ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 18/06/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/6649



2
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
18/6/2003


פרוטוקולים/ועדת קליטה/6649
ירושלים, כ"ד בסיון, תשס"ג
24 ביוני, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 25
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום רביעי, י"ח בסיון, התשס"ג, 18.6.2003, שעה 10:00
סדר היום
יישוב מאות עולים חדשים מהודו בהתנחלויות – הצעה לדיון מהיר של חבר הכנסת
אופיר פינס-פז
נכחו
חברי הוועדה: קולט אביטל – היו"ר
יולי-יואל אדלשטיין
מרינה סולודקין
מוזמנים
חבר הכנסת אופיר פינס-פז
שמואל אדלר - חמנהל אגף תכנון ומחקר, המשרד לקליטת העלייה
מלכה סיאן - סגנית היועצת המשפטית, משרד הפנים
הרב אליהו מימון - מ"מ מנהל מחלקת הגיור, הנהלת בתי הדין לגיור
הרב אליהו אביחיל - יו"ר אגודת עמישב
מיכאל פרוינד - מנכ"ל אגודת עמישב
צבי חואטה - אגודת עמישב
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
נרשם על-ידי
סימול



יישוב מאות עולים חדשים מהודו בהתנחלויות
היו"ר קולט אביטל
אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העלייה הקליטה והתפוצות ועל סדר היום, לפי בקשתו של חבר הכנסת אופיר פינס פז, אנחנו רוצים לדון בהעלתם של בני מנשה לארץ ע"י עמותת "עמישב". אנחנו ראינו על כך כתבות בתקשורת ואנחנו מבינים שלבד מהיוזמה להעלות אותם יש גם יוזמה לגייר אותם ולאחר מכן, בזמן או בסמוך לזמן שבו הם מגויירים הם נועדים להעשיר את ההתנחלויות בשטחינו המוחזקים. אני רוצה להעביר את רשות הדיבור לח"כ אופיר פינס פז.
אופיר פינס-פז
תודה גבירתי יושבת הראש. אני מוכרח להודות שהסיפור הזה הוא סיפור מדהים ומקומם מאין כמותו. אני אגיד מילה אחת על ארגון "עמישב" ועל שבט בני מנשה, אבל הסיפור המרכזי הוא שביום שבו ראש הממשלה נפגש עם נשיא ארה"ב ועם יו"ר הרשות הפלסטינית בעקבה, ושלושתם מודיעים ביחד על אישור מפת הדרכים, שהסעיף הראשון בה הוא הפסקת הטרור והקפאת ההתנחלויות, מביאים מאות אנשים מהודו להתנחלויות. בעצם המתנחלים באים ואומרים: "הישראלים הם לא משוגעים ולא ירוצו לגור בהתנחלויות", אז הולכים להביא אנשים מחו"ל, שלא יודעים מהן התנחלויות, קו ירוק, מה זה ראשון לציון ומה זה תפוח, ואומרים להם: "חבר'ה- אתם רוצים עתיד? אתם רוצים סיכוי בחיים? הנה ניתן לכם סיכוי. בואו לארץ ישראל, יכירו בכם כיהודים, תיישבו את הארץ ותגורו בהתנחלויות". אני אומר לרב אביחיל: בדרך הזו תגרום לכך שאנחנו נעצור את העלייה הזו, שלא תהיה לך טעות. אם אתם תהפכו את האנשים האלו לקורבנות של מדיניות הימין הישראלי אנחנו נעצור את העלייה הזו, שלא תטעו, אני אעמוד על כך וכשאכנס לעניין זה תראו שנעצור את זה. משום שאם לוקחים אנשים תמימים משום מקום כדי להציל התנחלויות במדינת ישראל שכולם בורחים מהן כמו מאש, לוקחים אנשים תמימים מהודו ואומרים להם לבוא להתנחלויות, זו בושה וחרפה, חוצפה ועזות מצח. האם המדינה הזו היא הפקרות? מבצע חשאי של אנשים במשרד ראש הממשלה, אנשי ימין סהרוריים במשרד הפנים, פקידים במשרד הקליטה? מי מאשר את הדבר המטורף הזה? יד אחת מנסה ליצור מפת דרכים, יד שניה מכניסה אנשים להתנחלויות ריקות שבורחים מהן כמו מאש? תגידו לאנשים האלו את האמת.

דבר שני קשור לנושא הגיור. אני מכיר יהודי מרוסיה, כבוד הרב מיכאל, שנמצא כבר 10 שנים בארץ ללא תעודת גיור, משום שלא הלכו להתנחלויות ולישיבות, אלא סתם רוצים לגור בראשון לציון או באשדוד. עלו עפ"י חוק השבות, ובכל זאת משגעים אותם, הורגים אותם, מענים להם את החיים. אם היו אומרים שהם מוכנים להיות יהודים בישיבה, תוך חודשיים היו מסדרים להם את תהליך הגיור. לפי איך שזה נראה בעיתון באים חבר'ה מהודו, עושים להם גיור אינסטנט, וצ'יק צ'ק הם יהודים.

חברים, יש פה דבר מקומם, והוא שהגיור נעשה לפי המקום בו אדם הולך לגור. הגיור צריך להיות לפי אדם שרוצה להיות יהודי, לחיות בתוכנו, לקבל את מדינת העם היהודי, מדינת ישראל. אנחנו נברך כל אחד. אבל להגיד: "אם אתה רוצה להיות יהודי ולגור בהתנחלויות זה בסדר ונעשה למענך הכל, אבל אם אתה רוצה לחיות כמו כל בן-אדם נורמלי, להיות חבר של ח"כ קולט אביטל או מרינה סולוסקי, ולהיות חילוני רחמנא ליצלן, אנחנו נוציא לך את הנשמה, לא נגייר אותך, נשגע אותך, נמאיס עליך את החיים במדינה הזאת, ואולי לא תבוא, וגם אם תשאר, לפחות תגיד לחבריך הקרובים לא להעיז לדרוך במדינה הזאת" - אנחנו עם העניין הזה גמרנו, ואני עומד על זה שהעלייה הזאת להתנחלויות בשטחים, שבעיני היא בלתי-חוקית, תפסק לאלתר. אני דורש מהוועדה הזאת שכל מי שנושא באחריות לדבר הזה, שיש לו סמכות באיזשהו משרד ממשלתי, יבוא לתת דין וחשבון לפני הוועדה הזאת, לגבי איך זה קרה, מי אישר לו, מי נתן בידיו סמכות, ואיך זה קרה.

אם אתם רוצים אנשים למדינת ישראל אדרבא ואדרבא, אבל אל תהפכו אותם לחלק מהימין הסהרורי במדינה. תנו להם לבוא להיות חלק מאיתנו כמו בני-אדם. אם ירצו אח"כ לבחור ולהיות מתנחלים זו תהיה בחירה אישית שלהם. קודם כל שיבואו לחיות חיים נורמלים במדינה, בפתח-תקווה, בעפולה, במטולה, בראשון לציון, באשקלון, ואם אח"כ יבינו את אידיאולוגית של "ארץ ישראל השלמה" ויבחרו ללכת ולגור בהתנחלות, אהיה האחרון שיפריע להם. אבל להביא אותם משום מקום לשום מקום?! יש סיבה שיירו עליהם בכבישים? הם עשו משהו רע למישהו? מי נותן לכם את הסמכות המוסרית לעשות שימוש ציני כל-כך באנשים?! אני לא מסכים שיביאו אדם אחד נוסף לאיזושהי התנחלות במדינת ישראל. אם לא תתחייב כאן ועכשיו בפני ועדה זו שתפסיקו את העניין הזה, אני אנקוט בכל האמצעים העומדים ברשותי, ולא ארפה מן העניין. אני אעלה את העניין הזה לטיפול בדרגים הכי בכירים במדינת ישראל: מליאת הכנסת, הממשלה – לכל מקום שאוכל. לקחת מבצע שיכול להיות בפרסנוס ישראלי, ולהפוך אותו לדבר כל-כך מעוות, מקומם וחסר מוסר, זה דבר חסר אחריות שצריך להפסק לאלתר.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אני פונה לנציג הרבנות, הרב אליהו מימון, מהנהלת בתי הדין לגיור. אנחנו מבקשים לשמוע ממך מהי מדיניות הרבנות ועפ"י אילו קריטריונים אנשים אלו מגויירים. האם זהו שבט אבוד שלו הורים יהודים או שאנחנו מביאים הנה אנשים ומחליטים לגייר אותם סתם כך כמו מיסיונרים.
הרב אליהו מימון
תודה רבה. מדובר בעשרת השבטים, שמחלקם לפי המחקרים והספרים שנכתבו בנושא אותרו שבטי מנשה. מדובר על גלות של 2700 שנה, שעד לפני כמאה ועשרים שנה חיו בצורה סגורה, כקהילה שהתחתנה בתוך עצמה ושימרו מנהגים מתקופת בית ראשון. לפני כמאה ועשרים שנה, בעקבות חדירת המיסיון לאיזור אותה קבוצה התנצרה ולפני כשלושים שנה, לפי שום תיווך או פנייה, חזרה לשמור על מנהגי היהדות על פי המידע הקיים אצלהם.
היו"ר קולט אביטל
מה הכוונה מתנהגים כיהודים? שומרים על מצוות? עורכים ברית?
הרב אליהו מימון
כן. מתנהגים כיהודים לפי כל מידע המגיע אליהם. אנחנו התחלנו להתעסק עם קבוצה זו לפני כ-12 שנה. אלו הנתונים. זוהי קבוצה סגורה, שלה מאפיינים סגורים, כלומר מבחינת חתונות וכדומה הם לא יהודים, עד שהם עוברים גיור. אנחנו לפני כ-12 שנה, לאחר החלטה של מועצת הרבנות הראשית ועפ"י החלטות משרד הפנים, ואנחנו מתייחסים לגיור הזה ככל גיור אחר. הכשרתם נעשית עוד בחוץ לארץ על ידי רבנים. הם לומדים, בנוסף ליהדות שכבר יש להם, בצורה מסודרת כחצי שנה. כשהם מגיעים לארץ הם לומדים עוד חצי שנה. אין שום הקלות בנושא הזה.
היו"ר קולט אביטל
אתם קיבלתם איזשהן הנחיות מהרבנות הראשית?
הרב אליהו מימון
כן, בודאי.
היו"ר קולט אביטל
מהן ההנחיות?
הרב אליהו מימון
ישנה החלטה של מועצת הרבנות הראשית ושל הרבנים הראשיים הקודמים, הרב בקשי דורון והרב לאו, להביא אותם בצורה מדורגת ועפ"י קריטריונים. הנקודה היא שאנחנו פותחים אולפן בכל מקום שבו יש דרישה להתגייר, לדוגמא בראשון לציון, בבת-ים, ת"א, חיפה – בכל מקום שבו יש אנשים שמעוניינים להתגייר. אין לנו שום העדפה. יש לנו גם אולפנים בתוך קיבוצים. אלא שאני חייב לציין שאנחנו מחפשים בתוך הגיור תהליך של ליווי. גם ליווי קהילתי וגם של משפחות מאמצות. ואת זה אנחנו מתקשים לקבל.
היו"ר קולט אביטל
למעשה מה שאתם מחפשים לגבי האתיופים? את הילדים האתיופים אתם מוציאים מהבתים לפנימיות מרוחקות.
הרב אליהו מימון
אנחנו לא מוציאים אף אחד לפנימיות. האתיופים נמצאים בתוך מרכזי קליטה, שם הם מקבלים את כל מה שקשור ליהדות, החל מבית כנסת, דרך הדרכה חינוכית ולימודים.
היו"ר קולט אביטל
אם הוחלט להעלות את בני מנשה ארצה מדוע אין משרדי קליטה? מדוע מגיירים ומביאים אותם להתנחלויות?
הרב אליהו מימון
בני מנשה נכנסים לאולפנים כמו כל אדם שמגיע לארץ. למרות שהם לומדים יהדות חצי שנה בחוץ לארץ, הם מגיעים לישראל ולומדים כאן עוד חצי שנה. רק כשהם מגיעים לרמה הנדרשת מבחינת יהדות הם מגויירים. אין שום הקלות, הם עוברים אותו תהליך בדיוק כמו כל אדם אחר.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. נציג משרד הקליטה, מר אדלר, הייתי רוצה לשמוע מהי המדיניות שלכם: הייתם שותפים להחלטה להעלות אותם? איך אתם מתייחסים לציבור הזה מאותו הרגע שהם מועלים?
שמואל אדלר
משרד הקליטה, מטפלים רק באנשים שמקבלים תעודת עולה, זאת אומרת אחרי תהליך גיור.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת שאתם לא שותפים לתהליך קבלת ההחלטות.
שמואל אדלר
לא. משרד הקליטה אף פעם לא שותף לתהליך קבלת ההחלטות לגבי מי עולה ומי לא.
אופיר פינס-פז
בהתאם להחלטת הממשלה, היוצאים מן הכלל היחידים הם מהגרים מאתיופיה, ה"פלסמורה". מהגרים שמקבלים תעודת עולה מקבלים סל קליטה ולכל אחד יש חופש בחירה.
היו"ר קולט אביטל
ניתן את עכשיו את רשות הדיבור לרב אליהו אביחיל, ונבקש ממך אדוני הרב להתייחס להחלטה: באיזה פורום התקבלה ומדוע זו שליחותכם עלי אדמות לעסוק בנושא זה.
הרב אליהו אביחיל
בוקר טוב. הייתי רוצה לסקור בקצרה את נושא עלייתם של בני מנשה לארץ. כבר נאמר כאן שעפ"י המחקרים והמידע הברור לחלוטין, שלנו ושל אנשים חילוניים כמו הלל הלקין, שאכן מדובר בבני מנשה.
היו"ר קולט אביטל
האם יש קביעה של הרבנות בעניין?
הרב אליהו אביחיל
הרבנות הראשית לא החליטה בנושא, אלא עסקה לדעתי בשאלה האם הגיור יהיה כהלכה או שלא. כשהרב עובדיה יוסף היה בתפקיד הוא ביקש להעלות את הנושא למועצת הרבנות הראשית. אז לא היה אפשרי הדבר. מאז ועד היום הרבנים הראשיים שהיו אחראים להנהלת בית הדין ולגיורים נתנו היתר והנחיות כיצד לטפל בנושא ואיך מגיירים את האנשים האלו. לכן האנשים האלו עברו גיור.

לפני כשלוש וחצי שנים היתה פגישה בין שלושה גורמים: משרד הפנים, הנהלת בתי הדין (מנהל הגיור דאז) ואגודת "עמישב". אנחנו ביקשנו להעלות 100 אנשים לשנה, משום שאנחנו רוצים שהקליטה תהיה איכותית. היוזמה להעלאתם ארצה באה מצידנו, משום שלא ידעו עליה לפני כן. ישנן קבוצות נוספות שהגיעו, אולם לא מאותה קטגוריה של קבוצה זו. למשל קבוצה מפרו וממקסיקו שחיה חיים יהודיים כארבעים שנה. אנחנו פנינו בראשית העלייה לכל הקיבוצים והמושבים הדתיים בתחומי הקו הירוק בבקשה לקלוט אותם. הבעיה היתה ונשארה שהאנשים האלו באים בלי אמצעים. הם לא עולים חדשים שבאים מאירופה. הם במעמד תייר וכרגע במעמד שמתקבל לאחר חודש של תושב זמני, מה שנקרא א-5. כך הם נמצאים במדינת ישראל בהסכמה של הרבנות, מנהל הגיור ומשרד הפנים. בודאי שלא יעלה על דעתך, ח"כ פינס, שהם הגיעו בו ביום בהחלטה מסויימת. הכנה כזו אורכת חודשים, עם כרטיסי טיסה, שליטות שיש כאן וכיו"ב. את הכל אגודת "עמישב" מממנת.
היו"ר קולט אביטל
מדוע הסוכנות היהודית לא מממנת?
הרב אליהו אביחיל
הסוכנות, כמו משרד הקליטה שטוען שאין לו אמנה בכדי לטפל בנושא, אומרת: "אנחנו מטפלים ביהודים או באלה שהממשלה החליטה עליהם". הפלסמורה היא באמת מקרה יוצא דופן ואנחנו מתפללים שיתנו לאנשים האלו את אותה הזכות של הפלסמורה, והם לא יגיעו לאף יישוב בהתנחלות. אם מהוועדה הזאת תצא החלטה כזאת ופנייה לממשלה אנו נשמח מאוד. אנחנו מעוניינים להביא אותם למרכזי קליטה בנגב למשל. אין לנו שום עניין מיוחד להביא אותם לשם, אלא שזהו המסגרת היחידה שמתאימה לגיור שמוכנה לקלוט אותם למרות שאין להם כספים.
אופיר פינס-פז
אני פתחתי אולפני גיור במקומות שהם לחלוטין לא דתיים, באישור הרבנות.
הרב אליהו אביחיל
אני מוכן ללכת גם לאולפני גיור שאתה תציע לי.
היו"ר קולט אביטל
הרב מימון, האם נכון להזכיר לכבודו שבישיבה של אתמול או שלשום אנחנו שמענו שהרבנות מתערבת אך ורק בתהליכי הגיור ושלאחרי הגיור אין יותר טיפול בנושאים ובאנשים הללו, כלומר לא נאמר להם מה לעשות ולאן ללכת?
הרב אליהו מימון
אמת ויציב.
היו"ר קולט אביטל
אם כן הרב אביחיל, האם תוכל להסביר לנו מדוע אתם מעורבים אחרי שתם תהליך הגיור?
הרב אליהו מימון
הרב אביחיל אומר דברים נכונים לחלוטין. התהליך של הגיור כרוך בשמירת יהדות.
אופיר פינס-פז
הם עושים תרגיל, ויש בו סוג של היתממות. אני מבין שלכבוד הרב אביחיל יש קשיים לאכלס אותם. זה עולה כסף. בהתנחלויות יש הרבה כסף והרבה דירות משום שהן מסובסדות על ידי המדינה. האנשים מגיעים הישר להתנחלויות ממקסיקו, מפרו, מקולומביה, ונוחתים לארץ להתנחלויות. אני שואל אותך, כבוד הרב אביחיל, המצפון לא מייסר אותך?
הרב אליהו אביחיל
אני מתנצל על שלא הבנת את דברי. האנשים לא הולכים להתנחלויות אלא ליישובים דתיים שמוכנים לקלוט אותם.
ח"כ אופיר פינס-פז
אני שואל אותך - האם המצפון שלך לא מייסר אותך, להביא אנשים לא יהודים להתנחלויות, לקו האש, לטרור, לטירוף היהודי-ערבי?
הרב אליהו אביחיל
המצפון לא מייסר אותי כשבחדרה נהרגים, ובת"א נהרגים, בכל מקום נהרגים- אסור להביא אף עולה חדש. האנשים האלו באים בבחירה מלאה. אני אראה לך מכתבים שלהם שמוכיחים שהם באים מבחירה.
היו"ר קולט אביטל
נמצאת עימנו מלכה סיאן, סגנית היועצת המשפטית של משרד הפנים, ואני מבקשת ממנה לשמוע מהי מדיניות משרד הפנים: בתוקף מה החליט משרד הפנים להביא את האנשים האלה לארץ? לפי איזה חוקים? האם נכון שהתקבלה החלטה שאתם מעלים לארץ 5000 אנשים? מי קיבל החלטה כזו? האם יש החלטת ממשלה בנושא?
מלכה סיאן
אני יכולה לתאר את מה שהיה בשנים האחרונות. שר הפנים החדש אמר שהוא רוצה לבחון את העניין בטרם מתן החלטתו, כלומר נכון לעכשיו זו לא החלטתו. העניין מתנהל הרבה שנים ברוטינה, היות ומטעם הרבנות הראשית נאמר שזוהי קבוצה של אנשים, שמכירים בקשר ההיסטורי שלהם לעם ישראל.
היו"ר קולט אביטל
אבל יש לנו עכשיו הודאה של הרבנות הראשית שהם לא אמרו את זה. נאמר שצריך לסייע להם מבחינה הומניטרית ככל האפשר וכי הם מיעוט נרדף, אבל בארץ לא התקבלה שום החלטה היסטורית לגבי מוצאם והשתייכותם לזרע ישראל.
מלכה סיאן
אני עובדת במשרד הפנים כ-15 שנה וכשהגעתי העניין כבר היה קיים. היה דיון לפני מספר שנים אצל מנהל מנהל האוכלוסין והוסדר, לרבות על דעת גורמי הרבנות, שכל שנה תגיע קבוצה של 100 אנשים שחיים שם כבר שנים רבות כיהודים, ומנהלים אורח חיים יהודי, יאופשר להם להיות כאן כתושבים ארעיים. מעמד תושב ארעי נותן להם ביטוח בריאות ואפשרות שהייה ועבודה.
יולי-יואל אדלשטיין
אני חייב לומר גבירתי היו"ר שמשהו מאוד מפריע לי בדיון הזה. כותרת הדיון היא "הפניית העולים להתנחלויות". יש לי בעיה עם המילה התנחלויות ויש לי בעיה עם המילה עולים. כמי שעמד בראש משרד הקליטה יותר מכל אדם אחר אני יכול להעיד עדות אישית: אף אחד עולה לא מופנה לשום מקום. יתר על כן, כשהיו סיבות מוצדקות, אפילו לטעמי, שלא להפנות עולים ליישוב זה או אחר עפ"י בקשת כל הגורמים לרבות גורמי העולים עצמם באותה הרשות, אין לנו שום אמצעי לעשות זאת. דבר שני הוא שאינני מבין איך אנשים שלא חושבים שמקומם של אנשים אלו כאן וגורלם איתנו באים פתאום בדאגה: "למה הם דווקא בהתנחלות? למה הם לא בחדרה?"
היו"ר קולט אביטל
הסיבה היא שיש פה תחושה שהביאו את האנשים האלו אך ורק בכדי להכניס אותם למקומות האלו.
יולי-יואל אדלשטיין
אני איני מאמין שמישהו מהאנשים הללו, אותם אני מכיר היכרות בלתי אמצעית, עושה דבר כזה. מה גם שבדירה סמוכה לשלי גרה משפחה מפרו הרבה מאוד חודשים. עפ"י הבנתי איני יודע אם הם צאצאים של איזשהו שבט אבוד יהודי, אמרתי שיש לי חילוקי דיעות, ואני לא מסתיר גם שטוב להיות עקבי. אני נגד התופעה הזאת כשמדובר בברה"מ לשעבר, ואני נגד תופעה כזאת בכל מקום אחר בעולם. לכן כששואלים: "למה הם בהתנחלויות?", אני אומר שלא חשוב. הם כאן, אף אחד אחר לא רוצה אותם. וכל מי שתוהה למה אתיופים כן והם לא, לא יודע מה הוא סח. היו גם שאילתות בכנסת בנושא. גם בפלסמורה, כשחיפשנו היכן להקים מרכזי קליטה, הסכימו אותם יישובים לקבל אותם בסבר פנים יפות. דבר אחרון שרציתי להגיד הוא שמהמעט שאני מבין הגיור הוא אמיתי, והאנשים באמת הולכים לבית הכנסת ושומרים מצוות.
מרינה סולודקין
יש לי בעיה עם המילה עולה מסיבה אחרת לגמרי. אנחנו רואים שהיה הסכם לא כתוב ומאוד בעייתי, הסכם שלא נחתם ע"י ראש הממשלה, הממשלה, הכנסת או הסוכנות היהודית. יש כאן הפרה של חוק השבות וחוק הכניסה. אנשים אלו נכנסים כתיירים, ונוצר כאן סטנדרט כפול. בעיה נוספת היא שיש התעניינות כלכלית וגם דתית להביא את האנשים הללו. אלו הם בעצם עובדים זרים בהתגלמות אחרת. דבר נוסף, היתה לנו ישיבה מאוד חשובה סביב קליטת עולים ממדינות העולם השלישי, בגלל שהרבה מהם זכאים לחוק השבות. גיור חובה אנו רואים בעניינם של הפלסמורה וגם של בני מנשה. במקצועי אני היסטוריונית של כלכלה וחינוך, וממה שראיתי יהודים אתיופיים היו קיימים באנציקלופדיות של המאה ה-19. בני מנשה לא.

אני חושבת שזה גם נושא לדיון וויכוח בארץ וההחלטה צריכה להיות אך ורק ממשלתית. אם כן, אני מבקשת שבנושאים אלו נכתוב לראש הממשלה ולשר הפנים, שאיני מבינה את תפקידו בכלל לפי מה שאני שומעת בישיבה זו. מה ששמענו אינו צודק ואינו נכון. כשאני רואה שמביאים ומגיירים אנשים מסויימים ולא מביאים אנשים אחרים, שלהם סבא וסבתא שנספו בשואה, לפי חוקים שלנו שאני מכבדת, אני חושבת שזה עניין להחלטת הממשלה. אני מאוד מבקשת שנצרף את פרשת בני מנשה לפרשת חובת הגיור לפלסמורה.
מיכאל פרוינד
אנחנו מודים לחבר הכנסת פינס על שהעלה את הנושא הזה משום שיש כאן אי-הבנה יסודית: לא הממשלה היא שמביאה את בני מנשה אלא אגודת "עמישב", ואני מתכוון לנטל הכספי. אנחנו קונים להם את הכרטיסים, מממנים להם את הכל, ועקב כך כשאנחנו מביאים אותם ארצה אנחנו זקוקים למקום שיהיה מוכן להשקיע בהם ולקלוט אותם. אשתקד פנה הרב אביחיל לדימונה, למצפה רמון, לקיבוצים, אלא שאף אחד לא היה מוכן לקבל אותם בגלל שאין להם זכויות עד לאחר שהם מתגיירים. אני תושב רעננה ולא תושב התנחלות, אני לא מהימין הסהרורי או אחר. הסיבה שאני משקיע את כספי בעניין זה היא שאני רואה כאן אנשים נפלאים, ציונים המשרתים בצבא, עובדים ותורמים תרומה חיובית לחברה הזאת. המטרה שלי היא לראות את שילובם בחברה הישראלית. אם יש לך, ח"כ פינס הנכבד, עם מועצת העיר של קיסריה או של הרצליה פיתוח, אני אשמח לנצל את הקשרים הללו ולנסות לשכנע את הקהילות האלו לקלוט אותם.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אני רוצה להקריא מסמך שיש לנו כאן מנובמבר 2001. לדברי הרב רפי פרנקו, עוזרו של הרב הראשי לישראל הרב לאו: "הרבנות הראשית מסתייגת מפעילות הרב אביחיל. אין אנו עומדים לגייר את העולם כולו. יש להתייחס לפעילות בזהירות ולבחון כל מקרה לגופו באופן פרטני. הרבנות אינה מגיירת קהילות אלא אנשים". אז אני חושבת שקיבלנו איזושהי תמונה לגבי הנושא הזה ורוצה מאוד להתנצל בפני האורחים שלנו בני מנשה שלא היה לנו זמן, אך אני בטוחה שתהיה לנו הזדמנות אחרת לשמוע גם אותם. אני מבקשת מח"כ פינס להגיד את דברו.
אופיר פינס-פז
אני עשיתי הפרדה בעניין בני שבט מנשה, אותו אני מכיר הרבה מאוד שנים. זהו סוג של אמביציה, משימה שהרב אביחיל לקח על עצמו. אני לא מכיר גורם ממסדי אחד שבאופן פורמלי נתן לכך גיבוי. מצד שני ברמה של השטח אנשים נותנים לכך סיוע בממשלה מסיבות כאלו ואחרות. הבעיה מבחינתי, ובגללה אני ארעיש עולמות, היא שברגע שאתם מכניסים אותם לטירוף של ההתנחלויות, מעבים התנחלויות, מסכנים הסכם שלום של מדינת ישראל, מכניסים אנשים לתוך גוב האריות של הקונפליקט- זוהי ציניות בעיני. אם אתה לא יכול להביא אותם לרעננה, הרצליה, באר-שבע ועפולה- אל תביא אותם. אין בכל מחיר. אתם חלק מהמדינה, ואתם מביאים אותם למקום שהוא לא המדינה. ברגע שעוברים את עניין ההתנחלויות, הימין והטירוף המוחלט, אתם הופכים את האנשים הללו להיות סניף של גוש אמונים במקסיקו, בונצואלה. אם ירדנו מהפסים? אני מכיר את הרב אביחיל 15 שנה, והוא בא אלי כשהייתי בסוכנות היהודית. ישנם שיגעונות אישיים שצריך להתמודד איתם. כשהשיגעון האישי הופך להיות שיגעון של מדינה צריך לעצור את זה, ואם לא תתחייבו שאתם מפסיקים להביא את האנשים האלו להתנחלויות אני אפעל בכל כוחי שהאנשים הללו לא יגיעו אליכם יותר. אני אלך לראש מנהל אוכלוסין, ולשר הפנים, ואני לא אאפשר לזה להמשך. עד שלא תתחייבו שהאנשים האלו לא מגיעים במטוס ממקסיקו לאלקנה. אם אחר כך יהיו עולים וירצו לגור באלקנה זה 100 אחוז מבחינתי.
צבי חואטה
We are not coming here to prove the Jewishness of Bnei-Menashe. We have been in the Galut for so many years. If you do not accept them as Beni-Menashe, who is going to determine who are the Bnei-Menashe people? The Knesset is not going to determine who are Bnei-Menashe. God forbid, if you do not accept them as Bnei-Menashe. Even though we are quite different, our souls, our faces, our appearance, our faith, are the same as those of the Jews. How many years have our forefathers suffered? They taught us that we are the descendants of the lost 12 tribes of Bnei-Menashe. Rabbi Avihail needn’t acknowledge our Jewishness - we ourselves are a proof of our Jewishness: our love for the state of Israel dates back 1,000 years. We sent so many letters and no MP got them, but then, thank god, we found Amishav and now they are helping us. If we are accepted as Jews even though we have no records, it will boost Israel’s economy, politics and security. Merely 5000 people want to come here, that’s all, according to the plan of Amishav.
תרגום דבריו לעברית
איננו כאן כדי להוכיח כי בני מנשה הם יהודים. היינו בגלות שנים כה רבות. אם לא תכירו בהם כבני מנשה, מי יקבע מיהם בני מנשה? הכנסת לא תקבע מיהם בני מנשה. חס ושלום שלא תכירו בהם כבני מנשה. למרות שאנחנו שונים מכם, הנשמה שלנו, הפנים שלנו, המראה שלנו, האמונה שלנו היא כמו של היהודים. כמה שנים סבלו אבות אבותינו? הם חינכו אותנו שאנחנו הצאצאים של 12 השבטים האבודים של בני מנשה. הרב אביחיל לא צריך להכיר בנו כיהודים – אנחנו מוכיחים את עצמנו באהבתנו למדינת ישראל מזה 1000 שנה. שלחנו מכתבים רבים כל כך, אך אף חבר כנסת לא קיבל אותם. אבל, ברוך השם, מצאנו את עמישב וכעת הם עוזרים לנו. אם נוכר כיהודים, למרות שאין בידינו המסמכים להוכיח זאת, זה יתרום לכלכלה, לפוליטיקה ולביטחונה של מדינת ישראל. רק 5000 איש רוצים לבוא הנה, זה הכל, לפי התוכנית של עמישב.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו לא נקבל החלטות היום, אבל אני רוצה שנרשום לפנינו את מסקנות היום: הוועדה רואה בחומרה את הדרך להבאתם של בני מנשה, שנעשתה ללא החלטת ממשלה. אנחנו נרצה לקבל ממשרד הפנים תזכיר מלא של המדיניות הנוכחית. הוועדה רשמה לפניה כי הגיור של בני מנשה נעשה בסטנדרטים כפולים של מערכת הגיור בארץ.
מלכה סיאן
אני רוצה להבהיר שלפי פסיקת בג"ץ אדם שמגיע לכאן כתייר לא יכול להישאר כאן. חלק ב' של הפסיקה קובע שאדם שרוצה להתגייר צריך לחזור למקום מושבו ולהצהיר כי ברצונו להתגייר. טענתנו היא שאדם שרוצה להתגייר צריך להודיע על כך מראש, ולא להגיע כתייר ולהעמיד את מדינת ישראל בפני עובדה. אנשים אלו מובאים מראש בידיעה שהם רוצים להתגייר, ולכן זהו אינו סטנדרט כפול.
אופיר פינס-פז
אני מתנגד, משום שמהניסוח משתמע כאילו הגיור הוא בסטנדרט כפול, ולמעשה מדיניות משרד הפנים לגבי הגיור היא בסטנדרט כפול. אתמול פנה אלי אדם בכיר מאוד בשירות המדינה ושאל אם אוכל לעזור לו לגבי תיירת הנמצאת בתהליך גירוש וילדיה נשארים בארץ. אני התביישתי משום שהאדם הינו סמנכ"ל במשרד ממשלתי מאוד מכובד. זהו סטנדרט כפול.
הרב אליהו אביחיל
אני מצטער אבל אנחנו נמחה על כך, נאמר לעיתונות שכאן נעשה עוול. לא היה שום סטנדרט כפול בעניין זה, גם לא של משרד הפנים.
היו"ר קולט אביטל
הנושא לא הסתיים, תודה רבה.



הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים