ישיבת ועדה של הכנסת ה-16 מתאריך 26/03/2003

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/6359



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
26.3.2003

פרוטוקולים/ועדת חוקה/6359
ירושלים, א' בניסן, תשס"ג
3 באפריל, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 6
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום רביעי, כ"ב באדר ב' התשס"ג (26 במרץ 2003), שעה 8:30
סדר היום
שאילתה בוועדה: עיכובים בטיפול בתיקי נוער בבתי-משפט שלום.
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל איתן - היו"ר
אברהם בורג - מ"מ היו"ר
רשף חן
אתי לבני
ניסן סלומינסקי
גדעון סער
מוזמנים
השופט דן ארבל - מנהל בתי-המשפט
השופט אברהם שיינפלד - נשיא בתי-המשפט לנוער
עו"ד ענת אסיף - משרד המשפטים
דרורה טל - סגנית קצינת מבחן
איתמר שמעוני
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
עוזרת ליועצת משפטית
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אביגיל זכאי
שאילתה בוועדה
עיכובים בטיפול בתיקי נוער בבתי-משפט השלום
היו"ר מיכאל איתן
אני פותח את הישיבה. נושא הדיון הוא ברור טענות בדבר עיכובים של תיקים בבתי-המשפט לנוער. בתקופת כהונתה של הכנסת הקודמת עסקה הוועדה במספר אספקטים של עיכובים בהליכים שונים שקשורים בבתי-המשפט. שמחנו לשמוע שבתי-המשפט מודעים לזה ונעשו פעולות לזרז את ההליכים אם כי אנחנו חושבים שיש עדיין מקום לשיפורים.

למרות שנעשו מאמצים והושגו הישגים, במיוחד בתחום הפלילי, אסור לזלזל בעיכובים בתחום האזרחי. משק שרוצה לנהל כלכלה טובה חייב שיהיה לו מנגנון נכון לישוב חכוכים.

נמצא אתנו נשיא בתי-המשפט לנוער השופט שיינפלד. אני רוצה לבקש תגובה והתייחסות לטענות שמופנות אלי. האם המצב משביע רצון ואיזה בעיות יש.
השופט אברהם שיינפלד
עד לפני שנתיים היו 8 שופטי נוער בבתי-משפט השלום לנוער.
אברהם בורג
האם המערכת של הנוער מקבילה לזו המבוגרת?
השופט אברהם שיינפלד
בית-משפט שלום לנוער מוסמך לדון בכל העבירות בתחום הפלילי, למעט רצח. שופטי הנוער נבחרים כשופטי שלום, ונשיא בית-המשפט העליון נותן להם מינוי של שופטי נוער.
השופט דן ארבל
שופטי הנוער הם שופטים מקצועיים שעוסקים רק בנוער כי הגישה והשיטה הן אחרות.
השופט אברהם שיינפלד
בכל בית-משפט שלום במדינת ישראל נמצא גם בית-משפט לנוער. שופט נוער אינו יושב שם יום יום אלא מגיע אחת לכמה זמן. כדי שתקבלו פרופורציה, עד לפני שנתיים היו 8 שופטי נוער במדינת ישראל כשבמדינת מסצ'וסטס שם ביקרתי - עם אותו שיעור אוכלוסין - היו 37 שופטי נוער. כלומר, 8 שופטים פרוסים על כל מדינת ישראל ויש מקומות ששופטים היו מגיעים אליהם אחת לשבוע, במקומות אחרים אחת לשבועיים ולפעמים אחת לחודש. לפני שנתיים קיבלנו תוספת של 2 שופטים וב-1 בינואר התחיל לפעול בבאר-שבע השופט ה-11 שנבחר לא מזמן.

כפי שאמר השופט ארבל השיטה והגישה לגבי נוער שונים. מדובר בבני נוער מתבגרים ולא אכנס עכשיו לניתוח מה זה, כל מי שיש לו ילדים יודע מה הבעיות עם המתבגרים. לכל הבעיות האלה נוספות הבעיות שמביאות את אותו הנוער להסתבך בביצוע עבירות. משנקבע על-ידי בית-המשפט שאותו גבר צעיר ביצע עבירה, לא ניתן לגשת מייד לטיעונים לעונש ולמתן גזר דין אלא יש צורך לערוך לו איבחונים על-מנת ששירות המבחן לנוער יוכל להכין תסקיר שהוא חייב להגיש אותו על-פי חוק. זה תהליך שאורך בין חודשיים לשלושה.

עם הקמת הסניגוריה הציבורית נקבע שלכל קטין זכות לקבל סניגור ציבורי. הסניגור הציבורי מקבל כתב אישום ובישיבה הראשונה הוא מבקש דחייה כי הוא צריך ללמוד את חומר הראיות. זה ענין של חודש או יותר. אחר-כך נערכים איבחונים שמטרתם לראות מי הנער, מה הבעיות שלו וכיצד ניתן לטפל בו. צריך לזכור שהמנדט שקיבלנו על-פי חוק הנוער הוא קודם כל לעשות כל מאמץ לשקם את אותו הקטין תוך שימוש בסמכות שבחוק. רק במקרים חריגים, או כשמתברר שאותו קטין איננו בר שיקום עוברים לתחום הענישה. אתן לכם דוגמה לגבי איבחון. כאשר קטין נמצא אשם בביצוע עבירת מין, בנוסף ליתר האיבחונים שעורכים לכולם צריך לערוך לו איבחון של מסוכנות, האם יש סכנה שהוא יחזור לבצע עבירות בתחום זה, או שמה שקרה היה אקראי. כל מי שמצוי בתחום המתבגרים מצוי גם בנושא של משחקי מין כאלה ואחרים וצריך לדעת לעשות את האבחנה ובהתאם לאותו איבחון גם לקבוע אם הוא בר-טיפול ולקבוע דרכי טיפול.
היו"ר מיכאל איתן
הדיון שלנו היום הוא בנוהל מזורז. אנחנו נקיים דיון מקיף בכל הנושא אבל כרגע אני רוצה להתמקד בממדי התופעה, בנתונים ובבעיות מבחינת הפרוצדורה, לא מבחינת המהות.
השופט אברהם שיינפלד
מפני שגורם הזמן הוא חיוני ו-BUILT IN בתוך המערכת ובבתי-המשפט לנוער, לוקח זמן עד שמתגבש מה שצריך. לכן עקרונית אין סחבת, אין עיכובים ואין איחורים בטיפול בתיקים בבתי-המשפט לנוער. מה שכן יש - הדיון נדחה כמה פעמים עד שמגיעים לגיבוש מסקנה. באופן טבעי הסניגוריה וגורמי הטיפול כמו שירות המבחן - שהוא שותף עיקרי - מבקשים דחיות כדי להתנסות עם אותו הקטין ולבדוק האם לטפל בו או לא. לכן התיקים אצלנו אינם מסתיימים כפי שצריכים להסתיים תיקים בבתי-משפט רגילים.

אני רוצה להוסיף שנכנסתי לתפקיד הנשיאות בספטמבר 2001 והיות שאני נמצא במערכת הרבה שנים התחלתי בבדיקה האם שופטי הנוער לא נענים ליותר מדי פניות לדחיות, והאם ניתן לצמצם את אותו פרק זמן בין תחילת ההליך ועד לסיומו.
היו"ר מיכאל איתן
אנחנו יכולים לעבור לנתונים שמונחים לפנינו. בהזדמנות זו אני רוצה לשבח את מחלקת המיחשוב של הנהלת בתי-המשפט שעושה עבודה פנטסטית. הם מביאים נתונים ממוחשבים בצורה עדכנית ומשקיעים בזה הרבה עבודה. יישר כוח. כדאי לכם להיכנס לאתרים של משרד המשפטים, של בית-המשפט ושל הנהלת בתי-המשפט, הם ברמה עולמית גבוהה מאוד בכל השירותים.
השופט דן ארבל
אני רוצה להעיר שהנשיא שיינפלד נכנס לא מזמן לתפקיד כנשיא אחרי שנים רבות מאוד שהנשיא מלמד היה שופט הנוער של ישראל. מי שמכיר את השופט מלמד יודע שהוא ונוער זה ענין אחד, הוא האבא של הנושא הזה. שנים רבות שימש השופט שיינפלד כסגן נשיא בית-המשפט לנוער וכשופט הנוער הוותיק ביותר בישראל הוא באופן טבעי נכנס אחריו לתפקיד הנשיא. עם כניסתו הצלחנו לתגבר את בית-המשפט לנוער ב-2.5-3 שופטים והיום יש 11 שופטי נוער בכל הארץ אבל זה בהחלט לא מספיק. זה מה שהמערכת יכולה להקצות כרגע.

הערה נוספת. במבנים של בתי-המשפט לנוער בישראל אנחנו מייחדים אולמות לנוער מפני שהדיונים מתנהלים בדלתיים סגורות והנערים צריכים להיכנס בכניסות נפרדות. החוק מחייב זאת כדי שהם לא יתערבבו עם העבריינים המבוגרים. יש גם בעיות חמורות שאינן קשורות בנו שאני רוצה שתדעו עליהן. אנחנו רוצים להקפיד שקטינים לא יהיו עצורים יחד עם מבוגרים - זה ענין קריטי ולדעתי דורש דיון נפרד. לפעמים בגלל מצוקה של בתי-מעצר מכניסים נערים יחד עם מבוגרים וזה דבר נורא ואיום.
השופט אברהם שיינפלד
ברבים מהמבנים של בתי-המשפט הקיימים לא ניתן לעשות הפרדה בין קטינים למבוגרים ואנחנו נמצאים עוברים על החוק. אם באותו חדר המתנה יושבים קטינים עם מבוגרים, אנחנו מפירים את החוק של איסור פרסום.
היו"ר מיכאל איתן
אני זוכר שבתל-אביב בנחלת בנימין היה מקום נפרד.
השופט אברהם שיינפלד
נכון, זה בתל-אביב. אם תבואו לבקר בבית-המשפט בחדרה, באשקלון ובעוד כמה בתי-משפט תראו שאי-אפשר להפריד שם.
היו"ר מיכאל איתן
בעקרון, למה זה באותו המקום?
השופט דן ארבל
כי אין לנו מבנים. נמצאת בתכנון ומתוקצבת תכנית בנייה כללית של בתי-המשפט לכל המבנים הלא מסודרים, תכנית שקיבלה את אישור האוצר והיא הולכת להתבצע עם התכנית הכלכלית. כל בתי-המשפט שהשופט שיינפלד מדבר עליהם נכנסים עכשיו לתכנית בינוי בהם תהיה הפרדה מוחלטת. במבנים החדשים שבנינו יש הפרדה מוחלטת בין הנוער לבין המבוגרים.
השופט אברהם שיינפלד
אם אני רוצה לנייד שופט במקום שיש בו עומס מיוחד ולתת לו עוד יום בשבוע, או אפילו את שעות אחר-הצהריים זה בלתי אפשרי כי אין מקום. אנחנו פועלים בשיטת המיטה החמה, סגן הנשיא בכפר סבא תמיד פינה לי את לשכתו ואולמו אחת לשבוע כדי שאוכל לשבת שם, והוא יצא לגלות במקום אחר. כך זה נמשך עד עצם היום הזה.
היו"ר מיכאל איתן
אתה טוען שאם היו לך מבנים היית יכול גם לזרז את הטיפול בתיקים?
השופט אברהם שיינפלד
בהחלט.
ניסן סלומינסקי
הפתרון צריך להיות יותר בחינוך מאשר בבתי-סוהר.
השופט דן ארבל
להבדיל מכל שופט אחר שופט הנוער הוא גם מחנך. לפעמים רצוי שהמשפט יקח קצת יותר זמן כדי לא להסתפק בענישה. הם עוסקים יותר בשיקום מאשר בענישה. כל שופט נוער, לטעמי וגם לטעמם, הוא גם עובד סוציאלי וגם מחנך.
היו"ר מיכאל איתן
אני מבקש לעבור לנתונים. אני מחזיק בידי את הטבלה הראשונה: בתי משפט לנוער - פעילות בתי-המשפט לפי שנים, מעודכן ל-2.3.2003. אולי תסבירו לנו את המשמעות של הטבלה.
השופט דן ארבל
יש פה שני סוגי טבלאות. בחבילה הראשונה הדף הראשון הוא הדף הכללי וכל הדפים האחרים מפרטים. אנחנו רואים בדף הכללי כמה תיקים נכנסו למערכת וכמה תיקים יצאו ממנו בשנים 2000, 2001, 2002 ו-2003. אני מציע להתרכז במה שנעשה בבתי-משפט שלום.
רשף חן
אני מסתכל בטבלה שמתייחסת לאורך חיי תיק בבתי-משפט שלום, על שנת 2002, על העמודה של ממוצע בחודשים. אני רואה שבמחוז המרכז אלה 61 חודשים, במחוז הדרום 54 חודשים. אני מבין נכון?
השופט דן ארבל
יש פה טעות מיחשוב, הפסיק זז. אני מצטער, הכנו את הנתונים מהר מאוד. הממוצע בחודשים ב-2001 בסך הכול הוא 5.54 חודשים.
היו"ר מיכאל איתן
יש פה משהו לא הגיוני. לא יכול להיות שהממוצע במחוז הדרום הוא 4 חודשים.
השופט דן ארבל
הממוצע הסופי הוא נכון, 5.54 חודשים.
היו"ר מיכאל איתן
זה לא הגיוני. בחמישה חודשים גומרים תיק?
השופט דן ארבל
תיק ממוצע.
השופט אברהם שיינפלד
שום תיק לא מסתיים בדיון הראשון מלבד תיקים של בני נוער פלשתינים שנכנסים ללא רשות לארץ.
היו"ר מיכאל איתן
אני רוצה נתונים אחרים. כמה תיקים פתוחים נכון ל-2.3.2003 ומתי הם התחילו. כמה תיקים התחילו לפני שנה, או לפני שנתיים או שלוש שנים. אני לא רוצה ממוצע.
עו"ד סיגל קוגוט
יש נתון של 8,948 שהוא מלאי התיקים שנפתחו.
היו"ר מיכאל איתן
יש לנו 8,948 תיקים כשב-2003 נפתחו 3,000 ו-5,000 נגררו משנים קודמות.
השופט דן ארבל
כל פעם אלה תיקים חדשים. בינואר-פברואר 2003 נפתחו 3,000 תיקים, נסתיימו קרוב ל-3,000 תיקים.
היו"ר מיכאל איתן
יכול להיות. אני רוצה לדעת כמה זמן התיקים מתעכבים. אני יכול לדעת זאת כשאני מקבל את רשימת התיקים שנמצאים ורואה למשל: 10 מ-1948, 100 מ-1949 וכו'. אז אדע מה קורה. מרוב נתונים אני לא יודע כלום.
השופט דן ארבל
אתה רוצה פילוח של גיל התיקים, כמה הוותיקות של כל תיק. תקבל את הנתונים האלה, אין בעיה.
אברהם בורג
אנחנו לא יכולים לדון בלי הנתונים האלה.
דורית ואג
צריך לשים לב שבכל שנה כמות התיקים שנפתחים היא גם כמות התיקים שנסגרים.
היו"ר מיכאל איתן
אבל את לא יודעת איזה תיקים הם סגרו, הם יכולים לסגור תיקים מאותה שנה וגם לסגור תיקים ותיקים מאוד.

חבר-הכנסת בורג, אני מבקש שתתפוס את מקומי.
היו"ר אברהם בורג
ננסה לעשות זאת בצורה יותר מאורגנת. הנוהל עכשיו עניינו לא לעשות דיון מהותי בבית-המשפט לנוער, לא בערבוב המעצרים ולא בבעיות אחרות שקיימות. ראיתי שהיושב-ראש לחש למנהלת הוועדה שכאשר נגיע לסיור או לעיסוק בנושא נשקיע בדיון כזה. ליושב-ראש הוועדה הגיעו תלונות על צווארי בקבוק, כך הוא הציג זאת בראשית השבוע בוועדה. התפקיד שלנו: 1. לאתר צווארי בקבוק. 2. לראות אם משך הזמן שלהם הגיוני. 3. אם זה לא סביר - מה עושים כדי לפתור את הבעיות. מסתבר שהנתונים שלפנינו לא מאפשרים את הדיון משום שיש כאן מספרים כלליים של הכסאות המוסיקליים.
השופט דן ארבל
זו היתה התראה של 24 שעות מתחילת הישיבה.
היו"ר אברהם בורג
אנחנו רוצים לראות את גילאי התיקים ואז יסתבר לנו לדוגמה שרובם של ה-OPEN CLOSE CASES הם חד-יומיים שאולי מלכתחילה לא היו צריכים להגיע למערכת אבל יש סוג מסוים של עבירות - שכרגע אינני יודע מה הן - שנמשכות חמש שנים כי השופט לא הגיע מכפר סבא משום שלא נתנו לו לשכה. מעניינים אותנו הדברים הכבדים, לא הקלים. אני מבקש שתביאו לנו פילוח של גיל תיק פעמיים: א. נתון מספרי. ב. סיבות, אם אפשר לראות אבות מלאכה, למה תיק מתעכב. אני מניח שיש ארבע-חמש סיבות מוצדקות כי אם זה רצח זה לוקח הרבה מאוד זמן, חלק סיבות חינוכיות.
השופט דן ארבל
יש תיקים שבכוונה משהים אותם.
היו"ר אברהם בורג
אבל לפעמים מסתבר שזו ביורוקרטיה, עורכי דין, שופט לא כתב פסק-דין.
השופט דן ארבל
זה לא קיים אצלנו, יש בעיה עם שירות המבחן ועם התסקירים.
היו"ר אברהם בורג
אתם תעבירו לנו את הנתונים במהירות הכי גדולה שאתם יכולים והיושב-ראש ידאג לקבוע ישיבה. ברגע שהוא יקבע ישיבה כבר יהיו לפנינו הנתונים ונעשה עליהם שיעורי בית. יש לי בקשה נוספת, אני לא מבין במספרים, תכינו לנו עמוד אחד שמפענח את הנתונים.
עו"ד תמי סלע
אולי כדאי שהחלוקה תהיה גם לפי סוגי תיקים, למשל, שאפשר יהיה לראות שאלה שהם בני 10 שנים הם בעבירות מין, או בעבירות סמים.
היו"ר אברהם בורג
בסדר. סיכמנו שתעבירו אלינו את כל הנתונים ודורית תקבע ישיבה.
השופט דן ארבל
יש לי בקשה: אל תודיעו לי על ישיבה יום אחד מראש.
דורית ואג
הישיבה היום מתקיימת לפי נוהג חדש שיושב-ראש הוועדה מנסה להנהיג כשביום ראשון או שני בבוקר מי מחברי הכנסת יגיש הצעה לנושא דחוף שיידון ביום רביעי ב-8:30. תמיד זו תהיה התראה של 48 שעות.
אברהם בורג
מה שאומר השופט ארבל הוא בעל חשיבות וצריך לדבר עם היושב-ראש. השופט יש לו תיקים לדון בהם. אנחנו צריכים לחשוב את מי אנחנו מזמין ובכמה זמן התראה מראש. צריך לקחת בחשבון שהאזרח בקצה השני ייפגע כמה שפחות.
השופט דן ארבל
שלשום בערב טלפנתי לשופט שיינפלד להודיע לו על הישיבה. יכול להיות שבדיון בבית-משפט לנוער לא יהיה נשיא בית-המשפט לנוער?
היו"ר אברהם בורג
נלמד את הנושא ונקבע ישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 9:05

קוד המקור של הנתונים