פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/7199



5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
8.10.03

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 54
מישיבת ועדת העבודה הרווחה והבריאות
יום רביעי, י"ב תשרי התשס"ד (8 באוקטובר 2003), שעה: 9:30
סדר היום
תקנות הרוקחים (מכירה של תכשיר בלא מרשם שלא בבית מרקחת או שלא בידי
רוקח, התשס"ד-2003.
נכחו
חברי הוועדה: שאול יהלום, היו"ר
אריה אלדד
נסים דהן
מתן וילנאי
ג'מאל זחאלקה
יגאל יאסינוב
אהוד יתום
משה כחלון
מאיר פרוש
יאיר פרץ
מוזמנים
שר הבריאות, דני נווה
ד"ר בועז לב מנכ"ל, משרד הבריאות
בתיה הרן מנהלת אגף הרוקחות, משרד הבריאות
ד"ר רון תומר ראש הוועדה המקצועית, ארגון הרוקחות
עו"ד יואל ליפשיץ הלשכה המשפטית, משרד הבריאות
אלי מרום משרד הבריאות

ד"ר שי פינטוב נציבות הדורות הבאים

ד"ר רון תומר ראש הוועדה המקצועית,
ארגון הרוקחות בישראל

שלמה גרוסמן מנהל מחלקה לכלכלת תרופות,
שירותי בריאות כללית
ד"ר יוסי דוברובסקי ראש מנהל הרכש, שירותי בריאות כללית

יוסי לומנצקי רוקח ראשי, קופת חולים מכב"י,
ארגון הרוקחות בישראל

ד"ר זאב אהרונסון קופת חולים מאוחדת
עירית אפורי אש קופת חולים מאוחדת
ג'ורג' שריקי קופת חולים מאוחדת

אבי יובל יו"ר, ארגון תל"מ, אגוד לשכות המסחר



ד"ר שלמה חורי סגן יו"ר, הסתדרות הרוקחים
פרופ' צבי בן-צבי מנהל, בית הספר לרוקחות – אוניברסיטת
באר-שבע, הסתדרות הרוקחים

פרופ' מוטי רביד ביה"ס לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב
יו"ר, ועדת תרופות, שירותי בריאות כללית
הסתדרות הרוקחים
ורדה מידר הסתדרות הרוקחים
שלמה עזרא הסתדרות הרוקחים
אבי מושנזון הסתדרות הרוקחים

מלכה בורו הר"י (ההסתדרות הרפואית ישראל)

פרופ' אליוט בארי מנהל, בית הספר לבריאות הציבור

מידד גיסין יו"ר, צב"י (צרכני בריאות ישראל)

שמואל בן-יעקב אגודה לזכויות החולה

שוקי בונס מנכ"ל, יילו
עו"ד אליעד שרגא יועץ משפטי, יילו

נטע כהן סמנכ"ל, פארמה ישראל
מגיסט מיכאל עופר פארמה ישראל
יועץ משפטי
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
ד"ר שירלי אברמי
קצרנית
דרורה רשף


תקנות הרוקחים (מכירה של תכשיר בלא מרשם שלא בבית מרקחת או שלא בידי
רוקח, התשס"ד-2003
היו"ר שאול יהלום
רבותיי, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. אני רוצה להודיע לחברי הוועדה, לפני שאנחנו עוסקים בנושא שלשמו נתכנסנו, שבימים האחרונים שמענו על מגמה שאולי הייתה – אני באמת לא יודע – במסגרת החלטות הממשלה, שהעבירה מאות החלטות ללא העמקה, אבל החלטה ברורה יותר של שר המשפטים, לסגור את הייחודיות של בית הדין לעבודה. הוא החליט על כך ומינה ועדה ליישום הנושא. אני חושב שהנושא הוא מאד מאד רציני ואי אפשר לעשות את הדברים האלה ללא שיקול דעת מעמיק ולכן פניתי אליו הבוקר וביקשתי ממנו להקפיא את הנושא עד לדיון בוועדה ויהיה דיון בוועדה בנושא הזה.

עכשיו אנחנו ניגשים לנושא של הישיבה עצמו, שהוא תקנות הרוקחים (מכירה של תכשיר בלא מרשם שלא בבית מרקחת או שלא בידי רוקח) תשס"ג-2003.

רבותיי, אני רוצה להבהיר בתחילת הישיבה כמה הבהרות. קודם כל, אני רוצה לאחל לכולם שנה טובה וגמר חתימה טובה ולמרות שבדרך כלל מדובר פה בתרופות לא מהחמורות והרציניות – כי זו מהות העניין – אני מאחל לכולם שיצטרכו בשנה הזאת כמה שפחות, גם מהתרופות האלה. שעם ישראל ושאזרחי מדינת ישראל יהיו בריאים ושיצרכו כמה שפחות תרופות.

דבר שני, אני רוצה להבהיר את מהות הדיון כאן, את מהות הנושא. אנחנו איננו פועלים נגד תחנות רוח. זאת אומרת: אנחנו איננו מוציאים את הנושא מעיקרו. הנושא התקבל בחוק הכנסת ולאחר שהוא התקבל בחוק הכנסת היה צורך בתקנות וברוך השם הגיעו התקנות שהשר תיקן. הוא מסיים לתקן, הוועדה צריכה לעשות את כל הדרוש כדי לאשר את התקנות. זאת אומרת: אנחנו לא הולכים לטרפד את הנושא, אני אומר את זה מראש. אני לא אתן לטרפד את הנושא מלכתחילה, עם כל הצער שבדבר, כי אני יודע שיש אנשים שחושבים שזוהי טעות מלכתחילה. אבל אנחנו, בתהליכים דמוקרטיים, אומרים שאם יש חוק במדינת ישראל ושר תיקן על פי החוק תקנות, תפקידנו לבדוק את סבירותן של התקנות, לא לדחות אותן. לדחות דברים לא סבירים ולקבל דברים סבירים. זו מטרת הישיבה. אני מבקש מכל המשתתפים להתרכז בנימוקים האלה: האם התקנות סבירות? האם יש בנושא דברים לא סבירים? – ואז נשתדל לתקן או לפנות אל השר שיתקן.
הדבר הבא שאני רוצה להעיר
אני שמח מאד שהנוכחות פה, גם של האורחים – כפי שראיתם, היינו צריכים לעבור לחדר יותר גדול – וגם של חברי הכנסת, מאד גדולה. אולי האורחים לא יודעים: להזכירכם, אנחנו נמצאים בפגרה, אבל אני הבטחתי לשר שגם בפגרה אכנס את הוועדה. בכל אופן, אני מברך את הנוכחות המלאה של חברי הוועדה. אני רוצה לומר שמחטפים לא יהיו. אני כבר מודיע עכשיו: הישיבה היום תהיה עד חצות היום, עד שעה 12:00. במידה ונגיע להצבעות – אני לא בטוח, כי אנחנו נעבור על החומר בצורה אינטנסיבית – הן תהיינה במחצית השעה האחרונה, בין 11:30 ל- 12:00. אם לא תהיינה הצבעות אנחנו נראה את הישיבה הזאת כישיבת התחלה ונמשיך הלאה. מי שרוצה להתאוורר או רוצה לבוא להצבעה חייב להיות כאן מ-11:30 עד 12:00. וסמוך לאותה שעה כבר נדע אם אנחנו נמצאים במהלך של הצבעות או לא.

אני מבקש, מאחר שהמוליך העיקרי הוא השר, על פי החוק, אני מבקש ממנו לומר כמה דברים. אני מאד מעריך את העובדה שהוא הגיע אלינו באמצעה של ישיבת הממשלה.
שר הבריאות דני נוה
תודה רבה. אולי כדאי לפתוח בברכת שנה טובה וגמר חתימה טובה וחג שמח לכל הנוכחים כאן. אני גם מודה לחברי הכנסת שהגיעו לישיבה הזאת. מדובר, באמת, בנושא חשוב מבחינת הציבור בישראל ומבחינת בריאות הציבור בישראל ואני חושב שנוכחות חברי הכנסת בוועדה כאן בזמן של בין כסה לעשור מלמדת גם על החשיבות שהוועדה מייחסת – שאול, בראשותך – לנושא הזה. כמה מילים קצרות מאד של רקע ואחר כך אבקש להעביר את רשות הדיבור לאנשי המשרד שיציגו את הנושא בצורה יותר מפורטת.

הממשלה החליטה, נדמה לי שלפני כשנתיים, על רפורמה בשוק ה OTC – תרופות הנמכרות ללא מרשם רופא – ובהתאם לאותה החלטת ממשלה היינו אמורים, עוד לפני זמן רב, להוציא למכירה מחוץ לדלפק הרוקח רשימה של תרופות שניתנות ללא מרשם. התנהלו על כך, דומני, במשך השנתיים האחרונות, דיונים רבים, גם במשרד הבריאות עוד בתקופת קודמי, השר דאז, ח"כ נסים דהן. הדיונים נסובו על שאלות שונות כמו הרכב רשימת התרופות אשר תוצא מחוץ למכירה בדלפק הרוקח, תקנות וכללי ניהול אחרים שצריכים להתלוות לתהליך המכירה של התרופות הללו.

כשנכנסתי לתפקידי, בערך לפני שישה-שבעה חודשים, עמד מול עיני, בגדול, המודל הקיים באנגליה. יש שתי מדינות בולטות שבהן מתבצעת מכירת תרופות ללא מרשם מחוץ לדלפק הרוקח ואלו הן ארצות הברית ואנגליה וכשהתקיימו אצלנו במשרד דיונים בכל מה שנוגע לעניין הזה, המוטו שלי היה להצעיד את מדינת ישראל קדימה בנושא הזה לפי המודל שקיים במדינות אחרות, כאשר המגמה היא לאפשר לציבור בישראל לרכוש תרופות ביותר מקומות. אני גם מאד מקווה שבסופו של דבר – גם במחירים זולים יותר. המטרה היא ללכת עם טובת הצרכן וטובת הציבור ולהגביר את הנגישות לרכישת המוצרים הללו. במקביל, כמובן, לעשות את כל מה שצריך לעשות, כדי להבטיח גם את בריאותו של הציבור ולא לפגוע בה בשום צורה.

לשם כך התקיימו דיונים מאד רבים ומעמיקים במשרד הבריאות בכל מה שנוגע להרכבת הרשימה שאותה אנחנו מביאים לאישור – מבחינת התרופות שיוצאו למכירה מחוץ לדלפק הרוקח – ובסופו של דבר ההחלטה שהתקבלה הייתה ללכת בעניין הזה לפי המודל האנגלי, ששם יש לא מעט שנים של ניסיון. ההחלטה הייתה לקחת את המודל שקיים שם באנגליה כמודל שאנחנו מאמצים בשלב הראשון.

אני יודע שיש טענות משני הכיוונים. יש כאלה שחושבים שצריך היה להוציא פחות תרופות, פחות חומרים – כי הרשימה היא רשימה שכוללת חומרים שבסופו של דבר מרכיבים רשימה יותר גדולה של תרופות – ויש כאלה שחשבו שצריך להוציא יותר ושאם כבר מתחילה הרפורמה הזאת היא צריכה להיות מהפכה עוד יותר גדולה. יכול להיות שיהיו כאלה שיאמרו שזו גישה שמרנית, אולי אפילו שמרנית מדי, אבל אני חושב שבסופו של דבר אימוץ המודל האנגלי בנושא הזה הוא הדבר הנכון לעשות.

במקביל אנחנו מבקשים מהוועדה אישור של תקנות. התקנות האלה אמורות ללוות את כל התהליך, גם בכל מה שנוגע לתנאים לקבלת אישור לשיווק תרופות ללא מרשם מחוץ לבתי המרקחת ושורה ארוכה של כללים שחברי הוועדה יוכלו לראות מונחים לפניהם מבחינת השאלות כיצד צריך להציג את התרופות האלה, באיזה אופן, שילוט, כללים שנוגעים למכירה וכך הלאה. התקנות האלה הוכנו מאד בקפידה, אבל כמובן, אנחנו באים לכאן – כמו שאמר קודם יושב ראש הוועדה – בראש פתוח בכל מה שנוגע לסבירות של הוראה או תקנה כזאת או אחרת.
אני רוצה לומר כבר עכשיו
אני מייחס חשיבות רבה מאד למקצוע הרוקחות במדינת ישראל. אני חושב שגם המקצוע הזה צריך לנוע קדימה, כמו במדינות אחרות. אני חושב שאחד הדברים שצריך לעשות ושאני פועל כדי לקדם אותו, זה קודם כל לחזק את מעמד הרוקח בבתי החולים ובמחלקות בתי החולים, דבר שקיים היום לדעתי רק בחלק קטן מבתי החולים במדינת ישראל. צריך לתת לרוקח את התפקיד המקצועי הראוי לו, שאגב יכול להבטיח גם תוצאה הרבה יותר טובה בכל מה שנוגע לבריאותו של החולה בבתי החולים. אני גם נתתי הנחיה לקדם פעילות שאנחנו קוראים לה: "המשגוח הרוקחי", שמטרתה לאפשר בבתי המרקחת פעילות שאינה פעילות ישירה של מכירת תרופות, אלא פעילות שיש בה גם תרומה לבריאות הציבור, כמו למשל לאפשר בדיקות לחץ דם, בדיקות סוכר בדם – שורה של בדיקות שיש בהן גם תועלת לבריאות הציבור וגם, בסופו של דבר, יכולות לקדם את הפעילות שמתקיימת במסגרת בתי המרקחת שלנו.

אני בהחלט מוכן גם לדבר נוסף שאולי אומר אותו כבר עכשיו, שבכל מה שנוגע לשאלות שיתעוררו בעתיד לגבי הרכב הרשימה, הרחבתה ודברים מהסוג הזה, תהיה גם ועדה ציבורית שתבחן מגמות כאלה ואחרות וכן תוצאות שיגיעו בעקבות הרפורמה הזאת בשוק ה-OTC. אני יודע שהיא רפורמה לא קלה, אני יודע שהיא ודאי לא קלה לבתי המרקחת הקיימים. זה לא תהליך קל. אף רפורמה שבאה לשנות תהליכים שמתקיימים עשרות בשנים היא לא דבר קל ובסופו של דבר יש לה השלכות כאלה והשלכות אחרות. בעיני הדבר החשוב ביותר הוא להסתכל, בגדול, על טובת הציבור. טובת הציבור, כפי שאני מבין אותה, היא לאפשר את הרפורמה הזאת בשוק ה-OTC. כמו שאמרתי: גם להגדיל את הזמינות של מקומות שבהם הציבור יוכל להגיע, בנגישות קלה יותר, לתרופות שגם היום ניתנות ללא מרשם, אלא שהן מוגבלות למכירה בדלפק הרוקח וגם - אני מקווה שבסופו של דבר הרפורמה הזאת תניע תהליך חיובי בכל מה שנוגע למחירי התרופות במדינת ישראל.

עד כאן, אדוני היושב ראש. אני מציע שאולי, ברשותך, נעבור להצגת הדברים בצורה יותר מפורטת על ידי אנשי המשרד.
היו"ר שאול יהלום
אדוני השר, תודה על דבריך ויש לי אליך בקשה: בהנחה, שוודאי תתברר תוך ישיבה או שתיים, שאנחנו מאשרים את התקנות – הרי יש המון טענות, בעיקר של הרוקחים וגם של גורמים נוספים, על המון דברים שיקרו אחר כך. הם בדרך כלל מדברים על דברים שליליים, ודאי חלקם יעלו בוועדה הזאת. הרי כל חוק ניתן לשינוי וכל רשימה ניתנת לצמצום או להרחבה וראוי שאנחנו נעסוק בעניין הזה בצורה אובייקטיבית-מדעית עד כמה שאפשר – הייתי מבקש ממשרדך לערוך מחקר. ולמה אני אומר היום לערוך את המחקר? כי עדיין אפשר לקחת את הנתונים ולבדוק אותם לפני השינוי. יש לנו בוודאי שבועות שבהם הנושא הזה עדיין לא ישים. אפשר לראות את המצב לפני ואחרי. לראות מה קורה בבתי המרקחת – לאו דווקא מבחינת המחירים, שזה דבר שאפשר לשחזר. מבחינת התורים, מה קורה עם התנהגות האנשים מבחינת התרופות. לראות מה קורה היום, מבחינת הסכנות שהרוקחים טוענים שיקרו, ולעשות את המשך המחקר בעוד, נניח, כמה חודשים אחרי יישום התקנות. אז נוכל לראות האם באמת כצעקתה או לא כצעקתה. אני חושב שהזמן הוא היום, מפני שהיום אפשר עוד לתפוס סיטואציה שלפני התקנות. אם נעשה את זה כאשר התקנות כבר ייצאו לפועל, לא נוכל לשחזר את המצב. אני מאד מבקש ממשרדך לערוך מחקר כזה, כדי שההחלטות הבאות שלנו, שבוודאי יהיו גם שלך, גם של הממשלה וגם של הוועדה הזאת, יהיו החלטות מושכלות עד כמה שאפשר.
שר הבריאות דני נוה
אין לי בעיה.
נסים דהן
המשמעות של מה שהיושב ראש מבקש, זה לדחות את התקנות בעוד שישה חודשים. איסוף הנתונים שהיושב ראש מציע לא ייקח יום-יומיים. זה ייקח חודשים מספר. אני בעד ההצעה הזאת, היא הצעה הגיונית וחכמה, אבל זו המשמעות שלה.
ג'ודי וסרמן
אדוני היושב ראש, תחילתן של התקנות היא שישה חודשים מיום פרסומן.
היו"ר שאול יהלום
קודם כל, תחילתן של התקנות, לאחר שיאושרו, תהיה שישה חודשים בכל מקרה. אני שמעתי טענה, שאומרים שבתי המרקחת - - -
ג'מאל זחאלקה
זה עונתי. אתה חייב לקחת חורף וקיץ. אתה חייב לקחת מחקר על פני שנה שלמה.
היו"ר שאול יהלום
אם היום השר מורה על מחקר, אז עכשיו עוד קיץ ועוד מעט יהיה חורף ואפשר לעשות את כל המחקר. לא רוצים – לא יהיה מחקר, אז נעבוד על פי החלטות מהשרוול. אבל אני חושב שכל חוקר רציני יעשה היום את מה שצריך ואנחנו יודעים מתפקידינו האחרים, שאנחנו עושים מחקרים יותר מסובכים והם נעשים בפרק זמן יותר קצר.
שר הבריאות דני נוה
אין לי בעיה לעשות בדיקה כזו או אחרת, ובלבד שאנחנו לא מעכבים אפילו ביום אחד את כניסת התקנות האלה לתוקף. אנחנו נבצע בדיקות, נבצע מחקר כזה או אחר, יוכל לשמש אותנו לנתונים, כמו שהיושב ראש אמר, בעתיד, אם נבוא לוועדה פעמים נוספות לצורך שינוי הרכב הרשימה או דברים מן הסוג הזה. אז יהיה לנו מסד נתונים טוב יותר לצורך ההחלטות הללו, אבל שלא תהיה אי- הבנה: אין לי שום כוונה לעכב את כניסת התקנות לתוקף.
היו"ר שאול יהלום
אם גם השר יראה – נניח, לפי המחקר – שבאמת כצעקתה. באמת זה מביא נזק.
שר הבריאות דני נוה
העניינים האלה נבדקו, שאול, אדוני היושב ראש. הרי בסופו של דבר אנחנו מגיעים לפה היום אחרי שהשאלות העקרוניות ושאלות היסוד הנוגעות לרפורמה הזאת, נבדקו חזור ובדוק בשנתיים האחרונות, ישר והפוך. זה לא שאנחנו באים לפה "טבולה ראסה". בדקנו את הדברים האלה, בחנו אותם, היו דיונים עמוקים וארוכים במשרד הבריאות לגבי הרכב הרשימה וההשלכות של הדברים האלה. זה לא שאנחנו באים לפה עכשיו ואומרים: אנחנו עכשיו משגרים משהו בלי לדעת.
מתן וילנאי
מה היכולת שלנו להתמודד עם הרשימה הזאת כחברי כנסת? מה אנחנו יודעים?
נסים דהן
- - - מאד מרכזי על ההתנהגות של הציבור היום. זה מה שהיושב ראש מתכוון אליו.
היו"ר שאול יהלום
נכון. לדוגמה, אני שמעתי טענה כזאת של הרוקחים: אנחנו היום על גבול הרווח. אנחנו היום בקו התפר של הרווחיות. אם אתה לוקח מאתנו את ה-OTC, זה אומר שתוך כמה חודשים נסגרים כך וכך בתי מרקחת. אם נסגרים כך וכך בתי מרקחת והיום אזרח שיש בעירו בית מרקחת יצטרך לנסוע לעיר אחרת – אם נניח שזו עיירה קטנה. פעם ביקרתי בעיירה שנקראת שלומי, הייתה לי בעיה עם הבן שלי ולא מצאתי בית מרקחת. אולי היום יש כבר בית מרקחת ואין לי ספק שאם יש הוא מאד קטן. אז אם צריך לסגור את בית המרקחת בשלומי, אם הוא בכלל קיים, וצריך לנסוע למעלות, זו בעיה. כל הדברים האלה מצריכים בדיקה של התנהגות הציבור. יכול להיות, אדוני, שאתה תגיע למסקנה מסוימת בעוד שנה, אבל אתה צריך להשוות את זה מול מה שקורה היום. התנהגות, כמה זמן עומדים בתור, יש המון שאלות. היום אתה הולך לרופא כדי לקבל תרופה, אחר כך אתה לא הולך לרופא, המחירים. כל הדברים האלה יכולים להיעשות בשליפה ויכולים להיעשות בצורה מחקרית, מדעית. מה שאני מבקש זה שבמקביל לתהליך הוא ילווה במחקר רציני.
שר הבריאות דני נוה
אין לי שום בעיה שהתהליך ילווה במחקר.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה על נכונותך. נקווה שבאמת אנשי הביצוע יבצעו את זה וככל שיתחילו יותר מוקדם, המחקר יהיה יותר יעיל. תודה. אנחנו עוברים לתקנות.
שר הבריאות דני נוה
אני מתנצל, אני צריך לחזור לישיבת הממשלה.
היו"ר שאול יהלום
בהצלחה. תודה רבה, השר.
קריאה
אדוני היושב ראש, לא ראוי לצרף למחקר מישהו מהסתדרות הרוקחים?
היו"ר שאול יהלום
אני אכתיב לשר מי יעשה את המחקר?
קריאה
אני חושב שצריך לוועדה לצרף גם נציגי חולים.
היו"ר שאול יהלום
איזו ועדה?
קריאה
למחקר המדובר.
היו"ר שאול יהלום
אני אכתיב את זה לשר? תפנו לשר בעניין הזה. שיצרף חולים ורוקחים.

מי מציג את התקנות?
בועז לב
אני חושב שיציג אותן עו"ד יואל ליפשיץ, כמי שטרח בניסוח התקנות.
היו"ר שאול יהלום
אוקי. יואל, בוא נתחיל.
זאב אהרונסון
אדוני היושב ראש, אנחנו עובדים רק על התקנות כמו שהן מובאות בפנינו? משום שלמרות שנאמר ששנתיים ימים עובד המשרד על כך, מעולם לא הייתה הזדמנות להגיב על עצם הנושא בפורום כזה או אחר. אנחנו מגיעים למשהו סגור?
ג'מאל זחאלקה
הוועדה יכולה לדחות את התקנות או לשנות אותן כמו שהיא רוצה. הוועדה יכולה.
היו"ר שאול יהלום
אני אמרתי: אני לא הולך לדון בעניין מבחינה עקרונית. בחוק יש תקנות ואנחנו הולכים לאשר את התקנות, במידה והן סבירות. אם אתה תראה לי דוגמה שנותנים כאן פניצילין, נניח, ואם אדם יקנה אותה מי יודע לאן הוא יכול להגיע – הוא יהרוג את החיידק הלא נכון – אז לזה בהחלט אני אתייחס. אבל לעצם התהליך אני לא הולך להתייחס.
זאב אהרונסון
אין בעיה. אנחנו נגיב על הסבירות של כל הרשימה ביחד.
היו"ר שאול יהלום
מאה אחוז. בבקשה, יואל, אתה קורא בקול רם ומסביר את המשמעות.
יואל ליפשיץ
רק לפני כן אני רוצה להגיד שהתקנות הובאו בפני כל הגורמים האינטרסנטיים הרלוונטיים, לכולם הייתה הזדמנות להעיר את ההערות, רובם הגדול גם ישב אצלי.
היו"ר שאול יהלום
סליחה שאני מפריע לך. אתם רואים – יש עשרים ותשעה פרקים בתקנות, יואל קורא פרק. לא להפריע לו. לשמוע את המשמעות ואז אפשר להעיר. בבקשה.
יואל ליפשיץ
"הגדרות, סעיף 1. בתקנות אלה – 'אישור' – אישור מאת הרוקח המחוזי למכירת תכשיר בלא מרשם בעסק אחר". להסביר?
נסים דהן
כן, כן, ודאי. מילה מילה, לאט לאט.
יואל ליפשיץ
המכירה של התכשירים ללא מרשם לא תתבצע בכל מקום, אלא רק ב"עסק אחר" – שנגיע להגדרה שלו – ורק לאחר שהרוקח המחוזי בדק שיש תנאי החסנה ותנאי אחסון ומכירה נאותים.
נסים דהן
האישור הוא פר תרופה או פר מקום?
יואל ליפשיץ
יש שני אישורים בשני מישורים. פר מקום ופר החומרים שמהן עשויות התרופות.
נסים דהן
צריך לכתוב את זה בתקנות.
יואל ליפשיץ
זה כתוב בתקנות.
נסים דהן
איפה?
היו"ר שאול יהלום
חבר הכנסת דהן, נא להעיר הערות בסוף הפרק. אני רוצה להתקדם. הלאה.
יואל ליפשיץ
"'המנהל' – המנהל הכללי של משרד הבריאות או רוקח מורשה עובד משרד הבריאות שהוא הסמיכו לעניין תקנות אלה, כולן או מקצתן.

'עסק אחר' – עסק טעון רישוי לפי פרטים 1.3ג ו-4.7 לצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), התשנ"ה-1995, למעט אטליז". הכוונה היא לצמצם את מקומות המכירה של תכשירים בלא מרשם בשלב הראשון. פרט 1.3 מדבר על מקומות שמוכרים מכשירים ואביזרים רפואיים או בתי מרקחת שממילא מותר להם, ו-4.7 זה כל העסקים לממכר מזון, למעט אטליז, שאנחנו חושבים מלכתחילה שאין לו תנאי מכירה נאותים לפי התקנות על מנת למכור תרופות.
מיקי עופר
סופרמרקט שמוכר אטליז?
יואל ליפשיץ
סופרמרקט שמוכר אטליז יכול, כיוון שיש מספיק מרחב – ובזה אנחנו נגיע לתנאים הנוספים שבהם הוא כן יכול למכור, לאחר שהרוקח המחוזי יבדוק.
ג'ורג' שריקי
חנות ספרים כן יכולה למכור אותן?
נסים דהן
חנות ירקות כן יכולה למכור?
יואל ליפשיץ
לא.
נסים דהן
למה לא? אתה אומר חנויות מזון למעט אטליז. חנות ירקות יכולה.
היו"ר שאול יהלום
חבר הכנסת דהן, אני מאד מבקש- - -
נסים דהן
אני עובר שורה שורה, אני מבין לאט.
היו"ר שאול יהלום
לא, לא שורה שורה אלא פרק פרק. אחר כך שאלות.
יואל ליפשיץ
יש את ההוראה שפוסלת על הסף, מלכתחילה, מקומות ויש אחרי זה בדיקה מהותית של הרוקח המחוזי. אם יהיה מקום שמוכר ירקות שלא יעמוד בזה, הוא לא יקבל את האישור. עדיין צריך יהיה לעמוד במספר כללים.

4.7 מדבר בעיקרון על כל העסקים שמוכרים מזון. אני אקריא: "מזון לרבות משקאות, מכירתו, קיוסק, מרכול, מכירת פירות וירקות, מכולת, סופרמרקט או מקום אחר למכירת מזון, אטליז- - -" – אותו הורדנו.
היו"ר שאול יהלום
אני שואל: 1.3ג זה בתי מרקחת?
יואל ליפשיץ
לא. זה "חומרים - - - לרבות חומרי גלם, אביזרים ומכשירים רפואיים וכל חומר או פרט הנלווה לשימוש בהם".
היו"ר שאול יהלום
עכשיו אני שואל אותך: חנות ספרים.
יואל ליפשיץ
חנות ספרים בשלב זה לא יכולה למכור.
היו"ר שאול יהלום
למה? אתה צריך להסביר למה חנות ירקות כן וחנות ספרים לא.
יואל ליפשיץ
עוד פעם: חנות ירקות לא תמכור את זה - - -
היו"ר שאול יהלום
אם הוא לא יבדוק, יבדוק ויבדוק. אבל אחרי הבדיקה? ברור שצריך בדיקה. אתה אומר אטליז לא – לא יודע למה, אבל נניח. אבל אתה אומר חנות ירקות כן ומכולת כן. אני שואל: למה חנות ספרים סטימצקי לא.
נסים דהן
או למה תחנת דלק כן.
יואל ליפשיץ
תחנת דלק לא מוכרת. חנות לממכר מזון בתחנת דלק כן יכולה למכור.
נסים דהן
אתה אומר שאתה מאמץ את המודל האנגלי ושם מוכרים תרופות רק בתחנות דלק.
היו"ר שאול יהלום
רגע אחד. לדוגמה, אני רואה חנות ספרים, חנות תקליטים, מהודרת – אני לא אגיד יותר שמות כדי לא לעשות להם פרסום – ולעומת זאת אני רואה איפה אני קונה את הירקות כל בוקר, אז אני שואל אותך מה הרעיון פה.
יואל ליפשיץ
הרעיון היה מלכתחילה, עם היציאה ברפורמה, לצמצם את מספר המקומות שמוכרים בהם תרופות ולקחת אותן למקומות שנגישים יותר לציבור, כאשר הוא קונה את שאר הדברים שלו. כשבדקנו, רצינו לצורך העניין גם לאמץ את המודל האנגלי ולמכור אותן גם בבתי מלון, במקומות שאנשים עלולים לצרוך אותן ולא מצאנו שאנחנו יכולים לאשר לבית מלון, תחת התנאים המהותיים, למכור.

לכן, בשלב ראשון, ראינו שבמקומות לממכר מזון אנחנו מדברים על בערך שלושת אלפים או חמשת אלפים נקודות מכירה נוספים בארץ.
היו"ר שאול יהלום
רגע. אני רוצה להסביר לך משהו. אני מבין שיש כאן שתי מגמות. מגמה אחת, שאתה רוצה שזה יהיה מהותי. זאת אומרת, שלא יהיו עשרים מקומות אלא שלושת אלפים. מגמה שנייה – ואתה יודע את זה כמשפטן – אנחנו צריכים לבדוק מבחינת הסבירות שלא תהיה אפליה. יבואו עכשיו אנשים ויגידו: למה אתה מפלה בעסקים? למה את חנות הירקות אתה מאשר וחנות תקליטים אתה לא מאשר? אתה נתת דוגמה מצוינת לגבי בתי מלון או מקומות ספורט. בקנטרי קלאב, לפעמים באמת בן-אדם אחרי ריצה צריך כדור הרגעה. השריר נתפס – צריך אופטלגין. כל הדברים האלה.
נסים דהן
בגלל זה לא צריך למכור תרופות.
קריאות
- - -
היו"ר שאול יהלום
מחר, התאחדות בתי המלון תפנה בבג"ץ ואנחנו רוצים להיות מחוסנים. מה תגיד? לכן, אם אתה מתנה את זה בתנאים ואתה אומר שצריך להיות מיזוג אוויר, צריך להיות פתוח, צריכים להיות מדפים וצריכים להיות חלונות – זה בסדר. אבל לא באופן שרירותי לבוא ולהגיד, עם כל הכבוד, שבחנות לממכר מזון בתחנת דלק כן – ואני בעד, כי אנחנו נוסעים שם, זה מאד נוח, אתה עוצר שם וכולי – ודווקא בחנות הספרים לא. או בבתי מלון לא.
נסים דהן
צריך ללכת על רשימה מצומצמת.
קריאות
- - -
היו"ר שאול יהלום
למה כשאדם הולך וקונה אוכל, הוא צריך לקנות תרופות? הרי במידה מסוימת, אם אתה שואל אותי, אני צריך לפעול נגד המגמה הזאת. כמו שאומרים בסופרמרקט – אדם הולך לעשות קניות כמו עיוור. הוא מכניס לעגלה מה שהוא רואה, יכניס גם תרופות.
נסים דהן
זה מה שקורה באמת.
היו"ר שאול יהלום
נכון. אנחנו צריכים לבוא ולומר – רק מה שאתה באמת צריך. מצלצלת אלי אשתי באמצע הלילה ואומרת: הילד עם חום, תביא אקמול. אז איפה אני נמצא באותה שעה? אני יכול להיות בתחנת הדלק ואני יכול להיות בחנות תקליטים, אבל במקום לקנות בבית המרקחת, אני קונה בנגישות הרבה יותר גבוהה. או, אם אני נמצא בבית מלון, מה שאומר שאני בכלל נמצא בעיר אחרת וצריך ללכת שם לקופת חולים – סיבוך עצום – אז אני יורד למטה וקונה את אותה תרופה, הבלתי מסוכנת. אז דווקא לבתי מלון אתה אומר לי: לא.
נסים דהן
אין תרופה בלתי מסוכנת. תלוי במינון.
יוסי לומניצקי
גם סופרמרקט סוגרים בעשר בערב.
יואל ליפשיץ
הרציונל היה קודם כל לעשות תנאי סף של עסקים טעוני רישוי, כדי שלא ימכרו את זה בכל חנות נעליים, או בכל מקום שאין לו בכלל רישיון והוא לא מגיע לרשויות בשביל שום רישיון. עדיין מדובר בתכשירים רפואיים שצריכים איזשהו רישוי.
היו"ר שאול יהלום
יש עוד עסקים טעוני רישוי, כמו: בתי פנאי, מקומות פנאי, לימודים ועינוגים.
יואל ליפשיץ
אנחנו יכולים לחשוב על זה. אנחנו גם לא מעוניינים שיהיה פה מתווך. למה לא אמרנו בבית מלון, בדלפק? כי אנחנו רוצים את זה מעבר לדלפק. אנחנו רוצים שלא יעמוד שם המתווך.
היו"ר שאול יהלום
אני לא אומר – זה דלפק – אבל בבית מלון צריך שתהיה אפשרות.
נסים דהן
זו הערה שצריך להתייחס אליה. ובמכולת השכונתית, ההיסטורית, שבה תמיד הכל מאחורי הדלפק, הוא לא יכול למכור תרופות?
יואל ליפשיץ
הוא ימכור, אבל לא כמו הסיגריות שנמצאות בחוץ. זה יהיה על מדף, בנפרד.
נסים דהן
במכולת ההיסטורית הכל אחרי המדף.
היו"ר שאול יהלום
איפה יש מכולת שכונתית, היסטורית? אין מכולת כזאת כבר.
מידד גיסין
יש, אבל אין להן שישים מטר מרובע, אז אין בעיה.
היו"ר שאול יהלום
בבקשה, יואל, תמשיך.
יואל ליפשיץ
"'פרסומת' – פרסום בעל פה, בכתב, בדפוס או באמצעי תקשורת אחרים, שעושה בעל עניין בשיווק תכשיר בלא מרשם או הנעשה מטעמו והמכוון לציבור, כולו או לחלקו". כאן הכוונה היא לנושא הפרסום של תכשירים ללא מרשם.
היו"ר שאול יהלום
נגיע לזה.
יואל ליפשיץ
כן. נגיע לזה. זה בעקבות ההערה שלך שזה לא יהיה כל אדם אלא רק מי שבעל עניין, ושלא יהיו כתבות תדמית בעיתונים.
ג'ודי וסרמן
יש פה הגדרה של בעל עניין?
יואל ליפשיץ
לא. "'רוקח מחוזי' – לרבות רוקח עובד משרד הבריאות שהרוקח המחוזי הסמיכו בכתב".
נסים דהן
רגע. בקשר לפרסומת, בכל זאת אני רוצה, ברשותך, להתעכב על זה רגע. הנערה או הנער שמוכר בסופרמרקט וימליץ על תרופה – זו פרסומת?
יואל ליפשיץ
כתבנו על זה הערה מיוחדת, שכל עוד שהוא מפנה לעלון לצרכן וכותב את ההתוויות שנמצאות בעלון לצרכן, זה לא נחשב לפרסומת.
נסים דהן
אז יש פה פרסומת.
היו"ר שאול יהלום
חבר הכנסת דהן, כשנגיע נבדוק מה זו פרסומת. הלאה.
יואל ליפשיץ
"'תווית' – תווית תרופה בלא מרשם, המופיעה על גבי אריזת התכשיר, כמתואר בתוספת הראשונה". – המטרה היא שעל כל תרופה ללא מרשם שיוצאת מבית המרקחת, תהיה תווית, כאשר אנחנו מציעים את התווית הזאת, כאן. אנחנו רוצים שזה יהיה משהו שיעזור לציבור להבדיל בין התכשירים ללא מרשם הנמכרים מעבר לדלפק, לבין אלה שלא מעבר לדלפק.

או תווית אחרת שאישר המנהל – אפשר להוסיף את זה בסוף. "או תווית אחרת שאישר המנהל".
קריאות
- - -
יואל ליפשיץ
"'תכשיר בלא מרשם' – כהגדרתו בפקודה" – ואנחנו הוספנו "שאין סכנה כרוכה בשימוש בו".
נסים דהן
אני מתנגד למילה הזאת, אדוני היושב ראש. אין דבר כזה "אין סכנה כרוכה".
מידד גיסין
יש ברשימה גם תרופות שיש סכנה כרוכה בשימוש בהן.
ג'ודי וסרמן
בסעיף 42 לפקודת הרוקחים יש קביעה, שבשל סכנה הכרוכה בשימוש בתכשיר בלא מרשם, הוא נרכש רק בידי רוקח ובבית מרקחת ושם מדובר על סכנה: "סכנה בעלת סבירות גבוהה".
יואל ליפשיץ
אני מאמץ את זה.
ג'ודי וסרמן
אתה מאמץ את זה?
יואל ליפשיץ
כן.
קריאות
- - -
קריאה
אנחנו עושים פה עוול. אסור לנו להשתמש במילים האלה: סבירות גבוהה או סבירות נמוכה.
יואל ליפשיץ
"'תכשיר פגום' – תכשיר שהופסקה מכירתו או כל שימוש אחר בו מסיבות הקשורות לאיכותו, בטיחותו או יעילותו הרפואית כתוצאה מפגם או אריזה שגויה".
נסים דהן
מי מחליט על הפסקת המכירה?
היו"ר שאול יהלום
רגע, אלה רק ההגדרות.
יואל ליפשיץ
יש לנו מצבים שהתכשיר, נמצא בו איזשהו פגם, הן מבחינת איכות, הן מבחינת יעילות, ואנחנו רוצים לבצע מה שנקרא "Recall", זאת אומרת: החזרה מהשוק. אז היינו צריכים להגדיר מהו תכשיר פגום, על מנת שנוכל לבצע את ה-"Recall" הזה מכל נקודות המכירה, כי אנחנו פותחים פה שוק חדש עם נקודות מכירה חדשות. אם למשל אנחנו מקבלים הודעה מהיצרן – בדרך כלל או לאחר שבדקנו שהתכשיר הזה הוא פגום, למשל, שהוא מתפרק לפני תום תקופת אורך חיי המדף שלו – ועכשיו אנחנו רוצים לצאת בהודעה על מנת לאסוף את התכשיר, אנחנו מכריזים עליו שהוא תכשיר פגום - - -
ג'מאל זחאלקה
או "ואץ'" מקולקל.
יואל ליפשיץ
או "ואץ'" מקולקל ואז אנחנו, דרך מספרי ה"וואצ'ים", שיש לנו מעקב אחריהם דרך בתי המסחר לתרופות שמוכרים אותם, מבצעים מה שנקרא "Recall" פומבי, יוצאים הודעה גם לעיתונות ולצרכן שנמצא בבית, מפרסמים מס' אצווה וכולי.
נסים דהן
מי מחליט על הפסקת המכירה?
יואל ליפשיץ
משרד הבריאות.
היו"ר שאול יהלום
את זה נראה אחרי זה. לפרק אחד, אני רוצה לשאול: הנושא מאד אחראי. אצלכם במשרד הבריאות, כשאתה מדבר על רוקח – יש דרגות לרוקחים? כשאתה אומר: "רוקח מורשה עובד משרד הבריאות", הרי זה יכול להיות, לכאורה, גם רוקח עם ותק של חודש. אחר כך אמרת "רוקח מחוזי". אותו רוקח שהוסמך על ידי המשרד, אם אתה שואל אותי, לא יכול להיות סתם רוקח. אם מנהל משרד הבריאות הסמיך אותו, הוא צריך להיות רוקח בעל כישורים. עשר שנות ותק, אינני יודע מה. מה הדרגות לרוקחים? כמו שלא כל אדם יכול להיות שופט. בסוף ניקח רוקח שעכשיו רק מתמחה והוא יחליט על כל התרופות. מצד שני ישנו המנהל. הרי רק במקרה הוא רופא.
נסים דהן
לא. במשרד הבריאות הוא חייב להיות רופא.
היו"ר שאול יהלום
הוא לא חייב, הוא לא חייב.
נסים דהן
אם לא, צריך ועדה.
היו"ר שאול יהלום
כמו שהיה ויכוח אם במשרד המשפטים צריך משפטן. המנכ"ל לא חייב להיות רופא. זאת אומרת, שבסעיף זה יכול להיות שהוא יחליט על העניין ללא שום הכשרה רפואית. אני הייתי מבקש את ההגדרה של המנהל לעגן: "המנהל, בתנאי שהוא רופא או רוקח" ורוקח צריך להיות איזשהו רוקח מומחה. האם יש לכם הגדרה לרוקח מומחה? בבקשה.
יואל ליפשיץ
לא.
היו"ר שאול יהלום
אם אין, אז בואו נכניס עכשיו כמה אלמנטים של מומחה.
יואל ליפשיץ
אין לנו הגדרה לרוקח מומחה.
מתן וילנאי
אבל זה נכון בכלל, שאול, לגבי כל טיפול בבית מרקחת, אם אתה רוצה רוקח מומחה.
קריאות
- - -
היו"ר שאול יהלום
לא. אתה נותן לבן אדם להחליט מחר על הוספת תרופה בעשרת אלפים מקומות. הנזק שהוא יכול לגרום הוא לא רק נזק רגעי. למה אתה אומר ששופט צריך להיות בעל עשר שנות ניסיון כעורך דין? מספיק שנה.
מאיר פרוש
אתה יכול לקבוע שאפשר להוסיף תרופות אחת לשנה, באישור הוועדה.
היו"ר שאול יהלום
חכה, עוד לא הגענו לזה.
זאב אהרונסון
אפשר להגיב על ההגדרות?
ג'ודי וסרמן
לעניין המנהל, בתקנות אנחנו רוצים לאפשר לבעל מעמד מנהלי בכיר במשרד לקבל החלטות לכל אורך התקנות. לכן זה צריך להיות המנהל הכללי של המשרד, כפי שהוא, אם הוא רופא או לא רופא. לעניין הרוקח ודרגת המומחיות של הרוקח, יש אפשרות ללכת לבעל תפקיד במשרד הבריאות, כמו רוקח אחראי או ראש אגף רוקחות, הסמכות הבכירה או זה שמתחתיו במשרד הבריאות. אפשרות נוספת היא ללכת לפקודת הרוקחים. יש שם הגדרה של רוקח אחראי, שזה רוקח מורשה שהוא בעל ניסיון ברוקחות של תקופה של שנתיים לפחות, שזה פחות מראש אגף הרוקחות.
קריאות
שיישאר מנהל.
היו"ר שאול יהלום
אני לא מכתיב, אני מבקש מכם לתת למנהל ולרוקח שתי הגדרות יותר מתאימות. אם המנהל הוא ללא שום הכשרה מלבד מנהלית, הוא חייב לתת את זה לראש אגף הרוקחות.
יואל ליפשיץ
גם השר התקין תקנות והשר גם הוא איננו רופא בדרך כלל, ובוודאי שהוא לא עושה את ההחלטות בעצמו.
היו"ר שאול יהלום
אתה יודע, תכתוב: "לאחר שהתייעץ". כשנגיע לתקנות בקשר לשר, נטפל בהן. אם באמת יש סמכויות לשר, והוא יכול באופן תיאורטי לעשות דברים בנושא הרפואי ללא שום התייעצות רפואית וללא שום השכלה רפואית, זה רע מאד. אז נחזור על השגיאה הזו?

עכשיו אני מבקש הערות.
זאב אהרונסון
לגבי עסק אחר. הייתי משאיר "עסק טעון רישוי" ואת "לפי פרטים 1.3ג ו-4.7" הייתי מבקש להוריד ואני רוצה לנמק.

יש חשש, כמו שאמרת אתה, שתהיה פגיעה כזאת בבתי המרקחת, שהרבה מהם ייסגרו. פגיעה כלכלית, כי גם היום הם עומדים על כרעי תרנגולת ואם יחסרו מהם לקוחות – ואם ייפתחו עוד שלושת אלפים נקודות מכירה ודאי יחסרו מהם לקוחות – זו תהיה פגיעה בבתי המרקחת. אנחנו, למעלה משני מיליון איש במדינת ישראל, מקבלים היום את התרופות שלנו, אלה שזקוקות למרשם, באמצעות בתי המרקחת. קרי: הנגישות של כל אזרח כיום לקבלת תרופות מרשם תלויה בבתי מרקחת. והיה ובתי מרקחת אלה ייעלמו מהנוף הישראלי, תחשוב על כל אותם מיליונים של אנשים שלא תהא להם נגישות לקבלת תרופות מרשם, לא תרופות שאינן מרשם. זו פגיעה קשה שאני לא יודע אם אנחנו יכולים במדינת ישראל לשאתה. יש מדינות אחרות, שיש ביד האזרחים כולם מכונית כדי לנסוע, אולי, למקום שבו מוכרים את התרופות. במדינתנו זה לא ככה וכולם תלויים באותו בית מרקחת שכונתי כדי לקבל את תרופות המרשם. בהעדר זה תהיה לנו בעיה קשה ביותר, שאנחנו לא נוכל לעמוד בה. תהיה, נוסף על כך, הוצאה כספית עצומה לאותן קופות חולים שתצטרכנה למלא את החסר על ידי בניית בתי מרקחת בתוך הסניפים שלהן, כדי שללקוחות שלהן יהיה מקום להשגת התרופות. זה החשש.
מתן וילנאי
זאב, סליחה. שאול, ההערה הזאת לא נוגעת לעניין. הרי סיכמת בפתיחה שעל זה אנחנו לא מדברים. הוחלט שבזה לא דנים, אז בוא נלך קדימה. אי אפשר לגרור אותנו כל הזמן אחורה.
זאב אהרונסון
אני בפעם הראשונה פה, אז אני לא גורר לשום מקום אחורה.
מתן וילנאי
גם אני בפעם הראשונה פה.
היו"ר שאול יהלום
ד"ר אהרונסון, המגמה היא שתהיינה הרבה נקודות מכירה וזו רוח החוק. אנחנו כבר אחרי זה. הטענה שלי: אני לא מקבל את הצמצום. אני יכול לקבל צמצום איכותי, לא צמצום מגזרי שאתה בא ומגדיר, למשל, תחנות דלק כן ובתי מלון לא. מכולת שכונתית כן, חנות הירקות כן וחנות התקליטים לא. אני לא יכול לקבל את זה. אני יכול לקבל איכות. אתה בא ואומר: לא בכל חנות, צריך מטרז', צריך מיזוג אוויר, צריך נגישות, צריך אלף דברים – מה שצריך לטובת העניין. אבל בשום אופן לא לבוא ולומר שההיקף לא יהיה גדול, כי כל החוק מטרתו שההיקף יהיה גדול.
אבי מושנזון
בתפקידי האחר אני גם נשיא סקציית הרוקחים הקהילתית בהסתדרות הרוקחים הבינלאומית ולכן אני רוצה אולי להביא מהקורות בעולם. אמר השר קודם שבכוונתו לאמץ את החוק האנגלי. כמו שאנחנו מכירים, גם באנגליה וגם בארצות הברית, תרופות ללא מרשם נמכרות רק בסופרמרקטים, לא נמכרות בחנויות תקליטים, בחנויות ספרים ובכל השאר – זה המודל האנגלי.כאשר לחרונה הביטוח הממלכתי הבריטי עשה בדיקה לגבי סגירת בתי מרקחת כתוצאה מהרחבת מספר בתי המרקחת, הוא הגיע למסקנה שייסגרו בתי המרקחת באזורים כפריים ובאזורים מרוחקים, ולכן שלל את הבקשה להרחבת פתיחת בתי מרקחת והגדלת מספר בתי המרקחת.

במדינת ישראל בתי המרקחת הקהילתיים מטפלים רק בחמישים אחוז מהאוכלוסייה, שכן חמישים אחוז מופנים לבתי מרקחת של קופת חולים של ההסתדרות. זמינות בתי המרקחת בארץ היא אחת לשלושת אלפים שמונה מאות נפש, בעוד שבדנמרק, למשל, היא אחת לשישה עשר אלף תושבים. בתי המרקחת הקהילתיים עומדים היום חסרי תעסוקה. גם היום, עוד לפני שהוציאו מהם את תרופות ה-OTC, והם יכולים לתת שירות מאד מקצועי והרבה יותר טוב ואין, לצערי, המתנה – ולו גם של שתי דקות – בבית מרקחת, לקבלת תרופת OTC.

לכן, כל ההוצאה למגוון כל כך רחב של חנויות, אין בה בעצם שום צורך חיוני והיא לא משרתת את טובת הציבור.

מעבר לזה, סיבה שנייה לפתיחת נקודות מכירה נוספות, הייתה הוזלת מחיר התרופות. יש לנו היום ניסיון מדנמרק והאמת היא שאנחנו צריכים לקחת את הדוגמה הדנית והשוויצרית להוצאת תרופות אל מחוץ לבתי מרקחת, שכן אלו שתי מדינות שהוציאו לפני שנה את התרופות ומהן אנחנו יכולים לבוא וללמוד.

בדנמרק התחייבו הסופרמרקטים להורדה של שלושים אחוז במחיר תרופות ה-OTC ברגע שהן יימכרו בסופרמרקט. בסקר שפורסם לפני שבועיים על ידי משרד הבריאות הדני, התברר שמחיר התרופות ללא מרשם, כשנה אחרי הוצאתן לסופרמרקטים, לא ירד, לחלוטין.

לכן, אני חושב ששני נימוקים אלה הם מספיק כבדי משקל כדי לפחות לבוא ולבחון את אותן חנויות בהן מותר יהיה למכור תרופות ללא מרשם.
היו"ר שאול יהלום
עוד הערות?
בתיה הרן
אני רוצה להביא את הבעיה של פיקוח. לא ייתכן שמעט כוח האדם שיש ברשותנו יוכל לפקח על אינספור נקודות מכירה. זו גם נקודה שצריכים לקחת בחשבון ולכן התמקדנו בעסקים טעוני רישוי. למיטב ידיעתי, חנות תקליטים איננה טעונה רישוי, כנ"ל פרפורמריות.
היו"ר שאול יהלום
אני לא אומר להגביל את המספר, אבל נניח שאני נותן לך קריטריון. זו רק דוגמה. נניח שאני בא ואומר שהמוכר חייב להיות, למשל, בעל השכלה של שתים עשרה שנות לימוד מינימום. בואי נחשוב רגע על איזו חנות ירקות, שמוכר בה אדם בור ועם הארץ שבקושי יודע חשבון כדי לעשות חישובים, ואני נותן לו את זה. את זה את כן מרשה לי. לעומת זאת, אדם אינטליגנט, שאפשר יותר לסמוך עליו - - -
בתיה הרן
יש לי בעיה של פיקוח, אדוני.
היו"ר שאול יהלום
מה זה פיקוח? זה לא יכול להיות ככה.
בתיה הרן
אני לא יכולה לרוץ לכל בתי המלון ולחפש תרופות.
היו"ר שאול יהלום
ולמה לכל תחנות הדלק כן ולמה לכל חנויות הירקות כן?
בתיה הרן
זה שישים מטר מרובע, מיזוג אוויר וסגור.
היו"ר שאול יהלום
אז אני חוזר, אני חוזר: אם את תמצאי דברים של מטר מרובע, איכות המוכר – זה אני מסכים. זה אני חושב שנכון, שצריך להיות. אבל לא למצוא דבר שרירותי. זאת ההצעה שלי. נראה אחר כך.
שמואל בן-יעקב
אני מהאגודה לזכויות החולה ולא ברור לי מה זה בעל עניין. צריך להגדיר את המונח הזה. קופת חולים, שרוצה שאנשים לא יבואו לבקר במרפאות ויקנו לבד – היא בעל עניין? אסור לעשות פרסומת? אני לא יודע.
היו"ר שאול יהלום
איפה כתוב שאסור? כשנגיע לזה שאסור, אז נדון בהגדרה. כרגע, בעל עניין זה לא כל אזרח. אדם שנוגע בעניין. מה זה ניגוד אינטרסים? מה זה אינטרסים?

כן, בבקשה.
גלעד גולדברג
אני נציג סטימצקי. בתשובה לדברייך, גברת הרן – אנחנו מוכנים להיות נתונים לפיקוח ולרישוי. אין שום בעיה. החנויות שלנו כולן ממוזגות, כל החנויות שיוצעו לכם – יום, לילה, שטח, אנחנו נמתין כמו כולם עד שיגיע נציג שלכם, יתפנה ויגיע, העובדים שלנו כולם אקדמאיים, כל החנויות ממוחשבות, אני מוכן לעמוד בכל תנאי.
ג'מאל זחאלקה
אני חושב שהנזק של התרופות שימכרו בסטימצקי שווה לנזק של הספרים שנמכרים בסופר-פארם. אותו דבר. תלך על רשימת הספרים בסופר-פארם ותראה.
גלעד גולדברג
ממילא אם היינו מציעים את עצמנו כקיוסק – ואנחנו יכולים לבקש רישוי כקיוסק, רק שזה ייאלץ אותנו להיכנס בדלת האחורית – אם אנחנו נכריז על עצמנו כקיוסק ונמכור שתי חפיסות סיגריות, אז אנחנו כן עומדים בתקנות?
היו"ר שאול יהלום
עוד מישהו? בבקשה, נציג צב"י.
מידד גיסין
אני רוצה להתייחס בשלב זה רק לנושא של הביקורת שהעלתה גברת הרן. עד היום, בכל הפורומים שדובר בהם על פיקוח של משרד הבריאות, משרד הבריאות עצמו – וגם הגברת הרן – ציינו לא פעם שאין בידם כוח אדם לבדוק ולפקח על דברים שכבר קיימים, על אחת כמה וכמה על פרוייקט כזה גדול, שמדברים בו על שלושת אלפים נקודות מכירה. אין שום אפשרות למשרד הבריאות לפקח, גם אם יגבילו את העניין, כמו שהיא ציינה, לשישים מטר. ועד כמה שידוע לי, אין שום כוונה להגדיל את צוות הפיקוח, או את התקנים של פיקוח במשרד הבריאות. במקרה הטוב שמעתי על נתון של ארבעה תקנים, שזה צחוק מהעבודה.
היו"ר שאול יהלום
זאת שאלה שלפני מקומה. כאשר נגיע לפיקוח יבוא משרד הבריאות ויציג לנו תוכנית.
מידד גיסין
בגלל שעלה הנושא הזה, רציתי להעיר את ההערה.
אליוט בארי
מה לגבי מכשירים אוטומטיים למכירה, כמו שקונים משקאות? יש גם כוונה כזאת? זה יכול להיות בבתי מלון.
יואל ליפשיץ
בשלב זה אין כוונה לאפשר את זה. גם באנגליה, זה נמכר רק בעסק שיכול להיסגר. זה לא יכול להיות מכשיר אוטומטי, בנפרד.
שאול יהלום
רבותיי, רשות הדיבור לנציבות הדורות הבאים.
שי פינטוב
אני רוצה להתייחס אל הנושא של התקנה ואני שמח שהשר לקח את המודל של אנגליה, כי דווקא מאנגליה, ששם יש ניסיון, כבר עולים נתונים שמאז שהגדילו את המכירות, עלה גם מספר האנשים שמגיעים לבתי החולים עם תופעות לוואי מתרופות ה-OTC. התרופה הידועה ביותר, הפאראצטמול – ואני לא מנוע מלהשתמש בשמות המסחריים שלה, כי יש כמה חברות שמייצרות את זה – בעצמה גורמת למספר רב של אשפוזים. זה מחזיר אותי להגדרת הסכנה. מהי מהות הסכנה? האם רק במקרה של סכנה גבוהה? האם תרופה שיש בה סכנה ומביאה לידי בעייתיות איננה מסוכנת מבחינת הסתכלותנו לדורות הבאים? היא גם תגדיל את מספר האשפוזים במערכת אשפוז, שרק לפני מספר חודשים היה פה דיון על כך שאיננה מסוגלת לעמוד במספר המאושפזים. בארצות הברית, רק מהתופעות האלה, יש מאה וחמישים אלף אשפוזים ואלה נתונים רק מהשנתיים האחרונות. התועלת היא שאנחנו שומעים שהמחירים עוד לא ירדו באף מקום. אז אם זאת המטרה שלנו, להגביר את הזמינות, אז בואו נגן על הציבור ועל הדורות הבאים, כי אחר כך עוד יתבעו את משרד הבריאות על כך שהוא אישר את התרופות האלה.
היו"ר שאול יהלום
אני חוזר ואומר: אנחנו לא הולכים לדון פה בעניין העקרוני.
שי פינטוב
אז בוא נגיע לסכנה. תגדיר מה זאת סכנה.
היו"ר שאול יהלום
כשנגיע לסכנה תגדיר אותה.
שי פינטוב
היא לא מוגדרת היום, למיטב ידיעתי. זו הגדרה ראשונית.
ג'ודי וסרמן
- - - בפברואר 2002 הוגדר מהן התרופות שאסור למכור מחוץ לבית מרקחת ושם הוגדר מה זו סכנה. סכנה בעלת סבירות גבוהה - - -
קריאות
- - -
ג'ודי וסרמן
אני לא מנסה להצדיק אותה. אני רק אומרת שזה נקבע על ידי המחוקק הראשי ולכן עכשיו במסגרת התקנות אי אפשר לתקן את זה. אפשר רק במסגרת חוק לתקן.
היו"ר שאול יהלום
רבותי, עכשיו סיימנו את פרק אחד ואתם תביאו לנו לקראת ההכרעות כמה אלטרנטיבות, כדי שנכריע. אנחנו סומכים עליכם יחד עם היועצת המשפטית שלנו, לקראת ההכרעות. ההכרעה הראשונה היא לסעיף המנהל, שהסברנו מה זה רוקח והנושא השני שדיברנו עליו זה הנושא של "עסק אחר". תביאו לנו אלטרנטיבות ואנחנו נכריע, כאשר פה הובהרו כל הדברים שקשורים לזה. המטרה שלנו היא לא להרחיב ומצד שני לא להפלות. למצוא את דרך הביניים.
ג'ודי וסרמן
אדוני, מה שהוסף כאן – רק לפרוטוקול, זה בהגדרת "תווית". בסופה יבוא: "או תווית אחרת שאישר המנהל".
היו"ר שאול יהלום
רגע. מה זו "תווית שאישר המנהל"? אם אנחנו מאשרים היום את התווית כמתואר בתוספת הראשונה, אז אנחנו לא יכולים לפתוח את זה.
ג'ודי וסרמן
זו תוספת של משרד הבריאות.
יואל ליפשיץ
בסדר. אני מבקש להכליל את זה בתקנות.
ג'ודי וסרמן
ובהגדרת "תכשיר בלא מרשם": "כהגדרתו בפקודה, שאין סכנה בעלת סבירות גבוהה כרוכה בשימוש בו".
היו"ר שאול יהלום
בסדר. אז אנחנו סיימנו את פרק אחד. ויש לנו שתי הגדרות חדשות. תמשיך, בבקשה.
יואל ליפשיץ
"תנאים לקבלת אישור. 2. (א) תכשיר בלא מרשם שהותר שיווקו שלא בבית מרקחת, יימכר רק בעסק אחר שיקבל אישור". המטרה של הסעיף היא להגביל את המכירה של תכשירים בלא מרשם - - -
נסים דהן
שאנחנו עוד לא יודעים מהי.
יואל ליפשיץ
שזו הרשימה, התוספת השנייה שעוד נגיע אליה. המטרה היא להגביל את מכירתם כך שימכרו רק בעסק אחר שקיבלנו את ההגדרה שלו ורק לאחר אישור של הרוקח המחוזי.
שלמה עזרא
איפה כתוב הרוקח המחוזי? רק קיבל אישור. ממי? ממה?
יואל ליפשיץ
אישור כתוב לך בהגדרה למעלה: "אישור מאת הרוקח המחוזי למכירת תכשיר בלא מרשם בעסק אחר".

"(ב) לא ייתן הרוקח המחוזי אישור, אלא אם כן נתקיימו במבקש האישור כל אלה: (1) הוא בעל רישיון עסק אחר והרוקח המחוזי שוכנע כי העסק האחר אינו עלול לגרום לזיהום התכשיר הנמכר בו או לפגום באיכותו". זה העניין שאמרת של כל החנויות של ירקות, פירות וכדומה.
נסים דהן
אבל זה כבר שיקול דעת. זה שיקול דעת שהוא לא עלול לפגום. אין פה איזה הגדרות מחייבות, שאם הוא עומד ב-x מטרים, x זה ו-x ההוא - - -
בתיה הרן
יש אחר כך.
נסים דהן
אני יודע. תרשו לי לגמור את השאלה עד הסוף. יש לפעמים תנאים. אם יש x מטרים, x גודל, מיזוג – אז אין לו שיקול דעת. אבל, כשאתה בא ואומר שיש לו שיקול דעת, הוא יגיד שלא מוצא חן בעיניו הפרצוף הזה. לפי הפרצוף הוא לא יאשר לו למכור.
יואל ליפשיץ
התקנות מורכבות ממספר פרמטרים. יש פרמטרים של גודל, תנאים, ניקיון וכולי - שמפורטים בהמשך – ויש גם את נושא שיקול דעת. אנחנו חייבים להשאיר לרוקח המחוזי שיקול דעת ושומה עלינו שהוא ישתמש בו בסבירות.
נסים דהן
בעצם הכל ביד הרוקח המחוזי.
יואל ליפשיץ
לא נכון.
נסים דהן
הכל. הוא יעשה מה שהוא רוצה. לפי התקנה הזאת הוא יעשה מה שהוא רוצה.
ג'ודי וסרמן
חבר הכנסת דהן, יש תנאים מפורשים בתקנות. תקנה חמש, שש, שבע, שמונה. חייבים לתת לו שיקול דעת נוסף.
נסים דהן
נכון, אבל שיקול הדעת ש- - - הוא זה שלא פוגם ולא פוגע.
היו"ר שאול יהלום
נחזור לזה. אתה חייב להשאיר משהו לשכל הישר. יכול להיות שיש עסק מתחת ללבניות בחיפה והוא אומר: כל פעם שיש שם תקלה, זה מביא עשן לתוך התרופות. זה מקום לא טוב. אני חייב לתת לו שיקול דעת.
זאב אהרונסון
אדוני היושב ראש, המזהם הגדול הוא לאו דווקא האטליז, אלא הבן-אדם ואנחנו היינו עדים בחוץ לארץ לכך שכשהייתה לבני אדם נגישות לתרופות האלה, הם השתמשו בהן לרעה והחדירו חומרים רעילים לתוך האקמול במדינות חוץ.
נסים דהן
- - - גם בלבניה.
זאב אהרונסון
לא, כי בלבניה אתה יודע את טעמה והתרופות טעמן מר ואנשים לא יכולים להבדיל אם הוכנס בהן חומר רע או לא. לא במזון.
נסים דהן
- - - מי שרוצה להרוג אנשים, ימצא את השיטה.
אליעד שרגא
אפשר לעשות את זה גם בארטיקים.
יואל ליפשיץ
גם על זה חשבנו ויש על זה סעיף ספציפי.
היו"ר שאול יהלום
כן. בבקשה, להמשיך.
יואל ליפשיץ
"2(ב) לא ייתן הרוקח המחוזי אישור אלא אם כן נתקיימו במבקש האישור כל אלה: (1) הוא בעל רישיון עסק אחר והרוקח המחוזי שוכנע כי העסק האחר אינו עלול לגרום לזיהום התכשיר הנמכר בו או לפגום באיכותו. (2) הוא ממלא אחר כל הוראות תקנות אלה, להנחת דעתו של הרוקח המחוזי".
מאיר פרוש
אדוני היושב ראש, על הפסקה הקודמת.
היו"ר שאול יהלום
רגע, רגע. (ג).
יואל ליפשיץ
"(ג) תוקפו של אישור יהיה לחמש שנים. הרוקח המחוזי רשאי לחדש את תוקפו של האישור מיום פקיעת תוקפו, לתקופות נוספות שלא יעלו על חמש שנים כל אחת".
מאיר פרוש
לגבי 2(א): יימכר רק בעסק אחר שקיבל אישור – מי קיבל? העסק?
היו"ר שאול יהלום
כן.
מאיר פרוש
כללית? סוג העסק הזה קיבל או בעל העסק הזה ספציפית?
היו"ר שאול יהלום
בעל העסק הספציפי.
מאיר פרוש
זה יכול להשתמע גם כסוג העסק. כאילו סוג העסק הזה קיבל אישור, לא בעל העסק.
יואל ליפשיץ
זה אישור פרטני לכל מקום ומקום.
מאיר פרוש
אני מבין שזו הכוונה, אבל פה יכול להשתמע שסוג העסק הזה קיבל אישור.
נסים דהן
לא. האישור הוא פרטני לכל מקום, לפי כתובת. עסק אחר מוגדר בעצם - - -
היו"ר שאול יהלום
לא הגדרנו.
נסים דהן
הגדרנו, אבל כל העסקים האחרים שמקבלים רישיון, הם מכוח חוק ההסמכה של הרשויות המקומיות. זה לא חוק ראשי, זה חוק ההסמכה. יכול להיות שרשות מקומית תחליט שהיא לא נותנת יותר רישיון עסקים וכל אחד יפתח את העסקים שהוא רוצה. באותה רשות, אי אפשר יהיה למכור. ברגע שעיריית כפר סבא, רעננה, פרדס חנה, תחליט שהיא לא נותנת רישיונות, היא מבטלת את הסוגיה הזאת: "אל תבואו אלי, אל תבקשו רישיונות, כל אחד יפתח מה שהוא רוצה".
יואל ליפשיץ
לא, לא. יש חוק רישוי עסקים שתחתיו יש צו רישוי עסקים, שקובע איזה עסקים חייבים ברישיונות.
נסים דהן
לא, לא. זה חוק ההסמכה - - -
ג'ודי וסרמן
זה צו רישוי עסקים.
נסים דהן
שהוא מכוח חוק ההסמכה.
יואל ליפשיץ
לא, לא של רשויות. זה נקרא חוק רישוי עסקים ואלה העסקים שחייבים ברישיון. הרשויות המקומיות חייבות לתת להם רישיון.
נסים דהן
לא חייבות.
היו"ר שאול יהלום
חבר הכנסת דהן, הוא אומר חייבות, תבדוק את זה אחרי זה.
יואל ליפשיץ
אם הטענה שלך נכונה, אני צריך לשנות את זה.
שלמה עזרא
מה עם מסעדה שיש לה שישים מטר מרובע? מסעדה שעושה פלאפל וסנדוויצ'ים וסלטים?
אבי מושנזון
חנות למוצרי הדברה לחקלאות.
בתיה הרן
אין אישור.
יואל ליפשיץ
מסעדה לא יכולה למכור. מסעדה זה לא פרט 4.7 מסעדה זה פרט 4.2.
ג'מאל זחאלקה
אני חושב שהסעיף הזה פוגע פגיעה חמורה ביותר בעיקרון השוויון, שוויון ההזדמנויות ומפלה לרעה בצורה לא סבירה, קיצונית.
נסים דהן
למה?
ג'מאל זחאלקה
המצב הקיים בבתי המקרחת הוא שלרוקח אסור לשים בחוץ את תרופות ה-OTC כדי שאנשים ייגשו אליהן – למרות שכל מי שניגש יכול לפנות לרוקח ולשאול אותו כל שאלה שהוא רוצה.
היו"ר שאול יהלום
לאיזו תקנה אתה מתכוון?
ג'מאל זחאלקה
אני מתייחס למצע. אני מתייחס עקרונית. פה אתה נותן חופשי למכירה - - -
היו"ר שאול יהלום
אבל עכשיו לא דנים בעניין העקרוני.
יואל ליפשיץ
גם בית מרקחת יכול למכור את זה.
ג'מאל זחאלקה
אדוני היושב ראש, אני אגיע ישר לפואנטה. לאחר שיתקבלו התקנות האלה ייווצר מצב כדלקמן: בבית מרקחת רק רוקח יכול לנפק תרופות. בעסק כזה, יכול - - -
נסים דהן
ה-OTC בבית מרקחת יהיה בדיוק כמו במכולת.
קריאות
- - -
ג'ודי וסרמן
התקנות האלה יחולו גם על בתי מרקחת, למעט חלק מהתקנות המפורטות בתקנה 27.
שלמה עזרא
זו לא אותה תרופה. אני אחדד את העניין כדי שתבינו אותו טוב טוב. אצלי בבית המרקחת יש אקמול 21 ויש בו 21 כדורים. האקמול שיבוא אחרי התקנה הזו, יבוא עם 16 כדורים ויימכר שם. האם אני, שמחזיק את ה-21 כדורים, חייב לתת את התרופה הזו רק על ידי רוקח ושם לא?
היו"ר שאול יהלום
אדוני היקר, משיבים לך שאם אתה, בבית מרקחת שלך, תקים דוכן עם 16, אז יכול גם עובד שאינו רוקח למכור. אם 21 – לא. אתה טוען שעשרים ואחד או שש עשרה זה צחוק? כשנגיע לזה נדבר.
ג'מאל זחאלקה
אני חושב שהמצב שבו בתי מרקחת, עד היום, דרשו השכלה וכל מיני דברים ועכשיו אתה רושם פה הצעה שאין בה שום קריטריונים לאנשים שיעסקו בזה, שום השכלה, שום הכשרה, שום דבר – אפילו אין כאן סעיף של שפיות. אנשים שיעסקו בעניין הזה של אחסון, של מכירה, של קבלה, אין להם שום קריטריון. אני יכול לתאר לכם מצב פשוט. בא מישהו לבית מרקחת – וזה יכול לקרות – אומר למי שמוכר שם: כואב לי הראש, כאבים איומים. אני יכול לקחת חמישה אקמול? אומר לו: ודאי, אין בעיה. תיקח.
נסים דהן
מי יגיד?
ג'מאל זחאלקה
הזבן שם, הוא יגיד.
נסים דהן
ילך לבית סוהר. מה זה הוא יגיד?
קריאות
- - -
היו"ר שאול יהלום
דיברנו על זה, מה שאדוני אומר זה בעניין העקרוני.
ג'מאל זחאלקה
לא, לא. קודם כל, אני נגד החוק באופן עקרוני, אבל אני רוצה להכניס תיקון בתקנות, להכניס מידה של סבירות בתקנות האלה ושתהיה, למשל – מה שהיושב ראש בעצמו אמר לפני רבע שעה – השכלה מינימלית למי שמוכר שם.
מידד גיסין
אבל אין, מהמדף עד הקופאית, אף אחד.
יואל ליפשיץ
המטרה היא שבעסק אחר לא ייתנו ייעוץ. להפך, אנחנו לא רוצים שייתנו ייעוץ.
אהוד יתום
מה קורה היום בסופר-פארם? אני לא מבין.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה.
ג'מאל זחאלקה
אנחנו מדברים על החיים.
היו"ר שאול יהלום
אני כרגע שואל: האם לסעיף 2 יש למישהו הערות? סעיף 2 בלבד. יפה. אנחנו ממשיכים לסעיף 3.
יואל ליפשיץ
"פעולות מותרות. 3.(א) תכשירים בלא מרשם לא יימכרו בעסק אחר או בבית מרקחת שלא בידי רוקח, אלא אם כן הם כוללים רק חומרים פעילים מן המפורטים בטור א' שבתוספת השנייה ובתנאים והגבלות לעניין צורת מתן, חוזק, - - -"
נסים דהן
רגע, סליחה שאני מפסיק אותך. עוד לפני זה, לסעיף 2(ג). אדוני היושב ראש, תוקפו של האישור לחמש שנים או כל זמן שיש רישיון עסק לאותו עסק. אם העירייה, מסיבות שלה, תשלול את רישיון העסק, אז גם הרישיון הזה מתבטל.
קריאה
ולאותם בעלים.
נסים דהן
ברור. אם העירייה, מהסיבות שלה, שוללת את הרישיון, אוטומטית מתבטל גם זה.
היו"ר שאול יהלום
הלאה. 3.
יואל ליפשיץ
"פעולות מותרות. 3.(א) תכשירים בלא מרשם לא יימכרו בעסק אחר או בבית מרקחת שלא בידי רוקח, אלא אם כן הם כוללים רק חומרים פעילים מן המפורטים בטור א' שבתוספת השנייה ובתנאים והגבלות לעניין צורת מתן, חוזק, כמות וכיוצא באלה כמפורט בטור ב' לצידו". פה אנחנו מגיעים למהות, לרשימת החומרים הפעילים שמותר למכור אותם שלא בידי רוקח ושלא בבית מרקחת.

(ב) לא ירכוש עסק אחר תכשירים בלא מרשם אלא כאמור בסעיף 47ב(ד) לפקודה". – המטרה פה היא לעשות את שרשרת האספקה, שהוא יוכל לקנות את זה רק מבית מסחר מורשה לתרופות או מהגופים שמותר לו, על מנת שיהיה לנו מעקב אחרי אצוות - - -
היו"ר שאול יהלום
מה זה 47ב(ד)?
ג'ודי וסרמן
47ב(ד) מפנה ל-42(ג).
נסים דהן
זאת אומרת, מה שאתה אומר פה זה שהוא לא יכול לקנות ייבוא מקביל.
יואל ליפשיץ
אני מדבר על הסעיף של בית מסחר מורשה.
ג'ודי וסרמן
אז תפנה את הוועדה, בבקשה, לסעיף, כי זה לא הסעיף הזה.
היו"ר שאול יהלום
מה הכוונה? תגיד את זה במילים. מה לא ירכוש עסק אחר? תכשירים בלא מרשם, אלא כאמור במה?
יואל ליפשיץ
אלא רק משרשרת שיווק מאושרת על ידי המשרד שנמצאת בפקודה הראשית.
נסים דהן
בקיצור, הוא לא יכול ייבוא מקביל.
בתיה הרן
כן יכול. הוא יכול.
יואל ליפשיץ
אה, יש טעות אצל המחוקק. יש פעמיים (ד).
היו"ר שאול יהלום
טוב. הלאה, (ג).
יואל ליפשיץ
"(ג) בעסק אחר לא ייעשו פעולות שיוחדו לבית מרקחת, זולת מכירת תכשירים בלא מרשם". הכוונה היא שאנחנו לא רוצים שהוא יעשה שם רקיחה וכל מיני פעולות אחרות שנעשות בבית המרקחת".
נסים דהן
מי עושה את זה?
היו"ר שאול יהלום
בסדר. אני מוסיף כאן – ואני אומר את זה באופן כללי ונחזור לזה כשנגיע, אפילו בסוף, לנושא של הפיקוח – אנחנו נעבור כל סעיף וסעיף ונשאל איך אנחנו מפקחים על העניין. אני לא רוצה להתייחס רק לסעיף 3. אתם צריכים לתת לנו תשובה על הפיקוח כאשר סעיף 3 אני עוד לא יודע איך אתם מפקחים עליו.
נסים דהן
ההגדרה: "בעסק אחר לא ייעשו פעולות שיוחדו לבית מרקחת" – כמובן שנכלל בזה גם שלא ייתן ייעוץ.
יואל ליפשיץ
ודאי ויש הוראה ספציפית לזה בסעיף 16, שממש חוזר על זה בנושא של עיסוק ברפואה. אסור לעשות עיסוק ברפואה, טיפול בבני אדם או ראייה לטיפול בהם.
נסים דהן
פה צריך לכתוב את זה במפורש.
היו"ר שאול יהלום
חבר הכנסת דהן, שים לך בצד את הנקודה. אם התקנות בהמשך לא יניחו את דעתך, אני מרשה לך לחזור לנקודה הזאת.
זאב אהרונסון
לסעיף 3(ב) יש לי שאלה. האם עסק אחר מוגדר כאותה חנות מסוימת באותו ישוב? האם חנות, סופרמרקט מסוים, באותו ישוב, יצטרך לקנות ישירות – כמו שאמור ב-47 מהספק ולא יוכל לקנות דרך הרשת? הרשת לא יכולה לספק לו?
יואל ליפשיץ
באותה שיטה שעובדת בסופר-פארם היום, אני מאמין - - -
זאב אהרונסון
זה לא כתוב פה. פה כתוב: "רישיון לעסק אחר" – זו חנות מסוימת.
היו"ר שאול יהלום
מה שאומר מר אהרונסון זה ככה: אנחנו אמרנו שכל אחד מקבל באופן בודד רישיון וזה מוגדר אצלנו כעסק אחר. עכשיו, הוא אומר, עסק אחר – נניח שלצורך העניין ניקח את חנויות סטימצקי. בא נציג חנויות סטמצקי ל"טבע" ואומר: אני רוצה לקנות אלף קופסאות של שישה עשר אקמול. אז הוא לא עסק אחר. הוא עבור שלושים עסק אחר.
מידד גיסין
התקנות לא מתייחסות למחסן שלו.
קריאות
- - -
שלמה עזרא
אני, בית מרקחת, לא יכול לקנות מבית מרקחת אחר.
יואל ליפשיץ
החקיקה הראשית מסבירה את הייחוד – יש מכירה ברמה קמעונאית ויש מכירה ברמה סיטונאית. כבר היום בית המרקחת לא יכול לפנות ישירות ל"טבע", ליצרן ולקנות ממנו את התכשירים.
קריאה
דווקא כן.
יואל ליפשיץ
בדרך כלל יש לך היום מה שנקרא מפיץ או בית מסחר לתרופות – ניקח לדוגמה את כמיפל. הוא גם מפיץ וגם בית מסחר לתרופות – קונים אצלו במרוכז, למשל רשת הסופרפארם, והוא מפיץ פרטנית לכל בית מרקחת. אותו מודל יעבוד גם ברשת חנויות זו או אחרת שתקבל רישיון פרטני לכל עסק שלה.
היו"ר שאול יהלום
זה צריך להיות כתוב. אם אדם פשוט קורא את סעיף 3(ב), אז כתוב ככה: "לא ירכוש עסק אחר תכשירים בלא מרשם אלא כאמור בסעיף 47ב(ד). מה שהם שואלים זה, האם עסק אחר כאן זה מלשון בודד והאם זה תקף גם לגבי רשת?
יואל ליפשיץ
זה כתוב בחקיקה הראשית.
היו"ר שאול יהלום
אוקי. אוקי. הלאה, 4.
מיקי עופר
לפני סעיף 4. לסעיף 3(א), סליחה. 3(א) מדבר על הרשימה. מתי אנחנו מדברים על הרשימה? אני חושב שזה המקום להתייחס לרשימה, ברשותך.
היו"ר שאול יהלום
אז אני אומר לך: לא.
מיקי עופר
לא. מתי אנחנו נתייחס לרשימה?
היו"ר שאול יהלום
כשנגיע לרשימה. תודה. סעיף 4.
יואל ליפשיץ
בקשה לאישור. 4.(א) לבקשת האישור יצורפו נספחים אלה: (1) תרשימים הנדסיים של תנוחה וחתך של מבנה העסק שבהם יפורטו: (א) רוחבו, אורכו וגובהו של העסק. (ב) מיקומם ומידותיהם הפנימיות של כל פתחי האוורור הטבעיים ומתקני האוורור המלאכותי לרבות הספקיהם - - -
נסים דהן
זה נעשה ברישוי. כשהגיש בקשה לרישוי הוא הגיש את כל הפרטים האלה.
יואל ליפשיץ
בסדר - - -
קריאות
- - -
היו"ר שאול יהלום
רבותיי, אני רוצה לומר לפני שאתה ממשיך – כפי שאני רואה את המעורבות – ואני מאד שמח עליה, כמובן, המעורבות הטובה – היום לא תהיינה הצבעות.

אומר לי חבר הכנסת דהן שאביו של חבר הכנסת יצחק וקנין נפטר, אז אנחנו, כמובן, משתתפים באבלו של חבר הכנסת וקנין על פטירת אביו וכמובן שלא תהיה הצבעה, גם מהסיבה הזאת.

כן, בבקשה. המשך סעיף 4.
יואל ליפשיץ
"4(ג) חומר הציפוי של הקירות: (2) תכנית ריהוט מפורטת. (3) תכנית בניה של המבנה בקנה מידה של 1:100. (4) רישיון העסק".
היו"ר שאול יהלום
כל זה – עוד מעט נגיד למה.
נסים דהן
אם התנאים האלה הם חלק מהתנאי, אז על כל שינוי בהם צריך להודיע. - - - על כל שינוי בהם צריך להודיע בכתב למנהל.
היו"ר שאול יהלום
צודק חבר הכנסת דהן.
מאיר פרוש
אישור שיינתן, לכמה זמן הוא יינתן?
נסים דהן
חמש שנים, כתוב למעלה, או לתקופת הרישיון.
היו"ר שאול יהלום
חמש שנים או עד שפקע הרישיון.
קריאה
או החלפת בעלות.
נסים דהן
ודאי.
יואל ליפשיץ
"4(ב) מצא הרוקח המחוזי כי קנה המידה של התרשים או התכנית כאמור בתקנת משנה (א) אינם משקפים די הצורך את הפרטים, רשאי הוא לדרוש כי יהיו בקני מידה אחרים.

5(א) שטחו של מבנה העסק האחר, למעט שטחים שהוקצו למחסנים, לא יפחת מ-60 מ"ר נטו".
היו"ר שאול יהלום
רגע אחד. בוא נחשוב מה זה שישים מטר נטו. כמה החדר הזה?
ג'מאל זחאלקה
זה לקוח מתקנות הרוקחים.
יואל ליפשיץ
מהשולחן שלי עד הקיר, זה שישים מטר, בערך.
שלמה עזרא
בלי מחיצות.
היו"ר שאול יהלום
זאת אומרת, אתה אומר שאנחנו דורשים מעסק אחר שיקבל רישיון, שיהיה מהשולחן עד הקיר.
קריאות
- - -
גלעד גולדברג
יש לנו חנויות בין שישים מטר לשלוש מאות מטר. לבחירתכם. אין לנו חנויות פחות מזה.
היו"ר שאול יהלום
אין בית מרקחת כזה.
ג'מאל זחאלקה
זה שטח של בית מרקחת.
נסים דהן
כתוב שישים מטר נטו.
יואל ליפשיץ
"(ג) המבנה יהיה ניתן לסגירה ואטימה בפני רטיבות, מים, חרקים או מזיקים".
קריאה
צריכה להיות דלת אחורית.
קריאות
- - -
יואל ליפשיץ
"6. (א) קירות או מחיצות העסק האחר יהיו נקיים, שלמים וחלקים. (ב) גובה הקירות והתקרה לא יפחת מ-2.20 מטרים".
נסים דהן
מה זה חלקים?
יואל ליפשיץ
- - -
אבי מושנזון
בפקודת הרוקחים כתוב בצבע שמן. אז אפשר ללכת לפי פקודת הרוקחים.
יואל ליפשיץ
"(ג) הרצפה תהיה ישרה, שלמה ונקייה".
היו"ר שאול יהלום
אני רוצה להבין: מה זה ישרה, שלמה ונקייה. נניח לדוגמה שזה המקום, אתה הכנסת שישים מטר. לאדם פה למטה יש ירקות ולמעלה יש לו את התרופות. הרצפה היא לא ישרה.
יואל ליפשיץ
לא, לא. אנחנו לא מתכוונים למדרגות. הכוונה היא שהרצפה לא תהיה בצורה של מהמורות, שבן אדם שנכנס לא ייפול.
מאיר פרוש
שהרצפה תהיה תקינה.
נסים דהן
מה זה תקינה?
מאיר פרוש
שאין בה חרקים.
יואל ליפשיץ
אלה תנאים שנמצאים בכל רישוי עסקים של מקומות שמוכרים מזון, תרופות, בתי מרקחת.
היו"ר שאול יהלום
טוב, אם זה מופיע באופן קבוע, בסדר. שלא נמציא כאן משהו.
יואל ליפשיץ
לא המצאנו כלום. אפילו את הגובה שינינו בעשרים ס"מ.
נסים דהן
מה זאת אומרת?
יואל ליפשיץ
היה 2.50, עשינו 2.20, כדי שלא יגידו - - -
נסים דהן
להפך, אני רוצה שתשאיר 2.50 מ'.
היו"ר שאול יהלום
למה?
נסים דהן
למה? כי זה צריך להיות כמו כולם. לא צריך לתת להם הקלות, מספיק שנותנים להם למכור תרופות, גם להוריד להם את התקרה? בשביל מה?
יואל ליפשיץ
"7.(א) דלתות וחלונות של בית העסק האחר יהיו (1) נקיים שלמים ותקינים וניתנים לרחיצה. (2) ניתנים לאטימה ועשויים חומר עמיד בפני אש ורטיבות". – זו דרישה של מכבי האש.

"(ב) בעת שהעסק האחר סגור ללקוחות, יינעלו כל הדלתות שבעסק, פרט לדלת היציאה, גם מבפנים". – זו דרישה של המשטרה במכירת תרופות.
קריאה
אבל אין פה תרופות של סמים.
יואל ליפשיץ
נכון, אבל זו דרישה שלהם על כל תרופה שמוכרים.

"(ג) לפי דרישת הרוקח המחוזי יותקנו אמצעים למניעת חדירת זבובים או מעופפים אחרים לתחום העסק האחר".
נסים דהן
הזבובים מטילים את הביצים על האריזות והם הורסים את התרופות.
היו"ר שאול יהלום
אני מציע: או חרקים אחרים.
נסים דהן
או מעופפים אחרים. רשום לך.
היו"ר שאול יהלום
אוקיי. 8.
יואל ליפשיץ
"8(א) הארונות שבהם מוחזקים התכשירים בלא מרשם יהיו – (1) מחומר חלק, קל לניקוי ובלתי חדיר לנוזלים ושומנים. (2) שלמים ותקינים באופן שלא יפגום באיכות התכשירים ויסכן חיי אדם ובריאותו.

(ב) כל התכשירים בלא מרשם יוחזקו בחלוקה לקבוצות, בהתאם להתווייתם". כלומר: המוצרים האלה הם לטיפול בכאבי ראש, לטיפול בנזלת וכולי".
נסים דהן
איך עושים את החלוקה הזאת? לפי מדפים? לפי מחיצות סתם?
מיקי עופר
מי יקבע את ההתוויה? הירקן?
יואל ליפשיץ
לא. לא הירקן, אבל באריזות החדשות ההתוויות יהיו כתובות בחוץ. זו תהיה אחת מהדרישות כאשר נגיע לסעיף הזה.
נסים דהן
איך עושים חלוקה?
יואל ליפשיץ
אנחנו נחייב את בתי המסחר ואת היצרנים להודיע את זה.
ורדה מידר
אם יש לך תרופה לטיפול בחום ובכאבים, איפה תשים את זה? בחום או בכאבים?
נסים דהן
אבל לפני זה, איך עושים את החלוקה? סתם במדפים או צריך ארון ממש.
יואל ליפשיץ
זה יהיה ארון.
נסים דהן
בארון אחד אפשר יהיה לשים שני סוגים או מחיצה כזאת?
היו"ר שאול יהלום
אתם הרי לא פירטתם את הרשימה לסוגים. אתה יכול להגיד כאבים, או אתה יכול להגיד כאבי רגליים, כאבי ראש, כאבי שיניים. אתה יכול לבוא ולהגיד כל מיני דברים. המיון הוא מאד מאד גמיש. עכשיו, אם אתה בא ואתה אומר שהתרופות יוחזקו בחלוקה לקבוצות בהתאם להתווייתן ולא נתת לזה הגדרות יותר ברורות, אף אחד לא יידע מה הוא עושה פה.
יואל ליפשיץ
התוויות זה מטרת השימוש בתרופה. זה מוגדר בתקנות הרוקחים.
ג'ודי וסרמן
אבל מדובר גם בעסק לממכר מזון וגם בסופרמרקט, שהוא לא בקיא בעניין. לכן צריך לתת לו הנחיות מפורטות מה ההתוויה.
נסים דהן
וגם – איך החלוקה. האם סתם קרטון זה נקרא חלוקה? האם צריך דלת או לא?
היו"ר שאול יהלום
אם אתה תכתוב "בהתאם לחלוקה שתיקבע על ידי משרד הבריאות" – אז משרד הבריאות יוציא הנחייה שאומרת: אנחנו מדברים על שש קבוצות, באופן הגיוני, ושש הקבוצות האלה צריכות להיות בחלוקה – אני מבין. אבל אם אתה משאיר את זה רק כהנחיה, אז שמע – תחשוב אתה איך אתה מחלק מחר את התרופות בבית.
יואל ליפשיץ
אני מבין מה אתה אומר. ההתוויות נקבעות ברישום התכשיר – ההתוויה נועדה למטרת שימוש.
היו"ר שאול יהלום
נו, אני מסביר לך.
יואל ליפשיץ
אני מקבל את ההבהרה, אני מקבל את מה שאתה אומר, שנכתוב הוראה שאנחנו נוציא הוראות - - -
היו"ר שאול יהלום
חלוקה לקבוצות כפי שייקבע על ידי משרד הבריאות.
נסים דהן
ואני חוזר: משרד הבריאות גם צריך לקבוע פה, בתקנות, מה זה נקרא חלוקה. מדף שמחולק לשניים בקרטון – אני חוזר על הדוגמה הזאת שקיימת בכל הסופרמרקטים - - -
קריאה
מה גודלו?
נסים דהן
כמה הוא צריך להיות מחולק? איך מחולק? צריך דלת, לא צריך דלת.
ג'ודי וסרמן
כפי שייקבע ביניהם.
היו"ר שאול יהלום
אני אומר ככה: בחלוקה לקבוצות, בהתאם להתווייתן, המנהל יקבע את הקבוצות ואת – מה שאמר חבר הכנסת דהן. זאת אומרת: אתה צריך לבוא ולומר: אצטבה נפרדת, או באותה אצטבה – איך מחלקים?
נסים דהן
שלא יתערבב.
היו"ר שאול יהלום
אני רוצה שיהיה ברור: אני נכנס היום לסופרמרקט ובסופרמרקט יש מדורים כאלה, נכון? מדפים שעומדים ואתה הולך ביניהם עם העגלה. אתה אומר – אסור.
נסים דהן
מותר.
היו"ר שאול יהלום
לא, זה לא ארונות. מה זה ארונות? איך כתוב ארונות?
נסים דהן
שלושה מדפים.
היו"ר שאול יהלום
לא, לא. אתה צריך לבוא ולהגדיר מה אתה מתכוון בארונות. אם אתה מתכוון ארונות כמו שכולנו מתכוונים לארון, כמו שלמדנו בכיתה גימ"ל, או אם התרופות תהיינה על השולחנות האלה – האם זה בסדר?
נסים דהן
ארון מדפים שנראה כמו מדפים בסופרמרקט וקוראים לו ארון.
היו"ר שאול יהלום
הוא לא ארון. הוא מדף.
נסים דהן
לא. מדף זה בודד. שלושה מדפים מחוברים ביחד נקראים ארון ספרים.
יואל ליפשיץ
הכוונה היא לארון או ארון מדפים כאשר הוא יעמוד בתנאים המהותיים שכתובים בתתי הסעיפים של (א)(1) ו-(2): שלם, תקין, חומר חלק קל לניקוי – זו המטרה.
קריאות
- - -
מיקי עופר
סליחה, אדוני היושב ראש, ארון לפי מילון אבן שושן זה ארון עם דלתות.
נסים דהן
לא חייבות להיות דלתות.
היו"ר שאול יהלום
מאיפה אדוני יודע?
מיקי עופר
אני יודע.
קריאה
אולי נכתוב שידה? שידה זה משהו אחר.
יואל ליפשיץ
ארון זה לא ארון סגור.
מיקי עופר
אני לא אומר סגור. אתה יכול להשאיר דלתות פתוחות, אבל יש לו דלתות. זה אחד. דבר שני, איך אתה מבטיח שילדים קטנים, בני ארבע, חמש ושש לא ילכו וייקחו?
היו"ר שאול יהלום
טוב, אני מבקש, במקום ארונות לשנות למדפים.
בתיה הרן
משטחי אחסון.
היו"ר שאול יהלום
מדפים או משטחים. עכשיו אנחנו מדברים על מה שהם עשו כאן, את המטר ועשרים מעל פני הרצפה. האם זה עונה לעניין?
מיקי עופר
בהחלט לא.
היו"ר שאול יהלום
מה הגובה של השולחן הזה?
יואל ליפשיץ
שמונים.
היו"ר שאול יהלום
זאת אומרת, מטר ועשרים זה יהיה מעל זה. כך.
שלמה עזרא
זה ילד בן 11.
מיקי עופר
ילד בן שמונה מגיע.
היו"ר שאול יהלום
כן, אדוני, אבל אני מסתובב בסופרפארם ואני עומד עם הנכד שלי ליד הדוכן, ליד הקופה ואני רואה שהוא לקח – באמת, פחות ממטר ועשרים.
ורדה מידר
אבל אין שם במדפים, בחוץ, תרופות.
היו"ר שאול יהלום
יש, יש. הוא לקח אקמול שישים כדורים.
יואל ליפשיץ
האקונומיקה נמצאת מתחת למטר ועשרים והיא הרבה יותר מסוכנת מאשר אם הוא ייקח עשרה כדורים. נו, באמת.
היו"ר שאול יהלום
טוב.
שלמה עזרא
ואסור למכור לילדים מתחת לגיל 16.
היו"ר שאול יהלום
לא. עד שאתה הולך וקונה הילד מסתובב ולוקח.
מיקי עופר
מי יקבע שהילד בן 16, הירקן? מי יקבע?
קריאה
מי ישאל אותו.
היו"ר שאול יהלום
חכה רגע, עוד לא הגענו לילד בן 16. הלאה, יואל.
יואל ליפשיץ
"מיזוג אוויר. 9.(א) הטמפרטורה בעסק האחר לא תעלה על 25 מעלות צלסיוס". – זו הטמפרטורה שאנחנו צריכים על מנת שהתרופות לא יתקלקלו. "(ב) לשם שמירה על הטמפרטורה הנדרשת כאמור, יותקן מזגן אוויר ויופעל, לפי הצורך".
היו"ר שאול יהלום
מה שאתה אומר זה, שחייב להיות מיזוג אוויר.
יואל ליפשיץ
חייב להיות מיזוג אוויר.
היו"ר שאול יהלום
למרות שזה בנווה אטיב. במכולת בנווה אטיב, הטמפרטורה לא עולה כל השנה על 25 מעלות. מה הוא צריך?
יואל ליפשיץ
בדקנו בכל האזורים במדינת ישראל. אין מצב שלא צריך.
היו"ר שאול יהלום
אין מצב שיום בשנה אין. טוב. הלאה.
יואל ליפשיץ
"תנאי אחסנה ואחזקה נאותים. 10. תכשיר בלא מרשם יוחזק – (1) בתנאי אחסנה נאותים שיבטיחו את שמירת איכותו. (2) במקום מוצל המוגן מאור השמש וכל מקור חום אחר. (3) במקום נקי ונפרד מכל סחורה אחרת היכולה להשפיע לרעה על איכותו. (4) במקום שמופרד באופן ברור מכל מוצר אחר שסמיכות הצבתם עלולה להטעות צרכן סביר לחשוב כי המדובר במוצר בעל התוויה רפואית מאושרת". – המטרה של הסעיף הזה היא לקבוע את תנאי האחסנה והאחזקה הנאותים, זה אחד, 2. זה לא יהיה תחת אור שמש או מקום אחר, למשל – בסופרמרקט שיש בו מקררים או כל דבר אחר שפולט חום, 3. מקום נקי ונפרד ו-4 – שלא "יטפסו" עליו כל מיני מוצרים אחרים כמו תוספי תזונה וכולי, שאנשים יחשבו שהם תרופות בגלל שהתרופות סמוכות אליהם. למשל, ויטמין או תוסף אחר, איזה צמח שאומרים שיש לו סגולות ריפוי מפה ועד להודעה חדשה. אנחנו לא רוצים שהם יהיו סמוכים כדי שבן אדם שבא, באמת, לקנות את התכשירים, לא יחשוד שגם אלה ממלאים את הפונקציה הזאת.
היו"ר שאול יהלום
גם להפך. אם 4 זה "במקום שמופרד באופן ברור מכל מוצר אחר שסמיכות הצבתם עלולה להטעות צרכן סביר לחשוב כי מדובר במוצר בעל התוויה רפואית מאושרת - - -" – או להפך. אתה גם לא רוצה שהוא יחשוב שאם יש מוצר שאין לו קשר לתרופה, אז גם התרופה שלידו היא לא-תרופה. לכן צריך להיות "ולהפך". זה עובד לשני הכיוונים.
יואל ליפשיץ
אוטומטית זה להיפך.
היו"ר שאול יהלום
אבל אם המטרה המוצהרת היא חד סטרית? כי מדובר במוצר בעל התוויה רפואית מאושרת ולא רוצים שיחשבו את מזון המלכות למוצר בעל התוויה רפואית מאושרת. אבל אני גם אומר הפוך: אני גם לא רוצה שהוא יחשוב שהתרופה שליד מזון המלכות היא מזון מלכות שאין בו תרופה כלל.
ג'מאל זחאלקה
אפשר לפתור את הבעיה הזאת.
זאב אהרונסון
ברגע שמישהו יכול לקנות תרופה, אין לו התוויה רפואית. כל אחד יכול לבוא ולקנות תרופה ללא מרשם. באותו רגע אין לו התוויה רפואית.
היו"ר שאול יהלום
למה?
זאב אהרונסון
כי אין לו.
היו"ר שאול יהלום
מה זה אין לו?
זאב אהרונסון
ברגע שכל אחד יכול לקנות תרופה ללא מרשם, באותו רגע הוא מחליט על ההתוויה. הוא רוצה לקחת את האקמול בשביל שהוא ייראה יותר טוב. ואתה לא יכול לעצור בעדו.
היו"ר שאול יהלום
נכון.
זאב אהרונסון
לכן, אני לא רואה למה שלא יהיו ויטמינים על יד זה? למה שלא יהיו כל המשחות והקרמים ליד זה? מה בין קרם לידיים רגיל לקרם לידיים שברשימה?
היו"ר שאול יהלום
בסדר, אתה לא רואה. אבל אכפת לך אם זה לא יהיה? יש כאלה שכן רואים.
זאב אהרונסון
לא אכפת לי.
היו"ר שאול יהלום
הלאה.
ג'מאל זחאלקה
אפשר לפתור את הבעיה הזאת אם תרשום - - -
היו"ר שאול יהלום
אין פה בעיה. למה בעיה?
ג'מאל זחאלקה
תן לי רק להגיד משהו. תרשום "בארונות נפרדים". שהתרופות לא יהיו ברצף עם המוצרים האחרים, אלא שתהיה הפרדה ביניהם. וזה מקובל. רואים את זה הרבה בעסקים. אתה רואה ארון שיש בו תרופות, שלא יהיה ליד השמן.
ג'ודי וסרמן
זה עולה מתקנה 11 שמדברת על קביעת שילוט. הכוונה היא שכל התרופות ללא מרשם יהיו במקום אחד, יהיה שלט גדול, יהיה כתוב שמדובר בתרופות ללא מרשם וכדאי להיוועץ ברופא ושהירקות לא יהיו באותו ארון.
שלמה עזרא
למה שזה לא יהיה באותו ארון?
היו"ר שאול יהלום
אז הוא יכניס את המילה "נפרדים". הלאה.
ג'ודי וסרמן
איפה?
יואל ליפשיץ
ב-8(ג).

"קביעת שילוט. 11. (א) בחזית מקום אחזקת התכשירים בלא מרשם, במקום גלוי לעין שאינו ניתן לכיסוי, יהיה קבוע שלט ועליו כותרת בעברית וערבית, "תרופות בלא מרשם", ומתחתיה הוריה "טרם השימוש בתרופות אלה מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח".
יגאל יאסינוב
למה אין דוגמה ברוסית, באנגלית? למה רק עברית וערבית?
יואל ליפשיץ
כי אלה השפות הרשמיות בארץ.
יגאל יאסינוב
ערבית לא שפה רשמית.
ג'ודי וסרמן
היא כן. ערבית, עברית ואנגלית.
יואל ליפשיץ
נוסיף פה אנגלית, גם היא שפה רשמית.
יגאל יאסינוב
רגע, כתוב פה רק "עברית וערבית". ואני רוצה להגיד שאני לא יודע אם ערבית היא שפה רשמית או לא - - -
היו"ר שאול יהלום
לא ויכוח.
ג'ודי וסרמן
זה לא ויכוח. היא שפה רשמית.
יגאל יאסינוב
זה ויכוח. ואם מישהו ייקח תרופה וימות כתוצאה מכך שהוא לא קרא? השילוט הזה הוא בעצם – רוצים לשים אותו כדי למנוע מבן אדם להשתמש בתרופות לרעה. אנחנו רוצים למנוע את האסון. אז אם אנחנו עכשיו מתחילים לדבר על זה, אני רוצה להגיד שאני בעד המכירה הזאת, אבל אני אצביע נגד אם לא יהיה שם עניין של הוראה ברוסית ואני אגיש מיליון הסתייגויות להצעת החוק כדי להפיל אותה.
קריאות
- - -
יגאל יאסינוב
לא, לא, חברים. אי אפשר.
היו"ר שאול יהלום
טוב, בסדר.
יגאל יאסינוב
זה לא תרופות – אם אנחנו נדבר - - -
היו"ר שאול יהלום
הבנו, הבנו.
יגאל יאסינוב
אם אנחנו מדברים על - - -
יואל ליפשיץ
די, אנחנו מוסיפים. הוספנו. נוסיף גם רוסית.
יגאל יאסינוב
זה לפרוטוקול. לפרוטוקול.
היו"ר שאול יהלום
יואל, תמשיך לקרוא.
יואל ליפשיץ
"(ב) השלט יהיה מחומר קשיח בגודל אשר לא יפחת מ- 40x30 סנטימטרים כתוב באותיות אחידות בצבע אדום על רקע לבן, לפי הדוגמה שבתוספת השלישית או בצורה אחרת שאישר המנהל".
היו"ר שאול יהלום
אוקי. תוריד "בצורה אחרת שאישר המנהל".
יואל ליפשיץ
הורדתי "בצורה אחרת שאישר המנהל".

המטרה פה הייתה דווקא להרחבה. זאת אומרת, אנחנו רוצים לאפשר מעל 40x30. אנחנו צריכים פתרון לזה.
ג'ודי וסרמן
אמרת: "לא יפחת". זה בסדר.
זאב אהרונסון
סליחה רגע, באנגלית יהיה גם כתוב על השלטים?
ג'ודי וסרמן
לא.
יואל ליפשיץ
"(ג) גודלן של האותיות בשלט לא יפחת – (1) בכותרת מ-72 נקודות דפוס. (2) בהוריה מ-48 נקודות דפוס.

(ד) בשלט שמידותיו עולות על הקבוע בתקנת משנה (ב) יישמר היחס שבין אורך ורוחב השלט וגודל האותיות.

(ה) השלט יהיה קבוע למקומו באופן שאינו ניתן להזזה או הסרה".
היו"ר שאול יהלום
מה זה להזזה או להסרה. באיזה אמצעים?
בתיה הרן
קבוע למקומו. נקודה.
יואל ליפשיץ
הכוונה היא שזה לא יהיה בקרטון שיכול ליפול ברוח או שזה יהיה תלוי בסופר כמו הקרטונים.
היו"ר שאול יהלום
כן, אבל לא ניתן להסרה זה אומר שגם אם תביא לשם פטיש חמישה קילו, אתה לא יכול להסיר. לא ניתן להסרה על ידי לקוחות. או על ידי לקוחות מזדמנים.

הערות, בבקשה.
שלמה עזרא
אני אספר איזו אנקדוטה קטנה. נכנסת אלי אישה בהריון לקבל כדורי ברזל. הלכה הביתה, אחרי חצי שעה חזרה. היא באה, לוקחת את הכדור ואומרת לי: ככה זה ברזל? וזרקה לי את זה בראש. זה מה שרציתי להגיד כדי שתבינו בקרב איזו אוכלוסיה אנחנו עובדים, עם 73 שפות ואם אנחנו לא נגדיר את השפות במדויק לכל אחד ואחד, אז לא עשינו את העבודה שלנו.

עכשיו, בכל מקום התרופה נהפכת לתכשיר ופה אתם אומרים: תרופה בלא מרשם. בשביל מה? זה דבר ראשון. דבר שני – אם לא לקחת את זה פה, תתייעץ עם הרוקח, עם הרופא. אז מה? אני אתן ייעוץ חינם? אני פה למה? לייעוץ? שילך ויתייעץ עם המוכר שלו. אני אתן לו גם מחטים אולי? מה זאת אומרת שיבוא ויתייעץ אתי? אתם אומרים שאני לא שווה.
היו"ר שאול יהלום
טוב. תמחק בבקשה התייעצות עם רוקח, יהיה רק עם הרופא.
יואל ליפשיץ
לא, לא.
היו"ר שאול יהלום
הרוקחים לא רוצים. הם לא רוצים לתת ייעוץ, מה אתה רוצה?
שלמה עזרא
מי אמר את זה?
היו"ר שאול יהלום
אתה.
שלמה עזרא
מה פתאום? שייתן לי כסף.
היו"ר שאול יהלום
תמחק רוקח, שיתייעץ רק עם רופא.
שלמה עזרא
לא,לא.
היו"ר שאול יהלום
אה. לא? טוב, אז תשאיר. עוד הערות?
אבי מושנזון
אני רוצה לחדד כאן שאלה לגבי הסעיף הזה. אנחנו מדברים על ארבע שפות? עברית, אנגלית, ערבית ורוסית? אני רוצה פשוט לחדד את השאלה הזאת.
ג'ודי וסרמן
זה בתקנה 14. אנחנו מדברים כאן על השלט ולא על העלון לצרכן.
אבי מושנזון
שאלה נוספת לגבי זה: האם אנחנו מדברים על תרופה או על תכשיר? האם אותם מוצרים עוברים להיות תכשירים רפואיים, או נשארים כתרופות?
היו"ר שאול יהלום
נשארים כתרופות.
בתיה הרן
זה הכל תכשירים רפואיים.
יואל ליפשיץ
יש פה בלבול. הכל זה תכשירים רפואיים, רק העם משתמש במילה "תרופה" ולכן בשלט אמרנו: נכתוב תכשיר ללא מרשם, אז העם לא יבין במה מדובר, הוא יחשוב שזה תכשיר קוסמטי. אז השתמשנו במונח של תרופה, זה הכל. אבל זה לא יוצא משום הגדרה.
בתיה הרן
הפקודה בתקנות הרוקחים היא - - -
היו"ר שאול יהלום
לא הבנתי. בואי נדבר על פאראצטמול, גברת הרן.
בתיה הרן
לשון החוק בפקודת הרוקחים ובתקנות הרוקחים: תכשירים, מכנה את המילה תרופה שאנחנו מכירים אותה, במילה תכשיר.
היו"ר שאול יהלום
כל תרופה.
בתיה הרן
כל תרופה. אנחנו סברנו, שעל מנת שהעם כולו יבין את השלט, נכתוב את המילה שהעם מבין, נכתוב תרופה ולא נכתוב תכשיר. זה ההסבר.
קריאה
ותכתבי את זה בשפות שהעם מבין.
היו"ר שאול יהלום
למה בפקודת הרוקחים כתוב תכשיר ולא תרופה?
מיקי עופר
כי פקודת הרוקחים נכתבה ב-1921 ולא שינו אותה מאז.
יואל ליפשיץ
לא, לא. התיקון הזה הוא משנת 1999 ולא נגזים. המילה תכשיר כוללת, בהגדרה שלה, כל מיני ורסיות של תרופות. כתוב: סמי מרפא, תכשיר, נסיוב, תרופה, חיסון – בלה בלה וכולי. אז תרופה ונסיוב וסמי מרפא וכל מיני הגדרות, נכללים בהגדרה של תכשיר.
היו"ר שאול יהלום
אתה אומר: תרופה זה פחות מתכשיר.
יואל ליפשיץ
לא, היא תכשיר. היא חלק מההגדרה של תכשיר.
בתיה הרן
תכשיר זה יותר מתרופה.
היו"ר שאול יהלום
זה מה שאמרתי: תרופה זה פחות מתכשיר.
יואל ליפשיץ
נכון.
בתיה הרן
נכון.
היו"ר שאול יהלום
ולכן החוק מדבר על תכשיר וכאן אתה אומר: תרופה.
יואל ליפשיץ
תרופה נכללת בהגדרה של תכשיר ותרופה יכולה להיות תכשיר בלא מרשם ויכולה להיות תכשיר עם מרשם.
בתיה הרן
תכשיר זה גם חיסונים וחיסונים לא מרפאים, הם מונעים מחלות. לכן זה תכשיר.
היו"ר שאול יהלום
טוב, בסדר. עוד הערות ל-11?
ג'ודי וסרמן
כן. לעניין השפה. אני מציעה שאנחנו נלך – בעניין העלון לצרכן, הדרישות בתקנות כפי שזה מופיע עכשיו, בתקנה 14 - - -
היו"ר שאול יהלום
לא, עוד אין לנו עלון לצרכן.
ג'ודי וסרמן
רק רגע. זה עברית, ערבית ואנגלית. ולכן, עניין השילוט, אם הוספתם רוסית – אני מניחה שהוועדה תאשר את זה – אני מציעה להוסיף גם אנגלית, שזו שפה רשמית.
היו"ר שאול יהלום
טוב.
יגאל יאסינוב
ואז, גם לעלון להוסיף רוסית.
היו"ר שאול יהלום
רגע. העלון יגיע. אנחנו לגבי עוד שתי שפות נעשה הצבעה. כשנגיע להצבעות נצביע על אנגלית ועל רוסית. הלאה.
יגאל יאסינוב
וגם לעלון להוסיף רוסית.
היו"ר שאול יהלום
נגיע לזה.
מלכה בורו
אתם כותבים פה שיש שלט שכתוב בו "טרם השימוש בתרופות אלה מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח", אבל לא נמצא שם רופא או רוקח. אז מי שיודע שיש לו בעיה ילך ויתייעץ, אבל אלה שיש להם איזשהו חשש או ספק, יגידו: נו, - - - מה כבר יכול לקרות? וזו הבעיה. אתם רוצים להקל על ציבור הצרכנים, זה בסדר, אבל לפחות שיהיה רוקח בהישג יד.
היו"ר שאול יהלום
אבל גברתי, את חוזרת לשאלה הראשונה ואנחנו לא עוסקים בשאלה הראשונה. אם במקום יש רוקח הוא יפתח בית מרקחת והוא לא יעבוד בחנות ירקות. שיהיה רוקח או רופא בהישג יד, זה מוציא את העוקץ מהעניין. עכשיו, גם כשאדם לוקח אומרים לו: רצוי שתתייעץ. הוא יכול גם לקחת כדור אחד ולמחרת להרים טלפון לרופא שלו. רצוי שתתייעץ. מה, לא לכתוב את זה? השאלה היא לא אם יהיה רוקח או רופא בהישג יד. זה מוציא את החוק מרוחו ואת זה אנחנו לא הולכים לעשות.
מלכה בורו
אפשר להרחיב בכל מקרה את המקומות, אבל לא בכל מקום, לא בחנות ירקות.
היו"ר שאול יהלום
בסדר, על זה כבר נדון. אבל באופן עקרוני כל הרעיון הוא שהולכים למכור את זה במקומות ללא רופא וללא רוקח. זו רוח החוק. עכשיו, האם לתת גם הצעה לבן אדם שבכל זאת ישאל רוקח – אני אומר: למה לא? מה את מפסידה?

כן, בבקשה. מה זה תל"מ?
אבי יובל
תרופות ללא מרשם. יצרנים ומשווקים של תרופות ללא מרשם. של כל חברות התרופות בישראל שמשווקות תרופות ללא מרשם, במסגרת אגוד לשכות המסחר.

מאחר והוספנו לקופסה עצמה את התווית שמבדילה בין נושא האבחנה של תרופה, או בין תרופה ללא מרשם לבין תרופה בכלל, אני מציע, מאחר ופה התלבטנו לגבי שפות - - -
היו"ר שאול יהלום
עוד לא הגענו לקופסה.
אבי יובל
בנוסף לשפות, אני מציע שיהיה גם בשטח אותו העיגול בתווית שהוספנו למוצר ושיקל על האבחנה.
היו"ר שאול יהלום
איזה תווית הוספנו? העיגול הזה?
אבי יובל
כן. ככה זה יקל על האבחנה.
היו"ר שאול יהלום
כן. זה יוסיף אחידות לעניין. בסדר. תוסיף את זה.

רגע. רבותי, תקשיבו לי. יש כאן שתי מגמות. במגמה אחת אנחנו רוצים לבוא ולומר: עזבו, זה לא מסוכן, יש לנו כאן מאה חומרים פעילים שהם לא מסוכנים ואנחנו רוצים להגיד לכם: תירגעו, זה דבר שלא יגרום נזקים. זוהי מגמה אחת. יש מגמה שנייה שאומרת: ולמרות הכל, אנחנו רוצים להזהיר את הצרכן ולהגיד: אל תתפתה, כל דבר מזיק, תבדוק את עצמך שמונה פעמים.

עכשיו, יש סתירה בין השלט לבין התווית. התווית באה מכיוון שיוצר הרגשה שזה מותר לגמרי. התווית אומרת: לשיווק כללי, תרופה ללא מרשם. זאת אומרת, אדם רואה את התווית – וזה טוב, כי את זה היינו צריכים ליצור בתווית כדי להבדיל אותה. מצד שני, השלט בא באותיות אדומות, תיזהר, עצור רגע, רצוי שאפילו תתייעץ. אז אתה רוצה להכניס את התווית, שדווקא נותנת לו את ההרגשה ההפוכה, בתוך זה? הרי מה כתוב בתווית? לשיווק כללי. השיווק הכללי כבר מקלקל לו את כל העניין.

לכן, אני דווקא מציע לא להכניס. מבחינה זאת – בוא נזהיר יותר. הלאה.
יואל ליפשיץ
"מכירה. 12. (א) לא ימכור אדם תכשיר בלא מרשם שלא באמצעות רוקח אלא – (1) באריזה מקורית שאישר לכך המנהל. (2) באריזה סגורה שפתיחתה נראית לעין (TAMPER PROOF). (3) באריזת בטיחות הקשה לפתיחה בידי ילדים מתחת לגיל חמש - - -
היו"ר שאול יהלום
רגע, רגע. באריזה סגורה שפתיחתה נראית לעין. מה זה?
יואל ליפשיץ
זה, למשל, שאם יש לך מוצר כזה, עליו יהיה, נניח, נייר צלופן, כדי שאדם יראה שהצלופן תקין והוא לא פתוח.
בתיה הרן
שפתיחתה ניכרת. תכתוב: ניכרת.
יואל ליפשיץ
זו המילה שאישרה לי עליזה רוזן. הייתה ניכרת והיא אמרה: "שפתיחתה נראית לעין".
היו"ר שאול יהלום
אפשר "שפתיחתה נראית לעין וניכרת". הלאה.
יואל ליפשיץ
(3) באריזת בטיחות הקשה לפתיחה בידי ילדים מתחת לגיל חמש, אשר לאחר פתיחתה הראשונה, ניתן לשוב ולסוגרה או להשתמש בה כדרוש, באותה רמת בטיחות, שהורה המנהל". זה כדי להגן על ילדים. למשל, באקמול יש לך קפליות שקשה לפתוח אותם, אפשר רק למטה לפתוח וכולי.
רון תומר
- - - האם אריזת בליסטר נופלת בדבר הזה?
יואל ליפשיץ
אריזת בליסטר נופלת בדבר הזה.
רון תומר
כי זה לא מוגדר נכון ואני חושב שצריך להדגיש את זה.
יואל ליפשיץ
זה מוגדר מספיק טוב וכתוב לך: "באותה רמת בטיחות שהורה המנהל". הכוונה פה – הרי על משחה, למשל, אנחנו לא נצטרך אריזה נגד ילדים כי הבעיה היא בנוזלים שהם ישתו ובטבליות שהם יבלעו ולא במשחה.
רון תומר
אז מה קורה עם הבליסטר?
בתיה הרן
אפשר להוסיף: באריזה של נוזלים וטבליות בתפזורת.
יואל ליפשיץ
אבל כתוב לך את זה.
מיקי עופר
השאלה היא אם בליסטר אפשרי או לא אפשרי, לדעתך.
יואל ליפשיץ
כן, אפשרי.
מיקי עופר
אפשרי? אז זו לא אריזה בטיחותית.
יואל ליפשיץ
זו כן אריזה בטיחותית.

"(ב) לא ימכור אדם תכשיר בלא מרשם לקטין מתחת לגיל 16 שנים.

(ג) לא ימכור אדם תכשיר בלא מרשם שפג תוקפו. תכשיר שפג תוקפו יועבר להשמדה בהתאם להוראות הרוקח המחוזי.

(ד) בעל אישור לא יקבל בחזרה תכשיר בלא מרשם שמכר, למעט תכשיר פגום.
ורדה מידר
הערה: באנגליה מותרת אריזה אחת בלבד.
ג'ודי וסרמן
אוקי. אין פה הגבלת כמות.
היו"ר שאול יהלום
קודם כל, יש כאן שאלה שהיא שאלה שטובה גם לאלכוהול: ייכנס אליו ז'לוב ויקנה, בסוף אתה תעמיד אותו לדין כשיתברר שהוא בן 15 ותשעה חודשים. השאלה היא: מה זה לא ימכור? הוא דורש תעודה?
יואל ליפשיץ
כן. ידרוש תעודה.
יגאל יאסינוב
אז צריך להיות כתוב שידרוש תעודה.
היו"ר שאול יהלום
בסדר. מה אתה אומר על כמויות?
יואל ליפשיץ
כמויות – אנחנו, בשלב זה, לא הגבלנו. הכמויות מוגבלות באריזות עצמן.
היו"ר שאול יהלום
נו, אז קל וחומר. נניח שאתה אומר: פאראצטמול. ואתה מגביל אותה. למה אתה מגביל? שימכור מאה אריזות חסכוניות – כמו שמוכרים, ככה, ויעלה פחות במחיר.
יואל ליפשיץ
זה על אותו משקל שהיום, רוקח, כשאתה בא לבית מרקחת, מוכר לך חמישים פאראצטמול שיש באריזה אחת, אבל הוא גם מוכר לך חמישה אם אתה קונה והוא לא שואל אותך שאלות.
יגאל יאסינוב
אבל שם הוא לפחות אחראי על זה.
ג'ודי וסרמן
זה חבילות קטנות, אבל בכמות בלתי מוגבלת.
היו"ר שאול יהלום
למה אתה מגביל?
יגאל יאסינוב
תראה, בבית מרקחת, מי שמוכר את זה בכמות גדולה הוא אחראי בסופו של דבר ופה – לא יהיה לך אחראי, כי מי שמכר זה המוכר עם פחות משתים עשרה שנות לימוד, לך תדע מי. אחר כך הם יגידו: אני הייתי, לא אני, הקופאית הזאת, הקופאית הזאת. אם אתה לא מגדיר את זה בכמות.
יואל ליפשיץ
בוא אני אגדיר את זה עוד יותר: גם יש לי בן אדם שאין לו שתים עשרה שנות לימוד, גם אני רוצה - - -
היו"ר שאול יהלום
תגדיל את הכמות.
קריאות
- - -
היו"ר שאול יהלום
יואל, בסדר. למה הגבלת את מספר הכדורים? למה אריזות קטנות? הוא ייכנס לסופר הזה, לסופר הזה ולסופר הזה. יש פה גם עניין של סבירות.
בתיה הרן
כבוד היושב ראש. הסבירות היא שאקמול, פאראצטמול, פרמול – הוא ייצא עם חמישה פאראצטמול, עם שמות שונים. אז מה עשינו?
היו"ר שאול יהלום
וככה הוא ייצא עם חמישים.
קריאות
- - -
היו"ר שאול יהלום
אז למה הגבלתם את המספר? למה אמרתם שלא יהיו שלושים באריזה? תגידו לי את זה ככה. לכן אנחנו באים ומנסים לעשות את המקסימום.
בתיה הרן
אבל מה תגביל? איך תגביל?
היו"ר שאול יהלום
מאותו מוצר, שם של תרופה.
מידד גיסין
מאותה מוצר תרופה אחת.
בתיה הרן
סליחה. אני מנסה לומר שמאותו פאראצטמול יש לנו לפחות שבעה מוצרים שונים שהם אותו דבר. אז מה עשינו?
היו"ר שאול יהלום
תקשיבי לי, בואי נראה מי עומד לפנינו. אם עומד לפנינו אדם שרוצה מאה כדורים – נניח כדי לגרום לעצמו או למישהו אחר נזק, תאמיני לי – הוא ייכנס גם לבית המרקחת, גם לסופר, הוא ישיג אותם. אנחנו מדברים על האדם הסביר ואנחנו לא רוצים לתת ברשותו, ללא מרשם רפואי, כמות. אנחנו רוצים למנוע ממנו את האפשרות.

אדם סביר לא קונה את כל שבעת הסוגים. הוא יודע שעוזר לו לכאבים אקמול פורטה, אז הוא קונה אקמול פורטה. אני לא רוצה שהבן אדם הזה יהיו לו מאה כדורים, כרגע.
קריאה
אקמול פורטה לא ברשימה.
ורדה מידר
אדוני היושב ראש, אני מבקשת להזכיר מה אמר שר הבריאות בתחילה. הוא אמר שאחת המטרות הייתה זמינות של תרופות בכל המקומות. אנשים לא הולכים ליצור מחסנים. כל המטרה הייתה שאדם, בשעה 12 בלילה, אם יכאב לו הראש, שייקח אקמול. מספיקה חפיסה אחת, לא צריך יותר.
היו"ר שאול יהלום
נו, בסדר. אז את אתי. למה את מפריעה לי?
ורדה מידר
אני רוצה לחזק את היושב ראש.
היו"ר שאול יהלום
תודה רבה.
שוקי בונס
אותו מבחן הסבירות שהזכרת, למי שייקנה אקמול, פאראצטמול וכולי, עומד גם בפני אותו אדם שקונה חמש חפיסות. זה אותו מבחן הסבירות.
יואל ליפשיץ
הוא לא יצרוך מעבר למה שהוא צריך.
היו"ר שאול יהלום
תשמע, גם כשיש לי בבית מאה כדורי אקמול, זה לא טוב. זה לא טוב. לא יודע מי יסתכל ויקבל לו מחשבות דיכאון. ואחר כך, בגלל שהוא קנה שמונה חפיסות, הוא לוקח כדורים שפג תוקפם. אני רוצה לאפשר לו חפיסה. יכול להיות שבמשחות, למשל, צריכים שתיים, אבל לא בלתי מוגבל.
אבי מושנזון
עוד הערה אחת. השר קודם מסר שהוא בעצם הולך לפי המודל האנגלי. על פי המודל האנגלי, מותרת מכירה של אריזה אחת ואני רוצה לחזור כאן למה שקורה, למשל, באירלנד. באירלנד גורם מספר אחד להתאבדות בני נוער הוא כדורים של פאראצטמול. משרד הבריאות האירי עשה מחקר ומצא שהסיבה לזה היא חוסר ההגבלה של מקומות – שאינם בתי מרקחת – בזה שהם מוכרים יותר. הוא לא בא ואומר שבבתי מרקחת לא ניתן לקנות יותר, אלא הוא בא וטוען – והמחקר הזה מאד מעמיק – שהזמינות הגבוהה של הפאראצטמול מחוץ לבתי המרקחת היא שגורמת להם להתאבד בעזרת הכדורים האלה.
היו"ר שאול יהלום
טוב, רבותי. אני מבקש, למערך ההצבעות, שמשרד הבריאות יחשוב בצורה מאד ריאליסטית איך אפשר להגביל. אני לא יודע אם אחת, שתיים או שלוש, אבל לא בלתי מוגבל.
יואל ליפשיץ
אני רוצה רק להעיר על זה שבאנגליה, למשל, על אותו פאראצטמול שהוא מדבר, מעל מאה כדורים – שלוש חפיסות – צריך מרשם רופא והרוקח בכלל לא יכול לתת. אפשר גם לשים את ההגבלה על בתי המרקחת.
היו"ר שאול יהלום
טוב מאד, אז קל וחומר.
קריאות
- - -
היו"ר שאול יהלום
רבותי, נציבות הדורות הבאים.
שי פינטוב
אני רוצה להתייחס לשילוב סעיף 11 עם סעיף 12(ד). בשלט כתוב שאתה צריך ללכת לברר אצל הרוקח או אצל הרופא. מה יקרה אם אחרי שקנית, אומר לך הרופא: אל תיקח – ואתה לא יכול להחזיר את התרופה? אז מה הועילו חכמים בתקנתם? יש פה סתירה מאד משמעותית במהות. לכן, אם אנחנו כל כך רוצים שזה יהיה זמין, שזה יהיה זול, אז צריך גם לפתור את הבעיה הזאת מבחינה תקנתית, בין סעיף 11 לסעיף 12.
היו"ר שאול יהלום
לא צריך לפתור. אותו אדם שהרופא יגיד לו לא לקחת, הפסיד את הכסף. לא נורא. עוד משהו?

רבותי, אנחנו עוצרים. סיימנו עד סוף סעיף 12 ואנחנו נמשיך, בהמשך, באחת הישיבות הבאות. כל מה שנשאר פתוח להצבעות נרשם ותהיה על זה הצבעה. אני מודה לכל הנוכחים.
הישיבה ננעלה בשעה
12:00.

קוד המקור של הנתונים