הכנסת העשרים
מושב שני
פרוטוקול מס' 216
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, י"ח באדר ב התשע"ו (28 במרץ 2016), שעה 12:30
ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/03/2016
חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016
פרוטוקול
הצעת חוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ג-2013 (מ/769)
בקשה לדיון מחדש מאת חה"כ עיסאווי פריג' ויעקב פרי ודיון מחדש בסעיף 15, לעניין החלת הוראות הסעיף גם על בעל רשיון לעיסוק במקצוע בענף הרכב
בקשה לדיון מחדש מאת חה"כ עיסאווי פריג' ודיון מחדש בסעיפים: 35 ו-36 וכן בסעיפים 40-44 לעניין החלת חובות על יבואני הרכב הישירים לטיפול בכלי רכב מאותו תוצר שהם מייבאים לישראל
בקשה לדיון מחדש מאת חה"כ איתן כבל ודיון מחדש בסעיף 47א, לעניין חובת יבואן-רכב עקיף לשמור מסמכים המתעדים את הבעלויות השונות ברכב שייבא, ולהעביר מסמכים אלה למנהל לפי דרישתו
בקשות לדיון מחדש מאת שר התחבורה ובטיחות בדרכים ודיון מחדש בסעיפים:
סעיף 31 – להוסיף הסמכה לשר להסדיר בתקנות יבוא אישי של רכב אספנות, תוך שינויים נדרשים מההסדר הקיים כבר בסעיף 31;
סעיף 81(ג) – למחוק סעיף קטן זה, הוא התייתר לאור אישור סעיף 6א בישיבה מיום 13.3.2016;
סעיף 89(א)(2)(ב) – בסוף הפסקה, אחרי "היה דגם מוצר התעבורה האמור מיוצר" להוסיף "ומיובא";
סעיף 91 – הוספת סמכות לפטור בנסיבות מסוימות מחובות ההוכחה הקבועות בסעיף 89;
סעיף 107(ד) – הוספת סעיף 110 להוראות החלות על מוסך נייד.
בקשה לדיון מחדש- מאת חה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, ודיון מחדש בסעיף 124 לעניין הקמת ועדת ערר להכרעה בשומת רכב.
בהשתתפות שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר
דוד ביטן – מ"מ היו"ר
אורי מקלב – מ"מ היו"ר
עבד אל חכים חאג' יחיא
דב חנין
יעקב פרי
עיסאווי פריג'
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ
עוזי יצחקי - המנהל הכללי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
אבנר פלור - סמנכ"ל בכיר מינהל תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
חוה ראובני - סגנית בכירה ליועמ"ש, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
דפנה עין-דור - מנהלת אגף כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
משה ויצמן - מנהל אגף הרכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
אבי גונן - מהנדס ראשי לרכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
לנה גרשקוביץ - מנהלת תחום כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
משה קירמאיר - ראש תחום שירותי תחזוקה והדרכה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
מעיין שריג - יועצת תקשורת, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
אוהד מעודי - מנהל ביטוחי רכוש, משרד האוצר
דני דרגוצקי - מנהל תחום בכיר הערכה, משרד האוצר
אסתי פלדמן - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר
דרור וגשל - משרד המשפטים
רועי פדלון - קצין בטיחות בתעבורה הרשות להגנת עדים, המשרד לבטחון פנים
מוטי נחום - ראש תחום לוגיסטיקה ברשות להגנת עדים, המשרד לבטחון פנים
ארנון צדקיהו - ראש ענף תחבורה בשב"ס, המשרד לבטחון פנים
לירון קציר - רמ"ד תחזוקת רכב, המשרד לבטחון פנים
נירית להב קניזו - ע' יועמ"ש משטרה, המשרד לבטחון פנים
חיים אמיגה - ע' יועמ"ש בט"פ, המשרד לבטחון פנים
שי צור - יועמ"ש ברשות להגנת עדים, המשרד לבטחון פנים
עופר בן אברהם - מז"י - רמ"ד מערכות טקטי, משרד הביטחון
איריס ברוך - פצ"ר - יועמ"ש אט"ל, משרד הביטחון
מיכל - משרד ראש הממשלה
עידית פרוים - רשות ההגבלים העסקיים
יעקב יהודה רודד - מנכ"ל, איגוד יבואני הרכב
אהוד שניידר - יועץ משפטי איגוד יבואני הרכב, איגוד יבואני הרכב
סיגלית בן ששון - יועצת משפטית איגוד יבואני הרכב, איגוד יבואני הרכב
דניאל לוי - מנכ"ל משותף גלובל אוטומקס בע"מ, יבואני כלי רכב
ינון עמית - מנכ"ל משותף גלובל אוטומקס בע"מ, יבואני כלי רכב
חיים לוי - מנכ"ל משותף גלובל אוטומקס בע"מ, יבואני כלי רכב
שיר דיין - עו"ד כולמוביל, מתווכים ליבוא רכב
שמואל השמשוני - מנכ"ל סומרום, מתווכים ליבוא רכב
דני בליליוס - מנכ"ל אוטו חן, מתווכים ליבוא רכב
נמרוד הגלילי - מנכ"ל, הארגון להשכרת רכב וליסינג
יהודה יגן - יו"ר ענף רכב באיגוד, איגוד שמאי הביטוח
שלמה תוסייה כהן - יועץ משפטי של האיגוד, איגוד שמאי הביטוח
יואב ענתבי - סמנכ"ל ,ביטוח אלמנטרי, איגוד חברות הביטוח
יוסף הלוי - יועץ משפטי איגוד חברות הביטוח, איגוד חברות הביטוח
רונן לוי - יו"ר, איגוד המוסכים
אריה אשד - מנכ"ל, איגוד המוסכים
אינגריד הר אבן - יועצת משפטית, איגוד המוסכים
דני הולנדר - חבר מועצה, איגוד המוסכים
דודי נאסה - חבר איגוד, איגוד המוסכים
גילי חאמי - חבר איגוד, איגוד המוסכים
גבי ברבי - יבואן צמיגים, איגוד לשכות המסחר
גבריאל דובינסקי - יבואן צמיגים, איגוד לשכות המסחר
שוקי שדה - מנכ"ל, ארגון חברות ההסעה
זאב פרידמן - יועץ משפטי המועצה הישראלית לצרכנות, ארגוני צרכנים
רון מלכה - מנהל קשת ליס, חברות להשכרת רכב וליסינג
דידי רוזנפלד - מנכ"ל שלמה SIXT, חברות להשכרת רכב וליסינג
טל דרורי - יו"ר, איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי
יעקב ויסמן - מנהל התחבורה בתע"ש, התעשייה הצבאית
אסף שילון - יועמ"ש חברת כלל ביטוח, חברות ביטוח
דוד סלע - מנהל תביעות חברת כלל ביטוח, חברות ביטוח
ניצן צעיר-הרים - סמנכ״ל חברת ביטוח מגדל, חברות ביטוח
עזרא שוהם - שמאי רכב
רפי דניאל - שמאי רכב
אורי גורביץ - שמאי רכב
רפי וונציה - שמאי רכב
שאול עטיה - שמאי רכב
לירון בן הרוש - שמאי רכב
לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
רויטל יפרח
הצעת חוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ג-2013 (מ/769)
בקשה לדיון מחדש מאת חה"כ עיסאווי פריג' ויעקב פרי ודיון מחדש בסעיף 15, לעניין החלת הוראות הסעיף גם על בעל רשיון לעיסוק במקצוע בענף הרכב
בקשה לדיון מחדש מאת חה"כ עיסאווי פריג' ודיון מחדש בסעיפים: 35 ו-36 וכן בסעיפים 40-44 לעניין החלת חובות על יבואני הרכב הישירים לטיפול בכלי רכב מאותו תוצר שהם מייבאים לישראל
בקשה לדיון מחדש מאת חה"כ איתן כבל ודיון מחדש בסעיף 47א, לעניין חובת יבואן-רכב עקיף לשמור מסמכים המתעדים את הבעלויות השונות ברכב שייבא, ולהעביר מסמכים אלה למנהל לפי דרישתו
בקשות לדיון מחדש מאת שר התחבורה ובטיחות בדרכים ודיון מחדש בסעיפים:
סעיף 31 – להוסיף הסמכה לשר להסדיר בתקנות יבוא אישי של רכב אספנות, תוך שינויים נדרשים מההסדר הקיים כבר בסעיף 31;
סעיף 81(ג) – למחוק סעיף קטן זה, הוא התייתר לאור אישור סעיף 6א בישיבה מיום 13.3.2016;
סעיף 89(א)(2)(ב) – בסוף הפסקה, אחרי "היה דגם מוצר התעבורה האמור מיוצר" להוסיף "ומיובא";
סעיף 91 – הוספת סמכות לפטור בנסיבות מסוימות מחובות ההוכחה הקבועות בסעיף 89;
סעיף 107(ד) – הוספת סעיף 110 להוראות החלות על מוסך נייד.
בקשה לדיון מחדש- מאת חה"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, ודיון מחדש בסעיף 124 לעניין הקמת ועדת ערר להכרעה בשומת רכב.
אני פותח את הישיבה. אני קודם כל שמח ששר התחבורה בישיבתנו האחרונה לעניין החוק נמצא כאן, כדי לסיים עניינים מסוימים שגם השר רצה להיות נוכח בהם אבל לפני שאני מתייחס לעניינים שהשר ביקש, חבר הכנסת פריג', הגשת שתי רביזיות. מה קורה אתן?
נמשכו. אני רוצה לתת לשר תחושה טובה שאין לוביסטים שעומדים מאחורי. אני מחכה להורדת מחירי הרכב.
אם כבר מדברים, עושים סקרים על תפקוד השרים בשנה לבחירות, אז אני יוצא מאד גבוה אבל התברר שבמגזר הערבי אני יוצא עוד יותר גבוה מאשר אצל היהודים.
כן, אבל מרצ נותנת לך גלאט-כשר, זה יעזור לך במיקום. עזוב את המגזר הערבי, אני מרצ, וזה נותן חותמת - -
(היו"ר איתן כבל, 12:40)
בוקר טוב לכם. צהרים טובים. אדוני השר, נפגשנו רק לפני שעה קלה. היה בסדר גמור. מנהלת הוועדה, שלום. אני בהלם. מי פה? מי כל אלה? המוסכניקים?
חגיגה. פספסת את ה - - - של חבר הכנסת פריג'. עשינו סולחה בלי לשחוט כבש.
כן, אני יודע. שלום לכולם. אני מתנצל על האיחור בריצות של היום בכל מיני מקומות. שלום דרור. ברשותכם, אדוני השר, אני מאד מקווה שהדיון הזה, חברי דוד ביטן, אהוב ליבי פרי, חברים יקרים, אני אומר את זה ככה: תראו, במה שתלוי בי, בנו אני מקווה, אדוני היועץ המשפטי, אנחנו נעשה כל מאמץ לסיים את כל התהליך היום, בעיקר אחרי שכבר הגענו איך שהוא גם בתוכנו להסרת הרביזיות, ויש כאן עניינים נוספים, שאני מקווה, אבנר, שכפי שנאמר לי על ידי רונן פה, שגם הגיעו להבנות בכמה וכמה עניינים וגם נשמע אותן. אני חושב שזה יכול לקדם את התהליך כך שאנחנו נמצא את עצמנו, אדוני המנכ"ל, מסיימים את העניין מה יותר מהר.
כן, כן. אני לא חוסם שום שור בדישו. איך אומרים? אני נותן לכל אחד ואחד לומר את דברו, ואני מקווה שאנחנו נוציא תוצאה טובה מתחת ידינו. גברתי, איפה אנחנו אוחזים?
צהרים טובים. אני מהלשכה המשפטית, משרד התחבורה. סעיף 31 מסדיר את התנאים ליבוא אישי של רכב, בין לשימוש אישי ובין לשימוש עסקי-עצמי. - -
סליחה, אנחנו נפתח את סעיף 31, נעלה אותו להצבעה: מי בעד הבקשה לדיון מחודש ירים את ידו.
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
סעיף 31 קובע סדרה של תנאים ליבוא אישי, בין אם לשימוש אישי ובין אם שימוש עסקי-עצמי של כלי רכב. משמעות התנאים האלה היא מניעה של יבוא אישי של רכב אספנות. יש ענף כזה בארץ, ויש רכבי אספנות, והם לא יכולים בהגדרה לעמוד בתנאים שמנויים בסעיף 31 - -
כמו דרישת הגיל. זה עלה, היו פניות מכל מיני כיוונים, ולכן אנחנו מבקשים להוסיף סעיף קטן (ג) לסעיף 31, שבו ייאמר שהשר, באישור הוועדה, רשאי לקבוע לעניין רכב אספנות, כמשמעותו לפי פקודת התעבורה, פטור מהתנאים האמורים בסעיף קטן (א), כולם או חלקם, ולקבוע תנאים אחרים שבהתקיימם יינתן רישיון יבוא לרכב כאמור. יש שם תנאים של גיל, שבוודאי הם לא רלוונטיים. אפילו התאמה אקלימית, עמידה בדרישות תקינה של מקומות אחרים.
אנחנו ביקשנו את זה, האמת. הרביזיות שעכשיו שאנחנו מעלים אלה רביזיות שביקשנו אותן כדי לחדד כל מיני עניינים. שלחנו את המשרד לבדוק, לטפל, להוסיף ולחדד. אלה הרביזיות, אז ברשותכם, מי בעד?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
סליחה, אני מכבד מאד את חוה ואת אבנר אבל יש לי יועץ אחד פה בעניין הזה. מה שהוא יגיד... כי הוא בסוף צריך לעשות - -
חבר הכנסת פרי, אנחנו לא זוכרים אם כן עשינו או לא עשינו, שלא תיפול שגגה ונמצא את עצמנו על סעיף כזה. אז בואו נעשה את זה גם אם זה נעשה. מי בעד ירים את ידו?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הרביזיה אושרה.
סעיף 81 עניינו אישור לייצור דגם של מוצר תעבורה. סעיף קטן (ג) עניינו בתוקף האישור. הסעיף הזה אושר בישיבה מיום 29 לפברואר, ובהמשך התקבלה החלטה שאנחנו לא נכתוב בסעיפים הספציפיים תקופות תוקף. אושר סעיף 6(א), שקובע סעיף כללי על תקופות תוקף של רישיונות באופן כללי על פי החוק הזה. על מנת שלא יהיו סתירות, זה לא בדיוק מתאים מה שנקבע שם, ב-6(א), לעומת זה. אנחנו מבקשים פשוט להסיר את 81(ג).
אז קודם כל, אני מעלה להצבעה מי בעד רביזיה?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הרביזיה אושרה.
סעיף 89(א) עניינו בזכאות לייבא מוצרי תעבורה, ונקבע שם מהם התקנים שמוצרי התעבורה השונים צריכים לעמוד בהם. ב-89(א)(2)(ב) מדברים על מוצרים שיש להם דרישות תקינה פדרליות, ונאמר שהסעיף אושר כשהוא אומר שאם "היה דגם התעבורה האמור מיוצר מחוץ לארצות-הברית, המוצר יוצר במפעל שבו הייצור הסדרתי של המוצר תואם לאב-טיפוס." אנחנו רוצים לומר שהיה דגם מוצר התעבורה האמור מיוצר ומיובא מחוץ לארצות-הברית. אף אם הוא מיוצר מחוץ לארצות-הברית, אם הוא מיובא מתוך ארצות-הברית עצמה, אנחנו לא צריכים את הדרישות הנוספות.
כן, כן. ברור. חברים, אני מזכיר שאלה הערות וחידודים שאנחנו ביקשנו, כוועדה. מי בעד ירים את ידו?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
לא, זה כבר דברים שדנו בהם ואנחנו, מיוזמת הוועדה ביקשנו לעשות את הרביזיה כדי לשפר ולחדד, והם אכן עשו את השיפורים והחידודים הנדרשים.
אז אנחנו מעלים קודם את סעיף 91 – רביזיה. מי בעד?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הרביזיה אושרה.
הוחלט באותה ישיבה להסיר את הסעיף כי היה נראה שהוא מיותר. בבדיקה נוספת התברר שיש בו צורך, גם אם בנוסח אחר, לאור שינוי במבנה של הרישוי שנעשה באותו פרק. אני מבקשת להקריא את הנוסח שאנחנו מבקשים בסעיף 91: השר רשאי לקבוע כי בהתקיים נסיבות שיקבע, הרשות המוסמכת ליבוא תהיה רשאית לפטור מייבא מוצרי תעבורה מעמידה בתנאים ליבואו או מקבלת רישיון לפי סעיף 89 ו-89(א), ובכלל זה לקבוע תנאים חלופיים או משלימים לתנאים האמורים, אולם לא יינתן פטור לפי סעיף זה לעניין טובין, שיבואם אסור על פי כל דין.
תודה. שלא תהיה לך תסמונת הלסינקי או סטוקהולם. אתה מתחיל להזדהות אתנו, זה נהיה איום ונורא. אבל בסדר, אני סולח לך.
אדוני היושב ראש, באישור הוועדה לפעמים זה רק מסרבל. השאלה אם זה נדרש - -
כן. חברים, אנחנו לא עושים עבודה רק לעצמנו אלא הוועדה היא לא רק איתן כבל וחברי הוועדה הנוכחיים. זה מוסד שצריך לכבד אותו, ואנחנו מקווים שכמו שאנחנו יודעים מי יהיה השר הבא או מי יהיה המנכ"ל הבא, אז מה נגיד? בדיוק מאותו מקום.
בסדר. בצבא קוראים לזה רציפות תפקודית. מי בעד הסעיף?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
סעיף 107 עניינו ברישיון להפעלת מוסך נייד ובתנאים שיחולו עליו. סעיף קטן (ד) אומר שעל מוסך נייד יחולו הוראות סעיפים 105 ו-106 שעניינם בהתקנת מוצר תעבורה מתאים לרכב ואיסור העברת מידע ליבואן רכב מסחרי. חסר שם שיחול עליו גם סעיף 110, שעניינו בתיקון הרכב וטיפול בו בהתאם להוראות המקצועיות של היצרן או של המנהל.
כן. מדובר בבקשתו של רון מלכה מ"קשת ליס". אני רוצה להזכיר – בזמנו, אנחנו העלינו את זה, ולבקשתך אמרתי שאני מעלה את הרביזיה, שאם יהיה לנו עניינים נוספים או דברים שאתה מבקש להשמיע אותם למרות הכל, כיוון שאתה טוען שיש כאן עניין שמסרבל – יש כאן את הנציג? בוודאי, שלום. איך אומרים? מעניין לעניין באותו עניין. אז שאדוני יתפוס את מקומו סביב השולחן, וחשוב לי אדוני השר, שאתה תהיה בהאזנה על הסעיף הזה.
ברשותכם, אני אעלה קודם כל את הבקשה לרביזיה.
תכף אני אזכיר בדיוק. מי בעד הרביזיה?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הרביזיה אושרה.
אושרה. אני רק אזכיר, ואתה מצד אחד ואתה, רון, מצד שני, תציגו את הדברים. אומר את זה כך: עניין הצגת המסמכים, מה שנקרא "סיפור הדרך", אם תרצה, של הרכב. זאת אומרת, רשות המסים או המכס במקרה הנדון, והם היו אצלי, אני מוכרח לומר, לבקשת שר האוצר, שהם באו וישבו אצלי, הסגן וראש - -
נכון. ושניהם באו כדי להציג בפנינו את העניין שאומר שעלול להיגרם נזק מאד גדול, כך הטענה ואני לא רוצה לגזול את הדברים מפי האנשים - שעלול להיגרם נזק מאד גדול אם רכב יגיע לישראל בלי שיש לו את סיפור הדרך במשמעותו, ואני אשים את הדגש מבחינתם שזה עלול לא רק לגרום לנזק כלכלי למדינת ישראל, ותכף בטח תוכל להרחיב אלא יתרה מכך: המשמעות היא, שזה מה שנקרא: "בפני עיוור לא תיתן מכשול", ואני נותן לכם קרדיט כעיוורים ולא כמי שמבקשים לעשות מעשה בכוונה חס וחלילה, דבר שייצר העדפה למי שמתחמן ומרמה ולא נותן את כל הפרטים המלאים אל מול היבואנים, ולאו דווקא היבואנים אלא גם גורמים אחרים שפועלים על פי כל דין ומציגים את כל - -
בבקשה, תן לו להציג, אחר כך רון ואחר כך אנחנו נתייחס לזה. אני מציע לכולנו להקשיב ברוב קשב, זה עניין מאד משמעותי. בבקשה.
שלום אדוני. אני עובד ברשות המסים, במינהל המכס, ואני באתי לדבר פה על הבקשה לרביזיה, שלמעשה לא אנחנו ביקשנו אותה, כמובן. הסעיף, כמו שהוא אושר בוועדה כאן, מבטיח למעשה שמקורות היבוא יהיו מהימנים. מה הכוונה? שהמסמכים שיוגשו לרשויות המדינה, כולל משרד התחבורה ורשות המסים, נדע שהם מסמכים מהימנים. מה הכוונה? אם הרביזיה תאושר כמו שהיא מוצגת היום, למעשה היבוא יכול להיעשות מכל גורם כל שהוא בעולם, מכל דילר שקיים בעולם, ולא משנה מה המהימנות שלו, כל יבואן יוכל לדאוג לייבא מדילר מסוים שהוא התקשר אתו בחו"ל, רק שהמסמכים והרכבים יגיעו דרך סוכן מורשה כל שהוא, שלמעשה הסוכן מורשה הזה לא בפועל רכש את המכוניות אלא רק מציג תיעוד חשבונאי, כביכול, שהוא רכש את המכוניות והוא משווק אותן לישראל.
אנחנו מבקשים שהסעיף, כמו שהוא אושר בוועדה, ימשיך ויישאר. אנחנו מציעים פתרון - -
רון העלה את העניין הזה, ואני רוצה לתת לו אחר כך להציג את הדברים. אמרתי שאני אאפשר להם - -
במהלך כל הדיונים בהצעת החוק אתה אמרת שמי מהגורמים שיפנה – הם הרי אינם יכולים לבקש בקשות לדיון מחדש אלא חברי הכנסת. לפיכך, הודיע יושב ראש הוועדה שסעיף שהוועדה דנה בו ויש מי שישכנע אותו להגיש בקשה, הוא יגיש בקשה בשמו.
עיסאווי, הטענה הגדולה, אדוני השר, לפחות כפי שרון גם יציג אותה, שזה עלול לפגוע בתחרותיות. אני רוצה שהדברים יאמרו.
נכון. זאת טענה של רון. חשבו לי שהדברים יישמעו וזאת ליבת החוק במובן הזה למצוא את נקודת האיזון בין מה שנציגי המכס אומרים, והעברנו את הדברים כמו שהם, לבין הטענה של מי שאמור להיות בחזית של היבוא ואומר אדוני, במצב הזה - -
חבר הכנסת ביטן, איתן, אני, איך שקראתי את החוק, אני חושב שזה הסעיף המהותי ביותר בחוק. למה? אני שואל: אנשים ברחוב שואלים אותי מה עשית? מה החוק בא לתת לי? מה עשית? הרי יבוא מקביל ועקיף ישנו במידה מסוימת פה ושם. מה עשית? מה שעשיתי, שאני משחרר את היבוא המקביל. איך אני משחרר אותו? אני צורך אותם, הם החסם. עכשיו אני רוצה ממך ומרונן, תגיד סיפור דרך למי שרוצה להביא יבוא עקיף. סיפור הדרך ומה השוני בחוק לעומת הקיים וכאן - השוני המהותי. אם לא נתמקד בסעיף הזה, חבר הכנסת ביטן, כאילו לא עשינו את החוק.
אני מ"קשת ליס". אני הגשתי את הבקשה ופשוט באותו יום שעבר הסעיף, אני חייב לציין, הייתי בחו"ל ולא יכולתי להעיר, ועל כן היתה הבקשה. זאת הסיבה למה לא דנו בו במועד. הסיפור של הסעיף, כפי שהוא התקבל, אני רוצה לקצר: מה שהמכס מבקש ממני היום, הוא אומר לי: על כל אוטו שאתה מביא, אתה צריך לחתום לי על תצהיר יבוא שאומר שאני צריך להביא לו את כל שרשרת החשבוניות, למעט החשבונית שהוציא היצרן לתחנה הראשונה. בעולם הרכב, לפחות באירופה, שם אני מתמחה, פחות בארצות-הברית, זה דבר שהוא בלתי אפשרי. אין לי שום דרך לעקוב ולהצהיר על דבר כזה. מראש אני אומר פה בוועדה שאם הסעיף הזה יעבור כפי שהוא – בייבוא מקביל מאירופה לא יהיה בוודאות, ואני בטח לא אקח בו חלק. אני רוצה לעבוד לפי חוק. אני לא נגד עקיבות מסמכים, אני לא נגד הבקשה של המכס. אני רק אומר שצריך להגביל את רמת העומק שהמכס יכול לדרוש ממני - -
תקשיב, כל מה שאני מבקש בסעיף א זה שישוו את התנאים לסעיף ב. זאת אומרת, שאם בא מישהו ורושם את הרכב לתנועה בסעיף ב, אומרים לו: תביא לי עד המקום שבו נרשם הרכב לתנועה. אני אומר אותו דבר אצלי: לך אתי עד המקום איפה שקניתי באמת את הרכב - -
נכון. אני רוצה שמשרד התחבורה, אם הוא תומך בשינוי, אז אנחנו רוצים לדעת מהו. למה אני אומר את זה? אני אסביר.
עיסאווי זה שני דברים שונים ואני לא רוצה לערבב. חברים, בואו נעשה סדר. אני רוצה להבהיר: העניין הוא כזה: אומר רון מלכה שזה תחום עיסוקו – עם בקשתה של רשות המסים/המכס תתקיים, שהם יחייבו אותו ללכת עקב בצד אגודל על כל השלבים שבו הרכב עבר אותם, אני לא מסוגל. המשמעות היא בעצם שלא אוכל לייבא. אני, לפחות, הוא אומר, לא יודע להגיד את זה, אני לא יודע איך זה יכול - -
לן לי, שניה. אבל מה? רון, אני רוצה לאתגר אותך, ברשותך, כי אגיד לך למה: יש כאן שתי נקודות: נקודה אחת שהיא מכס נטו, ודרכה גם המכס נהיה דואג לעם ישראל כאילו. משרד התחבורה. איך אומרים? אני נותן לכם קרדיט על הדרך. מה שהוא אומר, נציג המכס, הוא אומר: תראה, יש את מי שפועלים על פי דין וכן יודע להביא את כל הניירת. מה קורה? לא אתה, מישהו אחר, במקום איקס, לוקח את זה מאיזה דילר ולוקח ממנו את זה במחיר נמוך, הוא משלם לו את המחיר האמתי, הוא כאילו נותן לו מחיר יותר נמוך, מגיע אליו ומציג בפניו רק את הנתון - -
בדיוק. ואז, מה הוא אומר? שתי פעולות אתה עושה במקביל: פעם אחת אתה מונע ממדינת ישראל לקבל את המגיע לה על פי דין. ופעם שניה – כל אלה שיעשו את עבודתם נאמנה, ויבואו ויביאו את כל המסמכים ימצאו את עצמם גם נדפקים פעם אחת אל מול האחרים, הגופים האחרים מהיבואנים הרשמיים ועד כל מיני יבואנים אחרים, אם יבוא מקביל, זעיר, קטן, וכל מה שפתחנו. אין לי תשובה טובה. אתה חייב לתת אותה. דוד רוצה להתייחס.
רק דבר אחד – הניסוח של הסעיף הוא לטובתכם ולא לרעתכם כי מה הוא אומר? יבואן רכב עקיף ישמור מסמכים לרבות זה וזה. אם אין לך, אתה לא יכול לשמור מה שאין לך אבל הניסוח הוא ברור לגמרי.
אני אגיד לך איפה הבעיה: הבעיה היא בדרישה, בנוסח של הדרישה הקיימת, שהוא דורש ממני להביא - -
חבר הכנסת ביטן, השאלה היא במהות, על מה הוא מבקש ממני לשמור. הוא מבקש ממני להציג לו תוך שבעה ימים חשבוניות לאורך כל השרשור, למעט החשבונית - -
קודם כל, צריך לבוא ולהבהיר כי בדרך כלל, בממשלה, אנחנו מדברים בקול אחד וגם פה, עכשיו. וצריך לבוא ולעשות סדר. מי שקובע את המדיניות ואת הרגולציה זה משרד התחבורה. ולכן, משרד התחבורה מוביל את החוק הזה, אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים מהחוק הזה, רוצים לפתוח והכל. אנחנו לא רוצים גם שישמע וייראה שאנחנו תופסים כל מי שהוא בא לא באופן ישיר, הוא הופך לרמאי ולגנב. ואת זה צריך לבוא ולהבהיר. עכשיו, יש את המשרד שקובע רגולציה, קובע את המדיניות וזה משרד התחבורה, ויש את רשות המסים והמכס, שתפקידה לבוא ולעשות את כל הבדיקות הנדרשות. והבדיקות הנדרשות זה לבוא, בכלים שעומדים לרשותכם, ולגלות מי בא לזייף אבל לא לצאת מנקודת הנחה שכולם מזייפים וכולם רמאים. יש לכם את הכלים, יש לכם את הדבר ואסור לבלבל את היוצרות בין הגוף שקובע מדיניות ורגולציה לבין אלה שאמורים לבוא ולחקור או לבדוק או לוודא. תמשיכי אותי חוה, תחדדי את הדברים.
אחד מסעיפי הליבה, וכולם יודעים את זה, אנחנו מדברים על זה ברור - לפתוח עוד ערוצי יבוא. זאת המדיניות. גביית מסים היא פועל יוצא של מדיניות והרגולציה שנוצרת, והיא לא צריכה להוביל את הרגולציה על פי הבנתנו. אנחנו רוצים לסייע שכמובן לא ליצור רגולציה שאי אפשר לגבות עליה את המסים, שיהיו את המסמכים, שיהיו מסמכים אמינים אבל שהמיסוי יהפוך להיות חסם - -
אבל איך המכס יכול לדעת? הרי יכול להיות מצב היפותטי שיש את המסמכים, הוא רק לא הביא אותם. איך המכס יכול לדעת שהמסמכים היו בידי היבואן או לא? איך הוא יכול לדעת? אחרי כל רכב הוא יעשה מאמץ?
אני אסביר. חברים, סליחה. עוזי, אני יודע כבר לעשות את זה. חברים יקרים, בסוף בסוף - -
חברים, בסוף בסוף אני אומר את זה משני מקומות: כתוב קודם כל: האחד יחטא ועל כל העדה תקצוף? הרי אי אפשר כל הזמן שנהפוך את כולנו לנוכלים, רמאים, גנבים ושקרנים. יש פה מגמה, בוועדה ובכלל - כל הזמן, אנחנו הצדיקים ויש את אלה הגנבים, אלה שכבר מראש אנחנו יודעים שהם הולכים להפר. זה פעם אחת. פעם שנייה – אני רוצה להבהיר גם לנו: יש חלוקת עבודה במובן הזה, וצודק כאן עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה. אתה לא יכול כבר מנקודת המוצא להתייחס בחקיקה לזה שמי שנוכל, אתה כבר מראש מודיע שהוא נוכל.
דוד, אנחנו לא פועלים בחלל ריק, אדוני, במובן הזה שאם פתאום אתה רואה רכב מסוים, אתה שומע ממקום מסוים - ההוא מגיע בגרוש וחצי - -
- - וחוזר, וחוזר. ובסוף, אין סודות בשוק. אני מודיע לך, הראשונים שיודיעו לכם על זה, זה המתחרים שלו. זאת אומרת, בסופו של ענין, אם מישהו מייצר את אותו מצב שהוא שובר שוק, כי המשמעות היא שמי שמביא רכב בצורה שהיא סוג של קומבינה, שמשנה את כללי המשחק בשוק, אין לי ספק - -
סעיף 47א כמו שהוא כתוב היום, יש כלל ויש יוצא מן הכלל. הכלל הוא שצריך לשמור את כל המסמכים, כפי שתיאר רון מלכה, עד שלב אחד לפני היצרן. וסעיף ב מדבר על מצבים יוצאים מן הכלל שבהם אפשר לשמור פחות. אני מציעה להפוך את ברירת המחדל. דהיינו, שהכלל - -
הכלל יהיה ששומרים את המצבים רק עד לגורם על שמו נרשם הרכב במדינת חוץ, והשר יקבע בתקנות מצבים שבהם צריך לשמור יותר. כאילו האל"ף יהפוך לבי"ת, והבי"ת לאל"ף.
סליחה, 47א זה הבלבול הכי גדול שאדון רון מציג פה. ב-47א זה כולל רכבים שנרשמו לתנועה בחו"ל וגם רכבים שלא נרשמו לתנועה בחו"ל. בפירוש מנוסח יבואן רכב עקיף – יבואן רכב שלא היה רשום על שם סוכן מורשה. גם כשלא היה רשום בכלל, וגם כשלא היה רשום אצל סוכן מורשה. נקודת המוצא שלך לא נכונה.
אולי תדברי על הסעיף באופן מהותי, לא מבחינת המספור שלו. את מתכוונת להסמכה של השר לקבוע בתקנות מצבים שבהם יבואן רכב עקיף ישמור מסמכים המאפשרים מעקב אחר העברת בעלות ברכב רק עד לגורם שעל שמו נרשם הרכב - -
וההרחבה תהיה במצבים מיוחדים בתקנות. ולעניין הבעיה שהעלה מר מלכה לרכב שלא נרשם בכלל, אז צריך להוסיף: לגורם ממנו - -
אני מטעם יבואני הרכב. אומר פה מה רון מלכה עובדות שלא נבדקו על ידי אף אחד. הוא בא ואומר שאי אפשר לייבא היום כלי רכב מאירופה ולהביא את כל הניירת כפי שמשרד התחבורה קבע. הנתון הזה לא נבדק והוא גם לא נכון. ראשית, קיים היום יבוא מקביל לישראל מאירופה. יש שתי חברות שמייבאות כלי רכב מישראל לאירופה. אז כבר זה לא נכון שאי אפשר לייבא.
סליחה רון, ביקשתי את עזרתך? אדוני, אתה רוצה לומר לי שאני בזבזתי את זמני וחברי בזבזו את זמנם פה כל כך הרבה זמן כדי שבסוף תאיר את עינינו במשפט שאמרת? אני רוצה לדעת. אני כועס עליך. אם באמת - יכולתי לעשות דברים נוספים. עכשיו אתה מודיע לי שיש יבוא מקביל וכל זה עובד?
הוא לא אמר, סליחה. היינו פה - אתה יודע למה יש שבעים פנים לתורה? כי לא היה את מי לשאול. אנחנו פה, ואני הקשבתי היטב למה שהוא אמר. אני הבנתי בדיוק את מה שהוא אמר. הוא לא אמר שכל רכב אי אפשר ש... אוקי? הוא אמר את הדבר הבא: יש מצבים ויש מקרים שיקשה על... ולכן אמרנו: בואו נשים את השלייקעס הזה כדי לא להרוג את היבוא. זה אליך, עיסאווי, בסוף כל הסיפורים האלה זה תחרות.
אני אומר ככה: סעיף א אומר שהוא חייב להשיג את כל - - - סעיף ג אומר מתי השר יתקין תקנות מתי לא צריך. קודם כל, אני מבקש שבסעיף ג יהיה כתוב: בהתייעצות עם שר האוצר ולא בהסכמה. לפי מה שאני רואה לא יהיה בחיים תקנות כאלה כי זה יפגע במכס. אז קודם כל אני מבקש לתקן את זה ל"התייעצות".
כן. דבר שני, אני מציע להשאיר את זה כפי שזה ורק להוסיף את המילה בסעיף א: שניתן להשיגם על ידי מאמץ סביר, ואת ג לתקן: בהתייעצות ולא בהסכמה.
אני חושב שזה כן יכול לפתור מה שדוד ביטן מציע. בהתייעצות. כן, ובמאמץ סביר. אם יש משהו שאני יכול להביא, אני מוכן להביא. אני לא נגד - -
יישאר הנוסח. זה פחות מסבך. ההצעה של דוד פחות מסבכת למרות שהרעיון שלך, חוה, היה רעיון מאד יצירתי.
איתן, לפני שמצביעים על זה אני רוצה שאלה עממית, פשוטה: אנחנו מדברים על רפורמה. ברפורמה משנים מצב קיים למצב אחר. בסדר? מה השוני, איפה הברז נפתח לרפורמה?
נכון, בסדר גמור. היא הנותנת. זה שאני אומר – עיסאווי, שניה. אני אענה לך ולא אתקדם לפני שאני עונה לך. אני אומר שמצד אחד, הסעיף הראשון, 47א(א), הוא קצת נותן את התחושה שהוא פותח ולא פוגע באפשרות לייצר, אדוני השר, את התחרות. מצד שני, (ג) - הסמכת השר להתקין תקנות בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור הוועדה עושה לנו את המהלך הזה שבעצם מפיג במעט את חששותיך או את החששות שהעניין הזה יכול להיות פרוץ לגמרי.
אדוני, רק שניה בבקשה כי בסעיף (ב), מה שנרשם חייב להכניס גם לגורם אחר שלא נרשם. זאת אומרת, של רשם שלא נרשם, וזה מה שרון מלכה טוען והוא באמת צודק. בסעיף (ב) אין התייחסות לרכבים שמיובאים לארץ ביבוא עקיף שלא נרשם בחו"ל. אז חייבים להוסיף את זה כי אם לא, זה לא קיים.
לא, כי כתוב בפירוש רק על רכב שנרשם במדינת חוץ. קודם כל, אני רוצה להגיד שרשות המסים תומכת ברפורמה חד-משמעית. אנחנו לא מנסים להקשות. - -
אנחנו רק רוצים לעזור מניסיון שלנו. אנחנו באים למנוע מצבים שבהם ישתלטו על היבוא העקיף גורמים שלא יתנו ליבואנים העקיפים את האפשרות לעבוד בצורה ישירה ובכבוד. זה כל הרעיון, שאנחנו רוצים לעזור פה ולהוסיף ולא לגרוע. הכל בכוונה טובה לעזור ליבוא העקיף. זה הכל.
אני רוצה לומר משהו, אדוני היושב ראש: המדיניות שלנו היא ברורה. אנחנו רוצים לסייע לאכיפה אבל לאפשר תחרות. לא למנוע תחרות. אכיפה, אנחנו מעולם לא הפרענו ולהיפך, לרשות המכס המיסים, לתפוס את מי שפועל שלא כדין או מנסה לרמות. זה ברור לחלוטין. יחד עם זאת, אומרים כאן חברי הכנסת ואומרים האחרים וכולכם אומרים שצריך לעשות שינוי, צריך לעשות רפורמה שתאפשר תחרות. צריך לפתוח עם אמצעי אכיפה. אם הניסוח עלול להגביל את התחרות בגלל המציאות הקיימת, בשנים הקרובות אני מקווה שיום אחד – החזון שלי הוא ברור: שהיבואנים הקיימים, ולהערכתי זה יקרה ברגע שהחוק הזה יקבל תאוצה ביישום שלו, יתחרו האחד נגד השני על הדגמים של האחרים. זה בדיוק מה שקרה, אגב, בתעופה, וזה קורה בנמלים, וזה קורה בכל אחד מהתחומים שאנחנו עושים, זה קורה בתשתיות. התחרות המשוכללת היא שהעוסקים בענף ונוספים יתחרו אחד נגד השני וישביחו את התחרות. כרגע עוד יש ניסיון אחרון למנוע ולכן, אני אומר גם לרשות המסים: האינטרס של כולנו לאפשר תחרות חופשית. היקף ההכנסות, שזה שיקול לגיטימי שגם נובע היום מיוקר הרכבים. הייתם יכולים לקחת סכום פיקס אגב על כל רכב, אז פחות היה מעניין אתכם ההוזלה. ייבאו יותר רכבים חדשים, בטוחים ותקינים. זה מה שיקרה כאן, במדינה, וייסעו בתחבורה ציבורית בשעות העומס. לכן, גם אתם, אל תקשו בדברים שצריכים לאפשר תחרות, וכאן בהחלט לאפשר אכיפה. אגב, גם אם זה לא יהיה בניסוח הזה ותבואו בהמשך מול התקנות שהולכים להתקין, ותבואו ותבקשו דברים שקשורים לאכיפה – אני כבר אומר לכם, איך אמר איתן? בחצי השנה הקרובה תקבלו אותם.
רון, אני רוצה להגיד את הדבר הבא: קודם כל, אני חושב שהגענו איך שהוא להבנה בנוסח על בסיס - -
אני מוצא את עצמי מצטרף דווקא לחבר הכנסת עיסאווי פריג' שאומר: תראו לי את התחרות - -
אני רוצה להגיד לך שהתיקון היותר משמעותי זה ההתייעצות, וביטלנו את ההסכמה. לא היתה בחיים - -
חבר הכנסת עיסאווי פריג', יושבים כאן – סליחה, תתקנו אותי, זה חשוב לי. אני רוצה להגיד את הדבר הבא: כמי שמנהל רוב הזמן את הדיונים, ונותן לי כתף גדולה מאד חברי דוד ביטן, והיה כאן גם את פרי רוב הזמן, גם אתה היית בחלק גדול וחאג' היה. אני ברשותכם רוצה להגיד את זה ככה: הבסיס של כל החוק הזה, ואני אומר שהוועדה הלכה גם יותר מוועדת הכלכלה בקדנציה הקודמת, אפילו יותר ממה שהציג משרד התחבורה בחלק מן הדברים כי הדבר שהעמדתי אותו כנר לרגלנו זו העובדה להגביר תחרות. כל מקום שיכולנו להגביר תחרות אפילו יותר ממה שהממשלה הציעה, ואני שמח ומודה לשר ולצוות שלו שהלכו אתנו. עכשיו, מה הסיפור? היום, בגדול, אתה רוצה לקנות רכב? אתה נכנס לאחת הסוכנויות, כמה עולה? אומר לו: אח שלי, אין לי, תביא לי וכולי, ונגמר העניין, נכון? היום היבוא אמור לייצר תחרות כי זה לא - -
סיפור: שואלים אותי ברחוב - עיסאווי, מה השתנה? אני רוצה לתת להם תשובה. מה אני אגיד להם?
אני אומר – איך התחיל הסעיף הזה של העקיבות? דרך אגב, הסעיף הזה נלקח מחוק המזון. גם בחוק המזון יש יבוא מקביל, ונושא של עקיבות נלקח משם, הבסיס. מדוע היינו אמורים להגיע לסעיף הזה? אחד הקשיים שהיו בנושא של היבוא מקביל/עקיף, שהיה קושי לייבא רכב מהסוכן המורשה מכיוון שיצרן הרכב היה הסוכן המורשה של יצרן הרכב, ויצרן הרכב עקב אחריו, בדק אותו, ראה את התהליכים והכל. אחד הדברים שראינו שיכול לפתוח את השוק זה אם הרכב נרשם בחו"ל. כשהרכב נרשם בחו"ל יותר קל להוציא אותו. ישנן מדינות שלא ניתן לייבא מהן רכב עד שלא נרשם באותה מדינה. ואז אנחנו כתבנו בנוסח הקודם, בוועדת הכלכלה של הכנסת הקודמת, נרשם שהרכב נרשם על שם הסוכן המורשה. כשבאנו בתהליך עצמו, כרגע, בתהליך של השינוי הנוכחי, בכנסת הנוכחית, עלה שגם קיים קושי, וזה לא יפתח את השוק. כלומר, יהיה קושי לרשום את זה על שם הסוכן המורשה. אז הלכנו עוד צעד, שזה לא ירשם על שם הסוכן המורשה, הרכב יכול להירשם על שם גורם כל שהוא, ואז כן ניתן יהיה לייבא. אבל אז עלתה הבעיה, ברגע שהוא נרשם על סוכן כל שהוא, יכולות להיות בעיות בנושא של החשבוניות, בנושא של העקיבות. ואז הלכנו למהלך שהבסיס שלו הועתק מחוק המזון, שתהיה עקיבות בחשבונית, שכן נוכל לראות את המקור שממנו הרכב נרכש.
שני דברים: רונן, בעקיבות של החשבונית עכשיו, בהצעה שהועלתה כאן של חבר הכנסת ביטן, העקיבות תהיה לאו דווקא לשלב עד לפני היצרן אלא לשלב שהוא - - -. אני רוצה להבין את זה. השאלה השנייה – מי מבטיח לי שהיצרן שעקב אחרי, לפני החוק, לא ימשיך לעשות את זה גם עכשיו? אתה מבין את השאלה שלי?
אני מבין. בגלל זה אני אומר שהמענה הוא בעצם שזה רכב שנרשם באותה מדינה. זאת אומרת, רכב שהיצרן או כל גורם יודע שהרכב הזה נרשם באותה מדינה וניתן לייבא אותו.
אז השוני, אני אסכם את זה ואגיד לך מה שאני הבנתי: השוני - אתם מצמצמים את האפשרויות של היצרן להגיע לרכבים שהולכים להיות ביבוא מקביל, והשוני השני להגביל את שרשור החשבונית.
עיסאווי, אבנר, אני רוצה להגיד מילה, סליחה לכולם. חברים, תקשיבו: היום כדי להעביר – מי שעושה היום יבוא מקביל זה בקטנה, וכל אלה שמביאים, הרי אם היה אפשר אז לא היינו פה. הכללים שנקבעים היום, והם מתקיימים כדי לייבא, אתה מזיע בדרך. אתה בסוף מוצא את עצמך שהבאת את הרכב לפה, כבר לא ישתלם לך בגדול. אתה צריך להיות מומחה, ואם לא, העסק פורח. מה העניין? שהיום יש לך את היבואנים הרשמיים. החוק פותח את זה לעוד גורמים נוספים. זאת אומרת, העוגה, עכשיו מתחרים עליה עוד אנשים, וכשאתה תחשוב על זה, בשוק שלך אין מכולת אחת. יש עשר חנויות מכולת. עשרה סופרמרקטים, בסדר? זה פעם אחת. ופעם שניה – שלא תתבלבל. זה לא נגמר רק ביבוא הרכב. יבוא הרכב הוא רק מרכיב אחד בכל מעגל התחרות. יש לנו כאן את המוסכים, יש לנו כאן את חברות הביטוח, ויש לנו כאן את השמאים, ויש לנו את חלקי החילוף. יש כאן עולם שלם שמייצר את התחרות הגדולה בסוף. מה יפה בחוק הזה? שהוא לא משאיר דבר אחד פתוח שהוא לא מנסה להתמודד אתו.
אני מקווה, אבל אתה יודע, אין לך פה איזו הארה שאתה יודע לבוא ולהגיד – אנחנו יודעים להגיד שהנחת העבודה של הגורמים המקצועיים, שאם הדברים האלה יעשו א, ב, ג, ד, אכן אנחנו נצליח לייצר את התחרות האמתית. אבל חברים, אני חייב להתקדם. רון, סיימנו, די.
אני מ"גלובל אוטומקס". יש נושא נוסף חשוב מאד – תעודות המקור. האופן שבו מאמתים תעודות מקור נכון להיום הוא על ידי "ברייק דאון" מהיצרן. פירוט של עלויות הייצור והמרכיבים שלהם.
אני רוצה להציג: יש את הנושא של מסמכי מקור, שהוא מהותי לא פחות מהחשבוניות. מסמכי מקור זה אומר מי זכאי לפטור ממכס או לא. איזה רכב זכאי לפטור ממכס או לא. המשמעות של זה שזה 7%, שבעלות של הרכב זה קרוב ל-15%.
חוה, חבל על הזמן. בואו נתכנס לסעיף הזה, נאשר אותו. בבקשה, בואו נסכם איך הוא נשמע ונצביע עליו.
הנוסח של סעיף 47א יהיה כדלקמן: יבואן רכב עקיף שייבא רכב שלא היה רשום על שם סוכן מורשה עמו התקשר, ישמור מסמכים שניתן להשיגם במאמץ סביר, המאפשרים מעקב אחרי שלבי השיווק של הרכב לפני שיובא עד לגורם שרכש את הרכב מיצרן הרכב במדינת חוץ, שבהם מצויים פרטים המאפשרים את זיהויו של הרכב. עניין סעיף זה, מסמכים המאפשרים מעקב לרבות חשבוניות ותעודות משלוח. ב. השר, בהתייעצות עם שר האוצר - -
זה תקנות מקלות, אדוני. - - ובאישור הוועדה, רשאי לקבוע מצבים בהם יבואן רכב עקיף ישמור מסמכים המאפשרים מעקב אחרי שלבי השיווק של הרכב לפני שיובא רק על לגורם שעל שמו נרשם הרכב במדינת חוץ. והיתה כאן בקשה להוסיף, ואני חושבת שהיא מוצדקת: או עד לגורם אחר, כפי שייקבע, ממנו נרכש הרכב מבלי שנרשם.
אוקי, ואני רוצה להוסיף שעשינו את זה, דרך אגב, גם בוועדת הכלכלה בחוק הגז, שאם שר האוצר לא מסר עמדתו תוך 21 ימים, יראה כאילו קוימה חובת ההתייעצות. אנחנו לא רוצים שייווצר מצב שהעניינים יתקעו. מי בעד הסעיף כולל התיקונים ירים את ידו?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
תודה רבה. חברים יקרים, נתנו לכם די והותר. תודה, הסעיף אושר עם השינויים. חברים, אתם לא יכולים להלין. בבקשה, תכף נגיע לשאר הדברים. בבקשה, מר "שלמה סיקסט".
אני מ"שלמה סיקסט". אחת הבעיות שקיימות היום בשוק – החוק היום מחייב אוסר התקנת חלקים משומשים ברכב שגילו עד גיל שנתיים, וזה בסדר גמור. אני חושב שנפלה שגגה בפני הוועדה או בפני מי שקבע את החוק הזה, שהוא לא לקח בחשבון שלבעל רכב יש רכוש שלו, שהוא זהה לרכוש השני. לאמור, יש לי יותר מ-25 כלי רכב - -
לאו דווקא חברת ליסינג. גם בחברה אחרת, צי רכב שיש לו קצין בטיחות, הוא מפוקח על ידי משרד התחבורה, ויש לו מספר כלי רכב ואחד מהם נועד לפירוק, השני נזקק לאותם החלקים. הבקשה היא – אנחנו ניסחנו גם ואבנר קיבל נדמה לי - -
כן, כן. לא אמרתי שקיבלת קודם. הבקשה היא שהוועדה תאשר שלבעל צי רכב שמפוקח על ידי קצין בטיחות יהיה מותר להעביר חלקים ממכונית אחת בבעלותו למכונית שנייה בבעלותו.
אם אני מכרתי, הוא כבר לא שלי. אני מדבר על התיקון. הרי מה זה יגרום? זה יגרום שחברות הליסינג - -
אדוני, לבד מהעובדה שראינו את הבקשה הזאת כבר כשנכנסנו לחדר הזה, לדיון הנוכחי ואפילו לא דקה קודם, מדובר על הצעה לתקן את חוק הגבלת השימוש בחלקי רכב משומשים. זה חוק אחר. אנחנו מוכנים לחשוב על זה ולבדוק את זה.
החוק הזה מתייחס לזה בחוק. אתה מתקן את הסעיף ההוא פה. השאלה אם המהות נכונה או לא.
חברים, עמדת משרד התחבורה מקובלת עלי. אדוני השר, אבנר, חוה, שני דברים: אני מבקש מכם לבדוק את זה. דבר שני, אם נדרש - -
אז אני מסביר: מכיוון שהחוק התייחס לעניין הזה בחוק הזה, הבקשה היא בחוק הזה לתקן סעיף בחוק אחר. אין שום בעיה עם זה.
כבוד היושב ראש, ההצעה הזו, אם הוא לא יוכל להשתמש בזה, הוא גם לא יוכל למכור את זה.
אני רק אחדד: בכלל מדובר על החוק למניעת גניבות, והדיון הזה כבר הוצג כשהחוק הזה נחקק ובזמנו, בט"פ והמשטרה סירבה לעשות את זה, ועובדה שהצלחנו לצמצם את הגניבות מ-47,000 מכוניות בגלל יישום החוק הזה, היום זה 16,000 מכוניות בסך הכל. תסתכלו מה שקרה פה בעשור האחרון בצמצום הגניבות. אני חושב שזה צריך להיות דיון מעמיק והמשטרה גם צריכה להיות פה. לראות באמת אם עכשיו, אחרי שכמות הגניבות ירדה, החוק הזה מדבר רק בקשר למניעת גניבות. כל הקשר של השימוש בחלקים משומשים והאיסור הזה - -
רונן, אני רוצה להעיר ולראות אולי יש לנו פתרון. הרי מה אומר דידי? כל גוף כמו שדידי עובד בו, גורמים אחרים, יש לו צי רכב והוא אומר: תשמע, זה לא קשור למשטרה ולא קשור לכלום. יש לי רכב עומד. אני יכול כולה לעשות העברה על פי כל הכללים, על פי כל הדינים. זאת אומרת, האמת היא, על פניו, אני לא מוצא כאן סיבה מיוחדת להתנגד לזה. מה שאני מציע - -
לפני שתציע, איתן, בא נהיה הוגנים ופיירים: אם אתה מאפשר את הדבר הזה, אתה לא יכול לחסום אחרים.
לא, גם ברכבים חדשים שבבעלותי ואני אחליט. למה שאני אתן לך? ברגע שאנחנו פותחים את זה, אתה לא יכול לחתום אצל אחד - -
אפשר בתנאי אחד, שאת התקנות - - - את הכל יעשו בתקנות. אתה יכול לקחת כותרת ולהחליט שאת - - -
אנחנו הצענו בדיונים האחרונים לפיקוח על המחירים כי יש טענות לחברות הביטוח שהמחירים גבוהים. מי ששמע עכשיו, הם רוצים לעשות מחירי נטו, ברוטו, רק לעצמם. אנחנו הצענו שלאותם 16 חלקים יהיה פיקוח כמו שהיה לפני 15 שנה על חלקי החילוף, רק על החלקים האלה, כי אלה בעצם החלקים היקרים.
נכון, על החלקים האלה. אז אם יהיה פיקוח על המחירים של אותם חלפים, לא תהיה בעיה שהם יעשו את זה.
חוה, חברים, מה שתחליטו אתם. חברים יקרים, אני מתכוון לסיים. חברים יש פה בלבול, אני לא התחלתי את החוק. אנחנו לא מתחילים את החוק עכשיו, עם כל הכבוד לכבודה הנכבדה, כל אחד עכשיו בא ושולף לי איזה רעיון מהבוידעם. נא לא לקחת באקסטרים את טוב ליבי. יש לי תחושה שלוקחים באקסטרים את טוב הלב שלי - -
לכן, אני רוצה לסכם. כל אחד פתאום מושך ומביא לי רעיון. אני, ברשותכם, רוצה להגיד את הדבר הבא: דידי, יש לך הצעה? אני רוצה לתת כותרת ולראות אם אני מצליח לתת לזה מענה, כן כן, לא לא. ואם לא, תביאו תיקון ואני מסכים - -
אבנר, אתם מוכנים להפסיק את ההתייעצויות ולהקריא סעיף שמסמיך לעשות בתקנות באישור הוועדה?
חברים סליחה. חוה, חברים יקרים, דידי, אני מציע את הדבר הבא: אני עוצר את הקטע הזה פה. אדוני ילך ויכין נוסח, ישים את הסעיף, לך תתייעץ, תביא להם את הנוסח. אם עד סוף הדיון נצליח להביא את זה, תודה רבה. אני לא מתכוון עכשיו לשחק אתך. זה לא קל. עובדה.
דוד, ברגע שראיתי אוזן אחת מתרוממת, זה הספיק לי. בבקשה. אנשים, לא כולם פה מרוצים מהכיוון הזה כ"בלת"מ". מה יש לנו עכשיו?
לא, לא. דידי רוזנפלד, תודה רבה שאדוני הודיע לנו את זה. אנחנו לא ידענו? ובכל זאת, אחרי מה שאדוני אמר, לא נחה דעתנו. אם אדוני רוצה שדעתנו תנוח, שילך לטפל בזה כמו שצריך.
הרביזיה היא במקרה שיש שמאות ושמאות נגדית. אנחנו צריכים לפסוק מי יחליט מה יהיה שם. יגיעו לבית משפט? כמה זמן תימשך? אנחנו מדברים על ועדה שהמנהל, שר התחבורה, יקבע מי הם והסמכויות שלהם.
השמאות - יש שמאי אחד, יש שמאות נגדית, מי יכריע בשמאות הסופית? איך זה יתגלגל, מה יהיה הסוף?
זה כמו בשמאות מקרקעין. אתה מביא שמאות, זה מביא שמאות ובסוף, השמאי הממשלתי הראשי קובע.
שהמנהל יקיים ועדת ערר להכרעה בסוגיות מקצועיות ושומות רכב המנוגדות בלבד. השר יקבע בתקנות את הרכב הוועדה - -
אדוני היושב ראש, הסעיף הזה לא מנותק מכל המנגנון שנקבע לדיון בנושא של איך מבצעים את השמאות. לדון על המנגנון שאנחנו לא יודעים עדין מי הם הגופים ששמים את הרכב ומי מערער ומי לא מערער זה פשוט לא רציני. אז בואו נחזור אחורה, נדון על סעיף 123 ואז נעבור לסעיף 124.
ועדת ערר, הכוונה היתה פה שתעסוק בעניינים מקצועיים ולא בנושאים של ביטוח או מסחריים כאלה ואחרים.
בכל מקרה שבו יש שומה ויש מחלוקת עליה צריך ללכת לשמאי מכריע - - - זאת הנקודה? אני רוצה להבין מה אתם רוצים?
חאג', סליחה. חברים סליחה, אני אומר את זה לכולנו: אני בישורת האחרונה. לא התכוננתי, אני לא יודע במה דברים אמורים. בכל הכבוד לרונן ולכל החברים שפה, אני לא יכול לפתוח את זה. אני אומר את זה, יכול להיות שכולם צודקים פה, אני מתנגד לפתוח עכשיו את כל התהליך הזה. אני אומר את הדבר הבא: אין לי בעיה, תביאו אחר כך תיקונים לחוק, נראה איך החוק מיושם. חברים יקרים, אני לא אסיים. אני לא מוכן לזה. פתאום עכשיו אני צריך להתחיל לדון בדברים שלא עסקנו בהם. לא, גברתי. גברתי, אתם האחרונים שמותר לכם לדבר סביב השולחן הזה. אני לא מסכים. תודה, בואו נתקדם.
זה דבר לא בשל, אי אפשר כרגע לפתוח את זה כי זה גורר דברים אחרים.
עיסאווי, אנחנו פה יושבים חודשים, סליחה. הצעת החוק הזאת כבר נדונה, אני רוצה להזכיר, בקדנציה הקודמת, והגיעה כמעט לכדי הבשלה לקריאה שנייה ושלישית. הבאנו את זה לפה, אמרתי שאני לא מוכן בשום פנים ואופן לקבל את זה כ"ראה וקדש" ופתחתי את כל הדיונים. חברים יקרים, יכול להיות שאתם צודקים בכל, לא יודע. אני יודע את הדבר הבא: אני לא פותח. תודה רבה. גברתי, מה אני צריך לעשות?
בוודאי. אדוני, מי בעד סעיף 124 ככתבו וכלשונו?
הצבעה
בעד – 2
נגד – 1
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
תן לי. שניה. דוד, אני מבקש את הדבר הבא עכשיו: חברים, אנחנו נעבור למה שנשאר לנו, העניין של השמאות וכל הדברים, עכשיו אנחנו נעסוק בזה. ואז אני מקווה שנסיים את זה במהירות, ואז אני אבקש מאדוני לסיים את כל - -
קודם כל, בואו נתקדם. אם נראה בסוף, אדוני, אני היום רוצה לסיים את הכל. אם יישאר לי משהו, לא מטריד אותי. עדיף שלא אבל אני קודם כל רוצה לסיים את העניינים המהותיים. אפשר בבקשה? איזה נושא מהותי יש לנו עכשיו?
אני מבקשת להזכיר שסעיף 13 עניינו בהתליית רישיון, הגבלתו, ביטולו או התלייתו ואי חידושו. בסעיף 13 דילגנו על פסקה 7 - אחת העילות להגבלת רישיון, התלייתו או ביטולו.
אני מבקש להוסיף לפני שאת קוראת את הסעיף, שאנחנו קיימנו ישיבה פנימית אצלנו, בלשכה המשפטית של הכנסת, כדי לדון במשמעות של הסעיף ובקשיים שמצאנו בו, שנוגעים בעיקר למה שראינו כ"ענישה כפולה" של בעל הרישיון. דהיינו, שמוטלות עליו סנקציות מכוח חוק ההגבלים העסקיים, וכעת מוצע לתת סמכות גם למנהל במשרד התחבורה לבטל או להפנות את רישיונו לפי ההצעה כאן. אני חושב שהנוסח החדש יוצר איזה שהוא איזון ומאפשר את הסמכות הזאת בתנאי שאכן מדובר בהפרה שהיא נמשכת לאחר שהוטלו הסנקציות לפי חוק ההגבלים העסקיים. כך, למעשה, אני חושב שתושג התכלית של הסעיף שהיא למנוע מבעל רישיון שהפר את הוראות חוק ההגבלים העסקיים – כלומר, פעל באופן שנוגד את התחרות או התנהגות - -
הסעיף הזה מדבר על סמכות כאשר בוצעו הפרות לא של החוק שלנו אלא של חוק ההגבלים העסקיים על ידי בעלי רישיון לפי חוק זה, לתת למנהל סמכות להתלות רישיון, להגביל רישיון, לא לחדש רישיון. זה בנוסף, כמובן, לכל הסמכויות שיש - -
- - לפי החוק על הפרות של החוק הזה. אז מה שאושר כבר זה: "המנהל רשאי להתלות רישיון עד לקיום תנאים שיורה עליהם, לבטל רישיון, להגבילו או לסרב לחדשו, לאחר שנתן לבעל הרישיון הזדמנות נאותה להשמיע את טענותיו, אם התקיים בבעל הרישיון או במבקש אחד מאלה:" ועכשיו אנחנו עוברים ל-(7) "הממונה על הגבלים עסקיים קבע בהתאם לסמכותו לפי סעיף 43(א)(1) ו-(5) לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988, כי הוא צד להסדר כובל או כי הוא בעל מונופולין שניצל לרעה את מעמדו בשוק לפי סעיף 29א לחוק האמור, או הטיל עליו עיצום כספי לפי סעיף 50ד(א)(1), (2) סיפה לעניין הפרת תנאי, (3), (4), (5) או (6) לאותו חוק, ובלבד שהמנהל שקל את נסיבותיה וחומרתה של ההתנהגות שבשלה עשה הממונה על הגבלים עסקיים שימוש בסמכותו ואת קיומם של הליכים נוספים לפי החוק האמור בעניין הקביעה או העיצום הכספי; ואולם, המנהל לא יעשה שימוש בסמכותו לפי פסקה זו, אם נוכח כי בעל הרישיון או המבקש חדל מההתנהגות האמורה;"
הסעיף הזה בנוסח הזה הוא חסר תקדים בחקיקה הישראלית. אין חוק אחר שבו ניתן רישיון, ואני מדבר אפילו על בנקים או על חברות ביטוח שעושות עבירות וגם הורשעו לפי חוק ההגבלים העסקיים, ואף אחד לא חשב לשלול מהם את הרישיון. קראתי בעיתון ש"בנק לאומי" שילם קנסות אדירים בארצות-הברית על זה שנעשו עבירות על ידי בנקים אחרים - -
האם, אדוני, יש איזה שהוא עבר או איזו שהיא הרשעה של יבואן רכב לפי חוק ההגבלים העסקיים שמחייב את ההתייחסות? קראנו, אדוני, את הדוח של הממונה על ההגבלים העסקיים לגבי התחרות בענף הרכב וגילינו ששם אין בעיית תחרות, ובכל זאת - -
אני כן חייב משום שאדוני ביקש ממני להעביר נוסח מקביל לסעיף הזה, המתייחס לגבי עבירה שלגביה הוטלו עיצומים על ידי הרשות לסחר הוגן. הסעיף הועבר, אני חושב שגם רלוונטי - -
אנחנו אל מקבלים את עמדתך, וגם זאת העמדה למשנה ליועץ המשפטי לכנסת. תודה רבה.
אני מביא את זה להצבעה. מי בעד, ירים את ידו.
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
"קידום התחרות בענף יבוא רכב 39. על מתן רישיון לפי סימן זה, קביעת תנאים בו או חידושו, יחול סימן ג' לפרק ב' לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013 בשינויים המחויבים." חוק הריכוזיות, כאשר הוא מדבר על תחרותיות ענפית, הוא מדבר על הקצאת זכות. יש שאלה לפי הנוסח שם האם מתן רישיון יבואן רכב מסחרי מהווה הקצאת זכות כמשמעותו שם. על מנת להסיר ספק אנחנו פה במפורש שאותו סימן יחול על מתן רישיונות יבואנים בשינוי מהותי אחד והוא: שזה יחול גם על חידושים. אם לפי חוק הריכוזיות הנושא של תחרותיות נבחן אחת ל-10 שנים, פה אנחנו מבקשים לבחון את זה בכל חידוש כאשר - -
- - החידושים, אני מבקשת להזכיר, הם אחת לשש שנים. ולפני שיאמר, ואני זוכרת את הדיון הקודם שהתקיים בסעיף הזה לפני מספר חודשים - חוק הריכוזיות הוא חוק גנרי, ולכן הוא מדבר בניסוחים שהם יחסית כלליים וקובע הוראות שהן כלליות.
חוה מה שסיכמנו, גם בדיון הקודם אמרנו שאנחנו רוצים שהדברים כאן יאמרו בצורה יותר ברורה כדי שיובהר שאנחנו מבקשים שלא תימנע התחרות. לכן אנחנו אומרים את הדברים בצורה ברורה.
עורך דין שניידר, בבקשה.
אנחנו לא שומעים מפי משרד התחבורה מדוע ענף הרכב צריך להיכנס לגדר החוק, ומדוע מחילים את חוק הריכוזיות. כשדנו בחוק הריכוזיות לא חשבו אז שרישיונות שמוקצים צריכים להיכלל - -
- - ובכל זאת, בדיונים על חוק הריכוזיות לא נכלל רישיון רכב. אנחנו לא שומעים מאדוני היושב ראש הסבר ולא ממשרד התחבורה ולא מהרשות להגבלים עסקיים מדוע ענף הרכב צריך להיכלל - -
עורך דין שניידר, ברשותך, אני כבר מבקש שתחליף אותי בסיום הסעיף הזה. אני רוצה להגיד לך את הדבר הבא: אני לא מתכוון לפתוח את ההרצאות על הנושא הזה. כל אחד קיים כאן הרצאה מנומקת, אני רוצה להזכיר. ניתנה אפשרות, אנחנו לא מתחילים מאפס. בסך הכל ביקשנו תיקון לנוסח שרצינו לייצר לו יותר חיזוק לתהליך. אני לא פותח את הדיון הזה. אני רציתי להביא נוסח שחברי הכנסת תנוח דעתם לאור הדברים שנאמרו בעבר. הטענות שאדוני מעלה, אם אדוני רוצה, אני מתחייב לאחר מכן לזמן אותם בחזרה, גם אם עצרת פה. אני כבר זוכר אותן היטב וזה בסדר גמור, ולמה פה, ולמה לא, ואני יודע שגם משרד התחבורה כן ביקש שזה יהיה חלק מן החוק. לכן, אדוני, אני רוצה להצביע ואני מעלה את זה להצבעה.
אדוני, סליחה. סקרנותי פקעה כבר בדיון הקודם. תודה. מי בעד ירים את ידו?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
תודה. הסעיף אושר. דוד, בא תחליף אותי בבקשה, אני חוזר עוד 10 דקות.
(היו"ר דוד ביטן, 13:57)
הבטחת כספי הקונה - בדיון הקודם התבקשנו להביא נוסח חדש, שאדוני היה בראש המעירים שהנוסח הקודם היה לא מספיק חד אז הבאנו נוסח חדש.
אני מאד מקווה. עשינו כמיטב היכולת.
"הבטחת כספי הקונה 67. (א) משווק רכב המוכר רכב חדש, לא יקבל מהקונה סכום העולה על 20 אחוזים ממחירו אלא אם כן מסר לקונה את הרכב או רשם אותו הרכב על שמו, - -
כן, את אותו הרכב. "ואם לא עשה כן - יידע את הקונה בדבר זכותו לקבל ערבות בנקאית בהתאם להוראות לפי סעיף זה;"
כן, לפני. "לעניין סעיף זה, יראו תשלום על חשבון מחיר הרכב על ידי צד שלישי מטעמו של הקונה או מכירה למשווק של רכב אחר שבבעלותו של הקונה, כתשלום שהתקבל מאת הקונה."
יש עוד סעיפים. נקרא עד הסוף. " (ב) משווק רכב יודיע לקונה בעת שהוא מיידע אותו כאמור בסעיף קטן (א), כי הוא רשאי לדרוש ממנו החזר בעד עד מחצית מההוצאות שישולמו על ידו ואשר כרוכות במתן הערבות הבנקאית (בסעיף קטן זה – החזר), ובלבד שגובה ההחזר לא יעלה על שני אחוזים לשנה מהסכום המובטח בערבות האמורה באופן יחסי לתקופת הערבות;" - -
- - "החזר ישולם על ידי הקונה למשווק במועד החזרת הערבות לפי סעיף קטן (ד), ואם היה גובה ההחזר נמוך מ-125 שקלים חדשים או מסכום אחר שקבע השר לפי סעיף זה, רשאי משווק הרכב לדרוש מהקונה החזר שגובהו אינו נופל מן הסכום האמור. (ג) הערבות הבנקאית לפי סעיף קטן (א) תהיה להבטחת החזרתו של כל תשלום ששילם הקונה או מי מטעמו למשווק הרכב, על חשבון רכישת הרכב, במקרה שמשווק הרכב לא יוכל להעביר לקונה בעלות או זכות אחרת ברכב כמוסכם בחוזה המכר, מחמת עיקול שהוטל על הרכב או אם ניתן לגביו צו פירוק, קבוע או זמני, צו כינוס, צו למינוי כונס נכסים או צו הקפאת הליכים לפי כל דין או מחמת נסיבות שבהן נוצרה מניעה מוחלטת למסור את החזקה ברכב, ואולם ביטול חוזה המכר כשלעצמו לא יהווה מניעה מוחלטת לעניין זה. (ד) ביקש הקונה לקבל ערבות בנקאית לפי הוראות סעיף זה, ימסור לו המשווק ערבות כאמור; ויתר הקונה על זכותו לקבל ערבות כאמור, יאשר בחתימתו שהוא מוותר על קבלתה לאחר שהודעה לו זכותו כאמור בסעיף זה. (ה) הערבות הבנקאית תוחזר למשווק הרכב במועד מסירת הרכב לקונה וכתנאי למסירת הרכב, או כנגד השבת הסכום ששילם הקונה למשווק הרכב. (ו) הצדדים להסכם לרכישת רכב אינם רשאים להתנות על ההוראות לפי סעיף זה, אלא לטובת הקונה. (ז) השר, באישור הוועדה, רשאי לקבוע סכום אחר להחזר לפי סעיף קטן (ב), את נוסח הערבות הבנקאית ואת דרכי מסירתה וקבלתה."
אני רוצה להעיר, וההערה הזאת גם הועברה לנציגי המשרד לפני הדיון: אני לא לגמרי הבנתי את היחס בין סעיף קטן (ד) לסעיף קטן (ו) מאחר שאם הקונה יכול לוותר על זכותו, איך הדבר עולה בקנה אחד עם סעיף הקוגנטיות, שהצדדים להסכם אינם רשאים להתנות על ההוראות לפי הסעיף?
אני אסביר: אנחנו לא רוצים לכפות על קונים לקבל ערבות בנקאית. יכול להיות קונה שלא מעוניין בזה. הוא לא חושש לכספו, נראה לו שהמוכר יציב כספית, אולי המוכר הציע לו תמורת הוויתור על זה איזו שהיא הטבה אחרת שהוא מעדיף אותה. זכותו לוותר עליה. מה שלא ניתן להתנות עליו בהקשר של הוויתור זה על עצם זכות הוויתור - -
- - ועל איך היא תעשה, מתי היא תעשה ובאיזה תנאים. דהיינו, בכל מקרה אי אפשר לקבוע בהסכם מכר שהוא מוותר בלי לדעת מה ההחזר, הוא מוותר בלי שיידעו אותו. הוויתור הוא מה שכתוב בסעיף הזה על קרבו וכרעיו.
אז אנחנו נצטרך להבהיר את הנקודה הזאת בנוסח מאחר שכרגע סעיף קטן (ו) הוא סעיף קוגנטי כולל.
כי זה עולה. אולי כי המוכר אומר לו: אם אני לא אצטרך לטפל בערבות, אני אמסור לך את הרכב יומיים קודם.
כל אחד והחשבון שלו. יכול להיות שהיבואן יגיד לו: אני אוכל למסור לך את הרכב יומיים קודם אם אני לא אצטרך להתעסק עם... והוא מעדיף לקבל את הרכב יומיים קודם.
שלום. אני יושבת ראש איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי. אני בחשש גדול לגבי ההוראות של הסעיף הזה, כשאנחנו מדברים בקטנועים של עד 10,000-20,000 שקלים. יש פה מנגנון שהוא חובה בנושא הערבויות, ואני לא מבינה איך הדבר הזה עובד בתחום של 10,000 או 7,000.
כן, יש בזה משהו. בואו נתנה את כל הסעיף הזה בעלות מוסכמת של המוצר. זה לא הגיוני שעל 20,000 שקל צריך להתעסק בדבר הזה.
לא, לא העלות של הערבות. מה שהיא אומרת זה בצדק, שאם כל ההוצאה על הרכב זה 20,000, לא התכוונו לזה הרי.
לעניין הסכום, הקטגוריה של קטנועים בנפחים בדרגה הראשונה עד 250-300 היום מגיעים בגלל אמצעי המיגון והזהירות לסכומים של עד 40 - -
רק גבוה. השר רשאי לעשות את זה רק יותר גבוה.
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
אני הייתי בכנס ומישהו שאל אותי שאלה: למה מגבילים את זה עד ל-5,000 טון ולא מאפשרים למשאיות ? לא ידעתי לענות לו.
תכף נענה לך על השאלה. אני חושב שזו פעם ראשונה שנתקלתי בדבר כזה, שאילתה במהלך ישיבה.
"הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום השווה ל-75% מהסכום הבסיסי: (7) בעל רישיון להפעלת מוסך נייד שלא פעל בהתאם להוראות היצרן לעניין ביצוע פעולות ברכב בניגוד להוראות סעיף 107 ;" זה פועל יוצא של הרביזיה שאושרה בתחילת הישיבה, החיוב של בעל מוסך נייד לפעול לפי הוראות יצרן.
מי רוצה לדבר על זה? מה, אתם רציניים? למה אתה מצביע? הסברתי לך שאתה לא חייב לדבר על כל סעיף, רק מה שקשור למוסכים. התשובה שנתתי לו זה גם אליך. מה אתם רוצים להתייחס? לא ידעתי שאתם מייעצים לוועדה. יש לך חצי דקה בלבד.
הוראות יצרן לא מאשרות להשתמש בחלקים תחליפיים. אז אם אתה מחייב את המוסך הנייד, את המוסך הרגיל אתה לא מחייב, אתה אומר להיפך: תציע לבן אדם שלוש אופציות - -
אבל זו סנקציה, זה לא כמות. זו רק הסנקציה על הסעיף. אתם לא שמים לב. מי בעד עם התיקונים?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
עכשיו זה העיצום הכספי לעניין סעיף 67, שהרגע אושר: אז הפתיח המאושר: "הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה, כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום השווה ל-5% מהסכום הבסיסי:" עכשיו אני מתחילה מפסקה 10 שלא אושרה: "(10) משווק רכב שקיבל מקונה סכום העולה על 20 אחוזים ממחיר הרכב, בניגוד להוראות סעיף 67(א); (11) סוחר ברכב מיבואן שקיבל מקונה סכום העולה על 20 אחוזים ממחיר הרכב מבלי שמסר לו את הרכב, רשם אותו על שמו או יידע אותו בדבר זכותו לקבל ערבות בנקאית, בניגוד להוראות סעיף 67(א); - -
"סוחר ברכב מיבואן" לעומת "משווק רכב" - על "סוחר ברכב מיבואן" החלנו את ההוראה שסעיף החובה שלו לקיים את סעיף 67. ולכן, אנחנו מטילים עיצום כספי אם הוא מפר אותה גם עליו.
לא, את זה אני הבנתי אבל תקראי את שתי הפסקאות ותראי שיש הבדל בנוסח: "משווק רכב שקיבל סכום על עשרים אחוזים", ובפסקה 11 "סוחר ברכב מיבואן שקיבל מהקונה מבלי שמסר לו את הרכב" וכולי.
"(12) משווק רכב שדרש מקונה החזר הוצאות בניגוד לתנאים המפורטים בהוראות סעיף 67(ב). (13) (סוחר ברכב מיבואן שדרש מקונה החזר הוצאות בניגוד לתנאים המפורטים בהוראות סעיף 67(ב); (14) משווק רכב שלא מסר ערבות בנקאית כמפורט בהוראות לפי סעיף 67(ד); (15) סוחר ברכב מיבואן שלא מסר ערבות בנקאית כמפורט בהוראות לפי סעיף 67(ד);"
עכשיו תיקון לסעיף 180ב: "פתיח שאושר: (ב) אלה דינם מאסר שנה וחצי או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין". על פסקה (5) דילגנו. "(5) יבואן רכב מסחרי שהתנה את התקשרותו עם מוסך לשם היותו מוסך שירות של יבואן, הכתיב לו או הנחה אותו בעניינים שנקבעו לפי סעיף 52(א), בניגוד להוראות אותו סעיף;" כזכור, סעיף 52 אושר אחרי סעיף 180.
"183א. פרסום רשימת מעבדות מוכרות. המנהל יפרסם באתר האינטרנט של המשרד הפנייה לרשימת מעבדות מוכרות אירופיות ומעבדות מוכרות אמריקאיות."
"184. אגרות. (א) השר, בהסכמת שר האוצר ובאישור הוועדה, רשאי לקבוע – (1) אגרות בעד בקשות למתן רישיון, תעודה או אישרו לפי חוק זה או חידושם, השתתפות בבחינה, השגה על תוצאות בחינה וקבלת העתק מקור או עותק של רישיון, תעודה או אישור כאמור; (2) אגרה מופחתת או פטור מתשלום אגרה למבקש רישיון המחזיק ברישיון מסוג אחר לפי חוק זה; (3) דרכי העדכון של אגרות שנקבעו לפי סעיף קטן זה, מועדי העדכון ומועדי תשלום האגרות. (ב) לעניין חוק זה, יראו רישיון או אישור כבני-תוקף מיום תשלום האגרה בעדם, ולא יהיה בתשלום האגרה כדי לתת להם תוקף למועד שקדם ליום התשלום."
"185. ביצוע ותקנות. השר ממונה על ביצוע הוראות חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו, ובכלל זה – (1) הוראות לעניין סדרי הבחינות לקבלת רישיון לתיווך ביבוא רכב, דרך קבלת תוצאת הבחינה והשגה על תוצאותיה; (2) הוראות לעניין בדיקת הודעת קריאה חוזרת (Recall) או הודעה בדבר חקירה על ידי הרשות המוסמכת לכך בארצות-הברית, לעניין ייבוא מוצר תעבורה שקיימות לגביו דרישות תקינה פדראליות לפי סעיף 89(א)(2)(ב), לרבות דרכים נוספות או חלופיות לבדיקה כאמור."
"186. תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים. בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בתוספת הראשונה, בפרט 14, בסופו יבוא: "(ז) החלטה של רשות לפי חוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ו-2016."" זה הסעיף להסמיך את חוק בתי המשפט לעניינים מינהליים לדון בעתירות נגד החלטות של המנהל ורשות מוסמכת לייבוא.
"187. תיקון פקודת התעבורה. בפקודת התעבורה – (1) אחרי סעיף 9 יבוא: הוראות לעניין רישום ורישוי לרכב של מערכת הביטחון." אדוני, אני מציעה לדלג על הסעיף הזה עד שנקרא את ההוראות של מערכת הביטחון, זה יהיה יותר מובן.
אוקי. "הוראות לעניין רישום ורישוי לרכב של מערכת הביטחון. 9א. "רכב שיובא לישראל על ידי מערכת הביטחון כהגדרתה בסעיף 190 לחוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ו-2016, והתקיימו התנאים האמורים בסעיף קטן (א) של הסעיף האמור, ניתן לרשום אותו ולתת עליו רישיון רכב לפי פקודה זו, אף אם לא התקיימו התנאים לפי פקודה זו לרישום ורישוי, כל עוד הוא בשימוש מערכת הביטחון כאמור, ובלבד שניתן עליו אישור מעבדה מוסמכת בעניינים עליהם הורתה רשות הרישוי, לעניין בטיחותו לתנועה בדרכים."
אני מבקש רק שתי תוספות קטנות: מדובר על אישור מעבדה מוסמכת לרכב, וההוראות שנותנת רשות הרישוי, מדובר על הוראות פרטניות למבקש הרישום והרישוי.
אנחנו נראה בהמשך, בסעיף 190, שאנחנו נותנים פטור למערכת הביטחון, בעיקר לרכב מבצעי ועוד כמה פרטים קטנים, פטורים לחלק מהדרישות וההוראות לפי החוק הזה, לפי הצרכים המבצעיים שלהם. התוצאה עשויה להיות שהרכב שברשותם, שמייבאים לארץ דרך הפטור הזה ומעדכנים אותו ומתקינים אותו לפי הפטור הזה לא יהיה כשר לרישום לפי פקודת התעבורה. לגבי המשטרה וצה"ל אין בעיה, כי ממילא הרכבים שלהם פטורים מרישום ורישוי לפי פקודת התעבורה אבל גופי מערכת הביטחון, לצורך זה, הם רחבים בהרבה ולכן, אנחנו מאפשרים את הרישום של זה למרות השינויים, ובלבד שיהיה אישור בטיחותי של מעבדה מוסמכת באותם פרטים שיש שינוי. אם למשל יש מערכת אורות קצת שונה, שמערכת האורות שלהם תיבדק פרטנית על ידי מעבדה מוסמכת לרכב לוודא את הנושא של הבטיחות.
לא, התנאי לרישום שלנו כשיוצאים למכרז נניח, אבל זה לא המקרה. כשמשרד הביטחון יוצא למכרז אנחנו בודקים ומוודאים.
חברים, אני פה עד שלוש. אם דוד יוכל להמשיך אחרי זה, אני אודה לו. העניין הוא כזה, חבר הכנסת פריג', אני רוצה שנגמור קודם כל את הליבה. אחר כך יש את הוראות המעבר וכל הדברים האלה.
"בסעיף 25(א), אחרי פסקה (9) יבוא: "(10) עבירות לפי חוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ו-2016". זה הסמכה של בית משפט לתעבורה לדון בעבירות שנקבעו לפי החוק הזה.
"187א תיקון חוק הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים (מניעת גניבות). בחוק הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים (מניעת גניבות), התשנ"ח-1998 – (1) בסעיף (1), בהגדרה "שמאי רכב", במקום האמור בה יבוא "כהגדרתו בחוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ו-2016"; (2) סעיף 3(א)(1), במקום "חוות דעת של שמאי רכב" יבוא "שומת רכב" כהגדרתה בחוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ו-2016." כאן מדובר בהתאמת המינוח בין החוק שלנו לחוק מניעת גניבות.
אוקי. העניין ברור. הערות – אין. מי בעד?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
"תחילה 188. (א) תחילתו של חוק זה 90 ימים מיום פרסומו (להלן - יום התחילה), בכפוף להוראות פרק זה. (ב) תחילתם של סימן ה' לפרק ד' ושל פרק ו', ביום ג' בטבת התשע"ז (1 בינואר 2017)." מדובר בפרק של המתווכים ביבוא אישי ושל סוחרי רכב.
לעניין התחילה של פרק ו', נקבע שזה 1 בינואר. אני באותו פרק ביקשתי שהסעיף של העברת הבעלות תוך שישה ימים תיכנס לתוקף רק אחרי התקנת התקנות. נאמר שלא ניתן - -
נכון, שלא ניתן להתנות את החוק הזה - - - בגלל הבעיה שזה רק שישה שימים וזה אמור לעבור תיקון לתקנות התעבורה שיאפשר ביצוע העברת בעלות - - - החשש שלי שהתקנות עדין לא יבואו לידי התקנה עד ה-1 בינואר.
יקירי, חברים, עזוב, אנחנו לא שם. יש את התיקונים שמובאים, הרי זה גם כן לא נכנס בשבוע הבא. יש סמכות. חברים, יש עוד מספיק זמן. עזוב, בלי גם וגם.
חברים, אנחנו מביאים פה תיקון, וגם זה לא מחר בבוקר. הלוואי וזה יהיה תוך כמה זמן? הלוואי.
אני מבקשת לציין שהתקנות עוסקות רק בהעברת בעלות של מי שמוכר יותר מ-1,500 כלי רכב בשנה, והפרק פה, בכל סוחר רכב שמוכר - -
בשמחה. "(ג) השר רשאי, בצו, באישור הוועדה, לדחות את תחילתו של החוק או של פרקים או סימנים מסוימים מתוכו, לתקופות נוספות של עד ששה חודשים בכל פעם, שלא יעלו על שנתיים במצטבר, אם לא נכנסו לתוקפן תקנות מכוחו של החוק או של פרקים או סימנים שדחיית תחולתם נקבעת בצו כאמור. (ד) חוק זה יפורסם ברשומות בתוך 30 ימים מיום קבלתו בכנסת."
אוקי. נתנו מספיק היערכות, הכל בסדר. מי בעד ירים את ידו?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
תשמע, האינטרס עכשיו הוא של המשרד. יקדמו את זה. אני לא יכול לעבוד במקומם. עשינו פה מספיק.
"190. תחולה על מערכת הביטחון" לפני שאני מקריאה, כיוון שזה ארוך ומפותל, אני רוצה להסביר את העיקרון שביסוד הדברים: הרעיון הוא שרכב מבצעי שיהיה עליו רישום יקבל פטור מהוראות החוק הזה בכפוף לרישום, בכפוף להוראות פנימיות ורק למטרות ייעודיות. המטרה היא לאפשר התאמת כלי הרכב לתפקידים המבצעיים שלו, ויש כאן גם הגבלת הפיקוח והאכיפה לטובת שמירת הסודיות והסיווג של חלק מהפעולות האלה.
"(א) על אף האמור בסעיף 189, ההוראות לפי חוק זה לא יחולו על שירות רכב הניתן על ידי מערכת הביטחון לרכב כמפורט להלן, או על אדם העובד או משרת, לפי העניין, במערכת הביטחון ועוסק במקצוע בענף הרכב או לגבי רכב כאמור: (1) רכב מבצעי, שבשימוש מערכת הביטחון ובלבד שהרכב כלול במרשם רכב מבצעי שמנהל כל גוף המנוי בהגדרה מערכת הביטחון (בסעיף זה – מרשם רכב מבצעי); גוף כאמור יקבע הוראות פנימיות או פקודות, לפי העניין, לגבי שירותי רכב ומקצועות בענף הרכב הניתנים לכלי רכב מבצעיים שבשימושו; הוראות פנימיות או פקודות כאמור ייקבעו בשים לב להוראות לפי חוק זה; גוף כאמור יעביר את ההוראות הפנימיות או שקבע לידיעת המנהל" אני מדלגת על "אחת לשנה" - -
- - "וכן עם קביעתן או עם שינויין, או לפי דרישתו; לעניין סעיף זה, "רכב מבצעי" – רכב ייעודי המשמש למטרות ביטחוניות-מבצעיות או לשם שמירה על שלום הציבור וביטחונו, או רכב שנעשו בו התאמות ושינויים לצורך שימוש בו למטרות האמורות, ויש לגביו מסמך המעיד על כך;" - -
בסדר. "(2) רכב שבשימוש מערכת הביטחון שאינו כלול במרשם הרכב המבצעי, שמטעמי ביטחון דחופים ולתקופה קצובה נעשה בו שימוש למטרות כאמור בהגדרה "רכב מבצעי" שבפסקה (1), ובלבד שהשימוש ברכב למטרות כאמור בפרק הזמן הנדרש אושר על ידי מי שהוסמך לכך על ידי ראש הגוף הביטחוני המנוי בהגדרה "מערכת הביטחון" העושה שימוש ברכב לפי פסקה זו, והוא ינהל רישום על כך וייתן למשתמש ברכב מסמך המעיד על אותו רישום; (3) לרכב הזקוק לשירות מוסך נייד באופן דחוף, וקיימות נסיבות מיוחדות ובכלל זה נסיבות ביטחוניות, טופוגרפיות ואקלימיות, שבשלן אין אפשרות לקבל שירות כאמור ממי שיש לו רישיון לפי סעיף 107. (ב) על אף האמור בסעיף זה, השר רשאי, לבקשת גוף המנוי בהגדרה "מערכת הביטחון", ומטעמים מיוחדים, לפטור את אותו גוף ובעל רישיון מסוים לפי חוק זה שהתקשר עם הגוף האמור בהסכם למתן שירות רכב, מתחולת סעיפים מסוימים בחוק, בהסכמת השר הממונה על אותו גוף."
אני רוצה להבהיר שמדובר כאן על פטור לגבי התקשרות של הגוף הביטחוני עם בעל רישיון לפי החוק הזה, והפטור יחול לגבי כלי הרכב של הגוף הביטחוני, שמטופל על ידי בעל הרישיון לפי התקשרות בין שני הגורמים האלה. יכול להיות שהדבר הזה לא התחדד כל כך בנוסח, אנחנו נחדד את זה.
בסדר גמור. מוסכם. "(ג) על אף האמור בהוראות לפי חוק זה, בעל רישיון להפעלת מוסך או מוסך נייד, שגוף המנוי בהגדרה "מערכת הביטחון" התקשר עמו בהסכם לטיפול בכלי רכב שבשימושו, בין אם מדובר בכלי רכב מבצעיים ובין אם לאו, לא ימסור מידע לפי חוק זה לגבי רכב כאמור, אלא בכפוף לכללי אבטחת מידע של הגוף הביטחוני שהתקשר עמו, בהתאם לאמור בהסכם ביניהם. (ד) מפקח שהוסמך לפי סעיף 156 לא יפעיל את סמכויותיו לפי סעיפים 157 ו-158 לגבי שירות רכב ועיסוק במקצוע בענף הרכב לפי חוק זה הניתן בתוך מתקן של מערכת הביטחון, וכן מחוץ למיתקן כאמור לגבי בעל רישיון להפעלת מוסך או מוסך נייד, לעניין מתן שירות רכב לרכב שבשימוש מערכת הביטחון לפי התקשרות שנמסרה עליה הודעה לפי סעיף קטן (ה), אלא בהתאם להוראות סעיפים 12 עד 18 לחוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"א-2011, שיחולו בשינויים המחויבים ובשינויים אלה: - -
אני רק אגיד שיכול להיות שבשלב הנוסח אנחנו נעתיק את הסעיפים האלה עם השינויים כדי שיהיה קל יותר לקרוא את החוק. אבל כרגע, כפי שאת מקריאה כאן, זה בעצם השינויים שבהם יחולו הוראות הסעיפים האלה לחוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה).
נכון. "(1) בסעיף 12, במקום "המנהל הכללי של המשרד להגנת הסביבה" יקראו "המנהל כהגדרתו בחוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ו-2016"; (2) בסעיף 13(ב), במקום המילים "לעובד משרד הגנת הסביבה כפי שייקבע בנוהל" – ייקראו "למנהל כהגדרתו בחוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ו-2016"; (3) בסעיף 14, במקום המילים "בדרך שתיקבע בנוהל" – ייקראו "וימסור כינוי או מידע אשר יאפשר את איתורו, ככל שיידרש, באמצעות הקצין המוסמך"; (4) בסעיפים 16(א)(1), במקום המלים "לעובד המשרד להגנת הסביבה כפי שייקבע בנוהל" – ייקראו "למנהל כהגדרתו בחוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ו-2016"; (5) בסעיף 17, במקום המילים "כפי שייקבעו בנוהל" – ייקראו "שאישר המנהל בהסכמת קצין בכיר".
וככל שגורמי הביטחון יידרשו לנוהל לעניין יישום הסעיפים האלה, הם כמובן רשאים לעשות זאת עם משרד התחבורה כפי שכל רשויות המדינה רשאיות לעשות. אין צורך לכתוב את זה בחקיקה. מכאן השינויים שהקראת עכשיו.
נכון. "(ה) גוף המנוי בהגדרה "מערכת הביטחון" ימסור למנהל או לעובד המשרד שהוא הסמיך לכך, הודעה על כל התקשרות שערך עם בעל רישיון להפעלת מוסך או מוסך נייד לגבי טיפול בכלי רכב שבשימושו של אותו גוף ביטחוני, ובלבד שמהנהל או עובד כאמור הוא בעל התאמה ביטחונית מתאימה לכך. (ו) בסעיף זה – "מערכת הביטחון" – כל אחד מאלה: (1) משרד הביטחון ויחידות הסמך של משרד הביטחון; (2) צבא הגנה לישראל; (3) יחידות ויחידות סמך של משרד ראש הממשלה שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה; (4) מפעלי מערכת הביטחון כמשמעותם בסעיף 20 לחוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998, שאינם יחידות כאמור בפסקה (3) ואשר שר הביטחון הודיע עליהם לשר; (5) משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר והרשות להגנה על עדים "התאמה ביטחונית", "קצין בכיר", "קצין מוסמך ו"השר הממונה" – כהגדרתם בסעיף 10 לחוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"א-2011."
יש לי שאלה: האם יש צורך בסעיף שיחייב התאמה ביטחונית למנהל או לעובדיו לעניין קבלת כל מידע מגופי הביטחון לפי הסעיף הזה? למשל, לעניין ההוראות הפנימיות או הפקודות כי למעשה, ההוראה שמחייבת התאמה ביטחונית נוגעת לעניין קבלת ההתקשרות שערך גוף ביטחוני עם בעל רישיון להפעלת מוסך.
בהסכמתם. תודה. אני מעלה להצבעה את סעיף 190 עם התוספות, התיקונים. מי בעד ירים את ידו?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
"190א. שמירת דינים. אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מהוראות כל דין לרבות ההוראות לפי פקודת התעבורה, פקודת היבוא והיצוא, חוק הגנת הצרכן, חוק התקנים וחוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013, אלא אם כן נקבע במפורש אחרת בחוק זה."
אוקי. זה נראה לי עניין סטנדרטי, גברתי, ואני רוצה להקריא את זה בקצב שלי. אם יש לכם כמה תיקונים אז תעצרו אותי. אין בעיה. 190א מי בעד, ירים את ידו?
הצבעה
בעד – רוב
נגד – אין
נמנעים – אין
הסעיף אושר.
אושר. תודה.
"הוראות מעבר – 191. (א) הצווים המפורטים להלן, לרבות הוראות נוהל שנקבעו מכוחם ובלבד שפורסמו באתר האינטרנט של המשרד, יעמדו בתוקפם כנוסחם ביום התחילה, כל עוד לא נכנסו לתוקפן הוראות במקומם לפי חוק זה, וכל עוד לא שונו או בוטלו לפי דין, ויראו אותם כאילו נקבעו מכוח חוק זה: (1) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור רכב והרכבתו), התשכ"ז-1967 (להלן – צו ייצור רכב); (2) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (יבוא רכב ומתן שירותי תחזוקה לרכב), התשל"ט-1978 (להלן – צו היבוא); (3) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור מוצרי תעבורה והסחר בהם), התשמ"ג-1982 (להלן – צו מוצרי תעבורה); (4) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מוסכים ומפעלים לכלי רכב), התש"ל-1970 (להלן – צו המוסכים); (5) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (שמאי רכב), התש"מ-1980 (להלן צו השמאים)."
אני עוצר רגע את אדוני לעניין הרישא לסעיף יהיה צריך לקשור ולהבהיר שמדובר על תקופה של עד שנתיים לעניין העמדה בתוקף של הצווים והוראות הנוהל. למעשה, בתוך שנתיים המשרד אמור להשלים את כל ההסדרה הנורמטיבית בחקיקת המשנה מכוח החוק.
לא, לא. " (ב) רישיון לשירות רכב שניתן לפני יום התחילה ושעמד בתוקפו ערב יום התחילה, יראו אותו כרישיון שניתן לפי חוק זה והוא יהיה בתוקף עד תום תקופת הרישיון ולא פחות משישה חודשים. (ג) רישיון לעיסוק במקצוע בענף הרכב שניתן לפני יום התחילה ושעמד בתוקפו ערב יום התחילה, יראו אותו כרישיון שניתן לפי חוק זה. (ד) תעודות, אישורים, היתרים ופטורים שניתנו לפני יום התחילה בידי מנהל האגף לרכב ושירותי תחזוקה במשרד או מי שהוא הסמיכו לכך לפי צווי הפיקוח האמורים בסעיף קטן (א), ושעמדו בתוקפם ערב יום התחילה, יראו אותם כאילו ניתנו לפי חוק זה עד לתום תקופת תוקפם, ככל שישנה."
אנחנו מבקשים לשנות פה. אנחנו לא רוצים את זה עד אין קץ. אנחנו מבקשים במקום מה שכתוב לומר: לתקופה של שישה חודשים מיום התחילה או עד לתום תקופת תוקפם, לפי המוקדם.
אוקי. מבחינתנו אין בעיה.
"(ה) מבלי לגרוע מכלליות האמור בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג) יראו - (1) רישיון שניתן לפי צו ייצור רכב, כרישיון לייצור רכב ושיווקו לפי סעיף 18 ולסחר במוצרי תעבורה לפי סעיף 92, בתנאים האמורים ברישיון, ככל שנקבעו; (2) רישיון שניתן לפי צו היבוא ולפי פקודת היבוא והיצוא לעניין יבוא רכב, כרישיון ליבוא רכב לפי סעיף 28; (3) רישיון שניתן לפי סעיף 9 לפקודת התעבורה למטרה של קניית רכב ומכירתו דרך עיסוק, כרישיון סוחר ברכב שאינו חדש לפי סעיף 78א; (4) רישיון ייצור לפי צו מוצרי תעבורה, כרישיון לייצור מוצרי תעבורה לפי סעיף 79; (5) רישיון יבוא לפי פקודת היבוא והיצוא, לעניין מוצרי תעבורה, החייבים ברישיון יבוא לפי סעיף 88ב, כרישיון יבוא לפי הסעיף האמור; (6) רישיון לסחר במוצרי תעבורה לפי צו מוצרי תעבורה, כרישיון לסחר במוצרי תעבורה לפי סעיף 92; (7) רישיון מפעל לפי צו המוסכים, כרישיון להפעלת מוסך לפי סעיף 100 או רישיון להפעלת מוסך נייד לפי סעיף 103, - -
אוקי, בסדר. - - "לפי המפורט ברישיון, ולסחר במוצרי תעבורה לפי סעיף 92 בתנאים האמורים ברישיון, ככל שנקבעו; (8) הסמכה כמנהל מקצועי של מוסך לפי צו המוסכים, יראו אותו כרישיון לניהול מקצועי של מוסך לפי סעיף 108; (9) רישום בפנקס השמאים לפי צו השמאים כרישיון לעסוק בשמאות רכב לפי סעיף 120. (ו) עובד המשרד שהוסמך לפי סעיף 30 לחוק הפיקוח לעניין צווי הפיקוח האמורים בסעיף קטן (א), ושהסמכתו עמדה בתוקפה ערב יום התחילה, יראו אותו כאילו מונה למפקח לפי סעיף 156, ואולם לא יפעיל סמכות מהסמכויות הנתונות למפקח לפי סעיף 157 שלא היו כלולות בהסמכתו ערב יום התחילה, עד לקבלת הכשרה מתאימה בהתאם להוראות לפי סעיף 156; המנהל יפרסם הודעה ברשומות על זהותם של המפקחים האמורים בסעיף קטן זה. (ז) המועצה המייעצת שמונתה לפי סעיף 6 לצו היבוא, ואשר מינויה עמד בתוקפו ערב יום התחילה, יראו אותה כאילו מונתה לפי סעיף 53 לחוק זה, וזאת עד תום תקופת המינוי המקורית או עד תום שישה חודשים מיום התחילה, לפי המאוחר מביניהם. (ח) המועצה המייעצת שמונתה לפי סעיף 5 לצו השמאים, ואשר מינויה עמד בתוקפו ערב יום התחילה, יראו אותה כאילו מונתה לפי סעיף 127 לחוק זה, וזאת עד תום תקופת המינוי המקורית או עד תום שישה חודשים מיום התחילה, לפי המאוחר מביניהם. (ט) ועדת הסמכה שמונתה לפי סעיף 10 לצו המוסכים, ואשר מינויה עמד בתוקפו ערב יום התחילה, יראו אותה כאילו היא מועצת מנהלי מוסכים שמונתה לפי סעיף 117 לחוק זה, וזאת עד תום תקופת המינוי המקורית או עד תום שישה חודשים מיום התחילה, לפי המאוחר מביניהם. (י) הוראות סעיף 8 לצו השמאים, ימשיכו לחול לעניין הליכים לפי אותו סעיף שהחלה בהם הרשות לפני תחילתו של חוק זה. (יא) אדם שהחל התמחות בשמאות רכב לפי הוראות סעיף 4(א) לצו השמאים ערב יום התחילה, יראו את התמחותו כהתמחות לפי סעיף 122. (יב) בתקופה שמיום פרסומו של חוק זה, עד ליום התחילה, יקראו את סעיף 1 לצו היבוא בשינויים אלה: (1) במקום ההגדרה "סוכן מורשה" יקראו: "סוכן מורשה" - כהגדרתו בסעיף 2 לחוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ו-2016 (להלן – חוק רישוי שירותים לרכב); (2) בהגדרה "רכב חדש" בסופו יקראו "ולעניין יבואן רכב מקביל – גם רכב שנרשם במדינת חוץ, כהגדרתו בחוק רישוי שירותים לרכב"."
אני עוצר את אדוני: בסעיף קטן (יב) למעשה מוצע להחיל הוראות או הגדרות שקבועות בחוק הזה בצו יבוא רכב כך שלמעשה, בתקופה מסוימת, מיום פרסום החוק עד ליום התחילה ניתן יהיה כבר להביא ביבוא מקביל גם כלי רכב שהיום לא ניתן להביא לפי נוסח צו הפיקוח.
תודה. אושר.
"הוראות שעה 192. (א) בתקופה של שנתיים החל ביום תחילתו של חוק זה – (1) בסעיף 29(7)(ב), במקום הסיפה החל במילים "ומספר הקילומטרים שהרכב נסע" יבוא "וטרם חלפו 12 חודשים ממועד ייצורו"; - -
כן, שניידר.
שמענו ממשרד התחבורה במשך הדיונים גם בכנסת הזאת וגם בכנסת הקודמת עד כמה המשרד מתנגד לכך שייכנסו כלי רכב משומשים למדינת ישראל, והכוונה שיהיה רק כלי רכב חדשים - -
חברים יקרים, אתם מפריעים לי בהקראה.
"(2) לעניין רכב מסוג L כמשמעותו לפי פקודת התעבורה" – אופנועים.
אולי אני אסביר, אדוני, את העיקרון פה: המבנה של היבוא נבנה בצורה כזאת שהיבואנים העקיפים והיבואנים הזעירים נסמכים על היבוא הישיר לצורך ה"רי-קול", מוצרי תעבורה ואחריות. זה בהסתמך על דירקטיבה אירופית שקובעת את אותו עיקרון. הדירקטיבה האירופית איננה קובעת את זה לגבי אופנועים ולכן, אנחנו מבקשים לדחות את התחולה של המתווה הזה במידה מסוימת לגבי אופנועים כך שהחל בשנתיים הראשונות, המחויבות של היבואנים הישירים לגבי אופנועים תהיה רק לגבי אותם דגמים שהיבואנים הישירים מייבאים בעצמם. שוב, אנחנו נשארים שם בהתאמה למה שקורה בדירקטיבה האירופית.
אוקי.
"(א) ההוראות והחובות החלות על יבואן רכב ישיר לפי סעיפים 35, 40, 41, 42 ו-43, יחולו רק על רכב כאמור המיובא על ידו; (א1) סעיף 29(7), לא ייקרא; (ב) בסעיף 36(א) - (1) בפסקה (4), הרישה עד "יבואן רכב ישיר" – לא יקראו; (2) בפסקה (6)(ב), המילים "לעניין רכב מתוצר שאינו מיובא לישראל על ידי יבואן רכב ישיר" – לא יקראו; (3) בפסקה (7), הרישה עד "יבואן רכב ישיר" – לא יקראו; (4) פסקה (9), המילים "קיומו של יבואן ישיר" – לא יקראו; (5) בפסקה (10), המילים "אם הרכב הוא מתוצר שאינו מיובא לישראל על ידי יבואן רכב ישיר" – לא יקראו; (6) בפסקה (11), המילים "אם הרכב הוא מתוצר שאינו מיובא לישראל על ידי יבואן רכב ישיר" – לא יקראו; (ג) בסעיף 42(ב), הסיפה החל במילים "שהוא מתוצר" – לא יקראו; (ד) בסעיף 43(ד) פסקה (1) לא תיקרא ובפסקה (2) הרישה עד "יבואן רכב ישיר" לא תיקרא." - -
אני שנייה עוצר את אדוני: סעיף קטן (א1), למעשה סעיף 29(7) שעניינו רכב שרשאי לייבא יבואן רכב זעיר לא יחול?
אז למעשה גם סעיף 38 לא יחול לעניין זה. לא? כלומר, הסעיף שמאפשר מתן רישיון ליבואן רכב זעיר לגבי כלי הרכב האלה.
אוקי.
"(3) בתקופה שעד ב' בטבת התשע"ז (31 בדצמבר 2016), לעניין רכב שאינו מסוג L – (1) בסעיף 29(7), במקום "ומהתוצר שיש עליו יבואן רכב ישיר" יקראו "מדגם שיש עליו יבואן רכב ישיר"; - -
אני חושב שזה טעות. אני חושב שצריך לכתוב כאן במקום: "מתוצר המיובא על ידי יבואן רכב ישיר" יקראו "מדגם המיובא על ידי יבואן רכב ישיר."
29(7) עניינו ברישיון יבוא ליבואן רכב זעיר, ואנחנו מדברים על רכבים שאינם אופנועים. הוא יוכל לייבא רק - -
אם הוא יבואן רכב זעיר, הרכב הוא מסוג כאמור בסעיף 31(ב) ומתוצר המיובא על ידי יבואן רכב ישיר או מסוג תוצר אחר שקבע השר וכולי. אתם מבקשים כאן לקבוע את השינוי שבמקום המילים "מתוצר המיובא על ידי יבואן רכב ישיר" יבוא "מדגם המיובא על ידי יבואן רכב ישיר."
למה אבל החוק הזה? איזה 20 ישיבות עברנו רק על הנושא שצריך שהיבואן הישיר יהיה אחראי לתוצר שלו. פתאום פה, אנחנו עוד פעם חוזרים לדגם.
"(1א) בסעיף 31(5), במקום "מתוצר המיובא לישראל על ידי יבואן רכב ישיר" יבוא "מדגם המיובא לישראל על ידי יבואן רכב ישיר, או שהוכיח קיומה של תשתית למתן שירותי תחזוקה לרכב המיובא על ידו, כפי שהורה המנהל"; (2) בסעיף 41(א), במקום "מתוצר המיובא על ידו" יבוא "מדגם המיובא על ידו"; (3) בסעיף 42(א), במקום המילים "מתוצר המיובא על ידו" יקראו "מדגם המיובא על ידו"; הוראה זו לא תחול אם ניתנה לרשות לפי צו היבוא עובר לתחילתו של חוק זה, התחייבות יבואן הרכב הישיר לממש את אחריות היצרן לכל רכב שהוא מתוצר המיובא על ידו; (4) יקראו את סעיף 42(ב) כאילו במקום "מתוצר שאינו מיובא על ידי יבואן רכב ישיר" יבוא "מדגם המיובא על ידי יבואן רכב ישיר, ואם לא ייבא יבואן ישיר דגם זה, ייתן את האחריות שנתן סוכן הרכב המורשה או ייתן אותה בעצמו. "(5) בסעיף 43(א), במקום המילים "מתוצר המיובא על ידו" יקראו "מדגם שיובא על ידו"; הוראה זו לא תחול אם ניתנה לרשות לפי צו היבוא עובר לתחילתו של חוק זה, או למנהל לאחר יום התחילה, התחייבות יבואן הרכב הישיר לטפל בכל תקלת בטיחות סדרתית בכל רכב שהוא מתוצר המיובא על ידו; (6) בסעיף 43(ב), במקום "מתוצר שמיובא על ידו" יבוא "שהוא אחראי לגביו לטיפול בתקלת בטיחות סדרתית"; (7) בסעיף 43(ג), במקום "מתוצר שמיובא על ידו" יבוא "שהוא אחראי לגביו לטיפול בתקלת בטיחות סדרתית"; (8) בסעיף 43(ד)(1) במקום "מתוצר המיובא על ידי יבואן ישיר" יבוא "מדגם המיובא על ידי יבואן ישיר"; הוראה זו לא תחול אם ניתנה לרשות לפי צו היבוא עובר לתחילתו של חוק זה, או למנהל לאחר יום התחילה, התחייבות יבואן הרכב הישיר לטפל בכל תקלת בטיחות סדרתית בכל רכב שהוא מתוצר המיובא על ידו. (ד) השר, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי, בצו, להאריך את תוקפן של הוראות השעה שבסעיף קטן (א), כולן או חלקן, לתקופה אחת נוספת של שנתיים."
יש לי גם הערה לסעיף הזה: האם מדובר בסעיף שמסמיך להאריך את כל הוראות שעה? למעשה, לפי הסעיף המוצע כתוב כאן שמדובר רק על הוראות השעה שבסעיף קטן (א). כלומר, את הוראות השעה לעניין חובות היבואנים הישירים לא ניתן יהיה להאריך. זאת הכוונה?
הכוונה שאת היבואן הזה, הרי עשינו הוראת שעה לשנתיים ורוצים להוסיף לארבע. מה שאיתי שואל זה לגבי שאר הסעיפים - -
אבל הבעיה היא שלמעשה, מה שיקול הדעת של הוועדה? אם כותבים תקופה קצובה שלא ניתנת לשום שינוי אז הוועדה תקיים דיון, והיא תוכל או לאשר או לא לאשר. אין שום טווח שיקול דעת. בדרך כלל בחקיקה מסמיכים את השר, באישור הוועדה, להאריך לצו לתקופות של עד שישה חודשים, עד שנה.
לא, לא צריך מדורג כאן. כאן צריך מתווה. דיברנו על שנתיים פלוס שנתיים אז שיהיה מראש ארבע.
לא, את השנתיים האלה אני לא רוצה לצמצם. להיפך, אני רוצה לעשות אותם ארבע. לגבי יבואן זעיר ארבע.
ההוראות שעה, כפי שהן כתובות כאן היום, חלקן רק עד סוף שנה זו. יש הוראות שעה שתוקפן שנתיים ויש הוראות שעה שתוקפן עד סוף שנה זו.
הוראות שעה שהן שנתיים זה היבוא האישי של רכב של עד גיל שנה, וההחרגה של כל הסדרה של הנושא של האופנועים - -
לא רק היבוא הזעיר, זה גם היבוא העקיף. ההגבלה של אחריות היבואן הישיר לגבי יבוא האופנועים שיובאו ביבוא עקיף.
בנוסף, יש הוראת שעה לגבי אחריות היבואנים הישירים ברכב הגדול, לא הדו-גלגלי, שזה מוגבל עד סוף שנה זו, עד סעוף 2016.
יותר טוב לנו כמה שיותר מהר כדי שייושם לא רק על דגמים שמייבאים היבואנים הישירים אלא כל הדגמים כי כרגע ההגבלה היא שעד סוף השנה זה יהיה כל היבוא העקיף, יהיה רק על דגמים שמיובאים על ידי היבוא הישיר, והרעיון לפתוח את זה כמה שיותר.
אבל יבואן זעיר והמגבלות האלה שאמרנו – אמרנו שנתיים פלוס שנתיים, אז שזה יהיה ארבע באישור ועדת הכלכלה.
כן, להיפך, זה משחרר. אם תהיה אופציה להארכה של חצי שנה, אם יהיה צורך. נקווה שלא.
אז לגבי הנושא של חובות היבואנים הישירים ניתן יהיה להאריך לתקופה נוספת של עד שישה חודשים. אבל רק תקופה אחת?
הוא לא רוצה להאריך, הוא נותן אופציה. חברים יקרים, אנחנו בסך הכל רוצים להגן על העניין. ההיפך, זה בא ממקום נכון. כן שניידר.
אני רוצה רק לסכם את ההחלטה כדי שאני אדע מה לכתוב בהצעת החוק: הוראות השעה לעניין יבואן רכב זעיר ולעניין חובות יבואנים ישירים לגבי אופנועים יחולו בתקופה של ארבע שנים מיום התחילה עם אפשרות להאריך לתקופות נוספות של עד שישה חודשים כל אחת, באישור הוועדה. לגבי חובות יבואנים ישירים – הוראות השעה יחולו עד סוף 2016 כאשר ניתן יהיה להאריך בצו, באישור הוועדה, לתקופה של עד שישה חודשים לתקופה אחת.
אנחנו לא נוכל, היבואנים הישרים, לקיים את ההתחייבויות בכל מה שקשור ל"רי-קול" ומה שקשור לאחריות ללא התחייבות של היצרן. עד 2016, עד שמחדשים את הרישיונות אין עדין התחייבויות של היצרן, גם אם זה דגמים שמיובאים על ידי היבואנים הישירים. ולכן, לא ניתן גם את הוראת השעה לאכוף עלינו. אנחנו חייבים את התחייבות היצרן - -
מה אתם מציעים? עצור שניה. אדוני השר, אני חייב לצאת לעשר דקות לסיעה שלי ואני חוזר. אני מציע שאני אעשה הפסקה כי יש פה עוד שתי נקודות – הישיבה תתחדש ב-15:15 - -
כן. מקלב יסיים פה את זה ועוד איזו נקודה שצריך לסיים. יש כמה נקודות שאני רוצה לסגור אותן. בבקשה, חבר הכנסת מקלב. תודה.
(היו"ר אורי מקלב, 14:52)
רגע, צריך לעשות סדר. חבר הכנסת מקלב, הוועדה מצויה בסעיף 192, בהוראות שעה. תאמרו שתים, שלוש מילים לעניין הוראות שעה על מנת שחבר הכנסת מקלב, שעומד בראש הדיון - -
הוועדה דנה בסעיף קטן (ד) שעניינו המנגנון להארכת הוראות השעה שקבועות באותו סעיף, בסעיף 192, כאשר יש מספר נושאים לעניין הוראות שעה. יש הוראות שעה לעניין יבואני רכב זעיר ויש הוראות שעה לעניין חובות יבואני רכב ישיר. היתה כאן הערה - -
אני אשמח לחזור על ההערה: היא מתייחס לסעיפים קטנים (3),(5),(6), ו-(7). הסעיפים הם מטילים בתקופת הביניים על יבואני הרכב הישירים את החובה לתת אחריות לדגמי רכב שאמנם הם מייבאים אבל מיובאים על ידי יבואנים אחרים, ו"רי-קול" לגבי אותם דגמי רכב שמיובאים על ידי יבואנים אחרים. כדי שהיבואנים הישירים יוכלו לקיים את החובה הזאת, הם צריכים התחייבות של יצרן הרכב כפי שיש בהמשך, כאשר החוק כן נכנס לתוקף והוראת השעה מסתיימת. בהיעדר התחייבות היצרן, היבואנים הישירים לא יכולים לתת "רי-קול" מפני שהם לא יודעים על מכוניות כאלה שנכנסו לישראל. אין להם גם את הכלים לטפל במכוניות האלה בזמן הוראת השעה, ואותו דבר לגבי האחריות מפני שזה לא דברים שמדווחים להם, הם לא במסגרת הטיפול שלהם. ולכן, בהיעדר התחייבות היצרן, אין ליבואנים דרך לפנות אל היצרן ולקבל ממנו - -
לא, לא, אני אומר שאם ההסדר בהצעת החוק ייכנס לתוקף ויהיה התחייבויות של יצרני הרכב כלפי משרד התחבורה, כלפי היבואנים הישירים לתת "רי-קול" ולתת אחריות, אז אני יכול אבל בהיעדר, ולפי הוראת השעה אני צריך לעשות את זה עוד לפני שיש את ההתחייבויות האלה - -
לא, אין להם התחייבות היצרן. התחייבות היצרן תהיה בעצם מינואר 2017 לכלל הדגמים, ואנחנו כאן עשינו אבחנה בין דגמים שהם מייבאים, שיכולים לתת את הטיפול גם ליבואן עקיף וגם לזעיר, ולגבי אותם דגמים שהם לא מייבאים מינואר 2017. הבקשה היא לאחד את שני - -
אני מציע שתהיה החרגה במידה אם עדין לא יקבלו. אנחנו יודעים שלא יקבלו אבל בוא נחריג את זה. זה מקובל.
זה לא כזה ברור שאין התחייבות יצרן. אנחנו אמרנו שאם נצטרך, נבוא ונבקש עוד חצי שנה.
מה הפתרון? יש לכם איזה פתרון? הם עדין חושבים, אנחנו נעבור לסעיף אחר. זאב, אתה אמרת שלאיתי היתה איזה הערה?
זה כבר תוקן. תוקן המנגנון ומדובר בכל מקרה על תקופות מקסימום ולא שנתיים. הוראת השעה, ככל שמדובר על שנתיים תהיה לארבע שנים עם אפשרות להארכה לתקופות נוספות שלא יעלו על שישה חודשים כל אחת.
מה, שנקדים את ההתחייבות יצרן? אבל אני לא צריך רישיון עד אז. איך הוא ייתן לי? למה שהיצרן ייתן לי? אתם חושבים שהיצרן מופעל על ידינו?
סליחה, אנחנו רשאים לבוא אליכם אם יהיה צורך לבקש דחיה של שלושה חודשים לפי הנסיבות. לא הייתי משנה את זה, זה הכל.
אני רציתי להוסיף פיסקה בסעיף 191א(2) על האופנועים: חסר כאן הסדר לגבי היבוא האישי, אז אחרי א(1) צריך לבוא ובמקביל למה שיש בסעיף קטן (ב): בסעיף 31(5) במקום הסיפא החל ב"השר באישור הוועדה" יקראו: ובלבד שהוכיח את קיומה של תשתית למתן שירותי תחזוקה לרכב המיובא על ידו, כפי שהורה המנהל. - -
לא מתקבלת. הוא יכול להיעתר ובסוף לא יקבלו אישור והוא יגיד ליצרן אל תביא את זה וידחו לעוד דברים?
אני יכול לחזור על החלטות הוועדה: בסעיף 192(א) – במקום בתקופה של שנתיים יבוא בתקופה של ארבע שנים החל מיום תחילתו של חוק זה. דהיינו, הוראות השעה לעניין סעיף 29(7)(ב), יבואן רכב זעיר, ולעניין חובות יבואני רכב ישיר ביחס לטיפול באופנועים יחולו למשך ארבע שנים. לעניין הוראת השעה - -
כן, כן. תכף אני אגיע לנושא של ההארכה, אני קודם סוקר את הוראות השעה. לעניין הוראות השעה שיחולו על כלי רכב שאינם אופנועים - אני מדבר כרגע על חובות יבואני רכב ישיר לטפל בכלי רכב שמיובאים לפה על ידי יבואנים מסוגים אחרים, התקופה שבה תחול הוראת השעה היא מיום התחילה עד 31 בדצמבר 2016 כאשר שר התחבורה, באישור הוועדה, יהיה רשאי להאריך בצו את תוקפן של הוראות השעה – לעניין הוראות השעה, כאמור בסעיף קטן (א), לתקופות נוספות של עד שישה חודשים כל אחת, כלומר ארבע שנים, ולאחר מכן ניתן להאריך בשישה חודשים בכל פעם. ולעניין חובות יבואנים ישירים ביחס לכלי רכב שאינם אופנועים, הארכה אחת של עד שישה חודשים.
נושא נוסף שעורכת הדין ראובני ואני דיברנו עליו לעניין שם החוק: יכול להיות שצריך יהיה לבחון האם שם החוק כרגע, "הצעת חוק רישוי שירותים לרכב", אכן משקף את ההסדרים שמובאים בו. יכול להיות שצריך יהיה לקבוע שם אחר - -
- - "רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב" מכיוון שהחוק המוצע נועד להסדיר גם מקצועות ולא רק שירותים. מקובל?
אושר. אני עושה הפסקה בישיבה עד השעה 15:15. לאחר מכן היושב ראש הקבוע ימשיך בדיון. תודה רבה לכם.
(הישיבה נפסקה בשעה 15:06 ונתחדשה בשעה 15:24.)
אז בא נקבע פה, בחוק, שאחרי התקנות כל הצוות יוצא לחופש לשנה. אתה יודע מה? השר יוסמך בתקנות.
תודה לך דוד. מעומק הלב אני אומר את זה. חברים, ברשותכם, אדוני היועץ המשפטי, שעשה עד עכשיו עבודה מדהימה. באמת.
אין לי מילים. התעלה על עצמו, בפעם הקודמת כולנו התעלינו מעל עצמנו, גם אתם. יש עוד דבר שהיינו צריכים להביא לכאן לאישור?
אנחנו דיברנו על הבקשה של חבר הכנסת ביטן, ולביטול הרשימות של השמאים. על זה היתה הרביזיה של חבר הכנסת חאג' יחיא.
אנחנו סובלים משתי בעיות בענף הביטוח: אחד זה החסמים הגדולים על המוסכים. אין לנו היום מצב להיכלל במוסכי הסדר מצד אחד כי שם יש חסמים גדולים את מי מקבלים. מצד שני, מי שרוצה לקחת מוסך פרטי אז מחילים עליו השתתפות עצמית מאד מאד גבוהה, ואני לא מדבר על עובדי מדינה שיש להם השתתפות עצמית בהפרש נמוך. יש הפרשים של עד 3,000 שקל בין מוסך למוסך ואז המוסכים הפרטיים לא יכולים לקבל עבודה ברגע שיש בידול כזה גדול בהשתתפות העצמית. לכן רצינו או לבטל בכלל את הסדר המוסכים או לבטל את הבידול. זה הדבר הבסיסי.
עכשיו, רשימות השמאים - -
אם אתה עכשיו בוחר כמבוטח לבוא למוסך הסדר, יהיה לך 700 שקל השתתפות עצמית אבל אם תחליט לבוא למוסך פרטי, יכול מאד להיות שיהיה לך גם 2,000 שקל - -
מוסך הסדר זה מוסך שיש לו הסדר עם חברת ביטוח באופן שחברת הביטוח מפתה את הלקוחות שלה לתקן אחרי תאונות דווקא באותם מוסכים על ידי זה שהיא אומרת: אם תתקן ברשימה הזאת של מוסכי ההסדר, ההשתתפות העצמית שלך תופחת ב-300 שקלים. זה לא קשור בכלל לחוק הזה, זה קשור להסכמי ביטוח, לפוליסות ביטוח, לתנאים שלהם ולרגולציה של המפקח על הביטוח.
אני מנהל ביטוחי רכוש באגף שוק ההון, הפיקוח על הביטוח. קודם כל, בדיון הקודם חבר הכנסת ביטן, שניהל את הדיון, ביקש שנבצע אצלנו חשיבה בנושא של רשימות השמאים. אני שמח לומר שביום חמישי התקיימה ישיבה עם איגוד חברות הביטוח ועם איגוד השמאים. אנחנו, מבחינתנו, בסופו של דבר צריך להבין שלכל גורם יש את האינטרס שלו. - -
אני לא אחזור על האינטרסים בין אם זה שמאים, מוסכים או אינטרס של חברת ביטוח. בסופו של דבר לנו חשוב שהשמאי יבוא לשומה ויבצע שומה כשהוא נטול פניות והשפעות - -
- - ולכן, עשינו חשובה. יש לנו איזה פתרון מתגבש שתהיה איזו שהיא רשימה או מאגר כלל-ארצי לא תהיה רשימה של כל חברת ביטוח. מאגר כלל ארצי. והדבר הכי חשוב שהשמאי ייבחר בצורה אקראית, זאת אומרת, אף אחד לא יוכל להשפיע על השמאי. יהיה מסלול ירוק, שהשומה של שמאי שנבחר בצורה אקראית, היא תהיה השומה הקובעת. סוכן לא יוכל להשפיע על שמאי וגם מוסך לו וגם חברת ביטוח כלפי מבוטח. אז לגבי הנושא הזה יש פתרון.
לא, קודם כל, העניין של רשימה אקראית, לי זה נראה כאילו שבן אדם מייצר לעצמו מוניטין ומחר ייבחר בהגרלה – לי זה נראה... אבל אני לא שמאי, ואני חושב שהשמאים יגידו את עמדתם. זה לא פותר את בעיית המוסכים. זה עדין לא פותר את זה שהיום חלק מסוכני הביטוח - -
אני אסביר. המוסכניקים או איגוד המוסכים, בסופו של דבר חשוב לו שיגדלו ההכנסות של המוסכים. עכשיו, לצד זה, זה יושת על הציבור ואני אסביר מדוע: כי בסופו של דבר, כמו שכולכם יודעים, יש את הנושא של היוקר בחלפים. פרמיית הביטוח מתומחרת - 70% מפרמיית הביטוח זה עלות התיקונים. עלות התיקונים זה 70% מהפרמיה. למה הבידול הזה מתקיים? כי מה לעשות, מוסך הסדר, התביעה הממוצעת שם היא בסביבות 8,000 שקלים, מוסך שהוא לא בהסדר, בהגדרה זה בסביבות 12,000 שקלים או 13,000 שקלים. ברגע שיהיה ביטול כזה, תהיה עליה של 60% בעלות שהציבור משלם על הביטוח, שזה בשנה שישה מיליארד שקלים - -
אני אשמח להעביר את הנתונים לכבודו, את כל הנתונים. יש לנו נתונים אקטואריים וזה בסופו של דבר הנתונים.
אנחנו רוצים לחזור שוב לעניין רשימות השמאים, למרות שאנחנו תומכים גם בענייני מבוטחי ההסדר אבל זה מתוך ההיכרות של השמאים בשטח.
הבעיה קיימת כאשר ישנה רשימה שבה מי שנמצא מקבל, השומה שלו, כוח עודף על מי שלא נמצא ברשימה. באותו רגע, מי שמכניס אותך לרשימה ומי שמוציא אותך מהרשימה, שהיום זה חברת הביטוח, היא זאת ששולטת - -
להגיע למצב שבו מבטחת לא תערוך רשימת שמאים שמעמד שמותיהם יהיה עדיף על מעמדה של שומה שערך שמאי שאינו נמצא ברשימה. זאת ההגדרה. ברגע שהמעמד של כל השמאים יהיה זהה יוכל המבוטח באמת לבחור את מי שהוא רוצה, אם באופן רנדומאלי ואם באופן - -
לא חשוב קשור לא קשור, אנחנו לא רוצים רשימות שמאים. עכשיו בא נראה איך עושים את זה מבחינה חוקית. זה הכל. אי אפשר כל היום לסובב את המעגל.
דוד, חברים יקרים, אני כבר מודיע שלא מעניין אותי מה אומרים פה, לא תהיינה רשימות של שמאים מועדפים. לא תהיה. אני אומרת את זה קטגורית. אני לא רוצה להגיד שזו עמדת כל הוועדה כי לא שאלתי את כולם אבל בפירוש אין לי ספק שזו עמדת רוב הוועדה, אלה שפה וגם אם היינו צריכים לאסוף את כולם. זה אחד העיוותים שאנחנו רואים לנכון הזדמנות לטפל בהם. אני אומר את זה בצורה ברורה. חברים, תמצאו ניסוח שיענה על הבקשה הזאת. זה הכל.
רק להשלים את הדברים: מה שאני אומר זה שאגף שוק ההון כבר התחיל, יש לו נוסח שהוא הולך להפיץ אותו לציבור. יש כבר פתרון שמתגבש שנאמר פה.
דרור, היתה לנו שיחה לקראת הרצאה שאתה מבקש ממני בשבוע הבא, איך הרשות פועלת. בדיוק עובדים על זה. אני לא סומך על שום "בדיוק". אנחנו נמצאים פה ואנחנו רוצים לקבל את ההחלטה. אנחנו רוצים נוסח. אם לא, אתה מעדיף שנעשה את הנוסח אנחנו?
- - אבל צריך להבין בסוף שגם אם יהיה כתוב בחוק הזה איזו שהיא הוראה לגבי חברת ביטוח, מה המעמד של זה. חשוב לי להגיד שבסופו של דבר היתה ביקורת - מבקר המדינה ציין בנושא של חוק החלפים ויש שם איזו שהיא אמירה כלפי חברת ביטוח. בסופו של דבר, כשהוא בא ובחן הוא ראה שלפיקוח על הביטוח במשרד האוצר אין סמכות לבוא כנגד חברות הביטוח כל זמן שזה בחוק אחר. ולכן, אפשר לרשום פה משהו. אין פה שום מנדט שלנו כסמכות לבוא לחברה.
אני מבין שמדובר על הוראות מכוח הסמכויות שלכם לפי חוק שירותים פיננסיים (ביטוח). אז או שאפשר לתקן בתיקון עקיף את החוק הזה אבל עדין מדובר על סמכויות משרד האוצר מכיוון שמשרד התחבורה הוא בעיני לא הרגולטור שמפקח על חברות הביטוח.
חבר הכנסת כבל, יש עשרה מפקחים על מוסכים ושמאים, אז עכשיו הם גם יצאו לפקח על חברות ביטוח ועל סוכנים? מעבר להשפעה על הציבור.
זה מאד רלוונטי. אני יכול גם להעביר נתונים של עיצומים כספיים שהעברנו על חברות הביטוח להשבת כספים.
תיקון עקיף בחוק הפיקוח על שירותים פיננסים (ביטוח)? זה חוק שבדרך כלל לא נדון בוועדת הכלכלה.
נכון. ומי שרוצה לערער עלינו, שיערער. אם אנחנו נשתכנע עד - יש לנו עכשיו חודש וחצי חודשיים לשכנע את המערכות לשנות את דעתן אבל אני מעדיף - -
נכון. אדוני, איתי אף אחד לא ידבר, שידברו עם המשרד הרלוונטי. ברגע שסגרתי עכשיו, אני לא מדבר עם אף אחד. אני אומר את זה כאן. יש לכם משרד, יש ממשלה, שהיא תשבור את הראש בתוכה ותיתן מענה.
אם התוכן מקובל עליכם אז אתם יכולים להכניס כאן תיקון שמשאיר לכם זכות להסתייג לקראת הקריאה השנייה והשלישית ואז אם ההסדר ישביע את רצונכם אתם לא תצביעו על ההסתייגות ואם לא - -
אדוני, זה בדיוק מה שאני הצעתי. חברים, אני רוצה להביא כאן תיקון עקיף ותכף נדבר עליו - -
שניה. יפה. אם תשכנעו את המשרד, הרי זה לא לפני קריאה שנייה או שלישית. לא משנה אבל אתם הצד המקצועי בעניין - -
אני רגע מתייחס להצעה של השר לעניין ההסתייגות: כדי שתהיה הסתייגות צריכה להיות הצעה שלא תתקבל בוועדה ואז ניתן להגיש את ההסתדרות. זה הפרוצדורה.
אני לא יודע טכניקה. השאלה אם ההצעה שמועלית כאן, אם היא היתה - -
לא, יש טעות מאד עקרונית עם הרשימה הזאת, אני חייב להגיד, גם עם ההצעה שלך מבחינה מהותית: מה שאומרים פה לאנשים שהם בעלי מקצוע של 10,20 גם 40 שנה, אנחנו נשים אתכם ברשימה - -
יש רק בעיה אחת, אם לא תהיה רשימה גם המוסכים יבחרו בעצם את מי שטוב להם לגבי אותו תיקון. יש בעיה מהצד השני.
ממה שאני מבין כאן, מה שניתן לעשות זה להעלות תיקון עקיף לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), שיסמיך את הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, לקבוע תנאים שיאסרו או הגבלות לעניין רשימות שמאים, ולקבוע תאריך לקביעת ההוראות האלה. אם מדובר אכן על הסתייגות שתעלה, צריך יהיה להעלות את זה כאן בוועדה כשההצעה לא תתקבל, ולאחר מכן יושב ראש הוועדה או מי מחברי הכנסת יוכלו להעלות את ההצעה הזאת כהסתייגות. ככל שיובאו אכן הוראות להנחת דעתם של יו"ר הוועדה וחברי הוועדה, נאשר את ההסתייגות. ניתן לעשות את זה. זה לא אידיאלי כי אנחנו במסגרת חוקית אחרת אבל ניתן לעשות את זה.
זה לא מעכב כלום. חברים יקרים, זה לא מעכב כלום. ההיפך, אני אומר שזה דגל שכל בוקר כשתקומו, תרוצו לטפל בזה. זה הכל.
החוק לא נמצא כרגע בפניי אז אני לא יודע איפה למקם את התיקון. אני מדבר בצורה מאד כללית ואינטואיטיבית.
תסלח לי, התפקיד שלכם במשך החודש וחצי הזה לשכנע את השותפים שלכם במשרד התחבורה – יש לנו חודשיים - -
בהתייעצות עם ארגון השמאים. אני שואל שאלה: איך שזה מוצג כאן, בתוכן, את הטכניקה אתם יודעים, זה דבר קביל? מה הבעיה?
הבעיה היא שההסדר שמוצע על ידי המפקח על הביטוח אומר ששמאי ייבחר באופן רנדומאלי. זה לא יתכן שאדם השקיע 40 שנה מוניטין, בנה לעצמו עסק - -
דוד. שלומי, בכל הכבוד, אוי ואבוי לי אם כולם היו יוצאים מרוצים. אין לי שום כוונה להוציא מפה את כולם מרוצים. אני רוצה למצוא את המכנה המשותף הרחב ביותר. לכן, אני אומר לכם שזו החלטה. תשכנעו את המערכת אחר כך לשנות את דעתם, תבורך.
אני בכוונה שואל בתוכן, שהוא צריך להיות הגיוני מבחינת מה שהעליתם, האם מה שנאמר כאן על ידי אוהד, שתגובש רשימה לפי קריטריונים אובייקטיביים - -
זה הדבר הכי חשוב כי בסופו של דבר, חשוב לי לומר שהיום יש הוראה שלנו שמי שרשאי לבחור את השמאי זה המבוטח. בסופו של דבר מי בוחר את השמאי? או המוסך או הסוכן ביטוח כי הסכון ביטוח מקושר לאיזה מוסך והמבוטח אדיש. משפיעים על המבוטח לקחת איזה שהוא גורם - - -
אני אסביר. מה שאתה צריך לכתוב גם – תראה, אני גם מודאג מזה שהמוסכים, גם יש להם השפעה על - - -. ולכן, אתה צריך – תנו רגע לדבר. שמענו אתכם, מה קרה? חייבים לקבל את העמדות שלכם? מה העניין הזה? אני אומר שגם לכם יש - - - לא רק לחברות ביטוח, בסדר? אם נעשה את זה בלי, ההשפעה שלכם תהיה - - - אני אומר דבר כזה – אתה צריך לכתוב סעיף, זה צריך להיות סטטיסטית. זאת אומרת, אם מוסך מסוים למשל עובד רק עם שמאי, שניים, אני מודאג - -
רגע. מה שאתה צריך לעשות גם בהנחיות האלה, ליצור מצב שהם לא יוכלו לבחור את אותו סוכן או שניים, שלושה סוכנים. זה צריך להיות שזו תהיה בחירה - -
שמאי, סליחה. הבנת אותי? אם יש לו מוסך ויש לו 100 פעם שהוא קיבל חוות דעת, אם יש 90 למישהו, אנחנו בבעיה. צריך למצוא - -
הבעיה שלנו היום שיש את הסוכן ביטוח שיש לו את השמאי ויש לו את המוסך. שלושתם הולכים ביחד, ומי שנהנה מזה זה שלושת הצדדים האלה, ומי שמפסיד זה בעל הרכב והעלות של הרכב - -
אז אנחנו רוצים שלא תהיה אפשרות של קשר בין השמאי לסוכן ביטוח ולמוסכניק. שבעל הרכב ייבחר במי שהוא רוצה ולא יציעו לו הצעות כי אני מכיר כמה סוכנים שכל המבוטחים אצלם הולכים לאותו שמאי ולאותו מוסך. אז הקשר הזה, אנחנו רוצים לבטל אותו.
די, מי עכשיו ידבר אני מוציא אותו. אני מודיע את הדבר הבא: אני נותן לכם את הזמן של הפגרה לשבת ביניכם ולסגור את העניין. האחריות היא שלך, אבנר. רונן, אני אומר לכם, - -
חאג', את הליכות הכנסת, האמינו לי, אני מכיר, ואם אני אטעה יש כאן מי שיתקן אותי. אני במקרה מכיר לא פחות מכל אחד אחר. אנחנו מריצים כאן את החוק, הוא לא עוצר. הוא ממשיך. בפגרה יש הרבה מאד עבודה, יושב איתי לסדר את כל העניין מאל"ף עד ת"ו. יש נקודה, כשאני בא ואומר את הדבר בצורה מפורשת כי מהמקום שאדוני אומר, אני לא רוצה עכשיו להכניס יותר מדי רעשים. כמו שעשינו בחוק נתוני אשראי, כינסנו לעשר דקות אחרי שכולם הגיעו להבנות והסכמות והתקדמנו. אני מבקש גם מהשמאים, גם מסוכני הביטוח וגם מהמוסכים - -
בוודאי. אמרתי, מי שירכז את זה, זה אבנר, בראשות אבנר, להגיע להבנות. אני כבר אומר לכם את הדבר הבא: אם לא תגיעו להבנות בדברים האלה, אנחנו נחתוך. אני אביא רביזיה ואנחנו נוסיף תיקונים בהתאם לשיח ביני לבין הממשלה לבין הסיכומים שאנחנו נחליט בינינו.
חברים יקרים, רשימות שמאים, מוסכי הסדר וענייני הביטוח. חברים יקרים, שלושת הנקודות האלה, דנו בהן פה. אני אומר את זה חד-משמעית שאנחנו לא מעכבים את החוק אבל אם אני אדרש, אני אבוא בדברים עם משרד התחבורה, עם השר, ונקבל החלטה איך לפעול ברביזיה כזאת או אחרת. סיכמנו?
נקודה נוספת ואחרונה - -
ודאי, אני לא רוצה להגיד שום דבר מה שאני לא. נקודה נוספת: פנו אלי יבואני הרכב ואמרו לי את הדבר הבא. אני רוצה להזכיר, יש ועדות מייעצות לצד הגופים השונים, ובכל גוף כזה יש את השמאים, נציג השמאים ונציגים אחרים. באו חברות היבואנים ואמרו: למה אנחנו מופלים? אז קודם כל, אתם מופלים כי אתם עם הכוח הכי גדול פה. נבהיר את הדברים ונשים אותם על השולחן. אני אומר את הדבר בצורה ברורה. יחד עם זאת, בשיח שהיה לי גם עם אבנר וגם עם השר, ואני רוצה להציע להעלות את מה שהוצע, לא לשנות את זה. לא יהיה יבואן שהוא חבר בוועדה המייעצת. מה ההצעה שלך לעניין הזה?
ההצעה שלהם. מה שהוצא שבמקום "נציג המעבדה מוסמכת", שיהיה "נציג איגוד יבואני הרכב שהוא לא יבואן". כלומר, של האיגוד הכי גדול, שיהיה באותה מועצה מייעצת.
תודה רבה לכם. אני לא פותח כלום, אני לא מתכוון לפתוח כאן דיון. אבנר סליחה, בכל הכבוד, אני רוצה, אדוני השר, להודות לך מקרב לב, להודות למנכ"ל משרדך, להודות לאבנר, להודות לחוה ולצוות המסייע לצדכם על העבודה המדהימה שעשיתם כי ביחד לא היינו מצליחים לתת את המענה לכל העניינים הכל כך דרמטיים, הכל כך כבדים.
אני רוצה להודות לך גברתי, מנהלת הוועדה, על הלילות והימים שהשקעת יחד עם הצוות. לדובר, לרשמות ולרשמים שהם שותפים לנו, ותרשו לי, מעל כולם, לומר לך, אדוני, תודה בפעם נוספת כי באמת מכל אחד אחר מאתנו מגיעה לך תודה ענקית על העבודה. עדין הדרך ארוכה. אני נחוש בפתיחת המושב להביא את הצעת החוק הזאת שמונחת בפנינו להצבעה במליאה לקריאה שנייה ושלישית.
אני מודה לחברי הכנסת חאג' יחיא, שהיה מהפעילים פה, בוועדה. לדוד ביטן חיבוק גדול, שבלעדיו, אדוני השר, לא הייתי מגיע עד הלום, וחשוב לי שהדברים האלה גם ייאמרו בצורה ברורה. לחבר הכנסת פרי וגם לחבר הכנסת עיסאווי פריג'. אלה היו ליבת החוק החשוב, הדרמטי הזה. אני לא מסכם אותו כמובן. עוד אתה ואני נעשה את הסיכום ביחד אבל באמת תודה לכל מי שהיה שותף, אלה שכאן ואלה שלא נמצאים. בבקשה אדוני.
אני רוצה קודם כל להודות לך, יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת איתן כבל, על ההובלה, על המנהיגות, על השירות לאזרח. זה החוק הצרכני החשוב ביותר בשנים האחרונות וכנראה הרבה שנים אחורה. באמצעותך גם לכל חברי הכנסת שפעלו כאן ביחד אתך, בוועדה, מתוך דאגה לציבור ללא שום משוא פנים, ללא שום חישוב פוליטי. למנהלת הוועדה שהיא כבר הרבה שנים מלווה, ליועץ המשפטי, כל הצוות. כמובן גם לאנשי המשרד, אנשי משרד המשפטים, משרד האוצר על שלוחותיו השונות וכמובן לכל הגורמים שהגיעו כאן לייצג כמיטב יכולתם. ההשלמה של ההחלטות בוועדה מאפשרת כרגע לטפל בארגון המקצועי של הנוסח ושל הדברים האחרים, להביא את זה מיד בסוף הפגרה להצבעה בכנסת. אתם הגרעין שהוביל כאן את המהפכה, ואני עוד פעם אומר: גם מי שבאופן טבעי הרגיש שהתחרות תהיה לעומתו, נגיד ארגוני הרכב וכולי, אני אומר לכם בוודאות את מה שאמרתי להרבה גורמים אחרים ועד היום תמיד צדקתי – התחרות תיטיב עם האזרח ותיטיב גם אתכם כי כל הענף הזה יהיה טוב יותר, כי כשענף הוא טוב יותר וזול יותר אז אנשים משתמשים בו יותר, וכל מי שבענף הזה מרוויח. איתן באמת, תודה רבה. זה רגע היסטורי ממש באופן אמתי בתוצאות שייוולדו ממנו.
לא רק אני שותף, ואני אומר שהענף שלנו עדין - - בגלל שאין לנו דור ממשיך. אני חושב שבאמת השר ואיתן - -
שיתקנו לכם את האוטו? אני חושב שזה נתן לנו פתח לתקווה, ואני חייב להודות בשמנו, אחריכם, כמובן לאבנר פלור ולחוה שנכנסה לחוק הזה, ואני חושב שהיא עשתה פה את העבודה הכי מקפת. באמת כל הכבוד על העבודה הזאת, וכמובן לשר התחבורה, שבסוף לקח משהו שאנחנו חולמים עליו שנים, והבאת אותו לשולחן.
רק משפט אחד: אני מקווה שאחרי קידום החוק הזה נתחיל לראות מחירים יותר זולים החל מ-2017 כי זה המבחן לכל החוק.