ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/03/2016

תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון), התשע״ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 226

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, כ' באדר ב התשע"ו (30 במרץ 2016), שעה 8:45
סדר היום
תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון פריט 12 לתוספת הראשונה), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: טלי פלוסקוב – מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
יואב בן צור
מוזמנים
איילת כהן קלוזנר - מנהלת תחום ילד נכה ושירותים מיוחדים, המוסד לביטוח לאומי

לימור לוריא - מנהלת תחום נכויות, המוסד לביטוח לאומי

שלומי מור - עורך דין, המוסד לביטוח לאומי

אפרת טיש - מקדמת מדיניות ציבורית, האגודה לסוכרת נעורים בישראל

חזקיה ישראל - מנהל המחלקה לביטוח סוציאלי, התאחדות התעשיינים

שלומית רוט נבון - מתוקים גם אחרי גיל 10, אמהות מתוקות

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ענת כהן-שמואל
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון פריט 12 לתוספת הראשונה), התשע"ו-2016
היו"ר טלי פלוסקוב
בוקר טוב שוב לכולם, למנהלת הוועדה, ליועצת המשפטית, לצוות הוועדה, לכל מי שנוכח כאן. לחבר הכנסת יואב בן צור.

אני הבנתי שחבר הכנסת יואב בן צור הגיש הצעת חוק לגבי שינוי מימון לילדים חולי סכרת, והבנתי שיש מצב לתקן את זה בתקנון ולכן היום אנחנו נדבר על זה. אז אני אבקש מחבר הכנסת יואב בן צור קצת להציג לנו את הנושא ואחר כך נשמע את נציגי הביטוח הלאומי.
יואב בן צור (ש"ס)
אוקיי. בראש ובראשונה אני רוצה להתחיל בתודות לפני שאני אסביר מה. בסוף אני אסביר, אבל קודם כל בתודות. אז א' אנחנו היהודים נוהגים להודות להשם יתברך על כל הכוח שהוא נותן לנו לקום בבוקר ולעשות דברים. אז גם הבוקר הוא נתן לנו כוח לקום וקמנו ברוך השם ואמרנו כבר בבוקר מוקדם מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי. לולא זה לא היינו יכולים לשבת פה. אז כן, א' תודה להשם. זה הדבר הראשון, אסור לשכוח.

הדבר השני, באמת מגיע יישר כוח לכל מי שעסק במלאכה. אנחנו הגשנו הצעת חוק שנגזרה בעצם, הבסיס שלה נגזר מדו"ח אלאלוף. חבר לי באמת – וזה לא שחברתי הטובה טלי פלוסקוב, שהיא מנהלת הוועדה – אבל אני רוצה אפילו שלא בפניו אפשר להגיד יותר את שבחו - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אני רק אשמח.
יואב בן צור (ש"ס)
של יושב ראש הוועדה – אלי אלאלוף – שבאמת הוא איש משכמו ומעלה, שדחף ותמך בנושא הזה ואין לנו ספק שלולא התמיכה שלו היה לנו קושי יותר גדול, אבל ברוך השם ואנחנו לא מחפשים רייטינג, לא מחפשים שייקרא על שמנו משהו, אנחנו מחפשים את המטרה. ואם המטרה, באדיבותם של הביטוח הלאומי, של אנשי הביטוח הלאומי ושר הרווחה, שצריך להודות לו פה, ושר האוצר – שנתן את התקציב לטובת הדבר הזה והסכים – יהיה בתקנות, והיה זה שכרנו. אנחנו מחפשים לראות את התוצאה והתוצאה היא תוצאה מקווה, שילדים חולי סכרת, שבאמת המחלה לא נגמרת להם בגיל 12 או בגיל 10, אלא היא מחלה מתמשכת לצערנו.

מי יודע ואולי השם יעזור והמחקרים או החוקרים יצליחו למצוא גם פתרון גנטי ותרופתי למחלה הזאת, שתסתיים באיזה שהוא שלב, אבל כרגע, במציאות הנוכחית זה לא קורה, ולכן אנחנו חושבים שצריך להמשיך לעזור להם ואני שמח שנמצאת פה אמא לילדים כאלה, שמרכזת את כל הנושא של הילדים חולי סכרת. אני שמח שבאמת זו בשורה.

אני סיפרתי שלפני שבועיים הייתי בנתניה במס שבח לאיזה עניין פרטי וראתה אותי איזו שהיא פקידה שם. בדמעות ניגשת אלי אם חד הורית לשני ילדים חולי סכרת. היא אומרת לי אתה לא מבין פשוט איזו עזרה זאת. כמה שלא תחשוב – אתה לא מבין. היא מתמודדת לבד – אם חד הורית – עם שני ילדים כאלה. מקום העבודה שלה מאד מבין אותה. לפעמים היא צריכה לרוץ לבית הספר או לגן הילדים, כי קרה משהו. הייתה איזו נפילה, או משהו ששכחו לעשות וכו'.

אני חושב שדבר כזה מחזק את היותנו אנשי ציבור, עם כל הבעיות שיש מסביב לאיש ציבור, עם כל הנושאים שאני לא רוצה לפרט אותם עכשיו, שחושבים שלא עושים. התוצאה, התוצר של הדבר הזה, באמת, בסופו של הליך נותן לנו להבין שיש שכר לפעולתך. יש שכר לפעולה שלך כאיש ציבור ואני שמח שהתקנות האלה הן תוספת לתקנות. התקנות האלה הן תקנות שיעזרו לאלפי ילדים בכל הארץ לעזור להורים להתמודד עם העניין. ואני באמת מקווה שאצלנו אומרים – מכאן ואילך חושבנא טבא. מכאן ואילך יהיו רק חשבונות טובים, והתקווה היא שתשיגו או שיצליחו להמציא איזו תרופה ולא תזדקקו לשום דבר. לא לתקציב, לא לקצבה לא לדברים אחרים.
היו"ר טלי פלוסקוב
ותזכרו לבריאותם של הילדים.
יואב בן צור (ש"ס)
תזכו לבריאותם של הילדים. אנחנו מקווים, אבל כל הזמן שהם כאלה, אז אנחנו שמחים שיכולנו לעזור, ולו במשהו.
לכן אני רוצה להודות לכולם
למנהלת הוועדה, ליועצת המשפטית, לאנשי הביטוח הלאומי שנמצאים פה – חזקי, ידידי הטוב משכבר הימים. לכולם באמת יישר כוח גדול ותודה תודה על הכל. דעו לכם שכל רגע שהילדים האלה – ואנחנו אנשים מאמינים ואנחנו חושבים שיש לנו דבר שנקרא שכר של מצוות ומעשים טובים. וברצון הכנה שלכם לעזור ובמאמץ שעשיתם, כל רגע וכל דקה, שכל ילד או כל הורה יהנה מזה, תמיד תהיה ברכה בפי אותם הורים ובפי אותם ילדים, למעשים הטובים שלכם והיה זה שכרכם.

תודה רבה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה רבה, חבר הכנסת יואב בן צור. אני חייבת להגיד לך שלאחרונה, פה בוועדה ויושבים פה נציגי הביטוח הלאומי, ואנחנו כל הזמן מתגאים במעשים הטובים שנעשים כאן. אני חושבת שהכנסת הזאת - הכנסת ה-20 - עושה כל כך הרבה צעדים למען האזרח, במיוחד האזרח הנצרך, ואנחנו הרי נפגשים פה לא פעם ובאמת אני רואה איך אנשי הביטוח הלאומי שמחים על הצעדים שאנחנו מקדמים וזה גם כן מוכיח – ואני אומרת את זה בכל מקום – שגם בביטוח הלאומי עובדים אנשים שנורא נורא רוצים לעזור לאנשים. אז חייב להגיד גם את הדבר הזה.
יואב בן צור (ש"ס)
נכון.
היו"ר טלי פלוסקוב
הם צריכים את העזרה שלנו, כמובן - - -
יואב בן צור (ש"ס)
כן, ברור.
היו"ר טלי פלוסקוב
כי הם פועלים על פי החוקים.
יואב בן צור (ש"ס)
יש איזו תדמית שכאילו הם כולם נגד כל הזמן וביטוח לאומי רוצה רק לא לתת - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
בדיוק.
יואב בן צור (ש"ס)
אני לא חושב שזה נכון.
היו"ר טלי פלוסקוב
אנחנו מנסים לתקן את זה, אתם שמתם לב?
יואב בן צור (ש"ס)
האנשים הנחמדים שיושבים פה, באמת גילו רצון ואני נתתי את אמוני בהם והם הצדיקו את האמון. ואני אומר שוב, נכון כשהיה חוק אז הייתי מקבל יותר פרסומת אולי וחוק שנקרא אולי על שמי. לא, לא נקרא על שמי, בואו, על שמם של אנשים נקראים רק מצבות.

אז אני בכל אופן אומר באמת יישר כוח לאנשי הביטוח הלאומי. הייתם באמת יוצאים מן הכלל ועשיתם את זה מהר כמו שהבטחתם והצלחנו עוד במושב הזה, ואני שמח לומר למנהלת הוועדה שהצלחתם להכניס את זה לסדר היום, גם ביום האחרון לפני הפגרה. תודה רבה.
היו"ר טלי פלוסקוב
יישר כוח לצוות. אוקיי, תודה.

לפני שאני נותנת את זכות הדיבור לעורך הדין שלומי מור, אני בכל אופן רוצה לתת לאמא, שדיברנו עליה, להגיד כמה מילים, כי אני מבינה שיש פה הרבה רגש ואת תסבירי לנו עד כמה הנושא הזה חשוב. בבקשה גברתי. רק שם לפרוטוקול.
שלומית רוט-נבון
שלומית רוט-נבון. אני באמת מייצגת את כל האימהות והאבות לילדים סוכרתיים. ההתמודדות שלנו היא יומיומית, 24/7. זה מחלה שהולכת איתנו כל יום וכל היום. בדיקות דם, חשבונות של פחמימות. אני לא אלאה אתכם עכשיו בכל הפרטים, אבל זה באמת משהו שהוא באמת מורכב במיוחד בגיל ההתבגרות, במיוחד עם כל הקשיים שצפים בגיל ההתבגרות לכל ילד רגיל, על אחת כמה וכמה לילדים הסוכרתיים, שצריכים להתמודד עם חיים לא פשוטים. אפשר להתמודד, אבל זה לא פשוט.

אנחנו כאימהות מתקשות לצאת לעבודה ולהתפרנס בגלל – וחבר הכנסת תיאר את זה יפה מאד – הקשר שלנו עם בית הספר אנחנו 24/7 מנהלות את זה, גם אם הילד הוא בוגר ומכניס את המשאבה לבד. ולכן העזרה הזאת אדירה. עזרתם פה באמת לאלפי משפחות וילדים ותודה באמת מכל הלב.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה רבה. התייחסות של הביטוח הלאומי, עורך הדין שלומי מור.
שלומי מור
תודה גברתי. ראשית אני רוצה להשיב ברכות ותודות לחבר הכנסת בן צור, ראשית על הצעת החוק הפרטית שהוא הציע, שהציפה את הנושא ושעזרה לנו לקדם אותו; ושנית – ובעיקר – על אורח הרוח והסבלנות שלו והעובדה שהוא הסכים שהתיקון ייעשה בתקנות על פי המלצתנו, כאשר התוצאה היא אותה תוצאה, אבל עדיין לא תמיד אנחנו מקבלים שיתוף פעולה כזה, אז תודה רבה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אולי התהליך קצת יותר קצר, אגב.
שלומי מור
כן.
היו"ר טלי פלוסקוב
במקום הצעת חוק, שזה יכול לקחת כמה זמן, אז בטח לקחת בחשבון.
יואב בן צור (ש"ס)
לקחתי בחשבון גם את הנושא הזה וגם את הבקשה שלהם. אני חושב שברגע שאנשים מגלים רצון כזה טוב, אז אני איש מאד רך.
היו"ר טלי פלוסקוב
יישר כוח.
שלומי מור
אז באמת תודה רבה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה.
שלומי מור
לגופו של תיקון, בעצם התיקון הזה באמת נותן בשורה, נותן מענה לילדים סוכרתיים החל מגיל 12 ועד גיל 18. היום בתקנות ילד נכה של הביטוח הלאומי, עד גיל 6 יש זכאות לגמלה מלאה. מגיל 6 לגיל 12 יש זכאות ל-50% קצבה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אפשר לתרגם את זה לסכומים? מה זה גמלה מלאה?
איילת כהן קלוזנר
1,045 שקלים זה קצבה של 50% וכ-2,400 שקלים זה קצבה של 100%. 2,500 שקלים.
שלומי מור
אז 2,500 שקלים ובערך כמחצית מזה עד גיל 12 ומגיל 12 ואילך, הזכאות הייתה ניתנת רק כאשר היה חוסר באיזון אצל הילדים, או שנה מרגע שהם אובחנו. אם אובחנו בגיל 14, זה היה ניתן להם למשך שנה. ונאמר ונאמר בצדק על ידי ההורים, שכדי לשמור את הילד באופן מאוזן, נדרשת עבודה יום יומית סיזיפית וקשה מאד, ואין סיבה שהורה שעומד בנטל הקשה הזה לא יהיה זכאי לגמלה.

ומכאן באה הצעת החוק שלמעשה מאריכה את הזכאות לאותם 50% גמלה, עד גיל 18, ללא קשר לאיזון המטבולי של הילד, כאשר הבסיסי לכך הוא שבאמת הילד גם נדרש לאותה השקעה מרובה של ההורים וגם לשתי בדיקות דם מדי יום.
היו"ר טלי פלוסקוב
אז כמה יקבלו מגיל 12 עד גיל 16?
איילת כהן קלוזנר
בכל שנה זה - - -
שלומי מור
עד גיל 18.
איילת כהן קלוזנר
בכל שנה זה תוספת של 100 ילדים שמקבלים, זאת אומרת שמדובר במאות ילדים שסך הכל היום יהנו מהתיקון הזה – בין גיל 12 לגיל 18. כבר היום כל אלה יוכלו לקבל. אנחנו נעשה מיצוי זכויות ונפנה באופן יזום למשפחות.
היו"ר טלי פלוסקוב
מצוין.
שלומי מור
אנחנו מדברים על יישום שהוא די מיידי, אחד בחודש שלאחר יום פרסומו של התיקון הזה, וזה באמת - - -
יואב בן צור (ש"ס)
גם זה לא דבר רגיל. על התאריך של יישום התקנה – בהחלט מגיע להם יישר כוח גם על הנושא הזה. זה לא תמיד דבר מובן מאליו. לפעמים זה הרבה יותר זמן, וגם על זה מגיע להם באמת יישר כוח גדול.
היו"ר טלי פלוסקוב
מצוין. עוד מישהו מהנוכחים רוצה להתייחס? אז מה התהליך?
אפרת טיש
אני גם רוצה לברך. שמי אפרת טיש ואני מקדמת מדיניות ציבורית באגודה לסוכרת נעורים. ברכות לאימהות שבאמת הובילו את הנושא ועל כך שהבוגרים יזכו, במיוחד כשעד היום זה באמת היה על רקע אי איזון. אני חושבת שזה הדבר המשמעותי, האיזון, ולא חוסר האיזון.
יואב בן צור (ש"ס)
יפה.
היו"ר טלי פלוסקוב
מצוין. אוקיי, סיימנו את ההתייחסויות? אז אני אבקש את היועצת המשפטית להקריא לנו את התקנות.
ענת מימון
אני רק אעיר לפני שלגבי התחילה זה באמת ב-1 בחודש. התשלומים הראשונים ייעשו שלושה חודשים רטרואקטיבית על אותו מועד.

"תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון), התשע"ו-2016

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 222 (ג) ו-400 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, (להלן – החוק), לאחר שנועצתי במועצת המוסד לפי סעיף 12 לחוק, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, לפי סעיף 222 לחוק, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון התוספת הראשונה

בפרט 12 לתוספת הראשונה לתקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה), התש"ע – 2010 (להלן – התקנות העיקריות), במקום פרט (ב) יבוא:

" (ב) ילד הנזקק באופן קבוע על פי הוראות רופא לבדיקת דם לפחות פעמיים ביום".

(א) תחילתן של תקנות אלה באחד בחודש שלאחר יום פרסומן (להלן – יום התחילה).

(ב) תשלומים ראשונים לפי תקנות אלה ישולמו בתוך שלושה חודשים מיום התחילה בעד

התקופה שמיום התחילה ועד מועד התשלום".
יואב בן צור (ש"ס)
יפה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אוקיי, אז אנחנו צריכים לאשר את ההצעה. אז מי בעד התקנון? תודה.

הצבעה

בעד – פה אחד

תקנות הביטוח הלאומי (ילד נכה) (תיקון פריט 12 לתוספת הראשונה), התשע"ו-2016, אושרו.
היו"ר טלי פלוסקוב
נגד ונמנעים אין. התקנות אושרו. ברכות גם לשר חיים כץ ולשר משה כחלון.

כן, גברתי. אחרי שאנחנו אישרנו - - -
שלומית רוט נבון
ממש בקצרה. תודה לחבר הכנסת יואב בן צור. אין לי מילים להודות לך ולאנשי הביטוח הלאומי. אתם הפתעתם אותנו בגדול.
יואב בן צור (ש"ס)
עוד יפתיעו אותך.
היו"ר טלי פלוסקוב
תמשיכו להפתיע את אזרחי מדינת ישראל. תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:00.

קוד המקור של הנתונים