ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 11/11/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/7405



2
ועדת הכלכלה – 11.11.2003

פרוטוקולים/כלכלה/7405
ירושלים, ז' בכסלו, תשס"ד
2 בדצמבר, 2003

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 87
מישיבת ועדת הכלכלה
שהתקיימה ביום שלישי ט"ז בחשוון התשס"ד, 11.11.2003, שעה 10:00

ס ד ר ה י ו ם

מימון נסיעות החיילים והשוטרים בקווי הרכבת – בית-שמש ראשל"צ
נוכחים
חברי הועדה: שלום שמחון – יו"ר הועדה
רוחמה אברהם
אבשלום וילן
דוד טל
אליעזר כהן
מלי פולישוק בלוך
מוזמנים
מאיר ניצן – ראש עיריית ראשון לציון
דניאל וקנין – ראש עיריית בית-שמש
שלמה אליישר – מנהל אגף תכ"ל, משרד התחבורה
הראל בלינדה – אגף התקציבים, משרד האוצר
יוסי שניר – מנכ"ל רכבת ישראל
ויקטור בר-גיל – משרד הביטחון
שלום אאט – משרד הביטחון
נצ"מ ציונה דר – המשרד לביטחון פנים
מנהלת הועדה
לאה ורון
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ
היו"ר שלום שמחון
אני פותח את ישיבת הועדה.

ההצעה לסדר היום של הועדה היא של ח"כ דוד טל, אשר גם יפתח את הדיון והצטרפה אליו ח"כ רוחמה אברהם.

האמת היא שהנושא שעומד על סדר היום, יש בו לא מעט הפלייה. הגיעו פניות רבות של חיילים, וחלקם אפילו מיחידות שבדרך כלל לא נוהגות להתלונן בהן. נדמה לי שנוצרה פה איזושהי הפליה, שאני לא יודע אם מתכוונים להשתמש בנו כועדת כלכלה כדי להביא לפתרונה, ואם מישהו ממשרד הביטחון חושב שבדרך הזאת הוא ישיג תקציב יותר גדול ממה שקיים עכשיו.

אני מבין שמבחינת הנתונים כפי שהם נכונים להיום, עלות הקו ממודיעין ראשון לציון לתל-אביב הוא בסדר גודל של 2.5 מיליון שקל לשנה.

אני בטוח שכפי שמשרד הביטחון עושה עבודה מצויינת על הגדר, גם הקו בין ראשון לציון לבין תל-אביב לא יהיה מיותם מחיילים וגם לא יגרום למצב שנוסעים לבאר-יעקב ולמקומות אחרים כדי להגיע בתל-אביב. על כל פנים, הציפייה שלנו היא שאנחנו נמצא איזשהו פתרון סביר לעניין הזה, שיאפשר לחיילים מאזורים האלה להגיע כמו כל חייל אחר ללא הפלייה, כי אין שום הבדל בין חייל מראשון לציון לבין חייל מכפר סבא או מכל מקום אחר.

לאחר שחבריי בועדה יציגו את העניין, אנחנו נשמח לשמוע קודם את דבריהם של ראשי העיר ולאחר מכן גם את דבריהם של כל הגורמים הנוגעים בדבר, גם ברכבת וגם במשרד הביטחון.
דוד טל
אני מודה ליו"ר שלום שמחון שהואיל להעלות את הנושא הזה על סדר היום. תחילה ברצוני לקדם בברכה את ראש עיריית ראשל"צ הנבחר ואת ראש עיריית בית-שמש הנבחר, ולברכם בהמשך עשייה והצלחה.

לראש עיריית ראשל"צ היה יד ורגל בכל הקשור להקמת תחנת "ראשונים" בראשון לציון, וזאת אני יודע כתושב ראשון לציון.

רכבת ישראל החליטה בתחילה נובמבר להפסיק את היתר נסיעה ללא תשלום לחיילים בקו בית-שמש ראשון לציון, כאשר כל יתר הקווים האחרים בעצם נותרו פתוחים. היו"ר שלום שמחון דיבר פה על הפלייה, ואני חושב שכל הקווים צריכים להיות נעדרים כל הפלייה.

אם היו באים אליי ממשרד הביטחון ואומרים שבגלל שהמצב כעת הוא מאוד קשה ואין כסף 'כולם לא נוסעים בחינם וכולם רק בתשלום', הייתי יכול להבין שיש בזה היגיון כשאין להם כסף. אבל כשמדובר בסכומים כפי שצויין קודם 2.5 או 3.5 מיליון, המושגים הם ממש קטנים.

צריך לזכור שהרכבת אינה שופעת ומלאה בנוסעים, שאין לה אף מקום אחד נוסף, הרי יש לה תשתיות. הרי כל ההיגיון מאחורי כל הנושא הזה של הנחת התשתיות זה כדי לקרב ולקצר את כל המהלכים האלה. אז האם ניתן לחייל מראשל"צ שייסע לתל-אביב במשך שעה וחצי מטרמפיאדה לטרמפיאדה או מאוטובוס לאוטובוס, במקום להגיע לשם תוך 20 דקות? הרי התשתית של הרכבת נמצאת, וזו רכבת שיוצאת לדרכה עם מקומות ריקים. זה אבסורד והדעת לא מקבלת את זה ואני חושב שהכנסת חייבת לטפל בנושא הזה, כי לא צריך לטרטר את החיילים מראשון לציון או מבית שמש שירוצו לבאר יעקב ומשם ייסעו לתל-אביב.

אני לא יודע להציע מאין יבוא הכסף, אני מוכרח לומר שדיברתי אתמול עם השר מאיר שיטרית במשרד האוצר כדי לנסות ולמצוא את ה- 2.5 מיליון שקל, הוא לא הבטיח לי דבר אבל הוא בודק את האפשרות הזאת. לדעתי כרגע קודם כל כולם צריכים לנסוע, לאחר מכן שינהלו את המלחמה לא על גבם של החיילים ויגיעו להסדר כזה או אחר, כל הסדר יהיה מקובל עליי בין אם כולם לא ייסעו או בין אם כולם ייסעו. אני חושב שצריך לטפל בזה, ולא להשאיר את המצב כפי שהוא, כי זוהי הפלייה חמורה.
רוחמה אברהם
גם אני כרגע תושבת ראשון לציון וברצוני לברך קודם כל על היוזמה של הדיון הזה, אני חושבת שדווקא בתקופה הכלכלית הקשה הזו הוא מחוייב המציאות ובהמשך אסביר למה.

ברצוני גם לברך ולאחל הצלחה לשני ראשי הערים שנבחרו בשבוע שעבר.

בשבוע שעבר נחרדתי כאשר פתחתי את העיתונים, וראיתי שישנה החלטה לעשות "חיילים סוג א'" ו- "חיילים סוג ב'". כל אלה שאמורים לנסוע מבית-שמש או ראשל"צ לתל-אביב, ייסעו בתשלום בעוד שהיתר פתורים מתשלום.

בדקתי את העניין, ואני מבינה שיש פה איזושהי מגמה של רכבת ישראל מול משרד הביטחון, לקחת את כל הקווים החדשים ולהפסיק לסבסד אותם לחיילים. זה לא רק הקו הזה, אלא אני חושבת שיהיו עוד קווים. כל קו חדש שיתווסף לרכבת ישראל, אם אנחנו נאפשר זאת היום, הם יטענו שחברת הרכבת עוברת להיות חברה פרטית ועלויות הסבסוד האלה הן מאוד יקרות. אני מניחה שאני גם אקבל ממר ויקטור ברגיל תשובה, שיש אמצעי תחבורה לחיילים שהם בקווי אוטובוס של אגד, אז שייסעו בתחבורה החלופית במקום להשתמש ברכבת.

אני חושבת שבנושא הזה, במיוחד כאשר מדובר על חיילים, כולנו כאן צריכים להתאחד מאחורי העניין הזה ולקטוע אותו בעודו באיבו ולא לתת לכך כלל שום סייג של מחשבה שבנושא של החיילים אפשר לעשות איפה ואיפה.
אבשלום וילן
אני אמנם לא גר בראשל"צ או בבית-שמש, אבל לפני שבוע פנתה אליי קבוצת חיילים, 76 חתימות, והם שאלו אותי 'מה זה?'. אני אמרתי להם שהדיון עולה בועדת הכלכלה ושלא יסתבכו עם מאבקים ציבוריים. הועדה תדון בנושא בהיבט הציבורי וכפי שאמר כאן קודם דוד טל, או כולם או אף אחד, אבל אין להפלות בין החיילים שבמקרה הם גרים באזור בית-שמש או ראשל"צ.

החלפתי דברים בנושא עם מנכ"ל משרד הביטחון, ואני מאוד מקווה שיימצא פתרון ושהרכבת ומשרד הביטחון יגיעו להסכמה,אבל על פניו זה פשוט בלתי סביר שמי שבמקרה גר בבית-שמש או בראשון ישלם עבור נסיעה ברכבת, ואם הוא מתגורר בנגבה ונוסע לקריית גת הוא לא ישלם.
מלי פולישוק בלוך
אני מצטרפת לדברי חבריי, משום שכפי שאמרה רוחמה אברהם, זהו פתיח לכך שכל קו חדש יהיה בתשלום ואנחנו צריכים לעצור זאת לפני שזה יהיה מאוחר.

אם יש לי כאן את ההזדמנות להציג את המצב בפני סמנכ"ל משרד הביטחון, אני אומרת לך שההפליה בין החיילים היא יותר גדולה לא רק ברכבת, משום שכאן אני חובשת את הכובע של אמא של חייל, שנדרש לנסוע במונית כי הצבא לא מספק לו אמצעי כדי להגיע לבסיס שלו, כך שגם זה קיים.

אני מציעה שתעשו סדר כיצד אתם מסיעים את החיילים, ולא לאחר שחייל נחטף אלא לפני.
מאיר ניצן
ברצוני קודם כל לברך את חברי הנבחר.

היה ידוע מראש, כבר למעלה משנה, שמועד פתיחת הרכבת הוא בספטמבר 2003 ומחודש מרץ ידענו את התאריך המדוייק, 13.9.2003. לא היתה שום בעיה, לא למערכת הביטחון ולא לרכבת ישראל, לארגן את הנושא ואת המשא ומתן. אין שום סיבה שבעולם שחיילים הממלאים פקודת מטכ"ל, שאומרת להם לנסוע ברכבת או בתחבורה הציבורית ללא תשלום, וביום מסויים אחד מודיעים להם 'ממחר אתם מפסיקים לנסוע'. זה לא מתקבל על הדעת, זה לא הגיוני וזה לא אנושי.
אומרים להם
"יש לכם תחלופה, מה עשיתם קודם?", מה עשו קודם כאשר לא היה המבנה הזה של הכנסת, האם היא לא פעלה במקום אחר? כאשר למשרד הביטחון לא היה את הקריה, האם הוא לא פעל במקומות אחרים? יש מצב שצריך להיות שוויון בין חיילים או חיילות, ועובדה היא שבמשך חודשיים מה- 13 לספטמבר ועד ה- 1 בנובמבר, יצאו כ- 13,000 נסיעות של הרכבת מכיוון ראשל"צ לתל-אביב או לכל הארץ ולכיוון ראשל"צ.

אני רוצה לומר לכם שגם אני קיבלתי מכתבים מחיילים בבסיסים שונים בארץ, כאשר חלקם היו צריכים להגיע עד עכו, ואמרו להם לנסוע באוטובוס עד תל-אביב ומשם לקחת רכבת ועוד "פטנטים" כאלה. שוכחים מה החייל סוחב איתו, כולל נשק וכולל ציוד. אני רואה בזה מחדל ניהולי, שאותו לא צריך לגלגל על החייל. יש ויכוח לגיטימי, שישלמו לפי אוטובוס או כל דבר אחר, אבל לא יכול להיות שחייל בראשל"צ, יידרש לנסוע באוטובוס כאשר יש לו קו רכבת. זה לא מתקבל על הדעת ואני לא מוכן לקבל זאת בשלווה, כי זו פשוט הפלייה שאין לה מקום.

מה שחשוב זה לא מה שאנחנו חושבים, אלא מה החיילים חושבים ותשמעו מה הם מדברים. אני לא נמנה על הקיצוניים ואני לא מאלה שמשתתף בהפגנות, וכשהחיילים אמרו שהם רוצים לקיים הפגנה ביקשתי מהם לתת לי לטפל בזה כפי שצריך, אבל גם זה יגיע. למה אנחנו צריכים להגיע למצב הזה, עם שני מוסדות ממשלתיים? חייבת לבוא ממשלת ישראל וכנסת ישראל ולהכריע בנושא.

אני דיברתי גם עם יו"ר הדירקטוריון של רכבת ישראל, וגם עם מנכ"ל וסמנכ"ל משרד הביטחון, אבל שום דבר לא עזר. כל אחד מהם אומר, "זו לא הבעיה שלי". הניכור הזה שמגלגלים זאת על החייל, פשוט מקוממת אותי. לאיזו רמת ניכור הגענו, כשאנחנו רואים רק את המוסד שלנו ולא רואים את מי אנחנו צריכים לשרת ומי משרת אותנו.
היו"ר שלום שמחון
אתמול פגשתי את השר מאיר שטרית, והוא אמר שהיה דיון עם משרד הביטחון על הקיצוצים בתקציב, ומשרד הביטחון הציג בפניו תמונה נוראית של מה יקרה אם יהיה קיצוץ של 4 מיליארד שקל. השר שטרית אמר לי שבסיום הדיון הוא אמר להם: אני מציע שאת כל מה שאמרתם, אני אתן לכם על זה 6 מיליארד שקל ובלבד שאנחנו נוריד את הדברים האחרים.

בסה"כ מדובר פה ב- 2.5 מיליון שקל מתוך 120 מיליון שקל שאתם משלמים לרכבת ישראל.
מאיר ניצן
אני רוצה לסיים את דבריי ולומר, אני מוטרד לא רק מההפליה אלא מדרך החשיבה שמותר לעשות דבר כזה, ולא חשוב אם מדובר ברכבת ישראל או משרד הביטחון, על חשבון שוויון לחיילים ולא לחוש בזה. אני מדבר על חבריי הטובים שעם חלקם שירתתי בצה"ל, איך הם הגיעו לרמה הזאת?
קריאה
מי המציא את "הרעיון" הזה, ואיך הגענו לזה?
מאיר ניצן
זה רעיון שבא מתוך מחלוקת בין שני גופים, רכבת ישראל ומשרד הביטחון.

הם אומרים לי 'עכשיו אנחנו בודקים', אבל אני לא חושב שצריך לבדוק עכשיו כי היה מספיק זמן לבדוק קודם. אם לא בדקתם עד עכשיו, זה המחדל שלכם ועליכם לשאת בהוצאות האלה. כאשר תסיימו את הבדיקה ותדאגו לשוויון, אני אשתתף כמו כולם.
דניאל וקנין
קודם כל ברצוני לברך את ראש העיר הנבחר של ראשל"צ.

לא אחזור על הדברים שנאמרו כאן שבהם כולנו מסכימים, אבל ברצוני לומר בכל זאת מספר משפטים.

אני בלמתי כל מיני "מלחמות" יהודים, והפגנות ועיתונות ועורכי דין ובתי דין ומה לא?, וכאן אמרתי שאין לי צל של ספק שמדובר בטעות. אני מקווה שחבריי היושבים כאן יבינו שהיתה פה טעות קשה. את הטעות הזו יש להפסיק לאלתר, ועוד היום יש לאפשר ומייד לכל החיילים לנסוע.

אינני נכנס כעת לבעיה למי יש יותר למי פחות ולמי לקצץ, זה לא יהיה מקצועי וגם לא יהיה מכובד מצידי לקבוע זאת לאף אחד, אבל אין לי שום צל של ספק שלחיילים אסור לעמוד כאן בתווך.

ברצוני להוסיף משפט נוסף, מאחר ושמעתי פה רמז בנושא ואני מקווה שלא לזאת היתה הכוונה. אני מסתכל גם על תקציב של שנת 2004, ושאף אחד לא יחשוב להגיש הצעה שאומרת: בשנה הבאה בואו "וניישר" את כולם. על החיילים לשמור על הזכות הזאת שניתנה להם, חינם אין כסף. אין צורך להרבות במילים, כך שהראייה חייבת להיות ברורה שלא יהיה פתרון גם בשנת 2004, והחיילים חייבים להמשיך חינם אין כסף.

אני מודה לכל חבריי בועדה שאכן העלו את הנושא על סדר היום אני רק מקווה שנצא מכאן בהחלטה שלאלתר, ויפה שעה אחת קודם, אחרת לא יהיה נעים לאף אחד מאיתנו. כולם אומרים שזה לא נורמלי, זה לא טוב וזה לא הגון, וחבל להוציא עוד כספים במקום שאין צורך.
היו"ר שלום שמחון
אדוני מנכ"ל הרכבת, האם אתה יכול לתת לנו נתונים לגבי הסכמים שלכם עם משרד הביטחון בעניין: כמה אמור משרד הביטחון לשלם עבור הקו הזה, מתי נודע לכם שלמשרד הביטחון אין כוונה לממן את הקווים האלה, האם זה היה הרבה קודם או ביום בהיר אחד סמוך מאוד, והאם עדיין מתנהלים מגעים ביניכם לבין משרד הביטחון.

לפני כן, האם מה שחל כרגע על משרד הביטחון בקו הזה, מתייחס גם לגבי אנשי משטרה?
יוסי שניר
כן. אנחנו למעשה "הלבשנו" את השוטרים ואת אנשי השב"ס על החוזה הזה.

לנו יש חוזה עם משרד הביטחון מה- 14 בדצמבר 2001, שבו מפורט שהחיילים ייסעו חינם ברכבת ישראל, כאשר עם העברת הכרטיס המגנטי של תעודת חייל או הצגת תעודת חוגר בקופה החייל מקבל כרטיס נסיעה ברכבת ומשרד הביטחון מחזיר לרכבת את תשלומי הנסיעות, שהרי באף מקום אין נסיעות חינם ברכבת גם מבחינת החוק והתקנות, כך שמשרד הביטחון מחזיר לרכבת ישראל 80% ממחיר הכרטיס ו- 20% זו הנחה, והיום זה כבר 22% הנחה כי ב- 1 בספטמבר נוספו 2%, זאת אומרת שכיום כרטיס חייל זה 78% מכרטיס רגיל וזה מה שרכבת ישראל מקבלת ממשרד הביטחון.
היו"ר שלום שמחון
כך זה גם לגבי השוטרים?
יוסי שניר
אותו הדבר, לגבי השוטרים והשב"ס.

סעיף 4 לחוזה אומר, שכל הקווים עד לחתימת החוזה ב- 14 לדצמבר 2003 נכללים בהסכם הזה, על אף האמור בסעיף 3, לגבי הקווים החדשים שייפתחו לאחר חתימת הסכם זה, התשלום יותר רק לאחר קבלת אישור המשרד לכך מראש ובכתב. זאת אומרת, לגבי כל קו חדש משרד הביטחון צריך לתת אישור.

קו רמלה נפתח בפברואר השנה, קו כפר-סבא נפתח במאי השנה, אלה קווים חדשים ולאחר ההסכם הזה לא היו שום בעיות וקיבלנו את האישור. לגבי קו ראשל"צ ולגבי קו בית-שיש, כמובן שגם פה הלכנו לדיונים ונתנו לנו אישור למשך חודש וחצי להמשיך עד שנראה מה קורה ואחר כך קיבלנו מכתב שלא יאוחר מה- 26.10, להפסיק עם הסעות החיילים ברכבת בקווים ראשל"צ ובית-שמש. במשך חודש וחצי החיילים נסעו ואנחנו קיבלנו עבורם את התשלום.
היו"ר שלום שמחון
כמה עלה החודש וחצי הזה?
יוסי שניר
בקו ראשל"צ, נסעו בספטמבר 7,000 חיילים הלוך וחזור ובאוקטובר 13,000 חיילים. בקו בית-שמש, נסעו בספטמבר 3,000 חיילים הלוך וחזור ובאוקטובר קרוב ל- 5,000 חיילים.
היו"ר שלום שמחון
מה העלות החופשית של הדבר הזה?
יוסי שניר
עלות היא כ- 200,000 עד 230,000 שקל לחודש.
היו"ר שלום שמחון
כמה משלם לכם משרד הביטחון עבור כל השירות בכל הארץ?
יוסי שניר
קרוב ל- 120 מיליון שקל בשנה. אני רק רוצה להזכיר, ששליש מהנוסעים ברכבת ישראל הם חיילים וחיילים מעדיפים לנסוע ברכבת מסיבות כאלה ואחרות, זה השירות הטוב ביותר והאהוב ביותר על החיילים.
היו"ר שלום שמחון
יש לך גם פילוח לפי משטרה וצבא?
יוסי שניר
יש פחות שוטרים שנוסעים ברכבת, נדמה לי שבסה"כ יש כ- 4,000 שוטרים.
ציונה דר
אני לא מייצגת את האגף התקציבי של המשטרה, אבל אני אגע גם בעניין זה, משום שבעצם אנחנו מלכתחילה לא פתחנו את שני הקווים בית-שמש וראשל"צ לנסיעה של שוטרים, מאחר וכאשר שהודיעו לנו שהקווים האלה נפתחים וזה היה רק בחודש אוגוסט השנה, מצבנו התקציבי היה כזה שלא יכולנו להרחיב את ההתקשרות הזאת לחלוטין.

בישיבה שלי עם הממונה על חטיבת הנוסעים בחודש ספטמבר, ביקשתי לשוב ולבחון את ההנחה של רכבת ישראל להסדר עבור המשטרה, משום שאנחנו מקבלים 20% ואנחנו יודעים מה מקבלים במקומות האחרים, ומצב התקציבים שלנו היה מאוד קשה משום שאנחנו התחלנו את ההסדר עם הרכבת "בקטן", ואט אט הביקוש הפך להיות כל כך גדול שהכפלנו את התקציב וכך נכנסנו למצב של גירעונות.
קריאה
הם לא חזו את הביקוש של השוטרים לנסיעה ברכבת.
ציונה דר
נכון להיום, שוטרים לא נוסעים בקווים ראשל"צ ובית-שמש ואנחנו לא פתחנו את הקווים האלה מלכתחילה משום שאמרנו שאין לנו תקציב לעניין הזה.

ביקשנו מהנהלת הרכבת לבחון מה הן האפשרויות, הרי אנחנו דיברנו בעיקר על התקשרות של X, ובעצם הגענו ל- X+הרבה יותר, ביקשנו מהם לשוב ולבחון את ההסדר הזה. נציג הרכבת שישב איתי בדיון, דיבר על הצגת הנושא בפני דירקטוריון הרכבת וחזרה אליי, מאז דיברנו עוד פעם ולא קיבלתי שום התייחסות לבקשה הנוספת שלנו, ידענו שאנחנו לא מסוגלים לעמוד בהתקשרות הזאת ולכן לא פתחנו את שני הקווים האלה לשוטרים.
אבשלום וילן
מצבכם הוא כוחות הביטחון? כלומר אם שוטר נוסע באוטובוס מראשל"צ לתל-אביב, אתם מכסים זאת עבורו?
ציונה דר
לנו יש הסדרים של התקשרויות גלובליות עם כל חברות התחבורה הציבורית ברחבי הארץ.
היו"ר שלום שמחון
אבשלום וילן מתכוון לכך שאמנם לא נכנסתם לקו הזה, אבל אם שוטר בכל זאת נוסע ברכבת ומגיש את הקבלה האם הוא מקבל עבורה החזר?
ציונה דר
לא, אבל תמורת הצגת תעודת מינוי הוא נוסע חופשי באוטובוס, וזאת גם אם הוא לא לובש מדים.
קריאה
את הכסף הזה מחלקת פרט ממילא מוציאה.
ציונה דר
אנחנו מוציאים עבור הסדרים אחרים, אבל העלות של ההסדרים האחרים לא דומה לעלות הרכבת, שהיא הרבה יותר יקרה פר נוסע.
היו"ר שלום שמחון
האם את מייצגת פה גם את שירות בתי הסוהר?
ציונה דר
שירות בתי הסוהר הוא בעצם הנספח של ההתקשרות שלנו, ובדרך כלל הם "האח הקטן" שמצטרף.
היו"ר שלום שמחון
אבל הם נוסעים בחינם בקו הזה?
ציונה דר
נדמה לי ששירות בתי הסוהר נוסעים בחינם בכל הקווים, כי לשירות בתי הסוהר אין בעיה תקציבית כל כך קשה כמו למשטרה.
יוסי שניר
ברצוני לסיים את "ההצגה", זה מבחינת שני הקווים שלגביהם הודיעו לנו שלא נקבל תשלום עבור הסעת החיילים, ומאחר ואנחנו חברה ממשלתית, אין לנו אפשרות להסיע אנשים ללא תשלום.
היו"ר שלום שמחון
עד כמה העובדה שלא ייסעו 13,000 מראשל"צ ו- 5,000 מבית-שמש, הופכת את הקו הזה ללא רווחי?
יוסי שניר
כהערה כללית, שום קו ברכבת הוא לא רווחי. רכבת היא לא דבר רווחי אלא נושא שהוא מסובסד.
קריאה
רכבת לא מתאזנת גם במשתנות?
יוסי שניר
לא בהשקעה ולא בטיפולית, וזאת בכל העולם ולא רק בישראל.
קריאה
אם אתה מקזז את ההשקעה, אתה כן מאוזן.
יוסי שניר
תפעולית אני לא, התמיכה היא על סובסידיה של 130 מיליון שקל בשנה תפעולית. לכן התמחור של הנסיעות בקווים האלה הוא תמחור שנעשה על ידינו ועל ידי משרד התחבורה, שהרי משרד התחבורה בעצם מפקח על המחירים, והסכם הסובסידיה שיש לנו כרגע מהממשלה ונחתם כרגע על ידי הממשלה, לוקח בחשבון את התמחור הזה של כרטיסי הרכבת כולל ה- 20% או ה- 22% הנחה של משרד הביטחון והמשטרה, ואלה המחירים. כל מחיר או כל דבר אחר, כמובן יעלה את התקצוב.
היו"ר שלום שמחון
אם אני מבין נכון, אז בהנחה שמחר בבוקר מישהו "ישתגע" ויגיד 'חיילים לא נוסעים בכלל ברכבת הזאת', אז הגירעון שלכם היה 250 מיליון שקל בשנה?
יוסי שניר
120 מיליון + 130 מיליון, סה"כ 250 מיליון שקל שהממשלה היתה צריכה לשלם, על מנת לקיים את הרכבת.
ויקטור בר-גיל
שר הביטחון עושה עבודה גדולה מאוד ומעמיקה מאוד בתחום מערכת הביטחון בצה"ל, ואני חושב שעל זה צריך לתת לו את מלוא ההערכה ומלוא הכבוד.
היו"ר שלום שמחון
לפני כן רציתי שתתייחס לעוד נתון, אני מבין שחלק מהחיילים שנוסעים בקווים של ראשל"צ ובית שמש, התחנה הסופית שלהם היא בתל-אביב, ואני מניח שלחלקם גם אין הסדרי לינה בתל-אביב. לכן אני הייתי מאוד מעוניין שתתייחסו לעניין הזה.
ויקטור בר-גיל
יש בעיה קשה מאוד לתקציב הביטחון. אמנם לא באתי לייצג כרגע את תקציב הביטחון, אבל לאור הקיצוצים העמוקים בתוך התקציב אנחנו נמצאים במצוקה לא קטנה לאורך ציר של קצת יותר מ- 2003 ו- 2004. משק הסעת החיילים הוא 367 מיליון שקל, כאשר ההתפלגות היא כך:

171.796 מיליון הולך תשלום לאגד, וסובסידיה של עוד 196 מילון שקל, כאשר האוצר השיק את הסובסידיה הזאת על תקציב הביטחון השנה, כך שביחד תקציב הביטחון נושא עכשיו בעול של 367 מיליון שקל, רק לאגד.

רכבת ישראל 120 מיליון שקל.

היתר, כלומר חברות שזכו במכרזים באשכולות האחרים למעט אגד, זה עוד 48.665 מיליון שקל.

דן מקבל עוד כ- 43.706 מיליון שקל.

אנחנו בתקציב כזה גדול של מאות מיליוני שקלים, כאשר הרכבת לוקחת מאיתנו 23% יותר מאשר התחבורה הציבורית.

אני מנסה לבוא ולומר את הדברים הבאים: יש משק של אגד ודן, אני לא יכול לקזז כרגע משום שאין מנגנון קיזוז של אגד, אם אני עכשיו מסיע אותם לבית-שמש ולראשל"צ, אני לכאורה צריך להוריד מאגד את הכסף הזה. אגד אומר: 'להיפך, אתה צריך לשלם לי עוד כמה מאות מיליוני שקלים יותר, כי אני מפעיל את התחבורה הציבורית כגלובלי וכגלובלי אני לא יודע למדוד קו כזה או אחר'. סוגייה שלכאורה היא פשוטה, אבל היא מהווה בעיה קשה מאוד בתחום ההתמודדות עם אגד.

לקחנו צוות שבראשו עומד שלום אאט, שלא מזמן השתחרר מהצבא בדרגת אל"מ שתפקידו בצה"ל היה מפקד מרכז הובלה, בוגר כלכלה ומינהל עסקים, כאשר בצוות שלידו עומדים כלכלנים ומשפטנים וגורמים אחרים בצבא, וכל זאת כדי לבחון את כל המשק הזה של 367 מיליון שקל.

יכול להיות מצב שנפסיק לנסוע ברכבת ויכול להיות שניסע רק ברכבת ונקזז קווים כאלה ואחרים. כך שלפני בחינת המשק לא ניתן להעביר נתונים, למרות שיש לנו נתונים אבל הם עדיין לא נתונים מנותחים כדי להעבירם לכנסת.
היו"ר שלום שמחון
אבל באופן תיאורטי, כאשר אתה מחליט שבראשל"צ ובבית שמש לא ייסעו ברכבת ויש להם אלטרנטיבה של אוטובוס, זה מה שאתה כנראה חשבת קודם, שחסימת הרכבת תעלה את חלקם על אוטובוס.
ויקטור בר-גיל
אני לא חשבתי כלום, אני יצרתי תהליך של תשלום לרכבת כדי שהרכבת תמתין עד שאנחנו נעשה הערכת מצב קצת יותר מעמיקה בנתונים.
היו"ר שלום שמחון
אני לא מניח שבמשרד הביטחון, מישהו מתכוון שחיילי צה"ל יעברו על פקודות מטכ"ל, לכן אמרתי שאני מניח שאם חסמת לחייל בראשל"צ או בבית-שמש את האפשרות לעלות לרכבת, החלטת שהם יעלו על אוטובוס ולכן החלטת את אחד משני הדברים: או את האפשרות שאגד יספוג את זה כי אתה מעלה להם את כמות הנוסעים, או שאמרת 'אני אעבוד על אגד', אין אפשרות אחרת.
ויקטור בר-גיל
קודם כל, לא ביטלנו את התחבורה הציבורית.
קריאה
אבל הם נסעו קודם בתחבורה הציבורית, כך שאם אתה לא מאפשר להם אתה לא פוגע באגד אלא אתה משאיר את המצב כפי שהוא.
ויקטור בר-גיל
אתה משלם גלובלית, כך שזה לא משנה אם הם נוסעים או לא נוסעים באגד. אבל מראש אני אומר, שלא אסרנו על החיילים ולא אמרנו לאגד שהחיילים לא ייסעו בתחבורה הציבורית. שימשיכו לנסוע, כפי שהם עשו זאת עד היום.

אני מציע, לתת לנו את האפשרות לבחון את עצמנו מחדש ואז נוכל לבוא לועדה בעוד כחודש ולהציג את הנתונים ואת ההחלטות שאנחנו נקבל לאור כל המצב הזה.
רוחמה אברהם
ועד אז, יישאר המצב כפי שהוא.
ויקטור בר-גיל
אני לא יודע מאיפה לשלם 3.5 מיליון שקל, כאשר את אומרת שעוד אפשר לקצץ מתקציב הביטחון. אני משלם גם לאגד וגם לרכבת, וזה דבר אבסורדי. אנחנו צריכים להגיע לאיזושהי נקודת איזון כאשר נקודת האיזון תגיע לאחר שנבחן את כל המשק הזה.
היו"ר שלום שמחון
אני מאלה שמעריכים מאוד את העבודה המקצועית שאתה עושה בנושא הגדר וגם בנושאים אחרים, ואני מתייחס למה שאתה עושה באופן רציני. אם נניח היית אומר כאן באופן תיאורטי, שהניסוי הזה של החודש וחצי נמשך ואתם בודקים את עצמכם אז אני יכול להבין את זה, תעבדו עוד חודשיים זה עוד 500,000 שקל או 750,000 שקל, אבל אתה לא עשית זאת אלא אתה הפסקת ואמרת 'עכשיו אני בודק'. קודם נתת חודש וחצי, עכשיו הפסקת ואתה אומר 'אני בודק'. אני חושב שאם היית בא ואומר, 'אנחנו לוקחים לעצמנו חודשיים או שלושה לצורך בדיקה ובשלושת החודשים האלה אנחנו נמשיך עם הרכבת בהסדר זמני', אז אנחנו נקיים את דיון בועדה בעוד חודשיים ונראה מה הבדיקות שלכם, אבל בינתיים שהחיילים יוכלו להמשיך לנסוע.

בוא ולא נהיה תמימים בדבר שמסכימים עליו כל חברי הכנסת, שתדעו שתקציב המדינה הוא לא קדוש ובועדת הכספים הם ילכו בדיוק על אותו סעיף שאתם לא רוצים שייגעו בו, הם יורידו 2.5 מיליון שקל ויעבירו אותם לפינה. כבר עשינו את הדבר הזה בעבר, ולא היתה פה קואליציה או אופוזיציה בעניין הזה. הרי לא מדובר פה במאות מיליוני שקלים, ובועדת הכספים זה יעבור תוך 5 דקות באותו רגע. בסה"כ צריך להיפגש עם יו"ר ועדת הכספים ביחד עם חברי ועדת הכספים, וזה מה שיקרה.

לכן אני אומר שהפתרון שאתה מציע, וחשוב עליו בינתיים, כל עוד יש ניסוי מתמשך אז זה סביר, אבל כל עוד אתה אומר 'אנחנו לא נוסעים אבל בודקים'.
דוד טל
מר בר-גיל, אתה אמרת שלא חשבתם על זה קודם. המערכת היתה צריכה לחשוב על זה קודם, וזה "מחדל" של המערכת שלא חשבה מבעוד יום למצוא את הפתרון לדבר הזה.
ויקטור בר-גיל
איזה פתרון? הרי יש את התחבורה הציבורית.
דוד טל
מה שאתה רוצה לעשות מהיום ועד עוד חודש או חודשיים, היית צריך לעשות זאת מהיום לפני שנה ולקבל החלטה כזו או אחרת. אבל אתה אומר עכשיו: אני מוכן לבחון את הדבר ולחזור לועדת הכלכלה בעוד חודש או חודשיים. אבל עד עוד חודש או חודשיים חברי הכנסת הנמצאים כאן, מבקשים שהחיילים ימשיכו לנסוע ברכבת.
ויקטור בר-גיל
אולי לא הסברתי נכון, הסובסידיה ב- 196 מיליון שקל שמשרד התחבורה שילם ישירות לאגד, ולא דרך מערכת הביטחון, כאשר השיקו את זה למשרד הביטחון אנחנו עכשיו בוחנים את המשק הזה מחדש והוא בעייתי. אתה שם לב לבעיות הכספיות שיש במשק הזה, במונופולים למיניהם.
הראל בלינדה
אני רק אומר את הדברים הבאים: אני חושב באמת שבמשק כל כך גדול של מאות מיליוני שקלים, ראוי לבחון אותו מפעם לפעם.
היו"ר שלום שמחון
אבל למה צריך לבחון אותו על הגב של החיילים? אני מתפלא על הרגישות שלכם, למה אי אפשר לעשות תוך כדי תנועה ובאופן מתמשך? למה צריך להגיד לחיילים האלה, אל תיסעו?

הרי אם לאבא של אותו חייל מראשל"צ או מבית-שמש היה כסף לשכור לבן שלו דירה בתל-אביב, הוא היה עושה זאת אבל כנראה שלאבא הזה אין כסף.
הראל בלינדה
אני חושב שזה חשוב שמשרד הביטחון במשק כל כך גדול, בודק שוב את החוזים שלו גם עם אגד וגם עם הרכבת, ומנסה לבחון אם אפשר לשפר, זה גם תוצאה מהמצוקה התקציבית שקיימת במשרד הביטחון ובכל תקציב המדינה, אבל אולי בכל זאת אפשר לעשות איזשהו הסדר זמני. אבל מעצם העניין שהמשרד נכנס לבדיקה של 300 ומשהו מיליון שקל ובודק אם אפשר לייעל שם את המערכת, המהלך הוא מהלך חשוב.
ויקטור בר-גיל
תיקון קטן, כי הנתונים לא אומתו, סה"כ המשק הוא 580 מיליון שקל.
רוחמה אברהם
אני חושבת שראוי ונכון, בתקציב של קרוב ל- 600 מיליון שקל, לעשות בו איזושהי התייעלות מסויימת אבל אני לא מתכוונת בשום אופן ובשום צורה לעשות את ההתייעלות על גבם של אותם חיילים, במיוחד כשאנחנו עושים "סלקציה" של חיילים סוג א' וסוג ב', אם הוא נוסע עד ראשל"צ הוא כן משלם ואם עד תל-אביב אז הוא לא משלם. עד עכשיו, אני בעצמי לא הצלחתי להבין, מתי הוא משלם ומתי הוא לא משלם.

אני מציעה שהם יבחנו את הדברים האלה שוב ויבואו לועדת הכלכלה בעוד חודש או חודשיים, אבל בינתיים שלא יעשו שום דבר אלא ישאירו את המהלך הזה מבלי לנגוע בשום חייל. במידה ולא יימצאו מקורות תקציביים, אני כחברה בועדת הכספים וביחד עם חבריי פה, נשמח להעלות זאת שם לדיון ונמצא מקורות תקציביים אחרים.
אבשלום וילן
בזמנו כאשר אנחנו היינו חיילים, נסענו בטרמפים ועוד לא שילמו עבור תחבורה ציבורית. לאחר מכן, היו פיגועים וחטיפות חיילים וכו' וממשלת ישראל לדורותיה, קיבלו את ההחלטה שהחיילים ייסעו בתחבורה הציבורית. בלי להיכנס לפוליטיקה, ברור לגמרי שרק בעקבות עסקה כזאת החשיפה של חיילי צה"ל בדרכים גדלה. הרי זה לא משנה מי יושב בממשלה, כי בסופו של דבר בעתיד הקרוב אני מניח, שכל הממשלות לא ייתנו לגעת בזה שההסעה של החיילים תתנהל כסדרה.

זה 100% אם רוצים לבדוק את יעילות המערכת, לקחתם אל"מ שהשתחרר מצה"ל הקמתם צוות וזה מצויין, אבל הבעיה היא שנכנסתם פה לאיזו פינה ששום בר דעת מסוגל לקבל אותה. יכול להיות שיחליטו שלחיילים יותר נוח ברכבת, אבל הרכבת יותר יקרה לנו ב- 23%, אז יגידו שמה- 1 בינואר 2004 חיילי צה"ל לא נוסעים יותר ברכבות אלא הם יחזרו לאוטובוסים, דבר שהוא יותר זול.

ההערכה שלי היא, שזה לא בר ביצוע כי כמו שאמרו פה: החייל שלי, מעדיף לעשות שמיניות באוויר ולנסוע ברכבת וכל ההסברים ידועים. לכן אני מניח שהזעקה תהיה כזאת, שזה לא יעבוד.

כחבר בועדת התקציב והביטחון וגם חבר בועדת הכספים ובועדת הכלכלה, אני אומר לכם שאפשר לבדוק את המודלים של החיסכון, וההתחכמות של משרד האוצר האם מעבירים לתקציב הביטחון את הסובסידיה כמיטב דרככם בקודש, הרי על תקציב הביטחון כבר "זרקו" את הכל, האם זה הגיוני כלכלית לשים את סבסוד התחבורה דווקא בתקציב הביטחון?
הראל בלינדה
רק בגלל זה, פתחו את הנושא.
אבשלום וילן
זו כל הזמן הראייה הגזברית שלכם ולא הראייה הכלכלית. גם ישבתי בנושא עם שר האוצר, שהוא בוגר M.I.T בעל תואר שני במינהל עסקים, בגישות יסוד תעשה הפרדה בין תפיסה כלכלית לתפיסה פיננסית שהרי כל בעל עסק עושה את זה.

אדוני סמנכ"ל משרד הביטחון, אני מציע שתפתרו את הויכוח הזה ביניכם. היו"ר שלום שמחון, רמז לך בעדינות מה שיקרה. החיילים האלה כבר הבוקר אמרו לי שהם פנו כבר לבג"צ, וביקשתי מהם שירדו מהבג"צ ויתנו לי לגמור את הנושא בצורה מסודרת.
היו"ר שלום שמחון
אני הצעתי לנציג האוצר הראל בלינדה שעד אשר תסתיים הבדיקה ככל שתארך, אם זה חודשיים או שלושה, משרד התחבורה משרד הביטחון ומשרד האוצר ישתתפו בעלות התקציבית של הקווים ראשל"צ ובית-שמש. אני חושב שיש בזה היגיון וזה גם נכון, וזה גם לא הרבה כסף לשלושת המשרדים. הסעיף של תמיכה במצרכי יסוד, שממנו באה ההשתתפות בתחבורה הציבורית, כמו בעניינים אחרים הוא תקציב של מיליארדים ולא תקציב קטן, ואני משוכנע לחלוטין שמשהו נשאר בו לחודשיים הבאים.

אנחנו נקציב את הנושא הזה בזמן, אבל אני חושב שאי אפשר עכשיו לשלוח פה את חברי הכנסת החוצה, בלי מצב שמודיעים לחיילים האלה שהם יכולים לנסוע ברכבת. בסה"כ לא מדובר פה בסכומים גדולים, אם הבדיקה תיקח להם חודשיים אנחנו נקבע כבר עכשיו שב- 1 בינואר 2004, הם יחזרו אליי עם הבדיקות והפתרונות, אולי זה ייקח חודש נוסף. לאחר החודש הנוסף האוצר יוכל להגיד, שאם הם לא מסיימים זה יהיה רק על משרד הביטחון, אבל חייב להיות פה משהו שנותן איזשהו היגיון.

אני מקבל את ההודעה שהבעיה היא לא כסף, ואני מקבל את ההודעה שצריך להפעיל לחץ על משרד הביטחון כדי שהם יסיימו את הבדיקה כמה שיותר מהר. יותר מזה , כאשר הבנתי מויקטור בר-גיל את הסכומים של ה- 600 מיליון שקל, אין ספק שיש שם "שומן" גדול. אני אפילו לא נכנס לנושא של בדיקת העניין, זה ברור לגמרי שבבדיקה נכונה הכסף הזה יימצא בתוך המערכת והרבה מעבר לזה.

אני חושב שאם אנחנו מדברים פה על סדר גודל של 250,000 או 300,000 שקל בחודש, ונציג האוצר הראל בלינדה יוכל לתאם עם משרד הביטחון ומשרד התחבורה, ואני יכול לעזור אצל החברים הרפרנטים בעניין הזה גם כדי למצוא את הסעיף התקציבי, שכידוע אני מכיר אותם היטב, אני בטוח שאנחנו נמצא את הפתרון. אם הפתרון הזה נראה לכם, אנחנו יכולים לסכם בהצעה הזאת את הישיבה וניפגש פה בעוד חודשיים כדי לשמוע מה קורה.
קריאה
זה אומר שממחר החיילים יכולים לחזור לנסוע?
רוחמה אברהם
מהיום, למה ממחר?
היו"ר שלום שמחון
אני רוצה להגיע להסכמה.
ויקטור בר-גיל
אצלנו יש מבנה ארגוני היררכי מאוד ברור, וצריך את שעות אחה"צ כדי לדבר עם המנכ"ל על העניין הזה.
רוחמה אברהם
ממה שהבנתי מדברי היו"ר שלום שמחון, זה איזשהו צעד שנועד לכופף את מערכת הביטחון. זאת אומרת, שהכל בסדר וזה לא עניין של כסף.
היו"ר שלום שמחון
אני לא רוצה לכופף אף אחד, אני רוצה להגיד מה אנחנו מציעים.

ועדת הכלכלה מציעה, שכל עוד נמשכת הבדיקה שמשרד הביטחון עושה בנושא הנסיעות, תימשכנה נסיעות החינם של החיילים בקווים ראשל"צ ובית-שמש.

ועדת הכלכלה ממליצה שבתקופת הבדיקה, יישאו בעלויות הנסיעה של החיילים בקווים האלה, משרד האוצר משרד הביטחון ומשרד התחבורה.

אנחנו מציעים שהגורם המתאם של העניין יהיה משרד האוצר.

כשר בממשלה, אני הייתי נעלב אם מישהו היה מבקש ממני 100,000 שקל ולא הייתי יכול להגיד כן. דרך אגב, גם הייתי מרשה לפקידים שלי להתחייב על סכומים כאלה, כמובן שהכל בהתאם לחוק.

בכל מקרה מר בר-גיל, אנחנו לא נוציא את ההודעה הזאת בטרם תחזור מהממונים עליך. אבל אני אומר לכם בכנות, שאני מציע לכם להגיד כן.
ויקטור בר-גיל
האם האוצר מסכים?
היו"ר שלום שמחון
האוצר לא אמר שהוא מתנגד.
הראל בלינדה
אני חושב, ואני מניח שויקטור בר-גיל יסכים איתי, שהבעיה היא לא בעיה של 200,000 שקל לחודש הקרוב, אלא היא בעיה של חצי מיליארד שקל, שמנסים לפתור אותה בצורה מערכתית ומסודרת. אם משרד הביטחון רוצה שהחיילים האלה ימשיכו לנסוע בחודש הקרוב או אם הוא לא רוצה, הוא יכול להחליט כי משרד הביטחון יודע להסתדר עם 200,000 שקל. זאת לא בעיה של ארגון מקורות ל- 200,000 שקל, גם ויקטור בר-גיל יכול. השאלה היא איך ניגשים לזה, משרד הביטחון מנהל את הדיון הזה בצורה שבה הוא רואה לנכון, והוא צריך להחליט איך להמשיך.
היו"ר שלום שמחון
אני אמרתי שלא מבקשים פה משהו קבוע, אלא רק עד סיום הבדיקה.
אבשלום וילן
הבדיקה נעשית, הצענו לך כמשרד מרכז לפתור את הבעיה, הרי אף אחד לא רוצה את "הבושה" שבית המשפט העליון יכריע בנושא, יש וויכוח, תיקחו קצת אחריות ותנו לו לסיים את הבדיקה, פעם אחת תתפסו מנהיגות.
רוחמה אברהם
אני רוצה להוסיף להצעת ההחלטה, .."הקווים של ראשל"צ ובית-שמש, ו/או כל קו אחר שאמור להיפתח בתקופה הזו, עד לסיום הבדיקה".
שלמה אליישר
במחלוקת שבין משרד הביטחון לבין משרד האוצר, לנו אין תקציב סמיכות.
היו"ר שלום שמחון
זה לא לעניין, אנחנו לא ביקשנו משהו גורף אלא עד סיום הבדיקה. כאשר תסתיים הבדיקה, נחזור הנה ונדון בנושא.
דוד טל
עם כל הכבוד למר ויקטור ברגיל, אני מבקש שהועדה בפעם הבאה, תדאג שיזומן לכאן אדם שיש לו מנדט כי לא יתכן שיגיע לכאן אדם שאין לו מנדט. אם למר בר-גיל יש מנדט, הוא צריך לסיים את הנושא הזה פה ואם לא, אז בפעם הבאה אנחנו נטריח את מנכ"ל משרד הביטחון שהוא יגיע לכאן. אני מניח שלמנכ"ל משרד הביטחון יש מטלות ומטרות כבדות ויותר רציניות, זה בסדר רק שיתנו מנדט למי שהוא שולח לכאן.
היו"ר שלום שמחון
הבנתי את העניין ואני אומר שזה לגיטימי שסמנכ"ל משרד הביטחון יבדוק את הנושא לפי העניינים שלו.

יחד עם זה, ועדת הכלכלה מחליטה שהקווים האלו הם קווים פתוחים עד גמר הבדיקה. אם משרד הביטחון רוצה להחליט אחרת, יתקיים פה דיון בשבוע הבא ומשרד הביטחון ינמק למה גם בתקופת הבדיקה הוא לא מחליט אחרת.

אני הצעתי משהו הרבה יותר גמיש, גם להראל בלינדה, אחרת תיאלצו להגיע הנה בשבוע הבא ולהסביר לכל החיילים למה אתם מתנגדים גם בתקופת הבדיקה, לא באופן קבוע. אני מציע שזאת תהיה החלטה משותפת, ואני ישבתי ליד שאול מופז במשך שנתיים בממשלה, אני מכיר אותו והוא לא יתנגד להחלטה כזאת.
ויקטור בר-גיל
אני לא אמרתי שהוא יתנגד, אני רק מבקש את הזמן שלי כדי לבדוק.
היו"ר שלום שמחון
אני נותן את הזמן ואומר, שההחלטה של ועדת הכלכלה היא שכל עוד שהבדיקה נמשכת הקווים האלה יישארו פתוחים ואם משרד הביטחון ומשרד האוצר מתנגדים להחלטה הזאת, יתקיים פה דיון נוסף בשבוע הבא, שבו אתם תנמקו מדוע אתם מתנגדים.
דניאל ועקנין
ברשותך, שייתנו פקודת התראה שברגע שהם מתנגדים אסור להפסיק באותו רגע, אלא שיתנו לועדה פקודת התראה של שבועיים שלושה, ואז אני מודיע לך שגם ועדת הכספים תכונס לדיון קצר.
היו"ר שלום שמחון
אני אמרתי שזו ההחלטה: שהקווים האלה ייפתחו מחדש להסעת חינם לחיילים, עד גמר הבדיקה. אם משרד הביטחון רוצה להגיש ערעור על ההחלטה הזאת, יתקיים פה דיון הכי מוקדם בשבוע הבא שבו הם ינמקו ביחד עם האוצר.
הראל בלינדה
אני אומר שאם משרד הביטחון יחליט עקרונית שהוא רוצה, אנחנו נדע למצוא פתרון ל- 200,000 שקל, וזה גם מה שאמרתי קודם. הבעיה היא לא עניין של כסף בחודשיים האלה, אני חושב שמשרד הביטחון צריך להחליט אם הוא רוצה או לא רוצה.
ויקטור בר-גיל
עם כל הכבוד, אני לא חושב שזה הוגן מה שאתה עושה כרגע. יש פה הצעה של היו"ר שלום שמחון שהיא הוגנת, ואתה גם לא העברת לי 90 מיליון שקל של הסובסידיה. אני מנסה לפתור את הבעיה הקיימת, שהיא באמת יותר עקרונית מאשר כספית, גם כסף לטווח הארוך, ולכן היו"ר שלום שמחון אמר: משרד התחבורה, משרד האוצר ומשרד הביטחון, יישאו בהוצאה הזאת.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו מבינים שהבעיה פה היא לא כספית אלא בעיה של דברים אחרים. אני חוזר שוב:

ועדת הכלכלה מחליטה שהקווים מבית-שמש ומראשל"צ, יהיו פתוחים החל ממחר בבוקר, ואני גם מציע לחברי הכנסת דוד טל ורוחמה אברהם להתייצב מחר בבוקר בקווים בראשל"צ ולוודא שהחיילים שם עולים ללא תשלום, אלא אם כן תתקבלנה בקשה לערעור מצד משרד הביטחון לקיים דיון נוסף והוא יתקיים בשבוע הבא.

אני אומר יותר מזה, ההמלצה של ועדת הכלכלה שההשתתפות בעלות התקציבית תהיה על שלושת המשרדים הנוגעים בדבר.

הציפייה שלי עכשיו היא שהראל בלינדה יגיד כן לעניין הזה, וכך אנחנו נוכל לצאת לדרך. אם אתם לא רוצים להגיד כן, אמרתי שאנחנו החלטנו ואנחנו נראה בשבוע הבא אם תבקשו לשנות את העניין הזה, איך נתמודד. בכל מקרה, אני ממליץ לחיילים כן להגיע מחר בבוקר לקווי הרכבת, וזה חריג שבכנסת עושים דברים כאלה.

תאמינו לי, כולנו פה יכולנו לצאת יותר מאשר "גדולים" לטובת החיילים.
אליעזר כהן
אם המשתתפים בדיון הזה יסתכלו סביב על חברי הכנסת פה, ויש פה חברי כנסת מכל סיעות הבית, ומדוע אנחנו מדברים ומתנהגים כפי שאנחנו עושים בנושא הזה כאן, זה מפני שהנושא הזה הכה מכה חזקה מאוד בתודעה הציבורית.

השבוע מלבד הנושא של ה"רמדיה", היו שני נושאים שהקפיצו בבת אחת בצורה חריפה מאוד את הציבור, האחד הוא חילופי השבויים והשני היה אי הסעת החיילים. אני רוצה להגיד לכם, שאתם צריכים לטפל בנושא הרבה מעבר לרמה הבירוקרטית ממשלתית, כי זה נושא שאין בית בישראל שלא רגיש לו ולא מדבר כמונו חברי הכנסת. אנחנו לא שונים מכם, אנחנו שונים מכם רק בדבר אחד וזה שאלינו הציבור יותר מטלפן ואיתנו האנשים מדברים יותר ואומרים: "מה קרה להם?".

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים