ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 23/12/2003

חוק רשות השידור (תיקון מס' 15), התשס"ד-2003, חוק החברות (תיקון מס' 2), התשס"ד-2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/8394



5
ועדת החוקה, חוק ומשפט
23/12/2003

פרוטוקולים/ועדת חוקה/8394
ירושלים, י"ב באייר, תשס"ד
3 במאי, 2004

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 120

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ח בכסלו התשס"ד (23 בדצמבר 2003), שעה 10:00
סדר-היום
הצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 9) - סעיף 108
להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה),
התשס"ד-2003 - הכנה לקריאה שניה וקריאה שלישית - דיון והצבעה.
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
מוזמנים
חברת-הכנסת ענבל גבריאלי
איריס גינזבורג - רכזת עבודה ורווחה, אגף התקציבים,
משרד האוצר
משה בר סימן טוב - רפרנט עבודה ורווחה, משרד האוצר
גיא קריגר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר
סנ"צ סוזי בן-ברוך - ראש מדור נוער, המשרד לביטחון פנים
עודד ברוך - ייעוץ משפטי, המשרד לביטחון פנים
דפנה ביינוול - עו"ד, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים
יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים
דבורה הורוביץ - סגנית מנהלת שירות מבחן לנוער,
משרד הרווחה
דלית חביב - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הרווחה
ד"ר יצחק קדמן - מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד
עמי קובו - עו"ד, סניגוריה ציבורית ארצית

נירה לאמעי - ממונה על חקיקה ומשפט, נציבות הדורות
הבאים, הכנסת
מנהלת הוועדה
דורית ואג
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
קצרנית
חפציבה צנעני

הצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 9) - סעיף 108 להצעת חוק
המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה), התשס"ד-‏2003
היו"ר מיכאל איתן
אני פותח את הישיבה. מי יציג את הנושא?
ענבל גבריאלי
אשמח, כי אני באתי מאמצע דיון בוועדת הכנסת.
גיא קריגר
אנו, משרד האוצר, נציג את התיקון המוצע.
יפעת רווה
אני, ממשרד המשפטים, אוסיף דברים לאחר מכן.
היו"ר מיכאל איתן
חברת-הכנסת גבריאלי ביקשה לדבר, ואינני מניח שברצונכם לקחת לה את רשות הדיבור.
ענבל גבריאלי
אינני מתכוונת להציג את הנושא על כל פרטיו הקטנטנים, ולא אקח זאת לכם: לא לאוצר ולא למשפטים. על אף שאינני חברת ועדה, ביקשתי מהיושב-ראש לאפשר לי להציג את עמדתי שנראה לי שהיא גם העמדה הנכונה והצודקת. בנוסף, אני באמצע דיון בוועדת הכנסת.

אנו, שוב, נאלצים לדון היום בחוק לתיקון דיני ראיות (הגנת ילדים), שהוא סעיף בחוק ההסדרים. אומר מה בקשת האוצר בסעיף הזה.
איריס גינזבורג
של הממשלה.
ענבל גבריאלי
אני מניחה שזו לא הבקשה של משרד העבודה והרווחה או של המשרד לביטחון פנים. אני מבקשת לא להפריע לי.
דבורה הורוביץ
זה של כולם.
ענבל גבריאלי
השינוי המוצע כאן הוא לדחות סעיף אחד בחוק הזה ולבטל שני סעיפים. עניינם של הסעיפים האלה הוא חקירת ילדים. לא ארחיב על כל התיקון כי אני מניחה שכולכם מכירים זאת.
היו"ר מיכאל איתן
דברי בניחותא. יש נוהג בכנסת שבפעם ראשונה אפילו לא קוראים קריאות ביניים. עשי זאת בקצב שלך ובזמן שלך. אף אחד לא רודף אחרייך.
ענבל גבריאלי
חוק לתיקון דיני ראיות קובע שלא ניתן לחקור ילדים בשני סעיפים. בסעיפים 2 ו-4 הוא קובע מקרים שבהם ילדים מתחת לגיל 14 ייחקרו ע"י חוקר ילדים ולא כבדרך-כלל ע"י שוטר חוקר רגיל, ומנויים שם המקרים שבהם זה יתבצע בצורה הזאת.

לאחר מכן, היתה קביעה לגבי ילדים מתחת לגיל 12 שהיו עדים או קרבנות לעבירות חמורות כמו רצח או נסיון לרצח, שגם הם ייחקרו אך ורק ע"י חוקר ילדים.

לאחר מכן, הוסף תיקון לחוק - סעיף קטן (ו) שיש לו שלוש פסקאות. סעיף (ו)(1) קובע שילדים שהיו עדים או קרבנות לאלימות חמורה בתוך המשפחה גם הם ייחקרו אך ורק ע"י חוקר ילדים. סעיפים (ו)(2) ו-(3) מדברים על ילדים שהיו עדים לאלימות חמורה שהתבצעה בידי בן משפחתם או כנגד בן משפחתם.

למעשה, הבקשה בחוק ההסדרים היא לדחות ל-1 בינואר 2006 את סעיף (ו)(1), שעניינו ילדים שהיו עדים או קרבנות לאלימות חמורה בתוך המשפחה, ולבטל לגמרי את סעיפים (ו)(2) ו-(3) שעניינם ילדים שהיו עדים לאלימות חמורה ע"י בן משפחה או כנגד בן משפחה.

אנו מדברים כבר על דחייה שלישית. אדגיש שבפעם האחרונה, כאשר התבצעה כבר דחייה אחת, נאמר בוועדה הזאת שהוועדה לא תיעתר לבקשה לדחיות נוספות.

בדברי ההסבר, בהצעת החוק, מדובר רק על עלות תקציבית ניכרת, ולא מצויין האומדן. שמעתי פה כל אומדנים - אני אומרת זאת בלשון זהירה מאד, ובודאי יהיו דברים שהאוצר יצטרך לומר לגבי המספרים המדוייקים - כמו 10 מליון שקלים. בחוות הדעת של נציב הדורות הבאים הוא מדבר על 7 מליון שקלים. כך או כך, שני הסכומים הללו נראו לי מוגזמים, וביקשתי ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבדוק מהי העלות האמיתית של יישום החוק הזה, יישום סעיף זה על שלושת סעיפיו, כלומר כל סעיף קטן (ו). דו"ח ה-מ.מ.מ. מונח לפניכם. ברצוני להסב בעיקר את תשומת לב נציגי האוצר למתודולוגיה ושיטת הבדיקה. זה נעשה על-פי שלושה קריטריונים: מדד אחד הוא הצגת העלויות השנתיות הכוללות במצב הנוכחי להפעלת חוקרי ילדים וצוות העזר, העלויות הכוללות, עלויות העסקה שנתיות ועלויות תפעול נוספות עבור כל חקירה. המדד השני הוא הערכת מספר הילדים הנוספים שיידרשו להיחקר ע"י חוקרי ילדים במיוחד בסעיף קטן (ו) בחוק. ברשות סוזי בן-ברוך, ברצוני לסייג כאן איזה שהוא משפט אבל סוזי בן-ברוך תרחיב על כך בהמשך, לגבי ההערכה הזאת של מספר הילדים. לדבריה, יש כאן אי-דיוק קטן. המדד השלישי הוא הערכת היקף כוח-אדם נוסף, חוקרי הילדים, המדריכים ואנשי המינהלה שיידרשו לשם טיפול בילדים הנוספים המתאימים להגדרה בחוק.

הנחת היסוד שבבסיס אומדן העלות היא שהעלויות הצפויות להתווסף למשרד הרווחה, וכרגע חוקרי הילדים נמצאים בחסות משרד העבודה והרווחה, לא יתקזזו כנגד עלויות של חוקרים במשטרת ישראל - לפחות לא בשנים הראשונות - והסיבה היא שהיום במשטרת ישראל לא נעשות, כמדיניות, חקירות ילדים. ככל הידוע לי, משטרת ישראל, כמדיניות, מעדיפה לא לחקור ילדים, אך ורק מתוך דאגה לשלום הילד ולמצבו הנפשי של הילד ומתוך ראיית טובת הילד. כמובן שבמקרים חריגים או במקרים בהם אין שום ברירה, מתבצעת חקירה של הילד. לטעמי, מדיניות זו של משטרת ישראל מהווה אך ורק חיזוק לטענתנו לגבי העלויות התקציביות. אם כמדיניות משטרת ישראל מעדיפה לא לחקור ילדים, אז אם נניח שמספר המקרים שקורים הוא X, שמספר המקרים שמגיעים בכלל לחקירה משטרתית הוא X פחות Y, הרי שמספר המקרים שבסופו של דבר בהם ייחקרו ילדים הוא X פחות Y פחות Z, וזאת כתוצאה ממדיניות משטרת ישראל.
היו"ר מיכאל איתן
לא הבנתי עניין זה. אם יש היום אלף ילדים שמשטרת ישראל חוקרת וכתוצאה מהחוק הזה חלק יעברו לטיפול ע"י חוקרי ילדים, המספר במשטרה יפחת - נכון?
ענבל גבריאלי
לא, זה לא מה שאמרתי. אינני עושה כרגע הפרדה, וחשוב להבין שגם אם חקירת הילדים תתבצע ע"י חוקרי ילדים, זה לא יחסוך כסף במשטרה כי הם לא חוקרים אותם.
דפנה ביינוול
הם לא חוקרים בכלל את הילדים.
ענבל גבריאלי
נניח שיש אלף מקרים בהם מעורבים ילדים באחד משלושת האופנים המוצגים בסעיף קטן (ו). הנחה מיקדמית היא שמתוך אלף המקרים לא כל המקרים מגיעים לידיעת המשטרה ולטיפולה מטעמים שונים של אי-הגשת תלונה או חוסר יכולת של המשטרה לדעת.
דוברת
אז, הם לא יגיעו לחקירות ילדים.
ענבל גבריאלי
אנו מדברים בד בבד על העניין הזה. אנו מדברים על תופעה הולכת וגואה של אלימות בכלל ושל אלימות בתוך המשפחה וכלפי ילדים בפרט.

אם קיימים ברחבי הארץ אלף מקרים כאלה שנופלים לגדרו של סעיף קטן (ו), מתוך אלף המקרים האלה מספר קטן יותר יגיע בכלל לטיפול המשטרה. מתוך מדיניות משטרת ישראל לא לחקור ילדים בשל טובת הילד ומתוך התחשבות במצבו הנפשי של הילד, מספר הילדים שייחקר הוא עוד קטן יותר. לכן, אני טוענת שזה מהווה חיזוק לטענותי לגבי עלויות נמוכות יותר מכפי טענת האוצר.
היו"ר מיכאל איתן
מדוע תהיינה עלויות נמוכות יותר?
ענבל גבריאלי
משטרת ישראל, כמדיניות, לא חוקרת ילדים, ורק במקרים חריגים בהם לא ניתן לחקור עד בגיר או בהיעדר ראיות אחרות ייחקר הילד, וכמובן שעל-פי החוק הזה זה ייעשה ע"י חוקר ילדים. מכיון שזו המדיניות, מספר המקרים, שבסופו של דבר ייחקר בהם ילד, מצומצם עוד יותר.
היו"ר מיכאל איתן
מצומצם ממה?
ענבל גבריאלי
מכפי המקרים שקורים.
דבורה הורוביץ
על מה את מבססת זאת?
ענבל גבריאלי
גם על המסמך, וגם יושבת כאן ד"ר סוזי בן-ברוך שתאמר לך שזו מדיניות משטרת ישראל.
היו"ר מיכאל איתן
המדיניות הזאת ברורה. התרגום המספרי לא ברור. את טוענת שהערכת האוצר איננה מדוייקת. את אומרת שזה לא 10 מליון שקל אלא 2 פסיק משהו מליון שקל.
ענבל גבריאלי
זה 2.3 מליון שקל, כשההערכות כאן - תעיינו לבד, ולא אלאה אתכם בפרטים הקטנים - מוטות כלפי מעלה במחקר של ה-מ.מ.מ.
היו"ר מיכאל איתן
את מנסה להסביר איך זה יכול להיות אפילו פחות מ-2.3 מליון שקל. למה את מסבירה שזה יכול להיות פחות מ-2.3 מליון שקל?
סנ"צ סוזי בן-ברוך
הכסף הוא לא אליי, אלא אליהם.
ענבל גבריאלי
לא. אני איתךְ לגבי המדיניות.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
המדיניות היא מדיניות, ואחר כך אסביר אותה.
ענבל גבריאלי
מסמך ה-מ.מ.מ. מתבסס על מספר המקרים, כלומר זה נעשה סטטיסטית לגבי מקרי עבר ומקרים נוכחיים, ולסוזי בן-ברוך יש נתונים מעודכנים יותר. הוא מתבסס על מספר מקרים שהגיעו למשטרת ישראל שמעורבים בהם ילדים באופנים שמוצגים בסעיף קטן (ו) בשלושת האופנים. משטרת ישראל ככלל, כמדיניות שלה, מעדיפה שלא לחקור ילדים בשל טובת הילד, כלומר מתוך התחשבות בטובת הילד ובמצבו הנפשי, כאשר יש עדים אחרים וראיות אחרות.
היו"ר מיכאל איתן
זה המצב נכון להיום. כשיבוא כסף, כלומר כשיהיה לנו את הכסף, מה יקרה?
ענבל גבריאלי
אותו דבר. המדיניות לא תשתנה. באותם מקרי קצה, באותם מקרים שאין ברירה וכן צריך לחקור ילד, מי שיחקור אותו יהיה חוקר ילדים ולא חוקר שוטר רגיל. זו נקודה שניסיתי לחדד עוד יותר כיצד בפועל העלויות הכלכליות הן עוד נמוכות יותר.
היו"ר מיכאל איתן
ברצוני שוב להגדיר את העניין. את אומרת שלא יהיה שינוי במדיניות.
סיגל קוגוט
אולי כן יהיה.
ענבל גבריאלי
לא יהיה שינוי במדיניות.
היו"ר מיכאל איתן
נכון להיום, היום יש מצב שבו בגלל טובת הילד לא חוקרים ילד.
דפנה ביינוול
לא חוקרים במשטרה, כי חקירה משטרתית לילד זה דבר רע. לכן, לא עושים זאת.
היו"ר מיכאל איתן
לא חוקרים או לא גובים עדות.
דפנה ביינוול
זה היינו הך.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא מתשאלים.
דפנה ביינוול
לא מתשאלים.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא היינו הך, אך לא משנה וכרגע לא אכנס לדקוּת. כיום, לא גובים עדות ולא חוקרים ילד באירועים שעליהם אנו מדברים, בשלוש הקטגוריות האלה, בגלל טובת הילד. אם בכל אופן אין ברירה וכן גובים, עושים זאת במשטרה חוקרים מיוחדים.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
עושה זאת חוקר נוער של משטרת ישראל.
היו"ר מיכאל איתן
זה חוקר נוער שאיננו חוקר ילדים.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אבל, הוא בעל הכשרה אקדמית טובה מאד.
היו"ר מיכאל איתן
טובת הילד מחייבת שזה יהיה חוקר ילדים ולא חוקר נוער. אומרת חברת-הכנסת ענבל גבריאלי, שאם אנו מתייחסים רק למקרים הספציפיים שבהם יש מדיניות נוכחית שאיננה משתנה, לא לכל המקרים שהמשטרה צריכה אלא רק למקרים שבהם המשטרה בלית ברירה כן צריכה להעיד, לגבות עדות או לחקור ילד, אם צריך להבהיר שבמקום חוקר נוער יעשה זאת חוקר ילדים, ההוצאה הכספית תהיה נמוכה מאד. יש בזה הגיון, אם לא שינינו את מספר הנחקרים ורק שינינו מי חוקר אותם.
דבורה הורוביץ
זה לא הולך.
דפנה ביינוול
גם אני רוצה לדבר. זה גם אינטרס שלנו.
היו"ר מיכאל איתן
החוק בבסיסו לא עושה את האבחנה.
סיגל קוגוט
אבל, בפועל יש את האבחנה, בגלל ההנחיות המשטרתיות. החוק לא עושה את האבחנה, והוא מדבר על עבירה לחבלה בכוונה מחמירה וחבלה חמורה. הם אומרים שאם תעביר זאת למשרד העבודה, לא יהיה מצב שיחקרו מתי מעט.
דבורה הורוביץ
משרד הרווחה מבקש להציג זאת.
ענבל גבריאלי
לטעמי, הטענה הזאת לא נכונה.
דבורה הורוביץ
היא עדיין לא נטענה. אני מבקשת לטעון.
ענבל גבריאלי
היא נטענה. ברשותך, תטעני, כשאסיים את דבריי.

יש את ההערכות הללו. אני טוענת, שבשל מדיניות המשטרה בפועל העלויות יהיו נמוכות יותר.

אני מתנגדת בחריפות לאמירה שאם כרגע יתאפשר שחוקרי ילדים יחקרו את הילדים מספר הנחקרים יגדל. מדיניות המשטרה תעמוד בעינה. מי שממונה על החקירה היא המשטרה, והיא שתאמר מתי יש לחקור את הילד וזאת מכיון שלא תהיה ברירה כי לא ניתן יהיה לחקור עד בגיר או משום שלא תהיינה ראיות נוספות. כך אני רואה את הדברים בכל אופן. לדעתי, זה לא ייצור מצב של הגדלת מספר החקירות ובעצם אנו נפספס כאן את המטרה וניצור מצב שכן יחקרו יותר ילדים וכך ייפגעו יותר ילדים.

בכל מקרה, גם אם הטענה הזאת לא תהא נכונה בפועל וגם אם יגדל מספר הילדים הנחקרים בפועל, הממשלה, משרד האוצר, כשהיא באה להעביר תקציב, כשהיא באה להעביר את חוק ההסדרים, השיקולים שלה צריכים להיות שיקולים כלכליים. לכן, בדברי ההסבר בהצעת החוק מדובר על עלות תקציבית ניכרת. אם אנו מדברים על עלויות תקציביות, הרי שהאומדנים, לא של 10 מליון שקל ולא של 7 מליון שקל כפי שמציג הנציב, אינם נכונים. כראיה וכבדיקה: אם יש לאוצר נתונים אחרים, מסמך אחר, דו"ח אחר, שמראה כיצד העלויות גבוהות, אשמח לראותן.
גיא קריגר
יש. הוגש.
ענבל גבריאלי
בין אם העלויות פחותות מ-2.3 מליון שקל ובין אם הן 7 מליון שקל או 10 מליון שקל, נראה לי שכאשר אנו עוסקים בדבר כזה, כשאנו מתעסקים בילדים, בבני-אדם שהם בתחילת חייהם, שנפגעו כבר או מעצם היותם קרבנות או בשל העובדה שהיו עדים לעבירות החמורות הללו שמעורב בהן בן משפחתם, כדי למזער את הנזקים העתידיים ומתוך ראיה ומתוך שיקול של טובת הילד אנו צריכים לאפשר שהחקירה תתבצע ע"י חוקר ילדים, ע"י אדם שמוסמך ויודע לדבר איתם בטון הטיפולי, לבדוק את מהימנותם ולבדוק אם הופעלו עליהם לחצים ונעשו מניפולציות.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
האם את זה חוקר ילדים יעשה?
ענבל גבריאלי
את זה חוקר ילדים אמור לעשות, וחוקר ילדים מוסמך במיוחד לצורך הזה.
היו"ר מיכאל איתן
אצטט מפרוטוקול הישיבה במאי 2003, לפני שבעה חודשים. גברת סוזי בן-ברוך אמרה: "יש לי הצעה שלא תגרום לחיכוכים. אנו מוכנים לצאת לתקופה ניסוי של חצי שנה. נדחה את הפיסקה הזאת בחצי שנה, נצא לתקופת ניסוי ללא החלת החוק. משטרת ישראל תבדוק את הסטטיסטיקה בכמה מקרים מדובר. אני יכולה להבטיח לךָ" - היא דיברה אלי - "שאולי אפילו נרחיב במעט את היריעה שבמקרים שהתיק עלול להיסגר או ליפול בגלל אי-העדה כזאת אנו כן נבקש לקחת את העדות מהילד. בואו ונראה בכמה מקרים מדובר במשך חצי שנה. אנו נגיש לכם את הדו"ח הזה. אנו נעשה בדיקה בכמה מקרים באמת מדובר. צריך לדחות את הפיסקה הזאת בחצי שנה".
דורית ואג
לפני שבוע העברתי לסוזי בן-ברוך את הפרוטוקול הזה כדי לרענן את זכרונה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא צריך לרענן את זכרוני. לקחתי על עצמי אחריות, ואני ילדה גדולה.

במהלך חצי השנה האחרונה העברנו שלושה מברקים פלוס הנחיות לשטח, כאשר הגישה היתה לא רק ליחידות הנוער אלא ליחידות הטיפול במשפחה, וכולל גם יחידות מיוחדות של חוקרים קהילתיים בהתאם לצורך. עד אתמול בבוקר קיבלנו חמישה מקרים, וזה העדכון המעודכן ביותר: שניים במחוז מרכז, אחד בירושלים, אחד בתל-אביב ואחד בדרום. מחוז ש"י לא הגיש לנו שום מקרה כזה. מחוז צפון עדיין בודק את עצמו, משום שמדובר ב-22 תחנות והוא אומר שליתר ביטחון ברצונו לבדוק שוב כי הנתון שיש לו כרגע הוא שלא נחקר אף אחד בסעיפים האלה. אני נותנת את הנתונים המדוייקים, ולא כדי, חלילה, לומר דברים לא נכונים.

המברק הזה יצא בתפוצת נאטו. לפני שבוע כינסנו את כל קציני הנוער וראשי החוליות, 80 איש במספר, בבית-מלון. ישבנו ודנו גם בנושא הזה, ואמרתי: "פתחנו את היריעה. מדוע אתם לפחות, קציני הנוער, לא הצגתם את זה? ציפיתי להרבה יותר". התשובה היתה שמדיניות ישראל מאז ומתמיד, מאז 1991, היתה חד-משמעית: ילד שממילא סובל בבית הוריו והוא ממילא כבר קורבן ועד לכל מה שקורה בבית, מן הראוי יהיה שלא ליצור מצב ששבוע, יומיים או יום לפני ההעדה, לפני מתן עדות לחוקר נוער, ולא משנה איזה חוקר, גם חוקר ילדים, יתחיל האב מכאן ללחוץ עליו להעיד לטובתו ותתחיל האם לשתול לו כל מיני רעיונות לטובתה. מטבע הדברים, ילד ככל שנאמר לו יותר "תגיד כך וכך", אם זה מפחד ואם זה לא מפחד, הוא מטמיע דברים שנאמרים לו. לכן, בעצם, נקבע בחוק חוקר ילדים שהוא יותר אובייקטיבי מאיתנו שיחקור באירועים יותר טראגיים. התוצאה היא, שהילד בסוף יעיד כמו שהטמיעו לו או כמו שהשתילו לו, ובסופו של דבר הוא יעיד עדות שהיא לא עדות מלאה.

יותר מזה, הוא יחזור הביתה וייחקר "מה אמרת לחוקר הנוער?" או "מה אמרת במשטרה?", ואז הוא מסכן משני הצדדים. מצד אחד - הוא לא אמר באופן מלא את מה שהאם דרשה, ומצד שני - הוא לא אמר באופן מלא מה שהאב דרש. והנה, קורבנוּת משנית לילדים.

זו מדיניות משטרת ישראל כלפי ילדים. אני מצטערת שדווקא המשטרה היא זו שמייצגת את העמדה הזאת, ואני אף מופתעת מהמהלך הזה. לא יכול להיות שילד, שהוא קרבן ממילא לחייו בתוך המשפחה הזאת, יהיה קרבן משני נוסף בגלל שהוא העיד לכאן או לכאן וההורים לוחצים אותו להעיד אחרת. לכן, המדיניות שלנו כפי שהיא כרגע כנראה שלא תשתנה, כי אנו עדיין רואים את טובת הילד לנגד עינינו.
סיגל קוגוט
האם היא לא תשתנה גם אם חוקרי ילדים יחקרו?
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אבל, במידה והשנים יחלפו, ואני לא אשאר עוד הרבה זמן בתפקידי כנראה, שבו אני כבר שש שנים, אני אומרת: המדיניות היא מדיניות שלי ולא מדיניות של מישהו אחר. אנו מורידים את המדיניות הזאת מלמעלה למטה לכל קציני הנוער ולכל קציני החקירות. כרגע, זו מדיניות משטרת ישראל. דרך אגב, גם לפי דעת קציני הנוער בשבוע שעבר, אנו מופתעים שאנו שומרים על זכות הילד ועל חייו יותר מאשר האחרים. ציפינו שיקומו ד"ר קדמן ואחרים ויזעקו בנושא הזה. אם יש כאן מישהו שחושב שמשטרת ישראל לא ראויה או שחוקרי הנוער במשטרת ישראל לא ראויים להמשיך ולחקור- - -
ענבל גבריאלי
זה לא מה שאני אומרת.
סיגל קוגוט
למה? מי אמר את זה? גם לפי ההצעה שלכם, בעוד שנה הסעיף ייכנס לתוקף. השאלה היא האם בשנה הקרובה המדיניות שלכם תשתנה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אם החוק הזה ייכנס, כמו שאתם מציעים אותו, נקיים דיון נוסף ויכול להיות שנבוא ונאמר: "חבר'ה, אם לנו כל כך אכפת יותר מאשר האחרים, בואו ונרחיב את היריעה" ואינני יודעת לכמה הוא יורחב. כרגע, זה חמישה מקרים בחצי שנה.
סיגל קוגוט
אם כך, איך זה עולה 10 מליון שקל? זה ממש אבסורד.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
חוקרי הנוער הם אקדמאים לא פחות מאחרים.
ענבל גבריאלי
זה בא לכסות את מקרי הקצה, ואם לא היה לכסות הכנסת לא היתה מעבירה- - -
סנ"צ סוזי בן-ברוך
תאמיני לי, שתשני את דעתךְ אם תיפגשי עם חוקרי נוער.
יצחק קדמן
אני מתנצל על כך שאני אומר את הדבר הבא, אבל אני חושב שכל מסגרת הדיון נעשית במקום לא נכון מבחינה זו שהדיון נעשה במסגרת דיון בחוק ההסדרים. יש פה ויכוחים מקצועיים איפה צריך להיות העניין או לא, והם נכונים, ואם הם נכונים הם יהיו נכונים גם ב-1 בינואר 2006. מה ישתנה אז? אני מברך את המשטרה על מדיניותה, ושתמשיך כך, אבל למה חושבים המשטרה או מישהו אחר שבינואר 2006 צריך הכל להתהפך, אלא אם כן זה תירוץ כדי שנבוא ב-2006 ונדחה זאת ל-2008?
היו"ר מיכאל איתן
למה? מה זה רלוונטי עכשיו? אני מוחה נגד ההערה הזאת. החוק הזה נידון בחודש מאי.
יצחק קדמן
אגיד לך מה זה רלוונטי. הוא נכנס לתוקף ב-1 במאי.
היו"ר מיכאל איתן
המלה שלי לא היתה נכונה. לאחרונה, הוא נדון במאי, והוא נדון כבר קודם לכן. כלומר, מבחינת הוועדה הזאת, זו לא חקיקה חפוזה. הוועדה מקיימת את החקיקה. במקרה עכשיו, זו הצעה אפרופו חוק ההסדרים, וזה לא קשור לחוק ההסדרים. נניח, שלא היה את חוק ההסדרים.
יפעת רווה
יש הצעה ממשלתית כללית, ונשמח להציגה.
יצחק קדמן
לכן, אני אומר שהנסיון להציג זאת כמשהו כספי הוא לא נכון בכלל. גם לפי מה שהמשטרה אמרה, אם מדובר על חמישה מקרים בחצי שנה, ועשרה מקרים בשנה אם אני מכפיל זאת, הרי שעשרה מקרים לשנה לעולם לא יעלו 10 מליון שקל או 7 מליון שקל.
ענבל גבריאלי
הם טוענים ל-8,000.
יצחק קדמן
לכן, אמרתי את הדברים שהדיון סביב חוק ההסדרים מסיט זאת למקומות לא נכונים.

אני חושב שמדיניות המשטרה מבורכת, והיא צריכה להימשך גם אם את אותם חמישה מקרים יחקרו חוקרי ילדים. מי שיוזם את החקירה היא המשטרה, גם כשחוקרי הילדים כבר מבצעים אותה. זה לא שחוקרי הילדים הולכים לחפש ילדים לחקור. הם לא יכולים לחקור שום ילד ללא הפניה מהמשטרה. אם המדיניות המבורכת של המשטרה תמשיך להתקיים, את אותם חמישה מקרים בחצי שנה הם יפנו לחוקרי הילדים. ואז, אי-אפשר לטעון בכלל שמדובר פה בבעיה כספית. זה כך גם אליבא דאנשי משרד האוצר, כי אתם ודאי לא תסכימו שמישהו יגיד שעשרה מקרים בשנה עולים 10 מליון שקל, אם המדיניות הזאת תימשך. אינני רואה סיבה מדוע המדיניות הזאת לא תימשך.

ברצוני להציע משהו לוועדה, על מנת שהדבר לא יעלה לאוצר המדינה כל כך הרבה כסף. דרך-אגב, 10 מליון שקל הם סכום קטן יחסית, אבל אני מסכים לדבר אחד: גם בתוך חקירות ילדים יש עדיפויות שבאות הרבה קודם לסעיף הזה, אם צריך 10 מליון שקל. חוקרי ילדים קיבלו בשנים האחרונות עוד ועוד נושאים לחקירה, ולצערי הרב, הם לא מגובים בכוח-אדם מספיק. לכן, בניגוד למה שהיה בעבר, חוקרי הילדים היום מסוגלים פחות בזריזות ובמיידיות לחקור ילדים מאשר היה בעבר, וזה רע מאד שזה לא מתבצע כך. אפשר לקיים דיון לגבי כל השאלה איפה צריכים להיות חוקרי הילדים. דרך אגב, אינני בטוח שבמצב הנוכחי - דבורה הורוביץ, תקשיבי כי את תקפצי - אין מקום לשקול העברת כל היחידה של חוקרי הילדים כיחידה אינטגרלית במשטרה עם כל הידע שיש שם. זה לא קדוש שזה צריך להיות דווקא במשרד הרווחה. אלה דיונים שצריכים לעשותם. אלה דיונים מקצועיים ראויים. עם כל מה שאני אומר, לא צריך לעשותם אפרופו חוק ההסדרים.

הסעיף המסויים, שאנו דנים בו, נדחה כבר פעם שלישית מכל מיני סיבות של אי-היערכות ושל מחלוקת על מספרים. לדעתי, צריך לפחות לנסות לעשות דבר אחד - לעשות נסיון אמיתי ולקבל החלטה שזה יהיה במחוז אחד בארץ בלבד, עם המדיניות המבורכת של המשטרה, ולראות מה קורה גם מבחינת עלויות, כאשר מעבירים את אותם המקרים: האם מספר המקרים יגדל? אם כן, לאיזה סכום יגדל? מה תהיה עלות ההוצאה האמיתית?
הייתי מבקש רק דבר אחד
שהשיקול פה, וכפי שאמרת היו דיונים בוועדה הזאת בעבר, ימשיך להיות שיקול מקצועי ושלא יהיו שיקולים של חוק ההסדרים, מפני שאין פה עלות תקציבית כפי שהיא מוצעת- - -
היו"ר מיכאל איתן
כל זמן שהדיון הוא דיון מקצועי, יש בהחלט מקום שגם תיכנס שאלת התקציב. כל דבר צריך לגופו.
יצחק קדמן
בהחלט. ההנחה שהיא הגיעה ל-10 מליון שקל היתה שיש X מקרים של אלימות במשפחה שגוררים כל מקרה כזה בהכפלה של שני ילדים שצריכים להיחקר, ואז מגיעים למספרים אסטרונומיים. בין המספרים של אלפי ילדים שייחקרו לבין המספר של 10 ילדים שייחקרו אולי זה משהו באמצע, אבל ברור שההנחות שעליהן מבוסס הסכום של 10 מליון שקל, שהם מביאים את הממשלה לבקש דחייה של העניין בשנתיים נוספות, אין להן על מה להסתמך בכלל.
היו"ר מיכאל איתן
נשמע את איריס גינזבורג ממשרד האוצר. רק רוצה אומר כאן למי שלא מחזיק את הנייר, שב-18 במאי 2003 אתם כתבתם שיהיה גידול: "כמות הנחקרים הנוספת - 8,000".
איריס גינזבורג
נכון. התבססנו על נתונים שהעביר לנו משרד הרווחה. את הנתונים מעבירה לנו ד"ר דבורה הורוביץ.
היו"ר מיכאל איתן
מה את אומרת על הנתונים האלה?
דבורה הורוביץ
בשנת 1984 הועבר החוק לתיקון דיני ראיות מאחריות המשטרה לאחריות משרד הרווחה. בשנת 1984 נחקרו במדינת ישראל 100 ילדים בשנה בכל העבירות, בלי התוספות האלה, והיום אנו עומדים על 8,500. זה מה שקרה בתהליך ההעברה מהמשטרה אלינו, משום שקרו שינויים מקצועיים ומשום שנעשתה עבודה רחבה מאד בכל הנוגע לטיפול בילדים נפגעים. היום, אנו מדברים על 8,500 ילדים.

אני בתחום הזה מ-1968, ואחראית על הנושא הזה בעשר השנים האחרונות, ואין לי שום סיבה לנפח נתונים אלא נהפוך הוא.
ענבל גבריאלי
סוזי בן-ברוך, האם זה הגיוני?
סיגל קוגוט
האם 8,500 זה בכל העבירות שאתם חוקרים, כלומר כל העבירות ולא רק פיסקה (1)?
דבורה הורוביץ
הנתון השנתי. לא, אלה עבירות שאנו חוקרים.

אין לי שום אינטרס לנפח את הנתונים. יחד עם זאת, אין למשרד הרווחה שום אינטרס לגבי הנתונים. לכן, תפקידי כלפיכם הוא לתת הערכה מדוייקת ככל האפשר.
היו"ר מיכאל איתן
איך זה 8,000 אם אין תוספת?
דורית ואג
זה כל העבירות שהם חוקרים.
היו"ר מיכאל איתן
לא. כיום, אתם גובים עדויות וחוקרים 8,500 בכל העבירות. אבל, כאן נאמר שתהיה תוספת של עוד 8,000. זו הכפלה.
סיגל קוגוט
האם פיסקה (1) תוסיף עוד 8,000?
דבורה הורוביץ
מכל האנשים שניסו להגיע למספר, נראה לי שלי יש את הכי הרבה נסיון, הכי הרבה ידע והכי הרבה הבנה.
סיגל קוגוט
אנו לא חולקים על זה. אנו רק שואלים.
דבורה הורוביץ
חולקים, כי אם אתם מנסים לראות איזו מן ההערכות היא המדוייקת ביותר, הבחורה שעשתה את המחקר- - -
היו"ר מיכאל איתן
אינכם חוקרים ביוזמתכם, והיוזמה מתחילה במשטרה. המשטרה אומרת את הנתונים שבידיה, וזה לפי שיקול דעתה; שיקול הדעת הראשוני הוא בידי המשטרה. המשטרה מפעילה שיקול דעת מקצועי שלכם בהחלטתה האם להתחיל להניע את גלגלי הטיפול בילד אם לאו. יכול להיות למשטרה שיקול חקירתי, קרי הצורך להביא לדין את האדם שביצע עבירה, שזה ערך שבהחלט צריך להביאו בחשבון והוא ערך חשוב מאד. מול הערך הזה עומדת טובת הילד. מי שעושה את השיקלול המקצועי הראשוני זה המשטרה. יכול להיות שהיא לא מבינה, יכול להיות שהיא עושה זאת בטעות ויכול להיות שזו לא סמכותה, אבל זה המצב החוקי והפרקטי היום. היא מחליטה האם בכלל להתחיל לפנות או לא. המשטרה ואומרת: "הפרקטיקה שלנו תחול, בסעיף שבו אנו מדברים, על 100 ילדים". הם בדקו ואמרו שיש חמישה, ולשם ההנחה אני אומר פי 20: 100 ילדים. את אומרת שיש 8,000. מאיפה את יודעת איך המשטרה תחליט כמה מקרים להעביר אלייך? המשטרה אומרת "לא אזום פתיחת הליך ביותר מכמה עשרות", ואת קובעת "8,000". האם את בראש שלהם? האם את יותר אמינה מהם? האם את יודעת מראש מה הם יחליטו? אני שואל ומנסה להבין.
דבורה הורוביץ
העובדה ההסטורית הפשוטה היא, שנושא דומה מאד, ואנו מדברים על ילדים קרבנות לעבירות, שהיה באחריות המשטרה ועבר מהם אלינו עלה באלפי אחוזים - מ-100 ל-8,500 - בתקופה קצרה יחסית. ההבדל הוא, שכאשר חוקרי ילדים חוקרים את הילדים, זה מפסיק להיות פגיעה בילדים. הם עובדים סוציאליים, והחקירה נעשית באוירה אחרת.
יצחק קדמן
האם זה תענוג גדול?!
היו"ר מיכאל איתן
אבל, גבירתי, עכשיו המצב הוא: זו לא חקירה מול חקירה. זה מצב של אין-חקירה מול חקירה. ד"ר קדמן אומר שעדיף אין-חקירה בכל מקרה מאשר חקירה. אין כאן מצב בין שני גופים חוקרים. את יוצרת מצב שאת אומרת: "היום לא חוקרים. אביא למצב ש-8,000 ילדים שהיום- - -
דבורה הורוביץ
אני לא. המשטרה עושה את עבודתה.
היו"ר מיכאל איתן
המשטרה אומרת שהיא לא מגדילה את המספר. את אומרת, שהמספר יגדל ושאתם תטפלו ב-8,000. שם זה סיפור אחר, ושם מדובר על נחקרים. אבל, ניקח את האנלוגיה שאת הבאת.
דבורה הורוביץ
גם פה.
דוברת
קרבנות.
יפעת רווה
גם פה.
היו"ר מיכאל איתן
שם זה קרבנות.
סיגל קוגוט
כשמעבירים לךְ את הילד כקרבן, זה יעלה לךְ בהרבה כי הוא העד המרכזי כשהוא הקרבן. אבל, כשמוסיפים לךְ עכשיו אותו כעד, זה לא יעלה באותה מידה בכלל.
היו"ר מיכאל איתן
הוא אלטרנטיבה. יש אלטרנטיבה. אבל, זה לא משנה כרגע בכלל. יכול להיות שטכנית זה יעלה. יש כאן בעיה כזו: היא פתאום מייצגת את הצד של המשטרה, וזה מה שאומרת גברת בן-ברוך. איזה ערך היא רוצה? היא רוצה לקדם את החקירה. המשטרה היום במצב שהיא אומרת "אנו חוקרים מעטים ובודדים", והיא אומרת: "לא. נחקור. אם יבואו אלינו, יחקרו אלפים".
דבורה הורוביץ
לא כי אנו נחליט, אלא המשטרה תחליט. המצב יהיה שונה, ואז זה ישתנה.
ענבל גבריאלי
אז, המשטרה תפסיק לראות את טובת הילד.
איריס גינזבורג
המשטרה תסמוך שמשרד הרווחה רואה את טובת הילד.
ענבל גבריאלי
המדיניות של מדיניות בלתי-תלויה- - -
איריס גינזבורג
העבר לא מוכיח זאת.
היו"ר מיכאל איתן
מאיזה שיקול המשטרה תחליט? האם היא תחליט, מטובת הילד, שהוא יעיד? אינני מבין מה קורה כאן.
דבורה הורוביץ
כשחוקר הילדים חוקר את הילד, יש לו סמכות לאסור את העדתו בבית-המשפט. בתהליך המשפטי לשים ילד על דוכן העדים זה עיקר הנזק, ולא המפגש עם חוקר המשטרה.
היו"ר מיכאל איתן
את תחקרי 8,000 ילדים כדי להגיע למסקנה הזאת, כשהיום לא חוקרים אותם כלל.
סיגל קוגוט
המשטרה אומרת שהיא לא תשנה את המדיניות.
ענבל גבריאלי
המדיניות שלה היא לא לחקור ילדים מתחת לגיל 12 באופן בלתי תלוי בגורם החוקר.
היו"ר מיכאל איתן
המשטרה אומרת שמדיניותה היום היא לא להביא ילדים בתור עדים. להוציא מן היקב ומן הגורן, ולפעמים אולי גם אומרים לעבריין "תלך הביתה", על מנת לא להגיע למצב שילד יעיד.

משרד הרווחה לא מרוצה מזה, והוא רוצה שאכיפת החוק תתבצע. הוא חושב שהמשטרה לא בסדר ושהיא משחררת יותר מדי עבריינים.
יפעת רווה
זה לא מה שנאמר.
היו"ר מיכאל איתן
אבל, זו התוצאה. ואז, הוא אומר: "יש תיקים שסגרתם בגלל זה? למה אתם סוגרים אותם? יש לנו חוקרים. תביאו את הילדים. הם יעידו, ונוכל לתפוס את כל העבריינים".
יפעת רווה
למשטרה אין אפשרות להעיד בבית-המשפט במקום הילדים.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה משנה? המטרה היא להביא את העבריין לדין. עדות הילד היא כלום, והיא האמצעי.
דבורה הורוביץ
הילד לא יעזור להם על דוכן העדים.
יצחק קדמן
הם מסתדרים גם היום.
סיגל קוגוט
הם אומרים שהם חושבים על טובת הילד. אולי יש להם ראיות אחרות או אולי השכן יעיד.
היו"ר מיכאל איתן
מה אכפת לךְ? הם לא רוצים בכלל להביא גם את הילד. הם אומרים: "בגלל טובת הילד, אנו משחררים את התיק הזה" או "בגלל טובת הילד, אנו נחפש עדים אחרים". את אומרת: "אל תתאמצו. יש לי חוקרים. אני אביא לכם את הילד".
דבורה הורוביץ
לא אמרתי.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאתם אומרים. זה מה שאת אומרת.
דבורה הורוביץ
בהחלט לא.
היו"ר מיכאל איתן
את אומרת, ואת עוד נאבקת על זה. אני גם מבין למה. למה לא? אם אני מנהל ויש לי עכשיו רק 20 חוקרים, אני המנהל ויהיו לי 200 חוקרים. מה זה שייך לטובת הילד? הרי כל ילד שמגיע אלי - ייצא בסוף יותר טוב.
דבורה הורוביץ
אני פועלת נגד זה. זה בדיוק הפוך ממה שאני אומרת.
היו"ר מיכאל איתן
לא, זה לא הפוך. זה מה שאת אומרת.
דבורה הורוביץ
לא. אמרתי שאני לא חושבת שזה יהיה נכון לעשות זאת. אדוני, ממש מציג הפוך ממה שאמרתי.
היו"ר מיכאל איתן
אבל, זהו המצב היום. את אומרת "8,000", ואין 8,000.
גיא קריגר
היא הנותנת.
היו"ר מיכאל איתן
כרגע, המצב הוא כזה: אם לא עושים כלום - במספר קטן מאד של מקרים במקום שיהיה המצב האידיאלי חוקר ילדים עושה זאת חוקר נוער. זה המצב הנכון לעכשיו במשטרה. נניח שאנו הולכים לפי התחזיות שלךְ, ויכול להיות שאת צודקת בנתון. את אומרת: "היום המשטרה מסובכת, - וסתם אקח זאת כדוגמא - "היא לא מרגישה מספיק בטוחה עם הילדים. היא לא רוצה לקלקל את הילדים. אז, היא סוגרת תיקים ומחפשת בכוח". מחר בבוקר את אומרת למשטרה: "מה אכפת לכם? אנו מקימים מחלקה לחקירות ילדים"- - -
דבורה הורוביץ
זה לא מה שאמרתי.
היו"ר מיכאל איתן
אבל, זה מה שיוצא ממה שאת אומרת.
דבורה הורוביץ
לא.
ענבל גבריאלי
במסמך האוצר נאמר: "מספר ממוצע של ילדים מתחת לגיל 12 עדים בכל תיק - 2". לפי זה, ועם הנתונים הקודמים, כמות הנחקרים הנוספת היא 8,000. האם במספר הזה יש גם ילדים בני שנתיים?
דבורה הורוביץ
ודאי.
ענבל גבריאלי
זה נתון מוגזם ומנופח. גבירתי, עם כל הכבוד, אף אחד לא יכול לחקור בן שנתיים.
דבורה הורוביץ
אנו חוקרים.
ענבל גבריאלי
שיבושם לכם.
היו"ר מיכאל איתן
המשטרה אומרת היום: "אני אוותר על זה". את יוצרת מצב מסויים.
דבורה הורוביץ
אם כך, למה לבצע את השינוי, אם הם בטח לא רוצים חקירות?
סיגל קוגוט
כדי שאת חמשת המקרים יחקור חוקר ילדים, וזה הכל.
ענבל גבריאלי
לחמישה ילדים זה דבר מספיק חשוב. הכנסת העבירה את התיקון הזה, והוא צריך להתקיים בשביל אותם מקרי קצה גם אם זה 5 וגם אם זה 4.
היו"ר מיכאל איתן
זה יכול להיות גם 50, אבל זה לא 8,000.
סיגל קוגוט
הממשלה, בהצעתה, שיפעת רווה תכף תציג, בדברי ההסבר לפיסקה (1), הפיסקה שנדונה עכשיו, אומרת שצריך לצמצם את מידת הפגיעה. למה היא מציעה רק לדחות ואת פיסקאות (2) ו-(3) למחוק, שזה דיון אחר? בגלל שהיא אומרת שצריך לצמצם את מספר המקרים שהילד קרבן העבירה הוא עד ולהחיל את העבירה על פיסקה (1), כי אלה המקרים שפוגעים בילד, כלומר הנזק חמור לילד. בדברי ההסבר של ההצעה הממשלתית, שתידון בנפרד ולא כחלק מחוק ההסדרים, נאמר על פיסקה (1) שאלה מקרים שגורמים נזק חמור לילד. בכל זאת, מציעים לדחות אותו בשנה, כשאין לי ספק שד"ר בן-ברוך לא תשנה את המדיניות בשנה הקרובה כל כך מהר שכבר זה יהפוך מ-5 ל-8,000 בשנה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
המדיניות גמישה.
סיגל קוגוט
גם אם זה יהפוך מ-5 ל-50, זה לא 8,000, כשהממשלה אומרת שאלה מקרים של נזק חמור. אינני מדברת עכשיו על פיסקאות (2) ו-(3), אלא פיסקה (1). אומרים בהצעה הממשלתית שזהו נזק חמור לילד. זה חוק שחוקק ב-2001 ונדחה שלוש פעמים.
דורית ואג
הם שכחו שהם כתבו פה הפוך.
גיא קריגר
זה לא שלוש פעמים.
סיגל קוגוט
סליחה. הוא היה אמור להכנס ב-2002. ב-2002 ביקשו לדחות ל-2003, וב-2003 ביקשו לדחות לינואר 2004, ועכשיו באים לגבי ינואר 2005. זו הדחייה השלישית. זה נדחה פעמיים, ומבקשים שוב על עבירות שאומרים לנו עכשיו שיש חמישה מקרים ושגם אם זה יעלה בגלל חוקר נוער זה לא יעלה ל-8,000 מ-5 בשנה כשהממשלה מסכימה שבעוד שנה זה ייכנס לתוקף כי היא אומרת שזה נזק חמור לילד בדברי ההסבר בהצעתה השניה על פיסקה (1).
גיא קריגר
אולי כדאי שיפעת רווה תאמר לפנינו, ואנו נבקש את רשות הדיבור.
יפעת רווה
אני מבינה שמטעמים של זמן וכיון שהחוק נכנס לתוקף עוד שבוע, הוועדה הפרידה את הדיון והיא דנה עכשיו בעיקר בסעיף קטן (ו)(1) לגבי הדחייה ל-2006.
ענבל גבריאלי
האם הדיון הופרד?
דורית ואג
כן. זה לא על סדר-היום.
סיגל קוגוט
כרגע, ההצעה הממשלתית השלמה איננה על סדר-היום.
יפעת רווה
בכל זאת, אגיד כמה מלים על ההצעה הממשלתית. אני מבינה את הסיבות, אבל חבל שיש הפרדה כי הדברים קשורים זה לזה.
דורית ואג
אין שום דרך לעשות זאת.
יפעת רווה
ברצוני טיפה להציג אותה. ההצעה הזאת כוללת גם נושא הוצאת ילדים מבתי-ספר. היום, הרבה פעמים לא חוקרים ילדים בגלל הסיבות שסוזי בן-ברוך אמרה שההורים עלולים להשפיע על הילד כשזה נעשה בתוך המשפחה. למקרים האלה נועדה ההצעה של הוצאת ילדים מבתי-ספר, כך שהילדים ייחקרו במשך היום, שוב כשזה בתוך המשפחה, באמת רק במקרים החריגים, ללא ידיעת ההורים. למיטב ידיעתי, היום במקרים האלה לא מוציאים את הילדים ופשוט לא חוקרים אותם. זו המדיניות, ודבורה הורוביץ תתקן אותי.
היו"ר מיכאל איתן
זו שאלה שאני צריך לתת לה את הדעת.
סיגל קוגוט
אי-אפשר לדון בזה מהר היום, כי זו בעיה.
יפעת רווה
בסדר, אינני אומרת שצריך לדון היום.
היו"ר מיכאל איתן
תחשבי על זה מה את אומרת. זה נשמע כמשפט שנאמר כלאחר יד.
סיגל קוגוט
אם זה יתקבל, אולי זה יגדיל את המספר.
יפעת רווה
אני לא מציעה לוועדה לדון בדבר הזה עכשיו. אנו הבאנו את זה ביחד, כי הדברים לא בלתי-קשורים.

מכל מקום, אם יהיה דבר כזה, בודאי שזה יעלה את מספר הילדים שייחקרו, אם זה יאושר ע"י הוועדה.

במסגרת חוק ההסדרים, נדונה פה ההצעה לדחות את סעיפים (ו)(1), (2) ו-(3) לשנת 2006, וכמובן שהסיבות של חוק ההסדרים הן סיבות כלכליות. אבל, אנו הבאנו הצעה שסעיפים (ו)(2) ו-(3) יבוטלו לגמרי, והסיבות הן מקצועיות. כשזה יידון, בין אם היום ובין אם ביום אחר, זה יוסבר בפירוט. זו היתה הסכמה גם של משרד העבודה והרווחה וגם של המשטרה. זה לא שלמשרד העבודה והרווחה יש איזו שהיא מגמה קולוניאליסטית שכמה שיותר דברים יעברו אליו כדי שיהיו לו הרבה מאד חוקרים, כי כשהוא חושב מקצועית שזה לא מתאים לו הוא אומר זאת ולא מהסס להגיד זאת במפורש שהוא לא חושב שהילדים ייחקרו אצלו.

עכשיו, אני חושבת שכדאי שדפנה ביינוול תשלים בקשר להשלכות. היתה כאן איזו שהיא נקודת הנחה שטובת הילד וטובת הכל היא שילדים לא ייחקרו. זה לא תמיד כך.
סיגל קוגוט
לא טובת הכל. טובת הנאשם - לא. זו טובת הילד.
יפעת רווה
דבר נוסף - אפשר להתווכח על הסכומים, אבל משרד העבודה לא קיבל גרוש אחד. הסכימו שגם כך יש מחסור בחוקרים. אם יתווספו עוד עבירות שאינן בגרעין הקשה - נכון שכתבנו, וזו העמדה הממשלתית, שהעבירות האלה חמורות - שהן פחות חמורות מעבירות שקיימות היום, אם כתוצאה מהדבר הזה יהיו דחיות בדברים שקיימים היום, זה גם לא לטובת הילדים. אם ילד הוא נפגע בעבירת מין ובגלל זה חקירתו תידחה או אם היום היא יותר מהירה ובגלל עומס יתר החקירות האלה יידחו, אינני חושבת שזה לטובת ילדים. כשיושבים פה, אלה לא שוחרי טובת הילדים מול ההיפך.
יצחק קדמן
תוסיפי להם תקנים.
סיגל קוגוט
אבל, מה המטרה בדחיית פיסקה (ו)(1) בשנתיים, ואינני מדברת על פיסקאות (ו)(2) ו-(3)?
יפעת רווה
מתוך תקווה שבתקופה הזאת קצת ירווח. אנו יודעים מהו המצב הכלכלי היום. לא מקבלים שום כסף.
היו"ר מיכאל איתן
אנו לא יודעים.
ענבל גבריאלי
אבל, ההנחה היא שזה הולך לעלות 2.3 מליון שקל.

שאלה לגבי האבחנה בין סעיף קטן (ו)(1) לסעיפים (ו) (2) ו-(3): סעיף קטן (ו)(1) מדבר על עדים או קרבנות לאלימות חמורה בתוך המשפחה, כלומר ילד שהיה עד לאלימות חמורה, לא קרבן, בין שני הוריו. במה שונה המקרה הזה ממקרה שיכול לגדרו של סעיף קטן (ו)(3): עדים לאלימות חמורה כנגד בן משפחתם? אם אני כילדה יושבת עם אמי בבית ומגיע חברה ומכה אותה, איך הדברים האלה שונים?
יפעת רווה
נדמה לי, ואני צריכה לבדוק זאת, החבר שמכה הוא בן-זוג של הורה, וזה בכלל בסעיף קטן (ו)(1).

ההנחה היא, שכאשר האלימות היא בתוך המשפחה כולה, כלומר האב מכה את האם, זה הרבה יותר קשה מאשר כאשר הילד יושב ורואה שמישהו זר מכה את אביו. הנחת אנשי המקצוע היא, שהטראומה הקשה של הילדים היא כאשר הם רואים את הוריהם מכים זה את זה.
יצחק קדמן
אם זה הגרעין הקשה, למה אתם מציעים לדחות זאת? האם עשרה מקרים ימוטטו את המשק?!
דבורה הורוביץ
ד"ר קדמן, אתה יודע שזה לא עשרה מקרים.
יפעת רווה
אנו חולקים על ההנחה שמדובר בעשרה מקרים.
ענבל גבריאלי
בחצי שנה היו חמישה מקרים. נניח, שלא מדובר ב-10 אלא ב-100 מקרים.
סיגל קוגוט
היא אומרת, שהמדיניות פחות או יותר לא תשתנה בצורה דראסטית כל כך תוך שנה.
גיא קריגר
חברת-הכנסת גבריאלי, על סמך מה את אומרת זאת?
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, יש לי רעיון אחר.
יפעת רווה
אולי כדאי שהפרקליטות תציג זאת.
היו"ר מיכאל איתן
לא כדאי כעת שום דבר.

שאלה - מאחר ואתם מדברים על 10 מקרים בשנה ונניח שזה יהיה 20 ולא 10, אנו מדברים על כך שרוצים להעביר זאת מחוקרי נוער לחוקרי ילדים וזה כל ההבדל. את ה-5 המקרים האלה שהיו לכם השנה אתם ביצעתם ע"י חוקרי נוער, ואם יהיו לכם 10 מקרים גם אותם תבצעו ע"י חוקרי נוער. לא תבקשו לשם כך תקנים נוספים. נניח, שנעשה איתכם פשרה וניתן לכם תקן נוסף שאת אחד מחוקרי הנוער אתם תעשו חוקר ילדים ותגמרו זאת אצלכם, ונגמור את כל העניין.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אנו נשמח מאד.
היו"ר מיכאל איתן
חבל על כל הדיון פה. בכסף שאנו מבזבזים פה יכולנו לעשות עוד תקן.
סיגל קוגוט
השאלה היא האם הסעיף נכנס לתוקף או לא. זו כן שאלה משפטית. אתה לא ממלא תקנים במשטרה.
היו"ר מיכאל איתן
בהחלט.
דורית ואג
הוא ייכנס.
דבורה הורוביץ
זה לא הולך. זה נגד החוק.
דוברת
קודם צריך לשנות את החוק לתיקון דיני ראיות.
גיא קריגר
אדוני, "חוקר ילדים" זה לא מונח שמספיק לכתוב אותו בחוק כ"חוקר ילדים".
היו"ר מיכאל איתן
אינני כותב דבר בחוק. אני יושב מולך, ואתה נציג האוצר. אני אומר לך: "אנו מחילים את סעיף (1) לתקופה של שנה מהיום, ובעוד שנה ניפגש. בשנה הזאת אנו מבקשים שתתנו תקן אחד נוסף למשטרה".
דבורה הורוביץ
זה לא מספיק. צריך לשנות את החוק.
דוברת
זה למשרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא רוצה למשרד העבודה אלא דווקא למשטרה.
דבורה הורוביץ
החוק קובע שרק חוקר ילדים יכול לעשות זאת.
היו"ר מיכאל איתן
אם הוא חוקר אותו במשרד הסעד - הוא חוקר ילדים, ואם זה אותו האדם במשטרה - הוא לא?
יפעת רווה
הוא צריך לעבור הכשרה שלהם.
גיא קריגר
בקשת אדוני שקולה לבקשה לתת תקן של שוטר למשרד הרווחה. הבקשה של אדוני עכשיו להקצות תקן של חוקר ילדים למשטרה שקולה לבקשה להקצות תקן של שוטר למשרד הרווחה. זה לא עניין של תקן כסף. זה עניין של אין שוטרים במשרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
עם כל הכבוד, למשטרה יש חוקרי נוער. מדוע משרד העבודה והרווחה לא יכול להשאיל תקן לשנה למשטרה, כלומר אחד יבוא למשטרה, יעבוד באותה מחלקה ויהיה תקן גם לחוקר ילדים?
דבורה הורוביץ
לא רק שלא נקבל, אלא גם ניתן למשטרה?
גיא קריגר
משום, אדוני, שאם מדובר על תקן שיהיה בו חוקר נוער- - -
היו"ר מיכאל איתן
זה לא חוקר נוער אלא חוקר ילדים.
אומר זאת אחרת
המשטרה תשלח את אחד מחוקרי הנוער היותר אינטלגנטיים--
סנ"צ סוזי בן-ברוך
כולם אינטלגנטים. כולם כבר אקדמאים.
היו"ר מיכאל איתן
--ואז, המשטרה, משיקול דעתה, תגיד: "בתיקים האלה אנו נפנה זאת לאותו חוקר נוער". הוא ייקרא בביורוקרטיה "חוקר נוער", אבל תהיה לו הכשרה של חוקר ילדים. בעוד שנה ניפגש ונראה מה קרה.
דבורה הורוביץ
האם שוטר יעיד במקום הילד במשפט?
גיא קריגר
זה לא מה שאמר יושב-ראש הוועדה.
יפעת רווה
זו התוצאה.
סיגל קוגוט
לא. זה רק לצורך החקירה.
גיא קריגר
האפשר רגע לנסות לראות האם אנו מבינים מה יושב-ראש הוועדה אומר? אולי כן נוכל ללכת בכיוון הזה. אם אני מבין נכון את דברי יושב-ראש הוועדה, החשש שמביעה כאן הוועדה הוא שלחוקר נוער של המשטרה אין מספיק ידע והבנה, אינטלגנטי ככל שיהיה - כל השוטרים אינטלגנטים - ואין את הידע ואת העומק המקצועי שנדרש בחקירת ילדים. אני מבין שאדוני ירד לסוף דעתנו בעניין שחוקר נוער במשטרה לא יכול להפוך לחוקר ילדים, כי חוקר ילדים הוא מישהו שחייב להיות במשרד הרווחה. לכן, אדוני מציע שיהיה חוקר נוער מהיותר מובחרים שיקבל הכשרה.
היו"ר מיכאל איתן
לא. אני משנה זאת לדבר הפוך. אנו נפנה למשרד העבודה והרווחה, ניקח את אחד מחוקרי הילדים היותר אינטלגנטיים ונבקש ממנו: "בשנה הקרובה אתה ממשיך לשבת במקום מושבך. פעם בשבוע תשב באיזה שהן ישיבות גם במשטרה לתיאום. אם יהיו מקרים בהם המשטרה תגיע למסקנה שאת אותם 5 או 10 מקרים יבקשו ממך, אתה תבצע את העבודה".
סנ"צ סוזי בן-ברוך
הוא ירוץ בכל הארץ.
היו"ר מיכאל איתן
הוא ירוץ בכל הארץ.
דבורה הורוביץ
לא רק שלא נקבל, אלא עוד נמסור?
היו"ר מיכאל איתן
אני לא אומר "אחד" אלא "שניים", כלומר הגדלתי את המספר. אחד יהיה במחוז דרום, ואחד יהיה במחוז צפון, כדי שלא יהיו לאותו אדם הרבה נסיעות.
גיא קריגר
למעשה, הצעה זו מחזירה אותנו לרעיון המקורי שהוא לתת לחוק להכנס לתוקף בינואר 2004, אבל לקבוע כאן, סביב השולחן הזה, שמספר המקרים לא יעלה על 10. עם כל הכבוד, אני חושב שאיננו יכולים לקבוע דבר כזה סביב לשולחן הזה, משום שהחוק לא יכול לקבוע מיכסה לדבר כזה, ואמרתי זאת קודם לד"ר קדמן. ההערכה ניתנה, ואנו עומדים מאחוריה.
היו"ר מיכאל איתן
אתם עומדים, אבל אנו לא עומדים מאחוריה. אינכם רוצים סידור? - החוק יעבור בלי סידורים ובלי שום דבר.
גיא קריגר
אדוני, אני מבקש להשלים את הדברים. אני מנסה להסביר.
היו"ר מיכאל איתן
אתן לך לדבר כמה שאתה רוצה, אבל אי-אפשר לחזור אחורה. תבין דבר אחד: בויכוח כזה כשאנו רואים את המציאות שהמשטרה היא שמניעה את התהליך ומספרת לנו על מספר בודד של מקרים שיכול להגיע גג לכמה עשרות, ואחרי שעה שאנו מדברים לחזור ולהגיד "אבל, אנו אומרים שיש 8,000", עם כל הכבוד, זה לא דיון אלא זה לדבר אל הקיר. או שאני מדבר לקיר או שאתה מדבר לקיר, אבל אי-אפשר לקיים דיון. אינני מאשים אותך, ויכול להיות שאני הקיר במקרה הזה. אבל, מה לעשות? זה המצב. אי-אפשר לקיים דיון אחרי ששומעים כאלה הבהרות, ואתה אומר: "לא. אנו עומדים. זה יהיה 8,000". אי-אפשר כך, וחבל.
גיא קריגר
אני רוצה להסביר, לדבר עכשיו רק על הפן הכלכלי של העניין ולומר מדוע הטיעון שניתן כאן הוא לאחוז את המקל משני הצדדים. אומרים לנו כך: מצד אחד - מדובר בסך-הכל על 15 מקרים בשנה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא אומר "15", אלא "כמה עשרות".
גיא קריגר
כמה עשרות, 100 או 200 מקרים בשנה.
היו"ר מיכאל איתן
לא 100 או 200, אלא כמה עשרות.
ענבל גבריאלי
שיהיה גם 100 או 200. מה שאומרים מבוסס על 8,000.
היו"ר מיכאל איתן
אם זה 100 או 200, תכף יכפילו לךְ את הכסף.
גיא קריגר
המספר לא חשוב. מדובר על מקרים בודדים. אינני מנסה לעשות מניפולציות במספרים עכשיו. מדובר על מקרים בודדים, על כמה עשרות מקרים בשנה במדיניות הנוכחית. על-פי המדיניות הנוכחית של המשטרה, זה כמה עשרות בשנה. ניקח מקדם ביטחון ונאמר "כמה עשרות מקרים בשנה". עומד להשתנות החוק, ואנו מניחים הנחה סמויה, וזה לא נאמר מסביב לשולחן אבל זה היה בבסיס כל הטיעונים שנאמרו לטובת החלת החוק עכשיו, שההפעלה של החוק לא תשנה את מדיניות המשטרה. אמרה נציגת משרד הרווחה בהגינותה, שאין שום ספק ששינוי חקיקה בהכרח יביא לשינוי מדיניות של המשטרה. אינני אומר זאת כדי לגנות את המשטרה, את משרד הרווחה או מישהו אחר.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
יתכן.
גיא קריגר
היא בהכרח תביא לכך, משום שתהיה הפרדה בין, למשל, עלות החקירה הזאת לבין מי שמחליט על החקירה. מי שמחליט על החקירה לא ישלם את עלותה, ולכן בהכרח ידו תהיה פחות קפוצה. זה כלשעצמו לא יעלה את המספר בעשרות אלפי אחוזים.
יצחק קדמן
השיקול שלהם לא היה כספי.
ענבל גבריאלי
אבל, אומרים שהשיקול למדיניות הזאת הוא לא כלכלי בכלל.
גיא קריגר
חברת-הכנסת גבריאלי, מה היה שיקול הדעת של הכנסת? ההנחה היתה שחוקר ילדים יעשה את החקירה הזאת עם מינימום או אפס נזק לילד. גם בראייה של המשטרה אני מניח שסוזי בן-ברוך- - -
היו"ר מיכאל איתן
שוב, לא קלטת אותי. חשבתי על העניין הזה, וזה עבר לי בראש. לכן, אמרתי: אם אני אצור מצב שמקצועית הוא יהיה חוקר ילדים וכפוף להם ואתן להם תקציב מסויים לתקן או שני תקנים, אותו שיקול ישאר הלאה.
ענבל גבריאלי
אינך יכול.
היו"ר מיכאל איתן
כמו שאתה רוצה. אני אמצא את הסידור. אני אלך איתך, ואני מסכים למה שאתה רוצה.
גיא קריגר
זה צריך להיות מעוגן בחוק.
היו"ר מיכאל איתן
לא צריכים זאת בחוק. איננו יכולים לעשות זאת בחוק. זו לא שאלה של חוק.
גיא קריגר
אני חושב שיש לי רעיון איך לעשות זאת בחוק, ואולי אציע אותו. אפשר לכתוב שחוקר ילדים, או מספר חוקרי ילדים, בשנת הכספים 2004 או בשנת הכספים 2005, לא יודע מה נקבע - המועדים הם מועדים לדיון כמובן - יושאל לטובת המשטרה ויבצע את עבודתו. הוא יבצע את עבודתו באותו מספר תיקים. אנו ננקוב במספר החוקרים, וזו תהיה הוראת שעה לתקופה. וזאת, כדי לטפל באותם תיקים שעד היום טופלו ע"י חוקר נוער.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר, אני מסכים. נעשה נסיון.
יפעת רווה
האם יש חוקרים מיותרים למשרד העבודה והרווחה?
יצחק קדמן
הוא מוכן להעביר להם שני תקנים.
היו"ר מיכאל איתן
נעביר שני תקנים.
יפעת רווה
מהאוצר?
יצחק קדמן
כן.
גיא קריגר
עיזבו זאת. זה ענין פנים-ממשלתי.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע מאיפה הוא יקח.
דבורה הורוביץ
האם תיקח מאיתנו חוקרי ילדים?
גיא קריגר
אני לא לוקח שום דבר מאף אחד. אני רק יועץ משפטי.
דפנה ביינוול
זו תוספת של תקנים, נכון?
דוברת
הוא לא אמר.
היו"ר מיכאל איתן
תיקח מתקציב הנסיעות של חברי-הכנסת. מה זה משנה לי מאיפה תיקח?
דפנה ביינול
אתה תוסיף להם תקנים - נכון?
דוברת
האם אתה יכול לחזור שוב על ההצעה?
גיא קריגר
בלי לקבוע מסמרות בשאלה מאיפה יקחו תקנים, אני אומר שחוקר ילדים שמוסמך כחוקר ילדים יושאל למשטרה וימשיך לעבוד במשרד העבודה והרווחה, וזה יכול להיות אחד או שניים ולא על זה נקום וניפול. הוא יושאל למשטרה ויעבוד במשטרה בהוראת-שעה שתיקבע בחוק.
היו"ר מיכאל איתן
יש רק בעיה אחת, שאתה צריך להבין שאתה צריך לעשות אותה. אם אתה רוצה להשאר נאמן למכניזם שאתה רוצה לשמור עליו, ההוצאה התקציב תיגרע מהמשטרה. נניח, שאנו ניתן להם איזו שהיא תוספת שאנו מאשרים, אבל הם ישלמו את העבודה שלו.
גיא קריגר
יש לנו דרך לעשות זאת.
היו"ר מיכאל איתן
מקצועית, הוא יהיה כפוף אליהם. תקציבית, זה יפול מהמשטרה, ואנו ניתן למשטרה עוד מליון שקל בשביל שנה.
גיא קריגר
הצלחנו לקלוע לדעת אדוני. אדוני מבין את החשש שלנו. אנו לא מסתכלים על השאלה אם תקציב המשטרה יגדל או תקציב משרד הרווחה יגדל.
היו"ר מיכאל איתן
אנו רוצים ליצור מנגנון שהאחריות היא בידיהם, על מנת, כדבריך, שברגע שהאחריות התקציבית היא לא עליהם הם עלולים להיות 'לארג'ים' ולהתחיל לחפש עבריינים בכל מחיר כשמישהו אחר משלם. אנו אומרים: נותנים להם, למשטרה, מליון שקל השנה לתוספת לתקציב. הם רוכשים שירותים מקצועיים מהרווחה ומשלמים עבורם, ובעוד שנה ניפגש.
דבורה הורוביץ
האם לא יהיה יותר פשוט לתת עוד שני חוקרים?
יפעת רווה
אפשר לתת לה, כלומר למשרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
הם מקבלים כסף עבור זה. מדובר בתקנים וכסף, וזה ברור.
דורית ואג
הוא לא יתן תקנים. הוא לא אומר זאת.
ענבל גבריאלי
היושב-ראש, זה יוצר בעיה. בסופו של דבר, אנו מנסים ליצור מצב שכמה שפחות ילדים יופיעו בבית-משפט. על-פי החוק, חוקר הילדים יכול להעיד בבית-המשפט במקום הילד. אם הוא יהיה שוטר, זה מצב אחר.
היו"ר מיכאל איתן
הוא לא יהיה שוטר.
רבותי, זהו ההסדר המסתמן
ראשית - צריך שיהיה ברור שאנו חיים בתקופת בחינה ובדיקה. זה סידור לשנה מהיום. שנית - אנו מקבלים בברכה את מדיניות המשטרה שרואה בהעדת ילדים ובגביית עדות כאמצעי אחרון ולפעמים אפילו אמצעי שאפשר לוותר עליו גם במחיר אי-הגשת כתב-אישום.
נירה לאמעי
במסגרת חקירה יש גביית עדות.
היו"ר מיכאל איתן
גביית עדות וחקירה. יש מצב שאדם נחקר תחת אזהרה או חקירה שהיא חקירה, ויש מצב שאומרים לו: "אתה רק מתבקש למסור עדות" ואז ישר כוללים את שני המקרים כעת ביחד.
אנו אומרים
לגבי המקרים האלה, אנו מקבלים את מדיניות המשטרה כפי שהיתה. אנו מקבלים דיווח לגבי מספר המקרים. המשטרה, מאחר והיא הלכה על-פי מדיניות טובת הילד, היא נדרשה בלית ברירה למספר מאד מצומצם של מקרים שלהערכתנו איננו עולה, לפי הנתונים שיש לנו היום ואין לנו נתונים מלאים, על 20 מקרים בשנה.
אנו אומרים כך
(1) למשך השנה הבאה אנו רוצים לייצר מצב, שעל-פיו האוצר יקצה לעניין הזה, מבחינת התקציב, סכום כספי שיאפשר העסקת שני חוקרי ילדים נוספים.

(2) האחריות המקצועית על חוקרי הילדים תהיה בידי משרד הרווחה, והאדם הזה יהיה כפוף מקצועית אך ורק להם.

(3) כשהמשטרה תגיע למסקנה שצריך לבצע חקירות, שאנו קוראים להן כרגע: חקירות ילדים, היא תבצע זאת מתוך תקציבה, כאשר היא משלמת בגין ביצוע העבודה למשרד העבודה והרווחה.
דבורה הורוביץ
זה לא ברור.
היו"ר מיכאל איתן
האחריות המקצועית היא בידי משרד העבודה והרווחה, והוא גם יקבל תקציב לצורך ביצוע אחזקת שני התקנים האלה מהמשטרה. האחריות נשארת בידי המשטרה כמו שהיא היום. כיום, המשטרה אומרת: "כשאני מגיעה למסקנה שעלי להעיד ילד, אני מטילה זאת על חוקר נוער שהוא שלי. היום, המצב יהיה שכאשר אני מגיעה למסקנה שעלי להעיד ילד, אינני אומר לחוקר הנוער אצלי בתחנה במרחב מסויים 'תחקור!', אלא מצלצלת למשרד העבודה והרווחה ואומרת: 'לי יש אצלכם אנשים פנויים למשימות האלה, ואני מבקשת שהם יבצעו את העבודה'".
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אני משלמת עבורם, והם אצלם.
יצחק קדמן
אבל, את תקבלי את הכסף מהאוצר. מה אכפת לך?
דפנה ביינוול
למה לא לתת זאת ישירות להם?
היו"ר מיכאל איתן
סוזי בן-ברוך, את תקבלי תקציב, שתכף נחליט עליו, נניח מליון שקל לשנה. כמה עולים בערך שני תקנים?
גיא קריגר
אני לא יודע.
סיגל קוגוט
זה גם לא יהיה כתוב בחוק. אינך יכול לכתוב את כל זה בחוק.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא יהיה כתוב בחוק. מה זה משנה? קודם, אני רוצה להגיע לסידור הפשרה, ואז נראה.
דוברת
120 אלף שקל.
דורית ואג
רשום פה: 120 אלף לחוקר.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
למי? 120 אלף שקל מרויח אצלךְ חוקר ילדים? במשטרת ישראל זה בסביבות 170 אלף שקל.
היו"ר מיכאל איתן
נניח, שזה 170 אלף שקל.
סיגל קוגוט
זה עדיין חצי מליון שקל ולא 10 מליון שקל.
גיא קריגר
אדוני היושב-ראש, אני מבקש: על שולחן הוועדה לא יהיה דיון תקציבי במשרדי ממשלה.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה לקבוע את רמת הסידור, ואחר כך תחליטו איך לעשות זאת.
גיא קריגר
אדוני דיבר על שני תקנים.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, אגדיר זאת כך: אתם ממשיכים לעבוד כמו שאתם עובדים. כשאת מגיעה למסקנה שעלייך להשתמש--
סנ"צ סוזי בן-ברוך
--בחוקר ילדים לצורך העניין הזה--
היו"ר מיכאל איתן
--את משתמשת בתקן, ויש לךְ שני תקנים כאלה במשרד העבודה והרווחה בהם את יכולה להשתמש.

כל תקן נוסף, כל המשך, השניים הבאים, אם יהיה צורך ביותר משניים, יהיה על חשבון המשטרה. כיום, אתם מטפלים רק בחוקרי נוער, נכון? אם, נניח, מחר בבוקר יהיו 200 מקרים שתחליטו שצריכים לבצע בהם עבודה ע"י חוקרי נוער, אתם תצטרכו לקחת עוד חוקרי נוער או להטיל עליהם עבודה. אני אומר כך: אם זה נשאר ברמה של היום, את שני התקנים הראשונים אנו נותנים למשרד העבודה והרווחה והם יהיו אלה שיבצעו את העבודה ואנו דואגים להם גם לתקציב. זה דבר חדש שעוד לא היה. מבחינתם, המטלה הזאת לא היתה.
יפעת רווה
האם האוצר מתחייב על זה?
גיא קריגר
אני לא- - -
יפעת רווה
האוצר לא מתחייב על זה. הוא אומר שלא.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, כעת אינך גזברית משרד העבודה והרווחה. את יושבת לי כאן על הראש כל הזמן כאילו תפקידך לדאוג להם לכסף. חכי בסבלנות.
יפעת רווה
ודאי.
היו"ר מיכאל איתן
לא "ודאי". את ממשרד המשפטים ולא ממשרד האוצר.
יפעת רווה
אבל, אינני רוצה שיהיה הסדר שאחר כך לא יקויים.
היו"ר מיכאל איתן
נגיע לזה. אינני יכול לנהל זאת כך. אני רוצה לקשור את הדברים, ואז אני יודע שתפסתי את כל הנקודות ואני יכול לממשן. חכו בסבלנות ובסוף נראה איך להגיע גם לכך שאף אחד לא יינזק וכל אחד ישמור על מרחב המחייה שלו ועל השטח הביורוקרטי שלו שנכבש ולא יוחזר.

אני אומר לעצמי מצב היפותטי. מהיום בעוד שנה פתאום חל שינוי לגמרי בכל מה שאת אומרת ויש מאות מקרים שיש לגבות בהם עדות כדי להביא עבריינים לדין, כשהמשטרה אומרת: "אין ברירה, ומוכרחים להביא את העבריינים לדין". מה הייתם עושים? הייתם מטילים את העבודה הזאת על חוקרי נוער - נכון?
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אם המדיניות היתה משתנה.
היו"ר מיכאל איתן
לא הייתם מקבלים תוספת תקציב. הייתם צריכים לעמוד במשימה, והייתם עושים אותה.
דבורה הורוביץ
יש להם 250 תקנים.
היו"ר מיכאל איתן
את שני התקנים הראשונים ימלאו במשרד הרווחה. אם תתחילו לשלוח להם עוד ועוד, הם יגידו לכם: "השניים האלה כבר עובדים מהבוקר עד הערב ואינם יכולים יותר. אנו צריכים עוד כוח-אדם". אם יהיו עוד, אתם תבצעו אותם ע"י חוקרי נוער ותסתדרו איתם והם יעשו זאת אצלכם.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
שני חוקרי נוער שהם לא חוקרי ילדים.
היו"ר מיכאל איתן
כן. אין ברירה ויהיה מה שהיה.
דבורה הורוביץ
איך ייראה החוק?
סיגל קוגוט
לא נכתוב את כל זה בחוק.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא יודע. אחר כך נראה מה נעשה עם החוק. קודם, אני רוצה שיהיה בינינו סידור. כשבאים קליינטים לעורכי-דין ועליהם לכתוב חוזה, ראשית עליהם להבין מה הצדדים רוצים ואחר כך הם יושבים וכותבים חוזה. הם לא יכולים לכתוב חוזה, כשאינם יודעים מה הקליינטים רוצים. אני עכשיו במצב שאתם הקליינטים, ואני עדיין לא כותב כלום. אני רוצה להגיע להסכמה, וכתיבת הדבר תהיה פרק ב'. אני מבין מה קורה פה. כל אחד מכם חושב על ההשלכות הארגוניות: זה - "שלא יפגעו בי", זה - "אם לא יתנו לי תקנים", זה - "אם לא יהיו לו 100 אלף שקל", וזה - "מאיפה אני אביא?". לא אפגע באף אחד מכם. תהיו סבלניים, ונגיע לכך שאף אחד לא ייפגע. נראה אחר כך איך לעשות זאת. קודם נדע שעל זה אנו מסכימים ושזה יהיה הסידור. אני מבקש השגות להצעה שהצעתי מבחינת הסידור.
דבורה הורוביץ
שאלה ולא השגה: מי יממן את ההוצאות-חוץ מלבד את תקנים? זה מאד יקר.
היו"ר מיכאל איתן
אנו ניקח הכל בתוספת תקציבית שהאוצר יתן לנו אותה, בתנאי שזה מוגבל לסכום שאנו צופים.
ענבל גבריאלי
למעשה, זו החלה הדרגתית של הסעיף. היא העלתה נקודה מעניינת. יש את התקנים, ויש את ההוצאות מסביב. בכל מקרה, אנו מבקשים סכום מסויים מהאוצר: "אל תתנו לנו את הכל כאילו הסעיף נכנס לתוקפו". אם כך, שהסעיף ייכנס לתוקפו וזו תהיה שנת נסיון במחוז מסויים- - -
סיגל קוגוט
לא במחוז, אלא בכל הארץ.
גיא קריגר
אולי לא הסברתי עצמי היטב. ברצוני להציג את הדברים דבר דבור על אופניו, משום שאני רואה שמסביב לשולחן הרבה אנשים לא יודעים מה אמרתי. אנו מציעים כך: החוק בנוסחו הנוכחי לעת הזאת לא ייכנס לתוקפו. לגבי תקופת אי-הכניסה לתוקף, היושב-ראש הציע שנה.

אני מבקש לדבר עד הסוף, ואסביר בדיוק למה אני מתכוון. חשוב להבהיר שדיון תקציבי במשרדי ממשלה לא יהיה על השולחן הזה, וזה כנראה משהו שלא הובן ע"י החברים.
מה שאנו מציעים כך
החוק לא ייכנס לתוקפו. חרף זאת ובניגוד למה שהצענו בהצעה המקורית של דחייה וכו', תהיה הוראת-שעה שתחול באותה תקופה שבה החוק לא ייכנס לתוקף, דהיינו מה-1 בינואר 2004 ועד תום התקופה שבה החוק לא יהיה בתוקף. הוראת-השעה הזאת תאמר ששני חוקרי נוער יהיו עובדי משרד הרווחה עם כל הסמכויות לכל דבר ועניין.
סיגל קוגוט
לא כותבים דבר כזה בחוק.
ענבל גבריאלי
מדובר על שנתיים.
גיא קריגר
שני חוקרי ילדים ממשרד העבודה והרווחה עם סמכויות חוקרי ילדים לכל דבר ועניין, כמו שיש לחוקרי ילדים, יוקצו לטובת פעולה עם המשטרה, כאשר התקציב להפעלתם יהיה תקציב של המשטרה. הדבר הזה יעוגן בחוק. אני מציע לומר בחוק הזה גם שהמדיניות הנוכחית של המשטרה תבוצע ותמשיך להיות מבוצעת באמצעות החוקרים האלה, כדי שלא נקבל את ההתבדרות שממנה אנו חוששים - עלייה באלפי אחוזים - ולא נפתח פה חזרה את הויכוח הזה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
תוסיף שהמשטרה תקבל כסף מכם.
סיגל קוגוט
האם לעגן מדיניות בחוק?! אולי גם את מדיניות האוצר נעגן בחוק ולא ניתן לשנות אותה אף פעם?
היו"ר מיכאל איתן
אדוני, חבל על כל ההתפתלויות. ברצוני להחזירך למקום שבו לא דיברת באופן מפורש. כרגע, הויכוח בינינו הוא שאנו טוענים, וגם המשטרה טוענת, ואנו מקבלים את טענתה בעניין הזה, שברגע שאנו צריכים לתת שירות יותר טוב לציבור - אי-אפשר לרבע את המעגל. זה עולה יותר כסף. אתה מנסה לעשות הוקוס-פוקוס, כלומר אתה אומר: "אני אתן שירות יותר טוב לציבור, אבל לא אוסיף גרוש אחד".
גיא קריגר
לא אמרתי. מי אומר כזה דבר?
היו"ר מיכאל איתן
אחדד את הנקודה. כשבאת ואמרת שזה יעלה 10 מליון שקל, אמרתי שאני איתך ושאינני רוצה להוציא תקציבים כאלה. כאשר אנו מגיעים למסקנה שמדובר בגג מליון שקל, ואני חושב שזה יעלה חצי מליון שקל ואולי פחות - לא אתן לך לעשות את מה שאתה רוצה לעשות בצורה הבאה.
אתה אומר, והטיעון שלך הגיוני
"יש היום מדיניות של המשטרה? המשטרה לא מקבלת תוספת תקציב? מה קורה פה? לא קורה כלום. בסך-הכל, המשטרה תמשיך לא לקבל תוספת תקציב, והיא תממן את שני חוקרי הילדים האלה מתקציבה, כי ממילא אלה מטלות שהיא היתה צריכה לעשות. במקום שיעשו זאת חוקרי נוער, עושים זאת עם חוקרי ילדים". אבל, במציאות אנו יודעים שזה לא כך, כי כשהמשטרה היום מפעילה 5 מקרים כאלה דרך חוקרי נוער בתוך ה-POOL הכללי, יש לה גם את חוקרי הנוער והיא גם מקפידה וכו'. כאשר היא תצטרך לממן מתקציבה שני תקנים, ללא ספק יהיה לה גרעון תקציבי בהוצאה הכספית הזאת. אינני חושב שזה הוגן, למרות שזה סכום שהיא בהחלט יכולה לספוג ואין לי בזה ספק.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
היום, כבר לא.
היו"ר מיכאל איתן
אני אומר שזה חצי מליון שקל. מה תקציב המשטרה?
ענבל גבריאלי
אם זה חצי מליון שקל, צריך שהסעיף הזה ייכנס לתוקפו.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
עדיין לא דיברו על אביזרים.
היו"ר מיכאל איתן
כרגע, הויכוח הוא על חצי מליון השקל הזה. אם תאמר לי: "מיכאל איתן, אני אדאג לחצי מליון", אנו פותרים את הבעיה.
גיא קריגר
אדוני היושב-ראש, אני יכול כאן ועכשיו להתחייב שאם אנו עושים את מה שהתחלתי להציע, דהיינו שהחוק בנוסחו הנוכחי טרם נכנס לתוקף, ובתקופה שבה הוא לא נכנס לתוקף יש הוראת-שעה--
ענבל גבריאלי
לתקופה של שנתיים.
גיא קריגר
--במאפיינים שעליהם נשב עם היועצת המשפטית של הוועדה ונתפור אותה שתהיה תואמת להסכמה כאן, אז הוראת חוק כזאת תהיה. אמר אדוני ובצדק: "אי-אפשר לרבע את המעגל".
היו"ר מיכאל איתן
אם כך, מה עם הכסף? האם אתה נותן את חצי מליון השקל או לא?
גיא קריגר
אני חייב ללכת לוועדת כספים.
ענבל גבריאלי
גיא קריגר מדבר על הוראת-שעה עד שהחוק ייכנס לתוקפו. אזכיר רק שכאן מדובר על דחייה לשנתיים, ואנו פה מדברים על שנה.
גיא קריגר
הוועדה תקבע את התקופה.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר. אנו נקבע.
דפנה ביינוול
בואו ונעשה זאת לשנה.
גיא קריגר
אין שום ספק שתקציב המדינה כמכלול לא יגדל, והוא עוגה סגורה. נניח, שאני מבטיח עכשיו שניתן עוד חצי מליון שקל.
היו"ר מיכאל איתן
תיקח מהרזרבה. חוץ מזה, יש לכם גידול בהכנסות.
דורית ואג
לא. הם הרויחו עכשיו 10 מליון שקל, כך שיש להם מאיפה.
גיא קריגר
לא נכון, כי אנו לא הכנו את ה-10 מליון שקל.
היו"ר מיכאל איתן
למה לא הכנתם? החוק הזה היה נכנס לתוקף ב-1 בחודש.
גיא קריגר
בהצעת חוק התקציב מתחשבים במה שכתוב בהצעת חוק ההסדרים, ואחר כך אנו משנים אם צריך.
היו"ר מיכאל איתן
אתה יודע מה? אעשה איתך עיסקה. אני מסכים לכל מה שאתה אומר ואני מוותר על הכל, אם אתם לא תשנו שום דבר גם בוועדת הכספים. אם ההצעה תבוא בדיוק כמו שהיא, לא אקלקל את השורה. הוא מבין מה שאני אומר. הוא אומר שהוא בנה על הצעת התקציב כמו שהיא בלי תוספת ובלי שום גרוש. איפה שיהיו כל מיני עסקים אתם טוב מאד לתת. קראתי היום בעיתון ששר האוצר הולך לתת כמה מיליארדים תוספת, ואתה מתווכח איתי על חצי מליון שקל לילדים.
ענבל גבריאלי
מהקיצוצים של משרד החינוך הוחזרו בינתיים 350 מליון שקל.
גיא קריגר
אני חייב ללכת לוועדת הכספים. אדוני, אני יכול להציע שתי הצעות.
היו"ר מיכאל איתן
אינני מבין כלום.
גיא קריגר
אדוני לא נתן לי לסיים.
היו"ר מיכאל איתן
אתה מדבר על מה שאתה רוצה ולא על מה שאני רוצה להקשיב לו. מה עם הכסף? אתה אומר: "או שלא תקבל את זה עכשיו או שלא תקבל את זה: לא עכשיו וגם לא בעתיד".
גיא קריגר
אני מבקש מאדוני היושב-ראש בכל לשון של בקשה, וזה לא מעמד ראוי שאבקש בקשה כזאת, שאפילו אם אני מדבר שטויות, לתת לי עוד חצי דקה.
היו"ר מיכאל איתן
אינך מדבר שטויות. אתה מדבר דברים נבונים מאד רק לא מה שאני רוצה לשמוע.
גיא קריגר
אני מבקש שאדוני היושב שראש ייתן לי להשלים חצי דקה. אחר כך, מבחינתי, יסקול אותי באבנים.

אנו יכולים להציע שני דברים, ואתחיל בדבר השני כדי שהדברים יהיו ברורים: דבר אחד, שהוא השני שהתכוונתי להציע, הוא לומר: מדברים על תוספת תקציבית? - ללכת הביתה, לעשות שיעורי-בית, לראות באיזו תוספת תקציבית מדובר, לראות האם אנו יכולים להביא אותה, לחזור לוועדה, ואיננו מבקשים שזה יהיה יותר מפרק זמן קצר מאד, ולהגיד האם אנו יכולים לתת תוספת תקציבית או לא. במקרה כזה, זה לא 'נסגר' עכשיו.

הדבר השני, שאני יכול לומר, הוא לסגור בצורה שבה אמרנו כאשר משרדי הממשלה - אוצר, משטרה, רווחה ומצידנו גם משפטים - יישבו ביניהם ויחליטו איך בונים את המסגרת התקציבית כדי להגשים את התכלית של הוראת החוק שאני מציע לעשות.

יאמר לי, אדוני היושב-ראש, שהוא נותן לנו חצי יום לחזור עם תשובה - נחזור.
היו"ר מיכאל איתן
זה מה שאתה הצעת, ואגיד לך עכשיו מהן האלטרנטיבות העומדות בפניך. אפשרות אחת היא, שאני מאשר את החוק כמו שהוא והחוק ייכנס לתוקפו. אל תקיימו, תעמדו בפני בג"צים ונראה מה תעשו.

אפשרות אחרת היא, שאנו נגיע להסדר שעליו דיברתי, ואז תהיה כאן חקיקה מוגבלת. יהיו דברי הסבר לחקיקה. אנו נאריך זאת בשנה, ובתום שנה נבדוק ונראה מה קורה.
סיגל קוגוט
מה נאריך בשנה? אתה רוצה שהחוק ייכנס לתוקף. בכל מקרה, אתה לא מקבל את ההצעה.
היו"ר מיכאל איתן
החוק ייכנס לתוקף לשנה.
גיא קריגר
כפי שהוא כתוב עכשיו?
היו"ר מיכאל איתן
כן, לשנה.
גיא קריגר
אנו לא נסכים לזה.
היו"ר מיכאל איתן
אל תסכימו, ואז הוא ייכנס בלי "שנה". אין בעיה. יש לכם אפשרות לשנה, ויש לכם אפשרות שייכנס לעולם ועד. תחליטו מה שאתם רוצים.
גיא קריגר
נצטרך לחזור עם תשובה.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר.
ענבל גבריאלי
יש לי עצה נוספת, שלדעתי מהווה הצעת פשרה.
גיא קריגר
אדוני, אני חייב ללכת. איריס גינזבורג מקשיבה, והיא תבדוק את כל מה שצריך.
ענבל גבריאלי
גיא קריגר אמר שאתם יכולים לבדוק עלויות ודברים והכל באיזו תוספת תקציבית אתם יכולים לעמוד. מכיון שההערכות שלכם מדברות על 9.3 מליון שקל וההערכות המ.מ.מ. מדברות על 2.3 מליון שקל, ויש בין ההערכות פער משמעותי, יכול מאד להיות שב-2.3 מליון השקל האלה כן תוכלו לעמוד ואולי אפילו ב-1.5 מליון שקל. אפשר שהחוק ייכנס לתוקפו, אבל להגביל את יישומו עד לסכום מסויים. עשינו זאת בחוק השילוב בתכנית הכלכלית.
איריס גינזבורג
זה רעיון שעלה בדיונים הקודמים בנושא הזה, והבהרנו שברגע שנכנס כזה חוק לתוקף והוא מגדיר את העבירות והמקרים שבהם נדרש שהחקירה תיעשה ע"י חוקר ילדים, אי-אפשר אפקטיבית לחסום זאת.
ענבל גבריאלי
זה בהסכמת שר האוצר.
איריס גינזבורג
אנו מציעים עכשיו לבצע בכל זאת מגבלה אפקטיבית, אבל זה דורש שהחוק, כפי שהוא מנוסח היום, פרט (ו)(1), לא ייכנס לתוקף, כי ברגע שהוא נכנס לתוקף אין לנו שליטה. לכן, אנו מציעים שבמהלך של שנה אנו נעביר תקציבים למשרד לביטחון פנים ואנו נקצה- - -
דבורה הורוביץ
למה למשרד לביטחון פנים?
איריס גינזבורג
אמרנו ששיטת ההתחשבנות תהיה כזו שהמשטרה תשלם. מבחינתנו, מבחינת הגיון כלכלי, יש בזה הגיון שהוא מונע את העיוותים שאחר כך נוצרים.
היו"ר מיכאל איתן
נכון.
איריס גינזבורג
אני חושבת שכדאי לעשות את הנסיון הזה לשנה.

נושא הדיון התקציבי ייסגר בימים הקרובים ביחד עם משרד הרווחה וביחד עם המשרד לביטחון פנים, אבל את הצעד הזה אנו נוכל לעשות רק בהנחה שהסעיף לא נכנס לתוקף.
היו"ר מיכאל איתן
אשיב לך על זה. אני מבין את מה שאת אומרת, ואני משתדל לא להתעקש ולחפש דרך איך ללכת לקראתךְ. הבעיה שלי היא, שבעצם, נצא מפה בכך שאנו דוחים את תחולת הסעיף הזה לשנה אחת, שזה מה שאת מציעה.
איריס גינזבורג
אני מציעה לדחות את התחולה לשנתיים.
היו"ר מיכאל איתן
לא. ניפגש בעוד שנה. זה גם טוב לךְ בעוד שנה, כי אז נראה מה קרה עם שני התקנים. אולי צריך רק תקן אחד? אני מוכן ללכת לקראת העניין הזה,--
ענבל גבריאלי
היושב-ראש, היכן זה ייקבע בדיוק?
יפעת רווה
צריך הוראת-שעה.
היו"ר מיכאל איתן
--בתנאי שתהיה לי ערובה שהסידור שעליו דיברנו מתקיים.
עודד ברוך
יש כאן השלכות תקציביות רחבות מאד, שלא קיבלנו אישור של המשרדים שלנו, כאשר האוצר לא מוכן להתחייב.
היו"ר מיכאל איתן
"השלכות תקציביות רחבות" הוא ביטוי יפה. מה עומד מאחוריו?
עודד ברוך
פתאום באים ומתחילים לדבר על כספים, כאשר אין כאן את אנשי אגף התקציבים של המשרד לביטחון פנים ואין כאן את אנשי הכספים של משרד העבודה והרווחה--
דבורה הורוביץ
אני לא צריכה.
עודד ברוך
--ואין התחייבות של האוצר למימון מלא של כל התהליך זה.
היו"ר מיכאל איתן
עם כל הכבוד, כולכם אנשים נבונים. אם אינכם יודעים לעבוד בגמישות כזאת שיש דברים שגומרים ואחר כך יש סיכום והסיכום הוגן וכולם מקבלים והולכים ומבצעים, זה פשוט- - -
עודד ברוך
האוצר עדיין לא נתן התחייבות.
היו"ר מיכאל איתן
היא אומרת שהיא תיתן.
איריס גינזבורג
בדיוק עכשיו הוכח מה שאנו טוענים: ברגע שהמשטרה תראה את העלויות, הדברים ייראו אחרת. ברגע שהמשטרה יודעת שזו אחריות שלה, היא כבר מתחילה לחשוב על השלכות רוחב.
היו"ר מיכאל איתן
אבל, הסידור שלי היה יותר אלגנטי משלךְ. אמרתי כך: שני התקנים הראשונים יהיו באחריות הרווחה ונתעסק רק איתם, והמשטרה יודעת שאחרי שני תקנים עליה לטפל בזה וזו בעיה שלה. החוק לא נכנס בינתיים לתוקף, ואנו דוחים אותו לשנה.
עמי קובו
מבחינה חוקית- - -
סיגל קוגוט
זה אפשרי, כי לא יקראו לשוטר "חוקר ילדים".
עמי קובו
אבל, אם החוק אומר שחוקר הילדים צריך לחקור, השוטר לא יכול לחקור.
סיגל קוגוט
אם הם לא יוכלו, הם לא יחקרו.
דפנה ביינוול
על-פי החוק, אי-אפשר שחוקר נוער יחקור במקום חוקר ילדים.
סיגל קוגוט
אנו בנינו על זה שהחוק ייכנס לתוקף. אם הוא נדחה, לא יהיו בכלל מקרים כאלה. ואז, איך אתה תדע כמה זה עולה?
עמי קובו
אם החוק נכנס לתוקף, השוטר לא מוסמך.
יפעת רווה
אפשר לעשות זאת בהוראת-שעה.
סיגל קוגוט
בסדר, אבל עדיין החוק ייכנס לתוקף, גם אם זה יהיה רק לשנה.
היו"ר מיכאל איתן
רבותי, אלה דברים שניתן לפתור אותם.

מבחינת העבודה בפועל, עושה זאת היום חוקר נוער, נכון?
דבורה הורוביץ
כן, וזאת לגבי סעיף (ו) כלומר מדובר על שתי העבירות האלה.
ענבל גבריאלי
זה חוקר נוער במשטרה.
דפנה ביינוול
במשטרה יש רק חוקרי נוער ואין חוקרי ילדים. "חוקרי ילדים" זה מונח אחר.
היו"ר מיכאל איתן
אנו מדברים על כך שאפשר יהיה לתת סמכות של חוקר נוער, כפי שהיא נתונה היום, גם לחוקר ילדים.
סיגל קוגוט
אבל, הוא לא יוכל להעיד במשפט במקומו.
דפנה ביינוול
אי-אפשר.
ענבל גבריאלי
היושב-ראש, צריך שהסעיף ייכנס לתוקפו ונגביל זאת תקציבית.
היו"ר מיכאל איתן
אני אומר את ההפך: חוקר ילדים יכול להעיד במקום הילד. אני מציע שיהיה כתוב שמה שעושה חוקר נוער יכול לעשות גם חוקר ילדים.
סיגל קוגוט
אם כך, אתה מכניס את הסעיף לתוקף.
היו"ר מיכאל איתן
אבל, אני משאיר את האופציה: גם זה וגם זה.
דוברת
אי-אפשר.
סיגל קוגוט
לא. מבחינה ראייתית, השאלה היא: איזה סיוע צריך ומי עומד ומעיד על דוכן העדים? אינך יכול לעשות זאת. כשחוקר לא-החוקר הילד אחר כך הולך ומעיד.
דפנה ביינוול
או כן או לא.
סיגל קוגוט
כשחוקר ילדים חוקר, חוקר הילדים עולה לדוכן העדים. יש פרוצדורה מיוחדת, יש ראיות מסייעות, וכל התיק נבנה בצורה אחרת. אי-אפשר דרך הקוף של המחט של התקציב לכתוב עכשיו שחוקר ילדים זה גם חוקר נוער וחוקר נוער זה חוקר ילדים.
ענבל גבריאלי
היושב-ראש, אנו טוענים שעלות יישום סעיף קטן (ו) היא 2.3 מליון שקל.
סיגל קוגוט
היא טוענת זאת גם על פיסקאות (ו)(2) ו-(3). על סמך מה יש את ה-8,000 המקרים האלה? אמרו פה אחרת.
היו"ר מיכאל איתן
אינני רוצה שוב לחזור לויכוח הזה.
דבורה הורוביץ
- - -היום הראשון שלה בעבודה.
ענבל גבריאלי
אני מבקשת ממךְ להירגע עם הדיבור הזה. את הבאת לכאן נתונים של מישהי שנמצאת ביום הראשון שלה לעבודה, נתונים מופרכים של 8,000. את יושבת כאן ומנהלת ויכוחים תקציביים מתוך דאגה מי יקבל את הכסף: את או המשטרה. תירגעי, ואל תנסי להסביר לי איך לעבוד.
היו"ר מיכאל איתן
חברת-הכנסת גבריאלי, קחי כוס מים.
ענבל גבריאלי
אני מאד רגועה וממש לא מתרגשת מהערות מטופשות ואומללות כאלה.
היו"ר מיכאל איתן
חברת-הכנסת גבריאלי, תני לי קצת כבוד. הכל יישמע והכל יהיה בסדר. אשמור עלייך ועל זכותך.
ענבל גבריאלי
אני מסתדרת, ואני באמת מתעלמת מהדברים המטופשים האלה. אני מתעלמת ממה שעומד לנגד עיניהם. לי יש רק עניין אחד כאן - הילדים. אם אתה לא מאמץ את הערכות משרד העבודה והרווחה ומתוקף כך את הערכות האוצר ואתה נוטה יותר להערכה של המ.מ.מ. - קבענו שזה גוף אובייקטיבי ומהימן בתיקון שהעברנו בוועדת הכנסת לתקנון - שהסעיף ייכנס לתוקפו מתוך התחייבות שלנו, אם זה בסמכות הוועדה, שזה התקציב שיועבר. כלומר, אל תתייחסו באוצר להערכה שלכם אלא תתייחסו להערכה שלנו ותעבירו רק את ה-2.3 מליון שקל ולא 9 מליון שקל.
היו"ר מיכאל איתן
אני מסכים לכל מה שאת אומרת, אבל בחיים צריך להגיע להבנות. צריך לנסות כל מאמץ. אם יש דברים שמוסכמים, למה אני צריך לריב על דברים רק בגלל שלא מיציתי את היכולת להגיע להבנה?

אם את מאמינה בהערכות שלךְ, ואנו מאמינים בהערכות של המשטרה, שמספר המקרים יהיה כמה עשרות - ההוצאה התקציבית לא תהיה גדולה, ואז האוצר אומר: "אם זה כך, אני הולך איתכם ביחד". אבל, אומר האוצר שברגע שהוא יפתח זאת המציאות תשתנה. הילד שלי לוקח כל יום 5 שקלים כדמי כיס והוא מבסוט וחי מהם, אבל אם אתן לו 30 שקל לא רק שהוא יקח 30 שקל אלא הוא יתחיל לעשות כל מיני דברים שהוא בכלל לא רצה לעשות כי אין לו כסף. ההתנהגות שלו תשתנה, ומחר בבוקר, בגלל ה-30 שקל, הוא יבקש 300 שקל. נציגת האוצר אומרת: "היום, המצב כך, ואם אנו מתחילים לשנות מצב - פתאום תראי שזורמות בקשות בלי סוף". המשטרה תגיד: "יש חוקר ילדים? - אני לא צריכה חוקרי נוער. יש לי עכשיו הרבה מחבלים וצריך לחקור אותם, ויש לי פשע מאורגן. אני מבטלת חוקרי נוער ושולחת הכל לחוקרי ילדים". ואז, פתאום יש בלאגן. האוצר מפחד מזה, ואני איתו בעניין הזה.
ענבל גבריאלי
חוקרי הילדים יושבים במשרד העבודה והרווחה. מדיניות המשטרה היתה ועודנה קיימת, וכנראה גם תהיה בעתיד, שלא תהיה לזה השפעה.
היו"ר מיכאל איתן
לגבי העתיד, קשה לי לשפוט.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
היושב-ראש, ברשותך, יש לי הצעה שלא תפגע: לא בחוקרי ילדים שהם חוקרי נוער ולא בחוקרי נוער חוקרי ילדים. אתם רוצים מאד להחיל את החוק ורוצים לדחות אותו בשנה. אפשר לצאת לשנת נסיון כזאת, וזה לא שני תקנים. למשל, רק הניידות של תקן אחד: אם, נניח, יש מקרה בנהריה והוא יושב בתל-אביב, צריך להסיע את חוקר הילדים הלוך ושוב. לא מסיעים את הילד ולא מטרטרים אותו, אלא את חוקר הילדים. ההצעה שלי היא לתת חצי תקן לכל מחוז במשטרת ישראל, והמחוזות שלנו חופפים למחוזות משרד הרווחה. יהיה חצי תקן כזה למשרד הרווחה, והכספים ילכו למשרד הרווחה. חזקה עלי שחוקר ילדים יעשה את מלאכתו נאמנה, כי אנו מפקחים עליו ממילא. המלה "מפקחים" לא מדוייקת, כי הוא הולך לחקירה על סמך בקשה שלנו. אנו מעיינים בתמליל ובקלטות שהוא שולח לנו, ואם חסרות שאלות אלה או אחרות - הוא משלים את החקירה. המלה "פיקוח" לא נכונה כאן, כי ממילא התיק שלנו ואנו אחראים עליו. אני מדברת על חצי תקן כזה לכל מחוז לשנת עבודה אחת לנסיון.
היו"ר מיכאל איתן
כמה מחוזות יש למשטרה?
סנ"צ סוזי בן-ברוך
מדובר על שלושה תקנים. מדובר על חצי תקן.
היו"ר מיכאל איתן
כבר עליתם לשלושה תקנים, ואנו דיברנו על שני תקנים.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
יש לנו ששה מחוזות.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, אני אפילו לא מוכן לשמוע זאת, כי תכף תשלמי גם בעד מה שהורדנו לךְ. בינתיים, אנו חוסכים לךְ תקן אחד בנוער. לא אמרתי: חצי-חצי מכם ומהאוצר. אמרתי שזה יבוא מהאוצר. מספיק שני תקנים. אני לא מסכים לזה, ואני רק רואה שהאוצר צודק.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אינני רוצה לעצמי שום דבר.
היו"ר מיכאל איתן
אם יש לך חמישה מקרים, למה את צריכה פתאום כל כך הרבה אנשים?
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא אצלנו אלא במשרד הרווחה. אני לא רוצה כלום. הם יישארו במשרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מסכים למה שאת אומרת.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
גם אם אלה שני תקנים, אנו עדיין מבקשים שזה לא יעבור דרך המשרד לביטחון פנים בכלל. אין לזה הצדקה. צריך שזה יעבור דרך משרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
תכף נגיע לפתרון. ברצוני ללמוד מכם דבר אחר: האם יש הסכמים בין משרדים שמנסחים אותם והם מחייבים את המשרדים?
סיגל קוגוט
כן. בשנה שעברה מליוני מכתבים כאלה הגיעו לכאן, לוועדות, במסגרת הסכמות בין משרדים. לא צריכים לכתוב בחוק שהתקן יעבור מהמשרד הזה למשרד הזה. התחייבות כתובה מספיקה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מוכן שיהיה מצב כזה: (1) אנו דוחים בשנה את יישום החוק.

(2) האוצר יקצה שני תקנים, ואחר כך נחלק ואולי אלה יהיו ארבעה חצאים או שניים ונחשוב על זה. אני חושב בגדול שזה שניים: צפון ודרום אולי. אנו ניתן את הפרטים אחר כך. האוצר יקצה שני תקנים, לרבות ההוצאות הדרושות בהפעלתם, והם יועברו למשרד העבודה והרווחה לשנה.

(3) המשטרה תהיה אחראית, כפי שהיתה אחראית עד היום, לכל הנושא של אכיפת החוק ולצורך כך גם בטיפול בהעדת ילדים וחקירתם על-פי המדיניות שהיתה מקובלת עד עכשיו ושהוועדה רואה אותה כמדיניות נכונה.
דפנה ביינוול
יש בעיה.
היו"ר מיכאל איתן
(4) באותם מקרים, על-פי אותם קריטריונים, שהמשטרה סברה שאין מנוס אלא להעיד ילדים, במקרים של אלימות בתוך משפחה, משרד הרווחה יבצע את העבודה באמצעות התקנים שהם יקבעו על-פי בקשת המשטרה.

(5) התמלאו התקנים - המשטרה תעביר תקציב נוסף לתקן נוסף או שהאוצר יגרע מתקציב המשרד לביטחון פנים כסף עבור תקן נוסף, ומשרד העבודה והרווחה יאייש את התקן הזה.
ענבל גבריאלי
לדעתי, הסעיף הזה מיותר.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
למה אתה מעניש את המשטרה?
היו"ר מיכאל איתן
האם אני מעניש אותך?
סנ"צ סוזי בן-ברוך
את המשטרה אתה מעניש, כי ממילא החקירה הזאת לא באחריות המשטרה. למה המשטרה צריכה להעביר תקנים, להעביר תקציבים, למשרד הרווחה?
היו"ר מיכאל איתן
אני מקל עליכם.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אתה לא מקל עלינו. תשאיר זאת כמו שזה עכשיו.
יצחק קדמן
היא לא צריכה להעביר. לא יהיו מספיק מקרים.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, אומר לך למה אני מעניש אתכם. יש לי עילה טובה להעניש אתכם. לפני חצי שנה הופעתם פה ואמרתם שתביאו לנו בתוך חצי שנה סטטיסטיקה שעל-פיה אנו נשפוט. הבאתם לנו סטטיסטיקה, שמתוכה לקחנו סף הרבה יותר רחב לביטחון - שני תקנים, וזאת למרות שלפי מה שאתם נתתם לנו מספיק תקן אחד. עכשיו, לקחתי את ההערכה שלכם עם מקדם ביטחון שהוא גדול פי ארבעה. אם אתם טעיתם בהערכה, תשלמו את זה. אתם הטעיתם את הוועדה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אני לא מבינה.
ענבל גבריאלי
היושב- ראש, לא. זה על סמך מקרים שהיו במציאות, וזה יכול להשתנות. רמת האלימות יכולה להשתנות.
היו"ר מיכאל איתן
בכמה? בשנה אחת זה ישתנה פי ארבעה?
עודד ברוך
תוריד את הסעיף האחרון, ונדבר בעוד חצי שנה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
נדבר בעוד שנה.
היו"ר מיכאל איתן
נדבר בעוד שנה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
וזאת, בלי הסעיף האחרון.
ענבל גבריאלי
לדעתי, הסעיף האחרון מיותר.
היו"ר מיכאל איתן
למה בלי הסעיף הזה? מה אם באמצע השנה תצטרכו לחצי שנה להוסיף עוד תקן? האם את כל כך לא בטוחה בעצמך? האם אינך מוכנה לקחת טיפת סיכון בעניין הזה?
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא, כי אינני המשרד לביטחון פנים. יש פה נציג של המשרד שאומר שהוא לא מסוגל לקחת זאת.
היו"ר מיכאל איתן
תכף אטפל בו, וקודם אתחיל בּךְ. תגידי את האמת: מה הסיכוי שאתם תצטרכו יותר מתקן אחד? כבר הרווחתם, משרד הרווחה, פה עוד תקן.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
הצעתי חצי תקן במחוזות. אתם שוכחים דבר אחד: מדובר בטרטור של חוקרי ילדים. הם נוסעים וחוזרים.

אם אתם בטוחים שזה הנתון ואני בטוחה בזה, תוריד את הסעיף האחרון. אם תהיה בעיה, נדון בעניין. אני לא מוכנה שהמשרד לביטחון פנים ישא בהוצאות משרד הרווחה.

אנו לא הסכמנו לחוק הזה. אני עדיין טוענת שמשטרת ישראל יכולה להחיל את החוק הזה בכבוד לא פחות מאשר חוקרי הילדים. אתם לא סומכים על משטרת ישראל ופוגעים בה מכאן ועד להודעה חדשה. אתם רוצים להעביר אליהם - תשלמו להם, אבל לא לנו. האם אנו נשלם להם?! אנו לא מסכימים לחוק הזה. אנו בכלל לא מסכימים להעברה הזאת.
ענבל גבריאלי
לטעמי, הסעיף האחרון מיותר, אם אנו סומכים את ידינו על הנתונים האלה.
היו"ר מיכאל איתן
למה? אם הנתונים נכונים, הוא לא ימומש.
ענבל גבריאלי
אבל, לו רק בגלל הסיכוי הקטן שמא זה יהיה.
היו"ר מיכאל איתן
כמו שהיא נלחמת עכשיו שזה לא ימומש, היא תילחם גם כדי לא להפנות סתם מקרים. אם אין לה את השוט הזה, היא תעשה מה שהיא רוצה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
השוט הוא בידיים שלי, והמדיניות היא שלי.
היו"ר מיכאל איתן
תני לה את זה כְּסף עליון שאנו יודעים שלא לא יתממש, אלא אם הם ישנו מדיניות. אם הם ישנו מדיניות, זה בסוף יתברר. יהיה להם בלם.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
מה שאתה אומר לא הוגן. המדיניות היא מדיניות שלי, וההנחיה הזאת נכתבה על-ידי. למה אתה מכניס את זה?
היו"ר מיכאל איתן
אם כך, למה את מפחדת? אני לא עושה לך כלום. מה זה מפריע לך, אם אני אומר לך שבעוד 3,000 שנה תשלמי קנס של 100 שקל על כך שעשית כך או אחרת? את לא תהיי פה בעוד 3,000 שנה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אני לא רוצה שתקנוס אותי בקנס על שום דבר שלא עשיתי עכשיו.
היו"ר מיכאל איתן
זה אותו הדבר. מה אכפת לך, אם אני אומר שאת תשלמי אם תגיעו למצב שיהיה לכם מספר מקרים שהוא פי ארבעה בשנה הקרובה? על מה את מתווכחת?
סנ"צ סוזי בן-ברוך
עדיין מדובר במה שבסמכות משרד הרווחה. מה זה אכפת לי? למה אני צריכה לתת תקציב למשרד הרווחה. אתה לקחת ממני משהו.
דפנה ביינוול
מדובר בחקירות.
היו"ר מיכאל איתן
עם כל הכבוד, אינך מבינה מה תפקיד המשטרה. תפקידה להרשיע עבריינים ולאכוף את הדין. המשטרה אומרת: "יש לי תפקיד עם מחוייבות אישית של המשטרה ספציפית - אני צריכה לתפוס את העבריינים. אבל, יש לי שיקולים נוספים, מאחר ואינני איזה שהוא עסק פרטי שמקבל בונוס לפי מקרה". טובת הילד לא כתובה בסולם החובות של המשטרה, אבל זה ערך שמשרת את כל הממשלות ואת כל עובדי הציבור; בכל שיקול שהם עושים עליהם להפעיל גם את שיקול טובת הילד, וזה משהו כללי מאד. בבואה ליישם את חובתה, לכידת עבריינים, על המשטרה להביא בחשבון גם את טובת הילד. עד היום המשטרה עשתה זאת באמצעות חוקרי נוער, והיום משפרים את הכלי. גם בשיקול הדעת של המשטרה - זה היה הפחד של ד"ר קדמן ושלי עד לשלב מסויים - היום יכול להיות שבמקרה גבולי מסויים את, כקצין האחראי, אומרת לעצמך "אני רוצה ללכוד את העבריין הזה, אבל יש לי בעיה מה עם יקרה עם נפשו של הילד". אומרים לך: "היום, יש חוקר ילדים שמוכן לעשות את העבודה, והפגיעה תהיה הרבה יותר קטנה", ואז ההחלטה שלך תהיה "אני מאפשרת זאת". כלומר, את ביצעת את תפקידך בלכידת עבריינים כתוצאה מזה שמשרד העבודה והרווחה עושה לך את השירות הזה. משרד העבודה והרווחה יכול להגיד "נושא עבריינים לא מעניין אותי בכלל. שלא ילכדו אותם. אני לא רוצה את זה. הכי טוב לי שהמשטרה לא תגיש בכלל". זה מה שמשרד העבודה והרווחה צריך להגיד: "לא רוצה בכלל חקירת ילדים. אני רוצה שזה יהיה בלתי-חוקי ושאף ילד לא יוכל להעיד".
סנ"צ סוזי בן-ברוך
את זה אני אומרת, ולא משרד העבודה והרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
אם את אומרת זאת, לא יהיה שימוש בתקציב. אינך הוגנת, כי את 'משחקת אותה'.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא, אתה לא איתנו בכלל.
היו"ר מיכאל איתן
אני איתכם ועוד איך. אם היית כנה והיית אומרת "אני לטובת הילד לא רוצה שאף ילד יעיד", לא היית מפחדת שיום אחד תצטרכי לממן חוקר ילדים אחרי 100 ילדים.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אמרתי שמדיניות היא גמישה בהתאם למי שקובע מדיניות. אני לא מתכוונת להשאר על הכסא הזה עוד הרבה זמן, ויבוא אחר והמדיניות תשתנה.
סיגל קוגוט
אבל, מדברים על השנה הקרובה.
עודד ברוך
איננו מוסמכים לאשר דבר כזה.
היו"ר מיכאל איתן
אני מכיר את המערכות ואת הביורוקרטיה, והכל ראש קטן. היא תבוא למשטרה ויגידו לה "יצאת 'פריירית'. עבדו עלייך. מה אנו צריכים את כל זה? מה זה ענייננו?". וזאת, במקום ראש גדול כדי למצוא את טובת העניין ולומר לאנשים שם: "בסך-הכל, משרד העבודה והרווחה עוזר לנו ללכוד עבריינים, כי עכשיו יכול להיות שנוכל קצת יותר לעשות שימוש בחוקרי הילדים. הוא גם מגן על הילדים". את תגידי לאגף החקירות: "אם מקודם הייתי אוסרת, עכשיו יכול להיות שבתיק מסויים אדע שזה חוקר ילדים ואתיר. הרווחנו מזה גם משהו". אתם לא תגיעו להשתמש בתקציב. אנו נתנו שולי ביטחון בשמיים, כדי שלא תתקרבו לשם.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא נתת לנו, אלא למשרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
אנו נתנו לכם, כי לא שמתי אתכם כמי שמשלמים מהשקל הראשון. אמרתי, שאתם תשלמו אחרי שייצאו מכאן כבר שני תקנים.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
משטרת ישראל לא זקוקה לשירות המיוחד של משרד הרווחה, כי היא עושה זאת מספיק טוב לבד. כל הנוכחים דוחפים בכוח לי ולמשטרת ישראל: "כן, אתם תקבלו את השירות הזה". אנו לא צריכים את השירות הזה. מי שחושב שצריך את השירות הזה - שישלם. אם האוצר או הנוכחים כאן חושבים כך - שישלמו, אבל למה המשרד לביטחון פנים צריך לשלם זאת? המשרד לביטחון פנים לא בא בזעקה ואמר: "חבר'ה, גוואלד, תעזרו לנו".
דלית חביב
מְפנִים לךְ תקנים.
היו"ר מיכאל איתן
בעת החקירה, כשאת מחליטה מה יכול לעשות חוקר נוער, אינני יודע אם זה נכון או לא נכון אבל השיקול הכללי כרגע במצב הנתון כרגע הוא שאנו מגבילים אתכם. אנו אומרים לכם, שחוקר הנוער לא יכול להעיד במקום ילד. זה שיקול מהותי האם את נותנת לחקור ילד או לא, כי את אומרת: "למה אני צריכה שחוקר הנוער יחקור לי את הילד, כשבסוף הוא לא יכול להופיע בכלל במקומו?". לפעמים, את מפסידה תיק בגלל זה, כשאת מעוניינת בתיק. אני נותן לך שירות שעכשיו תוכלי לקבל ושמקודם לא קיבלת.
ענבל גבריאלי
היא לא מפסידה תיק, כי היא בכל מקרה עושה זאת ע"י חוקרי נוער. היא סוגרת את התיק.
דפנה ביינוול
חוקר נוער לא יכול להעיד.
ענבל גבריאלי
היום, ללא הסעיף היא מסתדרת.
דפנה ביינוול
אנו לא מסתדרים.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה להגיד לאוצר, שהם צודקים מאה אחוז.
ענבל גבריאלי
לטעמי, הסעיף לא הוגן.
עודד ברוך
אנו בכלל לא מוסמכים לקבל את הסעיף.
היו"ר מיכאל איתן
גם היא צודקת - זה היה הופך ל-8,000 תוך זמן קצר.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
מה שאתה אומר כרגע הוא יותר חמור. אני מוחה נמרצות.
ענבל גבריאלי
היושב-ראש מיכאל איתן, זה לא נכון. זה כאילו שאנו אומרים שמשטרת ישראל שוקלת את השיקול הכלכלי בלבד. לא הוגן בכלל.
היו"ר מיכאל איתן
האם אינך רואה שהשיקול כלכלי? הם לא מוכנים לדבר על קצה קצהו. למה זה לא הוגן?
ענבל גבריאלי
זה לא הוגן בכלל שישלמו עבור חוקרי ילדים שנמצאים במשרד העבודה והרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
הם לא משלמים להם עבור זה שחוקרי הילדים יעשו דבר אחר. הם רק עושים שירות למשטרה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אנו לא צריכים את השירות הזה.
היו"ר מיכאל איתן
האם זה הוגן שבגללכם "פורד", ממנה אתם קונים מכוניות, תרויח? מה פתאום אתם צריכים ש"פורד" תרויח?
עודד ברוך
עושים מכרז.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אתה אומר: "משרד הרווחה, תבדקו את שני התקנים. כשאתם מלאים, תודיעו לנו, ואז המשטרה תממן", ותוך חודשיים הם ימלאו את שני התקנים.
היו"ר מיכאל איתן
אבל, את היא ששולחת להם את המקרים.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אני לא יודעת לאמוד מה משך חקירה של חוקר.
סיגל קוגוט
בטבלה של האוצר שניתנה ע"י משרד העבודה ורווחה כתוב כמה חקירות עושה חוקר ילדים בשנה: 220. לפי זה, אתם לא צריכים אפילו שני תקנים, אבל נותנים שני תקנים שיכולים לעשות 450 חקירות. לא נגיע למספר הזה של חקירות.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
עד 440 חקירות אנו לא צריכים לשלם כלום.
דפנה ביינוול
נכון.
עודד ברוך
אנו צריכים לגשת לאנשי הכספים שלנו.
סיגל קוגוט
זה מה שהם כותבים פה: התוספת לפי 220 חקירות לחוקר בשנה. בחיים לא תגיעו ל-220 מקרים בשנה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא ראיתי את המסמך הזה. רק אתם קיבלתם אותו.
סיגל קוגוט
הוא מהשנה שעברה. אלה נתוני משרד הרווחה לגבי כמה חקירות עושה חוקר ילדים בשנה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
מהחשש שהמדיניות שלנו תשתנה אתה דורש להוסיף את הסעיף האחרון? האם אתה מוכן לסמוך על דיברתי שהמדיניות, כל עוד אני נמצאת בתפקיד, לא תשתנה?
היו"ר מיכאל איתן
לא. זה לשנה. ניפגש בעוד שנה.
סיגל קוגוט
זה לא ייכנס לחוק. זה יהיה במכתב שיובא לוועדה. זו הבטחה מינהלית.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אל תקשרו אותנו עם משרד הרווחה בנושא תקנים וכסף. לכן, אמרתי: "אל תעבירו את הכסף, אלא תעבירו אליהם".
עודד ברוך
דבר כזה מחייב אישור של גופים אחרים שאנו לא מכירים ולא מבינים אותם.
היו"ר מיכאל איתן
אתה אומר שהם כאילו מדינה אחרת.
עודד ברוך
לא. אגף התקציבים צריך לבחון איך הוא יכול לעשות זאת. אני לא יודע.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אני מבקשת להישאר עם שני הסעיפים הראשונים. זה לא ייצור מלחמת עולם במשרד לביטחון פנים.
דפנה ביינוול
שני תקנים זה בסדר.
היו"ר מיכאל איתן
זה המון. אני חייב שתהיה המגבלה למעלה. בלי המגבלה אני לא מסכים לזה.
ענבל גבריאלי
זה הסדר לשנה.
סיגל קוגוט
המגבלה למעלה תהיה בדרך אחרת. אינךָ יכול סתם לכתוב שהחוק נכנס לתוקף עוד שנה, כי אם סתם אתה כותב זאת העבירות האלה אין בכלל סמכות לחוקר ילדים לחקור בהן. אתה צריך להגיד: "החוק נכנס לתוקף עוד שנה, אבל בתקופה הזאת של השנה הזאת בהוראת-שעה, בהוראת-מעבר, יש סמכות גם לחוקר ילדים וגם לחוקר נוער לחקור את העבירות האלה והאלה". איך יחליטו מתי זה יהיה חוקר ילדים? אני מודה שזה יוצר איזו שהיא אפליה שהיא בעייתית מבחינה משפטית.
יפעת רווה
היא מאד בעייתית.
סיגל קוגוט
אם אתה רוצה לעשות זאת לתקופת מעבר, אתה אומר שחוקר ילדים יחקור ורק מטעמים מיוחדים חוקר נוער יחקור. אין לך ברירה אלא לעשות את זה.
יפעת רווה
זה הכי גרוע.
סיגל קוגוט
בסדר, אבל אם הוא רוצה שהחוק לא יכנס לתוקף, אם שני התקנים האלה ניתנים מתוך הנחה שהחוק לא ייכנס לתוקף, לא יוכלו לעשות שימוש בשני התקנים האלה.
דוברת
צריכים לתת סמכות.
סיגל קוגוט
אבל, הוראת-שעה זה אומר שאתה חייב להכניס את החוק לתוקף. אחרת, חוקרי הילדים האלה לא יוכלו לחקור בעבירות האלה.
יפעת רווה
נכון. אפשר להכניס את החוק כהוראת-שעה אבל אי-אפשר לעשות אפליה בין הילדים.
סיגל קוגוט
את בעצמך חשבת שפיסקה (1) צריכה להיות בתוקף.
נירה לאמעי
ממילא יהיה פה דיון בעוד שנה.

אני נירה לאמעי מנציבות הדורות הבאים, אני חייבת ללכת וברצוני לומר כמה דברים כפרקליטה לשעבר.
היו"ר מיכאל איתן
מה זה רלוונטי עכשיו לדורות הבאים בכלל?
נירה לאמעי
דיברנו גם ב-2003, ואז דווקא הקשבת לי, על ההשלכות העתידיות על ילדים. דרך אגב, אף אחד לא ראה את ההשפעות הרוחביות - אולי ד"ר קדמן שיושב גם בישיבות של ועדת הכספים על ביטוח לאומי - על האוכלוסיות האלה של הילדים הפגיעים יותר ואיך הן נפגעות מכל הכיוונים וההשלכות של הטיפול אולי נפשית על ילדים כאלה, אזרחי המחר.

כפרקליטה לשעבר, אני אומרת שחוקרי נוער לא נגמרים במשטרה. כפרקליטה נאלצתי להזמין 6-10 פעמים חוקרי נוער לבית המשפט כי דיונים נדחו וכי שופטים לא היו מוכנים לשמוע אחרי שעה מסויימת, וזה מלבד השעות שעשינו במקרים האלה. זה אומר, שאולי יש דרכים נוספות לייעל את המערכת ואת הזמן של חוקרי ילדים. זה גם חשוב בדיון. הזמן שלהם מתבזבז הרבה יותר אחרי ההליך המשטרתי.
היו"ר מיכאל איתן
קראו לך מתוך נייר, שחתומה עליו רכזת עבודה ורווחה, ומסרו נתונים ממשרד הרווחה, ובו הם מעריכים 220 חקירות לחוקר אחד בשנה.
נירה לאמעי
תוסיף על זה.
היו"ר מיכאל איתן
היא אחראית על השירות, וזה מה שהיא אומרת.

אם אנו נותנים שני תקנים, הרי שמדברים על 440 מקרים. אני חושב שהנתון של 400 חקירות מוגזם, ואינני יודע איך חוקר יכול כל יומיים לסיים תיק.
עודד ברוך
כולל שבתות.
היו"ר מיכאל איתן
זה נראה לא הגיוני, אבל זה הנתון שיש לנו ונעזוב זאת כרגע. המשטרה אומרת, שהמצב הנוכחי הוא שיש כמה עשרות, 10 או 20. מה המרחק בין 10 ו-20 לבין 450? הבעיה שנשארה היא מה קורה אם חורגים מ-450, ואני רוצה זאת כשסתום ביטחון לגבי המשטרה, כדי שלא יהיה לי מצב שמתחילה להתגבש מדיניות ומתחילים להעמיד לדין ילדים כי זה לא עולה להם.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אתה נותן תוספת שני תקנים.
נירה לאמעי
אתה תבוא בעוד שנה ותדון.
סיגל קוגוט
לשם כך, צריך לתת סמכות.
עודד ברוך
לא. החוק נכנס לתוקף כהוראת-שעה, ובעוד שנה אנו צריכים לבוא לכאן ולתת הסברים.
סיגל קוגוט
זה משהו אחר. אבל, האוצר ביקש שהוא לא ייכנס לתוקף.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
הסעיף האחרון מיותר.
ענבל גבריאלי
היושב-ראש מיכאל איתן, בוא ונכניס את הסעיף לתוקף ונפתור את כל הבעיה, כלומר לא לאשר את הסעיף הזה ושהחוק ייכנס לתוקפו. לא יתכן שניכנס לכאלה הסדרים של מי יעביר כספים למי, בסף של כמה מקרים, שני תקנים או שלושה תקנים. הוועדה הזאת בעבר אמרה שהיא לא תאשר יותר דחיות. אנו מדברים על מספר מזערי של מקרים. אם אנו לא דואגים לגבי עליה עתידית, גם אין לנו מה להקשות על המשטרה, מכיון שאגף התקציבים של המשרד לביטחון פנים לא פה וכך גם אגף התקציבים של משרד העבודה והרווחה. לדעתי, זה יוצר תסבוכת איומה. אנו לא צריכים לאפשר את הסעיף הזה, ואנו צריכים לאפשר לחוק להיכנס לתוקפו. זו פשוט דחייה אחרי דחייה.
היו"ר מיכאל איתן
מה שאת אומרת הגיוני, אבל את יודעת שאומרים פה בכנסת שבשער פולומבו לא נותנים להגיון להכנס.
ענבל גבריאלי
בוא ונכניס אותו אנו דרך החלון.
היו"ר מיכאל איתן
מה ההגיון של חוסר ההגיון? את ואני יכולים לקבל כאן כל החלטה שאנו רוצים, אבל אחר כך היא צריכה לעבור במליאה.
דורית ואג
אם איננו מאשרים את הסעיף הזה, זה לא בא למליאה.
יצחק קדמן
יעשו הסתייגות ויעבירו זאת.
דבורה הורוביץ
מי יעשה? כל השרים נגד זה.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא נגמר כאן, וזה לא רק מה שאנו עושים. אינני אומר לךְ שלא אנקוט בצעד הזה, אבל אני מעדיף לעשות פשרה מסובכת מאשר 'לחתוך' בצורה כזאת.
ענבל גבריאלי
אם כך, תוריד את הסעיף האחרון. אנו מדברים על הסדר לשנה.
היו"ר מיכאל איתן
אינני יכול להורידו.
יצחק קדמן
לדעתי - ברוח הדברים שאתה אומר - במה שאני מציע יהיה כדי לענות על כל החששות שיש פה. אני מציע להוריד את האיום על המשטרה - שמאד מפחיד אותם - לשלם עוד כסף. אני מציע שהוראת-השעה תהיה לחצי שנה, על מנת שבעוד חצי שנה הוועדה פה תוכל לבדוק מה קרה. אינני מאמין, גם לפי חששות האוצר, שאפשר יהיה לדחוף, גם אם ירצו, 4,000 מקרים בחצי שנה. זה לא יכול להתבצע. בעוד חצי שנה אפשר יהיה לראות מה קורה.
דבורה הורוביץ
חצי שנה זה לא מספיק.
יפעת רווה
חצי שנה זה לא מספיק כדי להסיק מסקנות.
יצחק קדמן
זה נועד, כדי שיהיה לוועדה הזאת יד על הברז וכדי שלא יהיו החששות האלה שחוששים שיקרו במשטרה.
דבורה הורביץ
אם כך, לא יזיק אם זה יהיה שנה.
יצחק קדמן
יש בוועדה חששות שאם זה יהיה שנה, זה יקפיץ את מספר המקרים. כדי שלוועדה יהיה יד על העניין הזה, בלי לחייב את המשטרה בצ'קים בלי כיסוי, אני מציע להגביל זאת לחצי שנה. אחר כך זה יוארך בחצי שנה נוספת, ואז אפשר יהיה לראות את התמונה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
הבעיה היא בעיה עקרונית. משטרת ישראל לא מממנת תקנים של חוקרי ילדים. תבינו, שזה לא שלנו. חוקרי ילדים שייכים למשרד הרווחה, ואנו משטרה. לא יתכן שהמשטרה תעביר תקציבים למשרד הרווחה.

אפשר לעשות זאת לחצי שנה, כי כבר עשינו זאת.
היו"ר מיכאל איתן
אתן לא צודקות.
סיגל קוגוט
אבל, נכניס את החוק לתוקף רק לשנה. איזה נזק הם יעשו בשנה?
איריס גינזבורג
מהי משמעות הוראת-השעה?
סיגל קוגוט
בעוד שנה זה פוקע אוטומטית, אלא אם כן מאריכים את החוק.
איריס גינזבורג
אנו מבטלים את הסעיף ומחליפים אותו בהוראת-השעה.
סיגל קוגוט
נכון, וזאת רק כדי לעשות את הניסוי הזה.
היו"ר מיכאל איתן
האם את מסכימה?
איריס גינזבורג
אבל, ההצעה הזאת עדיין לא מונעת את החשיפה הזאת. שוב, אנו נשארים עם אותה חשיפה שאם לפי החוק צריך לספק את השירות של חוקר ילדים לכל מקרה, אז למעשה אנו לא- - -
סיגל קוגוט
נכון, אבל זה מוגבל בשנה.
היו"ר מיכאל איתן
ד"ר יצחק קדמן הציע לעשות זאת לחצי שנה.
סיגל קוגוט
אני חושבת, שאתה לא תוכל להסיק מסקנות בעד חצי שנה.
דובר
תעשה שנה, ודיון מעקב בעוד חצי שנה.
סיגל קוגוט
דיון מעקב אתה יכול לעשות בוועדת חוקה.
היו"ר מיכאל איתן
לא. חצי שנה.
איריס גינזבורג
אבל, למשרד הרווחה לא יהיה זמן להסיק מסקנות.
יצחק קדמן
זה לא כדי להסיק מסקנות, אלא כדי לשים יד על הברז.
היו"ר מיכאל איתן
הוא צודק.
דבורה הורוביץ
מדובר במכרזים. צריך להכשיר אותם וללמדם. חצי שנה זה לא מספיק.
היו"ר מיכאל איתן
אנו רק רוצים לדעת אם יש שיטפון. זה כן מספיק.
יפעת רווה
חצי שנה זה לא מספיק, כי עד שיתרגלו זה לוקח זמן.
יצחק קדמן
יש מעקב אחרי חצי שנה.
ענבל גבריאלי
זה לא הוראת-שעה לעשר שנים, ואת אומרת "אבחן זאת בעוד חצי שנה". הוראת-השעה עצמה היא בסך-הכל לשנה. זו נקודת הזמן האמצעית, וזה בסדר.
יפעת רווה
אני מסכימה איתך, אך מציעים שזו תהיה הוראת-שעה רק לחצי שנה ואני אומרת שזה מעט מדי.
ענבל גבריאלי
הוראת-שעה לשנה, ולבחון זאת בנקודת הזמן של חצי שנה.
דפנה ביינוול
לשנה.
היו"ר מיכאל איתן
האוצר יכול להגיד: "בעוד שנה פתאום נעמוד בפני שוקת שבורה".
יצחק קדמן
תני לאוצר בעוד חצי שנה לראות מה קורה.
היו"ר מיכאל איתן
אנו נרגיע אותו ונעשה זאת לחצי שנה, ובעוד חצי שנה נאריך זאת.
יפעת רווה
האם תוכלו בחצי שנה לדעת?
היו"ר מיכאל איתן
הם יוכלו בחצי שנה לדעת.
דוברת
האם אתם מציעים הוראת-שעה לשנה?
יצחק קדמן
בעוד חצי שנה יהיה דיון פה בוועדה.
ענבל גבריאלי
היושב-ראש מיכאל איתן, הוראת-שעה לשנה ודיון בעוד חצי שנה.
יפעת רווה
מדברים על הפרקטיקה.
איריס גינזבורג
ברצוני להעיר שהסיבה לכך שהכנסנו את הסעיף הזה לחוק ההסדרים היא בגלל ש-2004, וזה מה שלא ידענו אפילו לא במאי 2003, משרד הרווחה נדרש לקיצוץ של 130 מליון שקל מתקציבו. אני מציעה: אם מסתמנת פה הסכמה לקראת החלה של הוראת-שעה לתקופה של שנה, אני מעדיפה להתחיל אותה ב-2005 ולא ב-2004.
ענבל גבריאלי
מה יהיה בין 2004 ל-2005?
איריס גינזבורג
תהיה דחייה.
ענבל גבריאלי
בשום פנים ואופן, לא.
היו"ר מיכאל איתן
סיימנו את הדיון. רבותי, אין ברירה וצריך ללכת למלחמה - ואנו נלך לסעיף הזה כמו שהוא וגמרנו.
דפנה ביינוול
זו היתה הצעה כל כך טובה.
איריס גינזבורג
האם אתם מוכנים להוראת-שעה? האם מקובלת הוראת-שעה מ-2004?
ענבל גבריאלי
מ-2004 ל-2005, כלומר לשנה אחת.
היו"ר מיכאל איתן
וכן, מעקב אחרי חצי שנה.
דפנה ביינוול
בסדר.
יפעת רווה
האם זה חצי שנה או שנה? על מה אנו מדברים?
ענבל גבריאלי
הוראת-השעה היא לשנה, ודיון מעקב בעוד חצי שנה כדי לוודא שאין באמת שטפון ובלי הסעיף האחרון שהוא מאד לא הוגן כלפי המשטרה.
היו"ר מיכאל איתן
אינני מסכים שזה יהיה בלי הסעיף האחרון.
דפנה ביינוול
לא יהיה שטפון.
היו"ר מיכאל איתן
אם את דואגת לטובת הילד, את חייבת שזה יהיה.
ענבל גבריאלי
אני דואגת לטובת הילד. אולי אני תמימה, ובסך-הכל זה היום הראשון לעבודה, --
דבורה הורוביץ
לא עלייך דובר, אלא על איש המחקר.
ענבל גבריאלי
--אבל אני סומכת את ידיי. סוזי בן-ברוך לא מתכוונת לעזוב מחר את העבודה הזאת.
היו"ר מיכאל איתן
היא אומרת לך עכשיו שהיא תשנה את המדיניות. את לא מקשיבה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
היא לא תשנה את המדיניות.
ענבל גבריאלי
הנה, היא פה, והיא אמרה שהיא כתבה את המדיניות.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, אינך מבינה עברית. אל תשאלי את סוזי בן-ברוך.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
כדאי שאני אסביר. אני אמרתי זאת. המדיניות לא משתנה, כל עוד אני בתפקידי.
היו"ר מיכאל איתן
לא, אינני רוצה שאת תסבירי. את אמרת, אבל מה שקובע זה לא מה שאת אמרת אלא הפרשנות. אני אתן את הפרשנות.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
יש שתי פרשנויות.
היו"ר מיכאל איתן
אני אתן את הפרשנות, ואת תאמרי אחר כך את הפרשנות שאת רוצה.
ענבל גבריאלי
זה לא הוגן. כשרוצים לחתור לכוונת המחוקק, באים ושואלים אותךָ. תן לה להסביר זאת.
היו"ר מיכאל איתן
סוזי בן-ברוך אומרת: "ענבל ידידתי, המדיניות היום היא שיהיו רק 10 או 20 בשנה. את נותנת לי 400 מקרים בשנה, אבל אינני סומכת על כך שיהיו רק 400 כי אם יהיו 405 אצטרך לשלם. אני כבר מראש מבינה שיש סיכוי אולי אחד למליון שיהיה גם 405, שכן אחרת לא הייתי מתווכחת. מה אכפת לי מה יהיה ב-405?".

אינני מדבר איתך ְעל הכסף, כי לא הכסף כאן מעניין אותי. אותי מעניינת טובת הילד.
ענבל גבריאלי
גם הכסף לא עניין אותה, כשהיא כתבה את המדיניות.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אני ממש מצטערת. אני ממש מוחה נמרצות.
היו"ר מיכאל איתן
לי מותר להגיד זאת, ואינני רוצה כעת להגיד משהו אחר. היא כעת במדיניות שלה. יכול להיות שמאחר והמשטרה מאד מעוניינת לתפוס עבריינים וטובת הילד חשובה לה אבל מטרת המשטרה היא לתפוס עבריינים, ברגע שאני פותח להם פתח להרחיב את פעילות תפיסת עבריינים ולקבל לגיטימציה שזה נעשה בדרך הכי הומאנית, הכי טובה וכו', היד שלה על ההדק תהיה קלה מאד ויתחילו לזרום עוד ועוד תיקים, והיא תהיה מבסוטית. יהיו המון ילדים שייחקרו מתוך טובת הילד. ואז, היא תגיד: "אינני יכולה להיות לטובת הילד, שכן זה משרד העבודה והרווחה. נתנו לי כאן כלים. הם אחראים על טובת הילד, ואני אחראית רק ללכידת עבריינים. לא מעניין אותי כלום". היא תתחיל להפגיז. ואז, איפה נעמוד?

זו לא רק בעיה של כסף. זו בעיה של תהליך שישתנה מהיום למחר. היא יודעת זאת, ולכן היא נלחמת. אם היא היתה אמיתית, היא היתה אומרת לעצמה: "מה אכפת לי? אני לא אגביל ואני לא אבקש". זה בנק שלה, וזה בידיים שלה. היא מניעה את התהליך. אם אני אומר לה "יש לך 400", היא תניע רק ל-400. אם היא רוצה יותר מ-400 - תשלמי. את אומרת: "לא. אני נותנת לך צ'ק חסר כיסוי. את יכולה לעשות כמה שאת רוצה.
ענבל גבריאלי
סוזי בן-ברוך, יש לי השכלה משפטית, ותרשי לי "להגן עלייך".
סנ"צ סוזי בן-ברוך
למה אני זקוקה להגנה?
ענבל גבריאלי
למעשה, אנו באים וכאילו מאשימים את המשטרה בכך שהמדיניות הנוכחית לא בהכרח נובעת משיקולים של טובת הילד. בסך-הכל, כדי להוציא את עצמה טוב בעיני הציבור וכדי למלא את תפקידה כמוגדר, המשטרה רוצה לתפוס כמה שיותר עבריינים כדי שלא יישארו תיקים פתוחים. אם זו היתה המטרה הנעלה והעיקרית, הם היו חוקרים ילדים גם בני 3 וגם בני 4 ע"י חוקרי הנוער בלי שום התחשבות בחוק הזה ובלי שום כלום.

אלא מה? סוזי בן-ברוך, כראש מדור נוער במשטרת ישראל - סוזי בן-ברוך, זה כבר נראה מגמתי שכמעט בכל דיון אני מברכת על העבודה שנעשית במדור הזה - מכיר את הילדים והנוער ויודעת בדיוק אלו נזקים עלולים להיגרם ומה הן כל ההשלכות. היא כתבה את המדיניות הזאת במו ידיה. ילדים לא נחקרים אלא במקרי קצה כשאין לנו עד בגיר וכשאין לנו בעיות אחרות.
היו"ר מיכאל איתן
מאה אחוז. אנו הבנו זאת.
ענבל גבריאלי
גם מקודם, כשניסינו להגיע להסדרים, היא אמרה "אני לא רוצה כלום. צריך שהאוצר יעביר את הכסף למשרד הרווחה. אני לא רוצה כלום".

אינני תמימה. אם היה אפשר, כל אחד היה מנסה למשוך לעצמו. אני חושבת שאחרי השתלשלות עניינים כזו, לא נראה לי שפתאום זה בסדר להחליט שהחל ממחר בבוקר השיקולים יהיו כלכליים.
היו"ר מיכאל איתן
השיקולים לא ישתנו. מה, לדעתך, הסיכוי באחוזים שבשנה הקרובה מ-40 מקרים זה יקפוץ ל-400?
ענבל גבריאלי
הסיכוי קלוש ולמטה מכך. מדובר באחוזים בודדים ואפסיים. גם סוזי בן-ברוך תסכים איתך.
דבורה הורוביץ
על סמך מה?
היו"ר מיכאל איתן
חברת-הכנסת גבריאלי, אני שואל אותך.
ענבל גבריאלי
אפס.
היו"ר מיכאל איתן
אם כך, מה אכפת לך שבאפס אחוזים היא תתחייב, ואחרי 400 תממש?
ענבל גבריאלי
עדיין זה לא הוגן לערב פה את העניין התקציבי. חוקרי ילדים שייכים למשרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
זה הוגן ועוד איך, כי זה עוזר להם לבצע משימות שלהם.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
זה לא עוזר לנו. אנו יכולים להסתדר לבד. אתם רוצים את החוק, ולא אנחנו.
יצחק קדמן
היושב-ראש, תשיג את אותה מטרה שלך בגישה חיובית כלפי המשטרה. אם אנו נאמר בהוראת-השעה שאנו תומכים בנושא של מדיניות של אי-חקירה ואי העדה של ילדים--
היו"ר מיכאל איתן
את זה אמרתי.
יצחק קדמן
--ואם יהיה לנו יד על ההדק לתקופה של חצי שנה, אפשר להבטיח שזה לא יהיה.
היו"ר מיכאל איתן
מה תעשה בעוד חצי שנה?
יצחק קדמן
אם בעוד חצי שנה לא תגיע אפילו ל-200 מקרים, הם לא יספיקו אפילו אם ירצו, לחקור את היתרה של 6,000 בחצי השנה הנוספת. אפשר יהיה לראות אם החשש, שאתה עכשיו מצביע עליו, באמת יתגשם והאם המשטרה שינתה מדיניות או לא.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מקבל את זה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
רוב הנוכחים.
היו"ר מיכאל איתן
אפילו יבוא כל העולם מולי, לא אקבל את זה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
יש כאן בעיה עקרונית.
היו"ר מיכאל איתן
לי יש בעיה עקרונית מאד.
יצחק קדמן
אינך רוצה שהמדיניות תשתנה.
היו"ר מיכאל איתן
מה מפחיד אותי? בקונסטרוקציה שאנו בונים היום יהיה מצב כזה: נניח שאכן המדיניות משתנה וזה יתחיל להגיע ל-200-250. היא תגיד: "רגע אחד, עוד מעט זה 400. בואו ונעצור זאת, כי זה הולך להיות על חשבוננו".
סנ"צ סוזי בן-ברוך
זה יקרה אם הכסף בא מאיתנו.
היו"ר מיכאל איתן
היא מזמינה. היא קובעת את המדיניות. ברגע שהיא גם תשלם, אני יודע שזה צודק. אם היא לא משלמת, היא תשנה את המדיניות ולא יקרה לה כלום.
יצחק קדמן
אבל, תן לה את זה. אתה דורש ממנה- - -
היו"ר מיכאל איתן
אני לא נותן לאף אחד. אני נותן לה יותר מזה. היא מחזיקה את היד, והיא מניעה את התהליך. מה זה מכאיב לה? ממה היא מפחדת? האם היא מפחדת שהיא תעניש את עצמה? היא לא תשלח יותר חקירות כאלה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
זו בעיה בסיסית. המשרד לא מממן חוקרי ילדים. אנו לא מממנים חוקרי ילדים.
איריס גינזבורג
אפשר לפתור זאת בסעיף השתתפות.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, אל תממנו.
דובר
אתה דורש התחייבות של המשרד לביטחון פנים.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא דורש. אני רק אומר שכאשר אתם תחליטו שאתם רוצים לעשות זאת, אתם תממנו. אם המצב הוא שאינכם רוצים זאת ואינכם מחליטים על זה, לא תממנו כלום. אם אינכם צריכים זאת, אל תַפְנוּ.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אם כך, מה ההגיון?
היו"ר מיכאל איתן
את אומרת שאינך צריכה את השירות? - אל תבקשי ואל תשתמשי בו. אני נותן לך חינם שני תקנים.
עודד ברוך
לא, אתה לא נותן לי דבר.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אנו לא רוצים את החוק הזה.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, אל תשלחי.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
סליחה, אך אתה לא נותן למשטרה כלום. לדעתי,אלה אי-הבנות.
היו"ר מיכאל איתן
אני מציע לךְ מהיום והלאה: אל תניעי את התהליך. את לא צריכה לעשות זאת.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
היחידה שהניעה תהליך נכון וצודק כלפי ילדים זה משטרת ישראל.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, לא הטלנו עלייך שום חובה להשתמש בשירות הזה. זה שלךְ.
סיגל קוגוט
החוק מטיל את החובה.
היו"ר מיכאל איתן
היא עדיין יכולה לסגור תיק. אל תגידי לי, שהחוק מטיל חובה.
ענבל גבריאלי
זה לא שירות. החוק מחייב אותה.
היו"ר מיכאל איתן
היא פותחת בחקירה. היא יכולה להגיד שהיא לא רוצה.
דפנה ביינוול
הוא לא מחייב לחקור בכלל.
סיגל קוגוט
אני רק אומרת שהמחלוקת בין המשרדים היא שהמשטרה רוצה להמשיך לחקור את העבירות האלה.
עודד ברוך
לעניין הסעיף החמישי עלינו לחזור למנכ"ל המשרד ולקבל את אישורו. הוא האחראי לתקציבים במשרד. אני לא יכול להסכים לסעיף כזה.
היו"ר מיכאל איתן
זה נכון. בסדר.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אינני מבינה את ההתעקשות.
סיגל קוגוט
זה לא יהיה בחוק, אלא במכתב. בחוק יהיה כתוב שזה נכנס לתוקף לשנה, ואחרי חצי שנה יש דיון מעקב בוועדת החוקה.
עודד ברוך
זה לא משנה. התחייבות של משרד היא גם במכתב.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
יש פה טעות עקרונית. זה מה שקרה עם חבר-הכנסת אופיר פינס-פז לפני שנה. הוא חשב שמשטרת ישראל צריכה להעביר כספים למשרד הרווחה לחוקרי ילדים. הוא קיבל הסבר ושיעור פרטי, הבין את העניין, ולא ביקש זאת יותר. אנו לא מממנים את משרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
מאחר וחבר הכנסת אופיר פינס-פז הרבה יותר אינטלגנטי ממני, היה כדאי לכם להשקיע בו מאמץ. בי - אני אומר לכם כבר מראש - לא כדאי לכם.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא. אתה הבנת זאת טוב מאד עד היום. היום, אתה רק מעליב אותי כי אתה חושב שאני הולכת לשנות מדיניות. אינני יכולה לשנות מדיניות של עצמי. אם יש לך ספק, אני אומרת שכל עוד אני כאן זה לא יהיה.
היו"ר מיכאל איתן
לי אין ספק. לך יש ספק. את חוששת שהמדיניות שלך תהפוך ל-400. אני בטוח שהיא לא תעבור את ה-400. את לא מאמינה בעצמך. אם היית מאמינה בעצמך, היית אומרת: "מה אכפת לי? שיכתבו". אם אני הייתי במקומך, הייתי אומר: "אחרי 400 אשלם מכספי האישי, כי אני מחליט ואז אני אשלם".
ענבל גבריאלי
הנתונים, שהיא הציגה, הם נתוני מציאות שהיו בחצי השנה האחרונה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל, היא לא מאמינה בהם, כשהיא צריכה להחליט.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
אני מאמינה בהם.
היו"ר מיכאל איתן
חברת-הכנסת ענבל גבריאלי, למה זה מסוכן? המפתח אצלה. אני נותן לה את המפתח. היא לא מאמינה בעצמה שהיא תשמור עליו. יש לך את הקופה ואת המפתח ויש לה את הכל.
סיגל קוגוט
לא נכון. לפעמים, אנשים לא חותמים לא בגלל שהם לא מאמינים.
ענבל גבריאלי
מבחינה עקרונית, היא לא יכולה לעשות עירוב תקציבי בינה לבין משרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
אין כאן עירוב תקציבי.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
זו הבעיה.
ענבל גבריאלי
זו הבעיה. היא לא אומרת שזה יגדל כי היא חוששת שתקציב המשרד לביטחון פנים יצטמצם. היא אומרת לך שאין סיבה לעירוב תקציבי. היא לא מממנת את משרד הרווחה. כך הבנתי.
היו"ר מיכאל איתן
דוגמא - בתי אמרה לי שהיא רוצה לקנות מוצרי קוסמטיקה. שאלתי כמה היא חושבת שזה צריך לעלות, והיא אמרה שזה יכול לעלות 30 שקל. אמרתי לה: "אני נותן לך 1,000 שקל שאת צריכה להחזיר. אני נותן לך 30 שקל, אבל אם זה עולה יותר מ-30 שקל אחייב אותך בחשבון שלך ביותר מ-30 שקל". היא אומרת: "אינני מוכנה. אני רוצה שגם אם זה יעלה יותר מ-30 שקל, אתה תשלם".
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא.
היו"ר מיכאל איתן
אני אומר לה: "בתי היקרה, את אומרת שאינך צריכה קוסמטיקה כלל כי את נראית נהדר, אבל אני נותן לך 30 שקל כדי שתיראי עוד יותר טוב". היא אומרת: "אני לא צריכה בכלל, ואני לא רוצה".
סנ"צ סוזי בן-ברוך
הבעיה היא, שאת הכסף לא אתה צריך לתת אלא האם.
היו"ר מיכאל איתן
תעקבי אחרי הדוגמא. אני אומר לבתי: "אם אינך רוצה מוצרי קוסמטיקה, אל תקני כלל ותחזירי לי בסוף השנה את ה-30 שקל. אם את רוצה מוצרי קוסמטיקה, תקני ב-30 שקל. אם את קונה ב-35 שקל, ה-5 השקלים הבאים יהיו מכיסך. תחתמי לי רק על זה". היא משיבה לי: "אבא, אני לא מסכימה. אני רוצה שתחתום לי שאתה תשלם על כל מוצרי הקוסמטיקה". אני אומר לה: "לפני דקה אמרת לי שאת כלל לא רוצה מוצרי קוסמטיקה ושאת לא צריכה אותם, ופתאום את רוצה שאתחייב לעולם ועד". אני מתחיל לחשוב: מה בתי עושה? מה היא רוצה? מאיפה אני אממן? מה יהיה, אם אקבל באותו חודש מליון שקל על מוצרי קוסמטיקה?
ענבל גבריאלי
כמי שעמדה בסיטואציה הזאת מול אביה, הייתי אומרת לך דבר כזה: "מכיון שאתה מכריח אותי להתאפר, למרות שאינני רוצה ואני מסתדרת ואני מאד מחוזרת גם בלי זה, אתה תשלם. על זה. אתמול, כשעברתי בחנות, זה עלה 30 שקל, ואינני יודעת כמה זה יעלה מחר כי יכול להיות שהיה מבצע ויכול להיות שזה יעלה 35 שקל. אתה מכריח אותי להתאפר, ואתה תשלם על זה".
היו"ר מיכאל איתן
לא, אני לא מכריח.
ענבל גבריאלי
אנו מכריחים אותם.
היו"ר מיכאל איתן
לא. מה פתאום? חברת-הכנסת ענבל גבריאלי, את טועה. היא מחליטה לפתוח תיק או לסגור תיק, לבצע חקירה או לא לבצע חקירה.
סיגל קוגוט
אבל, היא פועלת לפי מדיניות. היא לא יכולה לעשות מה שמתחשק לה.
ענבל גבריאלי
היא אומרת לך: "מתוך מדיניות נבונה וחכמה שלי, אני פונה לחקירת ילד רק כמפלט אחרון". אם בכל זאת צריך לפנות לזה כמפלט אחרון, אנו מכריחים אותה שזה ייעשה ע"י חוקר ילדים.
היו"ר מיכאל איתן
אני לא מכריח אותה.
דפנה ביינוול
החוק מכריח אותה.
היו"ר מיכאל איתן
לא, אני לא מסכים לזה. יש חקירות רבות במשטרה, שבהן המשטרה אומרת לעצמה: "מאחר ויש כאן עניין של מדיניות כספית מול מדיניות אכיפה, אנו לא הולכים אפילו לתפוס עבריינים, שאנו יודעים שהם עבריינים, כי לא שווה לנו, מבחינת המשאבים, להשקיע". זה שיקול של משטרה.
עודד ברוך
תשאיר לי אופציה להחליט בעצמי.
ענבל גבריאלי
אינך יכול.
סיגל קוגוט
עודד ברוך, תהיה אפליה.
עודד ברוך
אני מסכים.
היו"ר מיכאל איתן
הוא סוגר תיקים. הוא לא מנהל חקירה, וגמרנו את העניין. זה כמו שאני אומר לבתי: "את לא רוצה? - את לא חייבת. אם את רוצה ב-30 שקל - תקני ב-30 שקל ואל תקני ב-35 שקל".

אנו נותנים למשטרה משאבים לביצוע המשימה, ויש להם שני תקנים. הם יקבעו לעצמם סדרי-עדיפויות, כמו שהם קובעים בכל סעיף תקציבי. אני אומר להם: "זה החוק שאני מחייב אתכם לבצע, ואני נותן לכם אמצעים - שני תקנים. תסתדרו עם זה". ליד כל חוק יש גם הוצאה תקציבית, ובפועל הגוף המבצע, כדי לבצע את מטרתו, אם זה לבנות גשר, אם זה לבנות בית-חולים ואם זה סל התרופות שאנו נותנים לבני-אדם, יש לו שיקולים. אומרים לבני-אדם: "אתם תמותו, כי לנו אין כסף לממן". תמיד קיימת הדילמה הזאת, ועכשיו היא קיימת גם אצלם. אנו נותנים להם שני תקנים במקום כסף, והם יודעים שזה מה שיש להם. אם הם רוצים יותר - הם ידאגו לזה מהתקציב שלהם. אם הם לא רוצים יותר - שיתכננו על שני תקנים לשנה.
יפעת רווה
אתה מניח שלסגור תיקים זה דבר טוב, והנה דפנה ביינוול תסביר לך למה זה לא תמיד כך.
היו"ר מיכאל איתן
גבירתי, באין ברירה סוגרים תיקים. סוגרים תיקים בגלל כסף.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
ראשית, אני מבקשת, שיירשם בפרוטוקול שאני מתכוונת לכך. אנו לא מתכוונים לשנות את המדיניות, כל עוד אני נמצאת בכסא הזה. אני לא מתכוונת לשנות מדיניות.
ענבל גבריאלי
את גם לא מתכוונת לעזוב בשנה הקרובה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
בכסף הזה אולי כדאי שכן.
היו"ר מיכאל איתן
האם את כל כך סובלת פה?
סיגל קוגוט
לא, אתה לא נותן בה מספיק אמון.
היו"ר מיכאל איתן
חס וחלילה. זה נאמר לצורך הויכוח.
סיגל קוגוט
הוא אמר, שהוא עושה זאת לצורך הויכוח ולא בגלל שאין בּךְ אמון.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
האמת היא, שברמה העקרונית אני מתנגדת לרעיון שהמשרד לביטחון פנים צריך להעביר כספים למשרד הרווחה.
היו"ר מיכאל איתן
אבל, היא מעבירה כספים גם ל"טויוטה", לחנויות מכולת ולכל מיני מקומות. מה לעשות?
איריס גינזבורג
היא גם מעבירה כסף לפעילות המכון הפתולוגי.
היו"ר מיכאל איתן
נכון. זו דוגמא.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
משטרת ישראל לא אמורה להעביר תקציבים למשרד הרווחה בנושא חוקרי ילדים, כי אני חושבת שמשטרת ישראל עדיין יכולה לנהל את חקירות הילדים בעצמה. מי שמאלץ אותנו לקבל את החקיקה הזאת זה הגורמים האחרים. אנו לא רצינו את החוק הזה. דרך אגב, גם משרד הרווחה לא רצה את החוק הזה. זו הצעה ממשלתית. אף אחד לא רוצה את החוק הזה: לא משרד המשפטים, לא משרד הרווחה ולא אנחנו. כאן מאלצים אותנו. אם אתה מאלץ אותנו, לפחות אל תאלץ אותנו גם לממן את החוק הזה. בחוק הזה אין הגיון, משום שמשטרת ישראל כבר היתה הראשונה שקבעה מדיניות ברורה מאד.
סיגל קוגוט
כל מה שהיא מבקשת הוא שתסמוך על ההתחייבות שלה שהמדיניות לא תשתנה בשנה הקרובה.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
שנית, אינני רוצה שייפתח פתח שמשטרת ישראל מממנת חוקרי ילדים - אפילו לא בכתובים, ואפילו אם זה לא יקרה, וזה לא יקרה. אתה צודק שזה לא יקרה. אינני אומרת שזה יקרה.
עודד ברוך
מעבר לכך, אנו לא מוסמכים להסכים לזה.
ענבל גבריאלי
היושב-ראש, בואו ונגיע להבנה, כי יושבים כאן למעלה משעתיים וחצי. המדיניות לא תשתנה. תחוס, אם לא עלינו, על הקצרנית.
יצחק קדמן
אני רוצה שאתה תיתן אמון במה שהיא אמרה.
סיגל קוגוט
היושב-ראש, אני יכולה לתת לך דוגמא אחרת שגם האוצר לא יסכים על דבר שהוא בטוח לא יקרה - כמו הסעיף לכספים מיועדים בחוק למרכז לגביית קנסות, שהאוצר תמיד מתנגד לזה. אם אתה תגיד שאם המרכז לגביית קנסות גובה יותר מ-X כסף והכסף יהיה מיועד, למרות שזה לא יקרה כי הוא לא יגבה את הסכומים האלה, אני מבטיחה לך שתהיה התנגדות. תהיה התנגדות, כי יש דברים שגם אם הם לא יכולים לקרות, אתה לא רוצה להכניסם לתוך המסלול כי מחר יציעו אותם גם על דברים שכן יכולים לקרות. זה שהיא מתנגדת לזה, זה לא אומר שהיא מתנגדת לזה כי במוחה היא חושבת שאולי זה יקרה. זה כמו שהאוצר לא יסכים לעשות סעיף של תקציב מיועד, גם אם הוא חושב שהתנאי שהכנסת בחוק הוא בלתי סביר שהוא יתרחש, כי הוא לא רוצה להכניס זאת למסלול. יש דיון מעקב.
איריס גינזבורג
עצם העובדה שאנו מדברים על הוראת-שעה כן מאפשרת- - -
סיגל קוגוט
האם מ-5 מקרים פתאום יהיו יותר מ-440 מקרים? נכתוב בחוק שזה פוקע בעוד שנה. זה יפקע אוטומטית.
איריס גינזבורג
לכן, גם בסידור עם המשטרה אין סכנה שזה ישתרש.
היו"ר מיכאל איתן
יש לי הצעת פשרה - החוק הזה יהיה לחצי שנה. הוראת-השעה תיכנס לחצי שנה. אני אומר זאת כאן רק לצורך הפרוטוקול: אם בעוד חצי שנה נראה שאנו גולשים מעבר לשני התקנים, נשב ונדבר. אם אתם שואלים אותי, ואני גם לא יודע איך זה יתבצע, אינני רואה שיהיה גם שימוש בשני התקנים בחצי השנה הראשונה. יכול להיות שצריך תקן אחד בחצי שנה הראשונה--
איריס גינזבורג
אני מציעה שנתחיל בתקן אחד ובמידה וצריך משהו אחר- - -
היו"ר מיכאל איתן
--ואז אחר כך אם יהיה קצת יותר - בחצי השני נעשה שניים.
סיגל קוגוט
וזאת, אלא אם כן אתם עושים חצי בצפון וחצי בדרום.
סנ"צ סוזי בן-ברוך
ישתמשו בתקנים הקיימים ויקבלו את שני התקנים, אבל אז לא צריך להסיע את האנשים. כל אדם יהיה באיזורו. זה יחסוך תנועות.
סיגל קוגוט
אנו לא מתערבים, אם עושים זאת לפי שעות נוספות או משהו. אם רוצים להשתמש בחוקרים הקיימים ולשלם להם יותר שעות, אנו לא מתערבים בזה.
דבורה הורוביץ
לא. לקלוט חדשים, אבל לחלק את העבודה בין כולם.
היו"ר מיכאל איתן
לסיכום: מאחר והמשטרה ניצחה אותי- - -
סנ"צ סוזי בן-ברוך
לא, חלילה. זו פעם ראשונה שאני נעלבת בכנסת ישראל.
סיגל קוגוט
בכל מקום היא מקבלת מחמאות, וממך היא מקבלת את הרושם שאתה כאילו חושד בכשרים.
היו"ר מיכאל איתן
להפך, אפילו זכית כאן לקומפלימנט שהבסת אותי.

החוק ייכנס לתוקפו לתקופה של חצי שנה, ואנו מדברים על פיסקה (1).
איריס גינזבורג
אנו מבטלים אותה, ואנו במקומה- - -
ענבל גבריאלי
זו הוראת-שעה.
דוברת
זה לשנה - לא?
היו"ר מיכאל איתן
לחצי שנה.
ענבל גבריאלי
מה פתאום לחצי שנה? זה לשנה.
היו"ר מיכאל איתן
אי-אפשר. זה או כאן או כאן.
ענבל גבריאלי
גם האוצר מסכים לשנה.
איריס גינזבורג
אנו מסכימים לשנה, בתנאי שיש מיגבלת תקציב.
היו"ר מיכאל איתן
הם מסכימים, בתנאי שיש מגבלה על המשטרה. תחליטו: או זה או זה.
דפנה ביינוול
שנה ומעקב אחרי חצי שנה.
היו"ר מיכאל איתן
לא.
סיגל קוגוט
אם כך, תלכו להצעה של ד"ר קדמן.
היו"ר מיכאל איתן
לא משנה מה הוא אומר כעת. משנה מה אנו אומרים.
ענבל גבריאלי
אבל, היושב-ראש איתן, אמרנו: שנה עם דיון מעקב בעוד חצי שנה.
היו"ר מיכאל איתן
לא. אפשר לבחור אחת משתי החלופות: או מגבלה על המשטרה שהיא מממנת מעל שני תקנים, ואז זה לשנה ואפילו לשנתיים לא אכפת לי.
ענבל גבריאלי
לא שהיא מממנת. תגביל אותה. תעצור לה את זה בשני התקנים האלה.
היו"ר מיכאל איתן
אינני יכול לעצור.
סיגל קוגוט
אי-אפשר. זו אפליה, וילכו לבג"ץ. זה כמו הסניגוריה הציבורית.
היו"ר מיכאל איתן
חברת-הכנסת ענבל גבריאלי, מה שאת תבחרי אלך איתך: אחת משתי החלופות.
ענבל גבריאלי
מה יהיה בתום חצי שנה?
היו"ר מיכאל איתן
זה לחצי שנה, ובתום חצי שנה נקיים כאן דיון, ואנו ביוזמתנו יכולים בחקיקה עצמה לאפשר הארכה.
סיגל קוגוט
אתה תצטרך הצעת חוק, אבל נגיש אותה מייד.
דורית ואג
האם היא תהיה פרטית או ממשלתית?
סיגל קוגוט
פרטית, אלא אם כן הממשלה תעשה זאת. הממשלה לא יכולה להתחייב לנו עכשיו שהיא תגיש הצעה ממשלתית.
היו"ר מיכאל איתן
האם אין אפשרות בחוק פרטי להסמיך הארכת אותו חוק ע"י ועדה?
סיגל קוגוט
אפשר, אבל זה יחד עם שר.
היו"ר מיכאל איתן
למה? אפשר בהחלטת ועדה. אם לשר יש סמכות לחקיקת משנה, גם לוועדה יש סמכות להאריך זאת.
סיגל קוגוט
אבל, זו לא חקיקת משנה.
ענבל גבריאלי
מה יקרה בתום חצי שנה?
היו"ר מיכאל איתן
אנו נקיים פה דיון ונראה מה קורה. אם אין הצפה, ממשיכים הלאה.
ענבל גבריאלי
האם יש אפשרות להאריך?
סיגל קוגוט
יש אפשרות, אבל עם שר המשפטים שיהיה מעורב בזה. אתם בעצמכם אומרים שזה יגרום נזק חמור לקטין, ואם זה לא יהיה בעיות תקציביות השר יבקש להאריך. המודל, שבדרך-כלל עושים, הוא ששר באישור ועדה יכולים להאריך.
יפעת רווה
אני חושבת שחצי שנה זה זמן מעט כדי לבדוק זאת. בכל זאת, אני מציעה לשקול לעשות זאת לשנה.
סיגל קוגוט
אפשר לעשות זאת חצי שנה, ושר המשפטים באישור ועדת חוקה יכול להאריך זאת לשנה. עושים זאת בחקיקה.
דוברת
שנה ומעקב.
ענבל גבריאלי
אפשר להאריך בחצי שנה נוספת.
יפעת רווה
בסדר. ואנו נעשה בהתייעצות עם המשרד הרלוונטי, כך שזה לא יהיה רק שר המשפטים.
סיגל קוגוט
שר המשפטים באישור ועדת החוקה יכולים להאריך זאת לעוד חצי שנה.
דפנה ביינוול
אפשר לעשות זאת בהתייעצות עם שר העבודה ושר הרווחה.
איריס גינזבורג
וגם שר האוצר.
ענבל גבריאלי
היושב-ראש מיכאל איתן, האם אנו עושים עכשיו חוק? שר המשפטים בהתייעצות--
יפעת רווה
--עם השרים הרלוונטים.
ענבל גבריאלי
בהתייעצות ולא בהסכמה.
יפעת רווה
זה יהיה בהתייעצות.
היו"ר מיכאל איתן
למה אי-אפשר לקבוע חוק שאומר, נניח, "שנה" ובתום חצי שנה יכולים לבטל אותו או בתום חצי שנה אפשר להאריכו בשנה? אני לא רוצה שום שרים.
סיגל קוגוט
אתה רוצה לקבל נתונים מהממשלה.
ענבל גבריאלי
זה בהתייעצות עם השרים הרלוונטיים ולא בהסכמתם.
סיגל קוגוט
לא אמרתי שזה בלתי-אפשרי מבחינה חוקית, אלא מה היו בדרך-כלל התקדימים.
היו"ר מיכאל איתן
אם כך, אנו ניצור תקדים חדש. בחוק יהיה כתוב שהחוק הזה מתקבל לחצי שנה ולוועדת החוקה תהיה סמכות להאריכו לחצי שנה נוספת.
ענבל גבריאלי
אבל, בפועל, היועצת המשפטית אמרה קודם שתידרש הצעת חוק.
סיגל קוגוט
אם זה ייצא טוב, אולי תרצה שהוא בכלל יהיה בתוקף.
יצחק קדמן
אבל, אז נכנסת הצעת החוק הממשלתית שמחילה אותו מ-2005.
דוברת
מדובר על 2006.
סיגל קוגוט
לא. זה כבר לא יהיה 2006. היא לא תהיה.
יצחק קדמן
לא. זה חוק ההסדרים.
סיגל קוגוט
אבל, הם לא מציעים על פיסקה (1). הם מציעים לבטל את פיסקאות (2) ו-(3).
יפעת רווה
פיסקאות (2) ו-(3) יידונו לחוד. אנו מציעים לבטלן מסיבות אחרות.
דוברת
האם אנו מדברים כל הזמן על סעיף (ו)(1)?
סיגל קוגוט
כן.

מה יהיה אחר כך, כשזה כן ימצא חן בעיני כולם? זה אומר שיצטרכו לחוקק זאת מחדש. את מאריכה זאת רק לחצי שנה. יצטרכו לחוקק מחדש, אם הנסיון יהיה מוצלח.
היו"ר מיכאל איתן
מבחינה קונסטיטוציונית, אם ישאלו אותי "מה עשית פה? איך אתה לוקח סמכויות כאילו להאריך חוקים בוועדה?", אני רוצה לומר: זה חוק זמני ממילא לשנה, אז זה חצי שנה. אם זה היה חוק קבע, לא הייתי עושה זאת.
יפעת רווה
סיגל קוגוט, האם יש סמכות כזו?
סיגל קוגוט
זה נדיר, אבל זה אפשרי.
היו"ר מיכאל איתן
אינני לוקח לעצמי סמכות להאריך לאינסוף, אבל לתקופה זמנית אני חושב שיש לי סמכות. הכנסת מסמיכה אותי לעשות זאת.
סיגל קוגוט
לגבי פיסקאות (2) ו-(3), אתם הצעתם לדחות זאת עד 2006, אבל בד בבד הגשתם הצעה ממשלתית לבטל אותן בכלל.

אנו גם יכולים להתחייב, שבמהלך השנה הקרובה נעשה דיון בהצעה לגופה. אינני חושבת, שיש סיבה שעכשיו נדחה דבר שצריך להתחיל ממילא בינואר 2005 לינואר 2006, כשתוך כמה חודשים נדון אם בכלל לבטל אותו לגמרי. אני מציעה לא לגעת בפיסקאות 2) ו-(3). ממילא הן צריכות להכנס לתוקף רק בינואר 2005, ועד אז נדון לגופה בהצעה הממשלתית.
יפעת רווה
זה מקובל עלינו. יש גם את ההצעה לגבי ההוצאה מבתי-ספר שזה ביחד.
היו"ר מיכאל איתן
בסדר. אנו נקיים דיון.
יצחק קדמן
יש לדון בזה, לפני שתעבור השנה.
סיגל קוגוט
אנו מתחייבים שבמהלך השנה נקיים דיון בהצעה הממשלתית.
היו"ר מיכאל איתן
הסיכום הוא כדלקמן: הצעת החוק תיכנס לתוקפה, כפי שהיא אמורה להכנס בלי שהיינו עושים דבר, ב-1 בינואר 2004.
סיגל קוגוט
מדובר על פיסקה (ו)(1).
היו"ר מיכאל איתן
אנו נגרום לכך שהחוק ייכנס לתוקפו לחצי שנה, כאשר בתום חצי שנה תהיה לוועדת החוקה, חוק ומשפט סמכות להאריך את תוקפו בחצי שנה נוספת.

מה שאנו מסכמים בינינו לא קשור כבר לחוק עצמו, ובחקיקה עצמה לא יהיה כתוב שום דבר מעבר לזה. בדברי הסבר שלנו לעצמנו, על מנת שנדע מה אנו עושים בעוד כמה זמן, אני אומר כך: מאחר ומדובר בשינוי במדיניות, וקיבלנו הבטחה מהאוצר שהוא יהיה מוכן לממן שני תקנים על הוצאותיהם הכרוכות בביצוע התפקיד של חוקרי ילדים, חוקרי הילדים האלה יהיו בתפעול ובאחריות מקצועית של משרד הרווחה, והמשטרה תשתמש בשירות המקצועי הזה בכל הקשור לחקירות ילדים כפי שנקבע בחוק.

הוועדה מביאה בחשבון את המדיניות החיובית של המשטרה, על-פיה שימוש בעדות ילדים הוא מוצא אחרון והיא נמנעת ממנו כשיש אלטרנטיבות אחרות, ואפילו במקרים שיש צורך לסגור תיקים, כאשר יש חשש לפגיעה בילד.

הוועדה ממליצה למשטרה להמשיך במדיניות זו, ובכל מקרה היא תיבחן לקראת פקיעת החוק בתום חצי שנה.

אם הוועדה תתרשם כי מדיניות זו נמשכת - היא תאריך את תוקף החוק בחצי שנה נוספת, ובתום שנה ייערך דיון לגבי הסדר הקבע.

אני מעמיד זאת להצבעה.

ה צ ב ע ה

הצעת חוק לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 9) - סעיף 108 להצעת חוק המדיניות
הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה), התשס"ד-2003, נתקבלה.
היו"ר מיכאל איתן
שכחנו להוסיף התחייבות שלנו לאוצר.
סיגל קוגוט
נכון. לגבי פיסקאות (2) ו-(3), הוועדה תדון בהצעה הממשלתית, הנוגעת לתיקון דיני הראיות (הגנת ילדים) (תיקון מס' 10), במהלך השנה הקרובה, לפני ינואר 2005.
היו"ר מיכאל איתן
עד אז ממילא זה לא חל, כך שזה לא משנה.

הישיבה נעולה.

אני מודה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 12:57.

קוד המקור של הנתונים