פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/7237



2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
3.11.03

פרוטוקולים/ועדת קליטה/7237
ירושלים, י' בחשון, תשס"ד
5 בנובמבר, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 45
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שני, ח' בחשוון התשס"ד (3.11.2003), שעה 9:30
סדר היום
פרידה ממנהלת הוועדה וילמה מאור.
נכחו
חברי הוועדה: קולט אביטל – היו"ר
יולי-יואל אדלשטיין
מיכאל מלכיאור
מיכאל נודלמן
מרינה סולודקין

אופיר פינס-פז
יורי שטרן
מוזמנים
נעמי בלומנטל – יושבת-ראש הוועדה לשעבר
עמנואל זיסמן – יושב-ראש הוועדה לשעבר
מזכיר הכנסת אריה האן
סגן מזכיר הכנסת דוד לב
סגנית מזכיר הכנסת רות קפלן
מנהלות הוועדות בכנסת
צוותי סיעות בכנסת
מלה תבורי - מנכ"לית המשרד לקליטת העלייה

ציפי גלעדי – מזכירת הוועדה
יפעת שאול – מזכירה
ז'אנה לוקשין – מתרגמת בוועדה
אביטל אפל – ממ"מ
יועצת משפטית
הלית מגידו
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
תמר שפנייר


פרידה ממנהלת הוועדה וילמה מאור
היו"ר קולט אביטל
בוקר טוב לכולם. מה שאנחנו עושים עכשיו לא קורה כל יום בכנסת, אבל לצערי הגדול, אולי לשמחתה, וילמה עוזבת אותנו אחרי עבודה של כמעט עשרים שנה בוועדה הזאת, וחשבתי שמן הדין שנגיד לה ולו מעט ממילות ההערכה והאהבה שכולנו חשים כלפיה. זאת ועדה - אני יודעת מהמעט שהתמזל מזלי לעבוד פה - שכמעט אין נושא חברתי במדינת ישראל שלא עובר דרכה. אנחנו, חברי הכנסת, אוכלוסייה מתחלפת, כפי שיעידו כמה מהאנשים שנמצאים פה, אבל המנהלים, המנהלות יותר נכון, של הוועדות נושאות איתן את הזיכרון הקולקטיבי, את הניסיון המצטבר, והרבה יותר חשוב – את העבודה המאוד מקצועית.

כשאני הצלחתי לקבל את רשות הוועדה הזאת, הדבר הראשון ששמעתי מכל מקום – את לא יודעת איזה מזל יש לך, כמה שוילמה נפלאה. הכל היה בלשון המעטה. וילמה בשבילי – ואני מניחה שכך מרגיש כל אחד שנכנס לוועדה הזאת – היא לא רק אדם שמכיר ויודע כל הנושאים, היא גם חושבת, מחפשת, היא פשוט יוזמת, היא יודעת, עוקבת, היא אדם שעם כל ראשה ונפשה טיפלה בנושאים שכולנו מטפלים פה. חשבתי לנכון להגיד לה בשם כולם – ואני לא רוצה שרק אני אתבטא, יושבים פה יושבי-ראש קודמים של הוועדה, חברי הוועדה, קולגות, כל אחד ודאי ירצה להוסיף – וילמה, אני נורא מצטערת שאת עוזבת אותנו, אבל את נשארת פה קרוב. אני באמת רוצה להודות לך מכל הלב – ויש אנשים שיכולים לעשות זאת יותר ממני - על כל מה שהשקעת. הביטוי הכי נכון הוא ראש גדול, זה מה שאת, את גם נשמה. את אדם ישר והגון ומקצועי, וזה מתחיל להיות נדיר במחוזותינו. על כל אלה אני באמת רוצה להגיד לך תודה.

אנחנו רוצים לקדם בברכה את דנה, לברך אותך ולאחל לך שתצליחי כמו וילמה. אנחנו בטוחים בכישורייך המקצועיים, ואני יודעת שוילמה העבירה לך את כל רזי העבודה.

וילמה, עוד פעם, אלף תודות, ואני רוצה להציע שכולנו נשתה לחייך.
יורי שטרן
עכשיו צריך לשמור שציפי לא תעזוב חלילה.

(מרימים כוסית לחיים)
יורי שטרן
אני רואה שההשפעה הרוסית בוועדת הקליטה קטנה מאוד, אם זה מה שאתם שותים לחיים...
היו"ר קולט אביטל
חברת הכנסת נעמי בלומנטל, היושבת-ראש הקודמת של הוועדה, בבקשה.
נעמי בלומנטל
אנחנו יושבים כאן בפורום מאוד מכובד של יושבי-ראש הוועדה לדורותיהם - קולט אביטל ועמנואל זיסמן - ושאר חברי הכנסת; מרים תעסה-גלזר, שרצתה לעשות מאמץ מיוחד ולהגיע, אבל לא הצליחה לבוא, מוסרת לוילמה דרישת שלום חמה ואת הערכתה. צבי הנדל כרגע נמצא בישיבה שהוא אירגן, הוא מנסה להשתחרר אבל אני לא מאמינה שיצליח, וחבר הכנסת מיכאל קליינר לא נמצא בארץ.

אני חושבת שוילמה בהחלט מבטאת ומייצגת דמות, אולי אפילו אידיאלית, של מנהלת ועדה. אני רואה אתכן כאן, מנהלות הוועדות - יותר נשים מגברים - ברמה מאוד גבוהה, באיכות טובה, ברמת כישורים גבוהה. אני מציעה לכנסת לקיים דיון מה צריכים להיות הכישורים, מה צריך להיות הפרופיל של מנהל/ת ועדה, ואני רואה בפעילות של וילמה מודל לכך. הפעילות שלה לא היתה רק ליישם את האתגרים או הנושאים שיושב ראש הוועדה מציג, וילמה בהחלט גם היתה מביעה את דעתה, אומרת מה נראה לה שכדאי או לא כדאי להעלות ובאיזה עיתוי. לעתים, לגבי נושאים שאני רציתי להעלות, היא אמרה לי: לפי דעתי לא כדאי; זה נושא שאיננו ראוי או איננו בזמנו.

אני הייתי יושבת-ראש הוועדה יותר משש שנים, לכן מובן שאני מכירה את וילמה ואת ציפי יותר משאני מכירה מנהלות ועדות אחרות, אבל אני בהחלט חושבת שכדאי לבנות מודל של מנהלת הוועדה שיכול להנחות אותנו.
יורי שטרן
מודל יש, רק צריך להעתיק.
נעמי בלומנטל
באשר לוילמה, אני באמת חושבת שעשית עבודה יוצאת מן הכלל בכל המובנים. כשבאתי לוועדה, אמר לי עמנואל זיסמן, קודמי בתפקיד, כפי שאמרו לקולט אביטל – דומני שאני אמרתי לה – יש לך נכסים בוועדה הזאת, וילמה וציפי. חשבתי איך אני אגיע לאותה רמה של קשר הדוק, מחויבות, הערכה, כפי שהגיע עמנואל, ואני רואה שכל פעם אנחנו רק יותר מתקדמים. הרבה תודה, וילמה, ובהצלחה. העולים חבים לך הרבה מאוד. יצרנו כאן אווירה מיוחדת, גם עם חברי הוועדה – חלקם יושבים כאן, כמו חבר הכנסת מלכיאור, וחסרים עוד כמה חברים שלא הגיעו. בסך הכול, גם אם לעתים היתה ביקורת, נוצרה כאן אווירה מאוד מיוחדת, שרצתה לקדם לא רק את מעמד העולים בארץ, את הדימוי העצמי, את הדימוי של החברה הישראלית כלפיהם, אלא ניסינו לראות איך עולים שעולים למדינת ישראל ימצאו בה את ביתם במהירות האפשרית מבלי לאבד את זהותם. אני חושבת שעשינו הרבה צעדים בכיוון הזה, ויש עוד הרבה דברים על הפרק.

אנחנו מאחלים כאן לוועדה, לוילמה באופן אישי - לציפי, ז'אנה, אביטל, יפעת, הלית – הרבה הצלחה והמשך קידום העולים, ובעיקר צריך להביא יותר עלייה. יש לכם אתגר רציני. תודה רבה.
אופיר פינס-פז
אני מתנצל, באתי מוועדת חוקה ואני צריך לחזור לשם, אבל כשיש פרידה מוילמה אני בא. זאת בסך הכל העברה לוועדה אחרת, שגם שם זאת תרומה. רק רציתי להעיר שבוועדת העלייה והקליטה, כאשר שותים לחיים, צריך לשתות וודקה.

אני מוצא לנכון להודות לוילמה על עבודתה המסורה והאכפתית כמנהלת ועדת העלייה והקליטה. בשתי הקדנציות הראשונות שלי כחבר כנסת הייתי חבר בוועדה, אך הפעם לא היה מקום בשבילי, סוף-סוף היתה בסיעת העבודה תחרות קשה על הוועדה, התמודדויות ואל תשאלו. סוף-סוף מפלגת העבודה התפכחה והבינה שזאת ועדה חשובה. אצלנו הכל קורה מאוחר מדי, מבינים מאוחר את העלייה, את התופעה של שינוי, אבל טוב מאוחר מאשר אף פעם.

אני רוצה להודות לך, וילמה, ולאחל לך הרבה הצלחה בתפקיד החדש, שהוא לא פחות חשוב ואחראי. אני בטוח שגם שם תהיי מנהלת מיתולוגית תוך זמן קצר. הרבה הצלחה ותודה.
קולט אביטל
אתמול בערב גונב לאוזניי שבין התוכניות של יושב-ראש הכנסת הוא מתכוון לבטל את הוועדה הזאת.
אופיר פינס-פז
לא, רובי הוא ציוני. הוא באמת ציוני, אבל זה לא ערובה לשום דבר. הוא גם מאוד אוהב נשים ובכל זאת הוא רוצה לבטל את הוועדה למעמד האישה...
יורי שטרן
אני מאוד תומך במה שאמרה חברת הכנסת בלומנטל על מנהלות הוועדות. חבל שחיים שיבי הלך, אני חושב שהתקשורת צריכה להתייחס הרבה יותר, כשהיא מכסה את פעילות הכנסת, לא אלינו אלא לעובדים הקבועים, מנהלי הוועדות. עצם הצורך כל פעם להתאים את עצמך ליושב ראש חדש, שכל פעם בא עם האופי הספציפי שלו, הרקע שלו, זה גם מאמץ נפשי מעבר למקצוענות.
וילמה מאור
לי יש מזל עם יושבי-ראש ועדות.
יורי שטרן
צריך כושר מנהיגות בלתי רגיל שמנהלות הוועדות יודעות להראות. וילמה, את דוגמא דרמטית לעניין הזה. יצא לי להיות יועץ בוועדה הזאת בתחילת שנות ה-90, כאשר מיכאל קליינר היה היושב-ראש, בתקופה הכי מעניינת וקשה שהיוותה אתגר אמיתי לכל המערכות, ואני יודע כמה גדולה היתה הנכונות של וילמה ללמוד דברים חדשים. הכל היה חדש, הרבה מאוד פוליטיקאים, מנהלים ומנכ"לים לא הבינו ולא הפנימו את מה שקרה, אבל וילמה מהר מאוד ידעה לכוון את הדיונים בוועדה, את היושב-ראש והיועץ לכיוונים הנכונים שעונים לצו השעה של אותה תקופה. אני מאחל לך כמובן הרבה הצלחה בתפקיד החדש, הוא לא יהיה כמו זה, אבל מצד שני צריך שינויים בחיים. אני מאחל לקולט שהמנהלת החדשה תהיה פיצוי מקסימלי לעזיבה הזאת. ושציפי תישאר, כי שתי מכות כאלה זה יותר מדי...

היות וזאת ועדת העלייה הקליטה והתפוצות, הבאתי לך כאן מתנה, דמות של חסיד - זה לא העולה האחרון.
קולט אביטל
וילמה, את תקבלי ממני משהו חילוני.
יורי שטרן
הגו'ינט הקים בעשרות ערים בברית המועצות לשעבר ארגונים בשם "חסד", שעוסקים בפעילות קהילתית. זו עבודה יוצאת מן הכלל, והמתנה שהבאתי היא מחסד בעש"ט, ממקום קבורתו של הבעל שם טוב, שיהיה לך למזכרת.
קולט אביטל
רוסית למדת, וילמה?
וילמה מאור
כן.
מיכאל נודלמן
וילמה, זה יום שחור בשבילי. אנחנו עבדנו טוב מאוד ביחד. עם וילמה, מתי שאתה נכנס ומתחיל לדבר, תמיד יש חיוך על הפנים, ואפשר בקלות לפתור את כל הבעיות שיש - אם לא היום, אז למחרת בטלפון. חבל לי שוילמה עוזבת, אבל יש לי ציפיות לפגוש אותך בחדר כושר, ואני מתחייב להיות יותר זמן מאשר עכשיו. וילמה, אני מאחל לך כל טוב והצלחה בוועדה האחרת, והצלחה למי שמחליפה את וילמה.
מרינה סולודקין
יש ביטוי בעברית כשמדברים על אנשים מצוינים, אומרים שהם מלח הארץ. וילמה, את מלח הכנסת.
יורי שטרן
סוכר של הכנסת.
מרינה סולודקין
קיבלנו לפני כמה שנים בוועדה חברי כנסת עולים חדשים. בוועדה שלנו יש קסם באווירה, וחלק מקסם זה את, וילמה, ציפי והאחרות. גם ראשי הוועדות היו משהו, כולם אחד אחד. וילמה, אני רוצה לומר לך שאני בטוחה שיש מזל לוועדת העבודה והרווחה שאת הגעת לשם. לנו יש מזל אחר, כי עבדתי עם דנה בוועדה למעמד האישה, הייתי יושבת-ראש הוועדה, וראיתי שזו אותה אסכולה של יחסים אישיים, של בקיאות, של מומחיות. אני תומכת באלה שאמרו שחבל שאין עיתונאים, כי כל הזמן יש דימוי רע של הכנסת, מייצרים אותו. אבל את עבודת הוועדות, ששם עושים את העבודה הרצינית בכנסת, העיתונאים וכלי התקשורת לא מבינים, אולי זו גם הטעות שלנו שאנחנו לא מסבירים מה זה.

וילמה, עם כולם אני מאחלת לך הצלחה בוועדה החדשה, אבל אני בטוחה שאנחנו גם נתייעץ איתך בוועדה האחרת. תודה.
מיכאל מלכיאור
בפרשת נוח לומדים את הביטוי שכולנו יודעים אך לא יודעים מניין הוא בא: אומרים מקצת שבחו של אדם בפניו. אני הכרתי את וילמה דרך העבודה כשר וסגן שר, ועסקנו בעיקר בנושא של תפוצות אבל גם בנושאים של עלייה.
מזכיר הכנסת אריה האן
באתי באמצע ישיבת ועדת הכנסת, ואני מבקש להגיד מילה. אני חושב שוועדת העלייה מפסידה מנהלת מעולה, וועדת עבודה והרווחה מקבלת מנהלת מעולה. אבל הוועדה הזאת קיבלה תחליף טוב. תודה רבה, ואני מצטער שאני צריך לחזור לוועדת הכנסת.
מיכאל מלכיאור
יש מנהלות, מנהלים, שיודעים לעשות דבר טכני - לדאוג שהדבר יתפקד ושסדרי המינהל והשלטון יתקיימו כמו שצריך, ויש כאלה שנותנים את הלב לעניין. מכל מה שראיתי במגע בינינו, וילמה, את בוודאי מהסוג הראשון, אבל בעיקר מהסוג השני – הנושא של העם היהודי, של הבאת העם היהודי לארצנו, היה לך כל כך חשוב, ולכן את עניינית, יודעת לנהל את יושבי הראש ואת כל חברי הוועדה, לנהל אותנו, את כולנו, בצורה שיכולנו לקדם את הנושאים והמטרות שהם באמת חשובים, שכולנו שותפים להם מסביב לשולחן הזה.

אני רוצה לברך אותך, וילמה, שתוכלי לקדם את נושא הרווחה במדינת ישראל, שהוא במצב הכי קשה, בוודאי ובוודאי יהיה לך הרבה מה לעשות מול הממשלה הנוכחית. אני מברך אותך שגם שם תצליחי, עניינית, להזדהות לגמרי עם היעדים של הוועדה, ושיהיה לך באופן אישי טוב. ברכות גם למנהלת הנכנסת שכבר הכרנו, ואני בטוח שזה יהיה המשך טוב. אבל את מקומך יהיה קשה מאוד למלא.
עמנואל זיסמן
אני רוצה להודות על ההזמנה. אני מכיר את וילמה 15 שנה, ובתוך זה ארבע שנים - מ-1992 עד 1996 - שהן שנים מאוד חשובות בקליטת העלייה. אני למשל הכרתי את העולה החדשה סולודקין מהפורום הציוני.
מרינה סולודקין
אז הייתי עצמאית, וגם עכשיו.
עמנואל זיסמן
הכרתי את העולה החדש נודלמן; יורי שטרן הוא כבר מהוותיקים. אני שומר על קשרים אישיים, חברתיים וציבוריים עם רבים מעובדי הכנסת, אבל עם וילמה וציפי במיוחד. אני תמיד נפגש איתן כששתיהן ביחד כדי למנוע רינונים... מנהלת ועדה צריכה יכולת ארגונית ומינהלית, אבל זה לא מספיק, צריך גם חיוּת, מסירות, הפעלה, צריך גם רגישות. וילמה היא אישה עם רגישות מלידה, וגם טיפחה אותה במשך השנים, לכן ההזדהות עם התפקיד. יש פה הרבה אנשים בכנסת שיש להם ערכים אבל הם רק לדיבור, לא למימוש, והיא מימשה. אני זוכר איך וילמה טיפלה ביהודי בוכרה. יהודי ברית-המועצות לא כולם מרוסיה ואוקראינה, יש גם יהודי בוכרה. אני זוכר איך וילמה טיפלה באותה תקופה בפלשמורה ויהודי אתיופיה. היום מדינת ישראל סוערת - הפגנות, מחאות; אז היו ארבע שנים של הפגנות ומחאות של עולים חדשים, הם עיצבו עצמם באותה תקופה, הוויכוח היה אם הם תרומה למדינה או נטל, והם הוכיחו שהם תרומה בלתי רגילה. לכן אני אומר לקולט – את קולט אני מכיר הרבה שנים, אני יודע שהיא עולה בסולם וזאת אולי לא הוועדה האחרונה שלה - אין סכנה שהכנסת תבטל הוועדה. כל עוד יש 8 מיליון יהודים בעולם, כל עוד יש קליטת עלייה, אין להעלות זאת על הדעת, יש הבדל בין ויתור על הוועדה הזאת לבין ויתור של ועדות אחרות. לוועדה הזאת נכונו אתגרים ומבחנים.

אני רוצה לאחל לוועדה ולך הצלחה, וילמה, אין לי ספק שאת תצליחי בוועדת העבודה, כי זאת הַוועדה בימים אלה. מלבד ביטחון, בגלל הנסיבות שנוצרו, ועדת הוועדה היא המוקד הסוער.
יורי שטרן
אל תזלזל בוועדת הפנים.
עמנואל זיסמן
אני לא מזלזל ביושב ראש ועדת הפנים, הוא יקר לי. אני מאחל הרבה בריאות, הצלחה, ושהכנסת תמשיך להזמין אותנו, לשעבר, שתיתן ביטוי והערכה למה שעשינו יחד אתכם.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה לדווח – חזרתי אתמול בלילה מארגנטינה, לא מטעם הסוכנות, אבל הסוכנות אירגנה לי תוכנית. למרות שאחת הבעיות הגדולות היא שהיום הן שמאגר העלייה הולך ומתבייש, זה מה שטוען יושב ראש הכנסת שכיוון שכרגע אין עלייה, אין צורך בוועדת העלייה - -
מרינה סולודקין
ממש ברצינות?
היו"ר קולט אביטל
הוא אמר את זה לעיתונאי שדיבר אתי. האתגר הבאמת גדול הוא לא רק העלייה, האתגר הכפול הוא הקליטה. יש עולים מארגנטינה שהגיעו לכאן וחזרו בגלל טיפול לא נכון בארץ. לעומת זאת, יש היום תוכניות של הסוכנות, שמחפשים אנשים בלתי מועסקים בארץ מוצאם, מראיינים אותם, מקנים להם הכשרה מקצועית שם, יש קורסים למכונאי רכב, לקצבים, לשֶפים, לחדרנים וחדרניות. אני חושבת שהקונספט הזה, שמעבירים את העולה הכשרה מקצועית והכנה בעברית למה שיקרה בארץ זה מודל מאוד נכון, שכדאי שנחשוב ליישם אותו גם למקומות אחרים. אם היו עושים היום בדימונה את אותה הכשרה מקצועית שהסוכנות עושה בארגנטינה ליהודים שם, אפשר היה לייצר מקומות עבודה גם בדימונה. זה האתגר שלנו.

עכשיו נשמע את ציפי, האחת והיחידה.
ציפי גלעדי
וילמה אהובה שלנו,
ככה פתאום באמצע החיים
לאחר כשני עשורים
את עוזבת אותנו ואת העולים
אומנם לא למרחקים ארוכים
לספק עבודה, רווחה ובריאות לוותיקים

ניהלת את הוועדה בתבונה, ביושר ובכשרון
ובהחלט יש לך חלק בהגשמת החזון
של למעלה ממיליון עולים בעשור האחרון
היית אוזן קשבת לעולים רבים
טיפלת בהם בחן, בחסד וברחמים

וילמה יקרה,
הקשר בינינו שנוצר עם השנים
אין לו אח ורע בכל המובנים
ספגתי ממך רעיונות ותכנים עמוקים
היית לי מורה ומדריכה גם לחיים

תודה על שנים נפלאות
של שיתוף פעולה, אמון, תמיכה והקשבה
תמיד ידעת לתת את הלב והנשמה
ברגישות שניחנת בה ודאגתך הכנה

אשראי זכיתי לעבוד במחיצתך
אשרי אלה שיזכו לחסות בצל עוצמתך

על כל אלה ועל עוד
אני מבקשת להודות לך מאוד
ומאחלת לך, לאתי, למדינה ולליאת
שנים נפלאות של עבודה פוריה והמון רווחה.
היו"ר קולט אביטל
סגן מזכיר הכנסת, בבקשה.
סגן מזכיר הכנסת דוד לב
אני רוצה לקחת טרמפ על העובדה שחבר הכנסת מלכיאור הזכיר את פרשת השבוע ולומר משהו על פרשת נוח – ועדת העלייה עושה מעשה הפוך ממה שמוזכר בפרשת נוח, שם הקדוש ברוך הוא הפיץ את בני האדם כך שידברו יותר משפה אחת. אחת האתגרים החשובים והמעשים של ועדת קליטה הוא לקחת את כל מי שבא מכל מקום בעולם ולהפוך את כולם לעם אחד - מעשה חשוב מאין כמוהו, שוילמה כמובן היתה חלק חשוב ממנו.

מכל האנשים בחדר הזה, אני מכיר את וילמה הכי הרבה שנים. היא מייצגת יותר מסתם מעבר מוועדה לוועדה. היא התחילה שלב אחד קודם, כך שהיא מביאה לידי ביטוי מגמה אחרת שאנחנו מנסים לעשות בכנסת – לקדם עובדים מתוך הבניין. לפני 19 שנה היה מהלך שוילמה עברה להיות מזכירת הוועדה - היום זה נקרא מנהלת ועדה – ואני שמח שהמהלך ההוא צלח. אני שמח גם שוילמה נענתה עכשיו לפנייתנו לעבור מוועדה לוועדה, כי יש נטייה להתקבע במקום ולדעתי זה דבר לא נכון; אני חושב שעובדים צריכים, ככל האפשר, לתרום מניסיונם במקום אחד גם במקום שני. אני בטוח שכל מה שוילמה עשתה בוועדה העלייה, היא תעשה עוד יותר טוב בוועדת העבודה ותיישם שם דברים שהיא מביאה מפה.

אין לי שום ספק בכך שהוועדה הזאת מקבלת עובדת טובה מאוד. אני מרים כוסית להצלחת שתי הוועדות ושתי המנהלות החדשות.
היו"ר קולט אביטל
חבר הכנסת יורי, סליחה, יולי אדלשטיין, בבקשה.
יולי-יואל אדלשטיין
תמיד מתבלבלים בינינו, ואחד העובדים בכנסת פתר את העניין, כשהעוזר שלי בא אליו לקחת מסמך, הוא כתב: לחבר הכנסת יולי אדלשטרן...

כשנכנסתי לכאן הייתי בטוח שאני צריך לדבר על נעמי, על צבי, כי הזיכרון שלי ממסיבות הפרידה שלהם הוא שכולם דיברו על וילמה. אבל בנימה רצינית יותר, בכל זאת אעשה מאמץ קטן ואדבר עלייך. אדבר מן הצד השני, כי מחוץ להיותי חבר כנסת וחבר בוועדה, אני חושב שיצא לי יותר מכל אחד אחר לעבוד מצד הממשלה מול הוועדה, כשר מתחיל שלא יודע מה יחסי הגומלין בין המשרד לוועדה, כשנעמי היתה היושבת ראש ואחר כך מול צבי, ואת בתפקיד המנהלת. כמו שכולם כאן – ראשי הוועדות ואנשים במגנון הכנסת - דיברו על עזרה וסיוע ומקצועיות, אני יכול להעיד שכך הורגש גם מצד הממשלה.

דבר נוסף, ברור שאת עובדת מקצועית, אחרי כל כך הרבה שנים זה יהיה לא טבעי שלא תהיי עובדת מקצועית. אני מאחל לך לקחת לוועדה השכנה את מה שפיתחת כאן, מעורבות רגשית והזדהות עם הנושאים. את לא מדברת למיקרופון, אבל כשאת מדברת עם אחד מאיתנו באופן אישי, הזעזוע בקולך מאי צדק כלפי העולים, הכעס שמשהו עוד לא נעשה, היו כל כך אמיתיים ונתנו גם לי ולכל אחד אחר את המרץ והכוח להמשיך לטפל בבעיות.

כולי תקווה שגם בוועדה השכנה הקליינטים, שגם הם לא האוכלוסיות הכי חזקות במדינה, יזכו לאותו רגש ומרץ ואותה מוטיבציה כפי שהפגנת כאן.
ז'אנה לוקשין
רציתי להגיד שאני הדוגמא האמיתית והקלאסית של קליטת עלייה פה. וילמה קלטה אותי. באמתי לכאן ב-99 והיה לי מאוד קשה, עם העברית, נעמי היתה יושבת-ראש הוועדה, ואני הדוגמא הקלאסית והאמיתית איך וילמה עושה את הקליטה. היא באמת לימדה אותי הרבה דברים, לא רק עבודה בוועדה אלא גם חוכמת חיים, איך להסתדר, לדעת לשרוד ולהיות חכמה. בשנה האחרונה הרבה התחילו להגיד לי שאני חכמה. הכנו מתנה לוילמה [תמונה ממוסגרת של הרבה תמונות מהוועדה], יש פה הכל.
היו"ר קולט אביטל
אלה כשרונות הצילום של ז'אנה.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אחרונה חביבה, וילמה.
וילמה מאור
אני מאוד נרגשת כי אני לא רגילה לדבר בפורום כל כך מכובד למרות שאני נפגשת אתכם בפגישות יום יומיות. נכון שלפעמים קשה להחליף יושב-ראש, התמזל מזלי וכל יושבי הראש של הוועדה היו מעולים, מכל אחד למדתי עוד פן והדגשים של הנושא, מכל אחד מיושבי הראש למדתי המון. גם התמזל מזלי שהייתי פה בתקופה מאוד מרגשת של העלייה – מבצע שלמה, מבצע משה, העלייה מברית המועצות. לא אשכחו בחיים את המפגש עם נתן שרנסקי, כשהוא ירד מהמטוס היינו שם חברי הוועדה ובכינו ביחד. אלו דברים שמן הסתם ילוו אותי כל חיי. הרגשתי שהנושא לא גורם לשחיקה אצלי. שאלו אותי תמיד: את לא חושבת לעבור תפקיד? המון זמן את בוועדה, את לא שחוקה מהנושא? אני לא יודעת איך זה קרה, תמיד נפעמתי מחדש, גם כשנושא כבר נדון בעבר ושוב נדון. הרגשתי שאני מאוד מקבלת יחס מאוד אישי ומפנק מיושבי הראש, ואני מתכוונת לזה. תמיד קיבלתי גיבוי לכל דבר שעשיתי, קיבלתי עצות טובות והכוונה נכונה, והרגשתי שזה תורם לעבודה שלי, שאני עושה את העבודה כמו שאני רוצה. אני מאוד מודה לכולם על המחמאות והתודות, מודה לכל מי שהגיע לכאן. ביקשתי מציפי שזה יהיה משהו מאוד צנוע.
ציפי גלעדי
השתדלתי, אבל כולם רצו לבוא.
יורי שטרן
היו בקשות להשתתפות שהיא דחתה.
ציפי גלעדי
זה נכון.
וילמה מאור
אני מאוד מקווה שאצליח בוועדת העבודה, לא קל להיכנס לנעליים של שירלי. אני שמחה שדנה באה לוועדת העלייה, לא היה קל לשכנע אותה, זה דרש יומיים של מכבש. אני מודה לכולם.
קולט אביטל
הכיבוד שאתם רואים על השולחנות הוא פרי שיתוף פעולה בין הבנות – ציפי, ז'אנה, ריקי. תתכבדו.


הישיבה ננעלה בשעה 10:15.

קוד המקור של הנתונים