ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/03/2016

חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 222), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 39

מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הצ"ח התכנון והבניה (הוראת שעה) והצ"ח שירותים פיננסיים חוץ מוסדיים

יום שלישי, ה' באדר ב התשע"ו (15 במרץ 2016), שעה 18:00
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 218), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי כהן – היו"ר

אורלי לוי אבקסיס

רועי פולקמן
חברי הכנסת
יוסי יונה
מוזמנים
אביגדור יצחקי - ראש מטה הדיור, משרד האוצר

ליאת גרבר - עו"ד, ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

ליאת שדמי - ממונה מיסוי מקרקעין, רשות המסים, משרד האוצר

יניב כהן - מנהל תחום בכיר שומת מקרקעין, רשות המסים, משרד האוצר

עפרי שליו - מנהל תחום בכיר מפקח ארצי מקצועית, רשות המסים, משרד האוצר

אפרת אברהם - מנהלת תחום קבלנים ונדל"ן, רשות המסים, משרד האוצר

מעין נשר - רכזת שיכון, אגף התקציבים, משרד האוצר

ניר מסיקה - יועץ בכיר לראש מטה הדיור הלאומי בלשכת השר, משרד האוצר

מאיר לוין
נועם רובינזון


-

יועץ בכיר ליו"ר רשות ניירות ערך
ראש תחום מגזרים, רשות ניירות ערך

שריה אורגד - עו"ד, סמנכ"ל בכיר לאסטרטגיה ופיתוח עסקי, הבורסה לניירות ערך

יוסי אלישע - עו"ד, יו"ר ועדת המסים, לשכת עורכי הדין

דרור גד - יו"ר קרן ריט 1

אהוד ברזילי - עו"ד, קרנות ריט

יגאל רונאי - יזם ושותף, קרן ריט חדשה

רפי חן - מייסד ריט מגורים לישראל בע"מ

שמואל סלבין - יו"ר חברת סלע קפיטל

אלי בן חמו - מנכ"ל חברת סלע קפיטל

שאול בשור - המשמר החברתי

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

גלעד קרן
מנהלת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 218), התשע"ו-2016
היו"ר אלי כהן
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. אני מבקש, ליאת, את הסעיף שלך הקראנו, לתת בבקשה הסבר.
ליאת גרבר
לבקשת הוועדה אפשרנו את הרכישה, שקרן ריט תוכל לרכוש מניות באיגוד מקרקעין. עד עכשיו הקרן הייתה צריכה להחזיק את המקרקעין באופן ישיר ובעצם אפשרנו את הרכישה באיגוד מקרקעין אם מתקיימים התנאים שכתבנו בסעיף, שלפחות חמישים אחוזים מאמצעי השליטה נרכשו על ידה.

קודם כל, הכוונה שלנו שכל התנאים שחלים על הקרן ימשיכו גם כשרוכשים איגוד. זה אומר שהנכסים שיש באיגוד מצטרפים לנכסים של הקרן מבחינת בחינה של שווי הנכסים, של סוג הנכסים, המינוף שמותר לקרן לקחת יילקח בחשבון גם עם האיגוד, זאת אומרת, גם עם המינוף שיש באיגוד, ימשיכו להתקיים כל הכללים שהיא צריכה לחלק תשעים אחוזים מההכנסה חייבת וגם הכנסת האיגוד תיכלל בהכנסה החייבת שחייבים לחלק. כל התנאים שחלים על הקרן יחולו גם באחזקה באיגוד.

מעבר לזה יש תנאים נוספים שפירטנו בסעיף. הם צריכים לרכוש לפחות חמישים אחוזים מאמצעי השליטה. בהתחלה היינו בעמדה שצריך לרכוש מאה אחוזים מאמצעי השליטה והבנו שזה יותר בעייתי, זה מצמצם באופן ניכר את האפשרויות לרכוש ולכן הורדנו את זה לחמישים אחוזים מאמצעי השליטה, מה שאומר שהקרן מצד אחד כן תשלוט על מדיניות החלוקה ומצד שני זה מרחיב את האפשרויות של הרכישה. כמובן שיצטרכו להיות שם הסכמים על מנת לוודא שבאמת החלוקה מתקיימת כי אחרת הקרן תפר את התנאים.
היו"ר אלי כהן
תודה. אני עכשיו רוצה שתקריאי את הסעיפים מ-6 עד הסוף ואחרי כן נעבור להתייחסות של כל הנוכחים, לכל ההסתייגויות ולכל ההערות. נשמע את כולם עד שכל אחד יגיד שהוא סיים להגיד את כל מה שיש לו.
ליאת גרבר
6. תיקון סעיף 97

בסעיף 97(ב2) לפקודה, אחרי "בקרן להשקעות במקרקעין" יבוא "או בחברה שחדלה להיות קרן להשקעות במקרקעין".

7. תיקון חוק מס הכנסה (פטור ממס לקופת גמל על הכנסה מדמי שכירות בשל השכרת דירות מגורים לטווח ארוך)

בחוק מס הכנסה (פטור ממס לקופת גמל על הכנסה מדמי שכירות בשל השכרת דירות מגורים לטווח ארוך), התשע"ב-2012, בסעיף 1(א) בהגדרה "בנין להשכרה", בפסקה (2) –

במקום פסקת משנה (א) יבוא:

"(א) היא נרכשה במסגרת מכרז שפורסם על ידי המדינה או החברה הממשלתית לדיור להשכרה כשהיא פועלת בשם המדינה, בתקופה שמיום ו' בטבת התשע"ב (1 בינואר 2012) עד תום התקופה הקובעת כהגדרתה בסעיף 64א2 לפקודת מס הכנסה, שלפי תנאיו מחצית לפחות מיחידות הדיור שייבנו על הקרקע ישמשו להשכרה למגורים בלבד, לתקופה שנקבעה בתנאי המכרז שלא תפחת מ-15 שנים, ואולם יראו רק את יחידות הדיור שלפי תנאי המכרז ישמשו להשכרה למגורים בלבד כאמור ואת החלק היחסי של הקרקע המשויך להן, כדירות מגורים בבניין להשכרה. לעניין פסקה זו, "החברה הממשלתית לדיור להשכרה" – החברה הממשלתית לדיור להשכרה שהוקמה מכוח החלטת הממשלה מספר 770 מיום ה' בחשוון התשע"ד (9 באוקטובר 2013)".

אחרי פסקת משנה (ב) יבוא:

"(ג) היא שווקה על ידי החברה הממשלתית לדיור להשכרה, למטרה של השכרה למגורים לתקופה של עשרים שנים לפחות, ומטרה זו הובטחה באמצעות ההסכם שנחתם עם החברה האמורה לרכישת הקרקע".

ההגדרה "מכרז" – תימחק.
תומר רוזנר
במקום החלק היחסי בקרקע, החלק היחסי ברכוש המשותף.
ליאת גרבר
נכון. צודק. עשינו תיקון בחוק שנותן פטור לקופות גמל על אחזקה בדיור להשכרה לטווח ארוך ואלה צריכות להיות אותן הגדרות של דיור להשכרה שיש גם לעניין ה-ריט.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שמתם לב שיש כאן אפשרות לשליטה של שלושים אחוזים?
היו"ר אלי כהן
אנחנו נתייחס לכל אחרי שליאת תסיים את ההקראה. יש לה עוד פסקה אחת.
ליאת גרבר
8. תיקון חוק מיסוי מקרקעין

בחוק מיסוי מקרקעין, בסעיף 1, בהגדרת "איגוד מקרקעין", אחרי "כהגדרתה בפקודה" יבוא "ולמעט קרן להשקעות במקרקעין כמשמעותה בסעיף 64א2 לפקודה, בתקופה שעד לרישום למסחר של מניותיה בבורסה, כאמור בסעיף 64א3(א)(2) ובלבד שמניותיה נרשמו למסחר בבורסה כאמור באותו סעיף".

הסעיף הזה הוא לבקשת הוועדה. כיום הקצאה באיגוד מקרקעין חייבת במס רכישה. איגוד מקרקעין, לפי חוק מיסוי מקרקעין, חברה נסחרת לא נחשבת לאיגוד מקרקעין והבעיה היא שקרן ריט, בתקופה עד שהיא נסחרת, היא כן איגוד מקרקעין ולכן אם נכנס משקיע לקרן, הוא בעצם יחויב במס רכישה וזאת לא הייתה כוונתנו ולכן פתרנו את זה באופן של תיקון חוק מיסוי מקרקעין שבתקופה של עד רישום המסחר של קרן שבסוף נרשמה למסחר, היא לא תיחשב כאיגוד מקרקעין לצורך הסעיף שמחייב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, שבכל התקופה הזאת הם יכולים לעשות עסקאות ואנחנו מדברים כאן על תקופה שבין שש וחצי לשמונה שנים.
ליאת גרבר
לא. בין שנה וחצי לשלוש שנים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בסופו של דבר עד אשר היא מונפקת. אנחנו מגיעים לשש וחצי שנים.
ליאת גרבר
לא.
תומר רוזנר
יש שני שלבים. יש שלב של הנפקה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש שלב שלב ההקמה ויש שלב ההנפקה.
תומר רוזנר
לא. מקימים את הקרן, פרטי. עכשיו יש להם שנה וחצי עוד שלוש, לפי העניין, להנפיק. את מדברת מההנפקה עד אובדן השליטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
קודם כל, זה לא באמת אובדן שליטה כי אחד יכול להחזיק שלושים אחוזים. תסבירו לי אתם למה אנחנו עושים את זה.
היו"ר אלי כהן
אני מבקש שתרשמו את השאלה ותכף תתייחסו אליה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש לי עוד שאלה.
היו"ר אלי כהן
אני מבטיח לך שבעוד דקה נקבל את כל השאלות.
ליאת גרבר
9. תיקון חוק מס ערך מוסף

בחוק מס ערך מוסף, אחרי סעיף 31ב יבוא:

"31ג. פטור ממס לעסקה של מכירת דירת מגורים לקרן להשקעות במקרקעין

עסקאות של מכירת דירת מגורים לקרן להשקעות במקרקעין, כמשמעותה בסעיף 64א2 לפקודת מס הכנסה, בידי אדם שאינו חייב במס, ומכירת דירת המגורים על ידי הקרן האמורה – יהין פטורות ממס".
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה חוק אקזיט.
היו"ר אלי כהן
כאן זה כבר בידי הציבור. התיקון שהוסף לבקשתנו הוא לתת את ההטבה לציבור גם בעת המכירה.

אני רוצה להגיד את סדר הדיון, היום שלנו ואת ההתנהלות. קודם כל, בהתייעצות גם עם הנציגים, הדיון הבא שלנו לא יהיה מחר אלא הוא יהיה ביום שני בשעה 13:00. כלומר, יש זמן לבוא ולקרוא את הדברים. עכשיו אנחנו נשמע את כל ההסתייגויות ואת כל ההתייחסויות המקצועיות הכלליות והאחרות. אביגדור ומעין, אני מבקש, גם חבר הכנסת יונה וגם חברת הכנסת לוי, שיקריאו את ההסתייגויות שלהם על אף שקיבלנו אותן בזמן. אני רוצה שבכל זאת נדבר על ההסתייגויות שלהם ונחשוב כך שבאותם מקומות שיש מקום לשנות, נשנה.

קודם כל יתייחסו חברי הכנסת ויעירו את ההערות שלכם ולאחר מכן כל יתר הנוכחים יוכלו להתייחס. אני יודע שרפי חן רצה לדבר, דרור, אלישע ואודי. כל מי שירצה יוכל כמובן לדבר אבל כאמור, נתחיל בחברי הכנסת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני רוצה קודם להתייחס עקרונית. עקרונית מה שמשותף לנו, לחברי ולחברות הכנסת שהכינו יחד הסתייגויות, זאת בעצם בעיה עקרונית שעלתה כאן והיום אף ביתר שאת והיא על המתח המובנה שאני חושב שעלה בין האופן שבו אלי הציג את הדברים לבין האופן שבו אביגדור העיר לדברים של אלי.

אנחנו דווקא הלכנו לפרשנות של אביגדור ואני אגיד לך למה אני מתכוון. שתי הפרשנויות של חוק ה-ריטים, פרשנות אחת אומרת שחוק ה-ריטים, בין אם הוא במסלול א' או במסלול ב', הוא בעצם כלי פיננסי שמאפשר לציבור להיות שותף בקרנות שמונפקות לבורסה ויכול לשמור על איזה שהם אינטרסים ציבוריים כאלה ואחרים. זאת הייתה הפרשנות האחת שהוצגה. מצד שני, אביגדור העיר לך ואמר, לא. עצם העובדה שאביגדור נוכח כאן כי בתוקף התפקיד המרכזי, ואולי גם העיקרי, שהוא ממלא, אחראי לכל הסוגיה הזאת של הדיור בישראל, תפקיד מאוד חשוב והוא אמר לך: לא, אני מציג פרשנות אחרת ואני חושב שבאמצעות הקרנות הללו אנחנו נותנים ולו פתרון חלקי למצוקת הדיור בישראל.

בהסתייגויות שלנו אכן אנחנו מבקשים לאמץ את הפרשנות הזאת. זאת אומרת, אנחנו תמיד מחפשים את הזיקה שמתקיימת בין קרנות ה-ריט לבין היכולת שלה ולו לתת פתרון חלקי לבעיות הדיור בישראל. לכן ההסתייגויות שאנחנו כאן ניסחנו יחדיו, חלק גדול מהן הוא נוסח לאור הרצון שלנו לתת לפרשנות הזאת שאביגדור כאן הציג, לתת לה משמעויות מעשיות מאוד ברורות. זה מה שהנחה אותנו בניסוחן של ההסתייגויות וזה חשוב לי להגיד בתחילת הדברים. אני מניח שאורלי רוצה להוסיף לפני שנתחיל לדון בהסתייגויות באופן פרטני.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רוצה להעלות מספר נקודות לפני שנרד לרזולוציה של ההסתייגויות. אני חוששת שכל הסיפור הזה יהפוך להיות אקזיט ואני אסביר לכם למה. בלי השליטה שבקרנות ריט לא אמורים להיות כאלה, אנחנו תוך כדי החקיקה כותבים כאן שליטה של שלושים אחוזים לבעל אחד כי קצת בלבלתם אותנו.

מי נמצא כאן מרשות המסים?
מעין נשר
יש כאן נציגות של רשות המסים ורשות ניירות ערך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בקרנות ריט לא אמורה להיות שליטה.
אביגדור יצחקי
לא לכל. לחמש שנים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. תהיה שליטה גם אחרי חמש השנים. אתם בלבלתם אותנו בנוסח ואני הלכתי לעשות שיעורי בית. אני אפנה אתכם לעמוד 6, אם אינני טועה. דה פקטו אתם ממסמרים כאן שליטה של שלושים אחוזים. סעיף (ג2).

לפני כן, בעמוד 5, סעיף (ו), פסקה (6), במקום הרישה עד המלים "מחמישה בעלי מניות", יבוא: "מתום שלוש שנים ממועד הרישום למסחר ואילך, לא החזיקו חמישה בעלי מניות או פחות, במישרין או בעקיפין, בשבעים אחוזים או יותר מאמצעי השליטה בה, ומתום חמש שנים ממועד הרישום למסחר ואילך – בחמישים אחוזים או יותר מאמצעי השליטה בה".

זה אומר שאתם גורמים כאן לאשליה ואומר מדוע. חמישה בעלי מניות או פחות יכולים להתחלק לא חמישים חלקי חמש אלא יכול להיות שלושים אחוזים והשאר בחלקים באופן יחסי. אנחנו מאפשרים את זה כאן – ואלי, אני לא חושבת שזאת הייתה הכוונה שלך וגם לא שלי – לאנשים, לבעלי ההון כפי שהם נקראים היום, לעשות אקזיט. הם באים וחלקם יכולים, אפילו כאלו שיש בידיהם נכסים מסוימים, למכור או להתחיל את התהליך עם פטור ממס שבח או בהנחה ממס שבח, הנחה ממס רכישה וכדומה, במחיר שהוא קצת יותר מהמחיר הריאלי בשוק. מי שמגייסים לקנות, זה הציבור, קרנות הפנסיה שלנו או אנשים פרטיים, ואנחנו מאפשרים להם גם בתום שמונה שנים להמשיך ולהחזיק בשלושים אחוזים אלה.

אני חשבתי שהפתרון מגיע בסעיף (ג2) אבל הוא לא מגיע שם כי דה פקטו לגמרי אצל מחזיק אחד יכולים להיות אפילו 130 אחוזים.

אתם תסבירו לי למה אתם קוראים לזה קרנות ריט. אתם תסבירו לי איך בתוך התהליך הזה יצרנו איזשהו נתיב לאנשים לבוא. סתם, אני קבלן, יש לי 400 דירות אבל אני לא מצליח למכור אותן בשוק במחיר שבא לי עליו. יש לי עכשיו כאן אופציה לבוא, לתמחר את המחיר, עשרים אחוזים מעל שווי השוק, ואל תגידו לי ששוק ההון יקבע כי זה לא עובד כך, והוא מוכר את זה לציבור ברווח גבוה. הוא עדיין בעל השליטה כי שלושים אחוזים זה עדיין בעל שליטה כאשר כל השאר מפוזר והוא אחרי איקס שנים - - -
מעין נשר
הוא צריך להשכיר את הדירות..
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא לא צריך להשכיר.
היו"ר אלי כהן
אני חייב להגיד, מעין, אלה דברי טעם. אם בהערות הקודמות לא הבנתי מה רוצים, אני יכול להגיד שעכשיו אני מבין מה הם אומרים ואני חייב להגיד שההערה הזאת עד עכשיו היא התייחסות מאוד עניינית בעיני.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז הוא דוחה את התשלומים או את הפטור ממס ותוך כדי, תוך תנועה, הוא עדיין קונה נכסים בפטור. מתי הוא דוחה את זה? יכול להיות לעוד שלושים-ארבעים שנים, חמישים שנים, כשהוא יהיה מבוגר וכבר ירצה לצאת החוצה. הוא יכול לעשות את זה גם קודם, אבל לא משנה. הוא עושה את האקזיט של החיים שלו על חשבון הפנסיות שלנו. אלי, תסביר לי איך אחרי התיקונים אני יכולה לחיות בשקט עם זה.
מעין נשר
אם הוא מוכר עוד שלושים שנים, איך הוא עשה אקזיט?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בחייך, את רוצה לשבת אתי על מה זה אקזיט? על המונח?
היו"ר אלי כהן
לדעתי יש כאן הפוך מאקזיט, לגישתה, כי מה יקרה? כי אז הוא לא ירד הרבה באחוזים, כלומר, הוא יהיה בעל מניות מהותי, אבל הוא ייהנה מכל אותן הטבות מס שהן משמעותיות, של מס רכישה מופחת, מס שוטף נמוך וזאת לא זאת כוונתנו. כוונתנו לתת את אותן הטבות מיסויות שיתפזרו בידי הציבור או בידי קרנות הפנסיה.
מעין נשר
לגבי תמחור יתר, משהו חשוב כלכלית להגיד וניסיתי להגיד את זה גם בפעם הקודמת. אם אני צריכה להעביר נכס לקרן ועכשיו אני תמחרתי אותו במחיר שהוא גבוה ממחיר השוק, מה שחשוב בקרן זה לא רק המחיר שעכשיו שמתי אותו שם. בסוף הנכס הזה צריך להיות מושכר. אם הוא צריך להיות מושכר למישהו, נגיד דירה שווה מיליון שקלים, אני כנראה לא יכולה לגבות עליה שכר דירה של 10,000 שקלים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה הוא חייב להיות מושכר? יש לך מסלול א' ויש לך מסלול ב'.
מעין נשר
כל מסלול, לא משנה אם זה נכס שהוא להשכרה למגורים או נכס שהוא להשכרה לעסקים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נכס מניב.
מעין נשר
את אמורה להחזיק רק נכסים להשכרה. מאחר ואני צריכה להשכיר את הנכס הזה, אם תמחרתי אותו עכשיו, כמו שאמרתי, דירה של מיליון שקלים, אי אפשר להשכיר ב-10,000 שקלים לחודש אלא צריך להשכיר אותה למישהו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה את קובעת? לפי מה את קובעת?
מעין נשר
כי זה החוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך החוק?
היו"ר אלי כהן
מה שיעור ההחזקה מקסימלית שיכולה להיות בידי בעל מניות יחיד?
מעין נשר
אני רוצה להסביר את הסוגיה.
היו"ר אלי כהן
מה שיעור המניות?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יכולים להיות גם ארבעים אחוזים.
מעין נשר
אני רוצה לסיים את הטענה. מקרקעין של קרן ריט חייבים להיות מקרקעין מניבים. זאת ההגדרה. אי אפשר להכניס לקרן דירות ואחר כך למכור אותן לזוגות צעירים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אז תפרידי בין שני המסלולים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אל תעלימי מאתנו דברים שהם רלוונטיים להחלטה שלנו.
מעין נשר
אני לא מעלימה. אני מנסה לענות לך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם בלבלתם אותנו וכשאני שאלתי, אמרו לי שאחד יכול להחזיק עשרה אחוזים. אם לא הייתי יורד למשרד להמשיך לקרוא את התיקונים שלא הספקתי לקרוא אותם בלילה ולשאול את האנשים שקצת מבינים בזה יותר, הייתי, כמו שאני חושבת שגם אתה חשבת, חושבת שעשרה אחוזים זה המקסימום שבעל שליטה יכול להחזיק.
היו"ר אלי כהן
מהו השיעור המקסימלי שיכול בעל מניות יחיד להחזיק?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בדיוק. אל תברחי מהשאלה. כמה הוא יכול להחזיק?
היו"ר אלי כהן
מעין, אנחנו לא בדיון פילוסופי. מספיק חברי הכנסת עושים דיונים פילוסופיים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמה הוא יכול להחזיק?
מאיר לוין
אני רוצה לענות. מודל קרנות ה-ריט לא מהיום - - -
היו"ר אלי כהן
אתה לא עונה. תן את התשובה ואחר כך תסביר.
מאיר לוין
אני עונה. אני אסביר בדיוק. אגב, זה יכול להיות שלושים אחוזים ויכולים להיות 25 אחוזים.
היו"ר אלי כהן
לא. מה האחוז המקסימלי שיכול להחזיק?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
49 אחוזים.
מאיר לוין
לא. התשובה היא שחוק ה-ריטים לא קובע מה אחוז ההחזקה המרבי שיכול בעל מניות יחיד להחזיק.
היו"ר אלי כהן
אתה לא עונה על השאלה. אם אתה רוצה להיות עורך דין, לך לבית המשפט ותטען. אני רוצה תשובות ברורות. הוא יכול להחזיק שבעים אחוזים?
קריאה
25 אחוזים.
היו"ר אלי כהן
התשובה כאן היא לא. נכון?
מאיר לוין
התשובה היא שלפי החוק אין מגבלה.
היו"ר אלי כהן
לא, יש מגבלה.
מאיר לוין
החוק קובע שלחמשת המחזיקים הגדולים אסור להחזיק יותר מחמישה אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
49 אחוזים.
מאיר לוין
49.9 אחוזים.
היו"ר אלי כהן
אם כן, תיאורטית אתה יכול להחזיק 49.9 אחוזים.
מאיר לוין
אני רוצה להסביר למה זה תיאורטית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יצרתם את האופציה.
מאיר לוין
אנחנו לא ממציאים משהו חדש. אנחנו מתחברים למה שיש בעולם לגבי קרנות ה-ריט. גם היום החוק הקיים, בלי שנגענו בו, קובע את הכלל שאומץ על ידי האמריקאים - - -
היו"ר אלי כהן
אני אגיד לך מאיר היקר, ברצינות. בחוק הזה יש הטבות מס משמעותיות ולא מבוטלות שהאינסנטיב שלנו לתת אותן הם שניים: האחד, שוק המגורים, מה שאמר חבר הכנסת יונה ומה שאמר יושב ראש מטה הדיור, והמטרה שלנו היא לתת אלטרנטיבת השקעה למוסדיים ולציבור, לא לטייקונים ולא לאנשים גדולים. כלומר, זה הדבר. כאן יכול להיות מצב שמישהו יורד מ-55 אחוזים ל-49.9 אחוזים.
מאיר לוין
לא. לא יכול להיות.
היו"ר אלי כהן
למה לא יכול להיות?
מאיר לוין
כי המקסימום הוא יכול לרדת, זה שלושים אחוזים.
היו"ר אלי כהן
מה שלא יכולת לענות קודם, אתה עונה לי עכשיו.
מאיר לוין
אני אומר אפקטיבית כי החוק לא אומר את זה. בחברה ציבורית, חברה לא יודעת מי הם בעלי המניות.
היו"ר אלי כהן
מעל חמישה אחוזים, יודעים.
מאיר לוין
אני מנסה לענות. מעבר לבעל עניין, מי שמחזיק חמישה אחוזים, בעל עניין שמחזיק חמישה אחוזים, מחויב לדווח לחברה שהוא מחזיק בחמישה אחוזים. לכן, כדי שהחברה אפקטיבית תוכל לשלוט בכל הזה של 5-50, בעצם הוא ידע רק על מי שמחזיק מעל חמישה אחוזים. לכן הוא יכול מקסימום להחזיק שלושים אחוזים ולקבוע שלא יכול להיות אף אחד אחר בחברה שמחזיק מעל חמישה אחוזים.
היו"ר אלי כהן
ואם הוא לא ידע, הוא עומד בתנאי החוק?
מאיר לוין
לא. אם הוא לא יודע, הוא יפר את כלל ה-ריט. לכן אפקטיבית אלה שלושים אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא.
היו"ר אלי כהן
לא. זה לא אפקטיבית.
מאיר לוין
מעשית אין דרך להחזיק ב-ריט יותר משלושים אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה?
מאיר לוין
זאת התשובה האמיתית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם שלושים אחוזים, זה לא נראה לך המון למחזיק יחיד?
מאיר לוין
מה המשמעות של אחזקה מעל שלושים אחוזים?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זאת האימא של בעל השליטה.
מאיר לוין
קודם כל, זה לא בעל שליטה בהכרח.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה יודע מי הוא בעל השלושים אחוזים והוא לא רק דה פקטו אלא הוא גם לכולם בעל השליטה.
דרור גד
הסברתם היום ש-25 אחוזים הוא בעל שליטה לדעת הרשות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נכון.
היו"ר אלי כהן
מאיר, התשובה הזאת בקטע הזאת ברורה. תשלים את התשובה.
מאיר לוין
מי שמחזיק מעל 25 אחוזים, חוק החברות קובע שחזקה עליו שהוא בעל שליטה אלא אם כן הוא מצליח להראות בנסי ניסים שהוא לא בעל שליטה ולכן אפקטיבית מה שאנחנו נראה באותן נסיבות שיהיה בעל שליטה שירצה להחזיק במקסימום, הוא יחזיק 24.99 אחוזים כדי לא להיחשב בעל שליטה כי המשמעות של להיות בעל שליטה היא שכל שלוש שנים הסכם הניהול שלו יובא לאישור מחדש. לכן התשובה היא שכנראה אפקטיבית 24.99 אחוזים יכולה להיות אחזקה מרבית וגם שלושים אחוזים אבל לא יותר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זה גרעין שליטה. הולך כמו ברווז, נשמע כמו ברווז – זה ברווז. זה בעל שליטה. אל תסבנו אותנו.
מאיר לוין
גם היום חוק ה-ריטים, זה מה שהוא קובע.
היו"ר אלי כהן
אנחנו עכשיו דנים בחוק ורואים את השליטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תומר, זה לא גרעין שליטה?
תומר רוזנר
זה גרעין שליטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ברור שזה גרעין שליטה.
היו"ר אלי כהן
שוחחתי עם אביגדור ואנחנו רוצים לדעת האם יש לנו בעיה להגיד, או.קיי, חמישה, לא יותר מחמישים, אבל יחד עם זאת אי אפשר לעבור אחוז מסוים שהוא נמוך משלושים.
מאיר לוין
אני מציע לעשות חשיבה מחדש. גם חברת ניהול היא בעלת שליטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תעשו חשיבה מחדש.
היו"ר אלי כהן
בוא נפריד בין חברת ניהול.
מאיר לוין
חברת ניהול בחברה שבה בעלי המניות מפוזרים, אין אחזקה של מישהו שמחזיק מעל אחוז אחד, מי שולט בקרן הזאת? חברת הניהול.
היו"ר אלי כהן
שאלת ואני אגיד לך מה ההבדל. ההבדל הוא שחברת ניהול מקבלת את התמורה שלה מבעלי המניות שלה והם יחליטו כמה לתת לה. כאן המדינה נותנת הטבת מס וכשהמדינה נותנת הטבת מס, היא לפחות רוצה שהיא תתפזר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
דרך אגב, יש מצב שלא רק בשלוש השנים הראשונות הוא מאה אחוזים שליטה ודרך אגב, תוך כדי שהוא מאה אחוזים שליטה – ואין את זה בקרנות ריט – ותוך כדי שלוש השנים שאנחנו נותנים לו, הוא עושה פעולות פטורות ממסים ועדיין אחרי שנגמרות שלוש השנים הללו, יש לו עוד חמש שנים עד שהוא מעביר את שאר השליטה. עדיין הוא נשאר בעל השליטה כי את השאר הוא העביר ונשאר לו מינימום של שלושים אחוזים.
היו"ר אלי כהן
אורלי, נקודה חשובה.
דרור גד
רציתי להוסיף לנקודה הזאת הספציפית ולומר שיש כאן ניואנס שהבן אדם מזרים את הנכסים בהקמה ואולי בשנתיים לאחר מכן, לפני ההנפקה הציבורית לכאורה אל מול מניות. היה כאן דיון אם יש כאן אקזיט או אין כאן אקזיט. יש סעיף קטן שנוסף, אני לא יודע אפילו באיזה עדכון, והוא אומר – ואני מתחבר שוב לדוגמת ה-400 דירות שנאמרו כאן – שקבלן עם 400 דירות מתמחר אותן כמיטב יכולתו בהעברה מכיס לכיס בכניסה לתוך ה-ריט. ברור שהוא ירצה את מקסימום הכסף ועל כך אין דיון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא בעצם יכול לתמחר אותן יותר מהערך האמיתי שלהן.
דרור גד
ברור. זה מכיס לכיס. מה שאפשר הוא ייקח.
מעין נשר
משכיר אותן או לא?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בינתיים הוא עוד לא משכיר. יש לו שמונה שנים.
דרור גד
אני רוצה לסיים את הסיפור כדי שתבינו את הבעייתיות האמיתית שלא נאמרה כאן עד עכשיו. אותו קבלן עם 400 דירות, יש לו משכנתה. כך הקבלנים עובדים וזאת המציאות. מה לעשות שזה עלה לו מאה מיליון שקלים וחמישים מיליון שקלים הם חוב, משכנתה, וחמישים מיליון שקלים הם הון עצמי שהוא הביא מהבית כי זה מה שהבנק ביקש כשהוא בנה את 400 הדירות. עלה לו מאה, הוא יעביר את זה ל-ריט במאתיים אבל מה שלא ספרנו כאן, ועל זה אף אחד לא מדבר כאן, שתחת החוק הנוכחי, באיזשהו תיקון בשבועות האחרונים, החמישים מיליון שקלים שה-ריט ייתן לו במזומן כדי לסגור את החוב בבנק, וזה במזומן וזה לא במניות, אנחנו פוטרים אותו ממס רכישה, אנחנו נותנים לו חצי אחוז למרות שכל המדינה משלמת שישה או שמונה אחוזים, אנחנו פוטרים אותו ממס שבח על זה.
היו"ר אלי כהן
אתם פועלים לא מעט מאחורי הקלעים שלא יקומו קרנות ריט.
דרור גד
זאת לא הנקודה.
היו"ר אלי כהן
שחברי הכנסת ידעו את זה. אני מקבל טלפונים מעיתונאים אחרי שהם דיברו אתם.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אנחנו לא מכחישים.
דרור גד
כבוד היושב ראש, אני יושב כאן תחת הכותרת של ריט 1. ברור מי אני. אני לא מתחבא.
היו"ר אלי כהן
ברור, אבל אני אומר שחברי הכנסת יהיו ערים לכך שלכל אחד יש את הפוזיציה שלו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בוא נוסיף ונאמר, שלא תחשוד בכשרים, שהחבר'ה דיברו אתנו. אני עכשיו שומע אותו כמו שאני שומע את אביגדור ואז אני מייצג אותו?
היו"ר אלי כהן
לא. ברור.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני שומע מה שהוא אומר.
דרור גד
השאלה אם מה שאני אומר זה נכון גם אם אני עובד ב-ריט 1 והקמתי את ריט 1 לפני עשר שנים.
היו"ר אלי כהן
אתה יכול לתת את כל ההתייחסות שלך ואנחנו נשמע אותה.
דרור גד
השאלה אם זה נכון.
היו"ר אלי כהן
מה הסוגיה שאתה רוצה להעלות?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה לא יודע לעשות את ההפרדה?
דרור גד
הסוגיה היא שבתוך ההחלפה של מניות בנכסים, שזה משהו שאתה אומר שזה חוק הפיצולים, ואנחנו תמיד עשינו את זה וזה בסדר כי אדם לא פגש כסף, הוא כן פוגש בדוגמה של ה-400 דירות. הוא פוגש חמישים מיליון שקלים באמת בכסף החוצה וסוגר את החוב האישי שלו בבנק ומעביר את החוב האישי שלו למטה לחברה בע"מ. הוא לא יראה אותו אף פעם. את הדבר הזה אתה נותן לו לעשות. ףאתה נותן לו לשים על זה חצי אחוז מס רכישה שבשום מקום אחר זה לא קיים.
היו"ר אלי כהן
אני לא מזלזל באינטליגנציה שלכם ובעוונותיי לימדתי הערכת שווי באוניברסיטת תל אביב. כשאתה מעביר נכס, אתה מוריד ממנו את השווי של החוב. לא תופסים את החבל משני קצותיו. יש לך נכס ששווה מאה מיליון ואתה מעביר אותו עם חוב של ארבעים מיליון, אתה משלם שישים או מניות ששוות שישים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל הוא עדיין בעל השליטה במאה אחוזים.
דרור גד
ה-ריט לוקח גם את החוב על עצמו. ברגע שה-ריט לוקח את החוב על עצמו - - -
היו"ר אלי כהן
אבל אתה מקצה לו מניות בשווי נטו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בינתיים בעל השליטה הוא במאה אחוזים.
היו"ר אלי כהן
זה משחק סכום אפס.
דרור גד
אתה צודק במאה אחוזים שהוא מקבל מניות בשווי נטו אבל את הכסף הוא נתן לו בשווי ברוטו כי הוא לקח ממנו את החוב מהבנק ושם אותו על החברה בע"מ.
מעין נשר
דרור, את מה שאתה מדבר עליו עכשיו, אתם לא קיבלתם?
היו"ר אלי כהן
בשיעור ראשון בהערכת שווי חברות מבינים שמה שנאמר לא רלוונטי.
דרור גד
לא נכון. אם אומרים שקיבלנו, אני רוצה לשאול שאלה. אני מחר הולך לפי הדיון הנוכחי עכשיו לקנות מניות באיגוד מקרקעין. על מה אני הולך לשלם מס רכישה? רק על המניות שקניתי או על שווי הנכס שבבסיס החברה למטה?
היו"ר אלי כהן
אני יכול להגיד לך דבר אחד. את שווי המניות שיוקצו לך, אתה תקבל לפי השווי נטו. לעניין המס, יענו לך אנשי המס.
דרור גד
המס הוא על הכול ביחד.
היו"ר אלי כהן
לא. קיבלת בדיוק את התשובה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
את חושבת שאכפת לי מה הוא קיבל? אם עשיתם עוול או טעות או עיוות לפני עשר שנים, את רוצה להגיד לי שזאת תהיה הסיבה שאני אחזור על העיוות הזה פעם שנייה? אתם עושים כאן חוק ואני לא יודעת לטובת מי אבל לא לטובת הדיור.
היו"ר אלי כהן
על אף שאני רואה חשבון, במס אני עוד צריך ללמוד אבל לגבי המס, יכול להיות שזה יהיה על הברוטו אבל על המניות זה יהיה בנטו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ועדיין יש כאן גרעין שליטה.
היו"ר אלי כהן
מעין, תוכלי לתת התייחסות ואני רוצה לשמוע מכם האם יש לנו בעיה להגדיר אחוז שהוא נמוך משלושים.
מאיר לוין
אם אנחנו רוצים להקשות על הקמה של ריטים חדשים, אפשר בהחלט להוריד את זה משלושים אחוזים. זאת התשובה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אפשר.
מאיר לוין
לא. אם הרצון שלנו. יש הבדל. אנחנו מדמים שני עולמות של ריטים של קמו בדרך אורגנית ואף פעם לא הטרידה אותם סוגיית הבעלות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תגיד לי, מה מטרת החוק? לטובת מי בא החוק?
מאיר לוין
לטובת הציבור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. יש לי תחושה שמטרת החוק היא להתאים לאנשים מסוימים שיוכלו להקים קרן ריט ועדיין להשאיר אותם גרעין שליטה. אתם יצרתם כאן לא קרן ריט אלא יצרתם כאן מישמש. אני לא יודעת איך להגדיר את זה אבל יצרתם כאן יצור כלאיים.
מעין נשר
אני עונה לשאלת המטרה. יש כאן מכשיר שיש לו שני צדדים. מצד אחד הוא כלי שיעזור למימון של פרויקטים של דיור להשכרה ועל ידי כך יאפשר גם לציבור להשקיע בפרויקטים של דיור להשכרה, וגם יממן את הפרויקטים האלה שהמדינה משחררת מלאים של דירות להשכרה לשוק. קרנות ריט שיקנו דירות להשכרה, יהיו גורם שמממן את ההקמה של הדירות האלה שיושכרו לטווח ארוך וזה מכשיר שהוא מאוד חשוב בעינינו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ויצרתם כאן אוליגרכים. על הדרך יצרתם כאן אוליגרכים.
היו"ר אלי כהן
מעין, זה דין פילוסופי.
מעין נשר
זה לא דיון פילוסופי. שאלתם מה המטרה ואני חייבת להגיד את זה. הצד השני של המטבע הוא שיש כאן מכשיר להשקעה בנדל"ן.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה הצד הראשון.
מעין נשר
מצד אחד נדל"ן להשכרה למגורים ומצד שני נדל"ן להשכרה לצרכים מסחריים ונדל"ן הוא נדל"ן. כל פעם כשאני באה לוועדת הכספים באים אינו בטענות וטוענים שאנחנו מביאים עוד מסים ומסים על משקיעים אבל כאן אנחנו באים עם חוק שמאפשר יצירה של מכשיר שמצד אחד מממן דיור להשכרה ומצד שני הוא מכשיר להשקעה לציבור שיוכל להשקיע את הכסף שלו בנדל"ן כי הציבור מאמין בנדל"ן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יהיה איל הון שלא נדע שוב איך נתנו ויצרנו עוד חברות.
מעין נשר
לשאלתך לגבי האחוזים. ישבה כאן ועדה שבדקה את הדברים האלה במשך כמה שנים טובות.
תומר רוזנר
לפני 12 שנים.
מעין נשר
היא חשבה שאחד החסמים המשמעותיים להקמה של ריטים זה הנושא הזה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
למה? את יודעת מה? יש כאן ריטים שהם רווחיים.
היו"ר אלי כהן
למיטב ידיעתי, שני ה-ריטים שקיימים הם רווחיים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אז מה הבעיה אם עכשיו יהיו עוד ריטים?
מעין נשר
עובדה שיש רק שניים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אבל תראי, הם כל כך רווחיים.
היו"ר אלי כהן
מה ההסתייגות שלך לגבי האחוזים? תגידי עשרה אחוזים, 15 אחוזים. אני אומר לך ברצינות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רוצה פחות מעשרה אחוזים, אבל עשרה אחוזים יכולים להיות המקסימום ולא יותר מכך.

עדיין, אני לא רוצה שהוא יהיה בעל השליטה.
תומר רוזנר
ואת לא רוצה שמישהו שמחזיק יותר מעשרה אחוזים באמצעי השליטה. בעל שליטה יכול להיות גם מישהו שאין לו שום אמצעי שליטה. נגיד חברת ניהול, היא יכולה להיות בעלת שליטה גם אם אין לה אמצעי שליטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
העלית נקודה שלא חשבתי עליה קודם. עד יםו שני אני אחשוב עליה יותר לעומק.
היו"ר אלי כהן
אם כן, ההסתייגות שלך היא עשרה אחוזים?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני לא רוצה שיהיו בעלי שליטה.
היו"ר אלי כהן
אבל צריך להגיד מספר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני רוצה להגיד לך יותר מזה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
האחזקות כולן תעבורנה לציבור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נכון.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תהיה קרן ריט ציבורית.
היו"ר אלי כהן
אם לא יהיה בעל שליטה, זה יכול להיות גם 24.99 להגדרתו של מאיר. לדתעי היא מתכוונת מתחת ל-24.99 אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לגמרי.
תומר רוזנר
אני אסביר. יש שתי הגדרות שהן הגדרות רלוונטיות מבחינת דיני התאגידים. יש בעל שליטה ובעל שליטה מוגדר באופן כללי – ואני לא מדייק בדיוק בהגדרה - מי שיש בידו את היכולת לכוון את ענייני התאגיד בלא קשר לאיזה אמצעי הוא מחזיק בתאגיד. יכול להיות שהוא רב מסוים שכל בעלי המניות מקשיבים לו, הוא ייחשב בעל שליטה גם אם הוא לא מחזיק במניה אחת בחברה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך אנחנו מונעים זאת ממנו?
תומר רוזנר
רגע. דרך אגב, היו דברים מעולם. יש אמצעי שליטה ואמצעי השליטה מוגדרים – מי שיש לו מניות, מניות שמאפשרות הצבעה, מאפשרות דיבידנד וכולי. החוק אומר שמי שמחזיק באחוז מסוים של אמצעי שליטה, חזקה עליו שהוא בעל השליטה. בעל שליטה, זאת הגדרה מהותית והאחזקה באמצעי שליטה היא הגדרה טכנית והיא מקלה על איתורו של בעל השליטה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא צריך לחכות עד יום שני.
תומר רוזנר
אם אתם תגדירו למשל שמי שמחזיק ביותר מעשרה אחוזים מאמצעי השליטה הוא ייחשב בעל שליטה ואסור שיהיה בעל שליטה, אסור יהיה לו לעשות את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מצוין. אז לוקחים לו את ההפרשים ברגע שהוא עובר את עשרת האחוזים.
תומר רוזנר
כן. זה מופיע כאן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מוכרים אותם ומחלקים אותם כדיבידנדים.
תומר רוזנר
כן. זה מה שמופיע כאן ב-(ג2), הסעיף שנוסף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. זה לא מה שמופיע. אין מכירה. יש הקפאה. אין פה מכירה.
תומר רוזנר
מכירה זה הפקעה של מניות. תיאורטית יכולים לעשות את זה אבל ההצעה היא לא לגרום לכך שיפקיעו לו את המניות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לפי ההגדרה כאן, בעל מניות מהותי.
תומר רוזנר
מורדמות. המניות מורדמות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני לא רוצה שהן יהיו מורדמות. לקחת לו את המניות, זה סוג של סנקציה.
תומר רוזנר
אז לא יהיו קרנות ריט.
מאיר לוין
בצעדים בטוחים אנחנו מתקדמים ליעד. בסדר גמור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תגיד לי, מה המטרה שלכם?
מאיר לוין
אנחנו רוצים לעזור לציבור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לשוק ההון או לדיור?
מאיר לוין
לציבור.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הייתה הצעה חלופית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אביגדור, עובדים עליך? לא מעניין אותו הדיור. מעניין אותו שוק ההון.
אביגדור יצחקי
זאת זכותו. לכן אני יושב כאן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ואיך אנחנו מבטיחים את הנושא של הדיור?
היו"ר אלי כהן
לא. אני רוצה להתקדם. העלית נקודה חשובה ואני רוצה עכשיו לומר מה ההסתייגות שיש לכם.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני רוצה להעיר לגבי הנקודה האת. הועלו מספר אופציות כאשר האחת היא רדיקלית ודרסטית למדי על פניה שזאת הפקעה של המניות מבעל השליטה, אבל האם יכולה להית סנקציה שאומרת שאם בטווח כזה או אחר אין את ההעברה של המניות לציבור בהיקף שאנחנו תובעים, הרי שאפשר לפרק את הקרן?
היו"ר אלי כהן
נתנו כאן שני מצבים כאשר אחד הוא שזה לצורך העניין חברה פרטית ובמקרה שזאת חברה פרטית, צריך להחזיר את כל המס.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הרי למייסדים יש אופציה לפרק את הקרן, נכון? האם האופציה עומדת רק לזכותם?
אביגדור יצחקי
אחרי שהיא הנפיקה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן. עומדת להם הזכות הזאת. נכון? הרי כל הסיפור של מס שבח שהוא רווח כלוא, מתי אדם יקבל אותו?
אביגדור יצחקי
הרווח הכלוא הוא רק בחברה בה הקרן קנתה חלק מחברה. שם יש רווחים כלואים אבל זה לא קשור אחד לשני.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
או שהיא התפרקה. נכון?
אביגדור יצחקי
העיקרון, לפחות הניסיון, הוא כזה שבסופו של דבר, למרות שאפשר לקרוא לבעל שליטה בכל מיני שמות, כאן לא יכול הבן אדם להכריע מה יהיו ההחלטות בקרן. אחרי איקס שנים, אין מצב שבו הוא יכול לעשות זאת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה? אם הוא נשאר עם שלושים אחוזים? בוודאי שהוא מנתב. הוא לא יכול לנתב את הפעילות אם הוא בעל שלושים אחוזים?
אביגדור יצחקי
יש שבעים אחוזים נוספים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל הם מפוזרים. אם יש לך אחד שהוא בעל שלושים אחוזים ועוד שבעים אחוזים שהם מפוזרים לא בין שבעים אנשים אלא הם מפוזרים בין 700 אנשים. עכשיו תסביר לי מי מנהל את הקרן.
היו"ר אלי כהן
חברת הכנסת לוי אבקסיס, את רוצה לומר מה ההסתייגות שלך?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כן. שלא יוכל להיות אף אחד שהוא בעל יותר מעשרה אחוזי שליטה. האמת היא שזה לחלופין כי קודם אני לא רוצה בכלל שיהיו בעלי שליטה.
היו"ר אלי כהן
לא בעל שליטה זה מתחת ל-24.99. זה כאילו עשרה אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זאת בעיה.
היו"ר אלי כהן
עשרה אחוזים, זה יותר מחמיר.
אביגדור יצחקי
אם היא לא רוצה שתהיה שליטה, היא צריכה להגדיר את זה. אם בן אדם בא לקנות שלושים אחוזים מהמניות, את צריכה להגביל אותו ולומר מה הגובה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מקסימום עשרה אחוזים.
היו"ר אלי כהן
רשמנו את ההסתייגות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לגבי חברת ניהול. תסביר לי עוד הפעם כי לא הצלחתי להבין.
תומר רוזנר
בעל שליטה לא חייב להחזיק באמצעי שליטה. יכול להיות בעל שליטה שאיננו מחזיק באמצעי שליטה. יש בעלי שליטה שאינם מחזיקים באמצעי שליטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מכוח מה הם בלי שליטה?
תומר רוזנר
בגלל הפיזור, הם נגיד חברת הניהול שמנהלת בפועל את החברה לצורך העניין.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כמו שיש עם קרנות ריט הישנות?
קריאה
כן.
תומר רוזנר
אני לא יודע אם מבחינת רשות ניירות ערך מגדירים אותם.
מאיר לוין
לא מגדירים. נאמרים כאן דברים שאי אפשר לא להתייחס אליהם.
היו"ר אלי כהן
אחר כך תוכל להתייחס.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אתה מתכוון לומר שבמקרים כאלה השליטה היא בלתי פורמלית.
תומר רוזנר
השליטה היא שליטה מהותית אבל היא ללא אמצעי שליטה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן. היא לא פורמלית.
היו"ר אלי כהן
אנחנו נרשום את ההסתייגות לגבי עשרה אחוזים.

מאיר, אם תרצה, בקצרה.
מאיר לוין
בקצרה. לדעתי יש מצבים בהם יש יתרון שיחזיק מישהו בשלושים אחוזים ולא בעשרה אחוזים כי בהנחה שהוא מחזיק בעשרה אחוזים וכל היתר מפוזרים, הוא לא יוגדר בעל שליטה ועדיין יכול להיות שהוא ינווט את הקרן. כשהוא מחזיק מעל 25 אחוזים, הוא יהיה בעל שליטה וכל עסקה שנעשית אתו, תובא לאישור בעלי מניות המיעוט. לכן יש יתרונות אם מחזיקים מעל 25 אחוזים.

אם אנחנו הולכים לרעיון שאנחנו לא רוצים שיהיו בעלי שליטה בקרן, אני מציע שנעשה חשיבה מחדש גם לגבי חברת הניהול, האם היא בעל שליטה. אולי אנחנו צריכים לחשוב על מנגנונים שלמשל יבטיחו שאחת לשלוש שנים הסכם הניהול שלה יובא לאישור מחדש כי אנחנו בעצם אומרים שאנחנו לא רוצים שאף אחד ישלוט בקרן. בחברה ללא שליטה, בחברה מפוזרת, בעלי השליטה דה פקטו הם חברת הניהול.

אני מציע שאגב ההסתייגות הזאת נדון ברעיון של פתרון של השליטה של חברת הניהול. אחת לשלוש שנים נביא את האישור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עד עכשיו החבאתם את הסעיף הזה?
תומר רוזנר
מר לוין, שאלה לי אליך. אתה אמרת לי באחד הדיונים המקדימים שאתם עובדים על תזכיר שעניינו רגולציה יותר הדוקה על חברות שאין בהן שליטה. האם הנושא הזה שאתה מציע עכשיו זה חלק?
מאיר לוין
לא, מפני שבכללי ה-ריט יש כללים חדשים. יש דברים שלא נמצאים בחוקים אחרים. אנחנו מגיעים למסקנה שזאת חברה שאסור שיהיה בה בעל מניות שמחזיק 25 אחוזים, מה שלא קיים בשום מקום, ולכן אני חושב שאם יש כאן איזו דאגה מיוחדת משליטה, אני חושב שצריך לחשוב על פתרון מיוחד לחברת הניהול שהיא דה פקטו בעלת השליטה בקרנות הקיימות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אתה עכשיו מערבב בין שני דברים. איך אנחנו עושים רגולציה על הקרנות הקיימות.
תומר רוזנר
אתם שניכם חברי ועדה. מישהו מכם צריך להיות היושב ראש כי היושב ראש לא נמצא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אפשר לצאת לחמש דקות הפסקה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אלי, ברשותך, רציתי להעיר. אתה עוררת איזושהי מחשבה מעניינת. אתה אומר שדווקא אם יש 25 אחוזים, יש איזושהי רגולציה שאומרת פעם בשלוש שנים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. הוא אומר שיש חברת ניהול ואז יש פעם בשלוש שנים.
תומר רוזנר
לא. הוא אומר שצריך לשקול את זה. הוא אומר שהיום אין את זה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בדיוק. הוא עכשיו גלש למקום של הקרנות שאין להן בעלי שליטה ואז הוא הציע שגם שם. אנחנו אומרים שמה שהוא מציע שם, זה סיפור אחר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא כאילו מאיים עליהם דרכנו. תקשיב לי טוב, אין לי שם מניות ואין לי שם אינטרסים. מצדי, פרק אותם. אתה לא מאיים ומעביר איזשהו מסר.
היו"ר אלי כהן
אם הוא עקבי, הוא עקבי.
מאיר לוין
אני עקבי בגישה. בסוף תהיה שליטה שזה דבר איום ונורא, אז בואו נטפל בזה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בואו נתקדם באופן קונסטרוקטיבי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני לא מבינה בשביל מי הוא עובד.
היו"ר אלי כהן
למה? הוא בוודאות עובד בשביל הציבור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא חושב שאנחנו עובדים אצלו ואז הוא אומר שעכשיו העליתם את זה, אז תדעו לכם שאני עכשיו תופס את הילד שלכם ומאיים עליו עם אקדח.
מאיר לוין
ממש לא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא לא ילד שלי. הוא לא מעניין אותי.
מאיר לוין
אני עקבי בגישה שאומרת שבסוף תהיה שליטה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מה שמאיר אמר, אנחנו באים לקראתו. הוא אומר שדווקא במקרה בו יש 24 או 25 אחוזים, יש את המנגנון הזה של פעם בשלוש שנים. איך הגדרת אותו?
מאיר לוין
פעם בשלוש שנים צריך להביא את הסכם הניהול לאישור בעלי המניות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
גם אם אנחנו מורידים את זה לעשרה אחוזים, כפי שאורלי הציעה, אנחנו רוצים את המנגנון הזה של הבאת ההסכם פעם בשלוש שנים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נכון.
מאיר לוין
אני מציע שאותו דבר יחול על חברת הניהול כי אין הבדל.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מה אכפת לנו?
מאיר לוין
גם לי לא אכפת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה אכפת לי מהם?
מאיר לוין
אני רוצה להבטיח שלא תהיה שליטה. בשביל הפרוטוקול אני מצהירה, עד כמה שאני יודעת – כי יכול להיות שמישהו משחק לי בפנסיה ואני לא יודעת – שאין לי שום מניה. אני גם לא משקיעה ב-ריטים הוותיקים ולכן להרגיע אותך, הייתי שמחה אם גם אתם תתנו הצהרה כזאת שגם לא יהיו לכם חלקים ב-ריטים החדשים.
היו"ר אלי כהן
אורלי, אפילו לא חשדנו בכך.
מאיר לוין
אנחנו מנועים מלהשקיע בניירות ערך בשוק ההון.
היו"ר אלי כהן
אנחנו מתקדמים. יש את הנושא של העשרה אחוזים ויש את הנושא של בחינת כל הסכמי הניהול. אנחנו נשקול את זה.

התייחסות של אלי בן חמו, בבקשה.
אלי בן חמו
ברשותכם, מאחר ולכולם יש אינטרנט, ב-2 בנובמבר 2014 העמדה של הרשות לניירות ערך בכתב התפרסמה לכולם. הרשות לא תראה מי שמחזיק שלושים אחוזים ועוד ארבעה שמחזיקים 4.99 אחוזים ומנהלים את חברת הניהול כבעלי שליטה. אני מצטט ואפשר לקרוא את זה.
מאיר לוין
זה לא נכון ואתה מקריא רק חלק, את מה שנוח לך. אולי תקריא את הכול.
היו"ר אלי כהן
תהיה לך זכות התגובה.
אלי בן חמו
אין בעיה. אני אקריא את כל הטור של הפקודה כולל הסעיף הרלוונטי שהרשות לא תתערב בעמדה.

לעמדת סגל הרשות. לאחר הנפקת החברה תהיה בעלת היכולת לכוון את פעילות הקרן ומשכך תהיה בעלת השליטה בה. זאת בנסיבות העניין בהן אחזקת החברה תעמוד על שלושים אחוזים ממניות קרן הריט וכן כתוצאה ממגבלות האחזקות לא יהיה בעל מניות נוסף אשר יחזיק למעלה מ-4.99. מבלי לגרוע מהאמור בסעיף, ככל שיתקיימו הדברים האחרים – קרי, כמה דח"צים יהיו – סגל הרשות לא יתערב בעמדה לפי ההחלטה.
היו"ר אלי כהן
ברשותך, הקראת יופי אבל תגיד במשפט מה אתה רוצה לומר.
אלי בן חמו
אני רוצה לומר שאנחנו הקמנו קרן ללא בעלי שליטה. הקמנו שתי קרנות ללא בעלי שליטה. יושב כאן לידי יושב ראש הקרן לשעבר שמנסה להקים קרן ללא בעל שליטה, יושב לשמאלי איש משפחה ומנסים לאיים כאן בוועדה על חברת הניהול, על שתי חברות הניהול כאילו הם בעלי שליטה אבל אנחנו לא מוטרדים. אנחנו אומרים שאין שליטה, לא הייתה שליטה, לא אמורה להיות שליטה. אם רוצים לטפל בבעיות השליטה, מנוסח של הסכם, חוזה, חוק של ארבעה עמודים, הגענו ל-24 עמודים כדי לאפשר לבעל השליטה עם כל המגבלות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
להמשיך להיות בעל השליטה בקרן ריט.
מאיר לוין
מה שלא הקראת, אמרנו בדיוק את ההפך. אמרנו שלמרות שהאחזקה תרד מתחת ל-24.99, בגלל שהפיזור הוא מאוד גדול, אנחנו נראה בהם בעלי שליטה. אמרנו שאם הם ימנו רוב דח"צים – לא דירקטורים בלתי תלויים – מי שולט בדירקטוריון של החברה? הציבור. אמרנו שהשילוב הזה של 24.99 פלוס העובדה שהציבור ממנה את הדירקטורים בחברה, ושאין הוראות אחרות בהסכם הניהול שיכניסו לנו פתאום שהן רשאיות למנות את המנכ"ל, אז אנחנו נהיה מוכנים להכיר בהם כבעלי שליטה. את זה לא הקראת.
היו"ר אלי כהן
כאן סיימנו את הדיון בנושא הזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
גם את העונשים אנחנו דוחים לשש וחצי עד שמונה שנים. אני לא יודעת מה יקרה בשמונה השנים האלה. גם את הסנקציות במידה שהם לא יעבירו את גרעין השליטה וכדומה, אנחנו דוחים רק אחרי שש וחצי עד שמונה שנים. במסלול אחד זה שש וחצי שנים ובמסלול אחר אלה שמונה שנים. מדובר באנשים מסוימים מאוד שיש להם מאתיים מיליון שמהווים כרטיס כניסה למועדון האקסלוסיבי הזה, הם גם ימצאו להם את רואי החשבון ואת עורכי הדין ונראה בדיוק את אותה תופעה כמו שראינו עכשיו שרשות המסים נתנה הערכת מס למשפחת עופר, סליחה, לסמי עופר בעצמו, של כמעט מיליארד שקלים ואחר כך, כשהם לקחו את גורניצקי, אם אני לא טועה עם משרדי עורך הדין גורניצקי, פתאום אחרי דיונים מאוד מהותיים הם ירדו במיליארד כמעט, למאה אלף שקלים, נושא שגם הגיע לדיון מהיר בוועדה.

מה שיקרה כאן, גם הסנקציות כאן, לפי איך שאני מכירה אותם ולפי איך שהם מתקפלים בפני עורכי דין גדולים מאוד, הם נורא גדולים על החלשים אבל הם פחות חזקים על החזקים, אנחנו יכולים לראות תופעות וכמו שוויתרו על 99,9 מהחוב של סמי עופר, לפי הערכת מס שלכם, נראה תופעות דומות גם כאן. מזה אני מפחדת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה כלום. היו 120 מיליארד הרווחים הכלואים ורשות המסים הצליחה לגבות בסופו של דבר במקום 35 מיליארד, שישה מיליארד בלבד.
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת יונה, האם תרצו בבקשה להקריא את יתר ההסתייגויות שלכם?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר אלי כהן
אגב, קיבלנו אותן ואנחנו נדון בהן. אני רוצה לומר בנושא הקודם, מאיר, שאני מבקש שעד הישיבה ביום שני ההסתייגות של חברת הכנסת לוי נרשמה ועומדת. יחד עם זאת, אני רוצה שבאמת תדבר גם עם חברת הכנסת לוי וגם עם חבר הכנסת יונה ותנסה להבהיר להם את המשמעות של עשרה אחוזים, 25 אחוזים, את היתרונות ואת החסרונות. בבקשה, תיצור אתם קשר.
מאיר לוין
בהחלט.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לפני שאנחנו עוברים להסתייגויות הכתובות, עוד שתי נקודות כי אלה הסתייגויות שעלו היום תוך כדי הדיון.

אני לא רוצה לקרוא להם טייקונים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בעלי הון. שועי ארץ.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בעלי הון. אני לא אוהבת את המושג טייקונים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תגידי שועי הארץ.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בחוק הקיים הם יכולים להעביר בניינים שהם לא למגורים ואותם אנחנו כן רוצים למגורים. הרי למה אנחנו פותחים את כל הסיפור הזה? כי אנחנו רוצים להפוך השקעה למגורים ואנחנו אומרים שניתן הטבות כאלה ואחרות, נפתה אותם ואולי המניב יכסה על חוסר הכדאיות במסלול המגורים. אבל מה שיקרה זה שבזמן הזה אנחנו פתחנו והם בעצם יכולים להעביר בניינים שהם לא למגורים תוך כדי הפטורים למיניהם ועוד מתנה. קחו חשיבה גם בנושא הזה. מאוד הייתי רוצה התייחסות.
היו"ר אלי כהן
ברשותך, אני אתייחס לנושא הזה לפני שנעבור לנושא הבא. היום אני יכול להגיד לך באמת ברצינות שמנהלי קרנות ה-ריט הנוכחיים הם אנשים רציניים. אני יודע שהחברים בסלע קפיטל וגם החברים ב-ריט 1, הם אנשים מקצועיים. זאת ההתרשמות שלי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
קוראים לך ריט 1 כי היית קרן ריט הראשונה?
דרור גד
גם וגם.
היו"ר אלי כהן
נמצאים כאן אנשים גם מ-הלמן שהוא גוף מוסדי, רפי חן ואחרים. אני אומר שבסך הכול אלה אנשים שרוצים להיכנס ועל פניו אני חושב שלפחות הם אנשים רציניים. על אף שהם לא בעלי השליטה או בעלי המניות שמחזיקים חמישים-שישים אחוזים, אני חושב שדווקא עד היום החברות האלה הוכיחו שהייתה להם נאמנות כלפי הציבור ונאמנות כלפי המשקיעים שלהם מכיוון שבסוף היום הם רוצים להגדיל את היקף הנכסים שלהם, שיהיו להם עוד בעלי מניות, מכיוון שיש לזה קשר ישיר לפעילות שלהם. זה שהוא לצורך העניין לא מחזיק חמישים אחוזים בחברה או אלי בן חמו לא מחזיק חמישים אחוזים בחברה או שמוליק סלבין, הוא לא לצורך העניין עכשיו עושה שטויות. נהפוך הוא. הם גם יכלו להיות מנהלים מצוינים בחברות עם בעל שליטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הם לא כל כך מעניינים אותי, ותסלחו לי, באמת תסלחו לי.
היו"ר אלי כהן
הוא יעשה טעות, לא ישקיעו אצלו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שמעתי אותך לא פעם גם בוועדה וגם במקומות אחרים עת דיברת על השליטה של הבנקים. אתה נורא חושש מהם. בסיפור כאן, בוא ניקח סיטואציה קצת דמיונית. בוא ניקח למשל את בנק מזרחי או בנק אחר שיש לו נכסים גם במרכז הארץ וגם במקומות אחרים נוספים. איך הם וחברת בת שלהם לא יהפכו להיות קרן ריט? אני אסביר לך למה.
היו"ר אלי כהן
אנחנו רוצים שהם יהיו קרן ריט. אנחנו רוצים שהנכסים שלהם יוחזקו בידי הציבור. תשדאלי את החברים האלה כאן כמה הם מתחרים מול המוסדיים ברכישת נכסים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ובכמה הם ימכרו אותם לעצמם. בכמה הם ימכרו את אותו נכס שבסוף הופך להיות גם נכס מניב כי הם ממשיכים לגור באותו נכס ומשכירים אותו לעצמם. אתה מבין? הם מצאו לעצמם מנגנון שגם הם מגייסים כסף וגם ממשיכים לגור בו. אני לא מדברת על שחקן אחר שבא וקונה מהם. הם קונים מעצמם. אלי, זה משהו שכדאי שתחשוב עליו ואני לא חושבת שחשבת עליו.
היו"ר אלי כהן
אני אומר לך שוב. הם קונים את הנכסים, הם צריכים לתת דין וחשבון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למי?
היו"ר אלי כהן
יש להם אימא לצורך העניין. החברות האלה, קרנות ה-ריט הקיימות ואלה העתידיות, לא יעשו פעילות, לא ישקיעו בהן ולא תהיה להן עבודה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה באמת רוצה שהבנק יהיה בעל נכסים?
היו"ר אלי כהן
רמאים, שקרנים וגנבים תמיד יש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה רוצה שהבנקים יהיו עכשיו בעלי קרנות ריט?
היו"ר אלי כהן
נהפוך הוא. הם צריכים למכור את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לעצמם כי הם עדיין נשארו גרעין השליטה. הם ימשיכו להיות גרעין השליטה. הם ימכרו לעצמם במחיר גבוה יותר. הם ימשיכו להחזיק בנכסים האלה דה פקטו ונתת לבנקים שאתה אומר שהם לא מפוזרים מספיק יותר כוח.
היו"ר אלי כהן
לא. אם הם מחזיקים מאה אחוזים, במקרה שמוצג בחוק עכשיו, הם יכולים להחזיק מקסימום שלושים אחוזים ועם ההסתייגות שלך, עשרה אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
במשך כמעט שמונה שנים הם ממשיכים להישאר הבעלים המרכזיים.
היו"ר אלי כהן
גם היום הם הבעלים המרכזיים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא.
היו"ר אלי כהן
היום הם מחזיקים מאה אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל היום הם לא שוכרים בזה. הם לא מוכרים את זה לציבור.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הוא לא מוכר מחברה א' לחברה ב'.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא יישאר גם הבעלים וגם שכר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תראה מה קרה עם הריבוע הכחול ומה הוא עשה עם מגה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נכון. הוא לקח את הנכסים והוציא אותם, יצר איזו חברת בת. ואז השכירו לעצמם במחירים מופקעים וגלגלו את זה ללקוחות. זה תרחיש. יכול להיות שהוא הזוי, יכול להיות שהוא מנותק מהמציאות אבל שווה לתת את הדעת עליו.
היו"ר אלי כהן
שמוליק, אתה מצטער שאתה לא בכנסת?
שמואל סלבין
ממש לא.
היו"ר אלי כהן
אורלי, יש לך עוד התייחסות?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כן. בוא ניקח עוד סיטואציה בה אנחנו מדברים על פרויקטים שנמצאים בפריפריה. כאן אנחנו מדברים על מינימום עשרים יחידות בפרויקט, בבניין, בסמוך לו, במתחם. עכשיו אנחנו מכניסים שחקנים חזקים וחדשים שילכו להתחרות מול השחקנים היחידים. אני נמצאת בנקודת הזמן הזאת. לדוגמה, יש לי הון עצמי שהוא לא מספיק כדי לקנות דירה אבל כן הייתי רוצה שתהיה איזושהי פעולה כמו למשל משכנתה תשעים אחוזים, אבל בוא לא נפתח את זה כאן, ואתה חושב שאני במקום ללכת להשקיע את זה בדירה הראשונה שלי הייתי הולכת ומשקיעה את זה בקרנות ריט?
רועי פולקמן (כולנו)
אם זה מביא לך תשואה יותר גבוהה.
היו"ר אלי כהן
אנחנו שומעים היום את הטיעון הזה בפעם הרביעית. שמענו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. אני אומרת שאתם מביאים שחקנים חדשים וחזקים שאוטומטית יקנו במסה כי זה התפקיד שלהם, יעלו את המחירים - וכאן אתה בטוח תיכשל כי יגידו שלא הצלחת להוריד את המחירים – ינשלו או ידירו את רגלי האוכלוסיות שאני רוצה לדאוג להן ואני מאמינה שגם אתם, והכול בשם אני לא יודעת מה.
היו"ר אלי כהן
אנחנו חוזרים על עצמנו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אוטומטית זה יביא לזה. אנחנו צריכים לחשוב. אנחנו צריכים לעשות חשיבה מחדש ואני חושבת שהחיפזון הוא מהשטן. יש כאן שתי אופציות ואני חוזרת עליהן בכוונה.
היו"ר אלי כהן
פעם אחרונה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
היה וזה מצליח, אביגדור יצחקי נכשל ומשה כחלון נכשל בהורדת מחירי הדירות. היה וזה נכשל, נכשלנו בפנסיה או הכשלנו את הפנסיונרים. אין כאן לוגיקה אחרת. מה שלא תעשה, אחד מרוויח והשני מפסיד. השאלה אם אנחנו רוצים לדאוג לפנסיות או אנחנו רוצים לדאוג לכך שמחיר הדירות ירד.
היו"ר אלי כהן
תודה. אנחנו עכשיו נעבור אך ורק להקראת ההסתייגויות.
תומר רוזנר
ההסתייגויות שלכם זהות פחות או יותר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כתבנו אותן יחדיו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הגשנו אותן בנפרד.
היו"ר אלי כהן
אישרנו הסתייגות של עשרה אחוזים אבל אמר מאיר קודם שיש גם סוגיות למה 25 אחוזים כן יכול להבטיח שליטה ובקרה וכן הלאה. סיכמנו שעד יום שני - אנחנו נפגשים ביום שני בשעה 13:00 – תהיה שיחה של מאיר ואורלי, ואני מציע שגם את תשתתפי בה, על מנת לחשוב אם עשרה אחוזים או עשרים אחוזים ולראות אם יש איזה הגיון מאחורי מספר ספציפי.
מעין נשר
אין בעיה.

אורלי, תודה רבה לך. חבר הכנסת יונה, בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני רוצה להתחיל ולומר שההסתייגויות שאנחנו מציגים הן בשם שלוש סיעות – המחנה הציוני, ישראל ביתנו ותנועת מרצ.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני צריכה להגיש את החתימות עד יום שני?
תומר רוזנר
עד יום שני, זה בסדר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בואו נתחיל.

ההסתייגות הראשונה היא לסעיף 1(4)(2), בעמוד 2. שם אנחנו רוצים לומר שאחרי "חלה על המקרקעין תכנית להשכרה למגורים" יבוא "כפי שמוגדרת בחוק זה".
תומר רוזנר
אין בהסתייגות הזאת צורך כי בהמשך אתם מגדירים את ההגדרה ולכן בכל מקום שההגדרה מופיעה, לא צריך להגיד כפי שהיא מוגדרת. זה עניין של נוסח. את הסתייגות מיותרת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בסדר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל אם בהמשך לא נקבל את ההסתייגות, עדיף לנו.
תומר רוזנר
אז לא תהיה הגדרה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כל מה שקיבלתם, רק סידרנו את זה כך שזה יהיה לפי העמודים כדי שלא יהיה בלבול. לא הוספנו הסתייגויות מעבר למה שיש.

אני חייב לחזור ולומר כדי שתבינו כי אנחנו הלכנו עם הרצון שלנו לתת משמעות מעשית לפרשנות שאביגדור יצחקי הציג כאן שהוא רואה בקרנות ה-ריט כאלה שיש בהן משום מתן פתרון למצוקת הדיור ולכן כמעט כל ההסתייגויות היו פתוחות לתוך ההיגיון הזה.

אנחנו הולכים הלאה, להסתייגות השנייה. בעמוד 3, בסעיף (4) למעלה. לאחר המלים "והכול יבוא" יבוא "בתנאי שייבנו באזור המסווג ברמה חברתית-כלכלית באשכול 1 עד 6 בדירוג הרמה החברתית-כלכלית לפי פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה".
היו"ר אלי כהן
אתה מבין שכאן אתה דווקא יכול ליצור ביקוש בפריפריה והדבר השני שאתה עושה, אתה הופך את המוסדיים שפחות ירצו להשקיע מכיוון שיכול להיות שיש השקעה פוטנציאלית אחרת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני מבין מה אתה אומר.
היו"ר אלי כהן
אתה לא מעודד את הפריפריה. אתה יכול לגרום ההפך. אתה תעלה עוד יותר את המחירים בפריפריה, לגישתך. אם אתה בא בגישה חברתית, ואתה בא בגישה חברתית.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני בא בגישה חברתית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז בפריפריה אלה הופכות להיות רק דירות להשכרה.
היו"ר אלי כהן
היית צריך להגיד הפוך. אני מציע לך למשוך את זה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל במקום זה אני כן רוצה להכניס אותם בכל הפריפריה החברתית של הערים הגדולות.
היו"ר אלי כהן
אם יש לך הגדרה, נרשום.
תומר רוזנר
אני לא מבין את ההסתייגות.
היו"ר אלי כהן
זאת אומרת, את רוצה להעלות את המחיר לתושבי כפר שלם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. אני רוצה גם אופציה לשכירות בתל אביב ברמה כזאת.
היו"ר אלי כהן
מה עם אותו בן שרוצה לגור ליד ההורים שלו?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני אסביר מה הבעיה שלנו. גם אחר כך, כאשר כתוב עשרים דירות, אם אנחנו מדברים על דירות להשכרה, תארו לכם שקרן ה-ריט הזאת בסכום שיש בידה, עכשיו תיאורטית, היא מוגבלת כאן עד מספר אבל נלך תיאורטית, היא תבנה עשרים וילות נהדרות בכפר שמריהו. מבחינה זאת היא עמדה בתנאי. אלה דירות להשכרה.
תומר רוזנר
אבל לא כדאי לה. לא כדאי לה לעשות את זה כי התשואה על הדירות האלה היא נמוכה יותר מאשר על דירות בבאר שבע.
היו"ר אלי כהן
היא תחפש היכן יש את התשואה הרלוונטית.
תומר רוזנר
כל שהקרקע יקרה יותר, השכירות היא תשואה נמוכה יותר.
היו"ר אלי כהן
אבל זה נבחן ביחס להשקעה. בבאר שבע מקבלים הרבה יותר מאשר בתל אביב. על דירות יוקרה אתה מקבל יותר.
תומר רוזנר
את ההסתייגות אנחנו רושמים.
היו"ר אלי כהן
הסתייגות קיימת.
תומר רוזנר
כרגע היא רשומה. אתם תוכלו לחזור בכם.
היו"ר אלי כהן
אם תרצו לחזור בכם, תשקלו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
זה למעשה מתקשר למה שתומר אמר קודם עת הזכרנו פעם אחת השכרה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זה הכתוב שבכל מקום שמופיע מספר עשרים יבוא ארבעים?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אנחנו רוצים להגדיל את מספר היחידות.
תומר רוזנר
יש שם גם עשרים דירות וגם עשרים שנים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אנחנו הגדלנו את מספר היחידות.
היו"ר אלי כהן
הם התכוונו ליחידות. להבהיר. אני מניח שהכוונה שלכם היא ליחידות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן, ליחידות.
היו"ר אלי כהן
הבנו. במקום עשרים יבוא ארבעים.
תומר רוזנר
יחידות דיור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני אגיד לך מה הפחד שלי. יצא עכשיו פרויקט, הם ייקחו את כל הדירות.
תומר רוזנר
בדיוק. את מגבירה את הביקוש שלהם.
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת יונה, ההערה רשומה. אני אומר לכם שוב שאת סעיף 64א - - -
תומר רוזנר
תחשבו על זה.
היו"ר אלי כהן
ביום שני תחליטו אם אתם רוצים להגיש את ההסתייגות הזאת.
היו"ר אלי כהן
הם ישקלו. לדעתי הם ימשכו את זה.
אביגדור יצחקי
פרופסור יונה רצה שזאת תהיה דירה אחת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תהיתי אם בכל הכסף הזה, אנחנו הרי רוצים לעודד.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו חוששים שיקנו דירות יוקרה. מהצד השני, הקיצוניות השנייה, גם לא טובה לנו.
תומר רוזנר
לא כדאי להם לקנות דירות יוקרה.
אביגדור יצחקי
אתה רצית שכל בעל דירה יוכל להמיר את הדירה שלו במניות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא. זה היה סיפור אחר. דיברנו בסוף החוק הזה שהוספתם, ומקובל עלינו למרות שיכול להיות שיהיו לנו הסתייגויות פה ושם, אמרנו לגבי העניין הזה שאחרי שהקרן קמה, הרוכשים עכשיו ימכרו את הנכסים שלהם. ביחס אליהם אמרנו שהיה ואתה עכשיו מוכר לקרן הזאת את הנכס שלך של דירה אחת שהיא שווה מיליון דולר, ביקשנו שיינתנו גם הטבות לאנשים הללו.
היו"ר אלי כהן
עד יום שני תגידו לגבי סעיף 64א2 על שני חלקיו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
באותו סעיף אני רוצה להוסיף, יוסי, ברשותך. אני מבקשת את העזרה של תומר בסגנון תוך כדי תנועה. כדי להבטיח שהקרנות האלו יהיו חייבות לקנות בתים להשכרה – מה שאין היום וגם אביגדור יצחקי לא הצליח להכניס את זה אלא מקווים שיעשו לנו טובה ויקנו גם דירות להשכרה – להכריח בחוק שהם יהיו מחויבים בעצם היותם קרן ריט גם לקנות דירות להשכרה. היום אין את זה בחוק.
תומר רוזנר
באיזה שיעור? אנחנו אמרנו שהם יוכלו לעשות שלוש שנים במקום שנה וחצי, אם יש להם שלושים אחוזים. את רוצה שגם אחר כך יהיה להם שלושים אחוזים?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
על מה אתה מדבר?
תומר רוזנר
קרן השקעות למקרקעין שרוצה ליהנות מזה שתהיה לה תקופת הקמה של שלוש שנים ולא שנה וחצי, צריכה להחזיק שלושים אחוזים דיור להשכרה. זאת אומרת, דירות מגורים להשכרה, לפחות שלושים אחוזים. לאחר מכן היא כמובן יכולה לרדת מהשיעור הזה כי אין לה שום הטבה נוספת בזה שהיא מחזיקה שלושים אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה היא יכולה לרדת?
תומר רוזנר
זאת הצעת החוק.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני לא רוצה לתת לה לרדת. בכל שלב באורך חייה של הקרן, היא חייבת להחזיק לפחות בשלושים אחוזים דירות להשכרה לטווח ארוך.
היו"ר אלי כהן
נרשם.
תומר רוזנר
נמצא את הסעיף.
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת יונה, ההסתייגות הבאה בבקשה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אנחנו עדיין בעמוד 3. אתם זוכרים שהיה לנו כאן דיון לגבי העניין של בצו שר הוא יוכל לדחות את זה בעוד חמש שנים. תומר אמר שאי אפשר להכניס את זה לתוך החוק כלשונו. לכן אנחנו רוצים להגיע לאיזושהי פשרה ולהגיד באופן קבוע שבע שנים.
היו"ר אלי כהן
במקום חמש פלוס חמש, שבע.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן. היה חמש פלוס חמש.
היו"ר אלי כהן
ההסתייגות נשמעה וסיכוי טוב שהיא תתקבל.
יוסי אלישע
סך הכול שבע שנים?
היו"ר אלי כהן
לא. שבע בלי חמש.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא הבנתי.
יוסי אלישע
כרגע זה חמש שנים פלוס אפשרות הארכה בחמש שנים. זה מה שהממשלה הציעה.
היו"ר אלי כהן
אנחנו עכשיו שומעים הסתייגויות. אנחנו לא מחליטים. אם תרצה, תוכל להתייחס לאחר מכן להסתייגויות שעלו כאן ולשכנע אותנו לכאן או לכאן.
יוסי אלישע
אי אפשר להכניס את זה לכן אמרנו שנעשה את זה שבע.

בעמוד 4, למעלה, בסעיף (1)(א). "בתום 36 חודשים מיום התאגדותה", יבוא "כאשר מיום הקמתה תהיה כפופה הקרן לפיקוח הרשות לניירות ערך". אתם מבינים את הרציונל של ההסתייגות הזאת. אנחנו דואגים מה יקרה בדיוק בתקופה שהאדם קונה את הנכסים שלו לפני שהוא מנפיק אותם בבורסה, ועל כך דיברנו בהרחבה, כדי למנוע נניח הפקעת מחירים או מכירה של הרכוש הזה בסכומים מופקעים. אנחנו רוצים להבטיח שגם בתקופה הזאת של רכישת הנכסים, זה יהיה תחת פיקוח.
נועם רובינזון
אם זה מאה אחוזים?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
שוחחנו על כך ארוכות.
תומר רוזנר
על מה יהיה הפיקוח?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אנחנו מדברים עכשיו על קרן ריט. למעשה יש שלושה שלבים - ההתארגנות הזאת, יש חברה, אחר כך החברה מנפיקה את עצמה לבורסה. החברה הזאת, לפני שהנפיקה את עצמה לבורסה, היא רכשה את הנכסים שלה מבעל השליטה.
תומר רוזנר
נכון.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בעל השליטה מוכר לחברה ובשלב מסוים החברה הולכת ומונפקת בבורסה. השלב הזה שבו בעל השליטה מוכר את הנכסים שלו, הוא בעצם מעביר את הנכס מכיס אחד לכיס שני. יש תקופה מסוימת לשם כך. אנחנו רוצים שבתקופה הזאת יהיה פיקוח נניח על השווי האמיתי הריאלי.
תומר רוזנר
אבל מה זה מעניין אותך? אותך מעניין שזה יגיע לציבור.
דרור גד
יכול להיות מוסדיים וציבור או גם בתקופה הפרטית לכאורה. חד משמעית זאת הדרך בה מקימים בימינו ריטים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
השאלה אם ניסחנו את זה נכון. יש לנו בעיות בניסוח.
היו"ר אלי כהן
אני יכול להרגיע אותך, דרור, זה יידחה.
דרור גד
אין בעיה עם דחייה אבל אנחנו מדברים כאן על האמת של החיים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אמרת שיידחה לגבי ההסתייגות הזאת. אתה מוכן לנמק מדוע?
היו"ר אלי כהן
כי בסוף היום, ויתקן אותי מאיר, כל עוד החברה היא חברה פרטית, יש גם הגבלה על היקף המשקיעים שיכולים להיות בה, ותקן אותי, עד 35.
מאיר לוין
אמת.
היו"ר אלי כהן
כמות המשקיעים היא קטנה. זה לא ציבור כהגדרתו כציבור לחוק ניירות ערך. המשקיעים המוסדיים על פי רוב הם משקיעים יותר מתוחכמים. הם משקיעים שיש להם את הניסיון ואת ההבנה הפיננסית. אתה יכול להשאיר את ההערה הזאת אבל החשיבות היא שהחברה הופכת להיות ציבורית.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני יודע, אנחנו רוצים להשאיר אותה כך, אבל אנחנו ערים או אתם ערים בוודאי לבעיה הזאת. בסופו של דבר הקרן הזאת, כשהיא תהפוך לקרן, יש כאן איזשהו תהליך. למהלך הזה יש תכלית. זה לא שעכשיו המעבר שאדם מוכר את רכושו לחברה הזאת אלא בסופו של דבר התכלית היא שבסופו של יום החברה הזאת הופכת להיות חברה בורסאית על בסיס הערך הנדל"ני שלה.
היו"ר אלי כהן
עד שהיא תהיה חברה בורסאית, היא תגיע לרשות לניירות ערך, יהיה תשקיף, יבדקו את הנכסים ויהיו הערכות שווי.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מה המנגנונים שאתם עושים הערכות שווי?
מאיר לוין
יש היום הרבה קרנות פרטיות שגופים מוסדיים משקיעים בהן. רשות ניירות ערך לא מפקחת עליהן. הטענה הזו הייתה יכולה להיות רלוונטית גם שם. מבחן השוק, כאשר החברה הזאת תנפיק לציבור, היא תעבור להיות בפיקוח שלנו. אנחנו נפקח על התשקיף שלה, אנחנו נוודא שהיא מתארת את הנכסים שלה כמו שצריך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך?
מאיר לוין
כמו שאנחנו עושים לגבי כל הנפקה של חברה ציבורית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך?
מאיר לוין
קוראים את התשקיף שלה, קוראים לחברה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך אתם יודעים מה הערך של אותו מבנה ספציפי, של אותה דירה?
מאיר לוין
יש הערכת שווי שמצורפת לתשקיף ואנחנו בוחנים אותה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך אתם בוחנים אותה?
מאיר לוין
אם אנחנו חושבים שיש בעיה עם הערכת השווי הזאת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה תחשבו שיש בעיה?
מאיר לוין
כי אנחנו חושדים בכל תשקיף שמגיע אלינו. זאת העבודה שלנו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם שולחים שמאים?
מאיר לוין
אם צריך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זה אם צריך? על כל נכס?
מאיר לוין
לא על כל נכס. על כל נכס מהותי שאנחנו חושבים שצריך לעשות ביקורת, שאנחנו קוראים בהערכת השווי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תכתוב שעל כל נכס הם שולחים שמאי.
מאיר לוין
לא.
היו"ר אלי כהן
הרשות לניירות ערך בישראל עושה את עבודתה נאמנה בצורה רצינית ובודקת את התשקיפים. כל מי שעבר תשקיף במדינת ישראל, יודע שרשות לניירות ערך עושה את עבודתה ברצינות ויש אפילו שמאשימים אותה בעודף רגולציה ולא בהפחתת רגולציה. זה בסדר גמור ואתם עושים את עבודתכם מצוין. קצת להפחית, אגב, במקומות שאפשר. ב-2008 היינו ב-700 חברות ציבוריות ועכשיו אנחנו ב-500. שוק ההון הוא אלטרנטיבה חשובה לגיוס מקורות מימון, במיוחד בשוק בנקאי ריכוזי. חברה תעשייתית של 400 מיליון, אף אחד לא מחכה לה. לכן עצם התכווצות הבורסה, אני אומר לך שזה פוגע בצמיחה במדינת ישראל. אגב, אנחנו עושים כנס ב-28 ואתה מוזמן, גם חברת הכנסת ורבין, ולראות את הפחתת נטל הרגולציה מתוך מטרה שבסופו של דבר הצמיחה של מדינת ישראל תהיה גבוהה יותר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מצוין אבל כאן לא טוב לנו הפחתת הרגולציה.
היו"ר אלי כהן
כאן אין הפחתה. אין כאן שום הקלה.
שמואל סלבין
אתה היית בנושא קופות הגמל המפעליות עם רגולציה, רגולציה, רגולציה והקטנים לא הצליחו לשרוד. הם גדלו וגדלו ועכשיו אתה נתקל בבעיה בה נתקלת בקופות הגמל. השוק הולך ומצטמצם. ברגע שפתחת את הנושא, ברגע שהמחוקק פתח את הנושא, אין חברה ציבורית אחת שלא מקבלת בין חמישה לעשרה תביעות ייצוגיות ואי אפשר לעבוד. לכן מ-700 חברות ציבוריות ירדנו ל-450 וכך זה ימשיך ויגיע ל-300 חברות ציבוריות.
היו"ר אלי כהן
אתה צודק. אני מסכים.
שמואל סלבין
הגדולים יוצאים החוצה ומי שנהנה מכספי הפנסיונרים, אלה תושבי אירופה ואסיה ואפריקה.
היו"ר אלי כהן
אתה צודק. לצערי אתה צודק. לכן אני אומר שצריכה להיות מגמה להפחית את הרגולציה בנושאים האלה.

מאיר, בסוגיה הזאת אני מבקש, אתה צריך לדבר עם חברת הכנסת לוי וחבר הכנסת יונה על הנושא של העשרה אחוזים ו-25 אחוזים ותדבר גם כאן ואני מניח ומקווה שזה יניח את דעתם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עוד משהו שאני מבקשת מתומר. לגבי הדירות. אמרנו שלושים אחוזים מהדירות בכל שלב, גם אחרי ההנפקה בפריסה ארצית.
היו"ר אלי כהן
תנסו מחר לדבר אתה ולראות אם תוכלו לעזור לה לנסח.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לגבי הסוגיה שדנו בה לפני כן. האם לדעתכם לא קיימת בעיה בשלב ההתארגנות?
היו"ר אלי כהן
גברת כהן מחדרה לא נמצאת בשלב ההתארגנות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אני לא מדבר עליה.
היו"ר אלי כהן
אתה מדבר על הפיקוח, נכון?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן. אני חוזר לסוגיה של הפיקוח. מהמקום שבו הנכסים עוברים לבעל השליטה, לחברה, לפני שהיא מונפקת.
היו"ר אלי כהן
עדיין יש מספר בעלי מניות קטן.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא. אנחנו עדיין בלי. עוד לא הנפקנו.
היו"ר אלי כהן
אז הוא מפקח על עצמו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה שיוסי מנסה להגיד זה לגבי הזמן, בהתערבות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הנכסים המלוכלכים האלה יגיעו לבורסה.
היו"ר אלי כהן
אבל כשהוא מגיע לבורסה, הוא צריך לעבור דרך הרשות, הוא צריך לעשות תשקיף, הוא צריך לעבור את כל התהליך, לקבל שמאויות, לעשות בדיקה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל בינתיים הוא קיבל את הפטור ממס ואת הפטור ממס רכישה ושבח.
היו"ר אלי כהן
נכון אבל כאן יש סעיף שהכנסנו אותו והקראנו אותו בעקבות הדיונים בוועדה והוא אומר בצורה מפורשת - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
יש לו מקלט מס במשך 18 חודשים.
היו"ר אלי כהן
לא. הסעיף אומר בצורה מפורשת. קודם כל, יש לו טיים לימיט עד שהוא לצורך העניין צריך להנפיק. יחד עם זאת, אם הוא לצורך העניין לא הפך להיות קרן ריט, הוא צריך להחזיר את כל הטבת המס.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ואם הוא הופך להיות קרן ריט? בשלב ההתהוות, בשלב הגולם.
תומר רוזנר
יש פיקוח של רשות המסים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מתי הוא יקבל את ההטבה? בשעה שהוא הנפיק או משעה שהוא הפך להיות חברה?
תומר רוזנר
משעה שהוא הפך לחברה והוא יכול לעשות זאת, אבל - - -
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ואז יכולות להיות איזה שהן הטבות מאוד מאוד מפליגות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בתקופת הביניים.
תומר רוזנר
כל עסקה שהוא עושה חייבת לעבור אישור של רשות המסים, אם הוא רוצה את ההטבה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל אין כאן עסקת מס.
תומר רוזנר
כל עסקה, כדי שהוא יקבל עליה את הטבות המס, צריכה לעבור אישור מוקדם של רשות המסים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ומה רשות המסים בודקת? את ההערכה שלו שהוא מכר לעצמו?
תומר רוזנר
לא. זה לא מעניין אותה, ההערכה שלו. אני לא מבין על מה את רוצה לפקח.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תהיה זליגה. הבעיה שלנו היא שתהיה זליגה נניח מהמחיר המופקע שהאדם רכש או מכר.
היו"ר אלי כהן
אם הוא מכר לעצמו, הוא עבד על עצמו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא לא עבד על עצמו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הוא קיבל הטבות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא עדיין לא מממש את זה. הוא רק מקבל הטבות.
היו"ר אלי כהן
כשהוא מגיע להנפקה, הוא יעבור דרך החברים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תהיה ירידת ערך?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
באמת הוא יכול לטעון לירידת ערך בזמן הזה. אתם לא רוצים שבזמן הזה הוא יהיה כפוף לרשות ניירות ערך? למה?
היו"ר אלי כהן
אנחנו לא רוצים להוסיף עוד רגולציה על כל הקרנות בארץ כל עוד אין להם 35 משקיעים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הוא עוד לא קרן.
היו"ר אלי כהן
כל עוד יש פחות מ-35 בעלי מניות, אנחנו כמדינה לא רוצים לעשות פיקוח על כל אחד ואחד. זה שינוי גורף בכל. אותנו מעניין שאותו האיש הפשוט יבוא ויתחיל לקנות מניות והוא יעבור תחת הרשות לניירות ערך.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תיאורטית הנכסים שווים חמישים מיליון שקלים והם נמכרו לחברה הזאת בשבעים מיליון שקלים. אתה נותן לו הטבות כלשהן על השבעים מיליון שקלים?
תומר רוזנר
כרגע הוא לא ישלם מס שבח.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אתה נותן לו הטבות.
מעין נשר
הוא לא היה פוגש את המס גם כך כי הוא לא היה מוכר את זה. זה לא שבתקופת ההקמה הם נהנים משלל הטבות. בסופו של דבר הם בתקופת הקמה והם מכינים את עצמם להקמה של קרן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. הוא מוכר את זה לעצמו ואת עצמו הוא מוכר לקרן. בשלב הגולם, לפני שהוא הופך להיות פרפר, הוא מתחיל להכניס נכסים בערך לא ריאלי.
היו"ר אלי כהן
מעין, את תשבי אתם בשיחות ועידה. אנחנו עוברים לסעיף הבא.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בעמוד 6. במקרה הזה רצינו לבוא לקראת.
היו"ר אלי כהן
אתה רוצה להגיד 18 במקום 24.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן. אדרבה, כדי לתת להם אפשרות התארגנות גדולה יותר, שלא יהיה מצב שבו הם נמצאים נניח בשלב בהתארגנות באיזשהו סד של זמן ואז להאריך להם.
היו"ר אלי כהן
אגב, הארכנו מ-12 ל-18 וההצעה של חברי הכנסת יונה ויתר המצטרפים אליו היא להאריך ל-24. מאיר, תסבירו למה הארכנו מ-12 ל-18.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כאן יש עוד בעיה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני חייבת להודות במשהו. חלק מההסתייגויות הגיעו מכמה חברי כנסת ואז גיבשנו אותן לאיזשהו מסמך אחד.
היו"ר אלי כהן
נשמע את מאיר שיאמר אם זה טוב או לא טוב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע. אני לא בטוחה שחלק מההסתייגויות הן על דעתי או שהן ברציונל שלי. אני כן הייתי רוצה להוסיף עוד שתיים-שלוש הסתייגויות עד יום שני. זה יהיה בסדר?
היו"ר אלי כהן
לא. אנחנו נדון היום בכל ההסתייגויות. אנחנו נשב עד 10:00 בערב ונדון בכל ההסתייגויות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני לא יכולה.
היו"ר אלי כהן
אנחנו רוצים בצורה עניינית להתייחס להסתייגויות שלכם. אם יש מקום לתיקון, אנחנו רוצים לשמוע אותן. על כל ההערות אנחנו יושבים וחושבים ומתכוונים לקבל חלק. כלומר, אנחנו באמת רוצים להתייחס. אם יהיה לך משהו שהוא מהותי ולא קנטרני, אני מבטיח לך שנוכל להתייחס אליו גם עד יום שני.

מאיר, 12, 18, 24.
מאיר לוין
אנחנו רצינו לאזן בין הרצון שתהיה תקופת ביניים קצרה יחסית ובדיוק בגלל הסיבות שדיברנו עליהן גם קודם, שיש פה הטבת מס שהיא תישלל ורצינו להגיע למצב שכמה שיותר מהר החברה תהיה שקופה וכמה שיותר מהר נדע האם הטבת המס שניתנה היא אכן בדין או שלא בדין. לכן הרעיון הוא מצד אחד לקצר. מצד שני, אנחנו גם מבינים שלוקח זמן להקים קרן ריט בישראל ולכן מתוך ההבנה הזאת הארכנו מ-12 ל-18.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נוריד את ההסתייגות הזאת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נוריד אותה. עכשיו יש לנו הסתייגות לגבי הסכום המקסימלי של המאתיים.
תומר רוזנר
המינימלי.
יגאל רונאי
הייתי יושב ראש ריט 1 ועד לא מזמן הייתי סמנכ"ל של בנק דיסקונט. עכשיו אני לא קשור לבנקים ואני לא בשום כובע שקשור אליהם.

תקופת הקמה של ריט היא תקופה בה יש תקופת התארגנות ארוכה. אתה הולך לרכוש נכסים, אתה רוצה להנפיק כשיש לך כבר פעילות, אתה רוצה גם להראות לצד השני שאתה לא לחוץ לקנות נכסים כדי להראות פעילות, כדי לקנות נכסים במחיר מיטבי. הצד השני, אתה גם לא רוצה להנפיק בבורסה אם העיתוי לא מתאים כי לפעמים הבורסה לא טובה ואתה גורם להנפקה במחיר לא נכון, והדבר השני, אם אתה מנפיק חברה קטנה מדי, אין סחירות וממילא היא לא סחירה.

לכן אנחנו ביקשנו להאריך במקור את תקופת ההתארגנות ולהשוות את זה גם ל-ריטים למגורים לשלוש שנים. קיבלנו הארכה מ-12 ל-18 חודשים ואני אמרתי שאני מברך על זה אבל זאת באמת הארכה קטנה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לנו אין אינטרס שיקומו עוד קרנות ריט עם גרעין שליטה.
יגאל רונאי
לא, זה בלי גרעין שליטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני אסביר לך. בסוף גם לא למטרות מגורים.
יגאל רונאי
לא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לכן אני אומרת למה אנחנו צריכים לתת לכם הטבה, הרי אתה לא רוצה להיות מגורים. אתה אומר תנו לי הארכה למרות שאני לא מתכוון להיכנס לשוק המגורים.
יגאל רונאי
ראשית, אנחנו מדברים על קרן בלי גרעין שליטה. קרן במסגרת הרגילה. דבר שני, עד היום קמו שתי קרנות ריט, עשר שנים, וההזדמנות גם שקרנות ריט יכולות להיות קרנות מעורבות. הן יכולות גם להשקיע במסחר וגם במגורים וזה מה שאומרת הצעת החוק. אני חושב שצריך לתת להן את האופציה הזאת.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לכן צריך לחייב אותן בשלושים אחוזים לפחות למגורים.
יגאל רונאי
שוב, אני אומר שצריך לאפשר להן את האופציה להתארגנות ולגמישות.

אני אתייחס לנקודה של הפיקוח מהנקודה של מי שניהל גוף מוסדי גדול. ניהלתי את קופות הגמל של בנק הפועלים. המשקיעים בשלב הראשון של קרן ריט הם משקיעים מוסדיים. משקיעים מוסדיים, חלה עליהם רגולציה ופיקוח. הם בעצמם דורשים מקרן ריט את הדיווחים השוטפים ולכן הפיקוח נגזר מתוקף זה. הם מקבלים שערוכים ממשרד רואי החשבון שמלווה את הקרן. ולכן יש פיקוח בתקופת ההקמה ואני לא חושב שיש חשש גם בקטע הזה אם מאריכים את התקופה ל-24. אני חשבתי על תקופה יותר ארוכה.

לכן אני חושב שזאת נקודה שחשוב לשקול אותה. בסך הכול לקרן ריט יש אינטרס להנפיק, היא רוצה להיות ציבורית אבל היא רוצה לעשות את זה בעיתוי המתאים.
היו"ר אלי כהן
תודה רבה על ההערה. חבר הכנסת יונה משך את ההסתייגות אבל בעקבות התייחסותך, אם הם ירצו להחזיר אותה ביום שני, נאפשר להם.

חבר הכנסת יונה, בהערה הבאה אתה מדבר על במקום מאתיים, אתה רוצה להגיד 25?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר אלי כהן
זה לא סביר.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אמרנו מהו המינימום שמאפשר הנפקה בבורסה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
36.
היו"ר אלי כהן
אתה מדבר על היקף הנכסים. אם 36, זה ההון העצמי ואז היקף הנכסים הוא משמעותית הרבה יותר גדול.
מאיר לוין
אנחנו רוצים שפשוט ינפיקו.
היו"ר אלי כהן
תסביר להם מה המינימום.
מאיר לוין
המינימום בדרישות הרישום של הבורסה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לא, לגבי המאתיים כאן.
היו"ר אלי כהן
אם אתה 36, יש לך שני מצבים. אם אתה לצורך העניין ממונף ברמה של שישים אחוזים, זה מאה מיליון בערך, תשעים מיליון שקלים, ואם אתה הולך לקרנות ריט למגורים, זה כמעט מאתיים מיליון. ההתייחסות כאן היא להיקף הנכסים ולא להיקף ההון העצמי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בינתיים הנכסים הם הון עצמי.
היו"ר אלי כהן
לא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה? אם הוא מוכר אותם לעצמו?
תומר רוזנר
הרוב אלה הלוואות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הקרנות ממונפות מלכתחילה?
תומר רוזנר
כן.
היו"ר אלי כהן
ברור. אתה רוצה למנף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז יש כאן פיקציה.
היו"ר אלי כהן
נהפוך הוא. אם מנהל ההשקעות שלך משקיע בקרנות ריט - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עזוב. הם עוד לא קרן ריט. הם בתחילת התהליך. הם עוד לא קרן ריט. הם רוצים להיות קרן ריט. הם רוצים את כרטיס הכניסה.
היו"ר אלי כהן
במינוף במידה סבירה. קודם כל, בקרנות ריט יש מגבלות על היקף המינוף. בעוד שחברה רגילה יכולה להיות ממונפת ברמות של 99 אחוזים, מכיוון שרוצים לבוא ולשמור על הציבור קבעו כאן מגבלות מינוף, יחס הלוואות, שאי אפשר לעבור אותו לנדל"ן מניב ולנדל"ן למגורים. לכן יש כאן הגבלות שדווקא לא קיימות על חברת נדל"ן מניב אחרת מתוך מטרה שהן יהיו יציבות, בין היתר גם במרביתן לא רוצים שתהיה שליטה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני לא מבינה אותך.
היו"ר אלי כהן
כאן עם שלושים מיליון, אתה יכול להיות עם נכסים במאה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מהו כרטיס הכניסה?
אלי בן חמו
ארבעים מיליון.
היו"ר אלי כהן
לא. יותר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם רשמתם כאן מאתיים.
היו"ר אלי כהן
לפי החוק הוא בין שמונים לארבעים. בין ארבעים לשמונים.
אלי בן חמו
כמה ההון העצמי?
היו"ר אלי כהן
בין ארבעים לשמונים. לפי הגדרת החוק הנוכחי, זה מאתיים מיליון, אז המינימום צריך להיות ארבעים או שמונים, אם אתה מניב או מגורים.
אלי בן חמו
ארבעים מיליון הון עצמי למסחר, זאת חברה לא רלוונטית.
היו"ר אלי כהן
לכן כרטיס הכניסה הוא הרבה יותר קטן. כרטיס הכניסה הוא ההון העצמי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל זה לא מה שכתוב.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כתוב ריאלי.
תומר רוזנר
שווי הנכסים. לא שווי ההון.
היו"ר אלי כהן
זה שווי הנכסים ולא ההון. ההון הוא בין עשרים לארבעים אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לכן מה שדרור אמר קודם לגבי הנושא הזה של החמישים מיליון.
היו"ר אלי כהן
דרור, כדאי שתהיה חברה של שלושים מיליון שקלים?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא, לא הבנת אותי. אם המאתיים הוא שווי נכסים, זה לא ריאלי. הוא נתן דוגמה לגבי החמישים מיליון עם המשכנתא. תחזור עליה.
דרור גד
החמישים של המשכנתא שאמרנו שבן אדם בהתנהלות בנדל"ן בדרך כלל, לא תמיד, יש חוב בנכסים ולא רק הון, מי שיעביר פנימה נכסים, מטבע הדברים רוצה להעביר גם את החוב ולא רק את ההון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה שאתה אומר, זה מינוף.
היו"ר אלי כהן
לדעתך מהו כרטיס הכניסה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כרטיס הכניסה הוא מאתיים מיליון, לפי החוק.
דרור גד
כולל חוב.
היו"ר אלי כהן
כולל חוב. נכון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
נכון, כולל חוב.
היו"ר אלי כהן
לגבי הדיון הקודם, כשאתה מקבל מניות, אתה מקבל שווי נטו. כשמישהו רוצה לתת לך תמורה כנגד מה שאתה מעביר, הוא רואה מה שווי הנכס שלך, מה שווי ההלוואות שלך וזה הנטו והמניות בחברה החדשה, אתה מקבל לפי שווי נטו.
דרור גד
הוא לוקח על עצמו את החובות.
היו"ר אלי כהן
אבל עדיין אתה מקבל מניות בשווי נטו. כלומר, אם אתה מעביר נכס של מאה ויש נגדו הלוואה של ארבעים, כמה שווי המניות שתקבל?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
המאתיים כאן בחוק, הם כוללים את ההלוואות או לא?
היו"ר אלי כהן
נכון. לכן כרטיס הכניסה הוא בין ארבעים לשמונים מיליון שקלים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עזוב לרגע את ההסתייגויות. אני רוצה לשים את הדגש עכשיו על הנקודה שדיברנו בה קודם. אני חשבתי שאתה הפסקת את דרור כי דרור לא דיבר דברים נכונים.
היו"ר אלי כהן
לא. אני אומר בצורה ברורה. כשמקצים לאדם מניות, מקצים לו לא על השווי ברוטו אלא על השווי בניכוי החוב. נקודה. אין כאן שום עיוות.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אז המאתיים מיליון האלה, בשום שלב לא הופכים להיות מניות? או רק חלקם?
היו"ר אלי כהן
אני אסביר לך איך בנוי מאזן של חברה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע. רק ארבעים מיליון מתוך המאתיים הופכים להיות מניות?
אלי בן חמו
במגורים, כן. במגורים, מתוך מאתיים מיליון שקלים נכסי מגורים, ארבעים בלבד הופכים להיות מניות. זאת חברה קטנה.
היו"ר אלי כהן
אורלי, תראי, זה מאזן של חברה. יש לך נכסים ויש לך חוב ועוד הון. הסעיף בחוק מתייחס לסך הנכסים. כרטיס הכניסה הוא ההון ואת ההון אתה מביא ואתה יכול לקחת הלוואה ואתה אתה קונה את הנכסים. מאתיים מיליון, אלה הנכסים. כרטיס הכניסה הוא בין ארבעים לשמונים מיליון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה אתה מנפיק אותו? אתה מכניס אותו עכשיו לבורסה, פותח בפניו את הדלתות.
אלי בן חמו
השווי הוא בין ארבעים לשמונים.
היו"ר אלי כהן
מה שנסחר בבורסה, מניות, זה המקביל להון עצמי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה אתה נותן לו פטור על מאתיים?
היו"ר אלי כהן
לא נותן פטור על מאתיים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
פטור על המכירה והקנייה.
היו"ר אלי כהן
ניגע בנקודה. באופן עקרוני אפשר להוריד את המאתיים למאה. אם תרצי להקצין את זה, תגידי לא מאתיים שווה נכסים אלא מאה. אומרים החברים, ואומרת הרשות לניירות ערך, שזאת תהיה חברה קטנטנה כי ההון העצמי שלה קטן. רמת הסחירות בה תהיה נמוכה והיא לא תהיה מעניינת ולא תהיה רלוונטית. אחד השיקולים שמשקיעים שוקלים היא מה הסחירות במניה ומה הנזילות של המניה. לכן להקטין את זה, המשמעות היא שאנשים ישקיעו במכשיר שהוא פחות סחיר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אם כן, השאלה שלי היא אחרת. אם כך, מדוע אנחנו נותנים להם פטור על כל המאתיים מיליון?
היו"ר אלי כהן
לא נותנים פטור. אומרים מינימום חברה, נכסים, מאתיים מיליון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל על הקנייה ועל המכירה.
יוסי אלישע
אין פטור במינוף מעל חמישים אחוזים. רק כשההון העצמי מעל מאה מיליון.
דרור גד
עד חמישים אחוזים יש פטור ממס רכישה על כל המאתיים. זאת המציאות של החוק היום.
היו"ר אלי כהן
בסדר. איפה הבעיה כאן?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הפטור הוא על כל המאתיים.
היו"ר אלי כהן
את רוצה להוריד את זה למאה?
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
עזוב. אני לא נכנסת עכשיו למאה או לא מאה. אתה נותן לו עכשיו - - -
היו"ר אלי כהן
אנחנו רוצים שהקרן תהיה גדולה ולא קטנה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
יש את האינטרס הזה, אבל השאלה אם זה לא תוחם את מספר השחקנים שנכנסים.
היו"ר אלי כהן
מי שיש לו ארבעים מיליון או שמונים מיליון, הוא עשיר. זה לא בין ארבעים מיליון ל-400 אלף שקלים. כרטיס הכניסה המינימלי הוא ארבעים מיליון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתם נותנים להם פטור ממס על מאתיים מיליון כאשר זאת פיקציה. אתם נותנים להם פטור ממסים על משהו שהוא לא הערך האמיתי.
היו"ר אלי כהן
לא. הפטור ממסים ניתן על הרכישה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
על הערך הריאלי של הנכס.
היו"ר אלי כהן
מס הרכישה הוא נמוך יותר. המטרה של המאתיים מיליון היא שלא יהיו גופים קטנים מדי. זאת המטרה כאן. המינימום שאת יכולה להוריד את זה למאה, ואפשר כמובן להעלות את זה. זאת אומרת, את יכולה להוריד את זה למאה, את יכולה גם להעלות את זה. זה המשחק שיש כאן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל בינתיים מי שנכנס, אלו בעלי בית שיש להם מאתיים מיליון, נכסים בשווי של מאתיים מיליון.
היו"ר אלי כהן
נכסים בשווי מאתיים מיליון, כן. הון עצמי, בין ארבעים לשמונים מיליון. לפעמים יש טייקונים בחובות, כלומר, לא משנה כמה נכסים יש לך, משנה מה שווי הנטו שלך. אם יש לך דירה ששווה שלושה מיליון ויש לך משכנתה של מיליון, מה השווי שלך? שני מיליון.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אבל אתה לא בודק אותם לפי השני מיליון.
היו"ר אלי כהן
ברור. החוק הוא הנכסים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
את זה אני אומרת.
היו"ר אלי כהן
איפה הבעיה כאן? אנחנו רוצים להבין את הלוגיקה ואנחנו לא פוסלים כלום.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים על המאתיים מיליון שמהווים את כרטיס הכניסה. שווי נכסים.
היו"ר אלי כהן
כרטיס כניסה, נכסים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
שווי נכסים. בתקופה הזאת אנחנו נותנים להם פטור ממס רכישה וממס שבח.
היו"ר אלי כהן
נכון. הקלות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אנחנו מתכוונים להגיד שיש כאן איזשהו מתח מבני. מבחינת האיתנות הפיננסית של קרן ריט, אתם אומרים שככל - - -
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
קבלן על סף פשיטת רגל.
היו"ר אלי כהן
אז תרצי להגדיל את זה ממאתיים ל-500. בדיוק הפוך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זאת לא ההצעה שלי.
היו"ר אלי כהן
אם את הולכת עם הלוגיקה, זה בדיוק הפוך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לכן אני אומרת את זה עכשיו. עזוב לרגע את ההסתייגות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
העניין הוא המתח בין שני הדברים. מה שאנחנו דאגנו ואתם אומרים שהדאגה הזאת במקומה אבל יש בעיה אחרת, זה האיתנות הפיננסית שמצריכה - - -
קריאה
אז תגדיל את הסכום.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בדיוק. מצד שני, הדאגה שלנו הייתה שאם זה סכום גדול, בעצם הוא מצר או מקטין את מספר השחקנים הפוטנציאלים.
היו"ר אלי כהן
המאתיים מיליון, זאת לא תורה מהר סיני.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תוך כדי הדברים, עלה אצלי משהו אחר. חברה קבלנית על סף פשיטת רגל, יכולה להסתכל על קרנות ריט האלו כמוצא.
היו"ר אלי כהן
אבל היא צריכה הון עצמי חיובי. אני אגיד לך משהו מעולם המינוף.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
החברה תמנף.
היו"ר אלי כהן
קרנות ריט הן חברות משמעותית או לרוב פחות ממונפות מחברות רגילות מכיוון שזאת התקרה שלהן. נכון מר בן חמו?
אלי בן חמו
חלק מהחברות.
היו"ר אלי כהן
לכן לרוב הן נהנות מרמת איתנות גבוהה יותר. אותו אחד בפשיטת רגל, ההון העצמי שלו בנכסים יהיה חמישה אחוזים ולא ארבעים אחוזים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אלי, או שלא ירדתם לסוף דעתי או שאני לא מצליחה להסביר את עצמי נכון. אני מנסה לומר שזאת יכולה להיות אופציה נהדרת להצלה של אנשים מסוימים או של קבלנים מסוימים.
היו"ר אלי כהן
מי ששווה ארבעים עד שמונים מיליון, הוא לא מסכן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני לא מדבר על ארבעים עד שמונים מיליון.
היו"ר אלי כהן
אבל זאת ההצעה עכשיו.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. ההצעה היא אחרת. מי שיש לו נכסים ואנחנו לא בודקים כמה מתוך הנכסים האלה משועבדים.
היו"ר אלי כהן
הון עצמי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא כתוב כאן הון עצמי. בחוק אין הון עצמי.
היו"ר אלי כהן
אם תחברי את הנכסים מצד אחד ואת הגבלות המינוף מן הצד השני.
תומר רוזנר
חסרה לך ההוראה של רשות ניירות ערך שחברה לא יכולה להנפיק בבורסה אם אין לה הון עצמי מסוים מינימלי. היום זה 36 מיליון. זה לא מופיע בחוק הזה כי זה מופיע בכללים של רשות ניירות ערך.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
הבנו קודם לגבי ה-36 מיליון.
היו"ר אלי כהן
הוא לא יכול להיות מסכן.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לרגע לא חשבתי שהוא מסכן.
היו"ר אלי כהן
אמרת שהוא פושט רגל.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. דקה לפני הוא יכול להיכנס לסיפור הזה. אני נזהרת לא לומר שם מסוים, וזה לא השם שאמרתי קודם אלא שם אחר וגם מתחיל באותיות אחרות לחלוטין.
היו"ר אלי כהן
אורלי, תחשבו על מספר לגבי הסעיף הזה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני נזהרת לא ליפול בלשון הרע. תקשיב, המאתיים מיליון האלו הם לא מאתיים מיליון ריאליים.
היו"ר אלי כהן
נכון. זה בין ארבעים לשמונים אפקטיבי.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
איך הגענו עכשיו לשמונים? למה שמונים?
תומר רוזנר
זה היחס.
היו"ר אלי כהן
יש לך רמות חוב.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
תומר, אנחנו נדבר מחר ואני אסביר לך את הרציונל.
היו"ר אלי כהן
יוסי, בבקשה תמשיך בהסתייגויות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בעמוד 5, פסקה (ו). רצינו לקצר את התקופות, במקום שלוש שנים יבוא שנה אחת. במקום המלים חמש שנים, יבוא שלוש שנים.
תומר רוזנר
הכוונה לתקופות הדילול.
היו"ר אלי כהן
הסוגיה הבאה בבקשה. אגב, יגיד לך חברי שאם רוצים להקים את הקרנות החדשות, שזה יהיה חסם עבורם. תחשוב על זה.
דרור גד
אלה שנמצאים כאן לא חושבים שזה חסם. זה חסם רק לטייקונים.
היו"ר אלי כהן
אנחנו יודעים מה עמדתך.
דרור גד
לא, לא אני. מי שרוצה להקים.
היו"ר אלי כהן
אתה בטוח לא מייצג את אלה שרוצים להקים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
למה זה חסם?
דרור גד
קודם כל, החסם היותר גדול שאני חושש ממנו זאת המגבלה של העשרה אחוזים. אני חושב ש-25 או שלושים - - -
היו"ר אלי כהן
בסדר. אמרת את המגבלה. התייחסות לשנים.
יגאל רונאי
לגבי השנים. הכוונה שלנו היא להקים קרן בלי בעל שליטה ולכן הנושא הזה של הירידה בשליטה, אותנו הוא פחות מטריד. זאת אומרת, אני חושב שהיה צריך לעשות אולי אקסלרציה בירידה בשליטה מבחינת הזמן. אולי כן להקל בהקמה של הקרן, להיות בשליטה יותר גבוהה, ואולי לעשות אקסלרציה בירידה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
זמן יותר קצר.
דרור גד
לא, אקסלרציה בדילול. בטווח הדילול.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדרבה, הוא רוצה להקים קרן ריט. הוא לא היה אומר שהוא בעד.
היו"ר אלי כהן
אתה אומר שנה במקום שלוש.
דרור גד
לא. היום זה חמש שנים.
היו"ר אלי כהן
הוא מציע במקום שלוש שנים – שנה, ובמקום חמש שנים – שלוש שנים.
יגאל רונאי
לא. אני חושב שזה קצת אלים מדי, אם אתה שואל אותי, אבל אני חושב שאפשר לעשות אקסלרציה. תראו, בסופו של דבר אנחנו רוצים שבעל השליטה ידלל את עצמו וירד משליטה לאורך זמן ואני חושב שהעיקרון של הפייבר פיואר שנקבע בחוק ה-ריטים הוא עיקרון נכון. אנחנו רוצים לאפשר כניסה של ריטים חדשות, אז בתקופה הראשונה יהיה אפשר להחזיק יותר. אבל הירידה לשם יכולה להיות יותר.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
בקיצור, חמש שנים זה יותר מדי זמן.
יגאל רונאי
אבל עשרה אחוזים זה מאוד בעייתי להקמה של קרן ריט חדשה יחסית קטנה ויהיו לה כמה בעלי מניות שעשויים בהתחלה להיות מעל עשרה אחוזים, הם יכולים להיות גם עשרים אחוזים, ולאורך זמן הם ירדו עם ההנפקות שיעשו לציבור. אם יקבעו מראש עשרה אחוזים בהנפקה, לדעתי זה יהרוג את הנושא.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
לא. בסוף תקופה.
היו"ר אלי כהן
רק בדילול.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו מדברים על סוף התקופה.
היו"ר אלי כהן
בסוף התהליך.
יגאל רונאי
אחרי שמונה שנים?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אחרי חמש שנים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מיום הכניסה.
היו"ר אלי כהן
חבר הכנסת יונה, שתי הערות אחרונות.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
שתי הערות אחרונות מתייחסות בעמוד 9, בו אנחנו רוצים לבל את המילה "לא". לנו יש בעיה, והדברים עלו בדיון אותו קיימנו לפני כן מספר פעמים. מס שבח נראה לנו כמס מאוד בעייתי שהדחייה שלו בעצם מהווה איזשהו מקלט מס שבסופו של דבר על פי מה שאנחנו למדנו מפרקטיקות כאלה של מיסוי, לא ניתן לעולם לגבות את המס הזה. לכן חשבנו שבעצם במקום הפרקטיקה של המיסוי הזאת, תבוא פרקטיקה אחרת.
תומר רוזנר
אתה מדבר על עידוד השקעות הון.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
כן.
תומר רוזנר
עידוד השקעות הון, כפל מבצעים אתם רוצים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נכון.
תומר רוזנר
מה זה קשור?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
תיקון מס שבח.
קריאה
שתי ההסתייגויות באות ביחד.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
האמת היא שאנחנו לא אוהבים את מס השבח הזה כי אנחנו חושבים שזה באמת מתוך המסורת הזאת של הרווחים הכלואים בשעה שמדינה מעניקה אותם, אין לה שום דרך לגבות אותם בעתיד.
היו"ר אלי כהן
דרך אגב, חבר הכנסת קיש שאני מעריך אותו אומר לתת עד אין סוף. רשות המסים אמרה מיד. חבר הכנסת קיש אמר עד אין סוף והם הגיעו להצעה של ארבע.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
על מה אתה מדבר כשאתה אומר אין סוף?
היו"ר אלי כהן
על דחיית מס שבח. רווחים כלואים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
הערה אחרונה. בפעם הקודמת דיברנו על עד כמה המחויבות קיימת לדירות להשכרה, האם מדובר על קיומן של תכניות על הנייר או בעצם מדובר על תכניות מאושרות. לכן הוספנו את ההערה בעמוד 3.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו צריכים את תומר לניסוח.

אנחנו מדברים על כך שבעצם החברה, הקרן וכולי, לא יוכלו לדבר אתנו על משהו אמורפי, לא על משהו שלא קיים, על משהו שהייתכנות שלי היא לוט בערפל. אנחנו דיברנו בפעם הקודמת, עת העלינו את ההסתייגויות, על כל הנושא של דירות על הנייר או דירות אמיתיות שהייתכנות שלהן להיות דירות ברות מימוש היא גבוהה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
שלא תהיה תכנית להשכרה למגורים גרידה אלא משהו שהוא בשלב הרבה יותר מתקדם.
תומר רוזנר
זה לא מה שאתם אומרים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
ניסינו להחליף את ההגדרות כדי שנאמר מהי דירה בהיתכנות גבוהה. כלומר, מה הממשות.
היו"ר אלי כהן
תראה אם תוכל לעזור לה בניסוח.
תומר רוזנר
כפי שאתם אמרתם, ובצדק, קרן לא חייבת להחזיק בכלל דיור להשכרה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אם ההסתייגויות שלנו מתקבלות, היא חייבת להחזיק שלושים אחוזים.
תומר רוזנר
אבל אם לא, היא לא חייבת. אם היא רוצה שיכירו לה בדיור להשכרה, היא חייבת שהדיור הזה יהיה דיור מניב. זאת אומרת, שהוא כבר קיים ומניב תשואה. כלומר, משהו מושכר בפועל. יחד עם זאת, בהצעה ניתן פרק זמן של חמש שנים ובאותן חמש שנים יכולים לרכוש דיור שעדיין לכאורה על הנייר ועדיין הוא ייחשב דיור להשכרה. אבל אם בתוך חמש שנים הוא לא הופך להיות מניב, כלומר, מושכר בפועל, הם לא יקבלו את ההטבות.
היו"ר אלי כהן
בסדר גמור.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים להקטין את פרק הזמן.
תומר רוזנר
תשאלו את רשות המסים. הם קבעו חמש שנים.
נועם רובינזון
זה זמן בנייה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
כן, אבל תוך כדי התארגנות יש לך או שלוש שנים או שנה וחצי בתוך המסלול. בסופו של תהליך אתם מדברים על שמונה שנים.
נועם רובינזון
זמן בנייה ממוצע הוא מעל שנתיים.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
מה זה זמן בנייה ממוצע? אתם אומרים שעכשיו בעצם המדינה תשב רגל על רגל ותחכה שקרנות ה-ריט האלו יגיעו לכדי הבשלה ורק אז היא תתחיל לעשות את הבנייה הזאת של דירה להשכיר? אם זה כך, תגידו את זה לציבור.

אני רוצה להבין. הוא לא ענה לי. אני מדברת עם עצמי, תסלח לי.
היו"ר אלי כהן
לא, את לא מדברת עם עצמך.
תומר רוזנר
מה ההצעה? אני לא מבין. מה ההסתייגות?
היו"ר אלי כהן
אורלי, תגידי לנו מה ההסתייגות ונרשום אותה.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אני מנסה לנסח אותה כי בחוק התכנון והבנייה זה משהו אחד וכאן זה משהו אחר.
היו"ר אלי כהן
יהיה לך זמן להסתייגות הזאת. האם יש מישהו מהנוכחים שרוצה להתייחס לסעיפים הנוספים?
תומר רוזנר
יש הסתייגויות של חבר הכנסת קיש.
היו"ר אלי כהן
תקריא אותן.
גלעד קרן
הוא מבקש בעמוד 19, בסעיף (5) למעלה, לבטל את הסעיף. תכף אני אומר גם מה המשמעות.

בסעיף (6), בשורה השנייה, לבטל את המילה "לא" ולמחוק את המילה "רק" בכל מקום שהיא מופיעה שם.

בעמוד 20, לבטל את סעיף (3).

לגבי איגוד מקרקעין, הוא אומר שתהיה אפשרות לסטפ-אפ ולגבי הרווחים הכלואים, שלא יהיה צורך לממש אותם מידית.
היו"ר אלי כהן
תודה. רפי חן ולאחר מכן אודי ברזילי.
רפי חן
כבוד היושב ראש, אני חייב לומר שאני מרגיש קצת מובך שאחרי ארבעה דיונים שאני לוקח בהם חלק, שמטרת החוק המרכזית היא ריט למגורים, לפחות כפי אני הבנתי אותה, ובשנה האחרונה אני עמל לאחר הקמת ריט למגורים, תשומת הלב שזה קיבל בדיונים שואפת לאפס. אני מקווה שאני לא משמש סוג של תפאורה אבל בפרקטיקה החזון שלי היה ליישם את רוח החוק ואת רוח כל אחד מהיושבים כאן מצד הרשויות שכל אחד מהם גם הסכים אתי במהלך הדיונים המקדימים. המטרה היא פשוטה והיא לייצר מכשיר פיננסי שמתבסס על רכישת דירות ברחבי הארץ בהיקף של כ-400 דירות לפחות באופן שיבטא וישקף את מדד מחיר הדיור בישראל, מדד שפיתחתי אותו במשך עמל רב בחודשים האחרונים.

וראה זה פלא, הוראת החוק מדברת על יצירת מונופול ממשלתי בדמות חברה ממשלתית בשם דירה להשכיר שהיא הגורם היחידי שאני יכול לרכוש ממנו דירות שברובן הן על הנייר מאחר ודרישת החוק היא לרכישת עשרים יחידות לפחות. זה אומר שאם מחר אני מגייס מאתיים מיליון שקלים, אין דירה אחת שיכולה לעבוד בהשכרה אלא אני נדרש להמתין מספר שנים, ואם אני רוצה ללכת לשוק החופשי, אני מחושק בעשרים יחידות דיור בבניין שכנראה יהיה על הנייר אלא אם כן יגיע לבניין קיים שדירותיו לא נמכרו בעת הזאת וכנראה שהבניין לא מספיק מוצלח. זה באופן שגם לא נותן לי דרגות חופש.

אני חושב שיותר מדי התערבות באופן ובצורה שיזם יבחר את החלטות ההשקעה שלו לטובת המשקיעים, ותזכרו שיש כאן שני צדדים. יש כאן משקיעים שאמורים להשקיע כסף בקרן כדי לקבל תשואה. התפקיד שלי כמנהל הוא לפזר את ההשקעות בצורה מיטבית ולהניב להן תשואה, לדאוג לשכירות ארוכת טווח לשוכרים ולייצר ודאות.

החוק במתכונתו לא מאפשר לי לעשות את זה. הוא מייצר גוף פרטי שיפעל כמו עמידר ב', שצריך אך ורק לתחזק, להיות מוציא לפועל של חברה ממשלתית.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
רגע. מה זאת אומרת עמידר ב'?
היו"ר אלי כהן
רפי, אני רוצה להבין. אתה אומר להקטין את העשרים דירות. נכון?
רפי חן
חד משמעית. נכון. אני רק מסביר את המניע. אני מדבר על הפרקטיקה אבל יש לה גם מניע מהותי.
היו"ר אלי כהן
אתה צריך לומר עכשיו את הערותיך לחוק.
תומר רוזנר
להקטין את עשרים הדירות.
רפי חן
לבטל. אין שום סיבה הגיונית.
היו"ר אלי כהן
שלא תהיה מגבלה. שתהיה גם דירה אחת.
רפי חן
אלא אם כן אני רואה שהמספר עשרים חוזר בחוק כמספר טיפולוגי שאי אפשר לנטרל אותו. אני אומר שנלך עם העשרים, אני מתחייב לקנות עשרים דירות כל רבעון, כל חצי שנה, כל פרק זמן הגיוני אבל אל תגבילו אותי לפרויקטים ספציפיים שאין לי שליטה לא על הדיירים, לא על הקבלן, לא על היזם.

יש טענה שאומרת שקרנות ה-ריט הן מעין מפלצות שיגיעו עם כיסים עמוקים של מיליארדים ויקנו בשוק בכל דכפין. אם כן, העובדות הן כדלקמן: יש מאה אלף עסקאות בשנה - - -
היו"ר אלי כהן
רפי, תן את הערותיך. אנחנו רוצים לשמוע את הערותיך.
רפי חן
קרן שתנהל מאות מיליונים במקרה הטוב תקנה מאות דירות ואלה שברירי אחוזים ביחס לשוק של מאה אלף עסקאות בשנה. הטענה שמשרד האוצר מפחד ממנה שאנחנו מחר כמו בבונים על הגדרות נקפוץ ונקנה דירות במחירים מופקעים, משוללת כל יסוד. אחד, עסקית, כי אני חייב להניב תשואה למשקיעים שלי ואם אני אקנה מעל מחירי השוק, משקיעים לא ייתנו לי קרדיט. שנית, היקף העסקאות שלי הוא זניח עד כדי אפסי ביחס לשוק העסקאות בישראל.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה כיחיד.
רפי חן
אני כיחיד או ארבע קרנות כמוני.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אתה כקרן יחידה קטנה. כמה קרנות כמוך יהיו? מה יהיה הגודל שלהן? מה תהיה יכולת הקנייה שלהן? מה תהיה הפריסה הארצית שלהן? האם כן השפעת על מחירי הדירות?
היו"ר אלי כהן
אורלי, הוא ישב בדיונים וצריך לתת לו את הזמן לדבר ולשמוע אותו.
רפי חן
לכן אני חושב שהדרך בה העלאת מס הרכישה על יחידים תייצר הגבלה של עסקאות של יחידים, בעוד שוק מוסדי אמור להיות מפוקח , עם פיקוח תאגידי, עם בקרה והחששות שכביכול מועלות כאן, הם אינם נכונים, על אחת כמה וכמה כאשר הפתרונות שמוצעים. זאת אומרת, לוגית אם יש חשש שקרנות יגיעו לשוק ויקנו דירות ויעלו את מחירן, אז גם האופציה שלכאורה דירה להשכיר איננה רלוונטית כי היא פתרון מלאכותי שבהכרח יגרום לעליות מחיר מקומיות. לכן יש כאן כשל לוגי. אם זה החשש, זה לא הפתרון. אם החשש הזה נפתר, אנחנו בהחלט לא בעיה.
היו"ר אלי כהן
ההצעה הזאת הונחה על ידי משרד האוצר. אם למשרד האוצר היה החשש שלך, הוא לא היה מניח אותה. ההערה הפרקטית שלך הייתה, ותקן אותי, להוריד את הרף של עשרים הדירות לרף נמוך יותר.
רפי חן
להשאיר את העשרים ולבטל את המגבלה הגיאוגרפית. על הקרן לקנות עשרים דירות ברבעון.
קריאה
בחוק אין מגבלה.
היו"ר אלי כהן
לא, יש. עשרים דירות במתחם.

רפי, יש לך עוד הערות?
רפי חן
הערה אחרונה. האופן שבו החוק מנוסח מונע כליל אפשרות לקנות דירות יד שנייה. אני לא מכיר אפשרות לקנות עשרים יחידות בעסקה.
היו"ר אלי כהן
בין עשרים לעשר או לאחד, תוכל לקנות גם אפס.
מעין נשר
בסוף המטרה של ההגבלה הזאת של עשרים הדירות היא בדיוק בגלל החשש שהעלו כאן גם חברי הכנסת והעלה יוסי אלישע בישיבות הקודמות. יש חשש שבסופו של דבר אם אנחנו נאפשר לקרנות ריט שרוצות לקנות נדל"ן להשכרה למגורים שהן תהפוכנה להיות מתחרות של הזוגות הצעירים, משפרי הדיור, רוכשי הדירות הראשונות, והם יתחרו על הדירות הבודדות. ברגע שאנחנו מגבילים את זה לבאלק של עשרים דירות – אני אגיב לעניין המונופול הממשלתי – בעצם זה מכוון את הקרנות לפרויקטים החדשים, מה שנקרא הזרם, לא המלאי הקיים. אנחנו רוצים שהם באמת יתחרו על הזרם ויהיו גורם מממן בפרויקטים החדשים שהמדינה, או אם הם רוצים בשוק הפרטי, שיוקמו ויהפכו אותם לדירות להשכרה מוסדית. אבל אנחנו לא רוצים שהם עכשיו יבואו ויתחרו. הם לא צריכים להציע מחיר מופקע, מספיק שבאות קרנות כאלה, דופקות על דלת דירה ולא מציעות מחיר מופקע, חמישה אחוזים ממחיר השוק, עשרה אחוזים ממחיר השוק. נכון שהוא צריך להצדיק את התשואות שלו ואני גם אמרתי את זה קודם לחברת הכנסת לוי, אבל עדיין הוא יכול להציע גם קצת יותר ואז זה הופך אותו למתחרה עדיף על הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור ואנחנו לא רוצים שזה מה שיהיה.
יוסי אלישע
הוא יכול להציע יותר עד שבעה וחצי אחוזים.
מעין נשר
לכן אנחנו לא חושבים שצריך לבטל את ההגבלה הזאת.

לגבי הנושא של קנייה ממונופול ממשלתי, זאת הרי אמירה בעלמא. בסוף הממשלה היא באמת המחזיק המרכזי בקרקעות המדינה. למדינה יש 93 אחוזים מהקרקעות ולכן המדינה משווקת אותן החוצה. לכן מה שכתוב בחוק זה שאם אתה רוצה לקנות דירות, אתה יכול לקנות אותן או במכרז שהמדינה הוציאה, בין אם היא הוציאה אותו באמצעות רשות מקרקעי ישראל ובין אם חברה להשכיר פרסמה את המכרז. אם אתה רוצה לקנות דירות שלא במכרז של המדינה בקרקע פרטית למשל, אז כן, אתה מוגבל לעשרים דירות מינימום באותו מתחם.

מה זה עשרים דירות ברבעון? זה אומר שברבעון אחד הוא הולך וקונה דירה בדימונה, דירה בירוחם, דירה באילת, דירה בתל אביב, דירה בפתח תקווה. בסוף הוא קונה דירה בודדת. הוא מתחרה עם משפרי הדיור והזוגות הצעירים ותורם להעלאת מחירי הדיור.

ישבנו עם רפי ואכן הפרויקט שהוא רוצה לעשות הוא מאוד חשוב ויפה, וזאת גם מטרת החוק הזה בסופו של דבר, אבל עם כל הצער שבדבר, צריך לאזן את הדברים ואנחנו לא רוצים שהחוק יתהפך על עצמו ויגרום לדבר הפוך, לעליית מחירי הדיור. צריך לעשות את ההגבלה ולנסות לכוון למלאים החדשים.
היו"ר אלי כהן
תשקלו. אולי מספר יותר נמוך הוא יותר נכון.
מעין נשר
אנחנו פשוט נגרום לעליית מחירים ואנחנו מאוד לא רוצים בזה.
רפי חן
אני רוצה חידוד להבהרה שלך. כלומר, אתם מאמינים שאלף עסקאות בשנה יגרמו לשינוי של שוק הדיור בישראל.
מעין נשר
אני לא יודעת כמה עסקאות יכולות להיות בשנה. אם זה יהיה רק אתה ואתה רוצה רק 400, כנראה - למעט אם תבוא ותנסה בשכונה אחת לקנות את כולן – לא תיצור שינוי משמעותי, אבל אם יקומו עשר קרנות שכל אחת מהן רוצה לקנות 400 דירות בשנה או אלף דירות בשנה, אז זה כבר משמעותי. להכניס שחקן חדש שרוצה לקנות 10,000, עשרים אלף יחידות דיור בשנה ויכול לקנות אותן בבודדת, בהחלט זה יכול לתרום לעליית מחירי הדיור. יש גם ניסיון בעולם שדבר כזה גם גרם לעליית מחירי דיור.
רפי חן
היום אין פרויקטים.
היו"ר אלי כהן
רפי, תוכל אחר כך לשוחח עם מעין.
רפי חן
אבל היום אין פרויקטים.
היו"ר אלי כהן
ההערה נשמעה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
ההגבלה ממתנת את עליית המחיר?
מעין נשר
ממתנת את הלחץ על הביקוש. בסוף הוא ילך לפרויקטים מסוימים. הוא אמר בעצמו שזה חוסם אותו מלקנות דירות יד שנייה, שזה מצוין מבחינתי. צריך לחשוב איזה ניהול יהיה בדירות כאלה כאשר קונים דירה פה ושם. בסוף אנחנו רוצים השכרה קונצרנית, מסודרת, עם חברת ניהול שדואגת לך כמו בארצות העולם הגדול. היית באקדמיה ואתה בטח יודע שכשאתה נוסע לארצות הברית, יש לך עשרות בניינים שאתה נכנס, מכונת הכביסה כבר בפנים, אתה יודע שאתה יכול להישאר שם גם עשר שנים ולא יוציאו אותך וכנראה לא יעלו לך את המחיר בצורה משמעותית כי בעל הדירה רוצה להשכיר לטווח ארוך ויש לו אינטרס גם להציע מחיר יותר נמוך כדי שתישאר אצלו. זאת השכירות שאנחנו רוצים. אנחנו לא רוצים להחליף את המשקיעים הפרטיים בקרן שעכשיו תקנה דירות בודדות בבניינים. אנחנו רוצים את המוצר השלם.
תומר רוזנר
הערה בהקשר הזה. הערה שהעירו חברי הכנסת והביאה לתשומת לבי שבעצם ההגדרה כאן של דיור להשכרה היא לא מגדירה דיור להשכרה לטווח ארוך אלא היא מגדירה שתקופת ההשכרה היא ארוכה. היא לא כוללת את המאפיינים של השכרה לטווח ארוך. אין כאן התייחסות לכך שלאותו שוכר יישמרו תנאי שכירות לתקופה ארוכה.
מעין נשר
אבל אתה מכיר את זה מהמכרזים שהמדינה מוציאה. בסוף, אם הוא קונה אותן אצל יזם פרטי, מה שאנחנו מניחים שיהיה לו קשה לעשות כי אני לא רואה איך הוא מגיע לתשואות האלה, העשרים האלה, בסדר, זה אולי יקרה בבודדות אבל אנחנו לא מאמינים. עיקר המלאי הוא מהמכרזים שהמדינה מוציאה ובמכרזים שהמדינה מוציאה, יש תנאים. יש 25 אחוזים מהדירות שבעצם צריכות להיות מושכרות במחיר שהוא נמוך בעשרים אחוזים ממחיר השוק. לכן אנחנו חושבים שאין צורך להגדיר השכרה לטווח ארוך אלא מספיק שהן יהיו מושכרות לתקופה ארוכה.
היו"ר אלי כהן
תודה. עורך דין ברזילי, בבקשה.
אהוד ברזילי
ברשותך, במסגרת הדו שיח הקודם, למרות שאני כאן בשם איגוד קרנות ה-ריט, אני רוצה לומר שההערות שאני אומר כאן כרגע, ואני אתייחס להערות העיקריות, הייתי אומר אותן בכל מקרה אם הייתי מוזמן כאיש מקצוע.

הוסיפה כאן רשות המסים שני מכשירים מאוד חשובים לעידוד הפעילות ה-ריט. האחד, האפשרות של היחידים הקטנים – לא הגדולים – להכניס נכס פנימה לתוך ה-ריט, והשני, האפשרות לרכוש את אותם איגודי מקרקעין. אבל תראה מה עשתה רשות המסים. תוך כדי זה שהיא נתנה את שני המכשירים האלה, היא שמה הרבה מאוד שלייקעס כאלה שסגרו למעשה את האפשרות האמיתית לבצע את זה.

במה דברים אמורים ואני אומר רק את הדברים העיקריים. הדבר העיקרי בנושא של העברת נכס תמורת מניות, מה הם אומרים לבעל המניות החדש שהעביר נכס, להבדיל מהטייקון שבעצם הוא מקבל דחיית מס עד היום שבו הוא ייפגש עם כסף? לבעל המניות הקטן הזה הם אומרים: אדוני, אתה בעוד שנתיים או ארבע שנים, תהיה לך מכירה רעיונית, לא מכירה אמיתית, כאילו מכרת את המניות.
מעין נשר
מי זה בדיוק הטייקון?
היו"ר אלי כהן
היום בדיון ההצעה המעודכנת היא ארבע שנים. הערתו של חבר הכנסת קיש היא לתת דחייה עד מועד המימוש.
אהוד ברזילי
כן.
היו"ר אלי כהן
זאת הסתייגות שקיימת ואנחנו נחליט בעניינה ביום שני.
אהוד ברזילי
מאחר והיושב ראש אמר שהוא עצמו מתלבט בעניין, אני ביקשתי רשות, מאחר ואני יושב כאן, לומר ליושב ראש מה המשמעות. אתה בא היום כקרן ריט לאדם פרטי ואתה אומר לו, תראה, יש לך כאן נכס, במקום שאתה תחזיק את הנכס בפרטי, במקום שהנכס הזה, אם הוא יועבר למשפחה בירושה הוא ייתקע כי אנחנו יודעים מה קורה במעבר בין דורי, בוא תעבור היום למניות, תחזיק מניות ותעביר את המניות בין דורי. זה לא מס ירושה אלא גם הבן עצמו וגם המעבר הבין דורי. אם תאמר לו שבעוד ארבע שנים אתה חייב למכור, זה לא מעניין אף אחד. אם תאמר לו שהוא לא חייב למכור אבל רק תביא את המס, זה לא מעניין אף אחד. מאיפה הם מביאים את זה? מאיזשהו סעיף 104(ח) בהיי-טק שגם בו יש הרבה צרות. זה לא מתאים לכאן. אם באמת רוצים להשוות בין הגדולים שמעבירים נכסים ומקבלים דחיית מס עד הכסף, צריך לאפשר את זה גם לקטנים.

למה אני אומר שאני אומר את זה בכובע שלי כאיש מקצוע, כי הייתה הוראת חוק של שכלוף וכבר הזכרתי את זה. בזמנו ישבנו אביגדור ואני בוועדה וקבענו בחוק הוראה.
היו"ר אלי כהן
ועדת רבינוביץ.
אהוד ברזילי
כן, ועדת רבינוביץ. קבענו הוראה שבעצם לא ממסים בנדל"ן, כמו שכתוב בארצות הברית, עד הכסף. לא מחליפים ויש מס. היום השוק תקוע בין השאר בגלל שלא נותנים להחליף. אז הייתה הוראה ומה הם עשו? קבעו את הוראת השעה ולא האריכו אותה כך שהיא מתה. כאן בעצם יש שכלוף. אני בן אדם פרטי, אני מקבל מניות תמורת נכס ואומרים לי שבעוד ארבע שנים כאילו מכרתי. לא רוצה. לא רוצה. תעזבו אותי. לא רוצה.

מה נכון להגיד לו? כשתגיע לכסף. כמו שאמרו אותו הדבר על טייקון. כשתגיע לכסף, אז תשלם את המס.
קריאה
או במכירת הנכס.
אהוד ברזילי
או במכירת הנכס, לפי המוקדם. אבל לא יכול להיות מצב שאומרים כאילו. כאילו מכרת בעוד ארבע שנים.
מעין נשר
מי זה הטייקון? על איזה טייקון אתה מדבר?
קריאה
מקים ה-ריט. המייסד.
מעין נשר
למה הוא טייקון?
היו"ר אלי כהן
לא. חברים, אנחנו צריכים להתקדם ולסיים ואני עוד רוצה לאפשר גם למי שלא התבטא עד עכשיו. אודי, הנקודה ברורה. אנחנו מתלבטים בין האפס-ארבע ועד מועד המימוש.
אהוד ברזילי
אני יודע שזה כרגע נמצא באיזון ולכן אני אומר את הדברים.

כבוד היושב ראש, הם עושים את זה אותו הדבר באיגודי מקרקעין. שים לב מה הם אומרים באיגודי מקרקעין. נניח שאתה ואני, יש לנו איגוד מקרקעין. באה ריט וקונה אותי. באותו רגע הם מענישים אותך ואיך הם מענישים אותך? הם אומרים, יש רווחים כלואים שנמצאים בתוך איגוד מקרקעין הישן שלך ועכשיו אנחנו נראה אותם כאילו. העניין של ה-כאילו, אדוני היושב ראש, זה דבר מאוד מרגיז אנשי מקצוע. לא עושים כאילו. כאילו קיבלת, אבל לא כאילו תשלם מס אלא מס תשלם בפועל על רווחים כלואים בשיעור המס המקסימלי, הם אומרים, של דיבידנד של יחיד. כלומר, מי יעשה עסקאות? אם אתה תהיה במצב שבו אני מוכר ואתה נשאר, אתה מיד מוציא לי צו מניעה או נותן לי תביעה ואתה לא עושה את העסקה ואומר לי.
קריאה
שזה חמור כי אין עילת תביעה לפי החוק היום.
אהוד ברזילי
אותו דבר הם עושים גם בנכס. אותו גדול – אני לא אומר טייקון – שמעביר את הנכס פנימה תוך ה-ריט, הנכס הזה מקבל את השווי החדש ומה זה השווי החדש. הוא נותן לו פחת. למה הפחת כל כך חשוב? ואני אומר שהם עשו נכון שהם עשו את זה. הפחת חשוב כי ב-ריטים כבוד היושב ראש, הפחת מחולק כמו דיבידנד. כי כמו גברת כהן בחדרה שיכולה לקחת הביתה את הפחת, הפחת מחולק. אז הם נותנים ל-ריטים הגדולים החדשים אפשרות לפחת יותר גבוה ולחלוקה של הפחת הביתה.
מעין נשר
איזה ריטים גדולים חדשים?
אהוד ברזילי
אל תפריעי לי. אני לא הפרעתי לך.

מה הם נותנים ל-ריטים הקיימים. גם בהעברת מקרקעין וגם באיגוד מקרקעין, כאשר ה-ריטים הקיימות קונות נכסים או קונות מניות, הם לא נותנים להן את השווי של הנכס האמיתי אלא הם מקטינים להן את הפחת, פוגעים בציבור הקיים כי הם מאפשרים לחלק לציבור הקיים פחות דיבידנד. האפליה הזאת היא בלתי נסבלת. היא לא מקצועית, אין לה שום הגיון, אין לה שום סיבה. אין לה אורך, אין לה רוחב, אין שום סיבה מיסויית למעט הפחד הגדול הזה שנתנו שני מכשירים ל-ריט הקיימות וזה גם לא ל-ריט הקיימות אלא המכשירים האלה יהיו לכולם. אז למה לסגור אותם בשיברים שאי אפשר יהיה לבצע אחר כך עסקאות? עד כאן, אדוני. תודה רבה.
היו"ר אלי כהן
תודה. יוסי אלישע, יגאל ודרור שיהיה הדובר האחרון.
יוסי אלישע
אני רוצה להתייחס לכמה נקודות. הנושא הראשון של התקופה הקובעת, אני שומע כאן מחברי רפי על כך שאנחנו מדברים בעיקר על נכסים על הנייר. אנחנו מגבילים את התקופה כאן לפני שמקבלים את הנושא לחמש שנים. אם אנחנו מדברים על מצב שלקרנות ייקח זמן להתארגן שנתיים פלוס נכסים על הנייר כדי להראות איזה שהן תשואות, אנחנו מבינים שהקרנות יגייסו כסף מהציבור והתקופה כבר חלפה. שנתיים ועוד שלוש, אין כבר מה לקנות ולכן גם שבע שנים זה זמן מאוד קצר במונחים שקבועים היום בחוק, במונחי התקופות. לכן אני חושב שצריך להיות לפחות שבע ועוד חמש או לפחות לקבוע את זה על עשר שנים, בטח לאור מה שרפי אומר.
היו"ר אלי כהן
היועץ המשפטי אומר שזה לא ניתן.
יוסי אלישע
לא ניתן שבע ועוד חמש?
היו"ר אלי כהן
שבע ניתן אבל לא ניתן עוד. הוא אומר שלפי הפרשנות המשפטית שלו, זה לא ניתן. אפשר אחרי כן להחליט אבל לא ניתן לקבוע בהגדרת החוק.
יוסי אלישע
אם רוצים לפתח מומחיות, ובעיקר מדברים על נכסים שיניבו תשואה עוד חמש שנים, לא יהיה כבר מה לקנות כי הרי התקופה נגמרה.
תומר רוזנר
זה מופיע כהוראת שעה.
היו"ר אלי כהן
אלישע, אם זה אפשרי משפטית, אנחנו לא נפסול את זה.
יוסי אלישע
לעניין העברת המקרקעין. שוחחנו קודם בנושא של איך להגדיר את זה כן כמכירה ועל מנת שיתאפשר לקבל אישורי מסים ועל מנת שרשות המסים לא תאבד את היכולת שלה לגבות את המס. אני הצעתי לפחות מנגנון שקבוע היום בפרק ה' בנושא של שינויי מבנה. זה אומר שיש מכירה אלא שהיא לא מחויבת במס, החוב מוקפא בשלב הביניים עד לעמידה בתנאים וההנפקה ואז אין שום בעיה כי גם הרשות מבטיחה את המסים שישולמו לה. אין מס בשלב הראשוני ואם לא עומדים בתנאים, גם אין בעיה לגבות את המס. הרשות הסכימה לכך.
ליאת גרבר
לא. אנחנו רוצים לבדוק את זה. אם אפשר, עד יום שני נדבר גם עם היועץ המשפטי ונראה.
היו"ר אלי כהן
תנסו לגמור את זה עד יום ראשון בבקשה.
ליאת גרבר
בסדר. עד יום ראשון. אנחנו רוצים לבחון את כל ההיבטים.
יוסי אלישע
אני רוצה להתייחס לנושא של איגודי מקרקעין עליו דיבר חברי אודי ברזילי. צריך להבין מה המשמעות ואולי אני אחדד את זה קצת. אני מתחבר מאוד למה שהוא אמר ואני גם מסכים עם כל מילה שהוא אמר. נניח אני ואדוני היושב ראש משקיעים באיגוד מקרקעין במשך עשר שנים ולוקחים את הרווחים, עשרה מיליון שקלים, ומשקיעים אותם כל פעם מחדש. אם אחד מאתנו מחליט למכור את חלקו לקרן ריט, אנחנו משיתים על הצד השני חבות מס של מיליוני שקלים. הכסף לא אצלו. הוא לא משך אותו. יותר מזה עכשיו, זה לא נגמר בזה אלא יש כאן גם חיוב של הצד השני לעמוד בכללי ה-ריט. זאת אומרת, חלוקה של תשעים אחוזים מהרווחים, השקפה שוטפת. אני יכול להגיד לך שברגע הזה אני אולי אחליט כמיעוט למכור את המניות, אבל למי אני אמכור אותן? אף אחד לא ירצה לקחת אותן. אתה שם כאן את הצד השני בבעיה בלי זכות תביעה, מפני שהצד השני פעל על פי דין והוא לא עשה שום דבר מנוגד לדין. אין לי שום זכות כלפיו או זכות לתבוע אותו ואני לא יכול לעשות שום דבר. אתה שם אותנו, את המיעוט לצורך העניין, בבעיה.

החמור מכל, בסופו של תהליך, לאותו מיעוט שהוא לא צד למכירה, גם קבעו כאן עוד שנתיים הארכה לתקופת ההתיישנות של השומות שלו שזה חמור מאוד. מדוע לקחת את תקופת ההתיישנות של השומות של אתו נישום שהוא לא צד ל-ריט ולהפוך אותן מארבע שנים – אני מזכיר לאדוני שהיה תיקון לאחרונה – לשש שנים מתום שנת המס? זאת תקופה ואין לו שום צד והוא לא חלק מה-ריט והוא לא חלק מהפעילות.

בעניין הזה אני הצעתי שבמקרה כזה ה-ריט תהיה מחויבת להציע את הרכישה למאה אחוזים מבלי הזכויות באיגוד מקרקעין על מנת שאותו יחיד, תהיה לו לפחות האפשרות למכור את המניות שלו ביחד עם בעל מניות הרוב ובכל מקרה לצורך קביעת הכללים, לא יהיו הכללים כפי שהם קבועים כאן אלא יפנו למנהל לצורך קביעה של השקפה חלקית וכדומה מבלי שיהיה צורך "להעניש" את בעל המניות שהוא מיעוט.

הערה אחרונה לעניין סעיף המע"מ. בסעיף המע"מ החרגתם דירות אבל צריך להחריג בהתאם גם קרקע שייעודה לבנייה למגורים מפני שגם על קרקע כזאת יחול מע"מ שלא ניתן לקזז וזה בדיוק אותו הדבר.
תומר רוזנר
תחזור על הדברים.
יוסי אלישע
בנושא המע"מ החרגתם מע"מ שעשוי לחול ברכישת דירה. אותו מע"מ בדיוק יחול גם בקרקע לבנייתה של אותה דירה ואותו מע"מ בדיוק לא ניתן לקזז. לכן צריך להרחיב. אנחנו מדברים רק על רכישות.
היו"ר אלי כהן
ליאת, זאת הערה שיש בה טעם.
ליאת גרבר
אנחנו נבדוק את זה.
יוסי אלישע
לכן צריך להוסיף גם קרקע.

אני חושב שהנושא העיקרי כאן הוא הנושא של בעל מניות מיעוט. אני חושב שזאת חקיקה תקדימית במובן שלה ואין לזה תקדים בפקודת מס הכנסה.
היו"ר אלי כהן
מה הגישה שלך?
יוסי אלישע
אני אומר שבעל מניות מיעוט לא יכול להיפגע. צריך להציע לו גם להצטרף למכירה, פעם ראשונה, ושמאוד יכול להיות שההסכמים בינו לבין בעל המניות בתאגיד קיים הם לא כאלה שהם כוללים תג אלון וכל המנגנונים האלה שאנחנו מכירים. לא קיים כי האיגוד הזה קיים הרבה מאוד זמן. לכן חייבים ליצור מנגנון שהוא לא נענש. זאת המטרה.
היו"ר אלי כהן
הבנו. ליאת, תשקלו את הנושא של הקרקע בעניין המע"מ.
יגאל רונאי
אני אתייחס בקצרה לשלוש נקודות. אני אחזור על נושא ה-24 חודשים. אני חושב שתקופת היערכות היא קריטית ברמה הפרקטית. עד היום זה חלק מהדברים שמיושם על הקמת קרנות.

הדבר השני, התייחסות נוספת. אני חושש שברמת התשואות הנוכחיות ב-ריטים למגורים, בשוק המגורים, לא יקומו ריטים למגורים אלא אם כן על בסיס מספר מכרזים של דירה להשכיר שגם כאן אני חושב שזה יגיע בסוף למוסדיים ולא למנגנונים של ריט. כדי לאפשר בכל זאת פתח, אני הייתי מציע להגדיל את מרכיב הייזום בקרן ריט לאזור העשרה אחוזים. היום זה מוגבל לחמישה. אני הייתי אפילו חושב על 15 אחוזים אבל עשרה אחוזים. זה עדיין שומר את ה-ריט כמכשיר סולידי ויחד עם זה מאפשר להגדיל את התשואה. דרך אגב, זה נותן יתרון ל-ריטים קיימות שהן יותר גדולות ויש להן אפשרות יותר להיכנס לייזום, אבל עדיין אני חושב שברמה המקצועית זה יאפשר תשואה יותר גבוהה ואני חושב שצריך לשקול את זה.

דבר אחרון. דובר כאן הרבה על העברת נכסים ל-ריט ואני כן חושב שצריך לתת כאן איזשהו יתרון ל-ריטים חדשים שמוקמים כי יש את שלב ההקמה של ריט חדש שהיא קטנה מבחינת חברה שהיא ינוקא בהיבט הזה. צריך לתת ל-ריטים חדשים איזשהו יתרון על פני ריטים קיימים כדי לאפשר להם יותר הקלה בשלב ההקמה כדי שיוכלו לקום ולא יתחרו בהכרח עם ריטים גדולים וותיקים. תודה.
היו"ר אלי כהן
תודה רבה. תומר, אני רוצה את הסוגיה של העלאה מחמישה אחוזים לעשרה אחוזים, שזאת תהיה גם הסתייגות שלי. נחשוב על זה. מי אחראי על הנושא? רשות ניירות ערך? על מנת להגדיל את האטרקטיביות, במיוחד בקרנות ריט כאשר אנחנו רואים את ירידת התשואות בנכסים המניבים, על מנת לתת להם יותר גמישות.
מאיר לוין
לא בדיור להשכרה. ב-ריטים באופן כללי.
היו"ר אלי כהן
ב-ריטים באופן כללי, להגדיל את ההיקף מחמישה אחוזים לעשרה אחוזים.
קריאה
כדי להחריג גם את ההכנסות החריגות, יצטרכו לעשות התאמה גם שם.
ליאת גרבר
אנחנו לא בעד. לא רצינו ייזום בנדל"ן המניב ואנחנו לא רוצים להכניס כל מיני נכסים אחרים שהם לא נדל"ן מניב.
היו"ר אלי כהן
אבל הם יניבו נכסים אחרים, נכסים בהקמה.
קריאה
יש היום כבר חמישה אחוזים.
היו"ר אלי כהן
אלי, מה דעתך?
אלי בן חמו
כקרן קיימת לא לישראל, חמישה אחוזים נראה לנו נכון וראוי והוא מאזן את הסיכונים להגידל את זה לעשרה אחוזים בקרן מניבה רגילה, זה נראה לי סיכון מיותר. ב-ריטים למגורים כדי לשפר את התשואה, בהחלט יכול להיות שצריך אבל לא ב-ריטים רגילים.
היו"ר אלי כהן
ב-ריטים רגילים אין הגבלה.
יגאל רונאי
לא, יש הגבלה. אין הגבלה רק ב-ריטים שנכנסים עכשיו למכרזים של דירה להשכיר ומחכים לחמש שנים ומקימים. אבל ריט רגילה שתיכנס לפרויקט מגורים להשכרה, בלי שום קשר, תרצה לקנות קרקע ולהקים פרויקט מגורים להשכרה, זה נכנס תחת המגבלה של החמישה אחוזים.
ליאת גרבר
לא. ממש לא.
יגאל רונאי
זה כן קיים.
ליאת גרבר
למה? אם היא קונה את הנדל"ן להשכרה?
יגאל רונאי
כך אני מבין.
נועם רובינזון
לא. מקרקעין לצורכי דיור להשכרה. מקרקעין בתקופה שמועד רכישתה נועד להפעיל מקרקעין מניבים, תוך חמש שנים.
ליאת גרבר
חמש שנים היא יכולה.
יגאל רונאי
כל מקרקעין?
נועם רובינזון
כן. למגורים.
יגאל רונאי
למגורים.
ליאת גרבר
למגורים, כן.
היו"ר אלי כהן
דרור, תאמר את ההתייחסות שלך ואני רוצה גם לשמוע את ההתייחסות שלך לחמישה אחוזים ועשרה אחוזים.
דרור גד
שמנו את הרשימה הזאת אצל מעין וגם אצלך כבוד היושב ראש, של הדברים שמהווים אפליה בהתייחסות ל-ריטים בכלל אל מול ריטים של אנשים שיש להם נכסים כבר היום בהקמה.

הדבר הראשון זה מס רכישה. אלה משלמים שישה אחוזים ואלה משלמים חצי אחוז.

הדבר השני הוא הדחייה של מס שבח, נושא עליו דיברנו כבר מספיק – ארבע שנים או עד לאין סוף.

הדבר השלישי הוא אי מתן סטפ-אפ במחיר. מאיזושהי סיבה אם יש לי מיליארד שקלים ואני מעביר אותם ל-ריט, מכירים בזה שהמחיר הוא המחיר של השוק בכניסה לתוך ה-ריט, וגם תחת הטיעון שזה מגן על הציבור בתוך ה-ריט, וזה נכון, אבל מאיזושהי סיבה לא ברורה כשאמרנו עכשיו מה יקרה כאשר נכס ייכנס לתוך ריט ותמורה למניות מבעל מניות יותר קטן, לא נתנו לו את הסטפ-אפ ודפקנו את הציבור שיושב באותה ריט ולא יקבל את ההגנה כמו שאודי אמר.

הדבר הרביעי הוא הטיפול המפלה בנושא של העברת החוב ביחד עם הנכס לתוך ה-ריט. נתנו בדבר הזה אפליה לטובת אותו בעל נכסים גדול. כשהוא מקים ריט, אנחנו מרשים לו להעביר נכס שלם אבל שממנו חמישים אחוזים הון וחמישים אחוזים חוב ואנחנו נותנים לו מיסוי מועדף להעברה גם על החלק של החוב. כשאנחנו עברנו לדבר בסעיף 64א שמדבר על ריטים קיימים, פתאום שכחנו את הדבר הזה למרות שגם אותו בעל נכס שרוצה להזרים ל-ריט תמורת מניות, מה שאודי תיאר קודם עם ההורשה, גם הוא יכול להיות שיש לו חוב של חצי על הנכס וגם הוא כמובן שאם הוא מעביר את הנכס ל-ריט, הוא צריך להעביר אותו ביחס עם החוב כי הנכס הולך פנימה לתוך ה-ריט ואז החוב לא יכול להישאר אצלו בבית, ולכן היית צריך מטבע הדברים, אם אתה לא רוצה סתם להפלות בין אנשים, לתת בדיוק את אותה רגולציה לשניהם. זאת אומרת, חוב עד חמישים אחוזים, מקבל טריטמנט כמו שצריך.
ליאת גרבר
בהתאם למדיניות.
דרור גד
אתם אומרים שבהקמה, אם יש לי שישה מיליארד שקלים, אני אקבל משהו ואחר כך לא. אנחנו חושבים שזאת אפליה.

הדבר החמישי זה הדרישה לאישור מנהל מראש, דרישה לאישור מנהל מראש למשהו שמלכתחילה מס הכנסה מאוד לא רצה להכניס לתוך החוק, כמוה כחתול ששומר על השמנת. הסיכוי שנעשה עסקאות כאלה, לדעתי נמוך מאוד. אנשים לא יחכו לנו שישה חודשים או שמונה חודשים או עשרה חודשים עד שאנחנו הגשנו בקשה לרשות לאישור מנהל ועד שאנחנו נקבל מהמחלקה המקצועית אישור. אם נשאיר את האישור הזה, לא משנות כל יתר ההערות. כל יתר ההערות שלנו כבר לא רלוונטיות כי אף בן אדם עם נכס לא יחכה לנו לעסקה שמונה חודשים לאישור ממס הכנסה.

חוץ מזה, דרישת הנאמן היא אפליה. מהטייקון לא ביקשנו בהכנסה שלו מניירות לתוך ה-ריט וקבלת מניות, כשהוא מקבל מניות של החברה בגלל שהוא הכניס נכסים, לא ביקשנו מימנו לשים אצל הנאמן את המניות כי אני לא יודע מאיפה הוא יביא את המס, אבל עליו אנחנו סומכים. על משפחה קטנה אנחנו לא סומכים.
יוסי אלישע
אין מס. לא יוציאו אישורי מסים בלי ההבטחה של ההנפקה.
היו"ר אלי כהן
ההערה ברורה.
יוסי אלישע
הוא אומר למה הגדול לא צריך נאמן והקטן כן צריך.
ליאת גרבר
אבל הנאמן לא מפריע. אין בעיה שהוא ימכור את המניות לפני. הנאמן נועד להבטיח - - -
דרור גד
אם זה לא מפריע, אז בואו לא נשים אותו. למה אנחנו מציקים לאנשים?
ליאת גרבר
אנחנו רוצים את המכירה אחרי ארבע שנים. לכן זה אצל נאמן ואני לא מכירה את הבן אדם הזה. מי שהוא פחות מחמישה אחוזים, החברה לא יודעת מי זה.
דרור גד
אם אנחנו נבין שאסור לעשות אפליה במס שבח וכולם יהיו אין סוף, גם הנאמן בעצם מתייתר. הבנתי. מעולה. תשובה טובה.

הדבר האחרון הוא מתן היתר לעסקאות כאלו רק לתקופה הקובעת. מאיזושהי סיבה סעיף החוק שלנו הוא רק לתקופה הקובעת שהיא חמש-שבע שנים ולעומת זאת היכולת להעביר את הנכסים עם כל הפטורים ממס שהם גוררים לנושא מישהו שמעביר כמות של נכסים גדולה בהקמה, היא לאין סוף בחוק ולא מוגבלת לתקופה הקובעת, להבנתי.

אני עובר לאיגוד מקרקעין. באיגוד מקרקעין הדרישה לתשלום מס מידי על הרווח מלפני הכניסה, מה שנקרא דיבידנד רעיוני בכוח לאותו שותף, מייתרת את עסקאות השותפים. פשוט לא נוכל לשכנע עסקאות שותפים וגם כך יהיה קשה מאוד לשכנע שותף בנכס שישקיף את איגוד מקרקעין כי אנחנו נכנסנו. זה מספיק קשה גם כך.

הדבר הנוסף הוא מתן סטפ-אפ. שוב, נכנסנו, קנינו משהו במחיר שוק, אם אתה לא תיתן לי את הפחת בהתאמה למחיר השוק, אתה דופק את בעלי המניות. תזכרו, בעלי המניות ב-ריטים, לא רק שלי אלא בכל ה-ריטים, הם ציבור. הם יהיו ציבור בסוף. אם הכול יצליח, כולם יהיו ציבור ואתה סתם דופק אותם ללא שום סיבה.

הדבר הנוסף הוא אישור מפורש שאסור לקנות חברה ציבורית. מדברים על יכולת לקנות חברות בחוץ לארץ אם הן נראות כמו איגוד. אנשים ניסו לפתוח כאן דלת ולנסות באמת לאפשר ל-ריטים לעשות דברים שזה יהיה יותר אטרקטיבי להיות ריט. אין ריטים כי זה לא אטרקטיבי להיות ריט. חברים, תבינו את זה. אתם חושבים שאנחנו סתם עובדים עליכם אבל אין כאן כבר אף אחד - חבר הכנסת יוסי יונה נשאר אתנו – וזה לא בגלל שיש או אין מס שבח. זה לא הסיפור. הסיפור הוא שקשה נורא להפעיל ריט כי המון דברים אסור לו לעשות. האנשים האלה שמפעילים נדל"ן ואספו שישה מיליארד נדל"ן, הם לא רוצים להיות תחת כל הבעיות האלה כי הם רוצים לפעול בחוץ לארץ ורוצים דברים.

לנושא חוץ לארץ. הגדרתם שאפשר חוץ לארץ, ניסיתם לעזור לנו בכך שאפשר חוץ לארץ, אבל אתם אומרים לנו שאסור חברה שקופה בחוץ לארץ, בארצות הברית. כל הנכסים שיהיו בארצות הברית הם יהיו ב-LLC, הם יהיו בחברה שקופה. אני צריך לקנות את ה-LLC בארצות הברית. אין עולם אחר. להגיד שאי אפשר חברה שקופה, זה כמו להגיד תעשה את זה אבל אל תעשה את זה. כנ"ל לגבי חברות ציבוריות ישראליות.
תומר רוזנר
איפה זה כתוב על חברות ציבוריות שזה אסור?
דרור גד
דרך הגדרת איגוד מקרקעין. חברה ציבורית היא בהגדרה לא איגוד מקרקעין. זה מוגדר שם. זה מתחבא שם.
קריאה
בנכסים זה לא מוגדר.
תומר רוזנר
מה לעשות, זה לא איגוד מקרקעין.
דרור גד
רשות המסים הייתה הוגנת וכשהיא דיברה על חוץ לארץ, היא כתבה ספציפית שאיגוד בחוץ לארץ שייראה כמו איגוד למרות שאין דבר כזה איגוד מקרקעין בחוץ לארץ, כל ארגון בחוץ לארץ הוא בהגדרה לא איגוד מקרקעין, בהגדרת חוק המס.
ליאת גרבר
כי המקרקעין רק בישראל.
דרור גד
בדיוק. הם הגדירו שאיגוד בחוץ לארץ שייראה כמו איגוד, יקבל טיפול של איגוד. על חברה ציבורית שנראית כמו איגוד, הייתי מצפה שהם יגידו את אותו הדבר כי אם זה נראה כמו איגוד, אז בוא ניתן לעשות את זה. זה איגוד מקרקעין. אני שומר על חוק ה-ריט והכול בסדר. אתה מפקח עלי מלמעלה, אתה מוודא שאני ריט.
קריאה
איך אתה עושה השקפה לתאגיד ציבורי? זה משהו אחר.
דרור גד
שנשי דברים אחרונים. הדבר הראשון זה הקטע עם ההוראה לעידוד השקעות הון. שוב, זה עונש. אתה מעניש. בנושא איגוד מקרקעין אתה אומר שאתה דורש משהו - - -
היו"ר אלי כהן
לא, לא יהיה כפל מבצעים. אנחנו לא ניתן כפל מבצעים.
דרור גד
יש עד שנכנסתי ויש משנכנסתי. אתה אומר שאין כפל מבצעים, אתה צודק. משנכנסתי. אם אתה אומר לי לתקן גם את ההיסטוריה, שם וידאת שהדבר הזה לא יקרה. זה מה שנדרש כאן.

הדבר האחרון הוא הוספת הפסדים במכירה. זה פשוט להעניש את האנשים בתוך האיגוד, שוב, על מנת למנוע עסקאות באיגוד.
היו"ר אלי כהן
ליאת, מה זה הוספת הפסדים במכירה?
דרור גד
כבוד היושב ראש, אם רוצים למנוע איגודים, עזבו, בואו נמחק את כל הסעיף הזה ונמנע איגודים. בואו לא נספר סיפור לעצמנו שפתחנו את נושא האיגודים שיש בו כל כך הרבה מגבלות שזה בחיים לא יקרה.
ליאת גרבר
מוסיפים להם את ההפסדים.
יוסי אלישע
לא. הנקודה היא שבעל מניות באיגוד, אם יש לו הפסדים קודם לכניסה של ה-ריט, אחר כך רווחים מה-ריט הה לא יקוזזו ואין לזה שום סיבה.
אהוד ברזילי
לא, זה לא זה.
יוסי אלישע
בתמורת המניות, בין אם זה בעל המניות הקודם ובין אם זה ה-ריט, מוסיפים לתמורה את כל ההפסדים שהשתמשו בהם במשך השנים. אין לזה אח ורע ואין לזה שום סיבה.
ליאת גרבר
למה? יש את זה בחברה משפחתית.
יוסי אלישע
נכון אבל בחברה משפחתית זה נובע מסיבות אחרות. כאן, אם אתה רואה את הרכישה של המניות כאילו רכשת את הנכס והנכס הפסיד לא עלינו, אין שום סיבה להוסיף את ההפסדים ולשלם עליהם מס מהציבור. הציבור צריך לשלם מס על הפסדים שהיו ברכישת נכס מסוים.
היו"ר אלי כהן
חברים, אני רוצה לסכם בשתי נקודות קטנות. מעין, ליאת ומאיר. יש כאן מספר סוגיות ואני מבקש שכל סוגיה שעלתה כאן תישקל ברצינות ותישקל בכובד ראש ואם יש מקום לתקן, אני מבקש לתקן. יש את הסוגיות המהותיות שאני רוצה שתנסו להגיע בהן להסכמה ובעיני יש שלוש מהותיות.

בנושא של דחיית המס למשקיע הקטן.
ליאת גרבר
הכוונה לארבע שנים?
היו"ר אלי כהן
היום זה ארבע שנים והייתה התייחסות של חבר הכנסת קיש שדיבר על דחייה. למעין הייתה הצעת פשרה שהועלתה. אם כן, מעין וליאת, אני מבקש שתדברו אתו גם על זה וגם על הסטפ-אפ. תדברו אתו על מה שביטלתם. הוא רוצה שלא תהיה אפליה וזאת גישה שצריכה להיות גישה נכונה. תסגרו מולו את הנושא הזה של דחיית המס. אם כן, הצעת הפשרה שנתנו, מעין, והסטפ-אפ.

מעין ומאיר, אני רוצה את השיחה שלכם עם חברת הכנסת לוי ועם חבר הכנסת יונה כדי שנחליט בדיוק מה הדבר הנכון, שלושים אחוזים, 24 אחוזים או עשרה אחוזים. אני רוצה שתדברו אתם. אגב, אני סומך על השיקולים החברתיים של פרופסור יונה שמגיע ממקום רציני, ממקום ענייני ולכן אני רוצה שתדברו אתו ותסבירו לו מה היתרונות ומה החסרונות. כל זה עד יום ראשון.

אנחנו כמובן ניפגש ביום שני.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
לפני שאתה נועל, מילה. אני רוצה באמת להחמיא לאלי על הדיון הענייני והמהוקצע בו אתה מנהל את הישיבות הללו. זה לא כל כך פשוט. הערות, צעקות, קריאות ביניים, זה לא היה פשוט לנהל את הדיונים עד כה ומן הסתם גם תמשיך לעשות זאת גם במקצועיות ובחן. כל הכבוד.
היו"ר אלי כהן
תודה חבר הכנסת יונה. אני רוצה להגיד לך באמת הערכה לזמן שהשקעת שזה לא מובן מאליו. השקעת זמן מתוך מטרה שהחוק יהיה טוב יותר וכל ההערות התייחסו ברצינות לכך.

אני רוצה באופן אישי להודות לכל אחד ואחד מכם שבאתם מתוך מטרה להשפיע ואכן תהיה לכם השפעה על החוק.

תודה רבה וערב טוב.

הישיבה ננעלה בשעה 20:45.

קוד המקור של הנתונים