ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 23/12/2003

סעיפים 97-100 להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה), התשס"ד-2003 - ביטול הרשות לפיתוח הנגב והרשות לפיתוח הגליל

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/7600



2
ועדה משותפת לסעיפי הצעת החוק לביטול הרשויות לפיתוח הנגב והגליל
23/12/2003

פרוטוקולים/כלכלה/7600
ירושלים, ה' בטבת, תשס"ד
30 בדצמבר, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 2
מישיבת הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכספים
לסעיפי הצעת החוק לביטול הרשויות לפיתוח הנגב והגליל
יום שלישי, כ"ח בכסלו התשס"ד (23 בדצמבר 2003), שעה 08:35
סדר היום
סעיפים 97-100 להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004
(תיקוני חקיקה), התשס"'ד-2003 – ביטול הרשות לפיתוח הנגב והרשות
לפיתוח הגליל
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון – היו"ר
אלי אפללו
אבשלום וילן
דוד טל
ניסן סלומינסקי
מלי פולישוק-בלוך
מוזמנים
יוסף פריצקי שר התשתיות הלאומיות
חגית אייזנמן לשכת היועץ המשפטי, משרד התשתיות הלאומיות
קונסטנטין בלוז משרד התשתיות הלאומיות
גליה לוי יועצת בכירה לשר, משרד התשתיות הלאומיות
שאול צמח סגן הממונה על אגף התקציבים, משרד האוצר
אסף מאיר אגף תקציבים, משרד האוצר
בני שריג מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל
רחל טולדנו מנהלת פרויקטים, הרשות לפיתוח הגליל
שמואל ריפמן יו"ר הרשות לפיתוח הנגב
מאיר סהר מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב
צבי הרמן מנהל משרד החקלאות, מחוז דרום
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
דקלה אברבנאל
סעיפים 97-100 להצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה),
התשס"'ד-2003 – ביטול הרשות לפיתוח הנגב והרשות לפיתוח הגליל
היו"ר שלום שמחון
אני רוצה לפתוח את הישיבה, ברשותכם. בוקר טוב לכולם, זוהי ישיבת הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכספים לסעיפי הצעת החוק לביטול הרשויות לפיתוח הנגב והגליל. נמצא כאן יושב-ראש המועצה לפיתוח הנגב, המנכ"ל וגם מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל. אין לך יושב-ראש, נכון?
בני שריג
עוד לא.
שמואל ריפמן
היושב-ראש התחלף בבחירות, בקרוב ייבחר יושב-ראש.
היו"ר שלום שמחון
הבנתי. אז כשתדבר על מדינת הנגב, תדבר על מדינת הנגב והגליל.

לעצם העניין, מה שהסתמן בישיבה הקודמת – היתה גם עבודה של חברת הכנסת פולישוק, ומייד נבקש ממנה לשמוע איפה הדברים עומדים – הוא שיש נחיצות רבה לקיומן של שתי הרשויות הללו, הרבה מעבר לממד התקציבי שהיה בספר התקציב ערב הגשת תקציב המדינה לשנת 2004. ההתרשמות הזאת היתה די ברורה, לא משום שהגיעו לכאן הרבה אשים בעיקר מהנגב וגם מהגליל אלא בגלל החשיבות שיש לשני הגופים הללו כגופים שיכולים לחשוב ולתכנן את הפעילויות שהמדינה צריכה להוביל בשני אזורי הפריפריה האלה. חלק מזה בא לידי ביטוי בדוחות מבקר המדינה, יותר מפעם אחת, כוונתי לנחיצות שיש למתן סדרי עדיפויות לגליל ולנגב.

ההתרשמות היתה שיש בעיה בהמשך הליך החקיקה. בשיחות לא מעטות שהיו לי עם יושב-ראש ועדת הכספים, שותפי לוועדה הנוכחית, ובתיאום אתו, חשבנו שיש מקום למצוא דרכים לשכנע את האוצר להוסיף תקציב למשרד התשתיות הלאומיות על מנת ששתי הרשויות יישארו במשרד התשתיות הלאומיות ועל מנת שיהיה להן מימון תקציבי.

אני חייב לציין שלא שמעתי דברים ברורים מאנשי האוצר. אני גם יכול להבין את העובדה שאינני שומע דברים ברורים, בעיקר נוכח העובדה שהחלטה מהסוג הזה דורשת החלטה חדשה של הממשלה; אבל הכנסת, כידוע, יכולה להחליט החלטות בעניין הזה גם במסגרת העבודה בוועדת הכספים בנפרד, וגם בוועדת הכלכלה.

על כל פנים לפני שמתחיל כאן הדיון – שלא יהיה ארוך במיוחד, כך אני מקווה – אני אומר לשאול צמח, סגן הממונה על אגף תקציבים והממונה על התחום הזה במשרד האוצר: ההליך שאנחנו מציעים הוא הליך של פיצול החוק, משני טעמים. אומנם אנחנו יכולים לבטל כרגע את החוק הזה, ואז הכול אותו דבר ורק נשארת רק הבעיה התקציבית; אך אנחנו מציעים כאן הליך של פיצול החוק, מהטעם הזה: אני מניח שלקראת סוף השבוע ותחילת השבוע הבא ועדת הכספים תתכנס ואני מקווה שהיא תוסיף אז את התוספת התקציבית הנדרשת לכך שהרשויות האלה ימשיכו להתקיים. אך אם ועדת הכספים לא תיתן את התוספת התקציבית והרשויות יישארו עם סעיף תקציבי אפס, אנחנו מתכוונים להחזיר לדיון את החוק אחרי שיפוצל במליאה, בתחילת החודש הבא, ולאפשר להוסיף בו שני דברים: ראשית לבטל את ההצעה לביטול, ושנית לחוקק תוספת תקציבית לרשויות לפיתוח הגליל והנגב – כך שזה לא יהיה חוק שמוגדר תקציבית. נדמה לי שמ-5 מיליון ש"ח זה הופך להיות חוק תקציבי. כמובן נבקש נושא חדש.
אתי בנדלר
נבקש אומדן תקציבים מהאוצר.
היו"ר שלום שמחון
בכל מקרה הסכומים המדוברים לא הופכים את החוק לחוק תקציבי.
ניסן סלומינסקי
ועדת הכספים מתכנסת ביום חמישי. זה היה פה אחד, על דעת כולנו, להוסיף להם. השאלה היא אם להוסיף 10 מיליון ש"ח או 5 מיליון ש"ח, או הם נשארים עם 3 מיליון ש"ח.
היו"ר שלום שמחון
נשמח אם יהיו 6 מיליון ש"ח.
ניסן סלומינסקי
הם רוצים 10 מיליון ש"ח.
מלי פולישוק-בלוך
אנחנו רוצים 10 מיליון ש"ח.
היו"ר שלום שמחון
שיהיה באמצע. על כל פנים, אלו הכיוונים. נעשה את הדברים בהיצמדות לוועדת הכספים כדי שתתקבל התשובה הראויה. ברשותכם, אני מבקש מחברת הכנסת פולישוק-בלוך לומר כמה דברים. אני מבין שהיא ריכזה את רשימת הפרויקטים.
מלי פולישוק-בלוך
נכון. קיימנו פגישה משותפת עם ראשי הרשויות בגליל ובנגב. יש לפני ההצעות לפרויקטים ולפעילויות שהם הציעו. באופן כללי מדובר בשיווק ובקידום מגורים – פיתוח מגורים ושיווק בתי המגורים; שיווק תיירות; ופיתוח עידוד העתקת מפעלים לגליל ולנגב. אלה שלושת הערוצים העיקריים. כמובן, יש גם נושאים של חינוך, העשרה והכשרת עובדים.
אם כן התחומים הם
התיישבות, תעסוקה וחינוך. הרעיון הוא שברגע שיש הגורם הזה, הרשות, אפשר לאגום גורמים מוסדיים נוספים, למיניהם, ועל כל מיליון ש"ח שהרשות תקציב – הסוכנות, משרדי הממשלה השונים, רשויות אחרות, עמותות – יהיה להם למה להתחבר, והתוצר יגדל בהרבה.
אתן דוגמה
אם מדברים על קידום תיירות והרשות מקציבה, לפי תוכנית עבודה, 2 מיליון ש"ח לכך; הסוכנות וקק"ל ומשרדי הממשלה השונים יקציבו עוד 2 מיליון ש"ח; השוק הפרטי יקציב עוד מיליון ש"ח – וכך מגיעים ליותר מפי שניים, ל-5 מיליון ש"ח לתקציב שיווק וקידום תיירות. כך גם בנוגע לשיווק מגורים ופעילויות לעידוד מפעלים.

מכל הבחינות, לפי התכניות שמוצגות כאן, ואתן ליושב-ראש הוועדה את המסמכים, אנחנו מגיעים ליתרון אדיר כשיש גורם אחד שמרכז את המאמץ. היום זה מתפזר: יש כפילות, יש איבוד משאבים. לכן לדעתנו נכון שלכל רשות יהיו 5 מיליון ש"ח.
היו"ר שלום שמחון
אולי נאחד את הרשויות? מר ריפמן יהיה היושב-ראש.
מלי פולישוק-בלוך
לא, זה לא יעבוד. ריכוזיות יתר גם היא לא טובה. תמיד צריך למצוא את האיזון. הרי אפשר לעשות הכול מירושלים; זה מה שהאוצר מנסה לעשות. אנחנו נגד ריכוזיות יתר.
היו"ר שלום שמחון
מר ריפמן עושה את המועצות האזוריות בכל הארץ, מהנגב. יהיה יושב-ראש אחד לשתי הרשויות.
שמוליק ריפמן
יש 54 מועצות אזוריות, זאת עמותה.
מלי פולישוק-בלוך
זה משהו אחר.
דוד טל
לכן אנשי השלטון המקומי רוצים להצטרף אליו ולא להיפך.
ניסן סלומינסקי
הוא בכלל הקים מדינה עצמאית.
היו"ר שלום שמחון
גם שש המועצות האזוריות ביש"ע הן כאלה.
ניסן סלומינסקי
אמרתי לו, כמו אצלנו.
מלי פולישוק-בלוך
קודם כול אדגיש שיש אנשים מוכשרים במיוחד, שיכולים לעשות הכול. זה ברור.
דוד טל
וחלק מהם יושבים כאן כרגע.
מלי פולישוק-בלוך
זה בטוח. המדינה שלנו אמנם קטנטונת, אבל ריכוזיות יתר היא לא טובה. נוסף על כך יש ייחודיות לאזור: מי שגר במקום ופעיל בו מטבע הדברים מכיר טוב יותר את הנושא שלו. עם זאת פירוק לגורמים, כמו שיש היום – למשל בגליל יש שש או שבע עמותות שעוסקות בתיירות –
בני שריג
יש מעל עשר עמותות.
מלי פולישוק-בלוך
גם זה לא רציני, גם זה בזבוז. אם יהיה גורם מאחד, שיפעל נכון, אולי זה ייתר את הצורך בכל הגורמים שפועלים כעת. אנחנו מבקשים, דורשים, חושבים לנכון, שלכל רשות יהיו 5 מיליון ש"ח. זה סכום סביר דיו כדי שיהיה אפשר לעשות משהו. פחות מזה – זה מעט מדי. יותר מזה – אנחנו לא מעזים לבקש. אני חושבת שזה סכום סביר: 5 מיליון ש"ח לכל רשות.
היו"ר שלום שמחון
אני פונה לחברי הכנסת אפללו וסלומינסקי: אמרנו בתחילת הישיבה שאנחנו מציעים לפצל היום את הסעיפים ולהמתין לכך שוועדת הכספים תיתן תוספת תקציבית מיוחדת לשתי הרשויות, כדי שהן יוכלו להמשיך להתקיים. אמרתי שהמהלך הזה מוסכם על יושב-ראש ועדת הכספים, מוסכם ביני ובין יושב-ראש ועדת הכספים. מתי ההצבעות?
ניסן סלומינסקי
ביום רביעי. מחר מתחילים, אם הכול יהיה מסודר.
שאול צמח
לא אחזור על דברים שנאמרו.
שמוליק ריפמן
אני מבקש להגיב במילה אחת. אני מבקש מהיושב-ראש. אני משתתף בהרבה דיונים, ואני מוכרח לומר שבנושא הזה חברי הכנסת כולם – בוועדות המשותפות, בוועדת הכספים, בוועדת הכלכלה – תומכים בהצעה מקיר לקיר. זה מחמם את הלב.

רציתי להגיב לנקודה אחת שעלתה כאן, כי אני רוצה להפנות אותה לאוצר. קחו את נושא התיירות: כמעט חמש שנים אני אומר לשני שרי תיירות, אולי יותר, ולמנכ"לים, שלא יפזרו את מעט הכסף שיש להם לשיווק על שש-שבע עמותות. זה לא נכון. בסופו של דבר את הנגב כולו אפשר לשווק במהלך אחד. לא צריך על כל מועצה אזורית או רשות מקומית אחרת לתת כסף לעמותה.

הצלחנו להגיע עם משרד התיירות דווקא – וזאת דוגמה טובה – לאיגום משאבים: משרד התיירות שם כסף, הרשות לפיתוח שמה קצת כסף, ולזה מחברים כסף של כלל המגזרים. זה בפירוש תהליך נכון. בסופו של דבר אני לא מאמין שעשר עמותות תיירות יכולות לנהל את עצמן ולקבל כסף מהמדינה. כלומר יש באמת דברים חיוביים. וזאת נקודה אחת.
אלי אפללו
יש לי הערת ביניים, לידיעתך, חבר הכנסת שמחון. אנחנו, כחברי כנסת, חברים באופן אוטומטי ברשות לפיתוח הגליל. אנחנו מהגליל. ראיתי את כל החברים שבגליל או שבנגב. באופן אוטומטי אנחנו חברים שם, מהיותנו חברי כנסת.
היו"ר שלום שמחון
אתה רוצה להכניס אותנו לניגוד עניינים?
מלי פולישוק-בלוך
גם אלה מרעננה.
אלי אפללו
אני אומר את זה לחיוב ולא לשלילה.
היו"ר שלום שמחון
כן, חבר הכנסת אפללו, כבוד השר ישמע אותך.
אלי אפללו
כן, השר נכנס כרגע לדיון והוא ישמע אותנו. עיינתי בפרוטוקול: אנחנו חברים בארגון הזה באופן אוטומטי, ואין לנו שום ניגוד אינטרסים, להיפך: יש לנו אינטרס לקדם את זה. זאת היתה הערת ביניים כי אנחנו שנינו מאותו אזור.
היו"ר שלום שמחון
עכשיו הצטרף אלינו השר לתשתיות הלאומיות. בשבילו אחזור על הדברים שנאמרו. אמרתי שיש הסכמה של הוועדה המשותפת לוועדת הכספים ולוועדת הכלכלה לפצל את החוק הזה. יש שני טעמים לכך שזהו פיצול ולא ביטול: אנחנו חושבים שהרשויות צריכות להישאר; אנחנו חושבים שצריך להשיג את הכסף התקציבי כדי שהרשויות האלה יתקיימו.

ביקשנו מחברת הכנסת פולישוק-בלוך לרכז עבודה על הפרויקטים של הרשויות לפיתוח הגליל והנגב. מהנתונים היא הגיעה למסקנה שהרשויות זקוקות לתקציב של 10 מיליון ש"ח – 5 מיליון ש"ח לכל רשות. בכוונתנו לפצל בניגוד לעמדת הממשלה.
קריאה
...
היו"ר שלום שמחון
הכול מוזמן על ידי האוצר, בחייכם. אתם יודעים שבצהריים יש דיון בעניין מקורות; אז הם מזמינים את נחמיה שיכתוב מאמר.
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
הגעתי לחברה טובה.
אבשלום וילן
ברוך הבא, כבוד השר.
מלי פולישוק-בלוך
השמיצו אותו?
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
אין לי שום דבר נגד חברתו של חבר הכנסת וילן ושר החקלאות לשעבר שמחון, הכול בסדר.
אבשלום וילן
יושב-ראש הוועדה ואני כבר רגילים לקבל בכל כמה חודשים תמונה עם מה שנציגי האוצר שופכים לו. זה יגיע לערוץ 2.
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
אני רוצה שיהיו מים בישראל.
אלי אפללו
יש לנו דברים אחרים, בואו נתמקד בהם. בכל הכבוד.
היו"ר שלום שמחון
שגיאה שלי, סליחה.
אלי אפללו
אכניס לכם עוד שלושה-ארבעה דיונים מהר מאוד.
היו"ר שלום שמחון
מר אפללו, ידידי, אני חוזר לנושא.

על כל פנים בכוונתנו שהרשויות יישארו במשרד התשתיות. שנית בכוונתנו שתהיה תוספת תקציבית לרשויות. אנחנו מציעים לפצל את הסעיפים, בניגוד לעמדת הממשלה, מהסיבה הפשוטה שאם בוועדת הכספים לא יתווסף כסף לתקציב של הרשויות לפיתוח הגליל והנגב אנחנו מתכוונים להעלות שוב את החוק לדיון בתחילת החודש הבא ולגרום לכך שתהיה תוספת תקציבית בלי שהחוק יהיה תקציבי. זאת כוונתנו. השר נכנס בשלב שבו סגן הממונה על התקציבים צריך לדבר. אתה רוצה לפניו?
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
לא, מי אני?
שאול צמח
לא אוסיף על מה שנאמר בדיון הקודם. אתייחס רק לדברים שנאמרו פה. קודם כול, לעניין התקציבי: אני לא יודע למה 5 מיליון ש"ח טובים יותר ממספרים אחרים; כמו שאמרתי קודם יש עמדה מסוימת של הממשלה בנוגע לתקציב שאמור להיות מושקע ברשויות. אני לא בטוח שאם יש תוספת של 10 מיליון ש"ח המקום הראשון שבו אפילו הכנסת תחשוב שיש לשים אותם הוא דווקא הרשויות האלה.
דוד טל
אילו חשבנו כך, הייתם מתחשבים בזה?
שאול צמח
אשיב עד הסוף.
דוד טל
זה בהמשך לכתבה.
שאול צמח
אני לא קראתי את הכתבה. אני לא יודע על מה אתם מדברים. אגיד את דברי עד הסוף.

לגופו של עניין, וכיוון שאני מבין את רוח הדברים של ההחלטה שהוועדה רוצה להחליט, אני חושב שאין לנו כוונה לרוקן מתוכן את החלטת הוועדה. לכן אם הוועדה תחליט לפצל ועד שלא יבוטלו הרשויות האלה, נסכים לתקצב את הרשויות לפי מה שהיו מתוקצבות בעבר.
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
טוב.
היו"ר שלום שמחון
זה כבר חשוב.
ניסן סלומינסקי
אז למה לפצל? נבטל את הסעיף הזה. הוא אמר שכל עוד הוא לא מבוטל, הם ממשיכים.
היו"ר שלום שמחון
שתהיה לנו יכולת. תהיו קצת פוליטיקאים. תאמין לי.
ניסן סלומינסקי
הוא הצהיר בשם האוצר.
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
טוב. מאוד הגון.
ניסן סלומינסקי
נאמר שכל עוד הרשויות לא מבוטלות ימשיכו לתקצב אותן. יש לנו שני העוגנים. תמיד השר יכול להזרים כספים.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו רושמים לפנינו את הודעת סגן הממונה על התקציבים שתהיה תוספת תקציבית.
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
תודה. אני מודה לו על הגינותו. במובן הזה – מאה אחוז. הפקיד אומר: הבנתי את הלך הרוח, אני מודיע שאנחנו מקבלים את העניין, הרשויות ימשיכו; המלחמה על התקציב היא לא פה, היא שם. הוא יסכים שם ל-3 מיליון ש"ח, ושם ינהלו את העניין. אני באמת מודה לך מקרב לב.
היו"ר שלום שמחון
אני מקווה שזה לא על חשבון הצהריים.
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
הוא לא בענייני המים, הוא באנרגיה. לענייני המים בא אמיר לוי, זה בסדר. לכן אני יכול להיות לארג'.
היו"ר שלום שמחון
אם כך, ברשותכם, אני רוצה להביא את העניין להצבעה.
אלי אפללו
רגע, לפני ההצבעה: אני שמח שהאוצר נענה לנו. לבקשתנו זה הגיע בשבוע שעבר לשר האוצר. ביקשנו בדיוק לפצל את זה – זה היה בהסכמת חברי סיעת הליכוד. ולהיפך, ביקשנו להגדיל כמו שסיכמנו. אז בעניין האחד סיכמו אתנו.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו כולנו יחד, אתה חייב להכניס את הליכוד? כולנו יחד, הממשלה אחת.
דוד טל
מה זה ממשלה אחת? אנחנו עם אחד.
היו"ר שלום שמחון
מר אפללו, אתה גם חבר שלי, אל תשכח.
אלי אפללו
תן לי לסכם. היום צריכה להיות לי פגישה כדי לראות מה התוספת שאנחנו דורשים, אם היא תתקבל. הפגישה היום ב-12:00.

לגבי הביטול, הגזירה לסגירה – אנחנו אחריה. נראה רק את התוספת.
היו"ר שלום שמחון
תודה. אם כך אני מעמיד להצבעה את הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה), התשס"ד-2003 – הרשות לפיתוח הנגב והרשות לפיתוח הגליל – בקשה לחלוקה לפי סעיף 121 לתקנון הכנסת.
אתי בנדלר
סליחה, באילו סעיפים מדובר? זה צריך להיות סעיפים 97-100, כולל סעיף 100. בסעיף 100 זה נציג הרשויות במועצת מנהל מקרקעי ישראל. זה קשור לעניין.
היו"ר שלום שמחון
נכון. סעיפים 97-100. אני מקיים הצבעה על הבקשה לחלוקה לפי סעיף 121.
דוד טל
רציתי להכניס כמה הסתייגויות, אבל נאמר שמוקצב לי רק מספר מצומצם של הסתייגויות.
היו"ר שלום שמחון
שישה בעד. אין מתנגדים. ההצעה התקבלה פה אחד.
ניסן סלומינסקי
אחרי ההצבעה אני יכול לומר שעל כל שקל שוועדת הכספים תשים אנחנו מצפים שגם השר ישים שקל.
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
יש לי פרויקט לביוב בהתחלויות, אצלי. אם אתה מסכים לחשבון הזה, בסדר.
ניסן סלומינסקי
זה המקום היחיד? גם תקציב משרדך יעלה אצלנו. נמצא כמה מקומות.
שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי
בוא, אתה יודע מה? קדימה.
היו"ר שלום שמחון
תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:00.

קוד המקור של הנתונים