ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/03/2016

א.מחירי קורסי קיץ בהשכלה הגבוהה ב. עלות הבחינות באנגלית

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 171

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"ב באדר ב התשע"ו (22 במרץ 2016), שעה 9:30
סדר היום
א. מחירי קורסי קיץ בהשכלה הגבוה.

ב. עלות הבחינות באנגלית
נכחו
חברי הוועדה: מירב בן ארי - מ"מ היו"ר

איתן ברושי

ענת ברקו

יוסף ג'בארין

מסעוד גנאים

עודד פורר
חברי הכנסת
מנואל טרכטנברג

עליזה לביא
מוזמנים
ד"ר יהודה שוורץ - מפקח מוסדות הכשרת עובדי הוראה, משרד החינוך

עמית פריסקו - יועץ שר החינוך

נימרה גורן - יועצת ליו"ר ות"ת

אורנן פודם - אגף תקצוב, מל"ג/ות"ת

אפרת זהב - אגף תקצוב, מל"ג/ות"ת

חן אבישר - עו"ד, הלשכה המשפטית, מל"ג

רעות בן נועם - עו"ד, הלשכה המשפטית, מל"ג

דינה גודאי - מנהלת חשבונות ראשית, מכון שכטר למדעי היהדות

רויטל ליפמן-שמר - ארגון ההורים הירושלמי

גלעד ארדיטי - יו"ר התאחדות בסטודנטים

ליאת הרלבץ - מנהלת קשרי ממשל, התאחדות הסטודנטים

שירי ברכה - סטודנטית, אוניברסיטת תל אביב

מתן גנדל - סטודנטית , אוניברסיטת תל אביב

עמיאל חדד - סטודנט , אוניברסיטת תל אביב

ילין ליינוובר - סטודנטית , אוניברסיטת תל אביב
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

א. מחירי קורסי קיץ בהשכלה הגבוה
היו"ר מירב בן ארי
בוקר טוב לכולם. היום ה-22.3.2016, יב' באדר ב' תשע"ו. אני פותחת את ישיבת וועדת החינוך, התרבות והספורט. אני מירב בן ארי, אני אחליף את היושב ראש הוועדה, חבר הכנסת מרגי. לפני שנתחיל את הוועדה אני רוצה לומר שני דברים, גם להגיד חג שמח לכל תלמידי ישראל שמתחפשים היום. ראינו קצת בדרך, אז קצת יום שמח למדינה הזאת, זה לא רע.

אני חייבת להגיד משהו על מה ששמעתי בחדשות על הסיפור הזה של דגל ישראל באוניברסיטת תל אביב. מה שזה היה, אני אעדכן אתכם, זה היה מביך לצד משעשע, לצד מטופש. יש מרצה באוניברסיטת תל אביב שמסתבר שהיא מרצה רק באנגלית, היא לא מרצה בעברית, מילא. היא הראתה מפה של ארץ ישראל עם גבולות 67, מילא, חופש אקדמי. אחד הסטודנטים הוציא אז דגל ישראל, נזעקה המרצה וקראה לסגן הדיקן להוציא את התלמיד מהכיתה. אם זה לא היה, בעיניי זה פשוט מגוחך. אם אנחנו שומרים על חופש הביטוי אז שהיא תשים את המפה שלה והוא ישים את הדגל שלו ונחייה כולנו בשלום. פשוט שמעתי את הדיווח ואת תגובת השר אופיר אקוניס לעניין. אני רק רוצה לומר לכם, באמת בלי קשר לזה שאני עוסקת בסטודנטים, שלום לחבר הכנסת מנואל טרכטנברג, בוקר טוב. בואו, אם חופש אקדמי, אז גם לסטודנטים מותר, גם למרצים מותר ונתעלם מאירועים כאלה שהם על גבול הגיחוך שהיא צריכה להזעיק את סגן הדיקן, באמת. זה כהערת אגב.

עכשיו לדיון. קודם כל נתחיל בדיון על קורסי הקיץ ולאחר מכן נדבר על הנושא הזה של הוראה מקוונת ובקורסי האנגלית. היה כבר כאן דיון, דיברנו. אני רוצה לקבל התייחסויות וכמובן התייחסויות של חברי הכנסת.

אני אגיד כמה מילים על קורסי הקיץ. מסתבר שיש קורסי קיץ ובקורסי הקיץ ניתן להשלים את מה שלא הספקתם במשך השנה. מה שקורה בדרך כלל בקורסי הקיץ, האוניברסיטאות והמכללות גובות יותר כסף. הוועדה הזו נדרשה יחד עם חברי הכנסת להבין מדוע. למה סטודנט בקורס קיץ צריך לשלם יותר ולמה המוסדות לא טורחים לפעמים לפרסם את העלות של קורס הקיץ. זאת אומרת, יש הוראה, ממה שקראתי, יש הוראה בדבר תשלום שכר לימוד לקורסי הקיץ שתצא בסמוך לקורסים. למה, זה סוד? אם אנחנו יודעים כמה עולה שנה אנחנו אמורים לדעת גם כמה עולה קורס קיץ. מה שבדקנו, הגיע לידי סקר שיש פה עלות של כמעט פי שתיים ולפעמים פי ארבע מעלות קורס רגיל שמתקיים במהלך הסמסטר. גם את זה צריך להבין למה, כי זה אותו מרצה, זה אותם ספרים וזה אותו מבחן. למה, האם בגלל שהוא בא בקיץ והוא מטריח את עצמו? גם זו שאלה ותכף ארצה לשמוע את ההתייחסות של המל"ג.

אני אתן לכם דוגמה לסקר שהגיע לידיי, אוניברסיטת תל אביב – כל שעה שבועית 5% שכר לימוד שנתי. הטכניון – בין 500 ל-700 שקלים לשעה. האוניברסיטה העברית – זה משתנה לפי קורס. במכללת ספיר – 300 שקל לכל שעה שבועית. בסמינר הקיבוצים – קורס מרוכז של 30 שעות יעלה קרוב ל-1,000 שקל. יש כאן מכללות כמו: אשקלון, צפת שלא מקיימות קורסי קיץ ומכללות כמו: בית ברל ואחווה שבכלל לא מפרסמות קורסים בעלי תעריף מיוחד. אני לא יודעת מה מיוחד, הרי זה אותו דבר- - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אנחנו נדון גם על המבחנים באנגלית?
היו"ר מירב בן ארי
בטח, בטח. אנחנו פשוט מתחילים רגע עם ההתייחסות של המל"ג. מי הנציגה של המל"ג? בואי תתייחסי לזה ואז אנחנו נעבור. לדעתי את יכולה לפתור לנו את זה, נכון?
חן אבישר
ממש לא, אני לא חושבת. המוסדות צריכים להתייחס לזה. זה לא משהו שנקבע בשכר הלימוד- - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה לא אחיד.
חן אבישר
זה משהו שהוא וולונטרי באחריות מנהלי - - -
היו"ר מירב בן ארי
ואתם לא. כשיש אירוע כזה אתם לא בודקים למה בעצם כל אחד עושה מה שהוא רוצה עם העניין? הרי הגיעה תלונה מוועדת החינוך והיה לי כאן דיון עם מישהי שמייצגת את התלונות, היא אמרה לי שמגיעות תלונות על אוניברסיטאות, זה התפקיד של המל"ג. אולי חברנו טרכטנברג יגיד שזה לא התפקיד שלהם. יש כאן ות"ת (ועדת תכנון ותקצוב), ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות)., ור"מ (ועד ראשי המכללות).
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
ות"ת בטח לא.
היו"ר מירב בן ארי
מישהו פה מהאוניברסיטאות, מכללות? בבקשה תסבירי לנו.
דבורה מרגוליס
דבורה מרגוליס, ראש מנהל ור"ה אני מודה שאם הייתי יודעת באופן יותר קונקרטי לאיזה קורסי קיץ הכוונה ואיפה הבעיה, אז היה לי יותר קל להתייחס, כי היינו יכולים לבקש את התגובה מהאוניברסיטאות. אני יכולה לעשות את זה ולהעביר לך לאחר הדיון בצורה יותר מפורטת.

באופן כללי ממה שנמסר לי - - -
היו"ר מירב בן ארי
רגע, בפברואר 2016 קיבלתם את התגובה של התאחדות הסטודנטים. לא ראית אותה?
דבורה מרגוליס
לא.
היו"ר מירב בן ארי
זאת אומרת שאת לא יודעת - - -
דבורה מרגוליס
קורסי קיץ, לא? על הסיפור של האנגלית אני מוכנה, פה יש לי את החומר.
היו"ר מירב בן ארי
או.קיי. יש כאן מישהו מהמכללות?
קריאה
למה שיהיו?
היו"ר מירב בן ארי
נהדר. או.קיי. דבורה, לאור העובדה שאני יודעת שאת אדם רציני ואחראי אני נותנת לך פה, ליאת אתם לא העברתם אליהם?
ליאת הרלבץ
העברנו לוועדה.
היו"ר מירב בן ארי
ולא העברתם להם?
ליאת הרלבץ
אני מאמינה שהוועדה מעבירה לגורמים.
היו"ר מירב בן ארי
קודם כל, אמון זה יפה, שאת מאמינה, אבל מן הסתם אם יש בעיה עם האוניברסיטאות צריך להפנות את המכתב גם לאוניברסיטאות, לא הוועדה צריכה לפנות.
ליאת הרלבץ
נכון. בעבר הייתה פנייה למוסדות בנוגע לקורסי קיץ. לא הייתה התקדמות ולכן פנינו לוועדה.
היו"ר מירב בן ארי
לא הייתה התייחסות, התכוונת.
ליאת הרלבץ
כן.
דבורה מרגוליס
מתי הייתה פנייה כזאת?
ליאת הרלבץ
עוד לפני שאני התחלתי.
היו"ר מירב בן ארי
אין בעיה, הנה אני פניתי והנה גם ארדיטי הצטרף.
דבורה מרגוליס
כל פניה שתגיע עכשיו תקבל מענה.
היו"ר מירב בן ארי
ארדיטי תשמע, אם אתה כבר מצטרף לשולחן, יושבת כאן מסביב לשולחן דבורה מרגוליס מור"ה וטוענת שהם לא יודעים בכלל על הנושא של קורסי הקיץ והבעיות של העלויות שלהם. האם הייתה פניה של ההתאחדות לור"ה?
גלעד ארדיטי
הייתה פנייה של ההתאחדות למל"ג.
היו"ר מירב בן ארי
המל"ג יושבת כאן, היא אומרת שזה לא באחריותה.
גלעד ארדיטי
בסדר, אתה יודעת, זה הרגע של השאלה איך בוחנים את הדברים האלה.
היו"ר מירב בן ארי
מתי האחריות של המל"ג. את מכירה את הנושא של קורסי הקיץ? נציגת המל"ג, מה שמך בבקשה?
חן אבישר
חן.
היו"ר מירב בן ארי
חן, מה התפקיד שלך? לפרוטוקול.
חן אבישר
אני מהלשכה המשפטית.
היו"ר מירב בן ארי
חן אבישר, כן? או.קיי. חן, את מכירה את הפנייה של ההתאחדות לגבי המחירים של קורסי הקיץ? גם את לא. כולם פה נמצאים באזור הדמדומים.
חן אבישר
יש פניות ציבור מדי פעם, אנחנו מטפלים באופן פרטני לגבי אותה פנייה, פונים למוסד. אבל, לא משהו - - -
היו"ר מירב בן ארי
בואי, אנחנו קובעים כאן, גברתי מנהלת הוועדה, התייחסות בכתב, לא צריך אפילו דיון, של ור"ה, של ור"מ שגם הם טומנים, לא טומנים. מיד אני נותנת לך חבר הכנסת ברושי, ושל המל"ג לגבי פנייה המאוד מוצדקת של התאחדות הסטודנטים, על כך שבקורסי קיץ סטודנטים נאצלים לשלם יותר. פשוט מאוד, למה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
סליחה, אני רוצה לשאול שאלה כמי שגם ישב בוועד המנהל של מכללת עמק יזרעאל וממקימה. אני רוצה לשאול האם הפעילות הזאת שדנים בה היום היא חלק מהפעילות של המכללות שמפוקחות. האם הפעילות הזאת של קורסי הקיץ וגם כל מיני יוזמות אחרות כמו מכינות וכל מיני מבחנים שמתכוננים, הרבה כסף מושקע. גם למכללות זה חשוב, פעילות שהיא משלימה את הפעילות הפורמאלית הרגילה. אם זה נעשה בכותלי המכללה, שמי שעומד בראשה זה נשיא שאתם מאשרים את מינויו ויש לו כללים, ויושב ראש וועד. לא רוצה להאריך. האם פעולות אלו מתבצעות בתוך מוסד פורמאלי שהמדינה מממנת אותו, מתקצבת אותו, בונה אותו, האם יכולה להיות בו פעילות שהיא לא באחריות המלאה ושהיא לא מפוקחת? אם יכולה להיות שם פעילות לא מפוקחת ולא באחריות, אין לזה גבולות לאן זה יכול להגיע, החל משאלות של מוסר ושאלות של ערכים עד שאלות של שקלים והרבה שקלים.

אם אני אומר מה תפיסתי ומה דעתי, האחריות היא אחת. הנשיא אחראי על מה שקורה מכללה. וועד המנהל אחראי על כל מה שקורה במכללה, יושב ראש חבר הנאמנים אחראי על כל מה שקורה במכללה משרוך נעל ועד בכלל. לכן אני חושב שהשאלה היא לא מה הם ידעו, אי ידיעה לא פוטרת מאחריות וגם מהעונש, ולכן השאלה היא לא מה ידעתם ומי אמר לכם. השאלה היא מה האחריות שלכם. אם אני תופס נכון את האחריות, ואני לא משפטן, האחריות היא גורפת וכוללת, ולא תמלטו משום דבר שבאחריותכם. שאלת העלויות של פעילות כזאת או כזאת, גם התכנים וגם הערכים, היא בסופו של דבר מבחן של הנשיאים.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה חבר הכנסת ברושי. אני אציין את זה בסיכום שלי. אני אבקש את ההתייחסות של מל"ג, ור"מ, ור"ה לנושא קורסי הקיץ, בכתב תוך 30 יום לוועדה.
חן אבישר
רק אם אפשר שהמל"ג תתייחס לאחר התייחסות המוסדות, בואו נשמע - - -
היו"ר מירב בן ארי
אתן עובדות ביחד. תבקשי ממנה את ההתייחסות תוך שבוע, תאמיני לי כשהמל"ג רוצה אתם מקבלים - - -
דבורה מרגוליס
תעבירו את הפניה ולאיזה קורסים הכוונה.
היו"ר מירב בן ארי
יפה, את תקבלי. דבורה את תקבלי מהתאחדות הסטודנטים, אני אפילו אתן לך את המסמך שלי.
ליאת הרלבץ
היא כבר קיבלה.
היו"ר מירב בן ארי
היא כבר קיבלה. כל הכבוד ליאת, ממש עבודה רצינית.

קיבלת, תתני את התשובה למל"ג. המל"ג ייתן את התייחסותו ואנחנו נתקדם. פשוט נבין למה סטודנט במדינת ישראל צריך לשלם, לפעמים, פי שתיים ופי שלוש ופי ארבע על קורס שהוא באותה כיתה, באותו בית ספר, עם אותו מורה, עם אותם דפים, עם אותו ספר. מה ההיגיון, בגלל שהוא עזב את ילדיו והוא בא בחופשת הקיץ? אולי הוא משליך את עלות הבייבי סיטר על הסטודנטים.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הוא לא הקובע.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אנחנו רוצים להבין למה.

מי אדוני? רק לפרוטוקול.
יהודה שוורץ
דוקטור יהודה שוורץ. אני מהאגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך, אני אחראי על המכללות להכשרת מורים. ההנחיות שלנו במשרד כלפי המכללות להכשרת מורים, קורס קיץ עולה בדיוק כמו שעולה קורס במהלך השנה. המכללות לא יכולות לגבות יותר מהחלק היחסי שעולה הקורס במהלך השנה.
דינה גודאי
אני מצטרפת אליו. מכון שכטר ללימודי היהדות כנ"ל.
יהודית גידלי
יש לך שם בבקשה?
היו"ר מירב בן ארי
כן, רק שמך גברתי.
דינה גודאי
גודאי דינה.
היו"ר מירב בן ארי
אני מודה לך על ההערה החשובה הזאת.

יופי, עכשיו בנימה אופטימית זו נעבור אל הלימודים המקוונים באנגלית.

ב. עלות הבחינות באנגלית
היו"ר מירב בן ארי
מה שקרה כאן זה סוג של החלטה של יו"ר המל"ג, שר החינוך - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
שר החינוך.
היו"ר מירב בן ארי
כן, כן, בוודאי.

בהחלטה של יו"ר המל"ג לגבי הוראה מקוונת.
יהודית גידלי
לא. לא. זה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה בקשר לאנגלית.
היו"ר מירב בן ארי
קורסים מקוונים באנגלית. עברתי נושא.
חן אבישר
הות"ת מחליטה. זה לא - - -
היו"ר מירב בן ארי
החליט יושב ראש המל"ג - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
החלטה של שר החינוך, הוא זה שהחליט על זה.
היו"ר מירב בן ארי
שר החינוך החל בתהליך והוא אמר - - -
קריאה
אבל ההחלטה היא החלטה של הגוף.
היו"ר מירב בן ארי
אין בעיה. זה שמי שנתן את ההוראה, מקובל: מל"ג, ות"ת. הבעיה שלנו שזה לא מן התורה. הבעיה היא למה ההוראה לא מיושמת בפועל במכללות ובאוניברסיטאות. אני רוצה להתייחס קצת להשתלשלות האירועים. כמובן שניתן לחברי הכנסת וגם לכם לתת את התגובה.

בסוף, כל הנושא החל להתגלגל לפתחנו לאחר שיושב ראש ההתאחדות, ובצדק, בא ואמר שהנושא לא מיושם, תכף הוא גם יתייחס לזה. הוא שלח מכתב מאוד מכובד, יש לומר, לרקטורים שאינם מיישמים את הרפורמה. אני לא יודעת אם ראיתם את המכתבים, אני אתן לכם קצת הדגשים מרכזיים. אומר ארדיטי, שגם תכף ידבר, שבאופן לא ברור הם החליטו שבעצם הסמכות של המכללות היא מעל סמכות המל"ג, או,קיי, ולכן הם כרגע לא עושים את הקורסים המקוונים באנגלית. מה שאמר יושב ראש ההתאחדות, ובצדק, במכתב, שמילא את תפקידו יש לומר, בסופו של דבר הוא רוצה שעד יום שלישי הקרוב ייפתר הנושא, והם שומרים את הזכות לנקוט צעדים של התאחדות הסטודנטים. אתה רוצה לראות, תכף ניתן לגלעד להתייחס. בתגובה הגיע מכתב קשה מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל, יצוין שהוא קיבלת תגובה מהור"מ ואמרו לי שהם שייכים למכתב, זה מכתב שיצא על דעתו בלבד. הם גם ביקשו, התייחסו - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הור"מ זה המכללות?
היו"ר מירב בן ארי
המכללות כן, המתוקצבות.

אני אקריא לכם מספר פנינים של מנכ"ל "עמק יזרעאל". הוא פונה לארדיטי ואומר לו: 'אתה סטודנט וככזה אתה לקוח יחד עם כל ציבור הסטודנטים. המוסדות להשכלה גבוהה הם קולגיאליים אך גם היררכיים, הסטודנטים אינם מנהלים ולא ינהלו את ההשכלה הגבוהה ואת מוסדותיה". שורה על הוראה מקוונת, לא משנה. הוא גם טוען שיש הרבה סטודנטים שאין להם מחשב ובעיקר סטודנטים מהפריפריה מתקבלים עם נתוני פתיחה נמוכים מאשר בתל אביב בשל לימודים בכיתות קטנות. אני לא רוצה לומר את כל הפנינים, אני רק רוצה להתייחס ל: "גם המל"ג בהרכב מלא אינו חזות הכול. גם הוא כמו דירקטוריונים בעולם כולו סובל מבורות פלורליסטית, אינו חף מאינטרסים צרים. אפילו לדברייך, עוסק יותר מדי במיקרו במקום לקבוע מדיניות כוללת של נושא כל כך מרכזי ומצוי במשבר קיומי. אנחנו לא נהייה שותפים לפופוליזם זול של הפחתת שכר הלימוד". הנה יש לכם פה, אני אתן לכם לקרוא חברי הכנסת. "אני מציע לך, ויפה שעה אחת קודם, שתתנצל בפני הרקטורים, של נעלייך. הנושא אינו בתחום אחריותך, הבנתך ותפקידך".

אתה מסכים ארדיטי שנכון שאני פה קוראת כי בסך הכול הוא שלח לתפוצה עצומה. "למרות איומי הסרק שלך אנו נמשיך לשרת את אלפי הסטודנטים בדרך שאנחנו חושבים שהיא הנכונה מקצועית, המטפחת ובעלת הסיכויים הגדולים להעשרת הידע". מילה אחת לשר בנט, בכל זאת זו וועדת החינוך. "החלטת המל"ג היא אינה חוק. מן הראוי שאדוני ידע שלא כל הסטודנטים בארץ באים מעולם ההייטק, לא נולדו ברעננה, תל אביב או בכרמל בחיפה. חלק גדול מהם תוצר של מערכת החינוך שאתה היום מופקד עליה והם אינם יכולים להתמודד באמצעות קורסים מקוונים וללמוד באופן עצמאי". אני שואלת מי הפטרנליסטי פה, אבל זו שאלה שלי. אתם יכולים לקרוא.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
למי כוון ה- - -
היו"ר מירב בן ארי
מאוד חשוב לי לציין שהמכללות הלא מתוקצבות ביקשו ממני לומר שהמכתב הזה הוא על דעתו האישית ולא על דעתם. זה יצוין גם לפרוטוקול וגם לחברים.
קריאה
המתוקצבות.
היו"ר מירב בן ארי
המתוקצבות, כמובן, ור"מ, בל"מ, (בלתי מתוקצבות), כל המכללות. "עמק יזרעאל" הרי מתוקצבת.

אני כמובן שלחתי מכתב התייחסות, אני לא אגיד. אני חושבת שבצדק ארדיטי יגיד, זה התפקיד שלו, בשביל זה הוא נבחר, בדיוק בשביל זה הוא נבחר, בדיון בקטעים שפוגעים בסטודנטים, זה התפקיד שלו. כמובן התייחסתי גם למשרד החינוך, מי שירצה אני אשלח. אני לא רוצה להיכנס לעניין, אני רוצה לעשות דיון מקצועי, אני רוצה להבין את המצב, אני רוצה להבין איך אנחנו פותרים את זה. לשם כך התכנסנו לעניין. כן היה חשוב לי כי הרבה זמן לא ראיתי מכתב כזה חריף. בתור היושב ראש של השדולה של ההשכלה גבוהה לא יכולתי לעמוד מהצד, הגבתי לו בכתב רשמי לא מתלהם, אבל הסטודנטים הם שותפים לתוך העניין.

בבקשה חבר הכנסת מנואל טרכטנברג.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
קודם כל לעצם העניין ואחר כך לעניין של המכתב.

לעצם העניין. תראו, העולם זז, זה לא אותו עולם. הקורסים המקוונים הופכים יותר ויותר מרכיב חשוב בהשכלה גבוהה. לא רק בהשכלה הגבוהה, אבל בעיקר בהשכלה הגבוהה. אתם מכירים, אני לא צריך לחזור, "אדקס", "קורסרה" וכדומה. זאת אומרת, זו תופעה שמתפתחת, אנחנו לא יודעים בדיוק איך ההשכלה גבוהה תיראה בעוד מספר שנים בעקבות כך, אבל בוודאי שלא נהייה באותו מקום.

אני כיושב ראש ות"ת מאוד ניסיתי לקדם את העניין של לימודים מקוונים, זה כלי חשוב. שוב, עדיין אנחנו לא יודעים עד הסוף מה סגולותיו ובאיזו מידה הוא יכול להחליף, אבל ברור שאנחנו בכיוון הזה. אתה יודע, קרו דברים מסוימים, דברים אחרים לא קרו לצערי. זה קרה, זה לא קרה בזמני, אבל זה קרה מיד אחרי זה. אני חושב שזו התפתחות נהדרת, העניין של מה שנקרא ''קורסי שירות'. באופן כללי יש הרבה קורסים שהם בסיס ל. ההוראה הפרונטאלית יכולה להיות חשובה לסוג מסוים של סטודנטים, אבל יש מסה שיכולה ליהנות בהחלט מקורסים מקוונים - - -
היו"ר מירב בן ארי
דרך אגב, אתה מסכים איתי שגם אם הם גרים בפריפריה הם יכולים ליהנות מקורס מקוון.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
בוודאי - - -
היו"ר מירב בן ארי
לא רק סטודנט מרכז.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
תכף אני אתייחס למכתב, הלא פחות מהזוי, הזה.

בוודאי, זה קודם כל אמירה. מה זאת אומרת, סטודנטים מהפריפריה הם חלשים יותר, הם פחותים, הם לא? מה, מה זאת האמירה הזאת? תכף נתייחס למכתב.

בכל אופן, אני חושב שזה צעד חשוב, צריך לקדם אותו, צריך ליישם אותו. נכון שיהיו מקרים של סטודנטים שמתקשים בלימודים מקוונים, צריך לטפל בזה. מה, אנחנו יודעים את זה. ההוראה היא הוראה, חינוך זה חינוך, גם בהשכלה הגבוהה יש שונות של צרכים – צריך לתת מענה, אבל יש את המסה ויש את המקרים האחרים. זה פעם אחת.

פעם שנייה, לגבי המכתב. זה מכתב בלתי נסבל. אני אומר את זה, זה בלתי נסבל בכל הקשר ועד כמה וכמה במערכת השכלה גבוהה ובמערכת חינוך שמתיימרת להיות מערכת חינוך. אני מבקש מכם, יכולתי להיכנס לגופם של דברים, אני לא עושה את זה כדי לא לבזבז את זמנה של הוועדה על זה. אני מבקש ממך גברתי היושבת ראש, שלא תסתפקי במכתב מנומס, אלא תביעי את התחושה של הוועדה כולה, שאנחנו לא יכולים לעבור על סדר היום על נושא תפקיד במכללה חשובה במדינת ישראל, מכללה מתוקצבת, שמתבטא בצורה כל כך קשה, לא נכונה, לא הולמת, פוגענית כלפי ציבור שלם של סטודנטים מהפריפריה, פוגענית בוודאי כלפי יושב ראש התאחדות הסטודנטים. זה לא יכול לעבור על סדר היום. בכנסת אנחנו לא רק מנסים לטפל לגופם של הדברים, אלא איך הדברים נאמרים, זה גם חלק מהתפקיד שלנו כאן. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
נכון. תודה רבה. אתה רוצה להתייחס גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
כן. מאחר ואני, יש לי סטודנטים בבית, גם הבן שלי ואשתי.

עכשיו, בקשר לקורסים המקוונים, קורס האנגלית שנהפך לקורס שהסטודנט יכול לעשות אותו בלי לשלם. הם משלמים כ-3,000 שקל, למשל באוניברסיטת חיפה אני מתכוון. אם השר, מהיכרותי, השר הוא ראש המל"ג והות"ת, איך אומרים, הוא הריבון בחינוך, הוא יכול להחליט. אם החלטה של שר, או של ות"ת או של המל"ג לא חלה על מוסדות האקדמיה ועל האוניברסיטאות וכל אחד עושה דין לעצמו, אז מה, בסוף כל אוניברסיטה תעשה מה שהיא רוצה? למשל באוניברסיטת חיפה הם עדיין משלמים 3,000 שקל. למשל באוניברסיטה הפתוחה לא. השאלה העיקרית והבסיסית, אז מה הטעם, מה החשיבות של החלטת שר או של ות"ת או של מל"ג אם לא ממלאים אותה, אעם לא הולכות כל האוניברסיטאות על פיה בסוף?

בקשר ליחס במכתב האגרסיבי, הייתי אומר השחצן של ראש מכללת העמק - - -
היו"ר מירב בן ארי
"עמק יזרעאל".
קריאה
המנכ"ל.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
"עמק יזרעאל". אני חושב - - -
היו"ר מירב בן ארי
המנכ"ל. כן, כן, אתה צודק.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני חושב שאת הלשון הזאת, את השיטה הזאת, היחס הזה. לדעתי, צריכה התייחסות מהירה מאוד מוועדת החינוך, לדעתי אפילו משר החינוך. הוא לא יכול לשבת בשקט, גם בקשר לקורסי הקיץ.

אני חושב שהמטרה בסוף שלנו היא לנגיש את ההשכלה הגבוהה, לעשות אותה יותר קלה כדי שהסטודנט יוכל ללמוד בלי הנטל הכספי הזה, אני מתכוון היתר ולא רק שכר הלימוד, אלא גם על קורסי הקיץ שהם גבוהים יותר מבחינת סכומי הכסף, מבחינת התשלומים שלו ובמיוחד שיש תלמידים שהם אימהות ויש להן הרבה דברים לשלם וזה נטל. לפי דעתי צריך לעשות הכול כדי להקל עליהם את הקורסים או הלימודים האלה, מה יש. למשל עוד מבחן יש לסטודנטים הערבים, מבחן בשם יעל (מבחן מיון בעברית), שהוא מבחן בעברית. גם על זה הם צריכים לשלם גם אם הוא נכשל בפעם הראשונה ושנייה ונשאר איתו עד שהוא יסיים אולי את הדוקטורט, אם הוא לא עבר אותו. לפעמים, אני הסתכלתי, אמרו לי על כמה, הרמה היא רמה גבוהה מאוד שהיא לא כל כך רלוונטית לחיי היום-יום שלהם, ללימודים היומיים שלהם. סטודנט ערבי לא חייב לדעת את הדקדוק, את הרמה הגבוהה הספרותית של העברית. אני רוצה שהוא ידע עברית, בטח. הוא ממילא לומד בעברית באוניברסיטה. להקשות עליו ככה ברמה כזו, אני חושב שצריך גם לחשוב על המבחן הזה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. אני רוצה לשמוע את ההתייחסות שלך ארדיטי בגלל שאתה הייתה פה בלב העניין. ספר לנו את העניין. אני יודעת גם שאתה גם עשית לנו בדיקה מה המצב היום, מי מיישם ומי לא. אני רוצה גם את ההתייחסות שלך לאירוע הזה, אתה ראית שחברי הכנסת לוקחים את זה מאוד מאוד ברצינות, גם הוועדה וגם שר החינוך. בצדק אמר חבר הכנסת טרכטנברג, זה המקום שאנחנו לא יכולים להסתפק במשהו מנומס, אלא בהחלט לבוא להביע שאט נפש מהמכתב הזה, ובכלל מההתנהלות הזאת כלפיכם.
גלעד ארדיטי
קודם כל תודה על הדיון. ברשותכם, "עמק יזרעאל" בעיניי זה יוצא מהכלל שלא מעיד על הכלל של המכללות. הבעיה היא לא במכללות, כמו שגם המכללות דאגו להעביר, גם המתוקצבות וגם הלא מתוקצבות עומדות בהחלטות והן נותנות לסטודנטים את מה שנדרש. עמק יזרעאל, עוד פעם, למיטב ידיעתנו, זו מונע משיקולים, אני מסתייג, אבל מונע משיקולים כספיים. בסוף, הקורסים האלה הם מקור רווח נוסף ואני מניח שגם בגלל זה הבוטות. אם אפשר, אני שם את זה רגע בצד. הבעיה שלנו כרגע היא באוניברסיטאות - - -
היו"ר מירב בן ארי
בוא תגיד לנו מהמצב כיום. אני יודעת שאוניברסיטת אריאל - - -
גלעד ארדיטי
למיטב ידיעתי, למעט אוניברסיטת אריאל כל יתר האוניברסיטאות נמצאות במצב שכרגע הן אומרות לסטודנטים שלהן: 'אתם יכולים לעשות את הקורסים מקוונים, אתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים, בסוף אתם תבחנו במבחן אמיר ואנחנו לא אלה שנעביר אתכם בין הרמות'.

אני אתחיל ואגיד, חבל לי שאין פה נוכחות, למעט דבורה שאני מאוד מעריך אותה, אבל אני חושב שהיא לא מספיקה מהאוניברסיטאות. אני כן הייתי מצפה, לפחות, מאחד מהרקטורים להגיע ולהציג פה. יש להם טעונים חזקים מאוד על הרמה האקדמית, אז הייתי מצפה מאחד מהם - - -
היו"ר מירב בן ארי
הם לא טרחו להגיע לפה, דבורה שאנחנו מעריכים אותה מאוד, יש וועדת אכיפה למל"ג - - -
דבורה מרגוליס
אני אשמח להתייחס.
היו"ר מירב בן ארי
את תייחסי, אל תדאגי.
גלעד ארדיטי
הייתי כן מצפה שרקטור אחד נראה פה, שייתן פה איזה הסבר בתחום האקדמי שהם כל כך מדברים עליו. הטענה בסוף שהאוניברסיטאות טוענות, היא טענה על הרמה. הם אומרים: 'הרמה האקדמית של הקורסים המקוונים לא מספקת'. עכשיו אני מצטער, אני פשוט לא מסכים עם הטענה שלהן, המוסדות האקדמיים והאוניברסיטאות מכירים בקורסי מעבר מהאוניברסיטה הפתוחה, אז זה אבסורד, כמעט בלתי נתפס שהאוניברסיטאות תגדנה: 'אנחנו מכירות בקורסים, תוך נקודות הזכות, שהאוניברסיטה הפתוחה מציעה בתוך זכות שלנו, אבל באנלית, שזה מחוץ לנקודות הזכות ומחוץ לתואר וזה משהו X אקדמי, בזה אנחנו לא מכירות כי זה ברמה לא מספקת'. באמת, בעיניי זה אבסורד שהוא לא נתפס. זה החלק הראשון.

החלק השני, הרפורמה בכוונה נכתבה כך שאין קורס מתקדמים ב' מקוון. מתקדמים זו הרמה האחרונה לפני הפטור, הוא חייב להיות בתוך הקמפוס, הוא חייב להיות פרונטלית. עשינו את זה, כי א', מצד אחד זה קורס שהוא בתוך שכר הלימוד ואז אין פה עול נוסף על הסטודנטים. הצד השני, הנה יש לכל מוסדות ההזדמנות לוודא שכל מי שמגיע אליהם באמת עמד בסף הנדרש על למנת להצליח ולעבור את כל נושא האנגלית, כך שיש להן את היכולת לוודא. נגיד והרמה האקדמית של האוניברסיטה הפתוחה לא מספקת, אז הנה יש להם את היכולת לוודא את הנושא הזה. עוד פעם, בגלל זה אנחנו לא מבינים את החלטת האוניברסיטאות, מה גם שהמודלה הנוכחית היום היא המודלה הראשונה. המודלה הבאה אמורה להיות עוד יותר אינטראקטיבית ודווקא היא הייתה אמורה לתת יותר מענה לסטודנטים במכללות שבדרך כלל קצת יותר קשה להם בלימודי שפה, כמו הסטודנטים באוניברסיטאות שאליהם בדיוק המודלה הנוכחית ממש יועדה להם.

אני חושב שניתן הרבה זמן למוסדות להגיב ולהתייחס. עוד פעם, בעיננו המקום הלא בסדר זו ההחלטה לא להגיב, לחכות, לחכות, לחכות, למסמס, למסמס, למסמס, למסמס, להגיע למצב שאנחנו אוטוטו באמצע סמסטר וסטודנטים עושים החלטה של: 'יעלה לי עוד 2,000, 3,000, 4,000 שקל, זה עדיף לי על זה שאני לוקח עכשיו קורסים מקוונים שאני לא יודע מה יהיה'.

אני אוסיף ואגיד שהטענה כרגע של האוניברסיטאות: 'אנחנו מאפשרים לך, לך עשה מבחן אמיר'. אני חושב שהטענה הזו היא טענה שלא עומדת במבחן המציאות, כי בסוף מבחן אמיר, הוא לא מבחן שמעביר בין רמות, כמו שקורה היום, אלא הוא מבחן שאומר איזו רמה אתה. אם זה הפתרון שהן מציעות, אז הן היו עושות את זה גם בקורסים הפרונטליים, אבל הן לא עושות את זה בקורסים הפרונטליים כי הן יודעות שזה לא פתרון טוב. יש איזו טענה שצריך לכתוב את המבחן, ומי יכתוב את המבחן, ואיך יכתוב את המבחן. באמת אני אומר, זה נשמע לי משהו ששבע אוניברסיטאות בארץ מסוגלות לפתור במעט רצון טוב וגם זה לא לוקח חודשיים, כנראה אפשר לעשות את זה בשעתיים. אגב, אפרופו רמה אקדמית, אז הקורסים הפרונטליים שכל כך מאדירים אותם, הם אותם קורסים פרונטליים שלאורך השנים יעילותם לא בטוח עד כמה תמיד הייתה הכי גבוהה. גם סקר הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) שפורסם בימים אלה מדבר שרוב הסטודנטים יוצאים ומשקפים שרמת האנגלית שלהם לא התקדמה. תוסיפו את זה שבחלק מהמוסדות, לדוגמה אוניברסיטת חיפה, בגלל זה, זה גם עולה שם הרבה מאוד כסף, הנושא בכלל הופרט. בכלל לא מלמדים אנגלית על ידי האוניברסיטה, הם הפריטו את זה למכינה שהיא חיצונית לאוניברסיטה. ככה זה קצת דוגמאות כדי להכיר את זה.
היו"ר מירב בן ארי
זאת אומרת, השורה התחתונה, מי שלקח את הרפורמה הזאת של שר, מל"ג ות"ת - - -
גלעד ארדיטי
האוניברסיטאות למעט אריאל לא מיישמות, ומכללת עמק יזרעאל.
היו"ר מירב בן ארי
וכל המכללות כן, חוץ "מעמק יזרעאל"?
גלעד ארדיטי
כן.

הדבר האחרון זה לגבי הכסף. אם נגיד והאוניברסיטאות טוענות - - -
קריאה
אריאל מיישמת?
היו"ר מירב בן ארי
כן.
גלעד ארדיטי
נגיד, והאוניברסיטאות טוענות בתוקף שלא משנה מה, אסור להשתמש בקורסים המקוונים והכול, אז שיפחיתו את העלויות של הקורסים. היום הן מנצלות את המקסימום ש"מלץ" נתן להן לנצל בתוך הקורסים הפרונטליים שהן עושות. אלו קורסים שבדרך כלל האוכלוסיות המוחלשות הן אלא שנגישות אליהם, כי הן אלה ששפת האנגלית שלהם חלשה יותר מאותו ילד שגדל מגיל אפס עם מורה פרטית באנגלית. בסופו של דבר אנחנו מדברים על מאות אלפים עד מיליונים בודדים למוסד. אם באמת הרמה האקדמית כל כך קריטית למוסדות אז שיבואו, יגישו, יגידו: 'או.קיי, כרגע זה לא מוכן, לשנה הקרובה, לשנתיים הקרובות עד שיהיה פתרון שזה לא יפיל את כל העול הכספי הזה על הסטודנטים, אנחנו סופגות את העלויות האלה'. זה לא עלויות גדולות בתקציב של אוניברסיטאות שנע סביב, חלקן, 2 מיליון שקל – זה לא יפיל את האוניברסיטה והיום יוצאים הדברים אחרים. זהו.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה. חבר הכנסת פורר בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני רוצה לשמוע את המל"ג קודם.
היו"ר מירב בן ארי
או.קיי. אני רוצה לשמוע רגע את האוניברסיטאות כי הן בעיקר, יושבת כאן הנציגה של ור"ה, אז ניתן למל"ג, כי המל"ג בסך הכול איתנו. בואי תגידי לנו, תסבירי לנו לוועדה למה האוניברסיטאות לא מיישמות את ההחלטה.
דבורה מרגוליס
תודה על ההזדמנות להגיב. יש כמה דברים ואם אפשר אשמח להתייחס לכולם. קודם כל, ההתכתבות עם התאחדות הסטודנטים, ולא בפעם הראשונה ההתנהלות מתבצעת במקום בדיאלוג שמוצג כל הזמן, הנחתה של מכתבים שמאחוריהם לא עומד אפילו ברור ראשוני של העובדות - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל זו החלטה של ההתאחדות, זו החלטה של השר ובתמיכת המל"ג והת"ת. הוא רק רצה לוודא שאתם עושים, זו לא החלטה שלו.
דבורה מרגוליס
המכתב של יושב ראש התאחדות הסטודנטים שסביבו עלה הנושא, למכתבו יש תשובה. נשלחה תשובה על פורום הרקטורים שעומדים מאחורי כל מילה בתשובה שלהם. התשובה שלהם אומרת כמה דברים. ראשית - - -
היו"ר מירב בן ארי
אף אחד מפורום הרקטורים המכובד לא טרח להגיע לוועדת החינוך. אגב, גם על זה אני אגיב, שלא תחשבי.
דבורה מרגוליס
אני נתבקשתי לייצג פה את האוניברסיטאות בדיון הזה. הסיבה, מעבר לחוסר היכולת בלוח הזמנים שנוצר למצוא את האדם המוסמך - - -
היו"ר מירב בן ארי
כל פורום הרקטורים של כל האוניברסיטאות לא מצא רקטור אחד שיכול להגיע לוועדת החינוך ולעסוק בנושא שכל כך חשוב וקריטי לסטודנטים, לחברי כנסת שהגיעו לפה מכל סייעות הבית, כמו שאת רואה אין פה קואליציה אופוזיציה, כולנו מסכימים שיש פה עוול. אף אחד מפורום הרקטורים המכובד לא יכול היה לבוא ולטרוח. עד פה עשית את עבודתך, מבחינת הסנגוריה, בואי זה הכי חשוב, באמת עם כל הכבוד לרקטורים.
דבורה מרגוליס
עוד שני משפטים. ביום חמישי נשלח מכתב ליושב ראש וועדת החינוך על ידי הרקטורים שביקש לדחות את הדיון הזה כיוון שמחר בבוקר, מחר בבוקר אמורה להתקיים פגישה מכרעת בין פורום הרקטורים לראשי מל"ג/ות"ת בנושא הזה. הפגישה הזאת נקבעה כבר לפני כחודש, יצא כך שלפי לוחות הזמנים לא הייתה אפשרות לעשות את זה קודם - - -
גלעד ארדיטי
אגב, הפגישה נדחתה כמה פעמים, דבורה.
דבורה מרגוליס
הפגישה הזאת תתקיים מחר. מחר יבחנו כל האספקטים המקצועיים כולל הרצון לדאוג לפתרונות לסטודנטים. ביקשנו לדחות את הדיון, יושב ראש הוועדה סרב לעשות את זה ולכן אין מה לרקטורים לבוא לכאן כי דיון מקצועי לא יתקיים כאן, הוא יתקיים מחר במל"ג.
היו"ר מירב בן ארי
האמת, כן הם היו צריכים לבוא לפה והיו צריכים להתייחס למכתב שהם כתבו ולומר שיש דיון במל"ג. את יודעת, אפילו לומר לנו, לעשות לנו סוג של - - - מה יהיה מחר בתכנית בישיבה, מהן המסקנות. הרי אתם מגיעים לפגישה אם איזו החלטה, נכון? לא נראה לכם שאם - - -
דבורה מרגוליס
לא. ממש לא.
היו"ר מירב בן ארי
שאם היית מודיעים פה זה לא הורס לכם את הפגישה של מחר- - -
דבורה מרגוליס
מגיעים לפגישה בשביל לקיים דיאלוג, ככה יש - - -
היו"ר מירב בן ארי
סליחה, למה במכללות לא צריך פגישות ולא צריך דיאלוג אלא פשוט מיישמים את ההחלטה? למה באוניברסיטאות הכול כל כך מורכב, למה כל החלטה לוקחת כל כך הרבה, מה זה שונה מהמכללה שמיישמת?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אסביר לך משהו. האוניברסיטה יודעת שהיא יכולה לעשות מה שהיא רוצה מול המל"ג והמכללות יודעות שאם יעשו משהו שלא בדיוק לפי ההנחיה, שאולי פוגע בתחרות שלהם מול האוניברסיטאות אז המל"ג ידע לתת להן את, כי המל"ג נותן קודם כל את הייצוג שלו לאוניברסיטאות המוקצבות, הרבה יותר מאשר למכללות.
היו"ר מירב בן ארי
כל הזמן בוועדת החינוך יש כאן התנהלות שהאוניברסיטאות עושות מה שהן רוצות והמכללות מקבלות את עמדת השר, את עמדת המל"ג ואת החלטת הות"ת רק שלא יגידו שמכללות לא בסדר. סליחה, יכול היה לבוא לפה אחד הרקטורים, יכול לבוא להגיד לנו מה הולך להיות בפגישה שלכם מחר. עם כל הכבוד, זה לא סוד, זה לא פגישה חשאית, הוא יכול לבוא להגיד לנו: 'אנחנו הולכים ליישם את החלטת השר/מל"ג/ות"ת, ואת זה לא עשיתם. עם כל הכבוד, אל תהיי הסנגור כי אין סיבה. אני אומרת לך שאנחנו לוקחים את זה מאוד מאוד ברצינות.

בבקשה חבר הכנסת פורר, רצית להתייחס, אחרי זה נשמע את המל"ג.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה. אני חייב לומר שאני די מצטער על דבר אחד. אחרי שקראתי את מכתבו של מנכ"ל המכללה האקדמית "עמק יזרעאל", ממש נורא רציתי לפגוש אותו. זאת אומרת, מאוד רציתי לפגוש אדם שמנהל מוסד אקדמי ומשתלח בסגנון לא ראוי ובצורה כזו במכתב שלו, בצורה שלא מתאימה. אני אפילו לא רוצה לעשות השוואות, אפילו לא רוצה לעשות השוואות. אני ממש הייתי סקרן לפגוש את האיש פה בדיון.

גברתי, אני אומר את זה לך ואני אומר את זה לחבריי חברי הכנסת, המכתב הזה הוא חשוב. למה הוא חשוב, כי בסעיף 5 ו-6 של המכתב שלו מסביר היטב המנכ"ל בדיוק למה לא הולכים ופועלים בהתאם להחלטה של המל"ג ושל שר החינוך. הוא כתוב: "כלום עלה בדעתך שניתן לפטר מאות מורים ומורות לאנגלית, לבצע להם שימוע באמצע שנת הלימודים, אף בית דין" הרי זה הסיפור. זה הסיפור, יכולים לעטוף את זה בכל מיני עטיפות ובכל מיני סיסמאות ובכל מיני דברים, המוסדות האקדמיים האלה והאוניברסיטאות לא רוצות להתעמת מול מורים, שיכול להיות שלא יהיה להם צורך כי הולכים להליך מקוון. זה שווה כסף לאוניברסיטאות ולכן הן עושות את זה. אלה הסיבות וכל העטיפות וכל הפגישות והדחיות והעניינים – פשוט לא רלוונטיים.

אני חושב שהזלזול בו נוהגות האוניברסיטאות בהחלטות האלה, וגם בוועדה הוא לא ראוי והוא גם לא מהווה איזו דוגמה לסטודנטים שלומדים באוניברסיטאות האלה. אני חושב שלפחות ההחלטה והפנייה שלנו ליושב ראש המל"ג וגם לשר החינוך צריכה להיות מאוד מאוד חריפה בהקשר הזה, כולל גם ליושב ראש הוועד המנהל של המכללה האקדמית עמק יזרעאל, כי אני חושב שמכתב כזה הוא לא ראוי. יש לגנות גם את הסגנון, גם את השפה ובוודאי שעם התוכן אני לא מסכים למה שנאמר שם.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה חבר הכנסת פורר. אני רוצה לשמוע את התייחסות המל"ג בבקשה. בואי תגידי לנו מה הולך להיות בפגישה מחר, כי נראה לי שזו לא פגישה סודית. מה אתם מצפים, ספרו לנו, חברי הכנסת מאוד רוצים לשמוע. בבקשה.
נימרה גורן
שמי נימרה גורן. אני העוזרת של יושב ראש ות"ת, פרופסור זילברשץ. אם אפשר לפני זה, אפרופו דבריו של פרופסור טרכטנברג. אתמול נחנך פרויקט מדהים, "ישראל דיגיטלית" יחד עם מל"ג/ות"ת בנושא של קורסים מקוונים - - -
היו"ר מירב בן ארי
ראיתי.
נימרה גורן
הנושא הזה הולך להיכנס לאוניברסיטאות והנושא של אנגלית היה סוג של סנונית ראשונה. הנושא של אנגלית היה לא רק לטובתם של הסטודנטים, הוא היה גם כחלק מאיזה פרויקט שהתחיל ב-2013, לעשות סטנדרטיזציה של לימודי האנגלית שלא בכל מקום ילמדו משהו אחר וכדומה. זה היה חלק מהסיפור הזה, ניסו לעשות את זה באמצעות הנושא של האנגלית המקוונת.

לגבי היישום – נתקלו בהתחלה גם בבעיות במכללות – אני רוצה שזה יהיה ברור. קיבלנו הרבה פניות, אנחנו מנסים לאכוף את זה בצורה של הידברות. קיבלנו פניות, קיבלנו תלונות, פנינו למכללות ובסופו של דבר הן באמת כולן מיישמות את זה. יצא מכתב מור"מ שמבקש מהמכללות כולן ליישם את המיזם הזה. לעומת זה, באוניברסיטאות הייתה לנו בעיה. הנהלת ות"ת/מל"ג, גם גדי וגם יפה, ניסו לקבוע עם פורום הרקטורים פגישה. הפגישה אכן תתקיים מחר אחרי שהיה נדחתה כמה וכמה פעמים, כדי לנסות - - -
דבורה מרגוליס
היא לא נדחתה בגלל האוניברסיטאות. סליחה, היו שם באמת בעיות לו"ז( לוח זמנים).
היו"ר מירב בן ארי
לא משנה, אתם תפגשו מחר. מה הולך להיות?
נימרה גורן
מה שהולך להיות, קודם כל לנסות להגיע להסדר מידי לגבי הסמסטר הזה ולנסות לגבי השנה הבאה והלאה, ליצור איזה הסדר קבוע כדי שהאוניברסיטאות אכן תיישמנה את ההחלטה של ות"ת כלשונה. לגבי התוכן, מה גדי עומד להציע להן, בעצם הוא כבר דיבר עם יושב ראש פורום הרקטורים, אני לא יודעת בדיוק להגיד לך. אני יודעת שהוא מנסה לעשות הסדר לעכשיו. אגב גלעד, אפרופו מבחן, התלוננו איזה מבחן הם יעשו וכו', יש פתרון. אנחנו מצאנו להם פתרון, האוניברסיטה הפתוחה כתבה מבחנים, היא מוכנה לתת לכל מוסד. מכללות פנו לאוניברסיטה הפתוחה, הגיעו לשם וקיבלו הסברים גם על הקורס, גם על המבחן - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז תגידו לי, אני באמת יש לי הרבה הערכה ליפה זילברשץ, אני גם יודעת כמה היא קשובה לסטודנטים. תסבירי לי למה מכללה יכולה ללכת ל"פתוחה" לקחת דוגמה למבחן, לעשות וליישם, ולמה אוניברסיטה לא, מה ההבדל? אני מקבלת את מה שחבר הכנסת פורר אומר שיש להם פה, אני לא יודעת מה, מן הגנה, מה, למה? הרי זה סטודנט שבחר ללמוד באוניברסיטה או בחר ללמוד במכללה, למה הוא צריך, סליחה, להיפגע בגלל שהרקטור החליט שעכשיו פחות מתאים לו ליישם את ההחלטה? תסבירי לי למה, הרי בסוף מי נפגע פה, לא הרקטור. מה, הוא צריך לעשות את המבחן באנגלית, נפגע הסטודנט שבחר ללמוד באוניברסיטה.
נימרה גורן
לכן הפגישה מחר ואני מקווה שאכן יקבע - - -
היו"ר מירב בן ארי
תשמעי, אני באמת, אני אומרת לך, אני יודעת שיש לכם צעדים שאפשר לנקוט נגד האוניברסיטאות. אני יודעת את זה, אני יודעת כי בעבר עשיתם דברים, אני יודעת את זה ממכללות שהמל"ג, מה שנקרא, עיכב דברים ועצר דברים בשל התנהלות מסוימת. אנחנו מצפים מכם, א' כמובן שתדווחו לוועדה ולחברי הוועדה, כמו שאת רואה זה בנפשם העניין, ותגידי לנו מה ההחלטה ואיך האוניברסיטאות הולכות ליישם את העניין. יש לי את המכתב הזה של הרקטורים, כן יש לי. ראיתי את זה- - -
דבורה מרגוליס
כי לפי מה שמדברים כאן נראה - - -
היו"ר מירב בן ארי
קראתי את המכתב דבורה ולא השתכנעתי. אם השתכנעו חברי הוועדה, בבקשה. לא השתכנעתי, את יודעת מה, גם כאן לא השתכנעתי, פשוט ככה. אני חושבת שגם כל מי שיושב כאן מבין שיש בעיה, וזה לא פעם ראשונה.

אנחנו מצפים להתייחסות אל הוועדה, אנחנו רואים בזה חשיבות. שלא תטעו, אנחנו מצפים לעדכון מחר אחרי הפגישה. גדי ויפה מעדכנים אותי ואת מרגי באופן קובע, אנחנו מצפים לזה.

בבקשה פריסקו. תציג את עצמך.
עמית פריסקו
שלום, עמית פרסיקו, אני יועץ שר החינוך. רק כמה ההערות. קודם כל חייבם להתייחס למכתב של מנכ"ל "עמק יזרעאל". אני מסכים שזה מכתב שהיה טוב שלא היה נכתב.
ענת ברקו (הליכוד)
כשאתה מתייחס, של נעליך מעל רגליך', זה מה שכתוב שם. זה גם כשפרופסור פונה באופן כזה לסטודנט, ספק אם הוא פרופסור - -
קריאה
הוא לא פרופסור.
היו"ר מירב בן ארי
לא. הוא מנכ"ל המכללה.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל אם מנכ"ל של מוסד חינוכי פונה באופן כזה - - -
היו"ר מירב בן ארי
ליושב ראש התאחדות הסטודנטים.
ענת ברקו (הליכוד)
ליושב ראש התאחדות הסטודנטים, מה זה משנה, לסטודנט, יש בזה משהו כל כך מזלזל, כל כך בוטה וכל כך נמוך שאי אפשר לתאר את זה. כאילו, מה נשאר, איך אפשר לקרוא מכתב כזה.
עמית פריסקו
חברת הכנסת, אני רוצה להאמין שזה היוצא מהכלל שלא מלמד על הכלל - - -
דבורה מרגוליס
המכתב של דירקטוריונים לא נתכתב באופן כזה, אפשר לקרוא ולהתרשם,
עמית פריסקו
אם אפשר להתייחס למכתבם של הדירקטורים, אנחנו, כשאני אומר 'אנחנו' זה מל"ג, אכן מנהלים דין ודברים שנע לטעמי קצת בעצלתיים, אבל את ההחלטה לא לקיים קראנו פעם ראשונה במכתב. זאת אומרת, במכתב כתוב: 'אנחנו לא מתכננים לקיים'. זה מכתב שנשלח ליושב ראש התאחדות הסטודנטים עם העתק לשר.
דבורה מרגוליס
גדי פרנק קיבל על זה עדכון כבר לפני יותר מחודש.
עמית פריסקו
כך או אחרת, אנחנו נגד זה שיודיעו לנו שהם לא מקיימים החלטת מל"ג חד-צדדית. שוב, אני לא יכול שלא לתהות איך כל שאר המוסדות האקדמיים, למרות קשיים שהציגו ובאמת קשיים לגיטימיים שדובר עליהם וניסנו לתת להם פתרון, כן הצליחו לעמוד ובמקרה קבוצה שחלקיה הם אוניברסיטאות מתוקצבות לא יכולות לעמוד. למעט אוניברסיטה אחת שהיא לא בור"ה והיא משום מה כן הצליחה לעמוד בזה, אוניברסיטת אריאל, למרות קשיים ולמרות שגם היא בהתחלה אמרה שהיא לא תקיים ובסוף הצליחה.

שוב, אני אשמח שתעודכנו לאחר הדיונים. אני רוצה רק להגיד לגופה של ההחלטה שני דברים. אחת, זו החלטה חברתית ערכית. זאת אומרת, אפשר להתווכח אם זה כן עובד או לא עובד קורסים מקוונים, מה שבטוח הוא, צריך לתת לזה את הצ'אנס. זה בטח משהו שחוסך לסטודנטים כסף וגם מבחינת מה שקורה בעולם, ציינו פה את "אדקס" ויש עוד הרבה יוזמות. אם זה טוב להרווארד וטוב לפרינסטון ולייל, אז כנראה גם טוב לחיפה, לתל אביב ולעברית.

דבר שני שרציתי להגיד, זה מתחבר קצת למה שאמר פה יושב ראש ההתאחדות. אני מניח, זה צוין גם במכתבם של הרקטורים, יש בעיה עם המורים לאנגלית שעד עכשיו פרנסתם הייתה מובטחת באוניברסיטאות ויכול להיות שכעת מאיימים לפגוע בה. - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אגב, יש מחסור במורים לאנגלית בבתי הספר. אני חושב שאולי כדאי - - -
עמית פריסקו
תודה רבה לחבר הכנסת פורר, אנחנו אכן חשבנו על זה. במקביל אנחנו, בלי שום קשר בכלל לכל המהומה, ברגע שהבנו שהולכים להיפלט או שתמעט תעסוקתם של המורים באוניברסיטאות, אנחנו במערכת החינוך משוועים למורים מצוינים לאנגלית. כבר כעת בונים תכנית, אני מקווה שנסיים ונוכל להכריז עליה, איך לקלוט את המורים האלה במערכת החינוך בצורה הכי זריזה בלי דרך החתחתים הרגילה של להפוך למורה. אנחנו מוכנים גם לשים על זה כסף. שוב, צריך להפריד את שתי הבעיות, אנחנו לא נממן מורים באוניברסיטאות רק בגלל שצריך לממן אותם ועד עכשיו מימנו אותם. אנחנו נשמח להשתמש בהם לצרכים אחרים. אני אומר כאן, מערכת החינוך תשמח להשתמש בהם. זהו, אני מקווה שבסופו של דבר הסמסטר יתחיל ואני מקווה שכולם בסוף יתיישרו עם ההחלטה. אני אומר, אנחנו בדין ובדברים ואנחנו קשובים לבעיות ונשמח לתת להן פתרונות, פחות טולרנטיים לכל מיני הכרזות ומכתבים של 'אנחנו לא נקיים'. בקיצור, הבנתם את הנקודה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה פרסיקו. חברת הכנסת ברקו, את רוצה להתייחס?
ענת ברקו (הליכוד)
אני חושבת שמה שמעלים כאן, אני חושבת שאפשר לראות את זה. מהניסיון שלי יש מצבים שסטודנטים מסיימים לימודים אקדמיים ולא מסוגלים לעבור את הבחינה באנגלית. צריך גם להתייחס לזה שבהרבה פעמים זה הקטע שתוקע את התואר – יש מקרים כאלה.
קריאה
יש הרבה מקרים כאלה.
ענת ברקו (הליכוד)
ולכן צריך להיות מאוד זהירים ולא לשפוך את התינוק עם המים במקרה הזה.

אני בעד לימודים מקוונים, אבל אני באמת חושבת שזה לא חזות הכול. יש לפעמים מקרים שיש תלמידים שזה לא עובד, הרמה שלהם היא כל כך נמוכה ונקודת הזינוק היא כל כך נמוכה שבהם צריכים לעשות את כל הדרך ולהתקדם עם הקורסים הללו בצורה שיטתית, כי אחרת הם לא יקבלו את התואר בגלל בחינה באנגלית. באמת היו סטודנטים כאלה, אני נתקלתי בהם לאורך השנים ולכן אני חושבת שצריך להשאיר את זה באיזה אופן שיהיה אפשר לשלב בין שתי הדרכים. כמו שיש היום את מבחן הפטור, יש מסלול של פטור במסגרת מבחן אמיר ויש את המסלול של מי שעובר את המבחן מקבל את הפטור, ויש את המסלולים האלה. צריך לתת לסטודנטים לבחור בין אם זו אופציה של דרך למידה מקוונת, דרך למידה בקורסים בכיתה, באמת במחיר שהוא יהיה סביר והוא יאפשר לסטודנטים לקחת את הקורסים ולהתקדם עם הקורסים. לא במחיר מופקע, לקבוע אפילו תקרה לתואר שעד שמסיימים את התואר זה לא יעלה על 1,000 שקל או על 1,500 שקל או לא משנה מה. שזה יהיה סביר, לא פר קורס אלא פר תואר של סך כל הקורסים. יש כאלה שמתחילים ממש מהרמה הנמוכה ביותר ומתקדמים.

אני חושבת שצריך לתת את הדבר הזה באופן יותר פתוח, לא לנעול מבחינת הדרך האקדמית שרק בכיוון הזה. גם הדרישה של הסטודנטים לא יכולה להיות אולטימטיבית, כי לדעתי במקרה הזה הם לא מייצגים את כולם.
גלעד ארדיטי
לא. אנחנו חלילה לא דורשים שיהיה רק קורסים מקוונים. אנחנו רוצים בדיוק מה שאמרת, שתהייה אפשרות.
ענת ברקו (הליכוד)
אני באמת מציעה לעשות מתכוונת משולבת. יכול להיות גם מצב מסוים שסטודנט או סטודנט מתחילים בזה ועוברים לזה. הגמישות הזאת תיתן את האופציות - - -
גלעד ארדיטי
זה בדיוק הבקשה, לא מעבר לזה.

חשוב להדגיש, לרגע אנחנו לא מבקשים שיהיה רק את זה. אנחנו חושבים שהשילוב הוא קריטי.
ענת ברקו (הליכוד)
אני בעד להשאיר את השילוב הזה. מהניסיון שלי בעולם האקדמי, זה השילוב הנכון. אסור לקבוע באופן מוחלט, אין דין לימוד אנגלית כדין לימוד חומר בהיסטוריה או משהו כזה. הרבה פעמים צריך את האינטראקציה עם המורים. יש סטודנטים שזה מאוד חשוב להם ולכן אני מניחה שזו הדרך, שתהייה הדרך האפקטיבית ביותר להגיע להישגים ולא להביא סטודנטים לסיום תואר ללא מעבר הפטור באנגלית – זה יהיה חמור מאוד ולצערנו הרב זה קורה.
היו"ר מירב בן ארי
בבקשה אדוני. רק תציג את עצמך.
יהודה שוורץ
שוב, אני יהודה שוורץ ממשרד החינוך. אני מבקש שלוש נקודות להעצים אף על פי שחלקן הוזכרו כאן. אני חושב שצריך לברך את חברת הכנסת בן ארי על התשובה שלה ליושב ראש "עמק יזרעאל"., אני מתבייש בשם כל הנוכחים כאן ומתנצל בפני גלעד על הדברים שנאמרו עליו, זה דבר לא ראוי. אני חושב שהוועדה כוועדה צריכה להביע את מחאתה, כמו שאמר פה פרופסור טרכטנברג, הדבר הזה הוא לא יתכן.

אני חושב שצריך לחזק פה את מה שאמר פרסיקו על כך שמדובר פה על מפעל מהפכני. צריך לברך את השר, את המל"ג/ות"ת על היוזמה הזאת. מדובר על מעבר לשיטת לימוד שמתאימה לעת הזאת וצריך לאפשר אותה לסטודנטים. אני חושב שחובה לתת את כל הכלים לכל סטודנט להצליח במשימה הקשה הזאת של לימודי האנגלית. אם הלימודים המקוונים הם אלה שיביאו את התוצאה הטובה, אני לא מבין איך מישהו יכול לעלות על דעתו שימנעו את זה מהסטודנטים, מה גם שנותנים את זה בחינם.

אני לא יודע מי מהיושבים כאן שותף לפורום של האקדמיה. נאמרים שם, אני מחזיק אוסף שלם של דברים ששותפים לפורום הזה, מהאוניברסיטאות שכתבו נגד המהלך הזה בצורה בוטה, בצורה מתנשאת, דברים לא ראויים. אני רק רוצה להציג את מה שנעשה במכללות להכשרת עובדי הוראה. אנחנו גם שמענו ביקורת, שמענו קשיים וביקשנו לנסות. פורום ראשי המכללות האקדמיות הציע לכלל הסטודנטים להיכנס, אני מעיד על עצמי, נכנסתי לקורסים, נכנסתי בעצמי. הקורסים הם יפיפיים, מעניינים, מאתגרים, אין לי ביטחון שהם יביאו את התוצאות המצוינות לכל סטודנט וסטודנט, אבל לפחות לאפשר את זה. הקורסים עצמם יפים, מעניינים, עשויים ברמה מאוד גבוהה. אני חושב שסטודנט שינסה את זה, אני משער שחלק גדול יצליח, יצליח וגם יעמוד בבחינות. על כל פנים, מהמכללות להכשרת עובדי הוראה ביקשנו שסטודנטים יבחרו, ואכן היו כאלה שביקשו להישאר בקבוצות קטנות בלימוד פרונטלי והיו כאלה שנכנסו וכבר יש עדויות של הישגים יפים.

אני חושב שהדבר הזה ראוי שיעמוד על שולחן מל"ג/ות"ת מחר עם הרקטורים שכבר ניסו את זה. מה הייתה הטענה של הרקטורים: 'קודם תנו לנסות, קודם נראה, קודם נבחן, קודם נעשה'. כבר ניסנו, כבר היו סטודנטים שנכנסו, אני לא יודע אם הגיעו כבר לבחינה, אבל זה כבר עובד ולכן אני לא רואה סיבה שמישהו יתנגד, אלא זה מאותם נימוקים שחבר הכנסת פורר אמר אותם שזו בעיה כספית, שזה אובדן הכנסות - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה כל הסיפור.
יהודה שוורץ
ובעיה של המורים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה כל הסיפור. אף אחד שם לא עסוק - - -
יהודה שוורץ
אני חושב שהרעיון שהמורים האלו יוספו להוראה בתיכון הוא רעיון מצוין, משרד החינוך יבוא לקראתם.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה אדוני. חברת הכנסת לביא, הזכות שלך.
קריאה
מורים לאנגלית מאוניברסיטאות - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, וגם מצאנו להם תעסוקה, למורים לאנגלית שכנראה לא תהייה להם תעסוקה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו כבר עוסקות עם הנושא וקשובות מאוד לסטודנטים מתוקף היותנו יושבות ראש השדולה למען הסטודנטים. אני מדגישה את המילה למען כי אני חושבת שהדיון הזה קצת חרג מאווירה ראויה ונכונה לא רק היום, אלא כל ההתכתבות הקודמת ודרך ההתבטאות שהייתה.

אני בכלל חושבת שכל הדיון הזה שייך לעולם של המחר, גם השכלת המחר וגם תעסוקת המחר וגם הדרך של הקניית הידע ושל היכולת של סטודנטים לצאת לא רק עם ידע ודעת, אלא גם כישורים ועם הדברים הנוספים שאקדמיה ראויה, נכונה שקוראת את המציאות עכשווית ובטח את זאת של המחר שהיא אמורה לתת לסטודנטים. לצערי זה לא המצב באקדמיה, אני באה מהאקדמיה, בעצמי ילמדתי גם קורסים מקוונים, אני יודעת ומכירה את החירות שבשיטת הענקת הידע, הרחבה והדיאלוג, אבל פתרונות קיימים.

אני מברכת ושמחה על הפגישה מחר ומבקשת לקחת צעד אחורה בדרך חילופי התבטאויות, כדאי מאוד שננקה אותם. זה לא הנושא היחידי שעוד נדבר ונבקש לשנות, כי צריך לשנות. צריך לעורר את הפעמונים בהשכלה הגבוהה. אני יודעת שגם שר החינוך שותף להבנה הזאת של הראיה של המחר. צריך לעשות את זה בשום שכל. סטודנטים הם לא אויבים, הם באים ומספרים את הסיפור של הסטודנטים ובטח של הסטודנטים הישראלים שהמקרה שלהם הוא אחר. הוא אחר לגמרי גם בהקניית השפה האנגלית. צריך להבין, הסטודנטים שלנו, והם הילדים שלנו, אני מספרת על עצמי, מגיעים אחרי צבא, שירות לאומי, הרבה מאוד שנים שהם לא דיברו את השפה וגם אלה שהיו להם ציונים טובים בבתי הספר. צריך למצוא את הדרך הטובה, הנכונה והראויה, וגם בהקניה טובת הסטודנטים צריכה להיות תמיד נר לרגלנו.

אני רוצה לחזק אותך ארדיטי על כל העבודה. זו הזדמנות לברך אתכם וגם אותך גברתי על הדיון הזה ובכלל על שיתוף הפעולה הפורה שלנו בשדולה למען הסטודנטים. תודה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה לך. דבורה, רצית להתייחס כאן.
דבורה מרגוליס
קודם כל להתייחס כי היה פשוט מקומם כאן לשמוע חלק מהדברים, פשוט כי הם לא נכונים עובדתית. אחת, הרקטורים כתבו מכתב שכל מי שיקרא אותו, אני חושבת, גם יראה שהוא נכתב במלוא הנימוס ובמלוא הכבוד והערכה. אני חושבת גם, שהוא עונה על כל השאלות שעלו כאן, לפחות לרגע זה, לפני שהפגישה שאמורה להתקיים מחר שבה אכן רוצים לפתור את הבעיה.

עוד משהו שחשוב לי להגיד. האוניברסיטאות, לכולן יש קורסים מקוונים מזה שנים. נשיא הטכניון, יושב ראש ור"ה כרגע, פרופסור פרץ לביא אוהב נורא לספר על קורס בננוטכנולוגיה שהוא העלה לרשת בשפה הערבית שמעביר סגן רקטור שלו, כמובן פרופסור ערבי מהטכניון, פרופסור חאיק, שיש לו 7,000 נרשמים כולל מכל מדינות ערב. אז לדבר שהאוניברסיטאות הן נגד לימודים מקוונים זה פשוט לא תואם את המציאות - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
קודם כל שכולם יהיו כמו הטכניון. כמו למשל, אם אנחנו מדברות על הטכניון, בטכניון לאישה, לסטודנטית יולדת יש שנה רביעית חינם. אז קודם כל שכל האוניברסיטאות תאמצנה את מה שהטכניון נותן, אנחנו נגיד תודה. בסדר.
היו"ר מירב בן ארי
אני גם רוצה להעיר משהו. לא אמרנו שהאוניברסיטאות הן נגד קורסים מקוונים. לא אמרנו, ממש לא, להפך - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני באמת חושב שבמקום להתבצר בעמדה של המל"ג - - -
היו"ר מירב בן ארי
של ור"ה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
של ור"ה, תפתחו טיפה את הראש, תבינו מה נאמר פה. הטענות שעלו, הן עלו בעיקר למכתבו של מנכ"ל המכללה האקדמית עמק יזרעאל ולא לטענה. את מתגוננת על המכתב כאילו, את לא צריכה להגן לא על המכתב הזה ולא על דברים אחרים - - -
דבורה מרגוליס
אבל אין לנו קשר ל- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שבהיבט הזה אפשר לפתוח את הראש ולהבין. הייתי שמח להבין האם אין סוגיה, האם לא מה שמנחה אתכם זה הסוגיה של פיטורי - - -
היו"ר מירב בן ארי
המורים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הסוגיה הכספית.
דבורה מרגוליס
אין קשר, ממש לא ואני אגיד לכם יותר מזה - - -
היו"ר מירב בן ארי
אז מה מונע מכם?
דבורה מרגוליס
אני לא יודעת אם אתם יודעים, הוגשה עתירה נגד 4 אוניברסיטאות ונגד ור"ה ות"ת, של ארגון הסגל הזוטר על הנושא הזה. העתירה היא עתירה מתקדמת, היא תיקח כנראה עוד חודשים ארוכים. גם זה לא ימנע מלעשות את הדברים כפי שהם צריכים לעשות. הטענה היא טענה אקדמית בלבד. אם תקראו את המכתב, אם תקדישו שלוש דקות לקרוא, אני חושבת שחלק מהדברים יהיו לכם ברורים. ברור שפתרונות צריך למצוא, לסטודנטים צריך לדאוג.
ענת ברקו (הליכוד)
יש נתונים קשים במובן הזה של כמה עשו קורסים כאלה וכאלה, הישגים, התפלגויות וכל הדברים האלה, זה משהו שאתם יכולים להציג?
דבורה מרגוליס
יש מספרים כאלה, המספרים האלה לדעת האוניברסיטאות לא עושים חסד עם הקורסים המקוונים ולכן הן לא רוצות, להפך, הרעיון הוא כן לחזק את הקורסים המקוונים מתוך רצון ללמוד מהניסיון. האוניברסיטה הפתוחה היא מובילת הדגל בדבר הזה, סיורים מתקיימים, שיתופי פעולה מתקיימים גם איתה לבין האוניברסיטאות וגם עם גופים אחרים. הדברים האלה הם אינטרס של האוניברסיטאות וזה נאמר בכל פורום ובכל פגישה שהייתה בנושא.
ענת ברקו (הליכוד)
רצוי כשבאים לדיון לבוא עם נתונים, זה חשוב.
היו"ר מירב בן ארי
תאמיני לי שאני קראתי את המכתב שלך פעמיים, קיבלתי אותו אתמול, עדיין לא השתכנעתי, אני מצטערת.

רויטל, ארגון ההורים. רק תגידי איך זה קשור לדיון.
רויטל ליפמן-שמר
האמת היא שאנחנו בדרך כלל לא מתעסקים מעל גיל 18 בכלל.
היו"ר מירב בן ארי
כן, ארגון ההורים הירושלמי, ביקשת לדבר ובאת במיוחד.
רויטל ליפמן-שמר
העניין פה בקורסים מקוונים, מאחר ויש לזה השפעה על החינוך, איך אמרת, 'החינוך של המחר'. בכובעי שלא שייך לארגון ההורים, כמי שהרצתה באוניברסיטה הפתוחה, כפי שאמרה נציגת האוניברסיטאות, יש דגמים שונים של קורסים מקוונים שאפשריים והם יכולים להיות חלקיים. חלקם נעשים באוניברסיטאות עבור נוער מחונן בצורה חלקית מקוונת בשילוב עם פרונטלית. יכול להיות שהתשובה היא איזה דגם מורכב, משולב. ככל שהדגם הזה ילך יש אפשרות לסייע למערכת החינוך באופן כללי. אם משרד החינוך יוכל לתת תשובה לגבי העמדה שלו לגבי קורסים מקוונים במערכת החינוך, הוא יבורך.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל זה לא הדיון על מערכת החינוך. אנחנו עוסקים בהשכלה גבוהה.

יש עוד הערות שמישהו רוצה להעיר? או.קיי, אני רוצה לעשות סיכום. קודם כל כמה דברים בסיום הוועדה. אחת.

אני אפתח, כמובן שאני מודה לכם שהגעתם לפה ואמרתם את דבריכם. אני מודה להתאחדות הסטודנטים שלקחה את החלטת השר. בעצם ביקשה לבדוק עבור הסטודנטים ולוודא מתוך דאגה כנה לסטודנטים שבאמת הנושא מיושם. לצערנו, לא פעם ראשונה, פשוט ל פעם ראשונה, אני מצטערת דבורה. אני בוועדה הזאת שנה. אני וחברת הכנסת לביא מובילות את השדולה להשכלה גבוהה מהיום שנכנסנו לכנסת. כל פעם אנחנו רואים שהמכללות - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שזה גם שנה.
היו"ר מירב בן ארי
נכון.

מיישמות, פועלות כי הן חוששות מהמל"ג. והאוניברסיטאות, מה שנקרא יש להן מעקב לעשות כרצונן. קראתי את המכתב ואני אומרת לך, אנחנו לא השתכנענו, גם חברי הכנסת האחרים. אנחנו מצפים מחר, גם אני וגם חברת הכנסת לביא, שאנחנו מובילות את העניין, גם חברי הוועדה ויושב ראש הוועדה, לתגובה של המל"ג לפגישה שלכם מחר. אנחנו רוצים במייל שיעבור לכל חברי הוועדה לדעת את ההתייחסות שלכם, מה הייתה ההחלטה בפגישה. היועץ של השר הגיע לפה, ולא בכדי, כי אנחנו רוצים להבין האם אוניברסיטאות שלא תעשנה, ושזה יהיה ברור, שלא תעשנה לימודים מקוונים באנגלית כפי שהחליט השר, האם תהייה איזו סנקציה עליהן. אנחנו יודעים כשהמל"ג, כשהוא רוצה, מטיל סנקציות בעיקר על מכללות, לעתיים נדירות על אוניברסיטאות.

יש כאן החלטה של שר בתמיכה של המל"ג/ות"ת שכבר אומצה על ידי רוב המוסדות האקדמיים, ישבו פה את המכללות להוראה שמבחינתי אין הבדל. אין הבדל, סטודנט במדינת ישראל חייב להיות שווה. הוא יכול לשלם יותר, הוא יכול לקחת מורה פרטי, הוא יכול לקנות ולא משנה לי, אבל מול המוסד הוא חייב לקבל יחס שיווני. יש כאן פגיעה בשוויון, אמרו כבר בצדק כאן, זה עניין ערכי חברתי שלנו כחברה. אנחנו לא מתכוונים לעבור על זה על סדר היום.

אני רוצה עוד להביע, איך אני אנסח את זה במילה שהדף יספוג, שאט נפש מהמכתב של מנכ"ל מכללת עמק יזרעאל. אני יודעת שאני כתבתי מכתב מנוס, אבל הוועדה וחברי הכנסת וגם פרופסור טרכטנברג, שאני אני מאוד מכבדת את דעתו כיושב ראש הות"ת הקודם, להביע שאט נפש מהמכתב הזה. כמובן לציין את בל"מ ור"מ שאינם חלק מהמכתב. כמובן שור"ה ברור שלא. אנחנו לא מסכימים לשיח כזה, לא בשנת 2016. סטודנטים הם שותפים מלאים לאקדמיה ולאתגרים שלה, מחר הם באקדמיה. הם לא לקוחות, הם לט צרכנים שבאו ל"סלקום". לחשוב שמנכ"ל מכללה היום מתייחס אליהם ככה ומשתמש בביטויים שאני לא אחזור עליהם, כי חזרנו עליהם, אין מילים חוץ מאשר שאט נפש לגבי האדם הזה, וחבל שהוא לא הגיע לכאן.

דבר אחרון. הוועדה הזו היא וועדה מאוד מאוד חזקה. זה לא מס שפתיים. אנחנו ננהל מעקב ונוודא שהנושא הזה מגיע לכל סטודנט באוניברסיטה. אנחנו לא נרפה עד שנקבל מכם תשובה. אני יודעת שיושב ראש הוועדה הקבוע מאחוריי בעניין הזה ומחכה לתוצאות לא פחות.

דבר אחרון שאיתו התחלתי, אני מצפה לקבל תוך 30 יום התייחסות לנושא של קורסי הקיץ. אתם תתנו את התגובה למל"ג. ור"ה, תתנו את התגובה למל"ג, המל"ג ידברו עם ההתאחדות וכולכם ביחד תתנו תגובה. לא צריך דיון, אני רוצה תגובה. תגובה פשוטה, למה סטודנט במדינת ישראל נאלץ לשלם יותר כשהוא לומד בקיץ.

עד כאן. אני מודה לכולכם שהגעתם. אני מצפה לתשובות לוועדה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:45.

קוד המקור של הנתונים