ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 30/06/2003

משרד החינוך - היעדרויות מורים ומילוי מקומם בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים - עמ' 543 בדו"ח 53ב' של מבקר המדינה.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ביקורת/6758



5
ועדה לענייני ביקורת המדינה – 30.6.2003

פרוטוקולים/ביקורת/6758
ירושלים, י' בתמוז, תשס"ג
10 ביולי, 2003

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 19
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
שהתקיימה ביום ב', ל' בסיון התשס"ג, 30.6.03 בשעה 12:00



ס ד ר ה י ו ם

משרד החינוך – העדרויות מורים ומילוי מקומם בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים – עמ' 543 בדו"ח 53ב' של מבקר המדינה
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר אמנון כהן
אורי אריאל
דוד אזולאי
עבד אל-מלאכ דהאמשה
רן כהן
אילן לייבוביץ
אילן שלגי
מוזמנים
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
רונית תירוש – מנכ"לית, משרד החינוך
אילן אגיד – ביקורת פנים
ד"ר סולי נתן – מפקחת מחוז מרכז
דריאלה ברין – משרד מבקר המדינה
זלמן גדיש – משרד מבקר המדינה
רונית אלימלך – משרד מבקר המדינה
צחי ורטיקובסקי – משרד מבקר המדינה
יהושע רוט – משרד מבקר המדינה
שלומית לביא – משרד הבקר המדינה
איתי הדר – משרד החינוך, אגף כוח אדם בהוראה
שמעון הראל – מנהל מחוז ירושלים, משרד החינוך
ציון שבת – מנהל אגף בכיר לכח אדם בהוראה, משרד החינוך
פנינה בר שלום – דוברת משרד החינוך
עו"ד תומר רוזנר – יועץ לוועדה
מנהלת הוועדה
ירדנה מלר-הורביץ
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ
היו”ר אמנון כהן
צהריים טובים. באיחור קל אנחנו נתחיל את הדיון.
אני פותח את הדיון בנושא משרד החינוך – העדרויות מורים ומילוי מקומם בבתי ספר יסודיים ובחטיבות הביניים, עמ' 543 בדו"ח 53ב' של מבקר המדינה. עיקר הדו"ח הוא למעשה הנושא של אי יישום המלצות דו"ח גלוברזון שלמעשה היה בשנת 94' ולמעשה בהתחלה אמרו שיאמצו את זה, והיו כמה דיונים על ידי מנכ"ל משרד החינוך הקודם ולא התקדמו. וכתוצאה מזה אולי, בגלל שלא ישמו את הדו"ח הקודם או את ההמלצות של הוועדה ההיא אז יש בעיה קשה מאוד בנושא העדר מדיניות בנושא מילוי מקום. יש ליקויים רבים בנושא בהוראת המשרד בנוגע לממלאי מקום ובכלל העסקת ממלאי מקום שאינם מורים ואינם בעלי השכלה והכשרה פדגוגית. כמו כן יש בעיה קשה של אי קיום מכרזים לגיוס ממלאי מקום. קצת קשה לי להבין איך יכול להיות שפתאום נניח שמורה לא הגיע מסיבה זו או אחרת ומי שמחליף בכלל לא מוכשר להיות מורה. לא יודע איזו הכשרה יש לו , אין נהלים ברורים ואין מכרז. מנהל בית הספר בתוקף תפקידו יכול לקבל כל מי שהוא חושב. אם אין נהלים אז הכל אפשר, הכל מותר.

דבר שני, בשנת תשס"ב הוציאו מאה מיליון ₪ לנושא של ממלאי מקום. הבנתי גם מתוך הדו"ח שגם השעות הללו לא תמיד הולכות לטובת ממלאי מקום אלא למטרות אחרות שאינן קשורות כלל להעדרויות מורים. זאת אומרת יש איקס שעות במערכת שאפשר לנצל אותן על פי צרכים שרואה מנהל לנכון, אולי בהתייעצות ,אבל לא לאותה מטרה של העדר מורים. וכמובן הדברים הללו צריכים לבוא על תיקונים. זה כבר דיון שני שאני מנהל בנושא של משרד החינוך, ואני יודע שיש לך עבודה רבה גבירתי המנכ"לית, קודם כל כעבודה שוטפת וגם פה צריך כמובן את הממצאים של המבקר לבדוק כל דבר לגופו של עניין וגם דברים שהמבקר לא בדק, בטח יש במערכת כזו גדולה דברים שצריכים לתקן, ואם יש כבר נושאים שהיו ועדות והיה פה דו"ח מאוד רציני בשנת 94, ואם היו מאז לאט לאט מתקנים דברים יתכן והיום המבקר היה בודק שכל הדברים האלה באו על תיקונים וזהו. אבל בגלל שהדברים האלה לא באים על תיקונים אנחנו פה דנים ובודקים את הדברים.
זלמן גביש
אני אסכם את זה במשפט אחד, הבעיה של
העדרויות מורים ידועה למשרד עשרות שנים. זה לא חדש. המשרד ניסה להתמודד איתה בכל מיני צורות וכנראה שהוא לא מספיק נחרץ, ועד היום הבעיה לא באה על פתרונה. זה כל הנושא. זה כבר למעלה מעשרים שנה. אנחנו מדברים על העדרויות קצרות של מורים, לא העדרויות ארוכות כמו למשל מורות בחופשת לידה או דברים כאלה.
היו”ר אמנון כהן
הביקורת לא על זה. מי עושה את העבודה, מי
מחליט. כמובן הכל נקטע כי המורה הרגיל, כשיש תכנית לימודים, המורה המחליף לא יכול, אז הוא מעביר את הזמן פשוט, שהילדים לא יסתובבו ולא יפריעו. כמובן שיכול להיות בשנה פעמיים או שלוש אבל לפחות שיהיה מורה.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
רק מילה אחת, בדו"ח הוזכרה ועדת גלוברזון.
מעניין לקרוא את הדו"ח הזה שמפרט גם את הסיבות להעדרויות. לא נכנסנו לנושא הזה מכיוון שזה חורג ממסגרת הדו"ח. אבל מעניין לראות את התפלגות הסיבות להעדרויות האלה. אני מניח שאת מעורה ומכירה ויודעת אבל זה בשולי הדברים.
אילן שלגי
אני מתייחס להיבט מסוים וזה דרישות סף לגבי
אלה שמועסקים כממלאי מקום. מצאתי בדו"ח המבקר הערה שככל הנראה גם אין התייחסות לחוק החדש שאוסר העסקתו במוסד חינוך של אדם שהורשע בעבירת מין. אינני יודע אם בסופו של דבר החוק נכנס לתוקף או שנדחתה כניסתו לתוקף. במסגרת התכנית הכלכלית היה שלב מסוים שנעשה ניסיון, ואני מקווה שהוא לא צלח. וגם אם אין חוק, על אחת כמה וכמה אם יש. להערה הזאת בדו"ח המבקר, בתגובת המשרד מצאתי התייחסות לא ישירה, רק נאמר שמונו ועדות. אני פניתי לשרת החינוך התרבות והספורט בחמישה במאי, כלומר ימים אחדים אחרי שקיבלנו את הדו"ח, ושאלתי מה כבר נעשה בפועל כדי למנוע מצב שחלילה אדם שהורשע בעבירת מין יעסוק בהוראה, כממלא מקום כרגע אני מדבר, בהנחה שהמורים הקבועים הם כולם כמובן עומדים בכל הקריטריונים. מאחר ולא נעניתי אז לאחר חודש, בתשעה ביוני, שלחתי מכתב תזכורת וגם למכתב הזה לא קיבלתי תשובה. אני מניח שמצב הזה צריך להדאיג אותנו.
היו”ר אמנון כהן
האם אדוני מכיר מצב כזה?
אילן שלגי
אני לא מכיר מצב כזה. העובדה שלי זה דו"ח מבקר
המדינה. מבקר המדינה אומר בדו"ח שלו דבר שמאוד מדאיג אותי. ולכן אני גם כתבתי בשני המכתבים האלה, שהועברו בהחלט לאדוני יושב ראש ועדת הביקורת שאני לא מזמן ישיבה של ועדת החינוך באשר למחדלים העולים מדו"ח מבקר המדינה, אבל יש נושא שלדעתי מצריך התייחסות ותשובה מיידית. ואת התשובה, נכון לעכשיו, אחרי קרוב לחודשיים, לא קיבלתי.
היו”ר אמנון כהן
אני רוצה להודות לח"כ אורי אריאל על שהסכמת
להחליף אותי במידה ואאחר. אם תרצה מגיעה לך זכות קדימה.
דוד אזולאי
לפעמים אנחנו יושבים פה, אנחנו לא מכירים את הדברים בשטח. מנהל בית ספר על הבוקר שעה לפני הצלצול, הוא מקבל הודעה ממורה אחת שהבן שלה חולה וכתוצאה מזה היא לא תבוא, מורה שניה יש לה חום היום וגם היא לא תבוא ואתה פתאום מקבל שניים שלושה מורים בתוך שעה שנעדרו מהעבודה, ואז אתה כמנהל בית ספר צריך להתמודד עם הבעיה. אז אני לא בא ואומר שהפתרון צריך להיות להביא כל דיכפין ויבוא וימלא מקום. אבל יחד עם זה צריך לראות את המציאות בשטח. המציאות בשטח היא קשה מאוד. לפעמים מספר מורים גדול נעדר מבית הספר ואנחנו צריכים למצוא מי שיחזיק את הכיתה לפחות בשעה שעתיים האלה, גם אם ישנו מאגר מורים שנמצא במחוז ובקריאה טלפונית אפשר לקרוא למורים האלה גם כן יקח זמן, כי לא בטוח שהמורה הזה זמין, וחוץ מזה כמה מורים מסכימים להיות בסטנד-ביי במחוז עד שיקראו להם. אני חושב שגם את זה אדוני צריך לקחת בחשבון ולא להתעלם מן הדבר הזה.
רונית תירוש
צהריים טובים. בהמשך לישיבה הקודמת כבוד
מבקר המדינה העמיד סף מאוד גבוה בזה שהוא שיבח את עבודת המשרד ועכשיו אני מרגישה צורך באמת לתת מענים מיידיים להרבה מאוד ירושות של משרד כל כך מורכב.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אני אמרתי שמשרד החינוך מתייחס ברצינות
גמורה לדו"חות של מבקר המדינה. עושה גם לתיקון הליקויים. אבל אני אתאכזב מאוד אם אצטרך לחזור בי מהדברים שנאמרו.
רונית תירוש
זה בדיוק העניין שעליו אני מצביעה, אתה פשוט
מציב פה בדו"חות המבקר אתגרים לא קלים. לא בכדי המשרד נמנע במשך הרבה מאוד שנים מלהתמודד באופן יותר אמיץ עם הבעיה. לא משום שבמשרד לא היו רעיונות טובים אלא משום שהיתה התנגדות גורפת, בעיקר של הסתדרות המורים, שעדיין להערכתי ממשיכה להתנגד להרבה מאוד מהפתרונות שאנחנו מציעים, אבל אל מול האתגר שהצבת אנחנו כנראה נתמודד איתם, נכופף אותם בהבנה ונגיע להסכמות.

אני בדו"ח רואה שתי בעיות עיקריות. האחת שאין הלימה בין סך ההעדרויות לבין סך שעות מילוי המקום שניתנות בפועל. כלומר יש איקס העדרויות אבל יש איקס פלוס שעות למילוי מקום. לכאורה יש יותר מילוי מקום ממה שנדרש. וכשבודקים מדוע, ואני לא צריכה לחקור הרבה, הייתי גם מנהלת בעבר, ניסחו את זה, אני לא יודעת אם בדו"ח עצמו אבל הפרשנות הייתה ששעות מילוי המקום שהמשרד התיר למנהלים, בעיקר כשהוא לא הגביל את המכסה וגם לא ביקר את אופן ניצולה, ניתנו שעות גם לבעלי תפקידים או לצ'יפור המורים, ולא למטרה עצמה שלשמה הסל הזה נועד. כלומר מורה חסר, צריך להיכנס מישהו ולתגמל אותו. ואז מסיבות שונות מנהלים נותנים גם למורים נוספים את השעות. זו בעיה אחת של בזבוז כספי ציבור.
היו”ר אמנון כהן
האם השעות ניתנות לאחרים, מלבד מורים?
יכול להיות ששרת מקבל עוד כמה שעות על חשבון זה?
רונית תירוש
לא שרת, רק מורים. אבל אם למשל יש כיתה
שמתקשה בהישגים הלימודיים שלה ורוצים לתגבר אותה ואין למנהל מאגר שעות, בעיקר באלה שעוד הניהול העצמי לא נכנס אליהם אז הוא די כבול, אז כדי לעשות את זה, אני לא אומרת שהם לקחו את זה לטובתם האישית, באמת, אסור להכתים את המנהלים, הם לקחו את זה לטובת התלמידים, אבל אנחנו יודעים שמינהל תקין אומר אם הכסף נועד לדבר מסוים הוא צריך להיות מנוצל בדבר המסויים. ואת העוולות האחרות צריך לתקן באמצעים אחרים. המנהלים מצאו כל מיני פטנטים לתקן את העוולות האחרות, כחלק מהפתרונות הם נעזרו בסל השעות הזה, וזה לא בסדר, לא תקין.
היו”ר אמנון כהן
יש איזה שהוא מרווח נוסף שנועד כדי לבצע בבית
ספר דברים שהם לא שגרתיים?
רונית תירוש
לא היה, והיום כל הפעולות האחרונות שהמשרד
נוקט בהם, כמו למשל הליבה, שאומר למנהל אנחנו קובעים לך חמישים אחוז ממה שזה חובה ללמד ויתרת השעות, כי אנחנו נותנים יותר שעות מזה, נתונה לך כדי לבנות תכניות לימודים ייחודיות לבית הספר שלך, לאיזור שלך. זאת אומרת זה לא היה. יותר מזה, בתי ספר בניהול עצמי כן איפשרנו להם איזה שהוא מאגר, וגם איפשרנו להם מקום להתייעלות ואמרנו מה שנשאר נשאר לטובת פעולות שאתה רוצה. לא כל בתי הספר נמצאים בניהול עצמי, כלומר נכון להיום אתה עדיין יכול למצוא הרבה בתי ספר שאין להם את מרווח הפעולה הזה. ולכן מנהלים עשו את מה שעשו.
היו”ר אמנון כהן
יש בתי ספר שעובדים בשבתות וחגים?
רונית תירוש
לא.
היו”ר אמנון כהן
אבל דיווחו על שבתות וחגים,
רונית תירוש
אז הם ממש זילזלו בדו"חות הבקרה.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
בעקבות ההערה שלך, יש נתון שכל כך ממחיש את
זה. בשנת הלימודים תשנ"ט נוצלו שניים נקודה שבעה מיליון שעות. והנה בשנה שלאחר מכן החליט המשרד לקצץ כמיליון שעות. איך זה יכול להיות בכלל?
רונית תירוש
גם זה לא רציני אגב, גם ההחלטה הזאת לא רצינית.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אבל אני אומר עצם האפשרות או הרעיון לקצץ
מיליון שעות מתוך שניים נקודה שבעה מיליון שנוצלו זה מראה שהשניים נקודה שבעה לא היו רציניים. משהו פה לא מסתדר לי.
רונית תירוש
זה חובבני וזה חובבני. אני אומרת בצער אבל זו תמונת המצב. ראשית הסל היה בלתי מוגבל, כלומר מספיק שמנהל דיווח מילוי מקום ,המשרד שילם. זה דבר אחד. דבר שני לא עשו בקרה, כמו שאמרתי, על מה הלכו השעות. והדבר השלישי שהמנהלים באמת ניצלו את הפירצה הזאת לטובת תיקון עוולות אחרות שהמציאות כפתה עליהם. אני לא מאשימה אותם במובן הזה שהם עשו בזה שימוש לא ראוי ולא לטובת תלמידים. אבל הם באמת הכניסו מהחלון מה שבאמת צריך להיכנס באופן הגון דרך הדלת. הבעיה היא עם המשרד, לא עם המנהלים, אני לא מאשימה אותם. אני בהחלט חושבת שזה תפקיד של המשרד.

היה מקרה של בית ספר שניצל מאה שישים אחוז מסל השעות שלכאורה ניתן לו. אז אני כתבתי בהערה צינית צריך להצמיד לבית הספר קופת חולים. אתן עוד דוגמא, אותו בית ספר שציינתי שצריך להצמיד לו קופת חולים ביקשתי לבדוק איך הוא הגיע למצב שהוא מנצל מאה שישים אחוז מסך ההעדרויות שבפועל נעדרו המורים. ואז הסבירו לי שבאותו בית ספר הם מנהלים מערך הסעות מוגנות ירי. ומאחר והמדינה לא מסוגלת לספק להם הסעה לכל שעה שהם צריכים אז הם לוקחים את התלמידים ואוספים אותם, אלה של שש ושבע יסעו לקראת שמונה. ולא לעשות שלוש הסעות. עכשיו צריך תמיד משגיח. אז המורה שצריך לשבת איתם שלוש שעות בתחנת ההסעות במקום האיסוף מישהו צריך לתגמל אותו. ואז אין למנהל סל אז הוא לקח את שעות מילוי מקום ונתן בזה שעות למורה כחלק מהמשרה. זו דוגמא לניצול של השעות האלה לטובת משהו. וזה הגדיל מעל מאה אחוז ביחס לבדיקת העדרויות. דוגמא אחת מני רבות. זו בעיה אחת שגילה המבקר.

הבעיה השניה שלא הייתה בקרה על איכות כוח ההוראה שנכנס למילוי מקום. באין מאגר מאושר עם תו הכשר של משרד החינוך לקח מנהל, כמו שתיארת, חמישה לשמונה, הוא מצלצל לשכנה מלמעלה, שפעם אולי הייתה מורה וזה במקרה הטוב, או לשכנה מלמטה שהיא פנויה וביקשו שתגיע לבית ספר. אני קצת מקצינה אבל היו מקרים קצת יותר טובים של אנשים שאנחנו יודעים שהם עם רקע פדגוגי כזה או אחר. לומר לכם שהם הכניסו לשיעור מתמטיקה שבו המורה חסר דווקא ממלא מקום שהוא מומחה במתמטיקה, כמעט ולא. זאת אומרת הקורלציה הזאת בודאי לא הייתה מתקיימת. אבל אנחנו לא הגענו לשלב הזה. אנחנו מדברים על השלב שלפחות נהיה בטוחים שלא איזה עבריין מין לשעבר נכנס, או לחילופין באמת מישהו שיש לו איזו שהיא התנסות בחינוך ובהוראה. וזה לא היה. מאגר כזה לא היה. היו נסיונות למכרזים, כפי שציינתי, ההסתדרות גם לא הסכימה עם כל מיני מהלכים. עד פה שיקפתי לכם את הבעיה.

מה אנחנו עושים כדי לפתור את הבעיות הללו, ואני מקווה שפה נעשה כברת דרך מאוד רצינית לעומת מה שהיה בעבר. כדי ליצור הלימה או כדי למנוע ולחשק את המנהלים מלנצל יותר שעות מילוי מקום מאשר בפועל יש העדרויות אנחנו התחלנו, ואני גם בימים אלה של קיצוצים קשים נתתי הרבה מאוד כסף למינהל תיקשוב שלנו על מנת לבנות מערך מיחשובי שבו תהיה, אנחנו לא נזדקק לדיוווחי מנהלים. זאת אומרת המערכת הזאת במסגרת המנב"ס, המינהל הבית ספרי מכילה ממילא את מערך השעות של כל מורה ושל כל בית ספר ושל כל כיתה. יש הצלבות משלושה כיוונים. עכשיו ברגע שמורה נעדר, כי זה הולך לתלוש משכורת, רושמים שהוא חסר. אוטומטית הוא יורד בכל מערכי השיעור שמופיעים ממילא במנב"ס. עכשיו על זה יש דיווח של מילוי המקום. המחשב עושה את ההצלבות, אני לא יודעת בדיוק מה יצא, או נורה אדומה שתבזיק שם או ציפצוף שתגיד יש פה באג, יש פה חוסר הלימה. חוסר מיתאם. וזה ימנע את התשלום לבית הספר. מנהל כזה שיחרוג באופן חמור, אגב הדיווחים האלה יעברו ישירות למנהל המחוז. אנחנו בתשס"ד כבר עושים הפעלה מדגמית של המערכת שהיא עדיין בעיצוב אבל היא כבר בעיצוב מתקדם, ואנחנו נעשה מדגמית על מספר מחוזות ובתי ספר. מנהל שיחזור על החריגות האלה מספר פעמים, ופה יושבת ועדה שלנו שתחליט על קריטריונים מתי הגיע הזמן שננזוף במנהל, ומתי הגיע הזמן שנעמיד אותו לדין משמעתי ומתי הגיע הזמן שנפטר אותו. אנחנו ניצור איזה שהוא מדרג וגם נביא את זה לידיעת המנהלים מראש כדי שמנהלים בכלל לא ייכנסו לנישה הזאת. אני מקווה שבאמת כולנו נפעל ביושר, בהגינות ובשקיפות. אז זה הפתרון שאנחנו נותנים.

במקביל אנחנו גם נגביל את סך השעות הניתנות לכל בית ספר. בבית ספר יסודי אנחנו ניתן שישים שעות שבועיות לכיתה, ובחטיבת הביניים ארבעים וחמש שעות. מתאפשר למנהל לנייד שעות ומתאפשר לו גם לחסוך. נניח הוא יכניס מורה של שרות לאומי שממילא היא שם והיא לא צריכה לקבל תוספת שכר על המילוי מקום אז הוא יחסוך את הכסף ואנחנו מחצית מהחסכון נשאיר בידיו. למה כמחצית ולא את הכל, אנחנו גם מנגד לא רוצים ליצור מצב שמורה ישלח את התלמידים, יהיה לו פיתוי לחסוך ואז הוא ישלח אותם החוצה עם כדור ללא השגחה ויחסוך את הכסף. זאת אומרת כדי גם ליצור את החסמים הללו, זה נושא מאוד מורכב וניסינו לחשוב על כל המניפולציות ועל כל הפרצות הקיימות כדי לא לגרום למנהל לראות פרצה שניתן להשתמש בה לרעה.
דוד אזולאי
אתם בודקים אפשרות תגמול של בית הספר?
רונית תירוש
זה התגמול, זה נשאר אצלו.
דוד אזולאי
את יודעת שישנם נניח מורים שבמשך תקופה
ארוכה לא נעדרו מהעבודה.
רונית תירוש
אני פעם רציתי לשלוח מכתב לכל מורה שלא נעדר,
ואז אמרו לי שזה עלול לפגוע במורים שנעדרו בדין בגלל סיבות רפואיות, אני לא נכנסת, אז זה לא פייר. כי אפילו מורה בשמירת הריון, אני לא רוצה להיכנס לזה. סכום לא ניתן. רציתי מכתב ברכה שלי, גם מזה נמנעתי. לפעמים אתה בא לברך ויוצא מקלל.

אני, במשך תקופה, מנסה לבנות מן תו איכות לבתי ספר שבו יהיו מספר פרמטרים שעל פיהם ניתן פרס על בית ספר איכותי. בין היתר אמרנו מאחר וסיבות להעדרות מורים נובעות גם משחיקה של מורים שנובעת מאי שביעות רצון מבית הספר, חוסר תקשורת בין מנהל למורים, חוסר שיתוף מורים בתהליך קבלת החלטות, כל מיני דברים כאלה שגורמים לאי שביעות רצון של מורה וגורמים לשחיקה וגורמים להעדרות, כדי להביא את ההפוך אמרתי ניתן פרס לבית ספר שהוא טוב במספר פרמטרים, ואחד הפרמטרים יהיה באמת הנושאים האלה של אי העדרויות של מורים או מספר מצומצם של העדרויות.

הדבר השני שהעליתי היה איכות כוח ההוראה שבא למלא את המקום. אנחנו ניסינו לצאת למכרז בעניין הזה, ישבנו להתייעץ ולראות באמת איך אפשר ליצור מכרז ומאגר מורים למילוי מקום כאשר יהיה ספק במיידי, בחמישה לשמונה הוא שולח לי ואפילו מנסה לשלוח מורה למתמטיקה כי זה המורה החסר, ועל פי פיזור גיאוגרפי במחוזות השונים בארץ, שהרי אתם יודעים שיש לי ממילא מחסור במורים תקינים במקומות יישוב מרוחקים אז עוד להביא לשם מילוי מקום זה באמת חלומות באספמיה לפעמים. ניסינו לבדוק את העניין איך אנחנו גם גורמים, ולנו יש המון ניסיון עם חברות ואני לא אציין את שמם, שאיכות השירות שהם נותנים לנו יורדת משנה לשנה. מרגע שהם זכו הם נורא נחמדים ואחר כך הם ממש מזלזלים ובשביל לחסוך עוד כמה גרושים הם לוקחים כוח אדם מאוד ירוד ובסופו של דבר המערכת ניזוקה. איך אני לא פוגעת בנשמת המערכת כתוצאה מזלזול של חברות כאלה שזכו במכרז. זו בעיה. קודם כל יושבת עכשיו ועדה בראשותו של ציון שבת שנמצא כאן, ועדה שתבנה ותעצב פרופיל של מיהו מורה ממלא מקום, מה הוא צריך להיות. בעל תואר כזה, בעל ניסיון כזה וכו'.
היו”ר אמנון כהן
כמה זמן תארך העבודה הזאת?
ציון שבת
אנחנו חיים במציאות שאנחנו יודעים פחות או יותר
איזה כוח אדם פנוי יש לעניין הזה,
היו”ר אמנון כהן
פיטרתם הרי מורים, חמשת אלפים מורים,
רונית תירוש
אלפיים מאה. אם נצא למכרז ובין אם לא אנחנו גם
ערוכים ליצור מאגר פנימי של המשרד שיתבסס על מורים שפוטרו, בודקים את זה עכשיו משפטית, שלא תהיה בעיה, פיטרנו מצד אחד, מעסיקים אותם מצד אחר.
היו”ר אמנון כהן
דרך חברת כוח אדם,
רונית תירוש
לא, לפני כוח אדם. יכול להיות שנעביר להם ונגיד
רבותי, זה המאגר שאנחנו רוצים שתתבססו עליו. אבל בינתיים אנחנו נציע, הרי כל מחוז יודע את מי הוא פיטר, אז המורה נגיש וזמין. אז זה מאגר אחד. מאגר שני זה הסטאז'רים הפזורים בכל מכללות ההוראה בארץ. זה גם מאגר ששכחנו מקיומו. וכוחות שרות לאומי שלנו שעוברים השתלמויות שלנו והכשרה והדרכה, המורות החיילות ומורים שאנחנו מעסיקים במסגרת פרוייקטים עם קרנות, כמו קרן ברנקו-וייס, קרן רש"י וקרן קרב שממילא אלה אנשים שנכנסים לתוך בתי הספר. אני מציעה עכשיו תוך כדי שאני מדברת, תקחו גם את פר"ח, את מערך הסטודנטים, דרך יום חינוך ארוך וועדת קולט אביטל, שאנחנו משלבים שם סטודנטים מהיישוב במסגרת פר"ח במסגרת יום חינוך ארוך ממש ללמד בכיתה ולא רק להיות כוח עזר. ההנחיה שלנו כרגע למאגר פנימי זה להשתמש בכוחות הללו לפני שהולכים החוצה לגורמי חוץ, ואני מניחה שאת המאגר הזה פלוס קביעת קריטריונים למאגר נעביר את זה למכרז, ובעזרתו אולי נעזור אחר כך. זו הזדמנות פז גם להעלות רעיונות נוספים.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אף אחד לא מעלה בדעתו שממלא מקום הוא אכן
ממלא מקום, כפי שאת אמרת. מורה למתמטיקה חסר, בא מישהו לשעה אחת, הוא לא יכול להמשיך מאיפה שהמורה שנעדר הפסיק בו. אבל מה שמטריד אותי יותר זה שממלא המקום לא יקלקל. זה חשוב. מפני שאמירה לא נכונה לפני כיתה בגילאים מסויימים, אמירה לא נכונה, גישה לא נכונה, התייחסות לא נכונה, הדברים האלה יכולים לגרום נזק. זה מטריד אותי. להניח שהמורה הזה ימשיך במסלול הקודם של המורה הקודם זה בלתי אפשרי.
ציון שבת
הרעיון להכניס סטאז'רים במילוי מקום בדיוק נועד לכך מכיוון שהסטאז'רים הרי עובדים תחת הדרכה של מורים ותיקים במערכת, ואם יש מקום בו אנחנו יכולים באמת להיות עם האצבע על הדופק זה דרך הסטאז'רים שהם גם תחת הפיקוח שלנו וגם רוצים להוכיח את עצמם כי הם רוצים להיקלט אחר כך במערכת. לכן הרעיון של שילוב הסטאז'רים, אגב זה הרבה, זה למעלה מאלפיים בוגרים, שזה יכול לכסות חלק גדול מאוד מהמערכת. זו נקודה קריטית שציינת והסטאז'רים נותנים בדיוק מענה.
רונית תירוש
אבל להגיד שנכסה במאת האחוזים את הפרצות
אני אף פעם לא אומר, באותה מידה אני גם לא יכולה לומר שמורים בישראל לא עלולים להזיק.
אורי אריאל
אני רוצה לתמוך קודם כל במגמה, אמרתי את זה
גם קודם בישיבה בוועדת החינוך, של הניהול העצמי ונתינת שעות למנהלים. אין סוף לפרצות. את היית מנהלת, פה חלק גדול עברו את זה. אני אומר לכם שתנו לאנשים לנהל את זה והם יחסכו הרבה כסף, תנו להם את זה כחלק מהתקציב שהמשרד נותן. בעצם לפחות ממה שאני שומע בוועדה המשותפת לתקציב הבטחון יש מגמה להורדת ימי המילואים באופן משמעותי לעומת השנתיים שעברנו, כמעט שלוש. יכול להיות שאגף תכנון שלכם אם יתקבלו נתונים שהם משמעותיים מאוד, אם זה בשוליים זה לא ישנה אבל אני חושב שזה כן יכול לשנות לכם, היקפי המילואים שהיו עד עכשיו לעומת מה שאמור להיות, אם לא יהיו הפתעות.
מבקר המדינה אליעזר גולדברג
אני רק רוצה לומר שאני לא חוזר בי מהדברים
שאמרתי. לא אוכזבתי. אגב אני כבר בתגובת ראש הממשלה ראיתי שהוקמו הוועדות, ועכשיו אנחנו שומעים שהם לא רק הוקמו אלא פועלות ולקראת סיכום הפעילות שלהם. זה חשוב מאוד.
רונית תירוש
תודה רבה.
היו”ר אמנון כהן
אני רוצה לסכם את הדיון של היום. בגלל שנושא
החינוך מאוד חשוב גם לוועדה, אנחנו מקיימים דיונים ברצף בנושא החינוך, אני שמח גם לשמוע כאן שדברים באים על תיקונם על פי ממצאים של דו"ח המבקר. גבירתי המנכ"לית, יש לך משימה חשובה, את עומדת בראש המשרד שמחנך את דור העתיד, דור ההמשך של עם ישראל. ולכן הדברים שנעשים והמורים שילמדו את הילדים שלנו ראוי שיהיו מוכשרים והכי טובים שיש, אפילו שהם ממלאי מקום. ואני מבקש, אם יש בעיה עם הסתדרות המורים ואתם לא באים להבנות, אני שומע שהדברים האלה כבר עשרים שנה נמשכים, אז אנחנו יש לנו את הדרך שלנו בבית המחוקקים לחוקק חוקים, בשביל זה אנחנו פה. אז אנחנו כמובן נתנדב לעזור לכם שאפילו נשים בהמתנה הצעת חוק בנושאים הללו שהסתדרות המורים תדע שאם היא לא תבוא אתכם בהבנה אנחנו נעשה את זה דרך השיטה. הבנתי שעשרים שנה זה נמשך, אנחנו ניתן לכם עוד חודשיים, בשביל לעזור למשרד, אנחנו עומדים לרשותכם כמובן ואנחנו נעקוב אחרי שאר הדברים. תודה רבה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים