ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 02/07/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/6768



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
02/07/03


הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 41
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום רביעי, ב' בתמוז התשס"ג (2 ביולי 2003), שעה 09:30
סדר-היום
הישנות מקרי רצח בעכו העתיקה על רקע מלחמות עבריינים.
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן – היו"ר
דוד אזולאי
מוחמד ברכה
יצחק הרצוג
ואסל טאהא
עסאם מח'ול
מוזמנים
סנ"צ אבי אזולאי - מפקד תחנת עכו – המשרד לביטחון הפנים
מפקח יניב רונן - קצין נוער בעכו – המשרד לביטחון הפנים
עו"ד אורית מלמד - לשכה משפטית – משרד הפנים
עו"ד אילנית מנדל - לשכה משפטית – משרד הפנים
גיא בר-נתן - מרכז באגף תיאום – משרד ראש הממשלה
אדהם ג'מל - סגן ראש עיריית עכו
איברהים הינדי - עוזר ראש עיריית עכו
אהרון לחיאני - עיריית עכו
ישראל בן-עזרא - יו"ר "הפורום למען עכו"
שלומי רווח - "הפורום למען עכו"
ליאוניד סלפיאן - "הפורום למען עכו"
יעקב בראודה - "הפורום למען עכו"
סבינה שטיין - "הפורום למען עכו"
חליל עמר - ראש ועד הורים של בית הספר
סעיד אגא
רותי לחיאני
יעקב לנקרי
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
מזל כהן






הישנות מקרי רצח בעכו העתיקה על רקע מלחמות עבריינים
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב. במקרה או שלא במקרה התחלנו אתמול סדרה של ישיבות על כמה ערים בעייתיות במדינת ישראל והחלטנו ללכת על שלוש ערים שראש הממשלה הכריז שהן יהיו בטיפול האישי שלו והן לוד, עכו ודימונה. על לוד ישבנו ודנו אתמול. נושא עכו בא אלינו כדיון מהיר מנשיאות הכנסת על פי פניות של שני חברי הכנסת ברכה ואזולאי, ואנחנו גם נתייחס לנושא הספציפי שהם מעלים, נושא הפשיעה בעיר, שזה אולי הבעיה הקשה ביותר של עכו מכל מה שידוע לי, אבל זה גם יהווה לנו פתיח לא כל כך משמח בדיון על מצבה של העיר.

יושב לימיני חבר הכנסת דוד אזולאי, שבזמנו יזם חקיקה לטובת העיר וניסינו במשך שנים לסייע באופן ספציפי לעיר הזאת בגלל הבעיות שלה, בגלל העובדה שהיא אחת הערים המעורבות ולערים המעורבות יש, מצד אחד, בעיות קשות משלהן; מצד שני, לכולנו מאוד חשוב שדווקא הערים האלה תהיינה ערים מצליחות כי אנחנו צריכים לדאוג לדו-קיום ואם לא מצליחים להבטיח אותו באותם ישובים שיהודים וערבים גרים ביחד, אין הרבה תקווה לעשות את זה גם במדינה כולה.

חוץ מזה, העיר עכו היא אחת הערים העתיקות בעולם, היא נכס בין-לאומי. אונסק"ו, הארגון הבין-לאומי לתרבות, הכריז עליה כאחד האתרים ההיסטוריים שקשורים למורשת עולמית. ואנחנו כמדינה מופקדים לשמור על הנכס הזה. זה לא רק אומר לדאוג לעתיקות אלא גם לחיי התושבים שממשיכים לחיות במקום.

לכן אני מבקש מחבר הכנסת מוחמד ברכה להתחיל בהצגת הנושא. אחר-כך חבר הכנסת דוד אזולאי ונפתח בדיון.
מוחמד ברכה
תודה, אדוני יושב-ראש הוועדה. בוקר טוב לכל הנוכחים.

אני כמובן, בלי שום הסתייגות, תומך בכל מילה שאמרת עד כה. אמנם הדיון שהיה אתמול בנושא לוד היה דיון יותר כללי, שנגע בכל אורחות וכיווני החיים בעיר לוד, אבל הפעם נדרשנו לנושא העיר עכו מהזווית הטראגית הזאת, שחוזרת על עצמה ושאנחנו כוועדה של הכנסת נדרשים אליה. נדמה לי שזו הפעם הרביעית שאנחנו מקיימים דיון מאז שנכנסתי לכנסת ב-1999 ועד היום, דיונים מיוחדים על נושא הפשיעה בעכו, להבדיל מנושאים אחרים, כמו היוזמה של חבר-הכנסת דוד אזולאי בזמנו שכמובן תמכנו בה ופעלנו להצלחתה של ההצעה להנחה של 15% ממס הכנסה שבינתיים זה לא עזר במיוחד, למרבה הצער, על אף הכוונות הטובות. זה לא אומר שצריך לבטל את זה, להפך. צריך לחזק את המגמה של חיזוק העיר עכו.

לפני כמה שבועות נרצח לאור היום בחור בשם באסם זקור בעיר עכו. המחזות האלה של רצח על רקע עברייני הם מקרים חוזרים ונשנים. הם פוגעים בכל אורחות החיים בעיר עכו ויוצרים מצב של חוסר ביטחון טוטלי ברמה האישית וברמה הכלכלית וחוסר יציבות חברתית. אני חושב שזה דבר שאי-אפשר להשלים אתו. העובדה שנשיאות הכנסת הכירה בנושא הזה לדיון מהיר מצביע עד כמה הכנסת מייחסת לעניין הזה חשיבות ורצינות מיוחדת.

לדעתי אי-אפשר לנתק את הבעיה של הפשיעה מהמצב החברתי-כלכלי בעיר עכו, במיוחד בקרב ערביי עכו. זה מוקד של אבטלה ושל מצוקה, מוקד של שירותים רעועים, של רמת חיים ודיור מהנמוכים בארץ. הטיפול שמוטל על המשטרה בעניין העבריינות הוא דבר נחוץ, ואני עוד אתייחס לנושא הזה.

אדוני יושב-ראש הוועדה, אני חושב שאי-אפשר להטיל את הכל על המשטרה, כאילו המשטרה צריכה לחנך עיר וליצור שירותים וכו'. בסופו של דבר, העבריינות והסמים שפושים בעיר עכו הם פועל יוצא של מצב סוציו-אקונומי מחריד. לכן, לבד מהדיבורים שעוד נידרש אליהם בנושא של ההרתעה, בנושא של הענישה, בנושא של נוכחות המשטרה, בנושא של תגבור כוחות המשטרה, יש מקום להתייחסות בטיפול בנושא החברתי-כלכלי של העיר עכו.

אני שמח שאתה הקדמת ואמרת שוועדת הפנים מייחסת לנושא הזה חשיבות, ולכן חשוב גם להידרש בבוא העת לטיפול בנושאים והצרכים של העיר עכו. לא מזמן טיפלנו, למשל, בנושא של מעון לנערות במצוקה. העירייה צריכה את המקום הזה. אני מבין את זה, היא רוצה להקים בית ספר לחינוך. אבל בינתיים נערות נזרקות לרחוב. זה לא מוסיף בריאות לעיר עכו.
אדהם ג'מל
אלה לא נערות שלנו.
מוחמד ברכה
אני יודע. אבל הן, בסופו של דבר, נתקעות שם. אני מבין את הצרכים של העירייה להשתמש בבניין הזה. הטענות שלי הן לא לעירייה אלא למשרד הרווחה שלא מוצא מקום חלופי.
היו"ר יורי שטרן
אבל גם העירייה לא יכולה להתייחס לזה כאילו היא לא חייבת למצוא פתרון.
מוחמד ברכה
נכון. אם משרד הרווחה יבוא לעירייה ויגיד: אני צריך תקופת זמן של חודשיים-שלושה כדי למצוא מקום אחר, אני חושב שזו חובתה של העירייה לבוא לקראת משרד הרווחה. לכן, הדברים האלה צריכים לבוא לדיון מיוחד.

מה שדחף את חבר הכנסת אזולאי ואותי ליזום את הדיון הזה היה הישנות מקרי הרצח. אני חושב שפה יש מס שפתיים של כל האחראים ובסופו של דבר לא קורה שום דבר בשטח. דיברו על תגבור כוחות המשטרה. כוחות המשטרה, כפי שאני מתרשם וכפי ששמעתי, תוגברו, אבל המצוקה לא פחתה.

חשוב מאוד שהוועדה היום תשמע את כל הנוגעים בדבר מעכו ואחר-כך תגיע למסקנות בכל מיני תחומים שנוגעים למשרדים האחראים, אם זה המשרד לביטחון הפנים או משרד הרווחה או העירייה. תודה רבה.
היו"ר יורי שטרן
תודה לחבר הכנסת ברכה. חבר הכנסת אזולאי, בבקשה.
דוד אזולאי
אדוני היושב-ראש, אני רוצה, קודם כל, להודות לך על היענותך לקיים את הדיון היום. כמובן שהיוזמה היא של חבר הכנסת ברכה, שהחלטנו יחד ליזום דיון בוועדת הפנים בנושא עכו. אני רוצה גם להודות לכל החברים שנמצאים פה.

אני רוצה להביא לידיעתך, אדוני היושב-ראש, שכל הנוכחים כאן הם אנשי ציבור שעובדים עבודה התנדבותית ללא שום תמורה. זו מסירות נפש להיות כאן בשעה תשע וחצי בבוקר. אני יודע מה זה לצאת בשעה כל כך מוקדמת ולהגיע לפה בשעה תשע וחצי בבוקר. אני חושב שהאנשים האלה ראויים להערכה. האמן לי, אם יש עוד משהו שמחזיק אותנו בעכו אלה החבר'ה שיושבים כאן, ויש עוד כמה שכנראה מסיבות שונות לא הגיעו לכאן. הייתי אומר שאלה המשוגעים לדבר.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לקוות שעם בניית הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל, הדרך מעכו, מנהרייה ומכרמיאל למרכז הארץ ולירושלים תהיה הרבה יותר מהירה וקצרה. זה גם יסייע לעיר עכו.
יצחק הרצוג
אגב, אני מזמין את כולם לטייל בעכו העתיקה. כחופש לקחתי את המשפחה וזה פשוט חוויה מרנינת לב.
דוד אזולאי
חבר הכנסת הרצוג, אתה יודע שמתיירות לבד לא בונים עיר. תיירות חולפת. התושבים הם שנשארים בסופו של דבר.

בהמשך לדיון שהיה לנו כאן על לוד, אני חייב לציין שראש הממשלה אימץ את עכו כמו לוד ודימונה. כפי שאמרתי אתמול, אני אומר גם היום, ראש הממשלה באמת עשה מעשה שלא כל ראש ממשלה מסוגל לעשות אותו וזה להתפנות מכל העיסוקים הגדולים של מדינת ישראל, לנחות כמה שעות ביישוב, לשמוע מקרוב את בעיות התושבים, את בעיות פרנסי העיר ולהתחיל להתקדם. חבל שראש העיר לא פה, ודאי הוא היה אומר לנו מה ההישגים שראש הממשלה הביא לעכו, מה האמצעים ומה הסיוע הגדול שנתן לעכו. אני מקווה שאני לא טועה, אבל עד כמה שידוע לי הדברים עדיין לא נראים בשטח. יושב כאן נציג של ראש הממשלה, נשמח מאוד אם הוא יעדכן אותנו ויגיד לנו מה נעשה בעכו, אולי אנחנו לא ידועים, אדרבא ואדרבא נשמח לשמוע.

בכל אופן, היות שהכותרת היום היא נושא הפשיעה בעכו, לצערי הרב, בשנים האחרונות עכו הופכת להיות למוקד סמים אזורי, אנחנו גם מרגישים בכך. ישנה עלייה גדולה במספר סוחרי הסמים. נושא הסמים מתמקד בעיקר בעכו העתיקה. אנחנו ביקרנו לא פעם בעכו, אנחנו מכירים את עכו ואני שומע את תלונות התושבים. עיקר הבעיה הוא בעכו העתיקה, ששם יש ריכוז גדול של סוחרי סמים. יש בעיה אמיתית למשטרה להיכנס לתוך עכו העתיקה. אני יודע שהבעיה הזאת היתה קיימת עוד בתקופתו של השר לביטחון הפנים הקודם מר שלמה בן-עמי, עד כדי כך שהוא דאג לכך שיהיה כלי רכב מיוחד שיוכל להיכנס פנימה כדי לפתור את הבעיות הללו. בשלב מסוים הרכב הזה אפילו עמד בצד ולא השתמשו בו מכל מיני סיבות עד שהתערבתי בתקופה אחרת ואז התחילו להכניס את הרכב הזה לטיפול.
היו"ר יורי שטרן
מתוך פחדים?
דוד אזולאי
אינני יודע. נציג המשטרה יושב כאן, הוא ודאי יוכל לענות ולהגיד לנו את הדברים האלה.

לפי הנתונים שיש בידי, בשנת 2002 היו 310 עבירות סמים, ובשנת 2003 373. זה אומר שיש כאן עלייה של כ-20%.
היו"ר יורי שטרן
בקרב בני נוער העלייה גדולה יותר.
דוד אזולאי
אלימות בסדר ציבורי בקרב בני נוער – 141, עלייה של 21%. אלה לא נתונים שאני המצאתי אותם, מישהו נתן אותם והם קיימים. אלה העובדות ועם עובדות אי-אפשר להתווכח, אפשר לייפות אותן אבל אלה העובדות.

יחד עם זה, היתה תקופה שפגעו בכמה אנשי ציבור בעכו, שלצערי הרב התלוננו והדברים טופלו אבל תוצאות לא היו. התוצאה היא שחלק מאותם אנשי ציבור גם הפסיקו להתלונן.



אני מאמין שמפקד משטרת עכו, יחד עם הצוות שלו, עושים עבודה טובה, עבודה יוצאת מן הכלל, אבל מה לעשות, היום, לצערנו הרב, במסגרת המשימות הנוספות שמוטלות על כתפי המשטרה, יכול להיות שהדברים באים אחד על חשבון השני ולא תמיד האזרח מבחין בין הדברים. אותו לא מעניין שיש בעיה של טרור כאשר הוא מרים טלפון למשטרה ולא תמיד הוא זוכה למענה. יחד עם זה, אנחנו חיים במציאות הזאת, אנחנו יודעים שיש בעיה אמיתית, בעיה של כוח אדם. וכאן אני בעצם רוצה לעזור למשטרה. אני רוצה לשמוע מנציג ראש הממשלה, האם אכן הוקצבו יותר תקנים למשטרת עכו כדי להתמודד עם בעיות הפשיעה בעיר? חשוב לי מאוד לשמוע על הנושא הזה ישירות מנציג משרד ראש הממשלה. תודה רבה.
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת הרצוג, בבקשה.
יצחק הרצוג
אני רק רוצה להעיר, עכו זכתה גם למעורבות בפרוייקט אופק. בגלל מהות מרקם האוכלוסין המורכב מאוד שלה, הדרך היחידה היא שני עוגנים: אחד, ההשקעה הבהאית בעיר שהיא השקעה מאוד חשובה של הקהילה הבהאית, שמשקיעה עכשיו עשרות מיליוני דולרים בפרוייקטים שם.
היו"ר יורי שטרן
יש להם את הגן ליד עכו.
יצחק הרצוג
בדיוק, אבל הם גם מקימים מרכז מבקרים גדול שהוא מוקד משיכה. הנושא השני הוא כמובן פתרון בעיות החוף והתחבורה, שזה שיא הביורוקרטיה הישראלית שרק אפשר לדמיין, הפשרת קרקעות בכניסה לעיר כמנוף להבאת אוכלוסיות חדשות, וכמובן המנוף העיקרי זו העיר העתיקה כי היא מנוף שיכול להביא תעסוקה וצמיחה.
היו"ר יורי שטרן
זה שהמקום הוכרז כאתר בין-לאומי זה עוזר?
אדהם ג'מל
אין תיירים.
יצחק הרצוג
זו הבעיה הגדולה, ישראלים צריכים לבוא.
דוד אזולאי
יש בעיה. גם אם מחר תהיה תנופה של תיירות אדירה למדינת ישראל, לא בטוח שעכו תרוויח מזה, מפני שהתיירים בעכו הם חולפים, הם לא לנים. אין מקומות לינה בעכו.
יצחק הרצוג
החברה לפיתוח עכו העתיקה עשתה עבודה יפה מאוד. יש גם את בית הכלא של עולי הגרדום. יש שם אתרים לביקורים. הייתי מצפה ממשרד התיירות שיהפוך את זה לאחד מהמוקדים העיקריים לפרסומת לישראלים.
ואסל טאהא
אני מצטרף לדברי קודמיי. הטיפול בעבריינות בעכו מבוסס על שיפור מערכת החינוך. כשאנחנו מסתכלים על מערכת החינוך אנחנו רואים שהמצב מאוד קשה. יש בעיות בבתי הספר, אני מקווה שהם יבואו על פתרונן. צריך לקרוא למשרד החינוך להשקיע יותר בעכו על מנת לעזור בטיפול בעבריינות. זה דבר ראשון.

דבר שני, המצב הסוציו-אקונומי מאוד קשה וזה מושך סוחרי סמים להפוך את עכו העתיקה למוקד של סחר בסמים. גם מצב הרווחה מאוד קשה. לכן יש להעיר את תשומת לב ראש הממשלה לנושא שיפור המצב הסוציו-אקונומי.

אני ביקרתי בעכו העתיקה. היה שם אסון, היתה שריפה. לא היה רכב של כיבוי אש לכבות את האש. ראיתי אנשים מכבים את האש בידיים. הרכב לא יכול היה להיכנס לסמטאות העיר העתיקה.
היו"ר יורי שטרן
אין פתרון לעניין זה?
ואסל טאהא
אין פתרון.
היו"ר יורי שטרן
יש לנו דיון בנושא כבאות בשבוע הבא. תדאג להעלות את הנקודה הספציפית הזאת באותו דיון.
ואסל טאהא
אני פונה לראש העיר, לאחראים בעיר, איך תיירים ילונו בעכו כשיש סכנת חיים? יש פחד מפריצת אש שתסכן חיי אדם. לכן יש לטפל בנושא זה.

אני חושב שעכו היא אטרקציה תיירותית, לא רק לתיירות חוץ אלא גם לתיירות פנים. משרד השיכון לא עוזר לאנשים לשפץ את בתיהם. הבתים שם הם בסכנה. לכן יש לקרוא גם למשרד השיכון לעודד אנשים לשפר את מצבם, את תנאי חייהם, התנאים החברתיים שהם קשים במיוחד, וזה מה שמניע אותם לעבריינות ולמוקדי סחר בסמים.
היו"ר יורי שטרן
תודה. היות שהנושא הוגדר כפשיעה והישנות מקרי רצח, נשמע קודם כל את נציגי המשטרה. אחר-כך אני אבקש מנציגי העירייה ותושבי העיר לשאול שאלות ולהביע את דעתם. ואז נפנה לנציג משרד ראש הממשלה על מנת לשמוע במה בדיוק מתבטא הטיפול המיוחד שראש הממשלה הבטיח לעיר הזאת ואיך רואים את פתרון הבעיות.

סנ"צ אבי אזולאי, בבקשה.
סנ"צ אבי אזולאי
קודם כל לגבי הסמים – תחנת עכו אחראית גם על הכפרים, חוץ מהעיר עצמה, והנתונים הם נכונים. הנתונים האלה הם ברוכים. זה אומר שהתחנה בעשייה. תיקי סמים זו חשיפה, זו יוזמה של התחנה. אתה יכול להצביע על ירידה, לא להתעסק עם עבריינים, לא להיכנס לשוק, להביא את הנרקומנים האלה, להצביע על ירידה ולהגיד: אין סמים. פה זה פתיחת תיקים שאנחנו יוזמים. אנחנו באים ומתעמתים עם העבריינים. ככל שתהיה עלייה יותר טובה זה אומר שהמשטרה עובדת. יש עימות עם הסוחרים ועם נרקומנים.
יצחק הרצוג
יש לכם שיתוף פעולה עם הרשות למלחמה בסמים, אם המתאם העירוני? הוא מתפקד או לא?
אדהם ג'מל
לפני יומיים הגיע אדם חדש.
היו"ר יורי שטרן
מסיבות לא ברורות, מסרה לי מנהלת הוועדה שהרשות למלחמה בסמים סירבה לשלוח את נציגה לדיון.
יצחק הרצוג
אנחנו נבדוק למה. זה לא הגיוני.
סנ"צ אבי אזולאי
כדי לדייק בנתונים, בעיר עכו עצמה יש ירידה בעבירות סמים. בגלל התקנים שקיבלנו רואים יותר שוטרים. יש לנו הרבה יותר מגע עם אותם עבריינים. הרבה סוחרים עוברים מעכו לכפרים, ויש לנו הרבה יותר תפיסות. אנחנו נותנים עכשיו יותר דגש גם בכפר יסיף וגם באבו-סנאן. שם יש עלייה. כרגע לא קל לעבוד בסחר בסמים בעיר כי הם רואים בכל מקום משטרה ואנחנו לא מפחדים להיכנס לסמטאות. לסמטאות אי-אפשר להיכנס עם הטרקטורון, הוא לא מתאים. אנחנו נכנסים ברגל, כך שאין לנו בעיה של כלי רכב בעיר העתיקה.

קיבלנו 30 תקנים.
דוד אזולאי
מתי קיבלתם אותם?
סנ"צ אבי אזולאי
מאז הביקור של ראש הממשלה, תוך חודש המחוז הציב את התקנים האלה כסיפוח, כאשר לאט לאט גייסתי.
היו"ר יורי שטרן
זו תוספת לכמה שוטרים שיש לך?
סנ"צ אבי אזולאי
היו לי 120 שוטרים, היום יש לי 150. המחוז הוסיף לי עוד אחד מש"ק צפון, תוספת למפקד המחוז. כרגע השוטרים האלה נמצאים בקורס. רק בספטמבר הם יהיו מקצועיים יותר, מוסמכים ונראה אותם בשטח. כרגע אני רואה רק חלק מהם.
דוד אזולאי
תקדיש יותר לעכו העתיקה?
סנ"צ אבי אזולאי
בעיר העתיקה יש תמיד נקודה פתוחה עם שוטרים עשרים וארבע שעות.
היו"ר יורי שטרן
יש גם שיטור קהילתי?
סנ"צ אבי אזולאי
יש גם שיטור קהילתי בעיר העתיקה. אני חושב שהוא אחד הטובים בארץ. באים ללמוד ממנו את העבודה.
היו"ר יורי שטרן
והמשמר האזרחי?
סנ"צ אבי אזולאי
המשמר האזרחי הוא בכל עכו, גם בעיר העתיקה, גם בכפרים וגם בעיר.
היו"ר יורי שטרן
גם התושבים הערבים משתתפים במשמר האזרחי?
סנ"צ אבי אזולאי
הרבה. במגזר הערבי יש בעיה של להתנדב ולעבוד באותו כפר. הם מעדיפים לעבוד בכפר אחר.

לגבי הסמים, ככל שתחנה משיגה הרבה יותר תפיסות, הכמות עולה יותר, זה סימן טוב.

אני כמעט שנה וחצי בתחנה. היתה פשיעה קשה בעיר. כרגע אני יכול להגיד שאנחנו כבר בדרך הנכונה. התחלנו לבלום, התחלנו להצביע על ירידה.
מוחמד ברכה
אתה יכול להצביע על פענוח מקרים שחוזרים ונשנים? הרושם שהפשיעה נמצאת באותו מעגל של אנשים.
אדהם ג'מל
הם ידועים.
סנ"צ אבי אזולאי
זה רושם. השם של העיר עכו רודף אותה. אני לא יכול להתמודד עם זה.
מוחמד ברכה
אני יושב בוועדה של הכנסת. אני לא יכול להגיד שמות. אבל השמות מתגלגלים ואני בטוח שהם מוכרים לך.
סנ"צ אבי אזולאי
אלה משפחות של פשע. זה לא נגמר. אותו בחור שנרצח השתחרר לפני חודש מהכלא. הוא בעצמו רצח תושב אחר. אנחנו ידענו שזה יקרה. היה אצלי השר לביטחון פנים, נתתי לו סקירה של הפשע. אמרתי לו: הבחור הזה לא יחיה עוד הרבה זמן. הוא גם הוזהר על ידי, עוד בשחרור שלו הוא הוזהר שיפסיק, שייזהר. זה היה ברור, זה היה כתוב. במיוחד במגזר הערבי, כשיש רצח יש גם נקמה אם אין סולחה.
מוחמד ברכה
אתה אומר שהכתובת היתה על הקיר.
סנ"צ אבי אזולאי
לגבי הבחור הזה, זה היה או הוא או השני, מי שיקדים ראשון.
מוחמד ברכה
מה עשיתם כדי למנוע את זה חוץ מלהזהיר?
יצחק הרצוג
אין מעצרי מנע אלא אם נעשה מה שמקובל ביש"ע, צו מנהלי.
סנ"צ אבי אזולאי
אני יכול להזהיר אותו. כשהוא מעורב בפשע, עוצרים אותו. כשאין ראיות, הוא משתחרר.
יצחק הרצוג
היה מודיעין?
סנ"צ אבי אזולאי
היה לנו חומר. כרגע העניין הזה בחקירה. חלק ממעשי הרצח פוענחו.
מוחמד ברכה
והאשמים אצלכם?
סנ"צ אבי אזולאי
בוודאי. חלק מהם שהשתחררו, נרצחו.
היו"ר יורי שטרן
אני כאדם מהיישוב, כל פעם כשאני קורא בעיתון שנרצח עוד עבריין, החשש שלי הוא שאולי המשטרה שמחה מבחינתה כי זה נעשה בקלות רבה. מה הכלים שאתם מפעילים, מה השיטות בשביל למנוע רצח במקרים שהכתובת על הקיר? זה שמזהירים, בסדר, אבל חוץ מזה.
אדהם ג'מל
הבעיה שהדגיש חבר הכנסת ברכה היא חשובה. אם יש מקרה רצח אחרי מקרה ולא תופסים, לאנשים אין ביטחון אישי. לפחות שיידעו מי רצח. זה כבר הרצח התשיעי תוך שלוש שנים.
יצחק הרצוג
זו מלחמת כנופיות?
אדהם ג'מל
גם.
סנ"צ אבי אזולאי
יש לדייק. מתוך תשע רציחות שהיו לאחרונה בעיר, ארבע פוענחו, ארבעה חשודים, חלק מהם השתחררו ונעצרו כנקמה.
מוחמד ברכה
למה השתחררו?
סנ"צ אבי אזולאי
קח את הרוצח האחרון. הוא רצח את סמוח בעכו העתיקה, עשו עסקה, נאשם בהריגה, הורידו שליש, השתחרר.
היו"ר יורי שטרן
לא במקרה חברי הכנסת הגדירו את הנושא כ"הישנות מקרי רצח". אנחנו לא מתכנסים לישיבת הוועדה בשביל מקרה רצח, אלא יש פה משהו שהופך לתופעה, הופך לשגרה. ההרגשה של התושבים ושל חברי הכנסת שניזונים מהתושבים היא שהמשטרה כמעט לא מתערבת או ששומרת על איזושהי מסגרת ביטחונית ופחות איכפת לה מה קורה בתוך עולם העבריינים. התושבים השלווים הם אלה שבסוף מאבדים את הביטחון האישי שלהם.
סנ"צ אבי אזולאי
מתוך תשע רציחות, ארבע גלויים והיתר עדיין בחקירה. זה לא סתם מונח על המדף. אנשים עדיין בהליכי משפט.

אם עושים השוואה בין תחנות במחוז הצפוני, והיתה נהירה בשנים האחרונות מעכו לנהריה, עכו נמצאת בירידה בפשיעה. כל מקרי השוד שהיו בשנה שעברה כולם גלויים, אנשים נתפסו. אם תבדקו את אחוז הגילויים שזה אומר עשייה של השוטרים, תחנת עכו בחצי השנה האחרונה היא מבין הגבוהות בארץ. כמעט מגיעים לכל פשע. 60% גילויים של מקרי הפשע בעיר, זה בין הגבוהים בארץ, אם לא הגבוהים ביותר.

התקנים שקיבלנו מתחילים להוכיח את עצמם. זה עניין של זמן. אני חושב שיש שינוי בעיר. יש פחות מקרי שוד, פחות גניבות. העיר מלאה תיירים בשישי-שבת, דבר שלא היה לפני שנה, העיר היתה ריקה.
היו"ר יורי שטרן
מה עם הסמים? אתה אומר שהסמים עוברים לכפרים?
סנ"צ אבי אזולאי
בנושא הסמים, אנחנו במלחמה איתם, לא נותנים להם מנוחה, אנחנו תופסים אותם. כל נרקומן שנכנס לעיר הוא נתפס עם החומר, הוא לא יוצא החוצה. אז הוא לא יבוא יותר לעיר, הוא ילך לכפרים. גם בכפרים עכשיו יש דרישה למשטרה, גם שם צריך לפעול. המלחמה בסמים היא שוטפת, היא יום ולילה.
היו"ר יורי שטרן
מה חסר לך?
סנ"צ אבי אזולאי
מה שהיה חסר לי קיבלתי. קיבלתי שלושים תקנים.
דוד אזולאי
בקצב הזה עוד יקחו חלק מהם כי הכל בסדר.
סנ"צ אבי אזולאי
אני לא אומר שהכל בסדר. אני רוצה להגיד לך, שאת רוב המלחמה בפשיעה שכואבת לאזרח כמו עבירות רכוש, גניבות מרכב, אני עושה בזכות המתנדבים, לא המשטרה. המתנדבים עוזרים לי המון.
דוד אזולאי
יש לכם יחידת מתנדבים בעיר?
סנ"צ אבי אזולאי
יש לי יחידה גדולה, קרוב ל-900 מתנדבים. יש לי מערך עכו העתיקה במהלך שישי-שבת שהוא בנוי על מתנדבים.
היו"ר יורי שטרן
המתנדבים הם במסגרת המשמר האזרחי?
סנ"צ אבי אזולאי
במסגרת המשמר האזרחי. בעכו בלבד יש לי קרוב ל-300 מתנדבים.
דוד אזולאי
מה שעות הפעילות שלהם?
סנ"צ אבי אזולאי
בלילה ושישי-שבת. אני מאוד מברך אותם ובזכותם יש ירידה בפשיעה.
היו"ר יורי שטרן
בקרב העולים הגרים בעכו, יש לך מתנדבים?
סנ"צ אבי אזולאי
אני משוחח עם העולים אחת לשלושה חודשים, אני שומע את הבעיות שלהם. יש לנו מעט מתנדבים. הם עדיין לא מודעים לכך. אין לנו שפה איתם כדי למשוך אותם. עכשיו זה מתחיל לאט לאט להיכנס.
מוחמד ברכה
לפי האינפורמציה שלי, בכל מה שקשור לדמי חסות אתם מגלים בעצם אוזלת יד מוחלטת. אתם לא מעורבים, לא מתערבים. אנשים חשופים לכל מיני דורשי דמי חסות ודומני שלפני כמה ימים בחור שעובד בעירייה נפגע.
סנ"צ אבי אזולאי
אני כמשטרה לא יודע על המקרה הזה. אין דבר כזה שיש תאונה ואני לא אטפל בה.
מוחמד ברכה
אנשים מפחדים להתלונן על מקרים של הוצאת כסף בכוח, דמי חסות, כי הם לא מאמינים שאתם מטפלים בנושא הזה כמו שצריך ומכים על היד שנכנסת לכיסים של האנשים.
סנ"צ אבי אזולאי
אין מקרה כזה, אני אומר לך באחריות. בנושא דמי חסות המשטרה יוזמת. זה עניין של מודיעין.
מוחמד ברכה
הבחור שנפגע מוכר? הבחור שפגע מוכר?
סנ"צ אבי אזולאי
אני לא מכיר את המקרה הזה. אולי הוא לא התלונן בכלל.
מוחמד ברכה
איך אתה לא מכיר את המקרה הזה אם אדהם מכיר את זה ואיברהים מכיר את זה ואפילו אני מכיר את זה.
דוד אזולאי
אדוני מפקד התחנה, אם יש מקרה שמפיצים אותו, יודעים מי הפיץ אותו, צריכים בשביל זה תלונה? זה דבר שפוגע לא רק בעכו, הוא פוגע במדינת ישראל. צריך לחכות לתלונה עד שמטפלים בדבר כזה? אתה מצפה שתושב ילך ויתלונן על דבר כזה ואחר כך הוא יהיה מאויים?
אדהם ג'מל
זה סלמה. כל שבוע הוא עושה את זה.
סנ"צ אבי אזולאי
תגיד סלמה. סלמה נעצר עד תום ההליכים. הוא נתפס עם הסכין ביד. זה בחור לא שפוי. הוא היה ב"מזרע". כל פעם הוא מפיץ דברים לא נכונים. אי-אפשר לטפל בו. במקרה של הדקירה, הבחור נתפס באותו יום, הוא בא לבית משפט והוא בבית סוהר. אין אירוע בעיר שאני לא מעורב בו כמפקד תחנה.
היו"ר יורי שטרן
הפעולה שלו, של הפצת הכרוז.
סנ"צ אבי אזולאי
זה שנה שהוא מפיץ כרוזים. אנחנו מעבירים את זה למטה הארצי שיבדקו אם יש פה חומר. בדרך כלל התשובות שאנחנו מקבלים: אין חומר. הבחור מוכר כלא שפוי.
אהרון לחיאני
קודם כל אני מתפעל מהיידע שלכם על מה שקורה בעכו. יש לי לפעמים רושם שאתם מכירים את הבעיות של העיר יותר ממה שאנחנו מכירים אותן.

העיר הזאת באה לשולחן הדיונים בוועדת הפנים ובוועדות אחרות מספר פעמים. חבר הכנסת דוד אזולאי הרים את הדגל בנושא עכו, כולל נושא המס, וכולכם באמת נתתם כתף ועזרה למתרחש בעיר.

בהחלט יש בעיות קשות בתוך העיר. אנחנו מדברים על תיירות, אנחנו מדברים על עידוד התושבים, אנחנו מדברים על פיתוח. הבעיה העיקרית זו האלימות. כי אותם תיירים שמגיעים לעיר העתיקה ופורצים להם את האוטו, הם לא יגיעו למחרת. אותה השקעה שיש בעיר על פנס ושוברים אותו, מחר אין איפה להשקיע. לכן, עיקר הבעיה זה נושא האלימות ועכו רוויה בזה.

מהדברים ששמעתי פה, פשוט התמוגגתי מנחת שאנחנו עיר כמעט נקייה מעבריינות.
סנ"צ אבי אזולאי
לא אמרתי נקייה.
אהרון לחיאני
אמרתי כמעט. היות שאנחנו חיים בעיר, ואני חי גם בשעה אחת-עשרה כשאחרים הולכים הביתה, ואני במקרה גר כרגע במרכז העיר כי פעם גרתי בצפון והייתי קצת רחוק מהאירועים, מעבר לרצח שאנחנו מדברים עליו שהוא קיים, אולי פעם בחודשיים בממוצע יש רצח בעכו, יש בריונות, יש ונדליזם, יש הריסת ציוד, יש הטרדות של עוברי אורח.

אני אספר סיפור. בא אלי זוג קשישים שהיה רגיל לטייל בשעות שבע ושמונה בערב במדרחוב בעיר. הגיע בחור עם אופניים, נתן לו סטירה. הקשיש הגיש תלונה. השוטר שואל אותו: למה לא תפסת אותו? הוא אומר לו: אני אתפוס אותו? אותו בן-אדם אומר לי: אני יותר לא אצא לעיר.

כל אחד שיושב פה יגיד לך ויצביע לך איפה מקומות ונקודות מכירת הסמים בעיר. כולם יודעים את זה. אני הייתי ביחידה של מתנדבים. הסתובבנו עד שעה ארבע לפנות בוקר ועצרנו חבורות בחורים עם סמים.

עבירות רכוש יש. שריפת מכוניות יש. גניבה ממכוניות יש. אנחנו אישית תפסנו כמה כאלה בזמן הפעילות הציבורית שלנו.

עכשיו לבוא ולהגיד שהמצב בעיר בעקבות ההתגייסות של שלושים שוטרים יהיה יותר טוב, יכול להיות. כשהייתי ממלא מקום ראש העיר הייתי בוועדה שישבה עם מפקד המחוז כדי לראות איך אנחנו למעשה מפתחים איזשהו פרוייקט למלחמה בסמים שיש בו עניין ההסברה, עניין אכיפה וכו'. אני אגיד לך את האמת, ניקבו לי ארבע פעמים את הצמיגים, הלכתי למשטרה. ניקבו לי עוד שלוש פעמים אחר-כך, לא הלכתי למשטרה. המקרה היה לפני ארבע שנים, עד עכשיו לא קיבלתי תשובה מה נעשה בעניין הזה.

אני ועוד רבים אחרים יש לנו אחריות לעיר. אנחנו חיים בעיר הזאת. באחת-עשרה בלילה אני שומע יריות ונפצים. אני מתקשר לתחנה אומרים לי: אלה זיקוקין של חתונות. יום שישי בערב, מוצאי שבת, ילדים קטנים מתעוררים מעוצמת היריות. המשטרה אומרת: אנחנו מטפלים בזה. יש קבוצות שחונות עם רכבים, מגיעה ניידת, אומרת את שלה, וזה נשאר. כלומר, התושבים בעכו חיים בחוסר ביטחון מוחלט גם בעיר העתיקה וגם בעיר החדשה.

לנו, הערבים והיהודים יש דו-קיום בכל הנושא של הפשע והסמים. אנחנו בדו-קיום מוחלט. אין לנו שום בעיה בנושא הזה. הם משתפים פעולה אחד עם השני. ואז מתוך דאגה באמת כנה, הבחור הזה שיושב פה, שוטר לשעבר, שלושים שנה במשטרה בחקירות, בתיאום עם המפקד הקימו איזושהי יחידה.
יעקב לנקרי
לא בתיאום אתו. זה רעיון שלי.
אהרון לחיאני
לא משנה. הקימו איזושהי יחידה, שנקראת יחידת בולשות כשהמגמה שלה זה לסייר בין המוקדים בשכונות ולנסות להילחם בתופעה הזאת.
מוחמד ברכה
מוקדים של מה, של הסמים?
אהרון לחיאני
מוקדים של עבריינות.
היו"ר יורי שטרן
אתה כתושב וגם כחבר המועצה, היית ממלא מקום ראש העיר, פריסת המשטרה והמתנדבים היא בהתאם לגיאוגרפיה של הפשע או שהם נמצאים ליד הפנס ולא ליד החושך?
אהרון לחיאני
אני לא בא לקבוע למשטרה איך עובדים. אני בא לומר מתוך הניסיון שלי בפעילות שהיתה לי, שגוייסו 65 איש, מתוכם אנשי ציבור, מגוון רחב מאוד, יהודים, ערבים, נשים, גברים, עקרות בית. הלכנו מתוך מגמה אחת, להילחם בפשיעה. אחרי שעברנו את ההכשרה הנדרשת היינו מופיעים ארבע פעמים בשבוע, שתי משמרות, משעה שש בערב עד שעה ארבע לפנות בוקר, חינם, בלי ציוד. היינו ארבעה ברכב משטרתי. כל רכב לקח שכונה מסוימת וסייר. בתקופה הזאת ירדה רמת הפשיעה.
היו"ר יורי שטרן
למה זה נפסק?
אהרון לחיאני
אני אישית הייתי שותף לתפיסה של גניבת מכוניות עם ציוד ביד.
היו"ר יורי שטרן
למה אתה מדבר על זה בלשון עבר?
אהרון לחיאני
אני מדבר על זה בלשון עבר כי שמעת פה את מפקד התחנה שאמר: אני פירקתי אותה. אלה 65 מתנדבים שבאו על חשבונם וזמנם. אני לא יודע מה השיקולים שלו, הם ודאי לא מקצועיים. כששמעתי שיש איזושהי בעיה, ביקשתי פגישה אישית עם מפקד התחנה. אני חבר מועצת עיר, נפגשתי עם מפקדי תחנות עוד לפני כן בנושא הזה. סורבתי. לא התקבלתי לפגישות. אמרו לי: אין מה להיפגש עם מפקד התחנה. יש מי שממונה על זה, זה גבי, תפנה אליו. אני כמפקד התחנה לא מדבר אתך.
היו"ר יורי שטרן
מר אזולאי, אני רוצה את התייחסותך לדברים של מר לחיאני.
סנ"צ אבי אזולאי
היחידה הזאת הוקמה ביוזמתי. אם לא הייתי רוצה, לא הייתי מקים אותה. הקמתי אותה כדי לסייע למתנדבים שכבר קיימים בלחימה בבריונות. אחרי הכשרות, 65-70 איש יצאו לדרך. הפשיעה לא ירדה. מה שאומר מר לחיאני זה לא מדויק. בתקופה הזאת באותם אזורים שהם עבדו
חטפתי מכות. הנתונים מדברים. בנוסף לזה, אירועים שהם הוסיפו לי. פתאום יורים על אזרחים, פתאום מרדפים. בסגנון הזה של העבודה, אני עושה לעצמי נזק ואני עושה נזק גם לעיר עצמה.

לכן, עשיתי רגע חושבים, ביקשתי ממפקד היחידה לפצל אותם לשלוש קבוצות, עשרים, עשרים, עשרים. בכל אזור מש"ק יקבל עשרים, יהיה לו אחראי, יעבדו בצורה הרבה יותר אחראית. סורבתי משום מה. אני, מול מפקד שלא מקבל הוראות, שלא מקבל הנחיות שלי, לא יכול לעבוד. חילקתי אותם לקבוצות בניגוד לדעתו. חבל שהנושא הזה עלה פה כי הוא בבדיקה מול גורמי המחוז. היחידה פורקה לקבוצות. כל מש"ק קיבל קבוצה של עשרים-עשרים וחמישה איש. הם עובדים היום מלבד חמישה שנשארו נאמנים למנהיג. כל השישים איש עובדים.
יעקב לנקרי
זה שקר.
דוד אזולאי
דרך אגב, אני פניתי בעניין הזה לשר לביטחון הפנים וביקשתי בדיקת הנושא הזה. באופן טבעי פונים אלי תושבי עכו ואני בהחלט משרת אותם ועושה זאת במסגרת תפקידי. דבר אחד אנחנו צריכים לדעת, כשיש פעולה התנדבותית, חובתנו לעודד אותה. על זה אין ויכוח בינינו.

לכן אני אומר, כרגע לא משנה מה תהיה תוצאת הבדיקה ולא משנה מה תהיה התשובה למכתב שלי, אני ממליץ לך כרגע לעשות חושבים בעניין הזה יחד עם התושבים שמעוניינים להתנדב.
סנ"צ אבי אזולאי
השישים האלה בעבודה. אני מזמין אותך אלי לבדוק. חמישה איש בלבד, אלה שמעורבים בירי הוצאו.
אהרון לחיאני
אני לא רוצה להיכנס לוויכוח הזה. יש במערכת מעל שלושים איש שהחליטו שאם היחידה הזאת לא תתאחד מחדש הם לא יילכו. לכן, מיותר מאוד לבוא ולהתווכח עם מפקד התחנה.


אחת הסיבות שעודדנו את האנשים זה מתוך רצון לגלות ולעודד אחריות של התושבים למה שקורה אצלם. אנחנו, כאנשי ציבור, התגייסנו לנושא הזה לא בשביל לקבל פרס, לא בשביל לקבל איזושהי כותרת, זה כדי לעבוד ולעודד את האנשים. יכול להיות שהאנשים בתוך השכונות יראו אנשי ציבור שמגיעים בשעה שתיים-שלוש בלילה, יחשבו על זה קצת יותר באופן משמעותי.

אני קראתי בעיתון ביום שישי: בני נוער עבריינים פוגעים בפרנסה שלנו. כדי לסיים את העסק הזה לפי העיתון, ההצעה של מפקד התחנה לפי דברי הסוחרים, היא לתת כמה שקלים לנערים בעיתיים. כלומר, כדי שלא יטרידו אתכם, תנו להם כסף. סוחרים באים ואומרים: מה, אתה רוצה שאנחנו נשלם כסף כדי שאתה תגן עליהם?

נשאל פה אם הפרוטקשן מטופל. אני רוצה להראות איך מטפלים בפרוטקשן, איך מעודדים אנשים לקבל כסף כדי שיירדו מבעיות במקום לטפל בבעיות. אם זו הגישה, אני לא חושב שיש תקווה. אם הגישה היא לזרוק מתנדבים מתוך העניין לומר: אני השליט ואפסי עוד, אם הגישה היא לעודד סוחרים לתת לילדים כסף כדי שיירדו מהנושא הזה ולא לטפל בזה, אני לא רואה פתרון לעניין האלימות בעכו, לא עכשיו ולא בעוד מאה שנה.
היו"ר יורי שטרן
תודה. אדהם ג'מל, בבקשה.
אדהם ג'מל
:

קודם כל, אני רוצה לציין שמוקד הבעיה הוא בעיר העתיקה. אני רוצה להאשים פה את המשטרה , העירייה והממשלה. זה לא רק המשטרה, גם לעירייה, שאני נציג שלה, אשמה. במשך דורות פגעו בציבור הערבי. הם פגעו עד כדי כך, שהרוע של הערבים התחיל לעבור לכל העיר וזה גם פגע במגזר היהודי. הם לא הבינו שאם אנחנו מקפחים את המגזר הערבי, אין גבול לקיפוח, זה עובר גם למגזר היהודי.

חבר הכנסת ואסל טאהא אמר שמצבה של מערכת החינוך במגזר הערבי קשה. מצב הדיור קשה.
דוד אזולאי
אדהם, אתה סגן ראש עיר, חבר בקואליציה העירונית. מה לך להתלונן על החינוך?
אדהם ג'מל
בגלל זה אני אומר שהתחלנו לשפר אבל המצב עדיין קשה. לטעמי, לא הגיע הזמן שראש העיר לבד יידע שהציבור הערבי מקופח שצריך לעזור לו. כל הזמן צריך לעשות מלחמה.

אני רוצה להתחיל בדברים הטובים שעושה המשטרה. לדעתי, המש"קים בעיר העתיקה עובדים בצורה נפלאה. הם מנסים לפתור גם בעיות של סכסוך בין משפחות דרך סולחות, לא להגיע לפתיחת תיקים וזה טוב לנו. הם לא ממהרים לפתוח תיקים נגד בני נוער.

הבעיה שלנו היא הביטחון האישי, פחד מכנופיות שנמצאות בעכו.

מבחינת הרכבים, אני אגיד לך את האמת, בתקופה האחרונה התיירות במצב טוב. אין גניבות ופריצות לרכבים. ביום שישי-שבת עכו מלאה ברכבים. אני לא שמעתי על גניבת רכב. המצב טוב גם מבחינת המתנדבים.




הבעיה היא שיש נוכחות משטרה אבל המשטרה לא מטפלת במה שמוטל עליה. למשל, אתמול עברתי בשעה שתים-עשרה בלילה. ארבעה שוטרים חדשים שהכניסו אותם לעיר העתיקה, עומדים לי ברחוב הראשי כדי לבדוק לי את רשיונות הרכב. הבעיה היא רשיונות הרכב, רשיונות נהיגה? אני רוצה את השוטרים האלה בתוך הסימטאות, אני רוצה אותם במקומות שבהם יש מכירת סמים. זו הבעיה שלנו.
איברהים הינדי
אהרון דיבר על סיורים בלילה, משעה שש בערב עד שעה ארבע בבוקר. אני מדבר על דברים שקורים באור היום על יד עוברי אורח ועל יד ילדים שחוזרים מבית-הספר, מכירת סמים ביום ולא מסוחרים גדולים אלא מבלדרים.

הזכירו את שכונת טאפש. אנחנו התרענו מספר פעמים על מכירת סמים בשכונת טאפש. אני רואה לפעמים רכב משטרתי. דרך אגב, ההורים שלי גרים שם, אני כל יום שם. כל יום יש שם סחר סמים, כל יום נכנסות שם מוניות, גם בשוק.

לפני עשר או חמש-עשרה שנה היו שני שוטרים בעכו. הם היו מסתובבים בין הסמטאות. הטרקטורון טוב, הכל טוב. צריכה להיות נוכחות משטרתית באמצע היום בתוך הסימטאות. סימטאות עכו העתיקה מהווים חממה לסחר ושימוש בסמים לאור יום.
היו"ר יורי שטרן
תודה. יושב-ראש פורום למען עכו מר בן-עזרא, בבקשה.
ישראל בן-עזרא
אני רוצה להצביע על ארבעה דברים כדי לא להאריך, למרות שהחומר שנוגע לעכו הוא בעיה בקנה מידה לאומי, משום שבמקום שעכו תהפוך לנכס, מקום לגאווה, היא הולכת ושוקעת. ברגע שעכו הופכת לנטל במקום לנכס, אני חושב שאנחנו עושים פה טעות בכל מישור.

אני מציע קודם כל לממש את ההחלטות שמחליטים. כשידידי חבר הכנסת דוד אזולאי ישב פה בראש, בסוף הישיבה הגיעו למסקנות שאפשר לבדוק שהן לא מומשו. בוועדה לנגע הסמים הגיעו למסקנות מאחת עד עשר.
היו"ר יורי שטרן
לפניך ההחלטות הקודמות. חלק בוצע, חלק לא, חלק פחות חשוב היום, חלק יותר חשוב. מה הדברים המרכזיים שהיינו אמורים לעשות ולא עשו?
ישראל בן-עזרא
בנושא המשטרתי, אני חושב שיש פה, אולי בתום לב, חוסר רצינות בטיפול בכל עניין הפשע, ההטרדות וחוסר הביטחון. יש פער אדיר בין מה שמדובר לבין מה שהתושב מרגיש. מה שקובע זה לא הסטטיסטיקה אלא מה התושב מרגיש. כי אם הסטטיסטיקה חשובה, יש לי הצעה. לשים שלט עם כל הסטטיסטיקה בנהרייה, אולי זה ישפיע על אנשים לחזור לעכו. אני אומר שצריך לצאת לשטח, כמו משטרת ניו-יורק שאמרה: עשינו, עשינו, עד שבא משוגע לדבר, ראש עיר רציני ועשה באמת. ואז פתאום מסתבר שאפשר לעשות. זה דבר אחד.

דבר שני, לטפל בנושא הסמים באופן חד, חותך, מיידי.

דבר שלישי, צריך לטפל באלה שהם בסיכון בנושא הסמים, אם זה בבתי הספר. יש חברים שעובדים בנושא הזה. הדבר המגוחך הוא, שמי שעושה את העבודה הכי רצינית אלה דווקא העובדים בהתנדבות.

אדוני, אני נורא רגוע עכשיו, כי אם יחברו את החלק הצפוני אולי נוכל לחסוך חצי שעה או שעה. בסך הכל כשאנחנו עושים את העבודה חמש עשרה שנה, מה שמקומם אותי, זה על חשבון המשפחות שלנו והילדים שלנו. אלא מה? גם אצלנו האנשים נשברים בזה אחרי זה. אנשי הפורום כבר קנו דירות, חלקם בכפר אתא. כלומר, זאת החומה האחרונה.

כל מילה שאמרתי עכשיו, אמרתי לפני שנתיים, לפני שלוש ולפני ארבע. אבל בינתיים עכו מתרוקנת והמדינה תשלם בכל צורה שהיא.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו יכולים לחזור לאותן סיסמאות, אין מחסור בסיסמאות.
ישראל בן-עזרא
זה מה שאנחנו עושים, אדוני. אני אחסוך זמן, אני אשתוק ואני אתן לך את כל ההחלטות שהוחלטו. אני מציע שיקימו צוות שבו יהיה נציג המשטרה, נציג ועדת הפנים, נציג הוועדה למלחמה בנגע הסמים, נציג התושבים והם יתנו לנושא הזה את הזמן הדרוש באופן רציני. ואז גם נקפיד שיהיה מי שילווה את הנושא זה כדי לבצע. אחרת, אנחנו סתם יושבים כמו בישיבות של ויצ"ו.
אדהם ג'מל
יש אנשים שמפחדים מהם בגלל שהם מסתובבים לאור היום עם אקדחים באופן גלוי. המשטרה לא יכולה לעצור אותם, אבל אפשר להפריע להם כדי שיתחילו לתת הרגשה לאנשים שמטפלים באנשים האלה. למשל, אדם נכנס לתוך חנות ולוקח בחינם שני פלאפונים. בעל החנות מפחד להגיש תלונה.
דוד אזולאי
אתה מדבר על דבר מאוד חמור. למה לא תיגש ותדבר עם מפקד התחנה?
סנ"צ אבי אזולאי
דיבר אתי בעל החנות על המקרה הזה. אמרתי לו: תן לי את הפרטים, הוא סירב.
היו"ר יורי שטרן
אתם בתפקיד ויש לכם מידע. כשאתה מצפה מהתושב המאויים לדווח לך, למעשה אתה מציע לו לסכן את חייו. הוא יכול לשלם מחיר הרבה יותר כבד. בכלים המודיעיניים שלך אתה יכול לגלות את המקרים האלה ולנקוט בצעדים. יש לכם את הידע ואת השיטות איך מטפלים בזה. אם אתה מעביר את האחריות על התושב המסכן, כשכל אחד צריך להתגונן כאשר הוא מצפה ממך להגן עליו, אתה בעצם זורק את הבעיה למי שלא יכול לטפל בה.
מוחמד ברכה
ככל שהאזרח פוחד יותר, זה סימן שהמשטרה עושה פחות.
היו"ר יורי שטרן
התפקיד המרכזי שלכם במקומותכ אלה הוא להוריד את הפחד מהתושב, להביא לכך שהתושב יתחיל מחדש להאמין שברגע שהמשטרה מתערבת הוא מוגן. אני שומע, גם מהדו-שיח הזה, שהמצב שנוצר הוא מנציח את המציאות שבה התושב מרגיש שאם הוא פונה למשטרה, טיפול הוא לא יקבל אבל את הסכנות על עצמו הוא יביא. אי-אפשר לצפות לשיתוף פעולה אם המעגל הזה לא נפרץ.

לכן מה שאתם נדרשים לעשות זה לא לצפות מהתושב שהוא ידווח ושהוא ישתף פעולה אלא ליצור מצב שהתושבים יאמינו מחדש ששיתוף פעולה עם המשטרה משתלם, הוא מגן עליהם.
חליל עמר
אני ראש ועד הורים בבית ספר אל-אמל. 1,600 תלמידים בבית הספר זה. יש עוד אחד-עשר בתי ספר שמאכלסים 2,000 תלמידים.

החינוך הוא הנקודה המרכזית בכל העניין הזה. אני נמצא הרבה שעות בבית הספר ואני רואה שוטרים נכנסים לבית-הספר רק אם יש ואנדליזם ולא באים לחנך או לתת הרצאות או לתת מידע, לתת חומר טוב לילדים, לתת ביטחון לילדים אחרי רצח שקורה, אחרי יריות שהילד שומע בלילה.
היו"ר יורי שטרן
אתה פנית למשטרה? ביקשת שהם יבואו?
חליל עמר
אני טלפנתי לפקידה של מפקד התחנה וביקשתי פגישה אתו. היא אמרה לי: הוא לא יכול לקבל אותך. יש ימים חופשיים, אתה יכול לבוא, לעמוד בתור ולחכות.
היו"ר יורי שטרן
אני התרשמתי מאוד מדברי סגן ניצב אזולאי שדיבר על שיתוף פעולה בגיוס המתנדבים. גם המספרים הם מרשימים. לכן אני חושב שכדאי לתת תשומת לב הרבה יותר גדולה למה שאנחנו שומעים פה. פונה חבר מועצת העיר, אתה יכול להיות ביחסים לא טובים אתו, אבל אם הוא מבקש פגישה אתך, כדאי להיפגש.
סנ"צ אבי אזולאי
אני מסכים אתך.
היו"ר יורי שטרן
אם ראש ועד הורים של בית-הספר הגדול בעיר מבקש פגישה אתך, לא יכול להיות שהמזכירה תגיד לו שהוא יבוא ביום קבלת הקהל ויעמוד שם בתור. אני חושב שאפשר לעשות הרבה יותר מבחינת שיתוף פעולה גם אם יש חילוקי דעות. הרי הצלחת התפקיד שלך תלויה כמעט במאה אחוז בשיתוף הפעולה הזה. אני רואה שיש פה מקום לשיפור. אם יש אנשים מתוך התושבים שמוכנים להתנדב, כמו שאמר חבר הכנסת אזולאי, רוצים שיבואו השוטרים ויתנו הרצאות וכו', אלה תופעות שהמשטרה צריכה לעודד אותם בכל הכוח שלה.
סנ"צ אבי אזולאי
עושים את זה.
היו"ר יורי שטרן
אני לא שמעתי שעושים את זה.
ואסל טאהא
תאר לעצמך צפיפות של בית ספר אל-אמל. 1,600 תלמידים תחלק ל-42 כיתות. זאת הנקודה. במצב כזה מייצרים עבריינות.
דוד אזולאי
הנושא הוא מאוד חשוב ולא כדאי להעלות אותו בסוף הדיון.
יעקב לנקרי
אני רוצה להתייחס למה שנאמר בעניין המתלוננים. אני רוצה לסבר את אוזניכם לגבי תופעה מאוד מדאיגה בעכו, שמתלוננים לא פונים יותר למשטרה לפתור את הבעיות שלהם אלא לעבריינים תמורת תשלום.
מוחמד ברכה
למה?
יעקב לנקרי
בגלל אוזלת ידה של משטרת עכו. שלא יסברו את אוזניכם בנתונים לא נכונים.
היו"ר יורי שטרן
תודה, אדוני. גיא בר-נתן, נציג משרד ראש הממשלה, בבקשה.
גיא בר-נתן
אני מרכז אגף תיאום, מעקב ובקרה במשרד ראש הממשלה. אני אחראי על תוכנית אופק, בין היתר גם על תוכניות נוספות, מגזר ערבי.
היו"ר יורי שטרן
תגיד לנו מה בדיוק העיר עכו מקבלת ואמורה לקבל מזה שראש הממשלה לקח אותה ועוד שני ערים לטיפול אישי שלו.
גיא בר-נתן
עכו כלולה בתוכנית אופק.
היו"ר יורי שטרן
יש טיפול נקודתי, 11 ישובים מקבלים איקס דברים. אני שואל, מה התוספת נטו, לא ברוטו, מזה שראש הממשלה לקח את עכו לטיפולו האישי.
גיא בר-נתן
אתה מתכוון החל מאותו תאריך שהוא החל בביקורים שלו. למעט תוכנית אופק יש עוד שתי החלטות ממשלה שעברו בנוגע לעכו בעקבות הביקור של ראש הממשלה. 88 מיליון שקלים לשיקום העיר העתיקה של עכו.
היו"ר יורי שטרן
שזה במסגרת משרד התיירות?
גיא בר-נתן
שזה במסגרת מספר משרדים.
היו"ר יורי שטרן
זה מתבצע?
אדהם ג'מל
זה מתבצע בתשתיות.
גיא בר-נתן
יש עבודה על תשתיות. מדובר פה בהוצאה שהיא באופן חד משמעי חורגת מהקו הכלכלי של מדינת ישראל כרגע. מדובר על פעולות שמסייעות גם לעיר עכו בכלל באופן תיירותי וגם לתושבי העיר העתיקה שרובם ערבים, כיוון שיש עבודה מסיבית גם על התשתיות. אנחנו גם שומעים שנושא התיירות מתחיל להתעורר.
היו"ר יורי שטרן
כמה מקומות עבודה נוצרו כתוצאה מההשקעה החדשה?
גיא בר-נתן
חברה לפיתוח עכו מעסיקה אנשים מקבלי הבטחת הכנסה.
קריאה
היא כבר פיטרה אותם.
גיא בר-נתן
הם עוד לא פוטרו. אני מטפל בנושא הזה מול אגף התקציבים. היתה כוונה לפטר אותם כיוון שבמסגרת הקיצוצים בוטלו עבודות יזומות. יש כוונה כרגע לסייע לעכו, זה גם כן במסגרת הטיפול של ראש הממשלה באופן פרטני.
היו"ר יורי שטרן
מישהו יכול להסביר לי מה ההיגיון של ההחלטה הזאת?
גיא בר-נתן
קיצוץ של 17 מיליון שקלים בנוסף לעוד הרבה מאוד קיצוצים. לכן אנחנו פועלים במשרד ראש הממשלה מול אגף התקציבים כדי לבחון אפשרות להמשך העסקתם של אותם עובדים שעובדים במסגרת עבודות יזומות.
איברהים הינדי
דרך אגב, העובדים האלה הם לא מעכו.
גיא בר-נתן
חלקם מעכו, חלקם לא מעכו.

במסגרת הפעילות של ראש הממשלה, כמו שנאמר כאן ולא צריך לחזור על כל הפרטים, משטרת עכו חוזקה באופן משמעותי. תחנת עכו העתיקה, שלא פעלה במשך עשרים וארבע שעות ביממה, עובדת עכשיו מסביב לשעון.
היו"ר יורי שטרן
ממתי זה?
גיא בר-נתן
זה החל מכניסתו של ראש הממשלה לנושא. כלומר, הדברים ממש מוחשיים. יש תחנת שיטור ימי שפועלת במסגרת תחנת עכו.

ראש הממשלה לקח על עצמו את הנושא של חיזוק הכוח המשטרתי, ובאמת קיבלנו דיווחים על הגברת תחושת הביטחון בעיר, כשזה לא אומר שנפתרו הבעיות.
היו"ר יורי שטרן
אני מבין שלא אלה שיושבים היום בישיבה. הם לא שידרו את ההרגשה הזאת.
גיא בר-נתן
לא מדובר בפתרון שהוא בום וגמרנו. בסך הכל מדובר פה בסדר גודל של חודשים. זה דבר אחד.

דבר שני, יש לנו בעיה רצינית של אכיפה בכל מדינת ישראל, ואת זה אף אחד לא יכול להכחיש. הבעיה הזאת נובעת בין היתר מחינוך ומבעיות כלכליות של מדינת ישראל. במצב המשק הנוכחי אי-אפשר להקצות לכל ישוב שיש בו פשיעה את מה שהיה הרעיון האותופי.
עסאם מח'ול
כשלא מקצים זה עולה יותר.
גיא בר-נתן
גדוד מג"ב לא היה מזיק בכל ישוב בעייתי כזה, בלוד, בעכו, בהרבה מאוד מיישובי הגליל. זה היה פחות או יותר גומר את תקציב המדינה רק על משטרה ואז לא היה נשאר לשום דבר אחר. צריך לעשות איזון בחלוקת המשאבים.
ואסל טאהא
לא רק איזון בחלוקת המשאבים. אתם צריכים גם לאבחן למה בעכו ולמה בלוד. למה כאן זה מיעוט ערבי וגם כאן מיעוט ערבי. למה כאן יש סחר סמים וגם כאן יש עבריינות וסחר סמים. אתם צריכים לתת אפשרות לחיות בצורה נורמלית.
היו"ר יורי שטרן
אתה דיברת על שתי נקודות. נקודה אחת, תקציב נוסף. נקודה שנייה, תיגבור.
גיא בר-נתן
דבר נוסף, יש החלטת ממשלה לשיפוץ כלא עכו. כלא עכו זה מקום תיירותי, לא משמש היום להחזקת אסירים. מדובר על מוקד משיכה תיירותי.
דוד אזולאי
אני מציע לך לבדוק כמה כספים הושקעו בעכו העתיקה מאז תקופתו של עוזי ברעם עד היום. אני מודיע לך שבכל הסכומים האלה היה אפשר להקים עוד עיר במדינת ישראל.
ואסל טאהא
בתשתיות כן, אבל באדם לא.
דוד אזולאי
בתקופתו של עוזי ברעם הושקעו 50 מיליון שקל, עכשיו עוד 88 מיליון שקל ובאמצע עוד 40 מיליון שקל.

לצערי הרב, כל פעם אני מתאכזב מחדש. תמיד כשבאים כוחות חדשים, כוחות רעננים, אני חושב שהם באים מחשבות יצירתיות. אבל לא כך הדבר. כולם חוזרים על אותן שגיאות.
גיא בר-נתן
אני אענה לך נקודתית לעניין השבחת ההון האנושי. זו בעצם הטענה. יש טענה שהועלתה שהפעולה היא רק לגבי תשתיות ולא לגבי האדם. מושקעים כספים רבים מאוד במסגרת משרד החינוך הן בפנימיות יום, הן בשיפור בגרויות. מדובר בתקציבים מאוד משמעותיים. מדובר על יותר ממאה אלף תלמידי גן.
היו"ר יורי שטרן
זה בנוסף למה שמקבלים ישובים אחרים?
גיא בר-נתן
ישובים אחרים לא מקבלים פנימיות יום.

יש עוד הרבה מאוד פעולות, שאם הזמן קצר אני לא יכול לפרט אותן. יש המון פעולות של מעקב ותיאום בין המשרדים שאנחנו מבצעים, פעולות תשתיות, פתיחת חסמים. מדובר בעיר שבמשך שנים רבות כבר אי-אפשר היה להוציא תוכנית אחת לפועל בגלל חסמים שנבעו, בין היתר, מתשתיות ביוב. תשתיות הביוב של העיר עכו היו בצורה מחרידה. יש פתרון מסיבי בנושא של תשתיות ביוב, תוכניות להקמת שכונות חדשות לאוכלוסייה חזקה שאמורה להיכנס לעיר ותשתיות תחבורתיות. הקמת טיילת בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. מדובר בהשקעה מסיבית הן בהון האנושי והן בתשתיות.
ואסל טאהא
אתם משקיעים גם בשיפוץ הבתים ההיסטוריים כדי לחזק את האנשים בתוך העיר העתיקה או לא?
גיא בר-נתן
לא הבנתי את השאלה.
ואסל טאהא
בעיר העתיקה הבניינים קורסים ואנשים גרים בהם.
גיא בר-נתן
יש חיזוק תשתיות של עשרות מבנים במסגרת פיתוח העיר העתיקה.
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת ברכה, חבר הכנסת אזולאי, הצעתכם.
מוחמד ברכה
אנחנו נשמח לסיכום שלך.
דוד אזולאי
שלא יתקבל כאן הרושם כאילו שהמשטרה לא עושה. אומנם צריך לשפר עוד על מנת לתת ביטחון לתושבים שרוצים להגיש תלונה ולא תמיד המשטרה צריכה לחכות לתלונות. אם מעלים בעיה, יש למשטרה כלים לבדוק את הדברים האלה. זה שהציבור לא מתלונן, המשטרה צריכה לבדוק את עצמה בקטע הזה.
ואסל טאהא
בנוסף למה שאמר חבר הכנסת דוד אזולאי, אני רוצה להוסיף: טיפול נקודתי במערכת החינוך בעכו העתיקה.
היו"ר יורי שטרן
ההחלטות שלנו בעצם צריכות להיות במה שנוגע לנושא הספציפי שחברי הכנסת ברכה ואזולאי העלו היום, ואני מודה לכם על כך שהעליתם את הנושא הזה לדיון מהיר, נושא הפשיעה שזאת הבעיה המעיקה והקשה שבעצם לא מאפשרת לפתור הרבה מאוד דברים אחרים.

ההתרשמות שלנו היא שמצד אחד יש תגבור ובקטע הזה הטיפול של ראש הממשלה נותן פרי אמיתי, לפחות ביטוי אמיתי בשטח. ההתרשמות מהדיון, ואני מניח שחבריי יסכימו אתי, היא שבקטע הזה חייבים שיפור בהידברות עם נציגי הציבור בעיר, היהודי, הערבי, העירייה, הגופים הוולונטריים כדי באמת לא לבוא מעמדת התמודדות, כאילו תחרות, אלא יש רצון טוב בשני הצדדים וצריכים לראות איך מנצלים את זה לטובת העיר.

אני מבקש מהמשטרה להיות קשובה יותר ליוזמות של התושבים, גם אם לפעמים זה מקטין קצת את המעמד השלטוני של המשטרה. אני מניח שאפשר לעשות הרבה דברים על בסיס של הידברות.

דבר נוסף, לא רק אצלכם בעכו, אנחנו למדנו את זה מזמן גם בלוד וגם במקומות אחרים, המשטרה לא ששה להיות נוכחת ולהיכנס בדיוק למקום שבו המצבור הכי קשה של הדברים. לאור היום מתרחשים דברים שאני כאזרח לא מבין למה המשטרה לא עוצרת את האנשים. דנו בזה בוועדת חקירה לסחר בנשים, בוועדת הסמים, בוועדה לעובדים זרים, בכל מקום אותה תופעה. יודעים בדיוק מיהו העבריין, יודעים בדיוק איפה הדברים האלה מתרחשים והמשטרה אומרת: אין לנו מספיק חומר מודיעיני, אין לנו מספיק חומר להאשמה, העדים מפחדים לתת עדות. כל התירוצים האלה ידועים, הם גם אמיתיים, אבל יש גם שיטות והוכח הדבר שאפשר להתמודד עם זה. יש בלשים של המשטרה שיכולים אחר-כך להעיד, יש אלף ואחד דברים שהמשטרה צריכה לעשות ואנחנו לא נסתפק במה שהמשטרה עושה, עם כל ההרגשה שיש תיגבור, נוכחות ונכונות גדולים יותר מן העבר. זה לא מספיק כל עוד התושבים רואים מול העיניים שלהם איך מוכרים סמים ואיך המשטרה, שיודעת בדיוק איפה ומי, לא מתערבת. זה דבר שאסור לנו להמשיך אתו לא בעכו ולא במקום אחר, אבל בעכו זה אחד הריכוזים הקשים. לכן אנחנו מצפים לפעילות נוספת מצדכם.

אנחנו נתייחס גם לבעיות אחרות שהועלו פה, כמו נושא התיירות, במיוחד עם ההשקעה הנוספת, יש המון מה לעשות. זה לא נכון שהעיר לא יכולה לחיות מהתיירות. עיר לא גדולה כמו עכו יכולה לחיות קודם כל מהתיירות, ויש דוגמאות אין סוף בעולם, גם תיירות פנים. מקום כמו כלא עכו, שזה מוסד חינוכי, שייך לתולדות הציונות והקמת מדינת ישראל, יכול להיות שמשרד החינוך יכול להביא לשם תלמידים במסות גדולות, וזה גם יתן קצת פרנסה למקום.
ואסל טאהא
אם המבקרים יבקרו בבתי הספר הם יתאכזבו. קודם נשפר את בתי הספר.
היו"ר יורי שטרן
יש נושא של תיירות, של תחבורה, של חינוך. על נושא הכבאות דיברנו. את כל זה נעשה במסגרת ועדת משנה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה לעניין עכו. ביקשתי מחבר הכנסת דוד אזולאי להיות יושב-ראש שלה. אני מבין שהוא מסכים. הוא ירכיב את חברי הוועדה. אני מניח שהוא יעשה שימועים בנושאים השונים עם השרים הרלוונטיים, וגם כוועדה נסייר בעכו, אולי נעשה את זה בצירוף שר או שניים אחרי שוועדת המשנה תמליץ על הדמות המרכזית שאיתה צריכים לעשות את הסיור.

חבר הכנסת ברכה, בבקשה.
מוחמד ברכה
שלוש הערות קצרות. בנושא ועדת המשנה הייתי מציע שתיזום אפילו ועדה משותפת, שגם נציגים של ועדות אחרות, לפחות נציגים של ועדות כספים, רווחה וחינוך יהיו בוועדה הזאת, והראשות של הוועדה הזאת תהיה של ועדת הפנים. אפשר לתחום את זה גם בזמן. ועדת משנה רק במסגרת ועדת פנים זה טוב אבל זה לא מספיק. חשוב שיהיו נציגים מכל הוועדות. זה דבר אחד.

דבר שני, אני מסכים כמובן לסיכום שלך. אבל בהקדמה אני חושב שהוועדה צריכה להביע דאגה מהתמונה שהתחוורה מול עיניה וגם לציין ששורש בעיות עבריינות הסמים ורכוש הם דברים שקשורים למצב הסוציו-אקונומי כדי לפתוח את הדרך לטיפול האחר.

הערה אחרונה, אני מציע בכל זאת, או במסגרת הוועדה המשותפת או במסגרת ועדת המשנה או ועדת הפנים בכללותה, היושב-ראש יכריז שהוועדה תקיים סיור כדי לעמוד מקרוב על המצב.
היו"ר יורי שטרן
אמרתי זאת.
דוד אזולאי
אני לא מסכים להצעת סיכום אחת, וזה שאנחנו מביעים דאגה מהמצב בעיר. אני קצת חושש מזה.
מוחמד ברכה
אנחנו מביעים דאגה ממצב העבריינות.
דוד אזולאי
מכל הדיון שלנו, הכותרת תהיה מצב הדאגה. זה פוגע בתדמית של העיר ומזה אני חושש. ידידי חבר הכנסת מוחמד ברכה, בעכו יש עדיין חצי כוס מלאה ואני לא יכול להסתכל רק על חצי הכוס הריקה. יש דברים שנעשים בעיר, יש פעולות מבורכות בעיר, והנה לך דוגמה. תראה איזו קבוצה נפלאה נמצאת כאן.
מוחמד ברכה
נגיד גם את זה. נברך את כל הכוחות הבריאים בעיר שעושים וכו' וכו'.
דוד אזולאי
אני מקבל את הסיכום של היושב-ראש. אני חושב שהסיכום של היושב-ראש הוא נכון ובסדר.
ואסל טאהא
צריך להדגיש את עניין החינוך.
היו"ר יורי שטרן
אני דיברתי על הנושא הזה.

חבר הכנסת אזולאי, אני מציע שתבדוק את האפשרות שזאת תהיה ועדה משותפת. יכול להיות שתרכיב את הוועדה הזאת מאותם חברי הכנסת שהם גם חברים בוועדות האחרות. כי אם נקים ועדה משותפת, שוב מבחינה תדמיתית זה כאילו הכרזת מצב חירום. אני קצת נזהר מהסיפור הזה.

על כל פנים, אנחנו מברכים את משטרת ישראל על כך שהיא בכוחות המוגברים, בעזרת משרד ראש הממשלה נכנסת לפעילות בעכו, אבל עם כל ההערות והדאגות שהבענו פה ואנחנו מצפים שבהמשך יהיו שינויים. מי שאחראי על המעקב אחר השינויים ועל זירוז השינויים יהיה חבר הכנסת דוד אזולאי.
אדהם ג'מל
אפשר להוסיף בשם תושבי עכו שאנחנו גם מודים לחברי הכנסת על העשייה שעשו ובאמת הם עוזרים הרבה לעיר.
היו"ר יורי שטרן
את זה אתם תוסיפו.

תודה רבה. ישיבה זו נעולה. הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים