פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת הפנים/7218



5
ועדת הפנים ואיכות הסביבה
11.3.2003

פרוטוקולים/ועדת הפנים/7218
ירושלים, ח' בחשון, תשס"ד
3 בנובמבר, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה
מיום שלישי, ז' באדר ב' התשס"ג (11.3.2003)
סדר היום
בחירת יו"ר הוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר יורי שטרן
רוני בר-און
ניסן סלומיאנסקי
דוד אזולאי
יצחק הרצוג
משה גפני
גדעון סער
מוזמנים
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
אסתר אלפיה


בחירת יושב-ראש הוועדה
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
גבירותי ורבותי חברי הכנסת, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים כאשר הסעיף הראשון שעל סדר יומנו הוא בחירת יושב-ראש לוועדת הפנים שהיא אחת מהוועדות החשובות בכנסת אשר מלווה גם את עבודות הרשויות המוניציפליות, גם את עבודת המשטרה, גם את עבודת שירותי הפנים ואיכות הסביבה. אין דבר שנוגע לאיכות חיינו שלא בא למבחן בוועדה זו שבמסגרת עבודתה היא גם מפקחת על אותם גופים. כל הנושאים ששייכים לאותם גופים באים לכלל חקיקה וליווי חקיקה בוועדה זו דבר המצביע עד כמה ועדה זו חשובה. לכן, חשוב שגם אתם תבחנו בתשומת לב רבה כאשר תרימו את ידיכם לבחור את יושב הראש שהרי אי אפשר לבחור כל אחד ליושב ראש ועדה כל כך חשובה.

המלצת הוועדה המסדרת בראשותו של חבר הכנסת גדעון סער ביקשה להמליץ בפניכם למנות את חבר הכנסת יורי שטרן שהיה כבר סגן שר, וחבר כנסת מן המנין, והיה גם יושב-ראש ועדה, ועכשיו זכה על ידי הוועדה המסדרת להיות מועמד לתפקיד יושב-ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה. לשמחתי הרבה, כאשר נבחר יושב-ראש ועדת הכנסת, רוני בר-און, החליט לאמץ - - -
רוני בר-און
באופן מפתיע.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
ברגע זה אני שומע שזה היה גם מפתיע, אני קיבלתי את זה בהתפעמות אבל לא בהפתעה כי היה ברור לי שכך צריך להיות.

בכל אופן, ועדת הכנסת אימצה את המלצת הוועדה המסדרת, וכנהוג בכנסת, אני מביא בפניכם את המלצת הוועדה המסדרת שאתם יכולים להתייחס אליה ב"כן" או ב"לא", לאשר או לדחות אותה. אם תאשרו, הרי שייהיה לנו יושב-ראש חדש, אם תדחו, אנחנו נדון לאחר מכן. אבל, כידוע לכם, הדברים האלה נאמרים רק לצורך מיצוי ההליכים הנדרשים לבחירת יושב-ראש ועדה.

ובכן רבותי חברי הכנסת, אני מתכבד להביא בפניכם הצעה למנות את חבר הכנסת יורי שטרן להיות יושב-ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת השש-עשרה. מי בעד ירים את ידו, מי נגד?

הצבעה

בעד ההצעה לבחור את חבר הכנסת יורי שטרן - רוב
נגד - אין
נמנעים - אין
ההצעה לבחור את חבר הכנסת יורי שטרן ליושב ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה נתקבלה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני קובע שחבר הכנסת יורי שטרן נבחר פה אחד להיות יושב-ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה, ואני מקווה שלא תבוא עכשיו, כמו חבר הכנסת ליצמן אתמול, ותאמר שאתה לא רוצה להיות.
היו"ר יורי שטרן
זה לא יקרה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אז בבקשה, אנא תפוס מקומך ואני אשמח לשבת כאן לידך כאשר אתה מנהל את תחילת הישיבה.
היו"ר יורי שטרן
אני באמת רוצה לפתוח בזה את הישיבה הראשונה של ועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת החדשה, עוד מעט נעבור לחדר ההרצאות ונדון בנושא הראשון: פיצוץ הצינור של שפד"ן, הצעה של חברי הכנסת יצחק הרצוג ואילן ליבוביץ. אבל לפני כן תרשו לי להגיד כמה מלים כיושב ראש הנכנס.

הספקתי ללמוד קצת, קודם כל, ממנהלת הוועדה יפה שפירא, שאין בין חברי הכנסת מומחה כמוה בענייני הוועדה. כמובן שהיה לי מושג על מה מופקדת הוועדה הזאת, מדובר במכלול שלם של בעיות מרכזיות בחיי המדינה, זה ארבעה, והיום כבר חמישה משרדי ממשלה, כי גם תמ"ס, מן הסתם, החל מאתמול עם קבלת מינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון, גם הוא מצטרף לרשימת המשרדים שהוועדה שלנו תצטרך לעמוד מולם.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אם אתה אחראי על המשטרה, כל המשרדים וכל חברי הכנסת אצלך.
רוני בר-און
בעצם, תמ"ס המורחב שייך לכל ועדות הכנסת.
היו"ר יורי שטרן
כן, הוא כל כך מורחב.

אם קודם הנושא היה בא לדיון בוועדה, לא בטוח שהיום יש את זה. אבל נכון להיום, הממשלה החליטה. אני בטוח שנצטרך להקים כמה ועדות משנה בשביל לדון בסוגיות השונות, עוד לא החלטנו מה בדיוק תהיה החלוקה, אבל ברור שיש סוגיות כבדות שנצטרך ללוות במשך כל התקופה הזאת. יש גם כמה דברים מהותיים מאוד שעומדים על הפרק אם באמת הממשלה תמליץ על איחוד הרשויות, נצטרך לדון פה בסוגיות האלה בצורה מאוד מעמיקה, ואני מקווה שגם נגיע לאיחוד הרשויות, אבל לא בגרסה המקורית. בכל אופן יש בעיות רבות שתעלינה תוך כדי הדיונים האלה. כמובן גם כל הנושא של איכות הסביבה, הנושאים שקשורים למשטרה ולבטחון הפנים, כולל נושא האבטחה שהיום מקבל משנה תוקף.

נושאים כמו פירוק משרד הדתות שנצטרך ללוות את המהלך הזה, ואין לי הרגשה שזה יהיה ממש תהליך טכני כזה כמו פירוק רכב או משהו דומה.
ניסן סלומיאנסקי
בנייה מחדש.
היו"ר יורי שטרן
בנייה מחדש.
דוד אזולאי
אתה הולך על בנייה יותר מאשר על הפירוק.
היו"ר יורי שטרן
אני רוצה לעבוד יד ביד עם שר הפנים החדש בתיקון העיוותים הרבים שהצטברו במשרד הפנים, ואני כבר מכריז שאין לי שום כוונה, תוך כדי זה, לזעזע או להרוס את המסגרת היהודית הכללית של חיינו אלא מדובר בכיבוד של זכויות האזרח ובתיקון דברים שפשוט מפריעים לחיי יום יום של אנשים רבים מדי. מבלי להיות חבר בוועדה זו, נאלצתי להקדיש כשליש מזמני כחבר כנסת לדברים שקשורים למשרד הפנים במיוחד בפניות האישיות. אני מקווה שנוכל למצוא פה את האיזון הנכון בין שמירת המסגרת היהודית והאופי היהודי של המדינה שמשרד הפנים מופקד על שמירת חלק מהמסגרות האלה לבין הצרכים של האזרחים, אם זה במתן אישורי כניסה לישראל, אם זה בהכרה באזרחות או בתושבות, ברישום הנישואין וכו'.

אני מודה ליושב ראש הוועדה היוצא, חבר הכנסת משה גפני, ששיתפנו אתו פעולה גם בדברים האלה וגם בדברים שקשורים לבטחון הפנים, למשטרה - - -
יעקב הרצוג
איכות הסביבה.
היו"ר יורי שטרן
הייתי שותף ויוזם של כמה דיונים בתחומים האלה. ידידי ועמיתי לסיעת איחוד לאומי, פרופ' מיכאל נודלמן שהוא מומחה לאיכות הסביבה יזם לא מעט חקיקה ולא מעט דיונים - - -
משה גפני
וקידמנו אותם בניגוד לעמדת הממשלה, אני מקווה שגם הפעם תנהג כך.
היו"ר יורי שטרן
יש לנו כמה חוקים חשובים מאוד מבחינת איכות הסביבה ואני מקווה שנחיל עליהם דין רציפות ונקדם אותם. אני מדבר על חוק שיקום איכות הסביבה של חבר הכנסת מיכאל נודלמן, וחוק החופים שהייתי אחד החתומים עליו, זאת עבודה רבה מאוד. חבר הכנסת משה גפני משאיר לי ירושה טובה ואני מקווה, לפחות בשלב ראשון, להיות כמוהו טוב בניהול הוועדה.
גדעון סער
כבר יש לך שיגעון גדלות, אתה כבר רוצה להיות כמו גפני, רק נבחרת.
היו"ר יורי שטרן
כמו בספורט, אתה קובע יעד יומרני, ואז אולי מגיע.

אני מקווה שנמשיך ונחזק את המסורת של שיתוף פעולה עם כמה זרועות שהוקמו בכנסת הקודמת, עם ממ"מ שמאפשר לנו, כחברי הכנסת, לבסס את הפעילות הפרלמנטרית שלנו על בסיס מידע הרבה יותלר נכון ובדוק. עם שופט בדימוס שלמה שוהם, נציב הדורות הבאים, שמוסיף מימד מאוד חשוב שחסר לנו בפעילות, גם הפרלמנטרית וגם הממשלתית, ופה יש מכשיר שהכנסת יצרה, ועם משרדי הממשלה הרלבנטיים, וכמובן חברי הוועדה. אני מקווה שניצור שיתוף פעולה בוועדות ובוועדות המשנה ונדע לחלק את העבודה הגדולה שיש בוועדה בצורה נכונה כך שבמקביל נתקדם בכמה וכמה חזיתות.
גדעון סער
אני רוצה לברך את חבר הכנסת יורי שטרן. עבדתי עם יורי שטרן בתקופת הממשלה הקודמת ואני חושב שמה שמאפיין אותו בוודאי רלוונטי לתפקוד הוועדה כמו ועדת הפנים, שנוגעת בתחומים שרלבנטיים לחיי היום יום של האזרח עם מידה מאוד גבוהה של אכפתיות. כולנו אכפתיים, אבל, אני חושב, שאתה חבר הכנסת יורי שטרן לפעמים אפילו קצת יותר, אני בטוח שתהיה יושב-ראש טוב וגם קשוב לאזרח, ואני מאחל לך בהצלחה. אני מאמין שזאת בחירה טובה.

אני רוצה גם להודות לחבר הכנסת גפני. כאשר הייתי מזכיר הממשלה נהניתי לבוא לוועדת הפנים, אני לא יודע אם עכשיו אוכל לבוא לוועדת הפנים - - -
היו"ר יורי שטרן
אתה תמיד מוזמן.
גדעון סער
היה לנו שיתוף פעולה נהדר בכמה וכמה דברים, ואני חייב להגיד שחבר הכנסת גפני שילב לצד ההבנה המערכתית והרצון שלו לסייע למערכת, לקואליציה, לממשלה וכד', גם מידה של עצמאות מחשבה וכיוונים עצמאיים שהוא הוביל בהם. לא תמיד היה קל אתו אבל תמיד היה מעניין אתו. אני בטוח שכך יהיה גם בעתיד.

הזכרת בתמצית חוקים שקודמו בתקופת היושב ראש הקודם. אני רוצה לומר שבחוק שיקום איכות הסביבה הגענו למעשה, בסוף ימי הממשלה הקודמת, לנוסח כמעט מוסכם. צריך למצוא אותו במזכירות הממשלה, אומנם לא כל משרדי הממשלה אוהבים אותו, אבל אני מאמין שהנוסח שהגענו אליו עם חבר הכנסת נודלמן מאוזן וחשוב מאוד מבחינת הדגש שהוא נותן לממשלה לראות את נושא איכות הסביבה ברמה הגבוהה, ברמת המדיניות. אומנם הוא יותר תמציתי מהחוק המקורי שהוגש, ולכן גם ניתן יהיה להעביר אותו. ואני מציע, בניגוד לתחומים אחרים, להתחיל במקום שבו הפסקנו בממשלה הקודמת.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
רבותיי חברי הכנסת, אני רוצה להיפרד מהיושב ראש ואני רוצה להוסיף שני דברים. דבר ראשון, צאו והיפגשו עם קהל ישראל בשטח, ומה שיותר. תצרו את הקשר בין הכנסת לשטח כאשר הכנסת באה אל העם כמו שהעם בא אל הכנסת, והעם בא אל הכנסת בכל הישיבות השבועיות. לא צריך לבוא ולומר זאת ליורי שטרן שכן הוא אחד מחברי הכנסת היותר פעילים ביציאה לשטח, בכל הוועדות ובכל הנושאים שיורי טיפל בהם בעבר.

אני רוצה לומר לחברי הכנסת שנוכחים כאן, יש תופעה בכנסת השש עשרה שחברי כנסת מעדיפים להיות יושבי ראש ועדות על סגני שרים. לדעתי, הדבר הזה מוכיח עד כמה חשובה העבודה בוועדה וכמה יוקרה יש בתפקיד יושב-ראש ועדה. צריך לשים לב ולבוא ולברך, ואני מקווה שבאמת, בכנסת השש עשרה, יוכח כמה הם צדקו כאשר הם ויתרו על מעמד של סגן שר וביקשו להיות יושבי ראש ועדה.
גדעון סער
זו תופעה שהתחילה עם בחירת יושב-ראש הכנסת החדש.
היו"ר יורי שטרן
רציתי להגיד שעם בחירתו של יושב-ראש, אם תדע כמה מאתנו - - -
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
קודם כל, למרות שאני מאוד אוהב חנפנות - וזה יעזור לכם - אני מודיע לכם בהכנעה רבה שאין לזה שום קשר, שום קשר.

לכן, אני רוצה לסיים ולהודות מקרב לב, כפי שאני עושה בכל ועדה, אבל הפעם ביתר שאת, על הרישום שהשאיר חבר הכנסת משה גפני, ואחת ההוכחות היותר מצוינות היא העובדה שחבר הכנסת גפני, עם תורת חיים שאליה נולד ואותה הוא אפילו לא בחר, שחונך על ברכי נעשה ונשמע, שימש בוועדה זו כנציגם של כל חלקי הציבור בצורה ראויה לציון ולשבח. הלוואי והמתנגדים לדרך חייו של גפני ימצאו אותה כדרך הנכונה לעסוק בעבודת הכנסת. אני לא יודע אם זה יעזור לו אצל הבוחרים שלו - - -
משה גפני
בטח שיעזור, את הדברים שלך אני לוקח למערכת הבחירות הבאה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
במערכת הבחירות הבאה כשתגיד למועצת גדולי התורה מה שאמרתי כאן, לא בטוח שזה יעזור לך. אבל באמת, אתם לא יודעים איזה היסטוריה יש בוועדה הזאת. אני סוגר את העיניים ורואה את חברנו, זכור לטוב. המנוח מקסים לוי, ומיכה רייסר וכל אלה שהיו כאן, וייבדל לחיים ארוכים וטובים דוד וזולאי שיצא מכאן והלך להיות סגן שר, ולכן היו לו איכויות במילוי תפקידו כסגן שר - - -
רוני בר-און
וייבדל לחיים ארוכים מורנו ורבנו בניו יורק יהושע מצא.

אני מברך את כולכם ואני בטוח שהעבודה בוועדה הזאת תהיה גם מרתקת, גם מועילה וגם תביא לחקיקה המתאימה. אשמח מאוד לעזור וללוות את הוועדה בכל צרכיה ותפקידיה.
משה גפני
אדוני יושב-ראש הכנסת, יושב-ראש הוועדה, יושב-ראש ועדת הכנסת, מורי ורבותי, אני נפרד מהוועדה הזאת בצער רב. זאת ועדה יוצאת מן הכלל, ועדה שעוסקת, כפי שנאמר כאן, בכל תחומי החיים. אני רוצה לומר לך יורי שאתה נכנס לתפקיד חשוב מאוד. כבר בכנסת הקודמת הציעו לי בסיעתי להיות סגן שר, סירבתי והעדפתי לקחת את תפקיד יושב ראש ועדת הפנים ואיכות הסביבה.
דוד אזולאי
רק אחר כך ידעתי איזו עיסקה טובה עשית.
משה גפני
בהזדמנות זאת אני רוצה להודות לידידי הרב דוד אזולאי שהסכים לתת לי את הוועדה וללכת להיות סגן שר במשרד הפנים, זו היתה הקרבה מצדו. בסופו של דבר אני חושב שיושב ראש ועדה זה תפקיד יותר טוב מסגן שר.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
כדי להסיר ספק מלב, טוב להיות סגן שר אבל טוב יותר להיות שר.
משה גפני
יורי, אני רוצה לסיים במה שאמר גדעון סער, יושב-ראש ועדה בכנסת איננו חותמת גומי של הממשלה, בשום מקרה, בשום צורה.
היו"ר יורי שטרן
אותי אתה לא צריך לשכנע.
משה גפני
הוא צריך להיות קשוב לדברים של הממשלה, הוא צריך לנסות לאזן בין הדברים, אבל יושב-ראש ועדה בכנסת צריך לעשות את עבודתו. אם כאן בוועדה היינו מתחשבים בממשלה חוק החופים לא היה מגיע לקריאה ראשונה, לא היה פיקוח על עבודת המשטרה כפי שבמקרים רבים הממשלה או זרועות שונות בממשלה לא רצו שזה יהיה יותר מדי. אני לא מדבר על דברים כמו שהיה במפרץ אילת, מה שהיה עם החוק של מיכאל נודלמן, וייאמר לשבחו של גדעון סער כשהיה מזכיר הממשלה שעל אף התנגדות הממשלה ומשרדי ממשלה, החוק קודם והוא אכן עומד לפני סיום, ואני שמח על כך.

לסיום אני רוצה לומר לכם שעבודת הוועדה זאת התאפיינה בדבר אחד וזה מה שיכול ויגרום לך להצליח חבר הכנסת יורי שטרן. יש פה צוות יוצא מן הכלל, יפה שפירא מנהלת הוועדה; שושנה אזולאי, מזכירת הוועדה; דניאלה, מזכירה בוועדה; היועצת המשפטית של הוועדה, מירי פרנקל-שור; המתמחה ליאת, שבלעדיהן לא הייתי יכול לעשות שום דבר. בלעדיהן לא תוכל אתה לעשות שום דבר, ואיתן אין שום ספק שתצליח, ואני מאחל לכולכם הצלחה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
לחיים. לחיים. לחיי מדינת ישראל, לחיי כנסת ישראל, לחיי הכנסת השש עשרה ולחיי ועדת הפנים.
יורי שטרן
ולחיי צוות הוועדה.
גדעון סער
ולחיי יושב-ראש הכנסת, אני ממשיך באותו קו, אם אתה שם לב. אתה מכיר את המשפט של ספיר, על חנופה עוד אף אחד לא קיבל סטירה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
זה נכון.
קריאות
לחיים, לחיים.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
תודה רבה לכם, ובהצלחה.

קוד המקור של הנתונים