ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 22/10/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/7231



2
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות – 22.10.2003

פרוטוקולים/ועדת קליטה/7231
ירושלים, ט' בחשון, תשס"ד
4 בנובמבר, 2003

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס' 22
מישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום ד', כו' בתשרי התשס"ד, 22.10.03 בשעה 09:00



ס ד ר ה י ו ם
חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א2002- – אישור תקנות בדבר רמת הסיוע לדיור לזכאים – ח"כ קולט אביטל, מיכאל נודלמן
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר קולט אביטל
יגאל יאסינוב
מיכאל נודלמן
מרינה סולודקין
מוזמנים
ישראל שוורץ – סמנכ"ל בכיר לאכלוס, משרד הבינוי והשיכון
ד"ר דור מיכאל – מנהל אגף רפואה כללית משרד הבריאות
עו"ד מיכל שטרית – סגנית היועצת המשפטית, המשרד לקליטת
עליה
נטלי שניידרמן – מ"מ מנהלת מדור אוקראינה וד"קא, הסוכנות
היהודית
רותם פלג – רפרנט שיכון, משרד האוצר
עו"ד טלי אלפי – הלשכה המשפטית, משרד האוצר
עו"ד ורד קורח – הלשכה המשפטית, משרד האוצר
אלכסנדר קלנטירסקי – ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
יועצת משפטית
הילית ברק
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ
היו”ר קולט אביטל
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת
העליה הקליטה והתפוצות. אנחנו מתכנסים הבוקר סביב נושא אסון צ'רנוביל לפי בקשתו של חבר הכנסת מיכאל נודלמן. אמנם קראתי את כל מה שיכולתי בחומר על החוק וההסכמים עם השר שרנסקי וכל מה שהיה אמור לקרות ולא קרה, אבל כיוון שהנושא מועלה לפי בקשתו של חבר הכנסת נודלמן אני אבקש ממנו להציג את הנושא.
מיכאל נודלמן
לפני כארבע שנים התקבל בכנסת חוק תוצאות
אסון צ'רנוביל. זה חוק ישראלי לכל דבר, אשר לא נמחק ולא הוקפא אך לא ממהרים ליישם אותו. הוא לא מיושם. היום, לאחר ארבע שנים מקבלת החוק, אנחנו צריכים לדבר על שתי נקודות חשובות בחוק זה. האחד, סיוע למשכנתאות מועדפות בדיור, ועד היום אני לא ראיתי, עכשיו היה כתוב שמשרד השיכון צריך יותר רעיונות ואנחנו צריכים לאשר רעיונות כאלה. והדבר השני זה מרכז רפואי ששם היה שרות בדיקות, לא רק אלה שהיו שם בצ'רנוביל אלא המשפחות שלהם, ילדים, ואני חושב שזה חשוב מאוד, לא רק למשפחות האלה, גם לרפואה הישראלית. זה אנשים שעברו את צ'רנוביל, ויש להם כל מיני מחלות. אני כמדען חושב שמי שצריך להיות לו עניין בזה שיש קבוצה גדולה ואפשר לעזור לקבוצה הזו וגם לקבל איזה תוצאות ממה שמתברר עשרים שנה אחרי האסון. שני הדברים האלה לא קיבלו החלטה או תהליך סופי.
היו”ר קולט אביטל
אתה היית יוזם החוק?
מיכאל נודלמן
אני, חבר הכנסת יוסי כץ וחברת הכנסת סופיה
לנדבר. זה לא היה קל, כמעט ארבע שנים נמשך תהליך קבלת החוק, ועכשיו עוד ארבע שנים בגלל שמשרדים לא שמים לב שיש חוק בישראל וצריך לבצע חוק.
היו”ר קולט אביטל
תודה רבה. אני מבינה שמה שעומד על סדר יומנו זה שמשרד השיכון הגיש לנו הצעה לאישור לגבי התקנות, לפי מה שאני מבינה זהו הפירוש שניתן על ידם לסעיף 8 בחוק. ואני הייתי רוצה לבקש ממך, נציג משרד השיכון, להסביר לנו, אנחנו ארבע שנים אחרי הצעת החוק, מה בדיוק אתם מציעים בתקנה הזאת ואיך לפי דעתכם היא מתיישבת עם החוק שהתקבל.
ישראל שוורץ
לדעתנו היא מתיישבת גם עם החוק וגם, לא פחות
חשוב, בקונטקסט היותר רחב של תכניות הסיוע. כי כל דבר צריך להיות בנוי באיזו שהיא היררכיה, עם לוגיקה פנימית בתוך ההיררכיה הזאת ולא בצורה אקראית. היום, התוספת לאדם שהוא נכה שבעים וחמישה אחוז לצמיתות, בין שהוא חולה נפש או בין שיש לו מוגבלות פיזית קשה, זו תוספת של מאתיים נקודות. לשמחתנו ברגע זה של החיים הרוב הגדול מאוד של נפגעי אסון צ'רנוביל אינם כאלה. אם הם היו כאלה הם היו משוייכים לקטגוריה של הנכים והרוב הגדול, אני לא יודע באחוזים אבל מתוך מה שישבתי בלא מעט ישיבות כאן, חלקם הגדול מאוד אינו כזה. ולכן בין הניקוד הטבעי שיש לבנאדם לבין המאתיים נקודות שהוא מקבל בגין היותו נכה לצמיתות או משולל כל יכולת עבודה או השתלבות בתוך עבודה או תעסוקה או כל דבר כזה, באמצע זה מאה נקודות. ולכן זה מה שהצענו.
היו”ר קולט אביטל
חבר הכנסת נודלמן, בכמה אנשים מדובר ומה
מצבם הבריאותי לעומת מה שנאמר?
מיכאל נודלמן
בוועדה הבין משרדית, אלף שבעים ושלושה איש קיבלו אישור ישראלי עד היום.
היו”ר קולט אביטל
כמה מהם נמצאים במצב בריאותי שהוא לא יכול
להחשב לנכה?
דור מיכאל
יש פה הטעיה שאני מצטער שחוזרים עליה ארבע
שנים והיא לא תהפוך לאמת. הם אינם חולים. הם אינם נכים. יתכן שמישהו נכה וחולה בלי קשר לצ'רנוביל. יש להם סיכוי יותר גבוה לחלות במחלות מסויימות, סיכוי שהוגדר כשני אחוז יותר במחלות סרטן מסויימות. הניסיון להציג את הקבוצה כקבוצה של אנשים חולים פשוט אין לו שום קשר למציאות. יש ביניהם אנשים חולים, אני לא רוצה לפגוע באף אחד מהם, אבל אין פה שום מחלה קבוצתית. לכן אין מה לדבר על הקטע הזה. אני אגיע אם תרצי גם לקטע של המעקב.
היו”ר קולט אביטל
אני רוצה לבקש ממך לדבר אתי במונחים של
אחוזים . יש נכים בקרב הקבוצה הזאת. כמה מהם?
דור מיכאל
אני לא יודע לענות לך על השאלה כמה נכים יש שם
מכיוון שזה דבר שלא קשור לצ'רנוביל. אם יש להם נכות כלשהי, אז זה לא קשור. אז יש חוק נכות רגיל.
היו”ר קולט אביטל
אבל אין אנשים שאובחנו כנכים כתוצאה
מהקרינה?
דור מיכאל
פרופ' רובין, אחד המדענים הגדולים בתחום הגרעין בישראל התחייב על זה בחדר הזה, ואני כנציג משרד הבריאות וכרופא מתחייב לכך שאין מחלה כרונית שקוראים לה צ'רנוביל.
יגאל יאסינוב
נכון, אין מחלת צ'רנוביל אבל אנחנו כולנו יודעים
שקרינה היא בעצם עוזרת למחלות אחרות להתבטא. זה הבעיה.
דור מיכאל
אני חוזר עוד פעם ובאחריות, כרופא וכמנהל אגף
במשרד הבריאות אין מחלה שהיא "הייתי בצ'רנוביל". האנשים האלה היו חשופים לקרינה ולכן הסיכוי שלהם לחלות במחלות מסויימות הוא גבוה יותר. אין דבר כזה מחלה כרונית צ'רנוביל.
יגאל יאסינוב
אל תכניס לי לפה מלים שלא אמרתי ולא התכוונתי.
אמרתי שיש מחלות כרוניות שהם הפכו לכרוניות בגלל שהם,
דור מיכאל
אנחנו כל הזמן תמכנו במעקב אחר האנשים האלה
בגלל אותן הסיבות שמקובלות על כולם, של דרגת סיכון יותר גבוהה מהאוכלוסיה. פרופ' ריינהרט בבית חולים הכרמל אוסף את הנתונים מכל הארץ, קיווינו לקבל תקציב כדי להקים ממש מרכז, לא קיבלנו אגורה אחת למטרה הזאת, ובכל זאת הוא ללא שום תקציב אוסף את המידע והאנשים האלה שפונים אליו מקבלים מעקב.

אני רוצה להבהיר מה זה מעקב, מכיוון שגם פה איזו שהיא אי הבנה. מעקב, אלו בדיקות שגרה שמבוצעות בכל קופת חולים, בכל סניף, כל השנה להרבה אנשים. זה ספירת דם, בדיקת תפקודי בלוטת התריס, בכל סניף זה מבוצע יום יום. הקטע הוא שאם מתגלה משהו לדווח על זה. זה כל הסיפור. לכן כשהצענו את המעקב הזה לא היתה לזה שום משמעות מקצועית. פרופ' ריינהרט, דיברתי איתו לפני שלושים דקות כדי להתעדכן, באמת קצת מעל אלף איש רשומים אצלם, מי שפונה מקבל את הבדיקה. מעבר לזה אנחנו לא יכולים לטפל במשהו שלא קיים.
היו”ר קולט אביטל
יש איזה שהוא מאגר נתונים שאתם מסרתם, איזה
שהוא דיווח סטטיסטי שאנחנו יכולים לקבל על מצב בריאותה של אותה קבוצה, כיוון שאתה אומר שאלף אנשים רשומים, אלף אנשים נבדקים באופן קבוע, כל הבדיקות, בדיקות דם, בלוטת התריס וכו', האם הוועדה הזאת יכולה לקבל דיווח סטטיסטי שאנחנו נדע על מה אנחנו מדברים?
דור מיכאל
בהחלט.
היו”ר קולט אביטל
כי אם היו אומרים לנו יש באוכלוסיה הזאת אנשים
נכים ושמצבם הבריאותי התדרדר כתוצאה מהקרינה כדאי שאנחנו נקבל את הנתונים. לגביהם אני מניחה ההתייחסות צריכה להיות אחרת. אבל אם אתה תבוא ותגיד לנו כך וכך אנשים נבדקו, כך וכך אנשים נמצאו במצב תקין אז גם אנחנו נוכל לשפוט את הנושא אחרת, אבל אנחנו צריכים לראות נתונים כדי להיות מסוגלים לשפוט.
דור מיכאל
ברצון. אני אביא את זה ובקרוב. פרופ' ריינהרט גם
אמר לי הבוקר שהוא סיכם את כל המידע הזה לפירסום בעיתון בינלאומי, יש בזה עניין כמובן, וזה הוגש לפרסום לעיתון בארצות הברית. אני אביא את הנתונים, אין שום בעיה.

עכשיו רק להדגיש עוד דבר, מכיוון שיש לנו חוק ביטוח בריאות ממלכתי שמכסה במלואו את המחלות שמדובר עליהם אז גם תיקון לא מהווה בעיה.
היו”ר קולט אביטל
יש קשר למה שאנחנו מדברים לשני מישורים.
ראשית אם האנשים האלה צריכים לקבל טיפול כפי שפרופ' מיכאל נודלמן טוען, ושנית מה זכאותם לנקודות מעבר למאה נקודות אם יש ביניהם נכים. זה הויכוח שיש לנו כרגע. כדי לקבל מידע אם הם זכאים ליותר ממה שמשרד השיכון מציע להם אנחנו צריכים לקבל מידע מה מצבם האמיתי. אם באים ואומרים לנו ממשרד השיכון שזאת אוכלוסיה שאי אפשר להגדיר אותה כנכים או כחולים כרוניים.
ישראל שוורץ
אם יימצא מתוכם מישהו שהוא נכה ונפגע צ'רנוביל
זה מן הסתם אוכלוסיה קטנה כמו שאני שומע, אז נטפל בהם בוועדת חריגים כדי לגרום להם לקבל את ההעדפה.
היו”ר קולט אביטל
אתה אומר שאתה קיבלת חומר לגבי הציבור שהוא בריא.
ישראל שוורץ
שאינו נכה.
יגאל יאסינוב
אני קודם כל רוצה להגיד שאני מסכים עם הגישה
של איש משרד השיכון. אני מדבר על גישה, לתת נקודות, אבל מה שמדובר פה שכשהם באים ואומרים, יכול להיות שיש שם אחד שהוא בריא אבל לו הם נותנים באופן אוטומטי מאה נקודות והלאה הם מוכנים לכל האנשים החולים שיש להם, ופה אני עכשיו אחזור על משהו, שהם מוכנים שוועדת חריגים תדון על כך, זה טוב. וזה בעצם הבטחון לאומי.

מה שפה אני רוצה להבין, ואני הופתעתי מעמדת משרד הבריאות, נכון, אין מחלה שנקראת מחלת צ'רנוביל, ואני אומר את זה לפרוטוקול, כמו שאין מחלה שנקראת מחלת פקיד משרד הבריאות. גם מחלה כזאת לא קיימת.
היו”ר קולט אביטל
אני רוצה להשלים לפרוטוקול שאין גם מחלת חברי
כנסת, לפחות עוד לא התפתחה.
יגאל יאסינוב
אי אפשר להגיד לאנשים שהם חולים במחלה הזאת כי הם לא חולים מזה. כתוצאה מחשיפה שלהם לקרינה שהיתה בזמן שהם נטרלו את בעיית צ'רנוביל, את תאונת צ'רנוביל, הם יצאו פגועים יותר למחלות רגילות.
דור מיכאל
הסתברות יותר גבוהה קצת למחלות.
יגאל יאסינוב
אני לא יודע אם קצת, אבל הם בעצמם, אפילו אנשים שיש להם נכות לא שבעים וחמישה אחוז אלא נגיד חמישים אחוז, הם רובם נמצאים בגיל שהוא לא המבוקש, הוא לא רק שלא מבוקש בשוק העבודה, הפגיעה הכי קשה שלהם היא פשוט מאוד נפשית. אנשים מרגישים שקשה להם. הם לא יכולים להתמודד.
היו”ר קולט אביטל
חבר הכנסת יאסינוב, עם כל הכבוד, בוא נראה
דברים בפרופורציה. אני יכולה לתת לך רשימה ארוכה של פגועי קרב ופגועי הלם שגם להם קשה. השאלה היא אם אנחנו פה בצורה רצינית מדברים על אנשים שכתוצאה מחשיפתם לקרינה בצ'רנוביל היום איקס שנים אחרי זה אנחנו יכולים לבוא ולהגיד שמתוך הקבוצה של אלף שמונים עשרה אחוז, חמישה אחוז, חלו בסרטן.
יגאל יאסינוב
זה מה שרציתי לשמוע מנציג משרד הבריאות.
היו”ר קולט אביטל
בלי להעמיס על הדבר הזה דברים שלא שייכים
לעניין.
דור מיכאל
אני מבטיח לך שכל בקשה של חבר כנסת בוועדה
לנתונים תיענה בהקדם ובצורה מדוייקת. תרשה לי לספר לך שאני יושב פה בישיבה בערך העשרים וחמש בנושא הזה, כשנתבקשתי הבאתי נתונים והיום לא התבקשתי. מבחינתי זו ישיבה עשרים וחמש. אתה לא הייתי בישיבות הקודמות, אני הייתי. חלק מהנוכחים פה גם היה.

לעניין עצמו, בישיבות האלה עלו בדיוק הדברים ברוח הדברים שאת אמרת. יש אנשים שעובדים בכור בדימונה, שנחשפו לקרינה, הם לא מקבלים כלום. ישב פה נציג הוועדה לאנרגיה אטומית, הם לא מקבלים כלום. מה שהחוק הזה יצר זה לקבוצה שנחשפה בצ'רנוביל ניתן יותר מאשר לקבוצה שנחשפה בדימונה, או לנכי צה"ל. היו פה דיונים קשים מאוד מסביב לשולחן הזה. עכשיו ברגע שהחוק התקבל על ידי הכנסת אני מנוע מלתת לזה את דעתי הפרטית. אני לא מערער על חקיקה של הכנסת. אני מדבר על ביצוע. אנחנו לא יכולים לתת טיפול רפואי למי שאין לו מחלה. מעקב כן, ומעקב עומד לרשותם. טיפול רפואי כן. אז עלתה גם ההצעה לתת טיפול רפואי ותרופות לאלה ושלא יינתן לאחרים. ועל זה אנחנו בשום פנים ואופן לא. טיפול רפואי אנחנו נותנים לאדם לפי הצורך שלו ולא לפי באיזה נסיבות הוא נפגע, עם כל הכבוד. לכן מה אני יכול להוסיף לזה, המעקב קיים ומעבר לזה אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר.
מרינה סולודקין
אני חושבת שצריכים ליישם את החוק, והשאלה
איך?
היו”ר קולט אביטל
יש פה על השולחן את הסעיף 8 בחוק, מבקשים
מאיתנו, מהוועדה הזאת עכשיו, אחרי שתרגמו את זה, ההצעה של משרד השכון, שהאופטימום של נקודות שניתנים לנכה, שבעים וחמישה אחוז נכות, זה מאתיים נקודות, פה אומרים מדובר בקבוצה שלא נחשבת לנכים, מדובר בכל זאת בקבוצה מיוחדת, באיזה שהוא מקום הגיעו למסקנה שהולכים בערך על החצי. על הממוצע בין אפס למאתיים נקודות, מאה נקודות. השאלה אם אנחנו יכולים לאשר את התקנות האלה או לא, אם אנחנו סבורים שאפשר, ניתן, חייבים, מן הדין לקבל יותר. זאת השאלה שאני רוצה לשאול עכשיו.
מיכל שטרית
מי שנכה יקבל גם נקודות כנכה וגם נקודות,
היו”ר קולט אביטל
למה, הוא יקבל שלוש מאות נקודות?
מיכל שטרית
כן, מי שהוכר כנכה, הוא יקבל כנכה כי מגיע לו את
הנקודות הרגילות.
היו”ר קולט אביטל
זה לא כתוב פה.
מיכל שטרית
מגיע לו מכוח התקנות של הלוואות הדיור ממילא
את הנקודות של נכה.
היו”ר קולט אביטל
מה שנאמר לנו פה על ידי משרד הבריאות שמי
שמבין האוכלוסיה הזאת נכה מקבל גם את המאתיים נקודות כנכה וגם את המאה נקודות נוספות בתוקף השתייכותו לקבוצה הזאת, ואני רוצה לשאול אם זה נכון ואם זה מתיישב?
הילית ברק
לצערי אני חולקת על מה שמיכל אמרה, סעיף 10
בחוק מדבר על מניעת כפל הטבות במפורש והוא קובע שמנטרל הזכאי להטבה לפי הוראות חוק זה, ולדעתי הפרשנות הסבירה היא שהטבה מכוח החוק כמובן גם בנושא הדיור, ובאותו עניין שבתחומי ההטבה זכאי הוא גם להטבה לפי כל דין אחר, זכאי להטבה אחת בלבד בשיעור הגבוה מביניהם. הוא יקבל או את המאה נקודות, מכוח התקנות שמונחות לפנינו, או לחילופין את הנקודות שלהם הוא זכאי, בין יותר ממאה נקודות ובין פחות בהתאם לחוק.
מיכאל נודלמן
אנחנו רוצים להיפגש עם כל הקבוצה, עם הנציגים
שלהם.
מרינה סולודקין
אנחנו מכירים כמעט את כולם במדינה. לא יכולים
להחליט כאן.
היו”ר קולט אביטל
מתוך היכרותך של כל הקבוצה, כמה מהם נכים,
כמה מהם לא נכים?
מרינה סולודקין
חלק מתו, וכולם מסרטן.
מיכאל נודלמן
למה אחרי ארבע שנים משרד הבריאות לא יכול לתת לנו רשימה מי חולה ומי לא חולה?
דור מיכאל
כמו שלפני שלושים דקות צלצלתי לפרופ' ריינהרט
אני אתקשר אליו מייד אחרי הישיבה, אשאל אותו גם באיזו מידה זה מעודכן אצלו, כי יש לו בעיה, הם שוכנים בחיפה ואנשים מדרום הארץ, בזמנו אנחנו הצענו להקים שלושה מרכזים והיתה התנגדות של הליקוידטורים לעניין הזה. אז אנשים מדרום הארץ לא כל כך באים לחיפה. אז אני אבקש ממנו כל נתון שיש לו, אני אקבל את זה תוך יום יומיים אם תרצו.
מיכאל נודלמן
צריך להדגיש שמה שיש אצלכם זה לא רק
ליקוידטורים. יש אנשים שגם אומרים שהם ליקוידטורים, ליקוידטור הוא זה שיש לו תעודה ישראלית.
דור מיכאל
פרופ' ריינהרט היה איתנו פה בישיבה והוא בודק
לפי אותה תעודה. אני אבקש ממנו כל מידע שיש לו. לפי מה שהוא אמר לי הוא עושה את הרשימה לפי אותם קני מידה. אני לא בדקתי את הנקודה הזאת.
היו”ר קולט אביטל
אני רוצה בכל זאת להביע את דעתי הצנועה בעניין
הזה שכמי שהיה פה עשרים וחמש פעמים בישיבות אני חושבת שלא היה צריך להגיד לך מראש שאתה צריך לבוא מצוייד בנתונים. בכל זאת, לא צריך לחכות כדי לדחות לעוד שבוע ועוד שבועיים. פשוט חבל. להבא אני מבקשת לישיבות כאלה לבוא עם נתונים. אני מקווה שלא תהיינה רבות, אבל בכל זאת. כמה זמן זה ייקח עד שנקבל את הנתונים?
דור מיכאל
תוך שבוע כל נתון שיש אצלו יהיה מוכן לוועדה.
מרינה סולודקין
אני צריכה לצאת לוועדה אחרת אבל אני רוצה
לומר שהתייעצנו בין החברים כאן, אנחנו מכירים את הקבוצה שלוחמת על זכויות ויישום של החוק ואנחנו לוקחים חברי כנסת גם להיפגש עם נציגים של קבוצה ולחשוב ולהתייעץ בנושא של תקנות של משרד השכון.
היו”ר קולט אביטל
עם כל הכבוד, אנחנו כאן לא פועלים כלובי, אנחנו
פועלים כוועדה של הכנסת. לכן אני רוצה לבקש שתתרגמי בבקשה לשפת הכנסת מה את מבקשת. את מבקשת לדחות את הדיון? את מבקשת לא לאשר היום את התקנות?
מרינה סולודקין
לדחות את ההצבעה לישיבה בזמן מאוחר יותר.
דבר שני אני רוצה לומר שחוק ליקוידטורים היה עסק גדול, גם של ממשלות שקיבלו את החוק, גם של ועדת עליה וקליטה. וגם אני חושבת נתנו אפשרות למדע הישראלי ולרפואה לאסוף את הנתונים שאולי אין במקום אחר בעולם, רק ברוסיה יש, אבל שם הכל סוד. אף פעם אנחנו לא נדע מה קרה לאנשים שם. יש לכם נתונים, ואני אומרת שיש לכם בסיס למחקרים ברמה בינלאומית. ורצינו אפילו במסקנות הראשונות לראות מה קורה בקבוצה. אני אומרת לך, אנחנו עוקבים אחרי הקבוצה וכל פעם רואים פחות ופחות אנשים שמתים ממחלות.
היו”ר קולט אביטל
רק למען הפרוטוקול, אנשי הקבוצה הוזמנו והם
סירבו להגיע. אולי כדאי לציין את זה, כי הם החליטו שמה שמציעים להם לא מספיק. אז כיוון שאנשים שמציעים להם משהו.
מרינה סולודקין
אני לא בטוחה, בגלל שיש שם הרבה תת קבוצות.
מיכאל נודלמן
אנחנו לא יכולים לשמוע כל אחד.
היו”ר קולט אביטל
ד"ר דור, ביום רביעי הבא יגיע לוועדה כל המידע המעודכן שקיים. על סמך המידע המעודכן הזה, אני אפיץ אותו בין חברי הוועדה, לפני פגישה, אולי אנחנו נזמין פה לכנסת את כל אותם הנציגים שאתם חושבים שהם הציבור המייצג, אנחנו גם נבקש מיתר חברי הוועדה, כי זה לא עניין פרטי, ואנחנו נקבל על עצמנו מתי אנחנו נצביע על ההחלטה הזאת. ואנחנו נצביע על ההחלטה הזאת תוך מקסימום שלושה שבועות.
מרינה סולודקין
אנחנו מודים לך שאת מבינה את הקושי.
דור מיכאל
נושא הישיבה, לי נאמר שהנושא הוא זכויות שיכון.
עוד שאלתי הבוקר את הפקידה המקשרת אצלנו אם אני נחוץ בכלל בישיבה. הנושא שלנו לא הופיע בהזמנה. זו חלק מההתנצלות שלי.
היו”ר קולט אביטל
זה מאוד מפריע, קשה לי מאוד להתרכז ולקיים פה
ישיבה כשמישהו מדבר בקולי קולות וברוסית פה. סליחה, גם אם היית מדבר בקולי קולות בעברית זה לא היה בסדר. אז אני מאוד מבקשת, אם אתה רוצה להיות מוזמן כאן, אני מבקשת לנהוג לפי כללי הוועדה פה. תודה.
יגאל יאסינוב
אם זה אפשרי לשמוע אולי מה הוא המבט הראשוני
על עבודה של אותה ועדת חריגים בנושא הזה שדובר בו. אני לא מדבר שהתכנסה או לא התכנסה, הקריטריונים של הוועדה הזאת,
ישראל שוורץ
זה תלוי בגיל ובחומרת הבעיה.
היו”ר קולט אביטל
בוועדת החריגים מביאים מקרים יוצאי דופן
ואומרים למרות שהוא למתאים להגדרות אנא בבקשה תתחשבו.
יגאל יאסינוב
אבל ועדה צריכה לעבוד במסגרת של משהו. היא לא
יכולה להתחשב ולהגיד אנחנו כן מעניקים לאיש הזה פרס ישראל.
היו”ר קולט אביטל
ברגע שהיא עובדת במסגרת של משהו היא כבר לא
ועדה של חריגים.
יגאל יאסינוב
מה היא תיתן, היא תוכל לדון, אבל מה היא תוכל
לתת?
ישראל שוורץ
היא תיקח בחשבון גם את הפגיעה של צ'רנוביל.
מיכאל נודלמן
יושב ראש איגוד הנפגעים אמר לי עכשיו שיש
קבוצה שלא עברה בדיקות. רק לקחו מחלק בדיקות דם. יש תכניות איך לעשות בדיקות לאנשים כאלה. רק דם לוקחים או משהו אחר?
אלכסנדר קלנטירסקי
אם אפשר מילה אחת, קודם כל מה זה קרינת
צ'רנוביל, זה כולם יודעים הירושימה ונגאסקי. הירושימה פלוס נגאסקי כפול מאתיים חמישים זה קרינה בצ'רנוביל.
היו”ר קולט אביטל
מי קבע את זה?
מיכאל נודלמן
זה לא שנוי במחלוקת פה. מי חולה ומי לא חולה, זו
השאלה.
אלכסנדר קלנטירסקי
זה קרינה. עכשיו אין מחלות צ'רנוביל. יש מחלות
סרטן, בלב,
היו”ר קולט אביטל
אדוני, אני רוצה להגיד לך, במשך שלוש שנים או
יותר אני טיפלתי בנושא של האנשים מדימונה. ואני אומרת לך שכל המימסד הרפואי בארץ ובחוץ לארץ, ואני עברתי על דיווחים, כולל שהופיעו באינטרנט במוסדות מדעיים לא הצליחו להוכיח קשר בין התפתחות מחלה לבין קרינה. מצטערת להגיד לך. זאת הבעיה.
אלכסנדר קלנטירסקי
אין מחלות צ'רנוביל, יש כל המחלות סרטן ועוד
אבל לכל ליקוידטורים צ'רנוביל יש מחלה כרונית. זה אני בטוח. זה ככה כתוב רופא משפחתי לכל הליקוידטורים.
היו”ר קולט אביטל
איזה מחלות כרוניות למשל?
אלכסנדר קלנטירסקי
יש הרבה. יש אולקוסים, יש לב, יש דם, יש לוקמיה.
דור מיכאל
הסתברות של שני אחוז יותר מהאוכלוסיה בסרטן
בלוטת התריס וחוץ ממה שאתה אומר לויקמיה שזה אפילו לא סטטיסטית משמעותי.
אלכסנדר קלנטירסקי
שמונים ושניים ליקוידטורים מתו בארץ.
היו”ר קולט אביטל
כמה מהם מתו מסרטן?
אלכסנדר קלנטירסקי
אני לא יודע. יש לוקמיה, יש מחלות לב, זו
גם סיבה.
דור מיכאל
זה לא קשור לצ'רנוביל,
אלכסנדר קלנטירסקי
אתה יודע שזה לא קשור, אתה בטוח?
דור מיכאל
כן.
אלכסנדר קלנטירסקי
אני לא. ויש רופאים ליקוידטורים שקיבלו אישור,
רישיון בארץ.
היו”ר קולט אביטל
אני מבקשת לקצר. מה בדיוק אתה רוצה?
אלכסנדר קלנטירסקי
אני רוצה, מה רוצה משרד השיכון מאתיים נקודות,
היו”ר קולט אביטל
מאה נקודות,
אלכסנדר קלנטירסקי
זה לא מספיק, ומאתיים גם לא מספיק.
היו”ר קולט אביטל
ארבע מאות זה מספיק?
אלכסנדר קלנטירסקי
אני לא יודע. יש אנשים, שלושים אחוז מאלף
ליקוידטורים שלא יכול לקנות דירה. אולי אלף נקודות מספיק. אני לא יודע. אני ביקשתי בדיון הבא אפשר לקבל תשובה למכתב הזה ממשרד הקליטה.
היו”ר קולט אביטל
משרד הקליטה אני לא יכולה להבטיח לך. אני
כנסת.
אלכסנדר קלנטירסקי
זה מכתב שלא קיבל תשובה. זה חשוב מאוד.
היו”ר קולט אביטל
תודה רבה. אני רוצה למען הפרוטוקול רק לציין
דבר אחד, שהפירוש הכספי של תוספת מאה נקודות לציבור הזה שיתר הציבור של העולים לא מקבל ויתר הציבור של הישראלים לא מקבל וגם אנשים שסבלו מקרינה ממקומות אחרים בארץ גם לא מקבלים, אני רוצה פשוט שנבין שבכל זאת משהו פה מוצע על השולחן, הסיוע המוצע והתיגבור של מאה נקודות זה עשרת אלפים שקל לאיש, שמזה שלושת אלפים שקל הם מענק. מאוד הייתי רוצה להיות לוחמנית ולקבל פי שניים או פי שלוש. אנחנו צריכים גם להיות מציאותיים ולדעת, ואתם חברי קואליציה, לא אני, אתם צריכים לדעת מה בדיוק, לי לא קשה, אני באופוזיציה ואין לי שום בעיה לצאת עם דגל חברתי ולהתחיל לצרוח מאתיים נקודות או ארבע מאות נקודות זה לא מספיק, תנו לי ארבעים אלף שקל לאיש. אין לי שום בעיה. אבל אני חושבת שצריך להיות מציאותי ולמצוא פתרונות מציאותיים, ולנסות אחרי שמחכים ארבע שנים ולא קרה כלום לקחת קודם כל מה שמקבלים ולאפשר לאנשים לקבל את הכסף הזה. זה מה שאני רוצה להגיד כעמדתי.

כיוון שאנחנו החלטנו לא לקבל החלטה עד שלא נקבל את כל הנתונים, בהנחה ובהבנה שאולי יש בציבור הזה אנשים נכים, אני מציעה שהנכים יקבלו את המאתיים נקודות כפי שמגיע לנכים. מי שלא נכה אבל בכל זאת שייך להגדרה הזאת של פגועי צ'רנוביל, שכתוצאה מכך יש הסתברות יותר גבוהה שיקבלו מחלות אלה ואחרות אחרי הקרינה, אני חושבת שאנחנו צריכים לבוא אחרי הידברות איתם, אחרי שנשמע גם אותם, אחרי שנקבל את כל המידע, ונקבל החלטה אם אנחנו מאשרים את התקנה הזאת או לא. זה מה שאני מציעה. ואם לוועדה הזאת יש הצעה לפתרונות אחרים, בבקשה.

יחד עם זאת אני גם רוצה לנצל את ההזדמנות לבקש מד"ר דור לומר לנו אם אכן יכול להיות ולך יש מידע על קבוצה ספציפית של אנשים של קיבלו בדיקות או שמנועים מלקבל בדיקות כי אין להם גישה למקומות או לא יודעים, אנחנו מבקשים לקבל את המידע הזה בצורה מסודרת ולהעביר אותו לד"ר דור כדי שמשרד הבריאות ידאג שכל הבדיקות תיערכנה. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:50

קוד המקור של הנתונים