ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 19/05/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/7337



2
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות - 19.5.2003

פרוטוקולים/ועדת קליטה/7337
ירושלים, כ"ט בחשון, תשס"ד
24 בנובמבר, 2003

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום ב', י"ז באייר התשס"ג, 19.5.03 בשעה 09:00



ס ד ר ה י ו ם

מפגש עם חברי הנהגת הקונגרס היהודי היורו-אסייתי בראשות הנשיא אלכסנדר
משקביץ' – בנושאים
א. יחסי ישראל-תפוצות- הבעת סולידריות עם מדינת ישראל. ב. יצירת כלים להגנה מפני אנטישמיות בתפוצות.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר קולט אביטל
רומן ברונפמן
מרינה סולודקין
יורי שטרן
מוזמנים
חברי משלחת הקונגרס היהודי היורו-אסייתי:
אלכסנדר משקביץ'
ויאצ'סלב קנטור
מיכאל בזליאנסקי
יבגני צ'רבוננקו
מיכאל צ'לנוב
יוסף זיסלס
פיודור אוסינין
רומן ספקטור
זאור גללוב
סרגיי קובשינוב
דמיטרי דמין
ולדימיר בוחן
איגור פיודורוב
חיים אברהם
יונתן בן דור
בוריס קופפרמן
מיכאל לויט
פנחס גולדשמיטד
שעיה כהן
עמוס להט – ראש מחלקת חבר המדינות הסוכנות היהודית
הרב אשר הירש – יו"ר היחידה לחבר העמים, הסוכנות היהודית
מלה תבורי – לשכת הקשר "נתיב"
פטר שופט – לשכת הקשר "נתיב"
מרטין פלד-פלקס – מחלקת תפוצות – משרד החוץ
דוד שכטר – לשכת השר לענייני תפוצות, חברה וירושלים
נטליה דיבינסקי – התאחדות עולי ברית המועצות לשעבר
נטליה טור - התאחדות עולי ברית המועצות לשעבר
ולדימיר זהרצקו – עורך כתב עת יהודי בריה"מ
דן חרוב – עורך כתב עת יהודי בריה"מ
לודמילה ציגרמן – עורכת כתב עת יהודי בריה"מ
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ
היו"ר קולט אביטל
בוקר טוב. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת
עליה קליטה והתפוצות ,והבוקר אנחנו מתברכים בביקור רם מעלה של יושב ראש, הנשיא ונציגי הקונגרס היהודי היורו-אסיאטי. אמנם לפני כמה שבועות נפגשנו פה גם עם מיכאל שלנוב, שהכין את הפגישה הזאת וגם הבטיח שתבוא משלחת אלינו. אבל אנחנו היום, כוועדת עליה וקליטה ותפוצות יושבים בתור החלק השלישי של הוועדה, זאת אומרת פותחים את השבוע בישיבה בנושא תפוצות.

אני רוצה לברך את בואכם, לברך גם את השתתפותו של ידידנו יושב ראש ועדת הפנים בישיבה, וכיוון שאין לנו הרבה זמן, כי בעשר כבר יש ישיבה אחרת, אני הייתי רוצה להעביר את רשות הדיבור לאורחים ולבקש מהם לעדכן אותנו לגבי לא רק פעילות אלא גם מטרות הארגון, איך הם רואים את הפריסה, איך הם רואים את עתיד פעולות הארגון.

אי אפשר לפתוח את הישיבה הזאת בלי להזכיר שאתמול היה פיגוע בירושלים, ובין נפגעי הפיגוע היו גם עולים חדשים מחבר העמים, וזאת תזכורת לכולנו שהעולים החדשים לצערנו בצורה הזאת הופכים לחלק מהיר ואינטגרלי של החברה הישראלית, ויחד איתנו משלמים מחיר יקר מאוד על שאיפתם ושאיפתנו לחיות כאן בשלום.

אני מבקשת להעביר את רשות הדיבור למר משקביץ. איתנו גם מר חיים אברהם, חברי הכנסת שהם חברי הוועדה מרינה סולודקין, רומן ברונפמן ויורי שטרן.

אלכסנדר משקביץ' תודה רבה על הזמן שמצאתם להקשיב לקונגרס
היהודי היורו-אסיאתי. הקונגרס הוקם לפני כשנה וחצי באביב של 2002, לתוך הקונגרס נכנסו מדינות של השטח הפוסט-סובייטי, כל המדינות של השטח הזה, מקימי ומייסדי הקונגרס היו ועדי היהודים של רוסיה, אוקראינה והקונגרס היהודי הקזחי. לתוך הקונגרס נכנסו קהילות של עשרים ושמונה מדינות. מדובר באסיה, הודו, הונג-קונג, סין, פיליפינים, מדינות אוקיאניה שזה אוסטרליה, לא לפני הרבה זמן קיבלנו את ניו-זילנד, וכיום זה עשרים ושמונה מדינות וכמה אירגונים שמופיעים, כמו למשל הקונגרס העולמי של יהודי קווקז, אתמול קיבלנו בקשה להצטרף מהקונגרס הלאומי של יהודי גרוזיה וארגון מכבי, שזה ארגון בינלאומי.

הרעיון היה בכך שבתוך הקונגרס היהודי העולמי היו מיוצגים איזורים כמו אירופה, הבלטיות וכו' והאיזור שבין בלטיה לאוסטרליה לא היה מיוצג בחלק הארגוני של הקונגרס היהודי העולמי. וקהילות רבות במדינות האיזור היו מבודדת, אף אחד לא ריכז את פעילותם. תוך שנה וחצי אנחנו חושבים נעשה לא מעט בקונגרס שלנו, אנחנו מעבירים מספר תכניות חינוכיות ואחרות שעליהם בהמשך ידבר יושב ראש המועצה מר יוסי זיסלס, שהוא האחראי על הפרוייקטים. אנחנו מעבירים עבודה מאוד רצינית, כאשר תומכים בקהילות קטנות מאוד בכל מדינה ומדינה בנפרד. התמיכה היא גם כספית וגם ברמת השלטון בכל מדינה ומדינה. אנחנו עושים הכל כדי שכל יהודי יהיה גאה שהוא יהודי וירגיש את עצמו מוגן.

אנחנו עושים עבודה גדולה בכל הקשור בדו-שיח הדתי. אנחנו רוצים להציג בפני כל העולם שכיום בעולם יש מיליארד מאתיים מיליון מוסלמים, והודות לכלי תקשורת רבים, כמו CNN למשל, הודות לכלי תקשורת הללו יש רושם שכל המוסלמים האלה שונאים את היהודים. זה טעות גדולה, זה שקר, זה לא נכון. עשינו חישוב, אנחנו חושבים שהמוסלמים הקיצוניים זה מקסימום עשרה מיליון איש. זה הרבה אבל זה פחות מאחוז אחד. ואם כל העולם מבין שהקיצונים הם פחות מאחוז אחד אז היחס כלפיהם יהיה שונה. כאשר צרפת תומכת בהסברה האנטי-ישראלית היא יוצאת מנקודת הנחה שכל החמישה-שבעה מיליון ערבים המתגוררים בשטחה הם אנטי-יהודים, אנטי ישראלים. העברנו ועידה בקזחסטן. הזמנו שש מדינות מוסלמיות. היו שלושה נשיאים ושלושה שרי חוץ – אפגניסטן, טורקיה, קזחסטן, קירגיסטן, טג'יקיסטן ואזרבייג'ן. מדובר בסדר גודל של כמאה מיליון מוסלמים. אבל כאשר בוועידה הנציגים של מאה מיליון מוסלמים אומרים שהם נגד טרור, והצהירו שאין שום חילוקי דעות עם יהודים, לא עם ישראל ולא עם יהדות, אז זה מאוד חשוב. השלב הבא זה להעביר ועידה דומה באיסטנבול. נזמין לשם כחמש עשרה מדינות מוסלמיות. ואנחנו מקוים שהם יציגו שם כחמש מאות מיליון מוסלמים. אני חושב שאם חמש עשרה המנהיגים האלה, בשם חמש עשרה מיליון מוסלמים, יגידו שאין להם שום דבר נגד היהדות ונגד ישראל, ונגד היהודים, זה יישאר במודעות ובלבבות של האנשים.

לפני כשלושה ימים אנחנו היינו בלטביה. הקונגרס היהודי היורו-אסיאטי ארגן את הפגישה הזאת, הפגישה עם הנשיא. הזמנו לשם לפגישה עם הנשיא את יו"ר הקונגרס היהודי העולמי ישראל סינגר והנשיא של הקונגרס היהודי האירופאי מישה פרידמן והצגנו לפני הנשיא של לטביה שאלה רצינית. מכיוון שבמועצת אירופה עוד מעט יהיו חמישה עשר חברים חדשים, ובשל עמדתם יהיה תלוי היחס לישראל וליהדות העולם. אנחנו מתכננים להיפגש עם כל ראשי המדינות אשר נכנסות למועצת אירופה. אנחנו רוצים למצוא איזו דרך חדשה כדי לשבור את הדרך האנטישמית של אירופה. אנחנו יכולים לעשות את זה, כי למשל בכל הקשור במלחמה בעירק המדינות האירופיות לא הולכות מאחורי גרמניה וצרפת. וכלפי השאלה האנטישמית וכלפי ישראל הם גם יכולים לתפוס עמדה חדשה ואנחנו עובדים על כך.

הקונגרס היהודי היורו-אסיאטי מבצע המון פעילויות שונות. בפסח שלחנו כארבע מאות טון מצה בכל העולם, כולל לארגנטינה ולמדינות של האיזור היורו-אסיאטי. קיבלנו בקשה להצטרפות מהקהילה הבולגרית.
רומן ספקטור
קודם כל יש תכניות הסברתיות ומחקריות על חיי
היהודים בקהילות המקומיות ותיקשוב בנושא היחסים בין דתיים. במסגרת הדו-שיח הבין דתי אנחנו העברנו שתי תכניות לגבי ההבנה הדתית באזור שלנו. התחלנו תכנית של תמיכה בקהילות קטנות לצורך קיומם, וגם כמה קהילות בתמיכה של בניית בתי כנסת באזור. ואני רוצה להציג את האנשים שתומכים גדולים בעבודה שלנו, הם יגידו מילה אחת.
ויאצ'סלב קנטור
חברים נכבדים, אנחנו עכשיו הלכנו במסדרון עם
אלכסנדר ומצאנו שני דברי אמנות, אחד מהם של ליפשיץ והשני של לואיז נבלסון. מה שחשוב שכל אחד מהם יוצאי האיזור היורו-אסיאטי, יותר מזה, יוצאי רוסיה. ואיתנו בשולחן יושב אדם מאוד חשוב, יורי שטרן. בתוך הקונגרס היורו-אסיאטי אנחנו עובדים על תכנית שנקראת מקורות יורו-אסיה, הכוונה למקורות אמנות תרבותיים. ברשותכם בפעם הבאה כשנגיע לארץ נציג את התכנית הזאת.
יבגני צ'רבוננקו
אני מייצג את הקולג שלנו בשם הפרלמנט
האוקראיני. אנחנו עשרים וחמישה יהודים שם, ועוד עשרים וחמישה מסתתרים, לצערנו. אני שמח שאני רואה פה אנשים שאני מכיר אותם מהביקור הקודם שלי. אני רק רוצה להגיד שאנחנו עכשיו יוזמים חקיקה בפרלמנט האוקראיני על מתן אזרחות כפולה, הן קהילה אוקראינית בקנדה והן קהילה יהודית. אני מקבל הרבה מאוד אבנים בפנים על כך, אבל זה בסדר.
היו"ר קולט אביטל
שני דברים קצרים. דבר ראשון אני מודה בשם כולנו על הפרזנטציות שקיבלנו. זה עולם ומלואו, ונראה לי מאוד חשוב שאנחנו נוכל בביקור הבא להקדיש לזה הרבה יותר זמן, כי יש לנו המון המון שאלות. האם הדגש הוא על נושא ייצוג כלפי השלטונות, האם הדגש שלכם הוא על חיזוק הזהות היהודית, האם הדגש שלכם הוא על הסברה בקרב מוסלמים או האם יש בכוונתכם גם לעבור לפעילות שמטרתה חקיקה בקרב אותם המדינות, לא רק דקלרציות אלא חקיקה נגד טרור ונגד אנטישמיות. אלה דברים שחשובים לנו לדעת כפרלמנטרים, אבל אלה רק מסוג השאלות שעולות במוחי.
מרינה סולודקין
(מדברת רוסית – ללא תרגום)
חיים אברהם
קודם כל אני רוצה להודות לגב' קולט אביטל
חברתי הרבה שנים שמר משקביץ, בביקור שלי בקזחסטן ראיתי את הפעילות הענפה של הקונגרס היורו-אסיאטי. אני חושב שהפעולה של הקונגרס ושל משקביץ ומר קנטור ואחרים היא פועלת בשלושה כיוונים. הכיוון האחד הוא לענות על צורך של האיחוד של הקהילות היהודיות באסיה בעיקר, שלא היה להם ביטוי בשום מוסד יהודי, ואני כחבר הנהלת ההסתדרות הציונית אני יכול להגיד את זה בפה מלא. הצורך השני הוא חיזוק הזהות היהודית, אני יודע שמר משקביץ ואחרים הקימו שישה בתי כנסת רק בקזחסטן בתקופה האחרונה. אני נתקלתי בקזחסטן כי שם ביקרתי, אבל אני יודע שגם במקומות אחרים. הדבר השלישי הוא טיפול בנושאים הומניטריים, והוא טיפל ביחד עם חבריו בנושא של שחרור היהודים מאירן וטיפול בבנים שלנו שנחטפו. אני במפגש הזה רוצה להודות לכל הקונגרס ובראשותו את מר משקביץ ומר קנטור על הפעילות הזאת. תחזקנה ידיכם. אני אמרתי למר קנטור, הוא בשבילי כמו מונטיפיורי של העידן החדש. תודה רבה.
היו"ר קולט אביטל
חבר הכנסת רומן ברונפמן, ולפני שתדבר אני רוצה
לציין שהצטרף אלינו גם הרב מלכיאור, חבר כנסת עכשיו, וקודם היה שר לענייני תפוצות.
רומן ברונפמן
זו פעם ראשונה שאני מתלבט באיזו שפה אדבר. אז
אני מתנצל בפני כל חברי הישראלים שלא דוברי רוסית, אני אדבר רוסית. אני מברך את כולם במשכן הכנסת ובוועדת עליה וקליטה. זה אירוע מאוד מרגש בשבילנו, כנראה שהקמת ארגוני גג זה עניין של תחילת המאה העשרים ואחת, אבל אם אנחנו עוקבים אחרי פעילותכם אנחנו יכולים לציין כמה פונקציות שהקונגרסים האחרים לא לקחו על עצמם. ואני מברך על זה. אני לא מתכוון רק לעבודה בקהילות, גם כן עבודה עם ממשלות לאומיות ולא רק עזרה הומניטרית אבל יש כמה רעיונות שלפי דעתי הם חשובים מאוד בעולם המודרני. אני מתכוון להשפעה הפוליטית של הקהילה היהודית ושל הקונגרס היהודי בשני הנושאים שציינתם מקודם, קידום האינטרסים הישראלים בקהילה האירופאית והדבר השני יותר חשוב. גם אני חושב שאירופה היא לא מלכתחילה אנטי ישראלית ואנטי יהודית. וזה עניין פוליטי שישתנה כאשר ישתנה המצב במזרח התיכון. העניין השני שהוא יותר חשוב מבחינתי זה דו שיח דתי בינלאומי. וזה היחסים בין הרוב המוסלמי למיעוט הנוצרי והיהודי באסיה. אני מברך אתכם בשני הדברים האלה. תודה רבה.
יורי שטרן
אני גם רוצה לציין את שני הנושאים האלה, שהם
ייחודיים מבחינתי, אותם הדברים, אירופה החדשה מול אירופה הישנה וניסיון באמת לחזק את החלק הפרו-ישראלי בין המדינות החדשות ואת העניין האיסלמי. מה שהתחיל בינואר של השנה הזאת. אני מקווה שכל התהליך הזה יימשך. אני חושב שאם יש לכם דו-שיח עם אירן זה יכול להיות ערוץ מאוד חשוב בשביל מדינתנו. תודה רבה.
היו"ר קולט אביטל
יש לנו עוד עשר דקות מכיוון שהישיבה הבאה
מתאחרת. אז אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להגיד שני דברים ,שניהם מאוד מעשיים, בקשרים שלנו אתכם. דבר ראשון, כפי שאתם יודעים יש ארגון לבטחון אירופה. הארגון הזה ייפגש עכשיו באסיפה פרלמנטרית בחודש יולי ברוטרדם, כשעל סדר היום מדובר על חקיקה נגד אנטישמיות, בכל המדינות שקשורות או ששייכות לארגון, ומדובר בחמישים וחמש מדינות אירופיות, בארצות הברית ובקנדה. בכנס הזה תתקבל החלטה שמחייבת את כל הפרלמנטים הלאומיים לעבור לחקיקה. אנחנו נרצה להעביר אליכם, אם רק אפשר, את רשימת חברי הפרלמנטים, בעיקר ממזרח אירופה, שישתתפו בכנס הזה, ולבקש מכם מעקב בפרלמנטים הלאומיים אחרי המאמץ לעבור לחקיקה כזו. זה דבר ראשון.

דבר שני שרציתי לציין, עד כמה שאני שמעתי יש איזה מחקר שנעשה ששמונים וחמישה אחוז מהתקריות האנטישמיות באירופה היום לא נובעות מהאירופים אלא מהמוסלמים. בהקשר הזה העבודה שאתם עושים מול מנהיגים מוסלמים יש לה חשיבות ואני מאמינה שזה גם יכתיב לנו צורת התייחסות אחרת והידברות אחרת עם הממשלות האירופיות.

דבר שלישי, ביוזמת הכנסת וביוזמת מה שנקרא הפורום הישראלי, הולך ומוקם בימים אלה ארגון בינלאומי של פרלמנטרים יהודים. אנחנו נרצה לבקש את עזרתכם, לא רק ממי שנמצא פה להצטרף, אלא לעזור לנו בכל אחת מהמדינות שבהם אתם יודעים שיש פרלמנטרים יהודים, מחוקקים יהודים, כדי שיצטרפו לארגון הזה. אני חושבת שמטרות הארגון הבינלאומי של הפרלמנטרים מאוד דומות למטרות שלכם ואני חושבת שיש מקום לשיתוף פעולה. תודה רבה.
פנחס גולדשמידט
יש כבר כזה ארגון, הארגון העולמי נגד אנטישמיות.
זה ארגון חדש?
היו"ר קולט אביטל
זה לא ארגון, אני לא מדברת על ארגונים. אני
מדברת על זה שיש ארגון, היה פעם דבר שנקרא הוועדה לבטחון אירופה.
מיכאל צ'לנוב
(רוסית, תרגום לא ברור)
היו"ר קולט אביטל
בוינה יהיה דיון קודם בחודש יוני, אבל זה ברמה
של ראשי מדינות או של פקידות. אנחנו מדברים עכשיו על פרלמנטים.
מיכאל צל'נוב
(רוסית, תרגום לא ברור)
האנטישמיות באזור היורו-אסיאתי הוא היה שונה מהעליה החדשה של האנטישמיות במערב אירופה לאור המצב במזרח התיכון. זה בדיוק מתקשר למה שדיבר מר משקביץ כי באמת באירופה הנושא העיקרי של אנטישמיות זה האלמנט המוסלמי, באזור היורו-אסיאתי ישנו רוב מוסלמי גדול מאוד, בפדרציה הרוסית שבה אני מתגורר חמישה עשר אחוז מכלל האוכלוסיה הם מוסלמים, אבל מה שחשוב שכמעט ואין לנו ישובים ערבים ולכן לא הייתה עליית אנטישמיות כמו שהיתה במערב אירופה.
היו"ר קולט אביטל
תודה רבה. אני רואה בביקור שלכם התחלה של דיאלוג. אני רוצה לחזור על זה שאנחנו רק נגענו בנושאים שכל אחד מהם הוא כבד מאוד, ולכן אני רוצה קודם כל להודות לכם שבאתם אלינו, להודות לכם על כל היוזמות והפעילות, ולבקש שבביקור הבא, שאני מקווה שהוא יהיה במהרה בימינו נוכל להקדיש לכל אחד מהנושאים שיחה יותר ארוכה ויותר מעמיקה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 9:55

קוד המקור של הנתונים