ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 01/12/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מלחמה בסמים/7531



5
הכנסת - הועדה למאבק בנגע הסמים 1.12.03

פרוטוקולים/מלחמה בסמים/7531
ירושלים, כ"ז בכסלו, תשס"ד
22 בדצמבר, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס'
מישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים
שהתקיימה ביום ב', ו' בכסלו התשס"ד, 1.12.03, בשעה 11:00


ס ד ר ה י ו ם


הברחות סמים מהרשות הפלסטינית לישראל
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר איוב קרא
נסים זאב
יחיאל חזן
מוזמנים
משרד הביטחון

סא"ל ניר גולן, ראש ענף מודיעין ובילוש

משרד לביטחון פנים

סנ"צ עוזי עובדיה, קצין אמ"ן מחוז ש"י
רפ"ק יפעת שטיינברגר, ראש חוליית סמים

משרד הבריאות

ד"ר לטוטה בלנקה



\
יועצת הועדה
שגית אפיק
מנהלת הועדה
רחל סעדה
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ








הברחות סמים מהרשות הפלסטינית לישראל
היו"ר איוב קרא
אני רוצה לפתוח את הישיבה ולנצל את הפתיחה, כדי לומר שאחת הבעיות הקשות ביותר שמדינת ישראל מתמודדת
איתה היום, אחרי הבעיה הביטחונית, היא המאבק בנגע הסמים שבעצם המקור לרוב הגדול מהפשיעה, האלימות והמחלות. חשוב לומר זאת דווקא ביום שבו אנו מציינים את נושא מחלת האיידס שנגרמת כאמור, בין היתר, גם מהדבקות של הזרקת סמים והעברת מזרקים משומשים בין המשתמשים.

נושא הסמים לא רק נסגר במעגל הסמים, אלא זה מעגל ועוד מעגל חברתי-כלכלי, עומס של הוצאות ומשאבים למדינה ולקופת המדינה. בעצם הוכח מעל לכל ספק שהיות ואנחנו נמצאים ביום האיידס היום, שהמזרקים הללו וההזרקות והנרקומנים המכורים, הם גם נתח די גדול בסוגיה כואבת זו.

אנחנו נדון היום בהברחת סמים מהרשות הפלסטינית לתחום מדינת ישראל. הגיע אלי לועדה מידע בהקשר להברחות סמים בכל מיני שיטות ומשונות מהרשות לכיוון מדינת ישראל והיו פרסומים כביכול, שאנחנו דווקא עושים להפך. רציתי לבדוק את העובדות עם המשטרה, עם המשטרה הצבאית, מה באמת טמון בכל הפרשה הזו, מה מידת החומרה, איזה התחכמויות יש בסוגיה הזאת. אני חושב שהסוגיה של הברחת סמים מהרשות הפלסטינית, אין לי ספק שהיא קיימת, באיזה מידה היא גדולה ובאיזה קונספציה הם עושים את זה, אנחנו נשמע מכם. אבל אני לא רוצה לחשוב ולא מאמין שמהצד שלנו, אנחנו מנסים להכריע אותם דרך הפרסומים שהיו בנושא הסמים.
יפעת שטיינברגר
קודם כל דבר אחד שיהיה ברור, יש לנו פערי מידע. לפי המידע שיש לנו, הרשות הפלסטינית
לא משמשת כמקור משמעותי לסמים לעבר מדינת ישראל. סביר להניח שיש שם סמים והם מגיעים לכאן, אבל אנחנו לא יודעים על זה, זה לא מקור כמו למשל סיני למריחואנה, או דרום-אמריקה לקוקאין, זה לא ברמה כזאת. יש לנו גם בעיה עם שיתוף-פעולה מול המוסדות של הרשות וזה גם מקשה על הפעילות של משטרת ישראל. כמובן שישנם סוחרי סמים תושבי הרשות הפלסטינית שעוסקים בהברחות סמים מסוגים שונים לישראל, גם באמצעות עבריינים ישראלים-יהודים, גם באמצעות עבריינים-ערבים ישראליים וגם הם עצמם שנכנסים לתחומי ישראל, בין אם בהעדר דרך חוקית ובין אם בדרך בלתי חוקית.
היו"ר איוב קרא
מאיפה מגיעים הסמים משם?
יפעת שטיינברגר
למשל באזור רצועת עזה, יש גידולים, במואסי למשל, היו לפחות גידולים של מריחואנה ובשנת
2002 משטרת ישראל בסיוע צה"ל וכו' תפסה בערך 5 טון מריחואנה. לא ברור לנו
אם הכל היה מיועד לשוק הישראלי. יכול להיות שחלק היה מיועד לשוק הפלסטיני
עצמו, יכול להיות שחלק היה מיועד למצרים וחלק לישראל.
היו"ר איוב קרא
ז"א, נעקרו חמש טון מריחואנה שגודלו ברצועת עזה, ומה כן הצליח להגיע לשוק?
יפעת שטיינברגר
אנחנו לא יודעים בדיוק איזה מריחואנה הגיעה, מאיפה. ז"א, הרמה של הידע היא לא כל-כך
פרטנית. סביר להניח שחלק מהסמים האלה יגיעו גם לארץ לשימוש. לא אלה שנתפסו - אלא אחרים. למשל השנה, לא היו לנו תפיסות של גידולי מריחואנה במואסי. היתה תפיסה בתחילת השנה של 1.5 טון מריחואנה בדהניה.
היו"ר איוב קרא
ברשות הפלסטינית אין דין ואין דיין, ז"א, מגדלים חופשי ואף אחד לא אומר שום דבר, יש שיתוף-פעולה?
יפעת שטיינברגר
שיתוף-פעולה חסר, לוקה. בזמנו לפני האינתיפאדה בהחלט היו ניסיונות לתחילת
שיתוף-פעולה, היו כנסים משותפים. זה נגדע לאור המצב. כיום מה שברור זה שהמגדלים מנסים להסוות את הגידולים שלהם, וכיום כדי להגיע לגידולים האלה, צריך מידע נקודתי שזה בעיה היום להשיג אותו. באופן עקרוני לגבי עזה, הסמים בהחלט מגיעים לישראל לאזור הגוש ומיועדים בחלקם לשימוש ישראלי.
היו"ר איוב קרא
בעיקר הסמים ברשות הפלסטינית הם בגידולים, לא בהברחות.
יפעת שטיינברגר
זה לגבי האזור של עזה.
עוזי עובדיה
מבחינתנו כמו שיפעת אמרה, יש לנו פערים במידע. אנחנו יודעים שיש שיתוף - פעולה בין
עבריינים לבין ערבים פלסטינים. ואנחנו יודעים שיש שיתוף-פעולה בין עבריינים ישראליים לעבריינים פלסטינים. השיתוף-פעולה הוא שת"פ פורה וטוב, זה מתבטא גם ברכוש, גם בסמים, גם בכל. מבחינתנו אנחנו כמו המשטרה, אחד מנושאי ההתעניינות זה נושא הברחות הסמים. במחוז ש"י יש לנו מספר מקורות בנושא הזה שאנחנו עוסקים אתם בנושא הסמים. השיתוף פעולה עם הרש"פ מה שהיה בעבר הרחוק, לפני חמש-שש שנים, היה שת"פ פורה. אני זוכר שישבנו ב-D.C.O ברמאללה, עם האחראי על הסמים ברשות הפלסטינית. היום אין שיתוף-פעולה בתחום הזה של הסמים. אנחנו יודעים גם על שת"פ עם חיילים שקונים סמים מפלסטיניים. אנחנו בשת"פ מלא עם מצ"ח עושים פעילויות בתחום הזה.
היו"ר איוב קרא
אתה יכול לתת לנו אח"כ סקירה על חיילים שקונים מהפלסטינים ולא להפך. כי יש לנו אשמה
כאילו אנחנו מוכרים.
עוזי עובדיה
מספר דוגמאות של תפיסות סמים שתפסנו בתחומי מחוז ש"י בחודש אוקטובר האחרון עפ"י
מידע בזמן אמת על סוחר סמים מוכר, שמתכוון להגיע לעזרייה באזור מישור אדומים עם כמות גדולה של סמים. הוא הגיע והוא נתפס עם 18 ק"ג של מריחואנה שהיו מיועדים לעזרייה. אנחנו יודעים שיהודים נכנסים לעזרייה וקונים סמים. עשינו מספר פעילויות בנושא הזה. לבוא ולהגיד שזה יזום, לא הייתי אומר, אבל זה נמכר גם לפלסטינים.

בפעילות מג"ב עפ"י מודיעין שלנו באזור שרקייה, שזה אזור מעלה אדומים-עזרייה גובל לכיוון חברון, נתפס סוחר סמים מחברון שברשותו 4 ק"ג של מריחואנה. בפעילות יזומה שלנו בתוככי העיר מעלה אדומים, נתפס 1.260 ק"ג של מריחואנה מחולק למנות אצל תושב מעלה-אדומים, שבחקירתו אמר שקנה את זה מבדוקאי שאנחנו מכירים אותו מעזרייה. היו לנו עוד שתי תפיסות באזור חברון שזה באל-חדאר נתפס 1 ק"ג של מריחואנה. ובקסבה בחברון נתפס עוד 1 ק"ג מריחואנה. לבוא ולהצביע שזה היה מיועד ליהודים, לא הייתי עושה את זה כהכללה. גם אצל הבדואים מהנגב בסוף 2002, תפסנו 12 ק"ג מריחואנה. בדואי מהנגב שהתכוון להעביר אותם לסוחר פלסטיני מאזור חברון, תפסנו את זה באזור שימעה (שזה באזור תחנת העיירות לכיוון כביש דהרייה-חברון) הסמל שהיה על השקית הבהיר שזה ממצרים.

לשאלתך, אתה ביקשת שנבדוק את הסיפור שהיה עם בלשי משטרת בנימין. התבקשנו לתת תשובה בעניין שבלשי משטרת בנימין עצרו צעיר פלסטיני בן 25 חשוד שעסק בסחר סמים. בחיפוש בביתו בכפר קטן סמוך לכביש 443, נתגלו 2.5 ק"ג מריחואנה וכן אקדח. העצור עצור עד תום ההליכים. לגבי האקדח, מ14.10.03- האקדח הזה הועבר למעבדה לבדיקת נשק. בגלל העומס שיש במעבדה, אני כרגע לא יכול לתת תשובה, אם זה שימש לפעילות חבלנית או לא. ברגע שיהיו תשובות מהמעבדה - נשמח להעביר את התשובות לועדה.
היו"ר איוב קרא
מה אתם יודעים על המצב ההפוך?
עוזי עובדיה
לנו לא ידוע על תופעה כזאת.
היו"ר איוב קרא
זה סתם פרסומים?
עוזי עובדיה
כן.
ניר גולן
אני אתחיל מהסוף. לא מוכר לנו בשום אופן מידע על מכירת סמים מתוך צה"ל אל גורמי הרשות.
הפעם הראשונה שזה עלה, זה אגב הועדה והפרסומים שהיו. זה לא משהו שמוכר מהעבר.
איתן גורני
אבל הפוך?
היו"ר איוב קרא
לחיילים וככלל?
ניר גולן
לגבי חיילים, מדובר כאן במקרים בודדים, חד וחלק, של רכש סמים ע"י חיילים. לרוב מדובר
בשעות שלאחר הפעילות, לא בזמן שירותם הצבאי, מסוחרי סמים של פלסטינים. מדובר כאן בכמויות קטנות, לרוב לשימוש עצמי, לא מדובר כאן בכמויות מסחריות. אבל המקרים פה הם באמת מקרים בודדים, הם לא משקפים איזושהי תופעה או מגמה, צריך לומר את זה על השולחן.
היו"ר איוב קרא
האם כבר הועמדו החיילים בסוגיה הזאת?
ניר גולן
בחלק מהמקרים, כן. ביחס לסוגיה הכללית, גם הברחות מרשות אל תוך גבולות המדינה, אנחנו
לא מכירים משום שאנחנו גם אוספים מודיעין ביחס לנושא הזה. זה תחום שנמצא יותר במגרש של משטרת ישראל. במקום שבו יש מעורבות כזו או אחרת של איש צבא, אז אנחנו נכנסים לסוגיה הזו. גם מנתונים שיש לנו, אנחנו למדים על כך שברשות יש ללא ספק כמויות לא מעטות של סמים שנכנסות בין היתר מגבול מצרים. לאחרונה הגיע מידע ממשטרת ישראל שמדבר על המנהרות, שהם גם משמשות לצורכי הברחת סמים, מעבר לעובדה שזה נתיב העברת אמל"ח. שת"פ של עבריינים ישראליים עם עבריינים מהרשות מוכר לנו ממקרים של נשק ואמל"ח ובסופו של דבר גם בסמים. זה אף פעם לא או זה - או זה. לא ביחס לחיילים ואיזשהו מסחר ממוסד שמתבצע למי משני הכיוונים.
אורי אסטליין
הנחת העבודה של הרשות היא בעצם שתופעה מהסוג הזה לא קיימת, אבל ישנה זליגה מסוימת
של סמים מהרשות הפלסטינית לתחומי מדינת ישראל. יש מקרים ספורים שבהם יש גם קשרים אישיים בין עבריינים ישראליים לעבריינים מהצד השני. התפיסות הגדולות שיפעת הזכירה קודם, זה תפיסות שהיו תפיסות יזומות עפ"י מידע שהגיע.

לצערנו בשלוש השנים האחרונות שיתוף-פעולה זה נותק. מבחינתנו המשרד האזורי של כח המשימה של האו"ם בסמים נמצא בקהיר, וקשה לומר שמשמה יש לנו שת"פ. ברור לנו לגמרי שמתוך אזורי סיני ותחומי הרשות הפלסטינית יש זרימה של סמים. אנחנו מניחים שחלק גדול מהסמים נצרך שמה, וחלק גם מיועד להברחות למדינות אחרות. אנחנו לא מכירים את זה כתופעה.
איתן גורני
אני רוצה להתייחס לשיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינית בניגוד למה שעוזי אמר, על
שיתוף-פעולה טוב בין עבריינים, שאותו אנחנו מכירים. אני רוצה לומר שגם העבריינים עובדים בשני הכיוונים, גם הסמים נוסעים בשני הכיוונים. כמו שיש הכנסות סמים מהשטחים לארץ, יש גם הכנסות סמים מהארץ לשטחים. כלומר, כמה העבודה הולכת בסדר.

בזמנו, לפני האינתיפאדה, כמעט אחרי האינתיפאדה הראשונה, התחיל שיתו"פ מאוד פורה בין הרשות למלחמה בסמים לבין הרשות למלחמה בסמים הפלסטינית. הם הקימו רשות מגבילה לרשות שלנו ועבדנו יחד במרובה, אנחנו, הרשות הפלסטינית, הרשות הירדנית והרשות המצרית. היה כנס בבית-לחם שבו הם האשימו אותנו שאנחנו מסממים את הגדה, והכנס כמעט התפוצץ וכמעט נעלבנו והלכנו הביתה. בסופו של דבר נשארנו. אחרי זה היו עוד שני כנסים נוספים, ובכנס האחרון שהיה לפני פרוץ האינתיפאדה, היה שיתוף-פעולה והיו שם אנשים, ממצרים ומירדן, והיו בו בכירי השלטון הישראלי, משרד המשפטים, משרד התמ"ת, מכס, משטרה. וסוכם על שיתוף-פעולה עצום בטיפול בשיקום, במניעה ובאכיפה. היו גם ניצבים של המשטרה. ועם פרוץ האינתיפאדה כל העסק התפורר.

אין להם היום שום גוף מרכזי שמתעסק בסמים, אין להם גם גוף שעוסק במחקר, אין שום מושג על מה צריכות הסמים ואיזה סמים צורכים. מה שאנחנו יודעים, הם ניסו ללכת יחד איתנו לטיפול בשיקום וזה נעצר. ניסינו להראות להם וגם קצת לעשות יחד עבודת מניעה, זה גם כן נעצר. מבחינתנו בתחום הזה של המלחמה בסמים, אף פעם לא התעסקנו בפוליטיקות. ניסינו לעבוד איתם גם בהמשך, אבל לא הצלחנו.

החיילים בגבול מצרים השתמשו בסמים במהלך התפקיד שלהם, אתה לא הזכרת את זה ואולי תוסיף על זה כמה מילים. כי אנחנו לא יודעים מה מקורות הסמים.
ניר גולן
זה לא קשור לסוגיה הזאת.
איתן גורני
גם את זה טוב לדעת. כי הפחדים שלנו הם מן ויאטנמיזציה של הסכסוך פה, כאשר יהיה
אינטרס לגורמים בשטח, פשוט לתת סמים לחיילים שלנו כדי שיעבדו תחת השפעת סמים וזה יוריד את הערנות שלהם. כי אני לא צריך להגיד לכם, מה זה חייל שנמצא תחת השפעת סמים, יוצא למארב או נוהג, לוקח באוטו חברים שלו בנגמ"ש או משהו כזה. באחת ממסעות הפרסום שאמרנו, חייל תחת השפעת חשיש - הוא שוכב ומזיז עם הרגליים את המשקפת, אז אמרו לנו, שאנחנו הוזים, שאנחנו חולמים. הורדנו את התשדיר הזה, כי אמרו, זה לא ריאלי. אבל הנה אתם רואים שזה כן ריאלי. זה מאוד חשוב. אני אומר לצה"ל ולמצ"ח, לראות שסמים לא יחדרו ע"י פעילות בשטחים לתוך צה"ל ולתוך חיילים בפעילות מבצעית.
היו"ר איוב קרא
אני מודאג מהויאטנמיזציה שדיברת, שאנחנו נהפוך להיות ויאטנם מס' 2. עם כל הכבוד,
המשטרה עסוקה באלף ואחד דברים, בעיקר נושאים ביטחוניים ונושא הסמים לעת עתה נדחק לקרן זווית. אני מודאג מעצם גילויים של שטחים והשמדת טונות של סמים. אני מעריך שבסופו של דבר נכנסים לכאן סמים, כמויות, אפילו הייתי אומר, גדולות. זו הערכה שלי. וזה שאין דין ואין דיין שם, להפך, זה מפתה מאוד ללכת ולגדל היום סמים. זה מקור הכנסה, שיכול להיות בלתי רגיל.
עוזי עובדיה
בשנת 1991 נתתי הרצאה בועידת המודיעין של הקונגרס האמריקני למעורבות הסורית וסחר
הסמים בלבנון. ואז הראנו שארגוני המחבלים, זה לא רק חיזבאללה, כל מי ששולט בלבנון לדורותיו מתעסק בסחר בסמים כדי להרוויח כסף.
היו"ר איוב קרא
יש לי הרגשה שאם אנחנו לא נכה בזה עכשיו וכמה שיותר מוקדם - אנחנו נמצא את עצמנו
במצב כמו בקעת הלבנון בתוך הרשות הפלסטינית. למה? כי מה איכפת לי לגדל בדונם כרוב, אחד המיליונרים הגדולים איך התחיל בלבנון לגדל סמים. אני שמעתי את זה כשהייתי בלבנון. היה לו דונם אדמה שגידל בו כרוב. ואז הציעו לו לגדל בתוך הכרוב את הסמים. אח"כ היו מייצאים את זה לחו"ל. פתאום מחמור התחיל לנסוע על מרצדס. זה סיפור אמיתי. כל הארגונים בלבנון זה מקור ההכנסה המרכזי שלהם, זה סמים. הדימוי שלהם בעיקר מהשליטה על מקורות הסמים בבקעת הלבנון.
יפעת שטיינברגר
גם באפגניסטן.
היו"ר איוב קרא
השאלה הנשאלת עכשיו, האם הרשות הפלסטינית לא תהיה עכשיו ואני מעריך שכבר ניצוצות
קיימים של מקור הסם למדינות שונות בעולם, לא רק בישראל. אני מעריך שבעזה יותר קשה לשלוט, אבל עד כמה וכמה מדאיג אותי שקל מאוד להבריח סמים ועד כמה וכמה שהם מגדלים, זה מפתה כי זה זול יותר. עוד מעט לא יהיה צורך להביא מלבנון, אם יגדלו פה - זה הרבה יותר זול מהם.
נסים זאב
יש הערכה לגבי יהודה ושומרון?
היו"ר איוב קרא
אין הערכות של כמויות, אבל נתפסו הרבה הברחות. הכל פרוץ בעצם. כשתהיה הגדר, אולי
זה ימנע, גם זה בספק.
איתן גורני
אם הזכרת את לבנון, אני גם אומר את זה לצבא, צריך מאוד להיזהר, היו לא מעט חיילים שהעבירו
סמים בתוך כלי רכב צבאיים.
היו"ר איוב קרא
מה אתם חושבים שצריך לעשות, מה הראיה שלכם לקונספציה הזו שיכולה להתפתח.
אנחנו עסוקים בביטחון, אחרי הביטחון, שיהיה שלום, אנחנו נמצא את עצמנו בביצה של סמים ואנחנו גם נמצא את עצמנו פה בג'ונגל של שדות ויאטנמיות של סמים.
יפעת שטיינברגר
יש פה ג'ונגלים מעבר לגבול בסיני. אני לא יודעת אם הם יכולים לגדל שם ג'ונגלים של מריחואנה.
היו"ר איוב קרא
בסיני אפשר לגדל?
יפעת שטיינברגר
כל המריחואנה שנצרכת בארץ, המקור שלה הוא בסיני.
אורי אסטליין
מה שניתן לעשות ואנחנו משתדלים לעשות את זה גם באמצעות משרד החוץ וגם באמצעות מה
שנקרא "הקשרים שלנו עם ועדת השרים של האו"ם שיושבת באו"ם זה לערב את האו"ם בנושא הזה. צריך לקחת בחשבון שזה גוף שיושב על תקציבים של עשרות מיליוני דולרים, ועדת הסמים של האו"ם. הבעיה שלנו שהמרכז שלהם פה באזור הוא בקהיר והם קונים מה שמוכרים להם בקהיר. המצרים מספרים שהם נלחמים והם שורפים והם חורשים וכו'. במציאות העגומה אנחנו יודעים, הם אולי הם שורפים שדה אחד - אבל מסביבו צצים עוד 4-5 שדות.
יפעת שטיינברגר
היה דיון על הברחה דרך הגבול הדרומי והשנה יש תפיסות מאוד גדולות בעקבות מידע.
היו"ר איוב קרא
אנחנו נעשה סיור.
אורי אסטליין
אנחנו מדברים על כניסה לאזור רצועת עזה שבעצם מי שיכול להיות העיניים והמשושים שלנו
זה רק הנציגים של האו"ם, כי להם יש כניסה לשם.
היו"ר איוב קרא
האם הם יודעים על החומרה שבדבר?
אורי אסטליין
הם יודעים. רק השבוע שלחנו נציגה שלנו לועדת האו"ם בוינה שהיא העלתה את הנושא הזה.
איתן גורני
ישראל קיבלה מעמד בועדה האזורית, ישראל קיבלה מעמד של חברה פעם ראשונה, ואנחנו
הולכים להכניס הרבה יותר מרץ בכל נושא העבודה הבינלאומית שלנו, גם בעזרת האו"ם וגם עם מדינות אירופה. אבל כמו שאורי אמר, המשרד בקהיר די רדום. דווקא המנהל של המשרד היה אצלנו לפני שנתיים והיו חיבוקים ונישוקים, הוא איש נורא נחמד אבל לא חרוץ גדול.
נסים זאב
ז"א, התחנה היא סיני, רצועת עזה ויהודה שומרון, ישראל.
יפעת שטיינברגר
לאו דווקא, סיני ישר לארץ. אולי אתם צריכים הרצאה בנושא נתיבי הברחת סמים לישראל.
היו"ר איוב קרא
חשבתי שאני אצא רגוע מהישיבה, עכשיו אני מודאג מאוד.
יפעת שטיינברגר
מה שאנחנו מנסים להגיד שהרשות בהחלט יכולה להיות עוד מקור לסמים, אבל שלל מדינות האזור,
יש לנו את לבנון מצד אחד, את ירדן כמדינת מעבר ואת מצרים.
היו"ר איוב קרא
אם תשאלי אותי - זה כמו הבעיה הפלסטינית בשבילי. עם כולם אני אגמור חוזה שלום, איתם
לא - גם בנושא סמים. כי למה - זה בתוך תוכנו. אם המצב יישאר כמו שהוא היום, זה יותר מסוכן לי להילחם בסמים, כי אין גבולות.
יפעת שטיינברגר
מה שמצער בעניין הזה של הסמים, שבין אם זה גבול שלום ואם זה גבול של מלחמה, זה עובר.
היו"ר איוב קרא
מאוד חרה לי שראיתי שמאשימים את ישראל בעיתונות בערבית, אני ראיתי את זה, כאילו אנחנו
מוכרים להם סמים.
איתן גורני
היתה ידידות נפש עם ראש הרשות שלהם, אחד האנשים של ערפאת, ידידות לא רק פורמלית,
היינו נוסעים לרמאללה למטה הזה שאחר כך פוצצו אותו עם פצצה של טון, היינו שם ואחרי הדיונים היתה חאפלה בתוך המקום, והם היו מביאים אוכל ובערב כשהיו לנו הכנסים, אז היו הולכים למועדון לילה, וכל הפרקליטים של ישראל ושלהם. התפתחה מערכת אישית וזה נורא קל לעבוד כשאתה מכיר. כל העסק הזה נחרב, לא נשאר מזה זכר. אם יהיה כאן שקט - יצטרכו לבנות את הכל מחדש ואפשר.
היו"ר איוב קרא
אני מקווה שהאופטימיות שלך תתגשם. הלוואי שמחר בבוקר יהיה מזה"ת החדש שתהיה על
הפרק, אבל אני באמת חושב בגלל הסיטואציה שמדברת עליה המשטרה, שאנחנו מדברים על טונות של חשיש ומריחואנה וכו'. השאלה מה אנחנו צריכים להמליץ ולעשות למערכת, כדי לעזור. משטרת ישראל חסרת אונים פה - ואני מבין אותה.
ניר גולן
צריך לזכור שבגבולות של שלום הסחר בסמים לא מצטמצם, להפך, הוא הולך וגדל. אנחנו רואים מה
קרה בלבנון מאז יציאת כוחות צה"ל מלבנון. הרבה יותר פשוט להגיע לגדר לזרוק, אין כוחות צה"ל בדרך, נגמר הסיפור.
נסים זאב
מה ההערכה שלכם, בכמה זה גדל?
ניר גולן
אנחנו יודעים על עליה של עשרות אחוזים בהיקף של מעורבות חיילי צה"ל בהברחות סמים
בשנתיים האחרונות. הנתון המדויק הוא 62%. אנחנו הכוונו את האיסוף לשם, זה לא שבהכרח יש כאן מגמה של גידול, השקענו יותר משאבים ויותר מאמץ באיסוף בנקודה הזאת.
היו"ר איוב קרא
היו מעורבים בקניה של צריכה פרטית, או בכלל גם בנושא הגידולים?
ניר גולן
בהברחה ובסחר.
יפעת שטיינברגר
על מה מסחריים, כדי לדעת 62%, אם זה חמישה מקרים?
ניר גולן
לא מדובר כאן במאות - מדובר במקרים בודדים ואנחנו מדברים על סדרי גודל של 15-20 אנשים
בפרק הזמן הזה. אבל עדיין מדובר כאן בעליה.
יפעת שטיינברגר
62% זה נתון מפחיד. לא שזה טוב - אבל זה אחרת.
נסים זאב
הרשות לא מעורבת בעידוד מכירת הסם, כי זו רשות טרוריסטית.
ניר גולן
אני יכול להגיד שבצפון ביחס לחיזבאללה, החיזבאללה מאוד מעורב.
היו"ר איוב קרא
האם היו אזרחים תושבי הארץ, בגידול, בסחר?
עוזי עובדיה
לא שידוע לי. חיילים לא היו מעורבים בגידול. מה שהוא ניסה להגיד, לדוגמא, חייל שגר בקרית
ארבע ירד מעבר לכביש, יש סוחר ערבי, ירד אליו קנה קופסא של מריחואנה וחזר הביתה.
יפעת שטיינברגר
גם בקטע של המואסי שמדובר על הטונות. קודם כל צריך לשים את הדברים בפרופורציות. הטונות
האלה נתפסו בעקבות מידע נקודתי ולא ברור איזה חלק מהסמים האלה באמת היה מיועד לארץ. יכול להיות שחלק גדול היה מיועד להיות כמצרך ברשות.
היו"ר איוב קרא
אני מודאג מעצם הגידולים ברשות הפלסטינית.
יפעת שטיינברגר
אבל אז היתה מעורבות של ישראלים שנכנסו בשביל להוציא את הסמים החוצה לישראל.
לא בגידול עצמו - בסחר, בהברחה.
אורי אסטליין
אם ניקח בחשבון, בסיני יש 100 טון מריחואנה בשנה. הנחת העבודה שיפעת דיברה עליה קודם,
שהגידול הזה שהיה עליו מידע נקודתי, היה משהו יוצא דופן. אנחנו לא מקבלים מידע כאלה שיש כרגע שם יבול חורף ויבול קיץ בתוך הרצועה עצמה. אבל ברור לגמרי שהגבול ההוא כולל החופשיות בין הגבול של הרשות הפלסטינית לגבול המצרי, מאפשרת לו להיות גם אזור מעבר לסמים אחרים.
איתן גורני
אחד הדברים שהייתי מבקש שהועדה תכניס לסיכום, זה הנושא של העלאת המודעות של גופי
המחקר, גם במשטרה וגם בצבא. כי אחד הדברים שבלטו כאן, שאף אחד לא אמר שאין, כולם אומרים ויודעים שיש, לא יודעים כמה, ז"א פערי המידע. איפה מגיעים פערי המידע? כאשר נושא הוא לא בראש סדר העדיפויות, אז הוא לא גם בראש סדר העדיפויות של הגופים שאוספים מידע, מודיעין של המשטרה, מודיעין של המשטרה הצבאית. לכן אני חושב שמאוד חשוב שכאן תהיה גם קריאה לגופי המודיעין של המשטרה והצבא וגופים אחרים שמסתובבים בשטח, חייבים להקדיש ולהעלות את רמת המודעות ואת רמת ההתעניינות ולהפוך את הנושא הזה לאחד מהנושאים המועדפים באיסוף מידע.
עוזי עובדיה
גם מינהל אזרחי.
יפעת שטיינברגר
נושא הסמים נמצא בשיח הלאומי של מדינת ישראל, רק שהוא נמצא בתחתית השיח הלאומי
וזה היחס אליו.
היו"ר איוב קרא
לא. אני חושב שבתקופה האחרונה דווקא מקבל כותרות, אבל עדיין בקרן הזווית.
איתן גורני
אנשים לא מבינים את החשיבות ש50- ק"ג מריחואנה יכול להיות יותר מסוכן מאקדח. נכון
שהוא לא יורה בראש - אבל הוא הורס הרבה אנשים.
עוזי עובדיה
אין לנו ספק שהאקדח שנתפס אצלו - יתכן שהאקדח ניתן לו ותמורת זה בא עבריין ישראלי
או עבריין אחר, ולקח סמים. אי אפשר להפריד. זה גם ברכוש גנוב, הוא יכול להביא לו רכוש גנוב מהארץ לשטחים ויקבל סמים תמורת הרכוש.
היו"ר איוב קרא
המעניין בכל הסוגיה הזאת שאנחנו שרפנו טונות של סמים ולא הורגש שום סחר או שיתוף פעולה
בין הרשות הפלסטינית לבין ישראל, אלא נתפסו אנשים על כמויות בתוך שטח B או שטח C. לא שמו יד על כמויות אדירות, שמו יד על כמויות בשטח.
יפעת שטיינברגר
בשביל לעשות כזאת עבודה - צריך להיות שם, במארבים. זו משימה שהיא כמעט בלתי אפשרית.
עוזי עובדיה
כשם כשאנחנו נכנסים, המשטרה, ואנחנו נכנסים פה ושם, נכנסים בתוך נגמש"ים של צה"ל עם צה"ל, בשביל ליירט או להביא איזה גונב רכב שהיו עליו סמים, או איזה רוצח שמסתובב שם, אנחנו בתיאום יחד עם צה"ל מבצעים פעילות.
היו"ר איוב קרא
בקיצור, זה ויטנאם מס' שניים. לסיכום, קודם אנחנו נפנה למשרד הביטחון, למינהל האזרחי,
למשטרת ישראל וכל הגורמים שקשורים במלחמה בסוגיית הסמים, ונבקש להירתם למלחמה בסוגיית הגידול של הסמים ברשות הפלסטינית, כולל סחר לישראל וגם לכל מקום ובתוך יו"ש וחבל עזה.
נסים זאב
הייתי מבקש לכלול את השב"כ.
היו"ר איוב קרא
לרבות השב"כ. אנחנו רואים בחומרה רבה מציאת שטחים עם טונות של סמים שנכחדים ומושמדים.
אנחנו מחזקים את משטרת ישראל בגילויים הללו. אבל מאידך אנחנו מודאגים מעצם העובדה שאין סימנים אפילו של הברחות בכמויות של הסמים המגודלים ברשות הפלסטינית. אנחנו רואים ברשות הפלסטינית התפתחות של ויאטנמיזציה. הועדה תפנה למשרד החוץ ולרשות למלחמה בסמים, על-מנת שיפנו לועדה למלחמה בסמים באו"ם, כדי להתריע על סוגיה חשובה זו. אנחנו פונים למשרד הביטחון ומבקשים לפעול למיגור התופעה של שימוש בסמים בשטח הרשות הפלסטינית. אנחנו נערוך סיור ומעקב גם ברשות הפלסטינית וגם בחבל עזה בעניין הזה. אנחנו נקיים ישיבה מיוחדת בקרוב על הברחות סמים לישראל.

תודה רבה לכולם.









הישיבה נ נעלה בשעה 11:54

קוד המקור של הנתונים