ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 21/10/2003

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשס"ג-2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כלכלה/7190



2
ועדת הכלכלה
21.10.03

פרוטוקולים/כלכלה/7190
ירושלים, א' בחשון, תשס"ד
27 באוקטובר, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 75
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, כ"ה בתשרי התשס"ד (21 באוקטובר 2003), שעה 12:00
סדר היום
תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשס"ג-2003
נכחו
חברי הוועדה: שלום שמחון-היו"ר
גלעד ארדן
דני בנלולו
דוד טל
אליעזר (צ'יטה) כהן
עמיר פרץ
מוזמנים
עדה וייס,עו"ד סגנית בכירה ליועץ המשפטי, משרד התחבורה
צביקה ברומר מנהל גף מערכות מידע בתח"צ, משרד התחבורה
שלמה כץ ממונה פיקוח ארצי, משרד התחבורה
חוה ראובני, עו"ד לשכה משפטית, משרד התחבורה
ורד קורח, עו"ד לשכה משפטית, משרד האוצר
בני רובין,עו"ד משרד המשפטים
ניבה רפאלי,עו"ד מדור תביעות תנועה, המשרד לביטחון פנים
סנ"צ שולמית שמעון ר' חוליית תעבורה, המשרד לביטחון פנים
דוד כוכבא מנכ"ל, מועצת המובילים
אברהם פריד יו"ר ארגון המוניות הארצי
אהרון יונה מוניות
חיים עטר יו"ר ארגון המוניות י-ם
דוד עוז יו"ר הארגון א.מ.נ.ה
יוסי אשער חבר הנהלה א.מ.נ.ה
שי גלעד יועמ"ש א.מ.נ.ה
חגג ממלץ יום-טוב חבר הנהלה א.מ.נ.ה
יוסי משיח סגן יו"ר ארגון המוניות ירושלים
יהודה בר-אור יו"ר איגוד המוניות גוש דן
אהרון כהן סגן יו"ר ארגון המוניות גוש דן
שמעון אפרגן עמותת "האוחז בהגה"
שמואל גרינברג עמותת "האוחז בהגה"
דוד כהן עמותת "האוחז בהגה"
אבי קול עמותת "האוחז בהגה"
צדקיהו קרני עמותת "האוחז בהגה"
אבי גולן יו"ר ארגון מורי הנהיגה
רן רונקין גזבר ארגון מורי נהיגה
איתן פיקסמן דובר, חברת דן
צביקה פריד אגף התנועה, חברת דן
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
קצרנית
יפעת שפרכר


תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשס"ג-2003
היו"ר שלום שמחון
הדיון היום הוא בנושא תקנות התעבורה. בדיון הקודם אישרנו רק את תקנה מספר 2. אנחנו רוצים להמשיך את הדיון מתוך רצון לסיים את התקנות. אני מודע לעובדה שיש ויכוח שלא מסתיים בנושא המונה והאפשרות להשתתף במכרזים ללא מונה. אני מבין שבדיון הזה, כמו בדיונים אחרים שקשורים לענף המוניות, יש לחץ יותר גדול מדיונים אחרים. אני מבין שבין הדיון הקודם לדיון הנוכחי חלה איזו שהיא התקדמות.
דוד טל
אם יוותר זמן אני מבקש להעלות לסד ר היום את נושא עדכון תעריפי הנסיעה במוניות.
היו"ר שלום שמחון
השאלה אם יש עמדה למשרד התחבורה. הנושא של עדכון מחירי תעריפי הנסיעה במוניות עלה בפעם הקודמת גם על ידי חבר הכנסת טל וגם על ידי חבר הכנסת הרצוג. אני אשמח אם תהיה התייחסות לתוכניות של משרד התחבורה לעדכון תעריפי הנסיעה במוניות כחלק מטיפול בענף המוניות בכלל. אנחנו מודעים לעובדה שהוא שרוי במשבר ארוך ומתמשך, בין היתר בגלל רפורמות שהממשלה נקטה בשנים האחרונות שקשורות לפתיחת השוק לתחרות. אני אשמח אם תהיה התייחסות גם בעניין הזה.
בני רובין
יש את עצם ההשתתפות של המוניות במכרזים, ויש את עניין התשלום. עד עכשיו התשלום היה צריך להיות או על פי מונה או על פי מחירון של משרד התחבורה. לגבי השאלה הראשונה אנחנו לא ראינו שום קושי, בוודאי לא קושי משפטי בהשתתפות של המוניות במכרזים האלה. אחד התפקידים של המוניות הוא לערוך נסיעות על פי קריאה טלפונית.
היו"ר שלום שמחון
מה שאתה אומר הוא שלמוניות שישתתפו במכרזים תאפשר לא להשתמש במונה.
אתי בנדלר
ברמה העקרונית אין עם זה בעיה.
בני רובין
היו כאלה שהעלו גם בעיה בהקשר הזה. אנחנו לא ראינו שום בעיה כזאת. ברגע שזה יסוכם הדרך לפתור את בעיית המונה קלה. אם יש כוונה לאפשר להם את זה, צריך להוסיף אפשרות שלישית בתקנות כך שהתשלום יהיה לפי המחירון של משרד התחבורה או על פי מכרז. היופי בפתרון הזה הוא בכך שהמחיר הזה אף פעם לא יהיה מחיר מופקע, לכן אין גם צורך לפקח עליו. המחיר של מכרז זה מחיר שנקבע גם על ידי תחרות וגם על ידי החלטה של הקליינט. אם רוצים לאפשר למוניות להשתתף במכרזים, כל מה שצריך זה להוסיף את האפשרות השלישית הזאת לתקנה.
היו"ר שלום שמחון
מה שאומר פה משרד המשפטים זה שניתן לפתור את הבעיה של השתתפות של המוניות במכרזים. הוא מציע להוסיף לתקנות סעיף נוסף כדי שאפשר יהיה לעשות את זה. אני לא יודע אם יש עמדה בעניין הזה למשרד התחבורה.
בני רובין
לא הצעתי להוסיף, אלא אמרתי שאם יש כוונה לאפשר אז הדרך פשוטה.
היו"ר שלום שמחון
נראה לי שחברי הוועדה רוצים להציע שיתאפשר לנהגי המוניות להשתתף במכרזים, תוך מציאת פתרון לעניין של המונה.
שלמה כץ
משרד התחבורה הודיע לארגוני המוניות שהוא לא רואה מניעה בהשתתפותם במכרזים. השתתפות במכרזים היא לא חלק מתקנות התעבורה.
אתי בנדלר
האם התקנות הקיימות מאפשרות את זה?
שלמה כץ
התקנות הקיימות לא מונעות את זה. במסגרת ההפעלה חייבים להפעיל מונה. מאחר והמונה משקף את המחיר המרבי שנקבע לנסיעה, אז ברור שהמציע במכרז של המונה לא יכול להציע מחיר מעבר למחיר המרבי. ההצעה להוסיף עוד שורה בתקנות היא בלתי ישימה, שכן אין למשרד התחבורה או לכל אחד אחר שליטה על מי הוציא את המכרז, איך הוציאו את המכרז, איך בחרו את האנשים. אני לא יכול לקבוע מחיר מרבי באמצעות מכרז שאין לי שליטה עליו.
היו"ר שלום שמחון
הכוונה היא שזה יהיה מנוסח כך שיתאפשר למוניות להשתתף במכרזים. נחשוב איך פותרים את בעיית המונה. מה אני עושה כשאני משתתף במכרז ויוצא לדרך? מה אז קורה מבחינתי? מה שנאמר פה על ידי משרד המשפטים, מעבר לעובדה שצריך להוסיף את זה בתקנות, זה שיהיה צריך להוסיף סעיף נוסף שמאפשר את העניין הזה. עכשיו אנחנו הולכים לפתרונות הטכניים שיאפשרו את העניין הזה. איפה נמצא התהליך של המכרז? מה קורה איתו?
שלמה כץ
זאת בדיוק השאלה. Once התעריף שהוצע במכרז הוא מתחת למחיר המרבי , אין שום בעיה של המונה, המונה נהיה רק אביזר טכני. אתה מפעיל את המונה, והיה והמחיר זהה אתה יכול לעשות הנחה ולהוציא את החשבונית בהתאם למחיר שהצעת במכרז. איפה הבעיה נוצרת? כשהמחיר שהצעת במכרז גבוה מהמחיר שנקבע על ידי המונה, דהיינו גבוה מהמחיר המרבי. אני לא אכביד עליכם בהגדרת כל העניין של מדיניות משרד התחבורה, אבל העקרונות שבמדיניות משרד התחבורה, שכבר אושרו בזמנו בבג"ץ אגד, הוא ששוק התחבורה הציבורית מחולק לענפים שונים, כשאנחנו משתדלים לעודד את התחרות בתוך הענפים ולהימנע מתחרות בין הענפים.
דני בנלולו
אתה רוצה למנוע את התחרות?
שלמה כץ
לא, אני לא רוצה למנוע תחרות, אני רוצה לעודד את התחרות. מאחר ולמשתתפים אחרים בשוק התחרות לא מתאפשר לקחת נוסע מזדמן, אז יכול להיות שתהיה דרישה של הוועדה הזאת או של גופים אחרים..
היו"ר שלום שמחון
אם הנחת העבודה היא שאנחנו מתכוונים לתת למוניות להשתתף במכרזים אז יכול להיות שמה שאתה מציע זה לא הכי נכון.
שלמה כץ
השאלה היא מה המחיר במכרז.
היו"ר שלום שמחון
מה זה קשור למכרז? חבר הכנסת בנלולו וחבר הכנסת דוד טל מתחרים ביניהם על השירותים שלך. הם החליטו לקחת את השירותים שלך בשעה שתיים וחצי לפנות בוקר. המחיר ב2 וחצי בבוקר לא נקבע בשום מקום. מה קורה אם במקרה המחיר שיוצא הוא מעל לתעריף? אתה אומר שבמקרה הזה יש בעיה.
שלמה כץ
בקניית המונית גלומה הטבה כלכלית. כל אחד שיש לו מונית יכול לקנות רכב הסעה במכרזים.
דני בנלולו
בלי רשיון?
שלמה כץ
עם רשיון. מכיוון שלמונית ניתנה הטבה כלכלית בעת קנייתה, המחיר של הנסיעה במונית הוא תחת פיקוח. אנחנו לא מפקחים על נסיעות של חברות שלא ניתנה להן הטבה כלכלית. מה שאתה אומר הוא שמצד אחד נאפשר למונית לקבל את ההטבה הכלכלית שגלומה בקנייה של המונית, ומצד שני נאפשר לה לגבות מחירים שהם לא בפיקוח.
היו"ר שלום שמחון
לא לגבי הכל, רק לגבי המכרז.
שלמה כץ
זה לא משנה. נניח תהיה מונית שכל היקף עבודתה במכרזים והיא קיבלה הטבה, איך היא תתחרה בשוק? אני רוצה שתהיה תחרות הוגנת.
דוד טל
הבעיה ברורה. אם נראה את המונית כרכב הסעות ולא כמונית אז לא תהיה בעיה. יש את הפיקוח המוסדי של עצם התחרות. יושב שם יועץ משפטי, יושבים שם נבחרי ציבור. יכול מאוד להיות שפעמים המחיר יהיה פחות ממה שהמונה מגדיר את עלות הנסיעה, ופעמים המחיר יהיה מעל מה שהמונה מגדיר. אני חושב שאם נהיה פחות צרי עין ונאמר שאנחנו מקבלים את אותו פיקוח מוסדי אז לא תהיה בעיה.
דני בנלולו
אני מכיר גם את נושא המוניות וגם את נושא המכרזים. ברגע שיש קריטריון של המונה אצל מוניות, אז המונית לא יכולה להשתתף בהסעות. למה אני מתכוון בהסעות? אני לא מתכוון להסעות של תלמידים, אלא להסעה של ילד מוגבל, של קשיש, או של כל מיני אנשים שאנחנו מחוייבים על פי החוק במונית. מונית כזאת לא יכולה להשתתף במכרז. אני מבקש שלתאגידים או למוניות שמשתתפים במכרזים לא יהיה מונה. גם אוטובוס או מיניבוס שזכו במכרז לא מוכרים כרטיס. מי שהולך להתמודד במכרז, שיגידו לו שיש תקנה שאומרת שאם הוא משתתף במכרז הוא לא מחוייב בהפעלת מונה.
היו"ר שלום שמחון
לצורך אותה נסיעה. איך אני בודק אם יש נהג חדש באוטו?
דני בנלולו
נהג לא יכול לעלות לאוטו בלי רשיונות.
יחיאל חזן
האם בגלל אותה הנחה בקניית המונית אתה בא ואומר שאתה לא יכול לאפשר לו להשתתף במכרזים?
שלמה כץ
זה לא מה שאני אומר.
דוד טל
הוא אומר שהתחרות לא תהיה שווה בינו לבין אדם אחר שלא פטרו אותו ממסים.
שלמה כץ
מכיוון שאמצעי הייצור שלו עולים חצי הוא יכול להציע מחיר יותר נמוך במכרזים ואז המכרז לא שווה. כדי לנטרל את העניין הזה אמרנו שהמחיר הוא בפיקוח. כל עוד הוא בפיקוח אין לי בעיה שהוא יתמודד במכרזים.
חיים כהן
אני מייצג כ10 תחנות מוניות. אני שומע את השאלה שעולה לגבי ההתמודדות במכרז. הבעיה שמעלה נציג משרד התחבורה היא שלכאורה המכרז לא יהיה הוגן. מה שאני מציע זה שתהיה הוראה או תקנה שהמכרזים שמוציא משרד התחבורה יהיו הוגנים ויאפשרו תחרות חופשית. מה שקורה זה בדיוק הפוך: המכרזים של ההפרטה של התחבורה הציבורית שמשרד התחבורה מוציא לא מאפשרים תחרות חופשית לבעלי המוניות, כי כאשר נהג חברת מוניות או תאגיד של מוניות מתמודד במכרז על קו באר-שבע עם חברת אוטובוסים, כשחברת האוטובוסים יכולה להציע מחירי הפסד שנה שנתיים, אז אין שוויוניות בתחרות כלפי נהג המונית. אני מציע שבמכרז שמשרד התחבורה יוציא בנושא תחבורה ציבורית תהיה חובת שוויוניות שתאפשר התמודדות ראויה בין נהגי המוניות לחברות הגדולות.

אני לא רוצה לדבר על ההטבות שקיבלו חברות האוטובוסים הגדולות. יש דוח מבקר המדינה על ההטבות. את ההטבות האלה קיבלו אנשים בכסף. חלק מהאנשים קנו את הרשיונות במחיר מלא. אם רוצים איזון הטבות, שיעשו בדיקה.
היו"ר שלום שמחון
מה אתה מציע?
חיים כהן
שתהיה אפשרות להשתתף במכרזים, אבל גם הוראה שאומרת שבמידה ויש מכרז של תחבורה ציבורית, כללי המכרז יבטיחו שוויוניות והתמודדות שווה לכל מתחרה.
אברהם פריד
אני מודה ליושב ראש על כך שהוא מקיים על הנושא הזה ישיבה שלישית. אני גם שמח מאוד שהנציגות הנכבדה של הוועדה מבינה ותומכת בעניין הזה. אני מציע לסמוך על שיקול הדעת של החשבים, של המלווים, של היועצים המשפטים בקטע של המכרז.
היו"ר שלום שמחון
איך זה ייראה?
אברהם פריד
לפטור מהמונה רק מכרזים.
דוד כוכבא
אנחנו מאמצים את ההצעה של משרד המשפטים. אפשר להגדיר מה זה מכרז, כשהמחיר שייקבע במכרז זה מחיר הנסיעה במונית.
אתי בנדלר
כשנהג מונית לא מפעיל מונה ועוצר אותו שוטר, איך השוטר ידע שהנוסע שמוסע באותו זמן במונה מוסע לפי המכרז ולא נוסע אקראי?
דוד כוכבא
הוא יקבל ואוצ'ר או ויזה מהתאגיד.
אתי בנדלר
זאת אומרת, צריך להיות לו מראש ואוצ'ר לצורך מכרז.
היו"ר שלום שמחון
אם הבנתי נכון , צריך שתהיה רובריקה במונה שיהיה כתוב בה מכרז.
שלמה כץ
זה עניין טכני.
דוד כוכבא
משרד התחבורה לא מתנגד או יותר נכון מאפשר לתחנות מוניות לגשת למכרזים. איפה הבעיה? הבעיה זה במגע בין המונית לנוסע.
היו"ר שלום שמחון
מה הפתרון שאתה מציע?
דוד כוכבא
אני מציע שהמחיר שנקבע במכרז פומבי, שלעניות דעתי זה המחיר הזול ביותר שהוגש, יהיה מחיר הנסיעה. אפשר לזהות נסיעה שהיא על פי מכרז על ידי אותו ואוצ'ר שדיברנו עליו.
היו"ר שלום שמחון
ומה אם אין לו תחנה?
דוד כוכבא
אני מציע לשלמה לא להיכנס לפינה האפילה של הטבות. אם נעשה אינוונטר של הטבות אני לא בטוח שהמוניות נמצאות בראש הסולם. כדי להפעיל מונית אתה צריך לקנות מספר ירוק שהמדינה מוכרת ב-168 אלף שקל, ואז אתה משלם יותר בביטוח ויותר בחובה. אני לא בטוח שזה מה שעושה את ההבדל.
יהודה בר-אור
יש את נושא המכרזים ואת נושא המונה. יש הפרדה בין נושא המונה שהסכמנו עליו ובין הנושא של המכרזים. המכרזים צריכים להיות הוגנים והמחירים לא מופקעים. המחיר מוגש למוסד, כשהוא זה שמחליט את מי הוא לוקח.
היו"ר שלום שמחון
איך אפשר לזהות את העובדה שאתה כרגע במכרז?
יהודה בר-אור
מאז קום המדינה אף אחד לא מנע מאיתנו להגיש הצעות. פתאום בשנתיים האחרונות הכל התעורר מחדש, כי מישהו הגיש ערעור על פסק דין.
אתי בנדלר
מה שהם אומרים זה שהנהג חייב להיות מצוייד בעת הנסיעה בשובר מטעם הגוף שפירסם את המכרז.
חיים עטר
שלמה, אנחנו לא קיבלנו הטבה. אני שייך לאירגון נכי צה"ל בירושלים. למעלה מ1500 נכי צה"ל קיבלו את זה מהמדינה, משרד התחבורה לא עשה להם טובה שהם קיבלו את זה. מי שמתמודד איתנו במכרזים זה אנשים שקונים איזה טרנזיט ישן ב-10 אלפים שקל ומשלמים 2000 שקל ביטוח, שזה עשירית ממה שהמונית משלמת..
שמעון איפרגן
מי שנוסע במכרז נרשם בקבלה במסגרת האשראי. אם אני לוקח מישהו שהוא במכרז, אני בין כה וכה חייב לדווח.
אתי בנדלר
איפה אתה נרשם?
לאה ורון
ישנה טענה שהמשרדים מספקים שוברים בלי סוף.
היו"ר שלום שמחון
שלמה, יש לך עכשיו פתרון?
שלמה כץ
אני מבין מה הבעיה, אבל אין לי כרגע פתרון.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו נתקדם בתקנות. העמדה שנשמעה פה על ידי כל חברי הוועדה היא שאנחנו רוצים לאפשר למוניות להשתתף במכרזים. התקנות האלו יאושרו באופן סופי רק כאשר יימצא הפתרון הטכני על ידי משרד התחבורה שיאפשר לנהגי המוניות להשתתף במכרזים האלה.
דוד טל
אם תתן למשרד התחבורה למצוא את הפתרון, הוא יכול לא למצוא אותו והמצב יישאר על כנו. תקצוב זמן.

היו"ר שלום שמחון

מאחר ואני מקבל את מה שנאמר פה מבחינת לוחות הזמנים, אז הסיכום על הפתרון הטכני להשתתפות המוניות במכרזים יהיה תוך שלושה שבועות מהיום.
אתי בנדלר
הם לא יספיקו להגיש הצעה לתיקון תקנות. חודש וחצי זה זמן מינימאלי וסביר.
היו"ר שלום שמחון
אני מסכים לתקופה של חודש וחצי.
עמיר פרץ
אני רוצה להודות ליושב-ראש ועדת הכלכלה על הזמן שהוא מקדיש לנושא של המוניות. כבר מספר פעמים השתתפתי בדיונים מהסוג הזה. מדובר באחד הענפים שמפרנס אלפי משפחות. אנחנו יודעים שהערך של מספר שהוא כמו נכס של דירה הולך ופוחת.

במדינת ישראל נוצר מצב שבכל פעם שיש מישהו שמנצל חוק לרעה אומרים שכולם אשמים. אם יש מובטלים שמנצלים את חוק האבטלה לרעה, הופכים את כל המובטלים לגנבים. אם יש תחנות מסויימות שעלולות לנצל את הואוצ'רים לרעה כדי לתת למישהו חבילה, צריך שמשרד התחבורה יתקין תקנות שנותנות התרעה לתחנה שתיתפס פעם, פעמיים או שלוש כשהנהגים שלה מנצלים לרעה ואו'צרים. יכול להיות שתינקט נגדה סנקציה כלשהי. אי אפשר ליצור מן מצב שבכל פעם שיתפוס שוטר מונית יהיו מונים מסוגים שונים.
היו"ר שלום שמחון
יכולה להיות שליטה על הואוצ'רים.
עמיר פרץ
100 אחוז, אבל הוא טוען שכל תחנה מבקשת אלפי ואוצ'רים. הטענה שלהם היא שיש שימוש לרעה. קודם שוועדת הכלכלה ומשרד התחבורה יתנו אישור לכך שהמוניות יכולות להשתתף במכרזים. אני לא חושב שזה הזמן להכביד על הענף הזה. זה אחד הענפים שעבר משבר מאוד קשה.
דני בנלולו
אני מבקש להצביע על ההצעה שלי להרשות לתאגידי מוניות ושירות להשתתף במכרזים ללא הפעלת מונה.
אתי בנדלר
קבלת ההצעה שלך מחייבת תיקון בתקנות. תיקון בתקנות יכול להיעשות רק על פי הצעת השר. היושב-ראש דרש שתוגש לוועדה הצעה לתיקון התקנות בתוך חודש וחצי.
היו"ר שלום שמחון
כדי שהדבר הזה יקרה אנחנו אומרים לשר התחבורה שיביא לנו תקנות חדשות. את התקנות האלו לא נוכל לאשר. אנחנו לא מתכוונים שמישהו ינצל את החודש וחצי הקרוב כדי למנוע ממישהו להשתתף במכרזים.
דני בנלולו
נושא נוסף שאני מבקש לא לקבל היום החלטה עליו זה המפתח למונה. אני מבקש לקבל בעוד חודש וחצי את שתי ההחלטות.
היו"ר שלום שמחון
כשנגיע למפתח תוכל להעיר.
עדה וייס
יש לנו נוסח לתקנה 1. הנוסח מתואם עם המשטרה.
חוה ראובני
בתקנה 1 אנחנו מבקשים להוסיף את תקנה 14א: חובה או איסור החלים לגבי רכז מסחרי, רכב מסחרי אחוד או רכב מסחרי בלתי אחוד, הקבועים בתקנה מתקנות אלה, יראו אותם כחלים גם לגבי רכב המצויין ברשיונו כרכב משא, רכב משא אחוד או רכב משא בלתי אחוד, לפי העניין.

הרקע לתקנה הזאת הוסבר בישיבה הקודמת, שאז התגלו חילוקי דיעות בינינו לבין המשטרה. זה פתרון שמוסכם על הכל. כיום יש כ-40 תקנות או יותר שמטילות חובות ואיסורים על רכב מסחרי, רכב מסחרי אחוד או רכב מסחרי בלתי אחוד. בפועל, ברשיונות רכב אין חיה כזאת. אין שום רשיון במדינת ישראל שכתוב בו רכב מסחרי מסוג כלשהו. זה עומד בפני תיקון ברפורמה גדולה שאנחנו מכינים. מה שקורה בפועל הוא שבתי משפט מזכים אנשים מאישומים על הפרת חובות המתייחסות לרכב מסחרי, כיוון שברשיון הרכב לא נאמר רכב מסחרי אלא רכב משא. נכון שכל רכב משא עומד בהגדרת רכב מסחרי, אבל המשטרה אומרת שבלתי אפשרי מבחינתה להוכיח את זה. אי אפשר בבית משפט בכל משפט על חגורת בטיחות להוכיח שכאשר הוא נהג או הוביל מטען המטען הזה היה במסגרת עסקית ומסחרית. בתור פתרון ביניים אנחנו מבקשים לקבוע כלל שיעגן מצב שכבר קיים משפטית אבל מאפשר למשטרה לאכוף אותו.
היו"ר שלום שמחון
מקובל עליכם?
שולמית שמעון
כן. אנחנו לא משנים את הוראות החוק. הוראות החוק שמצויות בתקנה 83 קובעות את סוגי הרכב שחלים עליהם חובות.
דוד טל
זה למען הסר ספק?
שולמית שמעון
בדיוק. אנחנו עושים סדר בטעות של פקיד.
היו"ר שלום שמחון
תקנה 1 מאושרת.
חוה ראובני
האם כיוון שנושא המוניות הולך להתעכב אפשר לבקש לשחרר לנו את התקנות האחרות לפירסום? זה, למשל, דחוף ביותר למשטרה, כי היום לא אוכפים חגורות בטיחות ברכבים מסחריים.
דוד טל
ממש לא. אם מחר תתני לי פתרון למה שהיושב-ראש הציע, מחרתיים אני אאשר לך את כל התקנות.
שולמית שמעון
זה יצור לנו בעיה אמיתית. אמנם התקנות האלו הוגשו ביחד לוועדת הכלכלה, אבל אין קשר בין תקנה 1 לכל התקנות.
היו"ר שלום שמחון
נחשוב על זה.
ניבה רפאלי
מי שנתקל בבעיה הזאת יום יום זה השוטרים, לא משרד התחבורה.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו נשקול את זה בהמשך. יש לנו עניין שמשרד התחבורה יעבוד יותר מהר בנושא הראשון.
דן ליניק
יש היום חובה של התקנת חגורות בטיחות ברשימה ארוכה של כלי רכב, כשאוטובוסים בגודל מלא לא מופיעים בה. אנחנו לחצנו מזמן שגם באוטובוסים גדולים יותקנו חגורות בטיחות, כדי שאדם שמשלם יוכל להיות מוסע בבטחה. אנחנו לא גוזרים גזירה שווה על אוטובוס עירוני , בינעירוני וסיור. אוטובוס סיור הוא אוטובוס שאנשים משלמים כדי להיות מוסעים בו. אין שום מגבלה טכנית להתקין בו חגורות בטיחות בכל המושבים. התקנה מציגה את זה באופן מעשי.
דוד טל
יש מגבלה כספית.
דן ליניק
בהחלט. אני מסכים שהבטיחות בדרכים עולה כסף, אבל צריך לזכור שהיא שווה זהב. אנחנו כתבנו במסמך שהכנו וביקשנו להפיץ שנשמח אם החובה הזאת תחול באוטובוסים בינעירוניים.
לאה ורון
מתי ציפיתם שנפיץ אם נתתם את זה בתחילת הישיבה?
דן ליניק
אנחנו מבקשים שהוועדה תאשר את חובת התקנת חגורות הבטיחות באוטובוסים שניתן לגביהם רשיון סיור.
היו"ר שלום שמחון
את הנייר שלכם קיבלתי 2 דקות אחרי תחילת הישיבה, לכן גם לא הפצנו אותו. כנראה שיש לזה השלכות על גורמים נוספים שלא נמצאים פה. לא נוכל שלא לאפשר להם להתייחס לזה.
דוד כוכבא
גם במקרה שאנחנו פה אנחנו לא נגיב על הצעה שהובאה לפה לפני 3 דקות.
דן ליניק
ההצעה לא הובאה לפני 3 דקות, היא היתה כלולה בכל התקנות שהיו בהצעה לתיקון.
עדה וייס
יש דרישת חובה של משרד התחבורה מלפני שנתיים.
לאה ורון
הנציגים שהוזמנו לא ידעו לעומק במה מדובר. אני מציעה שלקראת הישיבה הבאה נדגיש שמדובר בחובת התקנת חגורות בטיחות.
עדה וייס
תקנה 2 משלימה את תקנה 4. כיום, בתקנה 83 ב יש היתר לנהג מונית להסיע נוסעים שאינם חגורים, כאשר מותקן במונית שלט שמזכיר לנוסעים שחובה להיחגר. אנחנו מבקשים להחיל את אותה הוראה גם על אוטובוס סיור.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו באופן עקרוני מאשרים את התקנה הזאת, אבל נאפשר בישיבה הבאה לכל מי שלא ידע שזה עולה לדיון להציג את הסתייגותו.
איתן פיקסמן
חברת "דן" מקיימת את התקנה הזאת בכל האוטובוסים בדגמי ייצור משנת 2003. דגם 2002 הוא דגם מאוד בעייתי. אינני איש טכני, אבל שוחחתי כרגע עם מנהל המשק שלנו שאמר לי שזה בלתי אפשרי. אם התקנה הזאת תחול על דגמי ייצור משנת 2003 אנחנו מסכימים.
עדה וייס
אין בעיה לשנות את התאריך.
אתי בנדלר
שנת ייצור 2003 יהיה בעמודה הראשונה בתקנה 4.
עדה וייס
אנחנו מבקשים לקבוע בתקנה 5 הגדרה חדשה של מפתח למונית. 5 בתקנה 485 לתקנות העיקריות, במקום הגדרת "מונה" יבוא: "מונה" – מיתקן לקביעת שכר הסעה במונית בהתאם למרחק, זמן הנסיעה וההמתנה המופעל באמצעות מפתח ואושר בידי הרשות; "מפתח" אבזר שהותקן בו רכיב אלקטרוני המפעיל את המונה או פעולות מסויימות בו". הוספת תקנות 509א עד 509ג 6. אחרי תקנה 509 לתקנות העיקריות יבוא: "פרטים שיותקנו במפתח (א) לא ייצור אדם מפתח, לא יתקין בו תוכנה ולא ישנה תוכנה שהותקנה בו אלא אם כן הוסמך לכך בידי הרשות. (ב) במפתח תותקן תוכנה הכוללת, בין היתר, פרטים אלה: (1) שמו ומספר זהותו של נהג המונית שבה מותקן המונה ושלו ניתן המפתח; (2) שמות המקומות הנקובים במחירון האמור בתקנה 510(ב) ומרחקי הנסיעה בק"מ ביניהם; (3) פרטים נוספים כפי שתורה הרשות.
אתי בנדלר
ייתכן שהתקנה הזאת תדרוש תיקון כשתתקנו את התקנה שנוגעת להסעות במוניות לפי מכרזים.
שלמה כץ
זה עניין טכני.
שמואל גריניברג
אם נגנב..
שלמה כץ
לעניין הטכני של הגניבה נמצא פתרון של קוד שצריך יהיה להקיש, כך שאם זה נגנב או הלך לאיבוד אי אפשר יהיה לעשות בזה שימוש.
שמואל גרינברג
בתוך המונה יש את הפרטים של הנהג.
שלמה כץ
אין.
שמואל גרינברג
על בעל המונית יש אחריות, לא משנה מי נהג. בבית משפט קיבלתי קנס בגלל שנהג שלי עשה עבירה. בשביל מה צריך את המפתח?
צדקיהו קרני
המפתח הזה הוא לא לטובת נהג המונית. אם תיקח את המפתח שלי ותעביר אותו במונית אחרת תראה שיוצאים הפרטים שלי. אני צריך לתת דין וחשבון למשרד התחבורה, למשטרה או לכל גוף אחד במקרה שגונבים לי את המפתח. שלא יספרו לך סיפורים של קוד. זה לא כמו כרטיס אשראי שכשגונבים לך אתה מודיע לחברה ומבטלים לך אותו.
מ"מ היו"ר דוד טל
מה הפתרון?
צדקיהו קרני
אני מציע לבטל אותו. אף אחד במשרד התחבורה לא בדק את המפתח הזה לעומק. אתם לא מבינים מה זה המפתח הזה.
מ"מ היו"ר דוד טל
כשישבתי עם אנשי המוניות הם הסבירו לי את זה.
צדקיהו קרני
מי שהסביר לך הטעה אותך. הם בלחץ כי הם חתמו חוזה עם חברת "מוניטקס" ועם חברת "קופונית". אנחנו לא ראינו את החוזה הזה.
מ"מ היו"ר דוד טל
יכול להיות שאתה צודק, אבל את זה צריך לבדוק.
עופר
8 שנים אני שומע על כך שיהיה רשיון. קודם כל תפתרו את הרפורמה, תפתרו את הרשיונות, אחר כך תעשו מפתח.
מ"מ היו"ר דוד טל
אני יכול לאשר כל דבר, אבל בסוף השר צריך לחתום על זה. אנחנו חייבים לעשות את הכל בתיאום ובהבנות עם המשרדים הרלוונטיים.
שמואל גרינברג
חברות המונים נמצאות כרגע בתביעה ייצוגית. אני מבקש לדחות כל דבר עד אחרי המשפט.
דוד טל
אדוני היושב-ראש, הציגו פה איזו שהיא בעיה לגבי הנושא של המפתח.
שלמה כץ
הבעיה שעלתה בישיבה הקודמת בנוגע למפתח היתה בעיה טכנית. נתנו פתרון טכני לבעיה הזאת כך שהשימוש במפתח יחייב קוד אישי שהנהג יקיש. העניין הטכני הזה מאפשר זיהוי חד ערכי. אם נאבד המפתח אז אין בו שום שימוש.
דוד טל
תתייחס למה שאמר צדקיהו.
שלמה כץ
נכון שהמפתח שנמצא היום אין לו את הטריק הזה של השימוש בקודן, אבל אנחנו נחליף אותו.
צביקה ברומר
עד 1998 היה מחירון לנסיעות במוניות שלא לפי מונה. המחירון היה מחירון ידני. בדיעבד הסתבר לנו שחלק גדול מתחנות המוניות ונהגי המוניות זייפו את המחירון, אפילו שמו לוגו של משרד התחבורה וקבעו איזה מחירים שהם רוצים. כשאני קיבלתי את הנושא הזה לידים דאגתי לבטל את המחירון. אמרתי שיש פתרון ממוחשב כך שאפשר יהיה להכניס את המחירון לתוך המונה כדי שלא תהיה שליטה של הנהג מצד אחד, ומצד שני תצא הצעת מחיר מתוך המונה כשזה יהיה נכון לכל המוניות במדינה. זאת הסיבה למפתח ולשינוי הטכנולוגי הזה. עשינו כך שבמפתח יהיו המרחקים בין מוצא ליעד בנקודות שונות בארץ, ובתוך המונה תהיה פונקציה שתחשב את המחיר ותוציא הדפסה שבה יהיה כתוב "ירושלים תל-אביב 100 שקל". אז הנוסע יוכל לדעת מה המחיר ולהתווכח. במפתח יש פרטים מזהים של הנהג. אם היום אתה נוסע עם מונית מסויימת ובא למשרד התחבורה להתלונן, אי אפשר לדעת על מי מדובר כי המונית מנוהלת על ידי כמה נהגים. המפתח הזה מזהה את הנהג.

בדיון הקודם עלו מספר השגות. השגה ראשונה היתה שאנחנו רוצים עוד יעדים ומוצאים בתוך הטבלה. אמרתי שבתוך הטבלה יש את כל הערים במדינת ישראל, בתנאי שהמרחק גדול מ-25 קילומטרים בין עיר לעיר. אנשי המוניות אמרו שאם אני אתקן את זה אז אני הולך צעד לקראתם. הכנסנו את אותן ערים שהמרחק ביניהן פחות מ-25 קילומטר. השגה שניה אמרה מה יהיה אם המפתח ייגנב או ייאבד. באותו רגע לא היתה לי תשובה. חזרתי וישבתי עם חברות המונים. הפתרון הטכני הוא שלכל מפתח כזה נצמיד קוד.
צדקיהו קרני
הוא לא דובר אמת.
צביקה ברומר
לגבי המפתחות שכבר נמצאים בשוק עוד לא יושם הפתרון. ברגע שהם יגיעו לחברה יתנו להם קוד. החברות מוכנות עם מספר זיהוי אישי, כך שאם צדקיהו ייאבד את המפתח ואני אמצא אותו אני לא אוכל להפעיל אותו.
היו"ר שלום שמחון
מי מספק את המפתחות האלה?
צביקה ברומר
מדובר ב-2 חברות.
היו"ר שלום שמחון
קיבלתי פה מכתב שחתומים עליו כמה חברות וכמה אירגונים. הם כותבים כך: "אנו שמחים לבשר לך שלאחר פגישה בין חברת.. לאירגוני המוניות הגענו להבנות בנוגע לרישוי מפתח, נהג ומחירון. אירגוני המוניות מסירים את ההתנגדות לנושא הזה. הבנות הושגו מתוך אחריות ליצירת אחידות בשוק. הפעלת התוכנית תעשה על פי הוראות משרד התחבורה". חתומים על המכתב יו"ר איגוד המוניות בגוש דן, יהודה בר-אור, יו"ר אגודת המוניות חיפה והצפון, אברהם פריד..
צדקיהו קרני
האם אברהם פריד מייצג את נהגי המוניות? האם הוא נציג חוקי? לא בחרו בו בכלל. איזה סמכות יש לאיש הזה לחתום על חוזה? מי הסמיך אותו לייצג אותי? תבדוק אם האיש הזה מוסמך. מה שנעשה פה זה מחטף. לא יכול להיות מצב שחברת "קופונית" וחברת "מוניטקס" יגזלו מנהגי המוניות 11 מיליון שקל. שאברהם פריד יביא הוכחה שהוא מייצג את ארגון המוניות. משרד התחבורה יצא נגד זיופים. עשרות מפתחות כבר נגנבו. יש היום 5 מוניות שעובדות על אותו מפתח. אם תיקח את המפתח שלי ותעביר אותו במונית שלך תראה שייצאו הפרטים שלי. המפתח הזה לא משרת את נהגי המוניות. שום ועדה לא בדקה את המפתח הזה. יש פה אינטרסים מובהקים של אנשי ליכוד.
היו"ר שלום שמחון
אנחנו נזמין לישיבה הבאה את נציגי חברות המונים. אנחנו נבקש גם מהנציג של הממונה על ההגבלים העסקיים להשתתף איתנו בישיבה שתעסוק בעניין של המפתח. אני מעריך שכמו עם כל מערכת חדשה גם פה יש בעיה. הנושא הראשון שיידון בישיבה הבאה יעסוק בנושא של המונים, המפתח וכל המרכיבים שיש בתוכו. אני מבקש מכל מי שרוצה להביע את דעתו עכשיו, שיביע אותו בכתב.
שולמית שמעון
אנחנו מבקשים ממך שאת תקנה 1 תאשר כך שנוכל להוציא את זה לפועל.
היו"ר שלום שמחון
בהסכמה של חברי הכנסת שנמצאים פה אנחנו מאשרים את תקנה מספר 1 לגבי הרכב האחוד. אני מבקש שתעשו את התהליכים הטכניים כדי שנוכל להוציא את זה לפועל.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30

קוד המקור של הנתונים