבו. ב2001-2002- הקבוצות ירדו ל91,340- ועוד 13 אלף שקל ממינהל הספורט שזה סל הספורט. ב2002-2003- התקציב ירד ל17,100- כשאנחנו מדברים על השנה הנוכחית. אחר כך כשקמה קול זעקה משרד החינוך בעזרתה של שרת החינוך נתנו תרומה מיוחדת של 15 אלף שקל דרך המועצה להסדר ההימורים כשכל קבוצה קיבלה 15 אלף שקל נוספים ולפני חודשיים שרת החינוך בלחץ מסיבי הצליחה לגייס עוד 30 אלף שקל לכל קבוצה ותיקנו את התקציב במקום 17,100 ל43,300- שזה סך כל התקציב לעונת 2003-2004 לקבוצות שנמצאות במרכז, הקבוצות היותר רחוקות קיבלו 15% תוספת בפריפריה פלוס 30 אלף שקל תקציב מיוחד מהמועצה להסדר הימורים ועוד 15 אלף ממשרד החינוך.

43,300 זה מהמועצה להסדר הימורים במקום מאה אלף שקל שהיו אמורים לקבל. המועצה להסדר הימורים תיקצבה את הקבוצות, מכיוון שקבוצות הכדורגל גברים וכדורסל גברים היו מחוץ לתקציב, הם לא מופיעים בטבלה של הקריטריונים ועכשיו הם הולכים להחזיר את זה, ואז היתה המלצה של הועדות הקודמות שכדורגל נשים יקבל 60% מקבוצה בליגה הראשונה, הקבוצה בליגה הראשונה זה ליגה א' גברים וליגה א' גברים קיבלה 60 נקודות זה אומר שהם צריכים לקבל 35-40 נקודות שזה 17,100. אם היינו מקבלים 60% מקבוצת ליגת על שזה אלף נקודות היינו מקבלים 600 נקודות. כשמדובר על 600 נקודות כפול 400 שקל לנקודה זה אומר 240 אלף שקל שהיתה מקבלת קבוצת נשים לו היו הולכים לפי הקריטריונים.

לא היתה בעיה שמשרד החינוך יחד עם הועדה שהוא הקים לתת את ה240- כי לא היו צריכים אישור של שום ועדה, זה פירוש של הועדה שהוקמה לבנות את הקריטריונים שהחליטה שזה מחוץ לקריטריונים.
היו"ר גילה גמליאל
מדבריך, אם הובנו נכון, מה שברור לנו שבשנת
2003 כל קבוצת כדורגל נשים בליגה קיבלה כ90- אלף שקל, ול2004- אין את אותם משאבים.
שמעון מימון
ב2002-2003- קיבלו משהו כמו 87,300 והם היו
אמורים לקבל כ150-.
היו"ר גילה גמליאל
ועכשיו הם נמצאים במצב גירעוני שהם בנו על
איזה שהוא סכום כסף שלא היה ובגלל זה הליגה הופסקה.
שמעון מימון
נכון.
היו"ר גלעד ארדן
אני ראיתי בחומר שקבוצה כדי להירשם צריכה
להציג איזה שהוא סכום התחלתי של 200-300 אלף שקל. לי חשוב להבין שכשההתאחדות דורשת סכום מסויים וכמה המדינה נותנת, אני רוצה להבין מה הסבירות שאותה קבוצה תוכל לגייס את אותו פער כדי לקיים את עצמה. האם המדינה נותנת להם סיכוי אמיתי להתקיים, זה מה שאני רוצה להבין.
שמעון מימון
כשאנחנו מגיעים לתקציב 2004 עפ"י המלצה של
ועדת אופיר כץ שהמלצותיה טרם פורסמו, קבוצת ליגה כדורגל נשים תקבל משהו כמו 60% שזה לפי החשבון שלי כ190- אלף אחרים הגיעו ל150-, קבוצת כדורגל נשים תקבל סכום יפה ומכובד, שעם הסכום הזה אפשר לקדם את הכדורגל נשים בצורה טובה. מול זה ההתאחדות לכדורגל בישראל ואני כיו"ר ועדת הנשים משקיע הרבה מאוד שעות כדי לקדם את הכדורגל נשים, לפחות בשנה האחרונה. על מנת לקדם את הכדורגל נשים יש קבוצות, בלי להשתמש בשמות, שמחזיקים קבוצות של נערות וקבוצת נערות הזאת כולם בנות 15-16 ומשחקות בליגת בתי ספר, עם תקציב של 30 אלף שקל אפשר להחזיק את הקבוצה. אם הוא קיבל 90 אלף שקל זה אומר שנשאר בקופתו 60 אלף שקל לצרכים אחרים להעביר אותם לכדורגל גברים או לצרכים אחרים שלנו אין שליטה עליהם.

להחזיק קבוצת נערות שהמאמן שלה הוא מאמן בליגת בתי ספר וההסעות זה של ליגת בתי הספר והוא מקבל מליגת בתי הספר סכום עתק של כמעט 48 אלף שקל על אותה קבוצה והוא לא מוציא כזה סכום, והציוד זה אותו ציוד והמאמן זה אותו מאמן והמגרש זה אותו מגרש.
היו"ר גלעד ארדן
כלומר לא תמיד אפשר לוודא שהכסף מגיע לייעודו
המקורי.
שמעון מימון
ועל כן ישבה ועדה במסגרת ההתאחדות לכדורגל,
השקענו הרבה מאוד שעות כולל בשיתוף עם משרד החינוך, ליגת בתי ספר, התאחדות ספורט, קידום ספורטאים מצטיינים במכון וינגייט, והכנו איזה שהיא תוכנית כולל היועץ המשפטי רותם ואורי שילה ומנכ"ל ההתאחדות חיים צימר, בין האנשים היחידים שם שבאמת מעניין אותם כדורגל נשים. הקמנו איזה שהיא תוכנית ואמרנו שאנחנו נבנה איזה שהוא תקציב, לא יתכן שהוא יקבל ממשרד הממשלה משהו כמו 150 אלף שקל ועוד 10,000 שקל ממנהל הספורט כסל הספורט, 5,000 פלוס 5,000 השלמה של המועצה המקומית, זה אומר שיש להם 160 אלף שקל, לא יתכן שהמדינה תיתן 160 אלף שקל לאיזה שהוא עסקן שיקח את הכסף והוא ילך למקום אחר, בואו נוודא שהכסף הולך לייעודו ואז התחלנו במטרות. המטרה היתה קודם כל עמותה עצמאית לכדורגל נשים, זה היה הדבר הראשון והבסיסי. דבר שני, אמרנו שאם מישהו מקבל 160 אלף שקל תקציב פרט לרשות המקומית שחולון נותנים משהו כמו מאה אלף שקל, רחובות נותנים 60 אלף שקל, פ"ת נותנים עוד 60 אלף שקל, אם הרשות המקומית תיתן תקציבים הקבוצה בסופו של מהלך ישאר לה עוד כסף בקופה.
היו"ר גילה גמליאל
למה הליגה לא נפתחה, בוא נשאל את השאלות
הפרקטיות. למה ליגת הנשים בכדורגל לא נפתחה.
שמעון מימון
הליגה לכדורגל נשים היתה אמורה להיפתח ב-
1.1.2004 רק לאחר שנקבל הבטחה תקציבית מאותה ועדת אופיר כץ. אי אפשר לחייב קבוצה בתקציב של מינימום של 200 אלף שקל כשממול אין שום התחייבות כספית ואי אפשר לתת לאיזה שהוא מנהל להתחייב על תקציב של 200 אלף בזמן שאין לו שום התחייבות של המועצה להסדר הימורים.
היו"ר גילה גמליאל
כלומר הכל תקוע לכאורה בגלל שועדת אופיר כץ
לא הגישה את המלצותיה בזמן.
שולמית טור
משרד החינוך לא קובע מתי נפתחת הליגה, זה עושה ההתאחדות לכדורגל וקצת היה תמוהה שרק בינואר כשמתחיל החורף הכבד דווקא אז, אני יודעת שליגות בדרך כלל נפתחות באוקטובר, נובמבר.
היו"ר גילה גמליאל
מאוד לא מוצא חן בעיני שכל אחד זורק את הכדור
למגרש של השני. אני רוצה לנסות ולמקד מאיפה נובעות הבעיות לעצם זה שהליגה לא נפתחה, איפה כרגע אנחנו צריכים לשים את האצבע על מנת למקד את הדרישות שלנו כועדות משותפות בכנסת ישראל ולהתקדם הלאה ולא לקיים דיון שלא יצא ממנו שום דבר.
הלית כהן
אני מאוד שמחה לשמוע על החזון של שמעון מימון
אבל עם הכבוד לפי דעתי השאלה מתמקדת בשאלה שלך לפני כמה רגעים. אם אין תקציבים בכלל לקבוצות הכדורגל והקבוצה לא יכולה להתקיים, איך אפשר לעשות את השינוי בתקנון של ההתאחדות ולדרוש מהקבוצות להעמיד סכומים שידוע שאין להם.
שמעון מימון
אבל הוא מותנה באישור של המועצה להסדר
ההימורים.
הלית כהן
אז זה סיכול כל הליגה. הליגה לא נפתחת בגלל זה.
שמעון מימון
אבל הליגה לא נפתחת בגלל זה. תאריך הפתיחה
נודע מראש ליום חמישי ה1.1- ועכשיו הוא נדחה כי היה בעיות במגרשים, דווקא לא של המועצה להסדר הימורים.
הלית כהן
אומרים שיש גירעון תקציבי, איך פותרים את זה,
דורשים מקבוצות שאין להם שקל אחד להעמיד סכום של מאה אלף שקלים ערבון. שמעון מימון אומר שזה החזון, החזון למתי, הרי כרגע כדורגל נשים אין.
היו"ר גלעד ארדן
הבעיה היא שאם דורשים 200 אלף שקל מקבוצה
להעמיד והמדינה נותנת נניח 70 אלף שקל, זה לא ריאלי כבר כשהענף הזה עוד בחיתוליו לדרוש שיבואו אנשי עסקים ויגידו עכשיו אנחנו שמים עוד 130 אלף שקל בענף שאולי מחר קורס ולא קיים כי אנחנו לא רואים שההתאחדות דוחפת אותו ושהוא הולך להתרומם.
שמעון מימון
הליגה מלכתחילה נועדה להתחיל ב1.1- ביום
חמישי, לא היתה שום מגמה לדחות אותה, היא לא נפתחה עפ"י בקשת הקבוצות.
היו"ר גלעד ארדן
הם לא ידעו מי משחק נגד מי, כשאתה לא יודע
כמה קבוצות יש.
שמעון מימון
מה1.1- עד ה13.1-, עכשיו תפיל את זה על
ההתאחדות, עד ה1.1- אין זו אשמתה של ההתאחדות, זה מכיוון שלא היה לנו תקציבים.
היו"ר גלעד ארדן
כמה כסף ידעה כל קבוצה לפני ה1.1- שהולך
להיות לה?
שמעון מימון
היא לא ידעה.
היו"ר גלעד ארדן
אז איך היא יכולה לדעת אם היא תעמוד בדרישה
של ה200- אלף שקל.
שמעון מימון
נכון, היא לא יכולה להתחייב ולכן דחינו את זה ל-
1.1 כי ציפיתי שועדת אופיר כץ תסיים את ההליכים. אני יודע מבפנים מה הולכים לתת אבל אי אפשר בלי התחייבות לתת למישהו להתחייב.
היו"ר גלעד ארדן
עם כל הכבוד למשרד הספורט שממנה גם את
ועדת אופיר כץ וגם את המועצה להסדר הימורים בספורט, זה שהם לא הגישו את המלצותיהם בזמן ואנחנו צריכים לעכב את הליגה גם בין היתר, יש לכם פה אחריות. אי אפשר להתעלם מזה. זה ממונה ע"י משרד הספורט.
אורי שילה
פתחתם את הדיון פה עם 7-8 חברי כנסת נכבדים
שכל אחד אמר ואני אענה לנאמר. ליגת הנשים, בלי נדר ובלי הבטחות אבל לפי מה שזה קבוע עכשיו, נפתחת ביום חמישי. ביום חמישי הקרוב נפתחת ליגת נשים בכדורגל, 12 קבוצות ליגה יתחילו לשחק ויהיו שני סיבובים, 24 משחקים והליגה אמורה להיגמר במהלך הפגרה כמו שאר הליגות הסדירות.

חבר הכנסת אבו וילן אמר, אני לא מבין למה הנהלת ההתאחדות רק היום מתכנסת לפתיחת הליגה. פתיחת הליגה היתה אמורה להיות ב1.1-, החל מהישיבה שהתקיימה בראשות חברת הכנסת גמליאל בשנה שעברה בהתאחדות לכדורגל ישב שם נציג מועצת ההימורים מר שני ואמר אני מקבל את המלצות כץ ואנחנו מתחייבים 140-150 אלף להעביר. זה לא קרה. מועצת ההימורים עד היום לא העבירה שקל. עכשיו אתם אומרים שההתאחדות לכדורגל תקים ליגה, מה זה ליגה, אני ארוץ בדשא, צריכות להיות קבוצות שיש להם מימון, שיש להם שחקניות, שהם צריכות להשתתף בליגה, אי אפשר להקים ליגה של שתי קבוצות.
היו"ר גלעד ארדן
אתם אחראים על כל ענף הכדורגל במדינת ישראל.
היה דיון בראשותה של חברת הכנסת גמליאל לפני שמונה חודשים אצלכם, אתה רואה שמתקרב המועד ולא קורה כלום, למי התרעת, תגיד לנו למי התרעת, איפה יצאת בנושא הזה ואמרת שאם הם לא יקבלו החלטה לא תוכלו אתם לפתוח את הליגה שהיא באחריותכם, מה עשיתם בשביל לפקח ולדאוג שהליגה תיפתח. אני מסכים איתך, יש כאן עיכוב שאני לא מבין אותו.
אורי שילה
יושבת ההתאחדות לכדורגל, זה תמיד נוח לתקוף
את ההתאחדות לכדורגל, אני לא רואה נציגים של ענפים אחרים שגם שם קיימת אפליה, אתם מדברים על גילאי 12 קבוצות מעורבות, האם מישהו פה יודע מה קורה בכדורסל, לפחות בכדורגל כל השחקנים מותר להם לשחק מעורב, בכדורסל רק שתי שחקניות עד גיל 12 מותר. אם מישהו היה עושה בדיקה בענף אחר אולי היו נציגים אחרים, אבל זה במאמר מוסגר.

אנשים בהתאחדות לכדורגל עושים ימים ולילות שעות כדי שתיפתח ליגת הנשים. אבל אי אפשר לפתוח ליגת נשים מכלום, אי אפשר לפתוח ליגת נשים בלי שקל. כמו שאמר פה משרד הספורט, שני המקורות התקציביים העיקריים זה מועצת ההימורים ומשרד הספורט. ההתאחדות לכדורגל מקבלת כסף ומחלקת אותו, אין לה כסף, היא לא מייצרת כסף יש מאיין לקבוצות ואין לה מאגרים של מליונים לשים בקבוצות כדורגל. אנחנו סומכים על המקורות התקציביים של מועצת ההימורים שהובטחו ועד היום לא התקבלו. קבוצות אומרות אנחנו בלי כסף לא פותחות את הליגה. בעקבות הישיבה שהיתה עם חברת הכנסת גמליאל על הבלגן שהיה בליגת הנשים, החלטנו לעשות סדר ולקבוע את הקריטריונים שעליהם דיבר אדון מימון. החלטנו שתהיה עמותה עצמאית שהכסף יוכל לעבור ישירות לעמותה ויהיה צבוע, שלא יעברו כספים למקומות אחרים והחלטנו על עמותה עצמאית. החלטנו על תקציב מינימום, החלטנו על בקרה תקציבית, החלטנו לעשות סדר בליגה הזאת כדי שתתקיים ליגה של 12 קבוצות בצורה מסודרת.
היו"ר גילה גמליאל
שמענו את זה כבר באפריל 2003.
אורי שילה
הקבוצות האלה, כשאת רוצה לעשות בקרה
תקציבית, הן לא יכולות להגיש תקציב אם אין להם תקציב ממועצת ההימורים. ברוב הקבוצות נרשמה עמותה נפרדת ובכל השאר יש בקשה לעמותה נפרדת, בגלל השביתה ברשם העמותות יש רק בקשה לרישום עמותה.
היו"ר גילה גמליאל
אתה יצאת בקול תרועה בתחילת דבריך ואמרת
במפורש שביום חמישי הליגה נפתחת.
אורי שילה
זאת עובדה.
היו"ר גילה גמליאל
מה נשתנה, הרי אני לא רואה שום שינוי כרגע בין
הנתונים שהצגנו כאן סביב זה שועדת כץ עדיין לא הגישה את המסקנות שלה, הגירעון התקציבי שקיים בכל אותן קבוצות, מה שנשתנה שהליגה לא נפתחה בזמן לעומת זה שהיא תיפתח ביום חמישי.
אורי שילה
החלטנו לפתוח את ליגת הנשים בכל מצב ובכל
מחיר למען כדורגל הנשים. וזה הפקס' של ההנהלה היום. בגלל שקבענו תקנון וקריטריונים נוקשים של עמותות, של מגרשים, של תקציבים וראינו שאין תקציבים ועם העמותות יש קושי וכביכול משפטית אי אפשר לפתוח ליגת נשים, כי הם לא עומדות בתקנון שלנו. העברנו פקס' בהול להנהלת ההתאחדות לכדורגל על מנת לאפשר שינוי מסויים וגמישות מסויימת בסעיפים כדי שמשפטית אפשר יהיה לפתוח את הליגה למרות שהם לא עומדים בקריטריונים שנקבעו עד עכשיו. הקריטריון הוא שלכל קבוצה יהיה מגרש, יש לנו בעיה קשה עם תאורות ומתקנים, אז היום ההנהלה אישרה שלמרות שקבוע בתקנון ככה אפשר יהיה להחליף ביתיות בסיבוב הראשון ולהקל על קבוצות ולמצוא מגרשים.
קריאה
אבל למה לקבוע קריטריונים שאף קבוצה לא
עומדת בהם?
אורי שילה
כי אנחנו מחכים מיום ליום, מבטיחים לנו את
התקציב ואת יכולה לשבת פה ולהגיד אתם מפלים, אבל תנסי את להפעיל 12 קבוצות,
קריאה
אני שואלת למה קבעתם קריטריונים שאף קבוצה
לא עומדת בהם.
אורי שילה
כי אם את יודעת מה היה בשנה שעברה שנפסקה
הליגה שמונה פעמים ובוטלו משחקים וקבוצות לא הגיעו ולא היו מגרשים והועמדו לדין וזה היה בזיון, אז החלטנו ליישר קו ולעשות סדר. אבל כשאתה עושה סדר אז צריך לעשות סדר ולפעמים קבוצות לא עומדת בזה. ואם היינו עושים סדר עד הסוף אז גם לא היתה נפתחת ליגת הנשים.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה להבין האם עכשיו לא נצטרך לכנס את
הישיבה שוב בעוד שבועיים מכיוון שלמרות ההצהרה הבומבסטית, אני כבר שמעתי הרבה הבטחות.
אורי שילה
לא, זאת עובדה, ביום חמישי מתחילה הליגה.
היו"ר גילה גמליאל
כלומר לא יהיו שום קריטריונים או גירעונות
תקציביים או איזה שהם מסקנות של ועדה שימנעו את פתיחת הליגה.
אורי שילה
זה בדיוק מה שאני מנסה להסביר, ההתאחדות
לכדורגל היא מאוד חזקה אבל היא לא כל יכול והתקציבים לא באים באיתנו.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה אמירה מפורשת.
אורי שילה
האמירה המפורשת היא שהליגה מתחילה ביום
חמישי, אבל אם לא יהיה שקל לקבוצות ואם הלחץ שלכם,
היו"ר גילה גמליאל
אתה עדיין אומר לי אם.
אורי שילה
לא, הליגה מתחילה, אבל מה אני אעשה,
היו"ר גילה גמליאל
זה חוזר על עצמו כל פעם מחדש. אנחנו מנסים
לקבל תשובות ואתם מספרים לנו סיפורים.
אורי שילה
הליגה מתחילה ביום חמישי, זאת התשובה. מה
את רוצה שאני אגיד לך, שאם מרמורק לא יקבל שקל אז אני אביא לו? הוא לא יופיע והקבוצות יתפרקו, מאיפה אני אביא להם כסף, זה מה שאני מנסה להסביר לך. הליגה מתחילה.
היו"ר גילה גמליאל
הליגה ביום חמישי הקרוב נפתחת כסידרה. מה
מצריך על מנת שהיא לא רק תיפתח כמו שנה שעברה אלא גם תסתיים בהצלחה.
אורי שילה
כסף ממועצת ההימורים. שיעבירו להם את
התקציבים שהם כל כך מבטיחים וכל כך הרבה זמן וכבר בישיבה באפריל נאמר שהם מקבלים על עצמם.
היו"ר גילה גמליאל
זה חוזר עכשיו חזרה למשרד החינוך.
שלומית טור
ועדת כץ הגישה כבר המלצות, היתה שם איזה
שהיא פגיעה בהתאחדות לכדורגל שקמה קול צעקה, הועדה הציבורית לא מבינה משום שההתאחדות לכדורגל עומדת להיפגע קשות.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה להבין איך זה קורה שבסופו של תהליך
האצבע המאשימה כביכול מגיעה אליכם. תציגו לנו איך זה לא קורה שהליגה נעצרת באמצע.
שלומית טור
אסור לשכוח שההמלצות הראשונות של ועדת כץ
שהגיעו למועצה להסדר הימורים, המועצה לא אימצה אותם כי היתה שם איזה שהיא פגיעה בכדורגל. השרה ביקשה מהמועצה לעבוד שנית, לשמוע עוד ארגונים ואכן ההמלצות החדשות, על מנת לשנות.
מיכל כפרי
אחת הסיבות שלקח עוד פרק זמן לועדת אופיר כץ
לשבת שם היתה כל נושא ספורט הנשים. היתה בקשה מיוחדת לפני מספר חודשים של השרה שועדת אופיר כץ תתייחס מחדש לכל נושא ספורט הנשים ובכדורגל בפרט שהוא מאוד בעייתי. אבל שהטיפול יהיה טיפול יסודי. הפניה התבססה על כך שגופים שעוסקים כמו שדולת הנשים והעמותה לקידום ספורט נשים טענו שהם לא הופיעו לפני הועדה, הועדה לא שמעה מספיק את הבעייתיות ולכן נערך דיון מחדש.
היו"ר גלעד ארדן
בפעם הראשונה מתי ועדת כץ סיימה את עבודתה?
מיכל כפרי
לפני כחמישה חודשים.
היו"ר גלעד ארדן
מה היתה הבעיה שבגללה היה צריך לפנות שוב
לועדה?
מיכל כפרי
לא היתה העדפה מספיק מתקנת. אחד הסעיפים
שם היה שפריפריה ונשים,
היו"ר גלעד ארדן
אם למקד, כמו שחברת הכנסת גמליאל אומרת,
ההתאחדות צודקת, הבעיה המשמעותית היתה שהמועצה להסדר הימורים או ועדת כץ לא הגדילה או לא שינתה את הקריטריונים כך שבאמת אפשר יהיה להקצות לענף הזה סכום משמעותי גדול יותר כדי להתחיל להניע אותו.
מיכל כפרי
המועצה להסדר הימורים לא יכולה לתקצב אחרת
אם הקריטריונים שנקבעים בועדת אופיר כץ לא ישונו.
היו"ר גלעד ארדן
אז זאת הבעיה, הקריטריונים שקבעה ועדת כץ.
נניח שאנחנו יוצאים מפה וההמלצות הם לא כל כך טובות ואז המועצה בהתאם להמלצות האלה קשה לה להעלות את ההקצאה באופן משמעותי, זאת אומרת ההתערבות של הועדה תהיה אפשרית רק ע"י איזה שהיא קביעה בחקיקה שתכריח את ועדת כץ, מול ההתאחדות אין לנו שיג ושיח כל הענין זה מול הקריטריונים שועדת כץ קובעת, כי אם היא, שהיא ועדה ציבורית, לא מבינה את האינטרס הציבורי,
מיכל כפרי
לדעתי אחת הסיבות שהיא מבינה מאוד טוב זה
שלמשל אפשר לתת דוגמה, ענת דרייגור שלכל הדעות מבינה, מונתה ע"י השרה לשבת בועדת אופיר כץ. אני מניחה שזה נתן את התוצאות, יושבים שם נשים וגברים שאני מניחה שלחלקם ראייה ציבורית רחבה שספורט הנשים מאוד חשוב. אני מניחה שאולי אחרי שהמסקנות יאומצו ע"י השרה, ע"י המועצה להסדר הימורים בספורט, אולי יהיה כדאי לקיים ישיבה בנושא. נוצרה סיטואציה, מתוך הרצון הטוב לסייע לספורט הנשים, שהיום הועדה סיימה והעבירה למועצה להסדר הימורים את מסקנותיה.
היו"ר גלעד ארדן
יש את הבעיה שהועלתה ע"י בנות הסידרה לגבי
פער הגילאים של 13-15 שבו גם מי שהתחילה לעסוק בספורט לא יכולה להמשיך ולהתאמן.
אורי שילה
כל הנושא של קבוצות מעורבות ועד איזה גיל זה,
זה לא אנחנו המצאנו וזה הוראה שבאה מפיפ"א שאנחנו כפופים אליה וגם במדינות רבות אחרות שהגיל שנקבע ע"י פיפ"א הוא 12 לקבוצות מעורבות של בנים בנות. אז עד הגיל הזה כארגון שמחוייב מבחינה ספורטיבית וכפוף לארגוני העל אנחנו מחוייבים גם בקטע הזה וזה כנראה על סמך מומחים או רופאים, פסיכולוגים, הגיל המקסימאלי המתאים לשילוב בנים בנות. כך נהוג ברוב מדינות העולם, ומגיל 15 זה כבר בוגרות. נוצר פער של שלוש שנים שעד עתה הוא נבע מזה שלא היו קבוצות שרצו ליגה והחלל הזה נסתם בעזרת התאחדות בתי הספר שנתנה פלטפורמה לכל ילדה שרוצה לשחק כדורגל בגילאים האלה. יחד עם זה אנחנו בימים אלה, אני לא יכול לתת תאריך מדוייק אבל זה יהיה מאוד בקרוב, תוקם ליגה לנערות בקונספט כזה או אחר, יכול להיות שבהתחלה זה יהיה באמצעות טורנירים, אבל תוקם ליגה לנערות גם במסגרת ההתאחדות לכדורגל כדי למנוע ולסתום את הפער של בין 12 ל15-.
היו"ר גלעד ארדן
תוך כמה זמן?
אורי שילה
לדעתי זה יהיה תוך חודש, זה תלוי בהרשמה של
קבוצות.
שמעון מימון
כרגע מתוכנן ל21.1- גביע המדינה לילדות בוינגייט,
ישנן שמונה קבוצות שנרשמו כבר ומחכים לאישור מזכירות ההתאחדות לכדורגל. הליגה הזאת תיפתח אם לא במסגרת ההתאחדות היא תיפתח במסגרת אחרת או דרך משרד החינוך או דרך רשות מקומית, הקבוצות נרשמו, עשו בדיקות רפואיות, ביטוחים יש, הכל מסודר.
אדריאנה באומל
נראה שכולם צריכים פה להבין שהדבר הכי חשוב
זה שהילדות האלה השבוע יוכלו לשחק כדורגל. הליגה היתה אמורה להיפתח ביום שלישי, ויש לי מסמך שאומר שהליגה היתה אמורה להיפתח ב-1.11 וזה הועבר לינואר. צריך להפסיק להתווכח, צריך להגיע להחלטות, ניהלנו את השיחות האלה הרבה פעמים והגענו לאותם מסקנות, כולם יודעים מה הבעיה ומה צריך לעשות, אבל צריך לעשות את הדברים האלה. התחושה שלנו כשחקניות זה שאין בהתאחדות אף אחד שמייצג אותנו, אין גוף שמייצג את ליגת הנשים עם סמכויות. יש ועדת נשים שאין לה סמכות לעשות שום דבר. זו ועדה מייעצת, היא יכולה לייעץ וההתאחדות יכולה להחליט או לא להחליט. אין ועדה שיש לה סמכויות לעשות דברים לטובת ליגת הנשים.
היו"ר גלעד ארדן
בהנהלת ההתאחדות יש ועדות שמוקמות מקרב
חברי הנהלת ההתאחדות.
אורי שילה
זה לא מקרב חברי ההנהלה. יש הנהלת
ההתאחדות והדירקטוריון שהוא מתכנס אחת לכמה חודשים, יש את מזכירות ההתאחדות שזה מעין קבינט מצומצם שמתכנס אחת לשבועיים ויש את כל הועדות המקצועיות שכל אחת דנה בענייניה ומביאה המלצות.
היו"ר גלעד ארדן
האם חברי הנהלת ההתאחדות יושבים בועדות
המקצועיות?
אורי שילה
לא. זה לא מורכב מההנהלה, בעיקרון זה אנשים
שמתמחים. אם זה ועדה רפואית אז יושבים רופאים, ועדת תקנון יושבים עו"ד.
היו"ר גלעד ארדן
חברי הנהלת ההתאחדות, אותם 29 מגיעים רק
כשיש ישיבות הנהלה?
אורי שילה
חלקם לא. חלקם חברים בועדות. שמעון מימון
חבר הנהלה בהתאחדות לכדורגל והוא יו"ר ועדת נשים.
אדריאנה באומל
אני מדברת על זה שאם ועדת נשים מגיעה לאיזה
שהיא החלטה, דברים לטובת הליגה, כי מן הסתם יושבים שם אנשים שקשורים יותר לליגת הנשים והם יודעים על הדברים מהשטח, שמעון יו"ר הועדה אבל לועדה אין שום סמכויות. הוא יכול לייעץ אבל בתכלס הדברים לא מתבצעים.
היו"ר גלעד ארדן
מנכ"לית משרד החינוך רונית תירוש הקימה ועדה
שגם אני יושב בה יחד עם יו"ר ההתאחדות ויו"ר מרכז מכבי, ועדה של חמישה אנשים שאנחנו דנים בדיוק בימים אלה על מבנה הנהלת ההתאחדות. המבנה העתידי. אנחנו חושבים היום שהנהלת ההתאחדות לא מייצגת לחלוטין את האינטרסים הציבוריים שצריכים להיות מיוצגים בה, כולל ייצוג של נשים. אני לא אומר מה עמדתי, אני לא אומר שזה צריך להיות חצי מההנהלה וגם לא שליש, ברור שצריך לתת איזה שהוא משקל לכמה עוסקים בענף הזה אבל גם צריך לתת ביטוי לכמה אנחנו רוצים שיעסקו בענף הזה ואנחנו לא חושבים שהיום זה מייצג. אני מקווה שבסוף המבנה שיבוא בהסכמה, אני חושב שיש היום רצון גם בהנהלת ההתאחדות לעשות שם איזה שהם שינויים כדי שהמבנה של ההנהלה ייצג יותר את האינטרס הציבורי במדינת ישראל, המדינה מתקדמת ולא יכול להיות שמבנה הנהלת ההתאחדות ישאר כמו שהוא. אני לא יכול להגיד לך שבועדה כזאת פה אנחנו יכולים לקבל החלטה, אנחנו לא נעשה צחוק מעצמנו, מעבר לקריאה להתאחדות לנסות לשנות, כי ברור לך שיש ניגוד עניינים, ברגע שאנשים מנהלים קבוצות ויושבים בהנהלת ההתאחדות ומחוייבים לכדורגל גברים ואת מצפה שהם יראו את ההמלצות של שמעון, אז אני מבין שלא תמיד מקיימים את מה שהוא ממליץ.
היו"ר גילה גמליאל
היום החוק החדש יחייב את הנהלת ההתאחדות
לכדורגל שתהיינה גם נשים חברות בהנהלה. הם יהיו חייבים לדאוג לנציגות נשית, מה שעד עכשיו לא היה.
אורי שילה
אנחנו לא קובעים, יש אסיפה כללית להתאחדות
לכדורגל שהתכנסה לפני כשלושה שבועות.
היו"ר גלעד ארדן
נושא יישום החוק עלה?
רותם קמר
באותה ישיבה היתה התייחסות לנושא הזה.
היו"ר גלעד ארדן
זה היה על סדר היום?
רותם קמר
לא.
היו"ר גלעד ארדן
אז אתם שמים פס על החוק של הכנסת. אם זה לא
היה על סדר היום אתם שמים פס על החוק.
רותם קמר
סדר היום לאסיפה הכללית נקבע כמה שבועות
לפני כינוס האסיפה הכללית ועדיין לא חוקק החוק הזה.
היו"ר גילה גמליאל
ניתנו להם שלושה חודשים מהחקיקה של החוק.
רותם קמר
באותה ישיבה מונתה דיינית ראשונה בבית הדין
העליון, והיתה התייחסות למינוי נשים חברות.
אורי שילה
חברי הנהלה זה בבחירות אחת לארבע שנים.
היו"ר גילה גמליאל
מחוייבים עפ"י חוק תוך שלושה חודשים מאז
שהחוק עבר, לעדכן אותנו לגבי המצב של ייצוג הולם לנשים.
היו"ר גלעד ארדן
אפילו היועץ המשפטי יגיד לך שהחוק גובר על
תקנונים פנימיים.
שמעון מימון
הליגה נדחתה בשבוע האחרון או בעשרה ימים
האחרונים בגלל הנשוא של המתקנים, אין מתקנים לנשים בכלל. יש עפ"י חוק הספורט סעיף לשרת החינוך להתקין תקנה ולהורות לרשות מקומית להשתמש בסמכותה ולתת לקבוצות להשתמש. אם יש איצטדיון עירוני בבת ים וקמה קבוצת כדורגל נשים בבת ים לא יתכן שהיא שכרה מגרש בוינגייט כדי שהיא תוכל לשחק ביום חמישי הקרוב, משום שמישהו בעיריית בת ים החליט להחתים אותם על מסמך שהם לא יבקשו הקצבות.
מיכל כפרי
בפגישה שהיתה עם מנכ"ל המועצה להסדר
הימורים בספורט הוא הבהיר שבהתאם לפניה של השרה השנה היתה העדפה למתקני ספורט לנשים. אני יודעת שהמגרש ברמת השרון קיבל סכום מאוד יפה. נאמר שם שאם קבוצות ספורט נשים תפנינה למועצה להסדר הימורים בספורט לגבי מתקנים,
שלומית טור
זה נכון, ההתייחסות היא שמתקנים הם גם
משאבים וברגע שהם לא ניתנים לקבוצות נשים,
פיני גרובי
אני מאמן קבוצת ביתר ירושלים לשעבר. קבוצת
הנשים התפרקה, אין קבוצת נשים בבית"ר ירושלים, ובעזרתו של שמעון מימון הוקמה קבוצת עירוני ירושלים ובשבועיים האחרונים כל האימונים שלנו נערכים או בחולון או במושב בן שמן ואני מקווה מאוד שבשבוע הבא לא נתאמן בבת ים או בנחלת יהודה. קבוצת עירוני ירושלים צריכה להתאמן רק בירושלים ולשחק רק בירושלים כמו קבוצות הבוגרים של הפועל ירושלים וביתר ירושלים. אם יש הקצבות לעיריות, ואני פונה פה היום, מכיוון שהליגה נפתחת ביום חמישי, אני בתור עירוני ירושלים לא יכול להוציא קבוצת כדורגל שהממוצע של הבנות 15-18, מוציא אותם בחמש וחצי ומגיע איתם ב12- בלילה ואני צריך לעשות סבב, לקחת אחת לפיסגת זאב, אחת לגילה ולכל מיני מקומות בירושלים מכיוון שהמשחקים שלנו מתקיימים מחוץ לירושלים. אנחנו צריכים לשחק רק בירושלים ויש לתת הוראה לעיריית ירושלים שמתחמקת מאיתנו, ולא מגיבה לכל מה שאנחנו רוצים, אך ורק לשחק בירושלים.
היו"ר גלעד ארדן
אנחנו ניסחנו איזה שהיא החלטה וחבר הכנסת
כבל תגיד לנו אם היא מקובלת עליך.

הועדות רואות חשיבות רבה לקיום ולעידוד כדורגל הנשים ורואות את ההתאחדות ואת משרד הספורט כאחראיות להסדרה תקינה של הענף על מנת שכל נערה ואישה תוכל לעסוק בספורט זה במידה ותרצה.

הועדות מקדמות בברכה את הודעתו של סמנכ"ל ההתאחדות כי הליגה לנשים תיפתח ביום חמישי הקרוב וקוראות לועדה בראשותו של אופיר כץ ולמועצת ההימורים לתת העדפה מתקנת משמעותית לכדורגל הנשים בהמלצותיה לגבי תקצוב הענף לשנת 2004, זאת כיוון שלא ראינו עדיין את ההמלצות הללו.

הועדה תבחן את הקריטריונים שנקבעו ע"י הועדה הציבורית שליד המועצה להסדר ההימורים בספורט ובמידת הצורך תשקול גם להתערב בחקיקה.

הועדה קוראת להתאחדות לכדורגל ליישם את החוק שעבר בכנסת לאחרונה ומחייב אותה לתת ייצוג הולם לנשים בהנהלת ההתאחדות, כמו כן קוראת הועדה למשרד הספורט לפעול עפ"י החוק מול הרשויות המקומיות על מנת להסדיר את השימוש במתקנים עירוניים עבור קבוצות כדורגל הנשים.

הועדות תתכנסנה שוב בעוד כ45- יום כדי לבחון את מצב כדורגל הנשים בארץ שוב ולראות אם ההמלצות אכן יושמו.








הישיבה ננעלה בשעה 13:50

קוד המקור של הנתונים