ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 10/09/2003

פרוטוקול

סדר היום
_האמהות החד הוריות - תמונת מצב



5
הוועדה לקידום מעמד האשה
10.9.03

פרוטוקולים/מעמד האישה/7155
ירושלים, כ"ד בתשרי, תשס"ד
20 באוקטובר, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 43
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האשה
מיום רביעי, י"ג באלול התשס"ג – 10.9.03, שעה 09:00
סדר היום
האמהות החד הוריות – תמונת מצב
נכחו
חברי הוועדה: גילה גמליאל – היו"ר
רשף חן
מוזמנים
משרד הרווחה: עו"ד ליהיט שטרן-פילוסוף - לשכה משפטית
רחל אגמון - ראש ענף בקרה ומידע בשירות לפרט ולמשפחה
משרד האוצר
רן ישי
משרד המשפטים
עו"ד עדי קומרינר-פלד - סגנית ראש הלשכה לסיוע משפטי
המוסד לביטוח לאומי
בתיה כהן - אגף הבטחת הכנסה
ארגוני חד הוריות
מרסלה אדרי
מיקי אזוב
אברהם אלבי
ברכה ארג'ואני - יו"ר הארגון לזכויות הדיור
טליה בנלולו
ג'ודי דון
אתי יקותיאל
ויקטור כהנא - עמותת "יחד"
לאה ליברמן-בנדר - ארגון שתי"ל
איתך – משפטניות למען הצדק החברתי
עו"ד מיכל שמאי
המרכז לפלורליזם
לורן פוריס - מנהלת קשרי הכנסת
גלעד קריב - מנהל המחלקה המדינית
משנים את הדרך – מהפך חברתי כלכלי
חנה כהן
הרשות לקידום מעמד האשה
מרי חדייר - ראש תחום מעמד האשה
שדולת הנשים בישראל
עו"ד שמרית רגב - דוברת השדולה
נציבות שירות המדינה
עו"ד רבקה שקד - ממונה על קידום ושילוב נשים בשירות המדינה
עמותת "אחותי"
אורנה זקן - מנהלת העמותה
מוזמנים נוספים
ויקי כנפו
מ"מ מנהלת הוועדה
אריאלה אהרן
קצרנית
חדוה בנקין


-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

האמהות החד הוריות – תמונת מצב
מ"מ היו"ר חן רשף
אני פותח את הישיבה.

ביקשתי מחברת הכנסת גילה גמליאל לכנס את הישיבה הזאת כישיבה דחופה על הרקע שביתת הרעב של האמהות החד הוריות שמפגינות, מפני שנדמה לי שאנחנו חייבים להיות כל הזמן עם היד הדופק שמא חצינו קווים אדומים שאסור שמדינה – כל מדינה, קפיטליסטית ככל שתהיה – תחצה אותם, ושלא יהיו אי הבנות, אני לא סוציאליסט, אבל גם כמי שמגדיר את עצמו קפיטליסט אני חושב שיש קווים שאסור לנו לעבור, ומבחינתי המטרה של הישיבה הזאת היא לברר האם עברנו את הקווים האלה.

השאלה שאני רוצה לשאול מופנית בעיקר לאנשי האוצר. הייתי רוצה לברר מה קורה כאשר מדובר באם חד הורית שיש לה ילד אחד, שניים או שלושה ילדים - - -
אבי אלבי
או אב חד הורי. גם זה יש.
מ"מ היו"ר חן רשף
או אב חד הורי, אבל בהקשר הזה התחושה שלי היא שהרוב המכריע הן נשים, ולכן אני משתמש בלשון נקבה, אבל כל מה שאני אומר בלשון נקבה הוא גם בלשון זכר. נניח שמדובר באם חד הורית שיש לה שניים-שלושה ילדים והיא רוצה ויכולה לעבוד והיא עובדת במקסימום שהנסיבות מאפשרות לה, היינו, בעבודה שהיא מוצאת, וזו יכולה להיות עבודה בחצי משרה או במשרה מלאה, אבל היא מרוויחה מעט. מה הסכום המינימלי שאנחנו כמדינת ישראל חושבים שבלעדיו משפחה כזאת אינה יכולה לחיות? האם בשלב כלשהו שאלנו את עצמנו אם יש איזשהו סכום שאי אפשר לגדל ילדים באמצעותו? אני לא מוטרד מהאם החד הורית. הלא אם חד הורית היא אם, יש לה ילד אחד, שניים או שלושה ילדים, והמצב שלילד במדינת ישראל לא יהיה מספיק אוכל או לא יהיו מספיק בגדים או שהוא יתבייש ללכת לבית-הספר כי הנעליים שלו קרועות או שלא יהיה לו איפה לגור או שהוא יצטרך לצאת לעבודה כדי לפרנס את אמו – הוא מצב שהוא מעבר לקווים האדומים של מדינה טאצ'ריסטית, וזה מה שאני מנסה לברר, כלומר, מה הסכום שאנחנו נותנים, בהנחה שהאשה רוצה לעבוד.
בתיה כהן
לאם חד הורית עם ילד אחד – בהנחה שאין לה שום הכנסות משום מקור אחר - אנחנו נותנים 2.240 שקלים, כאשר מזה עוד מנוכים 84 שקלים על חשבון ביטוח בריאות.
מ"מ היו"ר חן רשף
זה כל מה שהיא מקבלת, סדר גודל של 2,240 שקלים?
בתיה כהן
כן, להבטחת הכנסה. נוסף לזה היא מקבלת קצבת ילדים בסך 146 שקלים לילד.
רחל אגמון
לפי הטבלה.
מ"מ היו"ר חן רשף
נניח שיש לה שני ילדים. כמה היא מקבלת מכם?
בתיה כהן
הבטחת הכנסה לאם חד הורית שיש לה שני ילדים ויותר היא 2,607 שקלים. מזה מנוכה ביטוח בריאות.
מ"מ היו"ר חן רשף
והיא מקבלת בערך עוד 300 שקל.
מיקי אזוב
288 שקל.
מ"מ היו"ר חן רשף
חוץ מזה היא מקבלת עוד משהו ממישהו במדינת ישראל? בבקשה, גברתי. אני רק מבקש שתציגי את עצמך.
רחל אגמון
שמי רחל אגמון ואני עובדת היום במשרד הרווחה ואני אחראית גם על תוכניות למשפחות חד הוריות. עדיין אין למשרד שלנו סעיף תקציבי נפרד לפעילויות למשפחות חד הוריות, אך עם זאת אנחנו משתדלים, באפשרויות שקיימות, לעשות הרבה מאוד דברים.
היו"ר גילה גמליאל
אני מצטערת על האיחור.
חן רשף
חברת הכנסת גמליאל, רק כדי לעדכן אותך, אמרתי שמה שאני רוצה לדעת בישיבה הזאת זה מה דינה של אם חד הורית שיש לה שני ילדים ושרוצה לעבוד ושאין לה עבודה. אני כרגע מנסה לברר מכמה כסף אמורים היא וילדיה להתקיים, ואנחנו שמענו שהיא מקבלת הבטחת הכנסה בסך 2,600 שקל.
בתיה כהן
הסכום שהיא קיבלה היה 3,346 שקל, ובעקבות הקיצוצים ירד הסכום ל-2,607 שקל.
חן רשף
לא מעניין אותי מה היה. כרגע היא מקבלת 2,0607 שקל ועוד 300 שקל קצבת ילדים.
היו"ר גילה גמליאל
כשנכנסתי לפה ראיתי את ויקי כנפו ולא הבנתי למה היא לא רוצה להיכנס.
אבי אלבי
היא טוענת שלא הכינו אותה לישיבה.
קריאה
לא אמרו לה שזה הנושא שיידון.
לורן פוריס
קשה לה מאוד.
מרסלה אדרי
אנחנו מכירות את החומר ואנחנו פה ואנחנו יכולות לענות.
קריאות
- - -
אבי אלבי
היא גם מרגישה חולשה. היא ארבעה ימים בצום.
לורן פוריס
היא מאוד חלשה.
היו"ר גילה גמליאל
התכנסנו כאן היום לישיבה דחופה בהיבט הזה שהגיעו למצב של שביתת רעב, ואנחנו רצינו לשמוע גם את האמהות החד הוריות וגם לבחון מה הושג עד עתה ואיפה נקודות הכשל. בשיחה שהיתה לי אתמול עם שר האוצר בנימין נתניהו נאמר לי שיגיע לכאן נציג משרד האוצר, ולפי אותה תוכנית קיימת גם ועדת חריגים שאמורה לטפל בנקודות האלה בדיוק שחבר הכנסת חן רשף ואני הגענו למסקנה שיש בהן בעייתיות מסוימת, ורצינו לשמוע איפה בדיוק הנקודות החסרות ומה שאר הנתונים על מנת שנוכל למצוא מענה, ולא להגיע למצב של שביתות רעב, שהן הצעד הדרסטי והצעד האחרון בכל מאבק, ולבחון איך ניתן להגיע לגישור ולהבנה על מנת לסיים את המאבק של הנשים החד הוריות. אני רוצה שהדיון כאן יהיה דיון תרבותי. נשמע את כל הצדדים, נראה מה חסר ומכאן נמשיך ונסיק מסקנות.

אני יודעת שהנקודה שאני מעלה עכשיו אינה נוגעת להיבט הזה שאנחנו דנים בו, אבל הוקצו משאבים לנשים חד הוריות שרוצות ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה, ובעקבות פנייתי לכל ראשי המוסדות להשכלה גבוהה הם גם דחו את מועד ההרשמה עד ה-20 באוקטובר לכל אם חד הורית שתרצה לצאת ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה בסבסוד של משרד האוצר, ורן ישי ממשרד האוצר גם יפרט מייד באילו סכומים בדיוק מדובר כדי שנוכל לתת מענה בהיבט הזה. אני רוצה שנשמע מה המצב היום לאחר ההטבות שניתנו בעקבות המאבק ולראות איך מתקדמים מכאן קדימה ומה הדרישות כדי לסיים את המאבק. זה מאבק ממושך, ואם הגיעו למצב של שביתת רעב, יש מקום למצוא פתרון על מנת לסיים את המאבק.
חן רשף
אני רוצה להמשיך בדיוק בקו הזה. אם אנחנו מתייחסים לאם חד הורית שיש לה שני ילדים ושרוצה לעבוד והיא לא יכולה, שאלתי היא מה היא מקבלת ממדינת ישראל.
היו"ר גילה גמליאל
השאלה היא מה מקבלת גם אם חד הורית שעובדת וגם אם חד הורית שלא עובדת. אנחנו רוצים להתייחס לכל המקרים ולראות איך מתקדמים מכאן והלאה, מי היא אותה ועדת חריגים, מה הסמכויות שלה, מי אמור לפנות אליה ואיך. אנחנו מבקשים שיציגו בפנינו את כל תמונת המצב. כיוון שאפילו לנו אין מספיק נתונים, אנחנו מבקשים כאן מענה על השאלות האלה, ואם לא נקבל מענה, נראה מה הדרישות כדי לסיים את המאבק.
חן רשף
נאמר לנו שמהביטוח הלאומי היא מקבלת כ-3,000 שקל. אולי נשמע מה היא מקבלת מבחינת מגורים.
רחל אגמון
אני רוצה להעמיד את הדברים על דיוקם. כמו שאמרתי לפני שהיושבת ראש נכנסה לחדר, למשרד הרווחה אין עדיין תקציב מיוחד למשפחות חד הוריות. עם זאת המשרד, באמצעות המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות, משתדל לעשות הרבה מאוד פעילויות, לא כלכליות אלא בעיקר חברתיות, לתמיכה והעצמה של המשפחות, של ה"יחד", של ההתארגנות המקומית לכל מיני פרויקטים.
היו"ר גילה גמליאל
אני מבקשת למקד את הדיון. היום יש כמה מצבים: יש אם חד הורית שאינה עובדת, יש אם חד הורית שעובדת בשליש משרה ויש אם חד הורית שעובדת בחצי משרה. זמננו מאוד קצר ואני מבקשת מאוד לתמצת ולסקור את הדברים האלה.
רחל אגמון
למשרד הרווחה אין תקציב מיוחד למשפחות חד הוריות, אלא הפעילויות שנעשות נעשות באיגום משאבים של כוח אדם וכיוצא בזה.

לגבי השאלה של חבר הכנסת חן רשף באשר להטבות נוספות שניתנות למשפחות חד הוריות, כיוון שאני כותבת את החוברת של הזכויות אני יכולה לומר שלמשפחות חד הוריות יש הטבות נוספות, קטנות אבל משמעותיות - וגם הן עומדות היום בפני שינויים כאלה ואחרים, ואנחנו מנסים להתעדכן - בנושא תחבורה, בנושא ארנונה, בעיקר בנושא סידור ילד במעון, שזה משמעותי ביותר, וזכויות מסוג זה. אבל אני חייבת לומר שחלק גדול מהזכויות גם ניתנות מתוקף זה שאותן משפחות חד הוריות מקבלות קצבאות מביטוח לאומי. כלומר, אם חד הורית שאינה מקבלת קצבה מהמוסד לביטוח לאומי לא זכאית לכל ההטבות האלה.

לגבי ההטבות שניתנות על ידי משרד הבינוי והשיכון, אני לא יכולה לייצג אותם - - -
היו"ר גילה גמליאל
על מנת שהדיון יהיה פרודוקטיבי, אולי נציג משרד האוצר יציג לנו את כל הנתונים. אנחנו נשאל אותו את השאלות הנוקבות שצריך לשאול בהיבט הזה כדי לבחון איפה הדברים עומדים בדיוק בנקודת הזמן הזאת. כל מי שתרצה לשאול אותו שאלות תאמר לי ואתן לה את רשות הדיבור כדי שנקיים פה דיון שיוביל למסקנות בסופו של תהליך. בבקשה, רן ישי.
רן ישי
אני רוצה לומר שני דברים בעיקר. הדבר ראשון, שהוא די מוכר וידוע, הוא התוכנית שהגשנו בשיתוף משרדי הרווחה והתמ"ת, תוכנית הסיוע או תוכנית חזרה לעבודה, כפי שקראנו לה. זה דבר אחד.
לאה ליברמן-בנדר
תהיה גם עבודה חוץ מתוכנית?
רן ישי
אני מבקש למצוא מישהו שחיפש עבודה דרך מטה התעסוקה של התמ"ת ולא מצא, ואחרי שננסה למצוא לו עבודה ולא נצליח - - -
קריאה
על מה אתה מדבר? היו - - -
היו"ר גילה גמליאל
אני מבקשת לא לנהל פה ויכוח כי זה לא רלוונטי. ברשותך, נתמקד במה שמקבלת היום אם חד הורית עובדת ובמה שמקבלת היום אם חד הורית לא עובדת.
רן ישי
אם חד הורית שתעלה את היקף המשרה שלה בשליש - זאת אומרת, אם היא לא עובדת, היא תעבור לשליש משרה, ואם היא עובדת בשליש משרה, תעלה לשני שלישים וכדומה - תקבל מענק בסך 9,600 שקל בסוף השנה הראשונה, שמתפרס על פני שלושה טרימסטרים. אני לא זוכר כרגע את החלוקה בדיוק, אבל החלק הגדול יותר יחסית של המענק יהיה אחרי ארבעה החודשים הראשוני, החלק האמצעי יהיה אחרי שמונה חודשים, והחלק הקטן יותר - - -
היו"ר גילה גמליאל
ומי מסייע להן למצוא את התעסוקה?
רן ישי
בעיקרון מי שאחראי על מציאת תעסוקה הוא מטה התעסוקה של התמ"ת. אני לא בקיא כרגע בנתונים של משרד התמ"ת. כרגע יש רפרנט או עוזר מיוחד – בעיתון קראו לזה "נציבה" - שעוסק בנושא הזה מטעמנו – וזה לא אני – והוא מצא בקשר עם מטה התמ"ת. מהפעם האחרונה שאני דיברתי עם התמ"ת אני יודע שמדובר שם על אלפי משרות פוטנציאליות. אתם יכולים לצחוק, חבר'ה, אבל אני לא באתי לכאן לקומדיה.
היו"ר גילה גמליאל
זה לא ממש לא מכובד מה שקורה כאן.
רן ישי
מי שרוצה לצחוק שיצחק, אבל אני יודע על היקף של אלפי משרות פוטנציאליות. אני מסייג את זה, על פי ההגיון שלי, ולא באופן מקצועי כי אני - - -
היו"ר גילה גמליאל
נניח שנשים חד הוריות מנסות למצוא תעסוקה ולא מצליחות. מה אז?
רן ישי
מי שלא מצליחה למצוא תעסוקה תישאר במערכת הקצבאות כמו שהיא היום.
ויקי כנפו
כמו שהיא היום, אחרי הקיצוצים.
רן ישי
אחרי הקיצוצים.
ויקי כנפו
אז מה? איך אני אני חיה מ-1,300 שקל?
רן ישי
אני לא יכול להתייחס לנתונים ספציפיים. אני לא יודע איך הגעת ל-1,300 שקל.
ויקי כנפו
זה מה שאני מקבלת.
לאה ליברמן-בנדר
ואת עובדת.
היו"ר גילה גמליאל
השאלה היא מי אותה ועדת חריגים שדובר עליה ושאמורה לטפל במקרים חריגים ומה הרכבה.
רן ישי
זה הדבר השני שרציתי לדבר עליו ושהוא פחות מוכר: ועדת החריגים. בראש הוועדה עומד השופט קמא, חברים בה ד"ר מומי דהן, ד"ר אילנה ירון, אפי ארבל שהוא איש אוצר לשעבר וד"ר יגאל בן-שלום שהיה פעם מנכ"ל משרד הרווחה. הוועדה מגבשת היום קריטריונים שלפיהם יוענק סיוע לאנשים או לנשים שנפגעו, כפי שהשופט מגדיר, אבל אני עוד לא יודע - - -
היו"ר גילה גמליאל
מתי הם יגבשו את המסקנות שלהם?
רן ישי
היום דיברתי עם השופט. בהתחלה היתה לנו איזושהי בעיה עקרונית שהיא בעיה של השגת נתונים, שאני לא רוצה להיכנס אליה. זאת היתה בעיה בתוך הממשלה; זאת לא בעיה של אף אחד פה, אלא שלנו. התעכבנו קצת עם השגת הנתונים. כרגע ממתינים לנתונים השלמים מביטוח לאומי שאמורים להגיע. לשופט קמא יש כבר הטיוטה של הנוסחה מבחינתו. בצורה אופטימלית הוא דיבר אתי על כך שתוך שבוע עד עשרה ימים הוא יגיש את הדוח לשר האוצר. בכל מקרה הוא אמר לי זה שעד ראש השנה זה יוגש.
היו"ר גילה גמליאל
ואז מה? מה המטרות?
לאה ליברמן-בנדר
כמה כסף יש לוועדה הזאת? גם התפטרה חברה מהוועדה. זה לא דבר כל כך פשוט.
היו"ר גילה גמליאל
אנחנו רוצים להתעדכן.
ויקי כנפו
מותר לשאול כמה כסף? אין עבודה. אני הסתובבתי ב-27 יישובים, אין עבודה. אני לא דיברתי עם אמהות חד הוריות; דיברתי עם ראשי הערים, עם יושב ראש ההסתדרות. אין עבודה, ואם יש 300,000 מובטלים, יקבלו אם חד הורית שיש לה ילדים?
קריאות
- - -
היו"ר גילה גמליאל
אז בואו נראה מה ועדת החריגים אומרת. ברשותכם, אנחנו מכירים את הנושא, דנו בו ואני רוצה לראות איך מתקדמים מפה הלאה. אם אתן רוצות להתווכח, אני לא באתי לפה להתווכח. באתי לנהל דיון ולקבל נתונים שאני חושבת שגם לכן וגם לי הם חסרים כרגע. לגבי ועדת החריגים, בתוך עשרה ימים - - -
ויקי כנפו
סליחה, אני באתי לכאן לא מוכנה, כי לא ידעתי על מה הולכים לדבר כאן. יש לי נתונים מביטוח לאומי, מלשכות תעסוקה. חבל שלא ידעתי על מה הדיון. אלה נתונים שלא אני המצאתי.
היו"ר גילה גמליאל
ויקי, אני רוצה לשמוע את הנתונים. כשהוא יסיים לדבר ונקבל את כל האינפורמציה, נראה מה חסר לנו. בכל אופן כרגע חסרה לי כאן הקשבה. לגבי ועדת החריגים, אני רוצה לדעת מה בכוונתם - - -
אתי יקותיאל
- - -
היו"ר גילה גמליאל
הוא בעצמו עדיין לא יודע ורק היום הוא קיבל את הנתונים. אז אני לא יודעת איך אתן יודעות.
ויקי כנפו
אנחנו יודעות.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה לדעת מה היעדים של הוועדה. שמענו שבתוך עשרה ימים מגבשים קריטריונים, אבל למה? לאותם מצבים של נשים חד הוריות- - -
רן ישי
אני יכול לדבר יותר על הפרוצדורה ואני אנסה גם לגעת בזה. שוב, אני לא מכיר את הקריטריון כי הוא עוד לא הסתיים ואני גם לא יושב בוועדה, אבל אני יודע שהרעיון הוא לבחון שם בעיקר מקרים של נשים שנפגעו פגיעות מצרפיות, זאת אומרת שנפגעו יותר מאשר בכיוון אחד על ידי הקיצוץ בקצבאות. מה זה אומר בדיוק מבחינת א', ב', ג' אני לא יודע ואני חושב שאנחנו לא נדע את זה עד שהשופט יגיש את הדוח. מבחינה פרוצדורלית - --
לאה ליברמן-בנדר
זאת הגישה לנשים, הפרטים לא חשובים, אין נתונים.
רן ישי
את שמעת אותי אומר שהפרטים לא חשובים?
קריאות
- - -
רן ישי
אני איש אוצר, אני לא איש ביטוח לאומי.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה לקבל את כל הנתונים ואני עדיין לא מקבלת אותם. הוועדה הזאת גובשה מזמן, נכון?
רן ישי
כן, הוועדה הזאת כונסה - - -
היו"ר גילה גמליאל
אז למה לוקח להם כל כך הרבה זמן לגבש קריטריונים?
רן ישי
כמו שאמרתי קודם, זאת בעיה של הממשלה, ולא שלכם. זאת אומרת, זאת בעיה שלנו- - -
היו"ר גילה גמליאל
אז צריך לפתור אותה, כי יש כבר נשים שפתחו בשביתת רעב ורוצות לדעת - - -
רן ישי
הבעיה נפתרה. זה לקח כמה שבועות עד שהצלחנו להגיע למצב שבו אנחנו יכולים לקבל נתונים.
היו"ר גילה גמליאל
המטרה של ועדת החריגים היא לפתור בעיות של אותן נשים חד הוריות שלא מגיעות לשכר המינימום בהיבט הזה של לפרנס משפחה, במידה שהן עשו את הכול כדי למצוא תעסוקה, ולא ניתנה להן ההזדמנות הזאת?
רן ישי
אני לא בטוח לגבי הנקודה הזאת, אני גם לא בטוח לגבי שכר מינימום. למיטב ידיעתי – זה לפי החישובים שאנחנו עשינו – אם חד הורית עם שני ילדים שמקבלת את הקצבה ומקבלת את ההטבות האחרות - וזה כולל שני הדברים המרכזיים שאני מתייחס אליהם, היינו, סיוע בשכר דירה ובסידור ילדים במעון - הסכום שהיא מקבלת עולה על שכר המינימום כפי שהוא קבוע בחוק.
ויקי כנפו
רן, סליחה, כמה מילים.
היו"ר גילה גמליאל
בבקשה, ויקי.
ויקי כנפו
חודשיים אני אומרת שאני לא נגד ביבי ולא נגד התוכנית, אבל עכשיו גם אתה בא לא מוכן. לא הכנתם שיעורי בית, אין לכם נתונים מדויקים, לא כלום. איך אפשר לדון? תכינו שיעורי בית, תביאו נתונים מדויקים מהביטוח הלאומי, נקיים דיון בוועדה הזאת. סתם נשב כאן ונתקוף אחד את השני?
קריאות
- - -
ויקי כנפו
אני אתקוף אותו, הוא יתקוף אותי, וזה לא לעניין בכלל, כי הוא לא מוכן וגם אני לא מוכנה. זה מה שאתם רוצים?
מרסלה אדרי
זה לא רציני - - -
ויקי כנפו
אתה בעצמך אומר "למיטב ידיעתי", "אולי", "אני לא בטוח". חודשיים אני אומרת שאתם בסדר, רק שהנתונים שנתנו לכם לא מדויקים. שנינו, אני וביבי, עלינו על סולם גבוה מדי. אני ירדתי. שיירד. עוד חודש אני מוכנה לשבות רעב, אני אחכה לו. יעשה שיעורי בית, ילמד את הנתונים המדויקים, יבנה תוכנית כלכלית מהנתונים המדויקים - אני קמה והולכת.
רן ישי
אם אפשר, אני רוצה להתייחס רק לשני דברים. נכון שאני פחות מוכן מכפי שרציתי, אבל לא משנה, זאת לא בעיה שלכם, זו בעיה שלי. נכון, לא הייתי מוכן בזמן מבחינת היכולת שלי לאסוף את הנתונים האלה, אבל אני זוכר, לפחות לגבי שר האוצר, שכאשר הוא הציג את הנתונים באותה מסיבת עיתונאים, הוא בא עם נתונים מוכנים ומדויקים.
ויקי כנפו
לא, רן, לא מדויקים. ישבתי אחר כך עם השר שטרית ואמרתי לו שהנתונים לא מדויקים ואני מוכנה לתת לו תעודת זהות, שייכנס לביטוח הלאומי ויחזור עם הנתונים המדויקים ושיהיה מספיק אמיץ גם לצאת עם זה לציבור. עד היום לא קיבלתי תשובה, ואני כן יודעת את הנתונים המדויקים, אבל הוא לא יודע.
היו"ר גילה גמליאל
תודה. בבקשה, גברתי.
אתי יקותיאל
עבדתי כבר שבוע שלם על הנתונים שקיבלנו מהשרים, וישבנו בינינו לבין עצמנו, כי אנחנו מכירות את הנתונים בשטח.

שמי אתי יקותיאל, אני אם חד הורית לשמונה ילדים, שלושה מהם קטינים. אני מקבלת דמי מזונות. משום מה בכל מסמך שאנחנו מקבלים לידינו מערבבים תמיד שמן ומים, וזה הרי לא ייתכן. יש קצבאות, הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה, ויש מזונות. דמי מזונות הם לרווחת הילד. הם נקבעו על ידי שופט. אין חוק מעל החוק, כי זו אנרכיה. דמי מזונות הם לרווחת הילד, נקודה. על זה אין ויכוח.
חן רשף
לא הבנתי מה את אומרת.
אתי יקותיאל
תכף תבין. עבדתי בעבודה יזומה ששכרה המדויק 3,084 שקל. דמי מזונות – 2,180 שקל. הורידו לי את דמי המזונות ל-963 שקל. כיום, לאחר שהגשתי את הפיטורין שלי מאחר שאין יותר תקציב לנושא הספציפי הזה- - -
קריאה
היא פוטרה.
אתי יקותיאל
גרתי במצפה רמון. האבטלה שם היא עמוקה. אני לא מתביישת לעבוד בשום עבודה. אגב, אני בת 49, עבדתי כל ימי חיי בכל עבודה. אני יכולה לתת יותר. הורידו לי 1,100 שקל, ממשיכים להוריד לילדיי. ביום שישי שלפני תחילת שנת הלימודים באתי לבנק להוציא כסף כדי לקנות לילדיי נעליים ובגדים לבית הספר. עדיין מורידים לי 1,100 שקל. על מה ולמה? אלה דמי מזונות נטו שאבי הילדים משלם. בפחד נוראי ניגשתי אליו וביקשתי לראות את התלושים המראים מה הוא משלם. הוא אכן משלם את מלוא הסכום שהוא נדרש לשלם כחוק לביטוח הלאומי.
חן רשף
את רוצה להגיד לי שהוא משלם 2,000 שקל ומורידים לך 1,100 שקל כך שנשארים לך 900 שקל?
אתי יקותיאל
ביום שישי לפני שבועיים הורידו לי 1,070 שקל. אתם רוצים לראות את זה? אני מוכנה להראות.
היו"ר גילה גמליאל
זה מקרה חמור.
לאה ליברמן-בנדר
זה לא מקרה ספציפי, זאת המדיניות.
מרסלה אדרי
זאת המדיניות של הביטוח הלאומי.
קריאות
- - -
אתי יקותיאל
אני רוצה להוסיף ולומר שהבעיה יותר חמורה.
היו"ר גילה גמליאל
אם מה שאת אומרת נכון, זה דבר חמור כי לנו נאמרו פה בוועדה דברים שונים מהביטוח הלאומי. נאמר לנו - - -
אתי יקותיאל
אני אומר לך למה זה קורה.
קריאות
- - -
היו"ר גילה גמליאל
אי אפשר לדבר כך כי לא שומעים כלום. מה שאת מציגה זה נתון חמור, כי מה שנאמר לנו אז על ידי נציגות הביטוח הלאומי - - -
קריאה
היא לא היחידה.
היו"ר גילה גמליאל
את זה צריך ואפשר לפתור. כמו שדרשו בעבר מהביטוח הלאומי את החובות רטרואקטיבית ופטרנו אותן, וביטלו - - -
בתיה כהן
עוד לא בוטלו. הם רק הוקפאו.
היו"ר גילה גמליאל
ביטלו את זה. נאמר במפורש על ידי שר האוצר שזה יבוטל.
מיכל שמאי
אבל זה לא נעשה בפועל.
היו"ר גילה גמליאל
זה ייעשה בפועל. נאמר בצורה ברורה שזה יבוטל. גם אני קיבלתי מכתב משר העבודה והרווחה שזה מבוטל. הוא נתן הנחיה שזה לא יהיה. למה מתווכחים על עובדות? זו עובדה. אם תראו לי מקרים שזה לא נעשה, אנחנו נטפל בזה.
קריאה
בינתיים לא גובים את החובות.
קריאות
- - -
חן רשף
אולי נשמע את נציג משרד האוצר בעניין זה?
מרסלה אדרי
זו נקודה אחת. אנחנו יכולים לשבת כל היום ולדבר על הרבה-הרבה נקודות, וזה לא ייגמר. צריך להיכנס למשא ומתן ולפתור את הבעיות.
קריאות
- - -
אברהם אלבי
יש בעיות בוערות מאוד, ואני חייב להגיד את הדברים. אני מחובר לכל - - -
היו"ר גילה גמליאל
מאוד קשה לנהל היום את הישיבה. תסיימי בבקשה במשפט אחד.
אתי יקותיאל
שכחתי לציין שבתקופה מסוימת עבדתי בניהול מטבח עד שנגמר לי הגב והייתי ממש חולה במשך תקופה ארוכה מאוד. קיבלתי דמי אבטלה, ומה שמצחיק הוא שמהמזונות הילדים שלי לא קיבלו ולו אגורה אחת. אתם יכולים לבדוק את זה, אני אשאיר לכם את תעודת הזהות שלי.
ויקי כנפו
אבל הבעל ממשיך לשלם. איפה הולך הכסף הזה?
אתי יקותיאל
איפה כל הכסף של הילדים שלי?
טליה בנלולו
הייתי בביטוח הלאומי. אלה לא מקרים חריגים. היתה שורה של מקרים. הופסקו המזונות לגמרי.
קריאות
- - -
היו"ר גילה גמליאל
אפשר לשמוע את הנציגה של הביטוח הלאומי? בבקשה, גברתי.
בתיה כהן
ראשית, אני רוצה רק להסתייג ולומר שאני מאגף הבטחת הכנסה והיידע שלי במזונות הוא יידע כללי.
לורן פוריס
זה בעייתי.
בתיה כהן
הזמינו את אגף הבטחת הכנסה. אם הוועדה היתה מזמינה נציג נושא מזונות, היה בא נציג נושא מזונות.
היו"ר גילה גמליאל
אנחנו לא התכוונו להתמקד בסוגייה הזאת, כי כבר דנו בה, ואז נאמר לנו משהו שונה.
בתיה כהן
מה שאני כן יודעת מיידע כללי , ואני לא מתייחסת ספציפית למקרה - - -
אתי יקותיאל
- - -
בתיה כהן
דקה, קשה לי לדבר כשאת מתפרצת לדבריי. מה שידוע לי הוא שכאשר החייב במזונות משלם את המזונות בפועל לביטוח הלאומי, גם אם לאשה יש הכנסות מדמי אבטלה או מעבודה היא מקבלת את זה כהפרש, ואם את טוענת שהוא שילם ולא קיבלת את זה, אני אבדוק את זה.
קריאות
- - -
היו"ר גילה גמליאל
אלה דברים שצריך לבדוק אותם נקודתית.
חן רשף
אבל רואים את ההפרש הזה כתוספת להכנסה שלה, כאילו הרוויחה אותו, וזה מה שמפריע לה.
טליה בנלולו
אני מכירה מקרה שהבעל לא משלם לביטוח לאומי, והביטוח הלאומי הפסיק טוטאלית את המזונות. הרי המדינה שלנו גיבתה את הילדים כל השנים. הבעל משלם או לא משלם, נמצא או לא נמצא, האשה שכבה עם חמישה גברים, היא לא יודעת מי האבא – הביטוח הלאומי משלם את מזונות הילד. היום החוק הזה ירד, החוק הכי מנדטורי.
אתי יקותיאל
וזה לא ייתכן, זה לא יעלה על הדעת.
היו"ר גילה גמליאל
אנחנו כרגע רוצים להתקדם.
אתי יקותיאל
עכשיו אני רוצה לגעת בקטע של העבודה, אם תרשי לי. פה מדובר על הנושא של ה-DISREGARD – 1,500 שקל - -
קריאות
- - -
חן רשף
כמה ה-DISREGARD?
גלעד קריב
היה DISREGARD של 1,184 שקל. במסגרת התוכנית הוא ירד ל-487 שקל.
היו"ר גילה גמליאל
אתה יכול להציג את עצמך, בבקשה?
גלעד קריב
גלעד קריב, מהמרכז לפלורליזם, מקואליציית הארגונים שמסייעת למאבק. התוכנית הכלכלית של האוצר הביאה לאבסורד הבא: אם חד הורית לשני ילדים שלא עבדה – איבדה קצבה בסך 22%. אם חד הורית שיצאה לעבוד ועבדה במשרה מלאה והרוויחה שכר מינימום – איבדה באחת 57%. אז איך יכול להיות שמדברים על תמריצים לעבודה ועל תוכנית שאמורה לדרבן נשים לעבודה כשבאחת אם שעובדת איבדה 60%? איך זה מתקשר עם המסר?
היו"ר גילה גמליאל
אחוזים כרגע לא מדברים אלינו. אנחנו רוצים שכל אם חד הורית במדינת ישראל תוכל לכלכל את עצמה ואת ילדיה בכבוד. מה שמעניין אותנו הוא שהסטטוס קוו יאפשר לאמהות החד הוריות לחיות בכבוד. אנחנו רוצים לדעת מספרים ולא אחוזים.
אתי יקותיאל
המזונות שעומדים על 2,180 שקל ירדו ל-963 שקל. האם זה מספיק ברור?
בתיה כהן
זה במקרה הספציפי שלך.
אתי יקותיאל
- - -
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה לשאול את החברות שנמצאות כאן היום שאלה פשוטה: מה מבחינתכן צריך לעשות כדי לסיים את המאבק הזה? מה בהתדיינות עם משרד האוצר יגרום לסיום המאבק?
לאה ליברמן-בנדר
שתהיה קודם התדיינות.
היו"ר גילה גמליאל
לדעתי, צריך לבחון את כל הדברים ולראות בדיוק מה הושג - והושגו הרבה דברים בעקבות המאבק של האמהות החד הוריות – ויחד עם זאת צריך לראות מה עוד חסר כדי לסיים את המאבק. אני רוצה לשמוע את ויקי כנפו.
ויקי כנפו
קודם כול שנחדש את המשא ומתן לפני שיקרה עוד אסון אחרי האסון שקרה אתמול. דבר שני, כמו שאמרתי, חובה לקבל את הנתונים המדויקים, גם של לשכות העבודה, גם של המוסד לביטוח לאומי. גם אני לא רוצה ביטוח לאומי, לא רוצה קצבאות. תיקחו אותן. קצבאות בשבילי הן עונש כי אני לא יכולה ללמוד, אני לא יכולה לצאת לחוץ לארץ, אני לא יכולה להחזיק רכב. אני לא נחשבת, ממש לא נחשבת. אני רוצה עבודה כדי להתקיים בכבוד, ואין עבודה. אי אפשר לייצר עבודות ביום אחד, גם לא בחודשיים גם לא בכמה חודשים, אבל אז אני רוצה להתקיים בכבוד.
חן רשף
וכמה את מקבלת כשאין לך עבודה?
ויקי כנפו
עד עכשיו עבדתי. יצאתי למאבק, פוטרתי.
חן רשף
אני מנסה לברר כמה מקבלת מי שאין לה עבודה.
קריאות
- - -
ויקי כנפו
אני מדברת על עצמי. אני עבדתי כשיצאתי למאבק. קיצצו לי 50%. לכן, יצאתי.
חן רשף
אבל אנחנו רוצים לדעת כמה מקבלת אם חד הורית עם שני ילדים.
ויקי כנפו
אם חד הורית עם שני ילדים מקבלת 3,300 שקל – אחרי הקיצוץ.
חן רשף
זאת אומרת, זה המקסימום שהיא מקבלת. אני שואל את נציגי המוסד לביטוח לאומי: לדעתכם, אשה עם שני ילדים יכולה לחיות מ-3,000 שקל לחודש?
בתיה כהן
מי שקובע זה משרד האוצר.
קריאות
- - -
חן רשף
וזה לאדם אחד. בדרך כלל שניים עובדים במשפחה. רבותי, מישהו במדינה הזאת צריך לשבת ולשאול את עצמו מה המינימום שמאפשר קיום.
קריאות
- - -
היו"ר גילה גמליאל
סליחה, אני לא מוכנה שחבר כנסת ידבר, ואתם תלוו אותו בקריאות ביניים.
חן רשף
האם מישהו אצלנו במדינת ישראל – ואני מרגיש חלק מהמנגנונים שלה כרגע – ישב ושאל את עצמו מה המינימום שמאפשר קיום לאדם מבוגר במדינת ישראל, לילד אחד, שני ילדים, שלושה, ארבעה, ובדק אם התוכניות שלנו לא גורמות בסופו של דבר לזה שאנחנו שולחים אנשים לחיות במצב שבו פשוט אי אפשר לחיות? אני רוצה תשובה לשאלה הזאת.
ויקי כנפו
אבל, כבודו, אני חודשיים שואלת את השאלה הזאת. לא יצאתי למאבק, יצאתי לדבר עם ביבי. ביקשתי רק דבר אחד: תבנה לי תוכנית כלכלית עם מה שנשאר. לא רציתי מאבק, לא רציתי מנהיגות, לא רציתי כלום. חודשיים שאלתי שאלה אחת, אותה שאלה שאתה שואל.
לאה ליברמן-בנדר
בג"ץ שאל את משרד האוצר - - -
חן רשף
שאלתי שאלה, אני מבקש תשובה.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה לסכם מספר דברים.
ויקי כנפו
כששמעו אותי שואלת את השאלה הזאת מישהו פנה אליי? מישהו קם? אף אחד לא קם, גם לא השרות. אני לבד מנהלת מאבק. ועכשיו, אחרי חודשיים שאני שואלת את השאלה הזאת, שואלים אותה כאן.
מרסלה אדרי
לובי הנשים בכנסת לא בא לסייע לנו בכלל.
חן רשף
אתן באתן לכאן כדי לפטפט או כדי לקדם את העניין? אני שאלתי שאלה - - -
לאה ליברמן-בנדר
אני רוצה לשמוע את התשובה שהמדינה נתנה לבית המשפט העליון.
ויקי כנפו
- - -
היו"ר גילה גמליאל
סליחה, אני לא רוצה להגיע למצב שננעל את הדיון בצורה כזאת. מדברים כאן על הלובי של הנשים בכנסת. להזכירכם, הדיון הזה הוא הדיון הרביעי שהוועדה מקיימת בנושא, ובעקבות הרבה דיונים שהיו כאן גם נמנעו הרבה גזרות וגם בוטלו גזרות עם כל המאבק שלנו, יחד עם ויקי כנפו. יחד עם זאת הגיע הזמן לסיים את המאבק הזה תוך כדי זה שאנחנו מגיעים להבנות ורואים מה עוד חסר. לבוא ולדבר כל היום, עם כל הכבוד, זה לא יוביל לשום מקום. הגיע הזמן לעבור לדברים פרקטיים.

אני אומרת בצורה ברורה שהושגו הישגים. בזכותכן הושגו הישגים. יחד עם זאת, מה לעשות, במשאים ומתנים אף פעם לא מגיעים למקסימום, משום צד, אבל צריך לראות מה נותר כדי ליצור מצב שאמהות חד הוריות תוכלנה לחיות בכבוד ולכלכל את ילדיהן בכבוד. צריך לבדוק מה חסר בסל שהוצג כדי להשלים את מה שחסר. זה בדיוק הכיוון שבו צריך לפעול.

דיברתי עם ויקי כנפו. אני מבקשת כרגע שנשב בצוות מצומצם בהשתתפות ויקי כנפו, חבר הכנסת חן רשף, אני ורן ישי, נקבל לידינו את כל הנתונים שעוד חסרים לנו ונראה מה עוד חסר בהיבטים האלה ונדרוש זירוז ועדת החריגים. מבחינה זו אני חושבת שעבר יותר מדי זמן. אני רוצה לבחון בדיוק מה הקריטריונים של ועדת החריגים - - -
לאה ליברמן-בנדר
איפה שר האוצר?
היו"ר גילה גמליאל
סליחה, אני מנהלת את הישיבה הזאת ואני לא רוצה לעסוק כאן בפוליטיקה. אני רוצה פרקטיות. זה מה שהוביל אותנו במהלך כל הישיבות הקודמות. בכל ישיבה השגנו עוד משהו, וגם מהישיבה הזאת אני רוצה לצאת עם עוד משהו בהיבט הזה. ברשותכם, נכנס בהקדם ישיבה של ארבעתנו, נשיג את כל הנתונים שעוד חסרים לנו ונראה בדיוק את הנתונים, תוך כדי אמירה חד משמעית שמה שיוביל אותנו בהסקת המסקנות זה להגיע למצב שאם חד הורית במדינת ישראל תוכל לחיות בכבוד ולכלכל את ילדיה בכבוד. אני מודה לכם. הישיבה נעולה.
אברהם אלבי
רגע, יש משהו מאוד חשוב. את חייבת לשמוע את זה. לא ייתכן שאני לא אגיד את זה. אני במאהל. אני קולט שם את המשפחות, אני מנהל הלוגיסטיקה של המאהל, ויש משפחות שאין להן לאן לחזור.
היו"ר גילה גמליאל
כל מקרה פרטי אני אשמח לקבל.


(הישיבה ננעלה בשעה 10:15)

קוד המקור של הנתונים