ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/03/2016

מודעות לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במערכת החינוך - לציון יום האלרגיה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 174

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום רביעי, י"ג באדר ב התשע"ו (23 במרץ 2016), שעה 9:00
סדר היום
מודעות לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במערכת החינוך - לציון יום האלרגיה
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר

נורית קורן
חברי הכנסת
יעל גרמן

דב חנין

מאיר כהן

סופה לנדבר

יעקב פרי

איציק שמולי
מוזמנים
עירית ליבנה - מפקחת על תחום הבריאות, משרד החינוך

אילן שי - עוזר ליועצת המשפטיח, לשכה משפטית, משרד החינוך

רוחמה גניש - סגן ממונה אזורי נוער, מחוז ירושלים, משרד הכלכלה

ד"ר עדינה יוסף - רופאה, המחלקה לאם וילד, משרד הבריאות

מירי כהן - אחראית על שירותי הצלה ועזרה ראשונה, משרד הבריאות

חן שמילו - ראש תחום מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית בישראל

שמעון פרי - הסתדרות המורים

הדס ויצמן - חברת מועצה, גן יבנה

פרופ' ננסי אגמון לוין - רופאה, יו"ר האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית

פרופ' אילן דלאל - רופא, מזכיר האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית

פרופ' אהרון קסל - רופא, האיגוד הישראלי לאלרגיה ולאימונולוגיה קלינית

אביבית ברקאי-אהרונוף - עורכת דין, ארגון בזכות

זיוה ארנסטי - עורכת דין, אמא לילד אלרגי, נציגת הורים לילדים אלרגיים

אודליה אלבו - נציגת הורים לילדים עם אלרגיות למזון, גן יבנה

קרן ברנד - נציגת ועד הורי גנ"י בגבעתיים ונציגת פורום ההורים היישוביים

סיגל גריל-קדוש - אמא לילדה אלרגית לחלב

אורית רוסו - אמא לילד אלרגי

יהודה יוגד - הורה לילד אלרגי

אווה ורסנו-יוגד - אמא לילד אלרגי

איציק בן-חמו - אבא לילד אלרגי

אביבה דיין - אם לילדה מולטאלרגית

דוד אזימוב - הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב

תומר ליבוביץ - סטודנט, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב

אדם קיזל - סטודנט, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב

עמאר גירה - סטודנט, אוניברסיטת תל אביב

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר המתרגמים

מודעות לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במערכת החינוך - לציון יום האלרגיה
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. 23 במרס 2016, י"ג באדר ב' תשע"ו. הנושא על סדר היום – מודעות לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במערכת החינוך – לציון יום האלרגיה בכנסת.

כפי שזרקתי לפני פתיחת הישיבה, זה לא הדיון הראשון ומן הסתם גם לא יהיה, לצערנו, הדיון האחרון, אבל לא בגלל שמשרד החינוך לא מטפל או שאנחנו לא מגיעים ליעדים. אנחנו בצעדים – מישהו שיאמר איטיים, מישהו שיאמר משביעי רצון – מתקדמים לקראת היעד.

מי שמכיר את מערכת החינוך מתחילת העשור הקודם בסוגיות האלה, זה לא אותה מערכת חינוך היום, אבל עדיין אנחנו נתקלים בצרכים כאלה ואחרים של ילדים במערכת שלא נענים לפי הקריטריונים הנוכחיים, מה גם שאי אפשר לומר, המודעות קיימת לצערנו הרב ומי שחווה את זה – אין עניין של מודעות. הוא חי את זה ביום יום, וכל ההוויה שהיא לא רק של התא המשפחתי הקרוב אלא אפילו המעגלים הסובבים של התא המשפחתי סביב האלרגיה וקראתי לא מזמן שהמספרים הולכים וגדלים.

לכן אני חושב שכל פעם, אפילו שזה כפי שאמרתי בגוזמה – 80 דיונים, אבל קיימנו פה, ככה בלי לספור בצורה מדוקדקת – בין שישה לשבעה דיונים בסוגיות האלה ואני חושב שהנכון הוא שניתן קצת למישהו, יש כאן רופא שרוצה לדבר?

בבקשה, תציגי את עצמך ותני לנו קצת רקע בסוגיה.
ננסי אגמון לוין
בוקר טוב. שמי ננסי אגמון לוין ואני יושב ראש האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית. לצדי יושב אילן דלאל שהוא יושב הראש הקודם וכרגע נכנס אהרון קסל, שהוא מזכיר האיגוד.

ראשית אני רוצה להודות לך, חבר הכנסת מרגי ולחברי הוועדה, שהסכמתם לארח אותנו היום ואני אתחיל עם השורה התחתונה של למה באנו אנחנו לכאן היום. אנחנו באנו לבקש מכם לסייע ולהקים ועדה שתיתן מענה לכל הילדים שסובלים מאלרגיה מסכנת חיים במערכת החינוך ולא רק לחלק מהילדים. כי המענה שקיים היום הוא מענה חלקי בלבד.
היו"ר יעקב מרגי
חלקי מבחינת סוגי האלרגיות או חלקי מבחינת שעות הלימודים?
ננסי אגמון לוין
גם וגם.
היו"ר יעקב מרגי
לאחרונה הגם וגם הזה משתלט לנו על החיים. מפרסומת לראש הממשלה ועכשיו גם בוועדה אצלי, מה זה?
ננסי אגמון לוין
אז אני רוצה לומר כמה מילים על אלרגיה, שאתה הקדמת אותי ואמרת את זה בצורה מדויקת, שאלרגיה זו מחלה שהפכה להיות מאד שכיחה. מסקר שקיימנו לאחרונה, 42% מבתי האב בישראל יש בהם מישהו אלרגי. קרוב ל-30% מהילדים - - -
היו"ר יעקב מרגי
ומי שלא אלרגי ממחלה, אלרגי לתופעות אחרות.
ננסי אגמון לוין
נכון. אז יכולים להיות אלרגיים לתרופות, לדברים שנושמים אותם, למזון.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אמרתי לתופעות אחרות.
ננסי אגמון לוין
נכון, לעקיצות דבורים וגם לדברים אחרים. אבל חלק קטן מהאנשים שלוקים או מהילדים שלוקים באלרגיה, לוקים באלרגיה מסכנת חיים והילדים האלה, שעליהם אנחנו רוצים או בשבילם אנחנו רוצים לדבר היום, שסובלים מאלרגיה מסכנת חיים, הם בסדר גודל של 3-4% בגני הילדים, בגיל גן הילדים ו-1-2% בגילאי בית ספר.

אז אם אני אסכם לכם את זה במילים פשוטות כדי שיהיה לכם ברור, בשכבה בבית ספר יסודי שיש בה שתיים או שלוש כיתות, יש ילד אחד או שניים אלרגי עם אלרגיה מסכנת חיים בכל שכבה מ-א' עד ו' וגם לפעמים אחר כך.

זה נכון שאנחנו יודעים היום לאבחן את האלרגיה בצורה מאד מדויקת. יודעים להגיד בדיוק למה הילד אלרגי, יודעים להגיד בדיוק ממה צריך להימנע ואיך צריך לטפל ואפילו יכולים לעשות טיפולים מסובכים שימנעו את האלרגיה, אבל כל עוד הילד אלרגי – הוא נמצא בסכנת חיים. וצריך להסביר משהו למי שלא חווה חוויה של ילד אלרגי. תיכף פרופסור דלאל יספר קצת יותר, אבל ילד אלרגי למזון לדוגמא, הוא ילד בריא לגמרי, אין לו כלום. הוא כל הזמן בסדר גמור, הוא חי את חייו כרגיל, הוא לא צריך מלווה, הוא לא צריך שיזריקו לו זריקות, הוא לא צריך שום דבר.

במידה והוא נחשף בשוגג או לא בשוגג למזון לדוגמא שהוא אלרגי אליו, הוא יכול לפתח תוך דקות מצב של מצוקה שנגמר במוות. זו סיטואציה שהיא קיצונית מאד. ילד שהוא כל הזמן בריא, לא קורה לו כלום וכשזה קורה לילד, איך אפשר למנוע את זה? איך אנחנו יכולים למנוע את זה? זה נורא פשוט. הוא צריך להימנע ממה שהוא אלרגי אליו והמניעה הזאת היא מניעה שדורשת מעורבות גם של הילדים האחרים בכיתה שלו או בגן שלו ואם הוא נחשף ופיתח תגובה, כל מה שצריך לעשות זה את הדבר הבא – עושים ככה וככה. זהו. זאת המיומנות כולה. לא צריך יותר בשביל להציל חיים. באמת שום דבר.

המצב בארץ כמו שאמרתי הוא ילד בכל כיתה או שניים בכל שכבה, תלוי איך סופרים את זה. מה המצב כרגע בארץ? כרגע בארץ בבתי הספר ובגני הילדים אין רגולציה של מניעה, זה על בסיס התנדבותי של ההורים. ההורים הישראלים הם נפלאים, אבל מישהו צריך להגיד להם מה זה אומר שילד אלרגי לחלב מסוכן, מה מותר ומה אסור, כמו שנעשה בהרבה מקומות בעולם.

יש פתרון למזרקי אפיפן, שברור לכולנו שלמרות שזה נורא פשוט, זה לא משימה הגיונית לילד בכיתה ב' או ג', וגם בטח לא לילד בגן כשהוא באמצע התקף אלרגי. מישהו צריך להזריק לו את זה, ויש פתרון שהומצא בישראל, שהוא פתרון שישראל לא יכולה לעמוד בו – לא כלכלית וגם לא טכנית, שהיא המצאת סייעות. אין פתרון כזה בעולם. בשום מקום בעולם לא הצמידו לילד בריא סייעת – 300 יום בשנה, כי אולי פעם בשנתיים הוא ייחשף חשיפה בשוגג. אז הכסף הוא לא ענייני, למרות שאני אזרחית המדינה, אבל הפתרון כרגע ניתן לילדים מגיל 3 עד כיתה א' ושעתיים בכיתה ב'.
איציק בן-חמו
שלוש, שלוש. את הורדת לנו שעה.
ננסי אגמון לוין
אני זורמת, אני אתן לכם עוד שעתיים אם זה תלוי בי, זה לא פתרון לכלום. בכיתה של הבן שלי יש ילדה אלרגית שהיא אלרגיה לא קשה מאד, אבל לאחותה בכיתה ד' יש אלרגיה מסכנת חיים. אמא של הילדות האלה יושבת מחוץ לבית ספר באוטו בכל שעות הלימוד של הילדות, כי היא לא יכולה ללכת הביתה. ואת האמת, אחרי שאני בדקתי את שתי הבנות, לבת הקטנה שלה – שתשב באוטו ליד.
איציק בן-חמו
מה הבת הקטנה?
ננסי אגמון לוין
שתי הבנות שלה אלרגיות. הבת הגדולה עברה תהליך של החלמה ספונטני והיא בסוף המחלה והסיכון שלה נמוך לדעתי וגם לא חשבתי שהיא צריכה אפיפן כל הזמן. הבת בכיתה ד' סובלת מאלרגיה מאד מאד מאד מסוכנת, שאפילו לא הצלחנו לטפל בה בצורה שאנחנו יודעים לטפל. גם את הטיפולים שלנו היא לא מסוגלת לסבול בשלב הזה. והילדה הזאת היא ללא סייעת בבית ספר בכיתה ד'. אם יקרה משהו – היא לא יכולה ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל בכיתה ד', היא יודעת לטפל בזה?
ננסי אגמון לוין
היא יודעת להימנע, אבל אתה יודע שבשוק בהתחלה - - -
היו"ר יעקב מרגי
עזבי להימנע.
ננסי אגמון לוין
לטפל?
היו"ר יעקב מרגי
בזמן התקף.
ננסי אגמון לוין
אני רוצה להגיד לך שאני הדרכתי לא רק את הילדה, הדרכתי גם את הבן שלי שהוא בכיתה ו' והדרכתי גם את אחותו, שהיא בכיתה של הבן שלי, שהם ירוצו לכיתה ד' להזריק לה אם היא לא מרגישה טוב.
זיוה ארנסטי
והם מסוגלים לעשות את זה?
ננסי אגמון לוין
הבן שלי הוא בן של רופאה, הוא מסוגל, אבל אני לא חושבת שזה פתרון. ילדים בכיתה - - -
סיגל גריל-קדוש
את רוצה להעביר את הבן שלך לבית הספר של הבת שלי? אולי הוא יוכל להזריק לה כשהיא צריכה, אבל זה בלתי אפשרי.
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, רבותי, רגע, רגע.
ננסי אגמון לוין
אני הצגתי את המצב בישראל.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, סליחה גברתי. אין קריאות ביניים, אני מזכיר למי ששכח מהדיונים הקודמים. אנחנו רוצים לשמוע אחד את השני וכל אחד יצליח להביא את דעתו ונגיע לקראת סיכום והסיכום יהיה מטבי רק אם ננהל דיון מתורבת.

בבקשה.
ננסי אגמון לוין
אנחנו באנו לכאן בשביל המטופלים שלנו, בשביל הילדים. האמת שגם בשביל ההורים שלהם, ותיכף פרופסור דלאל ידבר על זה כמה מילים. אבל אנחנו חושבים שהפתרון שאנחנו מציעים מורכב משלושה אלמנטים. האלמנט הראשון הוא נאמן בריאות. אנחנו חושבים שבכל בית ספר צריכים להיות מספר נאמנים כמובן, אנשים שמסוגלים לבצע את הפעולה שהיא באמת מאד פשוטה, שלא דורשת כמעט כלום כדי להציל חיים, ויתנו מענה לכל הילדים שאלרגיים גם למזון, גם לדבורים, גם בכיתה ב' וגם בכיתה ו', לכל הילדים. ילדים לא צריכים לטפל בעצמם.

אני חושבת שצריך לעשות רגולציה של ההדרכה להורים בכיתה. זה נעשה במעונות לפעוטים קטנטנים, זה בוודאי יכול להיעשות, אני יודעת שהילדים מאד נענים לזה, אבל זה נעשה על בסיס התנדבותי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מאחר שהיא הציעה אותך, פרופסור דלאל, בבקשה. אתה יודע, זה יום תענית אסתר, זה היום שלהם, של המנהיגות.
אילן דלאל
כן, אתה מבין? אז תודה רבה לכולם ואני חושב שהנושא הוא מאד מאד חשוב ואני שמח לראות פה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רק כבודו יציג את עצמו, מאיזה תחום.
אילן דלאל
אוקיי, חשבתי שננסי הציגה אותי. פרופסור דלאל, אני יושב הראש הקודם של האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה. אני מנהל מחלקת ילדים בבית החולים וולפסון בחולון ורופא אלרגיה במיוחד לילדים, זה התחום שהוא ממש קרוב לליבי, כי אני גם רופא ילדים. אני מכיר חלק ממש גדול פה מהאנשים, שמות, פרצופים ואנחנו הולכים עם הנושא הזה המון המון שנים.

אני רוצה להתמקד בנושא של הפגיעה באיכות החיים של הילד ומשפחתו, שסובל מאלרגיה למזון. אנחנו יודעים את זה גם מהניסיון העולמי וגם מהניסיון פה בארץ, שעשינו כמובן עבודה מאד מאד משמעותית עם עמותת יה"ל, שחלק מהאנשים פה חברים פה. עמותת יה"ל זו עמותה של הורים שמטפלים באלרגיה למזון, שיש להם ילדים שיש להם אלרגיה למזון.

הפגיעה באיכות החיים של הילד והמשפחה שלו היא מאד מאד משמעותית. לילדים האלה יש רמת חרדות מאד גבוהה, עם נושא של הימנעות ממזונות. קשה להם ללכת למקומות כמו מסיבות, כמו טיולים. ההורים שלהם כמובן בתוך כל המעגל הקשה הזה ויש המון המון נושאים שקשה מאד לטפל בהם, גם מבחינה פסיכולוגית, גם מבחינה רגשית – בגלל הנושא הזה של אלרגיה למזון.

הפתרון שקיים היום, ואני אחד מאלה שקידמו אותו, כי לא היה כלום לפני כן. לא היה כלום לפני כן, הנושא של הסייעות – אנחנו חשבנו שזה יהיה פתרון זמני, כי היינו חייבים לתת איזה שהוא מענה מסוים לטובת הילדים, כי חשבנו שזה מאד מאד חשוב להגן עליהם ובאמת במצבים קשים גם להציל את חייהם.

ולצערי אין דבר יותר קבוע מאשר פתרון זמני במדינת ישראל. ננסי נגעה בקצה של הפתרון האמיתי של כל הסיפור הזה, כי גם אם הסייעת למשל קיבלה הדרכה והיא ממש מצוינת, היא לא נמצאת כל היום. לפעמים היא חולה, לפעמים היא לא מרגישה טוב ואין אף אחד שיכול להחליף אותה.
איציק בן-חמו
יש מחליפות.
אילן דלאל
רק שנייה. אני לא הפרעתי ואני מבקש לא להפריע. אנחנו לא נגד הסייעות, אנחנו בעד הסייעות. אנחנו יזמנו את - - -
היו"ר יעקב מרגי
איציק בן-חמו.
איציק בן-חמו
אה, ידידי היקר.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע, אני לא - - -
אילן דלאל
אנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, פרופסור דלאל, שנייה. אני אתן לך. איציק בן-חמו, תקשיב - - -
איציק בן-חמו
אני לא אמרתי כלום.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, חכה, אני אומר לא אתה. יש לי מגבלה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
השפעתך נקלטה.
היו"ר יעקב מרגי
יש לי מגבלה מסוימת. קשה לי לקלוט שמות, ואם קלטתי את השם שלך עוד לפני שביקשת רשות דיבור, זאת אומרת שאתה זכור לי מדיונים קודמים ואתה כנראה גם לא, כי אני זכרתי ואתה לא זכרת, אז אני מבקש להפסיק עם קריאות הביניים. בבקשה.
אילן דלאל
דבר נוסף, הפתרון של הסייעות היום קיים רק לאלה שיש להם אלרגיה למזון, הוא לא קיים לאלה שיש להם אלרגיה מסכנת חיים לדבורים, שהיא לפעמים יותר מסוכנת, בטח בעונה הזאת של האביב. הוא לא קיים לכאלה שיש להם אסטמה חמורה שיכולים להיכנס להתקף קשה ולמות. בסופו של דבר רוב הילדים שיש להם אלרגיה למזון, אם הם נחשפים הם מתים, שלא עלינו מה שנקרא, הם מתים מהתקף אסטמטי וזה פתרון טוב גם לאלה.

ולכן אנחנו חושבים שהפתרון הרוחבי המתאים, באמת אני אומר את זה, שיהיה טוב גם לכל הילדים במדינת ישראל ויהיה טוב גם להורים, זה הפתרון בתוך משרד החינוך, בתוך מערכת החינוך - - -
היו"ר יעקב מרגי
נאמני הבריאות.
אילן דלאל
נאמני הבריאות. וזה מה שאנחנו אמרנו מההתחלה ואנחנו חושבים שהשנים הלכו והוכיחו שזה הפתרון האולטימטיבי לבעיה. כמובן – אני אומר את זה בצורה הכי ברורה לגמרי – נאמני הבריאות האלה שיהיו, צריכים לקבל תגמול על זה. הם צריכים להיות מוכשרים לזה, הם צריכים לקבל את המטריה המשפטית שתגן עליהם, כי אנחנו לא רוצים להגיע למצב שבו מורה יפחד להזריק את המזרק של האפיפן כי אם יקרה משהו – מישהו יתבע אותו שחס וחלילה הוא גרם נזק לילד. כמו שמישהו שהוא מורה שהלך לטייל עם הכיתה שלו וקרה משהו לילד, עם כל הכבוד, אני חושב שהמורה הזה צריך להגן עליו וצריך לשמר עליו מפני הדברים האלה. המטריה המשפטית היא מאד חשובה.

אני מאד מאד רוצה לתת גם לפרופסור אהרון קסל, הנציג השלישי שלנו כאן, לתת את הנושא הזה של המגעים שהיו לנו לאורך השנים עם כל הנושא הזה. בבקשה, אהרון.
היו"ר יעקב מרגי
אבל רק בקצרה כי אנחנו רוצים לשמוע את ההורים.
אילן דלאל
מאד בקצרה.
אהרון קסל
זה יהיה מאד בקצרה. אני רק רוצה לחדד עוד נקודה קטנה. בישראל מתים בערך 2 ילדים בשנה מאלרגיה למזון. מרבית המוות קורה בילדים הגדולים יותר, שהם כרגע לא מקבלים שום הגנה סביבתית. הילדים הקטנים עושים יותר תגובות, אבל הגדולים יותר מתים.

מעבודות שנעשו ברחבי העולם, 10% עד 20% מהמקרים הקשים קורים בבתי הספר, שזה יכול לקרות שנה הבאה וזה יכול לקרות עוד שנתיים. אנחנו הבנו מראש שהמורים הם צלע מאד חשובה בכל הסיפור הזה. אנחנו יצרנו מגעים עם נציגי הסתדרות המורים ברשות של מר וסרמן, ואני רוצה להיות מדויק אז אני אקרא – הם הביעו נכונות והבנה שצריך ליצור מסגרת מתאימה, שתאפשר הכנסה של מזרקי אפיפן לבתי הספר, וזאת לאחר שיצרו איזו שהיא מטריה משפטית שתגן עליהם.

אנחנו לא רוצים לפגוע במורים. אנחנו יודעים שהם לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
הם לא דרשו לפתוח את ההסכם הקיבוצי?
אהרון קסל
לא.
היו"ר יעקב מרגי
אתה בטוח?
אהרון קסל
לא הגענו ל - - -
היו"ר יעקב מרגי
יש פה נציגות של הסתדרות המורים? הם מחרימים לאחרונה את הדיונים.
קריאה
יש גם גני ילדים.
היו"ר יעקב מרגי
יש פה? טוב, סליחה, סליחה.
אהרון קסל
הסתדרות המורים אחראית גם על החינוך בגיל הרך. אנחנו לא יודעים ליצור המסגרות המשפטיות והאם צריך לתת להם תגמול, אבל אנחנו קיבלנו הסכמה עקרונית שלהם להשתתף בתהליך.
היו"ר יעקב מרגי
רק הם לא אמרו לך מה התמורה.
אהרון קסל
נכון.
ננסי אגמון לוין
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, הבנתי. יכול להיות ששווה להוסיף עוד שעה של סייעת, זה יהיה יותר זול למערכת.
אהרון קסל
אני לא בטוח שהם - - -
היו"ר יעקב מרגי
טוב, אוקיי, אני אומר את זה קצת בציניות. אנחנו נשמע את הנציגים.
אהרון קסל
את מזרק האדרנלין הזה, חילקו לכל מדינת ישראל - - -
היו"ר יעקב מרגי
פרופסור ננסי - -
ננסי אגמון לוין
משפט אחד.
היו"ר יעקב מרגי
לא, תהיה לך עוד הזדמנות, בסדר? אנחנו רוצים לשמוע קצת הורים לילדים אלרגיים. אני עושה את זה ככה לפי איך שהוגש לי. עורכת הדין זיוה ארנסטי, בבקשה.
זיוה ארנסטי
כן, בוקר טוב אדוני. קודם כל בוקר טוב לכולם ותודה על ההזמנה. אני מייצגת 21 הורים לילדים אלרגיים עם אלרגיה מסכנת חיים.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה מייצגת? יש תביעה כרגע? יש עתירה?
זיוה ארנסטי
לא, אין תביעה. אני לא רוצה להשתמש במילים ולהגיד שיש תביעה, כי אז - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, כשאמרת מייצגת אז - - -
זיוה ארנסטי
אני מייצגת מכיוון שאנחנו סבורים שהפעולה הנכונה מבחינתנו כרגע היא לפעול לצורך שינוי חקיקה ואני חושבת שזה עולה מדברים שנאמרו פה על ידי הרופאים הנכבדים שדיברו לפני, כאשר - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה מהות השינוי של החקיקה שאתם חושבים שצריך לעשות?
זיוה ארנסטי
אני אומר לאדוני. אני חושבת שצריך והגיע הזמן לקורא לילד בשמו. ילדים אלרגיים הם ילדים עם מוגבלות ונדמה לי שמרגע שהכריזו שהילדים האלה פטורים מלשרת בצבא, למעשה הכירו בכך שהם ילדים מוגבלים.
היו"ר יעקב מרגי
זה לפני שבוע הכירו.
זיוה ארנסטי
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אז בסדר.
זיוה ארנסטי
נכון, נכון. ועד היום, ואני יכולה להבין את ה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מתאימים חקיקה במדינה בממוצע לפי הסטטיסטיקה זה 10-15 שנים. את רוצה תוך שבוע? בסדר. שאיפה.
זיוה ארנסטי
תשמע אדוני, אם אנחנו לא נשאף למשהו אז אנחנו גם לא נתקדם.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק.
זיוה ארנסטי
אבל אני יכולה לומר, אני ראיתי לפחות - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, בואי, אני רוצה להיות תכליתי כי בשעה 10 מתחיל דיון נוסף. אני רוצה לדעת, מהרגע שאנחנו נתאים את החקיקה ונגדיר את הילדים האלה כילדים עם מוגבלות – מה זה ייתן במערכת?
זיוה ארנסטי
זה ייתן כמה דברים. קודם כל זה ייתן תקציב. כדי שיהיה תקציב צריכה להיות חקיקה. ברגע שנדע כמה כסף צריך כדי לבצע את הפעולות שהחקיקה הזאת תדרוש, אם זה הנגשה של בתי הספר לילדים האלה, אם זה מציאת פתרון, בין אם זה נאמני בריאות או כל פתרון אחר שצריך עוד לחשוב עליו בצורה אופטימאלית, שבאמת תסייע לכלל הילדים, כולל אלה שנמצאים באמת בבתי הספר חטיבות הביניים ובבתי הספר היותר גבוהים, לא רק בתי הספר היסודיים. הבעיה היא נוגעת לכולם, כי כאשר באים ואומרים חייל לא יכול לשרת, אז בעצם אמרו – הבעיה היא של כולנו.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, אני אשאל אותך שאלה. ילד אלרגי מקבל סייעת מגיל עד גיל, שלוש שעות, מכוח מה הוא מקבל את זה? את יודעת מכוח מה הוא מקבל את זה?
זיוה ארנסטי
כיום הוא מקבל את זה מכוח ההחלטה של חוזר המנכ"ל.
היו"ר יעקב מרגי
חוזר מנכ"ל.
זיוה ארנסטי
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אז בואי תקשיבי. חקיקה לא תועיל כלום. אני אסביר לך, זה איך אומרים – זה הנשק האחרון, נשק יום הדין, ואיתו צריך, גם אם תעשי חקיקה היא לא תכלית הכל. אנחנו צריכים להגיע להכרה, כמו שמשרד החינוך הגיע להכרה שהילדים אלרגיים והקציב לכך שאת השעות. כמובן שזה הולך וגדל, הולך וגדל, כפי שאמרה לי לא אחת הגברת עירית ליבנה והמנכ"לית גברת מיכל כהן, שזאת תקנה תקציבית ללא תקרת סכום. ומי שמבין איך מתנהל משרד ממשלתי, כשיש תקנה תקציבית יש לה סכום נתון ואיתו צריך להסתדר כל השנה, ומסתדרים איתו 1 חלקי 12, ואם יש חריגות – יש תהליך של שינוי.

זאת אומרת שאנחנו בתקנה הזו מודעים ומוכנים גם מנטאלית, גם מבחינה פרוצדוראלית לפי הצרכים. אני יכול לברך כמובן על הצעד הזה. למה אני עונה לך? חקיקה – אני לא רוצה להשלות את ההורים. לפעמים את יודעת, גם במשפט של לעשות בירור יתר – הוא לא מרחיב, הוא מצמצם. כי אז בסוף בחקיקה יבואו איתך חשבון גם האוצר וגם המשפטנים ויתחילו להיכנס להגדרות ואז את קושרת לעירית ליבנה את הידיים. אם היא תשתמש בזה היא תגיד סליחה, החוק מחייב כך וכך, לא מעבר לזה.

לכן כרגע זה מהכרה והחלטה. לכן אני אומר את זה רק כהערת ביניים.
זיוה ארנסטי
אני רוצה להתייחס לדברים שאדוני אומר, כי הם דברים חשובים מאד. אנחנו יודעים היום ש-75% מהתקציב של אותן סייעות רפואיות, מגיע ממשרד הבריאות, ממשרד האוצר וממשרד החינוך בחלוקה, כשהם רבים ביניהם מי ייתן הכי פחות, לא מי ייתן הכי יותר. עכשיו, כאשר הדברים לא ברורים, אנחנו הגענו למצב שבו באים ואומרים צריך להפחית את הסייעות וגברת ליבנה מוציאה מכתבים שבהם היא קוראת לכולם להפחית את הסייעות והיא מודיעה להורים שמה לעשות, אין כסף, אז אני לא יכולה לאשר יותר.

אז זאת אומרת יש לנו איזו שהיא בעיה. עכשיו נכון, אנחנו יורים גבוה. אנחנו יורים גבוה לחקיקה, כי לשבת פה ולהגיד לאדוני את מה שכולנו יודעים, שצריך למצוא את הפתרון וצריך למצוא זה בסדר, אבל אני רוצה פתרון למרחק ארוך טווח. לא הפתרון למחר בבוקר. ולכן אני מדברת על - - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא כיתה. צריך להירשם. מי שרוצה רשות דיבור שיירשם אצל מנהלת הוועדה.
זיוה ארנסטי
ולכן אני מדברת על חקיקה, כי אני חושבת שבסופו של דבר, לטווח הרחוק, חקיקה זה הפתרון הנכון. בוודאי, בוודאי, שלצד החקיקה צריך להגביר את המודעות. אני שואלת את עצמי כל יום, כשאני רואה את הפרסומות שעושה משרד התחבורה ומשרדים כאלה ואחרים, ומשרד התיירות, מדוע משרד החינוך או משרד הבריאות לא עושים פרסומות כדי להעלות את המודעות של נושא האלרגיה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נשמע גם לגבי הגברת המודעות וסדנאות והכשרה של צוותי ההוראה בסוגיות האלה. נשמע את זה אחר כך. תודה.

עוד הורה, אודליה אלבו, בבקשה.
אודליה אלבו
בוקר טוב אדוני יושב ראש הוועדה, חברי הוועדה. תודה רבה שנתת לי את זכות הדיבור. שמי אודליה אלבו, אני אמא לילד אלרגי. בני איתן בן 10 אלרגי לבוטנים ברמה מסכנת חיים. מספיק שאתה פותח לידו שקית במבה והוא עלול לקבל התקף אנפילקטי. קרו כמה מקרים בבית הספר. אני מעולם לא קיבלתי סייעת. אני מתנגדת לזה מהסיבה החברתית, שגם ככה הילדים האלה נמצאים במצב חברתי גרוע.
היו"ר יעקב מרגי
איך את מתמודדת עם הסיכון?
אודליה אלבו
אני נמצאת, כמו שאמרו, אני נמצאת ליד בית הספר, אני זמינה כל הזמן, אני מעבירה הדרכות להורים ואני מקיימת פעילויות של הגברת הפעילויות אצלנו ביישוב בגן יבנה. קיימתי כנס, פיילוט ראשון מסוגו יחד עם עירית בגן יבנה, עם כל צוותי החינוך, כל צוותי ההוראה. הזמנו את נציגי עמותת יה"ל, העברנו הדרכה מה היא אלרגיה למזון בכלל, כי לא כולם יודעים מה היא אלרגיה למזון ומה המשמעות שלה, מה התסמינים, איך להתמודד, איך להימנע והחשוב ביותר איך להשתמש במזרק אפיפן.

אני כל הזמן נמצאת בהדרכות, אם זה עם בני נוער ואם עם הקהילה. כל הזמן בפעילות כדי כן להגביר את המודעות, כן לשתף, כי זה אלרגיה חברתית. זה כבר עבר את הנושא של האלרגיה המשפחתית. כל עוד הוא היה קטן אז זה היה בתוך המשפחה, אז המשפחה ידעה, הסביבה הקרובה, אבל ככל שהילד גדל, גם המעגלים מתרחבים יחד איתו ויש פגיעה חברתית בילד. אם זה לעג, אם זה איומים, הפחדה.
היו"ר יעקב מרגי
בחנת מה הפגיעה היותר קשה לו? אם זה לשתף את כל בית הספר, את כל ההורים או סייעת?
אודליה אלבו
אני לא לוקחת את בני איתן, מחמלי ושמה אותו בכותרת – איתן אלרגיה, אנחנו מדברים על אלרגיה למזון בכלל. על האחר הוא אני, על הערבות ההדדית. הקניית ערכים, לא כסיסמא אלא הלכה למעשה. אני עובדת עם הנהגות ילדים ומסבירים להם, ממש מהתחלה על מידע לאלרגנים מה זה, איך לרכוש נכון, איך להשתמש נכון ואני חושבת שזה משהו שכן כדאי להכניס למערכת החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
את יודעת לומר לנו אם יש עוד ילדים בבית הספר שהם אלרגיים?
אודליה אלבו
כן, אצלנו בבית הספר של הבן זה עשרה ילדים אלרגיים למזון. יש עוד בתי ספר בגן יבנה עם 56 ילדים. יש כמות אדירה של ילדים גם בגנים. זו כמות אדירה. ויש ילדים שעם סייעות גם קיבלו התקף אנפילקטי. זה משהו שהוא בלתי נמנע. כל עוד מדובר למשל בהארכה - - -
ננסי אגמון לוין
אף סייעת לא הזריקה לאף - - -
היו"ר יעקב מרגי
פרופסור ננסי. זה אומר משהו אם זכרתי איך קוראים לך. זהו? תודה. אווה ורסנו, בבקשה.
אווה ורסנו-יוגד
אוקיי, אז ככה. תודה שהזמנת אותנו. אני אמא לילד אלרגי ברמה מסכנת חיים, לחלב, בוטנים, קשיו, פיסטוק, חלב במגע, בוטנים גם בשאיפה. הוא בכיתה ב'. אני אומר שהפחתתם לו את שעות הסיוע ואני רוצה לדבר על ההמלצות שלך מהוועדה האחרונה שהתקיימה ב-9 בספטמבר 2015 - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה את עושה לי את זה?
אווה ורסנו-יוגד
כן, בה המלצת שוב, לאחר שטענת שזה מבזה שמשרד החינוך לא יישם את ההמלצות שלך מהוועדה הקודמת, ויפרסם קריטריונים להחרגה והוא לא פרסם קריטריונים להחרגה. והוא ידבר עם ההורים שלא פוקדים או פוקדים באופן חלקי, הילדים שלהם את בית הספר, כי הם לא יכולים. הסייעות גם דואגות למניעת חשיפה, כי זה שיש ילד בבית ספר, זה לא מספיק. זה לא אומר שהורים אחרים משתפים פעולה וזה רשלני לשלוח בלי סייעת.

אתם עושים לנו עכשיו עוול כפול. אתם גם מורידים את הסיוע החינוכי ואתם מתרצים בזה שלא האלרגיה מחריגה את הילד, אלא הסיוע, הפתרון מחריג, וזה עוול. הבעיה היא שהאלרגיה מסכנת חיים. קצת התבלבלתם פה. לא הסיוע הוא הביעה. האלרגיה היא הבעיה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברת הכנסת יעל גרמן, השרה לשעבר, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
תודה רבה לך אדוני, וראשית תודה רבה על קיום הדיון. אני חייבת לציין שבכל פעם שפונים אליך, אתה מקיים את הדיון במהירות מרבית ובצורה יסודית ויש לי הערכה מלאה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מי שפנתה אלי זו אודליה והאירה והעירה את הבעיה והיא באמת מבקשת, כפי שהיא הציגה את זה כאן יפה, שייערכו הדרכות בתוך בתי הספר כדי שצוותי החינוך יידעו ויוכלו לסייע לילד בזמן מצוקה, כי היא לא רוצה לתייג את הבן שלה.

יש כאן גם עמדה שונה, יש כאן גם עמדה שבאה ואומרת - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה תדבר אחריה. נכבד את רצונך.
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו שמענו כאן גם עמדה שבאה ואומרת שלפעמים לא ניתן רק לסמוך על ההדרכות אלא צריך סייעת צמודה במקרים באמת מסכני חיים. אני יכולה לומר שראש עיר, בכל המקרים שבהם אנחנו גילינו שישנם ילדים עם אלרגיה מסכנת חיים, אנחנו דאגנו לכך והשגנו בסופו של דבר, בין אם ממשרד הבריאות או ממשרד החינוך, או ביחד, ואפילו אם אנחנו השתתפנו, השגנו סייעות צמודות, כי אני חושבת שלא משחקים בחייהם של ילדים. אני בהחלט חושבת שמשרד החינוך לא יכול להוריד את התקנים של הסייעות.

אני רוצה להעלות נושא נוסף. אני רוצה בהזדמנות הזאת להעלות את הנושא של אחיות בית הספר. אני חושבת שהוועדה הזאת צריכה - - -
היו"ר יעקב מרגי
בתנאי שנחזיר להם את החלוק הירוק. אלה צעירים, לא זוכר את - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו הפעם ניתן להם - - -
קריאה
מעולה, מעולה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו נשאיר לאחיות את זכות הבחירה. אנחנו מדברים על אחיות בית הספר שנים. משרד הבריאות הקים ועדה ובוועדה הגיעו למסקנה חד משמעית שאחיות בית הספר חייבות לחזור לבית הספר וחייבות להיות עובדות משרד החינוך. הן לא יכולות יותר להיות עובדות של איזו שהיא חברת כוח אדם.

אני חושבת ששילוב של כל מה שאנחנו כאן העלינו, יכול לתת פתרון. כי ברגע שתהיה אחות, היא גם תטפל במקרה של – אני חשבתי על הדפילטורים - - -
היו"ר יעקב מרגי
יעל, אני אומר, לפעמים יש כוונות במשרד החינוך לשקול את זה ברצינות והם חושבים על זה שאם הם יצטרכו עכשיו למצוא חדר לתת להם, כי הם לקחו לה את החדר - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
זה נכון. אני זוכרת איך לאט לאט בכל בתי הספר לקחו את החדרים. היא לא צריכה חדר גדול והיא תוכל-. באמת, אלה בעיות פיזיות ואני יודעת שאמרת את זה גם בבדיחותא.
היו"ר יעקב מרגי
לא, באמת, יש דרישות. עזבי שחייכתי, אני אומר לך מציאות. גם אלה שמאותה חברת מתן שירותים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
כוח אדם.
היו"ר יעקב מרגי
כוח אדם, אין לה חדר.
יעל גרמן (יש עתיד)
טוב, הם מגיעים - - -
קריאה
יש מבנים יבילים. אפשר להכניס מבנים יבילים לבית הספר. עושים את זה כשיש צפיפות בכיתות.
היו"ר יעקב מרגי
לא זכור לי שאני נתתי לך רשות דיבור.
יעל גרמן (יש עתיד)
חברים, אם אנחנו נצליח לשכנע את משרד האוצר שזה לא יעלה יותר, חברות כוח האדם לא עולות יותר מאשר לקחת ולהכניס ושהן תהיינה מועסקות, שהן תהיינה עובדות מדינה. יש לנו בדיקה במשרד החינוך, שמוכיחה שזה לא עולה יותר. נפתור את בעיית המקום. גם לעוזר השלישי שלנו אין לנו היום חדר ואנחנו מסתדרים.
היו"ר יעקב מרגי
מצאתי לו מקום.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתה מצאת, אני עדיין לא. אבל אני חוזרת ואני רוצה לסכם. לי אין ספק, עירית, שאי אפשר להוריד סייעות במקרים של מסכני חיים ולא יכול להיות ולא יעלה על הדעת, כמו ששמענו, שאם לא עובדת ולא עושה שום דבר ונמצאת 5-6-7 שעות מחוץ לבית הספר. זה דבר שלא יעלה על הדעת. כשאנחנו מדברים על חינוך חובה, אנחנו מדברים על חינוך חובה בכל האספקטים מא' עד תו, לרבות ילדים עם מוגבלות, בין אם אנחנו רוצים להכיר בהם ככאלה או לא, אז אנחנו לא באים ומבקשים מילד עם מוגבלות שהאמא תעלה אותו במדרגות ותוריד אותו במדרגות. כך אנחנו גם לא יכולים לדרוש מאם שתהיה בחוץ, למקרה שבנה יקבל התקף. זה דבר ראשון.

החינוך שאודליה מציעה וכו', אני חייבת לומר שמה שאת עושה זה פשוט דבר אדיר. כי באמת, לתרום מזמנך ולגרום לכך שאנשים יהיו מודעים ולהביא לכך שצוותי חינוך יידעו איך לטפלף זה דבר אדיר, זה גם, אבל בראש ובראשונה צריך להחזיר את האחיות.
היו"ר יעקב מרגי
זה צריך להיות ביחד.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אמרתי, זה צריך להיות ללא ספק, זה צריך להיות פתרון משולב. הסייעות צריכות להיות, החינוך נפלא ואנא להחזיר את אחיות בית ספר.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שאווה הזכירה את הסיכום הקודם, יש לי גם את תשובת השר. זה לא שהוא התעלם, הוא השיב לנקודות ואנחנו אמנם ואמנם ועדה, אבל לבקשת הוועדה בדק המשרד את הסוגיה, ולדוגמא העלינו אפשרות לגייס בנות שירות לאומי, אם יש מחסור.
קריאה
נכון, העלינו את האפשרות של שנות שירות.
איציק בן-חמו
נכון, דיברנו על זה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אני קורא מהכתב, אתה לא יכול לאשר לי. אז הוא אומר שהדבר לא ניתן לבצע בשל העדר תקנים של בנות שירות. מצד שני לצד הוועדה הבין משרדית הוקמה ועדת ערר עליונה במשרד הבריאות, באגף לשירותי בריאות הציבור. ועדה זו דנה במקרים חריגים כדי לאשר מקרים חריגים כמו שאמרנו. נכון, הוא לא התייחס לכל הסעיפים שהמלצנו.
איציק בן-חמו
תאמין לי שאם הוא היה רוצה הוא היה יכול לדאוג לבעיה.
היו"ר יעקב מרגי
טוב. איציק בן-חמו, בבקשה.
איציק בן-חמו
אני נותן את הכבוד קודם כל לאורית רוסו.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. תציגי את עצמך.
אורית רוסו
שלום ותודה שהוזמנו בכלל לוועדה הזו. אני אורית רוסו, אמא לילד אלרגי לחלב ברמת מגע. לומד בכיתה ב' בבית הספר תל נורדאו בתל אביב. בתחילת השנה הודיעו לנו שמקצצים את שעות הסייעת מ-30 ל-18 שעות ולכן בחרתי לא לשלוח אותו לבית הספר. במשך חודש וחצי הילד שלי לא הגיע לבית הספר ואחרי חודש וחצי דיברו איתי מעיריית תל אביב והסכימו לתת לי את השעות כמקבץ והילד שלי לומד היום שלושה ימים מלאים בשבוע, כשלמעשה בשלושה הימים האחרים הוא נמצא בבית עם סבתא.

הילד שלי אלרגי ברמת מדע. הווה אומר שכל שוקו בבית ספר, כל מעדן, כל אקטימל, מבחינתי זה אקדח טעון על הילד שלי. אתם מציעים פה פתרונות נפלאים, אבל בינתיים כל הפתרונות האלה לא עוזרים לנו, אם רק מדברים עליהם. לקחת את הסייעות ולא נתתם שום פתרון. ואני כאמא שאחראית על הילד שלי, לא משחקת עם החיים שלו רולטה.
היו"ר יעקב מרגי
לא הקשבתי, בן כמה הבן?
אורית רוסו
הילד בן 8, בכיתה ב'. יושב בבית שלושה ימים.
איציק בן-חמו
יש מקרים גם שיושבים כל השבוע.
היו"ר יעקב מרגי
איציק, נכון נתת לה רשות דיבור?
איציק בן-חמו
לא, אבל אני רוצה לעזור לה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אל תעזור לה. היא יודעת. סמכת עליה, נכון?
איציק בן-חמו
היא מתרגשת.
היו"ר יעקב מרגי
אל תסייע לה. סיימת? תודה. אביבית ברקאי.
אביבית ברקאי-אהרונוף
כן. תודה רבה אדוני יושב הראש. מארגון בזכות.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא זכותי שגובה?
אביבית ברקאי-אהרונוף
לא, לא. זה מרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות. אדוני, החוק כבר היום מחייב את החברה בהנגשה, מחייב את החברה בהתאמות. אנחנו מדברים פה על ילדים עם מוגבלות, ילדים עם אלרגיה. אנחנו מדברים על התאמות כדוגמת השגחה, כדוגמת סביבה נקייה, זה הנגשה לכל דבר. אני חושבת שאנחנו כחברה מאד נוח לנו לפעמים, כי ההתאמות מאד נוחות גם לנו. אם יש איזה שהוא כבש או רמפה, זה מאד נוח גם לנו, לאמא עם עגלה. כשיש לנו תקרה אקוסטית, זה גם מאד מאד נוח לנו, אבל כשמדובר על התאמה מהסוג של סביבה נקייה, זה לא תמיד נוח לכל ההורים.

יש לנו פניות שמגיעות אלינו וגם שיתפתי את עירית, שגם הורים אחרים לילדים במערכת, מתקשים לקבל את זה שיש להם ילד עם אלרגיה בכיתה או בגן ולכן בעצם ההורים של הילד האלרגן, לא שולחים את הילד הזה לגן, מאחר שההורים לא מוכנים שילד כזה יהיה בחברתם. ואני חושבת שהעניין הזה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תארי לי שאם היה ילד מוכשר, מחונן בכיתה, שהוא בולט מעבר לכל יתר הילדים, ההורים של הילדים היו אומרים אנחנו לא מוכנים, הוא מפריע.
יעל גרמן (יש עתיד)
או ילד נכה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני בכוונה לקחתי לשם.
אביבית ברקאי-אהרונוף
היא הנותנת אבל אדוני, בדיוק מהסיבה הזו. כלומר לא יכול להיות מצב כזה שבו הורים מסרבים שילד אחר יהיה בחברת הילד שלהם ושגננות או מורות יהיו בכלל תחת הלחצים הללו של ההורים ובעצם לא יעמדו בהם. ופה אני חושבת שלמשרד החינוך יש תפקיד מאד מאד חשוב, גם בנושא של הדרכת הורים. זה מקסים מה שהאם הזו עושה, אבל אני חושבת שזה בהחלט תפקידו של משרד החינוך לתת את ההדרכות האלה להורים וגם לילדים בגן או בבית הספר, אבל בהחלט גם להורים.

אני חושבת שמשרד החינוך צריך פה לתת גם גב לגננות וגב לאנשי הצוות איך להתמודד עם אותם הורים שמתקשים לקבל או מתקשים לא להביא לילד שלהם כריך עם חמאת בוטנים לגן או לבית הספר.

אני חושבת אגב אדוני, שהבעיה הזאת היא בעיה לא רק בבית הספר, הבעיה הזאת היא גם במעונות היום. מגיעות אלינו תלונות של הורים שבעצם אין להם – וזה משרד הכלכלה – שאין להם בעצם מענה לילדים שלהם, מאחר שהילדים שלהם הם עם אלרגיה קשה, ואני חושבת שיכולים גם להימצא פתרונות גם במסגרת חקיקה כמו שחברתי כאן אמרה.

ראשית, כמו שחברת הכנסת אמרה, הנושא של אחיות בתי הספר זה משהו שצריך והיו הצעות חוק בנושא הזה. זה משהו שיכול להיקבע בחקיקה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז לא צריך לחזור.
אביבית ברקאי-אהרונוף
והוזכר כאן שכבר היום זה יקרה בדרום הארץ.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אביבית ברקאי-אהרונוף
ועוד נקודה אחת אדוני. יש תקנות, תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הנגשה פרטנית להורה ולתלמיד. זה תקנות שכבר הועברו לכנסת ויושבות כאן בוועדת העבודה והרווחה. אני חושבת, אני לא בטוחה שהיום יש מענה כוללני בתקנות האלה, אבל לכשהתקנות האלה יבואו לידי דיון בוועדת המשנה כאן בכנסת, בהחלט צריכים לתת את הדעת לתוספות שיכולות בעצם לתת את ההתאמות ואת וההנגשות גם לילדים עם אלרגיה מסכנת חיים. אני אשמח לעזרתם בעניין הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מנהלת שירותי הצלה ועזרה ראשונה במשרד הבריאות נמצאת איתנו? בבקשה, תציגי את עצמך.
מירי כהן
בוקר טוב. מירי כהן ואני אחראית על שירותי ההצלה ועזרה ראשונה במשרד הבריאות. אז ראשית אני מצטרפת לברכות על הדיון הזה, כי אני חושבת שבכלל הנושא של הטיפול והגברת המודעות לנושא אלרגיות בכלל בחברה, הוא נושא' מאד מאד חשוב שאנחנו צריכים לעשות את הכל כדי להגביר גם את הנושא של המודעות וגם את הנושא של הטיפול במקרים האלה, ואני אמונה על תחום ההצלה.

אני רוצה לומר שאכן יש הרבה מה לעשות גם בבתי הספר. אנחנו מכירים את הנושא של הסייעות, אבל אני מסכימה עם מה שנאמר והוצע על ידי עמיתנו הרופאים שהם שותפים שלנו לאורך כל הדרך, גם בטיפול של האלרגיות וגם בנושא של ההצלה ואני עוד מעט אזכיר את זה, באמת לראות את הראייה הרוחבית. כלומר לתת כאן מענה מערכתי בכלל למערכת החינוך, לאותם ילדים המזוהים ולא מזוהים. כלומר גם אלה עם המזון, גם אלה שסובלים מאלרגיות לא ממזון, וגם אלה שאפילו לא יודעים ויכולים לקבל התקף והם אפילו לא יודעים שהם נמצאים בסיכון הזה, וגם אותם צריך לזכור.

לכן אני אומרת באמת נכון לעשות את זה בהסתכלות של נאמן בריאות, נאמן חיים ואני אזכיר מה אנחנו עשינו. נושא המניעה הוא חשוב, אבל בנושא הטיפול אנחנו ראינו את זה הרבה שנים במערכת, באמת את החסם הזה שאם אנחנו נעשה – אנשים שהם לא רופאים, לא מוכשרים וכו' וכו' - מה יהיה אם נעשה משהו לא טוב ויתבעו אותנו וזה באמת חסם אותנו הרבה שנים לעשות דברים שהם יכולים להציל חיים של אנשים.
היו"ר יעקב מרגי
והנה, המודל של הפרמדיקים מצליח ומועתק בכל העולם.
מירי כהן
אני רוצה להזכיר, בדיוק. אני רוצה להתחבר לנושא של האלרגיות בנושא הזה. ובאמת היה כאן חשש מה יקרה. כלומר, השכל הישר שאומר קודם כל תציל חיים, זה דבר יותר חשוב מאולי מישהו יגיד כך וכך - מנע שנים רבות מהרבה מאיתנו לעשות דברים. וזה מה שאמרנו הנושא של האלרגיות, שצריך, כלומר בשנים האחרונות צריך לקבל מענה בכל השכבות, בכל המרחב הציבורי. מה שעשינו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תודה על הפן הזה. ת ודה.
מירי כהן
שנייה. מה שעשינו, אפשרנו שנה שעברה לכל החובשים, לפני כן היה אסור בכלל לחובשים לתת את הטיפול באלרגיה לילדים. אפשרנו לכל החובשים לעשות את זה. כל האמבולנסים. לפני כן רק פרמדיקים יכלו לעשות את זה. משנה שעברה גם החובשים, בכל מקום, בכל אמבולנס יש מזרקי אפיפן ואני רוצה להגיד לכם שהחיים של אנשים ניצלו ברגע שהכנסנו את זה. זה חשוב מאד.
קריאה
חד משמעית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מירי כהן
שנייה, סליחה. ואנחנו רוצים, אני אומרת שוב, כי צריך לזכור שהילדים האלה וגם אנשים נוספים, נמצאים רוב שעות היום לא בבתי הספר אלא בכלל במרחב הציבורי.

אנחנו גם מקדמים הצעת חוק שתחייב כל מסעדה להחזיק מזרקי אפיפן. תזכרו, זה לא ניתן על ידי אנשי מקצוע. זה ניתן על ידי מי שנמצא, כי כמו שאמרה פרופסור ננסי, כל אחד יכול לתת את המענה הזה. תזכרו שגם הסייעת היא לא גורם רפואי, גם אדם שאין לו הכשרה רפואית, אלא איזו הכשרה מאד מינימאלית.

המטרה שלנו, אני אומרת שוב, אנחנו מקדמים גם היום בכל יישוב במדינת ישראל, בכל קיבוץ, בכל כפר, שיהיה שם אפילו מצדנו הקב"ט, המזכיר, לא משנה, שיהיה שם גם מזרק אפיפן, כי זה משהו שאפשר לעשות ולא צריך הכשרה רפואית.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
מירי כהן
תודה רבה.
היו"ר יעקב מרגי
רבותי, תקשיבו, השעון כפי שאתם רואים, בעשר יש לי דיון אחר. אני רוצה לתת לחברי הכנסת ולתת לשמוע את משרד החינוך, לכן חלק מהאורחים שנרשמו יצטרכו לשמוע ולהנות גם משמיעה ולהחכים.

חבר הכנסת דב חנין ולאחר מכן - - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה. אני אהיה מאד מאד קצר. דובר פה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא תהיה לך ברירה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
כן, אז אני גם אשתמש בחוסר ברירה הזה. דובר כאן הרבה גם על הגנה וגם על הצלה. אני רוצה להעלות לסדר היום, אדוני יושב הראש, את השאלה של המודעות, כי יש לא מעט ילדים שאנחנו לא יודעים. לא מדובר כנראה על מצבי האלרגיה הקיצוניים שגברתי התייחסה אליהם, אבל הסבל של ילד מאלרגיה לא מאובחנת ברמה לא קיצונית, יכול להיות לא פשוט. והשאלה היא איך אנחנו יכולים, עם מערכת החינוך, לעבוד על איזו שהיא מערכת של סקר או איזו שהיא מערכת של שאלות להורים מה לשים לב, מה לראות, כדי לטפל באותן אלרגיות לא מאד קיצוניות, אבל עדיין שגורמות לסבל מאד גדול. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חברת הכנסת נורית קורן.
נורית קורן (הליכוד)
אני רוצה לברך על הדיון הזה, אדוני יושב הראש, זה מאד מאד חשוב. אני רוצה לומר וצריך להדגיש שמה שחשוב פה זה המודעות והמודעות של הצוות החינוכי וכל מי שנמצא מסביב לילדים, וגם ההורים, כמו שאמרה פה נציגת בזכות. זה מאד מאד חשוב. כי לפעמים אתה סובל ממשהו, אבל הסבל החברתי הוא הרבה יותר גרוע מזה שלא רוצים לשחק איתך ולא רוצים להיות איתך וזה סוג של חרם ואסור שזה יהיה.

אסור שזה יהיה ואני חושבת שאם מלמדים גם את ההורים וגם את הצוות החינוכי, שזה הדבר החשוב ביותר, לתת להם את הכלים להבין מה האלרגיה, איך מטפלים בה, איך צריך לראות את הסימפטומים, אנחנו נוכל להציל חיים וצריך לעשות הכל כדי שגם הסייעות וגם האחיות יחזרו לבתי הספר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. חבר הכנסת איציק שמולי.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני אשמח קודם את משרד החינוך.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. עירית, לפני שאני מעביר לך את רשות הדיבור, שמעת. אני אומר לכם, קודם כל אני שמח שהדיון הזה, לא שהתייאשנו מהסוגיה של השעות, לא שהתייאשנו מתגבור הסייעות, אבל אני שמח שבדיון הזה הועצמה סוגית ההדרכה וההטעמה של ההתנהלות והנושא הזה של האלרגיה בבתי הספר.

בואו לא נשכח, זה דיון במסגרת יום המודעות, הגברת המודעות בכנסת לאלרגיה. אז אנחנו כל פעם לוקחים קצת, אבל כשאני רואה את התשובה של השר בנט בעקבות הדיון הקודם, אני שומע את הצליל של עירית ליבנה מהאותיות עוד. הוא כותב לי שבחנו את הסוגיה הזו. הרי אנחנו טענו שהביטוח הלאומי הבין ששעתיים ושלוש זה לא מספיק, עד גיל 9 זה לא מספיק והעלה את זה לגיל - - -
זיוה ארנסטי
הוא הוריד את זה לגיל 10, נכון? מגיל 12 הוא הוריד לגיל 10.
היו"ר יעקב מרגי
העלה לגיל 12 והוריד עכשיו ל-10.
זיוה ארנסטי
לא, הוא הוריד לגיל 10.
היו"ר יעקב מרגי
נראה לי, אתם יודעים למה הוא הוריד לגיל 10?
סיגל גריל-קדוש
בעקבות השאלה של אדוני בדיון הקודם, זה ירד לגיל 10.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיבו, לפעמים פונים אלי בתי ספר ביישובים מסוימים ואומרים לי תשמע, תקשיב, לא יתכן שראש הרשות נותן לנו כך ובית הספר הסמוך מאשר כך. אני אומר להם תקשיב, שם הוא נותן יותר. קח בחשבון שאם אני פונה ומתערב, יכול להיות שהוא הולך להוריד לשני וכנראה שזה מה שקרה כאן.
סיגל גריל-קדוש
זה בדיוק מה שקרה.
היו"ר יעקב מרגי
כנראה מה שקרה. אוקיי. עירית, מה שאני רוצה לומר הוא כזה. הדיון פה הוא לא מקיף וממצה לכל הסוגיות. אין ספק שאנחנו נמשיך לעקוב, נמשיך לדרוש שכמה שעות שהילד צריך בגיל שבאמת צריך למתוח את הקו עד איזה גיל הוא כן יכול לתפקד בעצמו במצב של התקף. צריך למתוח, אבל לא יתכן לקבוע. מי שקבע שעתיים יכול היה לקבוע שלוש, מי שקבע שלוש יכול היה לקבוע ארבע.
סיגל גריל-קדוש
אבל איך פותרים את הילדים שלא מגיעים לבית הספר? מתחילת השנה יש ילד בצפון שלא מגיע לבית הספר. והיא יודעת על זה והילד הזה לא מגיע לבית הספר למרות שבית המשפט החליט אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, גברתי. הפרוטוקול לא ישמע אותך. שנייה, אני לא אתן לך את רשות הדיבור. עירית, אני רוצה לסייע בידכם. חכו, הרי לא נמצה היום בדיון הכל. אנחנו נמשיך להיאבק. נמשיך ללוות את ההורים האלה כדי שהמצב ישופר.

אבל אני שמח ואני רוצה להתמקד בדיון הזה, כי רוב הדוברים הלכו גם לשם – סוגית נאמן הבריאות והסוגיה הזו של ההדרכה, של ההטעמה, של המודעות המוגברת והסולידריות הבית ספרית ואני אשמע את הסתדרות המורים. כי אני אומר לכם, עשיתי כמה תפקידים בחיים שלי לפני הכנסת. למרות שאני הרבה שנים, יחסית, בכנסת, עשיתי גם כמה תפקידים ואני יודע איך בונים את הסילבוס של השתלמויות כאלה ואחרות. והמורים הם עתירי השתלמויות. אפשר, אפשר גם לקחת משהו.

אתה יודע, את הילדים שיום שישי זה כבר מתנדבים בחברה, הולכים וזה דבר מבורך. והשני בלילה לחלוקת מזון והשלישי במכון שיקומי כזה וכזה. נכון. אז גם המורים, לא רק ישלחו את בנות השירות איתם ללוות אותם למתקנים האלה. גם ההשתלמויות שלהם יכולות להסב להם, קצת לקחת איזה 20-25% בסוגיות כאלה עם הפנים לצרכים של התלמידים.

ואני חושב שאפשר, גם משרד החינוך, גם הסתדרות המורים בקטע הזה לשלב ידיים. אני מבין - אתה רוצה שאני אעשה משהו - תכסה אותי ביטוחית שלא תהיה לי תביעת נזיקין. מבין אתכם. מבין אתכם אבל לא מבין שלאחרונה פיתחתם רגישות שכל דבר שהוא מעבר להגדרה המוגדרת, המשפטית בתוך המשבצת – פתיחת הסכם קיבוצי. שם אני לא אתכם.

עירית, בבקשה.
עירית ליבנה
קודם כל זה לא עירית אלא זה משרד הבריאות ומשרד החינוך, אז נורא קל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק. אין ספק.
עירית ליבנה
אני רוצה שנדגיש, כי זה לא עירית קיצצה.
היו"ר יעקב מרגי
אין ספק, משרד החינוך.
עירית ליבנה
ומשרד הבריאות ומשרד החינוך. זאת ועדה בין משרדית שפועלת על פי עבודה שמקבלת הנחיות מהגורמים המקצועיים. אז בואו נתחיל.

אני מוכרחה רגע להגיד לגבי - - -
היו"ר יעקב מרגי
מי הם הגורמים המקצועיים?
עירית ליבנה
יש פה נציגים של משרד הבריאות, יושבים פה ופרופסור דלאל ציין - - -
זיוה ארנסטי
סליחה, אדוני, אני רק רוצה - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא, לא. גם בבית משפט את לא מתפרצת. בבקשה.
איציק בן-חמו
אנחנו לא בבית משפט.
היו"ר יעקב מרגי
לא, היא אומרת אדוני, הכניסה אותי - - -
איציק בן-חמו
אמרת לנו בוועדה הקודמת - - -
היו"ר יעקב מרגי
איציק.
איציק בן-חמו
אם היינו יכולים לבזות את הכנסת, היינו עושים. אבל עושים את זה רק בבית משפט. אני זוכר מילה במילה.
היו"ר יעקב מרגי
איציק, אני אתן לך. נכון, נכון.
איציק בן-חמו
נכון? אתה זוכר?
היו"ר יעקב מרגי
נכון. אבל לא, לא, סליחה. עם אדוני, אדוני, אדוני, הכניסה אותי לאווירה של בית המשפט. בבקשה גברתי.
עירית ליבנה
כשהתחלנו את הנושא של הסייעות, פרופסור דלאל הוביל איתנו והוא ציין את זה, שחיפשנו ביחד את המענה. אני מוכרחה רגע לדבר על התקצוב. בשנת תשע"א הנושא של הסייעות היה 10 מיליון. אנחנו השנה ב-110 מיליון שקלים. אז שיגידו שקצצנו?
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי, אמרתי.
עירית ליבנה
רגע, לא. בואו נדגיש, זה לא שהמדינה קיצצה, המדינה - - -
קריאה
אבל - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש, היא לא התפרצה. הלו, לא הפריעו לכם. תנו לה להציג את הדברים. השעון בסוף יגיע לשעה 10 בדיוק ונסיים בלי סיכום. אז תנו לה לסיים ואם יוותרו כמה דקות אני אתן לכם להתייחס. בבקשה.
עירית ליבנה
המדינה, ואני אומרת פה המדינה - זה בריאות, חינוך, אוצר - משקיעים וזה גדל ולהגיד שלא, זה באמת לא פייר כלפי המדינה. רגע. אנחנו כן חושבים שצריך הסברה - - -
היו"ר יעקב מרגי
עירית, את לא לומדת כלום מדיון לדיון. בואי, אני אזכיר לך מהדיון הקודם ומהדיון שלפני ולפני.
איציק בן-חמו
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
סליחה. הטענות של ההורים קודם כל מוצדקות. הם לא באים בטענות למערכת למה מה שעשיתם עד היום הם מברכים. הם באים בטענות למה לא נעשה מעבר לפי השקפת העולם והחיים בפרקטיקה היום יומית שלהם. הם טוענים שזה צריך יותר וככל שלא נותנים יותר הילדים נמצאים בסכנת חיים. עזבי את ההתגוננות. אין כאן מקום להתגוננות.
עירית ליבנה
לא, לא התגוננות.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי בתחילת הדיון שהסעיף הזה הוא ללא תקרה תקציבית. יש צורך וברכתי את משרד החינוך ואת הוועדה הבין משרדית. אתם יודעים מה, במדינה שלנו, רק במדינה שלנו הולכת גם סמכות בלי אחריות. יש ועדה בין משרדית שמקבלת החלטות ביחד והתקצוב כנראה בא ממקום אחד. בבקשה, עירית.
זיוה ארנסטי
מי היא הוועדה הזאת?
היו"ר יעקב מרגי
אחר כך. תכיני שיעורי בית. מה, אני כל הזמן אתן לך את כל התשובות?
איציק בן-חמו
הם עצמם לא עושים. אנחנו כבר ארבע פעמים - - - ועדה בין משרדית.
היו"ר יעקב מרגי
איציק, בבקשה. עירית.
עירית ליבנה
הנושא של ההסברה אכן מקבל. יצא מסמך, יהיו הכשרות, אבל יש פה גורמים ויש פה נציגה. יש פה ארגוני מורים שאותם צריך לקרוא לפה ולהציב את זה, כי המכשול לבחינת משרד החינוך זה הנושא הזה של ההסכמה של ארגוני המורים, של הסתדרות המורים - - -
היו"ר יעקב מרגי
חוזר המנכ"ל בזמנו שעוכב בגלל ההסכמה של הסתדרות המורים, שוחרר?
עירית ליבנה
על הנושא של התזונה?
היו"ר יעקב מרגי
שוחרר אותו חוזר מנכ"ל? היה חוזר מנכ"ל שעוכב בגלל העדר הסכמה.
עירית ליבנה
כן, הוא יוצא היום.
היו"ר יעקב מרגי
הוא יוצא היום?
עירית ליבנה
אבל זה גם, אחרי מחיקה שבכל מקום שהיה כתוב בו בחוזר עובד הוראה, יהיה הגורם המתקשר. זאת אומרת זה מעבר.
היו"ר יעקב מרגי
אני אומר לכם בכנות, אני מאלה שלוחמים וחברי פה לוחמים. מעמד המורה, מעמד המורה, מעמד. הנה, אני אומר לכם, תעביר את המסר. אנחנו לא ניתן כתף. בעשור האחרון אנחנו נאבקנו ובצדק לשיפור מעמדו של המורה. לא יתכן שלאחרונה זה הפך להיות חוץ מארגון עובדים, שום דבר אחר לא. אנחנו מכירים את המורים שהם היו הכל. היו הכל.
קריאה
אבל זה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תפריעי לי בבקשה. אני אומר, לא יתכן דבר הזה. אווירה בית ספרית זה לא רק המאוורר ולא רק התלמיד ולא רק הגדר והשומר, זה גם המורה, האווירה הבית ספרית. לא יכול להיות שלאחרונה כל דבר, אדוני שר הרווחה לשעבר, הוא מנהל בית ספר לשעבר, לא יתכן. אני מתקומם שלאחרונה המורים הפכו כל דבר שזז במערכת – פתיחת הסכם קיבוצי.
קריאה
צודק.
היו"ר יעקב מרגי
תמשיכי, עירית.
מאיר כהן (יש עתיד)
לצערי גם כשהם פותחים Windows, הם מבקשים לפתוח.
היו"ר יעקב מרגי
כן, זה מה ש-. בבקשה.
עירית ליבנה
שני דברים. אנחנו מדברים כן על הכרת - - - הסביבה. אני אמרתי, ארגוני המורים ושאר ההורים. אמרה אביבית, שכבר יש משהו ומגבים גננת, הלחץ מההורים האחרים שמופעל, וזה לא רק אנחנו, זה כל החברה הישראלית. קשה לנו להילחם במודעות ובלחץ כזה ועומדת גננת אחת, אני לא מקנאה באותה גננת. זאת אומרת אנחנו יכולים להגיד הכל, אנחנו יכולים להסביר הכל - - -
היו"ר יעקב מרגי
עירית, אני לא רוצה להיתלות לא בהורים חסרי ה - - -
עירית ליבנה
ממש לא.
היו"ר יעקב מרגי
חסרי הרגש וההבנה. אני לא רוצה להיתלות בגורמים אחרים, אני כרגע במשרד החינוך. אני רוצה שממכלול הבעיות שבסוגיה הזו, אני רוצה להתמקד כרגע בהעצמה של המודעות, בשיתופיות, בהדרכה. עד שנצליח להוסיף שעות, עד שנצליח להוסיף סייעות ועד שנצליח לעשות דברים אחרים, אני רוצה כרגע במה שיש בידי לעשות – זו המערכת. יש משאב שהוא קיים – זו הכיתה עם המורה.
עירית ליבנה
הנושא של ההסברה וההדרכה יהיה, אבל הוא בהחלט לא מספיק.
היו"ר יעקב מרגי
יהיה מתי?
עירית ליבנה
אנחנו ככה דיברנו בינינו. ברגע שיש ילד אחד שיהיה אלרגי בבית ספר, אנחנו נחייב הדרכה לצוות הבית ספרי.
היו"ר יעקב מרגי
איך ההנחיה הזאת תצא?
עירית ליבנה
אני יורדת שוב, אני צריכה לבוא ולמנכ"לית ולבקש.
סיגל גריל-קדוש
אז בהעדר זה, צריך להחזיר סייעות, בהעדר זה להחזיר את הסייעות. עכשיו מה קורה, הילדים חשופים בבית הספר.
איציק בן-חמו
ו - - - - - - -
היו"ר יעקב מרגי
איציק.
איציק בן-חמו
אני אצא. אתה רוצה שאני אצא, אני אצא. בחודש יוני - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה מאיים עלי לצאת?
איציק בן-חמו
בחודש יוני אני העליתי את זה ואמרת אנחנו בפתיחת שנת הלימודים והיא אמרה, בכבודה ובעצמה, הכל מוקלט, היא אמרה - אנחנו נטפל בזה. נתת 30 יום - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז למה אתה צועק?
איציק בן-חמו
כי זה היה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תצעק.
איציק בן-חמו
איך אני יכול? אני לודאי. איציק, אהלן.
היו"ר יעקב מרגי
אתה פגעת בלודאים עכשיו.
איציק בן-חמו
בגלל זה אמרתי לו אהלן - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא לא צועק. הוא לא צועק.
איציק בן-חמו
הדציבלים שלנו גבוהים. אבל לא יכול להיות כל פעם 30 יום ועוד 30 יום ועוד 30 יום.
קריאה
אבל אדוני, למה מי שצועק - - -
איציק בן-חמו
אף אחד לא צועק. יש לי דציבלים גבוהים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אה, אה, גם אנחנו מדימונה.
היו"ר יעקב מרגי
איציק, תירגע. איציק, תודה. עירית, לסיים. בבקשה.
עירית ליבנה
אני אומרת שוב, אנחנו הוצאנו הנחיה, אנחנו נאמץ אותה.
היו"ר יעקב מרגי
ונטילציה, מאיר.
עירית ליבנה
אני מוחה על זה שנאמר שקוצץ, זה לא נכון. אני מוחה על זה. לכיתות ב' אנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז מה ההנחיה שיצאה? יצאה ממך הנחיה?
עירית ליבנה
יצאה מסמנכ"ל בכיר הנחיה. אנחנו נאמץ אותה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה ההנחיה?
עירית ליבנה
שבכל מוסד שבו יש, יש צורך בהיערכות של המוסד והסברה והכרת הסימנים. לגבי הנושא של הפעולה של ההזרקה, אני קוראת שתזמינו לפה את הסתדרות המורים. יושב פה נציג - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא מסתובב בפרוזדור, ראיתי אותו. הוא פתח את הדלת, הוא ראה אותי, נבהל, חזר.
עירית ליבנה
המכשול מבחינתנו לתת את המענה הבית ספרי או הסביבתי זה עובד ההוראה שצריך לקרוא פה-. אנחנו מבינים ורוצים, אבל זה לא מספיק שאנחנו רוצים ו - - -
היו"ר יעקב מרגי
עירית, בואי נסכם ככה, אני רוצה לצאת עם משהו מהדיון הזה. הכל ולא כלום לא יהיה. אז אני אומר תקשיבי, כרגע אני רוצה לקבל ממך תכנית עבודה לגבי ההטעמה וההנחיה בבית הספר. שיתוף של ההורים, הדרכה, העצמה, התלמידים, הכל. אני אומר לכם, אני אזמין לפה דיון - - -
איציק בן-חמו
הם - - - אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
איציק, תן לי רגע.
איציק בן-חמו
חבר הכנסת מרגי.
היו"ר יעקב מרגי
אני אזמין לכאן דיון, אני אזמין לך את הסתדרות וארגון המורים ביחד, לכאן.
איציק בן-חמו
ובדיון הבא הם גם לא יהיו מוכנים.
שמעון פרי
אני פה, אני מוכן.
איציק בן-חמו
לא אתה, אני מדבר על גברת ליבנה.
קריאה
בינתיים כל הילדים יישבו בבית. ימשיכו לשבת בבית.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, משפט אחרון.
קרן ברנד
קרן ברנד, נציגת ועד גני הילדים בגבעתיים ופורום ההורים. אני רוצה להתייחס לסוגיה מאד משמעותית.
היו"ר יעקב מרגי
בקצרה ואל תחזרי על מה שנאמר.
קרן ברנד
לגני הילדים, וכן יש מקום למשרד החינוך פה לעשות שינוי ועירית קיבלת את המכתבים שלי בעניין הזה. ואני מתייחסת גם למה שאביבה מארגון בזכות דיברה. היום בגן שיש בו ילד אלרגני, בעצם אין שום נוהל שאומר שאסור להכניס את האלרגן לגן. כלומר היום אם הורים בריונים, צועקים ולא מוכנים שהגן יהיה גן פרווה, גן לא יכול להיות פרווה. לדוגמא, לצורך העניין, הבת שלי רגישה לאגוזים. אני מסרבת בתוקף שתהיה לה סייעת. הילדה שלי, אני מתייחסת לאלרגיה שלה כ - - -
קריאה
בגלל - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, זו דעתה. לא צריך לקפוץ.
קרן ברנד
בדיוק - - - אני מסכימה עם אודליה, זה היחס שלי אליה. אני כן צריכה לעבוד מאד מאד קשה בלגייס את ההורים לטובת העניין ולוודא שבטיולים ולוודא שבימי הולדת, ולוודא שהצוות החינוכי שמתחלף הלוך ושוב, שיביא - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
קרן ברנד
שנייה.
היו"ר יעקב מרגי
דיברנו על זה כבר.
קרן ברנד
שנייה. בחוברת לגדול בריא בעמוד 6, חלק ממה שמשרד החינוך בא ואמר, שכן הגן צריך לתת מענה לילדים בעלי צרכים של תזונה, אולם במידה ויש בעיות, אותו מקום צריך למצוא פתרון ייחודי. מה שיוצר בעיה אל מול הרשויות, כלומר כל רשות צריכה בעצמה למצוא פתרון אל מול ההורים, כשמשרד החינוך, לרבות משרד הבריאות, לא מוכנים לגבות ולתת שום אחריות. זה אחד.

הדבר השני שחשוב לי להגיד - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואחרון.
קרן ברנד
זה המומנטום שהצוות החינוכי בחלק מהגנים בגני הילדים, לא מוכן בכלל להזריק, למרות שכל גננת וכל סייעת בכל כיתה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה. סיכום. תודה.
שמעון פרי
רגע, אולי משפט אחד. אומרים כל הזמן הסתדרות המורים, אז - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני אגיד לך למה. בוא, אתה איש חינוך - - -
שמעון פרי
מנהל בית ספר לשעבר.
היו"ר יעקב מרגי
מה השם?
שמעון פרי
שמעון.
היו"ר יעקב מרגי
שמעון, בוא תקשיב. אני בכוונה לא אתן לך, כי זה לא הוגן כלפיך לתת לך עכשיו התייחסות למה שנאמר בדקה. אני אומר לך, מאחר שזה חוזר על עצמו בדברים אחרים, אני אקיים – הנה אני אומר לכם ומצהיר לפרוטוקול וזה יהיה חלק מהסיכום – אני אקיים דיון נקודתי עם נציגי משרד החינוך ונציג ההסתדרות וארגון המורים אצלי כאן, כדי לראות את הסוגיות האלה שפתוחות תמיד. כל דבר פתיחת - - -
שמעון פרי
הסתדרות המורים שותפה ומגיעה. אני לא יודע אם מישהו - - - מהארגון, אני לא ראיתי. אנחנו רוצים ואנחנו שותפים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. אני שמח על הצעתך.
שמעון פרי
ו - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. תנו לי. גברתי, רצית להוסיף משפט, משהו שלא נאמר?
סיגל גריל-קדוש
כן. קודם כל לגבי הנתונים של הגברת עירית ליבנה. הנתונים שהיא העלתה כרגע הם קצת לא נכונים ולא מדויקים ואני גם אסביר על מה אני מדברת.

הנתונים כרגע שאת הכנסת, את הכנסת את גילאי 3, שלא היו קיימים, עד גיל 5. זה שזה מפציץ את זה מבחינת סכום תקציבי, את צודקת, אבל בואו נתייחס לעובדות כמו שהן. לגבי ההנגשה בבתי הספר, אנחנו הפכנו להיות העובדים של משרד החינוך. אני אישית נכנסת כיתה-כיתה בבית הספר ומדריכה את הילדים עם מצגת וגם את הצוות החינוכי – אני מדריכה אותם, בנוסף לפסיכולוגית שמגיעה ונותנת הדרכה בתחום הרגשי.

אני חושבת ש - - -
היו"ר יעקב מרגי
גברתי תודה, אני מודה לך. בואו תקשיבו. אני שמח, למרות שאנחנו לא יוצאים היום, ההורים, אתם לא יוצאים היום עם משהו מעשי, אבל אין ספק ש - - -
איציק בן-חמו
אנחנו גם לא נצא. גם בעוד חודשיים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מזמין אותך לבוא אלי.
איציק בן-חמו
אני בא.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נעשה ישיבה נוספת, בנוסף לישיבות שעשינו כבר בסוגיות האלה. אנחנו מתקדמים לאט לאט, נכון, לטעמכם לאט, ובצדק. אנחנו מתקדמים לאט לאט. רגע, רגע.

כפי שאמרתי, סוגית ההדרכה וההסברה מתחייבת, וזה הסיכום שאני נותן. סוגית נאמני הבריאות בבתי הספר - - -
איציק בן-חמו
אין - - - מה זה נאמנים?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע. איציק, רגע, אל תפריע לי. נאמני בריאות בבית הספר – חייב שזה יהיה ולא לסוגיה הזו בלבד. תן לי רגע, אל תפריע לי.
קריאה
אחיות, אחיות, אחיות.
איציק בן-חמו
יש שלושה נאמני בריאות. ביום ראשון אותו אחד - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, אני אשאל אותך שאלה. אני באיחור ואני שואל אותך שאלה. אם אני מחזיר את אחיות בית הספר, אתם מוותרים על הסייעות הצמודות?
קריאה
לא.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אז תפסיקו ל - - -
קריאה
זה צריך לבוא עם הנגשה.
איציק בן-חמו
זה צריך לבוא יחד עם הנגשה.
היו"ר יעקב מרגי
יפה, אז תנו לי, תנו לי.
איציק בן-חמו
אנחנו דיברנו על זה.
היו"ר יעקב מרגי
אז תנו לי. אנחנו מדברים כרגע - - -
איציק בן-חמו
הנגשה ואחיות.
היו"ר יעקב מרגי
עירית, אני רוצה לקבל ממך תכנית עבודה איך סוגית ההדרכה יורדת לשטח בפס רחב לכל הארץ.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:10.

קוד המקור של הנתונים