ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 02/07/2003

צו היטלי סחר (היטל בטחה על יבוא להגנה על היצור המקומי)(הוראת שעה), התשס"ג - 2003, תקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים)(תיקון), התשס"ג - 2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/כספים/6725



5
ועדת הכספים
02.07.03

פרוטוקולים/כספים/6725
ירושלים, ז' בתמוז, תשס"ג
7 ביולי, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 37

מישיבת ועדת הכספים
מיום רביעי, ב' בתמוז, התשס"ג, (2 ביולי, 2003) בשעה 09:00
סדר היום
1. צו היטלי סחר (היטל בטחה על יבוא טובין להגנה על היצור המקומי)
(הוראת שעה), התשס"ג-2003 (שמנים וכוספאות)

2. תקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים)(תיקון), התשס"ג-2003
נכחו
חברי הוועדה: אברהם הירשזון - היו"ר
יצחק הרצוג
יצחק וקנין
יעקב ליצמן
מוזמנים
צביה דורי - מנהל סחר פנים, משרד התמ"ס
עידית גרינבוים
בועז צפריר- מנכ"ל שמן תעשיות בע"מ
יוסף דרור - התאחדות חקלאי ישראל
פיני מהר"מ
יוסי ויליגר - איגוד לשכות המסחר
מאיר בובר
עוז חיים

תמר מור - לשכה משפטית, משר החקלאות ופיתוח הכפר
מרים פרוינד - השירותים להגנת הצומח, משרד החקלאות
יועץ משפטי
אנה שניידר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
קצרנית
לאה קיקיון








צו היטלי סחר (היטל בטחה על יבוא טובין להגנה הל היצור המקומי)(הוראת שעה),
התשס"ג-2003 (שמנים וכוספאות)
היו"ר אברהם הירשזון
שלום לכולכם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. הנושא הראשון על סדר היום: צו היטלי סחר - היטל בטחה על יבוא טובין להגנה על היצור המקומי, שמנים וכוספאות.
צביה דורי
אני מנהלת מנהל סחר פנים במשרד התמ"ס. למעשה, מה שהבאנו כאן לאישור זה היטל זמני בלבד, שתוקפו יהיה עד סוף החודש הזה, עד 31 ביולי, 2003. כל זאת כיוון שהגיע למשרד שר חדש ומנכ"ל חדש, והם ביקשו ללמוד את הנושא.
יעקב ליצמן
כמה זמן צריך כדי ללמוד?
צביה דורי
עד סוף השבוע, עד תחילת השבוע הבא, צריכה להתקבל החלטה סופית לגבי ההיטל החדש, לשיעורי זמן הרבה יותר ארוך. מה שאנחנו מבקשים בינתיים זה לאשר את ההיטל בשיעוריו הקודמים - עד סוף החודש, כדי שלא ייווצר פער זמן בין ההיטל החדש לישן.
אנה שניידר
אני רוצה לציין שלפי מיטב הבנתי משרד התמ"ס בא לכאן בעצם מפאת כבוד הוועדה. הצו הזה היה בתוקף עד 30 לאפריל 2003, לפי אישור קודם של ועדת הכספים, משנת 2002. ב-30 לאפריל פג תוקפו, ולמעשה אין היום צו. במהלך החודשים מאי- יוני לא היה צו, והם לא יכלו לגבות את ההיטל. עכשיו הם רוצים לגבות את ההיטל במשך חודש בלבד.
צביה דורי
ב- 9.6 הוא נכנס לתוקף, עד ה- 31 ליולי.
אנה שניידר
השאלה היא האם לפי החוק יש לכם אפשרות להטיל צו, ואז הוא בתוקף ממילא לחודשיים, גם בלי אישור של ועדת הכספים. אם ועדת הכספים לא תאשר, תוקפו, ממילא, היה פוקע לאחר חודשיים.
היו"ר אברהם הירשזון
זאת אומרת שמבחינה משפטית אנחנו מבזבזים את הזמן עכשיו.
אנה שניידר
כן, קצת. זה לא משנה אם נאשר או לא.
צביה דורי
באנו בפירוש כדי לא לעשות מחטף. זה לא משנה.
יעקב ליצמן
זה משנה, כי אולי אנחנו יכולים להתנגד, והמשרד יכול לעשות עוד פעם לחודשיים, ואת זה הם לא רוצים, כי הם לא רוצים לעשות את זה היום לחודשיים.
אנה שניידר
מפאת כבודה של הוועדה הם באו.
יעקב ליצמן
מה שאני רוצה לומר זה דבר כזה: נניח שפג תוקף הצו לפני שבועיים. מה עשיתם בשבועיים האחרונים? מה היה המצב? היה היטל, או לא?
צביה דורי
לא היה היטל.
יעקב ליצמן
זאת אומרת שבמשך השבועיים האלה הסוסים ברחו מהאורוות. מי שרצה - מילא את המחסנים בשבועיים האלה. אני בעד האישור, אבל אני מוחה על הרצון שלהם ללמוד את הדברים כי אני חושב שהם יודעים את הדברים. יותר מזה - לפי בדיקת המשרד לא מדובר על ½ 5 ו- ½ 4 אלא על ½ 7 -8. זה לפי הבדיקה של מר גולדברג, שהיה כאן ואמר לי את הדברים. משרד התמ"ס שלח אותו לבדוק את זה. השר לא רוצה לאמץ את הדברים, כי יש לו לחצים מכל מיני כיוונים וכל מיני מפעלים. אני לא רוצה להאריך בדברים. היו כאן נציגים של חברות והפעילו לחצים, גם עלי. לא הסכמתי לשמוע את הדברים. מה שמפריע לי, בעיקר, זה שאחרי שבועיים שבהם לא היה כלום, כשכל אחד עשה מה שהוא רוצה לעשות, באים ומבקשים חודש. זה סתם לעג.
יצחק וקנין
הנושא של ההיטל על כוספאות ושמנים חוזר על עצמו בשנים האחרונות בתדירות מאד גבוהה. אני חושב שהמשרד צריך לכבד גם את הוועדה כיוון שרק לפני שנה וחצי אתם הקמתם את הוועדה, זה לא שאנחנו דרשנו את זה. לאור הדיונים שהתקיימו בוועדה, ואני השתתפתי בכולם, לצערי הרב אותה הוועדה המליצה המלצות ברורות. אתם שלחתם את האנשים שיבדקו מה קורה בדיוק בעניין הזה. הוועדה המליצה מה שהיא המליצה, אפילו יותר ממה שאתם הבאתם לנו לאישור, מבחינת גובה ההיטל. לפי מה שאני רואה, יש פה זלזול מאד גדול שלכם בוועדה, וזה חוזר על עצמו לאורך כל התקופה. קחו את הדברים ברצינות ותביאו לנו את הדברים בצורה מסודרת, שנקבל החלטות לא של חודש או חודש וחצי. אני חושב שזה צריך להתחיל ב- 1 לינואר, ולהסתיים ב- 31 לדצמבר. לא כל כמה חודשים צריך להביא את הדברים לפה כדי שנאשר את הדברים. על מנת שייראה שהדברים נעשים על פי שיקול דעת נכון ומסודר,ולא כמחטף או תוצאה של לחץ, כך זה צריך להיעשות. אני חושב שגם ההיטל היום אינו ריאלי, לפחות לפי מה שהוועדה קבעה, ולכן אני מבקש שאתם תביאו לוועדה דבר שיהיה מסודר לתקופה ארוכה, לפחות לשנה. אני מאמין שבצורה כזו, מה שציין חבר הכנסת ליצמן לא יחזור על עצמו.
יעקב ליצמן
אני הייתי רוצה שיביאו לוועדה את הדו"ח של גולדברג.
מאיר בובר
אני סמנכ"ל איגוד לשכות המסחר. הגענו לפה כיוון שחשבנו שלא מדובר בפרוצדורה טכנית אלא בדבר שכדאי שיעלה על הפרק מבחינת המהות שלו. חברי הכנסת באמת מיקדו את העניין בנושא הזה, אם כי דעתנו הפוכה לחלוטין. אני חושב שבאמת הגיע הזמן לעסוק במהות של העניין. אני חושב שנושא של היטל על שמנים לא בכדי מקבל איזשהו מימד של טלאים, משום שאין מדיניות בסיסית וראיה כוללת של הדברים, ואז מושכים בכל פעם, מעלים ומורידים את ההיטל לפי לחצים של קבוצות אינטרסים כאלה ואחרות. הגיעה השעה להציג את הדברים כמו שהם. אנחנו, כאיגוד לשכות המסחר, סבורים שתם זמנו של ההיטל הזה. כשבוחנים את הסיבות שבגללן הוא הוטל, בזמנו, במסגרת מדיניות החשיפה מגלים שהוא הוטל כדי להרגיל את התעשייה המקומית לחשיפה. כל הסיבות האלה בטלות כבר, או בטלות בשישים, והגיע הזמן לדון בעניין בצורה יסודית.
היו"ר אברהם הירשזון
אני מבין שאתם פניתם לשר המסחר והתעשייה וביקשתם דיון כזה.
צביה דורי
התקיים דיון.
היו"ר אברהם הירשזון
אם תפנו אלינו בעתיד, ותחשבו שיש צורך - נקיים דיון רציני יותר בנושא. כעת אנחנו פשוט מתבקשים לאשר משהו שהוא לתקופת ביניים, עד ללימוד העניין. אני מציע שנצביע. מי בעד האישור? מי נגד? - אין. צו ההיטל אושר.
































תקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים)(תיקון), התשס"ג-‏2003
היו"ר אברהם הירשזון
אנחנו עוברים לנושא הבא: תקנות הגנת הצומח, יבוא צמחים.
מרים פרוינד
אני סגנית מנהל השירותים להגנת הצומח. התקנות של יבוא צמחים הן תקנות ישנות, יחסית. אנחנו עושים להם רביזיה מאד כוללת עכשיו, ואני מניחה שהם יגיעו לוועדה בזמן הקרוב.
היו"ר אברהם הירשזון
למה אתם עושים רביזיה כוללת?
מרים פרוינד
עם ההצטרפות של ישראל להסכמי ג.א.ט.ט נוצרת בעיה כי התקנות קצת מנוגדות להם, וכדי ליישר קו עם התפיסה החדשה של היבוא, אנחנו עושים רביזיה לתקנות, להתאמה לתפיסה של יבוא וחשיפה. בינתיים יש בתקנות האלה פערים גדולים למה שקיים היום. יש שם פטור על יבוא של עד 20 ק"ג של חומר שכולל זרעים, במיוחד זרעים של ירקות. בערכים כספיים זה מגיע למאות אלפי דולרים, ונראה לנו שהפטור הזה, על אגרת הבדיקה לזרעים האלה הוא לא רלבנטי, וחבל, כי 40% מהיבוא מתרכז ב- 20 ק"ג - -
יעקב ליצמן
מה פירוש "לא רלבנטי"?
מרים פרוינד
זה גורף מאד, זה לא הוגן.
יעקב ליצמן
אתם רוצים להטיל היטל.
מרים פרוינד
כן, לבטל את הפטור הזה. דבר שני - יבוא מספוא שהוא בקיצוניות השניה. יבוא גרעינים למספוא לארץ מסתכם בערך ב- 3 מיליון טון, והוא דורש המון עבודת בדיקה ממש, לגבי כל ההיבטים הבריאותיים של החומר.
יצחק הרצוג
זה עובר בממגורות, לא? זה נבדק בממגורות ממילא.
מרים פרוינד
כן, אבל זה עדיין עובר בדיקה מעבר לזה. בממגורות יש חיטה למאכל אדם, שמשרד הבריאות בודק. אנחנו בודקים בריאות לבעלי חיים. אנחנו מבקשים להטיל אגרה מיוחדת בקטע הזה של מוצרי מספוא שבאים בכמויות מאד גדולות, ולכן ההפרדה. אלה שני השינויים שאנחנו מבקשים כאן.
יצחק הרצוג
אני רואה במכתב שלכם שאתם מדברים על כמויות של פחות מ- 10 ק"ג.
מרים פרוינד
זה הקטע הראשון, של הזרעים.
יצחק הרצוג
מה זה אומר מבחינה כלכלית, אנחנו לא מייקרים עלויות לחקלאים?
מרים פרוינד
ליבואנים - אני מניחה שכן.
יעקב ליצמן
זה לא עד כדי כך משמעותי.
היו"ר אברהם הירשזון
אני לא יודע.
יעקב ליצמן
לפי העלות זה לא נראה לי משמעותי.
היו"ר אברהם הירשזון
כמה הכנסה תהיה לכם כתוצאה מהעניין הזה?
מרים פרוינד
לגבי המספוא - בסביבות מיליון שקל. לגבי הזרעים - כ-100 אלף שקל, שמתחלקים על עלויות של זרעים, שהן כל כך גדולות, כך שכספית זה כלום. התוספת לטונה מספוא היא חצי שקל.
יצחק הרצוג
אבל אתם אומרים פה- עד 20 ק"ג, מה זה אומר?
מרים פרוינד
זה לא היה. היה פטור.
יעקב ליצמן
עד 20 ק"ג היה פטור.
מרים פרוינד
ואנחנו דורשים את ביטול הפטור.
היו"ר אברהם הירשזון
אז אם אני, נניח, נוסע להולנד, ומביא כמות מסוימת של זרעים - -
מרים פרוינד
זה יבוא אישי. פה מדובר על יבוא מסחרי, לא על יבוא אישי. יש פטור ליבוא שהוא לא לצרכי מסחר.
היו"ר אברהם הירשזון
באיזה כמות זה מסתכם? אין שום בעיה לסחוב במזוודה - -
יצחק הרצוג
מוכרים את זה בשקיות קטנות.
מרים פרוינד
מביאים בכמויות גדולות, ואחר כך פורטים את זה.
יעקב ליצמן
אז זה לא משמעותי.
היו"ר אברהם הירשזון
האם יש מישהו שמתנגד? - אין. מי בעד? תודה, אושר.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.




הישיבה ננעלה בשעה 09:20

קוד המקור של הנתונים