ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 24/08/2003

חדר הוועדה קומה 3-, באגף החדש

פרוטוקול

 
זירוז הוצאת דרכונים ואשרות לנתיני מדינתך העצורים בבתי סוהר על שהות בלתי חוקית – בהשתתפות שגריר מולדובה ונציגי שגרירויות סין ורומניה

5
הוועדה לנושא בעיית העובדים הזרים –
24.7.2003
הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 13
מישיבת הוועדה לנושא בעיית העובדים הזרים
שהתקיימה ביום א', כ"ו באב התשס"ג, 24.8.2003 בשעה 11:30

ס ד ר ה י ו ם

זירוז הוצאת דרכונים ואשרות לנתיני מדינתך העצורים בבתי סוהר על שהות בלתי חוקית – בהשתתפות שגריר מולדובה ונציגי שגרירויות סין ורומניה
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר רן כהן
ניסן סלומיאנסקי
יורי שטרן
מוזמנים
סגן שר התמ"ת מיכאל רצון
מר ארטור קוזמה – שגריר מולדובה
מר דומיטרו ניגו – יועץ שר, שגרירות רומניה
מר ג'ון נוייקה – יועץ וקונסול, שגרירות רומניה
מר פאן ג'ינמין – יועץ פוליטי, שגרירות סין
גב' דאיי מיין – יועצת פרסום, שגרירות סין
מר ג'י גאנג – מזכיר שני, פוליטי, שגרירות סין
מר זאו ליקינג – מזכיר שני, פרסום, שגרירות סין
מר קובי שושני – מתאם חטיבה קונסולרית, משרד החוץ
עו"ד נטע נאור – משרד התעשייה המסחר והתעסוקה
עו"ד שי סומך – עוזר (יעוץ וחקיקה) משרד המשפטים
מר אמיר טנא – האגודה לזכויות האזרח
מנהלת הוועדה
עדנה טורס
נרשם ע"י
חבר המתרגמים בע"מ
היו"ר רן כהן
אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

ברצוני לברך את שגריר מולדובה בישראל וקונסולים של רומניה וסין, סגן שר התמ"ת וחברי הועדה. תחילה ברצוני לבקש את סליחת השגריר והקונסולים על כך שאנו מקיימים את הישיבה ביום ראשון, שהוא יום חופשי ושבתון בד"כ, אולם אנחנו נאלצנו לקיים את הישיבה היום ואני מודה לכם שבאתם.

הנושא שלנו היום, עלה בעקבות ביקור חברי הועדה במחנה מעצר "רנסנס" בנצרת לפני כמה ימים ואחת התופעות שמצאנו היא העובדה שנמצאים שם עצורים ממדינות שונות וביניהן מהמדינות שלכם, שנמצאים שם בין שבוע ל- 4 שבועות, כאשר הם אמרו לנו בעצמם שהם נמצאים שם למרות שהם רוצים לחזור למדינות שלהם אבל הם לא יכולים לעשות זאת משום שאין להם דרכון אם זה בגלל שהתוקף שלו הסתיים או שהוא נעלם או נגנב או שאין להם אשרה תקפה כדי לחזור הביתה למדינות שלהם.

הנושא הזה יוצר בעיה מאוד לא נעימה לישראל, שנאלצת להחזיק במעצר אנשים שהם לא פושעים, אלא אנשים הגונים שבאו כדי לחפש פרנסה והם לא צריכים לשבת בכלא רק משום שאין להם דרכון.

אנחנו מוכנים לקנות עבורם ולתת להם את כרטיס הטיסה כדי שיוכלו לחזור למדינותיהם, אבל העובדה שאין להם דרכון ואין להם אשרה יוצרת מצב אבסורדי, שהם הופכים להיות עצורים בכלא ללא הצדקה, ואנחנו בישראל מאוד מקפידים על הזכויות האנושיות וכבוד האדם, ואנחנו לא רוצים שיווצר המצב הזה.

לכן ביקשתי מכם לבוא, כדי לראות באיזה אופן אתם תוכלו לסייע למוסדות שלנו ואנו נוכל לסייע לשגרירויות ולממשלות שלכם, בכדי שהתהליך הזה יקוצר במידת האפשר ושהאנשים הללו יוכלו לחזור בכבוד למדינותיהם. לדעתי ניתן להתארגן בצורה כזאת, שגם בתוך 3 או 4 ימים או שבוע לכל היותר, יהיה בידו של אותו אדם דרכון ואשרה כדי שיוכל לעלות על המטוס ולחזור למשפחתו.

שאלתי היא, מה אתם יכולים לעשות כדי לזרז את קבלת האשרה והדרכון?
מיכאל רצון
תחילה, גם אני רוצה להודות לכם שבאתם ביום ראשון, ואני גם מודה ליו"ר רן כהן על העלאת הנושא הזה לסדר היום.

אני יודע שיש לכם אינטרס, שעובדים ממדינותיכם יבואו לעבוד בישראל. על מנת שנוכל לאפשר לעובדים חדשים להגיע לכאן, באופן חוקי ומסודר, מדינת ישראל חייבת להוציא מפה את השוהים הבלתי חוקיים, החיים פה בארץ בתת תנאים שבודאי לא מוסיפים כבוד לנו ובודאי גם לא לכם.

לכן אתם חייבים לסייע לנו, בהוצאת דרכונים ואשרות כדי להחזיר את האנשים הללו לבתיהם, ומצד שני ברגע שאנחנו נסיים לעשות את הסדר אצלנו אנחנו נוכל להביא אחרים באופן מסודר וחוקי.

אי לכך אני מצטרף לפנייתו של היו"ר רן כהן, שתתגייסו בעניין הזה במהירות האפשרית כדי למנוע עוגמת נפש לאלה היושבים במחנות המעצר הללו, שהם לא לכבודנו ולא לכבודכם, כדי שאפשר יהיה להשיב אותם לביתם.
ארטור קוזמה
העובדה שמחזיקים עובדים זרים במעצר, היא בעיה קשה וחשובה. כאשר חזרתי מחופשה, ביקרתי בבית המעצר ונפגשתי עם נציגי משרד הפנים, ואני שואל ומקווה שנציגי משרד הפנים נוכחים פה היום בישיבה, כי פתרון הבעיה הזאת נמצא בידי האנשים האלה.
היו"ר רן כהן
אדוני השגריר, אנחנו באמת רוצים לדעת מה הבעיה ונמצא איתנו סגן השר אשר מייצג את הממשלה ונמצאים איתנו פה חברי כנסת וביניהם יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, אשר עוסקת בכל הנושאים הללו. כל בעיה שיש עם משרדי ממשלה, אני מבקש מכם להעלות כאן ואנחנו נטפל בה.
ארטור קוזמה
ביקרתי בכלא מעשיהו ברמלה, ופגשתי שם את נציגי משרד הפנים, אנשים התופסים את העובדים הזרים ומביאים אותם למעצר. ניהלתי איתם שיחה מאוד רצינית, אבל בלי שום תוצאות.

נציגי משרד הפנים פשוט משקרים, ואומרים שכל הבעיה נמצאת בשגרירויות של המדינות, וארץ ישראל כלל אינה אשמה בכל מה שקורה. הנציגים האלה משקרים לכם ומשקרים לנו.
היו"ר רן כהן
מה בדיוק הבעיה?
ארטור קוזמה
הם גם משקרים לעובדים הזרים, שיושבים במעצר במשך חודש או חודשיים, ואומרים להם שהשגרירות שלהם היא זו שאשמה שהם נמצאים שם ולא יכולים לצאת מישראל.

יש לי פה רשימה של עצורים ברמלה, למשל עובד זר שנעצר ב- 19 ליוני 2003 ועובד אחר שנעצר ב- 6 ביוני 2003.
היו"ר רן כהן
מתי הודיעו על כך לשגרירות?
ארטור קוזמה
אין נוהל מסודר לגבי ההודעה לשגרירויות על המעצרים. הם עוצרים את הבן אדם, ורק לאחר שבועיים או שלושה שבועות אנחנו מקבלים את המסמכים על המעצר. בתאריך המעצר לא מודיעים מייד לשגרירות, ואם המעצר נעשה באזור הצפון או באזור הדרום, הוא יכול לשבת שם במעצר במשך שבועיים מבלי שהשגרירות תהיה מודעת לכך.

אנחנו נותנים למשרד הפנים את הטפסים של השגרירות, והעובד הזר שנמצא בכלא חייב למלא את הטפסים האלה. לכל עובד זר, יש תמיד או דרכון או צילום של הדרכון או מספר הדרכון, כך שהוא תמיד יכול לתת על עצמו איזשהו מידע שאותו ניתן לבדוק במקרה הצורך.

המשטרה לא מסכימה לקחת מהעובדים הזרים המוחזקים במעצר, איזה שהן תעודות אחרות מלבד דרכון ולפעמים גם לא את הדרכון. הם מקבלים רק את מסמכי המעצר של העובדים הזרים.
יורי שטרן
השוטרים שם או נציגי משרד הפנים, מסרבים לקחת מהעובדים הזרים מסמכים או צילומי מסמכים ולצרף לטופס של השגרירות. לפעמים זה רשיון נהיגה ולפעמים תעודה אחרת, שאותה אפשר לצלם ולצרף לטופס של השגרירות ובכך לאפשר את זירוז כל התהליך.
היו"ר רן כהן
אתה יודע מאיזו סיבה?
ארטור קוזמה
אני לא מבין ולא יודע מה הסיבה לכך, מדוע צריך לעכב עובד זר במשך חודשיים או שלושה בבית המעצר.

כאשר אנחנו מקבלים את הטופס בשגרירות, אנחנו חייבים לבדוק האם הוא באמת אזרח של מולדובה כדי שהוא יוכל לקבל את הדרכון. כאשר אנחנו מקבלים רק את הטופס, רשום שם איזשהו מספר שלא תמיד הוא ברור ולא מצורפים אליו מסמכים נוספים, זה תהליך מאוד מסובך לבדוק במולדובה אם הוא באמת אזרח מולדובי.

במקרים הכי קשים, תהליך הבדיקה יכול לקחת שלושה שבועות כאשר כמעט ואין נתונים כלל. אם יש לנו מסמך זיהוי נוסף מצורף לטופס, ההליך לוקח לנו יום אחד בלבד.
היו"ר רן כהן
אדוני השגריר, אני מאוד מודה לך על הדברים שאתה אומר היות וזו הפעם הראשונה שהנושא הזה עולה.
ניסן סלומיאנסקי
הפער בין דברי השגריר לבין מה שמספרים לנו, הוא מאוד גדול. לדעתי, בעקבות הדברים האלה צריך להזמין לועדה את שר הפנים.
ארטור קוזמה
איזה פער?
ניסן סלומיאנסקי
ביקרנו בכלא, ובין מה שסיפרו לנו שם לבין מה שאנחנו שומעים פה, הפער הוא אדיר. הם אמרו שהשגרירויות לא מטפלות ולא רוצות לטפל בנושא, וממה שאנחנו שומעים פה זה בדיוק הפוך.
ארטור קוזמה
אני רוצה לתת לכם מס' דוגמאות לגבי העבודה והבדיקה שנעשית ע"י אנשי הכלא והמשטרה בארץ, כי כולנו באמת רוצים לשתף פעולה בעניין הזה.

למשל יש כאן דרכון לבן, שקיבל אנדרה רוסו באפריל השנה לאחר שהוא נעצר, והדרכון הוחזר אלינו מבית המעצר. שאלנו היכן בעל הדרכון, כי אנחנו נתנו את הדרכון משום שהאדם יושב בכלא. ותשובתם היתה, קחו בחזרה את הדרכון כי אנחנו לא יודעים היכן הוא נמצא.

דוגמא נוספת, הדרכון הזה ניתן לתקופה של חודש והוא ניתן לאדם כדי שיוכל לעזוב את הארץ. בבית המעצר שכחו מהדרכון, עבר חודש והאדם עדיין נמצא במעצר ולאחר חודש כאשר תוקף הדרכון פג, הם פנו שוב לשגרירות ובקשו דרכון נוסף.

זה נכון לגבי מה שנאמר כאן שבבית המעצר לא יושבים פושעים, אבל מתייחסים אליהם כמו אל פושעים. נותנים להם להסתובב רק שעתיים ביום, ואפילו בזמן האוכל לא נותנים להם להשתמש במלח, ואני אפילו לא מדבר על מה הם ישנים.

זה ברור שהם באו לישראל כדי להרוויח כסף, אבל הם עבדו פה והם לא טרוריסטים או גנבים, ותאמינו לי שלאחר שהם יושבים חודש או חודש וחצי בכלא, ההרגשה שלהם כלפי ישראל היא לא הכי טובה.
היו"ר רן כהן
אדוני השגריר, אני מסכים איתך. אנחנו ביקרנו במחנה המעצר הזה, במיוחד כדי לדאוג לכך שהכבוד האנושי והזכויות האלמנטריות שלהם כבני אדם וכאזרחי המדינות שלכם יישמרו, ולכן נכנסנו לחדרים כדי לבדוק את המיטות שעליהן הם ישנים ולראות את האוכל שהם אוכלים.
פאן ג'ינמין
אני מאוד שמח שניתנה לי ההזדמנות הזאת לבוא לכאן לכנסת כדי לברר את מצב העובדים הסינים בישראל.

ברצוני להבהיר את הסידור לגבי החזרת העובדים הזרים לסין. קודם כל, כאשר אנחנו מקבלים מישראל את רשימת העובדים הסינים שאותם צריכים להחזיר לסין, אנחנו בודקים באם מצורפים לכך צילומים של דרכון או תעודת זהות סינית או תעודה המאשרת שהוא נשלח לעבוד מחוץ לסין. צילומי מסמכים כאלה, מאפשרים לנו לוודא שהעובד אכן זכאי לקבל דרכון כדי לחזור לסין.
היו"ר רן כהן
כלומר, השגרירות רוצה שתהיה איזושהי תעודה מזהה.
פאן ג'ינמין
בדיוק. לאלה שאין ברשותם שום מסמכים, אנחנו יכולים לרשום את פרטיהם ולשלוח בפקס לסין, לשם בירור ובדיקת הפרטים. עם קבלת התשובה מסין, אנחנו יכולים להוציא דרכון לעובד.
היו"ר רן כהן
כמה זמן זה לוקח?
פאן ג'ינמין
זה שונה בין מקרה למקרה, זה תלוי עד כמה הפרטים של העובד מלאים ומדוייקים, כלומר ככל שזה יותר מפורט כך גם מתקצר התהליך.
היו"ר רן כהן
כלומר, אם יש ברשותו תעודה מזהה זה יכול להתבצע תוך מספר ימים?
פאן ג'ינמין
זה יכול להיות אפילו באותו יום.
היו"ר רן כהן
וכמה זמן זה לוקח אם צריך לשלוח פקס לסין?
פאן ג'ינמין
זה כבר תלוי בכמות הפרטים שנשלחו, ככל שיש יותר פרטים כך לוקח פחות זמן, אבל במידה ויש מעט פרטים זה לוקח יותר זמן.

משנה שעברה ועד היום, ישראל החזירה לסין את העובדים הזרים הסיניים שהשגרירות טיפלה בהם. מספטמבר שנה שעברה ועד היום, קיבלנו בסה"כ כ- 1,100 בקשות לדרכונים ואשרות מעבר ומתוכם כבר המצאנו 959 מסמכים עבור משרד ההגירה ואנחנו צריכים להמציא עוד היום עוד 47 מסמכים עבור משרד ההגירה.

ישנם עוד כ- 34 אנשים המחזיקים דרכונים בתוקף, לאחר שהונפקו והועברו לבית המעצר, ועם הדרכונים האלה הם יכולים לחזור לסין. יש כ- 10 אנשים נוספים, שמוחזקים במעצר ונמצאים בתהליכי שחרור, אולם הם לא רוצים להשתחרר לפני שהמעסיק ישלם להם את הכסף שמגיע להם. ובנוסף יש עוד כ- 60 אנשים שהאזרחות שלהם עדיין בבדיקה.

אני רוצה להסביר את הבעיה שנתקלנו בה במהלך התהליך. בתהליך של החזרת העובדים לסין, השגרירות לוקחת על עצמה את האחריות עליהם ועובדת קשה בנושא. קציני מחלקת ההגירה בישראל, אמרו שהם מודים לנו מאוד על עבודתה של שגרירות סין בנושא.

אנחנו חושבים, שהבעיה נמצאת בבתי המעצר בישראל. יש עובדים סינים, שלגביהם אין שום פרטים מלבד השם ומאחר ובסין קיימת אוכלוסייה גדולה מאוד, קשה מאוד לאתר ולברר את הפרטים לפי שם אחד. ישנם מסמכים שקיבלנו מבתי המעצר, כאשר אין התאמה בין הפרטים שעל הטופס לבין התמונות המצורפות. כלומר, הפרטים על המסמכים שייכים לעובד אחד והתמונה היא של עובד אחר. ומסמכים כאלה, מאוד מקשים עלינו את העבודה.

קיימים גם מקרים, שעובדים זרים נעצרים על ידי משטרת ההגירה ולמרות שהדרכון שלהם בתוקף, הם נכלאים בבית המעצר ובית המעצר בכל זאת מבקש דרכונים עבור אנשים אלה.
היו"ר רן כהן
האם קיימת אפשרות שפעם בשבוע או בשבועיים, יבקר נציג השגרירות הסינית בבתי המעצר, ואותם עובדים מסין שאין להם תעודות מזהות יוכלו לדבר עם נציג השגרירות ולתת לו יותר פרטים על עצמם?
יורי שטרן
לפי מה שהבנתי קודם, קיימים מקרים שלעובד יש דרכון בתוקף והוא מוחזק בבית המעצר ורשויות בית המעצר מבקשים עוד דרכון?
פאן ג'ינמין
מה שקורה הוא שלעובדים אלה יש דרכון בתוקף, אבל כאשר הם נלקחים על ידי המשטרה לבית המעצר, בבית המעצר נלקח מהעובד הדרכון שלו שהוא בתוקף, ואז מבית המעצר שולחים שוב בקשה לתעודה אחרת.
היו"ר רן כהן
אם כך, זה נכון מה שאמר שגריר מולדביה בישראל, ולכן אנחנו מבקשים לקבל מכם דוגמאות לנושא ואנחנו ננסה לבדוק אותם, כפי ששגריר מולדביה נתן לנו סביב השולחן הזה.
פאן ג'ינמין
קיימת בעיה נוספת והיא, שמבית המעצר שולחים את אותה בקשה מספר פעמים ברציפות.
היו"ר רן כהן
זה לא נורא, הבעיה היא כאשר הם לא שולחים את הבקשה כלל.
פאן ג'ינמין
בעיה אחרת היא, שהשגרירות הנפיקה 293 דרכונים ואשרות מעבר לעובדים והעבירה זאת למשרד ההגירה, ועכשיו 1,000 דרכונים נשלחו בחזרה אלינו על ידי משרד ההגירה.
יורי שטרן
מאיזו סיבה?
פאן ג'ינמין
כי כאשר אנחנו שולחים את מסמכי המעבר, משרד ההגירה מוציא את הדרכונים של אלה הנמצאים בתוקף והם שולחים אותם אלינו.

לגבי שאלתו של היו"ר רן כהן, בנושא עריכת ביקור בכלא פעם בשבוע או שבועיים, אנחנו בעצם פועלים בשיטה הזאת כבר כעת.
היו"ר רן כהן
יש לכם איזושהי דרך כדי לקבל תמונה לגבי כל העובדים מסין, מהרגע שהם נכנסים לישראל? שאלה נוספת היא, מי מדבר עם השגרירות, משרד החוץ או אולי משרד הפנים? עם מי אתם מדברים כדי לטפל בכל הבעיות האלה?
פאן ג'ינמין
לגבי הגעת העובדים מסין, רק שגרירות ישראל בסין יכולה לתת את התמונה לכך. הקשר עם שגרירות סין, הוא באמצעות משטרת ההגירה בישראל. מבחינת שגרירות סין, יש שני אנשים העוסקים בנושאים האלה, וכל יום אנחנו גם נותנים 150 ויזות לישראלים כדי לבקר בסין. לגבי הבעיה של בתי המעצר, הדבר יוצר לנו הרבה קשיים בעבודה אבל מהבחינה הזאת, אנחנו יכולים לומר שהשגרירות עובדת בכל יכולתה ואם במקרה עדיין ישנו עובד אחד סיני היושב בכלא יותר זמן מהרגיל, הבעיה היא ברשויות הכלא.

מלבד זאת, אני גם מבקש מהיו"ר רן כהן ומסגן השר מיכאל רצון, כאשר אתם מבקרים בכלא אנא דאגו לשלומם ושמרו על חייהם של העובדים, כי לפי מה שאנחנו יודעים ישנם עובדים שמכים אותם בכלא.
היו"ר רן כהן
אנחנו בדקנו את הנושא, דיברנו עם העובדים ועם הרופא של בית המעצר, שאלנו לגבי מי שהוכה או שנגעו בו, ואני חייב לומר שהם לא ידעו בכלל שאנחנו באים, הביקור היה בהפתעה ועשינו זאת בכוונה, בדקנו את הנושא בצורה הכי אמיתית שאפשר, ואנחנו גם נמשיך לעשות את זה, וההתרשמות היתה טובה ולא ראינו סימנים למכות.

המסקנה שאני מגיע אליה, שאנחנו חייבים לפנות לשר החוץ ולשר הפנים להגיע מייד לקשר מיידי עם השגרירים של המדינות הללו, כדי לתאם את כל הפעולות על מנת שלא נוכל לשמוע את כל האינפורמציות האלה.
ניסן סלומיאנסקי
יכול להיות שישנם סינים המפחדים לחזור לסין, מאחר ואולי הם חייבים שם הרבה כסף ולכן הם נותנים פרטים לא נכונים כדי למשוך את העניין?
פאן ג'ינמין
מעט מאוד. יש עובדים סינים שכשהם מגיעים לישראל הם כבר חייבים סכום גדול של כסף, שלוקחת חברת "מנפאוור".
ניסן סלומיאנסקי
בכמה כסף מדובר? שהרי זה בלתי חוקי. אתה מדבר על החברות הישראליות, או החברות בסין? כי שמענו פעם שיש כאלה שמביאים אותם וכבר בסין הם מתחייבים על סדר גודל של 70 משכורות שהם צריכים לשלם, שזה בין 5,000 ל- 10,000 דולר, שהם מתחייבים עוד בסין ומבטיחים להם פה הרבה דברים שלא מתקיימים, והעובדים הסינים מפחדים לחזור לסין, כי אין להם מה להחזיר ואז יתכן, שבעת המעצר הם חוששים לתת את פרטיהם הנכונים וכד'.
פאן ג'ינמין
את העובדים האלה מחזירים לסין כנגד רצונם, בשיתוף המשטרה.
ג'ון נוייקה
It’s a pity that the Vice Minister just left because frankly speaking I have the right to mantion something in the legal framework, because the situation of the Romanian workers having a legal status in Israel is not regulated, unfortunatly, through a governmental agreemant to provide a proper juridical basis to protect the rights and to specify their duties.

The respecting matter has been raised by our Prime Minister, during his official visit in July 2001, and also by the Labor Minister and the Interior Minister.

We have been particulary interested, and maybe you can give us some assistance, to have intergovernmental agreemant or social security on sending Romanian workers to carry our temporery working activities in Israel and more then that, an intergovernmental agreemant in a mission that gets them back in the country in a very short time. So far, they’re no such agreemants in place. If you like to, I can even provide a copy of the respected document, because we have something like that with a lot of European countries and it works. We can provide a copy of that to the Foreign Affairs, and so far nothing.

What is the great asvantage of that? If you are deporting somebody, you got certain expenses anyhow. On the other hand, on that basis, when having the respective person back home, we can take also some measurs and some steps against him.
ניסן סלומיאנסקי
אני מניח שחלק גדול מהם הלא חוקיים מגיע כתיירים, ואז ההסכם לא רלוונטי והם נשארים פה ומי יודע איפה הם, כל עוד לא תופסים אותם.
יורי שטרן
זה לא שייך, בהסכם אתה יכול לפעול גם נגד מי שנמצא פה באופן בלתי חוקי, גם אם הוא נכנס באופן בלתי חוקי. קיימת התראה בכך, מאחר ואדם יודע שבמידה והוא נתפס על שהות בלתי חוקית, לא רק שהוא יגורש ממדינת ישראל אלא גם אצלו בבית יחכו לו צרות, אבל כל זאת מחייב הסכם.
ג'ון נוייקה
The problem is not to issue them the traveling documents, we are doing it and doing it quickly, we’ve got to consider the whole cycle from the very moment when the respective person is caught untill the moment of his departure.
The procedure is as follows
After being arrested and put into prison, the Israeli Authorities provide us a list with the names and certain applications for the “Lesse Passe”.
יורי שטרן
They are doing that?
ג'ון נוייקה
The Emigration police do that in the prison.
יורי שטרן
The Moldavian Ambassador told here, that there is no clear rule about informing the embassies about those people who are arrested.
ג'ון נוייקה
It’s just a matter of normal communication with those detention centrals. They provide us the list, but the problem is that the list reaches our embassy only one or two weeks after having the rescpactive person arrested.

When these people arrive to Israel, they use to have passporsts. They came legaly but remaind here illegaly. Some of the “kablans” seize them and even that is illegal, they can face certain consequences even in court. When they realized that, some of the “kablans” took the pasports and brought them to the embassy. So if somebody is caught and in prison, we double-check the list and if there is a valid pasport at the embassy, there’s no problem we provide it. If not, we have to issue that so-called “Lesse Passe”.

For take one, we take the the list and the application forms received from the Emigration department, and convey them to our authorities back home to double-check that. According to our low, the respective checking has to last for ten days maximum, becouse the respective persons need to have proper identifications, also from the security point of view etc’. What actualy happens, in practice, we issue them in three or four days after receiving the Ok from our people back home.

Then you have the respective “Lesse Passe”, so there is no longer a problem of having traveling documents, but you convey them to the outhorities so they could give them to the people who are about to leave. In the meantime, You may have some other problems, so the usual procedure is to process the details at the embassy three or four days after having the green-light from our people back home.
ניסן סלומיאנסקי
This can take at-least 10 days or less then this?
ג'ון נוייקה
It takes one or two weeks untill we get the list with the names from prison, then it takes no more then ten days to get answer from Romnia. If we get the respective all right, we have no problem to issue the “Lesse Passe” right away.

We have some problems in counter, because some cases unlike these are not typical. The people of Romanian origin, who are illegal in Israel are beeng held in four centers, in Nazareth, Ramla, Beer-Sheva, and Haderah for weman. Usually the police is observing the procedure but some of the policemen sometime take some brutal actions and aggress them, and sometimes even tie them up by their hands and legs with chains.

Some workers, if use deportation, they have to recuperate some funds from former employers, maby they don’t recognize that they may face a found of about 12,000$. Others have trials that are still pending for the payment of salaries, sometimes up to 15,000$. Or maby for the medical treatment following work or traffic accidents. So these workers got to remain in prison, until the respactive case is solved.

Sometimes they have the “lesse passe” and al traveling documants, but they remain in prison because the Israeli authorities don’t have available seats on the airlines, specially during summer season, between July and September.

More then that, they have a certain quota that they can take on board: El-Al takes only 3 – 5 such prisoners who are deported. Romanian Airlines up to 10, but they got olso some security resons to take into acount.

Some workers on the other hand, refuse to have documents considering that they might have the respective passport at their residence but not having the possibility to pick it up, and the same for their personal belongings.

The main reasons for the evantual delay of the departure, would be the delay on the receiving the applications for travel documents at the embassy, the airline tickets have to be issued by the Israeli authorities and to be actualy put on board.

You might have another problem regarding the identity of the persons, you have to double-check them because sometimes they provide false names. If you can’t identify a person, then he will stay in prison for what ever it takes.

My colleagues from the embassy, are paying regular visits every one or two weeks to the detantion centers which we mantioned before, just to know whats going on there. Another thing, which is most important, we issue the travel documents as soon as possible. We are also in touch with the lowyers that are appointed by the workers or the employers in order to settle the respactive financial matters.

I assure you, there is no actual reason to be concern about issuing the “lesse passe” in short time. As I told you in the begining, maybe the best answers to these questions will be to have that agreemant.

We also highly appreciate from your side or your authorities, to have embassies informed in the future about any new regulations appearing, regarding the foreign workers, because as you can see we are in the same boat. We got to work it out, in order to process the respactive matters quickly and smoothly. Be sure that from our end, we are doing the best.
אמיר טנא
האנשים כאן דיברו על החזקה במעצר במשך 3 או 4 שבועות, ואנחנו יודעים על מקרים של חודש או חודשיים ואפילו יותר. מדינת ישראל מחזיקה בבתי מעצר אנשים שלמעשה כפי שנאמר כאן, הם לא פושעים והם לא עבריינים ובכל זאת מחזיקים אותם במשך תקופות מאוד ארוכות. בחוק הכניסה לישראל, לפי דברי ההסבר לחוק, מי שיושב במעצר מעל 60 יום יש לשחרר אותו ואת זה גם קבע בית המשפט בפסק דין מדצמבר.
היו"ר רן כהן
זה לא הנושא שלנו היום. היום אנו דנים בנושא, כיצד להגיע לשיתוף פעולה בין משרדי הממשלה לבין השגרירויות, כדי להגיע לשחרור העצורים כמה שיותר מהר.
יורי שטרן
אני חושב שהישיבה היום היא חשובה, אם קראתם את ההמלצות שאישרתי לאחר סיום תפקידי, אחת מהן היתה שאנחנו חייבים ללכת על הסכמים עם המדינות. משרד החוץ מתנגד לכך, אף פעם לא הביע שום נכונות ולדבריו אין דוגמא לכך, וזה דבר שאינו נכון, קיבלתי משגרירות רומניה את הדוגמא של ההסכם שלהם הקיים עם איטליה, הבאתי זאת למשרד החוץ אבל לא קיבלתי ממנו שום תגובה. זה צריך להיות הקו, ואנחנו באמת חייבים ללחוץ לכיוון הזה.

אני גם מתנגד לכל המדיניות הזאת של הגירוש, אני חושב שזה בזבוז כספי ציבור. אם 1,000 מעסיקים ישראלים ישבו בכלא, זה יפתור את הבעיה הרבה יותר טוב מאשר אם 5,000 עובדים זרים יגורשו בכל חודש. זוהי בושה וחרפה למדינת ישראל, שהלכנו לכיוון הזה.

מבחינה אופרטיבית, אני חושב שחייב להיות נוהל שלפיו משטרת ההגירה תתחייב תוך יום ליידע את השגרירות הרלבנטית על מעצרו של כל עובד זר, אלא אם כן אין פרטים המעידים מאיזו מדינה הוא. אבל גם אם אין עליו מסמכים והוא אומר שהוא ממולדובה או כל מדינה אחרת, צריך ליידע את השגרירות.

אין שום בעיה לגבי האנשים המגיעים כחוק, ובד"כ למשל הרומנים והסינים מגיעים באופן חוקי רק שאח"כ הם נשארים מעבר לתקופה. אין שום בעיה שבכניסה שלהם לישראל, כאשר רושמים אותם בנקודת ביקורת הגבולות, שייקחו מהם צילום מהתעודה המזהה, כך שלכל אחד הנכנס לישראל כעובד תהיה תעודה מזהה.

יש דבר שהוא לא ייסלח, וזו העובדה שמשאירים במעצר אנשים במשך שבוע או שבועיים, עד שהנושא מגיע לשגרירות. יותר מכך, העניין הזה שהם לא בודקים את התעודות שיש ברשות האנשים האלה.
חישוב פשוט שעשיתי
ישיבה בכלא עולה בערך 1,000 ₪ ליום, 300 דרכונים שהחזירו לסין, שזה עיכוב של לפחות חודש ימים, סה"כ 8 מיליון שקלים שמדינת ישראל שילמה כך סתם, ואותו הדבר עם מולדובה.

אני מבקש מהיו"ר רן כהן, לדרוש לפי הדוגמאות האלה את התגובה ולהעביר את החומר למבקר המדינה, כי לא יתכן מצב כזה. באיזה שהוא שלב, אם יבואו משטרת ההגירה ומשרד הפנים ויבקשו תקציב נוסף לשנה הבאה, אני רוצה שיהיו לנו את הנתונים האלה כדי שנוכל לשים אותם לפניהם.

מעסיק שלא משלם משכורת, ובגלל זה מדינת ישראל מחזיקה בכלא את העובדים ובכך נגרמים נזקים לכולם, אז שהמעסיק ישלם לפחות על אותה שהות בכלא אשר נגרמה בגלל העיכוב הזה, וזאת בנוסף לתשלום המשכורת לעובד.
היו"ר רן כהן
אני מקבל את כל ההמלצות של ח"כ יורי שטרן.

אנחנו נפנה כועדה לשר החוץ סילבן שלום ולשר הפנים אברהם פורז, בדרישה שיהיה תיאום מלא, שהם יזמינו אתכם אליהם כדי שיהיה תיאום מלא ומוחלט ביניכם לבין משרד החוץ ומשרד הפנים לגבי הסוגייה הזאת.

אני מבטיח לכם, אנחנו נבדוק את כל הנושאים שקיבלנו מכם באופן פרטני.

אני גם מבטיח לכם, אנחנו התחלנו את הישיבה הזאת כי אנחנו רוצים לשמור על זכויות האדם ועל כבודם של תושבי ארצותיכם והעובדים הזרים, אנחנו נמשיך לעשות את זה כך שירגישו כבני אדם בעלי זכויות כשהם בישראל, גם כשהם במעצר ובודאי גם כשהם לא במעצר.

אני מודה לכולכם.


הישיבה ננעלה בשעה 12:45

קוד המקור של הנתונים