ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/03/2016

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 177), התשע"ו-2016, הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - מענק פטירה בעד ילד נכה שנפטר), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 221

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"ח באדר ב התשע"ו (28 במרץ 2016), שעה 13:00
סדר היום
1. הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 176), התשע"ו-2016

2. הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - מענק פטירה בעד ילד נכה שנפטר), התשע"ו-2016, הצעתן של חברי הכנסת איילת נחמיאס ורבין ושולי מועלם-רפאלי
נכחו
חברי הוועדה: טלי פלוסקוב – מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
איילת נחמיאס ורבין
מוזמנים
הדיל יונס - עו"ד, משרד המשפטים

אסתר אלאלוף - מחלקת ילד נכה, המוסד לביטוח לאומי

שלומי מור - עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי

יעקב אדלר - מתמחה, המוסד לביטוח לאומי

פנחס יוסף רבינוביץ - יו"ר עמותת יקיר לי

משה בניטה - הנהלת עמותת יקיר לי

יוליה בן משה - מנכ"לית קול הזכויות, פורום ארגונים והורים למען ילדים עם מוגבלות

נעמי מורביה - יו"ר מטה מאבק הנכים

אבנר עורקבי - יו"ר אהב"ה, ארגון הנכים בישראל המיוחד

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 176), התשע"ו-2016

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - מענק פטירה בעד ילד נכה שנפטר), התשע"ו-2016
היו"ר טלי פלוסקוב
צהרים טובים לכל הנוכחים. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר היום הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 176), התשע"ו-2016 והצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - מענק פטירה בעד ילד נכה שנפטר), התשע"ו-2016, הצעת חוק פרטית שצריכה להתמזג עם הצעת החוק הממשלתית.

אני מבינה שמי שיציג לנו את החוק זה נציג הביטוח הלאומי, עורך דין שלומי מור.
שלומי מור
תודה רבה גברתי. אנחנו מביאים בפני הוועדה הצעת חוק ממשלתית שמבקשת לתקן את סעיף 310 לחוק הביטוח הלאומי. סעיף 310 לחוק הביטוח הלאומי קובע מי זכאי למענק פטירה כאשר ככלל מדובר במשפחות שאחד מבני המשפחה נפטר בהן והיו זכאיות לשאירים, קצבאות זקנה, תלויים, נפגעי עבודה בתנאים כאלה ואחרים, נכות כללית וכולי והיום משתלם להם מענק חד פעמי בשיעור של כ-8,600 שקלים. המענק אמור גם לסייע להם בהסתגלות במעבר שבין הזכאות השוטפת לקצבה עד הפטירה ולהפסקת הקצבה שלאחריה, וכמובן גם בהוצאות שכרוכות בפטירה, בשבעה וכולי.

בעקבות פניות של הגופים השונים שעוסקים בנושא, התגבשה הצעת חוק ממשלתית שמבקשת להוסיף לזכאים גם משפחות שהילד הנכה, בגינו השתלמה קצבת ילד נכה, נפטר. כך שמי שהיה זכאי לגמלת קצבת ילד נכה והילד נפטר לפני גיל 18, יהיה זכאי לאותו מענק בסך 8,60 שקלים. לפי ההערכות של המוסד לביטוח לאומי מדובר בין 200 ל-250 ילדים בשנה שפטירתם תזכה את המשפחות שלהם וכמובן תסייע למצבן.

זה עיקר התיקון.
היו"ר טלי פלוסקוב
מספרים קשים. כמובן שמאוד מבורך לתמוך במשפחות שעברו טלטלה כזאת.
שלומי מור
הדבר הנוסף הקטן, אם אוכל להוסיף, שבין היתר בהתייעצות ולבקשת הייעוץ המשפטי של הוועדה, תחולת התיקון לא תהיה ב-1 בחודש שלאחר פרסומו – אינני יודע אם הכנסת תצביע עוד החודש – אבל מה שעוגן כאן הוא שהזכאות תהיה בגין ילד שנפטר החל מה-1 באפריל. בעוד מספר ימים כל ילד שילך לעולמו החל מה-1 באפריל יזכה במענק.
היו"ר טלי פלוסקוב
גם אם נאשר את זה במושב הבא.
שמרית גיטלין שקד
אני מניחה שנאשר את זה במושב הזה. הפער יכול לנבוע מכך שגם כאשר אנחנו מאשרים, יש עשרה ימים עד הפרסום ברשומות. מכיוון שזה לאחר יום פרסומו, זה היה יכול להיגרר גם ל-1 באפריל.
היו"ר טלי פלוסקוב
כאמור, זה תיקון מבורך מאוד. האם יש מישהו שרוצה להתייחס?
אבנר עורקבי
יו"ר אהב"ה וחבר בפורום הנכים. אני רוצה מאוד לברך את הוועדה על המוגמר. אפשר לומר שזה דבר שלא היה והנה הגיעה הישועה וברוך השם ההורים יכולים לקבל מינימום, וזה עדיין המינימום שבמינימום, לרפא את הכאב הגדול והנורא עת הלך להם ילד. אני רוצה לברך את הוועדה ואת היוזמות חברות הכנסת שולי מועלם ואיילת נחמיאס ורבין וגם לברך את הביטוח הלאומי שהגיע להסדר מסוים. אני יודע שהם עושים הרבה למען ילדים בעלי צרכים מיוחדים. תודה.
נעמי מורביה
יושבת ראש מטה מאבק הנכים וחברה בפורום הארגונים למשא ומתן עם ממשלת ישראל. אני מצטרפת לכל דבריו של אבנר. אני רוצה לברך את הכנסת הזו הנוכחית על הפתיחות ועל הדברים שהיא עושה. אלה דברים שלפני כן יכולנו רק לחלום עליהם ואפילו לא העזנו להעלות אותם על דל שפתינו כי אמרנו שיגלגלו אותנו מהמדרגות עם כיסאות הגלגלים שלנו. נעשים כאן דברים מדהימים ואני מקווה שבאמת יריצו את החוק כמה שיותר מהר כדי שייכנס לתוקף כך שלפחות במשהו נקל על כאבם של ההורים. תודה רבה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. אני כמובן אמסור את דבריך לכמה שרים בממשלת ישראל וגם לכמה חברי כנסת. אתם יודעים, אנחנו באמת עובדים מאוד מאוד קשה ולפעמים ברוב העבודה שיש כאן, שוכחים להגיד מילה טובה. ביקורת תמיד קל להעביר. לכן אני חושבת שדבריך הם מאוד במקום גם כלפי חברי הכנסת וגם כלפי ביטוח לאומי כי אני רואה כבר כמה הצעות חוק, כשאני מנהלת את הוועדה, ואני רואה את ההתנהגות שלהם ואני רואה עד כמה הם לוקחים ללב את הדברים. אם אנחנו מצליחים לקדם כאן משהו ולעשות, הם שמחים יחד אתנו. גם שם עובדים אנשים עם לב, להבדיל מהתדמית שהתקבלה.
משה בניטה
עמותת יקיר לי, משפחות שאיבדו ילד. אני רוצה להודות לכל מי שעזר להגיע ליום הזה ובראש ובראשונה אני רוצה להודות לחבר הכנסת אלי אלאלוף שהנושא התקדם אצלו בקצב מאוד מהיר. אני רוצה להודות גם לחברת הכנסת תמר זנדברג שמאוד דחפה ועזרה לנו להגיע לנושא הזה.
היו"ר טלי פלוסקוב
עוד שני אנשים שנודה להם הם שר הרווחה ושר האוצר.
פנחס יוסף רבינוביץ
את זה אני הולך להגיד.
משה בניטה
יש לי שאלה. בחוק הזה מדובר בילד שנפטר. מה הגדרה של ילד?
שמרית גיטלין שקד
ילד נכה כהגדרתו בסעיף 221. כלומר, חלות לגביו תקנות ילד נכה.ף
משה בניטה
עד איזה גיל?
שמרית גיטלין שקד
עד גיל 18.
משה בניטה
ילד בגיל 19 שצריך לקבור אותו, מי משלם את עלויות הקבורה והמצבה?
שמרית גיטלין שקד
בלי קשר למענק הזה, יש בחוק הביטוח הלאומי תשלום דמי קבורה לכל אדם שנפטר בישראל. משלמים לחברה קדישא את ההוצאות של הקבורה שלו.
פנחס יוסף רבינוביץ
לא מצבה, לא אוטובוס, שום דבר. זאת אומרת, המשפחה אחרי שנתיים וחצי שישבה ואחד ההורים לא עבד, כאן אנחנו נכנסים מה ששמעתם כאן בשבוע שעבר על מה שקורה בזמן שהילד חי.

סליחה, לא הצגתי את עצמי. אני יחד עם משה בניטה. אני אבא של דסי רבינוביץ ואני 19 וחצי שנים חולם על הדבר הזה, מאז קמתי מהשבעה. בשבוע שעבר שמעתם שיש הוצאות ראשונות. אני לא מדבר על השבעה אלא אני מדבר על מצבה שעולה היום 4,000 שקלים והשמים הם הגבול. רק האוטובוס עולה 4,000 שקלים והשמים הם הגבול. ילד הוא ילד הוא ילד. אגב, בתאונות דרכים אין גיל לילד ושם יש תקציב מיוחד שמקבלים אותו ב-2952. יש עזרה, יש קצבה ואין גיל לילד שמקבל תמיכה. זאת אומרת, ילד הוא ילד הוא ילד.
היו"ר טלי פלוסקוב
הבנו.
משה בניטה
צריך באמת לראות שלא ייווצרו כאן פערים ואפליות בין ילד כזה לילד אחר.

שתי הערות לחוק עצמו. במצב שילד חלה בסרטן וברוך השם הוא מבריא, ביטוח לאומי ממשיך לשלם קצבאות במשך חצי שנה מסוף הטיפולים. זה מה שקורה בפועל בשטח. ביטוח לאומי ממשיך לשלם את הקצבאות לכל המשפחה. כאשר ילד נפטר, באותו יום נעצרות הקצבאות. אני שואל למה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אתה מדבר עכשיו על קצבת נכות.
משה בניטה
בעיקר קצבת נכות. יש גם שר"ם, יש גם קצבאות נוספות. זה גם סוג של הפסקת טיפולים ואני לא רואה שום סיבה הגיונית למה גם כאן הקצבאות לא ימשיכו עוד חצי שנה, מה שייתן למשפחה זמן להתארגן ויחסוך מהביטוח הלאומי משלוח מכתבים לא נעימים בתוך השלושים, ועל כך דיברנו בדיון הקודם. אני חושב שצריך לכלול גם את זה בתוך החוק, שהקצבאות ימשיכו להיות משולמות בדומה למצב בו מאבדים ילד.

הדבר השני וכאן יש לי נגיעה אישית והוא באותו הקשר. כאשר ילד מקבל קצבת ניידות, המשפחה מקבלת מה שנקרא הלוואה עומדת מביטוח לאומי ומדובר בכמה אלפי שקלים. כשהוא נפטר, כמה חודשים לאחר מכן, ביטוח לאומי דורש את הכסף הזה בחזרה. מבחינת ביטוח לאומי מדובר בגרושים אבל מבחינת המשפחות שהן ממילא במצב כלכלי קשה, מדובר בסכום מאוד מאוד בעייתי.

כדי להמחיש את המושגים, אני בזמנו קיבלתי עשרים אלף שקלים. אני הייתי מציע שהסכום הזה של ההלוואה העומדת יהפוך למענק במקרה של פטירת הילד.
אבנר עורקבי
את זה אפשר לעשות בחקיקה נפרדת. את החוק הזה צריך להעביר כאן ועכשיו.
היו"ר טלי פלוסקוב
אתה אומר את זה כמישהו שנמצא כאן כל יום ומבין ומכיר את החומר, אבל זה טוב שהעלית את הנושא בפנינו.

הצטרפה אלינו אחת מהיוזמות, חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין. לפני שאני אתן לך זכות דיבור, אנחנו רוצה לתת את רשות הדיבור לעוד אורח אחד.
משה בניטה
אלה הדברים שרציתי להעלות.
פנחס יוסף רבינוביץ
אמרתי כבר קודם שמאז שקמתי מהשבעה, לקח לי כמה שנים להגיע למעמד הזה אחרי שעברנו קריאה ראשונה ואנחנו כבר הולכים לקריאה שנייה ושלישית ואני אומר ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. אין לי הרגשה של דז'ה וו. אני שם. אני עדיין שם. 19 וחצי שנים ואני שם. אני אומר שיש לו 19 וחצי שנים של ניסיון בשכול ועוד שנתיים וחצי התמחות. אני באמת רוצה להודות לתמר זנדברג ולטלי פלוסקוב אתן אנחנו הולכים על מערך יותר גדול שאנחנו מקווים שיכירו בשכול על רקע רפואי. אני מקווה שנזכה שיכירו במדינת ישראל כמו שמכירים בתאונות דרכים, בנפגעי המתה, בנפגעי מתאבדים, שיכירו בשכול על רקע רפואי. אני מייצג את חוג הסרטן ואנחנו עובדים על הדבר הזה. יש כל מיני דברים אבל לא כאן המקום לפרט.

זה הזמן לומר תודה. יש הכרת הטוב לשר כץ ולשר האוצר שבאמת הבינו מהר, וגם לחברי כנסת שהיו כאן בדיון הקודם, אילן גילאון ויעקב מרגי. אני מקווה שהמשפחות האלה לפחות תהיה להם קצת רווחה כי אנחנו שם.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. לפני שחברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין מתחילה לדבר, אני רוצה לומר שלא פעם אנחנו דנים כאן בוועדה במקרים מאוד מאוד קשים. בשבוע שעבר היה לנו דיון בהצעת חוק שקשורה למשפחות של חולות וחולי סרטן. אני לא חושבת שהיה כאן אחד מחברי הכנסת או מי מהנוכחים בוועדה שיצא בעיניים יבשות. זה נורא קשה לשמוע את הסיפורים האלה. ליבנו אתכם. לפתור את כל הבעיות בבת אחת, מאוד מאוד קשה. לכן אנחנו חילקנו את זה לקבוצות ולנושאים, אבל כמו שציינתם כאן לא פעם, היום אנחנו מתקדמים. זאת אומרת, הנושא לא נשאר ללא מענה וזה מה שחשוב לנו.

אנחנו כמובן נמשיך לטפל. לקחתי לתשומת לבי את מה שאתה העלית ולקחתי לתשומת לבי את מה שאתה העלית. אנחנו נמשיך להוביל עוד הצעות חוק בנושא הזה כדי להקל במקסימום על המשפחות שגם כך באמת עוברות תהליכים לא פשוטים.

חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, בבקשה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה רבה חברתי הטובה והאהובה טלי פלוסקוב. אני רוצה לספר לכם משהו. טלי, מירב בן ארי ואני ביום חמישי האחרון, בפורים, סיירנו בבית החולים ברזילי באשקלון. טלי מיהרה לחיפה. אני נסעתי לאחר מכן לבית החולים הדסה. בבית החולים ברזילי אמרו לנו שהם מרגישים שמחלקת הילדים מאוד עמוסה ולכן הם מבקשים מאתנו ללכת למחלקות אחרות. בהדסה הייתי בשלוש מחלקות וביניהן במחלקת ילדים. הייתי גם במחלקה נוירולוגית וגם שם פוגשים את הילדים וגם שם פוגשים את הילדים שעל חלקם אתה שומע מהרופא בלחישה, כמובן בלי להפר את זכויות החיסיון שלהם, שזה יהיה מאוד מאוד קשה, כולל ילד שממש עשרה ימים קודם גילו מה יש לו.

אני מוכרחה להגיד לכם שהקושי הכי גדול שלי אחרי שיצאתי מבית החולים, משני בתי החולים - ואני מבטיחה לכם שאם אתם תעשו לי מבחן, אתם תגלו שאני זוכרת את השמות של כל הילדים וגם של כל החולים, יש לי גם דרישות שלום לליצמן - אני הולכת אתם. ממש הולכת אתם. אני הולכת עם הילדים האלה ואני הולכת עם ההורים האלה ואני הולכת בכאב לב מאוד גדול. בשבוע שעבר לא יכולתי להשתתף בדיון ולפני שבועיים בדיון הקשה על הזכויות של חוג הסרטן בגלל דיון קשה אחר. צריך להגיד שאין כאן כמעט דיונים לא קשים בכנסת, בניגוד למה שחושבים. אין כאן כמעט דיונים לא קשים. נכון?
היו"ר טלי פלוסקוב
נכון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
דיברתי על זה במליאה עת העברנו בשבוע שעבר בלילה את הצעת החוק בקריאה ראשונה. דיברתי עם שר הרווחה ואמרתי לו שאנחנו מעבירים את זה אבל את המחויבויות שנותרות לנו אחרי שאנחנו מעבירים את זה - וזה עוד היה לפני שהייתי בבתי החולים - אנחנו אותן רק מתחילים. אגב, צריך להגיד כאן בשולחן הזה לשר הרווחה הרבה תודה וכמו שאתה אומר הכרת הטוב והרבה הכרת תודה על כך שהוא באמת הבין שמדובר כאן באפליה בלתי סבירה. הקושי הגדול כשאתה מדבר עם ההורים, וזה הקושי שגם היה לי בבית החולים הדסה כאשר אחד מההורים שפגשתי שם, אימא צעירה, בתה הראשונה שנולדה עם בעיה, היא שבוע אחרי הלידה והיא כבר בבית החולים מתרוצצת מבדיקה לבדיקה. אני מקווה שהסוף יהיה טוב אבל לחזור לעבודה, כנראה זה מאוד מאוד רחוק ממנה בשנים הקרובות.

כאשר אנחנו בכנסת לא רואים מה שעובר על ההורים - אני יודעת שטלי תמיד רואה - אבל כאשר אנחנו לא רואות ולא רואים מה עובר על ההורים, אנחנו פשוט מועלים בתפקיד שלנו. אני באמת סיימתי כך את הנאום שלי במליאה ואמרתי שבמקום שבו נדרשת חמלה, שם החובה שלנו קמה כחברי כנסת. אתם תמיד תמצאו את טלי פלוסקוב, ואני מבטיחה לכם שגם אותי ואת הוועדה הזאת שאני לא חברה בה, אני מגיעה פחות אבל תמיד יודעים שהיכן שצריך אותי אני נמצאת, שם אנחנו נהיה. אנחנו תמיד נהיה שם. נעמי יודעת שאני תמיד עוצרת ומדברת אתה, תמיד שואלת מה נשמע כי אני יודעת שכל שבוע יש משהו חדש שצריך לטפל בו.

לכן, כאשר אנחנו עומדים לפני החוק הזה שהוא לכאורה מאוד מאוד פשוט כי הוא תיקון קל. במונחים החקיקתיים של הכנסת הוא תיקון קל. עברתי בוועדת הכלכלה כאלה רפורמות בחודשים האחרונים, שזה תיקון לא מסובך לחוק ביטוח לאומי. אבל תדעו לכם שאנחנו רואים אתכם ורואים אתכן מול העיניים שלנו ובאמת זאת רק ההתחלה. אנחנו לא רק כחברי כנסת אלא כבני אדם. גם טלי נסעה לביקור בברזילי ואני לקחתי את מה שאני עברתי באותו יום.

אני אגיד לכם שאני לא רוצה לצאת מזה. אני לא רוצה לשכוח את הילדים שפגשתי שם. אני לא רוצה לשכוח את ההורים. אני רוצה שכאשר אתם תעשו לי מבחן אם אני זוכרת את השמות של הילדים, אתם תגלו שאני זוכרת את השמות שלהם כי כך אני יודעת מה צריך ונכון לעשות.

אני מחברת כל אחד ואחת מכם ומחבקת אותך טלי כי בדרך כלל יש לנו חיבוק שאנחנו מתראות במליאה אבל אנחנו באמת יודעות וניצבות כאן אתכם ולצדכם. את מה שצריך לעשות, אנחנו נעשה.

צר לי על האבל שלכם.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני מצטרפת לדברים.
פנחס יוסף רבינוביץ
מרוב התרגשות, לא אמרתי קודם. אני רוצה להגיד תודה לעוד שני אנשים מאוד יקרים שעשו כאן משהו. אני רוצה להודות לפרופסור מור יוסף וללימור מביטוח הלאומי. כמובן לפרופסור וינטראוב, מנהל המחלקה המטו-אונקולוגית שהיה כאן בוועדה והוא שותף שלנו. אני רוצה גם להודות לצוות המדהים שלו. אלף ואחת תודות. בלעדיהם לא היינו מגיעים לזה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. זה חשוב.
יוליה בן משה
אני אימא לילד עם מוגבלות מאוד מאוד קשה שתוחלת החיים הצפויה לו היא נמוכה. אני מנהלת קבוצת קול הזכויות. בחיים הסיזיפיים שלי ליוויתי הרבה מאוד משפחות. אחד הדברים הנוראיים שזיהיתי הוא הגדיעה הנוראית הזאת של הקצבה. בתהליך מאוד מהיר התיקון לכאורה קל. אני נכנסתי לסיפור הזה לפני ארבע שנים. הילד שלי בן שמונה ולקח לי זמן להבין את כל עולם החקיקה. למזלי אני גם באה עם תואר שני במינהל ומדיניות ציבורית. לפני ארבע שנים קלטתי את הפרדוקס כך שאני ארבע שנים בתוך הסיפור הזה.

אני רוצה גם להודות לכל הדמויות שצוינו, לשר הרווחה, לשר האוצר, לכן חברות הכנסת שלקחתן את זה על עצמכן ולאחל לכולנו שזה לא ייקח עשרים שנים ולא ארבע שנים כי זה המון זמן. יום נפטר ילד והחוק הזה כבר לא יחול על משפחתו. היום קיבלתי הודעה על כך שילד נפטר.

עוד בקשה. אנחנו כאילו התחלנו מהסוף, המשמעות של לגדל ילד בתוך משפחה, ילד מיוחד. התחלנו מהמוות שלו וזה לא הגיוני. זה היה צריך להתחיל הפוך, אבל היות שזה נורא דרמטי ונורא נורא כואב, היה אפשר לגייס את כולם לטובת הדבר הזה.

אני מאחלת לעצמנו שנוכל לזהות את כל הקשיים של משפחות שמגדלות ילדים עם צרכים מיוחדים ונפרק את הקושי ולכל דבר כזה נוכל לחוקק חוקים במהירות כך שזה לא ייקח ארבע שנים, שמשפחות לא יעברו את הסיזיפיות שאנחנו הוותיקים עוברים כי אפשר להקל. באמת אפשר להקל. אלה משפחות שהחיים הופכים אותן לחזקות ואפשר פשוט להקל עליהן קצת יותר.

תודה. אני היום באמת נרגשת כי בכנסת היום יש יום מיוחד. קודם הייתי בוועדת החוקה, שם עבר חוק הכשרות המשפטית והיכולת של אדם עם מוגבלות להגן על עצמו ולא לקבל אפוטרופוס אוטומטית ועכשיו אנחנו הולכים אחורה ודואגים לילדים. אמן, ותצליחו בעוד הרבה דברים טובים כי הביקורת הציבורית, אני יודעת שהיא קשה. תודה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. גם אני שולחת לך חיבוק עם איילת. כפי שציינת, נכון שאנחנו מתחילים מהסוף אבל אנחנו מתחילים וזה מה שחשוב.

רבותיי, אם סיימנו בתודות ובברכות, נבקש מהיועצת המשפטית להקריא את החוק ונתקדם.
שמרית גיטלין שקד
ברשותכם, עוד הערה לעניין המהות. שוחחתי עם שלומי מור לגבי עוד איזו סוגיה קטנה שגם היא לא באה על פתרונה דווקא בנוסח אבל שלומי הציג שיש לה פתרון. לגבי ילדים שהייתה להם מחלה לתקופה קצרה ולצערנו נפטרו מאוד מהר ולא הספיקו אפילו להגיש את התביעה לילד נכה. לכאורה בנוסח כאן דובר על ילד שהייתה משתלמת בעדו גמלה אבל אנחנו לא רצינו לשנות מהנוסח כי יש בסעיף 300 התייחסות לכמה זכאים והנוסח הוא אותו נוסח. רצינו לשמור על הנוסח האחיד.

שלומי הציג לי שיש מענה לסוגיה הזאת ואני אבקש ממנו לומר את הדברים בשמו כדי שהדברים גם יופיעו בפרוטוקול.
היו"ר טלי פלוסקוב
הערה חשובה מאוד.
שלומי מור
כאמור, עלה חשש שמי שהלך לעולמו תוך זמן קצר וההורים לא הספיקו להגיש את התביעה בגינו, לכאורה לא ייכנסו ולא ייהנו מהמענק. מה שהובהר הוא שלפי תקנות ילד נכה, הזכאים הם ההורים ולכן הורים לילד שנפטר, שהיה זכאי לגמלת ילד נכה, יכולים להגיש את תביעתם גם עד שנה אחרי פטירתו. בכך למעשה בא הפתרון כיוון שמקום שגם אחרי חצי שנה אחרי שהם יקומו מאבלם הם יגישו את התביעה ויקבלו תשלום בגין תקופה שקדמה לפטירה, הרי שהם יהיו זכאים גם למענק ולא ייפגעו.
היו"ר טלי פלוסקוב
מצוין. יישר כוח.
שמרית גיטלין שקד
לגבי המיזוג. סעיף 84(ד) לתקנון מאפשר לוועדה, באישור ועדת הכנסת. אנחנו נעביר את הבקשה למיזוג, ככל שהוועדה תאשר את זה, לאישור ועדת הכנסת. הסעיף מאפשר למזג הצעת חוק שהועברה אליה אחרי קריאה ראשונה עם הצעת חוק אחת או יותר באותו נושא שהועברה אליה. אנחנו נדון בהן על בסיס הנוסח שאושר בקריאה הראשונה ונביא אותן כהצעת חוק אחת לקריאה שנייה ולקריאה השלישית.

צריך להצביע על המיזוג.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מצביעה במקום מיכל בירן.
היו"ר טלי פלוסקוב
מי בעד אישור מיזוג שתי הצעות החוק? מי נגד?

הצבעה

בעד המיזוג – פה אחד

המיזוג נתקבל.
היו"ר טלי פלוסקוב
מיזוג שתי הצעות החוק אושר.

עכשיו אנחנו יכולים להקריא את הצעת החוק.
שמרית גיטלין שקד
נכון. אני רק אומר שככל שאנחנו נצביע היום על הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, זה יהיה כפוף כמובן לאישור המיזוג בוועדת הכנסת.
היו"ר טלי פלוסקוב
כמובן.
שמרית גיטלין שקד
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 177), התשע"ו-2016

תיקון סעיף 310

בחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995, (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 310, אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

"(א1) נפטר ילד נכה כהגדרתו בסעיף 221 – כלומר, ילד נכה שחלות עליו הוראות תקנות ילד נכה לרבות כל המבחנים שיש שם - שהייתה משתלמת בעדו למבוטח גמלה לפי סימן ו' לפרק ט' – שבעצם ההורה בדרך כלל קיבל בעדו גמלת ילד נכה - ישולם למבוטח האמור מענק בסכום השווה לסכום הבסיסי".

תחילה ותחולה

תחילתו של סעיף 310(א1) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, ביום כ"ב באדר ב' התשע"ו (1 באפריל 2016) (להלן – יום התחילה), והוא יחול לגבי ילד נכה כאמור באותו סעיף שנפטר ביום התחילה ואילך.
היו"ר טלי פלוסקוב
איילת, הבנת את התיקון המוצע?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר טלי פלוסקוב
במקום שהתאריך יהיה לא ברור, קבענו שזה יהיה מה-1 באפריל 2016. גם אם נעביר את החוק אחרי, הוא יהיה תקף מה-1 באפריל 2016.
פנחס יוסף רבינוביץ
ילד שחלה בגיל 17 ונפטר בגיל 19 או 20. הוא התחיל בגיל 17 והנכות ממשיכה. הוא קיבל קצבת ילד נכה ונפטר בגיל 20.
היו"ר טלי פלוסקוב
ניתן לביטוח הלאומי לענות.
שלומי מור
אחרי גיל 18 ושלושה חודשים הוא כבר לא ילד לעניין התקנות אבל ככל שמילד נכה הוא עובר לקצבת נכות כללית, הוא יהיה זכאי בשל כך שהוא קיבל קצבת נכות כללית בלי קשר להיותו נכה מרגע שהוא היה ילד. יש סעיפים אחרים שמטפלים בסיטואציה הזאת.
פנחס יוסף רבינוביץ
אז היורשים שלו יקבלו את אותה קצבה.
שלומי מור
כן.
היו"ר טלי פלוסקוב
בדיוק.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני פשוט שכחתי שאני בעצמי שאלתי את השאלה הזאת.
היו"ר טלי פלוסקוב
אם כן, אנחנו נצביע על אישור הצעת החוק.

מי בעד אישור הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 177), התשע"ו-2016? מי נגד?

הצבעה

בעד הצעת החוק – פה אחד

הצעת החוק נתקבלה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אין נמנעים ואין מתנגדים. הצעת החוק אושרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית.

אנחנו נבקש להעביר את זה אולי כבר ביום רביעי למליאה.
שמרית גיטלין שקד
אנחנו מחכים לאישור ועדת הכנסת. אנחנו קודם כל צריכים לקבל את אישור ועדת הכנסת.
היו"ר טלי פלוסקוב
אנחנו נדאג ונשתדל שזה יעבור מהר בוועדת הכנסת, כך שהשבוע זה יאושר במליאה.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים