ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 25/06/2003

הכוונה לסגור את רדיו רק"ע (רשת קליטת עליה)

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/6731



2
ועדת הקליטה העלייה והתפוצות
25.6.2003

פרוטוקולים/ועדת קליטה/6731
ירושלים, ז' בתמוז, תשס"ג
7 ביולי, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 27
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
מיום רביעי, כ"ה בסיון, התשס"ג (25 ביוני, 2003) בשעה 9:00
סדר היום
החלטת רשות השידור לבטל את רשת רק"ע כחלק מהקיצוצים ברשות השידור.
נכחו
חברי הוועדה: קולט אביטל – היו"ר
אמנון כהן
מיכאל מלכיאור
מיכאל נודלמן
יגאל יאסינוב
יורי ברונפמן
מוזמנים
רובי רבלין – יו"ר הכנסת
נתן שרנסקי – השר לענייני תפוצות, חברה וירושלים

מירלה גל – מנכ"ל משרד הקליטה
פנחס מור – ע.מנכ"ל, משרד הקליטה
יוסף בראל – מנכ"ל רשות השידור
יוני בן מנחם – מנהל "קול ישראל", רשות השידור
אלגרה אמדו-בן יצחק – מנהלת מחלקת השידורים באנגלית ובצרפתית, רשות השידור
דורית גולנדר – מנהלת רשת רק"ע
ריבה אביעד – מנהלת אגף הנחלת הלשון, משרד החינוך
מלקו צגה – רכזת מדור אמהרית בירושלים, רשות השידור
נועם יפה – סגן מנהל החטיבה ואחראי על השידורים לעולים, רשות השידור
שמואל בן-צבי – מנהל חטיבת השידורים לחו"ל, רשות השידור
רחמים אלעזר – מנהל מדור אמהרית, רשות השידור
אתי אשד – אגודת העיתונאים
מולועלם טמהט – ארגון צפון אמריקה למען יהודי אתיופיה
מרים דוכן – רכזת קליטה ארצית, התאחדות עולי צרפת
תמר דסטה – אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה
מישל כהן – רכזת מתנדבים, התאחדות עולי צרפת
ורה ריז'קוב – דוברת למגזר הרוסי, לשכת הדוברת, משרד החינוך
דוד אסינג – כתב חדשות אנגלית, רשות השידור
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
שרון רפאלי


החלטת רשות השידור לבטל את רשת רק"ע כחלק מהקיצוצים ברשות השידור.
היו"ר קולט אביטל
בוקר טוב לכל המוזמנים הנוכחים. אנחנו מתכבדים הבוקר בשלושה אורחים מיוחדים: יושב ראש הכנסת, ראובן רבלין, מכבד אותנו בנוכחותו; השר שרנסקי שהנושא מאוד חשוב לו; בפעם הראשונה אנחנו מקבלים בוועדה את המנכ"ל החדשה של המשרד לקליטת העלייה. בפתח דבריי אני רוצה לברך אותך עם כניסתך לתפקיד. אין לי צל של ספק שתצליחי וננסה מכאן לעזור לך להצליח כי במקרה הספציפי שעליו אנחנו עובדים יש לנו יחסים משותפים, ולא ניגוד אינטרסים.

הרקע לפגישתנו הוא רדיו רק"ע. המגמה שהסתמנה עד עכשיו ברשות השידור בגלל הקיצוצים היא לסגור את הרדיו. זאת לא הישיבה הראשונה וכנראה גם לא האחרונה. אנחנו מוטרדים ומודאגים, ושלשום הייתה לנו ישיבה בוועדת הכלכלה שבה השתתפה גם השרה לקליטת עלייה. כסיכום הומלץ בפני רשות השידור לא להביא רק חלופה אחת או תכנית אחת בלבד בפני הנהלת רשות השידור. כחברי כנסת שמתנגדים לשיבוש או להפרעה או לקלקול או לחיסול השידור הציבורי אנחנו בעד המשך תכניות איכותיות, ולא זו בלבד; אנחנו חושבים שלעומת מדינות אחרות ישראל כמדינה קולטת עלייה לא יכולה להרשות לעצמה לסגור ערוצי תקשורת. זהו הקשר היחיד שיש לעולים החדשים וגם לוותיקים יותר עם העולם סביבם כי הם לא דוברי שפות אחרות. הרומנים, האתיופים או הרוסים, אין להם דרך להתעדכן, לשמוע או להיות בקשר עם העולם החיצון, אם אלה הם אמצעי התקשורת שעליהם התחייבה המדינה עד עכשיו, ועמדה יפה עד כה בהתחייבותה לספק אותם.
אנחנו מברכים גם את מר בראל עם הגיעו לוועדה. רשות הדיבור ליושב ראש הכנסת, מר ראובן רבלין.
ראובן רבלין
ביקשתי להשתתף בכל ישיבות הבית מפעם לפעם על פי סדר היום של כל ועדה. החלטתי להשתתף היום בתחילת הישיבה ולהביע את עמדתי החד-משמעי בנושא שעומד על סדר היום. ביקשתי להתערב, ואני אסביר במה רצוני להפנות את תשומת לבכם.

בטרם היותי חבר כנסת הייתי חבר בממשלה יחד עם השר שרנסקי. ממשלת ישראל על כל ממשלותיה לדורותיה איננה מתערבת בתוכן, כמובן. חוק רשות השידור מחייב את עצמאותה של רשות השידור; אבל ממשלת ישראל שמופקדת על כל התקציבים כמו גם על קביעת אגרות שאותן היא מעבירה לפי בקשתה ולפי בקשת רשות השידור לכנסת ישראל כדי שתאפשר אותן, מחויבות גם בנושאים של מתן שירות לציבור כולו.

נושא רדיו רק"ע הפך להיות נושא של תפיסת בן ערובה כדי לקיים דרישות מוצדקות מצד גוף כלשהו. פעמים רבות יש ראשי ערים שכאשר מקצצים בתקציבם הם נוהגים לקצץ במקום שכואב במיוחד כדי שהצעקה תעלה ותישמע וישעו לדרישותיהם-בקשותיהם. אני ראיתי בזה אז דבר חמור, ובנושא רדיו רק"ע אני רואה דבר חמור ביותר. על רקע לא פוליטי לחלוטין, אלא מתן שירות לקבוצת מיעוט גדולה מאוד הכנסת צריכה לתת את דעתה. יש לנו קבוצת מיעוט של דוברי ערבית; קבוצת מיעוט של דוברי אמהרית; וכמובן, קבוצת מיעוט גדולה מאוד של אנשים דוברי רוסית.
אמנון כהן
עוד מיעוט קטן: בוכרית גם משולבת בפנים.
ראובן רבלין
הבוכרים כולם יודעים גם רוסית.
היו"ר קולט אביטל
יש גם מיעוט של 400 אלף רומנים.
ראובן רבלין
הרומנים יודעים עברית יותר טוב מאשר---. רוב הרומנים שנמצאים בארץ הם דור שני או שלישי והכישרון שלהם ללמוד את השפה המדוברת הוא כישרון ברוך-אל. נדמה לי שאין רומני אחד שלא יודע עברית על בוריה.

על כל פנים, על הנושא הזה הכנסת צריכה לתת את דעתה. לכנסת יש סמכויות שהיא מפעילה לפעמים כמחוקק ולפעמים היא מפעילה אותם כמפקחת על הגופים שנתונים לפיקוחה. חברי הכנסת צריכים לומר לרשות השידור בצורה הברורה ביותר: הרף לכם! רדיו רק"ע על כל מגוון השפות שבוקע מתוך גלי האתר הוא דבר חיוני לחברה בישראל. כנסת ישראל על כל מרכיביה – אלא אם כן יש אנשים שחושבים אחרת – חושבת שפגיעה באזרחי ישראל ובתושביה דוברי הרוסית שהקשר היחיד שלהם עם החוויה הישראלית בזמן התערותם במדינת ישראל, תפארת מדינת ישראל לדורי דורות הוא רדיו רק"ע. אני יודע כמה אני אוהב את רשת א'. כשאני נוסע באוטו אני מקשיב לרשת א'; אני מאוד אוהב את רשת ג' שאפשר בה לשמוע את כל השירים העבריים האהובים עליי. נושא רדיו רק"ע הוא נושא שאנחנו לא יכולים במדינה בלעדיו. הדברים האלה צריכים להיאמר במפורש. רשות השידור, רשות עצמאית שאנחנו מכבדים את עצמאותה, ובכל עניין של תוכן אנחנו עומדים מאחורי עצמאותה קלה כחמורה, שכן אנחנו לא רוצים להיות פטרונים של תוכן כלשהו. יחד עם זה, להחזיק כבני ערובה קבוצה כל כך גדולה מתוך ידיעה שכולנו נצעק, דעו לכם: זעקתנו הראשונה תהיה כלפי רשות השידור על כל המשתמע מכך. אני כמובן לא מאיים, אבל כנסת ישראל תדע לדאוג לשחרר בני ערובה. זאת עמדתי, ומכאן צריכה לצאת הקביעה הזאת. חלילה, אינני רוצה להשפיע השפעה בלתי הוגנת על רשות השידור; לא לבקש ממנה לעשות דבר שהיא לא יכולה לעשות. אם צריך קיצוצים – יהיו רשת ג', רשת א'; כל רשת אחרת – אני לא רוצה לומר לפוליטיקאים שתהיה רשת ב', אבל מבחינתי גם רשת ב' יכולה להיות. מר בראל ומר בן מנחם, הרף לכם! הרף לכם! אנחנו יודעים שנוח מאוד להחזיק במקום שכואב בו כי כשכואב יוצאת זעקה ובדרך כלל נמצא פתרון. אנחנו נדבר עם ממשלת ישראל, השרה תימצא פה. רשות השידור במליאתה עם יושב ראש הרשות בוודאי תדון בנושא זה. אנחנו רוצים לשמור על עצמאותכם, ולא להתערב בעניינים שאתם עושים; יחד עם זה, אנחנו אחראים על הציבור כולו, וכאשר יהיו בני ערובה נדאג לשחרר אותם תכף ומיד בכל האמצעים העומדים לרשותנו. אני מבקש שזה לא יישמע כאיום, אלא כתחינה וכבקשה האומרת: רדיו רק"ע הוא רדיו חשוב מאוד מבחינת הצורך שלנו לתת לציבור בישראל את השירות שאין לו שירות אחר.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה לאפשר לשר שרנסקי לומר כמה מילים. הישיבה הזו כונסה גם ביוזמתו, אבל גם בעקבות פניות של חבר-הכנסת נודלמן.
מיכאל נודלמן
לא פניות, הצעה לסדר היום.
היו"ר קולט אביטל
הצעה לסדר היום במליאה של חבר-הכנסת נודלמן, של חבר-הכנסת יאסינוב, של חבר-הכנסת יהלום וגם של חברת-הכנסת סולודקין. מכיוון שחלק מהמציעים לסדר הם פה, אבקש קודם מחבר-הכנסת נודלמן להגיד כמה מילים, ואחר כך השר שרנסקי.
מיכאל נודלמן
מר בראל יודע מהי הרגשתי כלפי החלטתו.
יוסף בראל
אין עדיין החלטה שלי.
אמנון כהן
החלטה של מליאה, לא שלו.
יוסף בראל
אין גם עדיין החלטת מליאה.
מיכאל נודלמן
בוועדת כלכלה אמרתי שאי אפשר לסגור את רדיו רק"ע. יושב ראש הכנסת אמר בדיוק את מה שצריך להגיד, אי אפשר לומר את זה יותר טוב. יותר ממיליון אנשים, עולים חדשים, מאתיופיה, מרוסיה וממדינות אחרות. אתם מקבלים החלטה הכי טובה – לסגור את הרדיו. הם משלמים אגרות רדיו כמו כולם, וזאת לא פעם ראשונה שזה קורה. כשהייתה בעיה בערוץ 33 מר בראל עשה אותו טריק. סליחה, אולי זו לא מילה פרלמנטרית, אבל זה הכיוון.
היו"ר קולט אביטל
לא נביא אותך לוועדת האתיקה, זה בסדר.
מיכאל נודלמן
כואב לי. אני הולך כבר חודש עם הרגשה כבדה לא רק בגלל רדיו רק"ע; מר בראל הבטיח לי בקבלת התקציב שיהיה תרגום ב"מבט", ואין תרגום. אני מקבל טלפונים רבים מעולים חדשים שמבקשים תרגום ב"מבט". מר בראל, היו בינינו דיונים לא כל כך קלים, ואני מבקש שתחזור להחלטה שלא צריך לסגור, כי אני אעשה הכל כדי שרדיו רק"ע ימשיך וגם התרגום ב"מבט".
נתן שרנסקי
אני מכיר את מר בראל מאז עבודתו בערוץ 33. אני חושב שאז דווקא היה מגיע לו תואר יקיר עלייה כי הוא ממש דאג להכניס את כל הנושאים השייכים לעלייה וקליטה כל הזמן. על כן הופתעתי מאוד מההחלטה הזאת.

ב- 1994 שרת החינוך החליטה לקחת משדר של רדיו רק"ע ולהעביר אותו לרשות הפלסטינית. היא הסבירה שמאוד חשוב שהעם הפלסטיני ישמע מערפאת איך צריך לבנות שלום עם ישראל. מה הם שמעו מערפאת, אנחנו יודעים. כמו-כן, היו אומרים שבהזדמנות הראשונה יינתן לרדיו רק"ע ציוד חדש. לכן, גם 8 שנים אחרי ההחלטה של השרה, ב- 2002, וטרנים של מלחמה, אנשים זקנים היו צריכים להכניס את אוזנם לתוך הרדיו כדי לשמוע מה אומרים בגלל השיבושים. אני זוכר שאנחנו היינו עושים אותו דבר כששמענו "קול ישראל" ברוסית במוסקבה; למרות שיבושים של קג"ב שם היה מאוד חשוב לנו לשמוע את קולו של מוטה גור: "הר הבית בידנו". אבל עכשיו זה לא במוסקבה, זה בירושלים. אי אפשר לשמוע חדשות כי ב- 94' החליטו להעביר את הציוד לפלסטינים, ומתברר שאחר כך אין כסף. לסגור – קל, אחר כך לפתוח מחדש – מאוד קשה; לצמצם תכניות – קל, אחר כך להחזיר אותן – בלתי אפשרי. ב- 91' כשהקימו את רדיו רק"ע היו דיונים לפני זה: האם זה מעשה אנטי ציוני להקים את הרדיו הזה. אנשים אמרו שצריכים לדבר עברית ורק עברית. התברר שזה כלי מאוד חשוב להאיץ את כל תהליך הקליטה, וכן לאנשים שעולים בגיל הזהב או קרוב לגיל הזהב זה הקשר היחיד עם המציאות במדינת ישראל, גם 10 שנים אחרי שהם עלו ארצה. לאמא שלי שחיה בארץ עד גיל 93 לא הייתה שום דרך לדעת מה קורה במדינה חוץ מדרך רדיו רק"ע. זה מה שקורה היום עם עשרות אלפים, אם לא 100 אלף איש.

אני מאוד מכבד את הרקע שלך, את כל מה שעשית למען הקליטה במדינת ישראל. יוני בן מנחם אני בטוח שגם יוכיח את עצמו כיקיר עלייה. כצעד ראשון בינתיים צריך להציל את רדיו רק"ע. אני הצעתי דרך אולמרט, כי הוא אחראי על זה, חוק ממשלתי שמדינה שקולטת עלייה חייב להיות בה גם רדיו. אם אולמרט יסכים זו תהיה הצעה ממשלתית, אם לא – אני מאוד מקווה שהכנסת תדאג שזה בכל זאת יהיה חוק בישראל.
אמנון כהן
אני מברך על כך שאדוני יושב הראש מצא זמן להגיע לוועדה. זה מצביע על חשיבות הנושא. אני רוצה לברך את מנכ"ל משרד הקליטה החדשה בהצלחה בתפקיד החדש; את מנכ"ל הרדיו, יוני בן מנחם.

אני מצטרף מילה במילה למה שאמר יושב ראש הכנסת. במדינה קולטת עלייה אנחנו צריכים לתת את הכלים שהעולים יוכלו בעזרתם להתערות, אבל יש אוכלוסיות מסוימות ושכבת גיל מסוימת שלעולם לא יתערו. הם לא יכולים להשתלב בחברה, והם עדיין בגיל כזה שהם עדיין רוצים לשמור על שלהם. לכן, הבנתי שעדיין אין החלטה של יושב ראש או של מנכ"ל רשות השידור או החלטת מליאה; עדיין זה לא סופי, ואני מכיר את הרגישות של ידידי יוסף בראל. אני בטוח ששני האנשים האלה שבלבם נושא העלייה והקליטה, יעשו הכל כדי לשמר את מה שיש; ואם בעזרת השם, בעתיד יהיו עליות ממדינות אחרות אנחנו מיד צריכים לחשוב איך אנחנו קולטים אותם.
ראובן רבלין
ערוץ רק"ע משרת גם את דוברי השפה האמהרית.
אמנון כהן
כן, אני אומר. את כל העליות.
יוסף בראל
אדוני יושב ראש הכנסת, כבוד השר, חברים. אני מודה לכם על כל מילה שאמרתם. אני שמח שסוף-סוף התעוררתם לעזור לנו להגן על השידור הציבורי. אין כאן מישהו שיתחרה בי בהערכה לחשיבותו של השידור הציבורי; אבל בישיבות של ועדות כספים וכלכלה, האוצר אמר במפורש שהשידור הציבורי צריך להצטמק למימדים יותר צנועים, שתהיה לו רשת רדיו אחת. רק ערוץ רדיו אחד! האוצר אמר את זה כאן. עוד נאמר שצריך להפריד ולאפשר לשידור המסחרי לפרוח, ולכן צריך לצמק אותו. מה אתם רוצים שנעשה? אם יש רעיון לערוץ אחד רק, זה יהיה אם אתם לא תתעוררו עכשיו ותעצרו את הסחף הזה, תעצרו את הגיליוטינה הזאת שיורדת על צוארינו. אין אדם שנהנה מזה שראשו מונח על הגיליוטינה. ראשנו מונח על הגיליוטינה. אתם מתייחסים אלינו כאילו שאנחנו חותכים בתקציב. דעו לכם, אין החלטת מנהלה שהתכנית הזו טובה לקיצוץ; אין החלטת מליאה. הכל פתוח. מבקשים מאיתנו לחתוך מיד 23 מיליון שקל, והחל מ- 1 בינואר 100 מיליון שקל, וכל שנה 100 מיליון שקל. תקציב רשות השידור יאפשר לה רק דבר אחד: לחסל את עצמה לדעת.
ראובן רבלין
אם הרדיו המסחרי לא מכניס את הרדיו, וזה מחייב אותך לקצץ את רק"ע תוריד את הרדיו המסחרי ותשים את רק"ע.
יוסף בראל
תן לי להשלים. לא מדובר בתכנית מפורטת. מחסלים את האגרה, לכן אנחנו תקועים. אם מחסלים את האגרה אין לך מקור מימון. הלוואי היו נותנים רדיו מסחרי. מחסלים את האגרה, המסחרי יורד, לא נשאר כסף. לעומת מדינות באירופה שיש בה שידור ציבורי – ויש כאלה רק באירופה – ונותנים שם גם אגרה, גם תמיכה ממשלתית וגם פרסומת, כאן מבקשים שנקיים שידור בלי כסף. לא פרסומת, לא אגרה – מורידים את האגרה. על מה מורידים אותה?
מירלה גל
סליחה. אני רוצה להעיר שני נתונים חשובים---
יוסף בראל
אני דיברתי. תנו לי להשלים.

כל העולם חושב שרשות השידור מדפיסה כסף. אין כך הדבר. אנחנו האחרונים שמעוניינים לקצץ. כדי לסבר את האוזן, יש סיכום עם השר הממונה, אהוד אולמרט שיצא כבר בהודעה לא לסגור את רק"ע. הוא מטפל בבעיות המימון של רשות השידור. הסיכום הזה קיים, פורסם בשבוע שעבר ושודר ברדיו. אני לא יודע אם פורסם בשידורי רק"ע.
יוני בן-מנחם
לא מסתירים מידע מהציבור.
יוסף בראל
אז שודר גם ברק"ע. אף אחד לא בלחץ ובמתח, אף אחד לא חי בסתר ובמחשכים. השר הבטיח את עזרתו, ואני סומך על העזרה הזאת כי לא ייתכן שהממשלה תקבל החלטה ואחר כך תגידו: "לא ידענו שזה בפנים". הממשלה קיבלה החלטות לקצץ 100 מיליון שקל מתקציב רשות השידור כל שנה, וזה נס. היינו ב- 1 בספטמבר אמורים לקצץ ב- 100 מיליון, ב- 1 בינואר עוד 50 מיליון, ותוך שנה וחצי לקצץ כך שלא יהיה שידור ציבורי. רשות השידור לא מעוניינת לסגור אף ערוץ. רשות השידור מעוניינת לייעל, אבל האוצר ביקש שנפטר 700 עובדים לשלוש שנים – אמרנו נעמוד בזה. אבל זו לא סיבה לסגור לנו את כל מקורות המימון.
היו"ר קולט אביטל
אבל מה משמעות החלטת השר אולמרט?
יוסף בראל
החלטת השר היא שלא נסגור, ואני סומך עליו.
היו"ר קולט אביטל
זאת אומרת שהוא יפנה לאוצר להשיג מקורות מימון נוספים?
אמנון כהן
השאלה מי יסייע בידיו.
יוסף בראל
לאהוד אולמרט יש מספיק כוח שכנוע, עוצמה והשפעה בממשלה כדי שגם יסביר היכן הטעויות שנעשו באוצר לבחירה ברשות השידור. אין לי ספק שעוצמת ההתערבות של השר שרנסקי יכולה להכריע. אני מוכן להגיע אליך מחר עם תכנית.
נתן שרנסקי
בנוכחותך דיברתי כמה פעמים על חשיבות רדיו רק"ע. אני חייב להגיד שגם מאותם ספרי תקציב ברור שאנשים ברדיו רק"ע מקבלים משכורות הכי נמוכות שיש היום ברשות השידור.
יוסף בראל
תיקנו את זה.
מירלה גל
יש כמה נתונים חשובים להדגשה. אני לא אחזור על כל הדברים שנאמרו על ידי קודמיי, כי אני חושבת שברור לכולם שרדיו רק"ע חייב להמשיך להתקיים. אסור לנו בכלל להתייחס כאל רדיו למיעוט משום שלמעלה מ- 20% מהאוכלוסיה של מדינת ישראל זה כבר לא מיעוט, וזה הקשר היחיד שלהם לחברה בישראל ולמה שקורה כאן, בוודאי לגבי אוכלוסיות כמו האתיופים שהאופציה האחרת שלהם היא בקושי חצי שעה בטלוויזיה ביום שישי. כך שבלי שידורי רדיו רק"ע לא יהיה להם כלום.

מבחינת נתונים סטטיסטיים חשוב להדגיש שרדיו רק"ע הוא אולי הרדיו היחיד שמחזיק את עצמו. הרדיו שבקביעות למעלה מ- 6.5 מיליון שקל---
יוסף בראל
בואי נדייק. עולה 28 מיליון שקל. קבלי את הנתונים הבדוקים כמנכ"ל משרד הקליטה ותדברי על זה.
מירלה גל
אני קיבלתי את הנתונים.
יוסף בראל
לא, תסלחי לי.
יוני בן-מנחם
הנתונים של רשות השידור, לא שלכם. לנו יש נתונים שלנו, אנחנו גם מנהלים את זה.
מירלה גל
זה רדיו שבאופן ססיטמטי מאז 1998 המכירות שלו עולות. בשנת 2002 היה למעלה מ- 6.5 מיליון שקל הכנסות. אני לא בטוחה שיש עוד תחנת רדיו כזו.
היו"ר קולט אביטל
יושבת כאן מנהלת רדיו רק"ע, תוכלי לאשר את נתונים?
יוסף בראל
אבל מנהלת רדיו רק"ע לא מכירה את העניינים יותר ממנכ"ל רשות השידור וממנהל הרדיו. כל הנתונים המופרכים על הרדיו אינם בדוקים עד תום. כל אחד מנהל לובי משלו. הרדיו עולה 342 מיליון שקל.
היו"ר קולט אביטל
רדיו רק"ע עולה 342 מיליון שקל?
יוסף בראל
לא, כל הרדיו, "קול ישראל". החלק של רק"ע הוא למעלה ל- 28 מיליון שקל עלויות כי אנחנו לא מדברים על שכר עובדים. את מדברת על אולפנים, על טכנאים ועל משדרים, על תדרים, והכל ביחד. לכן, מי שירצה לקבל מפרט פנימי מדויק יוכל על-ידי החשב, כי גם סמנכ"ל תקציבים הגיש מסמך למליאה וביקשנו שהחשב של רשות השידור יפרט לפרטי פרטים.
היו"ר קולט אביטל
אם אני מבינה אותך, רדיו רק"ע עולה 28 מיליון ומכניס 7 מיליון בכל השפות.
יוסף בראל
בכל השפות העלות היא 51 מיליון. את מבינה? לכן אנשים מדברים על נתונים לא בדוקים, מופרכים, כותרות. זו הבעיה שלנו. האוצר הטעה את הממשלה כשאמר שהרדיו מסבסד את הטלויזיה ב- 100 מיליון. הוכחנו לוועדת הכספים במסמכים ובעזרת רואה החשבון ברייטמן שהאוצר הטעה את הממשלה.
מיכאל נודלמן
אבל אם יש 250 מיליון שקל לרדיו, למה אתה מתחיל מרדיו רק"ע ורדיו מוסיקה? למה אתה לא מתחיל מערוצים בעברית? זה מפריע לי.
יוסף בראל
אני מוכן לסגור את רשת ב', ולא יהיה שידור בעברית. אתה חושב שיהיו פחות הפגנות נגדי?
איפה שאני שם את הרגל יש טענות.
נתן שרנסקי
תכנית אחת ברשת ב' היא כמו כל רדיו רק"ע.
יוסף בראל
רדיו רק"ע לא מקופח בשכר.
נתן שרנסקי
בטח שכן.
יוסף בראל
אני אביא לך מפרט מדויק של כל משכורת. כל מילה שאתם אומרים עוזרת לי. תפגינו נגד, אין לי בעיה. המטרה שלכם הייתה להביא אתכם לכאן כדי שאעזור לכם להפגין. לא אני המטרה.
מירלה גל
20% מהאוכלוסייה שמשלמת אגרה זכאית לקבל תמורה לאגרה הזאת?
יוסף בראל
יש לי חדשות בשבילך. אני לא יודע אם הם כולם שומעים אותנו.
מירלה גל
את זה אתה יכול להגיד על כלל אוכלוסיית ישראל.
יוסף בראל
לא נכון. יש כאלה שאני אגיד לך שרק 5% משלמים אגרה, ויש כאלה שאגיד לך שכמעט 100%. אין לי הנתון שמוכיח את מה שאמרת לפני רגע, אבל הם יקבלו גם אם לא משלמים. אני לא רוצה להפסיק.
מירלה גל
מצוין.
יוסף בראל
לי אין בעיה, שהממשלה תממן את השידור הציבורי. שורה תחתונה, השר אולמרט יטפל בזה ויצטרף אליו השר שרנסקי. פתרנו את הבעיה.
מיכאל נודלמן
אם לא פתרנו שוב יהיה אותו דבר
יוסף בראל
אם לא נפתור, כל רשות השידור תיסגר.
מיכאל נודלמן
בסדר. אבל לא נתחיל מרק"ע. אני מדבר חודש עם מר בראל.
יוסף בראל
אני שלושה חודשים מדבר עם האוצר.
היו"ר קולט אביטל
בשלב הזה הכלי היחיד שיש לנו כפרלמנטרים הוא הדיווח. אנחנו לא נצא להפגנות ולא נוציא נשק לרחובות. בשלב אחר אפשר לחשוב על חקיקה כי אנחנו צריכים להבטיח לעולים זכויות בחקיקה. אם כל יום יש קיצוץ אחר שפוגע בעולים נצטרך לחשוב על חקיקה.

מבחינה מעשית, אני רוצה לבקש ממך לקבל את הנתונים הבדוקים של מה עומד מול מה. זאת אומרת, כמה עולה רדיו רק"ע במכלול של 920 מיליון שקל, התקציב הכולל של רשות השידור. כמה זה עולה, מה ההכנסות ומה ההוצאות. זה נתון שוודאי יש לך.
יוסף בראל
אני יכול להוציא לך.
היו"ר קולט אביטל
מצוין. אני מבקשת שהוועדה הזאת תקבל את זה כדי שנדע על מה אנחנו מדברים. אנחנו רוצים לסכם איתך במקביל לשלושת השרים – גם השרה לקליטת עלייה תטפל בנושא.
מירלה גל
יש לה עמדה מאוד נחרצת בעניין הזה.
היו"ר קולט אביטל
אני יודעת שמדברים איתה כל הזמן, וגם שרת החינוך.
יוסף בראל
גם לרשות השידור יש עמדה נחרצת.
היו"ר קולט אביטל
לכולם יש עמדות נחרצות.
יוסף בראל
נגד הביטול.
היו"ר קולט אביטל
בסדר. אבל צריכות להיות כמה חלופות: חלופה ראשונה אופטימלית היא שהשר הממונה המטפל והשרים שמוכנים לעזור יטפלו בנושא מול האוצר וישיגו תוספת מסוימת שתאפשר לכם לנשום.
יוסף בראל
בשמו של אולמרט אני אומר לך, הוא התחייב.
היו"ר קולט אביטל
אני מקווה שגם יצליח. יש גם אפשרות אחרת שאני מבקשת כי זו האפשרות שגם עליה הוחלט, שאם הוא לא מצליח אז לא משחקים יותר.
יוסף בראל
זה לא מה שאמרתי.
היו"ר קולט אביטל
בסדר. אני לא רוצה שנחזור שוב---
יוסף בראל
יש לי סיכום איתו שלא פוגעים ברק"ע.
היו"ר קולט אביטל
יש לך סיכום איתו שלא פוגעים ברק"ע. זה אומר שיש גם מחויבות שלך. זה מה שאני רוצה לשמוע ממך היום. זה אומר שלא רק הוא יתחייב לטפל בנושא באוצר, אלא שיש שני צדדים למטבע: יש לך מחויבות כלפיו שברדיו רק"ע לא פוגעים. לא רק התחייבות שלו, אלא גם התחייבות שלך. זה מה שאנחנו רוצים לשמוע כאן היום. זה אומר אז מבחינתך לחשוב על חלופות אחרות. אם הוא לא ישיג לך תוספת תקציבית, הקיצוץ יהיה לרוחב בצורה אחרת. על זה דיבר מר נתן, על האפשרות הזו בוועדת הכלכלה.
מירלה גל
כל מה שאמרו יושב ראש הכנסת ואנשים אחרים כאן הוא כמובן מה שהמשרד לקליטת עלייה חושב. מבחינתנו אסור לסגור את הרדיו הזה כי הוא הקשר היחיד לציבור העולים. כפי שציינתי קודם לכן, לחלק מהם זה הקשר היחיד שיש לא רק לדוברי השפה הרוסית, אלא גם לדוברי שפות אחרות שאין להם שום אמצעי אחר לדעת מה קורה במדינה.

בהחלטות האחרונות על הקיצוצים בתקציב קבע ראש הממשלה מפורשות שכל משרדי הממשלה יפגעו פגיעה מינימלית בציבור העולים בתוך התקציבים של המשרדים שלהם.
היו"ר קולט אביטל
זאת רשות עצמאית
מירלה גל
אני רק מצביעה על החשיבות.
יוסף בראל
אבל אין פה החלטה לסגור. מה שנקרא רוחבי, זה מה שהחלטנו גם.
היו"ר קולט אביטל
אתה הצעת לשלב---
יוסף בראל
זאת אומרת שבמקום 10 שעות יהיו 8 שעות.
היו"ר קולט אביטל
אם הבנתי אותך נכון, דובר על שידורים שלוש פעמים ביום ברוסית, בצרפתית ובאנגלית. אני לא שמעתי לא על ספרדית, לא על אמהרית, לא על רומנית, לא על בוכרית, לא על כל יתר השפות. זה נפל. אנחנו מדברים על כך שציבור שלם של אתיופים לא יהיו לו שידורים. צריכה להיות חלופה לזה. גם בהתייעלות אנחנו לא יכולים לפסוח על כל העדות האלה.
יגאל יאסינוב
לדעתי, רדיו רק"ע הוא הדוגמה לרדיו מצליח. יש לי גם ביקורת רבה, אבל בעניין תקציבי-כספי תחנה זו מצליחה. היא מביאה את הכסף לרשות השידור שמשתמשת בו. אם כבר אתם רוצים לעשות שידורים למה לא לאפשר לתחנה---
היו"ר קולט אביטל
אתה לא שמעת את הדברים. האם תרצה יוסף, לסכם את המהלכים הבאים? איך אתה רואה את המהלכים הבאים, ואיזה לוח זמנים?
יוסף בראל
מטבעי אני אדם מאוד אופטימי. אני מאמין שנתגבר על הבעיות שלנו, שהממשלה תעזור לנו.
היו"ר קולט אביטל
מתי מתכנסת מליאת רשות השידור?
יוסף בראל
אני זימנתי אותם ליום עיון בעוד כשלושה שבועות.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו מקווים שעד אז זה ייפתר בידי השרים הממונים על הנושא.
יוסף בראל
אני מאמין שתוך שבועיים השר אולמרט יפתור לנו את הבעיה. גם השר אולמרט וגם שר האוצר. הממשלה כולה שמה לב שהיא טעתה. הדבר הזה הוגש לממשלה בלי דיון מוקדם איתנו, מבלי שהבנו, מבלי ששמענו עליו. הממשלה לא שמעה את דעתנו, הכל בא בפני הכנסת. עמדה של הוועדה המשולבת של הכספים והכלכלה הייתה מאוד אוהדת כלפי רשות השידור. הם ביקשו תיקונים והורידו את הקיצוץ בכ- 50% למה שהיה. לכן אני מקווה שגם בהמשך אנחנו נתגבר על זה. חבל על הזמן שאנחנו מוציאים על דברים שוליים. אין ולא תהיה פגיעה בשידור הציבורי.
היו"ר קולט אביטל
בשפות.
יוסף בראל
אני איש השפות. צמחתי בשפות. הייתי גם עולה חדש. שידרתי בשפות. אני נלחמתי בחדר הזה כדי לקיים שידורים ברוסית בטלוויזיה, כי אני מאמין בזה. אמונה זה משהו וכסף זה משהו. אני יכול להאמין שחייבים לאכול ואין כסף לאכול. לכן, תני לי לנהל את המאבק, אני מנהל את המאבק. תעזרו לי, זה מאוד יעזור.
היו"ר קולט אביטל
כל מטרת הדיונים האלה היא קודם כל לעזור במאבק ושנית למצוא פתרונות מעשיים. אנחנו רוצים להבטיח שאנחנו יוצאים בלי צורך לערוך דיונים מרתוניים כאלה כל שבוע. אנחנו רוצים לצאת עם סיכום. נרשום לפנינו שהשר אולמרט התחייב – וגם שמענו על כך ממשרדו – לעזור לפתור את הנושא הזה ולהשאיר את רדיו רק"ע ואת השידורים בשפות על כנם.
יוסף בראל
גם רשת המוסיקה.
היו"ר קולט אביטל
אני הבנתי שהוא התחייב באותה מידה גם לגבי "קול המוסיקה".

אני רוצה לציין שהדרך שבה עשה משרד האוצר את הקיצוצים בלי שיעורי בית היא באמת לא דרך ראויה. בוא נניח שהשר יקיים את הבטחתו והוא יעמוד בפני הלחצים השונים ויצליח לשכנע את האוצר לחזור בו כך שרדיו רק"ע ו"קול המוסיקה" יישארו על כנם. אבל, אם זה לא יקרה, אני מבקשת ממך במקביל לקראת אותו יום עיון של מליאת רשות השידור שחוץ מהתכנית שאתה שקדת עליה, ובשלב זה היא התכנית היחידה, תוכן גם תכנית חלופית, כך שהקיצוצים ייעשו בצורה אחרת ולא יפגעו לא ברדיו רק"ע ולא ב"קול המוסיקה". האם הסיכום הזה מקובל על כולם? תודה רבה.


הישיבה ננעלה ב- 9:45

קוד המקור של הנתונים