פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 40

מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הצ"ח התכנון והבניה (הוראת שעה) ובהצ"ח שירותים פיננסיים חוץ מוסדיים

יום שני, י"א באדר ב התשע"ו (21 במרץ 2016), שעה 13:00
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 218), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי כהן – היו"ר

חיים ילין

אורלי לוי אבקסיס

אורי מקלב

רועי פולקמן

עיסאווי פריג'

יואב קיש
חברי הכנסת
נאוה בוקר

יגאל גואטה

אילת נחמיאס-ורבין

יוסי יונה
מוזמנים
ליאת גרבר - ממונה חקיקה, משרד האוצר

משה אשר - מנהל רשות המסים, משרד האוצר

עפרי שליו - מנהל תחום בכיר מפקח ארצי מקצועית, משרד האוצר

מעין נשר - רכזת שיכון באגף תקציבים, משרד האוצר

מיכל סופר - מנהל תחום בכיר מקצועית - מיסוי מקרקעין, משרד האוצר

אפרת אברהם - מנהלת תחום קבלנים ונדל"ן, משרד האוצר

יניב כהן - מנהל תחום בכיר שומת מקרקעין, משרד האוצר

אביגדור יצחקי - ראש מטה הדיור, משרד האוצר

ניר מסיקה - עוזר לראש מטה הדיור הממשלתי, משרד האוצר

עופר שרון - מח' משפטית, רשות המסים

ספי זינגר - מחלקת ייעוץ וחקיקה (כלכלי-פיסקאלי), משרד המשפטים

עופר רז-דרור - כלכלן בכיר במועצה הלאומית לכלכלה, משרד ראש הממשלה

מאיר לוין - יועץ בכיר ליו"ר, רשות לניירות ערך

נועם רובינזון - ראש תחום מגזרים, רשות לניירות ערך

שריה אורגד - סמנכ"ל בכיר לאסט' ופיתוח עסקי, הבורסה לניירות ערך

יוסי אלישע - יו"ר ועדת פורום מיסים לשכת עו"ד, לשכת עורכי הדין

דוד גרוס - מנהל, קרנות ריט

אליזבת רוזנבאום - מנהלת, קרנות ריט

אלי בן חמו - מנכ"ל, חברת סלע קפיטל

שמואל סלבין - יו"ר, חברת סלע קפיטל

עוזי לוי - מנכ"ל, דירה להשכיר

ג'ני אורלוב - עוזרת אישית ליו"ר, קבוצת הלמן-אלדובי

רן מלמד - סמנכ"ל, עמותת ידיד

חובב ינאי - לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 218), התשע"ו-2016, מ/1000
היו"ר אלי כהן
חברים, צהרים טובים, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה המיוחדת. קודם כול, אני רוצה להודות גם לרשות המסים, גם למשרד האוצר ולחברי הכנסת שלקחו חלק משמעותי במהלך הימים האחרונים בדיונים מתוך מטרה שהחוק יהיה חוק מאוזן, נכון ושישרת את מטרתו עם הסוגיות השונות שנמצאות על הפרק.

מכיוון שסיימנו את סעיפי ההקראה, ניתן התייחסות קצרה לחבר הכנסת קיש, שירצה לציין שני נושאים ונעבור להתייחסות.
יואב קיש (הליכוד)
קודם כול, תודה. בעיקרון היה נושא שעורר הרבה ויכוחים. אני מודה שאני לא שלם אתו, אני הולך לפשרה בעניין הזה עם רשות המסים, וזה משך הפטור לעסקה כנגד מניות, ולא מדובר על שלב ההקמה. בעניין הזה לאחר ששמעתי את רשות המסים הייתי מבקש ללכת לחמש שנים. זה מה שאני מבקש. זה המינימום שאני מוכן להסכים. אם לא, אני בוודאי מסתייג מהחוק.

נושא נוסף, אני חושב שבהקמת קרנות - - -
רועי פולקמן (כולנו)
איזה סעיף?
יואב קיש (הליכוד)
אחרי זה.
יואב קיש (הליכוד)
נושא נוסף. בהקמת קרנות חדשות – וזו המטרה שלנו, שיוקמו קרנות חדשות – שמעתי הרבה מאוד פידבקים ששנה וחצי זה יכול להיות עדיין מעט מדי. הייתי רוצה להאריך את תקופת הזמן הזאת לשנתיים.
היו"ר אלי כהן
מה שהוארך מ-12 ל-18, מבקש חבר הכנסת קיש להאריך ל-24 חודשים.
יואב קיש (הליכוד)
הנושא האחרון, וזה החזקת בעל שליטה, כשדיברנו חמש שנים על הדילול. המספר שאני חושב שהוא נכון, והיו לנו על זה הרבה דיונים – כמובן שיש את הבלנס בין מצד אחד שיהיה לו אינטרס עדיין ללכת למהלך הזה, מצד שני, שהציבור יהיה בנתח משמעותי, כמובן שאנחנו רוצים ששני הדברים האלה יקרו – אני חושב שהמספר הנכון צריך להיות 20%. זה שלושת הדברים. אני חייב ללכת וחוזר בעוד עשר דקות. תודה.
היו"ר אלי כהן
תודה. אני רוצה להבהיר את הרציונל. במסגרת הדיונים קיבלנו, בין היתר, התייחסויות וההערות, ואני באמת מודה לחברי הכנסת. היתה התייחסות של חברת הכנסת לוי-אבקסיס וחבר הכנסת יונה יחד אתה לסוגיית 5-50. סוגיית 5-50 יוצרת מצב שיכול להיות מקרה שבו בעל מניות אחד יחזיק 49%, כאשר החוק הזה לצורך העניין נותן הטבות מס שונות גם במס רכישה, גם במס מופחת, גם במס שבח, ולכן אנחנו רוצים בסוף היום שזה יוחזק על-ידי הציבור.

אנחנו רוצים לאזן, שיקומו קרנות חדשות. אנחנו לא רוצים שהמצב של שתי קרנות בלבד, הקיימות, יימשך, ועל אף הלחצים שהם מפעילים נדע גם אנחנו לפעול בנושא הזה שכן יקומו קרנות, שכן יהיו אלטרנטיבות השקעה נוספות לטובת העניין הזה, ולכן היתה כאן התייחסות בנוסף ל-5-50 – מהו בעל ההחזקות המקסימלי במניות שיכול להיות.

היתה התדיינות מסוימת בנושא, לא נלאה בפרטים, לבקשתה של חברת הכנסת לוי ולבקשתו של חבר הכנסת יונה. ההצעה שהגענו אליה – עדיין אני אומר, שמורה להם הזכות להגיש את ההסתייגות על 10%, מכיוון שהם עדיין מתלבטים – החלטנו שצריך לאזן את זה, שיהיה רשום "5-50, אך לא יותר מ-20%". מאיר, לבקשת ניירות ערך, לבקשתכם – ואני יודע שגם אתם, גם רשות המסים וגם משרד האוצר רוצים להגיש חוק מאוזן ואתם לא מייצגים אף אחד למעט הציבור – לתת תקופה נוספת של שנתיים שבה תהיה הירידה ל-20% הנוספים.
מעין נשר
שלוש שנים.
היו"ר אלי כהן
עדיין לחברת הכנסת לוי ולחבר הכנסת יונה תהיה שמורה הזכות להגיש את ההסתייגות. אגב, אני אשמח מאוד אם תמשכו את ההסתייגות לקראת הדיונים שיהיו במליאת הכנסת, מכיוון שבסוף היום אנחנו צריכים לאזן בין זה שיהיו גופים נוספים מצד אחד לבין להבטיח שההטבות ילכו לציבור מצד שני.

נרצה לתת התייחסות קצרה. אורלי, ברשותך, ממש קצרה, ואז נעבור לסקירה של רשות המסים. אורלי, בבקשה. התייחסויות קצרות של שלוש דקות. אנא מכם. בבקשה, חברת הכנסת לוי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תודה רבה לך, אדוני היושב-ראש, אכן באמת פנית אלי והיינו בדין ודברים ובעזרתו של חבר הכנסת דוד ביטן גם חלו שינויים, עדיין השינויים האלה הם לא שינויים מרחיקי לכת. אני מדברת על כך שבסופו של תהליך עדיין נהיה עם בעל שליטה, איך שלא נסובב את זה, שנהנה מצד אחד מהטבות מס, מצד שני מהחלק הארי של המניות באותה קרן ריט שאמורה להיות ציבורית בסופו של תהליך, שהציבור אמור ליהנות ממנה. ועדיין גם לא דיברנו לגבי ההחזקות של דירות מגורים להשכרה. רק בתקופת ההתהוות, עד שהקרן תהפוך לקרן ריט, יש פה את ההוראה שצריך להחזיק כ-30%, אבל היא בטלה ברגע שהם הופכים להיות נסחרים בבורסה. זה דבר אחד.

דבר שני – אני מבינה שאביגדור יצחקי לא נמצא כאן – הבנו שכבר לא מדובר בשום דבר שקשור לדיור. אנחנו מדברים על זה כהשקעה פיננסית, כנתיב נוסף, ואת זה אני חושבת שגילינו תוך כדי תנועה, גם חברי הכנסת וגם היושב-ראש בעצמו, שבין הצעת החוק הזאת לבין הדיור אין ואולי - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יחס שלילי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
- - - יחס שלילי בסופו של דבר. היה והדבר הזה מצליח, מחירי הדירות ילכו ויעלו. אם מאמינים בממשלה, שהצעדים שלהם לגבי מחירי הדירות יצליחו, זאת אומרת, אתם באים לקחת את הפנסיות שלנו ולשחק שוב במניה – הפעולות שלכם, אתם מאמינים, יורידו את ערך המניה. לכן איך שלא תעשו את זה, זה lose-lose situation, ובסופו של תהליך, אני רוצה להבין מה קורה – כמה החזקות במגורים בכלל צריכה הקרן להחזיק, אם בכלל ולמה אנחנו מפתים את האנשים עכשיו להיכנס לקרנות החדשות.

אני מודה לך, אדוני היושב-ראש, על הניסיון לאזן בין הדברים. עדיין 20% זה הרבה פחות מ-49%, ועדיין זה לא הרבה פחות ממה שחוק החברות מחייב, כי ב-25% לפי חוק החברות, רואים בו בעל שליטה. אולי הצלחנו לשנות את רוע הגזירה בעניין של 5% ולא בעניין של 30%.
היו"ר אלי כהן
לא. לפי החוק היו יכולים להיות גם 49%.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
חוק החברות רואה במי שמחזיק 25% כבעל שליטה, ולכן זה שהם ירדו אתנו - - -
היו"ר אלי כהן
יכול להיות מצב שמי שמחזיק 49% ייהנה מההטבות האלה, ועדיין היו חלים עליו כללי בעל שליטה, אבל בהטבות לעניין המס, הוא היה נהנה ב-49%.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני, עדיין לא קיבלתי תשובה בנוגע להחזקות של מגורים להשכרה. ברגע שהם נכנסים וסוחרים בבורסה, כבר אין להם שום הגבלה.

אני גם מודעת לכוחנו המוגבל. מאחר שאנחנו חברים באופוזיציה, לפעמים אתה נאלץ להסכים עם חלק מהדברים. ראשית, אני חושבת שיש לנו הישג גדול בזה שהצלחנו להוריד ל-20%, אבל עדיין גם ננסה להגיע ל-10%, לכן נשאיר את ההסתייגות. בכל מקרה, אני מודה לך על ההתגייסות שלך.
היו"ר אלי כהן
אני מודה לך על ההערה. אני חייב לציין שעשיתם, גם אתם, עבודה רצינית ועניינית, ואני יודע שמה שעמד לנגד עיניכם זה טובת הציבור. אני באמת יודע שהשקעתם, ולכן הערכתי גם לחברת הכנסת לוי, גם לחבר הכנסת יונה וגם לחברת הכנסת ורבין, שלא כאן, אבל אני יודע שנעשתה כאן עבודה. אני אתן התייחסות לחבר הכנסת ילין, ולאחר מכן – חבר הכנסת יונה. בבקשה, חבר הכנסת ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, תודה רבה, ישבתי על החוק והאמת שיש לי עוד רעיונות שחלקם הבאתי לפה, אבל אני לא רוצה לטרפד ולא רוצה להתחיל לשים הסתייגויות לדיור. בסופו של דבר הדיור צריך להיות דיור חברתי, וצריך למצוא את המודל. אני מקווה מאוד שאחרי שישבתי גם עם רשות המסים וגם עם האוצר, נוכל לקדם את הקרנות האלה.

לגופו של עניין, יש לי הרבה הסתייגויות, ואני מתחבר גם לאורלי וגם ליוסי ולכל החברים, אבל אני רוצה להבליט פה את הנקודה שהכי מדאיגה אותי. במהות, ואביגדור אמר את זה, אנחנו רוצים לבנות דירות להשכרה ולבנות דירות לזוגות צעירים, ואיך שלא תסובב את זה, צריך 4, 5, 6 מיליארד שקל, ואת הכסף הזה נגייס. איך נגייס? על-ידי הקרנות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
על-ידי הפנסיות.
חיים ילין (יש עתיד)
נגייס על-ידי הקרנות. בסופו של דבר המהות מאוד חשובה, כי בלי מהות, למה אתה מחוקק? כשאתה נכנס פנימה אתה רואה שיש שני סוגי קרנות, קרן אחת שהיא נדל"ן לכל דבר – אזורים מסחריים ופיתוח, השכרה של משרדים – זה לא מעניין אותי. מבחינתי מטר בעזריאלי שיעלה מיליון דולר. זה לא מעניין אותי. מי שמוכן לשלם על זה, בבקשה, שישלם על זה.

אותי מעניין הצד השני של המטבע – איך הילדים שלנו לא בורחים למדינות אחרות בגלל שאין להם אפשרות לרכוש דירה. מי שלא רואה את התמונה, שיתחיל לראות איך הוא יכול לקנות פה את הדירה, או אם הוא לא יכול לקנות, לפחות לשכור את הדירה. במהות אני מאוד מודאג שהחוק לא יעשה את עבודתו. זה פן אחד.

הפן השני איך אנחנו מעודדים את הפריפריה בקרנות האלה. מה כולם ירצו? ירצו איפה שיש נדל"ן שיש לו כל הזמן ביקושים, ושם רווחי ההון יהיו הכי גדולים, ואם גם יהיה פטור מהדברים האלה, הרווחנו בגדול.

ולכן ההצעות שלי לגופו של עניין. קודם כול, יש פה סעיף, שהוא סעיף 6 – התקופה הקובעת. כתוב פה 5 ו-5. אני מציע שזה ייקבע לפי הגדרת החוק של נגב-גליל, בדיוק לפי קווי הרוחב של גליל ונגב. התקופה לא תהיה חמש שנים, התקופה תהיה שבע שנים. קבוע. אבל רק להם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עוד פעם.
מעין נשר
הרי אנחנו נותנים לקרן חמש שנים להחזיק במקרקעין לפני שיש דירות, כדי שהיא תוכל לעשות ייזום אם היא רוצה. התבקשנו בפעם הקודמת להאריך את התקופה, כי לא בטוח שיצליחו לבנות בתוך חמש שנים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה שיקול דעת של שר האוצר.
חיים ילין (יש עתיד)
שנייה. לא סיימתי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הגענו לפשרה.
מעין נשר
מה שחבר הכנסת ילין מבקש, הוא אומר שבאזורי הנגב והגליל קשה יותר לבנות לפעמים והבנייה מתארכת, ולפעמים לוקח יותר זמן לקבל אישורים, ולכן הוא מבקש להאריך את התקופה מחמש שנים לשבע שנים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה, חיים? דווקא נזרז אותם לבנות בפריפריה.
חיים ילין (יש עתיד)
אין תב"עות, ואז נפסיד הכול. אין תב"עות ואין תכנון. אלה קרקעות שלא היה להן ביקוש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה לא אומר שאין תוכניות.
חיים ילין (יש עתיד)
מה לעשות? יש תוכניות, ירוצו. אני אומר שאיפה שאין שלא יפסידו.
היו"ר אלי כהן
מעין רוצה להבהיר את הסעיף המשפטי. מעין, תבהירי בבקשה.
מעין נשר
בהגדרה של מקרקעין לצורכי דיור להשכרה, כתוב שיראו גם מקרקעין שעדיין לא נבנו עליהם דירות להשכרה עד תום חמש שנים מהיום שהם נקנו. עדיין הם נחשבים כנכס להשכרה שהקרן יכולה להחזיק בהם.

אנחנו מוכנים לפי הגדרת פריפריה נגב וגליל לשים את זה בחוק, כשבפריפריה ניתן, לא חמש שנים עד זמן הבנייה, אלא שבע שנים. באמת יש קושי עם התב"עות ויש לפעמים פחות ביקושים לדירות האלה להשכרה, ואנחנו חושבים ששווה לעודד את זה וללכת על שבע שנים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה כששאלתי לגבי ה-30% של הדירות – סליחה, אלי, שאני מתפרצת - - -
חיים ילין (יש עתיד)
שנייה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה נוגע אליך. אני רוצה לתת לך נקודות, כי הם נתנו לי תשובה אחרת לחלוטין. אלי, כשאמרתי בפריסה ארצית 30% לכל אורך התקופה, הם אמרו לי: זה לא טוב לפריפריה, לא כדאי לך שיבנו בפריפריה, כי זה יעלה את מחירי הדיור.
היו"ר אלי כהן
לא. כדאי שיבנו בפריפריה, אבל אם ניצור לחץ ביקושים בפריפריה, נפגע בפריפריה ונעלה את המחיר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. אמרנו 30% בדירות להשכרה בפריסה ארצית, אמרת לי שזה לא טוב.
היו"ר אלי כהן
יש קרנות קטנות ויש קרנות גדולות, אז קרן גדולה, עד שהיא תגיע ל-30%, ייקח לה הרבה זמן, ואז היא תגיד: בחיים אני לא אגיע ל-30%, אני לא אלך על זה. ולכן הנושא של האחוזים הוא לא נושא נכון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך מבחינת החוק אנחנו מגדירים שעדיין הם יצטרכו להחזיק בדירות למגורים להשכרה, כדי שייהנו מההטבות? פה אנחנו פוטרים את זה, כי ברגע - - -
היו"ר אלי כהן
עיקר ההטבות בחוק הן הטבות למגורים. זה האופי המרכזי.
מעין נשר
אנחנו לא מכריחים, אורלי.
היו"ר אלי כהן
אנחנו נותנים תמריצים.
מעין נשר
התלבטנו בשאלה הזאת, בסוף יש פה מכשיר שמאפשר לקרן ריט שרוצה לקנות דירות להשכרה, למרות שהיא קונה יותר מדירה אחת, ולכן היא נחשבת משקיעה. אנחנו נותנים לה מס רכישה של חצי אחוז לאורך כל חיי הקרן והטבות נוספות, ואנחנו מקווים שההטבות האלה יביאו אנשים נוספים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עכשיו את תגידי לי איך את יכולה לשכנע אותם אם בסופו של דבר ההכנסות על השכירות זה - - -
מעין נשר
אני לא יכולה לשכנע, אני יכולה להוציא מכרזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
את יכולה לחייב.
היו"ר אלי כהן
מעין, תשובות קצרות, כי אחרת זה לא ייגמר.
מעין נשר
אנחנו לא מכריחים, אנחנו מאפשרים.
היו"ר אלי כהן
מעין, תודה. ניתן לחיים להשלים. חיים, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני בעד עשר שנים, אבל אני רוצה להוסיף משלים. במקום שיש חמש שנים, מה שלא נגב-גליל לפי ההצעה פה, הארכה של עוד חמש שנים תינתן על-ידי שר אוצר, באישור ועדת הכספים ולא רק שר אוצר.
מעין נשר
זו התקופה הקובעת.
חיים ילין (יש עתיד)
אין מצב שהקרן לא מגיעה ומסבירה למה בתוך חמש שנים הם לא הצליחו וצריכים עוד חמש שנים. רצוי מאוד שלא רק שר האוצר יקבל את ההחלטה הזאת. כמו התקנות בוועדת הכלכלה, ששר הכלכלה מאשר ומגיעים לוועדת הכלכלה לאישור התקנות, גם פה אותו דבר. נגב-גליל – המשלים יהיה שלוש שנים. ארכה של שבע שנים פלוס שלוש תינתן גם על-ידי שר אוצר.
היו"ר אלי כהן
תודה. מעין, אני רוצה שתחזרי על התיקון שביקש חבר הכנסת ילין. אני רוצה שחבר הכנסת ילין ישמע. בבקשה.
מעין נשר
משה יתייחס, אנחנו מוכנים ללכת - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני חושב שהיועץ המשפטי אמר שהוא לא יכול - - -
היו"ר אלי כהן
נבהיר. אנחנו נשמע בדיוק ממעין, ואחרי זה אם תהיה לגלעד התייחסות, הוא יתייחס. מעין, בבקשה. אני רוצה שהתיקון יוסכם.
מעין נשר
יש פה חלק של התיקון שהוא מעין הוראת שעה. הוראת השעה היא לחמש שנים כרגע. אנחנו חושבים שהגיוני לא לקבוע חמש פלוס חמש, אלא שבע פלוס שלוש, כששלוש השנים הנוספות זה שר באישור ועדות הכספים.
חיים ילין (יש עתיד)
אם את שמה שבע פלוס שלוש, זה אומר שגם מרכז הארץ הוא שבע פלוס שלוש, ואין הבדל בין הפריפריה למרכז.
מעין נשר
לא. יש את התקופה של הבנייה. בבנייה רק לפריפריה נותנים שבע שנים. המרכז מקבל חמש שנים. לעניין הוראת השעה, בכל הארץ אנחנו נותנים שבע פלוס שלוש.
היו"ר אלי כהן
מעין, אני מבקש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה אתם רוצים להכריח? נתנו הנחות, נותנים מתנות? מה מקבלים חזרה?
היו"ר אלי כהן
התייחסות של גלעד. גלעד, בבקשה.
גלעד קרן
יש פה ערבוב של שני דברים. יש נושא אחד לגבי המועד האחרון לבנייה, זה כרגע מוגדר כחמש שנים. ואתה מבקש - - -
חיים ילין (יש עתיד)
שבע בנגב-גליל.
גלעד קרן
יש נושא אחר שזה התקופה הקובעת של כל הוראת השעה. כרגע ההצעה היא חמש פלוס חמש באישור השר. הערנו בדיונים קודמים שאנחנו חושבים שזה לא נכון שתהיה אפשרות הארכה על-ידי שר האוצר באישור ועדה. זה מנגנון לא מקובל. הוא אומנם קיים במקרים בודדים בחקיקה, אבל הבנו שהוא לא מקובל בחקיקה שהשר מאריך את החוק בלי אישור של מליאה, בלי חוק. הצענו שיהיה מועד אחד של שבע שנים או מועד אחר שתקבעו, אבל שיהיה מועד אחד. זה יכול להיות גם חוק קבוע, אבל לא מועד - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אם יש פה לחמש שנים - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא הייתי רוצה לתת להם זמן אין-סופי בפריפריה - - -
היו"ר אלי כהן
מעין, אומר גלעד שאי-אפשר לתת שבע פלוס שלוש. כלומר, ההצעה תהיה שבע שנים, ולעניין ההטבה לפריפריה, שאמרת לחבר הכנסת ילין, היא תעמוד בעינה.

חבר הכנסת ילין, על רקע התייחסותו של היועץ המשפטי, נקבע תקופה אחת של שבע שנים, ולגבי ההטבה לפריפריה, מה שמעין הסבירה לך, היא תעמוד בעינה. זה בסדר, גלעד?
חיים ילין (יש עתיד)
יש לי רק שאלה קטנה. זה קטע משפטי. הרי זה לחמש שנים - - -
משה אשר
אין בעיה משפטית לעשות את זה פלוס אפשרות להארכה. אנחנו עושים את זה בהרבה מאוד חוקים.
גלעד קרן
לדעתנו יש בעיה משפטית.
משה אשר
יש חוקים שלמים שזה קיים בהם.
גלעד קרן
יש מעט מאוד חוקים שבהם זה קיים. זה לא דרך המלך. אנחנו חושבים שזה לא דרך נכונה להאריך חוקים. הדרך הנכונה היא לחוקק חוק חדש.
מעין נשר
יש סעיף שזה באישור ועדת הכספים.
גלעד קרן
זה קיים בחוקים בודדים. ברוב החוקים שזה קיים זה באישור גם של ועדה וגם של המליאה. בחוק האזרחות והוראת שעה - - -
חיים ילין (יש עתיד)
כל נושא החקלאות זה שר אוצר באישור של ועדת הכלכלה, כל התקנות.
גלעד קרן
תקנות. זה לא תקנות.
מעין נשר
בעוד שבע שנים נאריך את הוראת השעה להוראת קבע בעזרת השם.
היו"ר אלי כהן
חברים, נשאיר את זה שבע שנים ותהיה אפשרות למשרד האוצר להפוך את זה להוראת קבע.
גלעד קרן
לא הבנתי.
היו"ר אלי כהן
שבע שנים כמו שביקשת. חבר הכנסת יונה. בבקשה, אדוני. שלוש דקות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אלי, מרצ רשומה בהסתייגויות.
היו"ר אלי כהן
תודה. יודעים. בבקשה, חבר הכנסת יונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ברשותך, אדוני היושב-ראש, אני אגיד משהו כללי והוא באמת יהיה קצר ולא אאריך. כשהצעת החוק הזאת באה אלינו בהתחלה, בכל אופן היה ניסיון ליצור זיקה מאוד ברורה בין קרנות הריט ובין פתרון מצוקת הדיור, לפחות באופן חלקי.

ככל שהתעמקנו בסוגיה הזאת למדנו – ואני לא יודע אם מישהו יכול לסתור את התובנות שהגענו אליהן – שאין זיקה משמעותית, ואם בכלל, יכול להיות קשר סיבתי שלילי, כלומר, שדווקא קרנות הריט יכולות דווקא להעלות את מחירי הדיור, כי הרי שמענו המון דיבורים מטעמו של משרד האוצר ושר האוצר כיצד כספים שמופנים להשקעה בדיור דווקא מעלים את המחירים. וכאן, אני לא חושב שקיבלנו מענה לדאגה הזאת.

בחזרה, אם כן, להסתייגות של ה-10% שאני רוצה לומר משהו בזכותה. אני מבין את הדברים, מעין, שהצגת בפנינו. אין לנו שום כוונה, לא לאורלי, לא לי ולא לאף אחד מחברי הכנסת האחרים, ליצור מצב שבו יש לקרנות הריט הוותיקות מונופול בתחום הזה. ממש לא. the more the merrier – אם ירצו לקום עוד קרנות ריט, שיקומו. אבל אנחנו חושבים שבכל זאת במסגרת שבה ניסחתם את החוק, גם עם האפשרויות שאנחנו מגיעים אליהן, הרי שההטבות הן עדיין הטבות מפליגות מאוד, הן בפחת והן במס רכישה והן בדחיית תשלומי השבח, כך שכבר יצרתם לטעמי תמריצים יפים מאוד כדי שנעודד את בואן לעולם של קרנות ריט אחרות. החשש שלנו הוא חשש שלא הופג ולא התפוגג.
עיסאווי פריג' (מרצ)
על מה מבוסס החשש , יוסי?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מיד אני אגיד לאיפה החשש מגיע.

השגנו בשיג ושיח אתכם נכונות מצדכם – אלי, אני רוצה לציין אותך לשבח מבחינת הנכונות שלך להגיע לפשרות – אבל עדיין אנחנו לא שבעי רצון. באשר לסוגיה הזאת של השליטה אנחנו חושבים ש-20% החזקות לאדם יחיד הן עדיין מקנות לו שליטה די משמעותית, וזה נוגד לרוח קרנות הריט, שלמעשה הן אמורות להיות בסופו של יום קרנות ציבוריות. לכן אני בכל אופן - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
"בשליטת הציבור". אני חושבת שזאת ההגדרה הנכונה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תודה, אילת. ולכן אני מותיר את ההסתייגות שלי, ועוד מצטרפים אליה, באשר לשליטה המקסימלית שתהיה 10%. תודה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר אלי כהן
תודה, חבר הכנסת יונה. אני בהחלט מבין את הגישה שלך, מאיפה היא מגיעה, ואני בהחלט חייב להגיד שאני מכבד - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש פה מי שמעוניין לפתוח קרן ריט, והם מוכנים להיות ברשות הציבור, ב-100% החזקה של הציבור, ואמרתם שאחרת לא יקומו קרנות ריט.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אפשר לשאול שאלה?
היו"ר אלי כהן
בבקשה, אדוני.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני אתחיל מהסוף. אני בעד הקמת הקרנות - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
גם אנחנו, כבר אמרנו את זה.
היו"ר אלי כהן
קיבלת מחמאות בהיעדרך, חברת הכנסת ורבין. אני אומר ברצינות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
תודה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה לא קשור לכיבוש - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו בעד שלום, דרך אגב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה טובת האזרח – עכשיו אנחנו מתנתקים... – אני רק רוצה להבין, להשתכנע מקצועית. השליטה שדנים עליה, 30%, 10%, 20%, יותר מ-20% – מה לטובת המשקיע הקטן? עזוב את הדיור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא לא יהיה בעל שליטה.
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת עיסאווי פריג', אני באמת מברך אותך שהגעת - - -
קריאות
- - -
היו"ר אלי כהן
אני מבקש מהקהל לא להתייחס. חבר הכנסת פריג', אני אתייחס בקצרה. נוסח החוק, איך שהוא מופיע כיום, אומר "5-50". לכאורה קיימת האפשרות התיאורטית שמישהו גם יחזיק 49% לצורך העניין, כאשר נושא קרנות הריט נותן הטבות מס. לנו יש עניין שההטבות האלה יגיעו לציבור הרחב בכללותן.

יגיד כאן מאיר מרשות ניירות ערך – תתקן אותי, מאיר, אם אני טועה בהגדרה – שבקרנות הריט בעולם, שמשם נלקח המונח הזה, קיים 5-50, רק שחשבנו כאן שנכון לצורך העניין – היתה התייחסות של חבר הכנסת יונה וחברת הכנסת לוי – שלא ייתכן שההטבה הזאת תלך לגוף מאוד משמעותי.

אומרים כאן מרשות ניירות ערך, משרד האוצר ורשות המסים – שלושתם גופים מקצועיים, בעיני גופים מוערכים שרוצים בטובת העניין – אומרים שצריך להשאיר את זה כפי שהוא. למה הם רוצים להשאיר את זה כפי שהוא? מכיוון שהיום מרבית בעלי השליטה מחזיקים 100%, 70%, 80%, מתוך עניין שיעבור חלק משמעותי יותר של 30% ו-40% לידי הציבור.

במסגרת התדיינות שהיתה כאן יש הצעה שהגענו אליה ואומרת את הדבר הבא: יישאר הכלל של 5-50, אך תתווסף מגבלה נוספת של לא יותר מ-20%. כלומר, יישאר 5-50 ותהיה אפשרות – עד היום בתוך חמש שנים הם צריכים לרדת – יהיו להם עוד שלוש שנים לאחר מכן לרדת ל-20%.

מכיוון שאני מבין ומכבד את הגישה של חברי הכנסת שהעירו את ההערה הזאת, בהתדיינות שהיתה אמרנו שהם יחליטו להתנגד או להימנע רק בסעיף הזה, ועדיין שמורה להם הזכות להגיש הסתייגות במליאה לעניין ה-10%.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים גם ועדה - - -
היו"ר אלי כהן
אני אומר שוב שההצעה שנתנו היא הצעה מאזנת. אם נלך ל-10%, לגישת גורמי המקצוע, שאלה שלוש הרשויות שציינתי כאן, הם חושבים שזה יעכב את הקמתן של קרנות חדשות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה יעודד אנשים להיכנס.
היו"ר אלי כהן
בדיוק כך. לכן הלכנו ב-20% ושמורה להם הסתייגות. נעבור עכשיו להצגת השינויים מהפעם האחרונה. מי יציג את זה, רשות המסים או משרד האוצר?
משה אשר
אפשר להגיד מילה - - -
היו"ר אלי כהן
בבקשה, אדוני.
משה אשר
בסופו של יום בנתונים יש שני סוגים של קרנות ריט, כאלה שיאספו נכסים מאפס, ינפיקו, יגייסו כסף מהציבור ויקנו נכסים – לא באו עם נכסים מראש – וחברות אחרות שיש להן נכסים מניבים בהיקפים גדולים והן יכולות להיות קרנות ריט. הן יכולות לתת את ההתחלה, אחרי זה כמובן יהיו גיוסים נוספים והתפתחות נוספת של הריט.

למה החלק השני של המשוואה לא קרה עד היום? בגלל שכאשר חוקקנו ב-2006 דרשנו שיהיה מיסוי בשלב המעבר. בהיקפים גדולים זאת עלות מאוד משמעותית, וזה לא קרה. הם פשוט הצביעו ברגלים ואמרו: נישאר אפילו בורסאיים, אבל לא נהיה אתכם בריט. זה נתון אחד שצריך לדעת.
עיסאווי פריג' (מרצ)
תעמוד על הקטע הזה, זה חשוב לי.
משה אשר
אמרנו בחוק הקודם שאתה מעביר נכסים. נניח חברה קיימת, שיש לה כמה נכסי נדל"ן – יש לה קניון, יש לה בניין משרדים – יש לה היקפים גדולים, היא היתה אומרת: הייתי מביאה קניון אחד שיהיה ריט, שעכשיו הציבור יהיה שותף בו, אבל היא היתה צריכה לשלם מס העברה. זה היה חסם, ועכשיו אמרנו שבשלב הייזום, ורק בשלב הייזום, נעשה כמו שינוי מבנה בכל דיני המס, בכל ההקשרים, אתה מקבל מניות תמורת זה, אבל רק בשלב הייזום. למעשה היישום שלך נדחה לשלב מכירת המניה, ואז הסרנו את החסם הזה. זה דבר אחד.

אני חוזר עכשיו לעניין של השליטה - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
סליחה, לפי דעתכם זה היה החסם העיקרי?
משה אשר
העיקרי.
עיסאווי פריג' (מרצ)
זה היה החסם העיקרי בהקמת קרנות ריט?
משה אשר
שנובעים לא מאפס כמו שתי הקרנות האלה שבאו מאפס - - -
היו"ר אלי כהן
אורלי, זה ראש רשות המסים והוא אומר דברי טעם.
קריאות
- - -
משה אשר
ברשותכם, אני אשים את הנתונים - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
משה, שאלה אליך.
משה אשר
רגע. אני אסיים להשיב.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
רק לשלב הזה. כשאתה אומר את האמירה הזאת על סמך מה אתה מבסס אותה? שיחות עם אנשים שרצו להקים? יש סקר שוק? מה?
משה אשר
גם משיחות עם חברות נדל"ן מניב קיימות שאמרו לנו: חבר'ה, במחירים האלה – גם שנתנו להם דחייה בתשלום המס לא באירוע המס – אנחנו לא לוקחים סיכונים, לא נשלם את הדבר הזה, פשוט נישאר עם מה שיש לנו.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני טוענת שעצם העברת השליטה מבחינתם של האנשים האלה, כמי שהיתה מספיק שנים בשוק ההון – עצם העברת השליטה, היא כבר לא מעודדת אותם להקים קרנות ריט. סליחה, שאני אומרת, אני הרבה יותר עסוקה בשאלה איך יקימו קרנות ריט מאפס מאשר בהמרה של חברות לקרנות ריט. אני אומרת דוגרי.
משה אשר
בואו נשלב את הדברים. ברשותכם - - -
היו"ר אלי כהן
חברים, בואו ניתן למשה אשר. משה, אם תוכל, תסיים בשלוש דקות.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אלי, זה חשוב מאוד התשאול הזה. חשוב לנו.
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת פריג', לכן הלכתי בגישה מאזנת, לא של 50 ולא של 10. אני חושב שהם באים ממקום טוב, הם לא באים ממקום דווקני.
משה אשר
אם כך, יש לנו שני סוגים: האחד שמתחיל מאפס ואוסף נכסים, כמו שעלו שתי הקרנות האלה, והשני, שכבר יש לו נכסים שיכולים להתאים לציבור, הציבור ירוויח מהם וכל הדברים האלה, רק שב-day-1 הוא צריך לשפוך אותם לקופסה שקוראים לה "ריט". את הדבר הזה ראינו בשתי קרנות. את הדבר של פוטנציאל יותר גדול ונכסים בהיקפים גדולים יותר, לא ראינו.
צודקת, בן אדם שאומר לי
שמע, תרד משליטה, תביא נכס ותאבד את כל השליטה, הוא אומר: תשמע, אני היום מפיק גם מהנכס וגם מהניהול שלו, אין לי עניין לעשות את זה, ולכן המנגנון האמריקני שעושה five or fewer, ה-5-50 הזה, יוצר לך מצב כזה שדה-פקטו אתה יכול במקסימום לרדת ל-30%. במנגנונים של הבורסה – איך הוא מזהה בעל עניין של עד 5% וכו', נניח יש 30% - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
- - -
משה אשר
רק שנייה. עם השנים והגיוסים הנוספים או אפילו מדולל, פחות מזה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בחברות – 25% הוא בעל שליטה.
משה אשר
רגע. אני מדבר עכשיו על הכלכלה, לא על המונחים.

בדרך כלל זה גם טוב לציבור, כי מצד אחד הוא מנהל את הנכס בעקיפין, הוא עדיין עם חוזה הניהול וכל הדברים ההם, מצד שני, אם הוא לא ישקיע כמו שצריך בנכס ולא יתחזק אותו וכל הדברים האלה, הוא מפסיד בעקיפין, כי ב-30% בנכס בעקיפין, הוא מצמיח לו פחות רווחים. ולכן מצאנו פה איזון שגם טוב לציבור, שמי שמנהל לו את הנכס הוא גם בעלים בנכס בחלקיות. נוצר האיזון ששומרים על האינטרסים של הציבור, כשמצד אחד יש ניהול, מצד שני - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
משה, זה לא נשמר ב-10%. סליחה שאני שואלת אותך בצורה - - -
משה אשר
זה לא נשמר ב-10%, נכון.

לכן המודל האמריקני נכון להקשר הזה. אם רוצים להגביל, לדעתנו אפשר להגיע ל-30%, לנעול את זה על ה-30%. לא יותר מ-30%. זה בסדר. הצענו פה איזון שגם שומרים על הציבור, גם שומרים על הניהול. היום רוב החברות בבורסה שנסחרות בעל השליטה מחזיק 70% ו-80% - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא. בממוצע הוא מחזיק בסביבות 54%, משהו כזה. נכון, מאיר? תתקן אותי.
משה אשר
הנתונים שלנו שזה הרבה יותר. מה שהוא משאיר לציבור - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
היום השליטה מושגת באחוזים נמוכים.
מאיר לוין
יש 18 חברות נדל"ן מניב בישראל, וההחזקה הממוצעת שם היא 65%.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה נדל"ן. החברות האחרות מורידות את הממוצע, בגלל זה אמרתי 54% בממוצע.
משה אשר
- - - אתה מפנה הרבה יותר החזקות לציבור. וזה הרעיון, מצד אחד לשמור על האינטרסים, כי זה חשוב, מצד שני, לפנות כמה שיותר לציבור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך?
משה אשר
הסברתי את זה עכשיו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הבנתי שהסברת, זה עדיין לא מניח את דעתי, כי בסופו של דבר עדיין לא הצלחנו למצוא – תקרא לזה "חישוקים" – מספיק דברים כדי להבטיח באמת שהציבור הוא לא רק משקיע, הוא גם נהנה, גם מהבחינה הזאת כאשר אתה משמר את בעל השליטה. אני רואה ב-20%, כאשר כל השאר מפוזר בחלקיקים של חלקיקים, של חלקיקים של אחוז מניות, הוא עדיין בעל השליטה, הוא יכתיב מה יהיה, הוא ייקח את הכספים שלנו וישקיע אותם איפה שהוא רוצה, ועכשיו תראה לי איך מתארגנים בעלי המניות באמת לנסות ולשנות שם משהו. ועדיין, לא רק שהשארתם לו, אפילו לא ניתבתם אותו מרגע שהוא הופך להיות קרן ריט להשקיע במגורים.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אורלי, אם אני פותח אפיק השקעה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם לא מכריחים אותו להשקיע במגורים.
היו"ר אלי כהן
לכן אני אומר - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם אחרי שהוא הופך להיות קרן ריט הוא מחויב להשקיע במגורים?
משה אשר
הוא לא חייב. גם לפי החוק הוא לא חייב. אם יהיו לו תשואות טובות במגורים – הוא ישקיע במגורים.
היו"ר אלי כהן
אורלי, זה אפרופו מה שאת אומרת, שאנחנו לא רוצים להכניס אותם לסד של הפסד. הם החליטו מה שטוב עבור העמיתים שלהם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בתור משפטנית, אתם נותנים טענות חלופיות – אם הטענה הזאת לא תעמוד לי, אני אתן את הטענה הבאה, ואם היא לא תעמוד, יש לי לחילופין אחר, ולכן זה גורם לנו להרגיש שמישהו מסבן אותנו פה, סליחה על הביטוי. או שזה לעודד את ההשקעה בדירות למגורים או שלא, כמו שאומר לך עכשיו משה אשר.
משה אשר
אנחנו מעודדים את כולם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם לא מעודדים, אתם אומרים שיש אופציה, תרצו – תעשו; לא תרצו, לא תעשו ואתם תיהנו מההטבות.
היו"ר אלי כהן
תודה.
משה אשר
יש הטבות יותר טובות להשקעה - - -
היו"ר אלי כהן
אנחנו נעבור, ברשותכם - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
להשכרה זה 2.5%, איך תפתו אותם להיכנס לשם?
היו"ר אלי כהן
מי מציג את ההתייחסויות?
חיים ילין (יש עתיד)
אביגדור דיבר על גיוס של 5-6 מיליארד שקל למגורים, ופה - - -
עוזי לוי
- - -
היו"ר אלי כהן
התייחסות קצרה, חבר הכנסת פריג'. עוזי, אני מבקש.
עוזי לוי
- - - מס רכישה.
היו"ר אלי כהן
עוזי, אני מבקש. חבר הכנסת פריג', התייחסות קצרה ונעבור להצגה. בבקשה.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני רוצה לחשוב מחוץ לקופסה. יכול להיות שאני פותח אפיק השקעה עממי לאזרח. עזבי את הדיור, יכול להיות שזה לא יפתור את בעיית הדיור - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה מה שאמרתי בדיון הקודם, זה כלי פיננסי חשוב מאוד.
עיסאווי פריג' (מרצ)
- - למה זה פסול?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
עיסאווי, אמרתי את זה, וחבר הכנסת כהן, יושב-ראש הוועדה, חיזק את דברי. אמרתי: בואו נסתכל על זה ככלי פיננסי, ככלי לפתרון בעיית הדיור.
היו"ר אלי כהן
נכון. חבר הכנסת פריג', אני אומר בצורה מפורשת: אין בהקמת קרנות הריט משום המלצה שלנו להשקיע בהן או לא להשקיע בהן. אנחנו חושבים שקרנות הריט זה דבר חשוב, זה דבר שנותן יתרונות מס בו ברגע שההחזקה היא על-ידי הציבור.

נעבור עכשיו להצגת השינויים מהפעם האחרונה. ליאת, בבקשה. תעברי רק על השינויים. תודה, גברתי.
ליאת גרבר
להקריא או להציג?
היו"ר אלי כהן
רק השינויים שהיו מהפעם האחרונה.
ליאת גרבר
לבקשת רשות ניירות ערך, בנוסח שמופיע פה, הגדרת שליטה בעמוד 7, בתחילת העמוד, מבקשים "להגדיר כהגדרתה בסעיף 268 לחוק החברות". זה לא מופיע עכשיו בנוסח.
חיים ילין (יש עתיד)
עוד פעם לא מופיע?
היו"ר אלי כהן
מה ההבדל?
מאיר לוין
268 לחוק החברות זו הגדרה יותר מחמירה לשליטה, והיא מתייחסת ל-25% ולא ל-50%. ביקשנו את זה בפעם שעברה.
גלעד קרן
הם כבר הציגו את זה.
מאיר לוין
הצגנו את זה בפעם שעברה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בכל מקרה אמרתם שאתם מכניסים את התיקון של ה-20%.
היו"ר אלי כהן
כן. אני תיכף אעבור על התיקונים שהם יציינו. אמרתי, זה ייכנס והזכות שלכם להסתייגות שמורה. בבקשה, ליאת.
ליאת גרבר
בעמוד 9, בהגדרת "מייסד". אני מקריאה את הסעיף בנוסח שאנחנו מציעים: "מי שביצע העברת מקרקעין לחברה ובלבד שבתוך 90 ימים מיום היווסדות החברה ועד לרישום המניות למסחר כאמור בסעיף 64א3(2) הוא בעל מניות מהותי בחברה; ואם העברת המקרקעין היא של מקרקעין לצרכי דיור להשכרה, לאחר ההעברה ועד לרישום המניות למסחר כאמור בסעיף 64א3(2) הוא בעל מניות מהותי בחברה;".
יוסי אלישע
ליאת, למה הגבלה עד ליום ההנפקה? למה אנחנו לא רוצים לעודד כניסה של עוד משקיעים?
ליאת גרבר
כי אנחנו מציעים שמי שמעביר נכסים - - -
יוסי אלישע
אם המייסד מיד לאחר מכן - - -
היו"ר אלי כהן
סליחה. ליאת, את מוכנה רק להקריא את השינויים ולהסביר אותם? אנחנו לא נכנסים לעוד דיונים. ליאת, בבקשה.
ליאת גרבר
קראתי את הסעיף. להסביר?
היו"ר אלי כהן
רק את התיקון, לא את כל הסעיף. את כל הסעיפים שמענו באריכות. רק את השינויים.
ליאת גרבר
התיקון אומר שמייסד זה מי שהופך להיות בעל מניות מהותי בתוך 90 ימים. אנחנו מגבילים את התקופה שבה הוא יכול להפוך למייסד ולקבל את דחיית מס השבח ואת מס הרכישה הנמוך, והוא צריך להישאר כזה עד לרישום למסחר, שזה היה כבר קודם. אנחנו פשוט אומרים שבתקופה של 90 הימים הראשונים הוא כבר צריך להפוך למייסד, כדי שלא יבוא אחרי תקופה ארוכה מאוד ורק אז הוא יהפוך למייסד בחברה.
יוסי אלישע
אדוני היושב-ראש, זה מגביל כניסה של משקיעים חדשים. אם תרצה להגדיל את היקף הנכסים, מדוע שהוא יישאר שלוש שנים מעל 10% אם אפשר להכניס עוד משקיעים גדולים ולהוריד אותו? איזה סיבה יש - - -
יואב קיש (הליכוד)
הם יכולים להיכנס, אבל הם לא זכאים להטבות.
יוסי אלישע
הם לא יכולים, מפני שכל אחד מבעלי המניות שיהיו חייב להיות מעל 10% כשהוא מעביר נכסים.
היו"ר אלי כהן
ליאת, עם הסעיף הזה יש לנו קצת בעיה. נחזור אליו. תמשיכי בבקשה. באיזה עמוד את?
ליאת גרבר
העירו לי כאן שנשאר סעיף ג(2) בעמוד 6. זה סעיף שכבר ירד בפעם הקודמת. הוא מיותר ברגע שעשינו את המנגנון - - -
גלעד קרן
בעמוד 6 יש נוסח חדש.
היו"ר אלי כהן
ירד?
ליאת גרבר
כן, כן.
היו"ר אלי כהן
תמשיכי בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אלי, מה שאמרת קודם זה על משקיעים גדולים שבתוך התקופה של ההתהוות הם לא נהנים מהטבות המס, נכון?
היו"ר אלי כהן
נחזור לזה, מכיוון שהם עשו כאן שינוי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה מה שסיכמנו בצד?
היו"ר אלי כהן
כן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה הנושא.
ליאת גרבר
אני אמשיך. בעמוד 9 אנחנו מבקשים למחוק את ההגדרות "שווי הגדרות המוקצות ביום מכירת המקרקעין" ו"השווי המתואם של המקרקעין".
היו"ר אלי כהן
ליאת, אנחנו לא שומעים אותך.
ליאת גרבר
אנחנו מציעים למחוק את ההגדרות, אני אקרא את ההגדרות שאנחנו מציעים למחוק: ""שווי המניות המוקצות ביום מכירת המקרקעין" – הסכום המתקבל מחיבור שווי המניות המוקצות בבורסה בסיכום המסחר בכל אחד מ-30 ימי המסחר הקודמים למועד מכירת המקרקעין שהוקצו בשלהם המניות, כשהוא מחולק ב-30; "השווי המתואם של המקרקעין" – שווי הרכישה בידי החברה של המקרקעין שהוקצו בשלהם מניות לפי חוק מיסוי מקרקעין, מיד לאחר העברתם לחברה, כשהוא מתואם מיום ההעברה לחברה עד יום המכירה."

אולי אני אקרא את כל השינויים בסעיף הזה ואני אסביר. בסעיף קטן (ג) אנחנו מציעים לתקן "העברת המקרקעין שהוקצו בשלהם מניות לא תחויב במס שבח במועד ההעברה". זה התיקון ולאחר מכן אנחנו מבקשים למחוק את פסקאות (1)(א), (ב), (ג) ו-(ד), שזהו נוסחן: "יראו את המניות המוקצות כנמכרות ביום המכירה והתמורה תחושב כדלקמן: (א) נמכרו המניות המוקצות, כולן או חלקן, לפני שנמכרו המקרקעין" - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אפילו ליאת לא חושבת שאנחנו מבינים אותה.
ליאת גרבר
אני מקריאה את מה שמוחקים.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אין לי שום טענות אליך, אנחנו לא יכולים - - -
חיים ילין (יש עתיד)
גם הצבע וגם העיצוב עולה על הכתוב.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אני נמצא בבחינה פסיכומטרית?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא. אתה נמצא בבחינה האם אתה יכול לקרוא כשזה כתוב באדום ומכוסה בסגול. משה, אנחנו מקשיבים, אבל זה הרבה מלל ויש עוד הרבה תיקונים.
משה אשר
ליאת, תקראי את זה לאט-לאט. חברים, אם היא תקרא לאט-לאט, אנחנו נשמע.
ליאת גרבר
אנחנו נסביר את התיקונים גם אחרי ההקראה.

"(ב) נמכרו המקרקעין שהוקצו בשלהם המניות או חלק מהם, לפני שנמכרו המניות המוקצות, כולן או חלקן, תהא התמורה - שווי המניות המוקצות שעדיין מצויות בידי המייסד ביום מכירת המקרקעין או השווי" - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
המחיקה של הסעיף – מה היא אומרת?
ליאת גרבר
אם רואים, לא נקרא את פסקאות (ג) ו-(ד).
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אפשר להציע משהו עכשיו אחרי שקראת? שמענו הרבה מלל, אני זוכרת ששמעתי "מניות", "ביום ההקצאה", הכול בסדר. את יכולה בבקשה להסביר מה אתם רוצים למחוק?
ליאת גרבר
כן.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מעולה.
היו"ר אלי כהן
ליאת, הקראת – תסבירי. זו השיטה שנלך בה.
ליאת גרבר
בנוסח המקורי הסעיף הזה קבע שהעברת נכסים על-ידי מייסד הקרן מקבלת בקרן שווי חדש, זאת אומרת, שרואים את הנכס בשוויו החדש ביום ההעברה.

בעקבות הערות שעלו כאן בוועדה, שאין סיבה לעשות את המנגנון הזה, עשינו את המנגנון הזה כי רצינו להגן על הציבור שלא יישא במס ההיסטורי של המייסד. הבהרנו במהלך הדיונים שאין באמת סיבה לעשות את זה, כיוון שהציבור יכול לתמחר באופן פשוט יחסית את הנכס, בשווי של המייסד, לשמור על רצף מס, שזה עיקרון מס שהוא קבוע. זה בדרך כלל עיקרון המס כשמעבירים נכס לחברה בדחייה עבור המס, אז השווי הוא השווי המקורי של המעביר ולא מקבל שווי חדש.

עשינו פה איזה שינוי מהעיקרון, כי חשבנו שתהיה בעיה מבחינת הציבור - - -
משה אשר
עכשיו חזרנו לעיקרון.
ליאת גרבר
בדיוק, עכשיו אנחנו חוזרים לעיקרון של דיני המס.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אז הוא לא נושא בנטל המס המקורי? זאת אומרת, הציבור לא יישא בנטל המס המקורי?
ליאת גרבר
הנכס יעבור - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
איך זה ישפיע על השווי שהציבור רואה ביום שזה עבר מחברה לריט?
משה אשר
אני אומר שוב: במהלך של ייסוד הריט, יש מצב שבו שופכים את הנכס לתוכו. בשלב הזה אנחנו דוחים למעביר את המיסוי, למרות שהוא ימכור את המניות. מצד שני, כמו בדיני המס, בשינוי המבנה אנחנו לא נותנים עכשיו step up חדש לשווי המניות, אלא שומרים את רציפות המס ההיסטורית שהיתה.

שמרנו את זה, אנחנו מביאים את זה עכשיו לייצר את זה בכל דיני המס, בכל שינוי המבנה. אנחנו עושים את זה גם פה.

נכון שמה שיקרה שיצטרכו לתמחר את זה בעלות של המניות, כי עכשיו יש אולי פחות מגן מס, יותר מגן מס, כל הדברים האלה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הציבור לא ייהנה מדחיית המס.
משה אשר
זה לא קשור לדחיית המס, דחיית המס שייכת למעביר. אבל עכשיו, בעלות המניות, הוא יתמחר שיש לו פחות מגן מס, וייתן למניות שווי יותר נמוך. זה הכול.
היו"ר אלי כהן
ליאת, תמשיכי לסעיף הבא בבקשה. תקריאי ואחרי זה תסבירי. באיזה עמוד את?
ליאת גרבר
אני בעמוד 11, בסעיף קטן (ה).

"לעניין סעיף קטן (ג), יראו כאילו - המחיר המקורי או יתרת המחיר המקורי של המניות המוקצות הוא יתרת שווי הרכישה" - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מחקת את ההתחלה. מחקת את הרישה.
ליאת גרבר
כל הרישה זה בגלל התיקון של מה שהסברנו. אין צורך יותר בכל המנגנון של קביעת השווי - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן השארת את פסקה (1). "המחיר המקורי" – מה מחוק פה?
גלעד קרן
זה לא מחוק, זה תוספת.
ליאת גרבר
המנגנון שבו הקרן מקבלת שווי חדש לנכס נמחק - -
משה אשר
יורד.
ליאת גרבר
- - אבל עדיין נשאר המנגנון שהמייסד מעביר את הנכס, המניות שלו - - -
משה אשר
זה רציפות מס ברמת המייסד, לא ברמת החברה. ברמת המייסד זה לשמור עליית ערך שגלומה במניות שהוא קיבל – לשמור את כל רציפות המס, מההיסטוריה עד שבעתיד הוא ימכור את המניות.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מיום שבו הוא רכש את הנכס ורשם אותו לראשונה, ועד היום שבו הוא מכר את המניות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע. בכל שלב של מכירת מניות, הוא משלם את החלק היחסי של המס?
משה אשר
בדיוק כך.
היו"ר אלי כהן
ליאת, תמשיכי בבקשה.
ליאת גרבר
הפסקנו בפסקה (3).
היו"ר אלי כהן
עמוד 12, פסקה (3).
ליאת גרבר
"יתרת המחיר המקורי המתואם של המניות המוקצות יחושב בהתאם ליתרת שווי רכישה מתואמת לפי סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין, כפי שהיה אילו היה המייסד ממשיך ומחזיק במקרקעין."

זה סעיף שנועד ליצור התאמה בין העובדה - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
כן. עכשיו זה כבר מובן.
חיים ילין (יש עתיד)
זה מה שמשה הסביר.
משה אשר
הוא כאילו עובר התאמה מהחזקה של נדל"ן ומהחזקה של מניות.
היו"ר אלי כהן
ליאת, בבקשה.
ליאת גרבר
כל הנושא של "מכר המייסד את המניות המוקצות אחרי מועד מכירת המקרקעין" - - -
חיים ילין (יש עתיד)
זה נמחק.
ליאת גרבר
נמחק למעשה, כי זה מנגנון שנועד לקבוע מיסוי בעת מכירת המקרקעין.

בסעיף קטן (ד) אנחנו מציעים להתאים לנוסח שהצענו קודם של ה-90 יום. יש פה טעות. אנחנו רוצים להגיד שכמו שהמייסד אינו בעל מניות מהותי בחברה כאמור בהגדרה מייסד, שבה קודם קבענו את הנושא של ה-90 ימים, זה מתאים לזה.
גלעד קרן
זה מוגדר. הגדרתם את זה מייסד, אז לא צריך להגיד את זה. זה בתוך ההגדרה של מייסד.
ליאת גרבר
לא, זה הסעיף של ההפרה.
גלעד קרן
אז הוא לא נכנס להיות מייסד.
ליאת גרבר
בעמוד 13, פסקה (3), "יתרת שווי הרכישה בידי החברה של המקרקעין שהוקצו בשלהם מניות, תהיה יתרת שווי הרכישה שלהם בידי המייסד לפי חוק מיסוי מקרקעין, באופן יחסי למקרקעין שהוקצו בשלהם המניות, ויום הרכישה של המקרקעין האמורים יהיה יום הרכישה של הזכות במקרקעין בידי המייסד לפי חוק מיסוי מקרקעין". זה הסעיף שאומר שאין עליית שווי בקרן.
היו"ר אלי כהן
עמ' 15.
ליאת גרבר
בפסקה (4) מציעים למחוק את אישור המנהל.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה כתוב שם?
ליאת גרבר
"ניתן אישור מראש של המנהל להעברה."
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
עוד פעם, "ניתן אישור מראש" - - -
ליאת גרבר
"ניתן אישור מראש של המנהל להעברה." אנחנו מדברים על הסעיף שהציבור יכול להעביר נכסים לקרן לאחר שלב הייסוד בדחיית מס שבח. אנחנו מציעים להוריד את האישור מראש של המנהל, על מנת לפשט את המנגנון.
משה אשר
שלא תהיה ביורוקרטיה. אני אתן דוגמה.
היו"ר אלי כהן
משה, היא תסביר את זה קצר.
משה אשר
בן-אדם נותן דירה, מקבל מניות בריט. לפני זה היה כתוב שהוא צריך לקבל אישור מראש ועכשיו אין אישור שעשית עסקה. בתוך כך וכך שנים הוא צריך - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הוא צריך לדווח.
חיים ילין (יש עתיד)
עדיין הוא חייב להודיע שהפקיד בריט, בקרן - - -
משה אשר
ברור. יש מנגנונים. זה לא אישור מראש.
ליאת גרבר
עמוד 16, פסקה (3), "יתרת המחיר המקורי המתואם של המניות המוקצות יחושב בהתאם ליתרת שווי רכישה מתואמת לפי סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין, כפי שהיה אילו היה המעביר ממשיך ומחזיק במקרקעין." זה סעיף זהה לזה שקראתי לגבי המייסד, וכפי שמשה הסביר זה לעניין ההתאמה בין המעבר ממיסוי מקרקעין למס הכנסה.

בעמוד 17, סעיף קטן (ג), "שווי הרכישה בידי הקרן של המקרקעין שהוקצו בשלהם מניות, יהיה שוויים מיד לאחר העברתם לקרן, ויום הרכישה של המקרקעין האמורים יהיה יום הרכישה של הזכות במקרקעין בידי הקרן לפי חוק מיסוי מקרקעין;". בסעיף של העברת נכסים בידי הציבור לקרן הציבור כן מקבל את העליות.

בעמוד 18, בהגדרה של "איגוד מקרקעין", הוספנו "ולרבות איגוד שהזכויות בו היו רשומות למסחר בבורסה טרם הרכישה". המטרה של הסעיף הזה היא לאפשר - - -
חיים ילין (יש עתיד)
יש לך ה'2, לא?
ליאת גרבר
אני לא רואה.
גלעד קרן
בעמוד 17, זה רק עניין - - -
חיים ילין (יש עתיד)
"בסעיף קטן (ב)(1)(ג)(3)".
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מכירת מניות, אני מניחה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, לא.
היו"ר אלי כהן
זה בירוק, זה שינוי מהפעם הקודמת.
ליאת גרבר
לעניין מספרי סעיפים אנחנו מסמנים בירוק, כדי לוודא את ההפניות אחר-כך. אין לזה משמעות פה.

התחלתי להסביר את האיגוד. אנחנו רוצים לאפשר רכישה של איגוד שהוא נסחר בבורסה, אבל באמצעות הצעת רכש, שלאחר הצעת הרכש האיגוד כבר לא ייסחר בבורסה. זה נועד לאפשר - - -
גלעד קרן
בהפניה לגבי הסעיף הזה יש לנו רק הערה של ניסוח. לדעתנו צריך להיות כתוב "לרבות איגוד שהזכויות בו היו רשומות למסחר בבורסה במועד כלשהו, טרם הרכישה, אך במועד הרכישה לא היו רשומות כאמור".
ליאת גרבר
בפסקה (2) הבהרנו שכאשר מדובר בתאגיד בחו"ל, ברכישה של איגוד בחו"ל, הוא צריך להיות שקוף כפי שכתוב בפסקה (2), ואם הוא תאגיד בישראל, הוא לא תאגיד שקוף, אלא אם היה שקוף מאז ומעולם, ולא היו מעברים בין שיטות מיסוי שונות.
גלעד קרן
מה קורה לגבי בעלי מניות שהם תאגיד שקוף? אם הם היו תאגיד שקוף ביום היווסדם, זה בסדר?
משה אשר
כן.
גלעד קרן
אז צריך לשנות את הנוסח.
היו"ר אלי כהן
ליאת, שמעת את ההערה?
משה אשר
התאגיד עצמו הוא שקוף.
ליאת גרבר
התאגיד עצמו, לא בעלי המניות. בבעלי המניות אנחנו מבקשים להשאיר אותו דבר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה?
משה אשר
עוד פעם, יש תאגידים שהם שקופים לצורכי מס, שלמעשה המיסוי הוא לא ברמה שלהם, הוא ברמה של בעלי המניות שלהם. אנחנו מאפשרים עכשיו לקרנות לקנות איגודים בישראל, שיש בהן נדל"ן, אבל לא להחזיק במישרין בנדל"ן, אלא לקנות את האיגודים שמחזיקים נדל"ן, ובלבד שהתאגיד הזה הוא שקוף לצורכי מס. בסופו של יום גם הריט יהיה שקוף לצורכי מס, מעין שקוף לצורכי מס, ולכן אנחנו מאפשרים את העסקאות האלה, מייצרים דיל פלואו יותר משמעותי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
על מי אנחנו עובדים? הם קונים נכסים שכבר נמצאים בשליטה מסוימת, ואחר-כך הם עוברים - - -
משה אשר
לפעמים הנכסים מוחזקים באמצעות תאגידים ולא במישרין. אם עושים עסקה במישרין, אין בעיה.
יואב קיש (הליכוד)
זה רק מבנה המס, לא קשור למהות.
משה אשר
הבעיה שאם הם קנו מניות שמחזיקות נכסים, זה הדיון שלפנינו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מין חברה בת?
משה אשר
חברת גוש-חלקה או חברת בית.
היו"ר אלי כהן
בבקשה, ליאת. תמשיכי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
- - - חברה בת של הקרן?
משה אשר
כן. הקרן תחזיק בחברה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אייזנברג – איך הוא נכנס לתוך הריט?
משה אשר
הריט תחזיק בחברה שקופה שהיא מחזיקה את הבניין. עד עכשיו לא אפשרנו את זה - - -
קריאות
- - -
משה אשר
- - - עכשיו מאפשרים בתנאי שזה שקוף.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מה המוטיבציה לכך?
משה אשר
לאפשר - - -
היו"ר אלי כהן
ליאת, תמשיכי בבקשה.
יוסי אלישע
אדוני היושב-ראש, לא קיבלנו תשובה לעניין של המיעוט במקרה הזה. בדיון הקודם היתה לנו הערה לעניין הזה. מה התשובה?
משה אשר
משרד המשפטים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה היתה השאלה?
יוסי אלישע
הערנו בדיון הקודם שיש בעיה עם בעלי זכויות מיעוט. נניח אני ואת שותפים באיגוד מקרקעין. במשך עשר שנים החלטנו את הרווחים שלנו להשקיע שוב ברכישה של מקרקעין חדשים. לא חילקנו. את החלטת יום אחד ללכת ולמכור את חלקך לריט, בלי לשאול אותי, בלי שאני יודע. אני זה שאקבל למחרת הודעת חיוב מרשויות המס, כאילו כל הרווחים שנצברו בעשר שנים ולא חילקנו אותם חייבים במס, חייבים במס של 30%. מאוד יכול להיות שבשלב הזה אין לי בכלל כסף לשלם. מעבר לזה, את גם מכניסה אותי לרגולציה של ריט – מחויב לחלק 90% מהרווחים, על אף שאולי אני לא רוצה. ואת מחייבת אותי בהיקף נכסים מסוים, ואין לי שום שליטה - - -
היו"ר אלי כהן
אלישע, יש לך בדיוק עוד שני משפטים לסיים את ההתייחסות שלך.
עיסאווי פריג' (מרצ)
מה אתה מציע?
יוסי אלישע
הצעתי פעם ראשונה שההצעה תהיה הצעה לכלל בעלי הזכויות, בשביל לאפשר לפחות לבעלי הזכויות האחרים "להצטרף", מה שנקרא, למכירה הזאת ולא להישאר בחוץ, כי צריך להבין שאחרי זה אין להם למי למכור, אף אחד לא ירצה לקנות - - -
היו"ר אלי כהן
באף חברה ציבורית אין Tag Along ו-Drag along.
יוסי אלישע
זו לא חברה פרטית, אנחנו מדברים על חברה פרטית.
היו"ר אלי כהן
הבנו את ההערה.
יוסי אלישע
זו חברה פרטית, שני יורשים - - -
היו"ר אלי כהן
משה, אתה רוצה להתייחס אליו במשפט?
משה אשר
משרד המשפטים, בבקשה.
היו"ר אלי כהן
משרד המשפטים, בבקשה. התייחסות קצרה.
ספי זינגר
אני ממשרד המשפטים. ההערה הזאת יכולה אולי להעלות בעיה. ההצעה שלנו – אנחנו לא יודעים אם אפשר למצוא פתרון בחקיקה מעכשיו לעכשיו, לכל מיני מנגנונים שהוצעו, אנחנו גם לא בטוחים שזה מתאים למסגרת הזאת – ההצעה שלנו היא להוריד את העניין הזה לתקנות. כלומר, לכתוב את האפשרות לקנות איגוד מקרקעין בפחות מ-100%, ששם מתחילה להיות הבעיה, להפוך את זה להסמכה לתקנות, ובמסגרת התקנות אפשר יהיה לקבוע הוראות שיאפשרו גם הגנה על בעלי מניות המיעוט וגם - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אם אתה פותר את הבעיה הזאת, גם תפתור את הבעיה של פינוי-בינוי.
ספי זינגר
אני לא יודע - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר לך שזה אותו עיקרון. מה שהוא מדבר זה אותו עיקרון, כמעט אותו עיקרון, זכויות מיעוט, שאחד בבניין או שניים יכולים לתקוע את כל הפרויקט.
היו"ר ואלי כהן
תודה. אני חושב שצריך להתייחס לזה בכלל. הנקודה שמעלה עו"ד אלישע קשורה לדברים נוספים, לא רק ספציפית, לנושא מול המיעוט, וצריך להתייחס אליה. ליאת, הסעיף הבא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אלי, זה יהיה בתקנות?
היו"ר אלי כהן
לא. צריך להחליט על זה בצורה גורפת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
קנית חלק בחברה שהיא חברה פרטית ויש בה עוד שותפים, כפית עליהם משהו. זה נורא הגיוני מה שהוא אומר, גם משרד המשפטים - - -
היו"ר אלי כהן
אני לא אומר שמה שאומר עו"ד אלישע לא הגיוני, אני רק אומר שזאת סוגיית רוחב שלא קשורה לקרנות הריט.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל משרד המשפטים אומר: בואו נעשה את זה בתקנות.
יוסי אלישע
גם משרד המשפטים מסכים שאין לזה פתרון חקיקתי.
היו"ר אלי כהן
אלישע, תודה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
דרך אגב, זה יכול לדפוק את כל החוק ונצטרך ללכת לבג"ץ.
יואב קיש (הליכוד)
אני רוצה להבין מה קורה לרווחים הכלואים שדרשתם להעלות אותם במקרה של עסקה. ביטלתם, לפי מה שהבנתי.
ליאת גרבר
לא. אבל נתנו פתרון - - -
יואב קיש (הליכוד)
מה הפתרון? בואו נשמע.
משה אשר
לא. יש כמה חלופות לטפל בזה.
יואב קיש (הליכוד)
בואו נשמע את הפתרון.
ליאת גרבר
אני עוברת לעמוד 21, פסקה (4), "המועד לתשלום המס יהיה עד לתום 4 שנים מיום הרכישה (בסעיף קטן זה - תקופת הדחייה), ולא יחולו עליו הפרשי הצמדה וריבית לתקופה זו; לא שולם המס עד תום תקופת הדחייה, יחולו עליו הפרשי הצמדה וריבית כמשמעותם בסעיף 159א(א) לפקודה לתקופה שתחילתה לאחר תום תקופת הדחייה עד למועד התשלום בפועל;".

למעשה בנושא של הרווחים לפי פסקה (3), שצריך לחלק אותם בין - - - איגוד, אנחנו נותנים הקלה מאוד משמעותית שתשלום המס יידחה לארבע שנים, באופן נומינלי, בלי הפרשי הצמדה וריבית.
יואב קיש (הליכוד)
אתם נותנים להם זמן להתארגן להוציא את הכסף החוצה?
משה אשר
יש להם ארבע שנים.
ליאת גרבר
בלי הפרשי הצמדה וריבית.
משה אשר
למעשה יש פה כמה סיטואציות. האחת, אם יש חברה שמחזיקה, כי דיבידנד בין-חברתי בישראל פטור ממס, אז אין בעיה. אז גם אם רואים את זה מחולק, זה לא משנה, כי זה לא חייב במס. איפה הבעיה? אם יש לך יחיד. להגן על היחידים עשינו מנגנון בדומה למנגנון שעשינו בחברה המשפחתית בחקיקה האחרת, ושם נתנו במעבר ממשהו אחד למשהו שני, אמרנו: חבר'ה, תביאו את המס בתוך ארבע שנים, למעשה תשחקו אותו בהפרשי הצמדה וריבית. דה-פקטו זה נותן הנחה בתשלום המס, בארבע שנים הוא יכול להביא את הכסף.
קריאה
אם הוא לא קיבל אותו, מה העניין?
היו"ר אלי כהן
ליאת, הסעיף הבא בבקשה.
משה אשר
קודם כול, הוא מקבל - - -
היו"ר אלי כהן
משה. משה, תודה אדוני. ליאת, בבקשה. 23(7).
ליאת גרבר
קראנו את זה כבר בפעם הקודמת.
היו"ר אלי כהן
האם יש עוד הערות, ליאת?
ליאת גרבר
הערה אחרונה.
היו"ר אלי כהן
הערה אחרונה, בבקשה.
ליאת גרבר
שתי הערות. בסעיף של מע"מ, סעיף 4, היתה הערה נכונה של הייעוץ המשפטי, שהפטור ממס יחול על דירות שהן נדל"ן והשכרה למגורים, לא על סתם דירות שאולי הן ב-5% של הנכסים האחרים. נרצה להכניס את זה, כי הפטור ממע"מ הוא רק לנדל"ן להשכרה למגורים.
היו"ר אלי כהן
ברור. מקובל, הרי זאת גם היתה המטרה.
ליאת גרבר
עוד בקשה של הייעוץ המשפטי, שאני חושבת שאנחנו יכולים לקבל, שתחילתו של החוק תהיה 60 ימים מיום פרסומו.
גלעד קרן
זו היתה בקשה של הוועדה, כדי שהקרנות הישנות, לאור התנאים החדשים של החוק – אם הן ירצו לשנות משהו, יהיה להן 60 ימים להתארגן.
היו"ר אלי כהן
מתבקשת תחולה מעוד 60 יום. זה מקובל. אין בעיה.

תודה על קריאת ההערות. אני רק רוצה להתייחס לשינוי אחד שעשיתם ולשמוע את התייחסותכם. דיברתם על הנושא של 90 יום. מכיוון שאני יודע שאתם רוצים לעודד את הפעילות של הקרנות החדשות, האם הסוגיה שקבעתם על עניינה 90 יום היא לא סוגיה מקשה?
עיסאווי פריג' (מרצ)
יספיקו להקים קרן ב-90 יום?
משה אשר
נסביר מה המטרה של תקופת הייזום. האמת היא שיש כמה סיטואציות. ניקח את הסיטואציה הכי פשוטה בעולם. יש חברה קיימת, יש לה הרבה נדל"ן מניב, היא אומרת: חלק מהנדל"ן אני אעביר לחברת ריט ואנפיק אותה, ואז היא תעביר את הנכס, תנפיק את זה ואז תמשיך להתנהל מול הציבור, לקנות ולהתפתח בעתיד. לדבר הזה אין כמובן לוחות-זמנים ארוכים שצריכים לשרת את זה, זו יחסית עסקה פשוטה, אבל נכון שיש לה זמן הנפקה. הנפקה לוקחת זמן, צריך לשבת עם החתמים, לצאת בהצעה לציבור. זה לוקח זמן, ולכן נתנו פרק זמן להתארגנות הזאת לצורך ההנפקה לציבור. זה מקרה אחד.
יש מקרה שני שבו אומרים
לחברה מסוימת יש נדל"ן מניב, לשנייה יש נדל"ן מניב ולשלישית יש נדל"ן מניב, אומרים: כל אחד יביא נדל"ן מסוים משלו, הוא יביא את בניין המשרדים הזה, הוא יביא את בניין המשרדים הזה, ונעביר כולנו לחברה חדשה שאותה תנפיק. יש זמן להתארגנות מראש, עדיין לא הקמנו את הריט, עדיין לא ספרנו שום ימים, נתארגן, נייצר איזה מסה קריטית, אחרי זה יש לנו ריט, ננפיק אותו לבורסה ואחרי זה נתפתח עם הציבור.

החלופה שדובר עליה פה, שהיא כאילו יוצרת את המגבלה הלוחצת, היא כאשר אני קודם כול מעביר את הנכסים שלי נניח, ועכשיו אני מתחיל להוסיף על הבסיס הזה, אחרי שכבר הקמתי את הריט עם הנכסים, מתחיל לאסוף מייסדים נוספים לפני הנפקה לבורסה. ואז יש טענה ש-90 הימים האלה זו מגבלה לוחצת מדי, כי אולי אני באמת אוכל לאסוף, בעולם שאני עדיין חברה פרטית, לפני יציאה למסחר – אני אוכל לאסוף עוד נכסים ועוד מייסדים וכו' וכו'.

שוב, התקופה של ה-90 ימים, המגבלה הלוחצת הזאת רלוונטית רק לחלופה השלישית. מבחינתנו בהתנהלות עסקית נבונה אפשר להסתפק גם בחלופה השנייה של איסוף כמה אנשים לפני המועד של יציאה לריט והעברת הנכסים, וזה בסדר, אבל אפשר גם למתוח את זה ליותר, לפחות.
היו"ר אלי כהן
שמענו. חבר הכנסת קיש, מה הצעתך?
יואב קיש (הליכוד)
אני מבין את ההיגיון, אני גם יכול לראות מצב שבו דווקא קרן ריט חדשה, שאנחנו רוצים לעודד אותה, מתחילה מהלך, פתאום נוצר סביבה המידע הציבורי שזה קורה, ואז פתאום יבוא מישהו ויגיד: אני רוצה גם, אני רוצה אתכם. אנחנו רוצים לעודד את זה.
משה אשר
היא עוד לא נסחרת.
יואב קיש (הליכוד)
ברור. אני מדבר על שלב ההקמה. אולי להעלות את זה לשישה חודשים, כדי לאפשר בתקופה הזאת, אם באמת יבואו עוד אנשים, שיוכלו - - -
משה אשר
מבחינתנו אין בעיה.
קריאה
שינפיקו יותר מוקדם לציבור - - -
היו"ר אלי כהן
ברשותכם - - -
קריאה
זה עד שישה חודשים.
היו"ר אלי כהן
מאיר, אם זה משהו חשוב. אם זה לא חשוב, אני ממש מבקש ממך שתוותר.
מאיר לוין
המהלך כולו נועד להקל על הקמת קרנות ריט - - -
היו"ר אלי כהן
מאיר, יש לך משהו להגיד על ה-180 יום שהגענו עליהם להסכמה?
מאיר לוין
לא.
היו"ר אלי כהן
תודה רבה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מי הגיע להסכמה על 180 יום?
יואב קיש (הליכוד)
ההצעה שלי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה עוד חצי שנה - - -
יואב קיש (הליכוד)
זה הגבלה. תבינו, אנחנו רק מקשים.
מאיר לוין
בהצעה הממשלתית המקורית לא היתה הגבלה בכלל.
היו"ר אלי כהן
חברים, אני רוצה לעבור על ההסתייגויות שהעלו חברי הכנסת ולהגיד מה הסיכומים. אני מדבר על הנושא של 5-50. בעניין של ה-5-50 יהיה תנאי נוסף – לא מחליף, נוסף – שאומר שתהיה תקופה נוספת של שלוש שנים לאחר מכן, מתום החמש שנים, שבה לא יוכל להיות בעל מניות אחד יותר מ-20%. שאל אותי כאן חבר הכנסת קיש, ואני מבהיר, זה לא מחליף את ה-5-50, זה בנוסף ל-5-50. כלומר, לא יכולים להיות שלושה בעלי מניות של 20%.
יואב קיש (הליכוד)
למה אתה מוסיף את זה לשלוש שנים? למה אתה נותן עוד שלוש שנים בשביל זה? הוא יכול להיות עם 49% לחמש שנים?
היו"ר אלי כהן
כן, כי יש להם תקופת התארגנות, ויש להם אחרי זה עוד שלוש שנים - - -
מאיר לוין
אנחנו מציבים פה עוד מגבלה שלא קיימת בשום מקום בעולם.
יואב קיש (הליכוד)
חשבנו שיהיו 30% עד חמש שנים, עכשיו אתה אומר לי שהוא 49% עד חמש שנים ועוד שלוש שנים לרדת ל-20%.
היו"ר אלי כהן
לגבי זה אין בעיה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. יש פה בעיה.
יואב קיש (הליכוד)
תגביל גם את ה-49%. תגיד בחמש שנים עד 30%, ואז תן לו עוד שלוש שנים להוריד ל-20%.
היו"ר אלי כהן
אין בעיה. בתום חמש שנים 30% ובתום שלוש שנים לאחר מכן – 20%.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה?
משה אשר
אלי, אולי 25%?
היו"ר אלי כהן
לא.
יואב קיש (הליכוד)
באנו מ-10%.
היו"ר אלי כהן
תודה. זאת ההסתייגות.

חבר הכנסת קיש, אני עובר על ההסתייגויות שלך. הדבר הבא, להאריך את התקופה שאפשר להעביר את הנכסים, לדחות את דחיית המס, בהתאם לבקשתו של חבר הכנסת קיש, משה אשר, מארבע שנים לחמש שנים.
משה אשר
אנחנו מבקשים לשמור על ארבע שנים. זה בכל דיני המס וצריך לכבד את זה.
יואב קיש (הליכוד)
אתה רוצה לריב על זה? נתחיל לריב על זה.
היו"ר אלי כהן
אדוני מנהל רשות המסים, הגענו כאן להסכמה. היו ארבע שנים, היו שבע שנים. חמש שנים זה האיזון ביניכם, וכאן זה לא ייקוב הדין את ההר. הלאה. הדבר הבא.
יואב קיש (הליכוד)
הנוסח על חמש שנים?
היו"ר אלי כהן
חמש שנים. זה מה שאני הולך להצביע עליו.
יואב קיש (הליכוד)
תודה. בסדר.
היו"ר אלי כהן
הדבר הבא – הנושא של 18 חודש. התייחסותו של חבר הכנסת קיש היא להאריך את זה ל-24 חודשים. אני מבקש לקבל גם את זה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מצטרפת לבקשה של יואב.
יואב קיש (הליכוד)
תודה.
היו"ר אלי כהן
ההתייחסות הבאה היא התייחסותו של חבר הכנסת ילין. אני מבקש שייכנס להצעה - - -
מעין נשר
24? אנחנו מעדיפים שינפיקו כמה שיותר מהר. למה שלא נשאיר ל-18?
יואב קיש (הליכוד)
את רוצה שהם ינפיקו, בואו נתחיל מזה. אם את קושרת אותם בשנה וחצי, את מקשה. דיברנו אתם. יש להם בעיות להתארגן בתקופת הזמן הזאת.
מאיר לוין
הרבה יותר קשה להם בחצי שנה לשפוך את הנכסים - - -
יואב קיש (הליכוד)
גם נכון.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
מאיר, אתה יודע שההעדפה שלי היתה שייתנו 24 חודשים ושאתם תמצאו משטר פיקוח שאתם יכולים לפקח על החברות האלה מהיום הראשון. זאת ההעדפה שלי. זה מה שצריך להיות.
יואב קיש (הליכוד)
אילת צודקת.
היו"ר אלי כהן
חברים, אף אחד כאן לא יצא עם כל תאוותו בידו. נצא עם משהו סביר ומאוזן, ואני לא מתייחס להערות. הלאה. הנקודה של חבר הכנסת ילין, שתתווסף הבנייה לעניין הפריפריה. הנושא הזה מוסכם.

הדבר האחרון, הנושא של ה-90 יום – הארכה ל-180 יום.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. זה לא הנושא האחרון, יש פה עוד הסתייגויות.
היו"ר אלי כהן
אני אומר דברים שאנחנו מציעים כמוסכמים. למיטב ידיעתי, לא אמורות להיות הסתייגויות נוספות לחבר הכנסת קיש. חבר הכנסת קיש, האם אחרי ההערות שלהם יש לך עוד הסתייגויות שאתה רוצה שנצביע עליהן?
יואב קיש (הליכוד)
בסוף היה איזה תיקון שאמרתם שאתם צריכים לעשות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ההסתייגות הראשונה שלו מקובלת עליכם?
היו"ר אלי כהן
שהיא אומרת?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
של ה-30 ואחר-כך 20.
היו"ר אלי כהן
כן. מקובלת. עלי היא מקובלת, ואני מתכוון שהיא - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא קיצר את התקופה.
יואב קיש (הליכוד)
אני רוצה לוודא שבעמוד 21, פסקה (4) - - -
ליאת גרבר
תיקנו. אמרתי "מיום הרכישה".
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת קיש, זה סוכם ואין עוד הסתייגות. חבר הכנסת ילין, אחרי התיקון שלך, יש לך עוד הסתייגויות, אדוני?
חיים ילין (יש עתיד)
רק אם בסופו של דבר - - -
היו"ר אלי כהן
ההסתייגות של 10% מוסכם שתישאר. נשארת רק ההסתייגות הזאת לחברי הכנסת ילין, יונה ולוי.
חיים ילין (יש עתיד)
אלי, היתה לי עוד הסתייגות, גם בנושא של פרק הזמן, אני כבר לא זוכר בדיוק על מה. ביקשתם שלושה חודשים ואנחנו שישה חודשים.
היו"ר אלי כהן
העלינו לשישה. העלינו מ-90 ל-180.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מבקש הסתייגות דיבור.
יואב קיש (הליכוד)
אני גם יכול או שבקואליציה אסור? אני רוצה הסתייגות דיבור.
היו"ר אלי כהן
אורלי, ההסתייגות של ה-10% נשארת. היא נדחית, אבל נשארת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם הנושא של ההחזקה של 30% במגורים.
היו"ר אלי כהן
אוקיי. אני מבקש שתקרא את שתי ההסתייגויות של השר וה-.0%ץ
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היתה לי עוד הסתייגות שנתתי בעל-פה באותו היום.
גלעד קרן
שתי ההסתייגויות שאמרת בעל-פה זה 10% - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היתה גם הפריסה הארצית.
גלעד קרן
כן, זה בתוך ה-30%.
עיסאווי פריג' (מרצ)
אנחנו מצטרפים להסתייגות של ה-10%.
היו"ר אלי כהן
בסדר גמור. בבקשה, תקרא את ההסתייגויות.
גלעד קרן
צריך להצביע.
היו"ר אלי כהן
נצביע עליהן. בבקשה.
גלעד קרן
ההסתייגות הראשונה אומרת שלא יהיה בעל שליטה עם יותר מ-10% שליטה, בתום חמש השנים כמובן.
היו"ר אלי כהן
מי בעד ההסתייגות?
עיסאווי פריג' (מרצ)
תחזור על ההסתייגות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה על ה-10%?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אתה כורך עם 30% בחמש שנים - - -
היו"ר אלי כהן
כבר אישרנו את זה.
גלעד קרן
בתום חמש השנים לא יהיה בעל שליטה עם יותר מ-10%.
היו"ר אלי כהן
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד – 5

נגד – 6

נמנעים – אין

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלי כהן
שישה מול חמישה. ההסתייגות נדחתה. בבקשה.
גלעד קרן
הסתייגות שנייה לגבי קרן השכרה למגורים, שיהיו לה לפחות 30% השכרה למגורים מכלל הנכסים שלה בפריסה ארצית
היו"ר אלי כהן
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד – 5

נגד – 6

נמנעים – אין

ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלי כהן
שישה מול חמישה. ההסתייגות נדחתה. יש עוד הסתייגויות?
גלעד קרן
יש הסתייגות שהגישו בכתב, האם הם חוזרים בהם מההסתייגויות?
היו"ר אלי כהן
למעט שתי ההסתייגויות האלה, ולמעט ההסכמות, חבר הכנסת יונה, האם יש הסתייגות נוספת שציינתם בכתב שאתם רוצים שנצביע עליה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הצטרפנו ליואב קיש בנושא של ההסתייגות – יוסי, אתה אתי? 18 - - -
יואב קיש (הליכוד)
ההסתייגות התקבלה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
סליחה.
היו"ר אלי כהן
חברת הכנסת ורבין, ההסתייגות התקבלה, מ-18 ל-24, בהסכמת הקואליציה והאופוזיציה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מתנצלת.
גלעד קרן
מצביעים על כל החוק בנוסח הוועדה, על כל השינויים שהיושב-ראש דיבר עליהם עכשיו.
היו"ר אלי כהן
מי בעד האישור?
עיסאווי פריג' (מרצ)
של כל החוק.
היו"ר אלי כהן
של כל החוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מבקש רביזיה.
יואב קיש (הליכוד)
אחרי זה תהיה רביזיה.
היו"ר אלי כהן
מי נגד?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא שאלת מי נמנע.
היו"ר אלי כהן
מי נמנע? תודה, גברתי. הערה חשובה.

הצבעה

בעד אישור הצעת החוק – 7

נגד – 2

נמנעים – 1

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 218), התשע"ו-2016
היו"ר אלי כהן
מבקש להגיש כאן ראש רשות המסים בשם השר שתי הסתייגויות, ועל ההסתייגויות האלה כמובן תהיה הצבעה במליאה.
משה אשר
אני רוצה רגע להבהיר, אני צריך עוד לקבל אישור סופי ממנו, אבל זאת כרגע הכוונה.
היו"ר אלי כהן
עד יום ראשון - - -
יואב קיש (הליכוד)
אם אתם עושים, אני רוצה רביזיה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם אני - - -
יואב קיש (הליכוד)
אם יש הסתייגויות, אני רוצה רביזיה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה לא 20%, זה 30%.
היו"ר אלי כהן
ההערות שהביא כאן ראש רשות המסים, בשם השר, הן שתיים: האחת, במקום חמש שנים – ארבע שנים, במקום ירידה ל-20% - ירידה - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם רימיתם אותנו ואת דוד ביטן - - -
יואב קיש (הליכוד)
אורלי, אין חוק. אין חוק.
היו"ר אלי כהן
אורלי, אמרתי שאני תומך ב-20%.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא עושים דבר כזה.
היו"ר אלי כהן
תודה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הם עבדו עלינו ועל דוד ביטן מוועדת הכנסת.
היו"ר אלי כהן
אני מאוד מכבד את משה אשר - -
יואב קיש (הליכוד)
אפילו אישור השר אין לו, באמת.
היו"ר אלי כהן
- - אבל אני צריך להצביע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא היה כדבר הזה בכנסת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רביזיה על כל החוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא היה דבר כזה שאתה מגיש רביזיה בשם השר אחרי הצבעה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם לא מתנהגים בצורה הוגנת.
משה אשר
אמרנו את זה כל הזמן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
דוד ביטן היה משאיר את הנושא החדש, לא היה נותן לכם לקדם את החוק. עבדתם עליו ועלינו ועל יושב-ראש הוועדה. אתם משחקים מלוכלך - -
היו"ר אלי כהן
חברים יקרים, הרביזיה נרשמה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
- - אתם סוגרים משהו עם חברי הכנסת, עם ראשי הוועדות - - -
היו"ר אלי כהן
נדון ברביזיה. תודה רבה לכולם. הישיבה ננעלה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:11.

קוד המקור של הנתונים