ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 10/06/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/6586



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
10.6.2003

פרוטוקולים/ועדת הפנים/6586
ירושלים, י"ט בסיון, תשס"ג
19 ביוני, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 27
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
יום שלישי, י' בסיון התשס"ג (10 ביוני 2003), שעה 11:30
סדר היום
תקנות רישוי עסקים (ריכוזי מלחים בשפכים תעשייתיים), התשס"ג-‏2003
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן-היו"ר
עיסאם מח'ול
לאה נס
מוזמנים
רחל אדם,עו"ד לשכה משפטית, המשרד לאיכות הסביבה
ברוך ובר ראש אגף שפכים תעשייתיים, המשרד לאיכות הסביבה
מיכאל מקיה לשכה משפטית, המשרד לאיכות הסביבה
ד"ר שלום גולדנברג מנהל המחלקה לבריאות הסביבה, משרד הבריאות
דב באסל מהנדס איכות סביבה, התאחדות התעשיינים
יועצת משפטית
מירי פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
קצרנית
יפעת שפרכר





















תקנות רישוי עסקים (ריכוזי מלחים בשפכים תעשייתיים), התשס"ג-2003
היו"ר יורי שטרן
אנחנו דנים בהצעה לשינוי תקנות רישוי עסקים (ריכוזי מלחים בשפכים תעשייתיים), התשס"ג-2003, לבקשת המשרד לאיכות הסביבה. המטרה היא להחמיר בקריטריונים של שפכים תעשייתיים שמגיעים למתקנים לטיהור ומחזור.

אנחנו דנו אתמול בעניין של מי שתייה. אנחנו המלצנו לאמץ תקינה כמה שיותר מחמירה בכל מה שנוגע לזיהומים.
ברוך ובר
אנחנו מדברים על טיוטת תקנות שנדונה מזה 6 שנים. היא מעלה את הנורמה שקיימת בחקיקת עזר עירונית, עם סנקציות מינימאליות של כמה עשרות שקלים ליום על עבירה, לנורמה של תקנות ארציות. הנורמה של חקיקת עזר ארצית דיברה על סף קשיח של היתר להזרים שפכים שריכוז הכלורידים בהם אינו עולה על 200 מיליגרם לליטר.

הנורמה שקיימת היום אינה סבירה כי היא מתייחסת רק לכלורידים, כשמציק לנו גם נתרן, גם פלואוריד וגם בורון. סיבה נוספת שהיא אינה סבירה היא שיש בה העדר של גמישות. ישנם מפעלים שהאינטרס שלהם הוא ששפכיהם יהיו מרוכזים ומלוחים, כי זה ראייה לכך שהם עשו מחזור מים. בתקנות מתכות כבדות קבענו ריכוזי סף למתכות כבדות. היה לנו אינטרס סביבתי להקטין ככל היותר את ספיקת השפכים. התולדה במקרה הספציפי הזה זה דווקא עליה בריכוזים.

ישנם מקרים שבהם מפעלים בהליכים מסויימים אינם יכולים שלא להמליח. לפיכך העלנו את הנורמה של חקיקת עזר לרמה כזאת, אבל נתנו מערכת של סייגים שמאפשרת במקרה שמפעל חורג מהריכוזים שקבועים בנורמה הזאת להוכיח שהוא עושה את כל מה שאפשר לעשות כדי לא להמליח יותר או להקטין את המליחות. בירושלים יש מפעל שנקרא "תנובה", שריכוז הנתרן בשפכיו זה 900 ppm. אנחנו הפעלנו את העיקרון של התקנות האלו לפי אותה קונספציה, אבל דרך תנאים לרשיון עסק. כשבדקנו מה מרכיב הנתרן בשפכיו, מצאנו שאפשר להקטין את זה מ-900 ל-400 או 500. זה המקסימום שהמפעל יכול להגיע אליו בתנאי הייצור שלו.
לאה נס
בעצם אתה אומר שאתה מתאים את עצמך לסוג המפעל.
ברוך ובר
מפעל כמו קוקה-קולה שם את המים בתוך הבקבוקים. במקרה הספציפי הזה הוא יעלה את מליחות שפכיו.
לאה נס
צריך לדעת לטפל בהם.
ברוך ובר
אין אפשרות לטפל בהם. הנורמה של חוק העזר לא נאכפה אף פעם כי היא לא היתה ישימה. אנחנו הולכים לגישה כמעט כמו ההיתר בחוק למניעת זיהום הים, ששם באים למפעל, הוא חייב להוכיח שהוא משתמש בbest available technology ואז מתירים לו לחרוג קצת. התקנות האלו מקנות לנו סמכות לבחון את זה ורק אז להתיר לו לחרוג קצת ממה שכתוב.
לאה נס
זה שאי אפשר לאכוף זאת בעיה. זה שאנחנו בסופו של דבר צריכים להתמודד עם השפכים האלה זה מה שמטריד אותי. זה גם אמור להטריד אותך.
ברוך ובר
זה מטריד אותי. ריכוז הכלורידים בשפד"ן היה עד לפני 3 או 4 שנים 120 מיליגרם לליטר יותר ממה שסופק לשפד"ן כמי שתיה. 40 מיליגרם לליטר הגיעו מהסקטור הביתי ו-80 מהסקטור התעשייתי. היום השפד"ן, בעקבות תקנות אחרות שכתבנו בנושא מלחים, ירד ל-60 ppm על מי השתיה, כאשר מתוכם 40 ביתי ו-20 תעשייתי. כל שימוש במים מוסיף להם משהו. מה שאנחנו מבקשים בתקנות האלו זה שהתוספת לא תהיה פראית. יש מפעלים שיכולים לצמצם והם לא עושים את זה. כדי לא להוסיף אסור לנו להשתמש בבית שלנו ואסור לנו לתת לתעשייה.
היו"ר יורי שטרן
או לטהר אותם ביציאה.
ברוך ובר
אי אפשר לטהר מלחים. כשיש ריכוז מאוד גבוה אנחנו יכולים לדרוש ממנו להוביל את זה לים, והוא אכן עושה את זה.
לאה נס
למה בריכוז יותר נמוך אי אפשר להוביל לים? אנחנו לא צריכים לתת הנחות למאמץ.
ברוך ובר
המשמעות היא להוביל 20 מיליון מטר קוב של מים בשנה.
היו"ר יורי שטרן
שיובילו את זה לים המלח.
ברוך ובר
זה רעיון מצוין, אבל אין לך כבישים בשביל להעביר 20 מיליון מטר קוב מכליות לים. יש תוכניות לבנות מובילים מלוחים.
היו"ר יורי שטרן
באיזה מסגרת?
ברוך ובר
ועדת היגוי של נציבות המים והמשרד לאיכות הסביבה.
לאה נס
כמה זמן זה בתהליך?
ברוך ובר
התחיל לפני כשנה.
היו"ר יורי שטרן
ולאיזה כיוון?
ברוך ובר
יש לנו שני קווים מתוכננים לים התיכון.
היו"ר יורי שטרן
אולי נכון לעשות את זה לים המלח?
ברוך ובר
יש לנו קו אחד לים המלח. יש ניצול מי ים המלח למפעלים במישור רותם. ישנה הסכמה שהמקום הזה ישמש כמוביל מלוח. אנחנו מפנים לשם סוגים מסויימים של תמלחות.
היו"ר יורי שטרן
אני חושב שמבחינת ההשפעה על האקולוגיה של הים שפכים בים המלח מנוטרלים הרבה יותר מאשר בים התיכון.
ברוך ובר
זה נכון, אבל רוב הפעילות התעשייתית מרוכזת בצד השני.
לאה נס
השאלה היא אם אנחנו יכולים לחיות עם הפתרון שהם מציעים לנו עכשיו.
ברוך ובר
אין לנו דרך אחרת, כי אני לא רוצה לתת תנאי שהציבור לא יוכל לעמוד בו.
היו"ר יורי שטרן
איך עושים את זה במדינות אחרות?
ברוך ובר
זאת חקיקה ייחודית לישראל.
לאה נס
מה, להם אין תקנים לשפכים של מלחים?
ברוך ובר
ישנם תקנים. פה אני חייב לתת מחמאה לסקטור התעשייתי, כי אנחנו הטלנו עליהם בתקנות משנת 1998 נטל שאין בשום מקום אחר בעולם. אבקת כביסה אריאל שמשתמשים בה בארץ היא לא אותה אבקת כביסה כמו באירופה. על פי תקינה ישראלית ייחודית הצלחנו להפחית את ריכוזי הבורון בצורה דרסטית. אני יכול להציג כיצד הורדנו בצורה דרסטית את ריכוזי הבורון בשפכים של כלל ישראל. תקנות אחרות משנת 1998 אומרות למפעל שאיפה שיש מקור נקודתי של מלח מסוגים מסויימים אסור להזרים אותו לביוב אלא לים.
דב באסל
המדיניות שלנו כהתאחדות התעשיינים היא לתמוך בתקינה סביבתית שקובעת סטנדרטים ברורים ואחידים. הדבר הזה תמיד עדיף מאשר תנאים מיוחדים לרשיון עסק.
היו"ר יורי שטרן
ולכן עדיפה תקינה ארצית נוקשה מאשר תקינה מקומית גמישה.
דב באסל
נוקשה או לא נוקשה זה דבר אחר. אין ספק שתקינה צריכה להיות סבירה. המדיניות שלנו אומרת שחייבת להיות תקינה סביבתית שמתבססת על איזה שהוא בסיס מדעי. התעשייה שלנו היא תעשייה שמתחרה בשווקים בעולם. הנושא של מלח הוא נושא ייחודי למדינת ישראל. רק בישראל נושא של מלח נתפס כמזהם.
היו"ר יורי שטרן
לא מדובר רק במלח.
דב באסל
אנחנו הפנמנו 4 מלחים שבאירופה הם לא נחשבים למזהמים.
דב באסל
התקן של הפלואורידים שנקבע פה ל-6 מיליגרם לליטר, בגרמניה הוא 50. התקן לבורון בספרד הוא 20, כשאנחנו קבענו 1.5. תבינו שהתקנים פה מאוד מחמירים.
חורחה טרצ'יצקי
הסיבה שיש תקנות מחמירות בהשוואה למקומות אחרים בעולם היא שאין תקדים להשבת קולחים כמו שיש בארץ. הממשלה החליטה ש20% מהמים יגיע לחקלאות. ב2010 50% מהמים יגיעו לחקלאות. באף מדינה לא נתקלו בבעיה של בורון במים או בבעיה של מליחות. פה נתקלנו.
היו"ר יורי שטרן
כי אצלנו זה חוזר לאוכל. ההנחה שניתנת לתעשיות מקובלת עליכם?
שלום גולדנברג
כשיש מצב שהכל פרוץ, כל אחד עושה מה שהוא רוצה, אז זה שיפור משמעותי.
לאה נס
נציג משרד החקלאות אמר שאצלנו הכמויות הן אחרות בהשוואה למקומות אחרים בעולם. האם לקחתם את זה בחשבון?
ברוך ובר
לקחנו את זה בחשבון.
לאה נס
אם לקחתם את זה בחשבון, איך עכשיו אנחנו עומדים בתקנים מול אחרים?
ברוך ובר
אני אתן לך דוגמה מתעשיית החלב. תעשיית החלב צריכה להעביר הרבה מאוד סודה קאוסטיק בתוך הצינורות שלה. על כל מוצר שעובר בצנרת יש שטיפה עם סודה קאוסטיק. סודה קאוסטיק זה המון נתרן. כשיש לך מפעל חדש, כמו תנובה אלון תבור, אז הדרישה היא שהכל יגיע למתקן טיהור מרכזי. שם מגיעים לריכוזים נמוכים בצורה פנטסטית. כשיש מפעל כמו תנובה ירושלים, שקיים כבר 40 שנה, אז כל התשתית והצנרת היא כזו שלא ניתן לאסוף את כל הטפטופים מכל מקום. מכיוון שאין שום דרך שאני יכול להגיד לו לאסוף את כל השפכים שלו ולהעביר אותם במכליות אל הים, אני חייב לקבל את הזיהום המשני. אני גאה בכך שהורדנו בתנובה ירושלים מ900 ppm ל-500. לולא הפעלת הלוגיקה הזו לא היינו מצליחים להוריד מ900 ל-500.
לאה נס
השאלה היא אם לקחתם בחשבון את השימוש הרב שלנו במי הקולחים.
ברוך ובר
לקחנו את זה בחשבון.
לאה נס
כשאמרת 1.5 מול 20 זה עשה עלי רושם, עכשיו זה כבר לא כל כך עושה עלי רושם.
רחל אדם
נוצר פה רושם שהתקנות האלו מאוד מקלות על התעשייה. אני רוצה להדגיש שיש את תקנה 3 שנותנת לנו אפשרות להחמיר. כשיש מקרה ספציפי שצריך למצוא לו פתרון אנחנו יכולים לעשות את זה במסגרת התקנות.
היו"ר יורי שטרן
זה מחמיר לעומת המצב הקיים ולעומת מה שקורה במדינות אחרות. האם העובדה שאנחנו משקים את המוצרים במי קולחים זה לא דבר שמשחק נגדנו?
חורחה טרצ'יצקי
העניין לא ברור עד הסוף. אין במדינות אירופה תקנה ברורה לגבי שימוש במי קולחים. השוק האירופאי עוד לא הוציא הנחיות לגבי ייבוא של תוצרת מושקת בקולחים. במסגרת ההסכמים מתחילים לשאול באיזה מים משקים.
היו"ר יורי שטרן
האם האיכות הנמוכה של המים מתבטאת במוצר הסופי?
חורחה טרצ'יצקי
הדאגה היא יותר בהיבט הבריאותי. מבחינת המוצר החקלאי יש ירידת יבולים, לפעמים גם יכולה להיות פגיעה באיכות. בפרמטרים האלה הבעיה היא בפגיעה בגידול ובקרקע.
היו"ר יורי שטרן
ואין הופעה של חומרים מסוכנים במוצר החקלאי?
חורחה טרצ'יצקי
לא. היום שואלים לא רק מה האיכות של המוצר שמגיע לשם, אלא מה עשית כדי לייצר אותו. אם פגעת בקרקע או פגעת בסביבה במהלך הייצור אז פגעת באפשרות לייצא את המוצר. הם שואלים גם אם יש לפועלים שירותים בשדה או ליד בית האריזה.
ברוך ובר
אני רוצה להביא כדוגמה את ענף ציפוי המתכות. ענף ציפוי המתכות משמש בשנה כקרוב ל-10 טון בורקס, שזה חומר מאוד מזיק. הלכתי ומצאתי ש-18 טון בורקס אפשר להחליף, כאשר 2 טון אי אפשר להחליף כי אז אי אפשר לעשות טיפול למתכת בישראל. התקנות האלו יתנו לי את הסמכות לטפל ב-18 טון ולהגיד "רבותי, יש תחליף, לכן לא תשתמשו". לגבי ה-2 טון נצטרך לוותר. מה שנקבל זה צמצום זיהום ב-18 טון. נצטרך לספוג 2 טון זיהום. זה הרבה יותר טוב מאשר הכמות עכשיו.
היו"ר יורי שטרן
אתם אלה שצריכים לדעת את הטכנולוגיות שקיימות בעולם?
ברוך ובר
כן.
לאה נס
על איזה ערכים פעלתם עד עכשיו?
ברוך ובר
לגבי נתרן אין שום נורמה בחקיקה ישראלית, זאת הפעם הראשונה שיש לגביו איזו שהיא נורמה. לגבי פלואורידים יש נורמה מקלה. היום אתה יכול לספק מים כמי שתיה, אבל אתה לא יכול לפלוט אותם כשפכים. את זה תיקנו. בורון היה 3 ppm, עכשיו הורדנו אותו ל1.5 ppm.
מירי פרנקל-שור
איפה זה מעוגן?
ברוך ובר
בחוק העזר העירוני. או שחוקי העזר מאומצים על ידי העיריות, או שהם לא מופעלים כי אין להם מספיק כלים מתוחכמים להפעיל את זה. זאת מערכת שתכניס סדר והגיון בחקיקה ישנה.
לאה נס
וכלוריד?
ברוך ובר
כלוריד זה 200 ppm מעל מי אספקה. את זה שימרנו.
היו"ר יורי שטרן
יכול להיות שאתם לא מחמירים מספיק.
ברוך ובר
אני חי בתוך תחושה שעשינו כאן צעד מהפכני שלא קיים בשום מקום אחר בעולם. עצם זה שישנה נורמה שאנחנו מתכוונים עכשיו להפעיל אותה זה בפירוש החמרה.

את התקנות האלו היינו אמורים להעביר לפי חוק רישוי עסקים בחוק המים. נציבות המים התנגדה לכתוב פה שהמשרד לאיכות הסביבה צריך להגן על מקורות המים. היא קבעה לנו את תקנות מועצת המים במשך שנה, שנה וחצי. כשראינו שאנחנו לא יוצאים מזה, הוצאנו את חוק המים מפה וזה הפך להיות רק חוק רישוי עסקים. מה שקורה הוא שלא נוכל להפעיל את התקנות כנגד מישהו שאינו כלול בחוק רישוי עסקים, כדוגמת בתי חולים.
היו"ר יורי שטרן
זאת אומרת שאנחנו צריכים לכלול את זה בחוק המים.
ברוך ובר
אני מאוד אשמח.
מירי פרנקל-שור
למה אתם לא יכולים דרך צו רישוי עסקים?
רחל אדם
יש לנו סמכות לפי חוק רישוי עסקים.
היו"ר יורי שטרן
זה יחול על מי שאינו עסק, או שיש איזה שהוא צו הרחבה שמאפשר?
ברוך ובר
התקנות האלו לא יחולו על בתי חולים ועל הממשלה.
היו"ר יורי שטרן
תציעו הצעה כתיקון לחוק המים או בצורה אחרת כדי שנדון בה.
רחל אדם
אנחנו מכינים הצעה שמתייחסת גם לזה.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע שנתחיל לקרוא את התקנות.
רחל אדם
תקנות רישוי עסקים (ריכוזי מלחים בשפכים תעשייתיים), התשס"ג-2003. בתוקף סמכותי לפי סעיף 10א לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם שר הבריאות, ובאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת לפי סעיף 21א(א) לחוק יסוד: הכנסת וסעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מתקינה תקנות אלה: הגדרות 1. בתקנות אלה – "האמצעים הטכנולוגיים הטובים ביותר הקיימים" – Best available technology )economically achievable) הטכנולוגיה העכשווית הזמינה הטובה ביותר למניעת מפגעים ומטרדים הנמצאת בשימוש והישימה מבחינה כלכלית;
דב באסל
אנחנו חושבים שההגדרה הזאת היא מאוד כוללנית. אולי היה נכון להציע משהו יותר ספציפי לנושא המלחים. אולי כדאי לכתוב "הטכנולוגיה העכשווית הזמינה הטובה ביותר להקטנת כמות המלחים המוזרמים למקורות מים".
מירי פרנקל-שור
האם אנחנו מדברים רק על מלחים בתקנות האלו?
ברוך ובר
כן.
היו"ר יורי שטרן
מה דעתכם על ההצעה הזאת?
רחל אדם
אפשר להוסיף "למניעת מפגעים.."
היו"ר יורי שטרן
למה אתם צריכים להשתמש פה במונחים בשפה האנגלית? זה פחות מובן בעברית?
ברוך ובר
זה מועתק מחקיקה קיימת.
רחל אדם
זה מונח בינלאומי.
היו"ר יורי שטרן
למה זה צריך להופיע כך בתקנות ישראליות?
רחל אדם
זאת עוד דרך להגדיר את המונח.
שלום גולדנברג
אני מסכים שזה מיותר.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע למחוק את המילים באנגלית.
רחל אדם
לגבי ההערה של דב, אנחנו רוצים להוסיף את המילים "למניעת זיהום מקורות מים, מפגעים.."
דב באסל
אני חושב שהמטרה היא הקטנת כמות המלחים שמזרימים לביוב.
היו"ר יורי שטרן
אולי הגדרה רחבה כאן עוזרת, כי אחר כך יתווספו עוד דברים.
מירי פרנקל-שור
אני לא הייתי נוגעת בזה.
ברוך ובר
אני חושב שכדאי להוסיף את המילים "ולמניעת זיהום מקורות מים" אחרי המילים "למניעת מפגעים ומטרדים".
היו"ר יורי שטרן
בסדר.
רחל אדם
"הממונה" – מי שהשר לאיכות הסביבה מינה לצורך תקנות אלה; "מזהמים" – כלוריד, נתרן, פלואוריד או בורון; "מיתקן טיהור, - מיתקן לטיהור שפכים ופסולת נוזלית, הקולט שפכי מפעל ומטהרם, ואשר קולחיו מוחזרים להשקייה חקלאית או להחדרה תת קרקעי בהתאם לכל דין; "מערכת ביוב" – מערכת המשמשת לאיסוף שפכים ופסולת סניטרית, טיפול בהם וסילוקם;
שלום גולדנברג
אני חושב שצריך להוסיף את המילים "או שימוש אחר" אחרי המילים "מוחזרים להשקייה חקלאית". היום אנחנו מדברים על מחזור לתעשייה, לדרכים.
דב באסל
לא בהכרח שימוש אחר רגיש כמו השקייה חקלאית. למה להכליל את זה? בהחלט יכולים להיות שימושים נוספים, אבל לא לזה היתה המטרה של התקנות האלו.
היו"ר יורי שטרן
כעיקרון אני חושב שמשרד הבריאות צודק, כי השימוש במי קולחים..
ברוך ובר
אולי אפשר לכתוב את המילים "לשימוש אחר הרגיש למלחים".
דב באסל
אני חושב שגם שימושים אחרים שתוצאתם היא חדירה לתת-קרקע כלולים בהגדרה הזאת.
שלום גולדנברג
כשמדברים על החדרה תת-קרקעית, מדברים על משהו מכוון.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע להשאיר את זה כמו שזה.
רחל אדם
"מפעיל" – כל אחד מאלה: (1) בעל רשיון העסק של מפעל; (2) אדם שבבעלותו, בהשגחתו או בפיקוחו פועל מפעל;
מירי פרנקל-שור
אני מבקשת להוסיף בפיסקה (2) את המילים "או בהנהלתו" אחרי המילים "או בפיקוחו". אני חושבת שמי שמנהל את המפעל חסר פה.
רחל אדם
בסדר. "מפעל" – עסק טעון רישוי כמשמעותו בחוק;
מירי פרנקל-שור
אם אנחנו הולכים להגדרה של עסק טעון רישוי, אז זה עסק שצריך השר לפרסם בצו. מדוע שלא נגיד את זה? התקנות האלו צריכות לחול על מי שכבר פורסם בצו. אני מציעה שיהיה כתוב כך: "עסק טעון רישוי שפורסם לפי צו רישוי עסקים המזרים מזהמים למתקן טיהור".
רחל אדם
ההגדרה שמצויה פה היא הגדרה מקובלת שמשתמשים בה בכל החקיקה. אני לא חושבת שיש צורך לשנות את זה.
מירי פרנקל-שור
אני רוצה לקרוא בפני הוועדה מה זה עסק טעון רישוי. סעיף 1 לחוק רישוי עסקים קובע כך: "שר הפנים רשאי לקבוע בצווים עסקים טעוני רישוי ולהגדירם כדי להבטיח בהם מטרות אלו או מקצתם." זאת הגדרה שלא אומרת לנו שום דבר. אם אדם יגיד שהוא רוצה להקים עסק שיכול להיות שיש בו איזה שהוא קשר למזהמים, הוא יצטרך לדעת אם התקנות האלו חלות עליו. אני אומרת שהעסק הזה חייב להיות מפורסם לפי צו.
היו"ר יורי שטרן
כשנאמר עסק טעון רישוי כמשמעותו בחוק, זה לא אומר..
מירי פרנקל-שור
שזה עדיין לא פורסם בצו.
רחל אדם
הכוונה היא לכל המפעלים שפורסמו בצו.
שלום גולדנברג
מי שלא פורסם בצו טעון רישוי?
היו"ר יורי שטרן
פירושו של טעון רישוי הוא שהוא פורסם בצו של השר.
מירי פרנקל-שור
אנחנו רוצים לדעת שהוא באמת פורסם בצו. למה את מתנגדת?
רחל אדם
אני לא מתנגדת, רק עד שסיימתי את זה עם משרד המשפטים זה לקח הרבה מאוד זמן.
מירי פרנקל-שור
האם אתם חושבים שההגדרה שהקראתי משאירה מישהו בחוץ?
ברוך ובר
אני לא כל כך מכיר את העסקים שפורסמו בצו. לי אין התנגדות להערה שלך, אבל אם למישהו היא מפריעה אז צריך לבטל אותה.
רחל אדם
אני אנסח משהו ואני אביא את זה. "קולחים" – מי שפכים מטוהרים לאחר שטופלו במיתקן טיהור; "שפכים" – פסולת נוזלית המיועדת לסילוק ממפעל באמצעות הזרמה למערכת ביוב, למעט פסולת סניטרית; "פסולת סניטרית" – פסולת נוזלית המיועדת לסילוק ממפעל באמצעות הזרמה למערכת ביוב, שמקורה בשירותים סניטריים או במטבח למעט שאם מקורה במטבח – לפי טיבה וכמותה לא נדרש לגביה טיפול מקדים לפני כניסתה למערכת הביוב.
היו"ר יורי שטרן
למה זה?
ברוך ובר
אני לא הולך להפעיל את התקנות של המזהמים על מטבח, כי אני לא יכול להגיד לאנשים לטפל בבשר עוף שהומלח. אני לא יכול לדרוש פה מה שאני לא דורש מכל עקרת בית במדינת ישראל. הטיפול היחיד בפסולת של מטבח בכל העולם וגם בישראל הוא בהפרדת שומנים. השומנים אינם בעיה של מלח.
רחל אדם
הכוונה פה היא לקפטריה או למסעדה בתוך המפעל.
היו"ר יורי שטרן
מפעל זה קומפלקס אחד. למה שהפעילות במפעל לא תכלול את השפכים של המטבח, הקפטריה וכו'?
ברוך ובר
כי הדברים האלה לא יכילו מזהמים שהם ברי טיפול.
היו"ר יורי שטרן
בוודאות?
ברוך ובר
כן. אני מדבר על שפיכה של 80 טון סודה קאוסטיק במפעל. זאת הבעיה שבה אני רוצה לטפל. הסייפה בפסקה הזאת לא מעלה ולא מורידה.
דב באסל
יכול להיות שלא צריך להחיל את זה על מפעלים מאוד קטנים, על צרכני מים שוליים.
שלום גולדנברג
אנחנו מעודדים שתהיה הפרדה בין השפכים הסניטריים לתעשייתיים, כי השפכים התעשייתיים הם בעייתים הרבה יותר. השפכים הסניטריים הולכים לביוב העירוני, מטופלים במסגרת הרגילה. כמה שיש יותר הפרדות כך הטיפול יותר קל והמערכות עובדות יותר טוב.
היו"ר יורי שטרן
כאחד שפעמיים ארגן בכנסת את השדולה לעסקים קטנים, פה אסור לעשות מחוות לעסק קטן. 95% מבתי העסק בארץ מוגדרים כקטנים. בסוף אנחנו מקבלים זיהום גדול מהרבה מפעלים קטנים.
דב באסל
אני לא מתייחס להגדרה של מפעל קטן או גדול לפי הקריטריונים שלך, אלא לפי צריכת המים. אין הגיון להפעיל את זה על מפעל שהוא כמעט יבש. מפעל שמקבל את המים שלו בברז לא יכול להשתמש במים שלו כמו שהם כי המים הם מים קשים. בתהליך של ריכוך המים הוא מוסיף מלח. גם אם הוא לא מייצר שום דבר הוא בבעיה חמורה, כי הוא לא יכול לעמוד ב400 מיליגרם של כלורידים.
מירי פרנקל-שור
צריך לראות איך הנורמה הזאת עובדת. יקבע אדוני היושב-ראש ישיבה בה נוכל לראות אם יש מקום להוציא אנשים. יותר קל לכפות את הנורמה על כולם ולהתחיל להוציא, מאשר אחר כך להכניס אותם פנימה. בסך הכל אנחנו מדברים פה על מניעת זיהומים.
היו"ר יורי שטרן
האם כשמדברים על מפעל קטן אז הוא קטן גם בצריכת המים שלו?
דב באסל
מכיוון שזה ריכוז הוא לא יוכל לעמוד בזה.
היו"ר יורי שטרן
יכול להיות שהמתקנים לטיהור הם פשוטים.
דב באסל
לא קיימים מתקני טיהור, אלא אם כן הוא עושה משהו שבעלות תועלת הוא בלתי הגיוני לחלוטין.
ברוך ובר
אין מתקן טיהור למלחים. הדרך היחידה זה מניעה. אגב, ניסיתי למנוע את הקמת מתקן הקירור במים של האגף החדש של הכנסת, כי הוא הולך לזהם חזק במלחים, אבל לא הצלחתי.
היו"ר יורי שטרן
זה כבר מותקן?
ברוך ובר
החוזים כבר נחתמו.
היו"ר יורי שטרן
פניתם בכתב?
ברוך ובר
כן.
היו"ר יורי שטרן
אתם יכולים להעביר לי את העותקים?
ברוך ובר
כן. מדינת ישראל מבזבזת בערך כ-50 – 70 מטר קוב מים לשנה למיזוג אוויר. הבעיה במיזוג אוויר היא שאתה לוקח מי אספקה, מאדה את המים כאשר מה שנשאר לך אלה מים מאוד מלוחים שאתה חייב להזרים לביוב כי אין לך חלופה אחרת. אנחנו מנסים בכל דרך למנוע את השימוש הזה וללכת על מזגן אוויר ולא קירור אוויר. התקנות האלו מנסות קצת לגעת בנקודה הזאת.
היו"ר יורי שטרן
אתה לא מקבל את ההצעה של התאחדות התעשיינים?
ברוך ובר
מקובל עלינו שהתקנות, כדי לא ליצור עומס בירוקרטי מיותר, צריכות לטפל בדברים המהותיים. ישנם מפעלים, כמו לדוגמה הקייטרינג, שאין להם תהליך נוסף שהם מוסיפים מלח כאמצעי ייצור. המפעלים האלה צריכים לבוא אלינו לקבל פטור. אם נקבל את ההצעה של דב, תעשיית הפטורים אצלנו תגדל. אפשר, כדי להימנע מליצור עומס לעסקים קטנים, לכתוב שהתקנות האלו לא יחולו על מפעלים שנפח השפכים שלהם לא עולה על 5 מטר קוב ליום ואינם משתמשים במלח כמרכיב ייצור עיקרי.
מירי פרנקל-שור
אתה לא תיכנס לבעיה לגבי מה זה מלח כמרכיב ייצור עיקרי?
ברוך ובר
אז שאינם משתמשים במלח כמרכיב ייצור. אני מציע לכתוב כך: "התקנות לא יחולו על מפעל המזרים שפכים בכמות הפחותה מ-5 מטר קוב ליום ואשר אינו משתמש במזהמים בתהליך הייצור."
רחל אדם
2. ריכוז מזהמים בשפכים המוזרמים ממפעל למיתקן טיהור לא יעלה על הערכים המפורטים להלן: (1) כלוריד – 430 מיליגרם לליטר; (2) נתרן – 230 מיליגרם לליטר; (3) פלואוריד – 6 מיליגרם לליטר; (4) בורון – 1.5. מיליגרם לליטר.

(ב) לא ימהל מפעיל את שפכי המפעל במים ולא יגדיל את צריכת המים בתהליך הייצור במגמה להקטין את ריכוז המזהמים האמורים בתקנה משנה (א) בשפכים.

(ג) על אף האמור בתקנת משנה (א) – (1) ריכוז הכלורידים יכול שיהיה גבוה מ-430 מיליגרם לליטר אם הוכיח המפעיל כי ריכוז זה אינו גבוה מהריכוז במים המסופקים למפעל, בתוספת 200 מיליגרם לליטר; (2) ריכוז הנתרן יכול שיהיה גבוה מ-230 מיליגרם לליטר אם והכיח המפעיל כי ריכוז זה אינו גבוה מהריכוז במים המסופקים למפעל, בתוספת 130 מיליגרם לליטר; (3) הממונה יהיה רשאי לדרוש ממפעיל – (א) ריכוז כלורידים הנמוך מ-430 מיליגרם לליטר אם הריכוז הנדרש לא יהיה נמוך מריכוז הכלורידים במים המסופקים למפעל, בתוספת 200 מיליגרם לליטר; (ב) ריכוז נתרן הנמוך מ-230 מיליגרם לליטר אם הריכוז הנדרש לא יהיה נמוך מריכוז הנתרן במים המסופקים למפעל, בתוספת 130 מיליגרם לליטר.
היו"ר יורי שטרן
בשביל לבדוק את הדברים האלה אתה צריך לעשות מדידות? תכניס את המדידות בגוף..
ברוך ובר
היה נוסח כזה, אבל היתה בעיה ראייתית. הסתבר לנו שאנחנו לא יכולים לתבוע אף אחד במצב כזה.
היו"ר יורי שטרן
ולמה פה?
ברוך ובר
אם המפעל יודע שיש לו בעיה עם השפכים הוא צריך לבוא ולבדוק את המים שהוא מקבל. אם אני אקח דגימה ואבוא אל המפעל לאחר שבוע הוא יוכל להגיד לי שבאותו יום הוא קיבל מים יותר מלוחים. את זה אני לא יכול להוכיח. אני מעביר את נטל הבקרה על המפעל.
רחל אדם
3. שוכנע הממונה כי קיימת סכנה ממשית לסביבה בשל מליחותם של קולחים המוזרמים ממיתקן הטיהור, יקבע הממונה למפעל את הערכים האלה: (1) כלוריד – 100 מיליגרם לליטר, מעל ריכוזו במים המסופקים למפעל; (2) נתרן – 65 מיליגרם לליטר, מעל ריכוזו במים המסופקים למפעל; (3) פלואוריד – 3 מיליגרם לליטר; (4) בורון – 0.75 מיליגרם לליטר.
דב באסל
בסעיף 4 יש פירוט מאוד מדוייק לגבי הסיטואציה בה רשאי הממונה להקל. בסעיף 3, לעומת זאת, אין שום נימוק באיזה אופן הממונה ראשי להחמיר.
רחל אדם
למה?
דב באסל
כי כתוב "שוכנע הממונה כי קיימת סכנה ממשית.."
מירי פרנקל-שור
זה נטל ראייתי גבוה.
דב באסל
אם זה יהיה בערכים האלה המפעלים לא יעמדו בזה. אם בסעיף הקודם שהממונה רשאי לדרוש אחוזים יותר נמוכים של כלורידים ונתרן..
היו"ר יורי שטרן
שם זה בהתאם לאיכות המים. אם המים שמגיעים הם עם ריכוז של 150, אז זה לא יהיה 430 אלא 380. פה, במקרה הזה, מדובר על הצטברות החומר. גם כשההפרש הוא במסגרת המותרת של 200, עדיין אתה מזהם בכמויות כאלה שהוא יגיד שמדובר בפגיעה יותר מידי קשה.
חורחה טרצ'יצקי
מה הכוונה במילים "סכנה ממשית לסביבה"? האם זאת סכנה לקרקע החקלאית, לנחלים?
היו"ר יורי שטרן
אנחנו לא נפתח דיון.
דב באסל
לגבי פלואוריד ובורון אין לי בעיה. לגבי כלוריד ונתרן אני חושב שאפשר להסתפק בהחמרה שבסעיף (ג)(3).
היו"ר יורי שטרן
שם זו לא החמרה, אלא חישוב יותר מדוייק. פה מדובר בהחמרה.
חורחה טרצ'יצקי
יש ועדה שפועלת להתקין תקינה בנושא איכות מי קולחים להשקייה ולנחלים. הערכים שמופיעים בסעיף 3 הם הערכים שהגיונים מבחינת התוספת העירונית של מלחים למים. לפי זה קובעים את התקינה לגבי מי קולחים.
היו"ר יורי שטרן
אני צופה בעיות בעתיד עם זה שמשתמשים במי קולחים לחקלאות.
רחל אדם
4 (א) הממונה רשאי להתיר ריכוזי מזהמים גבוהים מאלה המפורטים בתקנות 2 ו-3, ולהורות על דרך מדידת ריכוזים כאמור ועל נקיטת אמצעי בקרה כנדרש, אם נתקיים אחד מאלה: (1) הוכח להנחת דעתו, כי המפעל משתמש, להורדת ריכוזי המזהמים בתהליך הייצור ובמהלך הטיפול בשפכים, באמצעים הטכנולוגיים הטובים ביותר הקיימים; (2) הקטנת ריכוזי המזהמים תפגע בתהליך ייצור המוצר, בטיבו או באיכותו;
ברוך ובר
המילה "ברישויו" נשמטה כאן, אנחנו מבקשים להוסיף אותה.
רחל אדם
(2) הקטנת ריכוזי המזהמים תפגע בתהליך ייצור המוצר, בטיבו או באיכותו או ברישויו; (3) מקור המזהמים הוא תוצר לוואי של דודי קיטור או מגדלי קירור, ובלבד שהמפעל נקט פעולות סבירות לצמצום השימוש במים במגדלי הקירור ושלא קיימת טכנולוגיה זמינה, ישימה מבחינה כלכלית, לטיפול בתוצר לוואי כאמור;
היו"ר יורי שטרן
למה זה?
ברוך ובר
אם אתה מטפל במי קירור באוסמוזה הפוכה אתה חוסך בשימוש במים. ישנם מפעלים שאני יכול על מתקני הקירור שלהם להוסיף יחידות קדם של קירור אוויר.
היו"ר יורי שטרן
אם אנחנו יודעים שבעוד 5 שנים אפשר יהיה להיפרד מאותה כמות מים שיורדת מהמקררים והמזגנים, אולי כדאי להגביל את זה פה בזמן.
ברוך ובר
אין לנו אפשרות כזאת. המחירים של קירור אוויר הולכים ויורדים כל הזמן. הטכנולוגיה לא סבירה כלכלית, אבל יתכן שהיא תהיה. גם שם יהיה סף לתעשייה. ישנם מקרים שאי אפשר לקרר אלא רק במים. אנחנו רוצים להיכנס לנישה הזאת שמפעל באופן שמרני מקרר במים, כאשר יש טכנולוגיה זמינה לקירור אחר. אנחנו עושים מחקרים בדברים האלה. ישנם בתי קירור שעברו לטכנולוגיות אחרות.
היו"ר יורי שטרן
איך אתם גומרים לכך שזה יוחלף?
ברוך ובר
אנחנו יודעים מתי הטכנולוגיה מגיעה לשלב כזה..
היו"ר יורי שטרן
ואז מה?
ברוך ובר
ואז אני לא אתן לו היתר.
רחל אדם
(4) מקור המזהמים בתעשיית המזון, הוא בתהליכי ניקוי בסודה קאוסטית אלא אם קיים תחליף לשימוש בחומר זה, ולמעט פעולת ההחלפה של סודה קאוסטית;
דב באסל
אני הייתי מציע לכתוב "טכנולוגיה זמינה, ישימה מבחינה כלכלית" במקום "אלא אם קיים תחליף לשימוש בחומר זה".
ברוך ובר
במקרה הספציפי הזה מדברים אך ורק על סודה קאוסטיק.
היו"ר יורי שטרן
יכול להיות שהוא יקר בהרבה.
ברוך ובר
הסעיף זה הוכנס בגלל תעשיית החלב. הבנו שיש לה קשיים רבים במפעלים קיימים. היחיד שיכול לעמוד בזה זה שטראוס ובעיקר תנובה אלון תבור. קוקה קולה מצא תחליף. מאחר ורצינו להיות זהירים מאוד לא לאכוף דברים שיכולים לגרום נזק בדברים שקשורים למזון, החלטנו טיפה בנקודה הזאת לסייג את עצמנו.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו מדברים על מקרה של הקלה. המפעל עדיין יידרש לעמוד בקריטריונים מקובלים על כולם.
דב באסל
המשמעות הכלכלית של זה היא לשלם פי 4 על החומר, שזה אומר סגירת המפעל. אני מציע לכתוב "אלא אם קיים תחליף לשימוש בחומר זה, זמין וישים מבחינה כלכלית".
היו"ר יורי שטרן
אני מציע להוסיף את זה.
ברוך ובר
ישים מבחינה כלכלית זה לא אומר שהוא שווה במחיר כלכלי..
היו"ר יורי שטרן
אבל זה בסיס להתדיינות.
מירי פרנקל-שור
בסעיף (3) ובסעיף (5) מדובר על טכנולוגיה, לא על חומר. השאלה היא אם אין הבדל בין חומר ובין טכנולוגיה.
רחל אדם
אנחנו נכתוב "תחליף ישים מבחינה כלכלית".
מירי פרנקל-שור
אתם בטוחים?
ברוך ובר
תחליף יכול להיות ישים מבחינה כלכלית.
היו"ר יורי שטרן
תחליף זה או חומר אחר או טכנולוגית עיבוד אחרת.
רחל אדם
(5) מקור המזהמים הוא תוצר לוואי של תהליך התפלת מים, ובלבד שלא קיימת טכנולוגיה זמינה, ישימה מבחינה כלכלית, לטיפול בתוצר לוואי כאמור; (6) מקור המזהמים בתהליך הייצור אינו נקודתי באופן המאפשר הפרדה וסילוק מזרים השפכים באמצעים סבירים.

(ב) מפעיל שהגיש בקשה להתיר לו הזרמת שפכים בהקלת ערכים כאמור בתקנה 4(א), יהיה פטור מהוראות תקנות 2 ו-3 עד לקבלת החלטתו של הממונה.
מירי פרנקל-שור
המשמעות של הסעיף הקטן הזה היא שהתקנות לא חלות עליו עד להחלטה. היום כולם יכולים להגיש לך בקשה להקלה כשהתקנות לא חלות עליהם? צריך שיהיה שיקול דעת מינימאלי למי שממונה.
ברוך ובר
אני יכול לראות שהבקשה ערוכה לא טוב. אפשר תוך יום להוציא מכתב ולהגיד שאני דוחה את בקשתו. אם אנחנו לא מגיבים, המפעל הופך להיות עבריין, חשוף לתביעות של ארגונים ירוקים, כל זאת בגלל טעות בירוקרטית של הפקיד.
מירי פרנקל-שור
תשאירו לעצמכם איזה שהוא שיקול דעת.
היו"ר יורי שטרן
למה שלא תגבילו את עצמכם בזמן?
מירי פרנקל-שור
אפשר לכתוב שאם לא התקבלה תשובה תוך 30 ימים אז לא יחולו עליו הוראות סעיפים (2), (3).
ברוך ובר
בכל מקרה תוך 30 ימים לא נוכל להגיב.
מירי פרנקל-שור
יכול להיות שמפעלים ינצלו את ההוראה הזאת לרעה.
ברוך ובר
אנחנו נמצאים במצב שאין שום נורמה. אני לא רואה דרך אחרת להפעיל את זה. זאת בקשה של התאחדות התעשיינים שקיבלתי אותה.
היו"ר יורי שטרן
המאסה הגדולה אלה המפעלים הקיימים. היות והם יעמדו בפעם הראשונה מול הדרישות האלו, הם בכל מקרה יגישו בקשות.
דב באסל
בריישה של הסעיף כתוב שהממונה רשאי להתיר ריכוזי מזהמים גבוהים. אם הוא רשאי להתיר הוא גם רשאי לא להתיר.
רחל אדם
נכון.
דב באסל
זה מעכב את כל המנגנון.
היו"ר יורי שטרן
ניתנת לממונה הזכות להוציא מהכלל מפעלים מסויימים. זה מקרה קלאסי של שיקול דעת. אני חושב שנשאיר את זה כך. בואו לרגע נחזור לסעיף 3, לעניין ההחמרה. ההערה של התאחדות התעשיינים על כך שאין שם שום הנמקה..
מירי פרנקל-שור
זה לא שאין הנמקה, אין קריטריונים.
ברוך ובר
סעיף 4 גובר על סעיף 3. אם מפעל נכנס לאחד מהמקרים של תקנה 4 אז הוא פטור מסעיף 3. מתי אני כן יכול להפעיל את סעיף 3? לגבי אותם מפעלים שלא נמצאים ב-4. אם אותו מפעל יכול להיכנס למסלול של סעיף 4 הוא יקבל פטור.
היו"ר יורי שטרן
בסעיף 4 אתה אומר שאפשר לתת את ההקלות במקרים א,ב,ג,ד. באיזה מקרים אתה יכול להחמיר? זה לא מוגדר פה.
ברוך ובר
נכון.
מירי פרנקל-שור
נטל הראייה הוא על המשרד לאיכות הסביבה.
היו"ר יורי שטרן
מה היכולת של המפעל להתגונן מול הגזירות של הממונה?
ברוך ובר
אני אשתמש בסמכות של הממונה בהתקיים..
רחל אדם
אנחנו אלה שצריכים להוכיח שיש סכנה ממשית.
היו"ר יורי שטרן
מול מי?
רחל אדם
מול המבקש.
היו"ר יורי שטרן
ואם הוא לא מרוצה?
דב באסל
בסעיף 3 אין מבקש.
מירי פרנקל-שור
זה לא עם המבקש, אלא עם מי שחושבים שצריך להחמיר.
היו"ר יורי שטרן
ואם הוא לא השתכנע?
ברוך ובר
יש בית משפט.
היו"ר יורי שטרן
האם יש תקנות שניתן בהן פירוט לסכנה ממשית לסביבה?
ברוך ובר
לא. נניח ביום בהיר אחד קם מפעל אינטל בקרית-גת שצריכת המים שלו היא כמו של כל העיר. התקנות האלו יצאו מתוך הנחה שהמפעל מהווה 20% מהעיר והוא נמהל בשפכי העיר. פתאום בא מפעל אחד שהוא העיר ואתה קוצב לו ריכוזים שלא התכוונת שאלה הריכוזים שיצאו כשפכי העיר.
היו"ר יורי שטרן
ונניח יקום מפעל שהוא לא כמו כל העיר אלא כמו מחצית מהעיר.
ברוך ובר
זאת בעיה, ולכן צריך להשאיר את זה לשיקול דעת.
רחל אדם
אנחנו מציעים שייכתב: "קיימת סכנה ממשית לסביבה או למקורות המים בשל מליחותם של קולחים המוזרמים למתקן הטיהור".
היו"ר יורי שטרן
זה לא טוב להשאיר את זה עד כדי כך פרוץ.
ברוך ובר
בכל מקרה יש לנו סמכות להוסיף איזה שהוא מפעל.
היו"ר יורי שטרן
לא אתה זה שצריך לקבוע שזה אסון סביבתי. בוא נקבע פה אינסטנציות..
מירי פרנקל-שור
אנחנו יכולים לקבוע כאן בתקנות אינסטנציות ערעור.
היו"ר יורי שטרן
לא ערעור, אלא אינסטנציה שיש לה סמכות לקבוע שמדובר בסכנה ממשית.
ברוך ובר
המשרד לאיכות הסביבה יכול בעצמו לקבוע מה זה סכנה.
היו"ר יורי שטרן
המשרד, לא הממונה.
דב באסל
אולי אפשר לכתוב "יראה הממונה למפעל כי קיימת סכנה ממשית לסביבה.."
מירי פרנקל-שור
יראה זה נטל פחות מאשר שוכנע.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע שתהיה אינסטנציה יותר גבוהה.
מירי פרנקל-שור
הנושא של הממונה הולך בחוקי איכות הסביבה לאורך כל הדרך.
ברוך ובר
בחוק רישוי עסקים ישנו סעיף 1 שרק המנכ"ל לאיכות הסביבה מחליט.
מירי פרנקל-שור
אז תכתוב "שוכנע המנהל הכללי".
רחל אדם
זה לא כל כך טוב, כי על החלטה של הממונה אפשר לערער למנכ"ל. אני מציעה להשאיר את זה כך.
היו"ר יורי שטרן
אני חושב שלא מצאנו פתרון יותר טוב ממה שכתוב פה. כדאי שתחשבו על מנגנון הערעורים כדי שלא יהיה מבוסס על הידברות התנדבותית.
רחל אדם
5. העובר על הוראה מהוראות תקנות אלה, דינו – כאמור בסעיף 14 לחוק.
מירי פרנקל-שור
מה את מבינה מסעיף 14 שיהיה העונש על מי שעובר על התקנות האלו?
רחל אדם
מאסר של 18 חודשים..
מירי פרנקל-שור
אין לכם פה שום מדרג לענישה. מי שעבר על קביעת הנורמה שבסעיף 2 דינו 18 חודשים. מי שעבר, לעומת זאת, על סעיף 3, שזאת פגיעה יותר גדולה, גם כן דינו 18 חודשים. מה הרעיון שעומד מאחורי זה?
רחל אדם
זה נוסח מקובל בכל התקנות.
מירי פרנקל-שור
הנוסח לא מקובל. את לא קובעת פה שום נורמה על מי שעובר, על מי שמבצע את העבירה.
רחל אדם
את לא חושבת שזה תיקון לחקיקה ראשית?
מירי פרנקל-שור
אי אפשר בחקיקה ראשית, כיוון שבחקיקה ראשית אתה קובע מי שעובר לפי הוראות סעיף 10. זאת שאלה שצריכה להיבדק.
רחל אדם
בחוקים אחרים קבענו ברירות משפט.
מירי פרנקל-שור
בואו נאשר את זה כך, אלא אם נמצא פתרון שנביא בפני בוועדה.
רחל אדם
מה מפריע לך?
מירי פרנקל-שור
זה לא נכון שלכולם יש את אותו עונש.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו נאשר היום את התקנות על תנאי.
מירי פרנקל-שור
אני אבדוק את זה.
היו"ר יורי שטרן
היועצת המשפטית תחפש פתרון לסעיף הענישה. אולי בהזדמנות זאת גם תראי אם הפתרון שמצאנו לסעיף 3..
מירי פרנקל-שור
תסמיך אותי רק לגבי סעיף העונשין, כי אני חושבת שסעיף 3 נורמטיבי לחלוטין. יכול להיות שהיה צריך לקבוע קריטריונים לשיקול דעת.
היו"ר יורי שטרן
אני מבקש ממך, רחל, לשבת עם התאחדות התעשיינים כדי למצוא..
רחל אדם
6. תקנות אלה לא יחולו על מפעל – (1) המזרים שפכים ישירות לים או למערכת ביוב של רשות מקומית המזרימה שפכים לים, הכל לפי היתר מכוח החוק למניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים, התשמ"ח-1988, ובאופן שאינו גורם למפגעים ומטרדים או לפגיעה בצנרת של מערכת הביוב; (2) המזרים שפכים לרשות מקומית שמתפילה את קולחיה, ובלבד שהזרם המלוח הנוצר מהליך ההתפלה מטופל באופן שאינו גורם להמלחת מים. (3) המזרים שפכים בכמות פחותה מ-5 מטר קוב ליום או שאינו משתמש במזהמים בהליכי ייצור. אני מבקשת להוסיף סעיף 7 שמירת דינים: הוראות תקנות אלה לא גורעות מהוראות כל דין אחר. 8. תחילתן של תקנות אלה - שנים עשר חודשים מיום פרסומן.
ברוך ובר
זה לטעמנו זמן ארוך מידי.
היו"ר יורי שטרן
מבחינת זיהום זה לא קצר.
שלום גולדנברג
אפשר לקצר?
היו"ר יורי שטרן
זה מחייב את התעשיות הרלוונטיות..
ברוך ובר
הפטור שיש להם בסעיף 4(ב) הוא הפטור שנותן להם הרבה מאוד זמן, ולכן פה אפשר לקצר את התחילה.
היו"ר יורי שטרן
הייתי קובע זמן מוקצב להגשת הבקשות למפעלים הקיימים.
דב באסל
צריך להבין שיש מפעלים שעדיין לא נערכו לנושא הזה.
היו"ר יורי שטרן
יש להם שנה.
ברוך ובר
אפשר להוסיף בסעיף 8 אחרים המילים "מיום פרסומן" את המילים "למעט תקנה 4(ב) שתכנס לתחולה תוך 3 חודשים".
היו"ר יורי שטרן
בסדר גמור. מי בעד?

ה צ ב ע ה
בעד – 2
נגד – 0

אושר

הישיבה ננעלה בשעה 13:40

קוד המקור של הנתונים