ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/03/2016

פניות ציבור בנושא תחבורה ציבורית בבני ברק - ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 9.3.2016, בהתייחס לפתיחת רח' אברהם בן דוד ליציאה מהעיר.

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 53

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, י"ח באדר ב התשע"ו (28 במרץ 2016), שעה 14:00
סדר היום
פניות ציבור בנושא תחבורה ציבורית בבני ברק – ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-9.3.2016, בהתייחס לפתיחת רח' אברהם בן דוד ליציאה מהעיר.
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
גבי נבון - מנהל תחום תכנון תח"צ, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

נחלה שאקר - מהנדס תנועה ראשי, חברת נתיבי ישראל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

טופז פלד שטיינברג - מפע"ת ת"א והמרכז, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

ג'יהאד סעיד - קצין אגף התנועה ת"א, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

שבתי גרברציק - דובר למגזר דתי חרדי, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושא תחבורה ציבורית בבני ברק - ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב- 9.3.2016, בהתייחס לפתיחת רח' אברהם בן דוד ליציאה מהעיר.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את ישיבת ההמשך לישיבה שהייתה לנו לפני כשלושה שבועות בערב ראש חודש אדר ב', ב-9.3.2016. דיברנו על בעיות של תחבורה ציבורית בעיקר ובכלל תחבורה בבני ברק, אבל בעיקר תחבורה ציבורית. התברר בדיון שעוד לפני הצרות של הרכבת הקלה, אגב בירושלים קראנו לה 'רכבת הקללה', עשר שנים היו לנו בעיות איתה, אבל היום היא כבר ברכה גדולה ואני מקווה שגם בתל אביב היא לא תהיה קללה, אלא היא תהיה ברכה - - -
קריאה
בינתיים היא קללה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, זה קשה מאוד. בירושלים הייתה לנו בעיה נוספת, שבהסכמים עם המבצעים ועם הקבלנים העריכו את הפרויקט בפחות 100%. זאת אומרת אם אפשר היה לבנות את אותו דבר בחמש שנים בנו את זה בעשר שנים בגלל שכל פעם הקבלנים פישלו או רצו דרישות נוספות ואני מקווה שתל אביב כבר למדה לפחות את הלקח הזה.
ג'יהאד סעיד
בתל אביב להיפך, האיצו.
גבי נבון
אבל בתל אביב זה למטה הרבה, זה עוד יותר מסובך.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר על כשלים, אתה סגרת עם חברת קבלנים והם לא עמדו בזה. את זוכרת, שלומית? היו לנו הרבה דיונים ודיבורים בוועדת הכלכלה דווקא וזה היה נורא ואיום. גם כביש 38, את מייצגת את משרד התחבורה?
טופז פלד שטיינברג
כן, אני טופז ממשרד התחבורה, מפקחת התעבורה של תל אביב והמרכז.
היו"ר ישראל אייכלר
יש בכביש 38 אותו סיפור. המדינה משקיעה מיליארדים בכביש 38 לבית שמש וכל פעם איזה קבלן פושט רגל או פושט יד, בכל אופן הוא לא עושה את העבודה וצריך להתחיל מחדש. אז למען תושבי המרכז, אני מקווה מאוד שברכבת הקלה של המרכז לפחות הבעיות האלה לא יהיו לכם. אני מניח שבעיות אחרות יש.

הקשר בין מה שקורה ברחוב ז'בוטינסקי לבין הנחיצות של הדיון שלנו הוא קשר ישיר, כי גם לפני כל הסיפור של ז'בוטינסקי בני ברק הייתה מגרש חניה אחד גדול. עכשיו דרכי האוויר לנשימה, להוציא את העורקים התנועתיים החוצה מהעיר ופנימה, עוד יותר נחוצים מאשר היה לפני הבנייה. לכן נתמקד קודם כל בנושא שאליו התכנסנו, מדובר על פתיחת עורק יציאה נוסף מהעיר בני ברק.

בעקבות הדיון הקודם הוצאו מכתבים לשרי התחבורה, בטחון הפנים, לראש עיריית בני ברק ולכל מפעילי התחבורה הציבורית ובו דרישה לפתיחה מיידית לרחוב בן דוד שיקל על זרימת התנועה בעיר. כצפוי, הרחוב לא נפתח לתנועה ולא יושמו המלצות הוועדה ובדיון הקודם טען מר זיידמן מטעם עיריית בני ברק כי מנכ"ל משרד התחבורה כבר אישר לפתוח את הרחוב ולא מבצעים זאת, ובגלל הוויכוח בין משרד התחבורה לבין העירייה 180,000 תושבי בני ברק סובלים.

אגב, תחנת הרדיו קול חי כבר עשתה דיון על הנושא הזה, לפני שבאתי לפה. אני אמרתי שמה שמעניין אותנו בסופו של דבר זה האדם העומד בתחנה והנוסע ברכב ותושב העיר ולא מי ומה. אנחנו החלטנו, בהסכמה של כולם, שיוקם צוות בין משרדי, שיישבו וידונו ויגיעו לסיכום. כך היה הסיכום, נכון?
גבי נבון
גם החלטת שהעירייה תרכז את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זהו, אני חשבתי שהוועדה כוועדה לא תפקידה לרכז צוותים, לכן הגורם המקצועי זה בעל האכסניה, העירייה. אז אני קיבלתי מכתב מראש העיר בני ברק והמכתב הוא, לצורך הפרוטוקול אני אשתמש בלשון מאוד עדינה, מאוד לא מצא חן בעיניי והוא כותב לי ככה: 'קיבלתי את מכתבך בדבר הקמה של צוות מקצועי בין אגפי, אך לפני כן, בכדי לבדוק את רצינות המשתתפים', אמרתי את זה ברדיו, תראו איזה הסגנון, 'בפרט את משרד התחבורה, אנחנו ממתינים לראות את פתיחתו המיידית של רחוב בן דוד, כאשר עיריית בני ברק תעשה את כל אשר יידרש ממנה ועל חשבונה. לכן אנחנו רק מחכים לאישור ממשרד התחבורה. עם קבלת האישור נראה בכך את תחילת ההבנות לצרכי העיר בני ברק ונקיים את הצוות המשותף'.

הוועדה לא החליטה להקים את הצוות המשותף בתנאי מסוים וראש העיר התנה את התנאי המוקדם הזה. אני מחיתי באוזניו על העניין הזה, אבל הטענה שלו היא שהדברים לא מיושמים וזו החלטה שלו אם הוא רוצה להיות שותף לצוות או שנצטרך למצוא דרך אחרת. מה שברור לנו, שהוועדה לא תרכז את הצוות הזה, נכון, המנהלת?
שלומית אבינח
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לנו מנהלת מקצועית, 18 שנה, היא לא חושבת וגם אני לא חושב שוועדת כנסת צריכה לרכז צוות ממשלתי מקצועי. זה צריכה המשטרה, עם משרד התחבורה, אם העירייה לא רוצה לשתף פעולה, אז בלי העירייה.
גבי נבון
כשאין את החתן או את הכלה במקרה הזה אז אין לנו מה לעשות. אני יכול לכפות על העירייה, כמו שאנחנו יודעים לעשות, לשים קו אחד כאן וקו אחד שם. הרי כל קו שביקשו מאיתנו בוועדה הקודמת, גם דיברנו על קו 146 לחולון, או כשמבקשים מאיתנו קווים לבית חולים איכילוב, אנחנו חסרי אונים. אנחנו לא יודעים איפה לשים את הקווים האלה.

דיברנו כבר בוועדה הקודמת, שעיקר הקמת הצוות שהרב אמר, זה להביא מסוף תחבורה ציבורית לעיר. במידה שאני לא יכול לבוא לעירייה ולהגיד להם 'תביאו לי מסוף' ויביאו לי שטח, אין לי מה לעשות את זה, אני עם המשטרה. אנחנו יכולים לשבת כל הזמן ולדבר ולדבר, אבל ברגע שאין לי את שיתוף הפעולה של העירייה, אז מצטער, אני לא יכול לעשות כלום.
היו"ר ישראל אייכלר
כשיש סתימה במטבח אז בא המומחה ופותח את הסתימה ואז הכול זורם. יש סתימה פיזית של העיר ברחוב אברהם בן דוד, אולי המפקחת תוכל לעזור לי בעניין, מדוע אי אפשר לפתוח את הסתימה הזאת כדי שתהיה יציאה זורמת נוספת מהעיר החוצה וזה ישחרר לנו המון המון - - -
ג'יהאד סעיד
לכביש 4 אתה מתכוון.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, לכביש 4. את מכירה את הנושא?
טופז פלד שטיינברג
אני מכירה את הנושא.
היו"ר ישראל אייכלר
אם את תגיעי לבני ברק בכל שעות היממה את תראי ממש סתימה פיזית. אני מעיד על זה כמעט יום יום.
טופז פלד שטיינברג
הייתי המון פעמים ולא ראיתי סתימה פיזית. אני לא אומרת שאין, יכול להיות שבשעות אחרות.
היו"ר ישראל אייכלר
ברוב שעות היממה ברחוב השומר - - -
טופז פלד שטיינברג
האזור סתום - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא בן דוד סתום. רחוב השומר, היציאה מן העיר לכביש 4 סתומה. על זה אני מדבר.
טופז פלד שטיינברג
החיבור לכביש 4, אני אומרת שהאזור של בן דוד לא - - - אוקיי, עכשיו הבנתי למה אתה מתכוון. הצומת של כביש 4, ומי שמכיר את הצומת עצמו לפרטים זה נתיבי ישראל ומר שאקר, אבל אני רק רוצה להגיד שאנחנו עושים הרבה בדיקות בשביל להבין מה המשמעות של פתיחת עוד כיוון נסיעה בצומת הזה, כלפי המשמעות של גבעת שמואל, ההמשך כהנמן, כיוון דרום מכיוון דרום ולכיוון כביש 4. כל הוספה של פעילות על הצומת הזה יכולה לגרום לעוד יותר תקיעה של המערכת מסביב. יש בסך הכול יציאות לא מעטות מסביב, נכון שהן מגיעות לצומת הזה מכיוונים אחרים, שאולי קשה להם ותקועים, היציאה מהכיוון הזה לא צפויה להוביל המון תנועה, אבל היא כן צפויה לעשות השפעה משמעותית על הצומת הזה.

לכן אנחנו בודקים את זה עם סימולציות ובודקים ובוחנים מה אפשר לעשות ואיך זה ישפיע. אחד הדברים שאנחנו בודקים זה כמובן איך זה ישפיע על התחבורה הציבורית, כי אנחנו מנסים מאוד מאוד לקדם את הנושא של התחבורה הציבורית ואנחנו כן רואים קונפליקט בין שני הדברים האלה, בנוסף לקונפליקט הרגיל שיש בעניין הזה. מבחינת ההשפעה אחורה על הגשר של גבעת שמואל, לשחרר את הגשר זה גם קשה וזה מביא אותנו לרמזור של גבעת שמואל וזה מביא לכביש 4. יש השלכות מסביב על כל עומס נוסף על הרמזור הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להבין משהו. תגידי לי אם אני טועה, אני מניח שזה לא שיבואו מכוניות נוספות לאזור, זה אותן מכוניות שמזדחלות עכשיו ברחוב השומר שיעברו דרך רחוב בן דוד, 50% מהם, ואז אני הרבה יותר משוחרר. זה לא שאני פותח ציר לעוד עיר להיכנס לבני ברק ולעבור לכביש 4.
ג'יהאד סעיד
מה שהכי חשוב, לפי דעתי, דבר ראשון אנחנו צריכים לבדוק את נסועת הכביש שם, לבדוק כמה כלי רכב ביממה בספירה נוסעים דרך הכביש הזה. על סמך הבדיקה שלנו נוכל לדעת אם שווה לנו, זה יכול לשחרר לנו את הפקקים. הרי הכביש צריך להכיל כמות של כלי רכב, את מסכימה איתי, נכון? ופה הקיבולת היא בעייתית.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה להגיד לי שעוד לא עשו עד היום את הספירה?
ג'יהאד סעיד
לא יודע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אם ניתן אישור של משרד התחבורה לפתיחת ה - - -
ג'יהאד סעיד
היא צריכה לבוא עם נתונים, כמה כלי רכב ביממה, בוא נדבר עד שעה 12 בלילה, נוסעים בכביש הזה. היא צריכה לבוא עם הנתון הזה, לבוא להגיד להם 'תשמעו, כך וכך', אם אכן שווה. למה? לפתיחת הכביש יש השלכות וצריך, לפני שאנחנו בכלל עושים את הכול להכין תשתית ולבדוק את כל הנושא הגיאומטרי מבחינת התשתית עצמה. הולכים לעבור המון אוטובוסים, יש המון הולכי רגל. ברגע שפותחים אותו הנסיעה תהיה יותר מהירה ואז צריך לעשות שינוי פאזה ברמזורים. כל מיני פעולות שחייבים לעשות אותן לפני שאנחנו מחליטים לפתוח.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מניח שכל הדברים האלה כבר נעשו כי יש אישור של משרד התחבורה.
ג'יהאד סעיד
אני לא יודע אם נעשו.
היו"ר ישראל אייכלר
בוא נשמע. אתה מייצג את מי?
נחלה שאקר
שמי שאקר, אני מנתיבי ישראל, מהנדס התנועה הראשי של חברת נתיבי ישראל. קיימים בצד של בני ברק שני צמתים שמהווים חלק מהמחלף של גבעת שמואל. הצמתים האלה מרומזרים והם פועלים באמצעות מערכת הרמזור בשלוש פאזות. מה זה שלוש פאזות? ככל שיש פחות פאזות הקיבולת של הרמזור גדלה. הוספת הכיוון לאחד הצמתים המרומזרים זה אומר להוסיף עוד פאזה לרמזור.
ג'יהאד סעיד
זה ישליך על הצדדים.
נחלה שאקר
יכול להיות שזה מיטיב עם התושבים של בני ברק שרוצים לצאת, אבל זה פוגע בכל המחלף, כי השימוש ב - - -
היו"ר ישראל אייכלר
המחלף זה גם תושבי בני ברק.
נחלה שאקר
לא, גם גבעת שמואל. להזכיר לך. המחלף הזה משמש גם את גבעת שמואל וגם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לגבעת שמואל יש יציאה לכביש 4 משלו.
טופז פלד שטיינברג
לצפון. לדרום הוא משתמש במחלף הזה.
נחלה שאקר
תושבי גבעת שמואל, כשהם רוצים לצאת דרומה הם עומדים על הגשר, יורדים באותו רמזור שאתה מדבר עליו ויוצאים לכיוון דרום.
היו"ר ישראל אייכלר
זה הקשר שלהם לכביש.
נחלה שאקר
יש שם פנייה שמאלה, הדבר מתבצע באמצעות הגשר. לכן הוספת פאזה ברמזור זה אומר פגיעה בקיבולת של הרמזור. פגיעה בקיבולת זה פוגע בכל המשתמשים במחלף. יכול להיות שזה מיטיב עם אלה שגרים שם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני חושב שזה לא תוספת רכבים. כל תושב גבעת שמואל נתקע היום בקוקה קולה.
נחלה שאקר
אולי זה לא מוסיף רכבים, אבל זה מוסיף פאזה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה פאזה?
נחלה שאקר
אני אסביר. בצומת צלב פשוט יש ארבע פאזות. בין פאזה לפאזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תרגם לי לעברית או לאידיש מה זה פאזה.
נחלה שאקר
תנועות.
ג'יהאד סעיד
פאזה זה אחוז השניות שנותן הירוק. ברגע שאתה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי. אתה מתכוון פאוזה.
נחלה שאקר
פאזה, באנגלית phase.
היו"ר ישראל אייכלר
יש עוד ביטוי שנקרא פאוזה, הפסקה.
נחלה שאקר
זה פאוזה באיטלקית, זה משהו אחר.
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי מג'יהאד שזה נותן עוד רבע דקה ל - - -
נחלה שאקר
יש לך נניח 100 שניות במחזור שאתה רוצה לחלק אותן בין התנועות. אם יש לך ארבע פאזות, בין פאזה לפאזה יש זמן לפינוי, את הזמן הזה אתה מאבד, אף אחד לא מנצל אותו. ברגע שאתה מוסיף פאזה אתה איבדת במחזור שש שניות, תרצה או לא תרצה. יכול להיות שנפחי התנועה לא משתנים, אבל ברגע שהוספת פאזה אתה איבדת זמן, זה זמן פינוי בין התנועות.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה לא זמן פינוי, זה זמן של המתנה.
נחלה שאקר
לא, בין ירוק לירוק יש זמני פינוי בתכנון רמזורים. לכן במקרה הספציפי הזה, יש הסכמה להפוך את הכביש לדו סטרי ולהוסיף פאזה, אבל בתמורה צריך לפצות את הציבור, זאת אומרת להוסיף נתיב.
היו"ר ישראל אייכלר
להוסיף נתיב זה אומר לא לעשות את זה, כי אין שם - - -
נחלה שאקר
מה לעשות.
טופז פלד שטיינברג
לא, יש תכניות להוספה של נתיב.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אין שום אפשרות להוסיף שם נתיב, הכול סגור, חסום, בנוי מלפני 50 שנה.
טופז פלד שטיינברג
לא, יש תכניות. כרגע זה עומד על הנושא של אם זה יהיה נתיב לתחבורה ציבורית. כרגע זה לא מתוקצב בין היתר בגלל ויכוחים על תחבורה ציבורית, להוסיף נתיב מצפון. מדרום יש הרחבה, יש שם עמוד חשמל שצריך להוריד.
היו"ר ישראל אייכלר
לכביש 4 נתיב נוסף?
טופז פלד שטיינברג
לא ל-4, כהנמן בקצה שלו. באזור של הצומת.
נחלה שאקר
בהתקרבות לצומת.
טופז פלד שטיינברג
יש מקום בהתקרבות לצומת.
היו"ר ישראל אייכלר
אם יש מקום אין לי שום התנגדות שיוסיפו, אבל יש התנגדות קשה מאוד שיחכו עם ההסדר עד שיוסיפו. מתוך ניסיון של 60 שנה במדינה הזאת.
טופז פלד שטיינברג
בעיקרון המשרד כבר היה מוכן לממן את זה, רק שהמשרד רצה את זה לתחבורה ציבורית, את ההוספה הזאת של הנתיב, ופה יש ויכוח גדול עם עיריית בני ברק. המשרד רצה את זה במסגרת שדרוג כהנמן לתחבורה ציבורית ואז גם ירחיבו את הצומת הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
את הוויכוח הזה אנחנו חייבים לפרוץ, זו הסתימה שדיברתי עליה גם. אנחנו חייבים לפרוץ את זה, כי יש פה 180,000 תושבים. אני לא יכול לשלוח אותם לעירייה לעשות הפגנות ולחסום כבישים ולעשות כל מה שנשאר לאזרח לעשות אחרי בירוקרטיה נוראה כזאת. אי אפשר שבגלל ויכוח על תחבורה ציבורית בין עירייה למשרד התחבורה 180,000 איש יסבלו 24 שעות ביממה.
קריאה
צודק.
טופז פלד שטיינברג
אנחנו חושבים שהסיטואציה הזאת היא סיטואציה קשה. בסך הכול במרכז יש המון מקומות, בגבעת שמואל אנחנו מקבלים המון פניות על קשיים ביציאה מגבעת שמואל, שזה ערים שכנות. יש עוד המון מקומות אחרים וכל אחד רוצה להתחבר ולשפר את החיבורים שלו למערכת הארצית. סך הכול אנחנו באמת בודקים ועושים הרבה מאמצים לבדוק את ההשפעות המערכתיות של זה בשביל להבין מה אנחנו עושים. לא לפתוח ואז להגיד אוי, איך לא חשבנו על זה שיהיה - - -
ג'יהאד סעיד
בשביל זה את צריכה להסתכל בראייה כוללת על כל העיר בני ברק ולבדוק - - -
טופז פלד שטיינברג
לא רק על בני ברק. אנחנו מסתכלים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם על גבעת שמואל. גבעת שמואל היא שכונה בסך הכול, בערים נורמליות בעולם היא פרבר של בני ברק.
ג'יהאד סעיד
התושבים סובלים, יש מקום, אפשר להרחיב את הצומת, אנחנו בגדר משטרה ממליצים, אמרתי, להרחיב את התשתיות שם, לדאוג לנושא שינוי בפאזות של הרמזורים, גם לפני צמתים, על מנת שהקיבולת לצומת לא תהיה בעייתית ואז אנחנו נגיד למה לא חשבנו על צומת לפני. כל התכנון הזה צריך להיות יחד איתכם, משרד התחבורה, יחד איתנו ויחד עם עיריית בני ברק, צריכים לשבת ולהחליט איך אנחנו עושים את זה. אסור לנו לתת לאנשים לסבול. זה עמדת המשטרה. עמדת המשטרה שאנחנו כן ממליצים, אבל בראייה כוללת של כל העיר. צריך לתת אוויר לתושבי העיר.
טופז פלד שטיינברג
העמדה הזאת בראייה כוללת של כולם - - - התחבורה הציבורית והתושבים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין שיש אישור של מנכ"ל משרד התחבורה להסדיר את הדבר.
טופז פלד שטיינברג
המנכ"ל החליט לקדם לקראת הפתיחה הזאת. אנחנו קובעים ישיבה עם עיריית בני ברק, אנחנו מאיצים את הבדיקות ואנחנו עושים המון בדיקות, בדיוק בשביל להבין מה הדבר הזה עושה. אנחנו עושים בדיקות של סימולציה ואנחנו מאיצים את זה ולומדים עדיין את הנתונים ואת המשמעויות גם של מה שיהיה, אם יורחב ובלי שיורחב וכמה זה ישפיע על הרכב הפרטי, כמה על התחבורה הציבורית, כמה על אחורה. בודקים את כל הדבר הזה. המנכ"ל ביקש לקדם את זה ולהאיץ את זה ואנחנו מאיצים את הבדיקה בשביל להבין את הכול.
היו"ר ישראל אייכלר
גבי, בבקשה.
גבי נבון
אני רוצה להגיד שני דברים. אל"ף, לגבי הפתיחה, ובי"ת - - - בוא נתחיל ככה, אנחנו דיברנו בוועדה הקודמת, על כל מה שהולך לקרות ברכבת הקלה, מה שקורה ברכבת הקלה בכלל, בימים הראשונים נסתמו רבי עקיבא ועזרנו שם ברמזורים, סידרנו את הכול. לגבי ההשפעה על הרחוב הזה, לדעתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להתעכב על המילה 'סידרנו את הכול', מה סודר?
גבי נבון
כשעשינו את הסגירה של מכון מור בבני ברק היו שם עומסים של תחבורה ציבורית בצורה לא נורמלית. כמו שדיברו פה על פאזות של רמזורים, אז השוטרים עמדו שם בהתחלה והכווינו ואז באמת זה הסתדר. אני לא אומר שאין שם עומסים היום, אבל יש הרבה פחות מאשר בימים הראשונים.
היו"ר ישראל אייכלר
הגעתם לאיזה שהוא מודוס ויוונדי שזה יוכל לזרום?
גבי נבון
כן, איזון של הרמזורים. אני לא מכיר את זה, אבל הם ידעו איך לעשות את זה וסידרו את זה.
טופז פלד שטיינברג
הפתרונות לדברים האלה הם בדרך כלל הורדה של פאזות, כלומר אנחנו עובדים מאוד מאוד קשה היום בהמון מקומות בערים הצפופות להוריד פאזות, לצמצם פאזות, כי זה הדבר שהכי הכי משפר את תפקוד הרמזורים. זה נראה כאילו כמה שניות וכמה שניות, אבל כמה שניות פלוס זמן ההתחלה של כל פאזה חדשה זה מצטבר ללא מעט כלי רכב שמסוגלים או לא מסוגלים לעבור בצומת.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עשיתם בסוקולוב? סגרתם?
גבי נבון
סגרו את סוקולוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אין פנייה לסוקולוב?
גבי נבון
לא יודע, אני צריך לראות, אני לא זוכר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב ש - - - נסתמו, לא?
גבי נבון
אני לא זוכר מה הפנייה, אני יכול לבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
ככה אני שומע מאנשים, שהכול סתום, אז אני לא - - -
גבי נבון
הנה, זו בדיוק דוגמה טובה שברגע שיתחילו לעשות, הם קוראים לזה הצ'מברס, כשמתחילים לעבוד מגהה עד אהרונוביץ', אהרונוביץ' גם סגור היום בקטע של ז'בוטינסקי, פתחו אתר של עבודות שם ועוד מעט - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אני לא יכול להגיע דרך ז'בוטינסקי לאהרונוביץ'?
גבי נבון
אפשר להגיע. יש את הפנייה שמאלה.
טופז פלד שטיינברג
אפשר. חששנו מזה והגישה הזאת הייתה מאוד קשה תקופה מסוימת עכשיו היא מאוד מאוד השתפרה, יכול להיות ש - - - כל שלב משנה קצת, זה לא דברים - - -
קריאה
אנשים התרגלו.
היו"ר ישראל אייכלר
התרגלו למה?
קריאה
לשינויים.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל יש פנייה שמאלה?
טופז פלד שטיינברג
הפנייה מז'בוטינסקי לאהרונוביץ', אני יודעת מאנשים שנוסעים שם, מאוד השתפרה.
היו"ר ישראל אייכלר
שזה פנוי? זאת אומרת אפשר לפנות?
טופז פלד שטיינברג
מאוד השתפרה.
ג'יהאד סעיד
יש נקודה שצריך לדעת. לנו יש סד"כ מיוחד גם לקטע של אתרי עבודה וההכוונה היא הכוונה ידנית שלנו. כל השיפור נובע בשעות הלחץ שאנחנו נותנים שוטרים עם דו גלגלי שעומדים בצמתים והם מכווינים ומזרימים את התנועה. אני אומר, חבר הכנסת אייכלר, לא הקשבת לי כשאמרתי שיש נחיצות לפתיחת - - - יש נחיצות ואנחנו רואים את זה. לכן אני אומר, למה צריך לחכות? צריך כבר להתחיל את העבודות, כבר להתחיל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בינתיים אתה יכול, מה שאתה עושה באהרונוביץ', לעשות גם שם עד אחרי פסח.
ג'יהאד סעיד
לא רק, אני ראיתי גם את השאילתה ששלחת לגבי נת"צים. הבאתי לך נתון במיוחד לבני ברק. שלחתי לך את המכתב הזה, אני לא יודע אם קיבלת אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו קיבלנו מכתב מהמשטרה?
שלומית אבינח
שאילתה זה אליך ישירות.
ג'יהאד סעיד
בשנת 2015 - - - 4,500 דוחות נת"צים, של אנשים שהפריעו לנת"צים, מתוכם 716 רק בתוך בני ברק, בציר של ז'בוטינסקי.
גבי נבון
אני אתמול ישבתי עם צ'יקו על הנת"צים, אני אגיד על זה כמה מילים.
היו"ר ישראל אייכלר
תמשיך מה שרצית קודם.
גבי נבון
מה שאני אומר, כאחד שגר בפתח תקווה ומנסה כל יום להגיע לתל אביב, מה שקורה, יש פה שני צירים מקבילים, יש את 471 שהוא סתום, יש את אם המושבות שהוא סתום. אם במידה שפותחים לי, לדוגמה, אני אומר את זה עכשיו כאזרח, את בן דוד, בשבילי, עכשיו יהיו עוד כלי רכב להיכנס לבני ברק. במקום להיכנס דרך גהה שהוא סתום, אני עושה את כל הקיצור מ-471, שהוא פתוח לכיוון בני ברק, לא מדבר על הציר של יצחק שדה, אני נכנס שמה, עולה על כביש 4, חוצה את כהנמן, נכנס לבן דוד, חותך את רבי עקיבא ומגיע עד תל אביב. ויעשו את זה עוד המון כמוני את הדרך הזו.
היו"ר ישראל אייכלר
רבי עקיבא סתום, לא כדאי לחתוך אותו.
גבי נבון
יעשו עוד המון כמוני את הדבר הזה. זה דבר אחד. שתיים, אנחנו כמשרד, כמו שאמרו כאן בהתחלה, אנחנו להיפך, אדרבא, אנחנו רוצים לעזור לעיריית בני ברק מבחינת תחבורה ציבורית, אנחנו כל הזמן עוזרים, רוצים לעשות. זה שאנחנו באים ואומרים שאנחנו רוצים נת"צ בכהנמן ואחרי שנעשה את הנת"צ ואחרי זה לפתוח את בן דוד, כדי שכולם יוכלו להיכנס דרך בן דוד כי לא יהיה להם בכהנמן איך לנסוע, אני חושב שזה יאזן גם את התחבורה הציבורית וגם את כלי הרכב הפרטיים. ברגע שאנחנו פותחים עכשיו את בן דוד לכל הרכב זה פשוט יסתום את העיר. יסתום לגמרי את העיר לכל מי שרוצים להיכנס מכביש 4 פנימה לתוך בני ברק. על זה אנחנו תמיד אומרים, ואז גם התנועה של התחבורה הציבורית, שוב, כמה שהיא נוסעת לאט, היא תיסע עוד יותר לאט.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל בן דוד אתה פותח רק החוצה, אתה לא פותח אותו ל - - -
גבי נבון
אתה נכנס משני הכיוונים, אתה כבר נכנס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז גם היום כבר, אז מה זה משנה?
גבי נבון
אם במידה שנפתח תהיה בעיה רצינית עם התחבורה - - - באזור, זה הכול.
נחלה שאקר
הוספת הכיוון הזה, היציאה הזו שאתה מדבר עליה, היא מוסיפה פאזה. כדי לפצות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שמעתי, אבל אם היית אומר - - -
נחלה שאקר
תן לי להסביר שנייה. כדי לפצות על ההפסד הזה מוצע להוסיף נתיב ומה שגבי אומר, שאת הנתיב הזה הוא רוצה להשתמש בו לתחבורה ציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני יודע שזה ייקח שנתיים-שלוש ואני צריך את זה כבר עכשיו.
נחלה שאקר
הנתיב הזה ישמש לתחבורה ציבורית, כמובן בשעות מסוימות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין לי בעיה עם זה.
נחלה שאקר
אז יש הסכמה, אני מבין.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הסכמה אין לו עם עיריית בני ברק, הם לא רוצים נת"צים, אבל הם לא פה ואני גם לא - - - אני מייצג את התושבים, התושבים בחרו בי לא פחות מאשר ב - - -
גבי נבון
לצערנו העירייה לא מסכימים לשום דבר.
היו"ר ישראל אייכלר
רק רגע, בואו נפתור את הבעיה. אני מציע הצעה. עד שיהיה נתיב ועד שיהיה רמזור ועד שיוכלו לבדוק את כל הבדיקות שהמשטרה מבקשת, וזו הייתה ההצעה לפני פורים לעשות, אני רוצה לעשות את זה עכשיו עד אחרי פסח, זה גם יעזור לכם לבדוק את התוצאות של הדבר, לעשות ניסוי, שהמשטרה, אני רואה את שיתוף הפעולה של המשטרה, ג'יהאד היה איתנו גם קודם ואנחנו רואים שהוא אוהב את בני ברק, הם יעמידו שם וספה. רכב דו גלגלי זה וספה בלשוננו? בלשון הירושלמית זה וספה. בתל אביב גם קוראים לזה וספה?
קריאה
וספה זה אחד מהכלים הדו גלגליים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז תעמידו שם קטנוע שבשעות העומס יזרים החוצה, יזרים יזרים יזרים והוא גם יכוון כדי שהפאזה הזאת לא תיפגע. הוא יראה שיש עומס מגבעת שמואל, הוא עוצר וממשיך. אם אנחנו עושים את הניסוי הזה בשעות העומס עד אחרי פסח יש לנו תמונה ובינתיים אנחנו נוכל להראות - - - גם כשהתושבים יתרגלו שיש דבר כזה, עיריית בני ברק כבר לא תוכל לחסום את זה. ככה עיריית בני ברק ומשרד התחבורה, אני לא רוצה להגיד רק צד אחד, מחזיקים את האזרחים בצוואר. ברגע שצוואר הבקבוק ייפתח אז יצטרכו למצוא פתרון, יצטרכו להגיע להסדר עם משרד התחבורה אם הנתיב הזה יהיה נת"צ או לא יהיה נת"צ, אבל הכול יזרום. כל זמן שזה תקוע אף פעם זה לא יהיה. לראש העיר יש רכב פרטי.
טופז פלד שטיינברג
אבל אני רואה את זה, באמת אני אומרת, אני דווקא רואה את זה כ - - - אם זה היעד אז אני רואה את זה בדיוק הפוך. ככל שהדברים נניח שהם עובדים טוב אין שום לחץ גם על העירייה לבוא ולקדם את נושא התחבורה הציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
אין להם שום לחץ, יש להם רכב פרטי ויש להם מספיק - - -
טופז פלד שטיינברג
אז אני אומרת שאני לא רואה בזה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תקראי את המכתב שהוא כתב, הוא לא רצה לעשות אפילו את הצוות ברוב חוצפה. אני מבקש למחוק מהפרוטוקול את המילה חוצפה.
גבי נבון
רק נאמר שרוצים לדאוג לתושבים, אז בואו נדאג לתושבים כמו שצריך, מבחינת תחבורה ציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חייב לפתור את הבעיה הזאת, אני לא יכול להמשיך. אני אלך עד השר ועד הממשלה ועד ראש הממשלה. אני לא אומר שאני אצביע אי אמון בממשלה, יש הרבה סיבות יותר חשובות.
טופז פלד שטיינברג
אנחנו באמת מאיצים את כל הנושא של הבדיקות. מה שאתה אומר, מצד אחד בואו נסתכל כללי ומצד שני בואו חייבים לפתוח. אנחנו עוד לא מספיק יודעים מה זה הדבר הכללי הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
תנסו.
טופז פלד שטיינברג
לנסות לפתוח ולסגור, יש שם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא לסגור. לפתוח ואחר כך להתאים רמזור, פאוזות, נתיבים, כל מה שצריך.
טופז פלד שטיינברג
אי אפשר לפתוח בלי לעשות את הדברים האלה, רמזורים ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
למה אי אפשר? הכול זמני, כמו שאפשר ביציאות - - -
טופז פלד שטיינברג
זה רמזורים ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, רמזור זמני. מה שאתם עושים ב - - -
נחלה שאקר
אם אתה מוסיף את התנועה אתה צריך לעשות שינוי ברמזור.
היו"ר ישראל אייכלר
אז שינוי ברמזור. יבוא טכנאי, יעבוד שעתיים.
נחלה שאקר
לא טכנאי, זה לא ככה. זה להוסיף מערכת פנסים, זה לדאוג לזמני פינוי. זה לא ככה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עשיתם באהרונוביץ' ובמור? כשאתם פותחים את כל נתיבי ה - - -
טופז פלד שטיינברג
כל דבר כזה שמו מערכת חדשה, אם היה צורך, מערכת חדשה של פנסים, הזיזו, התקינו, הוסיפו.
ג'יהאד סעיד
לא ניתן להוסיף רמזור זמני לתקופת החגים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתם יכולים לעשות את זה, עיריית בני ברק אומרת שהיא מוכנה אפילו לממן את זה.
טופז פלד שטיינברג
זה חלק מתכנון.
נחלה שאקר
אגב, גם אנחנו לא נגד, אנחנו בעד.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אם כולנו בעד בואו נעשה את זה.
נחלה שאקר
אנחנו אומרים, בואו נשתמש בנתיב הזה, שאנחנו ממילא אמורים להוסיף, לתחבורה ציבורית. זה הכול.
היו"ר ישראל אייכלר
את הוויכוח הזה אני אעזור לכם לנהל אחרי שזה יפעל ואז יהיה לנו כוח ציבורי כי הציבור יתרגל שנוסעים שם ואז אני בא לראש העיר ואני אומר לו שאני בדעה שצריך לתת העדפה לתחבורה ציבורית.
נחלה שאקר
אז שהעירייה תתכנן תכנית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
העירייה לא תתכנן כלום, היא אפילו לא תכנס את הצוות.
קריאה
העירייה לא עושה כלום, לא מעניין אותם.
נחלה שאקר
הם אמרו שהם מוכנים לשלם אפילו.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל כדי לפתוח.
נחלה שאקר
תכנון וביצוע. לא נעשה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הם מוכנים את זה כי הם אומרים שזה יראה את הרצינות, שאפשר להגיע לפתרונות יותר גדולים. אני דורש מהם גם מסוף לתחנה מרכזית - - -
גבי נבון
אז בוא תכפה עליהם גם שיביאו לנו את המסוף שאנחנו רוצים, יש לנו מקום.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל אני לא יכול לעשות אחד מול אחד, אני לא שליט. אני לא בג"צ, אני סך הכול חבר כנסת. אני יכול להשתדל ולפתוח סתימות כדי שהדברים יזרמו ואני ממש מבקש את המשטרה ואת ג'יהאד על העמדה שלו, שהוא מוכן לשתף פעולה. אני רוצה שגם אתם תשתפו פעולה, כי תדעו לכם, אני רואה בכם נציגים של ישראל כץ ועוזי יצחקי. אני איתם בראש אחד בכל הדברים האלה, הייתה לי אפילו תכנית עם ישראל כץ לבוא לבני ברק בפורים לראות איך זורמת התחבורה. זה לא יצא מפני שהיה לו קבינט.

זאת אומרת אנחנו רוצים לפתור את הבעיה, וגם ראש העיר, גם הוא רוצה לפתור את הבעיה והוא יצטרך לפעול ביחד עם כולנו בגלל שהתושבים שלו סובלים. אני גר בירושלים, הוא גר בבני ברק.
נחלה שאקר
אז מה הבעיה לקיים דיון איתם?
טופז פלד שטיינברג
אין בעיה. אנחנו קבענו, יש לנו דיון איתם בעוד שבוע וחצי.
שלומית אבינח
למה כל כך הרבה זמן? היה דיון לפני שלושה שבועות, ביקשנו תוך חודש מסקנות.
קריאה
הם דוחים את הפגישות, לא אנחנו.
טופז פלד שטיינברג
אנחנו קידמנו בדיקות שבדרך כלל לא אנחנו כמשרד עושים. אנחנו כמשרד עשינו כל מיני בדיקות - - -
שלומית אבינח
אין להם אינטרס, הם לא ממהרים להקים את הצוות.
טופז פלד שטיינברג
הבדיקות האלה לוקחות זמן, במיוחד לאור העובדה שאין לנו איזה צוות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
משהו זמני שבוער עכשיו, אפשר לעשות את זה - - -
טופז פלד שטיינברג
- - - איתם, עם נתיבי ישראל, עם בני ברק, איתנו, לראות איך מקדמים את הדבר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיד לכם משהו שלא שייך לוועדה להגיד את זה בכלל, אבל אני אגיד את זה, כי אני - - - איך אומרים?
שלומית אבינח
יש לך חסינות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני כבר יודע מה זה שווה. מישהו פעם הסתובב עם כרס גדולה, אז הוא אמר, כמה שזה עלה, שיהיה עליי, אבל כמה שזה שווה אני מאחל לכם. גם החסינות אותו דבר.

אבל אני רוצה להגיד משהו, העירייה טענה שאחת הסיבות שהיא לא יכולה היום, 'כי צריך לדבר עם אנשים מקצועיים כמו הגב' טופז פלד שטיינברג - - -
טופז פלד שטיינברג
שמה? לא שמעתי מה שאתה אומר.
היו"ר ישראל אייכלר
שאם את תבואי אז יש טעם לבוא - - -
שלומית אבינח
הם התנו את ההשתתפות שלהם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כי את יכולה לבצע את זה בפועל. בסדר, אז מירב ושלומית, ואני מודה לך שבהתראה קצרה מאוד הגעת.
שלומית אבינח
הם התנו את ההשתתפות שלהם בזה שאת תשתתפי. אחרי שאמרנו להם שאת משתתפת הם בחרו שלא להגיע הנה.
היו"ר ישראל אייכלר
וזה, אני עומד פעם שנייה לבקש מהפרוטוקול למחוק את המילה, חוצפה כפולה. אדם אומר, 'אני לא יכול, אני צריך את האנשים המקצועיים', הבאנו לו את המשטרה, שהם עובדים איתכם כל הזמן, הבאתי את גבי, שהם עובדים, הבאנו את המהנדס של נתיבי ישראל, הבאנו אותך, עכשיו אני צריך לפתור את הבעיה, אם הם נמצאים או לא נמצאים. ואתם צריכים לעזור לי בעניין.

היה לי פה עוד סעיף שהייתי צריך את משרד התחבורה. יכול להיות שזה שעצרו את התושבים במסובים, את גם שייכת לזה?
גבי נבון
זה אגף שלי. דרור, אני שמעתי ממנו ש - - -
שלומית אבינח
אני שאלתי אותך אתמול על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני רוצה להקדיש ברשותכם כמה דקות לעניין הזה. קודם נסכם את העניין של בן דוד.
נחלה שאקר
עוד פרט לגבי בן דוד שלא דיברנו עליו. הצומת הזה לא עצמאי, הצומת הזה מחובר בגל ירוק עם צומת נוסף, כך שהנושא של הניסוי וזה, זה לא ניתן כמעט לבצע, כי זה מחובר לצומת השני.
היו"ר ישראל אייכלר
חובה לבצע בצורה המיטבית שאפשר.
טופז פלד שטיינברג
אנחנו נעשה את הפגישה ו - - -
שבתי גרברציק
עכשיו, לא לפרוטוקול. גם אני תושב בני ברק והמשפחה מבני ברק, אני כל שבוע ברוך ה' בבני ברק. אני כבר לא יוצא מרחוב השומר במשך שנים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם אני לא.
שבתי גרברציק
ביום שישי אני לא יכול לצאת מרחוב השומר. כשאני רואה את בן דוד ועיניי כלות, במשך למעלה מ-15-20 שנה שהרחוב הזה כבר נסלל ומוכן לצאת ואני עד היום לא מצליח להבין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אף אזרח לא מצליח להבין.
שבתי גרברציק
אף אחד לא מצליח להבין למה כל כך קשה שהמכוניות אוטובוסים, כלי רכב פרטיים ייצאו מהרחוב הזה ישירות לכביש 4. לא מצליח להבין את זה. בדיוק כמו שאני לא מצליח להבין את הרחוב שסגור שם, לנדאו, אבל זה כבר עניין פנימי של בני ברק, שסגרו את הרחוב הזה. לא מצליח להבין מה - - -
טופז פלד שטיינברג
זה קשור לרמת גן.
שבתי גרברציק
מקום המדינה מקימים את שדה התעופה של תמנע, עם תמנע עוד מעט גומרים שדה תעופה עם מסלול של 3 קילומטרים 800 מטרים ופה לפתוח רחוב.
קריאה
- - - לסגור את בני ברק, חבל לך על הזמן.
שבתי גרברציק
אני מכיר את בני ברק, אני יליד העיר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבקש ממך, הגב' טופז, אני רוצה שתיקחי את העניין לידיים, להתחיל לעשות את זה. הם בוודאי ישמחו לפגוש אותך, אבל אם עד סוף השבוע הם לא נפגשים - - -
טופז פלד שטיינברג
לא נצליח. קבענו, נדמה לי, לצערי, כי כל אחד בחופשות אחרות, לעוד שבוע וחצי.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא אפשרי.
טופז פלד שטיינברג
בבוקר, אחרי שניסינו לפני שבוע ולא הצלחנו לקבוע ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הם לא רוצים לקבוע.
טופז פלד שטיינברג
לא, כן הם קבעו איתנו. חלק הם לא יכלו ו - - -
שלומית אבינח
הם ידעו שמתקיים היום דיון. הם היום קבעו, כי הם ידעו שמתקיים היום דיון בוועדה.
טופז פלד שטיינברג
לא, אני ביקשתי כבר לפני 10 ימים לקבוע, זה לא התקדם, בין היתר בגללנו כנראה, והאצנו את זה וקבענו את זה לעוד שבוע וחצי. הם, אנחנו ונתיבי ישראל, היה קושי לתאם עם כל הגורמים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי חשש גדול שזה יתבטל ברגע האחרון בגלל סיבה טכנית נוספת. אני מבקש ואני רוצה לסכם את הדיון שכבר עכשיו תתארגנו אתם, כאילו בני ברק לא קיימת, כאילו עיריית בני ברק לא קיימת, אין להם שום מעמד סטטוטורי בעניין סידור הכבישים, הם יכולים לא לתת לנו תחנות מרכזיות, אבל בשביל לעשות את הדבר הזה, והם רוצים את זה, זה לא שהם לא רוצים, יש לי פה מכתב מראש העיר שהם רוצים, לפתוח את זה באופן ניסיוני - - -
טופז פלד שטיינברג
בעניין הזה הם רצו גם לתאם את הפגישה ביום אחד שהיה פנוי, שאני בדיון בבית משפט, יום אחר שמישהו אחר בחופש.
שלומית אבינח
למה הם לא באו היום?
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא משנה. אני פה במקומם.
שבתי גרברציק
הרב אייכלר, תיקח בחשבון שהולכים לבנות בכל מה שהיה המתחם של פיג'ו, הכול יורד ושם הולכים להיות שיכונים, הולכות להיות שם מאות יחידות דיור שהולכות ל - - -
טופז פלד שטיינברג
זה כל המרכז ככה.
שבתי גרברציק
לא, אבל זה יושב על הצומת.
טופז פלד שטיינברג
נכון, אבל זה כל המרכז. יותר טוב זה לא יהיה, זה בני ברק, זה רמת גן, זה תל אביב, זה גבעתיים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה? יושב פה ג'יהאד, יושבת פה המפקחת, יושב פה גבי, תסגרו את העניין הזה. והמהנדס, תעזור להם. תוך כמה ימים, עד שבת, אפשר לעשות את הכמה מנורות, מה שאתה צריך, לפתוח בזמני ואני מבטיח לך שאז הם כן יבואו לישיבה.
טופז פלד שטיינברג
לא, הם יבואו, אני לא אומרת שלא. אני אומרת שלוחות הזמנים האלה בשביל לבוא ולתת - - - עוד פעם אני חוזרת, באמת אנחנו מנסים להאיץ את הבדיקה, אנחנו רוצים לעשות את זה בצורה אחראית של להבין מה צריך.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אומר לכם שצריך בצורה הכי אחראית. אני נבחרתי בשביל להגיד כמה צריך.
טופז פלד שטיינברג
לא הצורך עצמו, מה צריך במערכת של הצמתים ושל הרמזורים בשביל להסדיר את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה יש לנו בעל ניסיון כמו ג'יהאד ויש לך אותך ואת המהנדס, הם יודעים בדיוק איך פותרים. תחשבו שהתחילו עכשיו אתר בנייה לרכבת הקלה באזור הזה וצריך לכוון את התנועה עד אחרי פסח.
טופז פלד שטיינברג
אתה יודע כמה עובדים על כל כיוון כזה של תנועה? חודשים, על כל כיוון של תנועה של הרכבת הקלה ותכניות רמזור וחדש. כל דבר זמני כזה של הרכבת הקלה זה חודשים.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה כבר מדברים שנים. הוא כותב לי שכבר לפני שנה היה הסכם.
טופז פלד שטיינברג
בסדר, זה לא שנים בתכנון. זה נכון שהנושא על השולחן שנים, זה לא שנים בתכנון. כרגע הוא נכנס יותר לנושא של הבדיקות המפורטות והמשמעויות ובאמת היה, עוד פעם, היה פה אישיו של עלות-תועלת לציבור בעניין הזה, בין אם תושבי בני ברק, גבעת שמואל, כביש 4. בעיקרון, כי דברים עוד זורמים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה יעזור גם לתושבי גבעת שמואל, כי זה ישחרר להם את היציאה מגשר קוקה קולה. גם להם זה יעזור.
טופז פלד שטיינברג
לא בדיוק, זה כנראה אחרת, אבל אני אומרת, בסך הכול יש פה מגוון של מושפעים, אבל אני מסכימה איתך, אנחנו בסך הכול, גם המנכ"ל שלנו הנחה, אנחנו מאיצים את הטיפול בזה. אני לא חושבת שמישהו רוצה שיהיה פתרון לא אחראי בלי להתחשב רגע מה קורה עם הרמזור השני.
היו"ר ישראל אייכלר
באיזה יום את חושבת שתוכלי לעשות את זה?
טופז פלד שטיינברג
עוד פעם, קבענו לעוד שבוע וחצי, אנחנו יכולים לחזור לראות אם בשבוע הבא גם אפשר למצוא משהו, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אפשר עוד השבוע?
טופז פלד שטיינברג
השבוע לא, כי אני יודעת שביום רביעי אני איננה, ביום חמישי אני בחופש ונדמה לי שאחר כך שאקר בחופש ו - - - מה לעשות? כאילו זה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני אומר לכם מה לעשות, לפתוח את זה. ביום ראשון אתם יכולים?
שבתי גרברציק
זה היה פתוח פעם.
היו"ר ישראל אייכלר
זה היה פתוח?
שבתי גרברציק
זה היה פתוח פעם לתקופה מסוימת.
נחלה שאקר
היום זה פתוח בפועל, על מה אנחנו מדברים?
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מדברים על יציאה.
נחלה שאקר
כן, היום זה פתוח בפועל.
היו"ר ישראל אייכלר
על יציאה?
נחלה שאקר
אנשים נוסעים שם, על מה אתה מדבר? בניגוד לרמזורים. בפועל נוסעים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה? אז אתה רוצה סכנת חיים כזאת?
נחלה שאקר
העירייה ביצעה שם איזה שינוי שאפשר להם לצאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו נסדיר את זה. זה עוד יותר חמור. לפני ששמעתי את זה ממך הייתי יותר רגוע מעכשיו. מה זה, אנשים עוברים? מישהו ייהרג שם.
נחלה שאקר
בניגוד לרמזורים, בניגוד לכול.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנשים ייהרגו שם.
נחלה שאקר
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה נעשה? לוויה?
נחלה שאקר
העירייה ביצעה שם עבודה כלשהי בצומת שמאפשרת נסיעה בשני כיוונים. זה העירייה עושה את כל הבלגן הזה.
ג'יהאד סעיד
תן לי לבדוק את זה. אני לא שמעתי.
נחלה שאקר
אני מודיע לך.
ג'יהאד סעיד
תן לי לבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
במקום לבדוק - - -
ג'יהאד סעיד
לא, תן לי לבדוק אם בכלל יש דבר כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
במקום לחלק שם דוחות תושיב אותם, שיעשו - - -
ג'יהאד סעיד
אין בעיה, אני איתך בקטע הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
שבתי, שמעת מה שהוא אמר. הוא כל הזמן מלווה את עיריית בני ברק בצורה - - -
ג'יהאד סעיד
אני ביחסים טובים איתם.
היו"ר ישראל אייכלר
והוא אומר שאפשר לעשות את זה, ואם הוא המשטרה - - - בשלום הציבור המשטרה מוסמכת לעשות את זה עוד הלילה.
שבתי גרברציק
אנחנו המשטרה, אנחנו אומרים את זה במפורש. אני הייתי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ומשרד התחבורה אומר לי במפורש, עוזי יצחקי אומר לי כל הזמן 'זה בסדר, זה בסדר', עוזי הוא באמת ידיד.
טופז פלד שטיינברג
אז אני אומרת, אנחנו באמת מקדמים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מכירים את ה - - -
שבתי גרברציק
לחץ של תושבים אולי על כל מיני דברים ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, התושבים גם רוצים. אולי התושבים של הרחוב ההוא, הקטן, גם הם יתרגלו, גם העז תתרגל. אני גר ברחוב סורוצקין, שעוברים כל יום מאות אוטובוסים. התרגלתי, אני אפילו לא שומע אותם.
טופז פלד שטיינברג
אנחנו ננסה, מקסימום ניפגש בשבוע הבא - - -
ג'יהאד סעיד
הרב אייכלר, אני מציע דבר כזה, אם אנחנו רוצים באמת להאיץ את זה לפני החגים, בשביל להקל עליהם, עוד השבוע נקיים סיור שטח, עם הגורמים המוסמכים שלי, קצין האת"ן המרחבי, נעשה את כל הבדיקות ואם יש ואין סכנה לציבור לפתוח אותו, אני לא רואה שום סיבה לא לעשות את זה. אבל אני אומר עוד פעם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מתי? ביום חמישי?
ג'יהאד סעיד
מתי שהם רואים לנכון, לא יודע, זה תלוי בהם. הם שותפים עיקריים לקטע הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לסיור אתם ודאי יכולים להיות.
טופז פלד שטיינברג
אני אישית ביום חמישי איננה, אני בחופשה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז ביום רביעי?
טופז פלד שטיינברג
ביום רביעי אנחנו גם ביום שאנחנו לא במשרד
היו"ר ישראל אייכלר
יום שלישי?
טופז פלד שטיינברג
לכן אני אומרת שבשבוע הבא אנחנו יכולים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי מחר? יום שלישי? אולי העירייה תסכים להתלוות אליך.
טופז פלד שטיינברג
לא, באמת היומן עמוס, לצערי. אני חושבת שבשבוע הבא אנחנו ננסה להיפגש, אנחנו עם עיריית בני ברק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
עדיף שזה ייעשה אחרי הסיור. אחרי שיהיה לכם סיור - - -
טופז פלד שטיינברג
אני מכירה את המקום, אני מכירה את השטח, אין לי פה עניין של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז בוא תעשה לו את הסיור. שבתי, אתה תדווח על הסיור, אתה הדובר. אתה תדווח על הסיור לציבור, שהציבור יידע, אני גם אדווח על הסיור כשיהיה. מתי אתה עושה את הסיור מחר?
ג'יהאד סעיד
מתי שיהיה. אני אתאם את זה, נגמור את הישיבה ונתאם את זה איתם.
היו"ר ישראל אייכלר
אם אני לא אוכל להיות, אולי אחד האנשים שלי יהיה.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו לגבי מה שקרה במסובים.
גבי נבון
מילה אחת, כשאומרים ניסיוני.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מסכם. עד אחרי פסח.
גבי נבון
לפתוח באופן זמני עד אחרי פסח?
היו"ר ישראל אייכלר
עד אחרי פסח. ואחרי פסח אנחנו נהיה חכמים יותר. עד אחרי יום העצמאות, אני מתכוון. כי זה חגים, פסח ועצמאות זה חגים, אף אחד לא עובד בחגים.
טופז פלד שטיינברג
אני רק רוצה לחדד, עוד פעם, גם פתרון זמני, כמו שאמרתי על הרכבת הקלה, אין לפתוח רמזור ככה, זה עניין בטיחותי שחייבים לתכנן אותו. בדיוק כמו שמתכננים רמזור קבוע מתכננים רמזור זמני. זה אותה עבודה, כי אתה מתכנן עבודת רמזור, אתה מתכנן שילוב.
נחלה שאקר
צריך גם להתקין גם גלאים.
טופז פלד שטיינברג
זה לא משהו - - - אם המשטרה רוצה לכוון את התנועה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, אני רוצה שהמשטרה תכוון - - - היא צריכה להיות שם, לא 24 שעות, היא צריכה להיות שם בזמן - - -
נחלה שאקר
- - - את התיאום בגל ירוק, עם הצומת השכן. זה חבל על הזמן. זה תכנון מאוד מסובך.
שבתי גרברציק
ברחוב השומר בסופי שבוע אין גל ירוק. יש גל אדום.
נחלה שאקר
בשבת? לא על זה אנחנו מדברים.
שבתי גרברציק
אבל אין לך שום גל. היום, כשאני צריך לצאת מבני ברק ביום שישי אני דרך רמת גן נוסע. אז ז'בוטינסקי כבר אבוד, אני נוסע לרחוב הרא"ה, יוצא דרך האלוף שדה ונוסע לכיוון שאני גר בו. אין מה לעשות, הרחוב הזה הוא רחוב שבלתי נתפס - - -
גבי נבון
נראה לך, אם תפתח כזה דבר ייסתם שמה, תוכל לצאת בשקט?
שבתי גרברציק
זה לא משנה, קודם כל לא יבואו יותר כלי רכב.
טופז פלד שטיינברג
תמיד יבואו. כמו שאתה עכשיו ממקום אחר, אתה תבוא לשם.
שבתי גרברציק
לא, אבל אני ממילא נמצא שם.
טופז פלד שטיינברג
המאזן הזה והביקוש באזור המרכז הוא אין סופי, ההיצע יתמלא.
שבתי גרברציק
כל הרכבים מרמת גן שהם לא יכולים להיכנס לבני ברק כי רחוב לנדאו שם חסום, הם לא יגיעו.
טופז פלד שטיינברג
זה סיפור אחר.
שבתי גרברציק
נכון, הם לא יגיעו לשם. זה כלי רכב - - - שהיום צריכים להידחף לרחוב השומר ולצאת לקוקה שם לצומת החוצה לכביש 4, והם נתקעים ונתקעים כי יש שם אוטובוסים על אוטובוסים על אוטובוסים ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש הרבה כשלים. יש למשל אפשרות להוציא את האוטובוסים דרך רמת גן לספארי, מרחוב חזון איש, שהיה יכול לשחרר את כל התחבורה הציבורית לשם, לכביש 4.
טופז פלד שטיינברג
לעשות את זה? אני לא יודעת, זה - - - תחבורה ציבורית.
שבתי גרברציק
רחוב אריה בן אליעזר.
טופז פלד שטיינברג
כן, הבנתי מאיפה, אבל גם שם היציאה לכיוון הזה היא עמוסה ופקוקה. ברמת גן?
היו"ר ישראל אייכלר
אני יודע, כן, רמת גן מאוד התנגדה לזה. כל גוש דן זה בעיה אחת גדולה מבחינה תחבורתית.
טופז פלד שטיינברג
בגלל זה התחבורה הציבורית זה הפתרון היחיד שאנחנו רואים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מדבר על התחבורה הציבורית שרצו לעשות, אבל הייתה התנגדות.
טופז פלד שטיינברג
לא, אני אומרת שצריך לאפשר לתחבורה הציבורית את הנתיבים שלה, כי באמת הכול עמוס.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מבקשים לעשות את זה ואני מקווה שנוכל לעשות את זה, כי אחרת אף פעם זה לא ייפתר והבעיות רק תחמרנה.

איפה הסיפור הזה עם מסובים? זו גם תוצאה בגלל שיש פקקים. גבי, זה הכי נוגע אליך.
גבי נבון
אני יכול רק להעביר.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שתעביר, כי דרור היה אמור להיות, אבל לא יכול היה להיות היום. 'לקראת חג הסוכות פורסם', זו פנייה של אזרח, 'הודעה ותקנה של משרד התחבורה'. את גם ממונה על זה, נכון?
טופז פלד שטיינברג
כן, אני פשוט לא מכירה את הנושא.
היו"ר ישראל אייכלר
'חל איסור על פקח להורות לנהג לעצור אוטובוס בצד הדרך או בתחנה בעת בדיקת תוקף כרטיסים או כרטיסי הרב קו. על הפקח לבצע את הביקורת בלא להפריע לנסיעתו התקינה של הקו'. הוראות של משרד התחבורה. 'בעוד חל איסור על פקח לעכב נוסע בניגוד לרצונו בתוך האוטובוס, במידה שהנוסע מבקש לרדת בתחנה מסוימת והפקח מעוניין להמשיך ולרשום תעריף מוגדל או בירור עם נוסע, יירד הפקח יחד עם הנוסע'. אלה שתי ההוראות של משרד התחבורה.
ג'יהאד סעיד
שעה תשע בבוקר, סגור.
היו"ר ישראל אייכלר
תשע בבוקר מחר?
ג'יהאד סעיד
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
יופי, אשריך. אנחנו גם נודיע לעיריית בני ברק.
ג'יהאד סעיד
אין בעיה, אני אגיד גם שיתקשר אליהם, אבל אתם גם תתאמו וגם שיהיה נציג משרד התחבורה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה תהיה שם בתשע? את תוכלי להיות בתשע?
טופז פלד שטיינברג
אני לא, אני מחר בפגישה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מי יוכל להיות?
גבי נבון
כמה שאני יכול, אני לא מהנדס או משהו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה, אבל תהיה, כאיש משרד התחבורה שממונה שם. אם לא, יצטרך לבוא מאיר חן. ג'יהאד, אם עיריית בני ברק תרצה לבוא זה יהיה חשוב מאוד. אם הם לא ירצו - - -
ג'יהאד סעיד
לא, הם שותפים.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הם לא יבואו אל תבטל - - -
ג'יהאד סעיד
לא, אני בטוח שהם יבואו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להמשיך להקריא, גבי, את התלונה של האזרח. 'ביום הפורים מתברר שההוראות לא יושמו כלל. נאלצנו להמתין כחצי שעה לאוטובוס בבני ברק לירושלים, לאחר שסוף סוף עלינו על האוטובוס מובילים אותנו בצומת מסובים לעצירת ביניים, ביקורת כרטיסים ותשלום. לאחר המתנה מורטת עצבים נאלצים כולם לרדת מהאוטובוס ולעלות שוב. התמזל מזלי והצלחתי לחזור למקומי באוטובוס, אך היו אחרים שלא הורשו לעלות לאוטובוס על ידי הנהג - - -
גבי נבון
לא הבנתי, לרדת מהאוטובוס בצומת מסובים ולעלות עוד פעם?
היו"ר ישראל אייכלר
כן, ולכרטס שם - - -
גבי נבון
לכרטס במסובים?
היו"ר ישראל אייכלר
במסובים ולעלות חזרה לאוטובוס ומאחר שהיו אוטובוסים שהיה להם יותר מעשרה נוסעים בעמידה לא נתנו לנוסע שהגיע מבני ברק לעלות שוב לאוטובוס ונשארו שם.
גבי נבון
מכיוון בני ברק?
היו"ר ישראל אייכלר
מכיוון בני ברק לירושלים. 'ואני שואל, האם זה מנוגד לתקנות משרד התחבורה, להעמיד אוטובוסים לביקורת? אם אין מערכות כרטוס על האוטובוסים', אני מניח שמדובר פה באוטובוסים שהביאו לתגבור 'מדוע שלא יביאו את הקופות שלהם, שהיו במסובים, למוקדי היציאה, שאנשים ישלמו לפני שיעלו לאוטובוס ולא נצטרך להמתין פעמיים. איך ייתכן מצב שאנשים שמגיעים לעצירת ביניים אינם יכולים להמשיך עם האוטובוס ליעדם ובאמצע הדרך להוריד אותם?'

אני רוצה להגיד לך, אני לא מכיר עוד אוכלוסייה שהייתה שותקת על דבר כזה אפילו שעה אחת. זה היה פותח את כל מהדורות החדשות. הוא מביא פה ש'יש עוד בעיות, אבל אני לא רוצה ל - - -
גבי נבון
הייתי רוצה את המכתב, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני מעביר לך.
גבי נבון
אני רק רוצה לציין דבר אחד וככה גם הבנתי, שבפורים כל חברות התחבורה הציבורית, הייתה מסה אדירה של נוסעים מתוך בני ברק לכיוון ירושלים, וגם בכיוון השני. מה שקורה, למה לא נעשה בתחנה הראשונה של בני ברק, זה כדי להזרים את הנסיעה, אמרו 'בואו נעצור בנקודה אחרת, במקום אחר ובטיחותי ואז נגבה מהנוסעים את דמי הנסיעה שלהם ונמשיך הלאה בנסיעה'. זה שהשאירו נוסע בחוץ, זה דבר חמור מאוד, לדעתי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, התירוץ הוא שהיו עשרה נוסעים בעמידה, אז אסור לו לקחת.
גבי נבון
אם זה עשרה נוסעים, אז איך הוא לקח אותו משם עם יותר מעשרה נוסעים? צריך לראות את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
ומה שהוא פונה, שכעת, 'לפחות לפני חול המועד פסח, לבדוק את הבעיות מעכשיו כדי שזה לא יקרה בפסח עוד פעם'.
גבי נבון
צודק.
היו"ר ישראל אייכלר
זה שאתה אומר שיש בעיה בתוך העיר בני ברק, אני זוכר שהיה מסתובב מישהו עם כרטיס - - -
גבי נבון
אבל היום אין כרטיס.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אין אפשרות להוריד אנשים מהאוטובוס, שהאוטובוס ימשיך לנסוע והפקח יסתובב עם כזו מכונה וייתן לו כרטיס תוך כדי נסיעה.
גבי נבון
יש מכונות ניידות, דברים כאלה קיימים.
היו"ר ישראל אייכלר
את עוד זוכרת את הפקחים שהיו מסתובבים?
טופז פלד שטיינברג
כן, כשהיו ברכבת אני דווקא זוכרת.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אותו דבר. בעיניי, הפרימיטיביות של אותה מכונה פחות פרימיטיבית מאשר להוריד אנשים ב - - -
גבי נבון
אני רק אגיד לך דבר אחד, עוד מעט יש קווי - - - מבני ברק וגם צריך לעשות את זה. יש הרבה דברים שאפשר לעשות כאן, יש את הנכונות ויש את הדברים. אני רוצה לראות את התלונה הזאת, לבדוק אותה.
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, אתה מקבל את זה לקרוא עכשיו ואנחנו נעביר לך את זה גם במייל.
שלומית אבינח
תן לו את זה, אין בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נעשה מחר את הסיור. יהיה נציג מאצלי.
ג'יהאד סעיד
במרחב דן, רחוב ז'בוטינסקי.
היו"ר ישראל אייכלר
למה שלא יהיה בשטח? כי להגיע - - -
ג'יהאד סעיד
משם ייצאו.
היו"ר ישראל אייכלר
אם אתה רוצה להיות בשטח עצמו.
ג'יהאד סעיד
אין שום בעיה, תתאם איתו.
גבי נבון
הרסתם לי את כל ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אין בררה, גבי, יש לך עבודה קשה.
גבי נבון
לא, ביום שישי סוגרים את כל תל אביב, אנחנו בהכנות של זה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אז קודם תפתח פה, יעזור גם לתל אביבים.
גבי נבון
הולכים לסגור את כל ציר בגין, להעביר את כל התחבורה למסגר. אתם לא יודעים איזה השלכות יש לזה.
שבתי גרברציק
יושב ראש הוועדה, מה דעתך להודיע לעירייה שמחר מתקיים סיור?
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נודיע להם, וגם המשטרה תודיע להם, אתה יש לך חברים שם, תודיע להם ש - - -
קריאה
בבני ברק? אין שום בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
כתוב שיעקב אבינו קרא דווקא ליוסף כשהוא ביקש ממנו להעלות אותו לארץ ישראל, לא להשאיר אותו במצרים, אז נשאלת השאלה למה הוא ביקש את יוסף, יש ראובן, שמעון, לוי, יוסף היה מהאחרונים. רש"י אומר שהוא ביקש ממי שבידו לעשות. כי מי שרוצה ולא יכול לעשות, אין טעם לבקש ממנו. אני מבקש ממךְ ומהנציג של נתיבי ישראל לעזור למשטרה שממש בימים הקרובים זה ייפתח, עד אחרי יום העצמאות - - -
טופז פלד שטיינברג
כאישור פורמלי, אנחנו לא יודעים לעשות את זה, אולי המשטרה יודעת לכוון את התנועה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
גם יוסף לא היה בטוח שהוא יכול לבצע את זה, אבל הוא עשה.
ג'יהאד סעיד
הכי קל להגיד לא רוצים.
טופז פלד שטיינברג
שלא ייצא ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תעשו את זה. ואחרי יום העצמאות נעשה דיון נוסף, אם אתם רוצים, לראות האם לגבי הנתיב, אני אעמוד לצידכם בעניין נתיב תחבורה ציבורית. אני אומר לכם שלדעתי צריך לפתוח נתיבי תחבורה ציבורית כדי להזרים את ה - - -
גבי נבון
יש לנו את התכנית של נתיבי התחבורה הציבורית בכהנמן וכל זה ואנחנו צריכים את התמיכה שלך בדבר הזה עם העירייה, ואז זה ייתן לעירייה את כל מה שהם צריכים מבחינת תחבורה ציבורית פלוס - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ברגע שנפתח את זה אז ראש העיר לא יוכל להגיד לי שהוא צריך דמי רצינות.
גבי נבון
זה מה שאנחנו צריכים.
היו"ר ישראל אייכלר
ואז אני אדרוש ממנו - - -
קריאה
הוא אמר את זה כבר כל כך הרבה זמן. דובר מזמן שזה ייפתח ביחד, תהיה הרחבה פה והתנועה תעבור לשם והוא עדיין אמר את זה.
ג'יהאד סעיד
קבענו תשע. תשע זה תשע, חבר'ה, זמנים זה זמנים כי יש לנו ישיבות, אנחנו תלויים בישיבות גם.
גבי נבון
אתה רוצה שאני אענה לבן אדם תשובה לזה?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לנו.
שלומית אבינח
לוועדה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:00.

קוד המקור של הנתונים