פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/6332



3
הוועדה לקידום מעמד האישה
11.03.03

פרוטוקולים/מעמד האישה/6332
ירושלים, כ"ז ב אדר ב, תשס"ג
31 במרץ, 2003

הכנסת השש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון

פרוטוקול מס' 1

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום שלישי, ז' באדר ב' התשס"ג (11 במרץ,2003), שעה 09:45
סדר היום
בחירת יושב ראש הוועדה
נכחו
חברי הוועדה: גילה גמליאל - היו"ר
אבשלום וילן
רשף חן
מרינה סולודקין
גדעון סער
מלי פולישוק-בלוך
מוזמנים
יושב ראש הכנסת ראובן ריבלין
אריה האן - מזכיר הכנסת
חה"כ רוני בר-און - יו"ר ועדת הכנסת

ן
יועצת משפטית
הילית מגידו
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
לאה קיקיון





בחירת יושב ראש הוועדה
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה. יחד אתי נמצאים כאן גם גורמים שיצרו מצב שבו אנו מביאים בפניכם היום הצעה למנות את גילה גמליאל כיושבת ראש הוועדה. הוועדה המסדרת, בראשותו של חבר הכנסת גדעון סער המליצה למנות את חברת הכנסת גילה גמליאל כיושבת ראש הוועדה. לאחר מכן, כאשר חבר הכנסת רוני בר-און התמנה כיושב ראש ועדת הכנסת הוא אימץ את מסקנותיה ואת המלצותיה של הוועדה המסדרת.

אנו מביאים בפניכם את ההצעה למנות את חברת הכנסת גילה גמליאל לראשות הוועדה, שהפכה להיות ועדה סטטוטורית של הכנסת, בעלת מעמד נכבד ביותר, גם בעיני הכנסת וגם בעיני הציבור. הוועדה השאירה עקבות בציבוריות הישראלית, והפכה לגורם מכוון, גורם בודק ועוקב, וגם גורם מחוקק. למרות שלפי חוק יסוד: הכנסת, מספר לא מועט של חוקים היו צריכים להיות נדונים בוועדת החוקה, חוק ומשפט, החלטנו בוועדות הכנסת להעביר אותם לדיון ולהכנה לקריאות שונות, בהתאם לנדרש, לדיונים בוועדה זו. ועדה זו, על כן, הפכה להיות אחת הוועדות היותר פוריות, מבחינת חקיקה. זה דבר שצריך להיות ציון לשבח לוועדה, ולאלה שנשאו על כתפם את הוועדה הזו במשך שנים רבות, ואני מכוון לגורם המינהלי. אני מברך, בהזדמנות זו, את מזכיר הכנסת שאיפשר את קידום הוועדה ואת הפיכתה לעובדה. אני, כאחד מראשוני החברים בוועדה, הייתי פעמים רבות בוועדה כגבר יחיד, שכן אז גברים לא הבינו את החשיבות להיות בצל הנשים. אני שמח שחברים רבים נמצאים היום כאן, והגברים הם רוב רציני ביותר. יחד עם זאת, ומבלי להתחשב במיניותה של היושבת ראש המוצעת, אנחנו בהחלט חושבים שחברת הכנסת גילה גמליאל יכולה לשאת על כתפיה את התפקיד הנכבד. למרות שזו לה הקדנציה הראשונה כאן, יש לה עבר של פעילות ציבורית רבת שנים.

אני מביא להצבעה את ההצעה למנות את חברת הכנסת גילה גמליאל לתפקיד יושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה. מי בעד? 5 בעד. מי נגד? - אין. נמנעים - אין. ובכן, אני קובע שחברת הכנסת גילה גמליאל נבחרה פה אחד לתפקיד יושבת ראש הוועדה.
היו"ר גילה גמליאל
ראשית, אני רוצה להודות על התמיכה בי, ועל הבחירה. אני רוצה לברך את יושב ראש הכנסת, את יושב ראש ועדת הכנסת ואת כל החברים שנמצאים כאן. במהלך כל התקופה של המגעים הקואליציוניים ביקשתי מידידי, חבר הכנסת גדעון סער, שיכוון את הדברים כך שהוועדה הזו תהיה בראשותנו. אני רואה את הוועדה כוועדה מאד חשובה, לאור הנתונים שאנו עדים להם. אנו רואים אפליה של נשים בכל הרבדים. טרם כניסתי לתפקיד חברת הכנסת בדקתי ומצאתי שהוועדה פעלה רבות למען קידום נשים. עברו הצעות חוק שחלק מהן היום מקבלות ביטוי, כמו החוק נגד הטרדה מינית, שחוקק בשנת 98, והחוק שבו בכל רשות מקומית תהיינה נשים שממונות על קידום מעמד האישה. זה נעשה בהתנדבות. בכל הרשויות המוניציפאליות בהן פועלות נשים הן עושות זאת בהתנדבות, וגם לזה נצטרך להידרש בעתיד.

יש תחומים שונים ומגוונים - הן בתחום האקדמיה, הן בתחום בריאות הנשים, קידום נשים בספורט, אלימות במשפחה, קידום נשים במדע ובטכנולוגיה. היום ניקח חלק בישיבה משותפת שלנו ושל הוועדה לקידום המדע והטכנולוגיה. אני, מבחינתי, ארצה שבישיבה הראשונה שלנו נשמע את כל אחד מהחברים, לראות את הכיוונים והיעדים שכל אחד מאתנו רוצה לקחת בהם חלק, ולבנות איזושהי תוכנית פעולה, כדי שנציב לפנינו יעדים לתקופת המושב. בקדנציה הזו היו מספר תתי ועדות לוועדה וארצה לדעת מה עמדתכם. בינתיים פנה אלי רק חבר הכנסת ואסל טאהא שרוצה להיות יושב ראש תת הוועדה בנושא קידומן של נשים ערביות.
גדעון סער
איזה ועדות משנה קיימות?
היו"ר גילה גמליאל
יש את נושא הקהילה ההומו-לסבית, נושא בריאות נשים - שלפעמים הוא נדון בשיתוף ועדות אחרות, קידום נשים בספורט. כל אחד מכם שיראה לנכון להציע נושא, יכול לעשות זאת. כל אחד יצטרך לראות איזו נישה הוא מעוניין לקדם, ויחד נציב את היעדים ולבוא עם בשורה אמיתית לקידומן של נשים.

אני רוצה לברך את דנה, מנהלת הוועדה, שאני עובדת אתה בשיתוף פעולה עוד טרם כניסתי לתפקיד באופן רשמי. אין לי ספק שהעבודה המשותפת והניסיון העצום שבידיה יסייעו לנו בקידום העניינים. זו גם הזדמנות להציג את שתי מזכירות הוועדה - איילת ואריאלה, שנמצאות כאן, ואת היועצת המשפטית - הלית מגידו. יפעת שחק היא עוזרת מחקר ומידע בוועדה, אך היום היא לא תוכל להגיע. אני רוצה לאחל לכולנו הצלחה. יש הרבה עבודה, ואני מאמינה שנעשה אותה בצורה טובה. אני רוצה להודות לאדם שמלווה אותנו לאורך כל הדרך, ליווי שבא לידי ביטוי בכל דבר ועניין, אריה האן. אנחנו עוד ניעזר בך.
יו"ר הכנסת ראובן ריבלין
אתמול הייתי בסקירה ודיון ממושך על תקציב הכנסת.אני רוצה להדגיש גם כאן, כי זו הוועדה היותר חשובה לנושא הזה - את התפיסה שלי לגבי הצורך בכמה שיותר מפגשים של הכנסת עם הציבור. הנושאים שבהם עוסקת הוועדה לקידום מעמד האישה הם נושאים חברתיים בעליל. יש לנו את כל אותם נושאים של רצח נשים – תופעה שהיא מדאיגה, ואנחנו לא מצליחים להתגבר עליה בחברה הישראלית. גם הילדים, כתוצאה ממעמד האישה, יוצאים נפגעים. בכל הנושאים האלה אני ממליץ לך לא להסס, ולצאת לשטח יחד עם חברי הוועדה. התקשורת גם היא אוהבת את ביקורי הוועדות מחוץ לכנסת ונותנת לכך תהודה רבה וחשיפה גדולה ביותר. לכן, גם מבחינת הצורך של קירוב הכנסת לציבור וקירוב הציבור לכנסת, זה לא רק ירידת הכנסת לציבור ועלית הציבור לכנסת, אלא עשיית עבודה בלתי אמצעית. ועדת הכנסת, למשל, לא יכולה לעשות זאת. היא דנה באותם מקרים שנוגעים לחיינו ומאפשרים לנו לעשות את העבודה. אתם, כאן, מהווים את אחת מועדות השטח היותר חשובות. יש דברים שמחייבים מגע בלתי פוסק עם הציבור ועם הקהל שבשמו הוועדה פועלת ועושה. אני אתן לך את כל הגיבוי הנדרש. אני מאחל לך הצלחה.
רשף חן
אני מאחל הצלחה ליושבת הראש, שכבר התרשמתי ממנה עוד במהלך מערכת הבחירות. אני, כפמיניסט, ביקשתי במיוחד להיות בוועדה. הנושא של שוויון בין גברים ונשים הוא מאד חשוב לי. יש משהו שמפריע לי והוא התפיסה כאילו המאבק הפמיניסטי הוא מאבק בין נשים לגברים. זו תפיסה שלא רק מתארת נכון את המציאות, אלא היא תפיסה שממש מזיקה, כי היא לא מזהה נכון את הבעיה. הבעיה היא שאנחנו חיים בחברה שובניסטית. זו עובדה. הבעיה היא שהשובניזם הוא משהו שאנחנו מחונכים אליו, ו"אנחנו" זה נשים וגברים, בדיוק באותה מידה. האישה מחונכת להיות שובניסטית, או להניח לעצמה כל מיני הנחות, בדיוק באותה מידה בה הגבר מחונך להניח אותן. הדבר הנכון הוא שאת האישה זה יותר מקומם מאשר את הגבר, אבל הבעיה היא, בראש ובראשונה, שאנחנו מחנכים את הילדות שלנו לעולם שובניסטי. הפתרון הוא, בעיניי, בראש ובראשונה לחנך את הילדות שהן שוות. אם נצליח לעשות את זה אז עשינו הרבה יותר מאשר חצי מהמאבק. המאבק הוא על ליבן של הנשים יותר מאשר של הגברים.
מרינה סולודקין
אני מסכימה.
היו"ר גילה גמליאל
אני מסכימה. גם לתפיסתי הכל מתחיל ונגמר בחינוך.
מלי פולישוק-בלוך
מתחיל, אבל לא נגמר, כי יש עוד הרבה דברים שאנחנו צריכות לעשות.
היו"ר גילה גמליאל
התכוונתי שבאופן כללי, כל דבר בדפוסי ההתנהגות הוא נגזרת של החינוך.
מלי פולישוק-בלוך
ודאי. אני רוצה להצטרף לברכות. גם אני נפגשתי בך לפני הבחירות, והיה ברור שאי אפשר יהיה לעמוד בדרכך, וטוב שכך, כי אני חושבת שצריכים כאן רוח צעירה ורעננה. אני חושבת שנעשה המון כאן בוועדה בנושא חקיקה. בסך הכל, חוץ מהדבר המהותי שעדיין אין לנו שוויון בחוקי היסוד, וזה שורש הבעיה, יש לנו חקיקה טובה במדינת ישראל, ומאד מתקדמת. הבעיה העיקרית היא ביישום, בחינוך ובהפנמה של השוויון. זו בעיה של הנשים עצמן. לכן אני מציעה, בנוסף לכל מה שאנו עוסקים בו – חינוך, מודעות, ובכל התוכניות הטובות שהתחילו בהן ואנו נמשיך, אני מציעה שנעבוד חזק עם הנשים עצמן. אני מציעה להקים תת ועדה שאני מוכנה לעמוד בראשה. יש לנו השנה בחירות מוניציפאליות. אם אני רוצה לעודד נשים להצטרף לפוליטיקה, נקרא לזה ועדה לקידום נשים בפוליטיקה, או ועדה לייצוג נשים. אנחנו צריכים לעשות הרבה פעולות כדי לחזק אותן, לעודד אותן להצטרף למפלגות – כל המפלגות, לעודד אותן להתמודד, ולעזור להן להיבחר. אני, אישית, הקמתי לפני שנתיים, בערך, פורום לקידום נשים בפוליטיקה בשרון. הפורום חצה מפלגות. חלק מהמשתתפות בו תהיינה כאן היום בצהריים. אנחנו ממשיכות בפעילות לקראת הבחירות המוניציפאליות, ואני חושבת שזה מקום מצוין להמשיך ולעשות את זה.
היו"ר גילה גמליאל
בימים אלה אני שוקדת על בחינה של הצעת חוק לגבי הבחירות המוניציפאליות הקרובות, לעודד מפלגות עם ייצוג נשים.
מלי פולישוק-בלוך
זה חוק השוויון. חבר הכנסת גדעון סער, כאשר הוא היה מזכיר הממשלה, היה מאד בעד.
היו"ר גילה גמליאל
אז היה מדובר על הבחירות לכנסת. אני רוצה לא לחייב אלא לעודד. לתגמל את זה. אנחנו בוחנים את הדברים עכשיו.
מלי פולישוק-בלוך
יש חוק בצרפת, חוק השוויון, שמפלגה שמשלבת נשים באופן שווה את נבחריה, מקבלת תגמול רציני. זה עבד חזק מאד בבחירות המוניציפאליות בצרפת, שהיו לפני שנתיים או שלוש. הם הגיעו ל-47% של ייצוג נשים. זה לא עבד בפרלמנט עכשיו.
היו"ר גילה גמליאל
לדעתי, בתחום המוניציפאלי זה יכול לעבוד מצוין.
מלי פולישוק-בלוך
אנחנו צריכים להתחיל את המהפכה שלנו דרך הבחירות המוניציפאליות.
מרינה סולודקין
גם אני רוצה לברך, ואני חושבת שאת, בגילך, יכולה לתרום הרבה כיושבת ראש הוועדה. אני נולדתי וחונכתי בארץ אחרת לגמרי. כאשר הגעתי לישראל הופתעתי מאד מהפמיניזם המערבי. הרבה דברים לא אהבתי בכלל, מתוך החינוך לפמיניזם סוציאליסטי, שהוא דבר אחר לגמרי. בשנות ה-30 כל עניין הנשים הטייסות היה מפותח בברית המועצות. בשנות ה-60 נשלחה אישה לחלל שם. היו לכך גם השפעות פוליטיות. אני מסכימה שלא מדובר במאבק של נשים נגד גברים, אלא מאבק של החברה כולה עבור ההומניזם, על כל תפיסותיו ומרכיביו. אני הייתי יושבת ראש הוועדה הזו במשך שנה. אז היתה צורה אחרת לעבודה בוועדה הזו. אני לא יודעת אם שיטת עבודה של תת ועדות היא טובה יותר. לא הרגשנו איזה זרם ראשי של עבודת ועדה. היו תתי ועדות לכל מיני נושאים. זה עניין שאת צריכה לחשוב ולהחליט עליו.

לגבי העניין של ייצוג נשים – עשינו הרבה עבודה. כאשר אני נכנסתי לכנסת בשנת 96 היו בה רק 7 נשים. משנת 99 רואים מהפכה.
מלי פולישוק-בלוך
היא רק יותר מידי איטית.
מרינה סולודקין
אני מכירה את כל ההשלכות של העדפה מתקנת. בברית המועצות היתה מכסה של 30% לנשים, אך הגברים היו אלה שבחרו את אותן נשים.
מלי פולישוק-בלוך
גם בארץ. נשים לא בוחרות נשים.
היו"ר גילה גמליאל
אני טוענת שאחת הבעיות הבסיסיות הן שמכיוון שהמקומות לנשים מוגבלים, אם יש שריון לאישה במפלגה, כבר מלכתחילה מציבים את הנשים במלחמה אחת עם השנייה, כדי להגיע להישגים סביב אותו מקום משוריין. מכאן, לטעמי, מתחילה הבעיה, כי המקומות הם מאד מוגבלים ומצומצמים. זה יוצר איזשהו דפוס לטווח ארוך, אני מסכימה.
מרינה סולודקין
אני מכירה את זה מברית המועצות. 50 שנות ניסיון בברית המועצות נותנות הבנה על השיטה. צריכים ללכת בשתי הדרכים, וגם צריך לחשוב איך לעשות את החברה ליותר הומניסטית. אני לא בטוחה שזה צריך להיעשות דרך חינוך של בנות בלבד. גם את הגברים צריך לחנך.
רשף חן
אם יש 20% של נשים במועצה, אנחנו רוצים לקבוע איזשהו מספר סגור. זה יוצר מצב שהוא לא סביר מבחינה מספרית. המשימה היא לגרום לזה שלא יהיו 20% במועצה, אלא יותר מכך- 40 או 50 אחוזים.
היו"ר גילה גמליאל
הבחירות המוניציפאליות תהיינה המבחן הראשון, לדעתי. אני מודה לכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:15

קוד המקור של הנתונים