ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/03/2016

הצעה לסדר היום בנושא: "אי יישום החלטת ממשלה 2017 – תכנית אסטרטגית רב-שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה", הצעה לסדר-היום בנושא: "החלטת ממשלה 2017 בעניין שיקום וסיוע ליישובי עוטף עזה"

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 331

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"ט באדר ב התשע"ו (29 במרץ 2016), שעה 10:25
סדר היום
הצעה לסדר היום בנושא: "אי יישום החלטת ממשלה 2017 – תכנית אסטרטגית רב-שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה", של חה"כ חיים ילין, יוסי יונה
הצעה לסדר-היום בנושא
"החלטת ממשלה 2017 בעניין שיקום וסיוע ליישובי עוטף עזה", של חה"כ שרן השכל
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיכל בירן

איתן ברושי

יצחק וקנין

מנואל טרכטנברג

אורלי לוי אבקסיס
חברי הכנסת
עמר בר-לב

חיים ילין

אורי מקלב

איציק שמולי
מוזמנים
חביב קצב - מנכ"ל משרד העלייה והקליטה

שפרה קירשנבאום - מנהלת מחוז הדרום וירושלים, משרד העלייה והקליטה

מרדכי אלישע - סגן בכיר לחשבת הכללית, משרד האוצר

שלומי פיליפ - מנהל תחום מפקח ארצי, רשות המסים, משרד האוצר

יובל טלר חסון - רפרנט שיכון, אגף התקציבים, משרד האוצר

תמי וייצמן - מנהלת תחום תקציב חינוך לא פורמלי, משרד החינוך

ניר שמואלי - סגן מנהל מחוז דרום, משרד החינוך

ישראל רוזיליו - מנהל תחום שימור קרקע וניקוז, מחוז הנגב, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אפי מחלב - מנהל אשכול דרום מעוף, משרד הכלכלה והתעשייה

מירי שמואלי - מנהלת תחום תכנון ומעקב, משרד הכלכלה והתעשייה

לבנה זגורי - מנהלת תחום בחינות תכניות השקעה, מרכז ההשקעות, משרד הכלכלה והתעשייה

אסף גרינוולד - מרכז בכיר ביקורת מקצועית, מרכז ההשקעות, משרד הכלכלה והתעשייה

ד"ר סטיוארט מירקין - סגן מנהל מחוז דרום, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

נוי גלן - עוזר תקציבן משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ואיל כיוף - מנהל אגף תיירות כפרית, משרד התיירות

מאיר שימקו - מנהל מרחב דרום, התאחדות התעשיינים

אביב חצבני - ממונה פיתוח סביבה עסקית, התאחדות התעשיינים

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים
הצעה לסדר היום בנושא
"אי יישום החלטת ממשלה 2017 – תכנית אסטרטגית רב-שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה", של חה"כ חיים ילין, יוסי יונה
הצעה לסדר-היום בנושא
"החלטת ממשלה 2017 בעניין שיקום וסיוע ליישובי עוטף עזה", של חה"כ שרן השכל
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום הצעה לסדר היום בנושא: "אי יישום החלטת ממשלה 2017 – תכנית אסטרטגית רב-שנתית לפיתוח שדרות ויישובי עוטף עזה", של חבר הכנסת חיים ילין ויוסי יונה, דיון מעקב והצעה לסדר-היום בנושא: "החלטת ממשלה 2017 בעניין שיקום וסיוע ליישובי עוטף עזה" של חברת הכנסת שרן השכל.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, בוקר טוב לכולם. תודה רבה על הדיון. אמנם לא היה יותר מדי זמן לישון, אבל אני מקווה שנצליח.

יש שתי החלטות שהן מהותיות לגבי עוטף עזה, החלטת ממשלה 2017 והחלטת ממשלה 2025. אני חייב לציין שרוב הסעיפים מבוצעים. אני מציין כאן רק את הסעיפים שכרגע נשלחו אלי על ידי כל ראשי המועצות כי הם תקועים. ביתר הדברים, אם אני לא אומר את השמות או את שמות המשרדים, אל תיעלבו אלא כנראה אתם עושים עבודתכם כראוי ואני מאוד מעריך את זה.

הנושא העיקרי שכרגע תקוע הוא כל התשתיות וגנרציה של הישובים שנמצאים ארבעה קילומטרים עד שבעה קילומטרים. זה תקוע כי אין תקציב. למה אין תקציב? כבוד היושב ראש, אתה יודע יפה מאוד שיש כנראה סכסוך או אי הבנות - או תמצא את השם הפוליטי - בין האוצר לבין ועדת הכספים לגבי העברות תקציביות.
היו"ר משה גפני
אין סכסוך. אני לא יודע על שום דבר. תגישו העברה ואנחנו נדון בה. אם היא תהיה בסדר, נאשר אותה. האוצר רוצה לחסוך כסף על חשבון תושבי עוטף עזה. הוועדה פתוחה בפניהם. שיביאו העברה ושלא יגידו את זה אפילו כבדיחה. אין משרד שלא פונה אלי ואומר לי שאני לא רוצה להביא העברות. פשוט לא להאמין. אני הייתי שולח את כל אגף התקציבים הביתה ומביא אגף חדש. אל תגיד את זה אפילו כבדיחה כדי שלא יהיה רשום בפרוטוקול.

אני מודיע כאן שכל העברה שתגיע, אני שם אותה על שולחן הוועדה.
חיים ילין (יש עתיד)
תן לי לסיים את הדברים ונמשיך הלאה. אתמול עד 1:00 בלילה ניסיתי לנהל משא ומתן עם האוצר כדי שיביא את ההעברה הזאת כדי שנוכל לשחרר. מדובר על 34 מיליוני שקלים לתשתיות שחלקן הן תשתיות ליציאות חירום מהישובים ועוד שמונה מיליון שקלים על גנרציה. זאת אומרת, אנחנו יודעים שכאשר יש הפגזות ואין חשמל, כל המערכת קורסת כולל עוד כמה מערכות שאני לא רוצה לפרט לגביהן כאן. מדובר על עוד שמונה מיליוני שקלים. 42 מיליון שקלים תקועים בגלל סיבות פוליטיות למיניהן ושוב אני מציין שאמרתי לאוצר, ואני אומר לפרוטוקול, שכל סכום שהוא יעביר לצורך עוטף עזה, לא תהיה כאן שום בעיה.
היו"ר משה גפני
קודם נדון. אנחנו צריכים לדון ולאשר.
חיים ילין (יש עתיד)
בסדר. אני אומר שאם יש מישהו שנפגע, בסופו של דבר אלה תושבי עוטף עזה.
היו"ר משה גפני
נכון.
חיים ילין (יש עתיד)
זה סעיף 18 מתוך החלטת הממשלה.

הסעיפים הבאים, 24 ו-25, כלכלה, מענק מרכז ההשקעות. הסבה לסעיף 12(ג) המאפשר שדרוג תשתיות. אני רוצה להסביר את זה. אנחנו ביקשנו כאן, והיה כאן דיון, להחריג את כל המפעלים של עוטף עזה שאין להם ייצוא כי המענקים שניתנים הם רק למפעלים שיש להם ייצוא. הבקשה בהחלטת הממשלה הייתה חד משמעית לפיה יישקל המצב, מה שנקרא חסכון בייבוא או כל תחליף שמיוצר בעוטף עזה, יקבל את ההטבה. משרד הכלכלה הודיע לא. למה? אני אסביר לכם למה. יש מילה מאוד סוציאליסטית והיא השלכות רוחב. אם פלוני מקבל, גם אלמוני צריך לקבל. לכן הם מפחדים מהשלכות רוחב.

אנחנו ממשיכים עם כלכלה, מעונות יום. זאת השערורייה הגדולה ביותר. בעוטף עזה יש החלטה שכל הילדים – בג"ץ משנת 2003-2005 – מגיל לידה עד גיל 18 תחת מוסדות החינוך ומשרד הכלכלה במקרה שאלה מעונות יום, חייבים להיות ממוגנים. זאת החלטה אבל הם לא מתקצבים את מעונות היום לפי הפרמטר של המכרזים שבדרך כלל הוא כמעט פי שתיים ממעון רגיל. אם התקצוב במעון רגיל הוא בין 4,000 ל-5,000 שקלים למטר, כאן מדובר על בין 8,000 ל-10,000 שקלים למטר. התשובה ממשרד הכלכלה היא שאין כסף מהאוצר.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
מה ההיקף במעונות היום? מה ההיקף הכללי שחסר?
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא יודע את הנתונים אבל אני יכול להגיד לכם שיש עוד מהחלטה שהתקבלה ב-2010 כשמונה מעונות יום שחלקם לא נבנו בגלל חוסר תקציב. זה כלום כסף.

חקלאות. דובר כאן על מס מעסיקים. בגלל שמס מעסיקים בוטל, הרבה בזכותך, נאמר כאן לאורך כל הדרך, וגם נרשם בפרוטוקול, שבגלל שבהחלטת ממשלה 2017 דובר על כך שיהיה פטור, חמישים אחוזי הנחה, לעוטף עזה במשך השנים 2015, 2016 ו-2017, וכי האוצר לא ייקח את הכסף בחזרה אלא הכסף הזה יוסב לתשתיות חקלאיות בעוטף עזה. הדבר הזה לא קרה. אני לא רוצה להגיד את המילה נלקח בחשכה, במחשכים, איך שאתם רוצים, אבל האוצר לקח בחזרה את הכסף. אני חושב שזאת טעות פטאלית. מדובר בשדרוג תשתיות שרוצים הרבה מאוד שנים ביישובי עוטף עזה.

סעיף 48. מדובר על גגות אסבסט. השר להגנת הסביבה אבי גבאי אמר - בנוהל שהוא קצת בעייתי - שהמועצות ישימו את ההפרש של הכסף החסר במכרזים והוא ישלים. אכן כך בוצע והוחלפו גגות אסבסט בעלות מסוימת. הפער הזה עדיין לא הגיע למועצות האזוריות.
היו"ר משה גפני
מה עוד יש לך שם?
חיים ילין (יש עתיד)
עוד שני סעיפים. החלטת ממשלה 2025 לגבי החקלאות מדברת על כך שמשרד החקלאות יתקצב פרויקטור בסך מיליון שקלים לגבי הקו הרביעי לרכבת. המשמעות היא שצריכים להגיע לעוטף עזה ולדרום סדר גודל של מאה אלף קוב מים נוספים. הפרויקטור הזה שהיה צריך להיות מתוקצב על ידי רשות המים לא תוקצב.

הסעיף האחרון הוא המכשול עצמו. היו דיונים גם כאן וגם בוועדת חוץ וביטחון. הסוגיה הזאת הופכת להיות סוגיה פוליטית כי האוצר הודיע שיש 2.7 מיליארד שקלים. אתמול, מתוך ועדת חוץ וביטחון, ועמר בר-לב היה יחד אתנו והוא זימן אותי לשם כיושב ראש מועצה אזורית אשכול לשעבר כי אני לא חבר בוועדת החוץ והביטחון, אני היום אומר כאן בגלוי ומבחינתי שכולם ישמעו את זה. ראש הממשלה לא מקבל החלטה לבניית המכשול וזה רק מסיבה אחת: הוא מפחד שברגע שיתחילו לבנות אותו, החאמס יעשה את הפיגועים דרך המנהרות, יזרז תהליכים שהוא לא רוצה. לכן אנחנו עומדים היום מול סיטואציה אבסורדית לחלוטין ששר האוצר הבטיח שיש את הכספים, ראש הממשלה מאוד מודאג מכך שעוד מעט יכולה לפרוץ עוד איזו מלחמה בגלל שבעצם אנחנו שמים כיפת ברזל מתחת לאדמה.

הנושא ההרחבה, הרחבת 232. אני מבקש, כבוד היושב ראש. החלטה 232, הרחבת הכביש הזה שמוביל היום אלף משאיות. סוגיה מאוד כאובה. לפני שלוש שנים נגמר התכנון העקרוני של הכביש בעלות של מיליוני שקלים. אמרו שמשם גוזרים את התכנית המפורטת וכי בין שלושה לשישה חודשים מתחילים את הביצוע. היום לקחו את התכניות האלה, את מיליוני השקלים האלה, זרקו אותם הצידה, מתחילים את כל התכנון העקרוני מחדש. תכנית מפורטת, ביצוע, כל זה ייקח שנה ובינתיים ממשיך המצב עם אלף משאיות וכולי. אני לא רוצה לפתוח את כל הדיון הזה אבל אין סיבה שלא נבקר את הניהול. לא יכול להיות שהוצא כסף ממשלם המיסים והכסף הזה נזרק לפח ועכשיו מתחילים הכול מחדש.

אני מאוד מודה לך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. משרד הכלכלה, לגבי המעונות.
מירי שמואלי
אני מאגף אסטרטגיה ותכנון במשרד הכלכלה והתעשייה. לגבי מעונות יום, באוקטובר 2015 אושר הבינוי של שמונה מעונות יום חדשים בהיקף תקציבי של 31 מיליון שקלים. כל המעונות יהיו ממוגנים. אכן יש איזושהי השגה לגבי מה התקצוב בגין המיגון, האם מדובר בתוספת של 37 אחוזים או בתוספת גבוהה יותר. זה מצוי בבחינה גם פנימית שלנו מול הרשויות.
חיים ילין (יש עתיד)
כבר ארבע שנים. את לא אשמה בזה, אבל כבר ארבע שנים זה נמצא בבחינה. זה מעמוד ענן.
מירי שמואלי
לא. ב-13 במרץ הייתה לנו ישיבה עם ראשי הרשויות וביקשנו חומרים ואנחנו נבדוק ונראה.
היו"ר משה גפני
כמה זמן אתם בוחנים את זה?
חיים ילין (יש עתיד)
למה עם משרד החינוך אין בעיה? במשרד החינוך אין בעיה אלא רק אתכם.
היו"ר משה גפני
כמה זמן מתקיימת הבחינה הזאת?
מירי שמואלי
הבחינה תבוצע בצורה מלאה ולכן צריך לקבל עוד קצת נתונים.
היו"ר משה גפני
אני מבין. עוד קצת נתונים, אבל כמה זמן מתקיימת הבחינה לגבי המעונות האלה? מתי התחילה הבחינה הזאת?
מירי שמואלי
ברבעון האחרון זה נעשה בצורה יותר אינטנסיבית.
היו"ר משה גפני
מתי התחיל הדיון של הבחינה הזאת?
מירי שמואלי
התוספת של ה-37 אחוזים - - -
היו"ר משה גפני
מתי התחיל הדיון על המעונות האלה?
מירי שמואלי
זה חדש יחסית.
היו"ר משה גפני
מתי התחיל הדיון?
מירי שמואלי
לפני כחצי שנה. משהו כזה. זה נכון שזה לוקח זמן.
היו"ר משה גפני
לפני חצי שנה לא היה דיון על זה.
מירי שמואלי
היה דיון על זה יחד עם ראשי הרשויות.
היו"ר משה גפני
אני שואל מתי היה הדיון הראשון לגבי המעונות האלה בעוטף עזה? מתי דיברו באופן רעיוני שצריך לעשות את זה? לפני כמה זמן?
מירי שמואלי
באופן רעיוני, תוספת המיגון נקבעה בהחלטת הממשלה שהתקבלה ב-2014.
חיים ילין (יש עתיד)
לא. החלטה ראשונה היא מ-2010.
מירי שמואלי
אבל תוספת המיגון נקבעה מכוח - - -
חיים ילין (יש עתיד)
לא. כבר ב-2010. ארבע שנים אתם עובדים על זה ואין תוצאות. עוד פעם, את לא אשמה.
מירי שמואלי
אני אומרת שהתוספת של המיגון היא משהו חדש. זה שהוחלט על 37 אחוזים תוספת, זה לא ב-2010 אלא זה משהו שהוחלט עליו זה עתה. הבינוי של מעונות היום החדשים ייעשה במיגון. יכול להיות שיש דלתה שנצטרך להשלים אותה ואת זה אנחנו בודקים.
היו"ר משה גפני
במסגרת הדיונים שאני מנהל עם משרד האוצר שלא קיים, שמעתי שלקחו את הכסף הזה לצרכים אחרים. את יודעת על דבר כזה?
מירי שמואלי
ממש לא.
היו"ר משה גפני
זה רק לשון הרע, רכילות. אמרו לי שפשוט אין הכסף, שלקחו אותו לצרכים אחרים כאשר בממשלה החליטו על כל מיני דברים אחרים. יכול להיות שסתם אני שומע שמועות כאלה.
מירי שמואלי
אני לא שמעתי את השמועה הזאת.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הוא העלה עוד סוגיה לגבי משרד הכלכלה, חוק עידוד השקעות הון.
לבנה זגורי
מנהלת המחלקה לבחינת תכניות במרכז ההשקעות. לגבי מיגון מבנים, יש לכם את הסכום שהוא ארבעה מיליון וחצי בערך, קצת יותר. יש לנו עוד שתי בקשות פתוחות בסכום מזערי. אנחנו בכוונה לא צבענו עשר בקשות שאושרו להקמה והרחבה בעוטף עזה בסך של 18 מיליון שקלים. יכולנו לצבוע אותן אבל מפורשות ההחלטה אומרת שם השקעות נוספות. ההחלטה מדברת במפורש על השקעות נוספות ואנחנו בחרנו לא לצבוע אותן. יש בקשות עתידיות. בנוסף, מענק נגב, ביקשנו מהאוצר להפריד את זה מיתר שינויי החקיקה ואם זה יתאפשר, בקשות שיוגשו יטופלו במהלך השנה.
היו"ר משה גפני
תודה. אני מבקש משתיכן לקבל בתוך שבוע תשובה בכתב על השאלות שהועלו כאן.
לבנה זגורי
לגבי מרכז ההשקעות, קיבלתם תשובה. מסרנו את התשובה.
מירי שמואלי
לגבי מעונות יום, נעביר את התשובה בצורה מסודרת.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להעביר עוד פעם. לא קיבלנו את התשובה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני לא הבנתי את התשובה לגבי הסוגיה שהעלה חבר הכנסת ילין, האם מפעלים שהם לא לייצוא, גם הם יקבלו מענקים.
לבנה זגורי
התקיימה ישיבה אצל מנכ"ל המשרד. אנחנו כן רוצים לגבש מסלול ייחודי למפעלים שלא מייצאים כדי באמת לנסות לסייע למפעלים בעוטף עזה.
היו"ר משה גפני
מה זה המכתב הזה? ממי למי? אני מצטער מאוד, אני מבקש לקבל גם מכתב שמופנה אלי.
לבנה זגורי
יש שם מכתב שמופנה אליך.
היו"ר משה גפני
יש לי בקשה לשתיכן. העלה חבר הכנסת חיים ילין פעם נוספת בדיון מעקב את הבעיות והשאלה שנשאלה עליה עדיין לא קיבלנו תשובה, האם זה רק במפעלים לייצוא.
לבנה זגורי
כרגע, על פי חוק, כן. ביקשנו שינויי חקיקה לעניין בקשות של מפעלים שלא עומדים בתנאי סף למפעל בר תחרות.
היו"ר משה גפני
יכול להיות שנצטרך לתקן את החוק.
חיים ילין (יש עתיד)
נחום איצקוביץ' מנסה כבר שנה ולא מצליח.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני חושב שהוועדה צריכה לקחת יוזמה בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
זה מה שאני אומר.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אם לא, זה לא ילך.
לבנה זגורי
יש קול קורא שיתפרסם באפריל השנה לגבי מסלול תעסוקה.
היו"ר משה גפני
יתפרסם בעזרת השם, בלי נדר כמובן. מה יתפרסם?
לבנה זגורי
לגבי אלה שלא במסלול ייצוא, במסלול תעסוקה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מפעלים בקווי עדיפות? קווי עימות בכל הארץ? לפי דעתי זה לא רק עוטף עזה. אני מציע שהוועדה תיקח את זה על עצמה. לאור ההישגים שלהם, אני לא בטוח שהם יכולים לקחת עוד משימות.
היו"ר משה גפני
אני מבקש תשובה בכתב בתוך שבוע. כל מה שאמרת עכשיו. יכול להיות שבאמת אנחנו נעשה את הדבר הזה, ניקח על עצמנו את היוזמה. בכל אופן, אין לי טענות אליכן. גם חיים ילין עת העלה את הנושא, הוא לא בא בטענות אליכן. אתן בלי שר. יכול להיות שאנחנו ניקח את הפיקוד על העניין הזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ממתי שר זה דבר חשוב?
היו"ר משה גפני
זה גם נכון מה שהוא אומר אבל אני רוצה תוך שבוע תשובות בכתב. מכתבים שמופנים אלי.
לבנה זגורי
נעביר.
היו"ר משה גפני
חשוב מאוד מה שאתם מעבירים למרכז המחקר על פי בקשתם ואכן צריך להעביר את זה אבל זאת לא תשובה לוועדה.
לבנה זגורי
אנחנו נעביר תשובה מסודרת לוועדה. אני רק רוצה לציין שכן חשוב לנו מאוד לשמור על המהות של הסעיף הזה.
היו"ר משה גפני
תכתבי את זה. אנחנו נחליט מה לעשות. אני מודה לך. אני רק מבקש לכתוב את זה ובתוך שבוע אני רוצה תשובות.

מה הסיפור של הכסף?
יובל טלר חסון
אגף תקציבים לא מכיר פניות תקציביות שנמצאות על שולחנו שתקועות מסיבה כזאת או אחרת. ככל שפניות תקציביות יגיעו, אגף התקציבים יפעל להעביר את הפניות לוועדה.

לגופו של עניין, בנושא תקציבי החטיבה להתיישבות, ספציפית על תשתיות גנרציה אליהן התייחס חבר הכנסת ילין, הנחיית היועץ המשפטי לממשלה היא שאין אפשרות כרגע לעבוד עם החטיבה באופן ישיר אלא רק באמצעות הסכם. משרד החקלאות כרגע עובד על חתימה על הסכם ביחד עם החטיבה להתיישבות. ברגע שייחתם ההסכם, יועברו התקציבים לחטיבה.

יש לציין שהוצע למשרד החקלאות להעביר את התקציבים שהמשרד עצמו יפעיל ולא באמצעות החטיבה וכרגע ההחלטה שהתקבלה במשרד היא שהם רוצים לעבוד דווקא דרך החטיבה להתיישבות.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מודאג מאוד מהדברים שאתה אומר. אני באמת מודאג.
היו"ר משה גפני
אני לא מעכב את זה.
יובל טלר חסון
גם אנחנו לא.
היו"ר משה גפני
שאלתי אם אני לא מעכב את זה.
יובל טלר חסון
את מה?
היו"ר משה גפני
את ההעברה. אין העברה.
יובל טלר חסון
כרגע אין הסכם עם החטיבה להתיישבות. אתה לא מעכב את זה.
היו"ר משה גפני
אין העברה.
חיים ילין (יש עתיד)
נרשם בפרוטוקול.
היו"ר משה גפני
הפרוטוקול לא מעניין אותי. הם יבחרו בי בבחירות? אין העברה. מה שהעלה חבר הכנסת חיים ילין, הבעיה בעינה עומדת.
יובל טלר חסון
הבעיה נובעת מזה אין אפשרות כרגע לעבוד דרך החטיבה להתיישבות.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
למה השקעה בתשתיות דרך החטיבה?
יובל טלר חסון
גם ראשי הרשויות רוצים לעבוד דווקא דרך החטיבה. הייתה התעקשות של ראשי הרשויות בנושא הזה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לך. חיים, אנחנו נצטרך לקיים איזושהי ישיבה בנושא הזה או לדבר אתם. מתברר שהטעו אותך.
חיים ילין (יש עתיד)
אני תמים. אני מאמין לבני אדם.
היו"ר משה גפני
עבדו עליך.
חיים ילין (יש עתיד)
אני יודע.
היו"ר משה גפני
אני עכשיו מדבר ברצינות. הייתה כאן בריחה ממציאות. לא התמודדת עם הבעיה, לא אני ולא אתה ולא אנחנו כולנו. זרקו את זה עלי וזה בסדר, והם לא היחידים שעושים את זה. אין שום העברה בצנרת. יש ויכוח משפטי והוויכוח נמצא אצל היועץ המשפטי לממשלה בעקבות הסיפור של החטיבה להתיישבות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אצל המשנה ליועץ המשפטי.
יובל טלר חסון
לא מדובר בוויכוח. יש כבר הנחיה של היועץ המשפטי. כדי לממש את ההנחיה של היועץ המשפטי, צריך להגיע לחתימה על הסכם.
היו"ר משה גפני
למה אי אפשר להעביר את הכסף דרך משרד החקלאות?
יובל טלר חסון
להבנתי גם משרד החקלאות הוצע לו נושא הזה והוא מעדיף לעבוד דרך החטיבה. למיטב ידיעתי גם ראשי הרשויות מעדיפים לעבוד דרך החטיבה.
יצחק וקנין (ש"ס)
דרך המלך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
השאלה לגבי הוראה של היועץ המשפטי, האם זה שיקול דעתך או שזאת הנחיה?
יובל טלר חסון
הנחיית היועץ המשפטי היא שאין אפשרות להעביר להם תקציבים ללא חתימה על הסכם.
חיים ילין (יש עתיד)
ברור לך שמדינת ישראל, לפי השיחה הזאת, לא הייתה קמה.
יובל טלר חסון
ככל שמשרד החקלאות רוצה לשנות את אופן ההפעלה, הנושא מצוי לפתחו של משרד החקלאות ולא לפתחו של משרד האוצר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ממתי משרד האוצר צנוע כל כך? כשאתם רוצים, אתם מתערבים בכל דבר. אתם לא מבינים שיש כאן נזק בלתי סביר?

ההצעה שלי, כסנקציה על האוצר, היא שאם כסף לא עובר בזמן, יהיה לו מחיר. יש עלייה בהתייקרויות, אני הייתי בעוטף עזה עת הוציאו טרקטורים מהעבודה וגנרטורים מאספקת חשמל ואנחנו נתקלנו בפנייה של גרעינים עירוניים שלא מקבלים תקציבים והם על סף רעב. הגיע הזמן שהסיפור של החטיבה להתיישבות יסתיים. לא יכול להיות שהמשנה ליועץ המשפטי תקבע כאן את הקצב. צריך להחליט שזה נגמר. אתה יודע שצריך לדפוק על השולחן וצריך להסדיר את זה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
כאשר משרד אומר שהוא לא מוכן לקחת על עצמו אחריות והוא רוצה להעביר את זה לחטיבה להתיישבות, גם זה לא תקין במדינה נורמלית.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רק אתמול דיבתי עם אורי אריאל. יש עוד דרכים כדי לא לתת את התשובה שפתאום משרד החקלאות יש לו אוטונומיה. אתם לא נותנים אוטונומיה בהדברה. אני חושב שצריך לכפות על האוצר להגיע להסדר שהכספים האלה יעברו ואם לא, יש להם ריבית והצמדה. אם אתם לא מעבירים את הכסף בזמן, מעבר לעניין הציבורי - - -
יובל טלר חסון
חבר הכנסת ברושי, זה פשוט לא נמצא לפתחו של משרד האוצר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין דבר כזה.
היו"ר משה גפני
מבחינתי הדיון הסתיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין כאן דיון אחד שבסוף לא סגור ששר האוצר הוא שר על. יצאתם באוצר מעין קיסרות כזאת. לכן האחריות מוטלת עלינו לחייב אותם כדי שהעניין הזה יוסדר ואם אפשר עוד לפני פסח. לא יכול להיות אחרת.
היו"ר משה גפני
מה קורה עם הכביש?
יובל טלר חסון
כביש 232 תוקצב, גם תכנון וגם קידום זמינות. התהליכים האלה עוד לא הושלמו. ברגע שיושלם התכנון, יתוקצבו להפעלה.
חיים ילין (יש עתיד)
התכנון הסתיים.
יובל טלר חסון
הוא לא הסתיים.
חיים ילין (יש עתיד)
אני סיימתי את התקציב הזה. כבר העברתם לי תקציב וכבר עשיתי את התכנון. עכשיו רוצים תכנון מחדש. אין לי מושג מי עושה את זה ואין לי מושג איך יוצאים למכרזים במע"צ.
היו"ר משה גפני
אני מבקש מכל המשרדים שאתה התייחסת אליהם לקבל תשובות בכתב תוך שבוע ימים.

משרד התחבורה לא כאן.

משרד החקלאות. אתם דורשים שזה יעבור דרך החטיבה להתיישבות?
ישראל רוזיליו
אני לא יודע על זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז מי יודע?
ישראל רוזיליו
אנחנו הפעלנו את סעיף 37. קיבלנו בקשות פי שלוש, חתכנו אותן גם באחוזים וגם בגובה ההשקעה והיום כמעט חצי - - -
חיים ילין (יש עתיד)
שלושים מיליון שקלים של מס מעסיקים נלקח על ידי האוצר ואנחנו מבקשים כבר שנה שתהיה הסבה לתשתיות.
ישראל רוזיליו
עשרת מיליון השקלים האלה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך שלושים מיליון הגיעו לעשרה מיליון?
ישראל רוזיליו
חלק מהם לא הוצאו כי הישובים לא יכולים לשאת בהשתתפות של ארבעים אחוזים. הגענו לארבעים אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איזו דרך נהדרת לחסוך את הכסף.
חיים ילין (יש עתיד)
זה כמו המצ'ינג של העניים שלא יכולים לשים אותו ולכן תמיד העשירים לוקחים אותו.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שהמנכ"ל יעביר לי בכתב את התשובה לגבי העניין הזה, שאי אפשר היה להשתמש בכסף כי לרשויות לא היה לתת.
ישראל רוזיליו
לא. אנחנו משתמשים בו. חלק הודיעו לי שהם לא יוכלו לבצע.
היו"ר משה גפני
כי אין להן את המצ'ינג.
ישראל רוזיליו
בדיוק.
היו"ר משה גפני
את ה-בדיוק הזה אני רוצה בכתב. אני רוצה תשובה בתוך שבוע ימים. אני מבקש תשובה לשאלות האלה שהועלו ואני רוצה את התשובות בכתב. אני אבקש גם ממשרד התחבורה לקבל תשובות לגבי הכביש.
יובל טלר חסון
רק לגבי הנושא של מס מעסיקים. התשלומים רטרואקטיבית. ב-2015 עדיין היה קיים מס מעסיקים ולכן התשלומים ב-2015 יוצאים עבור מס מעסיקים. התשלומים העתידיים יוסטו למטרות אחרות בהתאם לדיון עם ראשי הרשויות ועם משרד החקלאות.
חיים ילין (יש עתיד)
מה שאמרת עכשיו, זה חשוב מאוד.
יובל טלר חסון
נאחר לפרוטוקול.
חיים ילין (יש עתיד)
חשוב מאוד. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
אני אבקש לברר את העניין הזה עם השרים. אנחנו נצטרך לברר מה זה הסיפור הזה של הכסף שמשרד החקלאות על פי הנחיית היועץ המשפטי לא מבצע את זה למרות שהוא צריך לבצע ומבקש להעביר את זה דרך החטיבה להתיישבות אבל בינתיים בוויכוח הזה התושבים לא מקבלים את מה שמגיע להם. זה דיון שנצטרך לקיים אותו. אני שמח על דיון המעקב הזה כי פתאום התגלה כאן משהו מאוד מעניין. בא אלי חבר הכנסת חיים ילין, וכל הזמן הוא בא אלי בטענות, ושואל אותי למה אני רב עם אגף התקציבים, יש כסף בצנרת, הם רוצים להעביר אותו ואני לא נותן להם להעביר. אמרתי לחבר הכנסת חיים ילין שייקח את זה כטסט קייס. אמרתי לו שאני הודעתי שאני מוכן להביא את זה מיד לדיון, קח מהם את ההעברה. עכשיו מתברר שעם האמירות האלה אליו הם הסתירו בכלל ויכוח אחר לגמרי שהוא ויכוח פוליטי מהמדרגה הראשונה וזה על גבם של תושבי עוטף עזה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הם בני ערובה.
היו"ר משה גפני
מתנהל ויכוח, האם זה דרך משרד החקלאות או דרך החטיבה להתיישבות. הם אומרים לחיים ילין שאני מעכב את זה. אתה הבנת את זה?
חיים ילין (יש עתיד)
אני מתחיל להיות איש מאמין ואני אאמין רק לך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. כאמור, אני מבקש תשובות מהמשרדים ואנחנו נראה מה לעשות עם העניין הזה. אנחנו עוברים לסעיף הבא שבסדר היום.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55.

קוד המקור של הנתונים