ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 23/12/2003

ביטול איחוד הרשויות הדרוזיות בגליל המערבי

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/7610



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
23.12.2003

פרוטוקולים/ועדת הפנים/7610
ירושלים, ה' בטבת, תשס"ד
30 בדצמבר, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, כ"ח בכסלו התשס"ד (23.12.2003), בשעה 12:00
סדר היום
ביטול איחוד הרשויות הדרוזיות בגליל-(הלס"י)-חה"כ איוב קרא
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן -היו"ר
דוד אזולאי
ואסל טאהא
עסאם מח'ול
מוזמנים
חה"כ אחמד טיבי
חה"כ מוחמד ברכה
חה"כ מגלי והבה
חה"כ איוב קרא
חה"כ עבד אל-מאלכ דהאמשה
חה"כ עמרם מצנע
אנה חזן -סגנית מנהל המינהל לשלטון מקומי, משרד הפנים
אלי פוקסבורמר -לשכה משפטית, משרד הפנים
עמית לנג -רפרנט פנים, משרד הפנים
סאלח אבו ריש -ראש עיריית ירכא
חביש ווהיב -ראש מועצת ירכא לשעבר
סאלח טריף
פאוזי משלב -אבו סנאן
זיאדה אמל
ריאד חמזה
מולה מוחמד
נאדים עמאר
זאקי עמאר
ביסאן אפו
נעים מוסא
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
מיטל בר-שלום



ביטול איחוד הרשויות הדרוזיות בגליל- הצעה לסדר היום של חה"כ איוב קרא
היו"ר יורי שטרן
שלום, אני רוצה לפתוח את ישיבת הוועדה. אנחנו קיבלנו באמצעות חה"כ איוב קרא דיווחים וסימנים לכך שהאיחוד שתוכנן לא היה לשביעות רצונם של התושבים ואינו עובד בפועל. אנו נקראים לדון מחדש ולבדוק האם זה היה איחוד ראוי, או שההחלטות שהתקבלו מחייבות מהלכים לשינוי המצב. כאשר החלו לדבר על איחוד היישובים, אנו קיימנו שיחות רבות על כך. יש הרבה סיבות טובות לאחד את הרשויות המקומיות. זה אמור להביא לחיסכון בקופה הציבורית, ייעול בתהליכי התכנון, כיוון שיחידות גדולות יותר מסוגלות לקדם תוכניות יותר גדולות, לרכז את השירותים וליצור תשתיות טובות יותר. כנגד זה עומדים שיקולים אחרים, כמו מסורת של יישובים, שבטים וחמולות. לפעמים מדובר באוכלוסיות שונות.
מוחמד ברכה
אין לנו שבטים.
היו"ר יורי שטרן
אני מדבר על איחוד רשויות בכלל, כאשר במגזרים מסוימים יש גם שבטים. כאשר דנו בהצעה הזו, היו לנו הרבה מאוד ספקות. הרבה מאוד מההצעות של הממשלה ירדו מהפרק. מה שאושר אושר, אבל כנראה שלא תמיד היה מוצלח. אני מודה לחבריי, במיוחד לחה"כ איוב קרא שיזם את הדיון הדחוף הזה במצב שנוצר. כנראה שיותר מדי בעיות צצו בשטח, ועל כן אנו חייבים טיפול מהיר.

מונח לפני דו"ח שהוכן לקראת הישיבה הזו על ידי מרכז מחקר ומידע של הכנסת, שאסף נתונים סביב הנושא. מהדו"ח עולה כי אותה ועדת שימוע של משרד הפנים, שהיתה אמורה לשמוע את ההתנגדויות מפי ראשי היישובים וגם מנציגי התושבים, הגיעה למסקנה חד משמעית כי כולם בעד המהלך, יש הרבה מאוד יתרונות באיחוד הזה, האוכלוסייה היא די דומה, רמת ההכנסה דומה וכו'. לפי הדו"ח האיחוד הזה היה צריך להיות איחוד לדוגמא. אני חושב שאנו צריכים לבדוק גם את תהליכי השימוע שהיו, כיוון שסמכנו במידה מסוימת על המהלך הזה.
איוב קרא
אני מכבד את ראשי המועצות וכל המכובדים שיושבים כאן. אנחנו החלטנו לקיים את הישיבה היום בעקבות מצב נתון בו צריך השכל לגבור על הקו שהנחה חלק מהבית הזה, להביא לאיחוד רשויות בישראל. קבענו 12 פיילוטים לאיחוד, ולצערי הרב התברר לנו, לאחר הבחירות האחרונות, כי לגבי פיילוט אחד, של הגליל המערבי, היה צריך לחשוב פעמיים האם הוא בכלל היה צריך לקום. אני באופן אישי לא חשבתי מההתחלה שהוא יצליח. אנחנו דנו בכך במליאת הכנסת, ומליאת הכנסת גיבתה אותי ללכת להליך של פירוק האיחוד, והעבירה זאת לדיון בוועדה המכובדת הזו. בהזדמנות זו אני מודה לחה"כ ברכה ודוד אזולאי שתמיד צידדו ופעלו יחד איתי. אני רוצה לומר, כי לא בושה להגיד, לעיתים, כי טעיתי. אני חשבתי כי מראש היו צריכים האנשים שהובילו את המהלך הזה לומר את דעתם בצורה הפוכה, אבל אני לא מסתכל על העבר, אלא מסתכל קדימה.

נכון להיום, אני הנחתי בלשכה המשפטית של הכנסת הצעת חוק לפירוק הרשויות, והיא תונח על שולחן הכנסת כבר בשבוע הבאה. הצעת החוק מדברת על כך שארבע הרשויות, ג'וליס, ירכא, אבו-סנאן ויאנוח-ג'ת, יחזרו להיות עצמאיות לכל דבר ועניין. האיחוד הזה גרם לקטסטרופה. אנשי ג'וליס ויאנוח לא השתתפו כלל בבחירות, ולא היה שם הליך דמוקרטי. כל הסוגיה הזו הפכה להיות נטל על התושבים, סוגייה שפוגעת במרקם היחסים בין המדינה לבין אזרחיה הדרוזים הנאמנים. אני חושב כי אנחנו נחטיא את המטרה, אם אנו לא נגבה את הצעת החוק שאני יזמתי. כל הסיעות תמימי דעים בנוגע לעניין הזה. אני רוצה להבהיר, כי עד סיום ההליך החיקקתי, בג'וליס, ירכא, אבו-סנאן ויאנוח-ג'ת חיים אנשים שחייבים להמשיך להתקיים. בפועל, לא העבירו להם תקציבים וניתקו להם את המים.
היו"ר יורי שטרן
האם זה כיוון שהעירייה החדשה לא מתפקדת?
דוד אזולאי
היישובים האחרים לא מקבלים את המרות.
סאלח טריף
גם ראש העיר לא מוכן לאיחוד.
איוב קרא
הבעיה היא שהמדינה לא העבירה לרשויות האלה כסף מזה חודשים. מה חטא אדם שנבחר אתמול לראש עיר? למה צריך להעניש אותו ואת תושביו? מה חטאו אנשים ששילמו ארנונה ומים, שאינם מקבלים שירותים בגלל קומץ אנשים שאינו משלם?
היו"ר יורי שטרן
מדוע הרשות שנבחרה איננה יכולה לתפקד, לפחות על בסיס זמני?
איוב קרא
לא העבירו לה כסף. אני ערבתי את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, והוא העביר שבוע שעבר מיליון שקל לרשות, אבל זה טיפה בים.
דוד אזולאי
יש פה בעיה שצריך לשים אותה על השולחן. היו בחירות במסגרת האיחוד של כל ראשי המועצות. חלק מהיישובים לא השתתפו כלל בבחירות, כמו ג'וליס. מלכתחילה הוצא חרם דתי על הבחירות. אף אחד לא ילך נגד ההנהגה הרוחנית. גם אלה שהצביעו בבחירות, ירכא ואבו סנאן, לא הסכימו עם האיחוד, ולא מקבלים את מרותו של ראש העיר הנבחר.
איוב קרא
אנחנו באנו פה לפתור בעיה ולא לחסל חשבונות אחד עם השני. אני מבקש שבתום הישיבה תצא המלצה לגבות את הצעת החוק שלי לפרוק האיחוד הזה. המלצה לשר הפנים לגבות את המהלכים של פירוק האיחוד, ובקשה מהממשלה להזרים כסף באופן מיידי לרשויות המקומיות, כדי שיוכלו לתת מענה מוניציפלי דחוף לרשויות. אנחנו מבקשים גם להמליץ, כי עד סיום ההליך החקיקתי שאני יזמתי, הוועדה תגבה את ראש העיר למצוא כל דרך כדי שאנשים לא יפגעו מבחינת הסעות, שמירה על בתי ספר, משכורות לעובדים וכו'. אנחנו רוצים שיינתן שירות נכון לתושבים בתקופה הזו של כמה חודשים. רק בירכא ובג'וליס יש חוב של 30-40 מיליון שקל. יש בעיה קשה מבחינת תזרים המזומנים, וחשוב לנו מאוד ששר הפנים ייתן את הדעת בהקשר הזה. אני מבקש מכל החברים שיושבים פה, לסייע לנו להתקדם בהליך הזה, כדי לפעול במהלך נכון שאולי בו חטאה מדינת ישראל, ואנחנו מקווים לתקן אותו תוך מספר חודשים.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע שקודם כל נשמע את משרד הפנים.
אנה חזן
השר הנחה אותי להגיד פה, כי אין דרך חזרה, האיחוד יתבצע. השר והמנכ"ל ישבו עם אבו ריש, והם מתכוונים לקדם את האיחוד.
דוד אזולאי
הממשלה הזו אטומה.
סאלח טאריף
לא חוק ולא פורז.
היו"ר יורי שטרן
אנה, אני רוצה לדעת איך קרה שבוועדת השימוע קיבלו מסקנות הפוכות מהמציאות? המציאות התבטאה בבחירות האחרונות, וגם עכשיו. אני חושב שיש פה התרשלות של מי שהיה אחראי על הכנת החומר, כיוון שהוא היה צריך לזהות את ההתנגדויות האלה ולהעיר מיד.
דוד אזולאי
לא שמעו את התושבים.
מגלי והבה
שמעו את ראשי הרשויות, ולא את התושבים.
אנה חזן
לפי הצעת החוק, לא היה צריך כלל למנות ועדות שימוע.
היו"ר יורי שטרן
בלי ועדות השימוע האלה, לא היה אחד שמצביע בכנסת.
אנה חזן
לכן השר פורז דרש את זה. הזמן שעמד לרשות הוועדות האלה, היה מאוד מצומצם. נשמעו רק ראשי הרשויות ומי שפנה לאותן הוועדות. ראשי הרשויות הביאו הסכם חתום.
קריאות
זה לא נכון.
אנה חזן
שלושה מראשי הרשויות חתמו.
היו"ר יורי שטרן
מי חתם?
אנה חזן
אני לא זוכרת בדיוק.
ואסל טאהא
אפילו אם היתה להם חוות דעת כזו, היא לא מחייבת.
סאלח טריף
הם רימו אותנו עד הדקה האחרונה. פורז אמר יומיים לפני כן, כי לא יתבצע איחוד.
אנה חזן
בדו"ח כתוב, כי איחוד זה מוסכם על ראשי היישובים.
קריאה
לא כל מה שכתוב נכון.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לומר, כי המערכת, במקרה הזה משרד הפנים, התרשלה בצורה מבהילה בטיפול בעניין הזה. אני מקווה שבשאר היישובים לא יהיה מצב כזה.
דוד אזולאי
אל תהיה בטוח.
היו"ר יורי שטרן
זה ממש נורא לראות תוצאה הפוכה בשטח ממה שהומלץ בדו"ח. אין בדו"ח גם שום התייחסות לפרמטרים אחרים, חוץ מכלכלה. לא התחשבו במסורות ובהרכבים שונים של האוכלוסייה. הרי אתם לא ועדה של משרד האוצר שדנה בהשלכות הכלכליות הפוטנציאליות, אתם ועדת הפנים, ועל כבן הייתם אמורים להתייחס דווקא להיבטים הדמוגרפיים והחברתיים.
אנה חזן
זאת לא היתה ועדה סטטוטורית, והיא כן התייחסה לכל הפרמטרים, כמו רצף טריטוריאלי והומוגניות.
היו"ר יורי שטרן
היום, לאחר שאתם יודעים כי השתתפות התושבים בבחירות היתה נמוכה, ובשני כפרים אף החרימו את הבחירות, וכי הרשות איננה מסוגלת לשלוט ויש בעיות קשות בתפקוד היומיומי, מהי ההצעה שלכם? האם ההצעה שלכם היא רק להמשיך ולהקפיא את המצב?
אנה חזן
אנו מכבדים את החוק. אנו מינינו יועצים כלכליים, חשבים מלווים ויועצים ארגוניים שיטפלו בנושא.
היו"ר יורי שטרן
היועצים הם יועצים למשהו, אבל אם המשהו הזה לא קיים או לא מתפקד, במה הם יסייעו?
איוב קרא
מה זה חשוב מה היא אומרת, אנחנו פה נקבע אחרת.
היו"ר יורי שטרן
יש משרד ממשלתי שחובתו לספק שירותים, כולל שירותים מוניציפליים לתושבים.
סאלח אבו ריש
ההחלטה לגבי האיחוד, היא גזר דין מוות לאזור. לא עשו משאל עם, ושמעו רק דעתם של בודדים בוועדת השימוע. לא על פי ועדת שימוע, אפשר לגזור דין מוות על אזור שמונה 33,000 תושבים.
היו"ר יורי שטרן
בשום מקום לא עשו משאל עם.
ואסל טאהא
במקומות שם זה הצליח, באירופה, עשו משאל עם. בגלל שלא עשו משאל עם, זה נכשל.
אנה חזן
זה לא מקובל בישראל. אין חוק כזה.
סאלח אבו ריש
מבחינה מוסרית, הגיונית ומקצועית, היו צריכים למנות מומחה מטעם משרד הפנים שיערוך ביחד עם ראש הרשות כנס בכל כפר, בו יוצגו במצגת היתרונות והחסרונות של האיחוד לעומת המועצה המקומית, ורק אחר כך האנשים יחליטו. לא ייתכן שעל פי מספר אנשים וועדת הפנים המשותפת, יחליטו על האיחוד. זה גזר דין מוות.
דוד אזולאי
ועדת הפנים וועדת הכספים לא החליטו על האיחוד. מי שהחליט על האיחוד, זו הממשלה.
היו"ר יורי שטרן
דעתם של כמה אנשים נשמעה בוועדת השימוע?
אנה חזן
אנחנו פרסמנו הודעה, וכתבנו שכל מי שרוצה יכול לבוא ולהשמיע את דעתו.
דוד אזולאי
זה לא נכון. אני מבקש ממך לדייק. אותן ועדות שימוע מעולם לא פנו לתושבים לבוא ולהשמיע את דבריהם. שמעו רק את ראשי הרשויות, הגזבר, הממונה על המחוז, אבל לא את התושבים.
אנה חזן
זה לא נכון. אנחנו פנינו, וביקשנו שכל מי שיש לו מה להגיד, שיפנה אלינו בכתב.
סאלח אבו ריש
בגלל זה האיחוד במקבץ 42 נכשל.
היו"ר יורי שטרן
אבל לא היה משאל עם בשום מקום, ובכל זאת אין עוד מקום ששם האיחוד מלכתחילה לא תיפקד. מה היה מיוחד באזור שלך שכל כך היה לא נכון?
סאלח אבו ריש
כל התושבים של המקבץ הביעו התנגדו לאיחוד, לפני קבלת ההחלטה.
קריאה
אף אחד לא שמע אותנו.
סאלח אבו ריש
הקמנו ועד ציבורי נגד האיחוד של חמשת הכפרים. הפגנו מול משרד ראש הממשלה כמה פעמים.
היו"ר יורי שטרן
האם ביקשתם להשמיע את קולכם במסגרת של משרד הפנים?
סאלח אבו ריש
ביקשנו להשמיע את קולנו, אבל אף אחד לא התייחס לכך.
היו"ר יורי שטרן
אם אנחנו רוצים לתקן משהו, אנחנו צריכים גם לחזור למהלך של קבלת ההחלטות. אם הכל היה תקין וכולם היו בעד, ופתאום שיניתם את דעתכם, זה מצב שונה ממצב בון היו פגמים בתהליך. אז יש לנו בסיס אחר לתביעות שלנו. מי היה יו"ר הוועד?
ריאד חמזה
אני הייתי ראש הוועד.
היו"ר יורי שטרן
האם אתם פניתם למשרד הפנים, וביקשתם שהם יאזינו לכם?
ריאד חמזה
כן.
סאלח אבו ריש
ההתנגדות של התושבים נובעים מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היא מחיקת הזהות של הכפרים. כפר ירכא קיים 4,000 שנה, ועכשיו ברגע אחד אתם מוחקים את הזהות שלו. אנחנו לא ניתן לאף אחד במדינת ישראל שיעשה דבר כזה. בנוסף, יש חששות של כל העובדים ברשויות המקומיות. איחוד פירושו סגירה, צמצום וקיצוץ.
היו"ר יורי שטרן
זו מטרת האיחוד, לחסוך בהוצאות.
סאלח אבו ריש
אני לא מעוניין בפיטורין האלה. אני הצהרתי שאני ראש מועצת ירכא בלבד. אני חייב להיות נאמן לבוחרים שמצפים ממני הרבה מאוד. אני נבחרתי כראש מועצה מקומית ירכא, ולא כראש העירייה. אני ראש העירייה על הנייר בלבד. עד היום לא קיבלתי שום מועצה מקומית מאחר ויש התנגדות, ואני לא מוכן ליצור פרובוקציה בכפרים. במקום שאתם תשמרו על העדה, אתם מתנהגים בכפיות טובה.
דוד אזולאי
אבו ריש, האם אתה יכול להציג בפני הוועדה את החוב הכספי שיש לכל היישובים? יכול להיות שאין לכם חובות והאיחוד הוא מצוין.
סאלח אבו ריש
אין לי נתונים. אני לא נכנסתי ליישובים האחרים עדיין.
דוד אזולאי
יו"ר הוועדה, אני מודיע לך שיש חובות בסדר גודל של 70 מיליון שקל.
סאלח טריף
יש חוב בסך של 150 מיליון שקל.
סאלח אבו ריש
מצבה הכספי של מועצה מקומית ירכא הוא גרוע מאוד. אני לא יכול לתפקד כך. משרד הפנים לא מוכן לעזור לנו.
היו"ר יורי שטרן
כמה הגירעון לעומת התקציב.
סאלח אבו ריש
יש לי גירעון של 40 מיליון שקל, ותקציב של 50 מיליון שקל. מקורות ניתקה את המים, העובדים לא קיבלו משכורת כבר 6 חודשים, קבלני האשפה אינם פועלים וכו'. ישנה קריסת מערכות.
היו"ר יורי שטרן
גם אם היית רשות נפרדת, ללא האיחוד, היית נמצא באותו מצב קשה. איפה האיחוד פוגע בך.
סאלח אבו ריש
יכול להיות שהאיחוד לא יפגע במצב הזה.
עסאם מחול
זו בריחה מהנושא.
סאלח אבו ריש
אני מדבר על הזלזול של משרד הפנים. ישנו מרחק גיאוגרפי בין הכפרים, שלא כמו בדליית אל כרמל, שם התבצע איחוד שהצליח.
ריאד חמזה
יש מרחק של 40 קילומטר בין הקצה לקצה. אנחנו העיר הגדולה בארץ.
היו"ר יורי שטרן
ריאד, האם ניסחתם את ההתנגדות שלכם והבאתם לידי השלטונות, לפני שהתקבלה ההחלטה?
ריאד חמזה
באפריל השנה הוקם הוועד נגד האיחוד ברשויות הדרוזיות. זהו ועד שכלל בתוכו 51 חברים מכל חמשת הכפרים. אנחנו יידענו את כל מי שצריך ליידע, כי רוב התושבים מתנגדים לאיחוד הזה. ישבנו עם השר פורז והסברנו לו את זה.
היו"ר יורי שטרן
מתי?
ריאד חמזה
זה היה לפני הבחירות, בחודשי יוני-יולי. לפני הפגישה עם השר פורז, ישבנו עם ועדת השימוע, וכל מי שנוכח בוועדה הסביר חד-משמעית כי כולם מתנגדים לאיחוד, וג'וליס במיוחד. ראש מועצת ג'וליס היה שם ואמר את זה באופן ברור. מה שכתוב בפרוטוקול זה שקר וכזב. הפרוטוקול האמיתי לא הועבר לאנשים שהיו צריכים להחליט על כך. אנשי ג'וליס וראשי הרשויות האחרים ישבו בוועדה יותר משעתיים, וכולנו אמרנו כי אנחנו מתנגדים לאיחוד הזה.
היו"ר יורי שטרן
עם מי ישבתם שם?
ריאד חמזה
פרופסור ביגר, סגן הממונה על המחוז, מר עמר ועוד כמה אנשים.
היו"ר יורי שטרן
איך בסיכום של ועדת השימוע היה כתוב שכולם מסכימים, כאשר היתה התנגדות כזו?
אנה חזן
כתבו ראשי היישובים.
נביל נבואני
אנחנו היינו בשימוע, ואנחנו כל ראשי הרשויות נכנסנו ביחד לשימוע. השימוע שלך ג'וליס וירכא הועלם ולא הגיע לוועדת הפנים.
אנה חזן
הכל היה פתוח.
נביל נבואני
זה לא נכון.
ווהיב חביש
אנחנו הלכנו לבג"צ ולשימוע, והתנגדנו כולנו, כל ראשי הרשויות, לאיחוד הזה. אם אומרים שיש מסמך שמראה אחרת, שיציגו לך את זה. לוועדה המשותפת שלחנו נציגים עם עו"ד שאמר שהם מתנגדים לאיחוד. יש המון סיבות להתנגדות הזו. אני אומר, כי אנחנו על סף פיצוץ ביישובים שלנו. אין שירותים מינימליים. שירותים תברואתיים, חינוכיים ורווחתיים, אין היום. היישובים האלה לא השתתפו בבחירות, אז על איזה הסכמה מדברים. לפני שתוקם ועדת חקירה שתהיה כמו ועדת אור, ותגיד איפה היינו לפני 6 חודשים, אני מעלה את זה לפניכם היום. אנחנו כראשי רשויות כבר קיבלנו איומים. קיבלנו כרוזים כי רוצים להקים פנתרים שחורים של הדרוזים. האם זה מה שמדינת ישראל מצפה מאיתנו? מה אנחנו מבקשים? אנחנו לא מבקשים מדינה, אלא שיתנו לנו לחיות בשקט ובשלווה כאזרחים טובים למדינה הזו. תמיד היינו כך, ואנחנו רוצים להמשיך להיות כאלה. בבקשה, אל תתנו לנו להגיע לדברים שאתם לא רוצים אותם ואנחנו גם לא רוצים אותם, אבל אנחנו נהיה מוכרחים לעשות אותם בשביל לבטל את האיחוד הזה. ישנה רקמת חיים נהדרת בין המוסלמים, נוצרים ודרוזים באבו סנאן. לא ייתכן שהנוצרים והמוסלמים יהפכו למיעוט מזערי ואפילו לא יהיה להם חיבר אחד בעירייה החדשה. הדבר הזה עלול לקלקל את כל היחסים הטובים. יש לנו מספיק צרות במדינה הזו. מי שביקש איחוד, תתנו לו. אנחנו לא רוצים איחוד.
פאזי משלב
היחסים נשארו טובים בין כל העדות בכפר, אבל אף ראש רשות לא היה מוכן לאיחוד.
ריאד חמזה
אם חה"כ איוב קרא הגיע למסקנה כי האיחוד הזה לא עובד, זה סימן לכך שהאיחוד הזה באמת לא עובד, כיוון שהוא היה אחד האנשים הנלהבים ביותר לקיים את האיחוד הזה. התושבים וכל המנהיגות הרוחנית והפוליטית, לא ירשו לקיים את האיחוד הזה. ביום ראשון שעבר התושבים רצו להגיע לירושלים בשביל להפגין, ואנחנו מנענו זאת מהם לכבוד הכינוס הזה בוועדת הפנים. אם לא היה מתקיים הכינוס הזה, ביום ראשון היתה מתקיימת הפגנה אלימה.
מגלי והבה
לולא בקשתם של ראשי הרשויות הדרוזיות שכיהנו לפני הבחירות ממשרד ראש הממשלה ומשר הפנים, לא היינו מגיעים לרגע הזה. עכשיו, בגלל אינטרסים פוליטיים, מנסים אותם ראשי רשויות לשעבר, כולל חה"כ איוב קרא לשנות את המצב. חה"כ קרא ואותם ראשי רשויות הם אחראים לאיחוד הזה. אני נגד האיחוד. אני חושב כי פוליטיקאים ומפלגות צריכים לרכב על הנושא הזה. צריך לשכנע כמה שיותר חברי קואליציה להצביע בעד ההצעה של מח'ול. מה שיבטל את החוק, זו חקיקה שתזכה לרוב קואליציוני.
היו"ר יורי שטרן
אתה אומר כי ראשי הרשויות אמרו שהם בעד.
מגלי הבה
כן. גם חה"כ איוב קרא שיושב כאן.
היו"ר יורי שטרן
הוא לא מסתיר את זה, הוא אמר את זה קודם.
איוב קרא
אנחנו רוצים לתקן את המצב. מדוע אתה חוזר אחורה? מי בכלל הזמין אותך לפה? אתה כל הזמן רב עם כולם. אידיוט. אני טעיתי. עכשיו אני נגד האיחוד. אני לא אתן לפגוע בעדה שלי.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע לא לנצל את הישיבה הזו בשביל התחשבנות פוליטית.
מגלי והבה
אני תומך במה שאמר חה"כ ברכה, כי כל חברי הכנסת שנמצאים פה הם נגד האיחוד. אני כחבר קואליציה אעשה את הכל בשביל להצביע על כך.
עסאם מחול
כמי שליווה את הבעיה הזו מלכתחילה, כמי שהיה חברה הוועדה המשותפת ושמע את ההתנגדות לפני הוועדה המשותפת ובתוך הוועדה המשותפת, אני יכול לומר כי היה ברור שיש התנגדות כוללת לאיחוד הזה. זאת היתה העמדה הברורה. אני מציע שאם אחד לא ייתמם בשאלה הזו. השאלה הזו היתה ברורה. מי שהצביע בעד האיחוד, עשה את זה על אף ידיעתו, ולמרות ההתנגדות של התושבים, מתוך ידיעה. עכשיו אלה רוצים לחזור בהם. אז אמרו לי אותם חברים בקואליציה כי הם מחויבים לאיוב. אני שמח שאיוב חזר בו, וגילה את המצב האמיתי ביישובים האלה. אני יודע מה קורה ביישובים האלה. הקואליציה הלכה על מהלך מוטעה ומתעלל ביישובים האלה, מתוך ידיעה. יש הזדמנות עכשיו לתקן את העוול הזה. אני הגשתי הצעת חוק שבה תומכים מספר אנשים מסיעת העבודה, סיעת ש"ס, מר"צ ואחדות התורה. אם הקואליציה תשתף פעולה, ואנחנו נגיש שתי הצעות ביחד, העניין הזה סגור.
סאלח טריף
זה עדיין לא סגור. אל תפתחו אשליות. אני חושב שעשו מעשה שטות שפגעו בעדה הדרוזית. זה היה במסגרת תוכנית הקיצוצים, כאשר אף אחד לא שאל את התושבים. בכל פורום בו השתתפו שר הפנים ומנכ"ל ראש הממשלה, התושבים אמרו כי הם לא מעונינים באיחוד הזה. את אנה שלחו לכאן, כיוון שהם מתביישים לבוא לכאן. השר והמנכ"ל לא יכולים להסתכל לאנשים בעיניים. אין מדינה דמוקרטית שמכבדת את עצמה שיכולה לכפות על התושבים שלה איך לנהל את הבית שלהם. כאשר אני הייתי סגן שר פנים, רצינו לעשות עיר ברמת השרון, והוא התנגד, ועכשיו הוא רוצה להגיד לי איך אני אחיה בג'וליס. אני לא רוצה עיר. איזו חוצפה שלטונית זו. איוב אמנם מגיש הצעת חוק, אך הם לא יתנו להצעת החוק שלו להגיע לכנסת. אנשים יוצאים מכאן בהרגשה שהעסק נגמר, אך זה לא כך. העסק הוא בעייתי משום ששר הפנים עוד לא התפכח, כמי שהוביל החלטות בניגוד לעמדת משרד הפנים, אני אומר לך כי ועדת הפנים יכולה לקבל החלטה כי היא כוועדה גישה הצעת חוק, אם היא תשוכנע שזו הדרך הנכונה. זו הדרך היחידה שבה ניתן לומר למשרד הפנים כי הוא טעה.

בנוסף, יש משמעות גדולה ליחסי המדינה עם העדה. אני מבקש משני חברי הדרוזים שיושבים כאן, שיפסיקו עם הויכוחים ויגישו כאיש אחד את ההצעה. נראה את מדינת ישראל אז עומדת נגדנו. אין באן שיקולים של קואליציה או אופוזיציה. פה מדובר ברצון התושבים, ואם לא מכבדים אותנו בדבר הקטן הזה, אז אנחנו נסיק מסקנות.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לומר כי אין פה סכסוך בין המדינה לבין העדה הדרוזית. נעשו 12 איחודים במדינת ישראל.
סאלח טריף
60% של יישובים דרוזים.
היו"ר יורי שטרן
נעשו 12 איחודים במקומות שונים ובמגזרים שונים. לאף אחד לא היה פה עניין לפגוע דווקא בעדה הדרוזית. אני מבקש מכם לא לציין שמדובר במלחמה נגד העדה. זה רק מקשה על קבלת ההחלטה הנכונה. אני חושב שמה שקרה פה הוא פגם במהלך קבלת ההחלטות, ולכן אנו נבקש את כל החומר ממשרד הפנים, נזמין את השר לפה ואת נציגיכם, ואנחנו נחקור את הסיפור הזה כוועדת חקירה, כיוון שלא יכול שהחלטות מתקבלות בצורה כזו שעומדת בסתירה מוחלטת לרצון האנשים.
מוחמד ברכה
אני רוצה לכבד את כל הנוכחים. אני חושב שלא חייבים למצות את הדיון הזה עכשיו, במיוחד שלהחלטה לא יהיה תוקף מידי. זה נכון שכדי לשנות חוק צריך לחוקק חוק אחר. אם יוסכם שהוועדה תוביל את החוק, זה יהיה מצוין.

אני אומר כי רק עיוור לא היה יכול לראות את ההתנגדות שהיתה ביישובים. זה לא דבר שצץ אחרי הבחירות. זה היה דבר קיים. אני לא אוהב לדבר במושגים של מלחמה, אבל אסור שהממשלה תכריז מלחמה על אזרחיה בעניינים מוניציפליים. גם אם התהליך לפני הבחירות היה מושלם, במבחן התואנה הציבור לא רוצה באיחוד הזה. גם אלה שתמכו קודם, הם לאט צריכים לחוש היום בושה על שהם שינו את דעתם והם רוצים לענות לרחשי הלב של התושבים.
היו"ר יורי שטרן
זה נכון עוד יותר כאשר מדובר על התנגדות לאורך כל הדרך. אם זו היתה התפכחות של התושבים, זה עניין אחר.
מוחמד ברכה
אין לי טענות נגד גברת חזן, כיוון שהיא מייצגת את מדיניות השר. השר עדיין מחזיק בדעתו ומתעקש. כשר פנים שאמור להיות קשוב לתושבים, אסור לו ללכת במבצע של הורדת ידיים עם התושבים.
סאלח טריף
אם תעשה עיר לרמת השרון הוא יוותר לך.
מוחמד ברכה
הסיפור של רובעים וניהול רובעים, זה דבר שאף אחד לא מקבל אותו. הפתרון הזה אינו מתקבל ואין לו מקום. אני מבקש מהגברת חזן שתעביר למי שצריך להעביר כי העניין הזה לא ילך בתהליך של הורדת ידיים, כי זה נושא ששייך לחייהם של התושבים. אם הממשלה ומשרד הפנים יתפכחו, מה טוב, אך אם לא, הכנסת והחברים מהקואליציה צריכים לשנות את ההחלטה, אחרת המחזות יהיו קשים. זה לא איום, אבל מי שיש לו בראש עיניים צריך לראות את המציאות הזו.
דוד אזולאי
אני רוצה לברך את הנוכחים כאן. מי שזוכר, כאשר דיברו על איחוד רשויות, דובר על 150 רשויות. בסופו של דבר טענתי לטענת חדש, והביאו את כל העניין הזה מחדש לדיון. שם העליתי את הטענה, ורק אז הביאו את ראשי הרשויות כדי לשמוע אותו, אבל לא הספיקו לשמוע את כולם. כבר אז התרענו וששאלנו, איך ייתכן שהעדה הדרוזית הולכת לשלם מחיר כל כך יקר באיחוד הרשויות הזה. מתוך 12 מקבצים, שני מקבצים הם של הדרוזים. מתוך 24 יישובים, 8 יישובים הם של דרוזים. איפה הפרופורציה? לפי איזו חלוקה פעלו? צריך לומר לחברים את האמת. כאן זה לא המקום לפתור את הבעיה. הפה שאסר הוא הפה שהתיר או הפוך. אנחנו היינו נגד ההחלטה, ומי שהחליט על כך ברוב דורס, מלי להתחשב ולשמוע, את האנשים, הצביע נגד רצונם של האנשים האלה. אני יודע שגם בקואליציה חברים הצביעו נגד רצונם, כיוון שהשר פורז איים.

אני רוצה להציע הצעה מעשית. יושבים פה שני חברי כנסת נכבדים מהליכוד. אני מציע שאתם תיזמו מהלך שהממשלה תביא חקיקה. עם כל הכבוד להצעה של עסאם מחול, אני מציע שאנחנו, חברי ועדת הפנים, נגיש הצעת חוק משלנו, ואז אני רוצה לראות את השר פורז ואת ראש הממשלה שיסתכלו בעיניים לעדה הדרוזית ויגידו כי הם יצביעו שוב נגדם. אני לא רוצה לחשוב על מה שעלול לקרות, אם אנחנו לא נבטל את האיחוד הזה. האם אתם זוכרים מה היה בזרזיר? אני חושש שנחזור לאותם מראות קשים בתוך העדה הדרוזית. אני פונה לחברים ומבקש, אל תצאו להפגנות עכשיו. כאשר ראתה מוציא ציבור לרחוב, אין לך שליטה עליו. אנחנו נפעל בכל הדרכים הפרלמנטריות שעומדות לפנינו. כאשר אתה יוצא להפגנה, אתה יודע איך היא מתחילה, אך אתה לעולם לא יודע איך היא מסתיימת.
מוחמד ברכה
רק אם יהיו איתותים חיוביים.
דוד אזולאי
ההצעה שלי היא ששני חברי הכנסת המכובדים שיושבים בקואליציה יזמו מהלך עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה. במקביל, כל חברי ועדת הפנים ייזמו חקיקה לביטול איחוד המקבץ הזה.
ואסל טאהא
בוועדת השימוע, אני אישית התווכחתי עם החוקר, ושאלתי אותו מה ההיגיון באיחוד הזה, ומדוע הוא לא מאחד את אבו סנאן ואת כפר יוסיף. האם לכל ועדת חקירה יש היגיון אחר? באיחוד שנעשב במדינות נאורות, זה נעשה בהסכמת האוכלוסייה וראשי הרשויות. צריך לבנות תוכנית שתביא לתוצאות טובות בעקבות האיחוד, וצריך גם לחלק את המשאבים בצורה שווה. כאן לא בנו תוכנית הגיונית וגם אין משאבים. מקבצים עניים על מנת לפתור את הבעיה. במקום שארבעה ראשי רשויות יטפלו בגירעונות, נותנים לאחד מסכן לטפל בכל. אני אמרתי כי אני בעד האיחוד הזה, בתנאי שיספח את טפן ויכניס אזור תעשייה וייתן משאבים. השאלה היא איך משנים חקיקה. אני מסכים עם חה"כ אזולאי, כי אם שר הפנים לא יחזור בו ויזום שינוי חקיקה בנושא הזה, אני בעד שוועדת הפנים היא שתיזום את העניין. אני רוצה לחזק את דבריו של סאלח טריף, כי אסור לצאת מכאן באשליה שהכל נגמר.
אחמד טיבי
כמי שליווה את הנושא הזה מלכתחילה, כחבר ועדת הכנסת וכמי שבשיתוף עם חה"כ אזולאי הגיש בקשה לנושא חדש, כבר אז הצבעתי על הבעייתיות דווקא במקבץ הזה.
היו"ר יורי שטרן
אני מבקש ממך לאתר את זה בפרוטוקולים, כי כל זה ישמש אותנו עכשיו.
דוד אזולאי
יש מכתב שהוא ואני שלחנו ליו"ר הוועדה.
אחמד טיבי
הצבענו אז על המרקם העדין, החברתי והעדתי הקיים בתוך היישובים האלה, ושצריך להמשיך באותה רמה חיובית. באירופה יש איחוד רשויות שמתקיים באמצעות משאל עם בתוך כל יישוב, כאשר התנאי לאיחוד הוא רוב מוחלט בכל יישוב. פה מה שקרה זה תכתיב מתעמר, דורסני ומזלזל ברצון האלמנטרי של כל אזרח, שיתחשבו בדעתו. אני זוכר שבלילה בשעה 02:00 התקשרנו אליו כדי לבשר לו שהמקבץ הזה לא יעבור, אבל אז התהפכו הדברים.
מוחמד ברכה
היתה הבטחה חד משמעית ממשרד ראש הממשלה כי המקבץ הזה לא יתבצע.
אחמד טיבי
הודיעו לנו כי המקבץ הזה לא יתבצע. שינוי העמדה של שני חברי הכנסת, איוב קרא ומגלי והבה הוא חשוב מאוד.
מגלי והבה
אני לא שיניתי את העמדה. אני עדיין נגד.
אחמד טיבי
אז אני מדבר רק על איוב. תארו לעצמכם שאני מברך את איוב קרא. זו החלטה חשובה. תקשיבו למה שאמר סאלח טריף, אם אתם חושבים שהאווירה החיובית פה פתרה את כל הבעיות, אתם טועים. אני שוחחתי עם שר הפנים לגבי המקבץ והוא אמר לי, "על גופתי המתה". זה מחזק את הצורך באיחוד כוחות וללחוץ איפה שצריך ללחוץ בקואליציה. גם בתוך הקואליציה יש אנשים שהצביעו נגד, ולכן שאנחנו מאחדים כוחות ומייצגים בצורה הברורה ביותר תמונת ראי, אפשר לשנות את ההחלטה. אתם יודעים כי יש ביישובים האלה רוב מוחץ נגד האיחוד. אני בטוח כי אם בנושא הקשור להומוסקסואליות היתה התנגדות של 40% השר היה לפחות מקשיב. ברכה דיבר בנוגע לרובעים. אני מציע כי גם בנושא הזה העמדה מתחת לשולחן ומעל השולחן תהיה אותה עמדה.
ואסל טאהא
לגבי הפיילוט של זה, זה נכשל לא מהיום. גם בג'דדי זה נכשל. היה שם מרחץ דמים לפני חודש וחצי.
היו"ר יורי שטרן
אני נותן את רשות הדיבור לשייח מולה.
מולה מוחמד
אמרו כמעט הכל, וחבל לחזור על הדברים. אני רציתי לומר כי באיחוד הזה נעלם הותיקן שלנו, המרכז הדתי שלנו. האם אתם מסכימים להחליף את שם ירושלים? גם אנחנו לא מסכימים להחליף את שם ג'וליס.
נאדים עמאר
אני רוצה לומר שחבל על הזמן. השר פורז לא ישנה את דעתו, ועל כן הוועדה צריכה להתחיל במהלך של חקיקה. השר פורז אמר לחה"כ טיבי, "על גופתי המתה", ואנחנו אומרים, "על גופתנו המתה יהיה איחוד". ההרגשה שלנו היא שהמדינה בגדה בדרוזים. אנחנו שומעים מהדור הצעיר שעומד לפני גיוס לצבא, טון אחר שאומר כי אם זה מה שאנחנו מקבלים מהמדינה, הממשלה והמשטרה שהתייחסה אלינו באופן ברוטלי בהפגנות, אנחנו מרגישים בגידה. הטענה המרכזית שלנו נגד האיחוד, הוא שאצל הדרוזים הכפר הוא המדינה שלנו והלאום שלנו. תאר לעצמך שמחר אומרים לך כי אין יותר מדינת ישראל. ג'וליס זה הלאום שלי והמדינה שלי, ואין לי מדינה אחרת.
זאקי עמר
אני מברך אתכם על הכיוון לפי הישיבה הזו מנוהלת. הנציגים שנמצאים כאן מייצגים 32,000 תושבים שכולם נגד האיחוד. נכון הוא שלא היה משאל עם לפני האיחוד, אבל היה משאל עם אחרי האיחוד. כל האנשים שלא השתתפו בבחירות לרשות המוצעת, הצביעו נגד האיחוד. אני פונה אליך על מנת לכבד את רצון התושבים, כי איחוד בכפייה איננו מקובל והוא עשוי להביא לנו אסון.
ביסאן אפו
אני תושב הכפר ג'ת. היכן זכות היסוד הלגיטימית ביותר לייצוג בעירייה? אין שום סיכוי שאני יהיה מיוצג בעירייה.
מראני יאסיף
כאשר עשו את האיחוד דיברו על התייעלות וחיסכון, אבל במבנה של המקבץ יש לא רק אפס התייעלות, אלא זה גם מסבך את העניינים. אני דיברתי על המרחק בין הכפרים. איך אנו יכולים לשפר את השירות הניתן לתושב, כאשר המרחק בין הקצה לקצה הוא 40 קילומטר. בינוח-ג'ת יש 5,000 תושבים. במעלות יש מועצה אחות ליישוב אחד. התקציב של שלומי הוא 42,000,000 שקל, כאשר אצלנו התקציב הוא 22,000,000 שקל. אחפה צריך לעשות חיסכון, איפה שאין? שני הפרמטרים האלה שלפיהם עשו את האיחוד, אינם רלוונטיים למקבץ הזה בכלל.

ההחלטות התקבלו על פי דיס אינפורמציה. אנחנו במועצה מקומית יאנוח-ג'ת עשינו שתי ישיבות בהן כל התושבים, כולל ראש המועצה, הצביעו נגד האיחוד. אנחנו דרשנו שיאחדו אותנו עם טפן שהיתה בשטח שיפוט שלנו והוקמה על האדמות שלנו, אבל לא שמעו לנו. בוועדה המשותפת, לפני ההחלטה, אנחנו הצגנו את העמדה שלנו ואת העמדה הרשמית של המועצה. הם רצו לגרום לסכסוך בינינו, והאשימו את ראשי המועצות שלנו כאילו שהיו משתפי פעולה. זה עוול על עוול. אני מאמץ א כל ההצעות שהציעו החברים, בכדי לבטל את האיחוד הזה.
נעים מוסא
אני הגשתי לחה"כ מחול את מה שאני עומד להקריא היום, וכיוון שאין זמן אני אקריא מספר משפטים. אין לאיחוד כלל הסכמה בין תושבי האיחוד. כפייתו עליהם הינה לרועץ לעניין קידמתם וקידומם של היישובים. המרקם החברתי והעדתי של יישובי האיחוד, כמו גם מעמדם של יושביו, אינו גורם במאום לאיחוד, כי אם להתלקחותן של מריבות, כמו גם מחלוקות על רקעים שונים, וזאת בהתחשב בשוני הקיים בין היישובים. הן הדמוגרפיה והן הטופוגרפיה של היישובים אינם עוזרים גם אם לא מסלקים לחלוטין כל אפשרות לאיחוד.
איוב קרא
מבחינתי, אנחנו יוצאים היום לדרך שאין ממנה חזרה. אנחנו צריכים להגיע בסופו של הליך לפירוק האיחוד. אנחנו צריכים לדעת שהיה סיכום עם מנכ"ל משרד הפנים, גדעון בר-לב, שאני אגיש הצעת חוק שלי, והממשלה תגבה את זה. הצעת החוק שאני מגיש, היא על דעת משרד הפנים.
עסאם מחול
אני חושב שהועלתה כאן הצעה יותר מתקדמת, והיא שוועדת הפנים תגיש הצעה משלה.
היו"ר יורי שטרן
הוועדה לא יכולה להוביל את זה.
איוב קרא
בישיבה אצל מנכ"ל משרד הפנים היו כל ראשי הרשויות, וסוכם חד משמעית שהוא יגבה את הצעת החוק שאני אגיש. על סמך זה אני הגשתי הצעת החוק שנמצאת כרגע בלשכה המשפטית, ובשבוע הבא היא אמורה להגיע לשולחן הכנסת. אני מבקש שוועדת הפנים תגבה את הצעת החוק הזו. אני איש קואליציה ואני אוביל את המהלך הזה. בן אדם שחושב כי הוא יכול להמשיך ולהתחשבן על העבר, אין מקומו בציבור הזה. צריך להסתכל על העתיד כדי שהציבור ירגיש טוב. אם הכל היה בסדר, לא היינו דנים על כך היום, אבל ראינו בבחירות כי יש החרמה טוטלית של יאנוח וג'וליס למהלך הזה. רק אטום לא יבין שצריך לפעול בכיוון אחר. אני מבקש מהוועדה לגבות את המהלך הזה שסוכם עם מנכ"ל משרד הפנים ולהזמין לדיון נוסף את שר הפנים, ואם הוא לא יבוא, תתאחד הוועדה באותו כיוון יחד עם החוק של עיסם מחול. נלך יחד בכוחות משותפים, ובעזרת השם נצליח.
עיסם מחול
אין לי שום סיבה לתת אמון בהבטחות של מנכ"ל משרד הפנים. אני מציע שאנחנו נמשיך בכיוון שניתבנו אליו היום. אנחנו נדרוש פגישה עם שר הפנים וננסה לפניו את העמדה של ועדת הפנים בעניין הזה, ואם זה לא ילך אנחנו נלך על הצעה משותפת של כל חברי הוועדה, בנוסף לשתי הצעות החוק. אני חושב כי מבחינה מוסרית אי אפשר לעמוד מול מהלך כזה. ביום שאנחנו נגיש הצעת חוק, אנחנו נצרף את כל הצעות החוק.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לסכם את ישיבת הוועדה. כל חברי הוועדה הביעו מורת רוח והסתייגות מוחלטת מהדרך בה התקבלה החלטה על איחוד הרשויות. אני כאחד שהצבעתי בעד הרשימה הזו, לא הייתי מודע לנתונים האלה. אם הייתי מודע לכך הייתי עושה את הכל באותו לילה בשביל לשנות את ההחלטה הזו, ואני בטוח שגם איוב היה עושה זאת. אני רואה בכך מעשה הטעיה. איחוד הרשויות נועד להביא לתושבים תוצאה טובה, ולא לכפות עליהם פתרון המנוגד לרצונם. ההחלטה על האיחוד, כפי שהיא התקבלה, נגד רצונם של התושבים, היתה מלכתחילה לא נכונה ולא תקינה. בוודאי היא מחייבת תיקון, לאחר שהתברר בבחירות כי התושבים לא מוכנים להתאחד תחת רשות אחת, וסיבותיהם איתם.

אנחנו מבקשים משר הפנים, ממנכ"ל משרדו וממנכ"ל משרד ראש הממשלה, להגיע אלינו לדיון דחוף יחד עם משלחת מצומצמת יותר של הכפרים. עד אז אנחנו מבקשים ממשרד הפנים לשלוח אלינו מיד את כל המסמכים הקשורים לנושא, כל הפרוטוקולים של הדיונים המוקדמים, סיכומי פגישות וזיכרון דברים, כל מה שנוגע להליך גיבוש ההחלטה לגבי המקבץ הזה.

אני מבקש מחברי הכנסת, ראשי הכפרים ונציגי הוועד לשלוח לנו את כל המסמכים שיש ברשותם והעדויות. אני מבקש לתעד בכתב את השתלשלות הדברים. למשל, נאמר כי היתה ישיבה של המועצה ביאנוח, והוחלט להתנגד לאיחוד. אני מבקש להגיש לנו את כל המסמכים המצביעים על התנגדותכם ונשלחו למשרד הפנים. הישיבה הזו מבחינתי היא ישיבה חוקרת שתתייחס לכל מהלך קבלת ההחלטה. אני לא רוצה שמה שנקבל לגבי המקבץ הזה יהווה תקדים לשאר האיחודים. פה, לדעתי, היה דבר פגום בצורה חריגה, ואפשר לראות כי במקומות אחרים לא היו תוצאות כאלה בבחירות. בשל כך אנחנו מתייחסים לזה לא כאל תקדים או תחילת הרביזיה המוחלטת בכל האיחודים, אלא כדבר שנעשה בצורה עקומה. אם לא תהיה התקדמות במשא ומתן הזה עם משרד הפנים, אני אמליץ לחברי הוועדה להצטרף להצעות החוק הפרטיות שהוגשו על ידי החברים.

בינתיים לא ייתכן שלא יהיה שירות מוניציפלי ביישובים האלה. אנו פונים למשרד הפנים ואומרים, כי הם צריכים למצוא דרך למבוך הזה. אבו ריש, אתה כראש הרשות הנבחר חייב לקחת על עצמך את זה. אני מבקש מכל התושבים לקבל לכמה חודשים את הרשות הזו.
קריאות
לא. המועצות פועלות. אנחנו לא רוצים שום דבר. שלא יתנו כסף עד גמר האיחוד.
זיאדה אמל
המועצה שלי מנוהלת כפי שצריך.
היו"ר יורי שטרן
היא לא יכולה לקבל כסף, אז איך היא מנוהלת כמו שצריך?
זיאדה אמל
משרד הפנים יודע מהי הדרך להעביר לנו כסף.
איוב קרא
אנחנו פונים למשרד הפנים, למתן שירות מוניציפלי הוגן ונכון, כולל תשלום המשכורות במועדן.
עסאם מחול
אדוני היו"ר, החברים פוחדים שזה יהפוך למלכודת.
היו"ר יורי שטרן
זה לא נכון. ההתחייבות של כיו"ר ועדת הפנים שזה לא יהפוך להסדר קבע. אני מניח שבערוצים הבירוקרטים יש הרבה מאוד כספים שאינם יכולים להגיע לתושבים, כיוון שאין מערכת שבנויה לזה. היתה מערכת שנבחרה בבחירות שצריכה לטפל בזה, אלא אם כן תקום ועדה קרואה. משרד הפנים והתושבים צריכים להסכים למסגרת זמנית.
חביש ווהיב
בחוק רשויות מקומיות, סעיף 141, נאמר כי הממונה על המחוז מסמיך מטעמו חשב מלווה.
היו"ר יורי שטרן
החשב המלווה חותם על השק, אבל הוא לא המערכת שמקבלת את השק. אני פונה למשרד הפנים לספק את כל השירותים הנדרשים, ללא דיחוי. אני פונה לתושבים להגיע לפשרות על בסיס זמני, על מנת לתת לתושבים שלכם לקבל את השירותים הנדרשים. ההתחייבות שלנו כחברי ועדת הפנים, ושלי כיו"ר ועדת הפנים, היא שכל הסדר שיושג לא יהיה אלא הסדר זמני, עד שנמצא פתרון לכל המבוך שנוצר. אסור שמי שישלם את המחיר יהיה כל ילד וכל חולה. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים