ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 10/11/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מלחמה בסמים/7307



5
הוועדה למאבק בנגע הסמים
10.11.2003

פרוטוקולים/מלחמה בסמים/7307
ירושלים, כ"ג בחשון, תשס"ד
18 בנובמבר, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 14
מישיבת הוועדה למאבק בנגע הסמים
יום שלישי, ט"ו בחשון התשס"ד (10 בנובמבר 2003), שעה 11:00
סדר היום
בעיית הסמים בקרב נהגי מוניות ורכב ציבורי
נכחו
חברי הוועדה: איוב קרא-היו"ר
מוזמנים
בן ציון סלמן מנכ"ל משרד התחבורה
דן ארצי מנהל בטיחות, חברת "אגד"
שוקי שדה מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה
אהובה שפיגלמן ראש אגף תכנון ברשות לבטיחות, משרד התחבורה
יוסי ניזרי מנהל אגף הסעים, משרד התחבורה
דוד בן נון מנהל בעמותת "בדרך אחרת"
אפרים לוי מנהל בעמותת "בדרך אחרת"
אורי אסטליין ר' תחום אכיפה, הרשות למלחמה בסמים
ד"ר מיקי רייטר סגן מנהל המחלקה להתמכרויות, משרד הבריאות
קרן גלאון לכנו,עו"ד לשכה משפטית, המשרד לביטחון פנים
חיים עטר יו"ר ארגון המוניות
רפ"ק דנית עזריה מדור תביעות של את"נ, המשרד לביטחון פנים
קצרנית
יפעת שפרכר





















בעיית הסמים בקרב נהגי מוניות ורכב ציבורי
היו"ר איוב קרא
אני החלטתי לקיים את הדיון הזה בעקבות הפירסומים על שימוש בסמים של נהגים בזמן נסיעה ברכב ציבורי, בעיקר במוניות. הנושא חמור כשמדובר בנסיעה ברכב ציבורי. צריך לראות מה ניתן לעשות בסוגייה הזאת, שלכל הדעות היא חמורה ביותר. אני לא יודע מה אמת ומה לא אמת בפרסומים. לא יתכן שחייהם של בני אדם נמצאים בידיו של אדם שלא מבין את המשמעות של הדבר הזה. איך אפשר לתת לאדם כזה להמשיך להחזיק ברשיון נהיגה? מה צריך לעשות כדי שהרשיון לא יינתן לאנשים כאלה? זאת סוגייה מאוד מורכבת. מה ארגון המוניות יודע על הפרשה הזאת?
חיים עטר
אני לא ראיתי את הפרסומים האלה.
היו"ר איוב קרא
מדובר בנהגים שנתפסו "על חם".
חיים עטר
נהג מונית לא לוקח נרקומן שהולך לקנות סמים בלוד.
היו"ר איוב קרא
אני לא מדבר על זה, אני מדבר על מצב שהנהג בעצמו סוחר או מוסר.
חיים עטר
משטרת ישראל החליטה בנושא השב"חים לחלוט את המונית ל-30 יום. אין לי בעיה שזה ייושם בנושא הזה. למשרד התחבורה יש את הזכות המלאה לקחת מהנהג את הזכות הציבורית שניתנה לו. אני בעד לקחת לו את הרשיון בנושא הזה.
היו"ר איוב קרא
מה אגף הרישוי יכול לעדכן אותנו?
שוקי שדה
אנחנו מכירים ב-3 סוגי רכבים שהם רכב ציבורי להובלת נוסעים: המונית, האוטובוס, ומה שנקרא אוטובוס זעיר ציבורי. כדי לקבל רשיון האדם צריך להגיש בקשה, הוא חייב להיות מעל גיל 21 והוא חייב לפחות 8 שנות לימוד. אחד הדברים שהוא צריך זה העדר רשימה פלילית במשטרה. זה לגבי אוטובוס ומונית. מ5.7.2000 אנחנו דורשים גם בדיקות רפואיות וקורסים, כאשר לאוטובוס זעיר הקורס הוא בן 64 שעות, למונית ולאוטובוס הקורס הוא 152 שעות.

משנת 1990 עד 1992 היינו בדין ודברים עם הביטוח הלאומי, עם משרד הבריאות ועם המשטרה. היינו מקבלים מהם נתונים. ב1992 זה הופסק. לפני כשנה וחצי התחלנו פעם נוספת לטפל בעניין הזה. נכון לעכשיו קיבלנו כ-14 אלף ומשהו אנשים שהם מורשעי סמים בתחומים השונים, שזה בכל סוגי הרשיונות. אנחנו נתנו הנחיה למכון הרפואי להתחיל לטפל בגוף הציבורי, שזה משאיות, מוניות ורכב כבד.הם זימנו 4600 אנשים. לאלף שלא הגיעו פסלנו את הרשיון בהתניה מנהלתית. סך הכל, עד עכשיו, סוכמו הבדיקות ל1772 איש, כשלחלק מהם הותנו הרשיונות גם לאחר הבדיקה.

אם ניקח את המכלול ונעשה הפרדה מה מתוך הכמות הזאת זה ציבורי, משאיות או רכב אחר, נראה שהיו כ407 אנשים שהם בעלי רשיון לרכב ציבורי ומונית שנבחנו. האחוז המרבי של משתמשי הסמים הוא לאוו דווקא אצל נהגי המוניות ואוטובוסים, אבל כל אדם כזה שמפעיל מערכת כזאת זאת בעיה בפני עצמה שצריך לטפל בה.
בן-ציון סלמן
4000 נהגי רכב משא מורשעים בעבירות סמים, כשהאחוז שלהם באוכלוסיית הנהגים הוא נמוך יחסית.
שוקי שדה
פה ושם נכנסו לנתון הזה גם רכב 02. יש כ-10,000 אנשים שהם בעלי רשיון ל-02, שלגביהם החזרנו למשטרה את הפעילויות כי יש שם מעל 7, 8 שנים. אנחנו רוצים את ה-5 השנים האחרונות כדי שבהן נוכל לטפל.
היו"ר איוב קרא
אולי המשטרה תוכל לעדכן אותנו בפרשייה הזאת של נהגי המוניות. מה המשטרה מתכוונת לעשות כנגד נהגים שתוך כדי נסיעה מציעים סמים לנוסעים? אני מבין שחלק מהם נתפסו.
חיים עטר
יש לכם אכיפה כנגד נהגים שמסיעים שב"חים. אפשר ליישם את זה במקרה הזה של הסמים. אני יושב בוועדת המוניות במשרד התחבורה. אנחנו רואים תיקים של אנשים שהשתמשו בסמים, אבל השופטת לא יכולה לעשות כלום איתם מפני שהתיק עדיין לא נסגר או אין גזר דין. תעודת יושר של נהג מונית צריכה להיבדק כל 5 שנים, כי בפרק הזמן מאז שהוא קיבל את הרשיון או את הזכות הציבורית הוא עושה עבירות שאף אחד לא יודע מהן.
דנית עזריה
יש יחידה במשטרה שקוראים לה יה"ל. התפקיד שלה הוא לבדוק היסעים בלתי חוקיים. שני המקרים שמצויינים בכתבה אלה מקרים שהם במסגרת אכיפה שוטפת של היחידה. ביחידה הזאת יש שוטרים סמויים שעולים על מוניות, שבודקים כל מיני עבירות. שני המקרים החריגים האלה התגלו בצורה הזאת, לכן הם גם הגיעו לכותרות. בירור שלי עם היחידה הזאת לא העלה שיש תופעה כזאת. מדובר היה במקרים חריגים. כנראה שמדובר בחאפרים, לא בנהגי מוניות מורשים. אין לי נתונים כרגע לגבי זה, אבל מהתרשמות שלי אין תופעה כזאת שמצריכה מבצע מיוחד.
אורי אסטליין
במדינת ישראל של סוף שנת 2003 אין למשטרת ישראל שום כלי חוקי או תקף כדי לבדוק נהג חשוד, בניגוד לבדיקה של שכרות שהיום יש כבר צעד יותר גדול קדימה. ברור לנו לגמרי ששוטר שעושה את האכיפה בדרכים יתקשה להבחין אם הנהג שנוהג במונית או באוטובוס נטל לפי חצי שנה, לפני שעה או לפני 5 שעות איזה שהוא סם אסור.

אנחנו ברשות עושים ניסוי באוניברסיטת בן-גוריון, שהוא ניסוי בקנה מידה עולמי, לגבי השפעת המריחואנה על הנהיגה. אני מקווה שהתוצאות שתהיינה יתנו לנו אפשרות לבנות כלי מתאים. כרגע אין לגורמי האכיפה שום כלי.
קרן גלאון-לחנו
לא מדוייק מה שנאמר פה בהקשר לכלי החקיקתי. יש כלים למשטרה כבר היום בחוק לבצע בדיקות. יש בקנה הצעת חוק ממשלתית, שתסדיר את הסוגייה הזאת לעומק.
היו"ר איוב קרא
יש גם הצעה פרטית שלי.
דנית עזריה
הכלי שמדובר בו לגבי בדיקות אקראיות לנהגים מיועד לבדיקת שיכרות. כדי לאתר סם מסוכן בגוף של אדם צריך בדיקת שתן. זאת בדיקה שאי אפשר לבצע אותה בדרך.
שוקי שדה
נהגי המוניות נבדקים כל שנתיים מגיל 50 במערכת רפואית. הם נבדקים הן אצל רופא המשפחה והן אצל רופא העיניים. כרגע אנחנו נמצאים בשלבי חקיקה לגבי ביצוע הבדיקות האלה לכלל הנהגים בגיל 45. זה יכול לתת בשלב מאוחר יותר איזה שהוא ממד נוסף לגבי איזו שהיא אלטרנטיבה.
מיקי רייטר
בפגישה קודמת דיברנו על בדיקות הפתע. צריך לקחת כהנחת יסוד ש-10% מהאוכלוסייה בישראל משתמשת בחומרים פסיכוטיים. את נהגי המוניות, נהגי האוטובוסים ונהגי הרכב הכבד לא צריך לציין במיוחד לרעה, בוודאי שלא לטובה. אפשר לצאת מהנחת יסוד, שבקרב הקבוצה הזאת של האוכלוסייה יהיו בין 5% ל-10% אנשים שמשתמשים בחומרים פסיכו-אקטיביים, בין אם זה אלכוהול, מריחואנה או הרואין. אולי הגישה היתה צריכה להיות שבדיקות השתן הן עניין שבשגרה. בכמה ארצות בעולם יש מה שנקרא סמים במקום העבודה.
היו"ר איוב קרא
מה הכוונה בסמים במקום העבודה?
מיקי רייטר
באוכלוסייה שיש בה שימוש בחומרים יש פגיעות לא מבוטלות במקומות העבודה. מקומות העבודה יכולים לעשות פעילויות מפעילויות שונות, בין השאר גם בדיקות שתן, כדי לוודא שאם אחד העובדים משתמש בסמים אפשר יהיה להציע לו עזרה. אם העזרה לא עוזרת, אז גם לא להשאיר אותו במקום העבודה.
היו"ר איוב קרא
אם הוא לא נוהג זה פחות חמור.
מיקי רייטר
זה לא משנה. אני רוצה לקחת דגם שקיים ולהעביר אותו אלינו במקום שהוא הכי רגיש – הכביש. אם מדברים על נהגי מוניות, ואני לא מוציא מכלל העניין את נהגי המשאיות, אז כחלק מהחובה לקבל רשיון כזה צריך לוודא שהאיש איננו משתמש על ידי בדיקות שתן. יש פה חדירה מסויימת לרשות הפרט, אבל יש פה הגנה על הציבור שאולי מתחייבת.
היו"ר איוב קרא
כדי לקבל רשיון כזה אתה כבר היום צריך לעשות את כל הבדיקות.
מירי רייטר
לא בדיקות מעין אלו.
בן ציון סלמן
אלה שנבדקו במכון הרפואי נבדקו לעניין הסמים.
שוקי שדה
אם אתה הולך למכון אז כן, אבל בבדיקות הרגילות..
היו"ר איוב קרא
אתה מדבר על בדיקות פתע?
שוקי שדה
המכון זה לא בדיקות פתע.
בן ציון סלמן
אני יכול לתת הנחייה לקציני הבטיחות לפני שהם מקבלים נהג לחברה מסויימת לבדוק אותו מבחינת סמים. את זה אנחנו נבחן.
דנית עזריה
אפשר לחייב את המעביד בחוק.
היו"ר איוב קרא
ומה אם הוא לא השתמש בסמים או לא שתה אלכוהול יומיים לפני שהוא צריך לבצע את הבדיקה?
דנית עזריה
סמים נשארים הרבה מאוד זמן בגוף.
אורי אסטליין
לא כולם. מריחואנה נשארת בין שבועיים לשלושה.
היו"ר איוב קרא
זאת אומרת שאם אתה נותן לו בדיקה תוך שבוע או עשרה ימים אז הסם יישאר לו בגוף.
מיקי רייטר
אנשים שיודעים שיכולה להיות בדיקה יחשבו פעמיים ושלוש לפני שהם יעשו שימוש בסם.
אורי אסטליין
אתה עלול למצוא כמות מזערית.
דנית עזריה
אבל הוא משתמש.
חיים עטר
אי אפשר לעצור נהג מונית באמצע הרחוב ולהגיד לו: בוא עכשיו איתנו לבדיקה.
דנית עזריה
זה לא קיים בחוק.
חיים עטר
זה גם לא הגיוני.
היו"ר איוב קרא
החוק מדבר על בדיקות פתע לנהגים בכלל, בין היתר גם נהגי מוניות.
מיקי רייטר
הייתי מצפה שלפני שתקבל נהג לתחנה מסודרת תדע בוודאות שהוא עשה בדיקת שתן כמתחייב מהתקנות. הסיכוי שנהג כזה ירשה לעצמו להשתמש בסם יהיה נמוך. זה כלי עם הרבה כוח.
היו"ר איוב קרא
לתחנת מוניות אין קצין בטיחות.
חיים עטר
בירושלים יש 8 תחנות מוניות..
היו"ר איוב קרא
רק רכב ל-10 נוסעים.
שוקי שדה
הרכב חייב לעבור בקרה.
היו"ר איוב קרא
הנהג שמתקבל לתחנת מוניות יכול לשלם כסף כדי להתקבל. צריך לחייב מנהלי תחנות וקציני בטיחות.
בן-ציון סלמן
מרוב שאנחנו מחייבים את האזרחים כך גם אין לנו שליטה ופיקוח עליהם. מערכות הפיקוח קורסות בכל המדינה. זאת הסיבה שאנחנו נעזרים במשטרה כדי לבצע פיקוח על חאפרים ועל אחרים. אי אפשר לבנות את כל המערכת על בסיס של פיקוח. צריך לבנות את המערכת על בסיס של אחריות. אתה יכול להגיד לי לבדוק את הנהג לפני שהוא מקבל רשיון למונית, ואם אין לו אישור שלא יקבל רשיון. אם אתה אומר לי שגם קצין הבטיחות יבדוק, אז יהיו קציני בטיחות שיפברקו אישורים בכסף. קשה לנו היום לתת מענה לכל הדברים שאנחנו רוצים לתת. כשאין לך כוח אדם ותקציב, אז אתה בונה את המערכת על אמון ועל מגבלות.
דן ארצי
אני לא מבין גדול בסמים..
היו"ר איוב קרא
היו לכם מקרים..?
דן ארצי
לא שאני יודע. אני 6 שנים קצין הבטיחות הארצי של "אגד", ו-34 שנים חבר ב"אגד". אני לא מכיר מקרים כאלה. יכול להיות שהסתנן מקרה כזה או אחר.
חיים עטר
אי אפשר לעשות מסחר באוטובוס.
דן ארצי
זה גלוי מידי. אין לי שום ספק שצריכה להיות מערכת מסויימת שמסננת בתחילת הדרך. הידיים של מערכת הבקרה, כמו שציין בנצי, הן מאוד רפויות בקטע הזה.. אני רואה את זה בהרבה מקרים. אני בקשר מתמיד עם משרד התחבורה והרישוי מתוקף תפקידי.

צריך לקחת בחשבון כמה זמן מחזיק כל סם בגוף האדם. אם אדם יודע שמריחואנה נמצא בגוף שלושה שבועות, אז הוא חודש ימים לא ייקח סם. הוא ייקח אחר כך פי 4 סמים, כי כשבן אדם רעב הוא אוכל הרבה יותר. לעצור בדרך נהג ולעשות לו חצי בדיקה מעבדתית זה קשה. בעת תאונה או כשעושים מבצע אז העניין של נשיפה לוקח חצי שנייה, אבל להתחיל לקחת דם מוריד או לעשות בדיקת שתן בדרך זה לא ישים.
מיקי רייטר
למה שלא תעשו בדיקות פתע כמו שהצבא עושה?
דן ארצי
מה, אני אעמיד בקסטינה נהג אוטובוס שנוסע לבאר שבע?
מיקי רייטר
לא. תעשה לו את הבדיקה טרם יציאתו. אפשר מידי פעם לעשות בדיקות פתע טרם היציאה. איך עושים את זה בצבא? עוצרים את החייל בדרך? באים לבסיס ועושים בדיקות, ואז יודעים עם מי יש לנו עסק.
דן ארצי
יש הבדל בין צבא, שאלה אנשים שעובדים בקבוצה מאוד מיוחדת מבחינה טכנית, ובין..צריך שתהיה הצהרה של האדם שהוא לא משתמש בסמים. זה צריך להיות התנאי.
היו"ר איוב קרא
אני יכול לומר לך בוודאות שחצי מהם יחתמו הצהרה כוזבת.
דן ארצי
יכול להיות שחלק יחתמו הצהרה כוזבת, אבל לא חצי.
אפרים לוי
הסוגיה היא סוגיה קשה. היקף ההשתתפות של נהגי התחבורה הציבורית בנושא של תאונות הדרכים הקטלניות הוא כל כך בעייתי, שאני לא חושב שהבעיות הטכניות צריכות למנוע דיון רציני בנושא.
בן ציון סלמן
הבעיה של הסמים היא בעיית חינוך. צריך ללכת לבתי הספר ולבדוק את זה, לא למצוא עכשיו.. בנהג רכב ציבורי שלוקח סמים אפשר לטפל, אבל זה לא מקור הבעיה. אפשר לקיים דיון, אבל בוא לא נשכח שהבעיה היא לא באלה. אפשר ליצור מגבלות על ידי כך שכל אחד יבוא עם אישור רפואי שהוא לא לוקח סמים, אבל על ידי זה לא פתרנו את הבעיה. יש בעיית סמים גם בקרב נהגים שמקבלים רשיון ב', שאלה תלמידים שיוצאים מבתי ספר.
אפרים לוי
אם אתה אומר שמערכת האכיפה ומערכת הפיקוח קורסות זאת בעיה רצינית. צריך לתת בידי מערכת הפיקוח הסלקטיבית, קרי משטרת ישראל ו"אגד", את הכלים החוקיים כדי שהם יוכלו לעשות. צריך ליצור הרתעה. ההצהרה יחד עם בדיקת שתן לפני יציאה לנהיגה ארוכה אלה דברים שיכולים ליצור איזו שהיא הרתעה.
בן ציון סלמן
יש נהגים נכים. משרד הבריאות צריך להוציא אישור כדי שנכה יוכל לנהוג. אין כסף למשרד הבריאות לממן את הוועדה הרפואית לנכים. מה אני אעשה? מי יממן?
היו"ר איוב קרא
זה שרוצה רשיון הוא זה שיצטרך לשלם על הבדיקה.
שוקי שדה
אנחנו מקבלים היום מידע רק על המורשעים. על כל הפעילות אין לנו שום מידע. יש את המידע הזה למשרד הבריאות ולביטוח לאומי. אם היה למשרד התחבורה איזה שהוא מידע זה היה יכול לחסוך הרבה מאוד בעיות. את זה אין לנו. אנחנו יודעים רק אחרי שהאדם לקח סמים ואחרי שהוא הורשע. קיימנו מספר ישיבות עם הביטוח הלאומי, עם משרד הבריאות ועם גורמים אחרים, אבל הם לא נותנים לנו מידע.
בן ציון סלמן
יכול להגיע אלי נהג בריא ורואה, שמוגדר בביטוח לאומי עיוור ונכה, שיקבל רשיון נהיגה.את האינפורמציה הזאת לא נותנים.
מיקי רייטר
גם ביטוח לאומי וגם משרד הבריאות מכירים חלק קטן מ-300 אלף המשתמשים. זה חסר משמעות.
שוקי שדה
הביטוח הלאומי הציג לנו נתונים הרבה יותר גבוהים ממה שאתה אומר.
מיקי רייטר
משרד הבריאות מטפל בכ-4000,5000 איש. אנחנו מכירים 10 אלפים מתוך 300 עד 400 אלף שקיימים. אנחנו מדברים על חומרים שהם בשימוש בציבור הרחב. אני לא אומר שהשאלה הזאת לא צריכה לשחק תפקיד, אבל היא חסרת משמעות במובן המספרי. אני רוצה שהנהג באוטובוס או במשאית הכבדה יהיה פיקח. הוא יהיה פיקח אם יהיו לי יכולות להעמיד אותו במקום. בדיקות הפתע הן אחת הדרכים המועילות ביותר משום שזה מרתיע. צריך למצוא את הכלים.
בן ציון סלמן
משרד הבריאות מוכן להיות אחראי על הבדיקות?
היו"ר איוב קרא
כשיבואו למשרד הבריאות עם הבקשה לממן יגידו שאין להם כסף.
מיקי רייטר
זאת לא בעיה של שום משרד. אפשר להחליט ש"אגד" עושה את בדיקות השתן למען הבטיחות. מי נושא בהוצאות הבטיחות של "אגד"? משרד התחבורה? משרד הבריאות? זאת אחת מהוצאות הבטיחות. אפשר להחליט שזאת אחת מהפונקציות של הגוף המעסיק.
דנית עזריה
המשטרה רשאית היום לקחת מנהג בדיקת שתן אם הוא עבר תאונת דרכים, או אם יש חשד שהוא עובר עבירה של נהיגה תחת השפעת סמים. איך יכול להתעורר חשד שהוא נוהג תחת השפעת סמים? המשטרה צריכה לראות אותו מעשן, צריכה לראות שיש לו חשיש ברכב או שהוא נוסע בזיגזגים. מדובר במקרים מאוד קיצוניים. אנחנו לא יכולים להעמיד בשולי הדרך בוטק'ה עם אחות, ולבקש מאנשים..
היו"ר איוב קרא
למה צריך אחות?
דנית עזריה
צריך לשמור על כבודו של אדם. אנחנו לא יכולים להטריח אנשים ולבקש מהם להגיע לאיזה שהוא מרכז רפואי כדי לתת דגימת שתן. נשיפות זה בדיקה של כמה דקות, זה לא משהו שיעכב את הנהג.
אורי אסטליין
הפחד מבדיקות שתן היה קיים במשרד החינוך. יש כרגע הצעה שתהיה סמכות לבית הספר לעשות בדיקת שתן לקטין.
היו"ר איוב קרא
הם מתנגדים לזה.
אורי אסטליין
תפיסת העולם שאומרת שבדיקת שתן חייבת להיעשות באמצע הדרך מופרזת לחלוטין. יש אפשרות לעשות את זה על ידי הודעה מוקדמת, בצורה אקראית או בתחילתו ובסופו של פרק מסויים. הכלי הטוב ביותר, שאין בו חדירה לפרטיות האדם, שאין בו בדיקה פולשנית זאת בדיקת השתן. זה לא צריך להיות עד כדי כך מפריע. אם הניסוי שאנחנו עושים באוניברסיטת בן-גוריון יציג לנו מיצג אחר, אז אולי נרוויח מזה.

היה פסטיבל ביער מגידו. בחור צעיר שנסע לפסטיבל הרג 2 אנשים בדרך. הוא בכלל לא הרגיש בזה. רק אחרי שחקרו אותו ושאלו אותו אם הוא השתמש בסם, הוא אמר שהוא לקח יום לפני. אגב, הוא קיבל 22 חודשי מאסר, שזה אומר 11 חודש לכל הרוג. בסך הכל השפעת הסם או השקיעה של הסם בתוך הדם של האדם לא הביאה לכך שאנחנו יכולים להגיד שהוצאנו דקירה ויש לנו תוצאה, ולכן בדיקת השתן היא רעיון שמגלגלים אותו בכמה מישורים. היא לא צריכה להיות מרתיעה ולא מפחידה למי שבאמת נקי.
בן ציון סלמן
אפשר לחייב את המעביד שיעשה בדיקה תקופתית לעובד. צריך להוסיף את עניין הבדיקות בחוק המובילים.
דן ארצי
איך יהיה פיקוח על העניין של החאפרים? זאת הנקודה.
בן ציון סלמן
במסגרת תנאי הקבלה של הרשיון יוסיפו את העובדה שהוא לא לוקח סמים.
דן ארצי
בחברות שהן מסודרות הבעיה פחותה או מזערית. הבעיה היא באותה קבוצה של חאפרים שמסיעה נוסעים ללא אישורים וללא רשיונות.
היו"ר איוב קרא
מה קורה בנושא של החאפרים?
בן ציון סלמן
אנחנו הולכים לעשות רפורמה בעניין הזה. אנחנו מתכוונים לעשות סדר בתופעה הזאת. אנחנו מתכוונים לקבוע שבכל תאגיד יהיו לפחות 20 כלי רכב.
היו"ר איוב קרא
אתה מדבר על נהגי מוניות?
בן-ציון סלמן
על קווי שירות. צריך לחסום את התופעה הזאת, אבל זה לא הנושא. מוכרים סמים גם בבתי ספר. אז מה, נסגור בתי ספר? לא נסגור. התופעה קיימת, צריך לטפל בה. אם זה מבחינת נהגים, אז נגיד שהוא לא יקבל רשיון לרכב ציבורי אם הוא לא יביא תעודה שהוא עבר בדיקה. אם תרצו שנכניס את הדרישה לנהגי ב', נכניס אותה גם לנהגי ב'. אם אתם רוצים שנכניס בחוק המובילים, נכניס גם בחוק המובילים.
מיקי רייטר
אתה מתמקד בקבלה לעבודה. אסור לנו להתעלם מהשוטף.
בן ציון סלמן
המניעה חשובה יותר מאשר האכיפה. בחוק המובילים אתה דורש בדיקה תקופתית. אתה לא יכול לדרוש שבכל שני וחמישי יעשו בדיקות.
מיקי רייטר
אין שום כוונה כזאת.
סלמן בן-ציון
גם למשרד הבריאות לא יהיה כוח אדם לזה.
שוקי שדה
גם היום אין לו כוח אדם.
סלמן בן-ציון
צריך ללכת על דרישות סבירות. אין טעם לקבל החלטות שאי אפשר לממש אותן.
חיים עטר
אם תופסים נהג משתמש בסמים, קודם כל צריך לקחת לו את האוטו ל-30 ימים.
אורי אסטליין
למה? יש לך סמכות בחוק לקחת לו את רשיון הנהיגה ל-5 שנים.
סלמן בן-ציון
יש אפשרות של פסילה לחודש.
היו"ר איוב קרא
מה החוק היום אומר?
חיים עטר
אין חוק כזה.
דנית עזריה
אנחנו מנסים לבצע חילוטים. רק לאחרונה היה לנו מקרה שביקשנו חילוט, ובית המשפט העליון בסופו של דבר ביטל את החילוט. אנחנו מתקשים עם זה מבחינה משפטית.
היו"ר איוב קרא
סוחר סמים הורס את החברה לא פחות ממפגע.
דנית עזריה
אם זאת עבירה שמופיעה בפקודת הסמים, אז אין בעיה לבקש חילוט של הרכב.
שוקי שדה
נושא המחשוב במשרדי ממשלה הוא בעייתי. כל דבר שאנחנו רוצים היום להעמיס על המחשוב לא ניתן, אתה צריך מחשב חדש. מחשב חדש זה מיליונים. יש בעיה חמורה עם נושא העמסת המחשוב. כל פעילות שננסה לעשות לא תתבצע.
בן ציון סלמן
הדרישות צריכות להיות דרישות סבירות שאפשר לעמוד בהן. כמו שיש בדיקת עיניים כך תהיה בדיקת סם.
דנית עזריה
השאלה היא איך אפשר להיערך לזה. הדרך הכי טובה היא להטיל את האחריות על המעביד.
שוקי שדה
הפתרון לזה הוא רק ביקורות פתע.
היו"ר איוב קרא
כל כמה זמן מחדשים רשיון נהיגה רגיל?
חיים עטר
5 שנים.
שוקי שדה
רשיון נהיגה רגיל זה כל 5 שנים, אבל נהג מקצועי זה אחת לשנתיים מעל גיל 50. הפתרון שמסתמן מכל הפעילויות האלו זה ביקורות הפתע בדרכים.
היו"ר איוב קרא
זה לא ישים. ביקורות הפתע זה לא דבר ישים, אלא על ידי המשטרה.
מיקי רייטר
מי רוצה את זה בכביש? אתם מתחמקים מעניין מאוד חשוב. לא הגיוני שבשנת 2003 "אגד" או "דן" לא יוכלו לעשות בדיקות פתע תקופתיות. אנחנו בוכים כל הזמן על הקטל בדרכים, וכשזה מגיע לדרישה בסיסית מאיתנו אז אי אפשר כי אין מחשבים, אין כוח אדם, אין כסף.
בן-ציון סלמן
אל תגיד שבגלל הסמים יש את הקטל בדרכים. היחס בין תאונות דרכים לשימוש בסמים הוא אפסי.
יוסי ניזרי
חברות ההסעות הן חלק בלתי נפרד ממערך התחבורה הציבורי במדינת ישראל. בשביל לקבל רשיון היסעים אתה צריך כל מיני אישורים. הציבור לא יוכל לעמוד בעוד בדיקות.

פעם מי שהיה רוצה לשעבד רכב במשרד רישוי או לעקל היה צריך ללכת לגוף המעקל, היום המערכת הזאת זורמת באופן אוטומטי. אם הבנק רוצה לשעבד, הוא לוחץ על הכפתור והרכב משועבד. אני חושב שגם בנושא הזה צריך שתהיה זרימת מידע אוטומטית בין משרדית, בין אם זה ביטוח לאומי, משטרה ומערכת בתי המשפט. אם נהג אוטובוס נתפס שהוא בועל קטינה באוטובוס, הוא הולך למשפט. השופט לא שופט אותו כנהג אוטובוס, אלא כבועל קטינה.הרשיון של האוטובוס לא עולה על הפרק במשפט. הרשיון של האוטובוס נשאר כמו שהוא. זאת הבעיה. מערכת בתי המשפט צריכה לעשות כך שתהיה זרימת מידע לאגף הרישוי.
בן-ציון סלמן
השאלה איזו סמכות תהיה לך לפסול לו את הרשיון?
יוסי ניזרי
על סמך ההרשעה.
דנית עזריה
גם היום יש אפשרות לפסול את רשיון הנהיגה.
יוסי ניזרי
אני חושב שבתי המשפט צריכים לשקול כשמדובר בנהג שהשתמש בסמים במונית או באוטובוס.
בן ציון סלמן
מה לגבי עבירה פלילית אחרת שהוא מבצע?
דנית עזריה
יש שיקול דעת לפי תקנה 15 לתקנות התעבורה.
בן-ציון סלמן
ואתה חייב לעשות לו שימוע?
שוקי שדה
כן.
היו"ר איוב קרא
בכל תיק שנפתח בנושא אלימות המשטרה שוללת לך את רשיון הנשק הפרטי. אני חושב שאם אדם עשה עבירה כלשהי תחת השפעת סמים ואלכוהול, אוטומטית צריך לפסול לו את רשיון הנהיגה שלו.
בן-ציון סלמן
נושא האלכוהול הוא נושא נפרד.
היו"ר איוב קרא
אם אדם הכה את אשתו, פגע במשהו תוך כדי נסיעה או עשה איזו שהיא עבירה שהיא תחת השפעת סם, והוכח מעל לכל ספק שהעבירה נעשתה בגלל השימוש בסם, בית המשפט צריך לשלול לו את רשיון הנהיגה. זה דבר שצריך להיות מחייב.
דנית עזריה
האפשרות שקיימת היום זה אם יש ראיות והוא הורשע בעבירת הסמים. אתה מדבר על מצב שהוא עבר עבירה שהיא לא עבירת סמים, אבל יודעים שהוא עבר אותה בגלל שהוא השתמש בסמים. הבעיה היא שזה לא משתקף תמיד בכתבי האישום.
היו"ר איוב קרא
למה לוקחים נשק מאדם שנפתח נגדו תיק בגין אלימות, וממישהו שנפתח נגדו תיק בגין שימוש בסמים לא לוקחים את רשיון הנהיגה?
דנית עזריה
יש משהו פרקטי במה שאתה אומר. השאלה היא מה הדרך הנכונה לעשות את זה, כי בעצם בתיק הזה לא מבררים עד תום את העניין של הסמים.
היו"ר איוב קרא
למה שם שוללים ישר את רשיון הנשק?
דנית עזריה
פה המצב הוא שאין ראיות שהוא השתמש בסמים. צריך להעביר את המידע הזה למרב"ד, ואז במרב"ד יבדקו אם האדם הזה אכן השתמש בסמים ויש מקום לשלול ממנו את רשיון הנהיגה.
שוקי שדה
קיימת בעיה של זמן מהרגע שהאדם הורשע בסמים עד הרגע שהמערכת מעודכנת בהרשעת הסמים. אנחנו מקבלים מידע על אנשים שהשתמשו בסמים לפני 8, 9 שנים. חלק אנחנו מביאים למכון הרפואי, אבל חלק אין טעם להביא כי תקופת הזמן היא ארוכה. אם האדם לא משתמש בסמים, אז אנחנו לא יכולים לעשות לו שום דבר.
היו"ר איוב קרא
מצבו של אחד שהוא תחת השפעת סם יותר חמור מאחד שנמצא בהכרה מלאה. אני מעלה תהיות בהקשר לפעילות המשטרה בעבירות מסויימות.
דנית עזריה
אני מסכימה איתך במובן הזה ששימוש ברכב זה כמו שימוש בנשק.
בן- ציון סלמן
קודם כל התנאי לקבלת רשיון זה בדיקה רפואית שתראה שהוא לא משתמש בסמים. ברגע שאדם נתפס משתמש בסמים צריך לשלול לו את הרשיון במקום.
היו"ר איוב קרא
יש בעיה עם הזרמת נתונים אוטומטית לאגף הרישוי?
דנית עזריה
צריך לתקן את הסעיף הזה כך שאפשר יהיה להזרים נתונים.
היו"ר איוב קרא
מה הבעיה לתקן את זה?
דנית עזריה
מדובר בתיקון חקיקתי. צריך שמשרד התחבורה יתקן את זה. אם אדם נחקר בעבירת אלימות כנגד אשתו, ובמהלך החקירה הוא אמר שבאותו ערב הוא עישן סמים, אני לא יכולה לעשות עם המידע הזה כלום.
שוקי שדה
מה יקרה עם סוחרי סמים?
דנית עזריה
כל עוד אין הרשעה אני לא יכולה להעביר את המידע.
היו"ר איוב קרא
למה את מעבירה מידע למשרד הפנים על פתיחת תיקים בנושא אלימות?
אורי אסטליין
רשיון הנשק ניתן על ידי משרד הפנים.
היו"ר איוב קרא
המשטרה מעבירה מידע למשרד הפנים על כל תיק שנפתח בנושא אלימות.
דנית עזריה
אם יגידו למשטרה שהיא רשאית לעשות, אז היא תעשה. היא צריכה חוק שיסדיר כזה דבר. אם האדם אומר לי שהוא לא רואה טוב אני אוכל להעביר את המידע כי זה מידע על מחלה, אבל אם הוא אומר לי שהוא עישן סמים זה לא מוגדר כמידע על מחלה. אם ישנו את ההגדרה ויגידו שמחלה זה גם מידע על כך שהוא עישן סמים, אז אני אוכל להעביר את המידע.
היו"ר איוב קרא
אני רואה בשנים האחרונות ניסיון למסד את כל הנושא של הרכבים הציבוריים. עובדה שעד לפני 10 שנים הרכבים שהסיעו 10 נוסעים היו חאפרים.והיום הם כבר מוסדו. אני מבין שכל הפרשיות ששמענו עליהן קורות אצל נהגים חאפרים. אנחנו קוראים לציבור להיזהר מלנסוע ברכבים שאין להם רשיון הפעלה.

אנחנו פונים לאגף הרישוי במשרד התחבורה שיבקש מכל מי שחפץ ברשיון נהיגה אישור שהוא איננו משתמש בסמים.
מיקי רייטר
אתה רוצה להכליל את זה על כלל הנהגים?
היו"ר איוב קרא
אני מדבר על נהגים ציבוריים.
בן-ציון סלמן
הבעיה היא לא הציבוריים, אלא דווקא ברכבים קטנים.
היו"ר איוב קרא
זה יהיה כתנאי לקבלת הרשיון לכלל הנהגים. הבדיקה שייקבע משרד התחבורה תהיה לנהגים ציבוריים. משרד התחבורה ייקבע בתקנות כל כמה זמן.
בן-ציון סלמן
צריך להכניס את זה לחוק המובילים. כל דבר שאתה מבקש עולה כסף לאזרח. בדיקת עיניים עולה כסף לאזרח. עכשיו אנחנו הולכים לבקש מכל אזרח שרוצה רשיון נהיגה לעשות בדיקת סמים. בדיקת סמים תעלה כסף, כי קופות החולים לא מממנות את הבדיקות האלו.
אורי אסטליין
זאת מעמסה שהציבור לא יעמוד בה. אנחנו דיברנו על בדיקות לנהגים ציבוריים.
היו"ר איוב קרא
הבעיה שלנו היא לא הנהגים הציבוריים. זה חמור שזה בתוכם, אבל זאת לא הבעיה. הבעיה שלנו היא כלל הציבור, שלוקח רשיונות והופך לפצצת זמן מתקתקת על הכביש. אני מדבר רק על בדיקה כתנאי לקבלת הרשיון לכלל הציבור, לא על בדיקות פתע. בחוק המובילים יקבעו בדיקות פתע לנהגים המקצועיים.
אורי אסטליין
מי יעשה את הבדיקות?
היו"ר איוב קרא
יעשו את הבדיקות במסגרת קופות החולים. הדבר הזה הוא בר ביצוע. אנחנו צריכים למצוא דרך כדי למנוע מאנשים שמשתמשים בסמים לעלות על הכביש.
בן-ציון סלמן
אם היית שם יד על ה"כספומטים" שמוכרים סמים בלוד ובמקומות אחרים יכולת לחסוך..
היו"ר איוב קרא
זה לא פשוט, כי אתה סוגר "כספומט" אחד ומחר נפתחים לך 10 אחרים. ההמלצה שלנו למשרד התחבורה היא שתהיה הצגת בדיקת שתן המעידה על שימוש בסמים או על אי שימוש בסמים כתנאי לקבלת רשיון נהיגה של כל אזרחי ישראל. אני קורא למנכ"ל משרד התחבורה, לאגף הרישוי לזרז את כל הנושא של הרפורמה בחאפרים. אנחנו מציעים למשרד התחבורה לשקול כך שרשיונו של נהג ברכב ציבורי יישלל ממנו אם הוא מורשע בבית המשפט בנושא סמים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בעשה 12:30















.

קוד המקור של הנתונים