פרוטוקול

 
פרוטוקולים/אלימות בספורט/6709
ישיבת משותפת
ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט -5-
וועדת המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות
שגיאה! שם מאפיין מסמך לא מוכר.


פרוטוקולים/אלימות בספורט/6709
ירושלים, ג' בתמוז, תשס"ג
3 ביולי, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון


פרוטוקול מס' 4
מישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט

פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת-המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות

‏יום שלישי, כ"ד בסיון התשס"ג (‏24 ביוני, 2003), שעה 13:00
סדר היום
1. החשד למכירת משחק בין קבוצת מכבי אחי נצרת לבין קבוצת מכבי כפר-קנא.
נכחו
חברי הוועדה: אבשלום (אבו) וילן (יו"ר ועדת החקירה בנושא האלימות בספורט) – היו"ר
גלעד ארדן (יו"ר ועדת-המשנה לספורט)
אחמד טיבי
איתן כבל
ניסן סלומינסקי
מוזמנים
חה"כ מוחמד ברכה
חה"כ ואסל טאהא
חה"כ אופיר פינס-פז
אורי חרל"פ - מנהל המחלקה לספורט תחרותי, מינהל הספורט, משרד החינוך, התרבות והספורט
עו"ד אורי שילה - סמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל
עדי רוזנברג - יחסי חוץ, ההתאחדות לכדורגל
חדאד איסקנדר - יו"ר מכבי אחי נצרת
סעדי עבדלרחמן - מנכ"ל מכבי אחי נצרת
אמין עואודה - יו"ר מכבי כפר-קנא
עו"ד חוסם אבו חלאס - יועץ משפטי, מכבי כפר-קנא
איימן עואודה - רואה חשבון, חבר הנהלת מכבי כפר-קנא
מנהלת הוועדה
אפרת מורלי

רשמה: אירית שלהבת



החשד למכירת משחק בין קבוצת מכבי אחי נצרת לבין קבוצת מכבי כפר-קנא
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אני פותח את הישיבה המשותפת של ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט ושל ועדת-המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות. על סדר היום האירועים, אם אכן היו, במסגרת הליגה הלאומית בכדורגל, חשד, כפי שפרסם עיתון "מעריב" ביום 18 ביוני, להטיית משחק בין מכבי אחי נצרת, שעלתה לליגת-העל, לבין מכבי כפר-קנא, שירדה לליגה הארצית.

אני מבקש להבהיר, הנושא כולו נמצא בחקירה במשטרה. מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב אהרונישקי, נתן הוראה לכל אנשי המשרד למשרד ביטחון פנים העוסקים בנושא לא להופיע היום לישיבה כדי שלא תהיה הטיית חקירה, ואני קיבלתי את זה.

הישיבה הזאת כונסה בעקבות פנייה של חבר הכנסת אופיר פינס-פז, שהיה חבר בוועדת החקירה בפרלמנטרית בקדנציה הקודמת.
חדאד איסקנדר
ודרך אגב, הוא מקורב לקבוצת הפועל ירושלים שיזמו את זה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
הנוהל בכנסת הוא שחברי הכנסת יכולים להתפרץ במהלך הדיון ואילו האורחים מדברים רק ברשות דיבור. חבר הכנסת אופיר פינס-פז מקורב לקבוצת הפועל ירושלים, זה הופיע בכל העיתונים והוא גם לא מסתיר את זה, אבל פנייתו כחבר כנסת היא לגיטימית והדיון יתקיים פה ללא כל קשר למי אוהד איזו קבוצה אלא לצורך בירור הדברים.

אני חוזר ואומר הנושא כולו נמצא בחקירת משטרה. ועדת החקירה הפרלמנטרית איננה ועדת חקירה משטרתית. אנחנו לא עוסקים פה בחקירה מי צודק ומי לא. אנחנו מנסים להביא את התמונה ברמה הציבורית בלבד. אני מקווה מאוד שהכול באמת יגמר על כר הדשא, ואם נעשו דברים שלא על כר הדשא שצריכים להתברר במסגרת חקירה כזאת או אחרת, הם יתבררו שם. ובתנאי שהדברים יסתיימו במהרה.
ניסן סלומינסקי
השאלה היא אם נקבע זמן ואם יהיה עיכוב בפתיחת הליגות עד שהבירור הזה יתקיים, כמו שהיה עיכוב בבחירת ראש ממשלה עד שהנושאים שלו התבררו בבית-המשפט.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
ליגת-העל בכדורגל אמורה להיפתח ב-23 באוגוסט. זה ה-dead-line שחייבים עד אליו לברר.
ניסן סלומינסקי
שלא יעשו את זה בחפיף אלא שיקבעו באמת.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
בשעות הפנאי אנחנו נעסוק בהשוואות בין ראשות ממשלה וכדורגל, השוואה מרתקת אך לא רלוונטית לדיון הזה.
מוחמד ברכה
אדוני היושב-ראש, רבותי חברי הכנסת והאורחים, אני חושב שזה מעשה שלא יעשה לכנס ישיבה של ועדת כנסת בעניין שנתון בחקירת משטרה. העובדה שמפכ"ל המשטרה הורה לכל אנשיו לא להגיע לכאן בעצם אומרת הכול. אני חושב שוועדת כנסת לא צריכה לשלוח את ידיה בחקירת משטרה, בשום פנים ואופן. לכן אני מציע, לפני שאני טוען לגופו של עניין, לפזר את הישיבה כבר עכשיו ולא להתחיל בה כלל. קיום הישיבה מנוגד לחוק.
ואסל טאהא
היא מיותרת.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אני אסביר לכם את הנוהל. היו לנו כמה מקרים בעבר, לדוגמה המקרה של המגן ישאל כהן ועוד כמה מקרים שבהם נפתחה חקירת משטרה. הוועדה החליטה, כמי שעוסקת בכל נושא הגזענות בספורט, להתייחס לנושאים הללו, לא ברמה חקירתית, לא ברמה משטרתית אלא ברמה הציבורית בלבד.
מוחמד ברכה
אתה יודע, אדוני היושב-ראש, שהמליאה העבירה את הנושא הזה לוועדת החינוך והתרבות, דרך אגב גם בקולו של חבר הכנסת אופיר פינס-פז. היה אפשר לדון בעליית אחי נצרת ובני-סכנין לטוב ולרע, לחיוב ולשלילה. אבל "לגנוב" דיון בצורה כזאת, זה דבר שלא ייעשה. להכפיש את שמן של קבוצות ערביות? אנחנו לא ניתן לדבר כזה לקרות.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אני לא בא פה לדון בקבוצות ערביות.
מוחמד ברכה
אז נדון בעלייתה המלאכותית של קבוצת הפועל ירושלים לליגת-העל?
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אתה כבר פסקת שהפועל ירושלים תעלה? על סמך מה?
מוחמד ברכה
הם רוצים להפיל את אחי נצרת כדי שירושלים תעלה. מה, אתה לא יודע?
חדאד איסקנדר
זה לא מתאים לחבר הכנסת אופיר פינס-פז.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
חברים יקרים, יש כללים בוועדה הזאת. אנחנו לא ועדת חקירה משטרתית. כל הנושאים שנמצאים בחקירת המשטרה, אם בכלל, יחקרו שם. אמנם הקבוצות הן מנצרת ומכפר-קנא אך מבחינתי יש פה רק קבוצות כדורגל ובהתאם לכך הדברים יתבררו. אני מבקש בכלל לא להכניס את הנושא הזה כי הוא לא ממין העניין.

כפי שאמרתי, זאת ישיבה משותפת לוועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט ולוועדת-המשנה לספורט של ועדת החינוך והתרבות. חבר הכנסת אופיר פינס-פז פנה וביקש לכנס את הישיבה ואני נעתרתי. הוא יציג את פנייתו, אנחנו נקיים דיון, ונציגי ההתאחדות לכדורגל נמצאים פה כדי להעביר את זה הלאה.
מוחמד ברכה
זאת הצגה מיותרת, אדוני היושב-ראש. חבר הכנסת פינס-פז, אתה בדרך כלל הגון. למה אתה נופל בדבר הזה? לשם מה אתה צריך את זה?
אופיר פינס-פז
למה אתה לא שומע אותי? למה אתה לא נותן לדבר?
מוחמד ברכה
קבוצת מכבי אחי נצרת התחילו את הליגה במינוס 4 נקודות וקיבלו יותר נקודות מקבוצת הפועל ירושלים. זה לא מספיק בשבילך?
אופיר פינס-פז
אני יודע שכאשר כואב, צועקים.
מוחמד ברכה
זה לא כואב. זה מרגיז.
אופיר פינס-פז
נטפל בבעיות.

(הנוכחים מציגים את עצמם)
אופיר פינס-פז
חבר הכנסת ברכה מתפרץ לדלת פתוחה. כתבתי מכתב לחבר הכנסת אבשלום וילן – ואני מתנצל שלא פניתי גם לחבר הכנסת גלעד ארדן בעניין הזה, פשוט משום חוסר ידיעה שלי – שאני מציע לא לדון במקרה הספציפי הזה, ואני לא מתכוון להגיד עליו שום מילה חוץ מאשר דבר אחד: בקלטת נוצר רושם שמדובר בתופעה. הדבר הזה מצטרף גם לדברים אחרים שנשמעים מדי פעם בליגה הלאומית. כאן נשאלת שאלה רחבה יותר מהמשחק הזה. אני באמת מציע לא לגעת במשחק הזה שנמצא בחקירת משטרה. אני מבקש לשאול האם הצטברו ידיעות במשטרת ישראל, ב"מודיעין אזרחי" או בהתאחדות לכדורגל על דברים שקרו או קורים בליגה הלאומית?
מוחמד ברכה
מי יענה על זה? הרי נציגי המשטרה לא נמצאים פה.
אופיר פינס-פז
סלח לי, אני לא קבעתי מי יהיה פה ומי לא יהיה פה, מי יוזמן ומי לא יוזמן.

דבר שני, היום התפרסמה כתבה גדולה מאוד באחד מעיתוני הספורט על שורה ארוכה מאוד של חקירות משטרה בנושאים הקשורים לספורט הישראלי שתלויות ועומדות זמן רב. אני אמרתי, ואני מתכוון לזה, שאם מתנהלת חקירה בנושא הזה היא חייבת להסתיים במהירות, עוד לפני שמתחילה הליגה. מדוע? אם אין דבר וחצי דבר, אנשים צריכים לדעת שאין דבר וחצי דבר. אם יש דבר, זה לא דבר של מה בכך. לכן, זה שהמשטרה לא באה, זכותה לבוא, זכותה לא לבוא, אני לא קובע את סדרי העדיפויות שלה. אבל לפי דעתי המשטרה צריכה לתת תשובה על התארכות חקירה מן הסוג הזה משום שהדבר כאמור נוגע לרבים.

אנחנו קיימנו דיון במליאה על עלייתן של קבוצות בני-סכנין ומכבי אחי נצרת לליגת-העל, ואני השתתפתי בדיון ובירכתי את הקבוצות. זה לכבוד למדינת ישראל ששתי קבוצות מהמגזר הערבי, שיש בהן שחקנים ערבים, יהודים וזרים, עולות לליגת-העל. זה לכבוד למדינת ישראל. יחד עם זה, הספורט הישראלי חייב להיות נקי וטהור.

הקלטת שפורסמה בתקשורת מזעזעת. אני אוהד ספורט מושבע – נכון, של הפועל ירושלים, חטא גדול – ואני בטוח שהקלטת הזאת זעזעה כל אוהד ספורט במדינת ישראל וגרמה לו לחשוב היטב מה הוא אוהד, את מי הוא אוהד, איך העניין הזה מתנהל, מה קורה כאן, איך מנהלים שיחות בכדורגל הישראלי. איזה שיחה זאת בין סוכן שחקנים לבין מנהל קבוצה?
מוחמד ברכה
אתה לא רצית לדבר לגופו של משחק ועכשיו אתה נכנס לפרטים.
אופיר פינס-פז
אתה צודק, אני לא אכנס לפרטים. אנחנו בסופו של דבר נבחרי ציבור. אלה שתי ועדות שקמו בכנסת לא לעניין הזה אלא לעניינים הקשורים בספורט הישראלי. אני חושב שאי אפשר לטייח דבר מן הסוג הזה. גם אם לא נכנסים לעובי הקורה – ואני מציע שוב לא להיכנס לעובי הקורה – אי אפשר לעבור עליו לסדר היום, אי אפשר לטייח אותו, להגיד שהוא לא קרה ולא נברא, שלא היו דברים מעולם. חברים, טלו קורה מבין עיניכם. יש כאן דבר בעייתי מאוד. יכול להיות שזה בכלל קצה קרחון, יכול להיות שזה דבר חד-פעמי שלא קרה ולא יקרה. אבל בין זה לזה אני חושב שהכנסת צריכה לקיים דיון, לבדוק האם מדובר במעידה חד-פעמית או בתופעה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
מר אורי שילה, שהיה עד לא מזמן ממלא מקום היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל והוא היום סמנכ"ל ההתאחדות, איך אתם מטפלים בחשדות מסוג כזה, באופן עקרוני?
אורי שילה
כאשר אנו נתקלים בחשד, שמגיע אלינו כתלונה מקבוצה או מכל גורם אחר, יש לנו חברת חקירות בשם "מודיעין אזרחי" והטיפול מועבר לידיה. היא חברה שמטפלת כבר שנים רבות בכדורגל ויש לה רכזים בכל המגזרים, בכל האזורים, בכל המגרשים. היא מבצעת פעולות, הן סמויות והן גלויות, כדי לחקור את החשדות. אם מתגלה שלכאורה בוצעו עבירות פליליות, היא מעבירה את זה מיד למשטרה ומפסיקה לטפל בזה. בשנים האחרונות הועברו כמה אירועים כאלה. כאשר היה חשד לכאורה לביצוע עבירה פלילית זה הועבר לידי המשטרה להמשך חקירה.

אם יש דברים שהם רק בפן המשמעתי, שההתאחדות לכדורגל צריכה להעמיד לדין, אז זה מגיע לבתי-הדין שלנו ולמוסדות המשפטיים שלנו. אבל בדרך כלל בעבירות מן הסוג הזה העניין מועבר לחקירת המשטרה.

במאמר מוסגר אגיד, כמו שציין היושב-ראש, היו פה בעבר ישיבות על החשד בישראל כהן וגם על פרשת "שופטים באדום". ההתאחדות לכדורגל תמיד הגיעה לפה וכיבדה את הוועדה אבל תמיד נמנעה מלהיכנס לפרטים, וכך אנחנו נעשה גם היום לגבי המקרה הזה.

רק אגיד מבחינת המסגרת, כמובן מבלי להיכנס לפרטים, ביום שהתלונה התקבלה ההתאחדות לכדורגל העבירה את הנושא לחקירה ולטיפול ב"מודיעין אזרחי". תוך 3 ימים היה דוח חקירה מקיף שהועבר למשטרת מרחב העמקים. כלומר, 3 ימים מיום קבלת התלונה כבר התבצעו כל פעולות החקירה והועבר דוח מקיף למשטרה להמשך טיפול עם המלצות כאלה או אחרות. כאשר זה מועבר לידי המשטרה, ההתאחדות לכדורגל וחברת החקירות מפסיקות לטפל בעניין עד למיצוי החקירה במשטרה. אם אחר-כך מוגש כתב-אישום אז אנחנו מחכים לראות את התוצאות. במקביל יכול להיות שנקבל אישור להעמיד לדין משמעתי. ואם לא מוגש כתב-אישום אז ממילא יתברר כי לא בוצעו שום עבירות ואז אנחנו גם לא נפעל.

בכל מקרה, גורם הזמן הוא קריטי מאוד כאן. אם אנחנו נראה שבתוך זמן סביר לא תתקבל החלטה אנחנו נפנה שוב אל היועץ המשפטי לממשלה כדי שיזרז את הליכי החקירה של המשטרה, כדי שנוכל לדעת טרם פתיחת העונה האם יש העמדה לדין או אין העמדה לדין ושהמצב יתבהר. כרגע אנחנו הפסקנו את הטיפול והעברנו את זה למשטרה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
בואו ניקח את שתי הדוגמאות הקודמות שנדונו בוועדה. למשל בפרשת "שופטים באדום" אלה שופטים שפועלים במסגרת איגוד השופטים. האם אותם שופטים שנחשדו הושעו? ההליך לוקח המון זמן, כבר למעלה משנה.
אורי שילה
אחרי שהעברנו את החומר למשטרה ולפרקליטות – ולהערכתי בפרשת "שופטים באדום" החומר הועבר למשטרה מיד וישר התחילה חקירת משטרה – להתאחדות לכדורגל אין יותר יד ורגל בדברים האלה. זה כמו כל תיק שמועבר למשטרה. הם מדברים על היקף חומר גדול מאוד, על דברים כאלה ואחרים. אנחנו כבר לא מתעסקים בזה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
האם השופטים האלה הפסיקו לשפוט?
אורי שילה
כשנחשפה הפרשה רובם כבר לא שפטו בפועל. אם אחד מהחשודים עדיין שפט באותו זמן אני מניח שהוא הושעה והפסיק לשפוט. אני לא זוכר בדיוק את השמות, מי הושעה ומי לא היה פעיל אבל אני מניח שכאשר נחשפה הפרשה אף אחד מהם לא המשיך לשפוט.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
גם פרשת ישראל כהן נחקרת כבר זמן רב ועדיין לא קרה דבר.
אורי שילה
נכון, ההתאחדות לכדורגל היא לא צד פה. כאשר זה הועבר למשטרה ולפרקליטות, להתאחדות לכדורגל כבר אין say. השחקן ישראל כהן שיחק השנה בקבוצת מכבי כפר-קנא. כל עוד לא הוגש כתב-אישום ואין שום דבר נגדו אנחנו לא יכולים לעשות לו בית-דין שדה.
מוחמד ברכה
הנושא שהעלינו, חבר הכנסת אופיר פינס-פז, חבר הכנסת ואסל טאהא ואני, על עלייתן של קבוצות בני-סכנין ואחי נצרת הועבר מהמליאה לדיון בוועדה כדי ליצור אירוע חגיגי של הספורט במדינת ישראל, של קירוב בין יהודים וערבים, ושהכנסת תהיה שותפה למעמד החגיגי הזה. אם היו אי-אלו דברים שליליים שהסתננו לתוך המערכת הזאת אז אפשר היה לדון בזה באותה הצעה לסדר, שגם חבר הכנסת אופיר פינס-פז שותף לה. הדבר הזה לא נעשה והנושא הועבר דווקא לוועדת החקירה ולא לוועדת-המשנה לספורט. אני חושב שיש בכך טעם לפגם.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אלה שני דברים שונים. הפנייה של חבר הכנסת אופיר פינס-פז לא היתה קשורה לדיון שעליו דיברת. חבר הכנסת אופיר פינס-פז קרא לפני שבוע בעיתון על החשד להטיית משחקים.
מוחמד ברכה
אפשר היה לנצל את המעמד שאתה שותף לו כדי לדון גם בסוגייה הזאת.
אופיר פינס-פז
אני מסכים. בוא תשלב את המסלולים.
מוחמד ברכה
אני חושב שהיה מיותר לחלוטין לייצר מסלול נפרד.

דבר שני, אני מניח שחברי הכנסת יודעים שמחר עולה במליאה כהצעה דחופה לסדר היום כל הנושא של האלימות ושל חוסר ההגינות בספורט ושותפים לה שלושה חברי כנסת. זה היה אמור לידון בשבוע שעבר, כך שזה לא הפתעה. אפשר היה לדון בזה גם מחר במליאה ולהעביר את זה לוועדה אם יימצא צורך. זה עדיין בעניין הפרוצדורה.

לגופו של עניין, אני חוזר ואומר שאין מקום לדיון באי-סדרים כל עוד אי-הסדרים נמצאים בחקירת המשטרה. זה דבר אחד.

דבר שני, קבוצת מכבי אחי נצרת עלתה לליגת-העל כשהיא התחילה את העונה במינוס 4 נקודות. אני חושב שמינימום הצניעות של הפועל ירושלים ושליחיהם בכנסת היה לבוא בטענות לעצמם שהם לא הבקיעו מספיק גולים ולא עלו לליגת-העל. למה הם מנסים לעלות בדרך אדמיניסטרטיבית?
אמין עואודה
סליחה, מה עם כפר-קנא?
מוחמד ברכה
לכן אני חושב שליזום דיון שיש בו ריח כזה של מישהו שהוא בעל אינטרס, אני חושב שזה מיותר. זה לא לזכותך, חבר הכנסת אופיר פינס-פז, ואתה אדם הגון בדרך כלל.

אני חושב שהמשחק בין אחי נצרת לבין כפר-קנא לא היה משחק מכור. גם אנשי אחי נצרת אומרים את זה וגם אנשי כפר-קנא אומרים את זה.
אופיר פינס-פז
אבל אתה לא רוצה לדבר על המשחק. למה לך? איך אתה תקבע אם זה היה משחק מכור או לא? אל תיכנס לזה.
מוחמד ברכה
אתה לא מבין לאן אני חותר. הקלטת שפורסמה, אם היא נכונה ואם נשפוט אתה במשפט הכי חמור, ונניח שהאיש שניהל את השיחה אשם לחלוטין, נניח – ואנחנו לא מוסמכים לעשות את זה, ואנחנו לא נעשה את זה – אבל אפילו במקרה החמור ביותר, זה לא בא לידי ביטוי במשחק עצמו במגרש כי אנשי כפר-קנא לא קיבלו את ההצעה הזאת. מכבי כפר-קנא נלחמה על חייה בליגה ולכן לא נתנה הנחות למכבי אחי נצרת, ועובדה שהתוצאה היתה כפי שהיתה. לכן לקיים את הדיון הזה זה כאילו להאשים את מכבי כפר-קנא, כאילו הם כן מכרו את המשחק, אבל הם לא מכרו את המשחק. אתם מבינים, עושים עוול בכל הכיוונים, גם למכבי אחי נצרת, גם למכבי כפר-קנא, גם לחקירת המשטרה ולכולם.
ואסל טאהא
גם לתדמית של חבר הכנסת אופיר פינס-פז.
מוחמד ברכה
הוא אחראי על התדמית שלו. לכן באמת זה היה פרק מיותר לחלוטין.
גלעד ארדן
אל תדאגו לו. הוא יודע לדאוג לעצמו.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
למען גילוי נאות אני מבקש להגיד שחבר הכנסת אופיר פינס-פז, שהיה חבר בוועדת החקירה בקדנציה הקודמת, פנה אלי. הוא במקרה אוהד הפועל ירושלים. אם אתם לא יודעים, חבר הכנסת איתן כבל הוא אוהד מכבי תל-אביב והוא קיבל פה ברכות בישיבה הקודמת, חבר הכנסת גלעד ארדן עוד לא הצהיר את מי הוא אוהד, אני מקורב להפועל תל-אביב למרות שאני לא מגדיר את עצמי כאוהד. מעולם איש לא קיים פה דיון במשוא פנים. אני רוצה להבהיר את זה, אף אחד מאיתנו לא מסתיר את אהדותיו הספורטיביות ועושים הפרדה ברורה בין האהדה הפרטית לבין הדיון הענייני.
ניסן סלומינסקי
אני מצהיר שאני אוהד כדורגל טוב אבל אין לי העדפה לאף קבוצה, אני לא מכיר ולא מתמצא. יום אחד אולי, כשנקים קבוצה, אז תהיה לי העדפה אבל כרגע אני "נקי".

אני חושב שכולם צודקים פה ולכן אנחנו צריכים להיזהר מאוד. מצד אחד זה באמת בחקירת משטרה ואסור לנו להתקרב לזה. מצד שני, יש שני נושאים שאני חושב שעלינו כן להביע את דעתנו בהם.

נושא אחד, אם אכן משתמע שזה תופעה שקיימת בספורט הישראלי, בלי להתייחס לקבוצות האלה, אני חושב שאנחנו בהחלט צריכים לדבר על התופעה, ולדבר עליה באופן נמרץ מאוד.

נושא שני שאנחנו צריכים להתייחס אליו, חקירת המשטרה יכולה להימשך גם שנתיים ולכשהיא תסתיים תהיה לה אולי השלכה פלילית לאנשים מסוימים אבל באופן מעשי היא כבר לא תעשה כלום כי הקבוצות כבר שיחקו בליגה העליונה, ואלה כבר לא שיחקו, והיא לא תשפיע. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות איזה מעשה בהקשר של הזמן. המעשה יכול להיות אחד משניים: או ללחוץ על המשטרה שתסיים את החקירה בזמן, או ללחוץ על ההתאחדות לכדורגל, ובדרך כזאת ללחוץ בעקיפין על המשטרה, שהליגה לא תיפתח עד שזה יסתיים. שני הדברים האלה קשים מאוד. אבל מצד שני, אנחנו יודעים שאם חקירות משטרה לא נלחצות חזק על-ידי הכנסת או על-ידי הציבור הן יכולות להימשך ולהימשך ולהימשך. אל"ף, הן כבר לא יהיו אפקטיביות, ובי"ת, תרחף עננה על קבוצות ועל שחקנים שיכול להיות שבאמת לא מגיע להם, וזה חבל. אני חושב שזה גם יגביר את האלימות בעקיפין. כשתגיע קבוצה שמרחפת מעליה עננה או שחקנים שמרחפת מעליהם עננה, בפרט אחרי הגול הראשון שהקבוצה תבקיע אני חושב שהציבור של הקבוצה השנייה יתחיל לנצל את זה וזה ישמש כחומר תבערה לאלימות אצל הקהל. לכן אני חושב שחייבים מהר ככל האפשר לסיים את הפרשה הזאת.

אני לא יודע מה הוועדה יכולה לעשות, אם היא יכולה ללחוץ על ההתאחדות לכדורגל לדחות את פתיחת הליגות עד שיגיעו תוצאות החקירה.
איתן כבל
זה בלתי אפשרי. הם צריכים לקנות שחקנים וליצור התקשרויות.
ניסן סלומינסקי
זה יהיה לחץ עקיף על המשטרה, הלחץ הכי חזק על המשטרה לסיים בהקדם ולא למשוך את החקירה. כפי שאמרתי קודם, כך קורה עם החקירות של ראשי ממשלה, שנמשכות עוד ועוד ובינתיים ההוא כבר גמר לכהן ואולי גם זה יגמור לכהן והחקירות ממשיכות. אז מה הרווחנו בכל החקירות האלה? אני חושב שאנחנו כן צריכים להיכנס לנושא הזה ולנסות להשפיע.
גלעד ארדן
אני מסכים לחצי מדבריו של חבר הכנסת ניסן סלומינסקי. אני בהחלט מסכים גם למה שאמר חבר הכנסת ברכה. לדעתי הדיון מתקיים בהקשר הדוק מדי לחקירה הספציפית הזאת, וזה לא צריך להיות כך. אנחנו גם לא רוצים שהדיון הזה ישפיע על חקירת המשטרה. אם תצא מפה איזה עמדה ברורה, היא כן עלולה להשפיע.

הוועדה בהחלט צריכה לצאת בקריאה למשטרה למהר ולסיים את החקירה. אבל אין שום יכולת לעכב את פתיחת הליגה. תאר לעצמך שהמשטרה באמת תמצא ממצאים ותחליט להגיש כתב-אישום. אז מה, נעכב את הליגה עד שיסתיים המשפט? או שנקרא גם לשופטי בית-המשפט להזדרז?
מוחמד ברכה
זה גם לא בסמכותנו.
גלעד ארדן
אני לא יודע מה הסמכויות של בית-הדין של ההתאחדות לכדורגל בהטלת עונשים. אם יימצא מקרה – לא במקרה הזה, במקרה אחר – של מכירת משחק, של השפעה כזאת או אחרת שהיא לא לגיטימית, מה הסמכויות של בית-הדין של ההתאחדות? אני עדיין לא הספקתי ללמוד אותן. מה העונשים החמורים ביותר שבית-הדין של ההתאחדות לכדורגל מסוגל להטיל?
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
הם יכולים מבחינת התקנון של הליגה להגיע עד פירוק קבוצות, הקפאתן, מה שהם רוצים. אבל אתה צודק מאוד בניתוח לוח הזמנים שעשית. ההתאחדות לכדורגל היא גוף אוטונומי והם לא יכולים לעצור הכול ולהגיד פּוּס עד שהדברים יגמרו.

חשבתי שיהיה נכון לכנס את הוועדה, כמו במקרים הקודמים, כדי ליצור את הלחץ הציבורי, שאם עולה חשש לדברים לא כשרים הם יחקרו. לא הכנסת חוקרת, המשטרה חוקרת, אבל אנחנו מפנים לשם את ה-spot הציבורי בדרישה לקבל הכרעות בלוח-זמנים קצר, כדי שהצדק ייצא לאור, כדי שהספורט יהיה כמה שיותר טהור. כך עשינו במקרים קודמים, ואני מקווה שנעשה גם עכשיו. בהחלט הצעת הסיכום שלך נראית לי הגיונית מאוד.
ניסן סלומינסקי
אבל הלחץ הכי חזק יהיה אם אנחנו נפנה להתאחדות לכדורגל שתשקול. אנחנו הרי צריכים ללחוץ על המשטרה. המשטרה היא כבר משופשפת מהלחץ. אבל אם תהיה אפילו איזה 'הווה אמינא', שההתאחדות לכדורגל תקפיא את העסק עד שיתברר מה קורה בחקירת המשטרה – אני לא מדבר על בית-המשפט – אולי זה כן ילחץ. צריך משהו שילחץ.
גלעד ארדן
נציגי ההתאחדות לכדורגל יכולים להגיד לנו אם יש להם איזה דרך ביניים להאיץ את חקירת המשטרה.
ניסן סלומינסקי
בוודאי שההתאחדות לכדורגל יכולה לעכב את הליגות, יש לה סמכות כזאת. לך ולציבור יש יכולת ללחוץ.
מוחמד ברכה
גם להאיץ חקירה זה התערבות. הרי המשטרה יודעת את תפקידה.
ואסל טאהא
אם כבר כל החברים יודעים שהעניין נחקר במשטרה, למה כונסה הישיבה הזאת ולמה הוזמנו הנהלות כפר-קנא ואחי נצרת? אם אנחנו רוצים לדון באופו כללי במה שקשור לכדורגל אז למה להזמין אותם? למה להטריח אותם מכפר-קנא ומנצרת אם אנחנו לא רוצים לדון בעניינם? זה הטעות הראשונה.

הטעות השנייה, שהעניין בחקירה ואנחנו דנים בו. חבר הכנסת אופיר פינס-פז אמר שהוא ביקש שלא לדון בנושא הספציפי. אם אנשים רוצים לתפוס כותרות, אוהדים או קבוצות, שלא יעשו את זה על חשבון אנשים שטורחים ובאים מהצפון ובסוף הם מיותרים כאן. אני חושב שההזמנה שלהם היתה מיותרת. למה עשו את הטעות הזאת?
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
חבר הכנסת טאהא, יש לי כלל ברור, אם יהיו פה האשמות והם ירצו להתבטא הם יקבלו מיד את זכות התגובה. נכון שהם באו מרחוק.
ואסל טאהא
אבל אתה מזמין אותך כאילו שהם מואשמים. אני הייתי במשחק והוא היה משחק כשר למהדרין. נהניתי וכאוהד של קבוצת מכבי כפר-קנא רציתי שכפר-קנא תנצח, והיא נוצחה. הם נלחמו עד הסוף.
גלעד ארדן
טוב, אף אחד פה לא מאשים שהציעו לך שוחד.
איתן כבל
זה נשמע כמו דיון-מקדמי בבית-משפט, יותר מאשר דיון בוועדה פרלמנטרית של הכנסת. אנחנו צריכים להחליט, אדוני היושב-ראש, אם אנחנו עוסקים בנושא שלשמו התכנסנו כאן, דיון בשאלה על שחיתות לכאורה במשחקי הליגה הלאומית, ואם תרצה אפשר להרחיב את זה לליגות הנמוכות ששם אנחנו שומעים מדי פעם כאילו זה קיים.

לגבי הנושא שאנחנו עוסקים בו ברגע זה, אם אנחנו מחליטים שלא לעסוק בו אני חושב שלא צריך לעסוק בו. לא צריך לגעת בו, לא צריך להתקרב אליו. אני לא מסכים עם חבר הכנסת ברכה. גם אם משתמע מזה לכאורה שבבקשה להאיץ את התהליך יש מידה מסוימת של התערבות, אבל ברור שגם לקבוצת מכבי אחי נצרת שעלתה ליגה יש אינטרס שהדבר הזה יסתיים מהר. אני מקווה שהם לא באים לליגת-העל לביקור של עונה אחת. הם צריכים להיערך, הם צריכים שחקנים. בעיתון כתוב כל יום על שחקנים שמגיעים ומנהלים משא ומתן ושמסכמים עם שחקנים. הם רוצים לבנות את עצמם. היערכות בליגת-העל שונה מהיערכות כלכלית בליגה הלאומית.

לכן אני מציע לך לשאול את נציגי ההתאחדות לכדורגל האם ידוע להם או האם הם הרגישו מעבר למקרה הנוכחי במקרים נוספים, או שזה מקרה יחיד ובודד שהמשטרה עכשיו בודקת, תיתן את פסיקתה וזהו.
אחמד טיבי
אין ספק שיש כאן נושא שנמצא בחקירת משטרה. יש כאן ניסיון של כמה מאיתנו, אולי באמצעות כינוס הוועדה הזאת, לרתום את העגלה לפני הסוסים וללחוץ ולהציע הצעות משונות כמו עיכוב ליגה, שיש בהן משום חריצת-דין.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
לא היו שום הצעות כאלה.
אחמד טיבי
כך היה כתוב בעיתון "מעריב" לפני כמה ימים, חבר הכנסת אופיר פינס-פז הציע.
חוסם אבו חלאס
גם אנחנו הצענו.
אחמד טיבי
יש הצעות כאלה. מטרת ההצעה הזאת לעכב את עליית קבוצת מכבי אחי נצרת לליגת-העל. זה הצעה שצריך להתנגד לה. אבל צריך לתת אפשרות למשטרת ישראל למצות את החקירה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אתן את רשות הדיבור למר חדאד איסקנדר, יו"ר מכבי אחי נצרת, ולאחד מנציגי מכבי כפר-קנא, תבחרו מי יציג את עמדתכם, וננסה להציע הצעת סיכום.
חדאד איסקנדר
חקירת המשטרה והחקירה שביצעה ההתאחדות לכדורגל – אני מאמין בהם, מאמין בחקירות האלה. אני מופתע מאוד שחבר הכנסת אופיר פינס-פז הלך – לא בשביל להשאיר את כפר-קנא בליגה אלא בשביל להוריד את אחי נצרת ליגה, בשביל להעלות את הפועל ירושלים. מר אמין עואודה, בשבילו אתה לא קיים, מצידו שתישאר אפילו בליגה א', זה לא מעניין אותו.

אני חדש במקצוע הזה, אני נמצא שנה וחצי בקבוצה. השקעתי 2.5 מיליון שקל בעסק הזה. באתי לקבוצה מבלי להבין בכדורגל. ופתאום התחלתי לראות שמוטלים עלינו עוד ועוד עונשים מטעם ההתאחדות לכדורגל. אני מקבל עונשים פי חמש מאשר קבוצות יהודיות. השחקן נג'ואן גרייב הורחק לשלושה משחקים. אני רוצה לשאול את חבר הכנסת אופיר פינס-פז, כשראית את זה בעיתונות מדוע לא התעניינת? אתה חבר כנסת של כולנו, גם המגזר הערבי בחר בך, קיבלת 15,000 קולות מהמגזר הערבי. למה לא התערבת כאשר השופטים התעללו בנו? ראיתם בטלוויזיה שעשו עלינו פאולים ולא נבעטו בעיטות עונשין ועשו נגדנו עבודה באמת לא נכונה.
אופיר פינס-פז
כל קבוצה אומרת את זה.
חדאד איסקנדר
איפה היו חברי הכנסת? אני הפסדתי 4 משחקים, וגם מכבי כפר-קנא הפסידו 3 משחקים בגלל השופטים, שהם כולם מהמגזר היהודי ואין אף שופט מהמגזר הערבי.
אורי שילה
זה לא נכון.
אופיר פינס-פז
ויתר הדברים שהוא אמר כן נכונים?
חדאד איסקנדר
כאשר השחקן נג'ואן גרייב מורחק לשלושה משחקים אתם בהתאחדות לכדורגל יושבים בשקט? כאשר אני עושה עבירה אתם מטילים עלי עונש של הפחתת 4 נקודות ואילו לחדרה מפחיתים רק נקודה אחת? אני אביא לוועדה הזאת את כל תוצאות המשפטים, תראו איך אתם שופטים אותנו. על אותה עבירה אני מקבל עונש פי חמש. אשלח לכם את כל הספר של פסקי-הדין. כאשר אני מקלל שופט אני מורחק לחודשיים. כאשר איש הפועל חיפה נתן דחיפה לשופט הוא קיבל קנס של 1,000 שקל. על זה, חבר הכנסת אופיר פינס-פז, הבאת אותי לוועדה? למה לא התערבת בכל פעם שהפלו אותנו?
אחמד טיבי
חבר הכנסת אופיר פינס-פז, למה אתה דוחה על הסף את מה שהוא אומר?
אופיר פינס-פז
אני הבאתי אותך לוועדה? אני מעריך מאוד את מה שאתה עושה ואת מכבי אחי נצרת, אני חושב שיש להם הכדורגל היפה ביותר בליגה. אבל זה בכלל לא רלוונטי. אתה הופך להיות ממאשים לנאשם? יש גבול. קצת צניעות. אני לא באתי ותקפתי אותך. אני הצעתי לא להיכנס לגוף העניין. סליחה, אם אני הייתי היום יושב-ראש מכבי אחי נצרת, אתה יודע מה הייתי עושה? קודם כול הייתי לוקח את האדם שמדובר בו והייתי אומר פה כמה מילים. מה דעתך על כל העניין? עוד לא שמעתי מה דעתך על הקלטת, על השיחה הזאת, על הדיבורים האלה. עוד לא שמעתי כלום.
מוחמד ברכה
אם זה בחקירת משטרה, למה שהוא יגיד? אתה רוצה להפליל אותו? אתה לא רוצה להגיד. אתה רוצה שהוא יגיד.
אופיר פינס-פז
אבל ברמה המוסרית, קצת צניעות.
סעדי עבדלרחמן
חבר הכנסת אופיר פינס-פז לא שמע את הקלטת אלא הוא קרא את זה בעיתונים. את הקלטת שומעים.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
מר חדאד איסקנדר, אמרת דבר אחד חמור מאוד. אמרת שלפי מיטב הכרתך איגוד השופטים ובית-דין של ההתאחדות לכדורגל שופטים לא באותן אמות-מידה קבוצות מהמגזר הערבי. אני לא יודע מה זה קבוצות ערביות. בקבוצות הערביות יש שחקנים ערבים, יהודים וזרים. אתה אומר שהם שופטים ביתר חומרה קבוצת מהמגזר הערבי מאשר קבוצות מהמגזר היהודי. קודם כול, יושבים פה נציגי ההתאחדות לכדורגל. במקרה גם חבר הכנסת אופיר פינס-פז וגם אני היינו הרבה מאוד שנים שחקנים, לא בכדורגל אלא בענפים אחרים בליגת-העל, ואנחנו מכירים טענות כלפי שופטים מכל הכיוונים. אני חושב שוועדת חקירה פרלמנטרית לא צריכה להיכנס לדיון או להתערב בהחלטות של בית-הדין, ומעולם לא התערבנו.
מוחמד ברכה
הוא לא מבקש את זה. אבל אם אתם נדרשים לנושא הזה למה לא נדרשתם לנושאים האחרים?
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אני שומע עכשיו לראשונה את הטענה הזאת. אני הייתי במגרשים וראיתי בעיני, למשל בתחום המתקנים, בתחום התנאים, בתחום השקעות הכספים יש אפליה ברורה. הוועדה הזאת עסקה בזה.
חדאד איסקנדר
יש גם אפליה קיצונית בבית-הדין של ההתאחדות לכדורגל.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אני עוסק בנושא הזה כבר 3 שנים. מר איסקנדר, אתה הראשון שמציג את הטענה הזאת. זה יידון בישיבה נפרדת.
גלעד ארדן
הוועדה הזאת לא תדון בנושא האפליה. בנושא הזה אתה יכול לפנות אלי. זה לא קשור לאלימות בספורט, עם כל הכבוד.
אחמד טיבי
נניח שמישהו יגיד לך שבבתי-משפט אזרחיים – בית-משפט שלום או מחוזי – יש אפליה בגזרי-הדין באותו סוג אשמה בין יהודים לערבים. אתה תאמין לו?
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אני אבדוק את זה.
אחמד טיבי
אל"ף, זה מוכח בעבודה אקדמאית. 40% מהנאשמים מהמגזר הערבי שזו העבירה הראשונה שלהם נשלחים למאסר. כך נוהגים שופטים במדינת ישראל.
גלעד ארדן
אנחנו מדברים כעת על פרשת שוחד. לא מדברים עכשיו על אפליות בבית-המשפט.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אנחנו דנים עכשיו בנושא אחד בלבד, הבקשה של חבר הכנסת אופיר פינס-פז לבדוק האם בליגה הלאומית היו במשך השנה האחרונה תופעות לא כשרות. הנושא של המשחק המדובר נמצא בחקירת משטרה ואנחנו לא נתערב בו.

אני מבקש עכשיו לשמוע את נציג כפר-קנא, ואחר-כך אני אציג את הצעת הסיכום.
אמין עואודה
אני יושב-ראש קבוצה בליגה הלאומית. בסיבוב הראשון היינו כל הזמן במקום ראשון-שני. היו לנו הרבה חשדות במשך הסיבוב השני והשלישי על הרבה הטיות משחקים בליגה הזאת. היתה תחושה כזאת במשחק מול מכבי אחי נצרת וגם במשחקים מול כמה קבוצות אחרות. אנחנו הצלחנו להמציא הוכחה ברורה שיש אנשים שרוצים לקנות את השחקנים שלנו ואת הקבוצה שלנו. שמענו על המקרה הזה והבחור אמר לנו שהולכים לשבת איתו על הנושא. בהתחלה האמת היא שלא האמנו. נתנו לו את הטייפ והוא ישב איתם והקליט את השיחה.
חדאד איסקנדר
הוא ישב עם אותו אדם. אני לא הייתי שם.
אמין עואודה
הוא ישב עם אחד מחברי אחי נצרת.
חדאד איסקנדר
הוא לא מאחי נצרת. הוא עובד בעיריית נצרת. אתה יודע טוב מאוד מה תפקידו. הוא לא מייצג את אחי נצרת.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אני מבקש מכם לא להיכנס לפרטים. אתם יודעים שהנושא נמצא בחקירת משטרה ואנחנו לא ניכנס פה לפרטים. נתתי ליושב-ראש הקבוצה, מר אמין עואודה, את זכות התגובה. אני מבקש ממך לא להיכנס לפרטים.
אמין עואודה
בכמה משחקים היו לנו חששות להטיות, בעיקר במשחקים מול מכבי אחי נצרת, שאת שלושתם הפסדנו. אחרי כל מה שקרה ומה שראינו במשחקים היו לנו הרבה חשדות. נתנו לאותו אדם את הטייפ, הוא ישב איתם והקליט את השיחה. אני שמעתי את הקלטת.
אחמד טיבי
זה דיון לגופו של עניין. זה אסור על-פי החוק.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
ביקשתי ממך לא להיכנס לפרטים. אנחנו מנועים כי זה נמצא בעיצומה של חקירת משטרה.

דרך אגב, באיזה מקום סיימתם את הליגה?
קריאה
מכבי כפר-קנא ירדו ליגה ומכבי אחי נצרת עלו ליגה.
אמין עואודה
יש לנו הרבה ספקות לגבי מה שאירע בליגה הזאת. אנחנו ירדנו ליגה בצורה לא ספורטיבית. לכן אנחנו מבקשים להקפיא את הליגה הזאת עד שיתברר מה קרה בה.
חוסם אבו חלאס
קודם כול, אף אחד לא הדגיש כאן מה יכולה ההתאחדות לכדורגל לעשות בעבירות מהסוג הזה. היה לזה תקדים בהתאחדות לכדורגל כאשר הענישו את קבוצת מכבי טמרה על ניסיון למכירה או להטיית משחק כשהורידו להם 10 נקודות ליגה, על אף שעד עכשיו חקירת המשטרה באותו עניין לא הסתיימה. מכך ניתן להסיק שההתאחדות לכדורגל יכולה להעמיד קבוצה לדין על סמך החומר שנמצא על-ידי חברת "מודיעין אזרחי". כל האנשים נחקרו והחומר נמצא בהתאחדות לכדורגל. אנחנו מתכוונים לעתור לבית-המשפט בבקשה להקפיא ולעכב את פרסום לוח המשחקים לשנה הבאה עד שייגמר העניין.
אופיר פינס-פז
עו"ד אורי שילה, אני מבקש לשאול, האם נתקלתם בחשדות או בתופעות של ניסיון להטיית משחקים בקבוצות אחרות בליגה הלאומית?
אורי שילה
אני חייב להגיד, אני לא נגרר בקלות להתלהמויות שהיו פה אבל הדברים שנאמרו הם קשים מאוד. אני רוצה למחות עליהם. אני מבקש שאדוני יביא לוועדה הזאת סטטיסטיקות על כביכול אפליות, ואני מבקש שאדוני יביא לוועדה הזאת הוכחות שכאשר הועמדת לדין היית חף מפשע ולא ביצעת את העבירות שעשית.

אני רוצה להגיד שיש דיין ערבי בבית-הדין של ההתאחדות לכדורגל, ויש שופטים ערבים.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
כמה שופטים ערבים יש בליגות?
חדאד איסקנדר
אין שופטים ערבים בליגות הבכירות. מיניתם שופט ערבי אחד לפני חודשיים אבל במשך 50 שנה לא היה אף שופט ערבי.
גלעד ארדן
גם בבית-המשפט העליון אין אף שופט ערבי.
אורי שילה
אני לא מכיר את הנתונים המדויקים. יש שופטים ערבים. יש 4 דיינים בסך הכול בבית-הדין המשמעתי, כאשר אחד מהם הוא מהמגזר הערבי. זה אמנם בכלל לא נושא הדיון, זה דרך יפה להסיח את הדעת מנושא הדיון עצמו, אבל רק כדי לשים את הדברים על מקומם.

שאל חבר הכנסת ארדן ושאלו אחרים מה הסמכות של ההתאחדות לכדורגל. כמו שאמרתי בהתחלה, ההתאחדות לכדורגל היא גוף אוטונומי, יש לה בתי-דין משלה, יש לה סמכויות משלה. קבוצות הן חברות בגוף הזה וסמכותה להעמיד לדין. ניתן להטיל כל אחד מהעונשים שמופיעים בתקנון, לרבות הורדת נקודות, הפסקת פעילות ועונשים כאלה ואחרים.

ציין חבר הכנסת ברכה שקבוצת מכבי אחי נצרת פתחה את הליגה במינוס 4 נקודות, דרך אגב, לא על עבירה כזאת אלא על עבירה אחרת אבל לא משנה כרגע. כלומר, סמכויות בית-הדין אינן קשורות למשטרה.

אנחנו נמנעים כרגע מלהעמיד לדין, למרות שיש בידינו חומר חקירה שיכול לאפשר לכאורה העמדה לדין, כי דבר כזה יכול להשפיע על החקירה של המשטרה ועל החלטת המשטרה אם להעמיד לדין או לא להעמיד לדין. לכן אנחנו נמנעים כעת להעמיד לדין משמעתי.

כמו שציינתי, אם אנחנו נראה שתוך פרק זמן סביר וקצר, לפני פתיחת הליגה, המשטרה לא תגיש כתבי אישום או לא תסיים את החקירה, אנחנו נפנה ליועץ המשפטי לממשלה, שבסמכותו לאשר לנו לבקש מהמשטרה לזרז את התהליכים ואם לא, לחילופין, לאפשר לנו להעמיד לדין משמעתי על מנת שהדבר יובא לפחות בפני בתי-הדין שלנו שיקבל החלטה עוד טרם תחילת העונה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
ומה לגבי השאלה של חבר הכנסת אופיר פינס-פז?
אורי שילה
לגבי היקפי התופעה: כפי שאמר חברי, יש תקדימים, היו תקדימים בכל מיני קבוצות. אני לא רוצה להיכנס פה לשמות, לא באתי להשמיץ פה קבוצות כאלה או אחרות. היו קבוצות מכל המגזרים.
אופיר פינס-פז
האם השנה היו חשדות כלפי קבוצות בליגה הלאומית?
אורי שילה
כרגע אני לא מכיר שום חשד קונקרטי לגבי קבוצה בליגה הלאומית שנחקר ונבדק על-ידי "מודיעין אזרחי". הרבה פעמים אני שומע שבליגות עצמן מסתובבות שמועות והשמצות וכאלה דברים. התופעה לא מוזכרת לראשונה. אני לא מכיר כרגע תלונה קונקרטית לגבי דברים כאלה. יש תקדימים על הורדת נקודות, יש תקדימים על קבוצות שהורידו להן גם 10 נקודות ושגם הפסיקו את פעילותן בגין עבירת שוחד, שהיא העבירה הכי חמורה בספורט. זה פוגע בכל מהות הספורט.

אנחנו כרגע לא העמדנו לדין, למרות שזה ביכולתנו, בכדי לאפשר למשטרה לחקור. אם היא לא תסיים את החקירה אנחנו נפעל על מנת להעמיד אצלנו לדין משמעתי.
סעדי עבדלרחמן
רציתי להגיד לחבר הכנסת אופיר פינס-פז, קלטת שומעים, לא קוראים בעיתון. מה שכתוב בעיתון הוא לא מה שיש בקלטת. אני רוצה לשאול אותו איפה הוא היה במקרה של השרוכים של ביתר ירושלים במשחק מול בית-שאן? איפה הוא היה במקרה של ישראל כהן?
אופיר פינס-פז
אל תהפכו אותי לנאשם. לא אני ניהלתי את השיחה הזאת.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אנחנו לא עוסקים כרגע לא בהיסטוריה ולא בפרה-היסטוריה.

אני מציע לקבל כסיכום הדיון את מה שאמר עו"ד אורי שילה, נציג ההתאחדות לכדורגל. אנחנו הרי לא גוף חוקר ואנחנו לא נעסוק בעניין. אנחנו נביע תקווה שהחקירה תסתיים במהרה כדי שהצדק ייצא לאור. הסיכום שהציע מר שילה הוא הגיוני. אם הם ירגישו שיש להם התנגשות עם לוח הזמנים הם יפנו ליועץ המשפטי לממשלה. זה כיוון נכון. כאשר מתנהלת חקירת משטרה בסמכות היועץ המשפטי לממשלה להורות להם אם להעמיד את הנאשמים לבית-דין משמעתי או לא והם ימצאו פתרון.

אני רוצה להגיד כמה דברים. קודם כול לגבי ההאשמה הכללית. לפני למעלה מ-20 שנים, באמצע שנות השבעים, היתה ועדת עציוני לחקר השחיתויות בכדורגל בעקבות חשד למכירת משחקים. להזכירכם, הליגות הוקפאו אז לשנה. איך אני יודע? אבי אחרי זה נתמנה לנשיא ההתאחדות לכדורגל כדי להשתלט על השחיתויות. אני מניח שבמעין מחזוריות, כנראה שמטבעו של ענף הכדורגל, לצערי, לא רק בישראל אלא גם באיטליה, כל כמה שנים תופעות כאלה כנראה חוזרות.
ניסן סלומינסקי
שמועות על תופעות כאלה.
היו"ר אבשלום (אבו) וילן
אני מקווה מאוד שהכול בגדר שמועות בלבד ושהמשחקים מוכרעים רק על כר הדשא, וכל השאר יטופל. אגב, אז היו שני חברי כנסת צעירים, אולמרט ושריד, שדחפו את העניין והיתה להם תרומה יחודית לחשיפה של דברים שהיה אז ניסיון להסתירם.

אני חוזר על מה שאמרו חברי הכנסת מוחמד ברכה ואופיר פינס-פז בתחילת הדיון. הכנסת קיימה דיון. אני רוצה באמת לברך. גם בוועדה הזאת כאשר דנו לפני שבוע בנושא הגזענות אמרנו שבעקבות העובדה שהשנה שתי קבוצות מהמגזר הערבי ישחקו בליגת-העל ויצטרכו להופיע כל פעם ב"טדי", וביתר ירושלים יצטרכו להתארח אצלם, אנחנו מקווים מאוד שכל נושא הגזענות והגישה הספורטיבית למשחקים יקבל טיפול הולם והיערכות הולמת.

אני מציע לך, יושב-ראש מכבי אחי נצרת, להיזהר מאוד בהשמעת האשמות כוללניות. אני חושב שחשוב מאוד לחברה הישראלית שהכדורגל יתנהל בצורה ספורטיבית. אנחנו עוסקים כבר שנתיים בכל נושא הגזענות בצורה חריפה מאוד. לפני שבוע היו פה אנשי הקרן החדשה לישראל והציגו בפנינו את הדוח שלהם. ההתאחדות לכדורגל יצאה בקמפיין והשקיעה הרבה מאוד כסף כנגד גזענות. אם יש תופעות ספציפיות, צריך לטפל בהן. אני נגד הטחת האשמות. אני בעד טיפול. יהיה פה כל הגיבוי הפרלמנטרי לטיפול בדברים שאינם ספורטיביים ואינם הוגנים.

אני חושב שגם אתם וגם בני-סכנין הגעתם להישגים ספורטיביים כאלה שאין שום צורך לנפנף בערביוּת או ביהודיוּת. הדברים האלה חייבים להיות רק על המגרש, רק בצורה ספורטיבית. וכאשר הם אינם כך, צריך להיות טיפול מהיר. אני אומר לזכות ראשי ההתאחדות לכדורגל, בכל ההופעות פה הם נתנו לזה גיבוי מוחלט, ואני מקווה שכך נוהג גם בית-הדין. מה שאמרתם יבדק.

בשלב זה, ככל הידוע לנו המשחקים הוכרעו על כר הדשא. מ-26 באוגוסט הם יוכרעו שוב על כר הדשא. לא נותר לי אלא לאחל לכם הצלחה. ואם נגזר על מכבי כפר-קנא לרדת ליגה נקווה שבשנה הבאה תעלו. תודה לכולכם. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים