פרוטוקולים/ועדת חוקה/7664
5
ועדת חוקה, חוק ומשפט
05.01.2004
פרוטוקולים/ועדת חוקה/7664
ירושלים, י"ט בטבת, תשס"ד
13 בינואר, 2004
הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני
פרוטוקול מס' 129
ועדת חוקה, חוק ומשפט
יום שני, י"א בטבת התשס"ד (5 בינואר 2004), שעה 11:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 05/01/2004
חוק הרבנות הראשית לישראל (תיקון), התשס"ד-2004, חוק הדיינים (תיקון מס' 20), התשס"ד-2004
פרוטוקול
סדר היום
1. הצעת חוק הרבנות הראשית לישראל (תיקון), התשס"ד-2003
2. הצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 19), התשס"ד-2003
מוזמנים
¶
יצחק לוי סגן שר
אלי בן-דהאן מנהל בתי הדין הרבניים
גלעד קריב,עו"ד המרכז לפלורליזם יהודי
פרופ' דב פרימר לשכת עורכי הדין
ד"ר רות הלפרין-קדרי פקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר-אילן
בת שבע שרמן קואליציית "עיקר"
ציפורה שיימס שתי"ל
אמנון דה-הרטוך משרד המשפטים
עודד וינר מנכ"ל הרבנות הראשית
שמעון יעקובי,עו"ד יועמ"ש, בתי הדין הרבניים
שמעון אולמן,עו"ד יועץ משפטי, הרבנות הראשית
ישראל מימון מזכיר הממשלה
ד"ר פרץ סגל משרד המשפטים
היו"ר מיכאל איתן
¶
בישיבה הקודמת התחלנו לדון בהצעת חוק הרבנות הראשית לישראל. במהלך הישיבה עלו טענות של נושא חדש. חבר הכנסת אברהם בורג העלה טענה של נושא חדש לגבי התוספת שהממשלה ביקשה להכניס לאחר קריאה ראשונה, במסגרת הדף הלבן שצורף לדף הכחול. הממשלה ביקשה לטעון נושא חדש בנוגע לכשירויות של הרב הראשי.
שתי ההצעות הובאו לוועדת הכנסת להכרעה, אבל בהסכמת חבר הכנסת בורג, ועל פי בקשת הממשלה, הדיון בוועדת הכנסת נדחה. אנחנו נמשיך הלאה, כאשר לנושא הזה נחזור יותר מאוחר.
בישיבה הקודמת דנו בסעיפים 1,2, ו-3, כאשר בסעיף 1 להצעה הסכמנו לקבל הגדרה של נשיא המועצה, ולתקן את ההגדרה של השר. בסעיף 2 להצעה הוספנו שני תפקידים למועצת הרבנות הראשית – מינוי תפקיד של רושמי נישואין מבין אלה שקיבלו כשירות לשמש כרושמי נישואין, ותפקיד של קביעת הנחיות מנהליות לעניין עריכת נישואין ורישום נישואין. את זה אתם מבקשים למחוק?
היו"ר מיכאל איתן
¶
באשר להוספת התפקיד הראשון התקיים דיון אשר בו הועלו קשיים הנובעים מכך שגם מתן הכשירות וגם המינוי של רושמי נישואין יהיו בידי אותו גורם, שהוא גורם דתי – מועצת הרבנות הראשית – שאינו בהכרח מתאים לשקילת שיקולים מנהליים. מנגד, צויין כי ההצעה אינה משנה מהותית את המצב בפועל. לא הוחלט על שינוי בעניין זה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
התחלנו לדבר על סעיף 4, שמתייחס לסעיף 7 בחוק המקורי. סעיף 7 בחוק המקורי דן באסיפה הבוחרת. אמרנו שהאסיפה הבוחרת מונה 150 חברים, מהם 80 רבנים ו-70 נציגי ציבור. עכשיו אנחנו מדברים על הרבנים באסיפה הבוחרת. בסעיף 7 קבוע ש30 רבנים יהיו מהערים הגדולות, 14 רבני עיר מהמועצות המקומיות הגדולות, 2 רבנים אזוריים מהמועצות האזוריות הגדולות. כאן נתקלנו בביטוי "רב אזורי", שזה מי שנבחר או התמנה על ידי שר הדתות והרב של המועצה האזורית . הצענו שבמקום האמור בסעיף 3 יהיה כתוב 2 רבנים מהמועצות האזוריות הגדולות שתמנה המועצה. כאן הצענו שהם יהיו שני הוותיקים ביותר מבין הרבנים האזוריים.
תמי סלע
¶
היתה הצעה של חבר הכנסת בורג לגבי פסקה 4 של סעיף 7, שלא ידובר רק על המושבים הגדולים אלא להרחיב את זה להתיישבות באופן כללי.
תמי סלע
¶
אפשר לכתוב מהיישובים הגדולים שאינם עיריות ורשויות מקומיות, ואז זה כולל מושבים, קיבוצים. כרגע חבר הכנסת בורג לא כאן.
היו"ר מיכאל איתן
¶
כרגע הקביעה היא שבאסיפה הבוחרת יהיו 8 רבנים מהמושבים הגדולים. בפסקה 5 מבקשים לעשות שינוי.
היו"ר מיכאל איתן
¶
כי היתה הסכמה פוליטית על כך שבעקבות ביטול משרד הדתות והעברה של הנושא למשרד ראש הממשלה ייעשו שינויים מסויימים שיישמרו על המצב, למעט השינוי הארגוני.
היו"ר מיכאל איתן
¶
רב שכונה בחוק המקורי זה הותיק מכל אחת מן הערים ירושלים, תל-אביב-יפו, חיפה ובאר-שבע, ובבעלי ותק שווה – הקשיש שבהם. יש ותק בכהונה ויש גיל ביולוגי. הקובע זה הותק בכהונה. אם הם בני אותו גיל, אז זה היותר מבוגר מבין שניהם.
היו"ר מיכאל איתן
¶
מה איכפת לך? יכול להיות שבפעם הראשונה זה יהיה מסודר, אבל אחר כך אי אפשר יהיה לשלוט בזה.
תמי סלע
¶
בפסקה 5 הפרדנו בין הגדרה של רב שכונה, שהיא רלוונטית לכל רבני השכונות, לרב שכונה שהוא חלק מהאסיפה הבוחרת.
סגן השר יצחק לוי
¶
האישור של רב השכונה הוא לפני שהוא נבחר. צריך לתת אישור להוציא מכרז. יש לזה משמעויות כלכליות. אני לא יודע למה רוצים להשמיט את אישור השר. אני חושב שחשוב שלא כל מועצה דתית תחליט כמה רבני שכונות יהיו, כי חלק מקריסת המועצות הדתיות זה בגלל עודף מינויים של רבני שכונות.
סגן השר יצחק לוי
¶
אנחנו, למשל, בחצי השנה האחרונה לא אישרנו אף רב שכונה כי אין כסף. אני חושב שכדאי שיהיה פיקוח משותף של השר ושל המועצות הדתיות.
אמנון דה-הרטוך
¶
ההצעה של הרב יעקובי נראית לי הצעה טובה. ברגע שאנחנו דורשים שהתנאי יהיה כהונה בשכר, המשמעות היא שהוא מקבל את השכר שלו מקופת המועצה הדתית. קופת המועצה הדתית מורכבת מתקציב שמאושר על ידי שר הדתות.
אמנון דה-הרטוך
¶
אם השר הממונה יפקח על המינוי של רב השכונה, הוא יצטרך גם לפקח על התקציב. אין ספק שכשבאים וקובעים שאותו רב שכונה יתמנה על ידי אותה מועצה דתית זה יהווה פתח לקשיים רבים. יש שכונה בירושלים שנקראת שכונת בזל. זה רחוב אחד שנמצא בין קריית-משה לבית הכרם. זאת שכונה לצורך מינוי רבני שכונה במועצה הדתית בירושלים. אם כשהיה שר הוקמו לנו שכונות שאיש לא הכיר אותן בשום מפה, אז יש לחשוש מה יקרה כשלא יהיה פיקוח של השר.
גלעד קריב
¶
אחת הסיבות למהלך של פירוק משרד הדתות היא הכשלים שהתגלו בתפקידו במשך השנים. זה לא נכון לבוא ולומר שמכיוון שמשרד הדתות נכשל במשך השנים במילוי תפקידו, אז היום כשמפרקים אותו לא צריך פיקוח. רבני שכונות זאת הזירה העיקרית של המינויים הפוליטיים בתחום שירותי הדת. מדובר על מאות שכונות שבהן ממונים אנשים בשכר. לא הגיוני שהממשלה תוותר על הפיקוח שלה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני מציע שיהיו שתי ורסיות: האחת, דרישת שכר, והשנייה של אישור השר. פסקה 8 בסעיף 7 מדברת על כך ש10 רבנים ימנה שר הדתות באישור הממשלה . במקום זה מציעים לכתוב: 10 רבנים שימנו הרבנים הראשיים בהתייעצות עם השר.
סגן השר יצחק לוי
¶
הגוף הבוחר מורכב מ-130 טייס אוטומטי ו-20 אנשים שממנה הממשלה. 20 האנשים האלה מונו בעבר על ידי שר הדתות באישור הממשלה. 20 האלה זה 10 רבנים ו-10 אנשי ציבור. מי שהציע אותם עד עכשיו היה שר הדתות. שתי הרשימות היו מובאות לאישור הממשלה. השינוי שמתבקש כאן הוא לא באישור הממשלה אלא במציעים. ההצעה היא ש-10 אנשי ציבור יוצעו על ידי ראש הממשלה ו-10 על ידי הרבנים הראשיים. ההנחה היא שהרבנים הראשיים לא נבחרים עוד פעם.
סגן השר יצחק לוי
¶
בחוק הקיים. אנחנו אומרים שבכל מקרה צריך את אישור הממשלה, כאשר את ה-10 רבנים יציעו שני הרבנים הראשיים בהתייעצות עם השר, ואת ה-10 אנשי הציבור יציע השר בהתייעצות עם הרבנים. פה מדובר במי שעורך את הרשימה. מדובר פה על כך שכל ה-20 יובאו בהתייעצות של שניהם. החלוקה שמוצעת על ידי הממשלה זה שמי שיוביל את העניין לגבי ה-10 רבנים יהיה הרבנים הראשיים בהתייעצות עם ראש הממשלה, ואת ה-10 אנשי ציבור זה ראש הממשלה בהתייעצות עם הרבנים הראשיים.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסדר. תיקון סעיף 8 לחוק העיקרי אומר כך: עשרה אנשי ציבור שימנה השר בהתייעצות הרבנים הראשיים ובאישור הממשלה. עכשיו אנחנו עוברים לסעיף 6 שמתקן את סעיף 9, שאומר שבמינויים לפי סעיפים 7(8) ו8(8) יפעל שר הדתות להביא לכך שבאסיפה הבוחרת יהיו מחצית החברים ספרדים ומחציתם אשכנזים.
היו"ר מיכאל איתן
¶
הגענו לסעיף 7 שמתקן את סעיף 11 לחוק. סעיף 11 מדבר על ועדת בחירות. מציעים שבמקום שר הדתות יהיה השר והרבנים הראשיים. מה אם אחד מהם לא מסכים?
אמנון דה-הרטוך
¶
אני לא בטוח שהמילה "בהסכמה" כאן נחוצה, כי בכל מקום אחר שיהיה כתוב שימנו יבינו שזה לא בהסכמה.
סגן השר יצחק לוי
¶
אנחנו רוצים שזה יהיה בהסכמת שלושתם. אנחנו מבקשים למחוק את סעיף (2) בתיקון של סעיף 11 בדף הלבן.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסעיף 7 הממשלה ויתרה על סעיף קטן (2). מה שכן נשאר זה שבסעיף קטן (ב) במקום "שר הדתות" יבוא "השר". אנחנו עוברים לסעיף 8 לחוק. בסעיף 18 לחוק העיקרי.. מה זה סעיף 18 לחוק העיקרי? רב ראשי לישראל וחבר מועצה נבחר רשאים להתפטר על ידי הגשת כתב התפטרות לשר הדתות; כהונתם נפסקת כעבור 48 שעות לאחר שכתב ההתפטרות הגיע לידי שר הדתות, זולת אם חזרו בהם מהתפטרותם לפני כן. במקום "לשר הדתות" יבוא "לשר" ובמקום "שר הדתות" יבוא "השר". סעיף 9. בסעיף 19 לחוק העיקרי.. מה זה סעיף 19? שר הדתות רשאי, על פי חוות דעתם של שלושה רופאים שמינה שר הבריאות, לקבוע כי מטעמי בריאות נבצר דרך קבע מרב ראשי לישראל או מחבר מועצה נבחר למלא תפקידו, ומשנקבע כאמור, יתפנה מקומו. במקום "שר הדתות" יבוא "השר".
היו"ר מיכאל איתן
¶
רשאי זה כמעט חייב. צריך להשאיר קצת שיקול דעת. הגענו לסעיף 10. בסעיף 22(א) לחוק העיקרי.. מה זה 22(א) לחוק העיקרי? סדר זימון ישיבות המועצה ונוהל הדיונים בה ייקבעו בתקנות באישור המועצה, ובמידה שלא נקבעו בתקנות, תקבעם המועצה. (ב) הרב הצבאי הראשי יוזמן לכל ישיבה של המועצה ותהיה לו זכות הבעת דעה ללא זכות הצבעה. במקום "תקבעם המועצה" יבוא "יקבע אותם נשיא המועצה".
אופיר פינס-פז
¶
אין דבר כזה שאם הוא לא קובע אז הנשיא קובע. מי שמביא למועצה הצעה לסדרי ניהול הישיבות זה הנשיא. אני מציע שהמועצה בישיבתה הראשונה תקבע את נוהלי סידרי הישיבות.
ישראל מימון
¶
פה מדובר בתקנות פנימיות לגבי איך המועצה מתנהלת. כמו שלממשלה יש תקנון, כמו שלכנסת יש תקנון..
היו"ר מיכאל איתן
¶
הדוגמאות שנתת הן לא טובות, כי כרכת שני תקנונים שונים. תקנון הממשלה הוא בגדר החלטה שהממשלה יכולה בישיבה רגילה לשנות אותה. תקנון הכנסת הוא מעין דבר חקיקה שדורש פרוצדורה של הבאה למליאה, הסתייגויות.
היו"ר מיכאל איתן
¶
האם אנחנו רוצים שסדרי הדיון וההתנהלות של המועצה יהיו ברמה של החלטת כל מועצה ומועצה? האם אנחנו רוצים למסד את זה במעט על ידי זה שאנחנו קובעים שהמועצה יכולה לקבוע, או שאנחנו רוצים שהשר ייקבע בתקנות?
ישראל מימון
¶
מדובר פה בתקנון, לא בתקנות. זה אף פעם לא בא לאישור השר, כי זה לא קשור לביצוע החוק. לא צריך אישור מיניסטריאלי. כשכתוב "תקבעם המועצה" זה רק לגבי מה שלא נקבע. נושא חדש שלא מוסדר זה דבר שמצריך איזה תהליך עד שהמועצה תקבע.
אופיר פינס-פז
¶
אני מסכים שזה לא צריך להיות בתקנות או באישור ראש הממשלה. אני גם מציע שזה לא יהיה בהחלטה אישית של הנשיא. זה צריך להיות בהחלטה של המועצה. כמו שבישיבה הראשונה של הממשלה קובעים את סדרי הדיון והתנהלות הממשלה..
היו"ר מיכאל איתן
¶
המועצה תאשר בישיבתה הראשונה תקנון שיקבע את סדרי זימון ישיבות המועצה ונוהל הדיונים בה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אנחנו אומרים שבישיבתה הראשונה היא תקבע את התקנות, כאשר היא רשאית לשנות אותן מעת לעת.
ניסן סלומינסקי
¶
נגיד שאתה רוצה לכנס את הישיבה הזאת בקרית-שמונה. אתה זה שקובע את זה, אתה לא מביא את זה לאישור שלנו.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אם כתוב בתקנון שהממשלה יושבת בימי ראשון, ראש הממשלה לא יכול להחליט פתאום על ישיבה ביום שני. הוא צריך לקבל אישור לזה. אם, נניח, אני מסכם שישיבות הוועדה הן ביום חמישי, ולי פעם אחת בא לקיים את הישיבה ביום רביעי, האם אני לא אצטרך להגיד את זה לחברי הוועדה?
היו"ר מיכאל איתן
¶
זה עניין של גישה. יכולים להיות כל מיני מקרים אבסורדים. השאלה היא אם אתה חושש שתקנון כזה ינוצל לרעה, או שאתה אומר שכל האנשים טובים, צריך לתת להם יותר חופש.
היו"ר מיכאל איתן
¶
סמכויות יושב-ראש וסמכויות נשיא הן טבעיות. לא כל דבר צריך להיות כתוב. אתה יודע כמה סמכויות אני מפעיל, אופיר הפעיל או רביץ הפעיל שלא כתובות בשום מקום?
שמעון יעקבי
¶
נדמה לי שאין הוראה חוקית היום שדורשת מהממשלה לאשר מחדש את התקנות. אם הממשלה מחליטה לשנות את התקנות היא עושה את זה.
ישראל מימון
¶
חוק יסוד הממשלה מדבר על זה שהממשלה תקבע את סדרי ישיבותיה.. אם בדרך קבע ואם לעניין מסויים.
יהודה היימן
¶
מועצת הרבנות הראשית תקבע לעצמה את תקנונה. ראוי שיהיה כתוב בתיקון שהמועצה תקבע לעצמה את תקנונה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסדר. נחליף את המילה "תקנות" במילה "תקנון". 11. בסעיף 31 לחוק העיקרי, במקום "שר הדתות" יבוא "השר".
2. הצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 19), התשס"ד-2003
היו"ר מיכאל איתן
¶
1. הצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 19), התשס"ד-2003. בחוק הדיינים, התשט"ו-1955 (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 3, במקום "שר הדתות" יבוא "שר המשפטים".
תמי סלע
¶
זה לעניין התקנת תקנות שקובעות את התנאים וההסדרים של הסמכת דיינים על ידי הרבנות. סעיף 3. כשירותם של דיינים. מי שהוסמך לכך על ידי מועצת הרבנות הראשית תוך שנתיים לפני המינוי כשיר להתמנות דיין. תנאי ההסמכה וסדריה ייקבעו בתקנות שיתקין שר הדתות בהסכמת מועצת הרבנות הראשית. השינוי הוא שתנאי ההסמכה וסדריה ייקבעו בתקנות שיתקין שר המשפטים בהסכמת מועצת הרבנות הראשית.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בזה אין בעיה. סעיף 2 מתייחס לסעיף 5, שמדבר על דרך המינוי של הדיינים. היום המצב הוא שהדיינים מתמנים על ידי נשיא המדינה לפי הצעת ועדת מינויים שתובא לפני הנשיא על ידי שר הדתות. ברור שהיום יעשה את זה שר המשפטים במקום שר הדתות.
היו"ר מיכאל איתן
¶
סעיף 3 בא לתקן את סעיף 6. סעיף 6 עוסק בוועדות המינויים של הדיינים. ועדת מינויים מונה שני רבנים ראשיים, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול שיבחר חבר דייניו ל-3 שנים. כמה חברים יש היום בבית הדין הרבני הגדול?
היו"ר מיכאל איתן
¶
ועדת המינויים מונה שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שני רבניים ראשיים, שר דתות, חבר ממשלה, שני חברי כנסת ו-2 עורכי דין. למה דווקא עורכי דין?
נציג הטוענים הרבניים
¶
הגיע הזמן לתת מקום לנציג לשכת הטוענים הרבניים בנוסף לשני עורכי הדין או במקום עורך דין אחד. לא ייתכן שלכוח של טוענים רבניים לא יהיה ביטוי בוועדה כל כך חשובה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אני חושב שאתה צודק, ולכן שאלתי מלכתחילה למה צריך שני עורכי דין. אני מציע שלא נחזיק את החוק כבן ערובה לביצוע השינוי. אין לי התנגדות שמישהו יגיש הצעת חוק פרטית.
דב פרימר
¶
לאלה שעברו את הבחינות יש מעין מינוי קבוע מהרבנות הראשית. כל אדם יכול לקבל מינוי פרטני לאותו דיון.
היו"ר מיכאל איתן
¶
צריך להסדיר את כל העניין הזה כך שיהיה משהו רשמי. כשתהיה רשימה רשמית אפשר יהיה לקבוע אחד מתוכה.
נציג הטוענים הרבניים
¶
יש כוח לשר הדתות לפי סעיף 27 להסמיך אנשים להופיע ולייצג לקוח בבית דין . האישור של שר הדתות מותנה בכל התנאים של קבלת ההסמכה של טוען רבני.
גלעד קריב
¶
הבעיה היא לא מעמדו של הטוען הפרטי הבודד, אלא מעמדו של הגוף היציג של הטוענים. לגוף היציג של הטוענים אין שום מעמד סטטוטורי. לשכת עורכי הדין זאת לשכה שמוקמת מכוח חוק, יש לה כללים, יש לה תקנונים. הטוענים הרבניים אינם מוסדרים על ידי גוף יציג סטטוטורי, לכן אי אפשר לתת להם מעמד בתהליכי מינוי דיינים.
סגן השר יצחק לוי
¶
אני תומך בהסתייגות של הרב רביץ. אני חושב שאפשר בחוק להכניס הגדרה של טוען רבני. אפשר להגיד ששר הדתות, בהתייעצות עם הרבנים הראשיים או עם נשיא בית הדין ימנה אחד מתוך אלה שקיבלו את האישור. יש הרי רשימה, האנשים האלה מקבלים תעודה. מכיוון שהרשימה היא רשימה מוכרת על ידי המדינה, ויש לה עיגון חוקי על ידי המדינה, אפשר להגיד ששר המשפטים, בהסכמת נשיא בית הדין ימנה אחד מתוך אלה שמוסמכים להיות טוענים רבניים לוועדה.
סגן השר יצחק לוי
¶
עיקר הייצוג של המקרים שנזקקים לבתי דין רבניים הוא על ידי טוענים רבניים. זה מכיוון שזה זול יותר, מכיוון שזה..
הרב אלי בן-דהאן
¶
בוועדה למינוי דיינים יכול להיות רק עורך דין שאיננו מופיע בפני בתי הדין הרבניים. יש טוענים רבניים שהיו פעם ואינם מופיעים היום. צריך לשים לב להגבלה הזאת, כי היא הגבלה מאוד חשובה והגיונית.
ישראל מימון
¶
הצעות החוק האלו באו בעקבות פירוק משרד הדתות. יש פה הצעה שלא קשורה לזה בכלל. יש עוד הרבה דברים שראוי לתקן בחוק הדיינים, בחוק הרבנות הראשית..
ישראל מימון
¶
יש עוד הרבה דברים שטעונים תיקון. אני חושב שלחברי הוועדה אין מספיק תשתית לדעת . אני לא חושב שיש בפני הוועדה תמונה כדי להחליט היום להוסיף משהו שלא נידון בממשלה. אני לא בטוח שהממשלה כממשלה עומדת מאחורי התיקון הזה. אני מציע לא לדון בזה.
מ"מ היו"ר אברהם רביץ
¶
3. בסעיף 6 לחוק העיקרי – (1) בסעיפים קטנים (א) ו-(ג), בכל מקום, במקום "שר הדתות יבוא "שר המשפטים".
תמי סלע
¶
אם כבר מתקנים את הסעיף, אז במקום מועצה משפטית אמור להיות המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין. יש פה תיקון לסעיף קטן (ד) של אותו סעיף 6, שמתייחס למינימום של מספר החברים שבו יכולה ועדת המינויים לפעול. הסעיף המקורי הוא שהוועדה תוכל לפעול אף אם פחת מספר חבריה וכל עוד הוא לא פחת מ-6. המינימום חייב לכלול את שני הרבנים הראשיים.
בת שבע שרמן
¶
אנחנו מסתייגות לדרישת שני רבנים ראשיים בקוורום. היו מקרים שהרבנים הראשיים לא הסכימו ביניהם. על ידי כך שאנחנו מכניסים את זה לחוק אנחנו עלולים לשתק את הוועדה. גם במינויים האחרונים שני הרבנים הראשיים לא הסכימו ביניהם. אם היה אפשר למנוע מינוי של אחד הדיינים על ידי זה שאחד מהם לא יופיע לוועדה, אני בטוחה שגם זה היה נעשה. אנחנו לא רוצים להכניס את זה לחוק.
גלעד קריב
¶
אנחנו נותנים לרב ראשי אחד, בין אם הוא נשיא המועצה, בין אם הוא נשיא בית הדין הרבני הגדול את הסמכות לתקוע את תהליך מינוי הדיינים. זה לא הגיוני שלחבר אחד בוועדה תהיה את הסמכות הזאת.
יולי תמיר
¶
יכול להיות מצב שאחד הרבנים יחליט לא לבוא ועל ידי כך הוא ישתק את הקוורום. אם יגידו שלפחות אחד מהם חייב לבוא,אז הם תמיד יבואו. אתה נותן פה לאדם אפשרות לשתק תהליך. זה דבר לא תקין מבחינה מינהלית.
עודד וינר
¶
למרות שהרב אלי בן-דהאן אמר שלא היה כמעט מצב ששני הרבנים הראשיים לא הופיעו, במקרים שהיו ויכוחים ביניהם שניהם הופיעו. הממשלה הגדירה בדברי ההסבר את הרצון לעגן את הסמכויות. העובדה היא שעד היום שני הרבנים הראשיים הופיעו בכל הדיונים. המטרה של הרבנים הראשיים היא לזרז את מינוי הדיינים. כל החוק הזה נועד לוודא שיהיה זירוז מינוי דיינים, לא עיכוב. לכן אני מעלה תמיהה על כך שחושבים שהרבנים הראשיים ירצו לטרפד.
אברהם רביץ
¶
אנחנו יודעים שהחלוקה של הדיינים היא חלוקה שווה בין ספרדים לאשכנזים, לכן ראוי ששניהם יתנו את ידם במלאכת ההרכבה של בתי הדין, אפילו באופן ענייני. אני חושב שראוי להשאיר את הסעיף של שני הרבנים. אם נראה שהם עושים בעניין הזה קרדום לחפור בו, נצטרך לתת את הדעת.
יולי תמיר
¶
אני מציעה לבטל את זה כיוון שהדברים פעלו עד עכשיו כשורה. במידה ועושים תיקון, אז מספיק שזה יהיה בנוכחות אחד מהם. אם זה בנוכחות אחד מהם, אז אף אחד לא יכול לתקוע את התקיימות הדיון.
דב פרימר
¶
אני השוויתי בין שר הדתות לשר המשפטים, לא בין הרבניים הראשיים לשר המשפטים. משר הדתות כבודו לא חשש, אבל משר המשפטים..
גלעד קריב
¶
גם אם תהיה דרישה של רב ראשי אחד שנוכח, עדיין בהסכמה שני הרבנים יכולים לטרפד. החשש שהציג חבר הכנסת רביץ הוא מהתגבשות של רוב מקרי. אולי אפשר לפתור את זה על ידי כך שבישיבה הראשונה שמזמנים תהיה דרישה לשני הרבנים הראשים, אבל אם שני הרבנים הראשיים לא טורחים להופיע לאותה ישיבה, רשאי שר המשפטים לכנס תוך 30 יום את הוועדה למינוי רבנים. כך שר המשפטים לא יוכל לעשות מחטף של יום אחד.
היו"ר מיכאל איתן
¶
יהיו שתי חלופות לסעיף. חלופה אחת תאמר שהסעיף יישאר כפי שהוא, והחלופה השנייה תאמר שאם התקיימה ישיבה ללא השתתפות שני הרבנים, תהיה להם אפשרות להגיש איזה שהוא ערעור בישיבה נוספת שתתקיים תוך 30 יום מהיום שבו התקבלה החלטה.
היו"ר מיכאל איתן
¶
בסעיף 4 אנחנו מתקנים את סעיף 7. סעיף 7 לחוק אומר כך: "ראה שר המשפטים שיש למנות דיין, במקום דיין שנתפנה מקומו או בנוסף על הדיינים המכהנים, או שנתפנה מקומו של דיין ונשיא בית הדין הרבני הגדול ביקש משר המשפטים למנות דיין אחר במקומו, יודיע על כך שר המשפטים ברשומות ויכנס את הוועדה". איפה קבוע מספר הדיינים?
ישראל מימון
¶
בספר התקציב. היתה הצעה שהרבנים ימנו בלי צורך בשר המשפטים, אבל אז שאלו איך יכול להיות שהרבנים יגברו על הסמכות המנהלית, שזה השר, וימנו, הרי הם לא יודעים כמה תקציב יש במשרד המשפטים, כמה תקנים יש. שר המשפטים הוא הסמכות המנהלית להחליט אם להוסיף על התקן.
היו"ר מיכאל איתן
¶
אנחנו בשלב הראשון מסתכלים על סעיף 7. המגבלה היחידה שלו היתה תקציבית. מי קבע שהמגבלה התקציבית גוברת על הוראת סעיף 7?
היו"ר מיכאל איתן
¶
ההצעה היא שבמקום הביטוי "ראה שר הדתות שיש למנות דיין" יבוא "ראה שר המשפטים שיש למנות דיין". למה מפרטים עכשיו אני לא יודע, אבל הם החליטו לפרט.
תמי סלע
¶
יש שתי אופציות לשר למנות דיין, האחת שהתפנה מקומו של דיין, והשנייה זה שהחליטו להוסיף דיינים. שר המשפטים בכל אחת משתי האופציות האלו יכול לפרסם הודעה ברשומות.
היו"ר מיכאל איתן
¶
עכשיו יש סוגייה שאומרת שהתפנה מקומו של דיין ונשיא בית הדין הרבני ביקש למנות. מה עושים? שר המשפטים חייב להודיע על כך ברשומות ולכנס את הוועדה.
רות הלפרין
¶
החשש היה ששר המשפטים ירצה להחליף דיין על חשבון דיין אחר, כלומר להחליף דיין שלא נראה לו. זאת הסיבה שהוחלט להגביל את סמכויותיו.
היו"ר מיכאל איתן
¶
קודם היה אמון בשר הדתות, אף אחד לא העלה על דעתו ששר הדתות לא ירצה למנות כשיש משרה פנויה. היום, מאחר ויש חששות ששר המשפטים יממש את מדיניותו המוצהרת ויגיד שהוא לא צריך דיינים, מחייבים אותו.
רות הלפרין
¶
יש שתי סיטואציות: סיטואציה אחת בה התפנה מקומו של דיין ושר המשפטים לא רואה שצריך למנות ואז מחייבים אותו, וסיטואציה שנייה שבה השר רואה שצריך למנות דיין אבל מגבילים אותו רק אם התפנה מקומו של דיין, או שמוסיפים.
פרץ סגל
¶
בנוסח כפי שהופיע בכחול המשמעות היתה ששר המשפטים לא יכול ביוזמתו, אלא אם כן פנה אליו נשיא בית הדין הרבני הגדול. לא זאת היתה הכוונה. זה רק עניין ניסוחי.
ניסן סלומינסקי
¶
כל המגמה היתה שמצד אחד יהיה שר המשפטים ,ומצד שני יהיה נשיא בית הדין, שעוצמתו תהיה יותר גדולה מאשר נשיא בית המשפט. לא צריך להשאיר מצב שראה שר המשפטים בלבד או שנשיא בית הדין פונה, אלא צריך להיות בשני המצבים שהנשיא פונה אל השר. לא צריך להיות מצב שהשר פועל בתחומים האלה של המינויים עצמאית לחלוטין.
פרץ סגל
¶
מי שנושא באחריות המיניסטריאלית זה שר המשפטים. אי אפשר שנשיא בית הדין יכפה על השר את הדבר הזה, לכן באו ואמרו שרק אם התפנה מקום..
היו"ר מיכאל איתן
¶
סעיף 4(2) במקום "שר הדתות" יבוא "שר המשפטים". אנחנו נמשיך בפעם הבאה.
הישיבה ננעלה בשעה 13:05