ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/04/2016

אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה (רשימה שסימנה 9-327-16)

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 339

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"א בניסן התשע"ו (19 באפריל 2016), שעה 10:30
סדר היום
1. אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה (רשימה שסימנה 9-327-16)

2. העברת עודפים תקציביים

3. קביעת ישיבה עם הממונה על ההגבלים העסקיים לשם שמיעת חוות דעתה בנושאים כלכליים שונים

4. תקציבים לניצולי השואה
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיקי לוי
מוזמנים
ארז אורעד - מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים, רשות המיסים

עו"ד בנימין למקין - מנהל מחלקה, רשם העמותות

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יעקב סימן טוב

אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה (רשימה שסימנה 9-327-16)

העברת עודפים תקציביים

קביעת ישיבה עם הממונה על ההגבלים העסקיים לשם שמיעת חוות דעתה בנושאים כלכליים שונים
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. יש לנו סעיף אחד על סדר היום – זה אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. לא רציתי לעכב את זה אחרי פסח, אבל למעשה אני רוצה רק להגיד – חבר הכנסת מיקי לוי כאן – מונח על שולחן הוועדה מה שלא היה מונח במשך שבועות ארוכים – רשימת עודפים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, הצעה לסדר. אבל אני אתן לכבודו - - -
היו"ר משה גפני
כן, כן - - -. קודם על אישור מוסדות הציבור ואחר כך.

בסדר. אז מונחת על שולחן הוועדה רשימה ארוכה של משרדי הממשלה של רשימת עודפים. אני כמובן אאפשר לך בעניין הזה. אני גם רוצה לדבר על הנושא של ניצולי השואה, אבל אני מבקש, ברשותך, לא לעכב את האנשים. אז אני מבקש. ארז אורעד?
ארד אורעד
כן, אני פה.
היו"ר משה גפני
אתה יכול להגיד לנו את מספר הרשימה ואם יש בעיות.
מיקי לוי (יש עתיד)
רק תאפשר לי הצעה לסדר או שאתה רוצה לתת לו?
היו"ר משה גפני
אז שאלתי אותך אם קודם לסיים אם זה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
מה שאתה רוצה. אני אעשה קצר וקולע. בהמשך לדבריך?
היו"ר משה גפני
בסדר. לא, אבל אני רוצה יותר באריכות.
מיקי לוי (יש עתיד)
אוקיי. אז אני אמתין.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני, דרך אגב, רוצה להגיד לפני זה שאני קבעתי פגישה, כמו שאמרתי בוועדה, לגבי הנושא של החקיקה הזאת. הרי צריך לראות, צריך לקבל החלטה, עם היועץ המשפטי לממשלה, עם המשנה שלו ואתכם, ברשות המיסים – מנהל רשות המיסים ואתה. צריך לקבל החלטה בעניין הזה ולהביא לפני הוועדה מה אנחנו רוצים. מי באמת נושא, קודם כל, בעניין הזה של דבר ששנוי במחלוקת ציבורית עמוקה. את כל הדברים האלה צריך לברר. הייתה את ועדת פריש, והיא ועדה שעשתה עבודה טובה. אין ויכוח לגבי העניין הזה. אבל צריך לקבל החלטה. זה הופך להיות נושא שכבר מעיק – גם עליי וגם על חברים בוועדה. נקבל החלטה, כולם ביחד.

בסדר. אז זה יהיה מיד אחרי פסח, לקראת כנס הקיץ.

בבקשה, ארז.
ארד אורעד
קודם כל, בוקר טוב לכולם. - - - משה גפני. אני קודם כל מודה לך שהסכמת באופן חריג, למרות שיש פגרה של פסח, - - - את הדיון.
היו"ר משה גפני
לא, לא. לא. רגע, זה כבר מסבך אותי.
מיקי לוי (יש עתיד)
לוועדת הכספים אין - - -
היו"ר משה גפני
אין חריגה. ועדת הכספים מתכנסת כל הזמן, גם בפגרה. זה חריג שהיא לא מתכנסת, ויש לזה סיבה.
ארד אורעד
- - - אני מודה לכם. הנושא בעל חשיבות עליונה, ואנחנו באמת רוצים לשחרר את זה. אני מתכבד להביא בפניכם בקצרה רשימה של מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודה. רשימה שסימנה 9-327-16, והרשימה הזאת מונה מוסדות ציבור שראויים - - - כמוסדות ציבור, שזכאים להטבת מס לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.

אז אני מביא בפניכם את הרשימה. זהו.
היו"ר משה גפני
אוקיי. בנימין.
בנימין למקין
לכולם יש אישורי ניהול תקין.
היו"ר משה גפני
אוקיי. מי בעד אישור המוסדות ירים את ידו. מי נגד? אין. מי נמנע? אין.

הצבעה

בעד– פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

ההצעה בדבר אישור הרשימה שסימנה 9-327-16 לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה נתקבלה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מאחל לכם חג פסח כשר ושמח. אני רוצה לציין שבאמת בשנה הזאת יש התקדמות רבה. אני לא מקבל תלונות על אנשים שמחכים הרבה זמן. אני באמת מודה לכם על העבודה הזאת, וזו עבודה מצוינת. לצערי הרב, המדינה יוצאת מהרבה דברים שהיא הייתה צריכה לעשות אותם והיא משאירה את זה רק לתורמים. בסדר, אבל לפחות את העבודה שלכם אתם עושים נאמנה. אני מודה לכם על כך, ושיהיה לכם חג פסח כשר ושמח.
ארד אורעד
גם לכם. מודה לך על - - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, בשבוע שחלף קיבלו חברי הוועדה לתיבת המייל שלהם כ-36 בקשות תקציביות חדשות להעברת עודפים - - -
היו"ר משה גפני
14 נקודה – כמה?
מיקי לוי (יש עתיד)
14.3 מיליארד שקל.
היו"ר משה גפני
14.3 מיליארד שקל.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו עושים שיעורי בית, ואני אפילו אחרי שיחה עם היועצת המשפטית, וזה למגוון סעיפים ומשרדים תקציביים. אני יודע שגם אתה הקמת, אדוני הקים קול צעקה על כך, והכעיס אותי לראות כי בניגוד לבקשות של חברי הוועדה ולבקשות הקודמות שלך, לא פורטו התקציבים של 2015, בהם נותרו אותם עודפים. איני מלין על אותם עודפים. אני מלין על כך שבאגף התקציבים - - -
היו"ר משה גפני
סליחה. זו הצעה לסדר. יהיו פה שני נושאים שאנחנו נדבר. הם לא במסגרת סדר היום וגם לא נקבל החלטות, אבל שני דברים שאני רוצה שנדבר עליהם: האחד – מה שמעלה חבר הכנסת מיקי לוי – לגבי העברת עודפים, והשני לגבי ניצולי השואה.

כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
ואותם עודפים שנשארו ב-2015 – זה בסדר לבוא ולדרוש את העברתם. אבל בניגוד לנוהל החדש, שאישרה הוועדה בראשותך, ממשיכים באגף התקציבים – אני לא רוצה להגיד להחביא, כי אני בא משם, אבל הפעם כנראה אני לא בורח מהמילה הזו – מיליארדי שקלים תחת סעיפים של שונות והוצאות כלליות, מכל הבא ליד, רק לא שמי את האצבע על הסעיף האמיתי, ודעתי, בלשון המעטה, אינה נוחה מכך. ומקריאת עשרות העמודים, הטבלאות, לא ברור לי לפי איזו תכנית עבודה, אם בכלל, הוחלט להעביר x שקלים מצד ימין או y שקלים לצד שמאל.

ואני מצטרף פה לחברי, חבר הכנסת מיקי רוזנטל, אליך, ומבקש שהוועדה תקיים דיון נרחב, לא רק בבקשות עצמן, אלא בתכנית העבודה של אותם משרדים אליהם אנחנו נדרשים כעת להעביר מיליארדים, ולא בטוח לאיזה צורך ולאיזו מטרה. מאוד יכול להיות שזה בסדר, אבל אנחנו נרצה לדעת. ואני מפנה את תשומת לבך לצעד המשפטי או לצעד החוקי של אם 21 יום הוועדה לא דנה בכך, זה מאושר לכאורה באופן אוטומטי. ואנחנו צריכים להיזהר מאוד בעניין הזה של 21 יום.

ברשותך, דבר נוסף או נושא נוסף, בקשה נוספת: בשבועות האחרונים עומדות סוגיות רגולטוריות רבות על השולחן, וגם בשוק התקשורת וגם בשוק הקמעונאות וגם בשוק הפיננסים. הממונה על ההגבלים העסקיים, הגברת מיכל הלפרין, היא אשת מפתח בסוגיות אלה. ומאז כניסתה לתפקיד היא לא הגיע לוועדה, לוועדה שלנו, לפרוס את תפיסת עולמה בפני החברים, וכן להתייחס ללא מעט סוגיות חשובות בהן היא צריכה להכריע.

אני אודה לך אם תזמן אותה. הסוגיה הבוערת כרגע הינה כוונתה להסיר או לבטל את מחיר ההפסד. דהיינו, המחיר הנמוך מתחת לעלותו של מוצר, ועל ידי כך לדחוק יצרנים החוצה מפני היצרנים הגדולים. או לחילופין, רווח מוגזם ולא הוגן, שגם זה היא מתכוונת לבטל ולא לפקח עליו. והיא מזמינה את הציבור. מתי היא מזמינה את הציבור? בחול המועד פסח. מי יתפנה מההכנות בבית, מהכשרת הבית - - -?
היו"ר משה גפני
לאן היא - - -?
מיקי לוי (יש עתיד)
אליה, להגיב על הכוונה הזאת. ואם הציבור לא יגיב, והוא יגיב במספרים קטנים, היא - - -
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. בחול המועד פסח?
מיקי לוי (יש עתיד)
היא הזמינה עכשיו את הציבור לבוא ולהגיב על כוונתה.
קריאה
מי זה?
מיקי לוי (יש עתיד)
הממונה על ההגבלים העסקיים. אני מאוד מודאג מכך.
היו"ר משה גפני
על מה זה? אתה מכיר?
מיקי לוי (יש עתיד)
הכוונה שלה לבוא ולהגיד: מוצר של תנובה - - -. כי היא הייתה יועצת לתנובה. הקוטג', אם הוא יהיה מתחת לעלות שלו – היא רוצה לבטל את העניין הזה. עד עכשיו הממונה הקודם אמר: לא יהיה מתחת לעלות כדי למכור אותו במחיר הפסד כדי לא להרוס את אותם יצרנים קטנים, ולא לתת לו מחיר גבוה, מופרז, לצרכן. היא אומרת: אני לא אחראית על המחירים האלה. סליחה, אז על מה את אחראית, גברתי? את בוודאי ובוודאי אחראית על המחירים האלה. ויש כאן סכנה ממשית שהיא – אני לא רוצה להגיד בגלל עברה. כי היו על זה הרבה פרשנויות.

אני חושב שזה מהלך לא נכון, לא נבון וראוי להפנות אליה, דרך המזכיר או דרך איזושהי בדיקה, האם זוהי כוונתה? או שתבוא ותגיד מה תפיסת העולם שלה בפניי הוועדה, ויש לה תפקיד מפתח. יש סכנה. אם היא לא תפקח על המחירים, אז על מה היא תפקח? ריבונו של עולם. עד כאן. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

קודם כל, לגבי הנושא השני שהעלית – אני לא מודע לו. אני מבקש ממנהל הוועדה להזמין אותה. זאת אומרת, להגיד לה שאנחנו מבקשים שהיא תופיע בפני הוועדה אחרי פסח ותפרוס את משנתה. מה שחבר הכנסת מיקי לוי מבקש. אני לא מכיר את העניין הזה, אבל זה נכון. היא נכנסה לתפקיד והיא צריכה להופיע בפני ועדת הכספים. מה זה שהיא מבקשת מאנשים שיגיבו בחול המועד פסח? אנשים בחופש. מה. תעיר לה גם על העניין הזה, שאנחנו רואים את זה בעין לא טובה. מה - - -
טמיר כהן
צריך לבדוק את זה.
היו"ר משה גפני
כן. צריך לבדוק את העניין הזה ולהעיר. על כל פנים, לתאם איתה מועד, שאחרי פסח אנחנו נקבע גם את הזמן, אבל קודם כל להגיד לה שאנחנו מבקשים שהיא תבוא לכאן.

עכשיו, לגבי הנושא של העודפים. אנחנו קבענו נוהל. קבענו נוהל שנעשה בהסכמה עם אגף התקציבים במשרד האוצר. הייתה פה סגנית הממונה על התקציבים, יעל מבורך, ועתרה לבג"ץ חברת הכנסת סתיו שפיר בעניין הזה של ההעברות השונות: העברות שיש בוועדת הכספים וגם העברות של עודפים. וקבענו נוהל, שהנוהל הוא לא דרמטי. הנוהל מדבר על כך שצריך שיהיה כאן מי שיסביר, גם מהמשרדים. לא רק הרפרנטים ממשרד האוצר. הם צריכים להסביר בתוך ההעברה. לא לכתוב שתי שורות או דברים נעלמים כאלה שאנחנו לא יודעים לקרוא אותם, אלא לכתוב דברי הסבר, כפי שצריך. לקרוא בהעברות. ובנושא של עודפים, שזה באמת יותר קל, מכיוון שהחוק אומר שאם אין התנגדות, אז אחרי 21 יום הם מאושרים באופן אוטומטי, הם היו צריכים לתת. ועלה כאן בדיון, בוועדה, עלה כאן העניין: האם זה חוזר על עצמו מידי שנה, שאותם עודפים מגיעים, וזה בכלל איזה מין מחסה כזה שכל שנה מעבירים אותו משנה לשנה. ולכן ביקשנו שיהיה כתוב על כל העברת עודפים, שיהיה כתוב מה קרה בשלוש השנים האחרונות במשרד הזה ובסעיפים שעליהם מדובר עכשיו. והפעם הם הביאו את העודפים האלה כאילו לא קרה דבר. חמור מכך: בעתירה של חברת הכנסת סתיו שפיר, אמרה המדינה – דהיינו אגף התקציבים – אמר שהם, יחד עם ועדת הכספים, קבעו נוהל חדש, וממילא דינה של העתירה להתייתר. הם בנו על הנוהל הזה שאנחנו עשינו כאן. כך כתוב בתשובה שלהם לבג"ץ, ובג"ץ קיבל את העמדה הזאת. והוא לא נעתר לבקשתה של סתיו שפיר לעצור את ההעברות, וההעברות יכולות להימשך, מצידו של בג"ץ, והכול בסדר. ועכשיו, פתאום, הם באים והם אומרים שהעודפים שהם מביאים, בעצם על אותו נוסח שהיה כל השנים, מבלי כל שינוי.

עכשיו, אני רוצה להגיד לך, חבר הכנסת מיקי לוי: אתה היית סגן שר האוצר, אבל אני הייתי כאן כל הזמן. אני בצד הזה של השולחן. אני בצד של הכנסת. אגף התקציבים, כל השנים, רוצה לבטל את אישור ועדת הכספים. הוא פשוט לא רוצה את זה. לי הייתה מלחמה עם אייל אפשטיין בחוק ההסדרים של 2012-2011, שאני רציתי שהעודפים יהיו כמו העברות רגילות ויצטרכו אישור בלי להתנגד. והוא לא הסכים, והייתה פה מלחמה. ובסוף הם ניצחו בעניין הזה ונשאר הנוהל הקיים, שהוא קיים משנת 2001. הנוהל מ-2001 אומר כדלהלן: צריך להעביר את העודפים. צריך להעביר לוועדת הכספים. בתוך 21 יום, אם אף אחד מחברי הוועדה לא מתנגד, זה מאושר באופן אוטומטי. אם אחד מחברי הוועדה מתנגד, לכל העברה מהסוג הזה של העודפים – וכך נהגו במשך 15 שנה – צריך לקיים דיון. בלי דיון זה לא מאושר.

עכשיו, הייתה פה התנגדות. לפי דעתי זה בכלל לא נקרא העברה, מכיוון שאחרי שיש החלטה שההעברה צריכה להיות, העודף צריך להיות מובא לוועדת הכספים עם דברי ההסבר, כפי שציינתי – זה בכלל לא נקרא להעביר עודפים. במיוחד שגם אתה וגם חבר הכנסת מיקי רוזנטל, וככל הנראה גם אני, אבל אני אפילו לא צריך להגיד את זה; אני אומר להם באופן ברור: זו לא העברה כפי שצריך, וממילא זאת התנגדות. הם לא יכולים לאשר את העודפים הללו, אלא אם כן יתקיים כאן דיון. ובכדי שיתקיים כאן דיון, אני מבקש מהם, ביקשתי מהם, שהם יביאו את זה על פי הסדר הרגיל, כפי שנקבע בנוהל. הם צריכים שיבוא עודף של המשרד להגנת הסביבה. צריך לכתוב בדברי ההסבר, לכתוב – או בדברי ההסבר עצמם או לצרף לעודפים הללו – מה היה בשלוש השנים האחרונות עם הסעיפים האלה. האם כל הזמן חוזר העודף הזה? אם זה איזה – אני לא יודע איך לקרוא לזה – סעיף שמחביאים בו כסף כל הזמן ומשתמשים איתו מתי שצריך במשרד למשהו אחר. זה צריך להיות. כך הייתה הדרישה. כך מופיע בנוהל. וזה דבר מובן מאליו. והיום בעידן המחשבים זה הדבר הכי פשוט לעשות: ללחוץ על הכפתור ולהוציא משם מה היה בשלוש השנים האחרונות בעודף של המשרד להגנת הסביבה. אותו דבר בכל המשרדים האחרים.

הדבר הזה, כל עוד שזה לא נעשה, אני לא יכול להביא את העודפים הללו. יש עליי לחץ גדול מהמשרדים. בצדק. יש משרדים שאשמים, אבל יש משרדים שלא אשמים, והם אומרים לי: תשמע, כל עוד שאתה לא מביא את העודפים. אז זה היה ככה: ההיסטוריה הייתה שבמשך שבועות ארוכים מאוד הם לא הביאו את זה בכלל לוועדה ואמרו למשרדים שגפני מעכב. וזה לא נכון. לא היה פה בכלל. זה הגיע רק השבוע, והגיע לא טוב. ואני מבקש מהם שהם יביאו את זה באופן מסודר, על פי הנוהל החדש.

עכשיו, אומר אגף התקציבים ואומרת יעל מבורך שהיא רוצה לבוא, כמו שאז הסבירו. היא רוצה להסביר את המתודולוגיה של ההעברות התקציביות. בסדר. אני מזמין אותה בכבוד גדול. שהיא תבוא להסביר, וזה בסדר גמור. אפשר לקיים על זה דיון והכול בסדר. ביקש ממני גם חבר הכנסת רועי פולקמן, שהוא רוצה שנקיים דיון כזה, פילוסופי, על העניין של ההעברות. גם לזה אני מוכן. כל דבר אני פתוח, ואני מוכן לעשות כל דבר. אבל כל עוד שזה לא קורה והמשרדים זקוקים לכסף, ורוצים שהוועדה תאשר את זה – צריך להביא את זה על פי הנוהל המסודר, כפי שאמרנו לבג"ץ. אני לא אלך נגד בג"ץ בעניין הזה. אני לא אעשה את עצמי ללעג וקלס בזה שאני מעביר עודפים. חברי הוועדה גם לא ייתנו לי, ובצדק. לא ייתנו להעביר עודפים באופן כזה, כמו שהיה קודם, אחרי שסיכמנו. וזה דבר פשוט. זה דבר שאפשר לעשות אותו באופן הכי קל. אלא אם כן לא דחוף. לא דחוף – אז בסדר. אז נאכל מצות. אני יודע, נעשה ליל הסדר, נגיד הגדה. הכול בסדר.

אבל אני אומר לך, חבר הכנסת מיקי לוי, אתה גם אמרת לי – שאנחנו עברנו שנה מאוד קשה מבחינת ועדת הכספים. באמת שנה קשה. סוכות, גם כן היה לנו את התקציב, שהיה מונח פה על השולחן. והעבודה של הוועדה הייתה עבודה אינטנסיבית. אבל אף על פי כן, אם היו עודפים באופן מסודר, הייתי מביא אותם. הייתי מביא אותם לדיון. הייתי מביא אותם היום. הוועדה מתכנסת בלאו הכי. הראיה שאת סעיף 46, שאמר לי ארז אורעד, שזה דחוף, שנאשר אותו לפני פסח – כינסנו את הוועדה. זה לא נוח לצוות כאן, אבל בסדר. אני מבקש מהם סליחה על זה שאנחנו מתכנסים, אבל אין ברירה. ועדת הכספים – כל מי שעובד בוועדת הכספים יודע שפה עלול להיות מצב שהעבודה תהיה עבודה אינטנסיבית. הייתי מביא היום את העודפים. אני אומר: אם זה היה מתנהל על פי הנוהל, הייתי מביא את העודפים. אני לא בטוח שהיינו מאשרים את הכול. יש לי הרבה טענות על כמה משרדים, שאני הייתי שואל אותם את השאלות. בגלל שעל פי הנוהל החדש, נציגי המשרדים היו אמורים להיות כאן. והייתי שואל אותם. אם מישהו חושב באגף התקציבים לעבוד מעל ראשם של חברי הוועדה ויושב ראש הוועדה – שיעשו מהר הטבת חלום. זה לא הולך לקרות. אנחנו הולכים לפקח, כפי שנהגנו תמיד, על כל העברה, על כל נושא, על כל משרד, וזה מה שיהיה. ולכן, לצערי הרב, זה עכשיו לא נמצא כאן, וזה הסעיף הראשון. ואני מודה לך, חבר הכנסת מיקי לוי, שהעלית את זה.

תקציבים לניצולי השואה
היו"ר משה גפני
הדבר השני שאני מבקש להעלות זה הנושא של ניצולי השואה. התקיימו פה כמה דיונים. אני אומר לכם את האמת שאני עצוב. עצוב מכל ההתנהלות הזו. בסוף, מחר, הניצולים או אותם ניצולים שהיו אמורים לקבל מהחברה להשבה – 11 אלף ניצולים, שהם במצב הכלכלי הקשה ביותר – הם יקבלו את ה-2,750 שקל, שזה התשלום הרבעוני, שגם על זה היה ויכוח.
עכשיו, אני רוצה לספר לכם
אני דיברתי עם – אתם יודעים מה, ערב פסח. אני לא רוצה להגיד שמות, אבל אני רוצה להגיד באופן כללי: יש כסף שמסתובב עבור ניצולי השואה. כסף שנמצא - - -. נמצא באוצר התיישבות היהודים, בבנק לאומי, שאחראית לו ההסתדרות הציונית. הכסף הזה אמור להיות של החברה להשבה. החברה להשבה מחזיקה נכסים, שהנכסים האלה – עדיין היא לא יכולה לממש אותם. יש כסף שנמצא בקרן הקיימת לישראל. שהקרן הקיימת לישראל מוכנה לתת את זה לניצולים. כסף שנמצא. כסף חי. שמוכנים לשלם את החובות של הניצולים. אותם אלה שבמשך השנה לא קיבלו. הם מוכנים לתת את זה. ההסתדרות הציונית לא מאפשרת להם. כדי לקבל התחייבות שעפרה רוס, ברשות לניצולי השואה, תשלם עכשיו את הכסף הרבעוני, היה צריך התחייבות של החברה להשבה, שברגע שהם מקבלים את הכסף הם יחזירו לה. וגם על זה לקח זמן. בקיצור, אני רואה בכל ההתנהלות הזאת כתם על מדינת ישראל. עלינו, כנבחרי ציבור.

אני, אחרי פסח, בעזרת השם, הולך לקיים על זה דיון נוסף. לאחר שהניצולים יקבלו את הכסף הרבעוני מחר. אני הולך לקיים דיון על כל העניין הזה. אני אבקש שיזמינו גם את היועץ המשפטי לממשלה, את כל העולם. האם באמת צריך בכלל את כל התהליך הזה או שצריך לרכז את הכול במקום אחד ונדע שהכסף נמצא במקום אחד. ואם הכסף לא מגיע יש לנו כתובת לביקורת, ולא הסיבובים האלה שעשינו כאן, בוועדה, שהיועץ המשפטי, ליפא מאיר, אומר בתוך שבועיים. כבר עברו מאז חודשיים. תוך שבועיים אנחנו מעבירים את הכסף. לא העבירו שום כסף. אני לא הלכתי לבדוק גם את המשכורות של האנשים שנמצאים בתוך המערכות האלה: גם בבנק לאומי וגם באוצר התיישבות היהודים וגם בהסתדרות הציונית וגם בחברה להשבה. לא הלכתי לבדוק מה המשכורות שמקבלים שם. וגם לא בקרן הקיימת לישראל. אבל הקרן הקיימת לישראל לפחות מתנדבת, והסכימה להתנדב. זה לא יכול להימשך.

שאלו אותי אתמול ברדיו, בקול ישראל. שאלו אותי: האם אני מתחייב שבתוך שלושה חודשים הבעיה תיפתר. אמרתי שלא. אני לא יכול להתחייב. אנחנו לא גוף מבצע. ועדת הכספים היא גוף מפקח. היא גוף מחוקק. אנחנו לא יכולים לעשות, לקחת כסף ממקום אחד ולהעביר אותו למקום שני – איפה שהוא צריך להיות באמת. אבל אני מתחייב, ואני מתחייב גם בפני הוועדה: אנחנו נעשה הכול, אחרי פסח נעשה הכול על מנת שהכול יתרכז במקום אחד. אני אבקש גם שיזמינו את השרה לאזרחים ותיקים, שגם אצלה מתרכזים דברים. להביא את האנשים שלה. להביא את היועץ המשפט לממשלה. להביא את כל אלה שעוסקים בעניין ולקבל החלטה.

אני שמח על הודעה שאני ראיתי, ששר האוצר הולך לשלם את כל הכסף. את כל החובות האלה. ואני מניח שבתוך כדי התהליך הזה גם יצטרכו לרכז את כל המקומות שבהם משלמים את הכסף, אמורים לשלם את הכסף. אני מקווה שאחרי פסח אנחנו נוכל, לפחות בכנס הקיץ, אנחנו נוכל לעשות סדר בעניין הזה.

אני שמעתי היום שיש את הבעיה, שהיה בדיון בוועדה. אלה שמקבלים רנטה מגרמניה, שהם לא מקבלים השלמת הכנסה בגלל שמחשיבים את זה להכנסה. דיברתי עם היועצת המשפטית של הוועדה. היא אומרת שאנחנו דנו על זה בוועדה, אבל לא משנה. ועל פי החוק של הבטחת הכנסה, ככל הנראה כל הכנסה נחשבת הכנסה. הם מחשיבים גם את זה. אני חושב שזה שונה. הנושא של רנטה מגרמניה לא צריך להיחשב כהכנסה, אבל כל זה יהיה בדיון. אני שאלתי את שמוליק אם הוא החתים בינתיים. עוד לא? עוד אין חוק כזה. אנחנו אז דיברנו לחוקק חוק שנחריג את ניצולי השואה בהבטחת הכנסה. בהשלמת הכנסה. שהרנטה מגרמניה לא תיחשב כהכנסה.

אני מבטיח לחברי הוועדה, אני מבטיח לכולם, שאחרי פסח, בכנס הקיץ לפחות, אנחנו נרכז את כל העניין הזה ונעשה בעניין הזה סיכום, ונעביר את זה גם לערכאות: גם ליועץ המשפטי לממשלה וגם למבקר המדינה. זה לא יכול להימשך. לפי דעתי, לא כולם יודעים את מכלול הבעיות. אין אחד שיודע לרכז את מכלול הבעיות של ניצולי השואה, שהוא יכול להגיד שאלה הפתרונות וזה צריך להיות במקום אחד. אם זה במקום אחד, האחריות היא כלפי אדם אחד. ההעברה הזאת, ממקום למקום, ובדרך גם אנשים – לא רוצה להגיד גוזרים קופונים, אבל מקבלים משכורות מיותרות לחלוטין. מכיוון שאם זה היה במקום אחד, כל העסק הזה היה מתייתר והיינו יודעים מה מגיע להם ומה לא.

עד כאן. אתה רוצה להוסיף?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא.
היו"ר משה גפני
רבותיי, תודה רבה. שיהיה פסח כשר ושמח לכולם. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:56.

[pic]

הכנסת

יושב-ראש ועדת הכספים
סימוכין
01545316

בס"ד, ירושלים, ‏‏י"א בניסן התשע"ו

‏‏19 באפריל 2016

לכבוד

מר משה אשר

מנהל רשות המסים

משרד האוצר

ירושלים
הנדון
אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

מכתבך מיום ד' ניסן תשע"ו (12 באפריל 2016) רשימה מס': 9-327-16

הנני מתכבד להודיעך כי ועדת הכספים, בישיבתה היום, החליטה לאשר את העמותות הבאות:

זכור לאברהם ספרדי מודיעין

580518496

אלמינא בית ליוצרים

580557767

בית מנחם סביוני ים,קריית ים

580542835

האגודה לקידום החינוך,הרווחה והביטחון בקריית ארבע

580141281

למען דעת-מנהיגות תורנית בירושלים - מאושר לשנה

580593911

מדרשת שדה בוקר בנגב

510658735

מוסדות חב״ד אריאל

580427920

מרכז חינוכי תורני דרכי תורה

580313047

נעימת חיים - מאושר לשנה

580391696

עדשת הצלחה

580519015

ציון קהילה ארצישראלית בירושלים

580573319

קרן צדקה -איחוד קהילות הדר גנים

580535698

את-יופיה

580555530

שבועת האדמה

580473718

מרכז יום לקשיש באזור המרכז

580372456

מרכז שערי לימוד - ירושלים

580092849

מודע לבינה

580573509

הרן לעזרה הדדית לישובי הגולן

580156420

בית כנסת אחים עולי תימן רעננה

580032399

אהבת חסד ע״ש החפץ חיים ארגון סיוע ושיקום משפחות

580454734

בית כנסת אזורי חן ת-א

580255727

חבורה בני עליה - מאושר

580551380

רפא נא- נופש מרפא בע״מ - מאושר

515112506

מהיום הפורום הישראלי לאורח חיים בריא - אושר לשנה

580574762

מועדון ירושחמט

580549830

עמותת ידיד התזמורת הסימפונית חיפה

580518249

מרכז קהילתי נוה שלום הכהן ע״ש הרב שלום אהרון הכהן(הרשב״א)

580515674

בית יעקב- תהילה חיפה

580493245

בית כנסת אורח חיים

580001188

מאורות התורה אלעד - אושר לשנה

580583656

מרכז רוחני בני הישיבות נווה יעקב

580511707

קרן הסעה וסיוע קרן הסעה לסיוע לתלמידי החינוך העצמאי

580465995

עמותת בית הכנסת ״אור הדרך – משכנות - אושר לשנה

580480705

אגודת בית הכנסת המרכזי קרית ביאליק

580031532

ביה״כ רבי מאיר בעל הנס

580335743

חסדי אבשלום - ירושלים

580574168

המרכז הרוחני ברית שלום כולל תהילה לדויד - אושר לשנה

580149839

ידידים למען אחי

580420636

אגי׳אל טירה

580522514

אריה לבן קרית ביאליק

580463040

לצידך״ - סיוע לנשים נפגעת התמכרויות - אושר לשנה

580564680

בריאות שווה לכל - אושר לשנה

580384444

״׳אמרות ה״ ״הליכות עולם״ קרית מלאכי

580398147

בית חב״ד מערב הוותיק ראשל״צ שע״י צעירי אגודת חב״ד

580409944

דוכיפת ־ צפרות ואקולוגיה - אושר לשנה

580578037

מכון רוטנברג - המרכז לפסיכולוגיה יהודית ע״ש בעז רוטנברג

580467405

מקהלת צדיקוב

580219780

משמעות רמת אביב

580514040

נחו״ש - למען נפגעי חוט שדרה - אושר לשנה

580509156

עמותת ניני צ׳ופ

580392041

תורת אברהם אבא - אושר לשנה

580599421

תלמוד תורה בני מנחם בני ברק

580305126

בכבוד רב,

חה"כ משה גפני

העתק: מר ארז אורעד, מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים, רשות המסים בישראל

קוד המקור של הנתונים