פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/6340



ועדת הפנים ואיכות הסביבה (7) -5-
שגיאה! שם מאפיין מסמך לא מוכר.

פרוטוקולים/ועדת הפנים/6340
ירושלים, כ"ז ב אדר ב, תשס"ג
31 במרץ, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 7

מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
‏יום שלישי, כ"א באדר ב' התשס"ג (‏25 במרץ, 2003), שעה 13:30
סדר היום
1. הצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירות ברשויות מקומיות מסוימות) (הוראת שעה), התשס"ג-2003
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן – היו"ר
דוד אזולאי – מ"מ היו"ר
אלי אפללו
אלי בן-מנחם
רומן ברונפמן
רוני בריזון
מיכאל גורלובסקי
יצחק הרצוג
ואסל טאהא
ניסן סלומינסקי
מוזמנים
חה"כ יולי-יואל אדלשטיין
חה"כ דניאל בנלולו
חה"כ ענבל גבריאלי
חה"כ משה גפני
חה"כ מגלי והבה
חה"כ רשף חן
חה"כ גדעון סער
חה"כ מלי פולישוק-בלוך
חה"כ אופיר פינס-פז
חה"כ מאיר פרוש
חה"כ אברהם בייגה שוחט
חה"כ עמרי שרון
אהוד שיל"ת - המפקח הארצי על הבחירות, משרד הפנים
יחזקאל לביא - מנהל אגף תכנון ואחראי על המידע, מש' הפנים
עו"ד דלית דרור - משרד המשפטים
אל"מ איתי וייצמן - ר' מחלקת תנאי שירות אכ"א, וקצין הבחירות בצה"ל, משרד הביטחון
סגן רוני קציר - יועמ"ש של אכ"א, משרד הביטחון
תמר אדרי - מנכ"ל ועדת הבחירות המרכזית
ייעוץ משפטי
מרים פרנקל-שור
איריס סניטקוב (מתמחה)
מנהלת הוועדה
יפה שפירא

רשמה: אירית שלהבת



הצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירות ברשויות מקומיות מסוימות)
(הוראת שעה), התשס"ג-2003
היו"ר יורי שטרן
אני פותח את הדיון בהצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירות ברשויות מקומיות מסוימות) (הוראת שעה), התשס"ג-2003, שנתבקשנו לדון בה ולאשר אותה. אנחנו כמובן מתבקשים להעביר את החקיקה הזאת במהירות האפשרית כי רוב הסעיפים שלה מתייחסים לבחירות שאמורות להתקיים או-טו-טו ב-3 ביוני בשלוש ערים: חיפה, ירושלים ואור-עקיבא. הבחירות הללו מחייבות את החקיקה הזאת ולכן כל עיכוב שיהיה לנו, אם יהיה, עלול לפגוע במהלך התקין של ההיערכות לבחירות והפעילות לקראת הבחירות.

זאת הצעת חוק ממשלתית ונציג הממשלה אמור להציג אותה. עו"ד שיל"ת, אם אתה תשב לידי זה ייתן את המעמד הראוי למה שאתה מציג.
אהוד שיל"ת
הצעת החוק הזאת עוסקת בארבעה נושאים שראינו לחשוב לחוקק אותם לקראת הבחירות בירושלים ובחיפה, ששם הכמות של כ-20% מכלל הבוחרים ברשויות המקומיות, כמות כזו של בוחרים עושה גם איכות אחרת. בשבוע הבא ייערכו בחירות בקרית-אונו ושם פנקס הבוחרים הוא הפנקס שלפיו נערכו הבחירות לכנסת, שמחזיק את כל מי שמלאו לו 18 ביום הבחירות לכנסת. זה כמובן לא כל-כך מסתדר עם בחירות בירושלים ובחיפה.

הצעת החוק הזאת באה להסדיר דברים מסוג זה. אחד מהם הוא הכנת פנקס מיוחד לירושלים ולחיפה שיכלול כל מי שימלאו לו 17 שנים ביום הבחירות. 17, לא 18. וזאת למה? משום שלפני שלוש שנים נחקק חוק הקובע שבבחירות לרשויות המקומיות, החל מהבחירות הכלליות שאמורות להיות באוקטובר 2003, בני 17 יהיו זכאים להצביע בבחירות. מכיוון שהבחירות בירושלים ובחיפה היו אמורות להיות באוקטובר, והקדימו אותן, אמרנו שנכלול בפנקס הבוחרים גם מי שמלאו לו 17 שנים נכון ליום הבחירות.

הפנקס הזה יוצג במשך ימים ספורים לעיון הציבור. המועדים נקובים פה בחוק. כל שינוי במרשם האוכלוסין – הודעה למרשם על שינוי מען וכן הלאה – שיש לו השלכה על הפנקס, שייעשה עד 14 באפריל ייקלט ויובא לידי ביטוי בפנקס. כל מי שישנה כתובת עד 14.4 יופיע בפנקס של ירושלים או חיפה. זה נושא אחד שהצעת החוק הזאת עוסקת בו.
היו"ר יורי שטרן
זה לא זמן קצר מדי? זה בעצם נותן לאנשים שבועיים להתארגן.
אהוד שיל"ת
בלי החוק אתה לא יכול כלום.
היו"ר יורי שטרן
אני שואל האם לא צריכים לתת dead-line יותר ארוך.
דלית דרור
אי אפשר, יש מועד להגשת הרשימות ועד אז הכל צריך להיות גמור.
אהוד שיל"ת
פנקס בוחרים חייב להיות בתוקף במועד הגשת רשימות מועמדים. החוק קובע שמועמד לרשות מקומית חייב להיות כלול בפנקס, וגם תומך ברשימה חדשה חייב להיות רשום בפנקס. לכן ביום שמגישים רשימות בוחרים הפנקס צריך להיות כבר אחרי כל התהליכים. היום הזה הוא 30 באפריל. מכיוון שגם חג הפסח חל באמצע יש לנו מגבלה עד 14.4 לסגור את הפנקס. זה המועד הכי קרוב שאפשר לעשות. זה דבר אחד שעוסקת בו הצעת החוק.

הנושא השני שהצעת החוק עוסקת בו הוא הצבעת אנשים מוגבלים בניידות. אתם זוכרים את ההסדר שהיה בבחירות לכנסת. אנחנו מחילים את ההסדר הזה כבר לבחירות האלה בירושלים ובחיפה, בהבדל אחד בלבד, שבבחירות לכנסת מוגבל בניידות יכול להצביע בכל קלפי למוגבלי ניידות בארץ ואילו בבחירות לרשויות המקומיות הוא יכול להצביע בכל קלפי למוגבלי ניידות אבל הוא מוגבל לתחום אותו ישוב שבו שמו רשום כבוחר. זאת אומרת, תושב חיפה לא יכול להצביע בקלפי למוגבלי ניידות בירושלים כי בקלפי בירושלים אין את הפתקים של חיפה וכן הלאה, זה חייב להצטמצם לאותו ישוב.

הנושא השלישי הוא הצבעת חיילים. בחוק הרשויות המקומיות (בחירות) הוסדר הנושא של הצבעת חיילים במחנות צה"ל כאשר יש בחירות כלליות. זאת אומרת, הצבא מארגן הצבעה בצה"ל בכל יחידות צה"ל רק כשיש בחירות כלליות לרשויות המקומיות.
היו"ר יורי שטרן
לפי הערות של היועצת המשפטית לוועדה, גברת מרים פרנקל-שור, דווקא בקטעים האלה של הסדרת ההצבעה של השוטרים, החיילים והאסירים יש בעיות לכן אני מבקש מהחברים להקשיב בקשב רב למה שנאמר לגבי הסעיפים האלה במיוחד.
אהוד שיל"ת
אני חוזר פעם נוספת, בחוק הרשויות המקומיות (הצבעה במחנות צה"ל) קיימת הצבעת חיילים רק כשיש בחירות כלליות לרשויות המקומיות. כשיש בחירות בישוב בודד אין בחירות במחנות צה"ל. לדוגמה, חורה שיש בה בחירות היום או קריית-אונו שיש בה בחירות בשבוע הבא, או כל הרשויות שהיו בהן בחירות במהלך 5 השנים האחרונות כרשויות בודדות.

כפי אמרתי בראשית דבריי, בחיפה ובירושלים הכמות עושה איכות אחרת ולכן עשינו להן סידור בחוק הזה. הצענו הסדר שיוצבו קלפיות לחיילים במשרדי הרשות המקומית של כל אחת משלוש הערים האלה, כשהקלפיות האלה יהיו פתוחות מספר ימים לפני יום הבחירות. כלומר, יום הבחירות הוא יום שלישי. ביום חמישי שלפניו יהיו פתוחות קלפיות במשרדי העירייה של כל אחד מהישובים עד 10 בערב, ביום שישי מ-7 בבוקר עד כמדומני 5 אחר-הצהרים, וביום ראשון שוב מהבוקר ועד לשעות אחר-הצהרים.

יושב פה קצין הבחירות החדש של צה"ל, אל"מ איתי וייצמן. אני מברך אותו, שמחנו להכיר אותו פה. הוא ביקש שנפתח את משרדי הרשויות המקומיות גם במוצאי שבת. אנחנו נתקן את החוק. אני צריך לבדוק מתי לפי שעון הקיץ יוצאת השבת ונקבע 2-3 שעות במוצאי שבת בהן המשרדים יהיו פתוחים.
יחזקאל לביא
תגיד לי באיזה שבת זה יוצא, אני כבר אוכל להגיד לך מה שעת יציאת השבת.
אהוד שיל"ת
זה יוצא בשבת של 31 במאי.

חיילים שיהיו בחופשה יוכלו להצביע. אני לא יודע אם אני יכול לדבר בשם קצין הבחירות של צה"ל אבל קצין הבחירות הקודם אמר לי שאפשר לעשות מאמץ להודיע לחיילים על הקלפיות האלה גם בתלושי המשכורת שלהם, או דברים דומים לזה.
איתי וייצמן
במקרה זה גם התפקיד שלי. כראש מינהל התשלומים של צה"ל אני אחראי על תלושי המשכורת.
אהוד שיל"ת
אנחנו נפרסם את הדבר הזה במקומונים, על לוחות המודעות וגם בגלי-צה"ל בתשדירי שירות כדי שהחיילים יידעו על האפשרות הזאת. וכמובן הקלפיות יוקמו בחיפה, ירושלים ואור-עקיבא במשרדי הרשות המקומיות.

הנושא הרביעי שהחוק הזה מציע, הדובדבן שבעיסה, זה להוריד את המימון למפלגות.
היו"ר יורי שטרן
אגב, מה לגבי שוטרים ואסירים?
אהוד שיל"ת
אין הצבעה של שוטרים. אני רוצה שיהיה ברור, בחוק הרשויות המקומיות אין בכלל הצבעה של אסירים, של חולים בבתי-חולים וכן הלאה. הדבר היחידי החריג בחוק זה צה"ל.

לשוטרים יש שני מנגנונים בחוק הבחירות לרשויות המקומיות. האחד הוא שהם רשאים להצביע כחיילים במחנות צה"ל כשיש בחירות במחנות צה"ל. הסידור השני הוא ששר הפנים יקבל את רשימת השוטרים וימחק אותם מפנקס הבוחרים, כפי שנעשה בבחירות לכנסת. שני הסידורים האלה אין להם שום ערך בבחירות כאלה ובשלושה ישובים כאלה, למרות שהם גדולים, כי אין טעם למחוק 7,000 שוטרים מכל רחבי הארץ אם רק חלק מהם הם תושבי ירושלים. שוטר שיתגייס לצבא בעוד שבועיים ולא העביר את מענו לירושלים או לחיפה ייפול בין הכיסאות ולא יוכל להצביע. לכן ככל ששוטר גר בירושלים ויש לו זכות הצבעה בירושלים הוא יוכל לגשת לקלפי האזרחית שלו בירושלים ולהצביע. מאז שנפרדו הבחירות לרשויות המקומיות מהבחירות לכנסת לא מחקנו שמות שוטרים מפנקס הבוחרים של הרשויות המקומיות.

אני חוזר לנושא המימון.
אופיר פינס-פז
תגיד אולי כמה היה צריך להיות המימון אם הייתם מעדכנים את זה.
אהוד שיל"ת
זה כל הזמן מתעדכן.
יצחק הרצוג
כלומר שמ-1998 ועד היום זה עודכן?
אהוד שיל"ת
לא מ-1998. בכל מערכת בחירות שעושים ברשות מקומית אני מצמיד את זה למדד לפי ההוראות.
אופיר פינס-פז
כמה זה היה ב-1998?
אהוד שיל"ת
ב-1998 זה היה נדמה לי פחות מ-50 שקלים. בבחירות שייערכו בעוד שבוע בקריית-אונו המדד הוא 60 שקלים וכמה אגורות. החוק אומר לעגל את זה למעלה או למטה לפי כללי העיגול. אני מניח שעד יוני המדד לא היה קופץ מי יודע מה, זאת אומרת זה בסביבות 60 שקלים. הצעת החוק מבקשת להוריד מזה 25%, זאת אומרת, להעמיד סכום של 45 שקלים לראש בוחר שרשום בפנקס הבוחרים.

מספר הבוחרים יגדל עכשיו כתוצאה מכך שמוסיפים בני 17. להערכתנו יהיו בשלושת הפנקסים של שלושת הערים למעלה מ-800,000 מצביעים.
היו"ר יורי שטרן
בעקבות הוספת בני ה-17 האם יחידת המימון תעלה?
אהוד שיל"ת
אני לא יודע אם היא תעלה, קשה לי להעריך.
היו"ר יורי שטרן
אם מצטרפת אוכלוסייה נוספת, בכמה זה מתבטא להערכתכם?
אהוד שיל"ת
קשה לי לדעת. כשנשלוף את הפנקס יהיו לי נתונים מדויקים כמה זה היה בלי גילאי 17.
דוד אזולאי
ההצעה שלכם בעצם עומדת על 45 שקלים.
היו"ר יורי שטרן
הקיצוץ בפועל יהיה פחות דרמטי בגלל תוספת אוכלוסיית הבוחרים, אלה שבגילאים שבין 17-18. זה מוסיף כמה אחוזים.
יצחק הרצוג
אדוני היושב-ראש, הבחירות הן כבר בעיצומן. אי אפשר באמצע מערכת בחירות לשנות את המימון. מועמדים כבר רצים. הסבירו לי שאם הצעת החוק לא תעבור אז הבחירות יתקיימו על בסיס המצב החוקי הקיים. אנחנו סבורים שאי אפשר לקצץ לגבי המערכה הקרובה. ואם כן, לקצץ הרבה פחות כי אנשים כבר מתמודדים, רשימות רצות. איך אפשר לעשות דמוקרטיה כך?
היו"ר יורי שטרן
זאת שאלה שהייתי שואל אותה בהרבה מאוד הזדמנויות נוספות.
משה גפני
אתם מציעים שבבחירות המוניציפליות הכלליות זה יירד גם ל-45 שקלים?
מאיר פרוש
כן. בתכנית הכלכלית זה נמצא.
אהוד שיל"ת
אני מניח שזה מה שיוצע. זה לא מוצע פה. כאן זה הוראת שעה.
מאיר פרוש
בתכנית הכלכלית יש ניסיון לדחות את הבחירות המוניציפליות למרס 2004. מוצע שם להפחית את יחידת המימון למפלגות.
אופיר פינס-פז
לגיטימי להגיד שיחידת המימון תרד באפריל 2004 כי זה מותיר זמן להיערך לסכום אחר. אבל לבוא עכשיו בכוח, כאילו על זה בנויה התכנית הכלכלית?
יצחק הרצוג
אנשים ורשימות של כל מיני גופים הלכו לבנקים ולקחו כל מיני הלוואות.
אהוד שיל"ת
רציתי להוסיף עוד דבר אחד שלא הכנסנו אותו בחוק, האסימון נפל לנו קצת מאוחר מדי אך אני מבקש את הסכמתכם לזה. בבחירות לכנסת תיקנו את החוק כבר לפני שתיים או שלוש מערכות בחירות, נדמה לי שלפני הבחירות של 1996 ביטלו את ההוראה שוועדת קלפי חייבת להטביע חותמת המעידה על הצבעה בספח של תעודת הזהות. לא ביטלו את החוק הזה בבחירות לרשויות המקומיות, ההוראה הזאת עדיין קיימת. אנחנו מבקשים בהוראת השעה לבטל את הצורך בחותמת הזאת, כמו בבחירות לכנסת.
אופיר פינס-פז
מה לא טוב בחותמת?
אהוד שיל"ת
אגיד לך מה מפריע לי. כל עוד לא שונה החוק לגבי הבחירות בכנסת לא היתה לי בעיה אבל היום אנשים מתבלבלים. הם יודעים שבבחירות לכנסת הם לא צריכים להביא את הספח, וכאשר הם באים לבחירות ברשויות המקומיות ושואלים אותם איפה הספח אז מסתבר שהם לא דאגו לעצמם לספח כי סברו שכבר ביטלו את הספח. יש כל הזמן ויכוחים בקלפיות בעניין זה.
יצחק הרצוג
איזה מנגנון בקרה יש לך על ההצבעה?
אהוד שיל"ת
בדיוק אותו מנגנון כמו בבחירות לכנסת, מוחקים את השם בפנקס.
מאיר פרוש
נדמה לי שההצעה לבטל את הצורך בחותמת היתה הצעת חוק של חבר הכנסת רענן כהן.
אהוד שיל"ת
לא, חבר הכנסת רענן כהן ביקש להחזיר את הספח.
יחזקאל לביא
זה היה החלטה של שר הפנים חיים רמון בזמנו, הוא הגיש את הבקשה.
אופיר פינס-פז
לגבי ראשי ועדות הקלפי, זה כמו שקבענו בכנסת? קבענו בבחירות לכנסת שיושב-ראש ועדת קלפי הוא מזכיר הוועדה.
אהוד שיל"ת
המזכיר. לא היושב-ראש. היושב-ראש הוא נציג רשימה.
אופיר פינס-פז
המזכיר הוא בעל הסמכות לזהות את האנשים.
אהוד שיל"ת
את זה אנחנו רוצים לתקן, אבל לא בחוק הזה.
אופיר פינס-פז
אם אתה אומר, לשיטתך, שאתה רוצה אחידות אז בואו נעשה אחידות.
אהוד שיל"ת
אני איתך, חבר הכנסת פינס-פז, אבל לא בהוראת שעה. אני אסביר לך למה. ההבדל בין הבחירות לכנסת והבחירות לרשויות המקומיות הוא שבבחירות לכנסת אני יכול להביא מזכיר ועדה מכל מקום לכל מקום. בבחירות לרשויות המקומיות הרבה יותר קשה לנייד מזכירים.
אופיר פינס-פז
למה זה קשה?
היו"ר יורי שטרן
סליחה, חבר הכנסת אופיר פינס-פז, אתה מדבר על משהו שישנו בהצעת החוק?
יצחק הרצוג
מר שיל"ת רוצה שהוא יהיה בחוק. הוא אמר שהוא רוצה לעשות אחידות לבחירות הכלליות אך מסתבר שבנקודה מסוימת אין אחידות. זה נקודה חשובה מאוד.
היו"ר יורי שטרן
ישנם 2-3 דברים שבעבורם בעצם הממשלה מבקשת לחוקק חקיקה מיוחדת ולא ללכת לפי הכללים הקיימים. דבר אחד הוא הסדרת הצבעת החיילים. דבר שני, בהזדמנות חגיגית זאת, גם הורדת מימון המפלגות. ודבר שלישי הוא הורדת גיל הבוחרים והכנסת פנקס בוחרים חדש, כי זה במילא יחול בבחירות הכלליות לרשויות המקומיות. אלה שלושת הדברים שהממשלה מבקשת לשנות בחקיקה.
אופיר פינס-פז
היא מבקשת עוד דבר, לבטל גם את הצורך בחותמת בספח של תעודת הזהות.
אהוד שיל"ת
זה מה שעכשיו ביקשתי. זה לא מופיע בהצעת החוק ואני מבקש להוסיף את זה. זה הצתה מאוחרת שלנו. אתם יכולים להסכים או לא להסכים.
היו"ר יורי שטרן
בואו נחלק את הדיון לשני חלקים. נראה את מה שיש בהצעת החוק ונתייחס אליו, ואחר-כך נראה אם יש תוספות וסעיפים אחרים שלא קיימים פה שצריך לדון בהם.
מרים פרנקל-שור
מר אהוד שיל"ת, הצורך בהכנת פנקס חדש נדרש מהוועדה פה לאור השינוי של הכללת בני 17 בבחירות האלה?
אהוד שיל"ת
אני יכול לשלוף פנקס ממרשם האוכלוסין כל בוקר אבל אין לו ערך חוקי. פנקס בוחרים זה משהו שמעוגן בחוק, שאומר לי איך אני עושה, מתי אני עושה.
מרים פרנקל-שור
יש לך את זה בחוק הרשויות המקומיות (בחירות).
היו"ר יורי שטרן
אני מבקש מחבר הכנסת אזולאי שיש לו ניסיון בניהול הוועדה הזאת להנחות את הישיבה כמה דקות. בסדר היום רשומים חבר הכנסת פרוש ואחריו חבר הכנסת הרצוג.
אהוד שיל"ת
מר יחזקאל לביא מוסר לי שהשבת ב-31 במאי יוצאת בשעה 20:20 (פרשת "במדבר"). לכן אני מציע שנפתח את הקלפיות בשעה 21:30 והן יהיו פתוחות עד 23:00. צריך לתקן את הצעת החוק, אם אתם מסכימים לזה.
רומן ברונפמן
יש לי שאלה להבהרה. מימון נציגים שיושבים בוועדות הקלפי הוא על חשבון המדינה?
אהוד שיל"ת
הוא על חשבון המפלגות. זה לא כמו בכנסת. אנחנו מחזירים לרשות המקומית רק בשביל מזכיר ועדת הקלפי ולא בשביל חברי הוועדה.
היו"ר דוד אזולאי
האם עוד מישהו מנציגי המשרדים רוצה להוסיף משהו? לא. תודה. הרב פרוש, בבקשה.
מאיר פרוש
אני אשאל משהו ולפי התשובה שאקבל אחליט איך להמשיך. שר הפנים הכריז כבר שבשלוש הרשויות האלה יתקיימו בחירות ב-ג' סיוון, ב-3 ביוני. האם בכל מצב הבחירות בשלוש הרשויות יתקיימו באותו מועד?
אהוד שיל"ת
הכנסת רשאית להחליט בחוק מה שהיא רוצה.
מאיר פרוש
האם לאחר שהשר קבע את המועד שהזכרנו אז בכל מקרה ייערכו בחירות?
אופיר פינס-פז
אלא אם כן אתה משנה את המועד בחוק. השר לא יכול לקבוע מתי שהוא רוצה. אם אתה עכשיו קובע שהבחירות ייערכו באוקטובר אז הן יהיו באוקטובר.
אהוד שיל"ת
החוק עדיף על החלטה של שר.
מאיר פרוש
מה יקרה אם הצעת החוק הזאת לא תעבור?
יצחק הרצוג
אז יש את החוק הקיים.
מאיר פרוש
כלומר, מועד הבחירות ישאר כפי שקבע השר בצו, רק בלי התיקונים האלה.
אהוד שיל"ת
אם הצעת החוק הזאת לא תתקבל, יהיו בחירות ב-3 ביוני. הפנקס בירושלים, חיפה ואור-עקיבא יהיה הפנקס שלפיו נערכו הבחירות לכנסת שכולל בני 18 נכון ל-28 בינואר. זאת אומרת, לא רק שלא יהיו בו בני 17 אלא יחסרו 5 חודשים של בני 18. בנוסף, לצבא לא יהיה שום סידור.
מאיר פרוש
ואז מה יהיה? למה אתה צריך חוק?
אהוד שיל"ת
כי יש פה כמה תיקונים. בתחילת דברי אמרתי שמספר הבוחרים בירושלים ובחיפה הוא כ-20% מכלל הבוחרים בארץ.
מאיר פרוש
אתה חושש מעתירה לבית-משפט?
אהוד שיל"ת
לא, אני חושש מכאבי הבטן שלי כי לדעתי כמות כזאת עושה גם איכות. זאת דעתי, ולכן באתי לשר ואמרתי לו שלדעתי מן הראוי לעשות סידורים מיוחדים שאני לא עושה אותם בקריית-שמונה או בחורה או בקריית-אונו. אני חושש מכאב הבטן שלי, לא מבג"ץ.
יצחק הרצוג
בנושא יחידת המימון חבר הכנסת אופיר פינס-פז רצה להוסיף דבר מה.
מאיר פרוש
אני חושב שיש צדק בדברים שלהם.
יצחק הרצוג
אנחנו טוענים שמערכת הבחירות כבר בעיצומה. אתה לא יכול לשנות צפי ויחידות מימון באמצע מערכת בחירות. אנשים כבר מתמודדים, לקחו הלוואות, יש גופים שרצים, רשימות שיצאו בקמפיין. עם כל הרצון שלנו לשתף פעולה עם קיצוץ כלשהו, נראה לנו אבסורד להוריד למישהו את המימון. יכול להיות שהוא כבר הוציא כסף ולא ישאר לו כמעט כסף כדי להתמודד. זה אבסורד, זה פשוט אנטי-דמוקרטי.
אופיר פינס-פז
במיוחד שעכשיו אתה גם מגדיל את ספר הבוחרים. זאת אומרת, אתה גם מקצר את לוח הזמנים וגם מגדיל את ספר הבוחרים.
יצחק הרצוג
והשבוע אתה כבר צריך להירשם כרשימה. על סמך מה קבעתם 25%?
היו"ר דוד אזולאי
חבר הכנסת אופיר פינס-פז, מה ההצעה שלכם? ההצעה של הממשלה מדברת על 25%.
אופיר פינס-פז
אני לא יודע, אין לנו הצעה מסודרת. אנחנו מוכנים לקיצוץ. אני מציע לקצץ 10%, שזה יהיה 55-54 שקלים.
יצחק הרצוג
זה נראה לי הגיוני כהסדר מוסכם.
רומן ברונפמן
אני חושב שכל השינויים שהובאו בפנינו הם שינויים ראויים ואפשר לתמוך בהם חוץ מנושא יחידת המימון. גם אני חושב שירידה דרסטית ופתאומית של 25% יכולה להביא לשינוי בהיערכות של המפלגות. לכן אני מצטרף להצעה של "העבודה", להסתפק בקיצוץ של 10% שהוא לדעתי קיצוץ ראוי, גם עקב הנסיבות וגם בגלל קוצר הזמן שלא מאפשר היערכות חדשה.
משה גפני
למען האמת, היתה לי התלבטות כל הזמן אבל עכשיו החלטתי שאני באמת לא מבין כלום. אנחנו צריכים לעשות פה שינויים מרחיקי לכת למדי. אני גם לא בטוח שכולם יצליחו. גם בנושא של ההצבעה, ברור שההצבעה בצבא לא תהיה מושלמת, כאשר מדובר על חלק גדול מהבוחרים, 20% מהבוחרים כפי שאמר מר אהוד שיל"ת. צריך לעשות שינויים בפנקס הבוחרים וגם זה מצריך הרבה עבודה קשה. אנחנו מדברים על בחירות כלליות מוניציפליות שמתקיימות רק מספר חודשים מצומצם לאחר המועד שמופיע בהחלטתו של שר הפנים.
היו"ר דוד אזולאי
אני לא בטוח, חבר הכנסת הרב גפני.
דלית דרור
לפי התכנית הכלכלית יש הצעה לדחות את זה עד למאי 2004.
משה גפני
לכן ביקשתי לקבל הסבר על מה שחבר הכנסת הרב פרוש אמר קודם בנושא התכנית הכלכלית. אני רוצה להגיד על זה דבר מה. קודם כל, אנחנו מדברים על המצב החוקי הקיים. במצב החוקי הקיים אני לא מבין את ההחלטה הזאת, אני לא מבין מה בדיוק הבעירה. מה הולך להיות השינוי הדרמטי הזה בשלושה חודשים בירושלים, בחיפה ובאור עקיבא?
מאיר פרוש
זה כבר נקבע על-ידי השר.
משה גפני
אני יודע. לכן כל העניין הזה, שכתוצאה ממנו גם באה פתאום הצעה לקיצוץ בתקציב וכל יתר התיקונים שאנחנו מתבקשים לאשר, כאשר בעצם אנחנו נמצאים במהלך של בחירות - אני חושב שאנחנו עושים פה טלאי על גבי טלאי.

אדוני היושב-ראש, אני אומר שכל השינויים שנדרשים לעשות כאן, חלקם מאוד קשים וחלקם בעייתיים, וחלקם גם לא יפתרו את הבעיה, גם הקיצוץ של ה-25% מהמימון כשאנשים כבר בעיצומה של מערכת בחירות, המשמעות של זה על-פי המצב החוקי הקיים הוא שצריך להקדים את הבחירות באופן יחסי לבחירות המוניציפליות הכלליות במספר חודשים מצומצם מאוד כשאין סיבה מרחיקת לכת לעשות כן. אין סיבה לשנות את החוק לגבי ירושלים, חיפה ואור-עקיבא מהבחירות המוניציפליות הכלליות כי ממילא גם פנקס הבוחרים וגם הכל שווה לכולם. אני מדבר על מועד הבחירות.

יש תכנית כלכלית. בסדר, כולנו מקווים, אני לא חושב שיש חבר כנסת אחד שמעוניין שהתכנית הכלכלית הזאת תעבור. יש כאלה שנאלצים לתמוך בה, ואנחנו לא יודעים מה יהיה, אילו חלקים יוצאו ממנה ואילו לא, האם כן יידחו הבחירות המוניציפליות או לא יידחו.
היו"ר יורי שטרן
תרשה לי להעיר לך משהו. אין חבר כנסת שלא מעוניין שרוב התכנית הזאת תעבור כי אחרת המדינה תהיה בפשיטת רגל.
משה גפני
את זה אני יודע, אבל כל אחד מעוניין שהסעיף שלו יעבור. לכולנו, גם לך וגם לי יש הצעות שונות.
היו"ר יורי שטרן
לי יש הסתייגויות, ואני מניח שההסתייגויות שלי וההסתייגויות שלך במקרים מסוימים שונות, אך הן יחסית מינוריות כשאנחנו לוקחים את המאסה הגדולה של הקיצוצים.
משה גפני
הנושא הוא לא התכנית הכלכלית אבל אני אומר שצריך לעשות את ההתאמה בין הרשויות השונות. עם כל הכבוד, זה לא בחירות בקריית-אונו ששם ראש העיר התפטר. כאן מדובר על משהו שהוא רחב למדי בקנה מידה לאומי.

הייתי מציע שאנחנו נקבע בחוק את המועד של הבחירות המוניציפליות הכלליות. בסך הכל אני מקבל את הדיעה של חברי הכנסת הרצוג ופינס-פז לגבי הנושא של המימון. לגבי הדברים האחרים, אם לא תתקבל דעתי והבחירות יתקיימו באותו מועד שקבע שר הפנים אז שאר הדברים הם באמת ראויים.

בנושא מימון מפלגות, מה שאמרו חבר הכנסת הרצוג וחבר הכנסת פינס-פז הוא נכון, שיש בעיה של פגיעה ממשית בדמוקרטיה בגלל שאנשים כבר מתמודדים והם בעיצומה של מערכת בחירות.
היו"ר יורי שטרן
מי מתמודד? תגיד לי. מי חוץ מניר ברקת מתמודד?
מאיר פרוש
ירושלים מלאה מתמודדים. אם האוטובוסים הם ההוכחה והאינדיקציה אז על האוטובוסים יש שלטים של יוסי טלגן, ניר ברקת ויגאל עמדי. יש הרבה מועמדים בירושלים.
היו"ר יורי שטרן
מר ניר ברקת התחיל את המירוץ שלו כבר באוקטובר בכלל.
משה גפני
אדוני היושב-ראש, אני חושב שזה יהיה מעשה חסר תקדים אם בעיצומה של מערכת בחירות ייעשה קיצוץ כזה.
היו"ר יורי שטרן
מערכת הבחירות היא לא בעיצומה, עם כל הכבוד. יש התחלות, את זה אני מקבל.
משה גפני
אני מציע שקודם כל נדון על שינוי מועד הבחירות, שמועד הבחירות יהיה יחד עם הבחירות הכלליות המוניציפליות, ואז גם נושא המימון יחול על כלל הבחירות המוניציפליות.
אהוד שיל"ת
את מועד הבחירות קבע השר. החוק רשאי לשנות את זה. המחוקק יכול לעשות מה שהוא רוצה.
דלית דרור
אני רוצה להעיר שהחוק לא מדבר על מועד הבחירות אבל המועדים שקבועים בו גזורים מתוך ההנחה שהבחירות הן ב-3 ביוני. אם תשנו את זה אז תהיה לכך השלכה על כל מיני דברים: הפנקס יכול להיות פתוח יותר זמן, הזמן לעררים יכול להיות ארוך יותר.
משה גפני
אם זה בא יחד עם הבחירות הכלליות אז אין בעיה בכלל.
דוד אזולאי
אדוני היושב-ראש, אם הבחירות ידחו למועד הכללי של הבחירות המוניציפליות אז בכל מקרה צפוי קיצוץ. למה לעשות כרגע קיצוץ נוסף רק לירושלים, חיפה ואור-עקיבא? אני מציע שנושא הקיצוץ בתקציב יידחה. אנחנו כבר רואים את המתמודדים מסתובבים בשטח ואם אנחנו נאשר את הסעיף אנחנו כאילו מראש אומרים לאנשים האלה או שלא יתמודדו, או שיכנסו אחר-כך לגרעונות. אני תומך בהצעה של אנשי מפלגת העבודה, לקצץ את המימון ב-10% בלבד.
היו"ר יורי שטרן
אני מייצג רשימה שסיימה את הבחירות האלה בגרעון לכן אני לא בצד המתעשרים החדשים שיש להם המון כסף אלא בצד של אותן המפלגות שנמצאות במצוקה. יחד עם זה, אי אפשר היום לעשות צעד שגורם להוצאה ציבורית. לאור כל הגזרות שיוטלו, בגרסה כזאת או אחרת, וכל אחד מכם אם היה בשלטון היה הולך על גזירות דומות – מורידים משכורות ומורידים הוצאות לחינוך והקצבות לבתי-ספר וקצבות לישיבות ולאוניברסיטאות וכדומה – אנחנו לא יכולים היום כחברי כנסת שלא לתמוך בקיצוץ.
רומן ברונפמן
לכן אנחנו מציעים קיצוץ של 10%.
היו"ר יורי שטרן
אי אפשר לצאת מפה מבלי לפגוע בתקציבים הנדיבים יחסית שיש למערכות האלה, כאשר שני דברים מפצים אותנו, במידה חלקית לפחות. דבר אחד, זאת מערכה קצרה לעומת מערכת הבחירות הרגילה כי זה בא בכל זאת באופן פתאומי. דבר שני, היות ונוספים בני 17-18 לאוכלוסיית הבוחרים אזי יש פיצוי באחוזים מסוימים.
דוד אזולאי
מאיפה אתה יודע? אתה יודע כמה מצביעים יתווספו? אתה יודע כמה בני 17-18 יכנסו עכשיו לפנקס הבוחרים? אף אחד לא יודע. אתה לא יכול לחשב את זה.
היו"ר יורי שטרן
אפשר לחשב את זה. נכון שאני לא יכול לחשב את זה כעת. אין ספק שזה פיצוי של כמה אחוזים, אולי 2% או 3%. בצורה גסה, אם אתה לוקח את כל אוכלוסיית הבוחרים, שרובה בין הגילאים 18-68 פחות או יותר, כי מבוגרים יותר זה אוכלוסייה יותר קטנה, אז יש מצביעים מ-50 שנתונים, וכל שנה זה 2% מהאוכלוסייה. אם אתה מוסיף עוד שנה, ניתן לומר בצורה גסה שהוספת עוד 2% למנת התקצוב שיש לך.

זה לא עניין של אופוזיציה וקואליציה. אני, מבחינת המצוקה התקציבית של מפלגתי, בצד שלכם.
משה גפני
אבל הקדמת הבחירות גם עולה כסף. הרי אם יאחדו את הבחירות יחסכו כסף. או שאתה מדבר על קיצוץ או שאתה לא מדבר על קיצוץ. תעשה בחירות בזמן. אי אפשר להחזיק את המקל משני קצותיו.
היו"ר יורי שטרן
לא הוחלט ככה בשל סיבות רבות מאוד. אני לא יודע אם זה היה חוסך. ההחלטה לגבי מועד הבחירות היתה מקובלת גם על מפלגות האופוזיציה. אני לא מעיר הערה לגבי ההחלטה הזאת. אני אומר, אני לא הייתי מרוצה ממנה. כעת זה הוכרז. אני לא מעלה להצבעה את שינוי תאריכי הבחירות, זאת הצבעה אחרת. אם אתם תביאו את זה כהסתייגות לחוק, זה יעלה במליאה מן הסתם.
יצחק הרצוג
חבר הכנסת פינס-פז העיר בעניין מזכירי ועדות קלפי. זה נושא טכני לחלוטין שאולי אתה רוצה שיובהר סוף-סוף.
היו"ר יורי שטרן
מאה אחוז.

לכן, תורידו עכשיו את המסיכות התיאטרליות שלנו. היום אחד באופוזיציה, מחר הוא בקואליציה.
משה גפני
לא, ממש לא. אבל אל תדבר על המצב הכלכלי בגלל שהחלטת הממשלה כאן משמעה החלטה לבזבז כסף.
היו"ר יורי שטרן
ההחלטה הזאת נתקבלה בלחצים לא רק של הממשלה ושל מפלגות הקואליציה. היא התקבלה.
משה גפני
אנחנו פרלמנט, תפקידנו לפקח על הממשלה. הממשלה מבזבזת כסף.
רומן ברונפמן
זה תפיסה חדשה, אגב.
אלי אפללו
תפיסה מאוד חדשה אצל כבוד הרב. אני נהנה לשמוע את זה ממך. עד עכשיו למדתי ממכם איך לבזבז כסף. זה תלוי באיזה צד של השולחן אתה יושב.
היו"ר יורי שטרן
אני חייב להגיד שכנראה אחרית הימים באמת מתקרבת כי אגודת ישראל ---
מאיר פרוש
אגודת ישראל חושבת אחרת. אתה מתייחס ל"דגל התורה".
היו"ר יורי שטרן
כי ש"ס, דגל התורה ומרצ משדרות באותו גל. אנחנו מתקרבים איכשהו לקץ הימים. חבר הכנסת משה גפני, אני לא שמעתי ממך, וגם לא ממפלגתך או משום חבר כנסת או ראש סיעה או איזה גורם אחר בשבועות שעברו מאז ההחלטה שאתם מעירים, שאתם מעלים את זה על סדר היום, שאתם מנסים לשנות. עכשיו שבאמת התחיל כבר המירוץ – אולי הוא בתחילתו אבל הוא כבר התחיל – עכשיו אני לא מסכים שאנחנו נתערב פה ונשנה. הייתי מאוד שמח אם היינו יוצאים למאבק המשותף לפני שבועיים, אחרי שהתקבלה ההחלטה על מועד הבחירות. לא יצאנו, ולא יצאת למאבק ולכן חבל על הזמן כעת.

במצב הנתון אסור לנו לצאת פה עם אותו מימון מבלי לקצץ אותו. ההצעה שלי היא ללכת על הקיצוץ. אני מוכן להנמיך אותו מ-25% ל-20%. ניקח בחשבון שיש פיצויים נוספים, שזה מערכת בחירות קצרה יותר ותוספת של כ-2% לאוכלוסיית המצביעים. בפועל זה כמו 50% של יחידת מימון בתוספת האוכלוסין.
יצחק הרצוג
היות ובצד נערכת התייעצות, אולי בינתיים אפשר לפתוח חלון ולדבר רק על העניין הטכני?
היו"ר יורי שטרן
לפני כן ניגע בנקודות האחרות של הצעת החוק, למשל במה שנוגע להצבעת החיילים. בואו נתקדם באופן מסודר.
רומן ברונפמן
אין על כך שום מחלוקת.
היו"ר יורי שטרן
גברת מרים פרנקל-שור, האם יש דברים לא פתורים בנושא הצבעת החיילים?
מרים פרנקל-שור
באופן עקרוני מה שהוסבר כאן על-ידי המפקח הארצי על הבחירות הוא שתהיה אפשרות לחייל שנמצא בחופשה להצביע. זה עדיין לא אומר שתתממש זכותו של כל חייל להצביע. זאת אומרת שאם חייל נמצא כרגע בתעסוקה מבצעית במקום מסוים הוא לא יוכל להצביע. לפי מיטב הבנתי זה עדיין לא מבטיח שכל חייל יוכל לממש את זכותו להצביע.
היו"ר יורי שטרן
יום הבחירות ברשויות המקומיות הוא יום שבתון?
אהוד שיל"ת
לא.
היו"ר יורי שטרן
אז גם חייל נמצא באותה סירה.
מרים פרנקל-שור
זה הערה לגבי מערכת הביטחון, ויתקן אותי קצין הבחירות. האם יש איזה התארגנות של מערכת הביטחון לאפשר לחיילים שברשויות המקומיות שלהם מתקיימות בחירות להצביע במשך הימים שהקלפיות פתוחות?
דוד אזולאי
חיילים שלא נמצאים בחופשה, מתי הם יוכלו להצביע, והיכן?
איתי וייצמן
הפתרון שבא לידי ביטוי בהצעת החוק יושלם על-ידי מהלך מקביל שיתבצע בצבא. מהמטה הכללי תינתן הנחיה למפקדים להשתדל לעשות את המרב כדי שהחיילים תושבי אותן רשויות מקומיות ישוחררו באותו פרק זמן של 4 ימים, שהוא פרק זמן שמאפשר גמישות מסוימת.
מרים פרנקל-שור
זה בהחלט הוראה משלימה.
דוד אזולאי
אתה מונע מחלק מהחיילים להצביע.
איתי וייצמן
תהיה הנחיה למפקדים לאפשר לחיילים לצאת, לעשות את המרב.
דוד אזולאי
אם תהיה שעת חרום אז למעשה אתה מונע מהם את הזכות להצביע.
היו"ר יורי שטרן
האם לחברי הכנסת יש איזה הצעה אחרת בעניין הזה?

אני בור בנהלים האלה, בחוקים של הבחירות המוניציפליות. אני מבין שהשוטרים שגרים במקום יצביעו.
אהוד שיל"ת
מי שלא גר במקום אין לו ממילא אינטרס להצביע.
היו"ר יורי שטרן
אם הוא שוטר מג"ב שנמצא בתעסוקה מבצעית אי-שם, הוא בעצם כמו חייל. האם הקלפיות האלה אינן פתוחות עבורו? הן פתוחות רק לחיילי צה"ל?
אהוד שיל"ת
הקלפיות פתוחות לחיילי צה"ל. אפשר לכתוב שזה יהיה גם מג"ב.
אלי בן-מנחם
לכוחות הביטחון.
אהוד שיל"ת
"כוחות הביטחון" זה רחב מדי. אני לא יודע מה זה.

שוטר ירושלמי שמוצב ביום הבחירות בחיפה לא יכול להיכנס לעיריית חיפה ולהצביע. אם הוא נמצא בירושלים אז הוא כבר יכול להצביע בקלפי האזרחית שלו.
רוני קציר
שירות מג"ב הוא שירות מכוח חוק שירות ביטחון.
דניאל בנלולו
אדוני היושב-ראש, מה בדיוק הבעיה עם השוטרים? לא הבנתי. איפה הם יצביעו?
היו"ר יורי שטרן
לחיילים פותחים קלפיות מיוחדות 5 ימים לפני הבחירות, כולל ביום שישי ובמוצאי שבת. זאת אומרת, לחיילים יש הרבה מאוד הזדמנויות להספיק להצביע.
דניאל בנלולו
בגלל מצב החירום תחבר לזה את מג"ב.
היו"ר יורי שטרן
בזה אנחנו עוסקים כעת.

השאלה היא האם מג"ב זה האוכלוסיה היחידה שאנחנו חייבים לקחת אותה בחשבון כשמדברים על המשטרה או שיש עוד יחידות כאלה שנמצאות בעצם במצב של חיילוּת. דבר שני, האם אנחנו צריכים לציין את זה במפורש בחוק או שמספיק שזה לפי חוק שירות ביטחון?
רוני קציר
נאמר פה בהצעת החוק "חייל בשירות סדיר או בשירות מילואים לפי חוק שירות ביטחון". זה כולל את השירות במג"ב. השירות במג"ב הוא שירות מכוח חוק שירות ביטחון.
דניאל בנלולו
איש מג"ב הוא גם שוטר וגם חייל.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו מוסיפים כאן שוטרים. האם לא שכחנו שום אוכלוסיה?
אהוד שיל"ת
לאסירים אין זכות הצבעה ברשויות המקומיות.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו עוברים להצבעה סעיף-סעיף. לבקשתם של כמה חברי כנסת אני מקדים את הדיון על סעיף המימון. אני מקווה שלא תשאירו אותי לבד אחרי כן.
מרים פרנקל-שור
סעיף 14 להצעת החוק – תיקון חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות)

"בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 –

(1) במקום סעיף 3 יבוא: "יחידת חישוב

3. יחידת החישוב תהיה 45 שקלים חדשים לכל בעל זכות לבחור.";

(2) סעיף 4 לא יחול."
גדעון סער
האם מה שאנחנו קובעים עכשיו תופס רק לגבי הבחירות בישובים האלה או לגבי כלל הארץ?
אהוד שיל"ת
רק לגבי הישובים האלה.
היו"ר יורי שטרן
אני הצעתי קיצוץ של 20%. 60 שקלים פחות 20% זה 48 שקלים עבור כל בעל זכות לבחור.
משה גפני
אדוני היושב-ראש, אני מבקש שנדון בסעיף 1 על מועד הבחירות.
היו"ר יורי שטרן
אני הקדמתי את הדיון על סעיף המימון כי רוב האנשים פה מחכים בקוצר-רוח להצבעה הזאת.
משה גפני
אי אפשר לעשות דבר כזה. רק דקה, עם כל הכבוד, לי יש זמן. למי שאין זמן, שיילך. גברתי היועצת המשפטית של הוועדה, מדובר על חוק. זכור לי מימי שירותי כאן בוועדה שאת מקפידה מאוד על הנושא של חקיקה. אי אפשר להצביע על סעיף של מימון לפני שדנים על הסעיפים הקודמים. אני מבקש לשאול על דעתך המשפטית. עו"ד פרנקל-שור מקפידה מאוד בעניין הזה.
היו"ר יורי שטרן
אני למדתי ממך, חבר הכנסת גפני, לעשות את העבודה של יושב-ראש הוועדה בהתייעצות מתמדת עם היועצת המשפטית. לכן הקדמתי ושאלתי את היועצת המשפטית וקיבלתי תשובה חיובית.
מרים פרנקל-שור
בהמשך להערתו של יושב-ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה הקודם, תשובתי היא זו: במידה ויש הסכמה לדון על סעיף 14 לפני שיש החלטה לדון ולהצביע על הסעיפים האחרים – ניתן להקדים את ההצבעה.
משה גפני
אבל אני לא מסכים.
מרים פרנקל-שור
מכיוון שהובעה כאן הסתייגות, וכנראה חבר הכנסת גפני טוען שהחלטה בוועדה לגבי הסעיפים האחרים תשפיע על הצבעתו לגבי סעיף 14, לפיכך מן הראוי לדון בסעיפים האלה.
היו"ר יורי שטרן
בהנהלת האופוזיציה כבר יבואו חשבון איתך. אנחנו נאלצים לעבור על הסעיפים על-פי הסדר.
גדעון סער
אדוני היושב-ראש, אתה יכול להודיע מתי יהיו הצבעות? הרי הכינוס הזה הוא כינוס שלא מן המניין. תודיע לחברי הכנסת איפה אנחנו עומדים. לא ניתן להם להתיש פה את כל חברי הכנסת.
דוד אזולאי
עם כל הכבוד לך, חבר הכנסת גדעון סער, אתה לא תכתיב סדרים חדשים בוועדת הפנים ואיכות הסביבה.
גדעון סער
הדיון הזה נקבע שלא מן המניין.
דוד אזולאי
יש יושב-ראש. זכותו לקבוע את סדר היום. הוא קבע את סדר היום ומכיוון שכך, אנחנו פה.
היו"ר יורי שטרן
היות וזה דיון בהצעת חוק, אני לא יכול לקבוע זמן אחיד להצבעות כי זה הולך לפי הדיון בסעיפים. אני מניח שתוך 15-20 דקות נגיע לסעיף הרלוונטי.
דוד אזולאי
סליחה, זה לא רבע שעה ולא 20 דקות. אנחנו נקיים דיון.
היו"ר יורי שטרן
עכשיו אתם סתם מבזבזים את הזמן. יש כעת אירוע לציון שישים שנות הצלת יהודי בולגריה וכולנו מוזמנים להופיע שם, ואנחנו יושבים פה.
דוד אזולאי
סליחה, אתה קבעת את הדיון.
היו"ר יורי שטרן
נתחיל בקריאת סעיפי הצעת החוק.
מרים פרנקל-שור
הצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירות ברשויות מקומיות מסוימות) (הוראת שעה), התשס"ג-2003

סעיף 1 להצעת החוק – הוראת שעה

"חוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965 (להלן – החוק העיקרי), חוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם), התשל"ה-1975, וחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993, יחולו על הבחירות לרשות מקומית ולראש הרשות (להלן – הבחירות) שיתקיימו ביום ג' בסיון התשס"ג (3 ביוני 2003) (להלן – יום הבחירות), בשינויים האמורים בחוק זה."
משה גפני
לגבי סעיף 1 יש לי הערה.
ענבל גבריאלי
אדוני היושב-ראש, אתה מתכוון לתת לאופוזיציה להמשיך להתיש אותנו?
היו"ר יורי שטרן
אפילו אם הייתי רוצה לא לתת, אין לי זכות כזאת ובוודאי אני לא אעשה את זה כנגד חבר הכנסת משה גפני.
ענבל גבריאלי
חלילה וחס, לא באופן אישי.
רוני בריזון
זה מה שנקרא "גפני באסטר".
משה גפני
בעקבות המצב הכלכלי הקשה, הפיצול הזה של הבחירות בשלוש רשויות מקומיות יכול לעלות כסף מיותר. אין סיבה מיוחדת לקיים את הבחירות ביום ג' סיוון תשס"ג, 3 ביוני 2003, כפי שהערתי קודם.
היו"ר יורי שטרן
אתה מציע הסתייגות לחוק?
משה גפני
אני מבקש שתאזין לי, אדוני.
היו"ר יורי שטרן
אתה כבר דיברת על זה. אמרת קודם שאתה רוצה שהבחירות האלה תתקיימנה במועד הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות.
משה גפני
אני סבור, אדוני היושב-ראש, שצריך לקיים את הבחירות ברשויות האלה ביום הבחירות המוניציפליות הכלליות. אני יכול להגיד לך רק בהומור את מה שאמרתי קודם לחבר הכנסת הרב פרוש, שיש בזה גם תעמולת בחירות בגלל שמופיע פה שלוש פעמים גימ"ל (גם 3 ביוני, גם ג' סיוון וגם יום שלישי).
רוני בריזון
שילוש זה לא בדיוק משהו שאתה צריך להתגאות בו.
משה גפני
לא לזה התכוונתי. על כל פנים, אני מציע לקיים את הבחירות במועד הבחירות המוניציפליות הכלליות, בשל המצב הכלכלי הקשה, כי אחרת זה עלול לעלות כסף.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע לך לרשום את זה כהסתייגות.
מרים פרנקל-שור
סעיף 2 להצעת החוק – הוספת סעיף 10א

"אחרי סעיף 10 לחוק העיקרי יבוא: "אזורי קלפי

10א. תחומי אזורי הקלפי ייקבעו בידי שר הפנים ויחולו לענין זה סעיפים 9 עד 11 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט-1969 (להלן – חוק הבחירות לכנסת), בשינויים המחויבים ובשינוי זה: בסעיף 11 לחוק הבחירות לכנסת, במקום "הועדה המרכזית על פי הצעת שר הפנים" יבוא "השר"."

סעיף 3 להצעת החוק – החלפת סעיפים 11 עד 23ז

"במקום סעיפים 11 עד 23ז לחוק העיקרי יבוא:

11. לכל רשות מקומית שבה יתקיימו בחירות ביום הבחירות יוכן פנקס בוחרים (להלן – פנקס מיוחד התשס"ג) שיכלול כל אדם שיום הולדתו ה-17 חל לא יאוחר מיום הבחירות והיה רשום, הוא ומענו, במרשם האוכלוסין, כתושב של אותה רשות מקומית ביום א' בניסן התשס"ג (3 באפריל 2003); בפרק זה, "מען" – לרבות ציון במרשם האוכלוסין של יישוב בלבד.

12. פנקס מיוחד התשס"ג יהיה פתוח לעיון הציבור, במשרדה הראשי של הרשות המקומית, מיום ח' בניסן התשס"ג (10 באפריל 2003) עד יום י"ב בניסן התשס"ג (14 באפריל 2003)."
דוד אזולאי
מר אהוד שיל"ת, האם הפנקס החדש יהיה ערוך ומוכן מבחינתכם לתאריך הזה, כולל בני ה-17?
יחזקאל לביא
זה תאריך לחיצת הכפתור.
אהוד שיל"ת
כן. זה התאריך שבו יישלף הפנקס והוא יוצג לעיון עד 14.4. אפשר יהיה לעיין בפנקס בין 10-14 באפריל.
דוד אזולאי
זה הזמן שהחוק מקצה, שבועיים?
אהוד שיל"ת
בדרך כלל מקצים להצגת הפנקס 10 ימים ופה נתנו 4 ימים.
דלית דרור
בעצם זה 5 ימים, מ-10.4-14.4.
דוד אזולאי
למה לא לתת גם פה יותר זמן?
אהוד שיל"ת
אי אפשר יותר. עד שמכינים את פנקס הבוחרים להצגה זה לוקח זמן, מרגע ששולפים אותו ועד שמדפיסים.
דוד אזולאי
אתה נותן 3-4 ימים. זה בדיוק נופל בפסח.
דלית דרור
זה לפני פסח.
דוד אזולאי
אני חושב שבכל זאת היה כדאי להוסיף גם את 7 הימים של חג הפסח כדי לאפשר לאנשים לעיין בפנקס הבוחרים, במיוחד כשמדובר בגילאי 17 שזאת פעם ראשונה שהם משתתפים בבחירות לרשויות המקומיות.
היו"ר יורי שטרן
אני מסכים עם חבר הכנסת אזולאי. הייתי מבקש ממשרד הפנים אפילו לפתוח את הלשכות שלו בחול המועד פסח. זה מצריך מצבת כוח-אדם מצומצמת מאוד, של אולי איש אחד בעיר.
דוד אזולאי
אם תיתן רק 4 ימים, אתה בעצם אומר מראש לאותם גילאי 17 לא להצביע, אתה לא מאפשר לאותם מצביעים חדשים להצביע.
דלית דרור
הם רשומים במרשם האוכלוסין. העיון מיועד רק למקרה שיש טעות בפנקס הבוחרים.
דוד אזולאי
זה פעם ראשונה שגילאי 17 הולכים להצביע. הם יקבלו הודעה לבוחר אך את יודעת שלא כולם רואים את ההודעה לבוחר. כולם עוסקים בענייניהם ויתכן שהם בדיוק יצאו ל-3-4 ימי חופשה. לכן אני מציע שזה יוצג כמקובל במשך 10 ימים, גם בתוך חול המועד פסח. מה יקרה?
יחזקאל לביא
חבר הכנסת אזולאי, אפשר אולי להציע שמשרד הפנים יפרסם את זה באמצעי התקשורת בצורה בולטת. זה ייתן תשובה.
דוד אזולאי
כך מקובל, זה לא המצאה שלי, זה דבר שהיה קיים כל הזמן. בסך הכל תיתן גם את שבעה הימים של חול המועד פסח כדי לאפשר לאותם אנשים לבדוק אם הם רשומים או לא. במקום 4 ימים הפנקס יוצג 10 ימים.
אהוד שיל"ת
הפנקס הרגיל, שמכינים אותו במשך חודשים, מוצג במשך 10 ימים. כל אימת שהכינו פנקס מיוחד, וזה קרה בבחירות לכנסת, זמן הצגה התקצר פלאים. נדמה לי שבבחירות האחרונות לכנסת זמן ההצגה היה 5 או 6 ימים.
דלית דרור
5 ימים יש לנו גם פה.
דוד אזולאי
להבדיל, בבחירות לכנסת ידענו מזמן שהבחירות יתקיימו אבל פה לא ידענו.
אהוד שיל"ת
גם שם לא ידעת כי הבחירות לכנסת הרי הוקדמו. בכל המקרים שאמרו לי להכין פנקס מיוחד תמיד כל לוח הזמנים התקצר. עד כדי כך שבבחירות המיוחדות לראש הממשלה לא היתה בכלל הצגה. שלפנו את הפנקס ושלושה ימים אחרי זה הוא נכנס לתוקף בלי הצגה כי ביקשו את הבחירות האלה תוך 60 יום ולא היה זמן בכלל להציג אותו. אנחנו נמצאים פה באותו סד של זמן, וגם חג הפסח חל באמצע. כל המערכת לא עובדת בפסח.
דוד אזולאי
אתה יכול להציג את פנקס הבוחרים ברשות הדואר.
אהוד שיל"ת
אני לא יכול להציג אותו ברשות הדואר משום שאז אני אצטרך זמן נוסף מרגע השליפה ועד שאני אכין פנקסים לרשות הדואר.
דוד אזולאי
הלשכות של מנהל האוכלוסין עובדות גם בחול המועד ואפשר לפתוח את הפנקס לעיון הציבור בשעות מסוימות.
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת אזולאי היה סגן שר הפנים. הוא מכיר את המערכת ואת היכולות שלה. אני מציע לאמץ את ההצעה שלו. אני מבקש לשאול את משרד הפנים, האם אתם יכולים לבצע את זה?
יחזקאל לביא
אין לנו תקציבים לדברים האלה.
דוד אזולאי
איזה תקציב? האם במנהל האוכלוסין בירושלים ובחיפה אין לשכות תורניות? על כמה מדובר?
יחזקאל לביא
חול המועד זה חלק מהחופשה שהעובדים מקבלים.
אהוד שיל"ת
ב-24.4 אני שולף את הפנקס. אני רוצה שתבינו, אנחנו לא יכולים לעמוד בזה, חד וחלק. אני מבקש שתתחשבו בקרדיט האישי שלי.
דוד אזולאי
אבל זה חיוני לגילאי 17 שמצביעים בפעם הראשונה.
אהוד שיל"ת
בכל שנה יש קבוצה של בני 18 שמצביעים פעם ראשונה. אין בזה חידוש. זה קבוצה של אנשים שיקבלו הודעות לבוחר.
היו"ר יורי שטרן
בכל בחירות יש עולים חדשים רבים מאוד שהולכים לאיבוד כי הם לא מספיקים לרשום מחדש את הכתובת שלהם, ועולים חדשים זה עָם נייד, הם משנים כתובות כי הם חיים בדיור זמני. כאן גם מתווספת אוכלוסייה חדשה של בני 17. כל מי שמגיע לגיל 18 יודע תמיד שמעתה יש לו זכות הצבעה. פה לראשונה מתווספת קבוצה של אנשים שעד לפרסום הדבר הזה לא ידעו שבעצם מגיעה להם הזכות הזאת. לכן זה מצב שונה.

אני לא רוצה שזה יתקע לנו את כל המהלך. אני רוצה לשאול, מה אנחנו יכולים לכתוב בסעיף הזה של החוק כדי שאפשר יהיה להגיע למצב שבו אתם פותחים את הלשכה בחול המועד?
אהוד שיל"ת
אני רוצה להסביר. מכיוון שהלשכות סגורות בחול המועד, מערכת המחשוב שלנו עושה את כל השיפוצים והעדכונים והוספת התכניות החדשות בחול המועד. אני לא אוכל לבצע את מה שאתם מבקשים.
דוד אזולאי
זה לא נכון, עם כל הכבוד, אני רוצה להעמיד דברים על דיוקם. אתה יודע שגם בימי שישי ובימי שבת הלשכות עובדות בכל הארץ בתורנות מסוימת. אתה יודע שאם צריכים להוציא משהו באופן דחוף יש תמיד פתרון. אי אפשר להגיד שהמערכת סגורה לגמרי ושאי אפשר לעשות את הדברים האלה, אני לא מקבל את זה. מדובר פה על 7 ימים של חול המועד פסח שאפשר ---
אהוד שיל"ת
אפשר מה? שאני אציג את הפנקס בלשכות? אין לי זמן להדפיס את הפנקסים האלה.
דוד אזולאי
כדי שאותם אנשים שלא מופיעים בפנקס הבוחרים יוכלו לערער ולממש את זכותם להצביע, זה הכל. מה הבעיה להציג את הפנקס הזה? לא מדובר על כל הארץ אלא על ירושלים וחיפה. אז מה? אז פותחים לשכה אחת.
אהוד שיל"ת
אני לא יכול להתחייב שאני אוכל לפתוח לשכות.
גדעון סער
העמדה המקצועית של המערכת היא שאין זמן. בא אדם ואומר שאין זמן. למה לא לאמץ את העמדה המקצועית שלו?
קריאה
חבר הכנסת אזולאי היה סגן שר הפנים.
אהוד שיל"ת
הוא התעסק במחשוב? הוא יודע מה עושים במחשוב?
דלית דרור
אולי מר אהוד שיל"ת יסביר את ההשתלשלות, איך הוא מטפל, את ההוראה שהוא נותן למחשב, למה הוא צריך לעשות את זה דווקא ביום חמישי ולא ביום ראשון. יש סיבות לתאריכים האלה.
היו"ר יורי שטרן
היום האחרון של פסח הוא 23.4, אם אני לא טועה. אם אתם סוגרים את ההרשמה הזאת ב-14.4 אז יש לך יום עבודה אחד בקושי לפני החג, ב-15.4. ממילא אתה ממשיך רק לאחר החג. אני מבקש לקבוע שיום סגירת הרשימה הוא 24.4.
אהוד שיל"ת
אני לא יכול. ב-24.4 אני צריך לשלוף את הפנקס החדש. תאמין לי שאם הייתי יכול הייתי נענה לבקשתכם. אני לא יכול.
יחזקאל לביא
אדוני היושב-ראש, זה יוצא יום שישי.
היו"ר יורי שטרן
אם כך, הצעתי נופלת.
דלית דרור
חייבים להבהיר שזה צריך להיות ביום חמישי בשבוע, אחרת זה משתק את עבודת לשכת מרשם האוכלוסין.
דוד אזולאי
בחול המועד מדובר בסך הכל על 2-3 ימים.
יצחק הרצוג
אבל המדינה לא עובדת בחול המועד.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע שאנחנו נאשר את הסעיף הזה כפי שהוא. חבר הכנסת אזולאי, אני מבקש ממך להגיש את זה כהסתייגות.
דוד אזולאי
אני בכל מקרה אגיש הסתייגות.
היו"ר יורי שטרן
יש לנו כמה שעות היום לבדוק מול המערכת המקצועית האם ניתן למצוא הסדר, כי רק מחר זה יעלה להצבעה. אם נגיע לפתרון טכני אז נצביע בהסכמת כולם בעד ההסתייגות שלך.
יחזקאל לביא
בכל מקרה אני מציע, אדוני, שתקבלו את הדיעה שלי לגבי הנושא של הפרסום. משרד הפנים מתחייב לעשות פרסום מתאים בתקשורת.
אהוד שיל"ת
אל תתחייב כי אין לך תקציב.
יחזקאל לביא
על-פי מה שיהיה לי.
היו"ר יורי שטרן
בעקבות הישיבה הזאת הוועדה תפנה לשר הפנים בשתי בקשות: אחת, לבדוק באופן מיידי את האפשרות להאריך את תקופת הרישום. שתיים, לתת "מכה פרסומית" נוספת בשביל לפרסם את זה ברבים, ולא רק בעברית אלא גם בשפות אחרות.
גדעון סער
אם אתה מדבר על פנייה לשר הפנים, אני לא מתנגד לכך, אדוני היושב-ראש. אבל אומרים לך עכשיו שאין אפשרות.
מרים פרנקל-שור
זה מעבר לכך. כל תאריך לפני קיום בחירות משפיע על התאריך הבא. ברגע שמחליטים להאריך את תקופת הרישום, בכך דוחים את יום הגשת הרשימות ואת יום הגשת העררים. יש כאן תגובת דומינו. אז אנחנו נצטרך כוועדה להזיז את כל המועדים, על-פי הקבוע בחוק הראשי.
יצחק הרצוג
גברת דלית דרור אומרת שהמחשב שלה לא יכול לעמוד בזה. בואו נכבד את הבקשה שלה.
היו"ר יורי שטרן
לכן אני אומר, אנחנו מאשרים את הסעיף.
דוד אזולאי
אבל הפעם יש שינוי שלא היה בכל הפעמים הקודמות בהוספת גילאי ה-17 לפנקס הבוחרים.
אהוד שיל"ת
אז תשנה גם את המועד של הגשת הרשימות?
דוד אזולאי
מצידי, למה לא? אז תדחה את הבחירות לעוד שבוע ימים.
היו"ר יורי שטרן
אני מעלה להצבעה את הסעיף הזה כלשונו. אם אנחנו נצליח לשנות משהו עד שהחוק יעלה להצבעה במליאה, אז נשנה.
מרים פרנקל-שור
אני רוצה להבהיר שאם תתקבל הסתייגות כזאת במליאה, הצעת החוק הזאת לא תוכל לעבור מכיוון שאנחנו נחויב למשוך את הצעת החוק ולעשות את כל התיקונים הנדרשים.
גדעון סער
אדוני היושב-ראש, אני מבקש ממך לעמוד בכללים שקבעת לפני 30 דקות.
דוד אזולאי
מה, אתה מנהל העבודה שלו, אתה אומר לו איך לנהל את הישיבה?
מרים פרנקל-שור
"13. (א) נוכח אדם כי אינו רשום בפנקס מיוחד התשס"ג, כי פרט מהפרטים המתייחסים אליו נרשם באופן לא נכון, או כי הוא או אדם אחר רשום בפנקס שלא כדין, רשאי הוא להגיש לשר בקשה מנומקת בכתב להכללתו בפנקס הבוחרים או לתיקון הרישום, לפי הענין, לא יאוחר מיום י"ב בניסן התשס"ג (14 באפריל 2003).

(ב) לבקשה של אדם לפי הוראות סעיף קטן (א) הנוגעת אליו יצורפו ראיות, לרבות פסק דין וצילום ספח של תעודת הזהות המעיד על שינוי מען אם נעשה.

(ג) לבקשה לפי הוראות סעיף קטן (א) לגבי אדם אחר יצורפו ראיות ואם נסבה הבקשה על מענו – ראיות על מענו; העתק הבקשה והראיות יישלחו לאדם שעליו נסבה הבקשה במסירה אישית, לפי המען הרשום במרשם האוכלוסין והמען המפורט בבקשה; העתק אישור המסירה יצורף לבקשה.

(ד) השר יתקין תקנות לביצוע סעיף זה לרבות קביעת סדרי הגשת בקשות.

14. נמסרה לגבי אדם הודעה לפי חוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965, בתקופה שבין יום א' בניסן התשס"ג (3 באפריל 2003) ליום י"ב בניסן התשס"ג (14 באפריל 2003), הנוגעת לפרט מן הפרטים המפורטים בסעיף 20, או בדבר הענקת אזרחות ישראלית או שלילתה או בדבר מותו של אדם, יראו את ההודעה כאילו היתה בקשה שהוגשה כדין לפי סעיף 13.

15. השר יכריע בבקשות לפי סעיף 13 ויודיע את החלטתו בכתב למבקש, וכן לאדם שלגביו נסבה הבקשה, לפי הענין, לא יאוחר מיום כ"ב בניסן התשס"ג (24 באפריל 2003).

16. השר יתקן וישלים פרטים במרשם האוכלוסין או בפנקס מיוחד התשס"ג, לפי הענין, בהתאם להודעת לפי סעיף 14 ולהחלטותיו לפי סעיף 15, לא יאוחר מיום כ"ב בניסן התשס"ג (24 אפריל 2003)."
דוד אזולאי
מר אהוד שיל"ת, אתה רואה שבכל זאת לשר יש אפשרות לתקן עד 24 באפריל. מר אהוד שיל"ת טוען שאחרי התאריך הזה הספר נעול ואי אפשר לשנות. לשר כן יש אפשרות לתקן ולהשלים פרטים במרשם או בפנקס המיוחד.
מאיר פרוש
זה תיקון בבודדת, בדברים בודדים ולא בכמויות.
דוד אזולאי
גם פה לא יהיו הרבה אנשים שיפנו בבקשה לתקן את הפנקס.
מרים פרנקל-שור
"17. פנקס מיוחד התשס"ג כפי שתוקן והושלם לפי סעיף 16 ייכנס לתוקפו ביום כ"ה בניסן התשס"ג (27 באפריל 2003).

18. אין להכניס שינוי בפנקס מיוחד התשס"ג לאחר שנכנס לתוקף, אלא לפי החלטת יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית בהתאם לסעיף 55א לחוק הבחירות לכנסת.

19. זכאי להצביע ביום הבחירות מי שרשום בפנקס מיוחד התשס"ג.

20. (א) לשם הכנת פנקס מיוחד התשס"ג תוכן לכל אזור קלפי רשימת בוחרים שתכלול כל אדם שמענו רשום במרשם האוכלוסין בתחומי אזור הקלפי, והעומד בשאר התנאים הקבועים בחוק זה לצורך הרישום בפנקס מיוחד התשס"ג.

(ב) רשימת בוחרים תפרט את שם המשפחה של כל בוחר, שמו הפרטי, שם אביו או אמו, מענו ומספר זהותו במרשם האוכלוסין; באין לבוחר שם משפחה, יפורט גם שם אבי אביו, והכל לפי הרשום במרשם האוכלוסין ביום י"ב בניסן התשס"ג (14 באפריל 2003).

(ג) ברשימת בוחרים יהיו שמות הבוחרים ערוכים זה מתחת לזה לפי סדר האלף בית של שמות המשפחה ומסומנים במספרים סידוריים; שמות בוחרים שאין להם שם משפחה יהיו ערוכים לפי סדר האלף בית של שמם הפרטי.

21. לא יאוחר מהיום ה-14 שלפני יום הבחירות ישלח השר לכל מי ששמו נכלל בפנקס מיוחד התשס"ג הודעה בדבר מען הקלפי ששמו נכלל ברשימת הבוחרים שלה והאם הקלפי נגישה לאנשים המוגבלים בניידות." "
היו"ר יורי שטרן
נצביע על סעיפים 1-3.
דוד אזולאי
אדוני היושב-ראש, אני מציע שאת סעיף 3(11) תעמיד להצבעה בנפרד, לגבי הנושא של הצגת הפנקס לעיון הציבור במשך עשרה ימים.
דלית דרור
כמו שאמרה קודם היועצת המשפטית, זה הולך ביחד עם המועד לעררים. אם מאריכים את זה אז צריך יהיה גם להאריך את המועד לעררים.
מאיר פרוש
בואו נראה אם הצעתו תעבור. אם היא לא תעבור אז אין שום בעיה.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו נצביע על הסעיפים 1-3 במלואם. אני מזכיר שיש דרך של הסתייגויות.

מצביעים רק חברי הוועדה או אלה שמחליפים אותם.

יורי שטרן – נמצא; מיכאל גורלובסקי – נמצא; אהוד יתום – במקומו עמרי שרון; לאה נס – במקומה דניאל בנלולו; אלי אפללו – במקומו גדעון סער; יצחק הרצוג – נמצא; אלי בן-מנחם – נמצא; רוני בריזון – נמצא; חמי דורון – במקומו רשף חן; דוד אזולאי – נמצא; ניסן סלומינסקי – נמצא; רומן ברונפמן – נמצא; יעקב ליצמן – במקומו מאיר פרוש; עסאם מח'ול – איננו; ואסל טאהא – איננו. אז כל מי שנמצא הוא או חבר או מחליף.

הצבעה על סעיפים 1-3

בעד – רוב
נגד – 1
נמנעים – אין
הסעיפים 1-3 נתקבלו.
היו"ר יורי שטרן
סעיפים 1-3 נתקבלו.
דוד אזולאי
אני מבקש להגיש הסתייגות.
מרים פרנקל-שור
סעיף 4 להצעת החוק – תיקון סעיף 30

"בסעיף 30(א) לחוק העיקרי במקום "לא יאוחר מ-45 ימים לפני יום הבחירות" יבוא "לא יאוחר מיום כ"ג באייר התשס"ג (25 במאי 2003)", והמילים "כאמור בסעיף 53(1)" – יימחקו."

סעיף 5 להצעת החוק – תיקון סעיף 31א

בסעיף 31א לחוק העיקרי –

(1) כותרת השוליים תהיה "הצבעת אנשים המוגבלים בניידות";

(2) בסעיף קטן (א), במקום "לנכים" יבוא "לאנשים המוגבלים בניידות";

(3) בסעיף קטן (ב), במקום "ביום הקובע" יבוא "ביום כניסתו לתוקף של פנקס מיוחד התשס"ג";

(4) במקום סעיפים קטנים (ג) עד (ו) יבוא:

"(ג) אדם המוגבל בניידות ששמו כלול בפנקס מיוחד התשס"ג, רשאי להצביע בכל קלפי שנקבעה לפי הוראות סעיף זה באותה רשות מקומית.

(ד) אדם המוגבל בניידות המצביע בקלפי לאנשים המוגבלים בניידות יזדהה לפני ועדת הקלפי כאמור בסעיף 60, ישים את מעטפות ההצבעה לתוך מעטפה חיצונית, וועדת הקלפי תציין על פני המעטפה החיצונית את שם הבוחר, את מספר זהותו במרשם האוכלוסין ואת מענו, והבוחר יטיל את המעטפה לעיני ועדת הקלפי, לתוך הקלפי.

(ה) בעת ספירת הקולות כאמור בסעיף 62, תספור ועדת הקלפי את המעטפות החיצוניות בלי לפתחן, תארוז את המעטפות החיצוניות במעטפת אריזה, תרשום את מספרן על מעטפת האריזה ותעבירן לפקיד הבחירות יחד עם כל חומר ההצבעה.

(ו) בדיקת המעטפות, ספירת הקולות וסיכום מנין הקולות יהיו כאמור בסעיפים 82(ב) עד (ד), 83 ו-84, בשינויים המחויבים.

(ז) מידע בדבר דרכי ההצבעה לפי סעיף זה ובדבר מיקום הקלפיות לאנשים המוגבלים בניידות יפורסם לציבור בהודעת הבחירות האמורה בסעיף 48, באתר האינטרנט של משרד הפנים ושל הרשות המקומית, אם יש לרשות אתר אינטרנט, וכן פעם בשבוע, בחודש שלפני הבחירות, בכלי תקשורת מקומיים כתובים ואלקטרוניים כפי שיקבע פקיד הבחירות של הרשות המקומית.

(ח) בסעיף זה, "אדם המוגבל בניידות" – אדם שמפאת מצבו הגופני הוא מוגבל בניידות ומסיבה זו אינו יכול להצביע במקום הקלפי ששמו כלול ברשימת הבוחרים שלה." "

סעיף 6 להצעת החוק – תיקון סעיף 38א

"בסעיף 38א לחוק העיקרי –

(1) בסעיף קטן (א), במקום "ביום הקובע" יבוא "ביום כ"ה בניסן התשס"ג (27 באפריל 2003)";

(2) בסעיף קטן (א1), במקום "לא יאוחר מיום העשרים ואחד שלפני יום הבחירות" יבוא "לא יאוחר מיום ב' באייר התשס"ג (4 במאי 2003)"."
דוד אזולאי
מה זה "ביום הקובע"? לגבי המועמד?
אהוד שיל"ת
סעיף 38א לחוק מדבר על הערבון שרשימה חדשה צריכה להפקיד. קבענו כאן את המועד תוך 4 ימים אחרי הגשת רשימות המועמדים.
מרים פרנקל-שור
סעיף 7 להצעת החוק – החלפת סעיף 78

"במקום סעיף 78 לחוק העיקרי יבוא: "הצבעת חיילים

78. (א) חייל בשירות סדיר או בשירות מילואים פעיל לפי חוק שירות ביטחון [נוסח משולב] , התשמ"ו-1986, או בשירות קבע של צבא הגנה לישראל הרשום בפנקס מיוחד התשס"ג, רשאי להצביע בקלפיות מיוחדות לחיילים (להלן – קלפיות לחיילים); פקיד הבחירות ברשות מקומית שבה מתקיימות בחירות ביום הבחירות יקבע את מקומות הקלפיות לחיילים במשרדי הרשות המקומית או במיתקנים ציבוריים אחרים; מקומות הקלפיות לחיילים יובאו לידיעת החיילים הנוגעים בדבר בדרך של פרסום מודעות על לוחות המודעות ברשות המקומית, באתר האינטרנט של הרשות המקומית, אם קיים כזה, ובכל דרך נוספת שיקבע השר."
היו"ר יורי שטרן
כאן דיברנו על כך שאנחנו נוסיף "שוטרים".
דניאל בנלולו
"שוטר" זה גם מג"ב, נכון?
מרים פרנקל-שור
זה גם מג"ב וגם חייל. מג"ב כלול ברגע ש"חייל" נכלל בזה.
דניאל בנלולו
מה קורה עם שירות בתי-הסוהר?
אהוד שיל"ת
אין הצבעה של אסירים בבחירות לרשויות המקומיות בכלל.
דניאל בנלולו
ומה עם העובדים בשירות בתי-הסוהר?
היו"ר יורי שטרן
חבר הכנסת בנלולו, אם אנחנו מוסיפים את המילה "שוטר" זה יפתור גם את הבעיה הזאת.
מרים פרנקל-שור
זה לא פותר את הבעיה. שירות בתי-הסוהר זה גוף שונה.
רוני בריזון
הם עובדים במשמרות. הם יכולים להצביע לפני המשמרת או אחרי המשמרת.
רשף חן
כמו כל בן אדם אחר בעיר שעובד מחוץ לעיר שלו.
היו"ר יורי שטרן
בכל מקום שהוזכר פה "חייל" אנחנו מוסיפים "או שוטר".
מרים פרנקל-שור
"(ב) חייל או שוטר כאמור בסעיף קטן (א) הרוצה להצביע בקלפי לחיילים רשאי להצביע בכל קלפי לחיילים, שנקבעה לפי הוראות סעיף זה באותה רשות מקומית"."
היו"ר יורי שטרן
נצביע על סעיפים 4-7.

הצבעה על סעיפים 4-7

בעד – כולם
אין מתנגדים
אין נמנעים
הסעיפים 4-7 נתקבלו.
היו"ר יורי שטרן
סעיפים 4-7 נתקבלו.
מרים פרנקל-שור
סעיף 8 להצעת החוק – אי תחולת סעיף 79

"סעיף 79 לחוק העיקרי – לא יחול.

סעיף 9 להצעת החוק – החלפת סעיף 80

במקום סעיף 80 לחוק העיקרי יבוא: "הצבעה וועדות קלפי

80. (א) הצבעה בקלפיות לחיילים תהיה ביום כ"ז באייר התשס"ג (29 במאי 2003) בין השעות 16:00 עד 22:00, ביום כ"ח באייר התשס"ג (30 במאי 2003) בין השעות 7:00 עד 17:00 וביום א' בסיוון התשס"ג (1 ביוני 2003) בין השעות 7:00 עד 18:00."
אהוד שיל"ת
פה צריך להוסיף "ביום כ"ט באייר התשס"ג (31 במאי 2003) בין השעות 21:30 עד 23:00".
היו"ר יורי שטרן
ואנחנו מוסיפים פה שוטר באותה מידה.
מרים פרנקל-שור
"(ב) פקיד הבחירות ימנה את ועדות הקלפי, לענין סעיף זה, והוראות סעיף 32 לא יחולו.

(ג) פקיד הבחירות ימסור לכל ועדת קלפי, בכל אחד מהמועדים האמורים בסעיף קטן (א), קלפי ריקה לפני תחילת ההצבעה." "

סעיף 10 להצעת החוק – תיקון סעיף 81

"בסעיף 81 לחוק העיקרי –

(1) בסעיף קטן (א), המילים "או בתעודת השוטר או תעודת הסוהר שלו" – יימחקו;"
דלית דרור
אנחנו לא מוחקים את "תעודת הסוהר".
דוד אזולאי
חייל יכול להצביע גם באמצעות תעודת החוגר שלו?
אהוד שיל"ת
כן.
מרים פרנקל-שור
"(2) בסעיף קטן (ב), המילים "ופרטים אחרים שייקבעו בהוראות לפי סעיף 79" – יימחקו;

(3) במקום סעיף קטן (ג) יבוא:

"(ג) ועדת הקלפי תרשום את פרטי החייל שהצביע, בטופס שיספק לה פקיד הבחירות.

(ד) בתום ההצבעה ישמור פקיד הבחירות את קלפיות החיילים במקום בטוח שהגישה אליו נתונה רק לו, וימסרן לועדת הבחירות לאחר ביצוע הפעולות האמורות בסעיף 65." "

סעיף 11 להצעת החוק – תיקון סעיף 82

"בסעיף 82 לחוק העיקרי, סעיף קטן (א) לא יחול."

סעיף 12 להצעת החוק – אי תחולת סעיף 84ב

"סעיף 84ב לחוק העיקרי לא יחול.

סעיף 13 להצעת החוק – תיקון חוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם)

"בחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם), התשל"ה-1975, בסעיף 4(ג), במקום "100 ימים לפחות לפני יום הבחירות" יבוא "לא יאוחר משבעה ימים לאחר תחילתו של חוק הרשויות המקומיות (בחירות ברשויות מקומיות מסוימות) (הוראת שעה), התשס"ג-2003"."
אהוד שיל"ת
זה סעיף צינון של אנשים שרוצים להיות מועמדים, שהם עובדי רשויות או אלופים ורב-פקדים שצריכים להתפטר מאה ימים קודם. קבענו פה שהם צריכים להתפטר תוך 7 ימים מיום שהחוק הזה נכנס לתוקף, כי 100 ימים – זה מועד שעבר כבר מזמן.
מרים פרנקל-שור
סעיף 14 להצעת החוק – תיקון חוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות)

"בחוק הרשויות המקומיות (מימון בחירות), התשנ"ג-1993 –

(1) במקום סעיף 3 יבוא: "יחידת חישוב

3. יחידת החישוב תהיה 49 שקלים חדשים לכל בעל זכות לבחור.";

(2) סעיף 4 לא יחול."
היו"ר יורי שטרן
סיכמנו על 49 שקלים.
דוד אזולאי
לגבי ההסכמה על 49 שקלים או 45 שקלים – עם כל הכבוד, האם נציג משרד האוצר נמצא כאן?
גדעון סער
נעשה הצבעה וזהו.
דוד אזולאי
אתה לא יכול לעשות הצבעה. אדוני היושב-ראש, אנחנו לא יכולים לקבל כאן החלטה בנוגע לנושא כספי ללא קבלת חוות דעת מהאוצר.
גדעון סער
שוחחתי עם השר שטרית.
דוד אזולאי
לגבי נושא המימון: מקובל שנציג משרד האוצר מציג כאן את עמדתו. יכול להיות שהאוצר לא מסכים בכלל. אתה אומר לי שהבאת את הסכמת שר האוצר?
אלי בן-מנחם
תגיד לי, אתה מייצג את האוצר כאן?
דוד אזולאי
אני לא מייצג אף אחד, אני מייצג את עצמי. מותר לי לייצג את עצמי ולהגיד מה שאני חושב? אני יודע שיש כאן רוב דורס וגם שבריונות אפשר לנהל בכל מקום אבל יש סדר.
גדעון סער
אני מוכן לחזור לסעיף המקורי.
דוד אזולאי
אתה מאיים עלי? אל תנסה להפחיד אותי. אין לי בעיה, תעמיד את זה על 45 שקלים. אדוני היושב-ראש, מקובל שנציג משרד האוצר בכל התחומים הכספיים אומר את עמדתו בוועדה. היות ואין כאן נציג של משרד האוצר, ומה שנקבע בחוק זה 45 שקלים, אז צריך לבוא לכאן נציג משרד האוצר ולהגיד את עמדתו, אם הוא בעד או נגד.
יצחק הרצוג
הצעת החוק לא חייבה דיעה. את זה קבע מר אהוד שיל"ת.
היו"ר יורי שטרן
מנהלת הוועדה, גברת יפה שפירא, הבהירה לי עכשיו שהיא דיברה עם משרד האוצר שאמר שאין לו טעם לשלוח נציג כי אין לו מה להוסיף. לכן אין סיבה שלא להביא את זה להצבעה.
דוד אזולאי
אתה יוצר תקדים שאפשר לשנות סכומים גם כאשר נציג משרד האוצר לא מחווה את דעתו. אני רוצה שתזכור את זה ואני מבקש שהדברים הללו יירשמו בפרוטוקול. אנחנו נשב פה עוד הרבה-הרבה זמן.
היו"ר יורי שטרן
זאת הערה רצינית אבל היות וכל הגורמים שקשורים למשרד האוצר ---
דוד אזולאי
מי? מי זה נציג משרד האוצר כאן?
היו"ר יורי שטרן
מנהלת הוועדה דיברה עם אנשי משרד האוצר, וחבר הכנסת גדעון סער, יושב-ראש הקואליציה, דיבר עם שר במשרד האוצר.
דוד אזולאי
אני רוצה לראות משהו מוסמך, עם כל הכבוד. על מה אתם מדברים?
רשף חן
אתה לא מאמין להם?
דוד אזולאי
אני מאמין לכולם, אני לא פוגע באף אחד.
אלי בן-מנחם
אתה פוגע בכבוד של חברי הכנסת. אנחנו לא צריכים אישור של פקיד מהאוצר כדי להעביר פה כל מה שאנחנו רוצים.
דוד אזולאי
מדברים על ענייני כספים, מחפשים איפה לחסוך ואיפה לצמצם ואילו כאן הולכים להעלות את מימון המפלגות בצורה דרסטית. מה אני כבר מבקש? שנציג משרד האוצר יבהיר בכתב את עמדתו. מה הבעיה לחבר הכנסת גדעון סער לבקש להעביר בכתב את חוות הדעת של האוצר?
גדעון סער
אני מוכן לחזור ל-45 שקלים.
היו"ר יורי שטרן
אנחנו מצטערים על שמשרד האוצר לא שלח את נציגו לדיון. אנחנו מעלים את זה להצבעה.

הצבעה על סעיפים 8-14

בעד – רוב
נגד – 1
אין נמנעים
סעיפים 8-14 נתקבלו.
היו"ר יורי שטרן
סעיפים 8-14 נתקבלו.
דוד אזולאי
אני נגד ואני מבקש להגיש הסתייגות מפני שלא שמענו כאן את עמדת משרד האוצר. אני מציג הסתייגות בעניין הסכום, אני מציע להוריד את זה ל-45 שקלים.
היו"ר יורי שטרן
אני מצטרף להערה של חבר הכנסת דוד אזולאי, סגן שר הפנים לשעבר, על כך שמן הראוי שבדיון שיש בו היבט תקציבי לא מבוטל ישתתף נציג משרד האוצר. אני מצטער שהוא איננו אבל זה לא צריך לקבוע את קצב הדיון שלנו כעת כי יש לנו את כל ההסכמות.

אני מודה לכם מאוד. הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:20

קוד המקור של הנתונים