פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/6648



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
16.06.2003

פרוטוקולים/ועדת הפנים/6648
ירושלים, כ"ד בסיון, תשס"ג
24 ביוני, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 30
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שני, ט"ז בסיוון התשס"ג ( 16 ביוני 2003 ), שעה: 09:00
סדר היום
תמיכה בקריות חינוך
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן -היו"ר
דוד אזולאי
משה גפני
רוני בריזון
יעקב ליצמן
ניסן סלומיאנסקי
מוזמנים
טיבי רבינוביץ - עוזר שר הפנים, משרד הפנים
לילי פיינטוך - רפרנט מינהל תקציבים, משרד הפנים

אורית ריזל - מינהל כלכלה ותקציבים, משרד החינוך

הרב אברהם פרידמן - מנכ"ל אור החיים
הרב יוסף בא-גד - ראש ישיבת נחלים
משה וייסברגר - מנכ"ל ישיבת נחלים
אבנר כהן
צבי צוויבל - קריות חינוך
פנחס אפרתי - קריית חינוך כפר פינס
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
אושרה עצידה



תמיכה בקריות חינוך
היו"ר יורי שטרן
בוקר טוב. אנחנו מכנסים את הישיבה לבקשתו של יושב ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה לשעבר, חבר הכנסת משה גפני. הוא ביקש להעלות את נושא קריות החינוך בדחיפות. אני יודע שחבר הכנסת משה גפני לא מבקש דברים מיותרים, אלא דברים שעם ישראל באמת זקוק להם ולכן אני נעניתי מייד לבקשתו. אני מבין שלפני כמה שנים היה דיון בנושא הזה. אני מבקש מחבר הכנסת גפני להציג את הנושא.
משה גפני
אדוני היושב ראש, קודם כל אני מודה לך על כך שנענתה לבקשתי וזימנת את הישיבה ממש בדחיפות. הסיבה שביקשתי לזמן את הישיבה הזו כל כך בדחיפות היא מכיוון שבשבוע שעבר הגיע מכתב חסר תקדים ממנכ"ל משרד הפנים. אני לא זוכר מקרים שזה נעשה באופן כזה. יום אחד מגיע מכתב למנהלי קריות החינוך שבמשך כל השנים הם זוכים לתקציבים שהם בעצם שירותים מוניציפליים, ובו מודיעים להם שבשנת 2003 פשוט מפסיקים את התקציב הזה. לא באים ואומרים שמקצצים, או שמקצצים קיצוץ רוחבי, או שמקצצים חלק, או שהקיצוץ יהיה בעוד שנתיים כדי שהם ייערכו לעניין הזה. מדובר על קיצוץ שנראה שהוא כאילו עם גיליוטינה. בלי לדבר עם אף אחד, הודיע מנכ"ל משרד הפנים לראשי קריות החינוך שהם מפסיקים וזהו, מעכשיו לעכשיו.

אני אקריא לכם את מכתבו של מנכ"ל משרד הפנים: "לכבוד מנהלי קריות החינוך. הדיונים על גובה תקציב המשרד לשנת 2003 ובתוך זה תקציב השלטון המקומי על כל נגזרותיו, נסתיימו רק בימים אלה. הקיצוץ העמוק בתקציבי המשרד בכלל ובפרט בשלטון המקומי, חייבו את המשרד לבחינת סדרי העדיפויות מחדש. לאור זאת הוחלט כי בשנת 2003 לא יעניק משרד הפנים תמיכה לקריות החינוך. בברכה, מרדכי מרדכי".

לא מדובר על עוד שנתיים. אדוני היושב ראש, הדבר הזה הוא דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת. צריך פיקוח פרלמנטרי על דבר כזה. אני לא חושב שמישהו יכול לעמוד בזה.
היו"ר יורי שטרן
בכמה קריות מדובר?
משה גפני
נמצאים פה מנהלי הקריות והם יוכלו לתת את הנתונים.
יוסף בא-גד
יש 25 קריות חינוך מכל הגוונים, מכל החוגים. יש קריטריונים לכל קריה כזו. חייבים להיות לה 50 דונם אדמה, חייבים להיות תלמידים שישנים בפנימייה, ובכלל כמות מסוימת של תלמידים. מדובר על 25 מוסדות הגדולים ביותר בישראל.
דוד אזולאי
למעשה, קריות חינוך זה רשות מוניציפלית בתוך רשות מוניציפלית. רוב הילדים שלומדים בקריות החינוך הם ילדי חוץ, וראשי הרשויות המקומיות אומרים: למה אנחנו צריכים לממן את ילדי החוץ? לכן, קבעו להם תקציב מסגרת נפרדת. כל קריית חינוך כזו מקבלת תקציב עצמאי, והיא לא מקבלת שום תקציב מאף רשות מקומית.

השר פורז קיצץ היום את התקציב הזה, אבל הוא לא אמר מהיכן ייקחו במקום. זה אומר שהוא פשוט מייבש אותם.
היו"ר יורי שטרן
על כמה תלמידים מדובר?
דוד אזולאי
מדובר על למעלה מ-30 אלף תלמידים ואפילו יותר. קריות החינוך הן מכל הזרמים, דתיים וגם לא דתיים.
היו"ר יורי שטרן
איזו קריית חינוך לא דתית יש?
יוסף בא-גד
מקווה ישראל, בן שמן.
משה גפני
אדוני היושב ראש, יכול להיות שהיה צריך לקיים דיון על כל המערך הזה, אולי אפשר לשנות, אולי אפשר לעשות את זה אחרת. אבל, איך אפשר לבוא עכשיו עם סכין ולומר להם: רבותיי, תתמודדו עכשיו לבד?
היו"ר יורי שטרן
מאיפה מגיע התקציב?
דוד אזולאי
רוב התקציב מגיע ממשרד הפנים וממשרד החינוך.
יוסף בא-גד
משרד החינוך מתקצב את הלימודים עצמם כמו כל בית ספר. הלוגיסטיקה והכל זה קריית חינוך שירותים מוניציפליים. למשל, חשמל, ואשפה הם דברים שכל בית ספר מקבל מהמועצה. היות ואנחנו קולטים תלמידים מכל הארץ אומרת לנו המועצה האזורית, המועצה המקומית: מה אתם רוצים מאיתנו? לכן עשו סידור כבר לפני 15 שנה שמקבלים ישירות ממשרד הפנים.
משה גפני
אני מציע שמר אברהם פרידמן יאמר כמה דברים.
אברהם פרידמן
אני מנכ"ל קריית חינוך אור החיים בבני-ברק. עיקרי הדברים נאמרו כאן. מדובר ב-30 קריות חינוך. מאחר והתלמידים באים מכל הארץ, הם חיים בפנימייה, ראש הרשות בדרך כלל אומר: למה אני צריך לתת שירותים לתלמידים שמגיעים מערים אחרות? זה בעל משמעות מאחר ומדובר במוסדות גדולים. כל פנימייה קטנה או כל בית ספר קטן בתוך הרשות, באופן טבעי מקבל את השירותים מהרשות המקומית. בגלל שמדובר בקריית חינוך גדולה עם הרבה תלמידים, יש סידור של 15-20 שנה שקריות החינוך האלה היו מקבלות את התקציב שלהן מהשלטון המרכזי.
היו"ר יורי שטרן
מהי הנישה הייחודית של הקריות האלה? כלומר, מה הן נותנות שמוסדות החינוך האחרים לא נותנים?
אברהם פרידמן
המאפיין שלהם הוא בעיקר הגודל שלהם.
היו"ר יורי שטרן
אני שואל, מה התפקיד החינוכי שלהן?
צבי צוויבל
זה בית ספר תיכון רגיל כמו כל בית ספר.
היו"ר יורי שטרן
איזו אוכלוסייה מגיעה לשם?
צבי צוויבל
האוכלוסייה היא מגוונת. זה יכול להיות שכבות מצוקה, זה יכול להיות הכל.
היו"ר יורי שטרן
פעם היה ניסיון לסגור את מקווה ישראל והיה הרבה מאוד רעש סביב זה, כי מדובר במוסד קלאסי. בסופו של דבר השאירו אותו לא בגלל משהו ייחודי חינוכי, אלא בגלל ההיסטוריה והקונוטציה. מה ההצדקה המיוחדת לקיום מוסדות כאלה לעומת מוסדות חינוך אחרים?
ניסן סלומיאנסקי
לא דנים פה על סגירת המוסדות האלה. משרד הפנים הוא לא הגוף שיכול לסגור מוסדות חינוך. משרד החינוך מממן את החלק התקציבי בכל מוסד חינוך רגיל, ואת החלק המוניציפלי כמו: פינוי אשפה, תאורה, ניקיון, מים, כבישים, מחויבת הרשות המקומית לעשות כי זה מוסד שנמצא בתחומה.

במוסדות חינוך גדולים רוב התלמידים באים מבחוץ, ולכן הרשויות התחילו להתחכם. הן אמרו: למה אנחנו צריכות לתת לילדים שמגיעים ממקומות אחרים, בשעה שלנו אין כסף? הן התחילו לזלזל ואז משרד הפנים נכנס והוא אמר: אני אגדיר גופים מסוימים כקריות חינוך, ובמקום לתת לרשות לעשות את הטיפול המוניציפלי אני מעביר את החלק היחסי ישירות למוסד. ואז המוסד יכול לטפל גם בחשמל, בביוב, במים, בכבישים ובגינון והוא לא זקוק לרשות המקומית.

משרד הפנים רוצה עכשיו לבטל את ההגדרה הזו ופתאום המוסדות האלה נשארים ללא הנושא הזה, כשהרשות המקומית בכלל לא מתכוונת לטפל בהם.
צבי צוויבל
אני רוצה להביא דוגמא. אם אין לך בטיחות אתה גם לא יכול להיות מוסד בטיחותי. זה פשוט קיפוח של אוכלוסייה שזכאית על פי כל דין. זה לא קרה רק בממשלת "שינוי", זה היה גם כאשר חיים רמון ואהוד ברק היו שרי הפנים, וכולם הבינו שזה פשוט קיפוח, יש עניין של קיפוח.
טיבי רבינוביץ
אני קודם כל מתנצל בפני חברי הוועדה על כך שהשר לא היה יכול להגיע לדיון פשוט בגלל התחייבויות קודמות.
יעקב ליצמן
למה לא שלחתם את המנכ"ל?
טיבי רבינוביץ
אני לא יודע למה המנכ"ל לא נשלח. הקיצוץ בקריות החינוך נבע מ - - -
משה גפני
זה לא היה קיצוץ, ביטול.
טיבי רבינוביץ
הביטול נבע בגלל הקיצוץ העמוק.
היו"ר יורי שטרן
את זה אנחנו קראנו במכתב. אני רוצה לשאול אותך, האם יש לכם זכות לקחת 30 או 50 אלף תלמידים ולהשאיר אותם ללא תקצוב?
משה גפני
ללא שירותים מוניציפליים.
היו"ר יורי שטרן
כן, זו המשמעות של ההחלטה הזו. לוקחים 50 או 40 אלף תלמידים ומשאירים אותם ללא תקצוב. זאת אומרת, פשוט מפלים.
טיבי רבינוביץ
אני לא יודע עד כמה אני יכול לענות לך על השאלות. אני אומר לכם את מה שאני אוכל לומר, ומה שלא אתם רשאים לדרוש תשובות מאנשים אחרים. קודם כל, משרד החינוך אמור לתקצב מוסדות חינוך, ורשויות מקומיות אמורות לתת שירותים מוניציפליים. כמעט ואין מצב שבו משרד הפנים תומך שלא במישרין בגופים.
יעקב ליצמן
אמרת "כמעט".
טיבי רבינוביץ
אני אומר לך למה אמרתי "כמעט". אני אמרתי "כמעט" מאחר ואני לא נמצא הרבה זמן בתפקיד וכדי להיות זהיר. אני לא מכיר עוד מקרים. דבר נוסף, שירותים מוניציפליים קוצצו גם במקומות אחרים.
היו"ר יורי שטרן
תבדיל בין לקצץ לבין לבטל.
טיבי רבינוביץ
וגם בוטלו. למשל, תמיכות במענקי קליטה קוצצו. כל הקיצוץ הזה שנכפה על משרד הפנים על סך 8 מיליון שקל, חייב את המשרד ואת השר להיערך בצורה שונה. לכן, היו מקרים שבהם קוצצו תקציבים והיו מקרים שבהם בוטלו תקציבים. מאחר ומוסדות חינוך אמורים להיות מתוקצבים על ידי משרד החינוך, ומאחר ושירותים מוניציפליים ניתנים על יד הרשויות המקומיות, החליט שר הפנים לבטל את ההקצבה.
היו"ר יורי שטרן
אני מכיר את אברהם פורז כחבר כנסת, ואנחנו עכשיו מתחילים להכיר אותו יותר כשר. כחבר כנסת הוא היה דוגמא בולטת לפרלמנטר שתמיד דגל וקידם את הניהול התקין. חלק מהניהול התקין שהוא חלק מאוד חשוב, הוא שאתה לא מקבל החלטות בלתי אחראיות. זאת אומרת, אם אתה כמשרד הפנים מקבל החלטה שלא מעניינך לתקצב משרד חינוכי, אז לפני שאתה מחליט לבטל, אתה צריך לשבת עם משרד החינוך, אתה צריך לבנות מחדש את מערכת התקצוב של הרשויות המקומיות ואתה צריך לחייב אותן לתקצב את המוסדות האלה. אתה גם לא אומר: זה לא שייך לי ולכן אני מבטל. כך מתנהל ניהול תקין. אני מצפה מאברהם פורז שהוא ימשיך בקו שהוא תמך בו וקידם אותו כאשר הוא היה חבר כנסת. זה לא יכול להיות, לא ייתכן, זה פשוט נושא למבקר המדינה. אולי פשוט לא השקעתם מספיק מחשבה או דיון בנושא הזה. אתם הגעתם למסקנה שזה לא אמור להיות תקצוב ישיר על ידי משרד הפנים, זה הרי דבר שהוחלט עליו לפני 15 שנה. לא החליטו את זה סתם, אנשים פה נימקו מדוע התקבלה החלטה שכזו. ברגע שאתם מחליטים, חובה עליכם לקיים דיונים מערכתיים בשביל למצוא פתרון. אתם השלטון, אתם לא יכולים לומר: אנחנו החלטנו לבטל ולכן תמצאו את הפתרון לבד, מה זה? מי ימצא פתרון? האם התלמידים ימצאו פתרון? האם ראשי הרשויות יחליטו פתאום להיות נדבנים?
ניסן סלומינסקי
עד כמה שידוע לי, קיצצו את הרשויות המקומיות ב-65%. האם הן עוד ייקחו על עצמן את הטיפול בקריות נוספות? האם מישהו דיבר איתם? האם יודעים מזה בכלל?
היו"ר יורי שטרן
זו פשוט דוגמא לחוסר אחריות זועקת לשמיים, באמת.
ניסן סלומינסקי
אני בטוח שהשר לא ידע על מה מדובר. אמרו לו: יש קריות חינוך שאנחנו מתקצבים והוא אמר: מה פתאום אנחנו, זה צריך להיות במשרד החינוך. אף אחד לא עידכן אותו שמדובר בכלל בסוג שונה של תקצוב שהוא קשור לנושא המוניציפלי. אני לא מעלה על דעתי שהשר פורז היה עושה דבר שכזה.
דוד אזולאי
יש תקציב מוניציפלי ליישוב חברון וגם שם השר פורז קיצץ.
משה גפני
ביטל.
דוד אזולאי
ביטל את זה בדיוק כפי שהוא עשה לקריית החינוך. אנשי חברון היהודית קמו ואמרו: מה פתאום? מה שקרה הוא שהלכו לשר האוצר ושר האוצר החזיר להם בחזרה את השניים וחצי מיליון שקל והוסיף להם.
היו"ר יורי שטרן
טיבי, אתה שליח של השר. ההחלטה היא אחת ההחלטות המרגיזות והמעוותות שאפשר היה לקבל. חבר הכנסת בריזון, יש בין 30 ל-50 תלמידים בקריות החינוך השונות. יש קריות חינוך חילוניות ויש דתיות, ויש חרדיות. אלה פנימיות שקולטות ילדים מכל הארץ, והן לא שייכות לאף רשות מבחינת אזורי החינוך, ולכן הרשויות לא רוצות לממן אותן. לפני 15 שנה נקבע הסדר במשרד הפנים שהתקיים על ידי כל השרים שהתחלפו. ההסדר הוא שמשרד הפנים יתקצב אותם במישור המוניציפלי ישירות כי הרשות המקומית לא רוצה לטפל בהם, כי התלמידים לא שייכים לה. משרד החינוך מתחזק אותם כמו כל מוסד חינוכי ומשרד הפנים נותן להם את מה שמגיע לשירותים המוניציפליים, את מה שהם היו אמורים לקבל מהרשות המקומית.
טיבי רבינוביץ
השר בחן את הנושא לפני שהוא קיבל החלטה. בסמכותו לקבל את ההחלטה, אפשר לחלוק עליו. אבל, מה לעשות? זה בסמכותו. דבר נוסף, אפשר לבוא בטענה לשר שהוא לא מתקצב, אבל גם אפשר לקחת את הרשויות המקומיות ולבוא בטענה אליהן על כך שהן לא מתקצבות.
יעקב ליצמן
זה תפקיד השר.
משה גפני
מי אתה מציע שייעשה את זה?
היו"ר יורי שטרן
שלטון לא יכול לבטל את התקציב לגוף חי בצורה שרירותית ולומר לו: לך תסתדר. זה אסור, כל היתר אפשר. השר יכול לקיים אצלו ישיבה עם הרשויות המקומיות, הוא יכול לקיים ישיבה עם שרת החינוך. הוא לא יכול סתם לבטל.
יעקב ליצמן
אני רוצה שהתקציבנית של משרד הפנים תודיע לפרוטוקול האם לאחר ההורדה הזו לקריות החינוך יש עוד כאלו שעדיין מקבלים כסף ממשרד הפנים בדומה לקריות חינוך. אני רוצה שיגידו לפרוטוקול שלא ואחר כך נראה מה לעשות. יש את הדוגמא של היישוב חברון ויש מקומות אחרים שעדיין מקבלים.
היו"ר יורי שטרן
האם יש עוד הסדרים מיוחדים שבהם איזשהם גופים או מוסדות מקבלים תקצוב לשירותים מוניציפליים שלא באמצעות הרשות המקומית, אלא באופן ישיר?
משה גפני
או תקציב מיוחד.
יעקב ליצמן
אני מניח שהתקציבנית משלמת ולכן היא צריכה לדעת על זה.
לילי פיינטוך
יש את בתי היהודים בחברון ואת זה אמרת. החזירו את זה חזרה למצבו. חבר הכנסת ליצמן, אני לא יודעת למה אתה חותר, אין לי מושג למה הכוונה. אני יכולה לומר מה עוד קוצץ. זה לא הסעיף היחידי שקוצץ.
יעקב ליצמן
לא, אנחנו יודעים מה קוצץ. לא מעניין אותי כרגע מה קוצץ כרגע. אותי מעניין האם יש עוד מקומות שאתם עדיין נותנים להם תקציבים, כמו היישוב בחברון שאחר כך התקציב החוזר, כפי שאתם אמורים לתת לקריית חינוך.
לילי פיינטוך
אני לא יודעת כל כך מה לענות, אבל בעיקרון אתם מכירים את סעיפי 18 בדיוק כמוני.
היו"ר יורי שטרן
אני לא מכיר, תדברי אליי.
לילי פיינטוך
כל התקציבים קוצצו, אין סעיף שלא קוצץ.
היו"ר יורי שטרן
אני מדבר על ביטול, לא על קיצוץ.
לילי פיינטוך
לגבי ביטול, יש שלושה סעיפים שבוטלו לחלוטין.
משה גפני
מה לא בוטל?
לילי פיינטוך
לא בוטלו מענקי איזון, לא בוטל - - -
היו"ר יורי שטרן
סליחה, השאלה הייתה מאוד ברורה ואני אחזור עליה. ההסדרים המוניציפליים הייחודיים האלה, כאשר מוסד מקבל מה שבדרך כלל נותנים דרך רשות מקומית, יישארו?
לילי פיינטוך
האם קליטה נחשב לדבר כזה?
היו"ר יורי שטרן
לא.
משה גפני
חברון, כן נחשב.
לילי פיינטוך
שיפוי בגין אזרחים ותיקים לא בוטל, קוצץ. מענק בגין פנסיה צוברת קוצץ. אם אתם מנסים למצוא סעיף דומה לזה אז הרשות לפיתוח ירושלים היא דומה לזה והיא בוטלה לחלוטין. מענקי קליטה שזה עזרה נוספת לרשויות המקומיות דרך משרד הפנים קוצץ לחלוטין.
היו"ר יורי שטרן
קוצץ או בוטל?
לילי פיינטוך
בוטל.
היו"ר יורי שטרן
גרוע מאוד.
לילי פיינטוך
נכון, גרוע מאוד. כל מה שקשור לביטחון וכבאות לא בוטל בכלל.
דוד אזולאי
אני מבין שחייבים לקצץ. כולנו היינו שמה, אנחנו יודעים מה זה, אין ברירה. אפשר להחליט שמבטלים לעיריית בני-ברק את כל מענק האיזון במסגרת הקיצוץ התקציבי. צריך לקצץ, וצריך להתייעל והכל נכון. אבל, פה לא מדובר על קיצוץ. מדובר על זה שסכום של 8 מיליון בוטל. יש הבדל גדול.
משה גפני
מדובר על 7 מיליון.
יוסף בא-גד
יש שני תקציבים ושניהם בוטלו.
לילי פיינטוך
תקציבי הפיתוח בוטלו לחלוטין במשרד הפנים.
היו"ר יורי שטרן
היה הסדר עם שר האוצר על כך שחלק יוחזר. אני השתתפתי במשא ומתן.
לילי פיינטוך
עוד לא הוחזר שום דבר בשלב זה.
דוד אזולאי
החשש הגדול שלי הוא מזה שההחלטה היום התקבלה בצורה שרירותית. יצא מכתב מהמנכ"ל שמבטל לקריות החינוך את התקציב.
היו"ר יורי שטרן
מה שקרה פה הוא אבסורד, זה פשוט חוסר אחריות מוחלט. השר מחליט שמוסדות נתמכים מסוימים מפסיקים לגמרי תמיכה ולא מעניין אותו איך הם יסתדרו. זה לא איזשהי תוספת שאפשר לחיות בלעדיה. מדובר ב-30 או 50 אלף תלמידים שנשארים ללא שירותים מוניציפליים. איך משרד ממשלתי יכול לקבל החלטה כזו מבלי לשאול את עצמו שאלה, מה יהיה התחליף? אם התחליף הוא הרשויות המקומיות אז מישהו צריך לחייב אותן, אם זה משרד החינוך אז יש צורך במשא ומתן עם משרד החינוך. אי אפשר לקבל החלטה שלטונית שכזו מבלי שיתבצע איזשהו מהלך שהמטרה שלו למצוא תחליף חלקי, כי הכל מקוצץ.
לילי פיינטוך
כגורם מקצועי אני יכולה לומר לך שזה נעשה בדיוק באותה מידה לרשויות מקומיות. מהיום למחר הן קיבלו הודעה שאין להן מענק, והרבה יותר קשה לרשות להתמודד בלי מענק.
היו"ר יורי שטרן
הרשות המקומית תתקשה לתפקד ללא מענק, אבל היא לא תמות. יש חמאה ויש לחם. פה מדובר על לחם. פה מדובר על כך שאתה לוקח דבר שהוא חי וקיים וזורק אותו לפח. יש הבדל כי מענק איזון הוא בכל זאת חלק מהתקציב ופה מדובר במלוא התקציב. כל מה שהוא לא קשור לתקציב שעות הלימוד כמו: מגורים וביטחון, דברים שאמורים להגיע מהרשות המקומית, אמור לבוא ממשרד הפנים.
משה גפני
חבר הכנסת רוני בריזון, אתה לא היית בתחילת הדיון אבל אחד הדברים שקובעים בעניין הזה של קריות החינוך הוא עניין השטח. זה התקציב המוניציפלי. הרשויות המקומיות אמרו: אנחנו לא אחראים לזה, לכן בא משרד הפנים לפני 15-20 שנה ואמר שבמקום שהרשות המקומית תחויב בזה, קריות החינוך תקבלנה תקציב מוניציפלי. זה בעצם רשות מוניציפלית לצורך העניין הזה, מדובר בסכומים לא גדולים.
היו"ר יורי שטרן
לרשות מקומית יש כסף מארנונה ומדברים אחרים, ויש מענק איזון כשיש צורך, כשיש פער. פה מדובר בכך שאין ארנונה ואין שום דבר.
יעקב ליצמן
אנחנו מקדמים בברכה שהשר החזיר 2.5 מיליון שקל לחברון. אני חושב שזה חשוב ואני רוצה שזה יהיה בפרוטוקול.
משה גפני
דרך אגב, למה פורז החזיר לחברון?
יעקב ליצמן
כי יש פריימריס בליכוד.
דוד אזולאי
ביבי הורה לו לבצע.
משה גפני
אדוני היושב ראש, בעידן החדש של קיצוצים ותוכנית כלכלית בו אנו נמצאים היום אפשר לקיים דיון על מה שהיה בעבר. אולי אפשר לשפר ולייעל. המשמעות של ביטול התקציב הזה בקריות החינוך הוא שמחר בבוקר לא יפנו שם אשפה, לא תהיה תאורה, ולא תהיה שם בטיחות. אלו דברים חמורים ביותר. קיצוץ אפשר לעשות מעכשיו לעכשיו וזה גם מאוד כואב. אבל, ביטול שיביא לכך של30-50 אלף תלמידים לא יהיו שירותים מוניציפליים, כולל נושא הבטיחות, הוא דבר שאין לו אח ורע. אני חושב שצריך לפנות אליו ולומר לו קודם כל לבטל את הביטול.
היו"ר יורי שטרן
אני מוחה בשם הוועדה על כך שההחלטות מעין אלה מתקבלות בהתנערות מוחלטת מאחריות המערכת לקיום המוסדות האלה.
רוני בריזון
אני חושב שאדוני מנסח את זה יותר מידיי בחומרה.
משה גפני
למה זה בחומרה?
רוני בריזון
למה לדבר על חוסר אחריות מוחלטת ועל כל מיני דברים כאלה?
משה גפני
לא שמענו שום הסבר.
רוני בריזון
לא שמענו הסבר היא טענה שהיא בהחלט מתקבלת. אבל, למה לדבר על חוסר אחריות מוחלטת?
היו"ר יורי שטרן
אני לא כללתי את זה עכשיו במשפט שלי.
רוני בריזון
אני אמנע מהצבעה, אני הגעתי רק עכשיו. אני אינני חושב שאני מספיק מבין בנושא הזה.
ניסן סלומינסקי
אני רוצה להציע הצעה סבירה שהיא אולי תהיה מקובלת. אני מציע שהוועדה תפנה לשר בקריאה לעכב את הביטול עד שיתקיים כאן דיון רציני בהשתתפות השר בנושא הזה, ועד אז לבטל את הביטול.
יעקב ליצמן
לא, אני מציע משהו אחר. אני מציע שאנחנו נפנה ונאמר שעד סוף שנת התקציב הוא מחזיר מיידית, כי אי אפשר להעמיס על מישהו אחר באמצע שנת תקציב. אנחנו נדון עם השר לקראת שנת התקציב הבאה.
רוני בריזון
אני הייתי מציע שהוועדה תזמין את השר.
ניסן סלומינסקי
הוא הוזמן.
רוני בריזון
אני חושב שיהיה קשה לסרב להזמנה שנייה. אני חושב שהשר ישמח להסביר את הנושא.
היו"ר יורי שטרן
חברים, ההצעה שלי היא כזו. אנחנו מבקשים מהשר להקפיא את ביצוע ההחלטה עד לקיום דיון עם הגורמים הרלוונטיים, לא איתנו, אנחנו לא חייבים להיות פה, עד למציאת פתרון חלופי.
משה גפני
זה צריך להיות בפיקוח פרלמנטרי.
יעקב ליצמן
אבל, אי אפשר להעמיס באמצע שנת תקציב. אנחנו פונים גם על זה.
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת ליצמן, כל קיצוץ היום בא באמצע שנת תקציב.
יעקב ליצמן
אני לא מדבר על קיצוץ. אבל, אי אפשר לחסל באמצע שנת תקציב.
היו"ר יורי שטרן
לכן אני אומר שאנחנו מבקשים להקפיא את ההחלטה הזו עד למציאת פתרון דחוף שיבטיח את הקיום והתפקוד של קריות החינוך. אנחנו מבקשים לשמוע מהשר תוך שבועיים, מה הם הצעדים שהוא נוקט. טיבי, זה בכלל לא עניין פוליטי, אבל אי אפשר לקבל החלטות כאלה כך. אם זה היה באמת מענק איזון או משהו אחר אז אלו הן מכות קשות, אבל אפשר להתאושש מהן. פה מדובר בחיסול, לא במכה.
משה גפני
זו החלטה נכונה.
דוד אזולאי
אני רוצה להוסיף עוד משפט סיכום. הוועדה פונה לשר הפנים ולשר האוצר לנהוג בקריות החינוך בדומה לחברון.
היו"ר יורי שטרן
לא, אין משהו שהוא דומה לחברון עיר האבות.
אברהם פרידמן
כל הכספים מחולקים היום על פי קריטריונים שפורסמו ברשומות וזה פתוח בפני כולם. שנית, להבדיל ממוסדות קטנים שהרשות המקומית מתקצבת אותם, פה הרשות המקומית מעמידה את המוסדות האלה בלא שום חלופה. מודיעים מהיום להיום.
משה גפני
נכון. אברהם, ההחלטה היא החלטה נכונה.
דוד אזולאי
האם אתם מוכנים לקבל את ההחלטה שלי בכל זאת?
היו"ר יורי שטרן
אני אומר לך, אין כמו חברון.
משה גפני
תודה רבה, אדוני היושב ראש.
היו"ר יורי שטרן
הישיבה נעולה.





הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים