פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/6322



2
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
12.03.2003

פרוטוקולים/ועדת קליטה/6322
ירושלים, כ' ב אדר ב, תשס"ג
24 במרץ, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום רביעי, ח' אדר ב' התשס"ג (12 במרץ 2003), שעה 09:30
סדר היום
בחירת יו"ר הוועדה.
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר קולט אביטל
יולי אדלשטיין
דליה איציק
נעמי בלומנטל
בנימין בן אליעזר
רוני בר-און
רומן ברונפמן
דוד טל
אמנון כהן
מיכאל מלכיאור
מיכאל נודלמן
אפרים סנה
עמרי שרון
מוזמנים
ראובן ריבלין - יו"ר הכנסת
אריה האן - מזכיר הכנסת
יועצת משפטית
הלית מגידו
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
סיגל גורדון





בחירת יו"ר הוועדה
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת השש-עשרה. רבותיי חברי הכנסת, הסעיף הראשון על סדר היום הוא כמובן, בחירתו של יו"ר לוועדה. בהתאם לנהוג בכנסת, הוועדה המסדרת בראשותו של חבר הכנסת גדעון סער המליצה על חברת הכנסת קולט אביטל לשמש כיו"ר ועדת העלייה והקליטה לכנסת השש-עשרה. לשמחתי הרבה הבאתי את החלטתה של הוועדה המסדרת לאישור ועדת הכנסת בראשותו של חבר הכנסת רוני בר-און, ולשמחתי, ולא להפתעתי, היא אישרה את המועמדות.

לכן, בפנינו עומדת שאלה אחת, האם לאשר את המועמדות המיועדת, חברת הכנסת קולט אביטל, ליושבת ראש הוועדה או לדחותה. אם לא תדחו אותה הרי נוכל לברך על המוגמר. אקיים את ההצבעה - - -
דליה איציק
אדוני היושב ראש, במפלגת העבודה אנחנו אוהבים להתעלל בחברים שלנו, בעיקר בתוך המפלגה ולכן אנחנו מבקשים התייעצות סיעתית.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני מוכרח לומר, ועדת העלייה והקליטה היא אחת הוועדות היותר חשובות לעם היהודי ולמדינת ישראל, ולכן חשיבותה היתה בכך, שהליכוד מאז ומתמיד חשב, שרק אנשים בעלי איכות כמו נעמי בלומנטל יכולים לשמש כיו"ר הוועדה. אני יודע, שקולט אביטל, בעלת עבר עשיר לא רק בשליחות המדינה כולה אלא גם בשליחות העם היהודי ודאי תוכל לכהן בתפקיד. אני אומר זאת כמשפיע באופן עצמאי על הצבעתכם האפשרית.

אני מבקש את אישורכם למינויה של חברת הכנסת קולט אביטל לשמש כיו"ר ועדת העלייה הקליטה והתפוצות לכנסת השש-עשרה. מי בעד, נא להרים את היד.

הצבעה

בעד הצעת הוועדה המסדרת - 7
נגד - אין
נמנעים- אין
הצעת הוועדה המסדרת לבחור את חברת הכנסת קולט אביטל ליו"ר ועדת העלייה הקליטה והתפוצות נתקבלה.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני קובע, שחברת הכנסת קולט אביטל נבחרה פה אחד לשמש כיו"ר ועדת העלייה והקליטה בכנסת השש עשרה לתפארת מדינת ישראל. נא לתפוס את מקומך ובהצלחה.
היו"ר קולט אביטל
תודה, אדוני יושב-ראש הכנסת, רק כמה מילים, חבריי, יו"ר הסיעה וחבריי לסיעה, קודם כל אני רוצה להודות לכם על האמון שנתתם בי. אני קצת מתרגשת, לא רק מהמעמד אלא גם מהנושא. מבחינתי זה מעין סגירת מעגלים. האמת היא, חשבתי שבכנסת הזאת אני אעסוק יותר בנושא של מעמד האישה, אבל יצאתי נשכרת מכל הבחינות. זאת ועדה שאני חושבת שהיא חשובה ביותר, זה נושא שעסקתי בו ברמות שונות ובדרכים שונות בהרבה שליחויות מטעם המדינה, גם בנושא עלייה, גם בנושא תפוצות אך לא בנושא קליטה.


היום ניצבים בפנינו אתגרים, גם לנסות לעודד יהודים נוספים לעלות לישראל, לעשות הרבה יותר וכל מה שניתן כדי להקל על קליטתם, דווקא בשעות של משבר כלכלי. יש חידוש של אנטישמיות בעולם ויש את כל מערכת הקשרים שלנו עם התפוצות ועם העם היהודי. אלה נושאים שבהם נעסוק, אלה נושאים שכאמור עסקתי גם בעבר, אני רואה בהם חשיבות מאוד גדולה.

אם יורשה לי לומר עוד דבר אחד, מהתבוננות על הבית הזה ועל כל הוועדות הקיימות, נדמה לי שאפשר לבוא ולומר, שזאת הוועדה שבה יש גם נשמה. יש נשמה ויש צורך לשמור גם על מורשת העבר ולבנות חברה אחרת בעתיד.

אני מודה לכולכם ואני רוצה להציע שנשתה לחיים. שנית, אני גם רוצה לומר, שהגעתי הנה לפני יומיים באופן בלתי רשמי ואני יודעת, שלא רק שמצפה לי עבודה רבה אלא גם צוות מאוד טוב שכל הבית משבח אותו. אז אני שמחה על ההזדמנות לעבוד אתו. כבר היום אנחנו מקיימים ישיבה ראשונה לקראת האפשרות שתהיה מלחמה - לא עלינו - הדיון על קהילת היהודים בעיראק.
יולי-יואל אדלשטיין
גברתי יושבת הראש, אני רוצה להצטרף לכל הברכות שכבר נאמרו ולהוסיף משלי. באותה הזדמנות אני רוצה להביע את תנחומיי ליו"ר הוועדה הקודם, חבר הכנסת צבי הנדל, שיושב שבעה על מות אמו. אני רוצה לומר לך, שבדברייך הקצרים קלעת למשהו מאוד מיוחד בוועדה הזאת, טיפול בנושאים, זאת מדינה בתוך מדינה. יש כאן מכלול של נושאים, לא בדרך שלילה, אלא מבחינת הנושאים שתעסקי בהם, יחד עם כל הוועדה, גם תעסוקה, גם דיור, גם תרבות, מעמד האישה ודאי וודאי, בקצה השני, תופעות שליליות למיניהן של פשיעה ועבריינות. בקיצור, יש כאן בכל מכל בוועדה הזאת, ולכן לדעתי, יש לך אפשרות למצוא ביטוי באלף ואחד תחומים. המון המון הצלחה בתפקיד.
נעמי בלומנטל
ברכות, מי כמוני יודע עד כמה הוועדה הזאת עשירה ומרתקת. כפי שאמר חבר הכנסת יולי אדלשטיין, שרוב הזמן היה שר בזמן שאני כיהנתי כיו"ר הוועדה, מכלול הנושאים הוא מגוון, עסקנו למשל בנושא, הקמת ועדה לגבי מה שקרה בארגנטינה בזמנו, פרצנו איזה שהיא דרך. בהתחלה משרד החוץ ומשרד המשפטים אמרו, זה לא עניין שלנו, לבסוף, בתוקף עבודתה של הוועדה, השתכנעו שזה חשוב, והיום הוועדה הזאת, הישראלית, זכתה לשם טוב, בכל הנוגע לזכויות אדם, בתרומה שלה לכל מה שנעשה היום בארגנטינה.

אחד הדברים שהצלחנו כאן, אני בטוחה שגם את תצליחי, במסגרת הוועדה מצליחים להביא את כל משרדי הממשלה יחד, הם לא תמיד נפגשים וכל מיני דברים נופלים בין הכיסאות. כאן היינו מקדמים ודוחפים דברים קדימה. דוגמה נוספת, רצו בזמנו להקים אתר קרוואנים ליד מחנה חצור בדרום. תושבי האזור, כולל העולים מאתיופיה שישבו באזור ואמרו, זה אזור רווי בעולים מאתיופיה, העולים עצמם לא רוצים שיבואו לסביבה עולים נוספים. אמר משרד הקליטה, אין לנו מקום אחר. אנחנו הבאנו לכך, שלא יישבו אותם שם, זה היה בהחלט דבר נכון ולכן יישבו אותם במקום אחר ברחבי המדינה, דומני בעמק חפר. כך שמצד אחד, כאילו לוועדה אין שיניים, אבל התברר, שהובלנו מהלכים וניתן להגיע להישגים.

אני רוצה לאחל לך, חברת הכנסת קולט אביטל, הרבה מאוד הצלחה, זאת בדרך כלל ועדה שבאים רבים מחברי הכנסת כי הם מתעניינים בה, זה נושא ברומו של עולם אצלנו. כפי שאמרתי לך לפני יומיים, הצוות שנמצא כאן הוא באמת צוות יוצא דופן מבחינת רמתו הגבוהה מאוד והמחויבות לנושא, והן לא נשחקות.
דוד טל
גברתי, אני רוצה להצטרף לאיחולים ולברכות שחבריי וקודמיי ברכו אותך. סיעת "עם אחד" בכוחותיה הדלים, רק שלושה חברי כנסת, מברכת אותך. אני רוצה להתמקד במה שעמיתיי סיימו, יש לך צוות נפלא, אני מכיר רק חלק ממנו, החלק שאני מכיר, גם מנהלת הוועדה וגם היועצת המשפטית, צוות נפלא, מסור, נאמן, צוות שלדעתי תוכלי להשיג אתו כל מטרה. אמרתי שאני מכיר חלק מהצוות, אני מניח שהחלק האחר הוא טוב כמו החלק שאני מכיר. כיו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות לשעבר, לא הייתי מצליח להגיע להישגים לולא הצוות שהיה לצדי, והיה לי צוות מצוין. יש לך צוות טוב, היועצת המשפטית ליוותה אותי תקופה מסוימת בוועדת העבודה והרווחה, אני מקווה שנוכל לעזור ולתרום בוועדה.
מיכאל מלכיאור
גם אני רוצה להצטרף למברכים, אני יודע שזו ועדה חשובה, בארבע השנים האחרונות הייתי מוזמן לעיתים תכופות לוועדה הזאת, בראשותה של חברת הכנסת נעמי בלומנטל, וזאת ההזדמנות להודות לה. לא תמיד זוכרים, שזאת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, וזה מאוד מרחיב את הזהות המרכזית שלנו כעם, שיש לנו עם שגר גם מחוץ לגבולות המדינה, עם שהולך ונכחד, ואם מדינת ישראל לא תיקח את האחריות כהיותה מדינת העם היהודי, אנחנו חוטאים בגדול. זה נושא מרכזי וחשוב. יש דברים חיוביים שאפשר לבנות יחד, תוכנית כמו תוכנית "תגלית", שהבאנו רק בתקופה האחרונה, 37 אלף סטודנטים, זה לא מספר קטן, וזה עושה מהפכה בעולם היהודי, יחד עם אלפי סטודנטים ישראליים שמגלים את זהותם כיהודים. אפשר להרחיב רבות, לעשות הרבה יותר, בפרט כעת, כאשר כל שאר התוכניות נפלו בתקופת האינתיפאדה, רק בחודשים האחרונים 8,400 סטודנטים, זה אומר משהו על הפוטנציאל.

אני רוצה להודות לחברת הכנסת נעמי בלומנטל על שיתוף הפעולה בזמן כהונתה כיו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. אני מכיר את פעילותה של חברת הכנסת קולט אביטל, גם בתפקידיה הקודמים, בתגבור הזהות היהודית והקשר עם העם היהודי, אני בטוח שהיא תהיה יושבת ראש נפלאה לוועדה הזאת.

אני גם רוצה להצטרף לברכות לעובדים העובדים בוועדה כי הייתה לי ההזדמנות לעבוד אתם בהקשרים שונים בעבר. קיבלתם יו"ר ועדה טובה אבל זה מתאים לכם.
אמנון כהן
אני מצטרף לברכות ומאחל לך הצלחה רבה. כמי שטיפל רבות בעולים חדשים, אני חושב, שמבחינה דמוגרפית חשוב להעלות ארצה כמה שיותר עולים יהודים, לא פחות חשוב לקלוט אותם נכון בארצנו. אם נקלוט אותם נכון, הם יקלטו את גלי העלייה הבאים. מדובר באחת הוועדות החשובות ביותר.

אנחנו נעמוד לרשותך, חברת הכנסת אביטל, לעזור ולסייע, בכל הקשור לנושא עלייה וקליטה.
מיכאל נודלמן
אני רוצה לברך אותך, חברת הכנסת אביטל, מדובר בתפקיד חשוב. אני מכהן כשלוש שנים בוועדה הנוכחית ואני יודע כמה היא חשובה. אני רוצה לומר, בגלל ריבוי משרדים המטפלים בעולים חדשים, הביורוקרטיה נוקשה, בנוסף לזה יש חוקים רבים בעניין, אבל החוקים לא נאכפים, יש חוק נכי מלחמה, חוק אסירי ציון, אבל לא נעשה דבר, חוקים שעברו כאן, המדינה לא רוצה לבצע אותם. המשימה שלנו כעת, ליישם את החוקים שעברו.
דליה איציק
אדוני יושב ראש הכנסת, ראשית, שלא ייווצר הרושם שרק אחרים מברכים ומתוך הבית של חברת הכנסת אביטל אין לה תומכים. כמובן שיש לה תומכים ואפילו רבים, אחרת היא לא הייתה נבחרת ברוב כזה מוחץ. אבל אני מציעה לכם לא לטעות בשפה הצחה, בנמיכות הקול ובתרבות שיש בקולט אביטל, ירגישו פה את נחת זרועה וטוב שכך. הכנסת צריכה לבקר את פעולות הממשלה.

העובדה שיש פה צוות מאוד מנוסה, בוודאי תעשה את הוועדה מאוד דומיננטית.
היו"ר קולט אביטל
אני מודה לכולכם, הישיבה נעולה.





הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים