ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/04/2016

תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי - צער בעלי חיים) (תיקון), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 175

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, ג' בניסן התשע"ו (11 באפריל 2016), שעה 13:30
סדר היום
תקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי- צער בעלי חיים)(תיקון), התשע"ד- 2014
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

ענת ברקו

אורי מקלב
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
יפעת רווה - עו"ד, משרד המשפטים

ד"ר דגנית בן דב - ממונה עפ"י חוק צער בע"ח, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

הילי ברגמן - עו"ד, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

יוסי קוסובר - יו"ר, ההתאחדות הישראלית לכלבנות

אבשלום דולב - מנהל, ארגון המשחטות התעשיתיות

אריה בן ארי - חבר, ארגון המשחטות התעשיתיות

רועי גרין - יועמ"ש

יוסי וולפסון - עו"ד, רכז תחום חיות במשקים, עמותת תנו לחיות לחיות

ענבל לב - אימוץ כלבים, ארגונים להגנה על בעלי חיים

נטע יגר - עו"ד, עמותת תנו לחיות לחיות

יוגב הראל - דובר, ההתאחדות הישראלית לכלבנות

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
אפרת חקאק
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה

תקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי- צער בעלי חיים)(תיקון), התשע"ד- 2014
היו"ר ניסן סלומינסקי
צהרים טובים, אנחנו ממשיכים את דיוני הוועדה. הנושא הוא תקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי- צער בעלי חיים) (תיקון), התשע"ד- 2014.
אפרת חקאק
זה דיון המשך. בדיון הקודם התחלנו לעבור על העבירות שמשרד המשפטים ומשרד החקלאות מבקשים להפוך לעבירות קנס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לצערי, לא יכולתי להיות פה ובני בגין ניהל את הישיבה, כך שמבחינתי זה די התחלה. אבל אשתלב.
אפרת חקאק
לא התקדמנו יותר מדי בדיון הקודם. בעמ' 4 של המסמך שהפצתי יש את פירוט העבירות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קודם כול תסבירי את העיקרון – מה אנחנו רוצים לעשות.
אפרת חקאק
אז נבקש ממשרד המשפטים להציג.
יפעת רווה
אתן הקדמה, שהיא נכונה לכל העבירות המנהליות בכלל. העבירות הפליליות מתחלקות לשני סוגים עיקריים: חלק מהן הן עבירות פליליות מטבע בריאתן – עבירות של גניבה, רצח וכדומה - וחלק מהן הן עבירות הסדר, שמסדירות תחומי חיים מסוימים, כמו עבירות תעבורה, דיני עבודה וגם עבירות בתחום החקלאות, בתחומים ספציפיים של משרדים. אלה עבירות שהופכות לעבירות בגלל שהמחוקק קבע והן מסדירות תחום מסוים, במקרה הזה אלה נושאים של צער בעלי חיים. חלק מהן, התעללויות מסוימות, יכולות להיכלל גם בדין הפלילי, אבל יש דברים ספציפיים - תקנות של איך מחזיקים, כמה מחזיקים, באיזה גודל - שצריך לקבוע בהם דברים יותר ספציפיים.

הדרך של אכיפה באמצעות עבירות מנהליות היא יותר יעילה מהמשפט הפלילי הרגיל לסוג כזה של עבירות, כי המשרד שמתמחה בנושא יכול לאכוף ולא המשטרה. למרבה הצער, בגלל עומסי העבודה של בתי המשפט, הרבה פעמים עבירות מהסוג הזה, שיכולות להיות חשובות מאוד, נדחקות מפני עבירות שהעונשים עליהן יותר חמורים, למרות שלפעמים זה יכול להיות התעללות וזה יכול להיות דברים שאנחנו מאוד מאוד רוצים להילחם בהם. כך שמבחינת הערך המוגן יש חשיבות לאכיפה יעילה, האכיפה הכללית לא מספיק יעילה, וזה מאפשר לתת לאדם דוח קנס. הרבה פעמים הדברים שנעשים בסוג כזה של עבירות נעשים כי אנשים רוצים לחסוך כסף, כדי לעקוף דברים, כי לא בא להם, והדרך של קנס יכולה להיות מאוד אפקטיבית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ותמיד תעמוד לו הזכות, אם הוא לא רוצה לשלם קנס, ללכת לבית המשפט. כלומר, הכיוון הוא הפוך: במקום שילך קודם כול לבית המשפט, פה יש לו קודם כול קנס; ואם הוא לא רוצה - אז הוא יכול ללכת לבית המשפט.
דגנית בן דב
ויש לו גם אפשרות ערעור לפני כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הערעור הוא ברשות עצמה או בבית המשפט? ברשות עצמה.
יפעת רווה
כן. הוא יכול לבקש ביטול הקנס. זה מאוד דומה למי שקיבל דוח משוטר – סכומי הקנסות שונים, אבל הפרוצדורה דומה. זאת אומרת, אפשר לפנות במכתב ולבקש ביטול, ואם האדם מרגיש שנעשה לו עוול הוא יכול בהחלט ללכת לבית המשפט ואז הוא חוזר להליך הרגיל. מכיוון הפוך - יש מקרים שהנסיבות כל כך חמורות או שהאדם פעם, פעמיים ושלוש ממשיך לעבור עבירה, הקנס המנהלי לא מרתיע אותו, אז הרשות יכולה בעצמה להחליט שהמקרה מספיק חמור, ולמרות שמדובר בקנס מנהלי, היא צריכה לנמק את זה ולהגיש כתב אישום. זה לא מונע ממנה הגשת כתב אישום במקרים החמורים.

בפועל, האכיפה יותר יעילה בדרך הזאת. למרות שכביכול לפעמים העונשים יותר נמוכים ממה שבית המשפט מוסמך להטיל, אז כיוון שזה מידי וכיוון שזה נעשה - זה לא חוק שהעונש חמור על הנייר אבל בפועל לא מגישים כתבי אישום - הרבה פעמים הניסיון אומר שזה יותר אפקטיבי. זה מה שעשינו כאן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש בממלכה כאלה שהתנגדו לזה?
יפעת רווה
היו הערות שהתקבלו מגופים שונים – גם מגופים של צער בעלי חיים וגם ממשחטות - והיו הערות של חברי כנסת בישיבה הקודמת, של חברי הכנסת מקלב ושמולי. ישבנו על הדברים, משרד החקלאות ישב עם הגופים, ניסינו להגיע להסכמות ולהטמיע את ההערות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שברור הוא שהדברים האלה הם עבירות שקיימות - עליהן אין דיון. הדיון הוא רק מה הפרוצדורה: האם הפרוצדורה שקיימת היום, שהולכים לבית המשפט, או שנותנים אפשרות לעשות את זה מנהלי – עם קנס ולשחרר את בתי המשפט, ואולי גם את האיש עצמו, אם הוא רוצה.
יפעת רווה
זה מצד אחד, ומצד שני לתת כלי למשרד עצמו, שהוא לא פונקציה של סדרי עדיפויות של המשטרה. יש לזה חשיבות רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לפי מה נקבעו הסכומים?
יפעת רווה
זה לא מדע מדויק. ניסינו ככל האפשר לעשות סכומים סבירים. כשיש דברים מקבילים – שזה יהיה תואם. שמענו גם הערות ושאלות מהייעוץ המשפטי, והשתדלנו שתהיה איזושהי אחידות, שיהיה מדרג כזה שדברים יותר חמורים, העונש עליהם יהיה יותר חמור. בדרך כלל סדרי הגודל בעבירות מנהליות לרוב זה סכומים של אלפי שקלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח, הנושא הראשון הוא של המופע; אז לא חשוב כמה בעלי חיים יוצגו במופע, סך הכול הקנס יהיה 2,500 שקל, בין אם יוצג שם בעל חיים אחד ובין אם יוצגו 20 בעלי חיים שונים.
יפעת רווה
נכון. בעניין הזה עשינו לפי מופע. יש דברים שעשינו לפי כל בעל חיים, וסכום שונה לגבי דגים. השתדלנו שיהיה היגיון מסוים, אבל אנחנו פתוחים לכל ההערות של הוועדה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדגים זה לכל דג. למה הבחנתם פה?
דגנית בן דב
מדובר פה על דג מקועקע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל למה הבחנתם בין דג לדג, ופה כל החיות כולן נכנסות לאותו - - - ?
דגנית בן דב
מצד אחד, הנושא של קעקוע דגים הוא קצת יותר נפוץ, ומצד שני יש נטייה לעשות הבחנה בין דג לבעלי חיים אחרים ולהתייחס - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה? דג הוא מיוחד?
דגנית בן דב
מספרית. אנחנו מדברים גם על המופעים וגם על החנויות. הסיכוי שמישהו יציג במופע דג מקועקע הוא לא גבוה, ובטח לא דג אחד. סביר להניח שאם מישהו כן יציג מאיזושהי סיבה, זה יהיה מספר גדול. כלב, לעומת זאת, מדובר על כלב אחד או שניים. מצד שני, בחנויות דגים זה הרבה יותר נפוץ, וגם פה זה דגים באופן כללי ולא פר דג, ובעלי חיים אחרים זה פר פרט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הדגים זכו להתברך, שעין הרע לא שולטת בהם.
דגנית בן דב
השאלה היא מה זה עין הרע ומתי בני אדם קשורים לזה. זה כמו בהפוך על הפוך, שחתול שחור מביא מזל רע – קודם כול לעצמו. אולי עין הרע לא שולטת בהם, אבל היד של אנשים - יותר מדי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלום, אדוני.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
שלום. ועדת חוקה יושבת, כדאי לבוא ולשמוע מה קורה. אתם עושים דברים טובים, מקדמים תקנות למען בעלי חיים. חשוב לבוא גם לברך, לא רק להתווכח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נכון. לפני שאנחנו נכנסים לפירוט אני רוצה לברך את חברי חברי הכנסת, שגם בפגרה באו. זה יפה ומכובד. אני מברך גם אתכם, הנציגים, שבטח נכיר אתכם תוך כמה זמן, כל אחד ואחד מכם. האם לפני שנכנסים לפירוט מישהו רוצה להעיר משהו עקרוני שמציק לו? אם יש מישהו כזה – עכשיו הזמן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני עוד לא יודע על מה מדובר פה. יש הרבה סעיפים, תקנות. הבאתי אתי ועברתי על זה קצת, אבל על מה אנחנו מדברים פה? על מה אתה נותן 2,500 שקל?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כרגע אני מדבר על העיקרון. הסבירו, אבל אני אומר עוד פעם. הרעיון שמלווה את הדברים, שיש כאן עבירה שמופיעה בספר החוקים, ועד היום הפרוצדורה היתה שאם מישהו עובר עליה הולכים לתביעה משפטית, וכולנו יודעים את המשמעות של זה. פה רוצים להפוך לאפשרות מנהלית - הכוונה היא לתת קנס. אני מדבר על העיקרון הזה כרגע, ועוד מעט ניכנס לכל פרט. לפני שנכנסים, רציתי לדעת אם יש מישהו שיש לו משהו על העיקרון עצמו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך, אדוני היושב-ראש. אני חושב שהמהלך ששרת המשפטים מציעה לנו הוא מהלך מאוד נכון. אני אומר את זה כמי שהוא בעד הגנה על בעלי חיים ושמירה על בעלי חיים, ולכאורה אנחנו עושים פה הקלה, כי לוקחים משהו שהיום מוגדר כעבירה פלילית, והופכים אותו למשהו – אני לא יודע אם הביטוי הנכון הוא "עבירה מנהלית", למרות שזה מה שכתוב בכותרת - שנמצא בתחום המשפט המנהלי.
יפעת רווה
זו עבירה מנהלית. זה לפי חוק העבירות המנהליות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אוקיי. לכאורה, אנחנו - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
זו עבירת קנס.
יפעת רווה
זה הסדר דומה, אבל זה הסדר שהוא לפי חוק אחר, לא של הרשויות המקומיות, שקרוי "חוק העבירות המנהליות", והוא מסדיר את כל הנושא הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמו בחוק העזר העירוני?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אותו פרינציפ.
יפעת רווה
אותו פרינציפ, אבל זה לא אותו דבר.
אפרת חקאק
הסכומים יכולים להיות שונים וההליך טיפה שונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפרינציפ אותו דבר, כמו גם דוח שמקבלים מהמשטרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה ברירת קנס. זה לא דומה.
יפעת רווה
זה דומה. זה אותו רעיון, שמעוגן בשני חוקים.
ענת ברקו (הליכוד)
ואז אין תהליך של קרימינליזציה - אין תהליך של רישום פלילי. בגלל החשש להכתים אנשים ברישום פלילי נמנעים להעניש אותם, ואנחנו משיגים בדיוק ההיפך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא לא, לא בגלל זה. קיבלת פעם דוח והגשת עליו ערעור? ערעור יכול להיות חמש או עשר שנים.
ענת ברקו (הליכוד)
ואז זה לא מתממש.
יפעת רווה
התהליך מהיר יותר. אמרתי בתחילת הדיון שיש אפשרות להגיש כתבי אישום, אבל בהרבה מאוד מסוגי עבירות ההסדר זה הרבה פעמים תיאורטי, זה נשאר על הנייר. לא מצליחים לעמוד בלחץ של כתבי האישום גם היום. זה הסדר יותר יעיל. הצד השני שלו הוא שאם אדם משלם את הקנס זה נכון שאין לו רישום פלילי, יש רישום פנימי במשרדים; אם הוא מבקש להישפט, זה חוזר למסלול הרגיל, ובמקרה של עבירות מנהליות יש רישום פלילי רגיל. אותו דבר כשהנסיבות חמורות במיוחד, כשזו עבירה חוזרת ונשנית, ואז הרשות מחליטה מלכתחילה לא ללכת במסלול של קנס מנהלי אלא מלכתחילה מגישה כתב אישום.
ענת ברקו (הליכוד)
באיזה שלב עושים את ההחלטה הזו? בדרך כלל אנשים שפוגעים בבעלי חיים, זה לא חד-פעמי. אנחנו רואים דפוס התנהגות של התעללות בבעלי חיים, אז השאלה היא באיזה שלב עושים את זה.
דגנית בן דב
חשוב להבדיל בין התעללות לפי סעיפי ההתעללות הכלליים של החוק, שעליהן אין עבירות מנהליות. עבירות מנהליות יש גם על כמה סעיפים בודדים בחוק עצמו, אבל בעיקר על סעיפים בתקנות. למשל, רוב הסעיפים שנדון בהן היום הן על תקנות צער בעלי חיים, אבל הפגיעה היא לא מתוך כוונה להתעלל, אלא על הדרך. יכולים להיות כאלה שהם סדרתיים אבל אז, כמו שאמרה יפעת, יש אפשרות למשרד להגיש כתב אישום ולא ללכת על עבירה מנהלית. גם לגבי תיקון תקנות צער בעלי חיים (הובלת בהמות), שעליהן אין לנו סעיפים היום, אנחנו רוצים להכניס אפשרות לשלול תעודת משגיח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, דב רצה לשבח ואנחנו הפסקנו אותו. סימן שהציבור לא רגיל לזה, היה שוק ולכן היתה הפסקה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בדיוק. אני מבין שזה מוזר שאני משבח את שרת המשפטים, ולכן שיבשתי קצת את הדיון, שלא בכוונה. אני חוזר על השבחים, אני חושב שמגיעים לשרה.

הסיבה העקרונית שאני תומך במהלך הזה – יש לתמיכה שלי שני צדדים: ראשית, מבחינת השקפת עולם, אני לא חושב שהמשפט הפלילי הוא הכלי הנכון להסדיר את כל הבעיות שלנו בחברה. יש הרבה בעיות שלא המשפט הפלילי צריך לטפל בהן. אני אומר את זה אפרופו הדיון הזה בוועדת החוקה – אני חושב שבכלל צריך לבחון את ספר החוקים היטב, ויש לא מעט דברים שצריך להוציא אותם מתחום המשפט הפלילי ולטפל בהם באמצעים אחרים; יש אמצעים של עבירות מנהליות, לפעמים יש אמצעים של עיצומים מנהליים, שהם אפילו פחות מעבירות מנהליות, יש אמצעים אתיים, יש כל מיני דרכים שבהן אנחנו יכולים להתמודד עם בעיות חברתיות, ולא רק משפט פלילי. את המשפט הפלילי באמת צריך לייחד לדברים החמורים, הקיצוניים והדרמטיים, שאז אנחנו רוצים גם לסמן את המעשה הזה כמעשה שהוא כל כך פשוט עד שהוא מגיע לתחום המשפט הפלילי, וגם אנחנו מעמידים לרשות הדיון בנושא הזה את כל האמצעים, המערכות וההגנות שמשפט פלילי מחייב. אז טעם אחד הוא טעם עקרוני.

טעם שני הוא טעם מעשי – כיוון שמשפט פלילי זה דבר מאוד רציני, אז אם ניקח אנשים למשפטים פליליים אנחנו פותחים בהליכים מסובכים - וטוב שהם מסובכים, כי אנחנו לא רוצים שבמשפט פלילי תהיה הרשעה של מישהו שאולי לא צריך להרשיע אותו. לכן, ברמת העיקרון, אני חושב שהדבר הזה הוא דבר מאוד מאוד נכון.

אני רוצה לומר גם שהיתה לי הזכות לקדם בחקיקה סביבתית, בחוק המזהם משלם, את המנגנון שהוא דרגה אחת מתחת לזה – מנגנון של עיצומים מנהליים, שזו אפילו בכלל לא עבירה מנהלית, וזה מנגנון מאוד אפקטיבי. זה מנגנון שמאפשר לנו להתמודד בנושאים סביבתיים, במקום לקחת אנשים לבית המשפט להליכים אין-סופיים, שגם הסיכוי להרשיע לא תמיד ברור כי לא תמיד ברור היסוד הנפשי וכל מיני בעיות אחרות שאנחנו נתקלים בהם במשפט פלילי, אז היכולת להביא לתוצאה משפטית מהירה הרבה יותר גדולה.

עברתי על רשימת העבירות המנהליות המוצעות, נראה לי שכולן נופלות לקטגוריה הזאת. זאת אומרת, אני רוצה לברך לא רק ברמה העקרונית אלא גם ברמה הקונקרטית. אני חושב שנעשתה פה עבודה טובה. יישר כוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה. בבקשה.
אבשלום דולב
אני מארגון המשחטות. רצית שנתייחס לכמה דברים עקרוניים. המשחטות הן המובילות של העופות בארץ, של כמות מאוד גדולה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
המשחטות והמובילים קשורים אחד לשני?
אבשלום דולב
ההובלה היא של המשחטות. הם עצמם מובילים מהלולים למשחטות, וזו מערכת מאוד מסודרת היום, שגם עוברת שדרוג גדול בשנים האחרונות, כך שהרבה מן הדברים נעשים יותר ויותר חיוביים מבחינת צער בעלי חיים כלפי העופות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו שמחים, כי אלה תמיד הדוגמאות שלנו, כשאתה עוקף משאית או כשהיא עוקפת אותך ואתה רואה מה קורה.
אבשלום דולב
יש לנו כבר דוגמאות הפוכות. הבאתי לכם תמונה שמראה איך זה מתנהל היום. זה מתנהל אחרת ממה שאנחנו מכירים.

מה שעמד לנגד עיניי לפחות, כשותפים בהסכמות – ובהחלט יש פה הסכמות – אנחנו בסך הכול סבורים שצריכים לנהוג בנושא הזה בהרבה תשומת לב, כי זה עסק רגיש. הנחיות היועץ המשפטי לממשלה על קביעת הקנס המנהלי, הנחיות מ-2011 – אולי יש היום יותר מעודכנות - מראות איך - - -
יפעת רווה
זה הכי מעודכן.
אבשלום דולב
יפה. ושם כתוב איך קובעים את הקנסות המנהליים. לנו היה חשוב מאוד שמצד אחד יהיו קנסות מנהליים שירתיעו מספיק, אבל לא יגרמו לכך שאלו שהטילו עליהם את הקנסות ירוצו לבתי משפט, כי אז מה הועילו חכמים בתקנתם. זה עמד לנגד עינינו לכל אורך החזית, וכשניתקל בזה ויהיו שאלות נוכל להסביר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה.
יוסי וולפסון
אני מ"תנו לחיות לחיות". בין הדיון לדיון הנוכחי היה מפגש במשרד החקלאות, שהשתתפנו בו והשתתפו גם נציגי המשחטות. דיברנו על הדברים והגענו לסיכומים שמאזנים – לא אנחנו מאושרים במאה אחוז, אני לא יודע אם הם מאושרים במאה אחוז. מאוד היינו רוצים שהוועדה תאשר את זה, כי אלה תקנות משנת 2011, וכלי האכיפה המרכזי שלהן הוא הכלי הזה. חשוב שהדברים יגיעו לכלל אישור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם כך, נעבור על התקנות. תקראי ותסבירי, אם מישהו יבקש הבהרות יתר – תעשי את זה.
אפרת חקאק
משרד החקלאות יסביר. רק אזכיר לחברי הוועדה שבדרך כלל חברי הוועדה מסתכלים הן על סעיף העבירה - לראות אם העבירה מתאימה להיות עבירה מנהלית, כלומר האם העבירה ברורה ומתאימה לכך שפקח יעשה את האכיפה מנהלית – ומצד השני, מה הקנס שחברי הוועדה חושבים שהוא הקנס המתאים לסוג מסוים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
דבר מקדמי: מאיפה לקחו את השפה הזו? אני מבין שיש כאן שני מדרגים עיקריים – של 2,500 שקל ו-1,000 שקל. מאיפה לקחו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו היתה השאלה הראשונה, על סמך מה נקבעו הסכומים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אל תקבע בפגרה בשעת מנחה, אנשים שנמצאים כאן הלילה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה צודק.
אפרת חקאק
הרבה מהסכומים מקבילים לסכומים בהובלת בהמות, תוך התאמות לתחום. ממה שהבנתי, משם לקחו את הבסיס.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל כתבתם בפירוש שאינו דומה הובלת בהמות, בשווי ובערך.
אפרת חקאק
נכון. אז יש התאמות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אמרתם לבד שיש פערים גדולים בכמויות, במספר - - -
יפעת רווה
השתדלנו שיהיה איזשהו היגיון. אבל מה שהקדמתי בהתחלה הוא שהדבר הזה הוא לא מתמטי. ניסינו שזה יהיה משהו שיש בו היגיון יחסית לדברים אחרים. זה היה גם בשיח עם כל הגורמים, וכמובן, אנחנו - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
איך אתם מסתכלים על הדברים האלה? זו עבירה שהובלת פעם אחת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כתוב כאן כמה על כל תרנגול שהובלת. תיכף נעבור על זה.
יפעת רווה
כתוב במפורש. הכמות היא פקטור חשוב, ובהחלט לא דומה מי שעשה את זה במקרה אחד למי שעשה את זה הרבה מאוד, והשתדלנו להביא את זה לידי ביטוי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל אם הוביל משאית שלמה שלא כחוק, ועושים את זה 2,000 כפול 1,000 – אלה הסכומים. עכשיו אישרנו בוועדת הכלכלה סימון מחירים; רצינו לתקן תקנה של סימון מחירים, והתברר שרשתות קיבלו 80,000 שקל, 100,000 שקל, 120,000 שקל על משטח, שעובד עם מוגבלות שנתנו לו לסמן את המחירים והוא סימן כך או אחרת, והרשת קיבלה 120,000 שקל על משטח אחד שהיה שם סוכר או משהו.
יפעת רווה
תמיד אפשר לבקש להישפט.
הילי ברגמן
אני ממשרד החקלאות. החישוב שלנו התבסס על מספר פרמטרים, גם בתלות לעבירות המנהליות הקיימות של הובלת הבהמות, כאשר הדבר רלוונטי. כלומר, אם מדובר על רשת צל, למשל, שהיא רלוונטית גם במקרה של בהמות וגם במקרה של הובלת עופות - הסכום דומה. אבל אם מדובר בפרמטר של מספר בעלי החיים המובלים, אז עשינו חישוב, שהוא אינו מתמטי אבל מתחשב בערך המופק מן ההובלה. כפי שחברי אמר, ליצור קנס שיאיין את הכדאיות הכלכלית אבל לא יהיה קנס גבוה מדי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואם הוא הטה את המשאית - - -
הילי ברגמן
למשל, עופות מובלים בכמות רבה יותר מאשר בהמות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לדוגמה, יש לולים ובכל לולים עשרה או 15 עופות, והוא הגליש אותם כמו שכאן אסור; הוא מקבל על כל לול?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מופיע פה. אני מציע שנעבור ואז נראה כל דבר.
הילי ברגמן
"בתוקף סמכותי לפי סעיפים 1 ו–2 לחוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1986 (להלן – החוק), בהסכמת שר החקלאות ופיתוח הכפר, ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון התוספת

1. בתוספת לתקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – צער בעלי חיים), התשע"א-2011 -

(1) במקום פרט (2) יבוא:

טור א'

טור ב'

העבירות המינהליות

קנס מינהלי קצוב בשקלים חדשים

"(2) תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (מופעים של בעלי חיים), התשס"א – 2001 –

תקנות 2(א), 2(ב)

2,500 לכל מופע

תקנה 2(ב1)

1,000 לכל בעל חיים למעט דג;
100 לכל לדג"

להסביר או להמשיך לקרוא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש טבלה. אני מציע לעבור על הטבלה, ואז נדע על מה מדובר. נעשה את זה בקריאה שוטפת. אם לא ישאלו – נמשיך.
הילי ברגמן
אוקיי. נעבור לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (החזקה).
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסבירי. את לא צריכה לקרוא.
הילי ברגמן
לפני ארגון של מופע שבו מוצגים בעלי חיים נדרש מארגן המופע לקבל היתר מאת הממונה, על-פי חוק צער בעלי חיים. מתן ההיתר מותנה בכל מיני תנאים שהממונה דורשת והם מפורטים בתקנות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשהכוונה היא לא לגרום לבעל החיים צער. להיפך, רק לתת לו - - -
הילי ברגמן
בהצגה, בהובלה לפני, בשהות שלהם בזמן המופע.
דגנית בן דב
אני יכולה לתת דוגמאות של מופעים שנעשו בלי היתר, על חלקם נעשו חקירות ועל חלקם לא. היה מישהו, שכחלק ממופע סיום שלו באחד מבתי-הספר לאמנויות, לקח דגים חיים ושם אותם בתוך ג'לטין שנקרש. מספיק דוגמאות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה נקרא מופע? זה התעללות בבעלי חיים. למה זה נקרא מופע?
דגנית בן דב
הוא הציג כמופע גמר, הבעיה היתה שראינו - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה צער בעלי חיים. לכזה אחד צריך לעשות משפט.
דגנית בן דב
נכון, מסכימה אתך לחלוטין. הבעיה היא שראינו את זה כשזה הוצג ולא - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
המופע הוא לא התעללות. כשאנחנו מדברים על מופע, גם אם נניח שלא עשה שום רע לבעל החיים, אנחנו אומרים שזה עצם המופע. אם הוא עשה בלי היתר בדיוק מה שהיה עושה עם היתר - זה לבד גורר קנס. זו נקודת המוצא שלנו. הדוגמה שאת הבאת לנו זו דוגמה שאדם התעלל בבעלי חיים וזה צריך להיות במישור הפלילי.
ענת ברקו (הליכוד)
זה שני הדברים יחד – גם המופע וגם ההתעללות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה הוא לא פנה לבקש היתר?
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואם היה עושה את זה בבית, הוא לא היה צריך לקבל על זה קנס? זה לא קשור למופע עכשיו, זה קשור להתעללות בבעלי חיים וצריך משפט פלילי.
דגנית בן דב
מסכימה אתך. אולי אתן דוגמה לעניין הסעיף הבא, של החיתוך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא חושב שהמקרה הזה הוא - - -
דגנית בן דב
אני מסכימה אתך לחלוטין, הוא היה צריך ללכת לאכיפה לפי 2(א) של החוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
את לא יכולה להסכים אתי לפני שאמרתי את הדברים שלי עד הסוף. אני דווקא חושב שטוב - - -
יוסי וולפסון
אני חושב שהשאלה של - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
שטוב - - -
יוסי וולפסון
היא לא השאלה שנדונה עכשיו. אני חושב שאנחנו מדברים על סיטואציה שעשה מופע ללא היתר, והאם הקנס הזה מתאים לו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לכן אני אומר שדווקא הדוגמה שהבאת – טוב שהבאת אותה – זה לא מה שאנחנו חושבים שחל בסעיף הזה. אנחנו מדברים על אדם שאולי הוא לא התעלל בבעל החיים, לקח אותו לפי כל הפרמטרים ולפי כל התקנות – צל, מים והכול – והביא אותו למופע. עצם הדבר שהוא עשה את המופע ללא היתר, על זה הוא מקבל את הקנס. הוא לא מקבל את הקנס בגלל צער בעלי חיים, ואת זה חייבים לציין פה. הקנס הוא על קיום מופע ללא היתר, לא על צער בעלי חיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל יש קשר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם לא היה צער בעלי חיים, הוא יקבל את זה או לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוא נשאל גם הפוך, הרי יש קשר. למה אין לו היתר? אדם לא סתם הולך לעשות דברים בלי היתר, כי הוא ידע שהוא לא יקבל היתר. למה? כי יש פה שימוש לא מכובד, נגיד, או גורם לצער לאותם בעלי חיים שמופיעים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא יבוא לבית המשפט ויגיד: לא היתה לכם סמכות לתת לי את הקנס מפני שלא היה כאן צער בעלי חיים. על סמך מה המפקח נתן לי את זה?
הילי ברגמן
אפנה בהקשר הזה לתקנות עצמן של צער בעלי חיים, שמכוחן מבקשים את ההיתר, שם מפורטים התנאים בהם אדם יכול לקבל היתר. בין היתר, תנאים שנקבעו על-ידי הממונה, לרבות בדיקה של בעלי החיים, תנאים לעניין ההובלה שלהם, לעניין ההצגה שלהם וגם הגדרה של מופע. זאת אומרת, הקנס הוא קנס מנהלי על אי-קבלת היתר, אבל היתר למעשה מאגד בתוכו את ההגנות שאנחנו מבקשים לתת לבעלי החיים שמוצגים במופע. ברגע שאדם לא מבקש מראש, הוא עשוי לקבל קנס של 2,500 שקלים. אם מדובר באדם שמייצר מופעים באופן סדרתי או בהיקף גדול ולא עומד בתנאים, קיימת לנו האפשרות להגיש נגדו כתב אישום לפי סעיף 15 לחוק - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אני חושב שצריך לציין שבמידה שהיה צער בעלי חיים או התעללות בבעלי חיים במופע, זה צריך לבוא לא לפי קנס אלא זה צריך לבוא לפי תביעה, וזה לא קשור למופע או לא. אדם שהקים את המופע, גם אם לא היה צער בעלי החיים – הוא צריך לקבל את הקנס. אדם שהתעלל בבעלי חיים – צריך לפי המשפט הפלילי, חמור יותר.
דגנית בן דב
לא רק שלא יינתן לו קנס, גם העבירה לא תיבחן לפי התקנות אלא לפי החוק עצמו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם ככה, אותו מופע גמר ששם דג בתוך ג'לטין - - -
דגנית בן דב
יתכן שלא הבנתי נכון את השאלה של יושב-הראש. אני הבנתי שהוא התייחס לשאלה מה הממונה בודק לפני שהוא נותן היתר, כדי שבמופע לא ייגרם סבל. ככה הבנתי את השאלה וייתכן שהטעיתי את האנשים כי טעיתי בהבנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, כך הבנתי. אני מניח שאחד קשור בשני.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל זה מה שהיא אמרה, שעצם ההיתר הוא כדי שלא ייגרם סבל. למה מבקשים היתרים למופע? כדי שלא יהיה להם סבל, לא בגלל שאלה עבירות על מס הכנסה. הקנס הזה ניתן על זה שאדם קיים מופע ללא היתר – על זה נותנים קנס כספי או קנס מנהלי, איך שאתם קוראים לזה. כל דבר שקשור לעבירה של צער בעלי חיים, אפשר לו תוספת על זה, אין שום בעיה, אבל לא על זה הקנס. גם כשלא היה צער בעלי חיים - צריך לתת את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח אדם נכנס לכיכר המדינה בלי לקבל אישורים ורוצה לעשות מופע. אני בטוח שעיריית תל-אביב תיתן לו קנס, ש-2,500 זה צחוק – זה לא הקנס. האיש יקבל קנס בשווי עצום אם הוא נכנס בלי לקבל אישור, בלי לשלם שום דבר לעירייה. מתלבש על כיכר המדינה, מקים לו שם אוהל גדול ומתחיל לעשות מופעים. זה לא קשור לנושא הזה; העירייה תיתן לו את הקנס בין אם יש שם בעלי חיים ובין אם אין בעלי חיים.

כאן מדובר בכך שמישהו לא קיבל אישור, ומי שבדק הבין שלא ביקש אישור ולא קיבל אישור בגלל שיש שם מופע של בעלי חיים, ואם היה מבקש לא היו נותנים לו בגלל הנושא של צער בעלי חיים. בגין זה נותנים לו את הקנס, וזה לא קשור לזה שהוא משתלט על שטח עצום ועושה רווחים בלי לשלם לעירייה, ששם הקנסות יהיו ברמות אחרות לגמרי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדם מגיע לכיכר ציון עם חליל וקלרנית והביא תרנגול או תוכי. לא היה שום צער בעלי חיים, אבל הוא עושה אתו מופע ברחוב – על זה אנחנו נותנים את הסמכות לקנס. זו המטרה, לא מעבר לזה. שאר הדברים קשורים להתעללות בבעלי חיים או לחוק תכנון ובנייה. מה זה קשור? אלה הדברים שצריך להגדיר.
יפעת רווה
אני רוצה להבהיר משהו, כי מה שאדוני אמר נכון לגבי כל התקנות שנדון בהן. חוק העבירות המנהליות במפורש אומר שאם הנסיבות חמורות במיוחד מגישים כתב אישום. זה חל על כל - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
במקרה שהביאה הגברת הנכבדה, של דג חי בתוך ג'לטין – זה צריך להיות במסגרת עבירה פלילית. יכולים לתת לו גם קנס של 1,000 שקל על כך שעשה מופע, אבל - - -
יפעת רווה
נכון.
ענת ברקו (הליכוד)
גם התעללות וגם מופע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן, בוודאי.
יפעת רווה
כל מה שאני אומרת הוא שלא צריך לכתוב את זה במפורש כי זה חל לגבי כל עבירה מנהלית. גם כשיש עבירה מנהלית של אי-דיווח: כשהאי-דיווח הוא רגיל נותנים עבירה מנהלית, אבל אם זה במיליונים - אז כבר יגישו כתב אישום. אין צורך לכתוב את זה במפורש כי יש סעיף כזה בחוק העבירות המנהליות. הכוונה היא לנסיבות הפחות חמורות, ובוודאי שבמקרים החמורים צריך להיות מוגש כתב אישום, אין ספק.
הילי ברגמן
ברגע שהעבירה עולה לכדי התעללות, לפי ההגדרה שלה בחוק צער בעלי חיים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
גם אם הוא עשה את זה במסגרת מופע.
הילי ברגמן
אנחנו מגישים כתב אישום.
דגנית בן דב
בוודאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמשיכי הלאה.
הילי ברגמן
"2(ב1) לא יציג אדם במופע בעל חיים שלמטרות נוי - - -"
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסבירי את זה במקום שתקראי.
הילי ברגמן
1,000 שקלים לכל בעל חיים למעט דג, ו-100 שקלים לכל דג.
ענת ברקו (הליכוד)
סימון של פרות, למשל? זה רק אם זה לנוי, זאת אומרת, שבב - אפילו בכלבים יש שבב.
דגנית בן דב
נכון. האיסור מתחיל בסעיף 2(ד) של החוק עצמו. יש שם איסור על ביצוע חיתוך ברקמה חיה, קעקוע או צביעה באמצעי הפוגע ברקמה חיה או חודר לתוכה. האיסור על החיתוך היה קיים מ-2001, קעקוע וצביעה נוספו עכשיו, בדצמבר האחרון. שם יש איסור על הביצוע של הפעולה הזאת. הוספנו שני איסורים: אחד לעניין הצגה של בעלי חיים כאלה במופע, והשני, שזה הסעיף הבא, לעניין הצגה שלהם למכירה בחנות. מאוד קשה טכנית לתפוס את מי שביצע את העבירה, שלא לדבר על זה שלמשל בדגים, העבירה עצמה מבוצעת בחו"ל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסרטים של פעם היו עושים חותמות כדי לזהות מי הבעלים – לא מדובר על זה.
דגנית בן דב
נכון. האיסור - - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה עדיין מותר?
דגנית בן דב
כן, זה עדיין מותר. האיסור פה מדבר בצורה חד-משמעית - - -
ענת ברקו (הליכוד)
גם השבב בכלב חודר רקמה.
דגנית בן דב
אבל זה לא למטרות נוי. האיסור פה הוא למטרות נוי.
ענת ברקו (הליכוד)
זה מה שרציתי לוודא.
דגנית בן דב
בפירוש למטרות נוי. זה ההסבר לעניין שני הסעיפים האלה, גם לעניין התיקון לתקנות מופעים של בעלי חיים - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אם הכלב בורח אפשר לאתר אותו בעזרת השבב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה כתבתם פה 1,000 שקלים לחנות?
דגנית בן דב
בעניין המופעים או בהחזקה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בשניהם פיצלתם - לכל בעלי החיים זה 1,000, ולדגים כל דג בנפרד.
דגנית בן דב
במופע זה לכל פרט בשני המקרים. כשמדובר בדגים מאוד קטנים – אם אנחנו מדברים על מופע, כדי שמישהו יראה אותם בדרך כלל צריך קצת יותר מפרטים בודדים, ולכן 100 שקל לכל דג. לעומת זאת, כשאנחנו מדברים על בעלי חיים מפותחים יותר, גדולים יותר פיזית - בעיקר כלבים – אנחנו מדברים על 1,000 שקל לכל בעל חיים. דרך אגב, יצוין בנקודה הזאת שמתוך הסכמות עם ההתאחדות הישראלית לכלבנות, מ-2010 אין הצגה של כלבים חתוכי אוזניים ילידי הארץ, ומ-2014 אין הצגה כמעט בכלל, חוץ מכל מיני אנשים שמגיעים פעם פה ופעם שם, ואז – מגיע להם. מי שעדיין חושב שאוזניים חתוכות זה יותר יפה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם מגיע קרקס מחוץ לארץ, הוא כבר בא עם בעלי החיים האלה.
דגנית בן דב
הוא לא יקבל אישור להציג אותם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואם הוא יעשה הוא יקבל את הקנסות האלו.
דגנית בן דב
הוא לא יקבל אישור להביא אותם מלכתחילה. כחלק מהיתר הייבוא של בעלי החיים צריכים להעביר את כל הפרטים, כולל פרטים פרסונליים של בעל החיים: מספר שבב, אישור חיסון, ובמקרים שעולה שאלה אני גם מבקשת צילום של הכלב כדי לוודא שאין לו אוזניים חתוכות.
יוסי קוסובר
אבל ייבוא של כלבים עדיין מותר, חתוכים ומקועקעים. זה קורה.
דגנית בן דב
נכון. האיסור הוא על הצגתם בתערוכות או במופעים ועל הצגתם למכירה בחנויות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, אדם פרטי יכול לייבא כלב חתוך אוזניים או אדם בביתו יכול לעשות את זה לכלב.
דגנית בן דב
לא. החיתוך אסור בחוק עצמו, בסעיף 2(ד) לחוק צער בעלי חיים החיתוך למטרות נוי אסור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
וזה רק דברים שהם צער בעלי חיים. נניח, לספר אותו בצורה מבזה - - -
דגנית בן דב
האיסור הוא על חיתוך למטרות נוי. תספורת למטרות נוי מותר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם זה מבזה אותו, שזה מעורר צחוק - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אראה לך בני אדם שהולכים עם דברים שלכלב לא מעזים לעשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בן אדם – זה רצונו, אבל את הכלב לא שאלת אם הוא רוצה שכולם יסתכלו ויצחקו ממנו.
דגנית בן דב
אם מדובר בצביעה שפוגעת ברקמה חיה, זה בהחלט נכנס לגדר העבירה הזאת. יש צבעים שלא מתאימים ופוגעים בעור או לפעמים גם נספגים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כלומר, "צער בעלי חיים" הכוונה היא שאנחנו מצערים אותו. אנחנו לא יוצאים מתוך הנחה שלכלב יש איזו בושה, אלא רק אם פוגעים בו פיזית.
דגנית בן דב
זה לא מדויק. פה מדובר על פעולה ספציפית, שהיא חיתוך, צביעה או קעקוע באמצעי שחודר לרקמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם הצביעה היא לא באמצעי שחודר?
דגנית בן דב
תלוי איזו מידה של סבל תיגרם לבעל החיים. יכול להיות שניקח את זה לחוק עצמו, לסעיף הכללי בחוק שאוסר על התעללות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא ייגרם לו סבל, חוץ מבושה, אם יש כזה מושג.
דגנית בן דב
בושה יהיה קשה להוכיח. בפסק הדין של חשין מ-1996, סבל נפשי - בהחלט.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה הרי רוצה לקדם את המשפט העברי. אם החוקים פה היו צמודים למשפט העברי, צער זה לאו דווקא פגיעה בגוף, זו גם פגיעה רגשית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה שאני שואל. בעל חיים, אם אתה צובע אותו בצבעים שונים שייראה כמו מוקיון, גם אם לא פגעת בשום רקמה, השאלה היא האם מבחינה זו - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
"לא תיקח האם על הבנים" - זה לא בגלל צער. צער זה צער בעלי חיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בגלל רחמים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא בגלל רחמים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זו לא הנקודה. אני שואל במובן הזה - - -
דגנית בן דב
כבוד השופט חשין ז"ל, בפסק הדין שקיבל את הכינוי "בג"ץ התנינים", קבע שסבל יכול שהיה פיזי ויכול שיהיה נפשי. אבל אולי נכון יותר לענות על השאלה הזאת מכיוון אחר. עבירה מנהלית היא עבירה שחור לבן; עבירות של גרימת סבל מצריכות הרבה יותר פרשנות והבאת מומחים. זו עבירה שלא מתאימה לעבירות מנהלית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברי צודק, שאם יבוא בעל הכלב ויגיד: תסתכל על בני האדם. אם בני האדם צובעים את עצמם בכל מיני צבעים, הם עושים את זה מרצונם וזה לכבוד להם, אז הכלב נפגע? יש לנו קצת בעיה עם זה. אני אומר את זה בציניות.
יוסי וולפסון
כבוד היושב-ראש, הדיון מרתק, אבל אנחנו עדיין בתקנה שאושרה כבר בדיון הקודם בוועדה. זאת אומרת, עדיין לא התקדמנו, בעצם הלכנו אחורה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה מציק לך, שלא נתקדם? אנחנו עד הערב היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נתקדם. אתה פוחד שתצטרך לבוא לפה פעם שלישית, וזה יהיה צער בעלי חיים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
בפגרה מתנהלים כמו בפגרה.
יוסי וולפסון
יש לנו עוד עבודה על התעללות אחרת - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
דע לך שגם בשחיטה, אסור לפני בעל חיים אחר. זה ממש ככה, צער בעלי חיים זה לא דווקא פגיעה פיזית, זה עוד הרבה לפני הפגיעה הפיזית. בשבת הייתי באירוע של 200 איש. הרב שנשא את הדרשה המרכזית, כל הדרשה שלו היתה מבוססת על צער בעלי החיים מפרשת השבוע, תזריע מצורע. הכול היה על צער בעלי חיים, הרגישות שיש, מדוע מקדימים תמיד ואומרים שני בני תורים ושני בני יונה, ופעם אחת משנים את הסדר – קודם כול בני יונה ואחרי תורים. כל זה מבוסס אם יש צער בעלי חיים. אם שוחטים שניים, בני זוג – זה בסדר, אבל אם זה אחד – הצער שיש לראות את זה, לכן מקדימים. הנושא של צער בעלי החיים, לא הארגונים המציאו. עוד לפני שידעתי "שמע ישראל" כבר ידעתי את הנושא של צער בעלי חיים. לפני שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד" מחנכים אותנו על צער בעלי חיים, ככה שזה לא הארגונים. אנחנו מצווים ועומדים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוודאי, זה מדאורייתא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני זוכר את דברי התורה שלך מלפני כמה שנים, ששאלת: למה לא חורשים שור וחמור יחד? בגלל צער בעלי חיים. זה מה שאמרת. אמרת קין והבל, פשתן וצמר, ואחרי זה דיברת גם שור וחמור, שזה מעלה גירה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הגמרא אומרת. זה לא חידוש.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הכול צער בעלי חיים, שהחמור לא יחשוב שהשור, שמעלה גירה, אוכל באמצע ואני לא אוכל, ואז הוא יצטער. אז לא חורשים שור וחמור ביחד. זו אחת העבירות החמורות של צער בעלי חיים, על רגישות, אז שאף אחד לא ילמד אותנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש סיפור ידוע על רבי שברח אליו הטלה, והרב אמר לו: לך, כי לך נוצרת. על זה הוא סבל שנים על שנים סבל אדיר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מי שריחם על בעלי חיים והרים את הטלה בידיים, הוא נעשה המנהיג שלנו – משה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם משה וגם דוד. טוב, בואו נרוץ.
דגנית בן דב
"במיתקן שהוא חנות לא יחזיק האחראי בעל חיים שלמטרות נוי בוצעו בו חיתוך ברקמה חיה, קעקוע או צביעה באמצעי הפוגע ברקמה חיה או חודר לתוכה; הוראה זו לא תחול על החזקת בעלי חיים במיתקן שהוא בית מחסה." כל זה הוא למטרות נוי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אין צורך לקרוא, אלא אם כן יש הערות. יש את ה-1,000 ו-3,500 שקל. יש הצעה של חבר הכנסת שמולי, שביקש להעלות את הסכומים. מה אנחנו מאשרים עכשיו?
דגנית בן דב
חבר הכנסת שמולי ביקש להעלות את הסכומים מ-1,000 ל-2,000 ומ-3,5000 ל-4,000.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו נשארים ב-1,000 ו-3,500.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מקובל עליכם השינוי הזה? אני אפילו לא נכנס לזה.
דגנית בן דב
מקובל עלינו השינוי הזה.
אפרת חקאק
אתם מבקשים להעלות את זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מקובל עליהם. שאלתי.
אפרת חקאק
השאלה היא אם גם על חברי הכנסת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
עלי מקובל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא מבין מה השינוי. מ-1,000 שקלים ל-2,000?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, שיהיה קצת יותר קשה.
דגנית בן דב
אנחנו מדברים על חנות, על רווח כלכלי של מוכר. אנחנו רוצים שהקנס יהיה ריאלי, שלא יהיה לו כדאי לעבור על התקנה.

תקנות צער בעלי חיים (הובלת עופות) – הסעיף הראשון הוא סעיף חובת השגחה ופיקוח. בהובלה של עופות חייב להיות נוכח משגיח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
על מה הוא צריך להשגיח? יש הנחיות ברורות איך להוביל?
דגנית בן דב
יש תקנות ברורות, יש קורס. עד היום כ-1,500 אנשים עברו את הקורס, שבסופו הם מקבלים תעודת משגיח. הם לומדים את התקנות כולן ואמצעים לניהוג נכון עם העופות במהלך הקורס. השתתפו בעיקר נהגים, אבל לא רק; השתתפו נציגים מהמשחטות, השתתפו מגדלים רבים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
משגיח – הכוונה שהוא צריך להשגיח שהכול יתנהל בהתאם לחוק.
דגנית בן דב
נכון, לתקנות הובלת עופות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
באמת אבשלום הציג שיש מהפך גדול בין מה שהיינו רגילים לראות כשעקפנו משאית עם לולים, שהשם ישמור וירחם, לבין מה שהיום - שזה עשוי בצורה הרבה יותר מכובדת ופחות סבל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בכל משאית הובלה יש משגיח? הנהג עצמו הוא לא משגיח?
דגנית בן דב
כן. הרוב המכריע של מי שעבר את הקורס זה הנהגים, בפירוש כן. זה 2,500 שקל קנס להובלה בלי נוכחות משגיח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם מוצאים שההובלה לא היתה בדרך הנכונה, שהחוק אומר, מה אז?
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה למשל, שמונה שעות במקום שש שעות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמות. נניח שמותר להכניס עשרה עופות והוא הכניס 20.
דגנית בן דב
הובלות בצפיפות מאוד גבוהה, הובלות בתנאים שבהם עופות מתו במהלך ההובלה – מגישים כתב אישום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
את לא עונה על מה שהוא שואל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, זה לא קל. שם יש כתב אישום.
דגנית בן דב
בהחלט. עבירות חמורות – כתב אישום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זאת אומרת, לולים לא תקניים, צפיפות בעלי חיים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר על הובלה כרגע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לולים לא תקניים - - -
דגנית בן דב
הלול לא קשור לתקנות הובלה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כלוב.
אפרת חקאק
על הכלוב יש סעיף ספציפי.
דגנית בן דב
ולגבי כל אחד מהסעיפים פה - זמני הובלה, צפיפות, התקינות של הכלובים - אם זה לא נורא הכיוון הוא קנס מנהלי ואם זה בדרגת חומרה גבוהה הכיוון הוא כתב אישום.

הסעיף הבא מתייחס לאיסוף עופות, לכידתם ופריקתם. "לא יטה אדם שלא לצורך כלובים שבתוכם מועברים עופות, לא יזעזע כלובים אלה ולא יטילם". מדובר פה על הטיה שלא לצורך ולא על שתי מעלות זווית של הטלה. ברור שאם מדובר בפריקה ידנית, וגם אם מדובר בפריקה בעזרת מלגזה, יש טלטול מסוים, יש זווית מסוימת. מדובר פה ממש על הטיה ועל טלטול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או אם הוא זורק - - -
דגנית בן דב
בוודאי, מטיל אותם בעוצמה. הקנס הוא 2,500 שקלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
על כל הובלה? על כל לול? על כל תרנגול.
אבשלום דולב
על כל אירוע. זה מה שכתוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה אירוע? נניח שיש משאית שמעמיסים עליה 20 כלובים, ועל כולם אתה עובר עבירה של הטיה או טלטול, זה על כל האירוע כולו או על כל כלוב? אני שואל למה הכוונה, אנחנו עומדים לאשר את זה עכשיו. משאית גדולה עם 20 כלובים זה יהיה כמו עם כלוב אחד? זה נשמע קצת לא מכובד.
אבשלום דולב
האירוע הזה כבר לא קיים במערכות בכלל.
דגנית בן דב
סליחה, אבשלום, שאני סותרת אותך, אבל יש לך נטייה לחשוב על המשחטות הגדולות, ועדיין מעבירים עופות לשחיטה בכלובי פלסטיק ויש משחטות קטנות. חשוב לזכור שזה קיים גם עם משאיות קטנות, גם עם טנדרים, גם העמסה ופריקה ידניים וגם עם מלגזות שעובדות בצורה - - -
אבשלום דולב
מה שכתוב בתקנה זה: לא יטה אדם שלא לצורך כלובים שבתוכם מועברים עופות, לא יזעזע כלובים אלה ולא יטילם. זה מה שכתוב. הקנס הוא על האדם שביצע פעולה אסורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם הוא לא עשה את זה עם כלוב אחד אלא עשה את זה עם 20 כלובים – זו עבירה אחת?
אבשלום דולב
זה מה שכתוב בתקנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשכתוב: לא ירצח אדם – הכוונה לרצח אחד? או אם הוא רצח 20 איש, חס ושלום, זה דבר אחד?
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה פתאום. על כל אחד הוא מקבל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה שאני אומר. השאלה שלי היתה - -
אבשלום דולב
אם על כל פעולה שהוא מבצע 2,500 או על זה שהוא ביצע.
יפעת רווה
הבנתי את זה כ"על כל פעולה של הטיה".
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שגם אני הבנתי. אם יש לו 20 כלובים ועל כולם הוא עובר עבירה, אז רק דבר אחד? זה נראה משונה.
יפעת רווה
אז הוא עושה 20 עבירות, עושה 20 פעולות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאני חושב, אבל זה לא מה שאבשלום אומר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואם הוא לקח את כל המשאית ועשה הטיה אחת והחליק את כולם – זה כל כלוב או שזו פעולת הטיה אחת?
יפעת רווה
פעולה אחת של הטיה.
אבשלום דולב
אבל זו כבר פעולה המונית ואפשר להגיש תביעה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה גם לא הוגן. מה שהוא יעשה, במקום לקחת ביד בהטיה, יקח את כל המשאית, ירים את המשאית וככה יוריד. זה קרה, יש סרטון על זה, שבהטיה אחת הוא הוריד את כולם.
יפעת רווה
זה נכון, זו פעולה אחת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז איך תתקנו את זה?
אפרת חקאק
השאלה הזאת עולה בכל התקנות שלנו על הובלת בהמות ועל הובלת עופות. אני חושבת שאפשר להשאיר את זה לשיקול דעת של הפקח, כי בדרך כלל זה אמור להיות הטיה אחת.
יפעת רווה
הוא עשה את זה פעם אחת. נכון שהתוצאה היא יותר קשה, אבל זה לא כמו מישהו שמעמיס מראש הרבה מאוד ובכל פעם עושה את העבירה מחדש. פה הוא עשה איזושהי פעולה, אז לא נראה לי בלתי סביר לומר שזו הטיה אחת, ונותנים על זה קנס אחד.
יוסי וולפסון
לצערנו, התקנה של תקנות זה לא מתמטיקה וגיאומטריה מדויקות. בסופו של דבר, קצת שכל ישר יצטרך להיות אצל הפקח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
או שהפקח ייתן, והאיש יבוא לבית המשפט ויגיד: מה אתם רוצים? פה כתוב רק 2,500, אני לא מוכן לתת 2,500 כפול עשרה כלובים.
יוסי וולפסון
גם השופט יפעיל שכל ישר על המקרים האלה, כי בסופו של דבר יש הרבה כתיבה משפטית על עבירות פליליות, מתי סדרה של עבירות הן עבירה אחת.
יפעת רווה
זה בדיוק מקרה הקצה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו המחוקק. קל לנו יותר לזרוק את זה על שיקול הדעת של השופט. אז נכון שיש הרבה וריאציות שאי אפשר לדמיין - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל כאן זה קנס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תלוי מה יטילו; אם יטילו רק 2,500 הוא לא ילך לשופט, אבל אם הפקח יחליט שזה 2,500 כפול עשרה כלובים, אז יכול להיות שהוא ילך לשופט. לנו קל להגיד שהשופט יחליט, אבל אנחנו המחוקק. אנחנו לא יכולים להיכנס לכל סיטואציה, אבל בדברים הפשוטים, הברורים – הרי בדרך כלל לא מעבירים כלוב אחד, זו סיטואציה ברורה אז צריכים לדעת למה הכוונה, כדי להנחות את השופט.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא יכול להטעין הרבה כלובים, ורק כלוב מסוים אחד הוא הטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את כולם הוא הטה, בכולם הוא עבר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נניח שזרק את כולם; לפי החוק כאן, על כל כלוב כזה הוא יקבל קנס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאנחנו חושבים, אחרים אומרים אחרת. בבקשה, אדוני.
אריה בן ארי
אני מ"מילועוף". להשכלה הכללית של הנוכחים, בעבר היתה שיטה להטעין ולפרוק עופות במשאית רמסע, מפה נולד הסעיף הזה. משאית רמסע, מטבע עבודתה, מטה את הפלטה שעליה מונחים הכלובים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זו הדוגמה שהבאתי, כמו משאית החול.
אריה בן ארי
בדיוק. המשאיות האלה, למיטב ידיעתי, אינן פעילות יותר בהובלת עופות. כשדובר על זה, וזה עלה גם בפעם הקודמת, לא דובר על אירוע חריג וחד-פעמי אלא על שיטת עבודה. אם פורקים טנדר שיש בו כלובי פלסטיק ובאופן סיסטמתי זורקים את כל הכלובים – על כל כלוב צריך לשלם 2,500 שקל. זה מאוד ברור, זה על אירוע. שיטתית, רמסע שלוקחת 20 כלובים והיא יחידה אחת של 20 כלובים, ברור שכשהיא מטה אחד היא הטתה את כולם. שוב, זה אירוע. אז אני חושב שצריך להוסיף פה "פר אירוע".
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שדיברנו בהתחלה – על כל אירוע. שאלתי אותם איך מוסיפים את זה, שזה יהיה על כל אירוע.
יפעת רווה
זה תמיד לכל אירוע. כשמטים משאית, גם אם יש בה הרבה מאוד כלובים - זה אירוע אחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם הוא מעמיס 20 כלובים, זה 2,500 כפול 10.
יפעת רווה
אם הוא מטה כל כלוב לחוד – זה עשרה אירועים, ואם הוא מטה את המשאית, אז נכון ש- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז צריך לכתוב שזה החישוב. אם לא תכתבי, פקח אחד יעשה כך ופקח אחר יעשה אחרת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה את כל כך דבקה לא לעשות את זה על כל כלוב שיש שם?
יפעת רווה
אני לא דבקה, אני רק אומרת ש - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה את מקלה? אדוני הנכבד שזה לא קיים, אבל אחד שמבריח עופות יכול לעשות כמה עבירות יחד, אחת מהן היא גם הובלה במשאית רמסע, וצורת הפירוק שלו במשחטה פירטית היא מהרמסע. אז את אומרת שעל כל העסק הזה הוא יקבל 2,500.
היו"ר ניסן סלומינסקי
השאלה היא אם אתה מחייב אותו על מעשה שהוא עשה. כמו שאתה לא מסתכל כמה תרנגולים היו בתוך כלובים – היו עשרה או 20. אתה אומר שהוא עשה מעשה אחד ואתה מחייב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
למשל הדוגמה שהבאת, טנדר שיש בו עשרה כלובים, והוא זרק אותם – זה כפול עשרה. זה מעשה אחד - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הוא עשה עשרה מעשים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל המעשים האלה הם מעשה אחד של פריקה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז למה כשיש משאית רמסע אתה לא אומר שזה מעשה אחד?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כי המעשה שאתה עשית – לא מה שהמשאית עשתה – זה מעשה אחד, שלחצת על כפתור.
אריה בן ארי
זו בדיוק הסיבה שהמשאיות האלה אינן בשימוש יותר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
משאית פירטית.
אריה בן ארי
אז העבירות האחרות שלו הרבה יותר חמורות מאשר ההטיה.
דגנית בן דב
זה ילך לכתב אישום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רק יכול לעשות הבהרה שאנחנו מתכוונים שזה על כל מעשה.
דגנית בן דב
אני חושבת שהפרוטוקול עצמו מהווה הבהרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות, אני רק אומר שהכוונה היא שאם יש לו עשרה כלובים וכל כלוב הוא העמיס בדרך הלא מותרת, הוא יקבל 2,500 כפול עשרה. לעומת זאת, אם בלחיצת כפתור אחת הוא שופך את הכול, אז מאחר שהוא עשה מעשה אחד, למרות שבפועל - - -
דגנית בן דב
זה יהיה כתב אישום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש לי הצעה לתיקון: במקום "כלובים" לכתוב "כלוב".
דגנית בן דב
אנחנו לא יכולים לתקן את התקנה.
אפרת חקאק
אנחנו לא יכולים לתקן עבירות קנס, אנחנו רק קובעים את העבירה כעבירה מנהלית.
דגנית בן דב
הסעיף הבא: תנאים סביבתיים. "בעל רכב ומי שנוהג ברכב לא יוביל בו עופות – (1)   אם מטען הרכב כולל חומרים מסוכנים". הקנס הוא 2,500 שקל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מאיפה זה בא לכם, חומרים מסוכנים? זה הולך ביחד?
דגנית בן דב
זה בדרך כלל מתבסס על מקרים שנתקלנו בהם. זה באמת הובלות קטנות של מספר קטן של עופות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מי שמוביל אנשים עם לולים - - -
דגנית בן דב
אני לא חושבת שאדם נחשב כחומר מסוכן כהגדרתו בחוק החומרים המסוכנים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל זה מסוכן לאדם להוביל עם חיות.
דגנית בן דב
מדובר על חומר מסוכן כהגדרתו בחוק החומרים המסוכנים: חומרי הדברה, רעלים.

דיווח על תמותה חריגה – כרגע התקנה מחייבת שאם בנקודת היעד נמצא שלמעלה מ-3% מהעופות מתו בהובלה, חייבים בדיווח לממונה. על אי-דיווח יש קנס של - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
על מי זה חל, על המוביל או על המשחטה?
אבשלום דולב
על המשחטה.
דגנית בן דב
"ידווח מקבל העופות" – במקרה של משחטה זו המשחטה, במקרה של לול זה הלול. זה חל על מקבל העופות. אמנם רוב ההובלות זה למשחטה, אבל יש גם הובלות של אפרוחים ללול ושל מטילות מלול גידול ללול - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח שמתו 10%, והוא דיווח. אבל עדיין מתו 10%, זאת אומרת שהיה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז יחקרו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דרך ההובלה לא היתה בסדר. אז יש, אני מניח, קנס נפרד?
דגנית בן דב
אם נמצא שהיתה עבירה במהלך ההובלה יהיה טיפול בנפרד, בהתאם להפרה. פה זה רק על עצם הדיווח.
אפרת חקאק
בגלל זה הדיווח כל כך חשוב, כדי שיעשו תחקיר.
דגנית בן דב
על 4(ג) היה דיון, והוא לא מתאים לעבירה מנהלית.

"4(ד) בעת ההובלה יהיו בידי המשגיח אמצעים להזעקת עזרה – 500 שקלים". היום כולם מסתובבים עם טלפון סלולרי, כך שלא סביר שזה יקרה.

"חובת השגחה ופיקוח. 4(ה) ראה משגיח במשך הובלת עופות כי הופרה הוראה מהוראות תקנות אלה, יודיע על כך לממונה, בכתב, לא יאוחר מ-48 שעות מתום ההובלה". 1,000 שקלים על הפרת ההוראה.
יוסי קוסובר
זה לבעל הלול?
דגנית בן דב
זה למשגיח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
סיכמנו שלא צריך תיעוד והובלה, איסוף עופות, לכידתם ופריקתם – אין צורך להקריא את הכול. סעיפים 5(א) עד 5(ד).
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה אותו דבר.
דגנית בן דב
תיעוד – הוא חייב למלא, הוא חייב להחזיק את הטופס. 1,000 שקל על עבירה שהוא לא עושה את זה.

"סעיף 9(4) איסוף עופות לכידתם ופריקתם. בעת איסוף עופות, הטענתם ופריקתם יחולו הוראות אלה: (4) לא יאחז אדם יותר משלושה עופות בכל יד;" - 1,000 שקלים על כל אחיזה כזאת. "(5) לא יאחז אדם עופות באחד מחלקים אלה בלבד: ראש, צוואר, כנף או זנב;" – שוב, 1,000 שקל. אותו דבר לגבי אדם שמפיל את העוף מגובה של יותר מ-40 ס"מ, ועל סגירה של תא מבלי לוודא קודם שהכנפיים, הרגליים וכל חלק גוף אחר נמצא בתוך התא. גם זה 1,000 שקל, וגם את זה, למרבה הצער, רואים בשטח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פה זה על כל עוף, נכון?
דגנית בן דב
פה זה לכל 100 עופות או חלק מהם. על ה-100 הראשונים 1,500 - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא מדבר עדיין על 9(5) ו-(6).
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח שמחזיק את העוף - - -
דגנית בן דב
אוחז ומפיל זה על כל עוף, על סגירה של תא זה על כל סגירת דלת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל לא יאחז אדם יותר משלושה עופות בכל יד. קנס הוא מקבל רק על הרביעי, הוא לא יקבל על כל הארבעה, על אף שכל הארבעה סובלים עכשיו.
דגנית בן דב
כן. גם אם הוא יחזיק שישה באותה יד זה יהיה אותו קנס כמו על ארבעה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צריך ללמוד להקשיב לחברי הכנסת. השאלה כאן היא אחרת: כשבמקום שלושה עופות הוא מחזיק ארבעה, הוא גרם צער לכל הארבעה. את נותנת לו קנס רק על הנוסף.
יפעת רווה
נכון. העבירה היא עבירה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה מה ששאלנו ועל זה קיבלנו את התשובה. לפי השפה שלנו, היה צריך לקבל על כל עוף. למה לא?
היו"ר ניסן סלומינסקי
במקום שלושה עופות אתה מחזיק חמישה עופות – זו אותה פעולה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נכון, אותה פעולה, אבל על כל עוף - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הצער שנגרם פה הוא שונה מהצער שנגרם כשמחזיקים עוף בצוואר או בכנף שלו. פה הצער הוא בגלל הצפיפות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מי סובל מהצפיפות? לא רק השניים הנוספים אלא כל החמישה סובלים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כולם סובלים, אבל הסבל הזה שווה 1,000 שקלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אין כאן היגיון.
יפעת רווה
כל העבירות על צפיפות זה לא פר כמה סובלים. זה נכון שהסבל הוא לכולם, אדוני צודק, אבל העבירה היא עבירה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה הרבה יותר חמור מהחזקה של כל דג, שנתנו פה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי שעשה את זה הלך לפי עיקרון אחד - שמדברים על המעשה, לא על הסובל. נניח שהחזקת חמישה עופות יחד, אבל עשית מעשה אחד, אז אתה משלם.
דגנית בן דב
דווקא הסעיף הבא הוא לפי עופות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לעומת זאת בבודדים – כל בודד שהחזקת בכנף, עשית מעשה נפרד ואתה משלם על המעשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני חושב שבמקרה הזה 1,000 שקל הוא קנס נמוך. אני חושב שמינימום צריך להיות 1,500. אני לא יודע למה שמתם אותו בפרק של 1,000 שקל, לפי דעתי הוא צריך להיות הרבה יותר. יש כאן צער שהרבה פעמים הוא יותר מצער אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
1,000 שקל זה גם הרבה, כי הרבה פעמים לוקחים אותם לחצי דקה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז אם אין עבירה, אין עבירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש, אבל 1,000 שקל זה יפה.
דגנית בן דב
אנחנו לא מתנגדים להעלות את ל-1,500.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם במקום שלושה הוא לקח חמישה, הוא לקח מראש חמישה.
דגנית בן דב
לא לשכוח שאנחנו מדברים פה גם על מגבלות של כף יד של בן אדם. עשרה הוא לא יכול להחזיק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מציע להשאיר את זה על 1,000 שקל. זה מספיק מרתיע.
אבשלום דולב
יש מגבלות גובה קנסות. זה עלה בדיון, ועד כמה שזכור לי אי אפשר להטיל יותר מ-14,000 שקל - - -
דגנית בן דב
זה לא רלוונטי פה. אנחנו לא חורגים מהמקסימום.
אריה בן ארי
הקנסות הם על עבירה, הם לא פיצוי לבעלי החיים שסובלים. לכן ההיגיון אומר שאותו אדם שעבר את העבירה הוא זה שנקנס. לכן על אירוע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נשאיר 1,000.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני חייב להגיד לפרוטוקול שאני דווקא רואה ש-9(4) ואולי גם 9(5) – האמת שכולן – הן דווקא העבירות הכי מצויות, וזה הדבר שיכול לבוא לידי ביטוי באופן מעשי יותר מכל העבירות האחרות, אולי חוץ מהעבירות בהתחלה, של מופעים. כפי שאמרו האנשים הנכבדים והמקצועיים פה, היום כבר לא מובילים ככה, יש תקנות רגילות שנותנות הסדרה לכל העניין של הובלה, יש על זה מעקב, טפסים ומשגיח. אנחנו מדברים על מקרים חריגים. כאן הפריקה מתוך הכלוב היא מעשה שבכל יום, ואם נתקלנו עכשיו בסרטונים, זה דווקא היה בקטע של צורת המשיכה וצורת האחיזה של עופות. זה הדבר המצוי, ושם צריך לעשות משהו שירתיע יותר. נראה לי שזה יותר מצוי, ומקום שזה חריג מאוד ניתן יותר?
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לנו זמן עד 15:00, אז יש לנו אפשרות לסיים או שנצטרך לעשות המשך ישיבה בפעם אחרת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
דבר אלי, למה אתה מדבר אליהם? אתה מדבר אליהם ומתכוון אלי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
מפני הכבוד אני מדבר אליהם. בואו נמשיך הלאה.
אפרת חקאק
אז משאירים את זה 1,000 שקל, כן?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, נשאיר 1,000 שקל, הבנתי שזו גם היתה ההסכמה אז לא ניכנס לזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ממש לא, אנחנו מגיעים לוועדה. אני לא הולך לריב אתך, אבל לא זה מה שמשכנע אותי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה על כל פעולה.
אפרת חקאק
קנס שהוא עדיין גבוה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם אדם אוסף בצורה כזאת, הוא לא עושה פעם אחת עם שלישייה, הוא עושה חמש פעמים, אז הוא יקבל 1,000 כפול חמש.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה יודע שעל הדבקת מודעות – אם אתה מדביק על אותו משטח עשר מודעות, אתה מקבל קנס של עשר כפול 180 שקל. ראיתי שהגיעו גם 16,000 שקל על הדבקת מודעות.
דגנית בן דב
בסעיף הבא אנחנו חושבים שאכן חשוב להתחשב במספר הפרטים שסובלים - מדובר על עופות שאסורים בהובלה. זה סעיף שיש לו לא מעט החרגות, אבל אם נתייחס אל הכלל, אז אסורה הובלה של עופות המיועדים להמתה, למעט לצורך מאכל אדם; אסורה הובלה של עופות כשהם קשורים; אסורה הובלה של עופות חולים או פצועים, למעט לצורך טיפול, אבחון או בידוד ולמעט אם פציעתם או מחלתם קלה ואינה משפיעה על רווחתם בעת ההובלה; אסורה הובלה של עופות מעורבים ביחד, למעט זכרים ונקבות מאותה להקה, אפרוחים זכרים ונקבות ותרנגולות עם אפרוחיהן. להזכירכם, זה תופס גם על הובלה במגזר הפרטי בין פינות חי. פה אנחנו מדבירם על קנס לכל קבוצת עופות – לכל 100 או חלק מהם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זכרים ונקבות מאותה להקה מותר?
דגנית בן דב
מותר מאותה להקה. אסור מלהקות אחרות כי הם עלולים לריב. בכלל, משתי להקות אסור.

הסעיף הבא מדבר על זמני הובלה – שש שעות לעופות המובלים לשחיטה, שמונה שעות לעופות אחרים. משך ההובלה, יש אפשרות להאריך אותו, אם במקום הפריקה מתקיימים תנאים מתאימים, של הצללה, אוורור וכן הלאה. גם פה מדובר קנס לפי מספר עופות - לכל 100 עופות או חלק מהם. גם פה סימני שאלה, יש הסכמות שונות.
יוסי וולפסון
יש הסכמה שמופיעה בתקנה.
דגנית בן דב
הסכמות שונות לעניין הגובה, הפרדת מספר בעלי החיים ומשך הזמן. הקנס הוא 500 שקל לכל 100 עופות או חלק מהם ולכל שעה מעבר למותר או חלק ממנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה רוצים להוריד?
אפרת חקאק
מורידים מצד אחד, אבל גם - - -
דגנית בן דב
מורידים למספר עופות, אבל מעלים לפי משך זמן – ככל שהם נשארים יותר זמן הסבל גדל והקנס גדל בהתאם. קודם זה היה רק לפי מספר עופות וזה היה אותו קנס לשעה מעבר למותר ול-15 שעות מעבר למותר.
יפעת רווה
זה בעקבות הערה שהיתה כאן בדיון הקודם, למיטב זכרוני.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא הבנתי מה אתם עושים. כמה זה אם במקום שש שעות זה עשר שעות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם קבעו 1,500 שקל לכל 100 עופות או חלק מהם, והיתה בקשה להוריד את זה ל-500 אבל מבחינת הזמנים זה גם על כל חלק משעה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
100 עופות שבמקום שש שעות פרקו אותם בשמונה שעות, מה יקרה?
יפעת רווה
2,000 שקל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה זה שעה ראשונה? אם זה מעל שש שעות – זה 1,500 שקל, ואם זה מעל שבע שעות – זה עוד 500. עכשיו הבנתי.
יפעת רווה
לא, אם זה שעתיים זה 1,000 שקל. 100 עופות, אבל שעתיים מעבר למותר - זה 1,000 שקל; אם זה יהיה 200 עופות לשעתיים - זה יהיה 2,000 שקל.
דגנית בן דב
1,500 בוטל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ירד ל-500, אבל עכשיו גם חלקי שעה מתווספים. לא צריך שעה שלמה כדי לקבל את הקנס, אפילו אם היה עשר דקות אחרי השעה כבר מקבל את הקנס.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם זה אחרי שש שעות הוא יקבל 500 שקל, ואם זה שמונה שעות הוא יקבל 2,000 שקל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
החידוש הוא שאם זה שמונה שעות ועשר דקות הוא מקבל על שלוש שעות. הלאה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא הלאה, כאן צריכה להיות החרגה של הובלה לצורך כפרות. כשעושים תחנה לצורך כפרות, אז זה לא שש שעות של הובלה ברצף, מכיוון שיש הפסקה באמצע. בשונה מכל המקרים שמעבירים מהלולים ישירות למשחטות, יש החרגה בנושא הכפרות, שעושים עצירה באמצע. צריך לעמוד שצריך לעמוד – עושים תחנה של כפרות, גם אם לא שוחטים שם.
דגנית בן דב
כיום בתקנות אין החרגה לעניין כפרות, יש החרגה לעניין מצב שבו בנקודת היעד מתקיימים תנאים של הצללה, אוורור טוב, הגנה מפני רעשים חריגים. זה קיים לגבי משחטות כמו לגבי מקומות אחרים. זו ההחרגה הקיימת היום בתקנות.
יוסי וולפסון
צריך לחדד - כפרות יכולות להיות נקודת היעד שבה מסתיימת ההובלה, ואם מתקיימים שם תנאים אז הנהלים של משרד החקלאות מאפשרים להשאיר את העופות בנקודת היעד עד לסיום הכפרות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל זה לא חייב להיות ככה.
יוסי וולפסון
זה נובע מהתקנות עצמן ומנוהל. אם נעשה החרגה פה, המשמעות היא שאם מישהו יפר את התקנות שכבר קיימות צריך יהיה לקחת אותו לבית המשפט. זאת אומרת, אנחנו לא יכולים לשנות פה את מהות התקנות. אם נעשה פה החרגה נחזיר את זה להיות עבירה פלילית רגילה, והפתרון של הכפרות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אורי, תסביר לי - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
מי זה אנחנו?
דגנית בן דב
לתפיסה המשפטית, לא הוועדה. העבירות כבר קיימות בתקנות שקיימות היום. אם תהיה החרגה לעניין העבירות המנהליות, זה אומר שלא ניתן יהיה להטיל קנס אלא רק להגיע לבית משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אורי, תסביר לי למה אתה מתכוון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש שתי דרכים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא נוסעים למשחטה, נוסעים לחלק את זה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש תחנה של כפרות, והתחנה הזאת יכולה להיות משני סוגים; יש תחנה ששם מבצעים את מנהג הכפרות וגם שוחטים באותו מקום, אז זה בעצם הופך למשחטה והם צריכים לעמוד בתנאים כאלה ואחרים, וזה באמת לא פשוט לעשות את זה. לכן היום זה מאוד חריג שהתחנה משמשת גם כמשחטה, אני בכלל לא יודע אם יש דבר כזה. האפשרות השניה, שהיא מקובלת הרבה יותר, שעוצרים לצורך קיום מנהג הכפרות. לצורך המשל, אני מביא לכיכר ציון 1,000 עופות, אנשים מבצעים שם את מנהג הכפרות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
על אותו עוף עושים כמה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם היו עושים כמה על אותו היו מביאים אחד, אם מביאים 1,000 - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל אחד קונה עוף, עושה את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן, מבצע את מנהג הכפרות, ואז לוקחים הכול לשחיטה. אמנם אני לא נוהג ככה, אבל זה לא קשר. כל אחד מנהג אבותיו בידיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה אתה רוצה? שזמן ההפסקה לא ייחשב?
אורי מקלב (יהדות התורה)
ודאי, שזמן ההפסקה לא ייחשב. המקום שהוא מניח אותם חייב להיות עם התנאים שצריך לתת להם – צל, שתייה ואוכל. אבל זה לא יכול שלא נחריג את הנושא, כמו שגם בתקנות יש החרגה. אני לא יודע להגיד לך ממה ההחרגה, אבל יש החרגה. בחוק שהובלנו עם איתן כבל החרגנו את זה בפירוש.
קריאה
איזה חוק?
אורי מקלב (יהדות התורה)
חוק לגבי זמן ההובלה ואופן ההובלה של העופות.
יפעת רווה
אפשר לעשות בסעיף - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא יכול. לא הכנתי את עצמי לסעיף הזה, גם לא ראיתי את החומר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני גם לא יודע אם מחזיקים את העופות, אם זה עונה על כל הדרישות האחרות. לא הייתי נכנס לזה.
דגנית בן דב
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
זו דעה אישית חינם.
דגנית בן דב
הדעה האישית שלי מתבססת על לא מעט מקרים בשטח.
יוסי וולפסון
הפתרון הזה נמצא בתקנות ההובלה, בהגדרה של הובלת - - -
דגנית בן דב
אני חושבת שעופות שיושבים 20 שעות בלי מים, בלי אוכל, בתנאי צפיפות, בשמש, בגשם - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז תעשי תקנות.
דגנית בן דב
התקנות קיימות. אנחנו צריכים לאכוף אותן יותר, אני מסכימה אתך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תעשי תקנות מה מותר ומה אסור.
דגנית בן דב
התקנות קיימות מ-2011. גם אני אשמח אם נאכוף אותן יותר.
יוסי וולפסון
התקנות מאפשרות את קיום מנהג הכפרות. אדם שעושה את זה בכיכר ציון, ברגע שהוא פורק אותם מהכלובים ונותן להם מים ואוכל במקום יכול - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - במקום לאכוף את זה אתם זורקים את זה על הרשויות המקומיות.
דגנית בן דב
האכיפה לא הוטלה על הרשויות המקומיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, בואו נתמקד בנושא שחבר הכנסת מקלב דיבר עליו. מדובר על שש שעות ועל שמונה שעות. אם המשאית נוסעת ארבע שעות, מגיעה לכיכר ציון, במקום מפרקים ונותנים את התנאים הנדרשים כאן – שהם צריכים להיות לא בשמש, לתת להם שתייה וכו' - ואחר כך מכניסים אותם וממשיכים הלאה, אז זה בסדר גמור. לא צריך להחריג את זה, זה עונה על הקריטריון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה לא בסדר, מכיוון שזה לא היעד. כתוב בתקנות: "נקודת היעד". נניח שהוא מחכה עד שהמשחטה תיפתח – אני מניח שבגלל זה סעיף (ג) מופיע כאן - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם המשחטה לא פתוחה, זה לא קשור לשאלה אם הוא נעצר בשביל כפרות או לא. לכל מקרה רגיל יש את הכללים מה קורה.
יוסי וולפסון
ברגע שפורקים את העופות ונותנים להם מים ההובלה הסתיימה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש כאן 8(א) ו-8(ד): "אדם שהעופות נמצאים בשליטתו בנקודת המוצא - - -"
היו"ר ניסן סלומינסקי
ל-8 עוד לא הגענו. בואו נראה את 8: "המוביל עופות יובילם בלא הפסקות ואופן רצוף בנסיבות העניין." – זה בנסיבות העניין. "אדם שהעופות נמצאים בשליטתו בנקודת המוצא ידאג שפרק הזמן שבו יימנעו מזון ומים מעופות המיועדים להובלה - - -" מה הבעיה פה?
דגנית בן דב
ההובלה מסתיימת עם פריקת העופות.
יוסי וולפסון
לצורך הכפרות ממילא פורקים אותם מהכלוב, וברגע שפורקים אותם מהכלוב ההובלה הסתיימה ואחר כך זו הובלה נוספת. כל עוד מוציאים אותם מהכלובים ונותנים להם מים זה בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא עונה על הדרישות פה זה בסדר גמור, אין שום בעיה. הוא רק צריך לתת להם שתייה.
יוסי וולפסון
להוציא מהכלוב ולתת להם מים, זה הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה בסדר גמור. כלומר, מי שמוביל את זה לכפרות לא נכנס להגדרות פה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה לא אומר שעכשיו משחררים אותם, עושים שם לול שלם ופתוח בתוך המרחב הציבורי. זה הרי לא עובד ככה, יש איזה סדר בדברים האלה. לכן, ההובלה עצמה – ברגע שאתה נותן להם בפרקי זמן, מוציא אותם, יש איזה משהו שאתה עושה. צריכות להיות תקנות מיוחדות, זה לא התקנות הרגילות שמובילים אותם למשחטה.
דגנית בן דב
אין. אין תקנות אחרות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז אי אפשר לאשר את זה.
דגנית בן דב
אבל התקנות האלה בתוקף. התקנות כבר קיימות והן בתוקף, זה רק על הקנס.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז תשאירו תביעה פלילית. אני לא אתן לכם לתת קנס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אורי, באיזו נקודה הבעיה? נניח שכדי להגיע לכיכר ציון הוא נסע יותר משש שעות – הוא כבר עבר. אם נניח הוא נסע ארבע שעות – זה בסדר; הוא עצר, הוציא אותם ועשו את מה שצריך כאן - נתנו מים ודברים כאלה – זה גם בסדר; אם עשו כפרות, מיד הכניסו והוא המשיך הלאה למשחטה – גם זה בסדר. אבל אם עשו הפסקה גדולה יותר צריכים לתת להם את מה שכתוב פה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איפה מופיעה הפסקה? לא מופיעה הפסקה גדולה, לא כתוב כאן מה ההפסקות הרצויות, איך זה צריך לעבוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כתוב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איפה אתה רואה שזה כתוב? בואו נקרא את 8 ואז נראה מה לא כתוב.
יוסי וולפסון
בסעיף 2 לתקנות יש הגדרה של סיום ההובלה, שזה פריקת העופות מהכלובים. יש רק הוראה נוספת, שמי שמקבל את העופות בנקודת היעד, אחרי שפרקו אותם מהכלובים, צריך לתת להם מים, אלא אם כן זאת משחטה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
במשחטה לא צריך לתת להם מים?
יוסי וולפסון
במשחטה לא צריך לתת להם מים. אם יש כפרות ומחזיקים את העופות בנקודה הזאת הרבה זמן, אז צריך לתת להם מים, למנוע צער בעלי חיים גם מבחינה יהודית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
את זה כבר סיכמנו, שאני אמון על צער בעלי חיים לא פחות ממישהו אחר. רק שתדע, עוד לפני התקנות האלה על לולים, פריקה והצורה שמסיעים אותם, גופי הכשרות שמו מעצמם משגיחים כדי לראות איך פורקים אותם. לא חיכו לתקנות האלה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ודאי, זה יכול גם להטריף.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא יכול – זה מטריף. לכן אף אחד לא לימד אותנו לפני זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נראה את סעיף 8.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הייתי רוצה להחריג בכלל, שכל הקנסות המנהליים לא יחולו על כאלה שקיבלו אישור על מנהג הכפרות. אין דבר כזה בלי אישור, צריך לקבל אישור ממשרד החקלאות או מהשירות הווטרינרי של אותה רשות מקומית. שכל הדברים האלה – קנס כספי לא ייכנס בעניין הזה. נפתור את הבעיות, אבל אם יש אישור - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם שם יצטרכו להיות כללים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
השירות שפועל שם נותן את הכללים. כל הקנסות הכספיים לא יחולו במידה שיש אישור למנהג הכפרות. זה הכול.
יפעת רווה
זאת אומרת, אז אפשר יהיה לקחת אותם גם 20 שעות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. יעשו כללים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש הרי פיקוח. גם לפי החוק צריך.
דגנית בן דב
הנוהל שקיים היום מעקם ומקמט את התקנות בצורה די משמעותית. התקבלה החלטה להתעלם מחלק מהעבירות שנעשות במנהג הכפרות, אבל אני לא חושבת שאנחנו יכולים לעגן את זה בחקיקה – התעלמות מחקיקה קיימת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא הבנתי אותך. לא מתעלם משום דבר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש הנחיה פנימית להתעלם מחלק מהעבירות האלה לגבי כפרות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא יודע מכזאת החלטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה רוצה שתהיה חקיקה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
עכשיו אתה רוצה שהקנס הכספי הזה כן יחול? להביא את זה בדלת אחורית?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז אתה לא יכול לאשר את זה, זה הכול.
דגנית בן דב
זו לא דלת אחורית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז זו דלת ראשית אצלך. אצלי לא.
דגנית בן דב
אבל אותה דלת שאתה מדבר על אישור – זה אותו משרד. משרד החקלאות זה אותו משרד; אם הוא קיבל החלטה לא לאכוף במקרים מסוימים, הוא לא יטיל קנס מנהלי אם הוא קיבל החלטה לא לאכוף.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מציע שאם יש אישור – כל מה שאנחנו נותנים פה אישור על קנסות כספיים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל גם אתה מסכים שיצטרכו - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל זה צריך לעמוד בין כך ובין כך, מפני שמשרד החקלאות דורש את זה. האישור שנותנים זה לא הפקר, הרי הוא יכול לעמוד למשפט על זה שלא הביא תוך שש שעות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא לסטות מהעקרונות שיש פה – הזמן צריך להיות זמן, אם עוצרים צריך לתת להם שתיה – כל זה צריך לחול. להערכתי זה עונה, לא צריך שום דבר.
דגנית בן דב
אני מסכימה עם כבוד היושב-ראש, רק בפועל, ברוב המקומות של כפרות, זה לא קורה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אורי רוצה שתהיה החרגה, כי בכל אופן זו תופעה שיש עצירה בדרך, שזה דבר לא רגיל. אז יכול להיות שתצטרכו לעשות את זה עם התקנות. כלומר כן לעשות תקנות, לא להתעלם. לעשות תקנות שעומדות בקריטריונים האלה.
יפעת רווה
אין כרגע תקנות אחרות. כרגע יש תקנות קיימות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא כרגע, אני לא מדבר על זה. יצטרכו תקנה נפרדת.
יפעת רווה
אבל מה שאדוני אומר זה להחריג בחקיקה – לא בהנחיות - של צער בעלי חיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא מבקש להחריג. מי יצר את התקנות האלה?
יפעת רווה
התקנות הן של משרד החקלאות וההפיכה לעבירות מנהליות היא של שרת המשפטים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שהוא מבקש, שתפני לשר החקלאות ותאמרי לו שהוועדה שדנה בנושא ביקשה לנסות לבחון את נושא הכפרות. להערכתי זה נכנס בפנים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא מקבל את מה שאומרת נציגת משרד החקלאות – סליחה, אני לא זוכר את השם. אם היא מקבלת את זה, זה חמור מאוד - שמשרד החקלאות מתעלם מתקנות. זה לא קשור עכשיו לקנס כספי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ביקשתי להכין תקנה מיוחדת לזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא מכיר דבר כזה, כפי שעוד מידע שהיא אמרה פה לא היה נכון, לצערי - שמשרד החקלאות ביקש להטיל את כל הפיקוח על הרשויות המקומיות. היא אמרה שלא היה דבר כזה, ואני השתתפתי כאן, בכנסת, בדיונים בעניין הזה. לא דיון אחד, אלא שניים, בוועדת הכלכלה. אז כנראה שלא כל המידע שנמצא בידה הוא מידע מדויק. אבל יש מנהג הכפרות, וכדי שלא לבטל מנהג בישראל, למשרד החקלאות יש נוהל שהוא מחריג. נוהל שלו.
דגנית בן דב
נוהל לא יכול להחריג חקיקה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על סמך זה הוא נותן אישורים, עם דרישות כאלה ואחרות – אני יכול לברר את זה. ברגע שעכשיו אתה מאפשר הטלת קנס מנהלי, אפשר יהיה לתת את הקנסות. יבוא מי שמוסמך לכך ויעשה את זה. הוא לא יודע מה זה כפרות ומה זה לא כפרות, והוא יכול באמת לקנוס. לכן אני מציע שכל מה שנאמר פה - לאשר אותו, אבל במידה שניתן אישור לקיום כפרות לא יחול הקנס המנהלתי הזה. בכפרות, מי שעובר על זה, יישאר הנושא הפלילי, כמו שהיה עד היום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מצד שני, אני לא רוצה שמי מוביל לכפרות יוכל לגרום לסבל נוראי לעופות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כאן מביא עוזרי הנאמן מד"ר סרחיו דולב ממשרד החקלאות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם מישהו לוקח את הלולים לכיכר ציון, אבל הוא נוסע עשר שעות עד שהוא מגיע לכיכר ציון, אתה רוצה שהוא סתם - - -?
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה עשית עד היום כשהוא עשה את זה? משפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת, אתה רוצה שלא יחילו את האופציה הזאת עליו. יישאר מה שיש.
אורי מקלב (יהדות התורה)
משרד החקלאות לא מרשה עשר שעות גם לכפרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן אני אומר שלהערכתי זה כלול - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
הפיקוח בכפרות הוא הרבה יותר, מכיוון שזה נעשה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אני לא מצליח להבין. אתה רוצה להחמיר עליהם או שאתה רוצה להקל עליהם? מה שאתה אומר, אתה רק מחמיר עליהם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה, בגלל שאני משאיר אותם למשפט הפלילי? לא, אני לא מחמיר, משום שמשרד החקלאות עצמו לא מפעיל אם עומדים בתקנות הכפרות. ברגע שעומדים בתקנות של הכפרות הוא לא מחיל משפטים, לא יתבע תביעה משפטית. אבל כשזה מגיע לקנס מנהלי שפקח יכול לתת, אנחנו נמצא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נשאיר את זה. נראה אם אנחנו יכולים להתקדם עד הסוף ואז נחזור לדבר הזה, שאני לא מצליח להבין.
דגנית בן דב
1,500 שקלים לעניין הובלה שלא ברציפות. הסעיף הבא הוא לגבי מניעת מזון ומים לפני הטעינה ומתן מים מיד עם הפריקה – 1,500 שקל לכל 100 עופות או חלק מהם.
הסעיף הבא
"איסוף עופות לכידתם ופריקתם. 9. בעת איסוף עופות, הטענתם ופריקתם יחולו הוראות אלה: (7) לא יכניס אדם עופות לתא אלא אם כן הצפיפות של העופות בכל תא מאפשרת לכל העופות, בו בזמן, לרבוץ על רצפת התא;" – 1,500 שקל לכל 100 עופות או חלק מהם. הסכום המוצע סוכם?
יוסי וולפסון
כן, זה מה שסוכם, כי אי אפשר לספור את כל העופות.
דגנית בן דב
אז להוריד את זה מ-1,500 ל-1,000 לכל תא. תא זה כלוב או מתחם שלא מחולק במחיצות פנימיות.

הסעיף הבא הוא לגבי מבנה כלובי ההובלה – 1,500 שקל לכל 100 עופות, וגם פה השינוי הוא 1,000 לכל תא. הכלובים עשויים באופן שיישא את משקל העופות, מקובעים שלא יוכלו לזוז, בלי בליטות או זיזים חדים, פתחים יאפשרו להניח את העופות בלי לזרוק אותם אל הכלוב, הרצפה מונעת יציאת רגלי עוף, הכלובים מאפשרים ראיית העופות, הכלובים שלמים, דלתותיתם תקינות ועברו חיטוי וניקוי לפני הטעינה של העופות לתוכם.
הסעיף הבא
"משגיח יבדוק, לאחר הפריקה, אם מתקיימים בכלובים ההוראות שנימנו קודם, ואם הן לא מתקיימות, יסמן את הכלובים – 500 שקל לכל כלוב פגום שלא סומן.

תנאים סביבתיים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה ראינו כבר.
דגנית בן דב
חומרים מסוכנים - יש פה בעיה שזה לא אותם סכומים.
אפרת חקאק
הבאתי את כל הסעיף רק לצורך ההשוואה. 3,500 שקל זה רק על א(2).
דגנית בן דב
אוקיי, אז לגבי חומרים מסוכנים זה 1,500, ודיברנו על זה קודם. לגבי (2) - כשיורד גשם בלי כיסוי עליון שאינו חדיר למים – 3,500; אם התחיל לרדת גשם לא צפוי אז האחראי פטור.

אוורור – דפנות שמאפשרות תנועה של אוויר חופשי לעופות שמובלים או מערכת שמווסתת את זרימת האוויר. כיום זה קיים רק לגבי רכבים שמובילים אפרוחים, וזה מתייחס לסעיף (ב), שאפרוחים יהיו רק ברכב עם זרימת אוויר מווסתת ומבוקרת. זהו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם כך, אני רוצה לחזור לנושא של - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
כל נושא הוא גם אחריות המשגיח. אם זה לא נחשב כזמן הובלה, וככה רואים את הכפרות, זה כאילו מקום שלא נחשב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאחר שזה כך, אנחנו יכולים להחריג, שלא יהיה קנס מנהלתי על הובלת עופות לצורך קיום מנהג הכפרות, אם ניתן אישור. אם יעברו על החוק, שם תהיה עבירה פלילית ולא את הנושא הזה.
יפעת רווה
אני צריכה לברר את זה. אני יודעת ששרת המשפטים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה אנחנו עושים כרגע?
יפעת רווה
לא עושים החרגות מהסוג הזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אנחנו עושים כרגע? אני יכול לאשר את הכול עכשיו - - -
יפעת רווה
שלחתי SMS לעוזרת של השרה. זה ממש דבר שאני צריכה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יכול לאשר את הכול פרט לסעיף 7?
יפעת רווה
אבל אני מבינה שמהכול רוצים להחריג את התרנגולות לכפרות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכללים הרגילים בצד הפלילי – יחולו. לא משנים, רק המעבר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מבין שחבר הכנסת מקלב מתכוון בעיקר שהמקום של הכפרות עצמו, המקום שבו העופות מוחזקים לצורך הכפרות, לא ייחשב כזמן הובלה. זו הנקודה.
יפעת רווה
אם הם נמצאים באותו מקום ונפרקים, אז זה ממילא לא נכנס שם.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
זה מה שהוא רוצה – שזה לא ייחשב לזמן הובלה.
יפעת רווה
אבל אם הם נפרקים זה לא נחשב לזמן הובלה גם ככה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הם נפרקים, אחר כך מעמיסים אותם שוב. זה שתי הובלות נפרדות, וכל הובלה יש לה את הזמן שלה?
דגנית בן דב
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה בסדר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה לא רק זה. המשגיח לא נמצא, אתה לא יכול לדרוש מהנהג שיישאר שם כל זמן הכפרות. הוא מניח ונוסע.
יפעת רווה
אני רוצה להבין מה בדיוק רוצים להחריג, כי יש הבדל בין החרגה - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אם מניחים את הכלובים ומפרקים אותם, אז ההובלה נקטעת ומתחילה אחר כך מחדש.
דגנית בן דב
הבהרה: ההובלה היא עד להוצאת העופות מהכלובים. פריקת הכלובים כשלעצמם – לא מסתיימת ההובלה. זה נכון גם לעניין המשחטה וגם לעניין הכפרות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
במשחטות לא נשארים העופות בכלובים?
דגנית בן דב
נשארים, וההובלה נמשכת. לפי התקנות ההובלה היא עד השחיטה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ושוחטים את כולם תוך פרק הזמן הזה?
דגנית בן דב
יש תוספת של שש או שמונה שעות, תלוי בעונה, בתנאי שמתקיימים תנאי הצללה, אוורור, הגנה מרעשים וכן הלאה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אורי, כשמוציאים מהכלוב, יש מישהו שאחראי על זה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש פיקוח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה הבעיה של המשגיח? הפיקוח זה המשגיח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, הפיקוח זה מי שמוביל. היום מי שמבקש רישיון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז הוא צריך להשגיח, נכון?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה שם את זה בכיכר, וגם אם אתה עושה את זה בחצר הפרטית שלך, בסופו של דבר הרשות המקומית צריכה לאשר לך. אתה מוציא רישיון. זה אישור מהשירות הווטרינרי של אותה רשות מקומית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שהוא גם צריך להשגיח שהכול בצל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בתנאי הרישיון נכנסים הרבה דברים שדורשים ממך: שתיה וכו', ולאחר מכן הוא בא ומפקח על זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז, אז למה זה לא עונה על סעיף 8? זה עונה על הסעיף הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם מגיע עכשיו מגיע פקח, העופות יצאו מהמקום הזה, עברו מספר השעות – הוא נותן קנס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעצר היעד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הוא לא רואה נעצר, הוא רואה הובלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם אומרים שברגע שהגעת למקום נעצרת ההובלה.
יוסי קוסובר
לא נעצר. כל עוד שהעופות לא יצאו מהכלוב, ההובלה לא נגמרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יוצאים מהכלוב, הרי צריך לעשות את ההקפות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל לא כל הזמן יוצאים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
העופות האלה יצאו מהכלוב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ודאי שיצאו, אבל הם מדברים שאתה צריך לשחרר אותם מיד לתוך איזה מרחב. זה לא מציאותי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה צריך לתת להם מים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נותנים להם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אתה בסדר. אחר כך ספירה חדשה של הזמן עד המשחטה. זה מה שכתוב.
יפעת רווה
אם נותנים מזון ומים - אין שום בעיה, הוא עומד בתנאי התקנה; אם לא נותנים ומונעים מזון ומים יותר משש שעות – זה צער בעלי חיים, שצריך להיכלל בפנים. אבל לתת מזון ומים לא פוגע במנהג הכפרות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
חייבים לתת מזון ומים, אנחנו הרי לא רוצים צער בעלי חיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אתה נמצא בסדר בתוך הסעיף הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
השר החריג שגם אם עושים מנוחה, זה לא שהם יכולים להיות 24 שעות במקום הזה. הוא מחייב אותך שגם אם הבאת אותו למנהג כפרות, תוך שמונה שעות הוא צריך להגיע למשחטה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה עונה לך על הסעיף.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל פתאום מגיע פקח, מבקש תעודה, רואה שעברו שש שעות ונותן קנסות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל יש לו את האישור לכפרות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
האישור הזה טוב לגבי ההסדר שיש בין הרשות המקומית למשרד החקלאות, ובשטח זה עובד אחרת.
יפעת רווה
אם לא מפרים את תנאי התקנה ונותנים מזון ומים, לא אמורה להיות שום בעיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
משרד החקלאות הוא זה שנותן את האישור. אז מה הבעיה?
יוסי קוסובר
הפיקוח הוא של משרד החקלאות, לא של העירייה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
גם העירייה יכולה לתת קנסות, והיא נותנת קנסות.
יפעת רווה
ההחרגה מאפשרת לא לתת מזון ומים, וזה נראה לי לא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, הוא לא רוצה החרגה מזה שייתנו מים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה כן עונה על הקריטריון.
יפעת רווה
אם נותנים אוכל ומים אין בעיה. אין צורך להחריג.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני צריך לבדוק את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. עכשיו נאשר את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא נאשר.
יפעת רווה
אם אנחנו מפרסמים, זה כולל. אני לא מבינה את ההחלטה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא יכול לאשר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נאשר, אתה תבקש רביזיה ותבדוק את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אוקיי. למה אני צריך לאשר את זה עכשיו לפני הרביזיה? אני יכול לא לאשר את זה עכשיו ואחר כך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בשביל מה צריך עוד ישיבה? ברביזיה אתה יכול להוריד את הרביזיה ולא צריך לעשות עוד ישיבה. למה לכנס את כולם?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל אתה לא מביא את זה בלי שאנחנו מסתדרים בעניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הגשת רביזיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה היושב-ראש, אנחנו מהקואליציה. אנחנו רוצים לעשות את ההסדר בעניין הזה כשיש הבנה בינינו. אתה יכול להביא את הרביזיה ולהפיל אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה לכנס את הוועדה עוד פעם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז אתה יכול לא לאשר את זה. אין לך כאן רוב בשביל לאשר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הפוך. אני אומר לך שאני לא הולך לעשות את זה. אני נותן לך את הרביזיה, ורק אתה תגיש אותה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה גם יכול לעשות גיוס, להביא רוב ולהפיל את הרביזיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא הולך להפיל אותך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו מסכמים, שהדבר הזה נעשה בהסכמה בינינו לבין משרד החקלאות, עם כל הדברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שלא תמשוך את הזמן יותר מדי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צריך לבדוק את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. מי בעד אישור התקנות? מי נגד?

הצבעה

בעד אישור התקנות – פה אחד

נגד – אין

התקנות אושרו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה, התקנות אושרו פה אחד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רביזיה.
יפעת רווה
כמה זמן להמתין?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תדברו ביניכם כדי לבדוק את זה. אם נחה דעתו הוא מוריד את הרביזיה.

תודה רבה, אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:21.

קוד המקור של הנתונים