ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/04/2016

תקנות העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים (שינוי התוספת לחוק), התשע״ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 231

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, י"ב בניסן התשע"ו (20 באפריל 2016), שעה 13:00
סדר היום
תקנות העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים(שינוי התוספת לחוק), התשע"ו 2016 וצו העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים (תיקון), התשע"ן-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
חברי הכנסת
דב חנין

עבדאללה אבו מערוף
מוזמנים
טלי ארפי - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

שירה אוחיון - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

כפיר בטט - אגף תקציבים, משרד האוצר

אילת וולברג - עוזרת ראשית, לשכה משפטית, משרד הכלכלה והתעשייה

נעמי היימין - ראש תחום רגולציה וחקיקה בסוכנות לעסקים ק, משרד הכלכלה והתעשייה

אבי ניסנקורן - יו"ר, ההסתדרות החדשה

שי בירן - מנכ"ל אגף הכלכלה, ההסתדרות החדשה

מיה פרי אלתרמן - יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות, ההסתדרות החדשה

איריס ורדי - יו"ר הלשכה המשפטית, ההסתדרות החדשה

חנה שניצר - סגנית ראש לשכה משפטית באגף לאיגוד מקצועי, ההסתדרות החדשה

יוסי ברבי - מזכיר חטיבת עובדי השמירה והניקיון, ההסתדרות החדשה

יניב לוי - דובר, ההסתדרות החדשה

אילן צוקר - נהג, ההסתדרות החדשה

פיני קבלו - סמנכ"ל רווחה וכנסת, המרכז לשלטון מקומי

יחזקאל אופיר - מנהל ועדת אכיפה, הסתדרות העובדים הלאומית

מאיה רטיג סבה - יועמ"שית, הסתדרות העובדים הלאומית

עדי קוסטה דואק - מנהלת חטיבת נותני שירותים, הסתדרות העובדים הלאומית

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

תקנות העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים(שינוי התוספת לחוק), התשע"ו 2016 וצו העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים (תיקון), התשע"ן-2016
היו"ר אלי אלאלוף
צהריים טובים, אנחנו ב-20.4.2016, י"ב בניסן התשע"ו, שעה 13:21. אני שמח לפתוח את הדיון בתקנה העוסקת בעובדים המועסקים על ידי קבלנים עבור השירות הציבור. אני מתחיל בברכה, אבל מיד נתחיל בקריאה. אני רק רוצה לברך את יושב-ראש ההסתדרות שנמצא לנכון להצטרף, ואת ידידי שר האוצר מר משה כחלון על ההחלטה להעניק לעובדי הקבלן שכל הזמן חייבים לדאוג שהם יקבלו תנאי העסקה טובים יותר. נלך ישר לקריאה של התקנה על ידי היועצת המשפטית של משרד האוצר טלי ארפי, אחר כך נמשיך בדיון.
טלי ארפי
צו העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים

(תיקון), התשע"ו-2016

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 6(ב) ו-(ג) לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה

והניקיון בגופים ציבוריים, התשע"ג-2013, בהתייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה ובאישור ועדת
העבדה והרווחה והבריאות של הכנסת, אני מצוה לאמור
הוספת סעיף 2א 1. אחרי סעיף 2 לצו העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה

והניקיון בגופים ציבוריים, התשע"ג-2013 (להלן – הצו העיקרי), יבוא:

"מענק חד-פעמי 2א. (א) קבלן ניקיון ישלם לעובד ניקיון ולאחראי

ניקיון מענק חד-פעמי לפי הכללים וההוראות

המפורטים בהסכם קיבוצי (מסגרת) מיום י'

בניסן התשע"ו (18 באפריל 2016) (להלן –

הסכם המסגרת) לעניין עובדים המועסקים

בשירות המדינה, לרבות לעניין סכום המענק

ואופן חישובו.

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) ובהסכם

המסגרת -

החלק הראשון של המענק החד-

פעמי ישולם לא יאוחר ממועד תשלום

משכורת החודש העוקב שלאחר תחילתו של צו העסקת עובדים על ידי

קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים (תיקון), התשע"ו-2016;

החלק השני של המענק החד-פעמי

ישולם במשכורת החודש שבו משולם

המענק לפי הסכם המסגרת לעובדים

המועסקים בשירות המדינה, ולא יאוחר ממשכורת החודש העוקב.

(ג) המענק החד-פעמי אינו מהווה שכר לכל דבר

ועניין, לא יובא בחשבון לעניין פיצויי פיטורים

או לחישוב ערך שעה, ולא יבצעו בעדו הפרשות

לקופת גמל לקצבה או לקרן השתלמות.

תקנות העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים

(שינוי התוספת לחוק), התשע"ו-2016

בתוקף סמכותי לפי סעיף 6(ד) לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה

והניקיון בגופים ציבוריים, התשע"ג-2013 (להלן – החוק), בהתייעצות עם שר הכלכלה

והתעשייה ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון התוספת לחוק 1. בתוספת לחוק, בסופה יבוא:

8. מענק חד פעמי.
נעה בן שבת
אולי רק נסביר מדוע נדרשות התקנות. התקנות נדרשות לתיקון התוספת כדי לאפשר את ביצוע התשלומים האלה. הכל ייעשה בהתאם למועדים, להוראות ולכללים שנקבעו בהסכם המסגרת לגבי תשלום המענק. הכל כפוף לאותן הוראות בנוגע למענק החד-פעמי. אני מבינה שמדובר בתשלום אחד שכבר שולם לעובדי המדינה במשכורת חודש פברואר. לעובדי הקבלן זה ישולם, כפי שכתוב פה, במועד תשלום המשכורת בחודש העוקב שלאחר תחילת הצו. החלק השני ישולם במועד מאוחר יותר, בשנת 2017. מדובר בסכום נוסף של 1000 שקלים, וכמובן ההוראות לגבי החישוב - משרה חלקית, מקרים של חופשת לידה, מקרים של מחלה, הכל כפי שקבוע בהסכם המסגרת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא מרגיש שום התנגדות אפשרית. מי בעד, מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנות העסקת עובדים על ידי קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים

ציבוריים (שינוי התוספת לחוק), התשע"ו-2016 וצו העסקת עובדים על ידי

קבלני שירות בתחומי השמירה והניקיון בגופים ציבוריים

(תיקון), התשע"ו 2016 אושרו
אבי ניסנקורן
אני רוצה להודות לשר האוצר שנרתם לשיפור זכויות עובדי הקבלן: קליטה בהעסקה ישירה ושיפור תנאי עובדי קבלן שנשארים עובדי קבלן. הביטוי לכך התקבל במענק של 2000 שקלים. זה בעצם עוד שיפור משמעותי בנושא עובדי השמירה והניקיון במגזר הציבורי. אנחנו הכנסנו את זה גם פה. אתם אישרתם את התקנות כך שזה יהפוך להיות הסדר קבע, כך שמענקים עתידיים שיינתנו בשירות המדינה יחולו גם על עובדי השמירה והניקיון במגזר הציבורי. התיקון הוא לא חד פעמי, הוא תיקון קבע. 2000 שקלים לעובדים מוחלשים זאת בשורה מאוד משמעותית. אני מודה ליו"ר הוועדה אלי אלאלוף שהסכים שנעשה את זה עוד לפני הפגרה. האמת, קיימת את ההבטחה, אנחנו מתכנסים היום. אני מודה גם לצוות משרד האוצר, לעו"ד טלי ארפי, שהיא מפה יוצאת לדאוג שהצו ייצא עוד היום כדי שהתשלום יהיה במשכורת חודש מאי. יש פה באמת בשורה משמעותית.

אני רק רוצה לציין שכשאנחנו מסתכלים על תנאי עובדי השמירה והניקיון של עובדי קבלן בכלל ובמגזר הציבורי בפרט, אנחנו רואים שיפור משמעותי במצב היום לעומת המצב שהיה לפני כמה שנים. אחד, בתחום האכיפה. חוקק חוק הגברת אכיפה על ידי הוועדה הזאת בקדנציה הקודמת, שהחיל אחריות אישית ופלילית גם על המשתמש. סוגיית האכיפה היום היא הרבה יותר חזקה. הסנקציה שטמונה בחובה כלפי המשתמש וכלפי חברת כוח אדם הביאה ומביאה - אנחנו חשים את זה - לאכיפה אגרסיבית ולעמידה הרבה יותר אגרסיבית על הזכויות של עובדי הקבלן.

לגבי עצם מצבת הזכויות. העלאת שכר המינימום מ-4300 ל-5300 אומר שעובד שמירה או ניקיון שעובד במשרה מלאה ירוויח, נכון לסוף 2017, 5300 שקלים, או 28.5 שקלים לשעה, לא כ-23 שקלים לשעה שהיה לפני כמה שנים. יש פה שיפור של מעל 20% דה פקטו בשכר של אותם עובדים מוחלשים.

הנושא של קרן השתלמות הוסדר במסגרת צווי הרחבה שהבאנו עם לשכת נתוני אשראי, הארגונים הכלכליים וארגוני השמירה והניקיון. זה אומר שיש חובה לבטח כל עובד ניקיון או שמירה במגזר הפרטי או הציבורי בקרן השתלמות מהיום הראשון לעבודתו במקום העבודה. זה משהו שלא היה קיים. רק 30% מהאוכלוסייה שזכאית לקרנות ההשתלמות נכנסו למעגל הזה.

לגבי הנושא של הפרשות לקרן פנסיה, אנחנו דאגנו שעובדי שמירה וניקיון במגזר הפרטי והציבורי, שיעור ההפרשה שלהם לקרן פנסיה יהיה מקסימאלי, הוא יעמוד על 22% מהשכר שלהם. בגלל שהשכר נמוך, בגלל שיש חלקיות משרה, בגלל שיש הפסקות בתקופת העבודה, שיעור ההפרשה שלהם בתקופת העבודה שלהם יהיה 22%, לא 18.5%. אנחנו פעלנו לדאוג לכבוד העובד במובן שאם יש חדר אוכל במקום העבודה, יש חובה שאותם עובדי קבלן יאכלו ביחד עם כל האחרים בחדר האוכל, באותם תנאים. לגבי שי לחג, יש חובה לתת מינימום של 250 שקלים בתחום השמירה והניקיון במונחי משרה מלאה. עובד שמירה או ניקיון לעומת עובד שמירה או ניקיון לפני 7 שנים, 6 שנים, מצבת הזכויות שלו השתנתה בצורה דרמטית. זה מקבל ביטוי גם פה. אני מקווה שזאת לא תהיה - אני אדאג לזה, אני אפעל לזה ואני גם פועל לזה - תופעה חולפת. רוב הדברים שאנחנו עושים הם דברים עם משמעות תמידית - המענק, השי לחג, קרן הפנסיה, חדר האוכל. אנחנו נפעל שזה ימשיך להיות מגמה של שיפור מתמדת. העובדים, במידה והם יישארו עובדי קבלן, תנאיהם ישופרו בצורה משמעותית. זה משקף את כבוד האדם, זה משקף צמצום פערים, זה משקף ביטוי של צמצום העוני במדינת ישראל. יש לנו עוד מטלות רבות. אנחנו צריכים לשאוף כמה שיותר שיהיה מעבר ממשרות חלקיות למשרות מלאות. אחד הקטרים של העוני זה המשרות החלקיות, בטח בתפקידים כאלה נחלשים. אנחנו צריכים שמי שאפשר להעסיק אותו בהעסקה ישירה, יעסיקו אותו בהעסקה ישירה. אנחנו צריכים לשפר את המוטיבים של כבוד האדם וזכויות העובדים, כמו דאגה לסביבת עבודה נאותה. העבודה לא הסתיימה. אין ספק שאנחנו עושים צעדים נוספים. אנחנו נמשיך את זה.

אני מסיים עוד פעם בתודות, כי הנושא הזה של עובדי קבלן הפך, לשמחתי, להיות למוסכמה חברתית שחייבים לטפל בה. אנחנו עושים את זה לא מהפנים אל החוץ, אנחנו באמת מטפלים. זה הוועדה, שר האוצר, חברי הכנסת. זה דבר שחוצה מפלגות. אני מודה לכולם. אני מקווה שנבוא עם עוד בשורות כאלו.
נעה בן שבת
התיקון של התוספת הוא תיקון של קבע, אבל לגבי כל מענק חד-פעמי יצטרכו שינוי של ההסכם ותיקון של הצו בהתאמה. היו שינוים נוספים בהסכם הזה, כאשר השינויים האחרים אמורים לבוא בתיקון לצו. אני מבינה שהאוצר צריך להביא את זה בהקדם. לא יכולנו להכניס את זה בשלב הזה. בצו דובר על ערך שעה. זה לא ייחשב שכר לעניין ערך שעה, שעות נוספות, כפי שנקבע בהסכם המסגרת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
קודם כל, ברכות לך, אדוני היושב ראש, על כך שאתה נותן לנו לסיים את העבודה לקראת החג עם טעם טוב בפה. ברכות לך, אדוני יושב-ראש ההסתדרות, על הפעילות והמסירות שאתה מוביל בה את ההסתדרות, במיוחד בנושאים האלה של עובדי הקבלן, העובדים המוחלשים ביותר במשק.

אכן, ההחלטה שלנו עכשיו היא סוג מסוים של שי לא רק לעובדי הקבלן, זה שי לחברה שלנו כולה. עובדי קבלן, עובדים בעוני ועובדים מקופחים, כמו שאמר בצדק יושב-ראש ההסתדרות, זה חלק ממחוללי העוני בחברה הישראלית. מי כמוך, אדוני היושב-ראש, יודע, הרי עמדת בראש ועדה שעסקה בסיבות לעוני. השאלה של עובדים עניים היא אחת מהשאלות המרכזיות כאן.

אני מצטרף לגמרי להערכת החשיבות בשיפור התנאים וחיזוק האכיפה. שני הדברים האלה מאוד מאוד חשובים, שני הדברים האלה מייצרים תוצאות והבדל מעשי בשטח. מעבר להבדל שהם מייצרים כשלעצמם, הם עושים עוד דבר שגם אותו אנחנו צריכים לקחת בחשבון כי הוא דבר מאוד חשוב וחיובי. ככל שאנחנו משפרים את התנאים של עובדי הקבלן, ככל שאנחנו מחזקים את האכיפה מסביב לתנאים האלה, כך אנחנו בעצם לאט לאט מכרסמים ברציונל הכלכלי שעומד מתחת לכל הדפוס הזה של עובדי קבלן. כל הדפוס של עובדי קבלן נועד כדי "לדפוק" את העובדים. אם אי אפשר יהיה "לדפוק" את העובדים כי התנאים שלהם יהיו טובים יותר ותהיה אכיפה אמיתית להגנת התנאים האלה, אנחנו בעצם משמיטים את הקרקע מתחת לצורת העסקה הזאת שהגיע הזמן לבער אותה קודם כל מהמערכת הציבורית. עובדי ציבור צריכים להיות עובדי ציבור, לא עובדי קבלן, זאת צריכה להיות המטרה. מה שאנחנו עושים היום הוא עוד צעד אחד בכיוון הזה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
העתק הדבק לדבריו של דב.
פיני קבלו
ראשית, ברכות. אני חושב שהצמד שר האוצר כחלון ואבי ניסנקורן, אם יישארו וימשיכו בקדנציה הזאת יחד, יצליח לצמצם באופן משמעותי את הפערים בחברה הישראלית. אני חושב שהצעדים נעשים בפועל. אין ספק ששיתוף הפעולה הנפלא שיש ביניהם מוסיף לאווירה.

התבקשתי על ידי מנכ"ל השלטון המקומי לדבר לגבי התשלום הקודם של המענק שניתן לעובדי עיריות. הוא ניתן להם. האוצר נתן איזה שהוא פיצוי בטייס האוטומטי ופיצוי כספי. לגבי התוספת הנוכחית, אנחנו פונים לאוצר שימצא את הדרך על מנת לפצות, כי אנחנו יודעים שיש עיריות שיש להן כבר תקציב סגור, יש להן חשב מלווה, יש להן תכנית הבראה. האוצר צריך למצוא פתרון לשלטון המקומי. כפי שעשה במענק הראשוני שניתן יחד עם תוספת השכר לעובדי הרשויות המקומיות, כך ייעשה ויפצה את הרשויות המקומיות, כי אחרת תהיה קריסה. אנחנו לא רוצים לחזור לאותן שנים שהיו 40,50 רשויות שלא יכלו לשלם שכר. ראינו את ההפגנות. היום יש איזו שהיא רגיעה בעניין הזה. היום השכר משולם בזמן. אם לא נשמור על הדברים האלה, אנחנו שוב נמצא את עצמנו באותן בעיות. אני רוצה לפנות לשר האוצר, לראש הממשלה. יופי, תודה רבה על ההישג היפה, המרשים. אין ספק שהוא הישג מיוחד.
היו"ר אלי אלאלוף
אני סומך על מרכז השלטון המקומי שיידע להעלות את הסוגיה ולקבל פתרון הולם. אני רוצה להודות בצורה חד משמעית. אני מצטרף לדבריך, דב. באמת החלום שלי, של כל אחד מאיתנו הוא לראות שעובדי הקבלן ייעלמו מהמפה של התעסוקה בישראל. ודאי בגופים ציבוריים אין שום סיבה שזה יהיה. אני בא מאסכולה ישנה בה כולם עבדו באותו מוסד, מלמעלה עד למטה. כולם שירתו טוב מאוד את המוסד הציבורי שאני כל חיי עבדתי בו. אני חושב שזה בהחלט חלום שכדאי שיגשימו אותו. אני מודה ליושב-ראש ההסתדרות אבי ניסנקורן על ההתמדה שלו, ליושב-ראש המפלגה שלי, שר האוצר, שבצורה ספונטנית, אינטואיטיבית, אפילו אובססיבית עושה את זה בלב מלא ושקט, כי באמת צריך לתקן את העיוות הזה. תודה רבה, הישיבה נעולה. חג שמח.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40.

קוד המקור של הנתונים