פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/6324



5
ועדת החינוך והתרבות
10.3.03

פרוטוקולים/ועדת חינוך/6324
ירושלים, כ"א ב אדר ב, תשס"ג
25 במרץ, 2003

הכנסת השש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון




פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שני, ו' באדר ב' התשס"ג (10 במרץ 2003) שעה 11:00
סדר היום
בחירת יו"ר הוועדה – בהשתתפות יו"ר הכנסת
נכחו
חברי הוועדה: אילן שלגי – היו"ר
טאלב א-סאנע
גלעד ארדן
מיכאל איתן
אורי אריאל
מחמד ברכה
ענבל גמליאלי
משולם נהרי
מרינה סולודקין
גדעון סער
יולי תמיר
מוזמנים
ראובן רבלין יו"ר הכנסת
רוני בראון יו"ר ועדת הכנסת
אריה האן מזכיר הכנסת
יועצת משפטית
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
יפה קרינצה









בחירת יו"ר הוועדה – בהשתתפות יו"ר הכנסת
יו"ר הכנסת ראובן רבלין
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה הרשמית הראשונה של ועדת החינוך, התרבות והספורט של כנסת ישראל בכנסת ה-16. כחבר כנסת שנבחר לשמש כשליח ציבור, תמיד ראיתי בוועדת החינוך את אחד הדברים היותר משמעותיים בעבודת הכנסת. ועדת החינוך מלווה את מערכת החינוך כולה, משמשת לה לפה, וגם מבקרת את מעשיה ודרכיה. החינוך הוא העתיד. ישראל צופה את העתיד, משום שאנחנו עם עם כל כך הרבה עבר ויודעים שצריכים לסמוך על העתיד, ולכן נעשה כל מה שביכולתנו על מנת לדאוג לחינוך ילדינו.

הוועדה המסדרת בראשותו של חה"כ גדעון סער, וועדת הכנסת, בראשותו של חה"כ רוני בראון, המליצו על כך שחה"כ שלגי ישמש כיו"ר ועדת החינוך בכנסת ה-16. ההליך שאנחנו מבקשים לבצע כאן הוא אישור או דחייה של ההמלצה של ועדות אלה. אני מבקש להצביע. מי בעד המלצת הוועדה המסדרת למנות את חה"כ אין שלגי לשמש כיו"ר ועדת החינוך לכנסת ה-16?
הצבעה
בעד: פה אחד
נגד: אין
נמנעים
אין
אושר
יו"ר הכנסת ראובן רבלין
הריני קובע כי חה"כ אילן שלגי נבחר פה אחד לשמש כיו"ר ועדת החינוך לכנסת ה-16. אני מברך אותך על בחירתך, ובטוח שעם ישראל, החינוך בישראל וילדי ישראל הופקדו בידיים טובות, לתפארת מדינת ישראל וכנסת ישראל. נא לתפוס את מקומך, אדוני יו"ר ועדת החינוך.
היו"ר אילן שלגי
תודה רבה. חה"כ ראובן רבלין, יו"ר הכנסת, חה"כ רוני בראון, יו"ר ועדת הכנסת, חברי ועדת החינוך, תודה על כך שבחרתם בי כיו"ר הוועדה. כולנו יודעים עד כמה חשוב החינוך לכולנו, עד כמה הוא חשוב למדינה, שהרי זה הוא עתידנו. בידינו לתרום ולעשות למען חברה טובה יותר, למען חוסן אסטרטגי למדינת ישראל, ולמען איכות חיינו וחיי הדורות הבאים. כל אלה הם הדברים שחינוך נכון וראוי אמור לתת למדינה ולחברה.

בין היתר, בוודאי נעסוק בנושאים כמו רמת התלמיד, רמת ומעמד המורה, כולל קוד אתי למורה. אנחנו צריכים לראות את התלמיד כלקוח של המערכת. בוודאי נרצה לפעול לקידום ההשכלה הגבוהה והמחקר האקדמי, חינוך לערכי דמוקרטיה, ליברליזם, זכויות האדם, זכויות האזרח. נפעל ליישום תוכנית הליבה במערכת החינוך, וגם שימור המורשת היהודית וערכי הציונות.

השקעה בתרבות הישראלית, שלאחרונה נפגעה מקיצוץ תקציבים, ונראה איך נוכל לסייע לה. בודאי נרצה לטפח חינוך לערכים כמו מניעת אלימות, עריכ איכות הסביבה, ולנסות לגדל דור שיוכל להיות בסיס לחברה איתנה ואיכותית, כי כפי שהזכרתי בתחילת דבריי, בסופו של דבר גם החוסן האסטרטגי של מדינה תלוי באיכות וברמת החינוך שלה.

אני רוצה לספר על התוכנית שלנו לישיבות הקרובות. כבר היום נקיים ישיבה נוספת, בשעה 12:30 בנושא מוכנות מערכת החינוך לאפשרות של התקפת טילים או פיגועים מוגברים בישראל, עקב מלחמה שתהיה בעיראק. ביום רביעי נקיים שתי ישיבות, אחת בנושא ספורטאים מאשדוד שסירבו להגיע לשדרות , ויש להביט בזה גם בהקשר של גבול הצפון, והזמנו נציגים גם מקרית שמונה ונהרייה. באותו יום, נקיים גם ישיבה בעניין התופעה, שלכאורה קיימת, בבית ספר צייטלין בתל-אביב, אבל ננסה להתייחס לתופעה – אם היא קיימת – במערכת בכלל.

נקיים בזמן הקרוב שני סיורים. ביום ראשון הקרוב, ה-16 במרץ, נקיים ישיבת ועדה בחיפה, שנפגעה קשה בפיגוע טרור לפני ימים אחדים, ורוב הנפגעים הם תלמידים. ננסה להתפצל אחרי ישיבה לא ארוכה, ולבקר תלמידים שמאושפזים בבתי חולים, ואולי גם לדבר עם תלמידים בבתי הספר. אנחנו בודקים אפשרות לבקר, בדרך, בדאלית אל כרמל, אצל המשפחה האבלה שם. ב-23 בחדש נבקר בשדרות, נקיים ישיבה עם גורמי החינוך שם, נבקר בבתי ספר.
אורי אריאל
האם יו"ר הוועדה המסדרת יכול להסביר ליו"ר הנכנס, שאנחנו מאחלים לו בהצלחה, שאנחנו יושבים בעוד 4 ועדות?
משולם נהרי
זו הבעיה של הקואליציה. לנו אין את הבעיה הזו.
היו"ר אילן שלגי
אני מודע לזה, לא נרשום חיסורים למי שלא יכול להגיע.
מחמד ברכה
אני מתנצל על האיחור. אדוני יו"ר הוועדה, אם בחרו בך – אני מבקש לצרף את קולי.
היו"ר אילן שלגי
תודה. נקיים עוד לפני הפגרה ישיבה בנושא המצרף והכוכבית שצריכה, או לא צריכה, להיות בתעודת הבגרות. אני מקווה שגם נקיים כאן פגישה עם שרת החינוך בעוד שבועיים. בקשתי כבר לארגן לנו לאחרי הפגרה סיורים למקומות הבאים: בצפון – למעלות תרשיחא וכפר הוורדים, בבקעת הירדן ובאריאל.
גדעון סער
אני רוצה לאחל לך הצלחה במילוי התפקיד וברכה נאמנה לבחירה. הערתי קודם שלא הייתי ערני בזמן הקראת סדר היום העמוס של הוועדה, על כן רציתי להעיר שבשבוע הבא, בימים שלישי ורביעי – עקב חג הפורים – לא נקיים ישיבות. בקשתי הצנועה, כיו"ר הקואליציה היא שכאשר אתם נוסעים למקומות מרוחקים – כמובן שאין לי התנגדות לזה – שיו"ר הוועדה ידאג לכך שתחזרו עד השעה 4:00 לישיבות המליאה.
יהודית גידלי
מדובר על ימי א' או ה'.
גדעון סער
לכן פתחתי ואמרתי שלא הייתי ערני.
היו"ר אילן שלגי
כאשר נקיים סיורים בימים הכנסת יושבת נפעל לפי עצתך.
מרינה סולודקין
אני מאחלת הצלחה רבה לעבודת הוועדה שלנו. יש לי שאלה: איפה למדת, איפה עבדת ואיך הגעת לוועדת החינוך, כי לא כולנו יודעים את פרטי הביוגרפיה שלך.
היו"ר אילן שלגי
במקצועי אני משפטן, תואר שני במשפטים מאוניברסיטת תל-אביב. הרקע החינוכי שלי הוא שהייתי קצין חינוך בצה"ל. אני סגן אלוף במילואים כאשר השירות שלי היה כל השנים בפיקוד הגדנ"ע, ובשנים האחרונות גם בחיל החינוך, כי החילות התמזגו. עסקתי הרבה בחינוך, בעיקר של בני נוער, וגם של חיילים. כמו כל אחד מאתנו, החינוך חשוב לי והייתי מעורב בו. הייתי פעיל מאוד בוועדי הורים בכל בתי הספר שבהם למדו ילדיי. אני מאמין שכולנו יחד נוכל לתרום ולעשות למען החינוך.
טאלב א-סאנע
אני מצטרף לברכות ומאחל הצלחה. אני סבור שזו אחת הוועדות החשובות, ואני מתרשם מראייה שיש לך הרבה מרץ ורצון לפעול. אני מאחל לך שתגשים את השאיפות האלה.

אני רוצה להדגיש את הערכים שציינת - וזה בנוסף למורשת היהודית - הערכים הליברליים וההומניזם, וגם הרב-גוניות של החברה, להתייחסות של הוועדה לכך שהחברה היא רב-גונית מבחינת תרבות ומורשת, והוועדה תיתן ביטוי להוויה התרבותית והחברתית בחברה.
היו"ר אילן שלגי
אני בהחלט מסכים אתך. חה"כ ברכה, בבקשה.
מחמד ברכה
אני מברך, וגם הוספתי את קולי לבחירתך. אני מאחל לך ולוועדה בהצלחה. אני מציע לך, לפני שאתה מצהיר הצהרות ביום הראשון, שתיתן לעצמך איזה חודש ללמוד את התפקיד כמו שצריך. יש סדר יום עמוס ליו"ר הוועדה. זו הצעה ידידותית, אל תטפס על עצים גבוהים מידיי, שלא יבואו אליך אחר בטענות שהבטחת ולא קיימת. לאט לאט.
היו"ר אילן שלגי
חה"כ ברכה, מה שספרתי לכם פה זה לאחר ריסון עצמי.
משולם נהרי
אני מצטרף ליו"ר הכנסת וחברי הוועדה בברכות. אני מברך שתוכל לנווט את הוועדה לטובת כלל ישראל. מערכת החינוך אינה בדיוק בראש מעיינינו, ואני אומר את זה בלשון המעטה. מערכת החינוך נמצאת היום בשפל שאין כמוהו, הקיצוצים שנחתו עליה לא רק שאינם מאפשרים לה להתקיים במינימום, אלא שהיום יש מצב שיש אגפים שאמורים להתפרק. זה משפיע על רמת התלמידים, על מעמד המורה, על האלימות בבתי הספר. היום אי אפשר לתקוף פרוייקטים, אי אפשר לתקוף בעיות קשות במערכת החינוך כשכל הזמן מקצצים.

אני חושב שוועדת החינוך זה השוט – עד כמה הוא כואב איני יודע – הוא עדיין יכול להגן מפני פגיעה במערכת החינוך. לשם שינוי, הייתי מבקש ממך יו"ר הוועדה לעשות שינוי. אמנם אתה מייצג תפיסה פוליטית מסוימת, אבל לדעת שמערכת החינוך היא הדבר היקר ביותר לכולנו. החינוך צריך להיות בראש מעיינינו, וכמי שהופקד על הוועדה הזו, אתה צריך לייצג לא רק את הדעות האישיות, הפוליטיות - אני יודע שאי אפשר להתנתק – אבל הוועדה הזאת צריכה לתת מענה ופתרונות לכל האוכלוסייה, בלי יוצא מהכלל.
היו"ר אילן שלגי
מה שאמרת הוא מובן מאליו.
מחמד ברכה
היו"ר הקודם של הוועדה, חה"כ אורלב, נתן דוגמה יפה בעניין הזה.
משולם נהרי
אם נגשים את הדברים הללו, אני חושב שהממשלה לא תוכל להתעלם מוועדת החינוך. בהצלחה.
יו"ר הכנסת ראובן רבלין
ועדת החינוך דואגת לכל זרמי החינוך בישראל. בעשור האחרון היא קיימה דיונים רבים בקשר לבעיה הקשה של הילדים הבדואים שנמצאים באזורים בלתי מוסדרים. נכון שיש ויכוח בציבוריות הישראלית בקשר לחוקיות של הישובים הבלתי מוסדרים הללו, אבל ילדי ישראל לא צריכים להיפגע מכך. נתנו את דעתנו לילדים בדואים, בדיוק כמו שנתנו דעתנו לזרמים העצמאיים.

אדוני היו"ר, איני נוהג לומר בשום ועדה את אשר אני אומר ברגע זה. לוועדה הזאת יש מנהלת נמרצת, שאם חברי הכנסת חושבים שיוכלו להתעצל פה, אינם יודעים על מה הם סחים. הגברת גידלי היא מנהיגה בעמה, ואני מציע ליו"ר הוועדה לשמור אתה על יחסים טובים.

אני מברך את כולכם, ובעיקר את חברי הכנסת הצעירים שבחרו ללכת לוועדה כל כך חשובה. הם יידעו שיש שכר בעמלם, כי לא היה אדם שהיה בוועדת החינוך והקדיש זמן, שלא התמיד אחר כך בבחירתו לכנסת.

אני מודה לכולכם. לחיי מדינת ישראל וכנסת ישראל.
היו"ר אילן שלגי
אנחנו נפגשים פה ב-12:30, ומתחילים בזמן. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:20.

קוד המקור של הנתונים