ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/03/2016

תיקון החלק הרביעי לתקנון הבורסה לענין כללי השימור, ההשעייה והמחיקה של ניירות ערך

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 325

מישיבת ועדת הכספים

יום ראשון, י"ז באדר ב התשע"ו (27 במרץ 2016), שעה 12:15
סדר היום
תיקון החלק הרביעי לתקנון הבורסה לעניין כללי השימור, ההשעיה והמחיקה של ניירות ערך
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיקי לוי
מוזמנים
עמיהוד אלדר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

איציק שורקי - מנהל המחלקה לפיקוח על הבורסה וזירות מסחר, רשות לניירות ערך

אביטל קרופניק - עו"ד, מחלקת חקיקה, רשות לניירות ערך

חני שטרית בך - מנהלת המחלקה הכלכלית, הבורסה לניירות ערך

איה בן דוד אשבל - עו"ד, יועצת משפטית, הבורסה לניירות ערך

קרן הלפרין - עו"ד, הבורסה לניירות ערך

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

אייל לב ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

תיקון החלק הרביעי לתקנון הבורסה לעניין כללי השימור, ההשעיה והמחיקה של ניירות ערך
היו"ר משה גפני
הסעיף האחרון בסדר היום הוא תיקון החלק הרביעי לתקנון הבורסה לעניין כללי השימור, ההשעיה והמחיקה של ניירות ערך.
חני שטרית בך
אני מהבורסה. לבורסה יש כללי שימור. אם חברה לא עומדת בכללים להירשם ברשימה הראשית, היא עוברת לרשימת השימור ולאחר ניסיון של שנים רבות אנחנו רוצים לעשות מספר תיקונים בכללי השימור.

שלושת התיקונים החשובים. היום חברה יכולה להיות בשימור במשך 24 חודשים, שנתיים. אנחנו מבקשים להאריך את התקופה לארבע שנים. זאת אומרת, במשך ארבע שנים החברה מקבלת צ'אנס, היא עוברת לרשימת השימור, נסחרת.
היו"ר משה גפני
מה זה שימור? מה המשמעות של זה?
חני שטרית בך
אם אתה לא עומד בשווי בשיעור והון עצמי ובכללים מסוימים, אתה לא יכול להיסחר ברשימה הראשית שהיא רשימה של נסחרים לאורך כל היום ואתה עובר לרשימה שאנחנו קוראים לה רשימת שימור, בה יש פעמיים ביום מסחר, בבוקר ובערב. רק פעמיים ביום באמצעות מכרז. כולם מגיעים לאותו רגע ונעשה מכרז. זאת רשימת השימור.

היום אתה יכול להיסחר ברשימת השימור שנתיים. אם לא הצלחת להעלות את שווי ושיעור חזקות הציבור שלך, אתה נמחק מהבורסה.
היו"ר משה גפני
אתם מבקשים להעלות את זה לארבע שנים.
חני שטרית בך
כן.
היו"ר משה גפני
מדוע?
חני שטרית בך
לתת לחברות יותר זמן להשתקם ולחזור לרשימה הראשית. יש שם ציבור מחזיקים ואנחנו לא רוצים שהוא ייפגע. ברגע שחברה נמחקת, הציבור נשאר שם וגם אם בעל השליטה עושה אחר כך הצעת רכש, הרבה יותר קל לו לעשות הצעת רכש לחברה פרטית שכבר לא נסחרת. לכן אנחנו רוצים להגן על הציבור ולתת יותר זמן לחברה להיסחר.
היו"ר משה גפני
יש היום פחות חברות? חברות יוצאות? אתם רוצים שיהיה יותר צ'אנס לחברות נוספות?
חני שטרית בך
כן. גם המשברים, לוקח יותר זמן להשתקם ממשברים היום.
מיקי לוי (יש עתיד)
על כמה אנחנו עומדים היום, על למעלה מ-400?
חני שטרית בך
480. משהו כזה.
היו"ר משה גפני
חברות לשימור.
חני שטרית בך
לא. בכלל.
היו"ר משה גפני
כמה יש בשימור?
חני שטרית בך
אני חושבת שיש משהו כמו ארבעים חברות, אם אני לא טועה.
מיקי לוי (יש עתיד)
קטסטרופה. אף פעם לא הייתה בורסה עם המספרים האלה. זה מספר מועט של חברות נסחרות. זה מראה שהמצב לא טוב. שמוצאים יעדים אחרים ואפיקים חדשים להשקיע את הכסף. זה אומר שיכול להיות שנצטרך לחשוב על הורדת 25 אחוזים מס רווחי הון שהטלנו – אני לא הייתי כאן – בעבר וזה הביא לכיווץ ודחף את אלה שיש להם כסף להשקיע בנדל"ן ואז אין לי השקעה בבורסה, אין לי השקעה בהייטק, אין לי השקעה בפיתוח. זאת מחשבה כבדת משקל שלא אכפת לי להוביל את זה אתך אבל זה צריך להיות בתיאום עם האוצר, עם שמוליק. יש לנו בעיה. היום המצב כלכלית, מקרו כלכלית, איננו דומה לימים בהם הבורסה צמחה ואנשים הרוויחו תוך שבוע ימים עשרות אלפי שקלים. היו השקעות מטורפות. הבורסה הולכת ושוקעת וראוי לחשוב, אם זה לא הזמן, אפילו בהוראת שעה, להוריד את 25 האחוזים מס רווחי הון ואולי להוריד את זה לפחות. אני לא יודע להגיד לכמה. חיממת אותי, ולכן אני אומר משהו שאני נושא בלבי ואני אומר לך שלא אכפת לי להוביל את זה אתך.

מס רווחי הון לימים האלה איננו מתאים. מה עוד שאלה שמשכירים ויש להם עשרים דירות, סתם לדוגמה, אם הם רוצים לא להוריד את ההוצאות שלהם על דירה, זאת אומרת, הלך ברז, נשבר כיור, סיידו, לשים מזגן – הוא משלם עשרה אחוזים. לצורך העניין, אם לאדם יש אלף דירות על 4,000 שקלים או 5,000 שקלים, חמישים אלף שקלים בחודש, הוא שילם 5,000 שקלים. בבורסה, אם הוא הרוויח חמישים אלף, הוא משלם 25 אחוזים. אז איך אתה רוצה שלא נדחף את הציבור לנדל"ן?
היו"ר משה גפני
שמעתי מה אמרת. נחשוב מה עושים עם זה.

יש למישהו התנגדויות? תמשיכי.
חני שטרית בך
השינוי הנוסף החשוב. אנחנו מפרידים בין חברות שלד בורסאי, כפי שאנחנו קוראים, חברות מעטפת, חברות שנשארו ללא פעילות לבין חברות פעילות. חברות שנשארו ללא פעילות יעברו מיד לרשימת השימור וכדי לחזור לרשימה הראשית הן יצטרכו לעמוד בשווי, בשיעור והון עצמי של חברות חדשות. זאת אומרת, יצטרכו להכניס פעילות חדשה מספיק גדולה כדי לחזור לרשימה הראשית.

לעומת זאת, חברות עם פעילות ריאלית, אנחנו נותנים להן הקלות ואנחנו מבטלים להן את הדרישה להון עצמי. אנחנו נותנים להן אפשרות למנות עושה שוק, נותנים להן הקלות מאוד גדולות ועושים הפרדה בין חברות פעילות לחברות לא פעילות.

דבר נוסף שאנחנו רוצים להקל זה בהגדרת תקופת השהייה ראשונה. היום התקופה היא חודש. אם חברה מושהית, אחרי חודש יש לה תנאים מחמירים יותר. היום אנחנו רוצים להעביר את זה לשלושה חודשים.

בנוסף אנחנו לא נאפשר חידוש מסחר אלא ברשימת השימור לאחר השהיה כי אנחנו רוצים שהציבור יסחר ויגיד כמה באמת החברה שווה לפני שהיא חוזרת לרשימה הראשית.

אנחנו נותנים פטור לחברות דואליות. היום יש חברה דואלית שנסחרת בארץ ובחוץ לארץ והיא לא עומדת בשווי אחזקות לציבור מסוים, היא יורדת לרשימת השימור. אנחנו רוצים לבטל את ההוראה הזאת. אם החברה הזאת ראויה להיסחר בארצות הברית, היא ראויה גם להיסחר בישראל.

התיקון האחרון הוא שינוי הסמכות להעברת נייר ערך לרשימת השימור. היום הדירקטוריון דן בהעברה לרשימת השימור. הכללים הם מאוד ברורים כך שבעצם הדיון בדירקטוריון הוא די עקר ואנחנו מציעים להעביר את הסמכות הזאת למנהל הכללי של הבורסה. כמובן אם החברה מתנגדת להעברה לרשימת השימור, היא תמיד שולחת מכתב וזה יעלה לדירקטוריון. אבל אם החברה יודעת שהיא לא עומדת והיא לא מתנגדת, זה יהיה בסמכות המנכ"ל.

אלה השינויים.
היו"ר משה גפני
את יודעת להגיד כמה חברות היו בבורסה בשנות הגאות?
חני שטרית בך
מעל 600.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, יש ירידה של חמישים אחוזים.
חני שטרית בך
יש ירידה, לא של חמישים אחוזים אבל יש ירידה. שלושים אחוזים. שליש.
טמיר כהן
מה השינוי במחזורים?
חני שטרית בך
המחזורים היו בתקופה הטובה שניים וחצי מיליארד שקלים והיום הם מיליארד.
היו"ר משה גפני
יש לכם הסבר לתופעה הזאת?
חני שטרית בך
יש הרבה הסברים.
היו"ר משה גפני
הסבר כללי.
חני שטרית בך
גם היה את המשבר העולמי, גם כל הבורסות בעולם סובלות מירידה ב-IPO, בהנפקות חדשות.
היו"ר משה גפני
למה? יש לכם הסבר?
חני שטרית בך
כי קל יותר היום לגייס כסף לחברות פרטיות. אם פעם חברה פרטית הייתה עד ארבע שנים פרטית ואחר כך הייתה ניגשת להנפקה ציבורית, היום זה התארך וזה שבע ושמונה שנים. יש הרבה מאוד חברות מאוד גדולות שמצליחות לגייס כסף מקרנות הון סיכון. אנחנו רואים את גט טקסי שהיא מאוד גדולה, את אובר, גם בעולם אנחנו רואים את זה. לפייסבוק לקח הרבה מאוד שנים להיסחר בבורסה. יש היום תחרות לבורסות ולכן אם רוצים לעודד בורסות, אני מסכימה שצריך להוריד את המס על רווחי ההון. אנחנו צריכים להוריד רגולציה כי הרשות מביאה כל הזמן הקלות ברגולציה לחברות חדשות. דרך אגב, מחר יש דיון בכנסת, יש כנס על מצב הבורסה ועל איך אפשר לשפר אותו.
היו"ר משה גפני
מחר בוועדת הכספים יש דיון על חוק של קופת גמל להשקעה. קופת גמל חדשה. יש לכם עמדה בעניין?
מיקי לוי (יש עתיד)
לי יש עמדה.
היו"ר משה גפני
אבל אתה תהיה כאן. יש לכם עמדה?
איציק שורקי
אני מהרשות לניירות ערך.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא רוצה לקלקל לך, אבל אם אתה לא מצוי, אל תגיד. אני מתנצל.
היו"ר משה גפני
הוא נראה מצוי אבל הוא נזהר בלשונו.
איציק שורקי
אני מצוי. העברנו את העמדה המסודרת. אם נעזוב לרגע את עמדת הרשות, אם נשאל מה זה עשוי לעשות למסחר בבורסה או לבורסה, כנראה שזה לא כל כך טוב לבורסה כי זה יפגע באפיקים אחרים, ניהול תיקים, קרנות נאמנות, תעודות סל שהן הרבה יותר פעילות מהמסחר השוטף בבורסה וזה יסיט כספים לקופות גמל שמשקיעות לא פעם את רוב נכסיהן או מחוץ לישראל או בנכסים לא סחירים והן הרבה פחות פעילות במסחר בבורסה. הערכתי היא שהמהלך הזה שהוא למעשה התאמת מס, ייצור איזושהי אפליה לכיוון מאוד מסוים והמוצר הזה פחות טוב לבורסה.

אם שואלים בהקשר של הבורסה, זה בהחלט לא מעודד.
מיקי לוי (יש עתיד)
המוצר הזה פחות טוב לבורסה ואפשר לעשות איזונים כי מה שהגישו לנו, זאת קופת גמל לעשירים. מאה אלף שקלים. סליחה, מי מסביב לשולחן הזה יכול מאה אלף שקלים? והמשכורות של אלה שיושבים מסביב לשולחן הן משכורות טובות, לא רעות ומעל הממוצע במשק. מאה אלף שקלים? מה זה הדבר הזה בכלל? ואז נכון, ייכנסו הרבה כספים לקופות הגמל והן ישקיעו לנו בבורסה, אבל אם זה יהיה הגיוני לפי השכר הממוצע במשק פלוס אפילו, זה יעשה שכל ולא ימהרו להפנות לקופות הגמל. זה פרוץ. אם אני לוקח ארבעה אנשים בגיל שישים, בנות משפחה שלי, ופותח בגיל שישים, לכל אחת אני נותן מאתיים אלף שקלים כי זה לשנתיים, הנה, אחרי שנתיים כל אחת מחזירה לי את אותם כספים ללא מסים וללא שום דבר. הדקה ה-90. למה לא?
היו"ר משה גפני
בסדר. זה לא הדיון עכשיו.
שגית אפיק
יש לנו שאלה. ברשימת השימור הבנו שיש את הסינמה סיטי שנמחקים ב-23.
חני שטרית בך
לא, הם לא נמחקים ב-23. ב-23 זה היה היום האחרון ואז לפי הכללים שלנו יש עכשיו ארבעה ימי מסחר, מה-27 עד ה-30. אם ועדת הכספים תאשר היום ושר האוצר יאשר מחר-מחרתיים, החברות האלה לא יימחקו. יש עכשיו שש חברות שמועמדות למחיקה. ה-30 הוא יום המסחר האחרון.
שגית אפיק
את רוצה לעשות את זה רטרואקטיבית? האישור הוא היום ואתם תעשו את האישור היום-מחר אצל שר האוצר.
חני שטרית בך
כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
את יכולה להגיד את השמות או אסור לך?
חני שטרית בך
זה מפורסם לציבור.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא יודע. מה השמות?
חני שטרית בך
אני לא זוכרת.
היו"ר משה גפני
לא משנה. בסדר.

מי בעד אישור תיקון החלק הרביעי לתקנון הבורסה לעניין כללי השימור, ההשעיה והמחיקה של ניירות ערך? מי נגד?

הצבעה

בעד התיקון – פה אחד

התיקון נתקבל.
היו"ר משה גפני
התיקון אושר.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים