ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 27/08/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/7081



8
ועדת החינוך והתרבות
27.8.2003

פרוטוקולים/ועדת חינוך/7081
ירושלים, י' באלול, תשס"ג
7 בספטמבר, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 73
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
מיום רביעי כ"ט באב התשס"ג (27.8.2003) בשעה 12:30
סדר היום
טקס פתיחת שנת הלימודים תשס"ד.
נכחו
חברי הוועדה: אילן שלגי - היו"ר
מרינה סולודקין
גילה פינקלשטיין
מוזמנים
לימור לבנת - שרת החינוך, התרבות והספורט
רונית תירוש - מנכ"לית משרד החינוך והתרבות
צבי הנדל - סגן שרת-החינוך והתרבות
יוסי וסרמן - מזכ"ל הסתדרות המורים
רן ארז - יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים
ארז פרנקל - יו"ר ארגון ההורים הארצי
שירין גבאי - יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית
נציגי מועצת התלמידים הארצית
מוזמנים נוספים
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
שרון רפאלי


טקס פתיחת שנת הלימודים תשס"ד
מנחה
שרת-החינוך הגברת לימור לבנת, יושב-ראש ועדת החינוך והתרבות חבר-הכנסת אילן שלגי, חברי-כנסת נכבדים, מנכ"לית משרד החינוך הגברת רונית תירוש, סמנכ"ל המשרד ומנהל מנהל חברה ונוער מר אברהם עודד-כהן, יושב-ראש הסתדרות המורים מר יוסף וסרמן, יושב-ראש ארגון המורים מר רן ארז, יושב-ראש ועדת החינוך במרכז השלטון המקומי יעקב אגמון, ראשי אגפים, מנהלי מחוזות, מפקחים, מנהלי מחלקות ומנחים במשרד החינוך, יושב-ראש ארגון ההורים הארצי מר ארז פרנקל, יושבת-ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית שירין גבאי, תלמידי הגנים, חבריי בני הנוער ונציגי מועצות התלמידים והנוער.

צהריים טובים וברוכים הבאים לטקס פתיחת שנת הלימודים תשס"ד. נפתח בנגינה של גני ממלכתי דתי נתניה.

(קטע נגינה)
מנחה
תודה לילדי הגנים ולגברת חוה ביגר, מפקחת השתלמויות לגיל הרך. נמשיך במחרוזת ריקודים של אשכול גנים רמת-גן.

(קטע ריקוד)
מנחה
תודה לרוקדים. ראשון המברכים ראש ועדת החינוך בכנסת ומארח אירוע פתיחת שנת הלימודים, חבר-הכנסת אילן שלגי.
היו"ר אילן שלגי
גברתי שרת החינוך והתרבות חברת-הכנסת לימור לבנת, ידידי סגן השרה חבר-הכנסת צבי הנדל, חברי-כנסת חברי ועדת החינוך ואחרים, מנכ"לית משרד החינוך והתרבות הגברת רונית תירוש, יושב-ראש הסתדרות המורים מר יוסי וסרמן, יושב ארגון ההורים הארצי מר ארז פרנקל, נציגי מועצת התלמידים, תלמידים וכאלה שבקרוב יהיו תלמידים – ראינו פה גם ילדי גן.

אנו כאן היום בטקס חגיגי ומרגש, והמופע המקסים של ילדי הגן בהחלט הכניס אותו לתוך אווירה מאוד חגיגית ומרגשת. ברצוני לברך את התלמידים, את המורים, את ההורים, שתהיה לנו שנת לימודים מוצלחת שתיפתח במועדה. אתם, התלמידים, העתיד שלנו; בכם החוסן הלאומי שלנו, אתם התשתיות שלנו, ובכם אנחנו צריכים כולנו להשקיע.

אני מבקש מכאן היום לקרוא למורי ישראל לא לשבות בימים אלה. אלה ימים לא קלים למדינת ישראל. ברחובותינו שוב ושוב נרצחים בפיגועי טרור; התכנית הכלכלית מקשה על כולנו, ויש מגזרים שנפגעו קשה מאוד מהתכנית הזו, כולל מורים. כאשר יש מקום לתקן, נתקן, אבל זו לא העת לשביתות בימים כאלה משמחים וחשובים כמו תחילת שנת הלימודים.
מרינה סולודקין
נכון מאוד.
היו"ר אילן שלגי
אני מבקש לקרוא להורים: התייחסו ללימודים של הילדים שלכם ברצינות ותהיו בתמונה; ראו מה קורה בבית-הספר, ראו אם הילד מכין שיעורים, ראו אם הילד לא מעורב חלילה אחרי שעות הלימודים בפעילות שאיננה לרוחכם. יש לפעמים הורים שרואים בבית-הספר "בייביסיטר", וחשוב מאוד שכולנו נבין שבית-הספר זו המסגרת החשובה שבידיה אנחנו מפקידים את הילדים שלנו כדי שיגדלו להיות אזרחים תורמים ושותפים בחברה הישראלית.

אני מברך את משרד החינוך והתרבות על יוזמות חדשות שהוא נקט לאחרונה. המשיכו ביישום תכנית הליבה, יישום דו"ח שושני, מבחן המיצ"ב והחלת תכנית הליבה על כל המגזרים.

אל התלמידים אני פונה שוב ואומר: קחו את הלימודים ברצינות. הלימודים הם כעת המשימה החשובה שלכם. הקייטנות נגמרו, החיים זה לא קייטנה, בית-הספר זה לא קייטנה. אנחנו צריכים כולנו להתקדם, אנחנו רוצים שמערכת החינוך הישראלית תחזור להיות מן המובילות בעולם. תודה רבה ושנת לימודים טובה.
מנחה
נציג מרכז השלטון המקומי, מר יעקב אגמון, מוזמן לברך.
יעקב אגמון
בשם יושב-ראש המרכז השלטון המקומי, בשם כל הרשויות בישראל שותפים לכל אחד מכם במעשה החינוכי יום-יום, אנחנו מברכים את כל הקהל ואת כל מי שעושה במלאכה החינוכית שתהיה זו שנת לימודים הרבה יותר טובה. נשים לרגע את המחלוקות בצד, נתרכז ב- 31באוגוסט ונחשוב על שנת הלימודים הבאה שיש בה כל-כך הרבה עבודה. ברכות ואיחולים. תודה רבה.
מנחה
תודה. ולאתנחתא, להקת הנוער הייצוגית של העיר בת-ים במחרוזת שירי נעמי שמר.


(קטע שירה וריקוד)
מנחה
תודה ללהקת "קול הים", להקת הנוער הייצוגית של העיר בת-ים. תודה לשלום סיטו המנהל המוסיקלי ומעבד שירי הלהקה ולמנהלת הלהקה, הגברת שלי בכר.

מזכיר הסתדרות המורים, מר יוסף וסרמן מוזמן לשאת את דברו.
יוסף וסרמן
גברתי שרת-החינוך הגברת לימור לבנת, מר צבי הנדל סגן השרה, חבר-הכנסת שלגי יושב-ראש ועדת החינוך המארח, הגברת רונית תירוש מנכ"לית המשרד, ידידיי בכירי משרד החינוך: מר מנחם כהן, עדי הרשקוביץ, שמחה שניאור, לאה רוזנברג, עודד כהן, שמעון הראל, מנהלות המחוזות ומנהלי המחוזות, ציון שבת, כל הידידים הטובים. ידידיי, חברי הנהלת הסתדרות המורים: עפרה דונסקי, מוטי סמט, יעקב אגמון, ידידי רן ארז, ידידי ארז פרנקל ובייחוד ברכה מיוחדת לילדים הקטנים, ילדי הגיל הרך ולמורות שלהם. פשוט חזרתי אחורנית מספר שנים לבית-ספרי כמנהל בית-ספר 30 שנה, ולא יכולתי שלא לחזור ולהתלהב מחדש לראות את הילדים הקטנים כשהם מופיעים בצורה כל-כך מלבבת. ברכות למורות, ברכות לילדים, ברכות למנהלת הגיל הרך במשרד החינוך שנמצאת כאן, ברכות ללהקת הזמר מבת-ים, ברכות לכולכם.

אני רוצה להיות איש בשורה היום. אני לא איש מדון, אני לא איש שמחפש להשבית את ילדי ישראל ולהשבית שמחה מילדי ישראל ומהוריהם. פשוט, פגעו פגיעה קשה מאוד ממשלת ישראל; משרד החינוך פגע פגיעה קשה מאוד במורי ישראל. ילדים, הורים, חברים, אני מייצג קבוצה של אנשים, 113 אלף חברים שהם בין האנשים החשובים בכל מדינה מתוקנת – מורי ישראל, מחנכי ישראל. אני אומר לכם בצער גם בצהריים חגיגיים כמו היום: מדינת ישראל עכשיו ובעבר לא התייחסה כיאות לקבוצה מיוחדת זו של מחנכים שמוכנים לתרום את כולה למען עם ישראל, ילדי ישראל בעבר, בהווה ובטח גם בעתיד. אנחנו מבקשים להיות שותפים למשרד החינוך בשיפור מעמד המורה, בשינוי גישה ויחס למערכת החינוך; לשים את מערכת החינוך בראש סולם העדיפויות הלאומי; אנחנו שותפים מלאים ומושיטים יד של שותפות נאמנה לשרת-החינוך; היא יודעת לעשות זאת, היא יכולה לעשות זאת, אנחנו איתה בעשייה הזאת.

באשר למחלוקת העכשיוית שמונעת פתיחה חגיגית – לא רק שגרתית, אלא חגיגית עם אור בעיניים, עם שמחה של שנת הלימודים. הסתכלנו על הילדים הקטנים; זה עתידנו, עתיד כולנו. אנחנו רוצים לפתוח את שנת הלימודים בחגיגיות ובשמחה, ולכן אנחנו מוותרים על מה שמגיע לנו כאיגוד מקצועי שמגן על 7000 חבריו שרוצים לקזז משכרם בין 10%-20%. אנחנו מקבלים את הצעתו של יושב-ראש ועדת החינוך. אנחנו מוכנים לוועדה ציבורית בראשות שופט שנבוא בפניה, נציג את עמדתנו בפניה, ואני בטוח במאה אחוזים שאנחנו צודקים. הוועדה הזאת תוך שבוע עד שבועיים תחליט האם אנחנו צודקים בכך שאנחנו מגינים על 7000 באזורי תמריצים ב' או שהממשלה ומשרד החינוך צודקים בהחלטתם. אנחנו קוראים לממשלה, למשרד החינוך: בואו נלך לוועדה הציבורית הזו בראשות שופט 3 חברי ועדה, נמנה עוד שני חברים בהסכמה, ונפתח את שנת הלימודים בחגיגיות.

אני מאחל לכם שנה טובה, שנת ביטחון, הצלחה לכולם.
מנחה
תודה. אני מזמינה את יושב-ראש ארגון המורים, מר רן ארז.
רן ארז
גברתי שרת-החינוך, כבוד יושב-ראש ועדת החינוך של הכנסת, מנכ"לית המשרד, סגן השרה צבי הנדל, חברי-כנסת, מנהלי מחוזות, בכירי משרד החינוך, ידידיי, עמיתיי להנהלת ארגון המורים, ידידי יוסי וסרמן ומר פרנקל, כולכם וכל המכובדים. אני מצטער אם שכחתי מישהו או שלא ראיתי.

כולנו מסכימים שהחינוך וההשקעה במשאב האנושי זו ההשקעה הכי כדאית בכל מדינה, ובפרט במדינת-ישראל. פיתוח המשאב האנושי, פיתוח הנוער זה למעשה עתיד המדינה. אתם שיושבים כאן, תלמידים יקרים, אתם עתיד המדינה, וכולנו צריכים לדעת שאם אין לנו עתיד יהיה לנו קשה להחזיק מעמד בהווה. העתיד, התקווה היא זו שנותנת לנו את הכוח להחזיק מעמד בהווה במצב הקשה שלנו. לכן עינינו נשואות אליכם, והמאמצים שאנחנו עושים הם כדי לקדם אתכם לצורך חיזוק ותפארת מדינת-ישראל. אני מברך אתכם בשנה טובה, בשנה פורייה שבה אתם תצליחו לקדם את עצמכם עוד ועוד לקראת העתיד הזה.
מנחה
יושב-ראש ארגון ההורים הארצי, מר ארז פרנקל, מוזמן לשאת את דברו.
ארז פרנקל
צהריים טובים. גברתי שרת החינוך חברת-הכנסת לימור לבנת, חבר-הכנסת אילן שלגי יושב-ראש ועדת החינוך, סגן השרה צבי הנדל, חברי-כנסת, ידידיי מארגוני המורים: יוסי וסרמן, רן ארז; מנכ"לית משרד החינוך, בכירי משרד החינוך; והכי חשוב: נמצאת כאן שירין גבאי שנבחרה. פגשתי אותה בוועדה, היא סיפרה לי שהיא באה מנהריה. אני רוצה לאחל לך להמשיך את המסורת הברוכה של רביד וקובי צורף. מגיעות לך הרבה מחיאות כפיים.

פתיחת שנת הלימודים הינה אירוע חגיגי. שמענו לפני דקות מספר את ידידנו יוסי וסרמן מכריז ששנת הלימודים תיפתח בחגיגיות. לכן אני מצטרף לברכות; אני רוצה לומר גם לכל ההורים שכל בעיות האבטחה שחששנו מהן, גם הגיעו לפתרונן, וילדינו יוכלו ללכת בבטחה ללמוד בבית-הספר ללא חשש לביטחונם. לכן אני רוצה לאחל לכולנו שנת לימודים פורייה ומוצלחת. תודה רבה.
מנחה
ושוב להקת הנוער של בת-ים במחרוזת "חפש אותי" של נעמי שמר.

(קטע שירה וריקוד)
מנחה
תודה ללהקה. ועכשיו, דברי יושבת-ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית שירין גבאי.
שירין גבאי
צהריים טובים. כבוד שרת-החינוך הגברת לימור לבנת, סגן השרה חבר-הכנסת צבי הנדל, יושב-ראש ועדת החינוך של הכנסת אילן שלגי, חברי-כנסת, מנכ"לית משרד החינוך הגברת רונית תירוש, סמנכ"ל משרד החינוך ומנהל מנהל חברה ונוער מר אברהם עודד-כהן, סמנכ"לים, מנהלי מחוזות, מפקחי משרד החינוך, נציגי ארגוני המורים, יושב-ראש ארגון ההורים הארצי וחבריי בני-הנוער, נציגי מועצות התלמידים והנוער. צהריים טובים וברוכים הבאים לטקס פתיחת שנת הלימודים תשס"ד.

אני מברכת את תלמידי כיתות א', צעירי התלמידים, ברוך בואכם למערכת החינוך, עלו והצליחו, ואנחנו נסייע לכם. לחבריי, תלמידי כיתות י"ב, איחולי הצלחה בבחינות הבגרות ובהמשך בשירות משמעותי בצה"ל.

שנת הלימודים נפתחת השנה ביום א' 31 באוגוסט, ג' אלול. אני פונה בשם כל ילדי ישראל, ארגוני המורים להורים ולרשויות המקומיות, אל תשביתו את שמחתנו! פיתחו את שנת הלימודים, ונדחה את המחלוקות לאחר החגים.

בחודש האחרון ידעה ישראל פיגועים רבים, והנורא שבהם שהתרחש בירושלים, בו נרצחו פעוטות, ילדים ובני-נוער. אותם יקרים לא יזכו לפתוח עמנו את שנת הלימודים החדשה. מבמה זו אני מוסרת את תנחומינו למשפחות השכולות, מחזקת את ידי הפצועים ומאחלת להם החלמה שלמה. מי ייתן ועם ישראל לא יידע עוד צער. חזק ואמץ!
ישראל חווה מצבים קשים
פיגועים, חוסר יציבות כלכלית, אבטלה ועוני, פערים חברתיים ותופעות של סמים ואלימות. זו העת שעלינו, בני-הנוער מוטלת החובה להיות שותפים להעלאת המורל של אזרחי ישראל. דווקא העת הזו היא העת לאהוב, כי מי שמעביר מאיר. לפני כשלושה חודשים הכרזנו, נציגי מועצות התלמידים והנוער כי הנוער לוקח אחריות. במעמד זה אני חוזרת על הקריאה ומבקשת מבני-הנוער לפעול מתוך אחריות לאומית, לתרום, לשנות, לנהוג בכבוד ובסובלנות, להתנדב. לא לעמוד מנגד ולוותר, אלא לחבור לעושים; בואו נשמש דוגמה, אנו הצעירים והמבוגרים כאחד, ונפעל. רק על-ידי עשייה נוכיח שאפשר ונביא לשינוי. אנו יכולים להשפיע על אופי החברה, יכולים להוביל את מהפכת ההתנדבות בקריאה להעביר את זה הלאה; נהיה שגרירים של רצון טוב ונשמור על שמה של ישראל בארץ ובעולם בכבוד; נפעל לצמצום פערים, נעזור לשכבות החלשות, לנפגעי הטרור, לחולים ולחברינו הרבים המצויים מתחת לקו העוני; נפעל במרץ לצמצום נגע הסמים, השתייה והאלימות; הגיע הזמן לקחת אחריות! חבריי בני-הנוער, בואו נגרום לכך שתהיה זו השנה הכי טובה באמת. שנה טובה ומבורכת!
מנחה
השנה עומד טקס פתיחת שנת הלימודים בסימן גני הילדים. אני מזמינה את נציגי גני הילדים לברך ולהגיש פרח לשרת-החינוך. אני מזמינה את שרת החינוך.


(הגשת פרח לשרת-החינוך)
שרת החינוך, התרבות והספורט לימור לבנת
לפני שאתחיל בברכות אומר שכל הפסלים שהיו כאן בכניסה נעשו בידי ילדי הגנים. גם הפרח המקסים הזה שהכינו כאן לי, ואנחנו ניקח אותו אלינו. תודה רבה לכל ילדי הגנים. האמת היא שאחריהם כל מה שאנחנו הגדולים אומרים קצת קטן.
ברכה ארג'ואני
(האמהות החד-הוריות)

סליחה, גברתי השרה, את השרה הכי חזקה בממשלה---
קריאות
---
שרת החינוך, התרבות והספורט לימור לבנת
סליחה.

סגני, חבר-הכנסת צבי הנדל.

אולי כשהעיתונאים יחזרו מהדרמה הקטנה הזו אני אתחיל בברכות.

סגני, סגן השר חבר-הכנסת צבי הנדל, יושב-ראש ועדת החינוך של הכנסת חבר-הכנסת אילן שלגי, חברי-כנסת – ראיתי כאן את חברת-הכנסת מרינה סולודקין, אני לא בטוחה שראיתי עוד חברי-כנסת, אבל אם ישנם כאן באולם. מנכ"לית משרד החינוך והספורט רונית תירוש, מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן, יושב-ראש ארגון המורים רן ארז, יושב-ראש ארגון ההורים הארצי ארז פרנקל, נציג מרכז השלטון המקומי יעקב אגמון, יושבת-ראש מועצת התלמידים שירין גבאי. היא באמת נהדרת, ואני רוצה לספר לכם שכבר היו לנו כמה הזדמנויות לשבת יחד בישיבות עבודה במשרד, ומאוד התרשמנו, היום הייתה הזדמנות לעוד רבים כאן להתרשם מהיכולות של שירין. באמת יישר כוח גדול! סמנכ"לים, מנהלי מחוזות, ראשי מנהלים, ראשי אגפים במשרד החינוך. יושבת כאן צמרת משרד החינוך, אנשים שעושים במלאכה בכל שנת הלימודים לילות כימים ועובדים רק בשביל שמערכת החינוך תוכל לעבוד, להשתפר, לפעול ולהגיע להישגים. אני רוצה בהזדמנות זו לברך גם את כולכם. מפקחים, מנהלים, מורים, גננות, אבל בעיקר – התלמידים: החל בקטנים שראינו כאן, ילדי הגנים שהיו כל-כך מרגשים וכלה בבני-הנוער, חברי מועצת התלמידים הארצית ובני-נוער, תלמידים בחטיבות עליונות, בבתי-הספר היסודיים, תלמידי י"ב.

אני רוצה לבשר כאן שהחל מהיום באתר האינטרנט של משרד החינוך תוכלו למצוא את תוצאות בחינות הבגרות שהיו בקיץ; עוד לא מועדי ב', רק הבחינות הרגילות שהיו בקיץ. אני לא יודעת לתת לכל אחד מכם אישית את התוצאה שלו, אבל תוכלו אחר-כך למצוא את התוצאות של הבגרויות.

ובכן, בני-הנוער וילדי הגן, כל המשתתפים שנמצאים כאן היום בפתיחה החגיגית של שנת הלימודים של תשס"ד. אני שומעת צעקות מבחוץ, אני לא אמנע מלומר כאן שמשרד החינוך לא אחראי על החד-הוריות ולא על רבות מאוד מן הבעיות בחברה הישראלית---
קריאות
----
שרת החינוך, התרבות והספורט לימור לבנת
אבל משרד החינוך דאג לזה שכל ילדי המפגינות החד-הוריות שנמצאות בקריית הממשלה ילמדו בשנת הלימודים הזאת במסגרת מנח"י בירושלים. כל הילדים ילמדו כאן בירושלים, ולזה דאגו משרד החינוך ומנהל החינוך בירושלים.
קריאות
---
שרת החינוך, התרבות והספורט לימור לבנת
אני אבקש מהסדרנים---

הימים הם קשים מאוד, אבל יום פתיחת שנת הלימודים הוא יום של חג. אני יודעת שזה מעורר מהומה. זאת אגב, אולי ההדגמה החיה לכך שכל מגזרי המשק נפגעו, לא רק אותם 7000 מורים, מר וסרמן, שעליהם אתה מדבר. כל מגזרי המשק נפגעו! לכן חובה עלינו דווקא בעצם הימים הקשים האלה, הלא פשוטים האלה, ערב פתיחת שנת הלימודים תשס"ד – שהיא אולי פתיחת שנת הלימודים הקשה ביותר שידענו משום שעכשיו באים לידי ביטוי כל הבעיות, הקיצוצים שנעשו בשנתיים האחרונות, לרבות התכנית הכלכלית האחרונה; ועכשיו אנחנו בעצם צריכים להתמודד עם כל הקשיים וכל הבעיות. לכן אני מציעה שנעסוק היום בכל זאת בכמה מילים של יום של חג.

שמחתי, מר וסרמן, לשמוע שהחלטתם לא להשבית את פתיחת שנת הלימודים. אני מברכת אתכם על כך. כל יתר העניינים שעליהם צריך לדבר: כן ועדה, לא ועדה, איזה סוג של ועדה, מה בדיוק יהיה שם, מי בדיוק יהיה שם – על כל אלה נדבר בינינו המבוגרים. אבל הילדים שיילכו ללמוד ביום ראשון – זו החלטה נכונה ונבונה, מר וסרמן, ואני מברכת אותך.

יום פתיחת שנת הלימודים תשס"ד הוא כמו כל יום פתיחה – יום של חג. כמו חגים אחרים הוא נקשר בתודעה הישראלית לעונת שנה מסוימת, למזג אוויר מסוים וגם בהכנות רבות ובטרחה חיובית מיוחדת. גם מי שאינם שותפים פעילים ביום הזה, מי שאינם תלמידים ומחנכים, ואין להם ילדים בגיל בית-ספר, כולם מרגישים משהו מיוחד באוויר. היום 700 אלף ילדים לומדים במערכת החינוך בישראל, לא כולל מערכת ההשכלה הגבוהה, וכולם יילכו ביום ראשון לבית-הספר. יום אחד בשנה מותר וראוי לתת על כך את הדעת ולומר שעצם העניין הזה הוא פשוט נפלא. מי שלא ציני לגמרי מתרגש לפעמים עד דמעות, לפעמים ממש תוך צמרמורת ביום פתיחת הלימודים. אפילו אם לא מאוד, אז התרגשות קטנה ודאי יש לכל אחד שהוא לא ציניקן גמור. אני יכולה לפחות להעיד על עצמי, ואני יודעת שברבים מהנוכחים עברה צמרמורת לראות כאן את הילדים הנהדרים האלה. כל-כך מרבים להשמיץ את מערכת החינוך, את הילדים, את המורים, את כולם. יש לנו בסופו של דבר, מערכת חינוך שמצמיחה יושבת-ראש מועצת תלמידים כמו שירין גבאי; שמצמיחה כאן בני-נוער נהדרים ששרים שירים של ארץ-ישראל, שנמצאים כאן כחלק מההוויה הזו של מדינת-ישראל, וגם ילדים קטנים שלומדים נגינה, שלומדים מוסיקה. אנחנו נדאג ונקפיד שגם בהמשך אנחנו עוד נעמיק גם את לימודי האמנויות, גם את לימודי המוסיקה כמה שיותר כדי לתת העשרה נוספת מעבר לתכנית הליבה.

חז"ל פירשו – כנראה אמרו על הילדים פה היום – "הנצו הרימונים, אלו התינוקות שיושבים ועוסקים בתורה ויושבים שורות-שורות כגרעיני רימונים". יש חיבה גדולה בתיאור הזה, שמחה גדולה באפשרות שיש לקטנים ללמוד ובאפשרות של הקהילה ללמד. לא סתם אנחנו מבינים את המשל הזה עד היום, ולא סתם הוא מדבר אל הלב גם היום. בכל שנה מחדש אנחנו רואים את הילדים הולכים לכיתה א', וכל שנה אני חושבת שאין תמונה שמייצגת טוב יותר את ההכרה שלנו בשוויון ערך האדם. בכל אדם מוטבע הצורך ללמוד, הדחף ללמוד שהוא דחף אנושי עמוק, ואנו מכירים בקיומו אצל כל בני האדם לכל אורך תולדות האנושות. לכל אדם באשר הוא אדם יש זכות שווה לממש את הפוטנציאל שגלום בו. אנחנו מכירים בזכות השווה שיש לכל ילדינו לפתח את היכולות שלהם. התפקיד שלנו כמערכת חינוך הוא לתרגם את הצורך האנושי המשותף הזה ואת הזכות האנושית השווה למציאות שבה יש שוויון סיכויים. אנחנו מכוונים לחברה שבה יכולת הילדים להתפתח לא תוגבל על-ידי איזשהם נתונים שיוכיים; חברה שבה מינו של אדם לא יכתיב את גורלו; חברה שבה רמת ההשכלה של ההורים או רמת ההכנסתם לא יוכלו לשמש לניבוי מקצוע של הצאצאים; חברה שבה מקום מגורים לא ישפיע על מידת ההצלחה בבחינות הבגרות, ושבה לא יהיה עוד מתאם בין עושר ומוצא לבין השכלה אקדמית. זה תפקידה של מערכת החינוך, זה המנדט שלה, וזה החזון שלנו. יש כאלה שאומרים שחזון כזה לעולם לא יתממש, ודאי לא בחברה כל-כך עמוסת בעיות כמו החברה שלנו. אבל אני אומרת שרק אם נחתור, נמשיך ונחתור בעקשנות לעבר החזון אנחנו נוכל להבטיח את עתידנו כחברה. מדינת ישראל זקוקה לכל ההון האנושי שלנו, ואתם בני-הנוער, התלמידים, הילדים, אתם ההון האנושי שלנו. אנחנו זקוקים לכל הכשרונות ולכל הכישורים החבויים היום בילדי בתי-הספר. אנחנו לא יכולים, אחנו לא רוצים, אנחנו לא מוכנים ולא מסכימים לוותר על אף ילד או על אף ילדה ולהשאיר ילד או ילדה מאחור. מדינת-ישראל – אולי יותר מכל מדינת אחרת – לא יכולה להרשות לעצמה בערות; חינוך שמצמצם פערים הוא ביטוי עליון לסולידריות חברתית. חינוך כזה הוא גם תעודת הביטוח הטובה ביותר לקיומה של חברה סולידרית בעתיד. בלי תודעה של סולידריות כזאת אין לחברה עתיד. כשאת אמרת, שירין גבאי, קראת לאחריות לבני-הנוער, קראת להתנדבות לבני-הנוער, זה בדיוק הביטוי העליון של סולידריות חברתית ושל לקיחת אחריות של בני-הנוער, של השותפות של בני-הנוער בתוך המערכת החברתית הזאת. השכלה רחבה לכל, חינוך לכל חייבים להתקיים על-פי הצדק, אבל לא פחות מכך, כפי שאמרתי, הם עבורנו ממש הכרח קיומי.

אנחנו פותחים את שנת הלימודים תשס"ד רחוקים מרחק לא מבוטל מהחזון שציירתי פה בכמה קוים. אנחנו עדיין רחוקים ממנו, רחוקים מידי. אנחנו פותחים שנת לימודים שקוצץ עד כדי קוצר נשימה בהכרה שלא נוכל לתת לילדינו את כל שהיינו רוצים לתת, את כל מה שעלינו לתת להם. אין לנו אופציה להרים ידיים כי כל ויתור בשדה החינוך מחורר חור בעתיד. פתיחת שנת הלימודים הזאת תיעשה, אני מקווה, באחריות, מתוך מנהיגות ובלי לפגוע עוד פגיעה בילדים. עלינו לתרגם את החזון הזה שאותו הזכרתי בכמה קוים למטרה ולעוד מטרה ולהתמקד במטרות האלה שנקבעו. בתנאים הקיימים אנחנו צריכים אפילו להיות ממוקדים יותר מתמיד, וזה מה שאנחנו בדיוק מנסים לעשות במשרד.

אני מאחלת לכולנו שהמציאות של תשס"ד לא תכווץ את החזון שלנו, לא תמחק את החלום שלנו. אנחנו זקוקים לחזון ולחלום השנה במיוחד, בשנים הבאות, ותמיד. שנה טובה!
מנחה
תודה לשרת-החינוך. ושוב להקת הנוער במחרוזת שירי להקת התרנגולים.

(קטע שירה וריקוד)
מנחה
תודה ללהקה. הקהל מתבקש לעמוד לשירת התקווה.




הטקס ננעל בשעה 12:35

קוד המקור של הנתונים