פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/6961



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
23/07/03

פרוטוקולים/ועדת הפנים/6961
ירושלים, ז' באב, תשס"ג
5 באוגוסט, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 58
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום רביעי, כ"ג בתמוז התשס"ג (23 ביולי 2003), שעה 10:30
סדר-היום
קבלת פנים לראשי הערים החדשים.
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן – היו"ר
דוד אזולאי
משה גפני
רן כהן
אילן ליבוביץ
עסאם מח'ול
עמרם מצנע
לאה נס
מוזמנים
אורי לופוליאנסקי - ראש העיר ירושלים
יונה יהב - ראש העיר חיפה
שמחה יוסיפוב = ראש עיריית אור-עקיבא
יוסי נשרי - ראש עיריית קרית אונו
אורי בלום - עוזר ראש העירייה חיפה
איתי גרין - סגן ראש עיריית קרית אונו
אילנית אדואר - עוזרת ראש עיריית קרית אונו
יוסי כוכבי
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
מזל כהן









קבלת פנים לראשי הערים החדשים
היו"ר יורי שטרן
אני פותח את ישיבת הוועדה.

לכבוד לי ולנו לברך ארבעה אנשים דגולים שנבחרו בערים שבהן הבחירות התקיימו לפני המועד הכללי. אנחנו עכשיו בשוונג של כל החקיקה והאיחודים לקראת הבחירות באוקטובר. בינתיים קרה דבר, קודם בקרית אונו ואחר-כך בחיפה, ירושלים ואור עקיבא. נבחרו אנשים חדשים להיות ראשי ערים ואנחנו, כוועדת הפנים, רוצים לקבל אתכם. כאשר ייבחרו עוד עשרות כבר לא נוכל לעשות את החגיגה הזאת. אבל המעטים שנבחרו לפני המועד הכללי מבורכים ואנחנו רוצים לציין את עצם בחירתכם, כל אחד והמשימות שלו. לכן זו הזדמנות בשבילנו להגיד כמה מילים לתחילת הדרך ולאחל לכם את מה שכל אחד מאתנו כחברי כנסת וכאזרחים רוצים לערים שלכם.

חלק מנבחרים אני מכיר טוב. נמצא פה ראש העיר שבה אני גר. יש פה חבר שלי שעבדתי קשה בשביל שייבחר והיום הוא היחידי מיוצאי ברית המועצות שהוא ראש עיר. יש עוד ראש מועצה. אני חושב שהוא גם הראשון בתולדות הקהילה ההררית הקווקזית בעולם שנבחר לראש העיר. בברית המועצות לא היה ראש עיר מיהודי קווקז ולא בארץ. יש פה ציוני דרך רבים. יונה יהב שאתו היינו יחד בכמה מאבקים בכנסת הקודמת וכדומה.

תרשו לי כמנהג העדה שלי להציע לכם קצת לשתות. אני חושב שאין אזרח בישראל שלא מאחל לכם הצלחה, גם אלה שהיו נגדכם בבחירות. בידיים שלכם היום גורלם של תושבים רבים, כל עיר והבעיות שלה, כל עיר והפוטנציאל שלה, והתקוות. יש פה שתי ערים מעורבות ולנו, ככנסת ישראל, חשובה ההצלחה שלכם, היא בעלת משמעות הרבה יותר גדולה מאשר לתושבי העיר בלבד.

לכן, כולנו פה, ללא הבדל בין המפלגות, הסיעות והמוצא, מאחלים הרבה מאוד הצלחה. כוועדת הפנים שעוסקת בעניינים האלה, אנחנו נהיה לעזר, נתמוך בכם ונעשה את המקסימום בשביל לסייע. הצלחתכם-הצלחתנו ולהפך, אני מקווה.
רן כהן
עד עכשיו דאגנו למורשת העבר. ארבעתם מסמלים את הדאגה לעתיד.
היו"ר יורי שטרן
את הדורות הבאים. חבר-הכנסת משה גפני, בבקשה.
משה גפני
אני רוצה לברך את ראשי הערים שנבחרו. אני מקווה שגם הבחירות המוניציפליות הקרובות תהיינה בחירות טובות.

ראשי הערים החדשים עומדים בפני שתי בעיות קשות מאוד שאיתם הם יצטרכו להתמודד מעבר לברכות, שזה כמובן דבר חשוב. חלק מהערים גם נמצאות בדילמה הזאת. הבעיה האחת היא הבעיה הכלכלית הקשה. השלטון המקומי נמצא במשבר מאוד קשה. לראשי הערים תהיה התמודדות לא פשוטה. תדעו לכם, שהיום יש רבים שלא מעיזים להתמודד על ראשות עיר. היום מי שהולך להתמודד לראשות הופך להיות כמעט אידיאליסט. אתה מגיע לקופות ריקות, אתה מגיע למצב בלתי אפשרי, אתה מגיע לתופעה שבעבר היא היתה מצוקה אבל היום היא פשוט קטסטרופה. מעבר לכל הדברים שאמרתי, זאת גם לא ממשלה שמסייעת.

הדבר השני שצריך להתמודד אתו ולא בכל מקום זה בא לידי ביטוי, זה השסע החברתי שראשי הערים צריכים לקחת בחשבון. יש שסע מאוד קשה וחסר תקדים בכנסת, גם שסע בין ערבים ליהודים, אבל בעיקר שסע בתוך החברה היהודית. אני לא ארחיב בעניין הזה.

אחת הברכות שאני באמת מברך מעומק הלב היא שראשי הערים כולם ישכילו, לפחות במקום היישוב שלהם, להכיר את השטח. אם בשטח תצליחו לעשות רגיעה בין חלקי האוכלוסייה, תביאו לאחדות גדולה יותר בין התושבים, ולכם זה הרבה יותר קל, אז זה יקרין כלפי הבניין כאן. כאן המתח הוא גדול על אף שמה שאתם רואים במליאה לא נעשה במסדרונות. אני מציע שתקחו לערים שלכם את מה שנעשה במסדרונות או במזנון או בוועדות ולא מה שנעשה במליאה.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו פה במעמד מיוחד במינו כאשר ראש העיר חיפה לשעבר נמצא אתנו כחבר הכנסת וכחבר הוועדה, וראש העיר חיפה החדש היה חבר כנסת.
עמרם מצנע
יש עוד דבר מפתיע, שאנחנו גם בידידות.
היו"ר יורי שטרן
זה כבר חריג. חבר הכנסת מצנע, בבקשה.
עמרם מצנע
אני רוצה להצטרף לאיחולים לארבעת ראשי הערים: ראש העיר ירושלים, ראש העיר חיפה, ראש העיר קרית אונו וראש העיר אור עקיבא.

כל הציפיות של התושבים מכם, יום אחרי הבחירות מתחילים לקפל שרוולים ולעבוד. אני יכול להגיד לכם מעמדה של ראש עיר לשעבר במשך קרוב לעשר שנים, למרות מה שאמר חבר הכנסת גפני על הקשיים ועל הבעיות, העובדה היא בכל זאת שזהו תפקיד מרתק, זה תפקיד מלא אתגרים, זה אולי אחד התפקידים הבודדים שבו עדיין אפשר לקום בבוקר, לקבל החלטה ולראות בערב איך היא מתרחשת ומתיישמת. האחריות היא טוטלית, היא מקיפה. ואכן אתם נמצאים בתקופה קשה במיוחד.

מה שאני יכול רק זה להציע את עזרתה של ועדת הפנים כי ועדת הפנים, כגורם פרלמנטרי שמפקח על הממשלה, יכולה לעזור הרבה מאוד בכל מיני רעיונות של השלטון המרכזי שעד היום לא מבין מה זה השלטון המקומי ורוב הרעיונות שמעלים הם רעיונות בעייתיים מאוד שאנחנו בוועדה נצטרך לעזור לכם כדי שאתם תוכלו לנהל את הערים שלכם.

כמובן, באופן אישי אני רוצה לאחל לראש עיריית ירושלים, בירת ישראל, בירת העולם - - -
היו"ר יורי שטרן
אבל לא בגירסה של פרס.
עמרם מצנע
היא בירת העולם בכל מקרה ובכל דרך. את הנושאים הפוליטיים בוא נשאיר בצד. האחריות המוטלת על כתפיך היא הרבה מעבר לראש עיר גדולה. אני משוכנע, מהיכרותי האישית אתך, שתעשה את זה כהלכה. עיניים רבות נשואות אליך, ואני מקווה שתמצא את הדרך לייצג את כל הציבור ולהוביל את העיר הזאת קדימה.

אני מוכרח כמובן ברכה אישית ליונה. אני גם תושב העיר, אני גם אוהב את העיר הזאת. היא באמת עיר מופלאה. בכלל שלוש הערים הגדולות במדינת ישראל הן שלוש ערים שכל אחת עומדת בזכות עצמה ושונה. השוני גדול מאוד מאוד. אני לא אשתמש בסיפורים שמספרים על שבירושלים מתפללים, בתל-אביב משחקים ובחיפה עובדים. יש הרבה מאוד אמירות, אבל אין ספק שאלה שלוש ערים מאוד מיוחדות. אני מאחל לך, יונה, את כל ההצלחה שבעולם. הצלחתך היא הצלחת כולנו.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. חבר הכנסת מח'ול.

אגב, היום בדיון בוועדה המשותפת לנושא איחוד הרשויות וצמצום מספר סגני הערים נאמר משפט שלדעתי הוא יכול להיות מוטו של הוועדה שלנו. אנחנו מקבלים מהממשלה כל מיני הצעות מאוד חפוזות, לאחד, לצמצם. יכול להיות שהן נכונות, יכול להיות שהן לא נכונות, אבל הכל בא באופן חפוז במקום לעבוד על רפורמה מקיפה במבנה השלטון המקומי במדינת ישראל. אני מאוד מקווה שנוכל לעסוק בנושא הרציני הזה יחד אתכם כי הוא הכרחי.
עסאם מח'ול
אני רוצה להצטרף לברכות החמות שנאמרו כאן. אני רוצה גם להצטרף לדאגות שהעלה חבר הכנסת גפני לגבי המתח הקיים בין יחסי השלטון המרכזי לשלטון המקומי. אני חושב שכאן יש אינטרס משותף לכל מי שמתיימר לייצג את האינטרס של הציבור הרחב לדאוג שהיחסים האלה יושתתו על חשיבה אמיתית, מעמיקה, שתיקח בחשבון את כל האיזונים שצריך לעשות. אנחנו מדברים על קבוצה של ראשי ערים שכבר נבחרו ואנחנו יכולים לראות בהם בני ברית במאבק ובשינוי שצריך להציג אותו.

אולי אני היחידי כאן שיכול להגיד שאני חש שבישיבה הזאת יש שני ראשי ערים שאת שניהם אני מכבד ומעריך, גם ראש העיר לשעבר מצנע וגם ראש העיר הנוכחי יונה יהב. עם שניהם היה לי הכבוד לקחת חלק בבחירתם.

אני בטוח שגם שאר ראשי הערים יתרמו תרומה חשובה בעבודה שלהם, אבל בשתי הערים המעורבות, הכלל שניסינו לקדם בחיפה הוא שהיות העיר עיר מעורבת זה לא מעמסה ועול עליה אלא זה ערך מוסף. אם נתייחס כך לעיר מעורבת, נוכל לתרום תרומה לא רק ברמה של העיר אלא גם ברמה של הארץ כולה.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. חברת הכנסת דוקטור לאה נס.
לאה נס
אני רוצה להיות שותפה לברכות לכל ראשי הערים. אני הייתי בעבר סגנית ראש מועצה כך שיש סימביוזה. הייתי רוצה להדגיש לאו דווקא את המתחים אלא את שיתוף הפעולה בין הרשות המוניציפלית לכנסת, לממשלה. ראינו היום שיתוף פעולה מלא והרגשה שבעצם זה מקום שאפשר להפיג מתחים ולקיים דברים. אני חושבת שהממשלה מעוניינת לקדם דברים. אתם תחושו את זה במהלך העבודה שלכם.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. חבר הכנסת דוד אזולאי, לשעבר יו"ר הוועדה הזאת וסגן שר הפנים.
דוד אזולאי
אדוני היושב-ראש, קודם כל אני מתנצל על כך שלא השתתפתי בישיבה הקודמת. היה דיון בנושא איחוד רשויות והייתי חייב להשתתף בו.


אני רוצה להצטרף לברכות ולאיחולים של חבריי כאן. צריך לזכור, יום אחרי שראש עיר נבחר הוא שייך לכולם, במיוחד כשאני מסתכל פה על ראשי ערים, לפחות שניים אני מכיר טוב, יונה יהב ואורי לופוליאנסקי. אני בטוח שהם נבחרו לאו דווקא על ידי הציבור האותנטי שלהם אלא ציבור נוסף בחר בהם ולכן זה מחייב יותר.

ידידי יונה יהב, אני זוכר אותך כחבר כנסת מאיר פנים. ידעת לשתף פעולה עם כל הגורמים ואני מאמין שגם כראש העיר לא תקבל הנחיות ותפעל כפי שידעת לעשות בתפקידך כחבר כנסת. אני חושב שבעניין הזה מותר להגיד בצורה חברית, כדאי שתראה איך העניינים מתנהלים בירושלים. אני חושב שהמבין יבין ואין טעם להרחיב בנושא הזה.

אסיים בברכה אחת לכל ראשי הערים שנבחרו, תדעו לכם שהציבור לעולם לא יודע להעריך את מה שעושים. אבל יש ברכה אחת שאנחנו אומרים אותה בשבת: כל העוסקים בצורכי ציבור באמונה הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם. רק הוא יכול לדעת אם אתם עושים מלאכתכם נאמנה. חזקו ואמצו.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. כבוד ראש העיר קרית אונו, בבקשה.
יוסי נשרי
תודה רבה ליושב-ראש הוועדה ותודה לכם, חברי הכנסת ולעמיתיי ראשי הערים שנבחרו. אני הוותיק מתוך השלושה. ב-1 באפריל היה אצלנו סיבוב ראשון ואחר-כך סיבוב שני והיתה לי הזכות להגיע למערכה בסיבוב השני.

אני יכול להגיד כשאני שומע את ההדים פה, אני לוקח את הדברים שנאמרו פה. זה בדיוק המסר האמיתי שאני מרגיש בתוכי, שאני יצאתי להיות שופר של אותם תושבים – סליחה אם אומר מילה שאולי לא כל כך נעימה פה בכנסת – שנמאס להם מהפוליטיקה. הם רוצים יותר עשייה אמיתית, רוצים שהמנהיגים שלהם יתחברו אליהם לבעיות האמיתיות.
משה גפני
אין חבר כנסת אחד שלא אומר את זה. אין פוליטיקאי אחד שלא אומר את זה.
יוסי נשרי
אבל צריך להאמין ולעשות את זה.
עמרם מצנע
בעוד כמה חודשים התושבים יראו גם אותך כפוליטיקאי.
יוסי נשרי
לא. אני שמתי לעצמי קווים ואני יכול להגיד בגאווה, אני לא יודע אם אני ראש עיר ראשון, שנבחר ולא עשה שום הסכם עם אף אחד, עם אף מפלגה מתחילת הדרך ועד סופה.
היו"ר יורי שטרן
ברשימה עצמאית?
יוסי נשרי
ברשימה עצמאית. מתוך 17 מקומות קיבלתי שלושה מקומות. יצרתי קואליציה כמובן אבל לא הבטחתי שום דבר לאף אחד, לא תפקידים ולא סגנות, עד שנגמרה מערכת הבחירות. כשנגמרה מערכת הבחירות ב-15 בחודש ישבתי עם אנשים וקיימנו קואליציה. הקואליציה עובדת והיא תעבוד, אני מקווה, בנאמנות ובמסירות לטובת אותם אנשים שבחרו בנו והביאו אותנו למצב שבו החלטנו לעשות שינוי חשיבתי, תפיסתי, רעיוני. אני מקווה מאוד שבעזרת הוועדה הזאת, שאנחנו זקוקים לה - היום זה יום חגיגי, אני לא אלאה אתכם בכל המספרים - אבל בטח נגיע אליכם בבקשת עזרה בהרבה מאוד דברים שהעיר הזאת נקלעה למצב קשה מאוד כתוצאה מהעבר שעברה. זאת עיר שלמעשה אין לה תשתית תעסוקתית. זאת עיר שהיום היא עיר שינה למעשה. המסים בקרית אונו הם במקום שלישי במדינת ישראל בגובה המסים שלה.
משה גפני
היא עיר עשירה.
יוסי נשרי
היא לא עיר עשירה.
משה גפני
אין בה תעסוקה אולי, אבל היא עיר יפה, עיר עשירה.
יוסי נשרי
היא עיר במצב סוציו-אקונומי מספר 8 אבל יש בה גם הרבה מאוד בעיות. רק אתמול ישבתי עם איש הרווחה ביחס למספרים של שנה שעברה. מספר האנשים שנזקקים כתוצאה מהמצב הכלכלי עלה באחוזים רבים, לצערי הרב. אבל אלה דברים שאנחנו כראשי ערים אמורים להתמודד איתם, ואני מקווה שנקבל את הסיוע מכם בדרכים כאלה ואחרות על מנת שנוכל להתמודד ביעילות ובכנות לטובת התושבים.

אני מודה לכם שוב על ההזמנה ומאחל הצלחה לקולגות שלי.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. ראש העיר אור עקיבא.
שמחה יוסיפוב
קודם כל, בוקר טוב לכולם. אני רוצה להודות ליושב-ראש הוועדה על ההזמנה והיוזמה הברוכה.
משה גפני
וגם על זה שהוא תמך בך.
שמחה יוסיפוב
ועל זה שהוא תמך בי לאורך כל הבחירות.

אני רוצה להודות לעמיתיי ראשי הערים. הבחירות לא היו קלות. הן היו פתאומיות. בהזדמנות זו אני רוצה לאחל לאותם ראשי ערים שנבחרו להיות חברי כנסת. אנחנו רוצים להודות לכם ומחזקים אתכם. אני מקווה שאתם תעזרו לראשי הערים כי עזרתכם חשובה מאוד. מצבנו בערים הוא מצב מאוד קשה, ועם כל הגזירות הכלכליות שיש הרי הכל נופל על הכתפיים של ראשי הערים לטוב ולרע, במיוחד באור עקיבא שעברה כברת דרך מאוד ארוכה. היא שינתה את התדמית השלילית שלה. אור עקיבא היתה ישוב שיקומי והיא עשתה את זה בגדול. עשינו מהפכה חינוכית באור עקיבא. היום באור עקיבא, אפשר לומר, מספר התלמידים שניגשים לבחינות בגרות היום הוא 80%. פעם המספר היה 30%-40%. מספר העוברים את בחינות הבגרות הוא 52%, יותר מהממוצע הארצי.

יחד עם זה. הרי אנחנו שכנים של קיסריה. אתם יודעים שזה לא קל להיות שכנים של עשירים כאשר יש גדר הפרדה.
עסאם מח'ול
לעומת תושבי ג'סר א-זרקא אתה מרגיש טוב.
שמחה יוסיפוב
עם תושבי ג'סר א-זרקא אנחנו חיים בשכנות טובה, אבל הם עושים לנו לפעמים בעיות. אחת הבעיות היתה סגירת החוף. אני כתבתי לכם מכתב.
היו"ר יורי שטרן
הוועדה התערבה בעניין זה.
שמחה יוסיפוב
התחלנו בהפגנות וסיימנו בהפגנות והצלחנו. גם הנשיא לשעבר עזר ויצמן התערב והגענו לאיזה סיכום שתושבי אור עקיבא לא ישלמו. אני חושב שחופי ים צריכים להיות של הציבור הרחב, של כל תושבי מדינת ישראל. צריך להוריד את כל השערים, את כל הגדרות בכל החופים לא רק בחוף קיסריה. אלא בכל החופים. על זה צריכים להילחם חברי הכנסת.

אחד הנושאים החשובים לאור עקיבא זה תחום השיפוט. לא יתכן שאור עקיבא עם 3,000 דונם תהיה למעשה בני ערובה של חברת פיתוח קיסריה. תחום השיפוט של אור עקיבא נמצא למעשה בחברת פיתוח קיסריה ומועצה אזורית חוף כרמל. היום אנחנו מפתחים את צפון אור עקיבא וחלק מצפון אור עקיבא הוא תחום שיפוט של מועצה אזורית חוף הכרמל. כשאני רוצה לשווק דירות או שטחים, אני לא יכול. אני צריך לפנות למועצה האזורית חוף הכרמל. היתה ועדת חקירה שמשרד הפנים מינה בזמנו והיו שלוש חלופות. הוועדה המליצה על חלופה שצריכה להתקבל ופשוט דוחים את זה כאילו אור עקיבא לא שייכת למדינת ישראל. גם כאן אני מבקש מחברי הכנסת לקחת את העניין הזה לתשומת לבכם. היישוב לא יכול להתפתח אם לא נפתור את הבעיה של תחום שיפוט.
עסאם מח'ול
מה מספר התושבים?
שמחה יוסיפוב
20,000 תושבים. אנחנו נמצאים עכשיו בבנייה של השכונה הצפונית. הכל מסביבנו שייך לחברה לפיתוח קיסריה. זו חברה שאין לה מעמד מוניציפלי. בזמנו עזרנו להם לפתח את פארק התעשייה. הרי לאור עקיבא יש מעמד אזור פיתוח ב' לתעשייה. הם השתמשו בנו ואחרי שסיימו את פיתוח פארק התעשייה הם אמרו: לא, זה לא שייך לאור עקיבא, זה שייך רק לקיסריה.
היו"ר יורי שטרן
אלה סוגיות, טוב שאתה מציין אותם ונותן לנו כיוון מסוים. עם קבלת הפנייה הפורמלית בהחלט נדון בזה.
שמחה יוסיפוב
שוב אני רוצה להודות לכולכם וליושב-ראש על ההזמנה.
היו"ר יורי שטרן
כבוד ראש העיר ירושלים, בבקשה.
אורי לופוליאנסקי
תודה רבה. אני מודה ליושב-ראש ועדת הפנים חבר הכנסת יורי שטרן על עצם ההוקרה והברכה. אני שמח להצטרף לידידיי מאור עקיבא, קרית אונו וחיפה.

אני זכיתי לנסות וכדי להתעסק בגוון הכל כך רחב של ירושלים, הייתי צריך להיוולד בחיפה, להיות שם עד גיל 20, לאחר מכן לעבור לתל-אביב לקחת משם את אשתי ולעלות לירושלים.

רק מבחינת ההבנה, ואני לא אלאה אתכם בבעיות של ירושלים, אבל כשמדברים על חיפה, תל-אביב, קרית אונו, אור עקיבא ואולי גם פתח-תקוה, הן עדיין לא ירושלים גם מבחינת ההיקף, השטח. מספר התלמידים שלומדים במוסדות החינוך בירושלים הוא כמספר תושבי חיפה. ירושלים היא עיר מאוד מחונכת.
משה גפני
הגרעון במועצה העיר הוא כמו כל הערים האלה ביחד?
עמרם מצנע
הוא כמו התקציב של כל הערים האלה.
אולי לופוליאנסקי
הוא פחות. על אף שירושלים היא גדולה ורחבה מחיפה ותל-אביב גם יחד, התקציב שלה הוא נמוך בכשליש מהתקציב המשותף.

יש לנו הרבה בעיות. זו עיר מעורבת. למשל, אנחנו צריכים להקים שלוש מערכות נפרדות של חינוך ותרבות, כי כולם מבינים שהנושא התרבותי והחינוכי של המגזר הערבי לא דומה למגזר הממלכתי וצריך שתהיה מערכת נפרדת. אותו דבר לגבי המגזר החרדי, הוא דורש מערכת נפרדת. אבל לא זה המקום להעלות את הבעיות.
היו"ר יורי שטרן
הכי חשוב שכנסת ישראל נמצאת בשטח השיפוט שלך.
אורי לופוליאנסקי
ושקיבלתי את התמיכה של יושב-ראש ועדת הפנים הנוכחי והקודמים. אני באמת שמח על הברכה. אנחנו ידידים עם ראש עיריית חיפה.

אני רוצה להגיד שניים-שלושה משפטים בהמשך לדבריו של הרב גפני. נדמה לי שיש איזושהי התייחסות כנייטיבז כילידים אל מה שקורה בערים. חבר הכנסת מצנע ודאי מכיר ויודע את ההבדלים. אנחנו כראשי ערים יודעים עד כמה גדולות הדרישות מאתנו בחיי היום היום. יש אתגרים נהדרים. כפי שנאמר פה, לפעמים ראש עיר יכול לקבל החלטה כשבערב אתה כבר רואה איזושהי פריצת דרך והתחלת פעולה. זה אתגר נהדר, נפלא ועצום. אבל מאידך אתה יודע שבבוקר השכם מעירים אותך עם בעיות של תושבים שרואים בעירייה את הזרוע שלהם, את האבא והאמא שצריכים לדאוג לכל דבר ועניין שבעצם צריכים להגיע מהממשלה, אם מדובר על רווחה, אם מדובר על חינוך, אם מדובר על בריאות, אם מדובר על כל הנושאים האחרים. רק לסבר את האוזן, עיריית ירושלים משקיעה כ-120 מיליון שקלים מתקציבה להשלמת נושא הרווחה שבעצם הממשלה היתה צריכה לתת. יכול להיות ש-120 מיליון שקלים זה יותר מהתקציב הכולל שלכם, אבל הבעיות הן מאוד קשות.

אני מאוד מבקש ומאוד שמח על הרצון ואני יודע שליושב-ראש ועדת הפנים לשעבר הרב גפני היו כמה וכמה פעולות מאוד חשובות בזמנו, אני עדיין לא הייתי ראש עיר, לגבי הנושאים העירוניים. אני מקווה שהיושב-ראש החדש של ועדת הפנים ביחד עם חברי ועדת הפנים שמבינים את העניין - - -
היו"ר יורי שטרן
אתמול דנו באתיקה של חברי הכנסת ודיברו על ניגוד האינטרסים. בסוף פסקו שקיבוץ כן יכול להשתתף בדיונים על משק המים וכו', וירושלמים, אני מניח, לא פסולים מלהשתתף בדיון על ירושלים.
אורי לופוליאנסקי
אני מאוד מקווה שנזכה לשיתוף פעולה ולהבנה כי לעיתים אני מרגיש שחברי הכנסת לא מבינים את גודל האחריות, את הבעייתיות והצורך היום-יומי של ראשי הערים להתמודד בנושאים הבסיסיים של תושבי מדינת ישראל, והם אלו שעומדים בעצם בשליחות הזאת אם מדובר על מדינה, ממשלה, כנסת וכדומה.

אני מאוד מודה על עצם המפגש הזה, גם על כך שיצא לנו להיפגש עם ראשי הערים החדשים. אני שמח שיש לנו ועדה, לפחות אחת, שבאמת נוכל לקבל את הבנתה לבעיותינו היום-יומיות. תודה רבה.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. ראש העיר חיפה, בבקשה.
יונה יהב
ברכות לחבריי שנבחרו, גם ליושב-ראש הוועדה שזימן אותנו.

כפי שראש העיר ירושלים התחיל את הקריירה בחיפה, אז אני התחלתי את הקריירה המוניציפלית בירושלים. הייתי ראש לשכתו של טדי קולק ודובר העירייה. פעם אחת הוא מאוד כעס עלי כשהטבעתי מטבע לשון שאני רוצה להטמיע אצלך, ראש העיר, שירושלים היא העיר הכי יפה בעולם, אבל חיפה היא העיר הכי יפה בישראל.

אני גאה שהצלחתי להרכיב קואליציה מקיר לקיר. אני גאה על כך שאנחנו עיר מעורבת. אני מאוד מרגיש מחוייב, במיוחד לסקטור הערבי שהנחיל לי 91%, ואני מאוד גאה על כך. אני מניח שבקונסטלציה אחרת את אותו אחוז הייתי מקבל גם אצל החרדים ואז לעשות ממשק כזה בלתי יאומן כפי שקודמי עמרם מצנע עשה אותו ואני הולך בעקבותיו. זה מראה על יכולות לגשר בין קצוות לא יאומנו בחברה הישראלית ולהורדת המתחים כמו שמצפים מאתנו.

אני מצטרף לגישה שהצגתי אותה כאן כשהייתי חבר כנסת, שהכנסת לא מכירה את עבודת העיריות, לא עוזרת מספיק. אני תמיד שמח שמצטרף כחבר כנסת מישהו שבעבר היה ראש מועצה או ראש עירייה כי זה רק מוסיף לממד היותר עמוק של העניין. אנחנו ממש זקוקים לעזרה שלכם כי אנחנו מרגישים שהממשלה היום היא בכזה מירוץ שהופך אותה אטומה לצרכים שלנו כשאנחנו מייצגים את השטח בעצם, וזאת הבעיה.

אנחנו נבוא לפה יותר מפעם אחת. אני מכיר אותך יורי. אתה איש מאוד ראוי. אתה לא במפלגה הנכונה, אבל אתה איש ראוי.
היו"ר יורי שטרן
שנוי במחלוקת.
עסאם מח'ול
משתפר.
יונה יהב
נגייר אותו.
משה גפני
לא כל כך חשוב איזו מפלגה, הוא לא בקואליציה הנכונה.
יונה יהב
אנחנו מקווים שנקבל פה את המשוב הנכון כי אנחנו זקוקים לו, כל אחד לפי אמות המידה שלו.

תודה על האירוח, תודה על החגיגה ובהצלחה לכולם.
היו"ר יורי שטרן
תודה רבה. לקראת יציאתכם לדרך אנחנו רוצים לתת לכל אחד את המדליות של הכנסת וירושלים. לך ראש העיר ירושלים, שזו תזכורת למה שאתה ממילא רואה לעיתים קרובות מאוד. לראש העיר אור עקיבא, לראש העיר קרית אונו, ואחרון אחרון חביב יונה יהב. דיברת על המפלגה, המפלגה שלי נמצאת אצלך בקואליציה.
יונה יהב
זה נכון. תודה רבה.
היו"ר יורי שטרן
שתהיה תזכורת שיש מקום שבו אתם יכולים גם לשפוך את לבכם. תודה רבה, ישיבה זו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים