פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/6501



30
ועדה משותפת לוועדה לקידום מעמד האישה וועדת החינוך
14.04.2003

פרוטוקולים/ועדת חינוך/6501
ירושלים, ב' בסיון, תשס"ג
2 ביוני, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 7
מהישיבה המשותפת לוועדה לקידום מעמד האישה וועדת החינוך והתרבות
יום שני, י"ב בניסן התשס"ג (14 באפריל 2003), שעה 10:30
סדר היום
עתיד כדורגל הנשים
נכחו
חברי הוועדה: גילה גמליאל – היו"ר
אילן שלגי – יו"ר ועדת החינוך
גלעד ארדן
זהבה גלאון
רשף חן
חיים כץ
גדעון סער
מוזמנים
שלומית ניר טור משרד החינוך, התרבות והספורט
מיכל כפרי יועצת השרה לנושא קידום מעמד האישה, משרד החינוך, התרבות והספורט
ד"ר שוקי דקל משרד החינוך, התרבות והספורט
דודו מלכה סגן ראש מינהל הספורט, משרד החינוך, התרבות והספורט
בת שבע שטראוכלר הרשות לקידום מעמד האישה
משה קונינסקי מנכ"ל התאחדות ספורט בתי הספר
גברי לוי יו"ר התאחדות הכדורגל
רוני שניידר מאמן נבחרת ישראל נשים בכדורגל
אנדראה ברחולץ כדורגלנית הפועל באר שבע
קרן יחס כדורגלנית הפועל באר שבע
אבי צודקביץ יו"ר אס"א תל-אביב
מיכל ראובן יו"ר הפועל באר שבע
עו"ד אופיר כץ ועדת אופיר כץ
ד"ר רותי בורשטיין יו"ר העמותה לקידום נשים בספורט בישראל
עו"ד ציונה קניג-יאיר מנהלת הלשכה המשפטית של שדולת הנשים בישראל
יונית שליין בן-אור מתמחה בלשכה המשפטית של שדולת הנשים בישראל
אייל ארד
חיים צימר התאחדות הכדורגל
שמעון מיימון יו"ר ועדת נשים בהתאחדות לכדורגל
אורי אפק יועץ חה"כ שלגי
הלנה וייסמן
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
יהודית גידלי, מנהלת ועדת החינוך והתרבות
קצרנית
יפה קרינצה


עתיד כדורגל הנשים
היו"ר גילה גמליאל
בוקר טוב, אני פותחת את הישיבה. חה"כ אילן שלגי, יו"ר ועדת החינוך, ואני ננהל את הישיבה הזאת. החלטנו לקיים את הישיבה כאן לא במקרה. היום התכנסה כאן ישיבה של ההתאחדות בנושא של ליגת הנשים, ועוד מעט נקבל את כל ההצעות האופרטיביות מצדם, נשמע את כל הצדדים, ונקבל החלטות.

אני רוצה לברך את חה"כ זהבה גלאון על הגשת הנושא בהצעה לסדר יום, והיא גם תציג אותו, אבל לפני כן, חה"כ שלגי יגיד מספר מילים.
אילן שלגי
שלום לכולם. אני פה היום בשני כובעים. זאת ישיבה משותפת לוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות חה"כ גמליאל ולוועדת החינוך, התרבות והספור בראשותי. בכובע השני אני חבר בוועדה לקידום מעמד האישה. אני מאלה שחושבים שצריך להגיע לשוויון בכל תחום, לסייע לנשים ראויות להתקדם, גם במעשים, לא רק בדיבורים.

אני יודע שבתחום הספורט הנשים בדרך כלל, מקופחות בתקציבים וגם בתשומת הלב. אני משוכנע שגם בכדורגל צריך לסייע ולקדם את נושא מעורבות הנשים. אשמח מאוד אם מישהו, בפורום הזה או בפורום אחר, יידע לספר לי מתי בספורט השחמט תפסיק להיות הפרדה. אם אנחנו מדברים על שוויון, ואני משוכנע שיש שוויון, מדוע ההפרדה? האם אנחנו, הגברים, נחותים? האם אנחנו לא ראויים לשחק שחמט עם נשים, באותן ליגות ובאותם פורומים? נדמה לי שבברידג' משחקים יחד.

גם אני מצטרף לברכות לכל אלה שעושים ולוקחים חלק בעשייה. בכדורגל בכלל, ובספורט הנשים בפרט. חה"כ גמליאל תמשי לנהל את הישיבה.
היו"ר גילה גמליאל
עיתוי קיום הישיבה יומיים לפני פסח, לא נקבע סתם, אלא במטרה ברורה לקבוע אמירה שנשים משחקות כדורגל, ערב חג הפסח בצורה חד-משמעית. חה"כ גלאון תציג בקצרה את הנושא, יש כאן כדורגלניות: גברת ברחולץ, גברת יחס והגברת ראובן שהיא יו"ר הפועל באר שבע. יש פה נציגות נכבדת מהדרום.
זהבה גלאון
בוקר טוב לכולם. אני מודה לך מאוד, יו"ר הוועדה חה"כ גמליאל, על זימון הדיון. פניתי אלייך בעקבות פניה אליי של הכדורגלניות מבאר שבע שיושבות כאן. הן פנו אלי במכתב S.O.S מתוך חשש שיהיה קיצוץ בתקציב העלוב גם כך, שניתן לקבוצות הכדורגל.

במסמך שמונח על שולחן הוועדה, הנתונים שנגלו לעיניי הרבה יותר חמורים ממה ששיערתי, ואני מוטרדת. לכאורה, אנחנו מדברים על שוויון, ושצריך לעשות כל מאמץ, אין התייחסות מפלה. אני רוצה לקבוע שקודם כל מדובר בהתייחסות מפלה לליגת הנשים בכדורגל, הן מבחינת התקציבים שניתנים על ידי משרד החינוך, התרבות והספורט, והן על ידי התאחדות הכדורגל.
גברי לוי
התאחדות הכדורגל לא נותנת גם לגברים. זה מועצת ההימורים.
זהבה גלאון
בסדר, מועצת ההימורים. והן הרייטינג שמביא, כנראה, כדורגל נשים, הוא לא בשמיים. הטלוויזיה לא משדרת כדורגל נשים, מועצת ההימורים לא חושבת למשל, שקבוצות של נשים צריכות לזכות בתקצוב כמו שזוכות קבוצות של גברים, וכמובן, קבוצות של גברים ממומנות על ידי בעלים של קבוצה.

אמנם שחקני כדורגל כמו ג'ובאני רוסו ממכבי חיפה וטל בנין מקבלים משכורות עתק על ידי מנהלי הקבוצות, אבל אם היו לוקחים רק משכורת אחת כזאת ומחלקים את זה בין כל קבוצות הכדורגל, לא היינו באים אליכם לעוד ישיבה. זה נכון שיש כאן שיקולים של מנהלי קבוצות, שיקולים של רייטינג. אני לא חושבת שהדיון היום צריך להיות דיון כלכלי. ההתייחסות לליגת הנשים בכדורגל לא יכולה להיות מהיבטים כלכליים. יתחילו להסביר לנו איך מועצת ההימורים מחלקת, ואיך ההכנסות מהטלוויזיה וכל הדברים האלה, אני לא חושבת שזה צריך להיות השיקול.

הכדורגל הגברי – אצלנו בבית והדים את הפועל פתח-תקווה - אני רואה לפעמים את המשחקים, ואני רואה את האלימות בכדורגל גברים, וכמה משקיעים. לפחות בכדורגל נשים אין אלימות - -
גברי לוי
יש, יש.
זהבה גלאון
אל תעשה השוואה.
גברי לוי
אני ראיתי מכות בכדורגל נשים, בפתח-תקווה שלנו.
זהבה גלאון
אני רוצה שתצא מכאן תביעה לכל אותם גורמים מממנים שהשיקולים לא צריכים להיות שיקולים כלכליים, שצריכה להיות התייחסות רצינית ושידוד מערכות כולל בכל מה שנוגע להתייחסות לכדורגל הנשי. אני חושבת שזה הרבה כבוד, ואני חושבת שזה חלק ממאבק הרבה יותר רחב לקידומן של נשים ומקומות שנשים יכולות לתפוס בזירה הציבורית. אני מודה לכם מאוד.
היו"ר גילה גמליאל
גברי לוי, יו"ר התאחדות הכדורגל יציג כאן את התוכנית.
גברי לוי
ישבנו כבר בהרבה מאוד ישיבות של חברות כנסת נכבדות, כאלה ואחרות, ותמיד מטים את הכיוונים ואז באמת לא יוצא מזה שום דבר. 5 שנים ישבו כאן: יעל דיין, נעמי בלומנטל.
גדעון סער
שלא תטעה לחשוב, אדוני היו"ר, שהטענות הן רק טענות של חברות כנסת. ממה שאמרת עד עכשיו ניתן היה להבין שאתה סבור שהטענות הן רק מצד חברות הכנסת.
גברי לוי
אדוני הנכבד, אני לא יושב פה על כסא הנאשמים, כך שאני לא חושב כלום.
גדעון סער
אבל אתה אומר: "חברות כנסת נכבדות".
גברי לוי
אז היו חברות כנסת נכבדות. מה שאמרתי זה בדיוק נכון. אמרתי שישבתי בישיבות עם חברות כנסת נכבדות, לא ישבו חברי כנסת נכבדים באותו זמן. עכשיו אני שמח שיש גם חברי כנסת נכבדים. זה לא היה טרוניה, אלא הטרוניה היא שכשנגמרת הישיבה אין לזה המשכיות, זו הבעיה, הרי כולנו רוצים אותו דבר.
לעצם העניין
בלי כסף לא יהיה כדורגל נשים, ולא יעזור שום דבר. הכסף מדבר בכל דבר. אם שחקן מקבל 600,000 דולר, אז לוני איציקוביץ, מהבנק שלו רוצה לתת לו 600,000, זה לא עניין שלי, ולא של אף אחד. זה לא מהקהילה.

איך עושים כדורגל נשים, זו בעיה, נתחיל מהתחלה. הקמנו נבחרת נשים.
מיכל כפרי
אתם חויבתם להקים ליגת נשים.
גברי לוי
אני לא יודע מאיפה את המצאת את זה, זה פשוט לא נכון. לא חויבנו לעשות כלום בזמן שעשינו את זה.
גלעד ארדן
זו החלטה של אופ"א מ-97'. זה כתוב במסמך הממ"מ של הכנסת.
גברי לוי
הם אולי כתבו, אבל לא בטוח שהם יודעים. אנחנו לא הוכרחנו. אתם יכולים לקבל את זה, ואתם יכולים לא להסכים – זה בסדר, אבל אף אחד לא חייב אותי אף פעם להקים כדורגל נשים. אנחנו רצינו להקים כדורגל נשים, זה קשה להקים, עשינו נבחרת. הקמנו נבחרת נשים שקיבלה 14:0 נגד פולין. אבל, הקמנו איזשהו צוות של שחקניות, ומזה אמרנו שנקים ליגה.זה לא קל להקים ליגה ועשינו את זה די מהיר, אפילו די פרטצ'י. מי שרצה הקים קבוצה, העיקר להקים קבוצות, ויצא ליגה לא כל כך טובה.

מועצת ההימורים – יש לנו מלחמה אתם כבר הרבה זמן על תקציב הנשים. היה דו"ח בן דרור שקבע שנשים צריכות לקבל כמו גברים. לא ביקשנו אף פעם שיקבלו כמו ליגת על. ביקשנו לקבל כמו ליגה א' או ליגה ארצית, והעדפה מתקנת של 10%, כפי שקבע אז בן דרור.

סיכמנו את זה עם חברות הכנסת ועם מר בראון, בישיבה בה הודיע לנו שהוא הולך להעלות את זה. הכל סוכם, אבל לא הגיע מעולם למועצה, לא קוים מעולם, לא קבלנו שום דבר. קבלנו איזה 100,000 שקל שנה אחת. יש סיכומים בכתב על הנושא הזה.

השנה, באופן פתאומי, הוחלט שקבוצה מקבלת 1,300 לחודש. זאת אומרת שזה לא משלם אפילו את האוטובוס כדי לנסוע למשחק. אין מי שישלם, אפילו יענקל'ה שחר שהשקיע 700,000 לקבוצה, אמר שכבר הפסיד 80 מיליון, והוא סוגר את הקבוצה. היום צריך לשכנע אותו.

ישבנו היום בישיבה החלטנו לקחת את זה כאחריות לאומית לבסס את כדורגל הנשים בצורה רצינית משנה הבאה בליגה. יש לנו תוכנית, שאם מר רוני שניידר ירצה, יספר עליה. הוא מאמן הנבחרת, הוא יספר על תוכנית המסגרת – אני לא יכול להישאר פה – אני חושב שתוכנית מסגרת זו תביא אותנו למצב שנתחיל כדורגל טוב. זה יכריח את מועצת ההימורים לתת לנו סכומי כסף, שעומדים בסביבות 150,000, 200,000 שקל לשנה לקבוצה. התאחדות הכדורגל, באופן יוצא דופן, תיקח מכספה היא ותיתן לליגת הנשים.
היו"ר גילה גמליאל
כמה?
גברי לוי
אני לא יכול להגיד לך כמה, אבל גם אנחנו נעזור. את צריכה להבין שלהתאחדות לכדורגל אין כסף, הכסף הוא אצל הקבוצות, אבל נמצא את הדרך. נקים צוות שיווק מיוחד שישווק כל קבוצה וקבוצה לאיזשהו ספונסר, שגם הוא ייתן איזה 100,000, 200,000 שקל לשנה. זה אפשרי, כדי להקים קבוצה שהתקציב יהיה 300,000, 400,000. אנחנו עומדים על זה שזה יהיה חובבני. עשינו בדיקה שב-10 מדינות אף אחד לא מקבל כסף, חוץ מהוצאות נסיעה. פה עשו טעות ומיד התחילו לשלם לשחקניות משכורות, ואז זה הגיע לסכומים שאי אפשר לעמוד בהם.
גדעון סער
איפה יש ליגה מקצועית בעולם?
גברי לוי
רק בארצות הברית. ברוב ארצות אירופה זה חובבני, תמורת הוצאות נסיעה. בסופו של דבר המבחן הוא שזה יעניין את הקהל. נוסף לזה, ההתאחדות לכדורגל, מצידה, תבצע צילומים של משחקים, מה שהטלוויזיה הכללית לא מוכנה לשדר כי זה לא מעניין אף אחד.
רשף חן
יש דרך לחייב אותם?
גברי לוי
לא. תעבירו את זה שכדורגל נשים זה יצירת מקור, ואז כולם ישדרו את זה. אנחנו מתכוננים לקחת את העניין ברצינות. אני, כיו"ר התאחדות הכדורגל, מעמיד את עצמי יחד עם יו"ר ועדת הליגה לנשים, בראש הפירמידה הזאת כדי לדחוף את העניין, כדי שתהיה לנו ליגת נשים. אנחנו נחלק את זה בין ליגת בתי ספר לנערות, בחודשים מסוימים, לבין ליגת בוגרות בחודשים אחרים, וגם נטפח את הנבחרת - אנחנו כבר מטפחים אותה – וננסה להגיע.

אתם צריכים לעזור לנו לדאוג שגם מועצת ההימורים וגם מקומות אחרים לא יקפחו את כדורגל הנשים, וייתנו להם לא יותר ממה שהובטח לפני 3, 4 שנים. זה מה שאתם צריכים לעשות, זה העיקר. מפני שכמו שאמרתי קודם – ואני לא אומר את זה בשביל לפגוע – אחרי שגומרים את הישיבה לכל אחד יש עיסוקים אחרים, ושוכח. קבלתי הבטחה מיומטוב סמיה שהדבר הראשון שהוא עושה, בישיבה הראשונה שהוא מנהל, כדורגל הנשים יהיה על הפרק. עד עכשיו זה לא היה. במדינה הזאת צריך ללחוץ, אין מה לעשות.

אני מודה לכם, ואני שמח לארח אתכם, ואשמח לארח אתכם תמיד.
היו"ר גילה גמליאל
תודה לך. עו"ד ציונה קניג-יאיר, מנהלת הלשכה המשפטית בשדולת הנשים רצתה לומר כמה מילים, אני רוצה שתשמע אותן. בבקשה.
ציונה קניג יאיר
בוקר טוב. אני מודה ליו"ר הוועדה שהזמינה אותי לכאן. אני רוצה להתייחס לא לפן התקציבי, אלא לדברים שאני חושבת שהם הרבה יותר בסיסיים. אני מתייחסת לייצוג הולם בהתאחדות הכדורגל. לידיעת כולכם, ישנה תביעה תלויה ועומדת נגד התאחדות הכדורגל, בדיוק בנושא הזה של ייצוג הולם בהתאחדות, והעדפה מתקנת.

עד כמה שאני יודעת, מר לוי, לא הסכמתם לצעדים שביקשנו בתביעה, ולכן אני רואה שהדיון הזה צריך להיות לפני הדיון הכלכלי, ואני אפרט. קבוצת הנשים מקבלת מספר קולות פחות משל ליגת הגברים. היא נקראת "הליגה הלאומית לנשים", יחד עם זאת מספר הקולות הוא מספר נמוך, והוא עמד על קול אחד, לעומת 20 קולות של הליגה הלאומית של הגברים.
גברי לוי
של מכבי חיפה.
ציונה קניג יאיר
כאשר פנינו לבית הדין העליון, קבלנו 10 נקודות באמתלה שמדובר בהעדפה מתקנת. עם הבקשה הזו אנחנו מתדיינות עכשיו בבית המשפט המחוזי. בית המשפט המחוזי קבע שיש עניין בתביעה, לכן אנחנו ממשיכים, יחד עם זאת לא ראיתי נכונות של התאחדות הכדורגל להסכים לבקשה הזו. אני חושבת שמדובר בבקשה בסיסית - -
גברי לוי
אבל לא מסכימים לזה, ואני אסביר גם למה, מפני שכדורגל נשים זה כדוגל חובב, הוא לא כדורגל מקצועני. את לא יכולה לבקש שכדורגל נשים חובב יקבל את אותן נקודות שיש למכבי חיפה ומכבי תל-אביב. אנחנו שמים אותם כחובב בליגה א'. ליגה א', יש עוד פחות נקודות. למעשה, רצו לתת להם 5 נקודות, אנחנו - אני וחברים אחרים בהתאחדות – אמרנו ש-5 זה לא מספיק, וניתן להם 10 נקודות בשלב ראשון. מרגע שהענף יתקדם, תוך כמה שנים, ויהיה ליגה אחת, שניה ושלישית, הם יקבלו כמו כולם, בכלל אין ויכוח בזה. דרך אגב, זה בתקנון. אבל באמת, צריך יועץ משפטי בשביל זה, לא אני.
ציונה קניג יאיר
אני לא רוצה להיכנס לטענות המשפטיות, אני רוצה להגיד שני דברים. קודם כל, אם מה שאתה אומר נכון, אין סיבה שלא היו מוזמנות נשים לאסיפה הכללית במשך השנים האחרונות.
גברי לוי
למה את אומרת דברים לא נכונים? יש לנו 4 נשים שהן מוזמנות קבועות להנהלת התאחדות הכדורגל.
ציונה קניג יאיר
אתה לא נותן לי לסיים משפט, זה לא מכובד. כמה נשים יושבות בהנהלת התאחדות הכדורגל? שתי משקיפות, נכון? משוללות כל כוח השפעה וסמכות.
גברי לוי
כמה קבוצות כדורגל נשים יש?
מיכל ראובן
13.
גברי לוי
כמה קבוצות כדורגל גברים יש? 900. אז את רוצה שתהיה להם אותה הכמות של ה-900? אבל זה ויכוח משפטי, אני לא רוצה להיכנס.
ציונה קניג יאיר
זה גם ויכוח ציבורי, לא רק משפטי.
גברי לוי
לצערי הרב, אני לא מסכים אתך.
היו"ר גילה גמליאל
אני גם לא מסכימה שיתנהלו כאן ויכוחים, זה לא עצם הדיון.
ציונה קניג יאיר
היו לי 3 נקודות להבהיר, ואני אפילו לא סיימתי את הראשונה.
היו"ר גילה גמליאל
עו"ד קניג-יאיר, אני מבקשת שמה שנמצא בדיון בבית משפט, אם רוצים להציג את זה כאן, זה חשוב לידיעה, ובואי נתקדם.
ציונה קניג יאיר
חשוב לי להבהיר שהדברים מתחילים מלמטה. אומרים שברגע שהקבוצות תתקדמנה, נעניק יותר תקציבים, ויותר מקומות בהנהלה לנשים. נקודת המוצא שלי שונה לגמרי. קודם כל, נציב נשים בהנהלה בעמדות כוח והשפעה, ניתן להן את הזכות להחליט, ולאחר מכן עתיד הכדורגל אולי ישתנה.

זאת אומרת שאם נעשה את הדברים ככה – וזה נעשה בכל מדינת ישראל, הן במשרדי הממשלה, והיום אנחנו ערות לזה שיש 3 מנכ"ליות במשרדי הממשלה - זה ייעשה קודם כל בדרגים הבכירים, ואחר כך זה משתלשל למטה. אם יש 2 או 3 משקיפות בהנהלה שהן משוללות כל כוח השפעה, וכל כוח החלטה, בוודאי שעתיד הכדורגל, מבחינת הנשים, לא ישתפר. אני מבקשת קודם כל שיהיה ייצוג הולם בהנהלה.
גברי לוי
אני חושב שכדורגל לא מעניין אותך, מעניין אותך רק שיהיו אנשים בהנהלה. אני חולק על דעתך, אני בעד נשים. אני זה שהכנסתי את 3 הנשים האלה, אני, באופן שרירותי.
ציונה קניג יאיר
כמה חברי הנהלה יש?
גברי לוי
אני לא נכנס כרגע לויכוחים כמה יש, ואיך הם נבחרים. כולם נבחרים, לא ממנים אף אחד.
רשף חן
למה חברי ההנהלה צריכים להיות גברים, הכדורגל לא מעניין נשים?
גברי לוי
זה מה שהאסיפה הכללית בחרה, אדוני. כאשר תהיה אסיפה כללית שיהיו בה גם 8 קבוצות נשים, תציע את עצמה – גם סטרשנוב הציע שכל אחד יכול להציע את עצמו – ותיבחר. אתה אומר: לא, לא נבחר, נשים אנחנו נמנה. אתה יודע מה, גם לזה אני מסכים. אני לא יכול ללכת אחורה. באסיפה הכללית הבאה יהיו נשים בהנהלה.
היו"ר גילה גמליאל
נאמרה פה אמירה, שבאסיפה הכללית - -
גברי לוי
יהיו נשים בהנהלה, או במינויים או בבחירות. אם לא יבחרו, ימנו. אין שום ספק. אני לא נגד זה, אני נגד התביעות שלך בצורה אחרת.
ציונה קניג יאיר
מתי הבחירות הבאות?
גברי לוי
בעוד שנתיים. יש אסיפה שלא מן המניין באוגוסט, ואפשר לבקש באסיפה הזאת לצרף נשים.
היו"ר גילה גמליאל
אני חושבת שמה שנאמר לנו על ידי מר לוי זו בשורה מצוינת, והישג נכבד, שבאסיפה שלא מן המניין, שתתקיים באוגוסט או ספטמבר, תיבחרנה נשים להתאחדות. אני רוצה להודות לך על הבשורה הזאת.
אילן שלגי
מר לוי, גם אם רוב הטיעונים שלך נשמעים לי נכונים, אני בכל זאת רוצה למחות על הטון. אנחנו היום אורחים שלך, אז בכל זאת. מדברת פה גברת, עורכת דין, אתה קוטע אותה, לא נותן לה לדבר, אומר לה שמעניין אותה זה ולא מעניין אותה זה. אני חושב שאפשר היה – בייחוד כאשר אנחנו אורחים אצלך – קצת לתת יותר כבוד, בעיקר לגברת שמדברת.
אבי צודקביץ
מר לוי, למה אתה הולך באמצע הישיבה? כדורגל הנשים עומד על כרעי תרנגולת ואתה עוזב באמצע הישיבה?
גברי לוי
יש לי עוד ישיבה עכשיו. הכדורגל לא עומד כרעי תרנגולת, היום בבוקר היו החלטות טובות מאוד, הזכרתי אותן, אולי לא שמעת. כדורגל נשים יהיה מעולה בשנה הבאה, לקחתי את זה על ראשי, כיו"ר ההתאחדות לכדורגל, אישית.

אני מצטער שאני עוזב, אבל קבעתי מראש - לפני שידעתי על הפגישה הזאת - פגישה אחרת עם כל קבוצות הכדורגל. הם יושבים ומחכים לי מ-10:30, זה לא שאני רוצה, חס וחלילה - - ויש לנו שעה אחרי זה, ישיבת הנהלה. מנכ"ל ההתאחדות נמצא פה, והוא יכול להסביר.
ציונה קניג יאיר
רציתי להביא לידיעת היושבים פה, שבקדנציה הקודמת של הכנסת, הנחנו על שולחן הכנסת הצעת חוק, חוק הספורט – שדולת הנשים בישראל יחד עם העמותה לקידום נשים בספורט. הצעת החוק לא עברה.
זהבה גלאון
הנחתי אותו מחדש.
ציונה קניג יאיר
חה"כ גלאון הניחה את ההצעה מחדש, ואני יוצאת בקריאה לכל חברי וחברות הכנסת להעביר את הצעת החוק הזו במהירות האפשרית.
היו"ר גילה גמליאל
זה לייצוג הולם בספורט?
ציונה קניג יאיר
כן.
היו"ר גילה גמליאל
ד"ר שוקי דקל, ראש מינהל הספורט במשרד החינוך, התרבות והספורט, בבקשה.
שוקי דקל
אני מברך על היוזמה לקיים את הדיון בנושא כדורגל נשים. אני חושב שנעשה תהליך מאוד משמעותי בעצם זה שהנושא כבר על סדר היום. אלה שיש להם עניין בנושא הכדורגל, זה הולך מכלל הכיוונים: גם ההתאחדות לכדורגל, גם החקיקה, גם ועדת סטרשנוב. נדמה לי שהתהליכים מתקדמים, צריך קצת להתאזר בסבלנות.

אין ספק שהליגה שהייתה, כמו שהייתה לא יכולה להימשך. זה לא היה ספורט, ה לא היה מאורגן, זה לא היה מסודר, אבל יצר משהו עובדתי. את העניין הזה, אנחנו במשרד החינוך, התרבות והספורט מינהל הספורט, בשיתוף ההתאחדות לכדורגל, רוצים לעשות אותו ספורט לכל דבר.

יש בינינו שמאמינים שבכדורגל הנשים אולי נגיע פעם למונדיאל, מה שאנחנו לא מצליחים עם הגברים. אנחנו רוצים נשימה ארוכה, וצעדה שתתחיל ממש עם אבני דרך מבוססות. יושב כאן גם עו"ד אופיר כץ - -
גדעון סער
כיוון שרוב הנוכחים לא ממש מעורים, אולי אתה יכול לתת בקליפת אגוז את הקבוצות שקיימות, ואת הפעילות שקיימת היום בליגת הנשים.
שוקי דקל
אתה צודק. חשבתי שצריך להתחיל בתמונת מצב, אני מתנצל, מכיוון שאני אצטרך באיזשהו שלב לעזוב, רציתי לשים כאן את העמדה המקצועית שלנו.

עו"ד אופיר כץ עומד בראש ועדה סטטוטורית ליד המועצה להימורים, והיא שקובעת את אמות המידה כיצד לחלק את הכסף, לא המועצה להימורים מחלקת. הוא עמד בראש הוועדה כמעט 9 חודשים, עשו עבודה יוצאת מן הכלל. לא כולנו בהסכמה והשלמה בכל נושא של ההמלצות, אבל ההמלצות הן לאורך כל הספורט, במיוחד נושא ספורט הנשים, הם עושים שדרוג מאוד משמעותי. ההמלצות הן על שלוחן המועצה להימורים. המועצה להימורים דנה בהן באופן מאוד אינטנסיבי, הקימה ועדות פנים.

יחד עם זה, מליאת המועצה הטילה עלי, כראש מינהל הספורט, להקים ועדה מיוחדת של אנשי מקצוע, שבה עשינו שדרוג של כמה דברים שקשורים באותה ועדה ראשונה, של איך לחלק את הכסף במועצה להימורים. שדרוג – זה לחסום פרצות שנעשו בתהליך של כמה שנים, שנוצלו הכספים לא לשם הספורט, לא הגיעו ליעדם.

החיבור של שני הדברים האלה, אני חושב שהוא must, הוא על שולחן המועצה להימורים. יש כמה שמצטטים – כמו שאמר מר לוי – שקבוצות הנשים מקבלות 1,300 ₪ לחודש. עוד לא נקבעה האמירה כיצד יתוקצבו קבוצות הנשים בשנה הבאה. כל הספורט עוד לא נקבע. ההמלצות שלנו מוכנות, הן עברו גם את הטיפול המשפטי של המועצה להימורים, כי יש כמה אנשים נגף בדרך. העניין צריך להיות שוויוני, ושקוף וכך הלאה. אני יודע שהיום המועצה בשלה לעניין הזה. זה יביא בשורה לספורט וישדרג בצורה מאוד משמעותית.

אני לא רוצה שתתפסו אותי במילה, אבל אם נאמץ את ההמלצות האלה במועצה להימורים, כמעט 150,000 ₪ תקבל קבוצת נשים בכדורגל, ואם היא תגייס עוד שני שליש, שזה מאותה הקבוצה, אותה עמותה וגם אותה רשות, יכולים להגיע להרבה מאוד כסף עליו אפשר לבסס את הכדורגל. אבל צריך לזכור: לא תהיה קבוצת נשים בכדורגל בלא שתהיה קבוצת נערות. אותה תשתית, שיהיה לזה בסיס, שעליה לעשות את האיתור של הילדות. קבוצת נערות מבוססת זה צריך להיות must, תנאי, וכאן צריך להיות החיבור.

הנושא השני זה - מנכ"ל התאחדות לספורט בתי הספר, משה קוננסקי - שהחיבור צריך להיות של ההתאחדות לכדורגל, של קבוצות האם, עם ההתאחדות. לא הכל כסף. נאמר פה שבלי כסף לא יהיה. נכון, זה חשוב, אבל לא הכל כסף. הרבה מאוד זה עניין של חשיבה, של ניהול נכון. החיבור עם התאחדות ספורט בתי הספר ייתן את התשתית שאליה יזרמו קבוצות מבוססות, קבוצות שתהיינה מקצועיות.

בתשובה לחה"כ סער שביקש לקבל תמונה, אני רוצה להתחיל ממשהו שלא ימצא חן בעיני אחרים. בליגה המקרטעת הזאת יש קבוצה שעלתה 800,000 ₪ לשנה. אין לנו ליגה, עוד בקושי יש קבוצה, וכבר משלמים לשחקניות. זה לא ייתכן, זה לא בנוי נכון.
מיכל ראובן
מדובר על מכבי חיפה. יש 3 קבוצות בליגה שמשלמות שכר, כל היתר זה ללא שכר.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה לד"ר דקל. מר אייל ארד ביקש לדבר, בבקשה.
זהבה גלאון
איך זה שבדיוק היום, שאנחנו מקיימים את הישיבה, ההתאחדות לכדורגל התכנסה.
אייל ארד
את כדורגל הנשים יש לראות בהקשר הרחב יותר של המאמץ הגדול שההתאחדות עשתה. עכשיו עובדים על תוכנית יותר מקיפה וארוכת טווח, שבו הכדורגל, מדבר שמזוהה עם גברים בלבד, יהפוך לענף של ספורט משפחתי, לא רק ברמת העשייה אלא גם ברמת ההתעניינות.

יש הסטיגמה שגברים רואים כדורגל, ונשים יושבות בחדר השני, וההתעניינות שולית. אם הנושא של הכדורגל יהיה דבר משפחתי, יש לזה השלכות רחבות מבחינת ההתאחדות כמי שאחראית על קידום הענף, גם בהיבט השיווקי של הגדלת בסיס ההכנסות, גם בהיבט הרחב של המלחמה בחלק מהתופעות המכוערות שדבקו בספורט, ובעיקר בכדורגל, כמו האלימות. אנחנו יודעים מניסיון שכשיש ילדים, משפחות, באצטדיון, גם אנשים שיש להם נטייה לאלימות מרסנים את עצמם. זה כמובן יאפשר לנשים כשחקניות וכפעילות בענף, מסלול כניסה לכדורגל, שהוא מסלול כניסה טבעי.

היום, רוב הנשים שבאות לשחק כדורגל נתפסות בסביבתן הקרובה כיוצאות דופן. רוצים שהדבר הזה ייתפס כדבר טבעי ומובן מאליו.
מיכל ראובן
אנחנו לא ממש מסכימים, בתור מי שבאים מהשטח.
אייל ארד
כשהתחלתי ללוות את אחותי בספורט שנחשב כפורט גברי, אני זוכר את התופעות שלפני 20 שנה, אף אחד לא היה מוכן לתת לבנות בג'ודו סיכוי. אמרו שמכות זה עניין לבנים, מה פתאום בנות. אני זוכר את התגובה של הסביבה. כך גם כדורגל בהתחלה.
מיכל ראובן
פשוט תמונת המצב קפאה.
אייל ארד
אתן לכם נתונים. יש בארץ קצת יותר ממיליון אנשים שמגדירים את עצמם כאוהדי כדורגל, מתוכם 90%, כלומר 920,000, הם גברים. לפחות בסקר שאני מחזיק בידי, שלא נערך על ידי ההתאחות לכדורגל, זה המצב. זה מדבר על התעניינות, כשבוחנים את ההגעה לאצטדיונים, אנחנו מדברים על יחסים יותר נמוכים, למרות שיש קבוצות שבהן המצב מתחיל להשתנות - בעיקר בקבוצות הגדולות - מבחינת כמות האוהדים. שם אנחנו יכולים לראות שכ20% מרכישת כרטיסים היא של נשים. מי שהולך לאצטדיונים מרגיש את הדבר הזה, יש התקדמות בנושא הזה.
שלומית ניר טור
באירופה יש הרבה נשים שהולכות למשחקים. זה רק עניין של תרבות. אם זה קורה באירופה, זה יכול לקרות גם פה.
אייל ארד
אין ספק, אם ההתאחדות לא הייתה מאמינה שזה יכול לקרות בישראל, היא לא הייתה מתחילה בעניין. הולכים היום בתוכנית שההשקעה בקבוצות, שבאה מכל המקורות יחד, צריכה להיות בסדר גודל של מאות אלפי שקלים, השקעה במתקנים כדי להעמיד אותם על הרגליים צריכה להיות השקעה חד-פעמית לפחות של סדר גודל כזה. אם היינו מאמינים שאין סיכוי, בענף שבו ההשקעות הכספיות הן מאוד גדולות, לא היינו עושים את זה.

אנחנו מאמינים שיש לקידום כדורגל הנשים ולתוכנית המקצועית שהוכנה על ידי מר רוני שניידר השפעה מבחינת קידום הענף בכלל. השפעה הן בצד המסחרי שלו, של הרחבת בסיס הקהל שיתעניין, יצפה, יבוא למשחקים - מי שמתעניין בכדורגל, מתעניין בכל האספקטים שלו - והן מבחינת הרצון שלנו שהפיכת הכדורגל לענף משפחתי תעזור לנו במאבק הקשה מאוד שאנחנו מנהלים לחיסול תופעות מכוערות של אלימות שיש בכדורגל.

רק השבוע היינו צריכים להתמודד עם עוד התפרצות כזאת של אלימות. יש לנו מאבק קשה מאוד בגזענות. היכולת להפוך את זה לדבר משפחתי ממתנת, ויכולה לעזור לנו לחסל לחלוטין את התופעות השליליות שדבקות בשולי הענף. לכן, מבחינת ההתאחדות לכדורגל, הקידום של כדורגל נשים ושל כדורגל כענף משפחתי, הוא היום בעדיפות גבוהה מאוד במטרות שלנו של קידום הענף כולו.
היו"ר גילה גמליאל
תודה. מאמן הנבחרת, מר רוני שניידר, יציג את התוכנית.
רותי בורשטיין
אני מבקשת להתייחס לדברים של ד"ר שוקי דקל לפני שהדיון ממשיך. אני לא יודעת מה נאמר בהמלצות שהוגשו למועצת ההימורים, גם המספר של 150,000 שקל לקבוצה, לי לפחות, לא אומר כלום. מה שהייתי רוצה לדעת זה איך עומד מימון קבוצת גברים לעומת קבוצה של נשים, כשאתה אומר את המספר 150,000 שקל.

דבר שני, אני חושבת שאם כוונותינו אמיתיות, לקדם את נושא כדורגל לנשים, ולא רק - כמו שאמרת, ד"ר דקל - לסגור פרצות שהיו בעבר, אז עד שלא נתנה הקמה של קבוצת נשים בכל מקום בו נפתחת קבוצת גברים, אנחנו רק נעגל פינות כל הזמן. אם באמת רוצים לעשות קפיצת מדרגה ולתת דחיפה לכדורגל נשים, ולא רק מס שפתיים - כמו שמנסים פה חלק מהאנשים לדבר - זאת הדרך היחידה. יש לזה תקדימים במדינות אחרות, עד שלא נלך בדרך הזאת, אנחנו כל הזמן נדשדש בבוץ הזה. אני מבקשת גם תשובה, וגם לדעת מה התוכניות.
רוני שניידר
אני שמח לראות את כולכם פה. הייתי ממקימי תעשיית הכבלים בארץ, הייתי סגן נשיא מת"ב, והכדורגל הוא אהבת חיי. אני אומר לכם שכדורגל נשים חייב להיות אהבה. זה חייב להיות דבר שנסתכל עליו כעל איזשהו סימבול שאנחנו רוצים להנחיל לילדים, ואני המאמן הראשון שעזב כדורגל גברים, עם ניסיון של הרבה שנים, שחייתי בארצות הברית והייתי ממקימי הכדורגל שם.

אני רוצה לתת לכם סקירה, כדי שתבינו מה קורה בארץ ובעולם. הגברת שלומית ניר טור ומר משה קוננסקי הולכים אתי יד ביד מהיום הראשון. נאמר כאן קודם משפט מפתח, על ידי הד"ר דקל: "כדורגל נשים זה לא רק כסף, זו דרך חיים". אתן לכם סקירה קצרה שמתקשרת לדברי הפתיחה שלי.

ההתאחדות לכדורגל קבעה עובדה והקימה נבחרת. זו פירמידה הפוכה שלא קיימת בשום מדינה בעולם. אפילו האמריקנים שחשבו שכדורגל לעולם לא יהיה ספורט number 1 בארצות הברית, הוא תמיד יהיה 5,6, אבל תדעו לכם שכדורגל נשים הוא number1 בקולג'ים ב-3 השנים האחרונות. יש 21.5 מיליון שחקניות רשומות בין הגילאים 7 ו-18. אני שותף בזה 21 שנה. אני נוסע כל שנה להשתלם ולאמן שם במחנות ובאוניברסיטה שלמדתי. אני מדבר על כדורגל, soccer.


פה, שנה אחרי שהוקמה הנבחרת, הקימו ליגה. הוקמה ליגה בת 14 קבוצות. ההתאחדות לקחה החלטה אמיצה, להעמיד עובדה קיימת, כדי להתחרות באירופה, כדי לעמוד בקריטריונים של או"פא. כחברה מלאה באו"פא הקמנו נבחרת שתתחרה בגביע העולם וגם בגביע אירופה. במשחק הראשון, בבת-ים נגד נבחרת רומניה, היו הרבה מאוד חברות כנסת, שלצערי הרב – זה מה שמר לוי אמר ולא שמעתם – - לעמוד שם עם 6:0 במחצית, ואיך מרימים לבנות האלה את המורל, כדי שתעלינה במחצית השניה ותוכלנה להתמודד מול הרומניות שמשחקות כבר 15 שנה כדורגל, בלי כסף, בלי משכורת ובלי תשתית, אלא מתוך אהבה.

הקמנו ליגה ב-98', היו 14 קבוצות, 2 נשרו נשארו 12 קבוצות. 12 קבוצות שלא מחולקות פרופורציונאלית. הלוקציה של כסף ושל שחקניות לא נכונה. היו העברות של שחקניות מכל מקום, לקחנו שחקניות טניס, שחקניות כדורעף, שחקניות כדור סל, רוסיות שהבאנו ארצה, שבאות עם תרבות של ספורט. הליגה מקרטעת, לא משחקים, לא דעת ציבור, לא נשים שבאות לראות אותן. בכל משחק היו אולי בני משפחה, וגם זה הלך וירד.

לעומת זאת, הנבחרת שלנו, עשתה פירמידה הפוכה. התחילה רע מאוד, זה טבעי, קבלנו בראש – סליחה על הביטוי – הרבה פעמים, מהרבה נבחרות. אבל דעו לכם יש לנו בנות - - בנינו נבחרת בזכות האנושיות, הסמל, הלויאליות, היכולת להבין טכנית וטקטית, ואנחנו נחותים פיזית ואתלטית, כיוון שהתחלנו בגיל מאוחר. זו כרגע תמונת המצב בארץ, אתן לכם תמונת מצב בעולם.

יוון, נורבגיה, שבדיה, דנמרק, אנגליה – אלה הדוגמאות שאני רוצה להביא לכם, והצגתי את זה גם בבוקר. ליוון יש אותה בעיה, יש להם הרבה מאוד אתלטיות – האתלטיקה היוונית הלכה ופרחה, יש להם גם אלופות עולם – אין להם ליגה טובה יותר, אין להם ליגה שיכולה להתחרות בנורבגיה, שבדיה ודנמרק, אבל הם החליטו לקחת את זה כפרוייקט לאומי, להכין נבחרת לאולימפיאדה. כלומר, יש שם אותה מצוקה. אין כסף, לא משלמים כסף.

נורבגיה, שבדיה ודנמרק יש בין 60,000 ל-75,000 שחקניות רשומות בין הגילאים 7 עד 19. לא מקבלות כסף, אלא באות מתוך אהבה ורואות בזה אתגר לאומי. כמובן שהן הרימו את הענף לרמה שלבוא לראות משחק בנבחרת דנמרק זו חוויה.
זהבה גלאון
היחס לנשים שם שונה.
רוני שניידר
האמריקנים הם היחידים בעולם שיש להם ליגה מקצוענית, שמשלמים כסף ויש סיקור טלוויזיוני. לקחנו את השחקניות מהתאחדות בתי הספר לקבוצות, והן קבלו מלגת לימודים מלאה באוניברסיטאות שלהן, וזו גאווה שלנו, ואנחנו מביאים אותן כל פעם לשחק בנבחרת.

מסקירה שערכתי בין המדינות שנקבתי, אני ממליץ על 8 קבוצות איכותיות שתשחקנה בתקופה מסוימת של השנה – צריך לבחור את התקופה הנכונה, ההמלצות שלי היו לתת להתאחדות בתי הספר, שאני שם שותף פעיל – ליגת הבנות, הצעירה, תשחק בבתי הספר מתקופה של ספטמבר עד דצמבר. הבנות הבוגרות תוכלנה לשחק בקבוצות מינואר עד יוני, תהיה המשכיות, יהיה לילדות הצעירות איזשהו סימבול כדי לעמוד מולו. הצעתי שהקבוצות לא תקראנה מכבי חיפה או הפועל תל-אביב, אלא ייבחרו 8 אזורים שישולבו בהם גם מועצות אזוריות, גם עיריות, גם בתי ספר. לדוגמה, ישנה קבוצה שנקראת אס"א תל-אביב שהיא הדוגמה הטובה, שאין לה קבוצה בשום ליגה. היא הרימה קבוצת נשים, והיום הצעתי שיתחברו אליהן תיכון רמת-גן ובן-שמן, כמובן לא לתפוס אותי במילה, זה רעיון. הכוונה שלי זה לחבר את הצעירות לבוגרות.

לעניות דעתי, אין שום קבוצה היום בארץ, כולל מכבי חיפה המועדון הגדול והאימפריה, שצריכה לסחוב קבוצת נשים מחודש יולי עד חודש יוני שנה אחרי זה. זה לא הגיוני, זה לא נכון, זה לא משרת את המטרה, זה לא נותן שום דבר. מה שעשו עם בנות מכבי חיפה, שילבו אותן – מכיוון שהן היו חתומות על חוזים – באימון ילדים ונערים בבתי ספר לכדורגל של מכבי חיפה. על סמך זה הן מקבלות את השכר.

הצעתי שהליגה הזאת תהיה הגב לאימון המאמנים והכשרת המאמנים, כי לאמן בנות, ולאמן נשים, זה לא לאמן כדורגל גברים.
אילן שלגי
יש גם מאמנות?
רוני שניידר
יש לי 5 בנות בנבחרת, שעברו קורס מאמנות, בוגרות מכללה, יש להן תעודת הוראה, ואנחנו מנסים לשלב אותן כעוזרות מאמנות כמו שעשינו את זה בכל העולם. אני אשמח - דברתי עם הקפטנית של הנבחרת, שזה השלב הבא – לדחוף אותן קדימה לצד האימון.

זאת אומרת, שנה הבאה צריכה להיראות כך: להתחיל את הליגה בשיתוף פעולה עם בתי הספר, לתת לצעירות את כל התמיכה שבעולם, לגמור את עונת בתי הספר ולעבור לעונה של המועדונים מדצמבר עד יוני. אני מאמן נבחרת – אמנם זה title - זה מאמן כדורגל. מושקעת הרבה מאוד חשיבה והשוואה למקומות בעולם שכדאי ללמוד מהם.

אני רוצה לראות הרבה יותר מכם, מאלה שבאו לפה, שתבואו ותהיו שותפים להוויה הזאת שנקראת כדורגל נשים. יושבת פה שלומית ניר טור, היא הייתה הרבה פעמים במחנות אימון של הנבחרת. לבוא ולראות בנות שלא גדלו בתשתית של מועדון, שלא יודעות איך בונים אווירה של סמל, לויאליות וגאוות יחידה, לראות איך הן עולות לשחק מול כאלה, שמראש אנחנו יודעים שהן עדיפות פיזית – זו אמנות. אני חושב שלבנות שלנו מגיע כל הקרדיט שבעולם. אם אתן תגענה, הן תרגשנה שיש להן שותפים. אני חייב להגיד שבין המשחק הראשון בבת-ים לאלה שבאו באחרונה, זה חבל על הזמן.
מיכל כפרי
אני רוצה לשאול קודם כל, מבחינת ידע כללי, יש דברים קטנים לא שוויוניים. דמי כיס, למשל. עד לא מזמן נשים קיבלו סכום שונה. הכל היה מאוד מובנה, אפליה מאוד מובנית. זה די מבייש. זה שעכשיו התעוררו בגל החדש זה טוב. אבל עצם התופעה שהייתה קיימת עד לפני שבועיים שלושה, וכאילו לא ידעו עליה, זה דבר שמפריע והוא גם מסמן יותר מהכל, במובהק, את אופן ההתייחסות לכדורגל נשים.
רוני שניידר
אני רוצה לענות לך.
מיכל כפרי
אתה לא צריך לענות לי, אני לא באה אליך בטענות, אני רק רוצה שהנוכחים יידעו על מה מדובר.
רוני שניידר
אבל התמונה שלך לא מדויקת, אני חייב להפריע לך. קודם כל, אני אבא לבנות, ואני אבא לבנות של כל הנבחרת, ואני אומר את זה בגאווה. כל דבר – אני הראשון לדעת. הכסף לדמי כיס טופל, וזו הייתה טעות מיניסטריאלית. שום אפליה, אני לא מגן על אף אחד.

לגבי ציוד, יש ילדות שיש להן נעל במידה 36, מה לעשות שפומה – הספונסר שלנו – לא מייצר נעל במידה 36. זה לא נעשה בכוונה. יש לנו אנשים שעובדים קשה מאוד לצוות את הבנות האלה, שאנחנו נראינו בכל מקום פר-אקסלנס, אני אומר לך בגאווה. כך שאת האפליה נשים בצד.
מיכל כפרי
הערה שניה, נוכחתי לפני מספר שנים במשחק כדורגל על יד אבו-כביר. אני רוצה להגיד שאף פעם לא ראיתי בטלוויזיה גברים משחקים במגרש מהסוג הזה. אני חושבת שיש בעיה מאוד גדולה בכל ההתייחסות, וזה בא לידי ביטוי.
רוני שניידר
דף הקריטריונים שנמצא בהצעה חלק על 16 או 17 קריטריונים שמדברים על כל האלמנטים שנגעת: הופעה, ציוד, נעליים, מגרש, תאורה, רופא, אמבולנס. יש רשימה שלמה שבלעדי זה לא ניתן להקים קבוצה. וכמו שמר גברי לוי אמר, אולי זה היה פרטץ', אבל בלעדי הקריטריונים האלה, לא תינתן הזכות לקבוצה לקום.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה. חה"כ רשף חן.
רשף חן
הייתי רוצה לנסות להסתכל על זה מנקודת מבט קצת יותר רחבה מהפרטים של הנעליים והתקציב. נדמה לי, שמדובר פה על דבר מאוד חשוב. מדובר בעצם בקריאת תגר ישירה וחשובה על דבר שהוא אולי המעוז של השוביניזם הגברי. אני חושב שצריך להבין את זה בהקשר לקונטקסט של הספורט בכלל, במשמעות של הכדורגל בספורט, שמובחן כמעט מכל יתר ענפי הספורט במדינת ישראל.

בספורט יש שני אלמנטים נפרדים לגמרי, אחד זה ספורט: שיט, סיף, ג'ודו. כדורגל זה סיפור אחר. זה דבר סוציאלי שחורג לחלוטין מספורט. זה התחליף המודרני לשבט שיוצא למלחמה, וזה ההסבר, לדעתי, לתופעה הזאת של אוהדי הספורט השרופים, שההתעניינות שלהם בספורט היא מינורית, לעומת ההתעניינות שלהם בניצחון השבט. בגלל שמדובר בשבט שיוצא למלחמה, מטבע הדברים – לא כך צריך להיות – הלוחמים של השבט זה הגברים, הם אלה שיוצאים למלחמה, ולכן זה הופך להיות לגמרי טבעי ברמה הסוציאלית, שזה ספורט גברי.

לא סתם שאלתי מה קורה בפוטבול ובבייסבול בארצות הברית. ניקח בייסבול, שהוא פשוט דוגמה מאוד ברורה. אין שום דבר שמונע מנשים לשחק בייסבול, בדיוק טוב כמו גברים, ובכל זאת בליגות הגבוהות, ואפילו הבינוניות, של הבייסבול בארצות הברית, לא מוצאים נשים. למה? כי בייסבול בארצות הברית זה אחד מהמשחקים האלה של השבט שיוצא למלחמה, אז מקומן של הנשים לא שם. זו בעיה חמורה מאוד.
דודו מלכה
בדיוק דברו כאן, שהמשלים של זה הוא softball. זה ענף אולימפי לנשים.
רשף חן
אולימפי לנשים, שרמת ההתעניינות בו בארצות הברית הוא זניח, וחוץ מזה, למה softball ולא בייסבול, מה יש, הן לא מספיק מוכשרות כדי לפגוע בכדור היותר קטן? אני חושב שנשים יכלו לשחק בייסבול בארצות הברית ולזכות באותה מידה של התעניינות. אני גם לא חושב שהן רוצות פחות ממה שכאן רוצות לשחק כדורגל, אלא שיש להן בדיוק את אותם חסמים שיש פה, שהם חסמים סוציאליים ולא חסמים פיזיים. לכן אני חושב שלקרוא תגר על העניין הזה זה דבר חשוב שאין כדוגמתו, מפני שיש כאן אלמנט חינוכי אדיר, שבא לומר לחברה שנשים יכולות להשתתף במשחק הזה בדיוק כמו גברים. גם אם מגדירים את זה כמלחמת השבט, כפי שנשים יכולות לשרת בצה"ל, הן גם יכולות לשרת במלחמת השבט הזאת, אין מניעה, אין סתירה.

דבר נוסף, שאני מאמין שיכול לקרות כתוצאה מזה שנשים ישולבו במשחק הזה זה שאלמנט מלחמת השבט יפחת, משום, שלטעמי לפחות, האהדה השרופה הזאת שמביאה לאקטים של אלימות זה לא דבר חיובי בספורט.

המצב הוא, שהספורט הזה, בהגדרה, סובל האפליה ושוביניזם מובנה, ואני לא חושב שיש איזושהי דרך להתמודד עם זה, אלא על ידי אפליה מתקנת חזקה, מסיבית, שמשמעותה הפניית כספים. להגיד שניתן לנשים את אותם כספים שנותנים לקבוצה חובבנית בכדורגל גברי זה בעצם להנציח את המצב. זה לא פותר כלום. הדרך היחידה לפתור את זה, זה לתת דווקא לכדורגל הנשי יותר מכל ספורט אחר. לתת להן יותר כסף כדי להביא אותם up to par עם הספורט הגברי.
דודו מלכה
השאלה היא אם אתה משווה בין כדורגל לכדורגל, או בין נשים בכדורגל לבין נשים בענף אחר.
רשף חן
אני משווה בין כדורגל לכדורגל. אני רוצה לראות את הכדורגל הנשי נחשף לציבור. בצורה אולטימטיבית הייתי רוצה שווה לגברים. הייתי מכריח את הטלוויזיה לשדר את זה, הייתי מכריח את הטוטו לתת לזה מספיק תקציבים לשלם לשחקניות, כדי שהן תהיינה שחקניות טובות. הייתי מעודד משחקים מעורבים, משחקים שבהם קבוצות נשים משחקות עם גברים. אני אדהים אתכם, אבל אם שתי נשים שיושבות פה ישחקו נגד חה"כ סער ונגדי, הן תהרוגנה אותנו.
מיכל ראובן
יש משחק שנתי של חברי הכנסת מול המשמר. תארגנו משחק של חברי הכנסת מול נבחרת הנשים.
רשף חן
הם יהרגו אותנו, זה ברור לי.
אילן שלגי
אני מבקש שיהיה בכנסת משחק של חברות כנסת נגד כדורגלניות.
רשף חן
שיהיה של חברי כנסת מול כדורגלניות, תראה מה הן תעשינה לנו.
אילן שלגי
אתה צודק.
רשף חן
יש פה רעיון מובנה, שזה נכון וסביר שהליגות הן נפרדות. בואו נניח ששחקן הכדורגל הכי טוב, אולי יהיה חזק ומהיר משחקנית הכדורגל הכי טובה, זה עדיין לא אומר שלא יכולות שחקניות כדורגל להשתתף בליגות היותר נמוכות, ולתת פייט יפה מאוד לקבוצות הגבריות, ולנצח אותן. הייתי רוצה לראות משחקים כאלה, והייתי רוצה לראות קבוצות מעורבות, לא רואה סיבה שלא יהיו קבוצות שישחקו בהן גבים ונשים יחד.
רוני שניידר
אני יכול לתת לך סיבות פיזיולוגיות למה זה לא יכול להיות, וסיבות פסיכולוגיות.
אנדראה ברחולץ
הגברים יותר מהירים, יותר חזקים. אין מה לעשות, אנחנו לא יכולות לעמוד בתחרות.
רשף חן
אז אני נכנע בעניין. יש עוד דבר אחד שחשוב בעיניי. אני זוכר משיעורי הספורט בבית הספר, שאיך שמתחיל שיעור הספורט הבנים רוצים לשחק כדורגל והבנות רוצות לשחק כדורעף.
מיכל כפרי
היום זה כבר לא כך.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה. נשמע את הגברת מיכל ראובן, יו"ר הפועל באר-שבע.
מיכל ראובן
ברמה העקרונית כולנו מסכימים. צריך שוויון, שוויון הזדמנויות, אפליה מתקנת - הכל נכון, אבל המצוקה העיקרית שלנו היא שבלי כסף אנחנו לא יכולים לעשות דבר. יש לנו כאן תוכנית יפה מאוד, יש לי עליה מספר הערות, ותכף אומר אותן. יש לנו אנשים מקצועיים בהתאחדות שיכולים, מבחינה מקצועית, לתת לנו את הדברים שאנחנו צריכים. הבעיה היא שבין הנייר הזה, שהכין מר רוני שניידר, לבין היישום בשטח, מבחין השלב של העברת כספים. בלי העברת של כסף אי אפשר ליישם את זה.
שלומית ניר טור
מי מחליט על זה?
מיכל ראובן
עכשיו מגיעים לנקודה מי מחליט על הכסף. היום שמענו את יו"ר ההתאחדות לכדורגל. אני הופתעתי מהדברים שהוא אמר, ואם הוא יקיים מחצית מהדברים אנחנו נהיה במצב מאוד טוב. העניין הוא שמר גברי לוי לא יכול ליישם את התוכנית שלו אם לא יהיה לו תקציב. ההתאחדות מוכנה להעביר איזשהו סכום של כסף, אבל זה לא מספיק לנו.

נאמרו כאן סכומים על ידי ד"ר שוקי דקל, של כ-150,000 שקל, שזה אמור לספק את הקבוצות. אנחנו אומרים לכם, אנחנו הקבוצות, שתקציב של 150,000 שקל לא מספיק לנו. אם אתם רוצים שיהיה כדורגל נשים ברמה הראויה, שהנבחרת שלנו יכולה להתמודד עם נבחרות אחרות, צריך לתת כסף. זה פשוט. נכון, צריך גם לחשוב על השלב של לקדם את הנערות ולקדם את הספורט בשלבים היותר צעירים, הכל נכון, אבל בלי ליגת נשים מסודרת - והמשמעות היא כסף – כל מה שנאמר כאן - -

אני מקווה שמשרד החינוך ילחץ בכיוון הזה ויעביר כספים לקידום ההימורים בספורט, הרשויות המקומיות יכולות להעביר כספים. הדברים האלה לא קורים היום. למשל, אני מייצגת הפועל באר-שבע, ואני נמצאת בתוך עמותה של כל המועדון. אני לא עמותה נפרדת לקבוצת נשים, אבל באותה עיר שלי יש קבוצת נשים שהיא עמותה נפרדת. התקציב הגדול שהיא קבלה מהעירייה הוא 10,000 ₪. אתם יודעים למה מספיקים 10,000 ₪? אולי לרופא שאנחנו צריכים במהלך העונה. אלה מספרים שהם פשוט מגוחכים. אי אפשר לקיים את הענף הזה בצורה הזאת.

אני רוצה להתייחס בכמה הערות לתוכנית. זה נכון שצריך לשנות את פני כדורגל הנשים בישראל. התוכנית, בעיקרון, היא תוכנית שהיסודות שלה, לטועמי, יכולים להצליח. אני לא מסכימה עם העובדה שזה צריך להיות חובבני. אני גולשת עכשיו למישור העקרוני שוויוני. שחקנית הכדורגל אנדראה ברחולץ, שחקנית בת 27, שהיא סטודנטית לכלכלה ובחורה מאוד מוכשרת, ולעומתה אני רואה בקבוצה שלנו שחקן בן 27 – אין מה להשוות. השחקן יכול להתפרנס מהמקצוע הזה, השחקנית שלי צריכה לעבוד במקומות עבודה נוספים על מנת שהיא תוכל להתקיים. אנחנו מממנים אמנם נסיעות, אבל יש הרבה הוצאות שלנו אין אפשרות לממן אותן. במקרה הגברת אנדראה ברחולץ היא גם הקפטנית שלי, ואני יכולה לומר לכם שמכיסה הפרטי היא עושה הרבה דברים. למה שזה יהיה ככה?

בשביל להביא את הכדורגל הנשי למצב שיהיה מעניין, ושהתקשורת תרצה לראות אותנו, ושהדברים האלה יעניינו מישהו, ושהאחוזים שסיפרו לנו קודם, אחוז הגברים שמגיעים למגרשים לעומת אחוז הנשים, בשביל לשנות את זה צריך לתת לשחקנית את היכולת להתאמן ברמה הנכונה, להתאמן במתקנים הנכונים, להגיע למצב שאולי היא גם תוכל לקבל שכר. היום שחקנית לא יכולה לקבל שכר, כי אני גומרת באוברדראפט את העונה שלי. אולי אם היא תקבל שכר היא תוכל להשקיע יותר משעתיים ביום. אולי.

נכון שאת הדברים אי אפשר לעשות ביום אחד. אנחנו שומעים את זה כל הזמן: אין כסף, המצב הכלכלי קשה, הקבוצות בגירעון – הכל נכון. אבל בלי תקציב - שלא יהיה רק שוויוני לליגה א' או לליגה ארצית, אלא תקציב שיעזור לנו לתקן את האפליה שכבר הייתה, והיא מושרשת בענף הזה - זה לא ייצא אל הפועל.

כולנו מדברים היום על 2004, אבל כדי להגיע לעונה של 2004, צריך שהקבוצות שהיום מקיימות את הליגה, תהיה להן אפשרות לשרוד עד 2004. אני אומרת לכם שהקבוצות לא יכולות לשרוד עד 2004. הגענו למצב שהפסקנו את הפעילות, לא בגלל שהתחשק לנו, אלא בגלל שאין לנו אפשרות לממן את האוטובוס.

הבטיחו לנו כספים לגבי העונה הזו, אף אחד לא מתייחס לזה, עם כל הכבוד לכולכם – ואני מעריכה ושמחה שאני רואה כל כך הרבה התעניינות – אבל אנחנו בלי כסף. יש לנו התחייבויות, העונה הזו הבטיחו לנו כספים, השרה לבנת מינתה ועדה שקבעה שמגיע לנו לגבי העונה סכום ספציפי שעומד על 129,000 ₪, אנחנו לא ראינו את הכסף הזה. אנחנו כבר באובר, כבר הוצאנו את הכספים האלה לגבי העונה הזו, מתי הכסף הזה יגיע אלינו? אני מבקשת תשובות לשאלה הזו, כי איך נממש בשטח את הדברים היפים שנאמרו כאן?
היו"ר גילה גמליאל
תודה. מר אבי צודקביץ', יו"ר אס"א תל-אביב.
אבי צודקביץ'
אני רוצה להמשיך מהנקודה שגברת ראובן התחילה. יש כמה נושאים שעלו פה, ואני אתחיל מהסוף. יש ישיבות, יש דיונים, אני מתערב עכשיו – כל הפורום הזה יוזמן לארוחת צהרים על חשבוני – אם השנה יהיו 150,000 בקופה של הקבוצות. לא יהיה, לא יהיה גם 129,000.

אני בעסק הזה כבר 4 שנים, הייתי בהמון ישיבות, המון הבטחות, המון ועדות, המון חברות כנסת – גברי צדק – מאוד מכובדות, כולם הבטיחו הבטחות, נקבו במספרים, זה חוזר על עצמו, זה כמו קופי. אפשר להביא את ההקלטה מהישיבה הקודמת שהייתה פה לפני כמה חודשים, גם יעל דיין הייתה פה – אני החזקתי ממנה אלוהים באופן אישי, חשבתי שמה שהיא מחליטה ללכת עליו זה הולך עד הסוף – כלום, אין כסף. לא רק שאין כסף, הקבוצות בפשיטת רגל, לא יכולות לשלם אוטובוס, ולא גמרנו את הליגה השנה בגלל זה.
היו"ר גילה גמליאל
מה אתם אומרים על ההצעה של 8 קבוצות?
אבי צודקביץ'
זה הכי פחות חשוב עכשיו. אני סומך את ידיי על מר שניידר, שהוא האדם מספר 1 שמבין במדינה בכדורגל, איך לעשות את הליגה. לא קראתי את המסמך הזה – הוא בטוח טוב, אבל זאת לא הנקודה כאן. אם צריך לעשות שינויים קלים, מר שניידר גם גמיש לשנות.

הבעיה היא שמדברים, ובשביל להדליק מדורה, צריך להדליק גפרור, לשפוך קצת שמן. צריך לשים קצת כסף כדי שהעסק יזוז. כאן המדינה – גברת כפרי, אני פונה אלייך – המדינה, שזה את והטוטו, המדינה צריכה להחליט שהיא משלמת כסף ולא לדבר, לשלוף כבר את הארנק.

אני אומר את זה כל ישיבה כבר 4 שנים, מסתכלים עלי כולם ואמרים: "הוא צודק" ואין כסף. התערבתי – אני מזמין את כל הפורום לארוחת צהרים אם יהיה כסף – לא יהיה כסף. ימצאו איזה תרוץ, יגידו שזה כסף שלוקחים מהגברים, מר לוי ימצא איזו סיבה.

עו"ד קניג-יאיר, את מפספסת. את מנסה לעשות כדורגל נשים על גב כדורגל הגברים. את צודקת, אבל את לא משרתת את המטרה של העניין הזה, כי מה שיקרה זה שההתאחדות עכשיו צריכה להתגונן, להתעסק בדבר אחר: איך להתווכח כל הזמן שהשוויון הזה יהיה מוחלט מיד. אנחנו רוצים שוויון מוחלט, החלטתי ללכת לבג"ץ על שוויון מוחלט – גברת ראובן יודעת את זה. אחר כך חשבתי לעצמי שאם הולכים על כל הקופה בעצם מתעסקים כל הזמן בלהתווכח, אבל בינתיים אין דלק להכניס למכונית הזו בשביל לנסוע.
ציונה קניג-יאיר
אחד לא סותר את השני.
אבי צודקביץ'
אני קורא לחברי הכנסת המכובדים פה, ולשלטון - זו לא ההתאחדות, מר לוי צודק, להתאחדות אין כסף, ההתאחדות אולי עושה חלוקה פנימית של הכסף – אם רוצים כדורגל נשים, מספיק לדבר. צריך להביא כסף מהטוטו, הטוטו זה כסף של המדינה, ואם המדינה רוצה כדורגל נשים היא צריכה להקציב כסף.

כיוון שאני מהשטח, וראיינתי כל שנה את ה-25 בנות שלנו ואת ההורים שלהן, תרשו לי להגיד שהשכר זה לא שכר. אם בחורה, 4 פעמים בשבוע מ-6:00 בערב עד 11:00 בלילה, מתרוצצת בכבישים ומשחקת כדורגל, ההורים שלה אומרים לי שאכסה להם את ההוצאות לפחות. ציוד אנחנו נותנים, אנחנו אגודה מסודרת, והתקציב שלנו – שנתתי אותו לגורמים פה – מצריך תקציב סביר בין 300,000 ל-400,000 שקל. זה כסף שאם לא ייתנו אותו לא נוכל להתקיים. נקודה.
רוני שניידר
זה כתוב בדף הקריטריונים.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה. עו"ד אופיר כץ, שעומר בראשות ועדת אופיר כץ, תסביר בקצרה לגבי הוועדה.
אופיר כץ
אני עומד בראש הוועדה לקביעת אמות המידה לחלוקת הכספים של המועצה להסדר ההימורים בטוטו. צריך להבין שהכספים שהולכים לספורט מתחלקים על פי קריטריונים. הוועדה שלי עסקה בשנה האחרונה בבדיקת הקריטריונים ובהתאמתם למצב ולשינויים שחלו בספורט בשנים האחרונות.

בין שאר הנושאים דנו גם בספורט הנשים, ולמעשה קבענו 3 עניינים עיקריים. הנושא הראשון, שעונה לדוברת הראשונה, קבענו תגמול בגין ייצוג הולם במוסדות ההנהלה של איגודים והתאחדויות. כתבנו שכל מי שיש בו 10% נשים לא יקבל תוספת. מי שיש לו בין 10% ל-30% - יקבל תוספת של 2.5% על ההקצבה שלהם. למי שיש מעבר ל-30% יקבל תגמול של עד 5%. אני מדבר על ייצוג הולם בהנהלות האיגודים וההתאחדויות. אני מקווה שגם הכסף ידבר קצת. חשבנו כנכון לערב נשים בהנהלות. יש ענפים שבהם כמות המשתתפות יחסית גדול מאוד, ואין להן ייצוג הולם.

הדבר השני שעשינו היה עידוד ספורט הנערות. הביאו לנו נתונים שאין מספיק עידוד לנערות העוסקות בספורט. קבענו תוספת של 25% לעומת קבוצות הנערים לגבי נערות בספורט, ובנושא כדורגל הנשים.

הדבר השלישי הוא נושא הכדורגל. הסכום 150,000 שקל שנזרק פה, זה שקלול של ההמלצה שנתנו לפי מונחים של 2002. אני מניח שהשנה יהיה קצת פחות, יכול להיות שזה יהיה 140,000 ולא 150,000, אבל זו הכוונה. נכון שזה לא משווה.

בקריטריונים יש סעיפים כלליים לכל, ויש סעיף מסוים שמדבר בליגות הבכירות בכדורסל ובכדורגל. בליגות הבכירות – שם מקבלים לפי אחוזים, לא לפי קריטריונים. בליגות הבכירות בכדורסל, נכון לרגע זה, הסכום של קבוצות נשים שווה, ואפילו ב-10% יותר מאשר ליגת הגברים. אבל אי אפשר להשוות, כמובן, את מצב כדורסל הנשים - -
מיכל ראובן
סליחה, על כמה עומד הסכום הזה?
אבי צודקביץ'
118,000 שקלים.
אופיר כץ
נכון, בכדורסל זה פחות מהכדורגל, כי בכדורסל בכלל מקבלים פחות מאשר בכדורגל. לפי ההמלצות שלנו, כדורגל נשים שיש בו רק ליגה אחת – למרות שבמקום שיש ליגת נשים משווים אותם קריטריונים לכולם – הבאנו את זה לליגות הבכירות של הכדורגל, ששם יש הרבה ליגות אחרי זה, ונתנו 60% מליגה של גברים, שזה אומר כ-150,000 שקל. זו קפיצה גדולה מאוד לעומת מה שהיה.
גדעון סער
אבל הם אומרים שהם לא מקבלים את זה.
אופיר כץ
הגשנו, לפי החוק, את ההמלצות שלנו לשר התרבות, המדע והספורט דאז, וליו"ר המועצה להסדר ההימורים בספורט ב-30 בספטמבר. מאז, המועצה מקיימת דיונים, ולמיטב ידעתי עדיין לא קבלו את ההמלצות שלנו באופן מוחלט, או חלקי. אני לא יודע מה ההחלטות של המועצה. ברור לגמרי שברגע שהמועצה תקבל את ההמלצות, הכסף יועבר.
אבי צודקביץ'
כמה סנדוויצ'ים צריך לאכול בשביל זה?
אופיר כץ
אל תשאל אותי, אני ב-30 בספטמבר גמרתי את העבודה. השאלה אחר כך – וזה דבר חשוב שצריך להבין – צריך לוודא שהכסף הזה הוא כסף צבוע, שהמועצה תיתן 150,000 לקבוצת X שאנשי הקבוצה באמת ייעדו את הכסף הצבוע הזה לספורט הנשי, ולא ישתמשו בזה לבוגרים או לנוער או למשהו אחר. זו בעיה שצריכים לקבוע ברמת האגודות עצמן.
רשף חן
למה קבעתם 60% מהליגה של הגברים?
אופיר כץ
זה הולך על חשבון משהו, ויש ענפים רבים, יש 50 ענפים.
שלומית ניר טור
למה זה על חשבון ענפים אחרים ולא על כדורגל, מה זאת אומרת? מה, זה על חשבון שחיה?
אופיר כץ
את יודעת מה, זה על חשבון כדורגל. הכסף מחולק לפי קריטריונים. רק 3 ליגות עליונות מקבלות כסף שלא לפי קריטריונים. לכן, באופן טבעי, מקומם היה בכלל בקריטריונים. בקריטריונים היו מקבלים 1,300 או 1,500 שקל, כי אין ליגות אחריהן. לכן אמרנו שלמרות שאין ליגות אחריהן נעביר אותן לליגות הבכירות, וקבענו 60% - אתה יודע מה, תקרא לזה שרירותי.

ליגת העל מקבלת פי 2.4 מהליגות האחרות, אנחנו מדברים על הליגה הארצית. ליגה לאומית וליגה ארצית.
מיכל כפרי
התמחור לא שווה.
אופיר כץ
אני רוצה להסביר. יש רמה אחת של ליגת על, שהיא הליגה שמביאה את כל הכסף. מתחת לזה יש ליגה לאומית, ולאומית ב' וארצית. אנחנו השווינו אותם ללאומית וארצית, זה כ-150,000 שקל. מה שצריך לקרות עכשיו: המועצה צריכה לאמץ את ההמלצות האלה והכסף יועבר.
רשף חן
יש להם איזשהו מקור כספי אחר, חוץ מכם? השאלה שלי היא אחרת, בהנחה שאומרים לי שהמינימום לקבוצה זה 400,000 שקל, ואתם נותנים להם 150,000 שקל, מה בעצם אנחנו אומרים?
היו"ר גילה גמליאל
אומרים לבקש כספים מספונסרים ומרשויות. תודה רבה, אנחנו רוצים לשמוע את השחקנית, אנדראה ברחולץ מהפועל באר-שבע.
אנדראה ברחולץ
קודם כל יש לי שאלה, ואולי הנציגים מההתאחדות יוכלו לענות לי. אנחנו עדיין נמצאים באמצע של העונה הזאת, אתם מדברים על העונה הבאה. אנחנו מתאמנות ואנחנו לא יודעות מה קורה: יש משחקים, אין משחקים. סיימנו את שלב הבתים, צריך להיות שלב של playoff . אם זה לא הולך מפסיקים הכל, בשנה הבאה גם נפסיק באמצע ונלך הביתה?
חיים צימר
זה מובא היום להנהלת ההתאחדות לכדורגל.
אנדראה ברחולץ
רק היום זה מובא? חודשיים לא היה זמן?
חיים צימר
גמרתן את הליגה, למה אתן לא משחקות? את יודעת את הסיבה.
אנדראה ברחולץ
לא, אני לא יודעת. לא קבלנו כסף.
חיים צימר
הייתה הפסקה קצת שרירותית שלכן. הליגה עצמה הסתיימה, שני המחזורים הראשונים הסתיימו, יש נו ה-playoff וההתאחדות צריכה להחליט היום אם יש טעם להמשיך בעניין הזה, זה הכל.
אנדראה ברחולץ
טעם יש. אנחנו מתאמנות.
חיים צימר
את חושבת שיש טעם, אנחנו עדיין לא בטוחים.
זהבה גלאון
גם אנחנו חושבים שיש טעם.
חיים צימר
אנחנו בעד, מבחינה תקנונית צריך לגמור את הליגה, לעשות את ה-playoff, אין ויכוח בכלל.
רשף חן
איזו סיבה יש לא לגמור את הליגה?
חיים צימר
יש לוח זמנים שכבר התמשך, בגלל ההפסקה הזאת שנעשתה, אז אנחנו נכנסים ליוני יולי, ואז כבר יש בעיה נוספת לכן אנחנו שוקלים את העניין הזה.
רשף חן
אני אגיד לך עוד משהו, אין כסף, לא יכולים לשחק.
אנדראה ברחולץ
כל העניין הזה של ליגת נשים הוא לא איזשהו שיגעון או משהו שאנחנו קוראות תגר על מישהו. אנחנו משחקות כדורגל כי זה מה שאנחנו אוהבות, וזה מה שמעניין אותנו. אנחנו משקיעות מהזמן שלנו, כמו שגברת ראובן אמרה, ואנחנו לא מקבלות שכר. שחקניות בליגה שכן מקבלות שכר, זה עומד על החזרי נסיעות וזהו. אנחנו עושות את זה כי זה הכיף שלנו, וזו האהבה שלנו. אתם צריכים למצוא את הדרכים לפתור את הבעיה שיש היום, לתת לנו כסף לממש את הדבר הבסיסי שאנחנו רוצות לעשות. בזה זה מסתכם.

בכל שנה או שנתיים יש איזושהי ועדה שבה המלצות, וההמלצות האלה משום מה תמיד נשארות בגדר המלצות. עובדה שדברים כן יכולים לזוז, כי אחת הסיבות שאנחנו נמצאים כאן זה בגלל שהשחקנית קרן יחס ואני כתבנו מכתב אחד שהגיע לחה"כ גמליאל, חה"כ גלאון -
קרן יחס
וזה בגלל שגברת ראובן הסבירה לנו שאם אנחנו נעשה משהו אולי זה יעזור.
אנדראה ברחולץ
ובגלל זה אנחנו נמצאות פה, וזה רק ממכתב אחד ששלחנו. אם כל האנשים שיש להם יותר כוח מאתנו יתגייסו ויעזרו לנו, נוכל להצליח לגייס את הכספים ולקיים ליגה מסודרת. אם תהיה ליגה מסודרת, ואנחנו נבנה ליגה אטרקטיבית, אז גם יהיה עניין בליגה, תהיה תקשורת, תהיה טלוויזיה. לא יהיה מצב שקודם הליגה תהיה מדהימה ומעניינת. אם תעזרו לנו לבנות ליגה כמו שצריך יתחילו להתעניין בליגה, והליגה יכולה להיות אטרקטיבית. יש שחקניות מוכשרות, יש התקדמות אדירה. מר לוי ציין שלפני 5 שנים הן הפסידו 14:0, היום הן כבר לא מפסידות כך בנבחרת שלנו. הן עלו ב-20 מקומות בדרוג העולמי. אם תמצא הדרך לתת לנו את הכלים שאנחנו צריכות, נצליח לקיים את הליגה הזאת. זה הצליח בהמון ארצות בעולם, אין שום סיבה שאנחנו לא נצליח.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה. אנחנו רוצים לשמוע עכשיו את מנכ"ל מועצת ההימורים – אתה יכול לפתור פה הרבה בעיות – מר יצחק שני.
יצחק שני
אני מודה על הדיון ומצר שמר לוי לא נמצא כאן, כי אני לא בדיון ראשון שעוסק בסוגיה הזאת, וכל פעם הכדור התגלגל לעבר מועצת ההימורים. נאמר כאן שמועצת ההימורים מתקצבת את הכדורגל הישראלי בכ-92 מיליון שקלים, מתוך 250 מיליון שקלים, שמתוכם הולכים 60 מיליון למתקנים. דהיינו 190 מיליון שקל מתחלקים בתוך עוגת הספורט. 92 מיליון שקלים יורדים לכדורגל, שהוא הענף הגדול ביותר.

אומר מיד שהמלצות ועדת כץ מקובלות עלינו לחלוטין, ובגמר הדיון שאמור להיות ב-8 בחודש אצל שרת החינוך, ולאחר שנעשה את כל הסידורים אני חושב שנודיע באופן מסודר שזוהי ההחלטה ונשלם את הכסף. אין לנו שום בעיה.
היו"ר גילה גמליאל
מצוין.
יצחק שני
כל הזמן אומרים שהטוטו מחזיק את רוסו או אחרים. אני רוצה שתדעו שמכבי חיפה מקבלת 700,000 שקלים כקבוצת על, כאלופת ישראל, זה הכל. קבוצה בליגה הלאומית מקבלת מתוך ההקצבות שלנו סכום של כ-200,000 בלבד. זאת קבוצה שהיא מקצוענית, שהיא חלק מהטופס, שהיא חלק מהמערכת השיווקית שלנו.
שמעון מיימון
ועוד 740 בגין שימוש בשמות הקבוצות.
יצחק שני
אף אחד לא מקבל בעבור שמות הקבוצות.
שמעון מיימון
מקבלים, יש הסכם.
יצחק שני
אתה אומר דברים לא נכונים, תן לי להסביר. אמרתי ש-92 מיליון שקל זה הסכום הכללי של הכל מכל. גילוי נאות מלא.
שמעון מיימון
זה לא 200,000 שקל, זה עוד 740, ועוד גביע הטוטו זה עוד 250,000.
יצחק שני
אתה שוב חוזר, אבל זה עדיין לא ישנה את המספר של מה שאמרתי. אני יכול לקבוע באופן ודאי שחלק מהתקציבים שניתנו ב-3 השנים האחרונות לכדורגל נשים בכלל לא הגיעו לנשים. עובדה. הדברים הם כלי לקבוצות הכדורגל של הגברים.
גדעון סער
לך למשטרה.
יצחק שני
לא, לא. אינני יכול לבדוק את כל הנתונים.
גדעוןו סער
אתה קובע בוודאות, ואחרי זה אתה אומר שאין לך כלי. או שאתה יכול לקבוע בוודאות או שאין לך כלים לקבוע. אם אתה קובע בוודאות דבר כזה, זה דבר חמור מאוד מה שאתה אומר.
יצחק שני
אני אסביר. באותה מידה, כמו שהפסקנו עכשיו את כל התהליך שוועדת כץ תגמור את העבודה, כי היו בארץ כ-2,200 עמותות פיקטיביות, או משהו בדומה לזה, והפסקנו את כל תהליכי ההקצבות, גם הדברים האלה נמצאים בבדיקה.
גדעון סער
אז אתה קובע את זה בוודאות או שזה בתהליך של בדיקה?
יצחק שני
בוודאות.
גדעון סער
אז מה אתה צריך לבדוק? אתה לא יכול להגיד שאתה בודק דבר שאתה יודע בוודאות. אתה בטוח מודע שיש סתירה פנימית בדברים.
יצחק שני
אין סתירה. הסברתי שב-8 בחודש אנחנו מתייצבים לפני השרה עם דו"ח ביניים. זה דיון שכבר זומן.

ההתאחדות לכדורגל חייבת למצוא מקור כספי הולם. לא מספיק מה שמר לוי אמר שההתאחדות תמצא איזשהו סכום. האגודות צריכות להיות בתקן, ובלי שום טובות. צריך לקבוע תקן מינימום מאושר בבקרה התקציבית, כאשר התקציב צבוע לטובת נושא הכדורגל, או כל ענף אחר שנמצא באותו מועדון. כמובן, הרשות המקומית אינה יכולה להיות משוחררת מאחריות, ואמרו את זה נציגי באר-שבע. נוח לי להתעסק בנושא באר-שבע, לא היה שום דבר אם היו מקצים שם סכום של 200,000 שקלים מתוך תקציב כל כך גדול של כדורגל הגברים לטובת הנשים.
מיכל ראובן
תרשה לי לסנגר עליהם, הם בינתיים מתקצבים.
היו"ר גילה גמליאל
סליחה, זה לא רלוונטי.
רשף חן
ההבדל בין כל הגופים האלה לביניכם זה שאתם מוכרים כרטיסי טוטו. אתם הגוף היחיד מכל הגופים האלה שמוכר לכלל הציבור במדינה ומרוויח מיליוני דולרים לשנה מזה שאנשים מהמרים. הכסף נמצא אצלכם, אתה רוצה מהעירייה? העירייה פושטת רגל. אתה רוצה ממשרד החינוך? אין לו כסף לשלם למורים. ממי אתה רוצה שהכסף הזה יגיע?
יצחק שני
אנחנו לוקחים את עוגת ההכנסות של המועצה ומחלקים. התייעלנו, התארגנו, את כל הכסף בתוך התקציב. אם בשנה שעברה, למרות השנה הכלכלית הקשה שילמנו לספורט ב-100% את התקציב, תאמינו לי – פלאי עולם. אם בשנת 2003 אני מניח שאנחנו גם נשלם את התקציב, למרות הבעיות הכספיות, זה בא רק מתוך דרך של התייעלות.
רשף חן
אני מניח שאתם משלמים את הכסף לספורט, השאלה אם אתם מכירים בזה שיש מקום להעדפה מתקנת לנשים. הלוא אצלן אין פרסום, אין התעניינות טלוויזיה, אין להן מקורות הכנסה.
יצחק שני
אמרתי שאנחנו נבצע את כל המלצות ועדת כץ. זאת הוועדה, זוהי הסמכות. אנחנו נבצע ונקבל את ההמלצות.
רשף חן
אבל ברור לנו שחסרים שם עוד 350,000 שקל.
יצחק שני
חסר כסף בכל המועדונים, בכל ענפי הספורט. מיד לאחר הדיון של ה-8 בחודש – אני מקווה שהדיון הזה יסוכם באותו יום ולא תהיה המשכיות – אשמח מאוד לשחרר עד השקל האחרון, כפי שנקבע בוועדת כץ.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה. מר שמעון מיימון, יו"ר ועדת הנשים בליגת הכדורגל, בבקשה.
שמעון מיימון
אני מצטער, אני חולק על הרבה מאוד מהאנשים פה, כולל ידידי יצחק שני.
בת שבע שטראוכלר
נבחרת להיות יו"ר ועדת הנשים?
שמעון מיימון
כן. כיו"ר ועדת הנשים עשיתי מה שחשבתי לנכון על פי ההמלצות ועל פי כל הישיבות שהיו לי עם משרד החינוך, עם היחידה לקידום ספורטאים מצטיינים, ועשינו עבודה להקים בית ספר למצוינות, ועשינו הרבה דברים. צר לי שההתאחדות לכדורגל עצרה את זה מכל מיני סיבות, העיקרית בהן היא פוליטיקה.

יש פחד מקידום כדורגל נשים. האדם היחידי בליגה לכדורגל שבאמת מעניינת אותו ליגת נשים נמצא פה, וזה מר חיים צימר. הוא באמת, מתוך כוונות טובות וטהורות עשה את הכל כדי לקדם. הוא היה מוכן לעשות הכל רק כדי שהליגה תשרוד. הוא לא חייב אפילו להתעסק עם זה, יש 360 קבוצות כדורגל, ועוד 800, הוא לא היה חייב להתעסק בזה. הוא עוסק בזה מהיום שקמה הליגה.

בהתאחדות לכדורגל – ואני לא מדבר כרגע על מר גברי לוי – יש פוליטיקה. התחלתנו תוכנית, עשינו איזושהי עבודת דוקטורט והבאנו את זה לוועדת הנשים. התמניתי בחודש דצמבר ליו"ר ועדת הנשים. עד אותה ישיבה קיימנו מספר פגישות, גם עם מינהל הספורט, גם עם היחידה לספורטאים מצטיינים במכון וינגייט, גם עם רשות הספורט, גם עם משרד החינוך – התאחדות ספורט בתי הספר. הכנו תוכנית עבודה וכבר התחלנו לצאת לדרך. הקמנו גם ליגה שניה לכדורגל נשים, ליגה שתקרא ליגה ארצית, לצורך העניין. הקמנו נבחרות אזוריות לכדורגל ילדות מגיל 10 עד 13, ומגיל 13 עד 15. ישבנו גם עם הרשויות המקומיות. עשינו עבודה למעלה מחודשיים ימים, רצנו לרשויות המקומיות: ביקנעם, שם הסכימו לתת את המתקן ללא תשלום, במודיעין, בחולון, בכפר סילבר.

עשינו תוכנית וכבר התחילו לפעול בוינגייט, עשינו מחנה אימון ראשון, היו 180 בנות שרצו להירשם, לא היה לנו מקום – כי לא היה מקום בחדרים, עשינו סוף שבוע מרוכז – 50 ילדות הגיעו. יש ביקוש מעל ומעבר. לא האמנתי עד אותו שלב שיש כל כך הרבה ביקוש. עשינו סקר בבתי הספר, ועל כל 100 ילדות 80 רוצות לשחק כדורגל, 15 רוצות לשחק כדורסל ויתר ה-5 בענפי הספורט האחרים. זה פתאום עבר שינוי, הכדורסל היה הענף המוביל וראינו שיש פוטנציאל, ועשינו עבודה.

הכל כבר היה סגור, היו המלצות, ישבו בוועדת נשים והכל סוכם ויצאנו לדרך. מרגע שאנשים בהנהלת ההתאחדות לכדורגל – לאו דווקא מר לוי – שמעו, הם אמרו שתהיה ליגה שניה, זה 10 נקודות. אני עתרתי לבית הדין ולבית המשפט המחוזי - ליגת הנשים לא הייתה מיוצגת בכלל באסיפה הכללית, לא הייתה זכות הצבעה, אם יש אסיפה כללית הם לא היו מוזמנים – אז לאחר מחשבה שניה הם אמרו שאני צודק והם יקבלו 10 נקודות, וייצוג באסיפה הכללית.

ברגע שהם קיבלו ייצוג באסיפה הכללית ו-10 נקודות, למישהו ירד האסימון, הם אמרו שעכשיו שיש ייצוג במקום 12 עמותות יהיו 24, זה 240 נקודות, ואם יו"ר ועדת הנשים שולט על כולם הוא בעוד מספר שנים יהיה יו"ר ההתאחדות. אני עומד מאחורי כל מה שאני אומר.

לפני שהתמניתי ליו"ר ועדת נשים אמרתי שאני לא בובה של אף אחד. ישבתי עם היו"ר על כל הסעיפים. יש פה חוברת עם 400 עמוד, ישבתי על סעיפי ההמלצות, והוא אמר לי שהכל מקובל. הבאנו את הדברים ליישום, ואז כשהוא קרא לי ואמר לי: "עצור, ליגה ארצית לא תהיה", קמתי והלכתי. אני לא מתפרנס מההתאחדות לכדורגל, אני לא צריך את זה בכלל. יותר קל לי להיות איש אופוזיציה מאשר להיות איש מטעם. הוא אמר לי שעשיתי טעות לא הייתי צריך להגיד לאנשים ממרכז הפועל כי אז הם מפחדים, זה מפריע להם באסיפה הכללית הבאה. פה מתחיל ופה נגמר העניין. אין ייצוג. אפילו אם יכניסו 2,3 נשים להנהלת ההתאחדות, יש 29 חברים. לא יהיה להן כוח והן לא יוכלו לקדם את הנושא.

מינהל הספורט עצרו את עניין ההקצבות, הורידו את זה ל-1400 נקודות, לדעתי זה בחוסר תמימות, כי זה לא הוגן מה שהם עשו. היו צריכים לפחות, בשביל להחליט דבר כזה, להוריד מ-94,000 שקלים ל-17,000 שקלים, הייתה צריכה להיות הגינות, להגיד שמשנת הכספים 2003 תקבלו בעונה הבאה. בכל זאת הקבוצות מוציאות כספים, ואי אפשר במהלך עונה להגיד להם שלא יקבלו כסף. הם עשו תרגיל חכם, מעבר לקריטריונים הליגה הלאומית, הליגה הארצית והכדורסל הם בכלל מחוץ לקריטריונים.
היו"ר גילה גמליאל
מי זה "הם"?
שמעון מיימון
המועצה להסדר ההימורים עם איגוד הכדורסל והתאחדות הכדורגל, עם כל מי שהכין שם –
דודו מלכה
הייתה ועדה ציבורית.
שמעון מיימון
אז הליגה הראשונה בליגת הגברים זה ליגה א', בנשים יש ליגה אחת. השוו את שתיהן, נתנו להם 30 – הם טעו הגיע להם 60 נקודות – 30 כפול 4 נקודות יצא 12 ומשהו, פלוס תוספת נשים יצא 17,000 שקלים. בצדק, נתנו את הקריטריונים לפי הליגה העליונה בגברים, אבל הליגה העליונה בגברים זו ליגת העל שהיא מחוץ לקריטריונים.

גם בעניין ההקצבות ליתר הליגות בגברים, ברור לחלוטין שאי אפשר לקבל אותה הקצבה, כי כדורגל נשים נמצא בחיתוליו. יש את בג"ץ נהרייה עם שעות שחיה, השופט נתניהו והשופט ברק, קבעו שאם הקריטריונים יהיו כאלה משמעותיים בין ההישגיות לבין הקבוצות החלשות, לעולם לא יתאפשר לקבוצה חלשה להתקדם. כדורגל הנשים חלש, הוא לא יכול להתקדם, אז הם ימשיכו לקבל 1,000 נקודות או מיליון שקל, ואלה ימשיכו לקבל 100,000. איך הם יוכלו בכלל להגיע לכדורגל גברים.

ואיפה המתקנים? אין מתקנים. אם ניקח קבוצה כמו הפועל תל-אביב- הם התפרקו אז נוח לי לדבר עליהם – הם השקיעו הרבה מאוד כסף, הביאו את הכסף מהבית. כשצריך לתת מגרש כדורגל בבלומפילד כדי לשחק, צריך לתת מתקן ראוי, עם תאורה מתאימה, יש תקן. הוא לא ייתן להם, הוא ייתן להן לשחק במגרש האדום בתל-אביב, המגרש הוא מטר על מטר, וכשיורד מבול הכל בוץ או במגרש בבית"ר תל-אביב. המגרשים לא מתאימים, לא ראויים, איך אפשר לקדם כך את כדורגל הנשים? באתי לראות את בנות רמלה במשחק גביע, חצי מגרש – אין תאורה. באתי לבית וגן, שאלתי את המנהל של בית"ר ירושלים: "תגיד לי, אין שוערת בשער?", אמרתי: "אני בחור צעיר אני עוד רואה", לא ראיתי כי אין תאורה בחצי מגרש. זה אחד הקריטריונים הבסיסיים: חייבים מתקנים, חייבים תאורה.
היו"ר גילה גמליאל
כן, זה כתוב לנו בהמלצות. תודה רבה. הגברת שלומית ניר טור, בבקשה.
שלומית ניר טור
אין לי שום ספק שהנושא של כדורגל נשים, הוא עניין חברתי תרבותי של מדינת ישראל, ואם רואים אותו ככזה צריך להשקיע בו. אין ספק שבלי העדפה מתקנת משמעותית, לא קטנה ולא בשוליים ולא 10%, זה לא יקרה. אנחנו מקימים היום, בשנת 2003, משהו שכבר היה צריך לקום לפני 20 שנה, והיינו עומדים היום במקום אחר, ראו דוגמת כדורסל נשים, שהגיע להישגים. בכדורגל – אני, כספורטאית עבר – מאמינה שאפשר להגיע להישגים עוד הרבה יותר גדולים, אפילו רק בגלל המבנה הטופומטרי של הישראלים. לא צריכים להיות גבוהים, אפשר להגיע עם נתונים אתלטיים מאוד ברורים, ויש לנו ילדות מאוד מוכשרות בארץ, רק צריך לתת להן את ההזדמנות.

אני חושבת שחייבת לקום בהתאחדות לכדורגל מחלקת נשים, לא רק ועדת נשים. יש מחלקת נוער שמטפלת בכל הנוער, צריכה לקום מחלקת נשים שתטפל חד-משמעית בעניין הזה. מר רוני שניידר עשה תוכנית נפלאה, והוא זה שהביא את נבחרת הנשים להישגים כאלה ברוכים. תשאלו את מר צימר, כמה מקבל נבחרת נשים בכדורגל לאומי לעומת כמה גברים או כמה נוער או כמה נערים. שווה לבדוק.
רשף חן
מי קובע את השכר?
שלומית ניר טור
ההתאחדות לכדורגל קובעת. כהמלצה אני חושבת שצריכה לקום מחלקת נשים.
חיים צימר
אבל את ליווית את הנושא הזה כבר 5 שנים לפחות, מההתחלה, ואני מכיר את הדיבורים האלה. היית היועצת של כמה שרים. זה שיקימו או לא יקימו מחלקה, זו לא הבעיה. אמר מר מיימון, יכול להיות שבגלל שאנחנו המנהלים של זה, וראשי ההתאחדות טיפלו בזה, יש כדורגל נשים. זו לא הייתה החלטה של אופ"א, זו הייתה החלטה שלנו.
שלומית ניר טור
זה חלק מההתייחסות. התעודדתי מאוד היום שיו"ר ההתאחדות לכדורגל לקח את זה על עצמו, כי אני יודעת שהוא מסוגל לעשות הרבה מאוד. בגלל שיש פה כל כך הרבה חברי כנסת אני רוצה להגיד לכם דבר שאולי אתם לא ערים לו.
זהבה גלאון
אבל זה הכל לשנה הבאה, אנחנו מוטרדים מסיום העונה השנה.
שלומית ניר טור
נכון, אבל תקציבו של משרד הספורט בשנת 1996 היה 126 מיליון שקל לספורט. אנחנו מדברים על הספורט התחרותי, על ההישגי, על כל הענפים והתשתיות. השנה – התקציב הוא 59 מיליון. אם זה לא אומר לכם שאי אפשר לפתח ספורט בצורה סבירה במדינה - - תקציב משרד הספורט הוא לעג לרש. אי אפשר להקים שום דבר ככה.
היו"ר גילה גמליאל
חה"כ גדעון סער, בבקשה.
גדעון סער
גברתי היו"ר, נושא הדיון היום קשה, וזה לא אומר שמצב כדורגל הגברים מרומם את נפש הציבור שמתעניין בזה והולך למשחקים. אני חושב שצריכים לנסות למצוא דרכים מעשיות. שמענו שיש ישיבה אצל השרה ב-8 במאי. חשוב שאנחנו נהיה עם היד על הדופק בעניין הזה, כדי לוודא שזו תהיה ישיבה שבה ייחתכו דברים, וייפתרו דברים, כולל אותה מצוקה ששמענו עליה, שבגינה הופסקו המשחקים העונה, ושייפלו בה החלטות. זו לא שרה שנחשדת בזה שהיא לא יודעת לקבל החלטות, אבל חשוב שנהיה מעורבים בתהליך כדי לוודא את העניין.

זה עניין של מודעות, נכון שיש את עניין הליגה השנה, אבל זה דבר הרבה יותר רחב. יש קשר הדוק בין העניין של נשים בכדורגל בכלל לבין היכולת להתקדם עם כדורגל נשי, הדברים קשורים אחד בשני. אני חושב שחשוב שאנחנו, כוועדה, נמצא את ההזדמנות לצאת למשחק. כמו שאנחנו מקיימים כאן ישיבה שדנה בנושא, להראות ולהפגין את התחושה של עניין שיש בכדורגל נשים.
מיכל ראובן
אנחנו מזמינים אתכם, יש לנו משחק של הפועל באר-שבע נגד אס"א חצי גמר.
גדעון סער
אנחנו נממש את זה, כולם כאן יודעים שמה שתקבע היו"ר זה מה שיבוצע. דברתי על עניין המודעות ועל הזיקה לעניין בכדורגל בכלל. אני לא מעורה בזה מספיק, נדמה לי שיש תעריפים מוזלים לנשים במשחקי ליגה וכדומה.
חיים צימר
יש גם כניסה חינם.
גדעון סער
באיזשהו שלב נצטרך לתת את הדעת, אני לא יודע אם בוועדה הזאת או בוועדת הספורט ששייכת לועדת החינוך, איך אנחנו גורמים לזה שיותר נשים פוקדות את מגרשי הכדורגל. בסופו של דבר, יש זיקה בין הדברים.

צריך גם לתת את הדעת – זה דבר ששמענו פה והוא מעודד – לגבי הביקוש בנוער. יש פער גדול בין הגילאים הצעירים – פה יש לגיטימציה לאהדה ולהשתתפות במשחק – לבין דורות קודמים.

לא קבלנו סקירה מה קורה בעיקר במועדונים הגדולים, שיש להם גם את היכולות הכלכליות, מבחינת הקמת מסגרות לנוער, כי זה מפתח להתפתחות של כדורגל נשים.

דבר אחרון – כי אני לא מאמין בזה בתור אמצעי ראשון – בסופו של דבר מועצת ההימורים, שהיא סטטוטורית, כולם צריכים לדעת שאם לא יימצא פתרון מניח את הדעת על ידי הרשות המבצעת, אז הרשות המחוקקת יכולה להבטיח דבר כזה או אחר בחקיקה, או אחוז כזה או אחר שהיא רואה כאפליה מתקנת, היא יכולה להבטיח בחקיקה. אני מתנגד לזה שבכל דבר ילכו לחקיקה, אני לא חושב שזה פתרון, אבל גם אתם, שמופקדים על מציאת הפתרון המעשי צריכים לדעת שאי שם, מעבר לאופק, קיימת גם האפשרות הזאת.
היו"ר גילה גמליאל
תודה רבה. חה"כ אילן שלגי, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ידבר, ואחר כך אסכם.
אילן שלגי
למדתי פה היום הרבה. אני בהחלט יודע היום יותר על כדורגל הנשים, ואני גם יודע שהוא מקופח. אני מקבל את המטפורה של חה"כ חן, שאצלנו ובעולם, רואים בכדורגל את מלחמת השבט של היום, או מלחמת הגלדיאטורים, ואת זה צריך לשנות. אולי דווקא פה צריך לאחוז את השור בקרניו ולומר: נתחיל מהכדורגל.

אני סבור שצריך שהמסר יהיה מכיתה א' בבתי הספר, לא הבנים למגרש הכדורגל והבנות למגרש הכדורעף, אלא פעם כך ופעם כך, ולהזמין את המשפחות לראות גם את משחקי הכדורגל של הבנות בבתי הספר. לטפח קבוצות ילדים וקבוצות נוער, ושנבוא אנחנו, חברי כנסת, ויבואו ראשי ערים למשחקי כדורגל של בנות. זה יביא עוד קהל, זה יביא את התקשורת, מראה שאנחנו מתייחסים.

אני בהחלט בעד חקיקה של העדפה מתקנת - כמו שיש בחוק החברות הממשלתיות - לגבי ייצוג נשים בהנהלות של ההתאחדות לכדורגל ושל איגודי הספורט. צריך לתת לזה ביטוי גם בתקציבים. הניסיון לעודד את הכדורגל כספורט משפחתי הוא דבר חשוב מאוד. המסר הזה – אני בהחלט מברך עליו.

זה שוב מחזיר אותנו לכסף, אז אני מקווה שלדברים של מר אייל ארד יש גיבוי בתקציבים של ההסברה ויחסי הציבו של ההתאחדות לכדורגל, וכשתהיינה יותר נשים ביציעים של משחקי הכדורגל, ואם אפשר למה שלא יאורגנו משחקי נשים מוקדמים לפני הדרבי התל-אביב, שיהיה הדרבי של קבוצות הנשים.
חיים צימר
בגמר גביע המדינה, כבר שנה שלישית.
אילן שלגי
זה גם יפחית את האלימות במגרשי הכדורגל. תודה רבה.
היו"ר גילה גמליאל
אני רוצה להודות לכולם ולסכם בשם שתי הוועדות: הוועדה לקידום מעמד האישה וועדת החינוך, התרבות והספורט. אנחנו יוצאים בקריאה לאפשר לליגת הנשים לסיים את השנה עם כל מה שכרוך בכך, כולל אותם משאבים, ולממש את ועדת אופיר כץ - הבנו שלא אמורה להיות עם זה בעיה. לדאוג לבקרה תקציבית שהכספים שיוקצו לליגה אכן יגיעו נקודתית לכדורגל נשים, ולא כפי שמר שני מתאר לנו שקורה עכשיו.

בהזדמנות זו אנחנו גם פונים לשרת החינוך על מנת לוודא בניית תשתית בבתי הספר לדור העתיד, לנערות, כפי שהוצג לנו היום על ידי מר שניידר.

בנוסף, לגבי חקיקה. כולנו נתמוך בחוק של שדולת הנשים לגבי ייצוג הולם לנשים בספורט, וגם נעלה הצעה נוספת, שרשות השידור תכיר כהפקת מקור במשחקי ליגת הנשים.

נדאג לוודא את יישום הבטחותיו של יו"ר ההתאחדות לכדורגל, מר גברי לוי, שבזמן שתתכנס האסיפה הכללית באוגוסט, יהיה ייצוג הולם לנשים.

אני מודה לכולם, ראשית לשתי השחקניות: אנדראה ברחולץ וקרן יחס, שפנו אלינו, לחברת הכנסת זהבה גלאון. תודה גם לגברת דנה גורדון, מנהלת הוועדה. אני מקווה שמכאן תצא בשורה טובה. שיהיה לכולנו חג שמח. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים