ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/06/2016

תקצוב ליגת העל לנשים בכדורסל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 94

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

יום שלישי, כ"ב בסיוון התשע"ו (28 ביוני 2016), שעה 11:00
סדר היום
המשבר התקציבי בליגת העל לנשים בכדורסל
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר

עליזה לביא
חברי הכנסת
זוהיר בהלול

חנין זועבי

איילת נחמיאס ורבין

רויטל סויד
מוזמנים
דוד מלכא - סגן ראש מנהל הספורט, משרד התרבות והספורט

לירן אלרם - דובר ועוזר מנכ"ל, המועצה להסדר ההימורים בספורט

עמרית ינלוב עדן - מנהלת פרויקט, אתנה-המועצה הציבורית לקידום נשים בספורט

עדי שטדלר - רכזת אתנה באיגוד הכדורסל, אתנה-המועצה הציבורית לקידום נשים בספורט

עמירם הלוי - יו"ר איגוד הכדורסל

טל נתן - מנהל אגף מקצועי נשים, איגוד הכדורסל

מנחם וידהורן - אליצור חולון, חבר הנהלת איגוד הכדורסל

איריס שטרק - יו"ר, מנהלת ליגת הכדור-סל

תמר בליץ - מנכ"לית, מנהלת ליגת הכדור-סל

דורית דוידוביץ בנט - אמא של שחקנית

לירון כהן - מנהלת אגף כדורסל מכבי

אליהו רבי - מנהל מחלקת כדורסל מכבי

גלעד כ"ץ - מאמן בנות הרצליה

ריקי רוח - חברת הנהלת אסא ירושלים

אורה גלזר - יו"ר מכבי רמת חן בליך

ליעד סואץ-קרני - שחקנית כדורסל, מנהלת ליגת הכדורסל

שירה העליון - מאמנת, מנהלת ליגת הכדורסל

יצחק איזי צ'יניאו - יו"ר בנות הרצליה, מנהלת ליגת הכדור-סל

אורי כהנא - עורך דין, משרד כבירי-נבו-קידר, עו"ד

אורי קידר - עורך דין, משרד כבירי-נבו-קידר, עו"ד

ביאטריז רוזן כץ - יועצת ראש העיר חיפה לשוויון מגדרי

אריה לבנת - כתב ספורט, עיתון 'הארץ'

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

המשבר התקציבי בליגת העל לנשים בכדורסל
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בוקר טוב, אני פותחת את הישיבה, היום ה-28 ביוני 2016 והדיון יתמקד בתקצוב ליגת העל לנשים בכדורסל. כידוע לכולם ענף הספורט למשך הרבה שנים נשמע יותר ונתפס יותר כענף גברי שהשליטה בו והכוכביות בו והתקציבים שסביבו בעיקר סביב גברים, במיוחד בספורט הקבוצתי. יותר השאירו לנשים כל מיני התעמלות וספורט שהוא כיפי כזה ועדין ומתאים לנו כנשים. הספורט שהיה כרוך בו תחרותיות וקידום וחשיפה תקשורתית גדולה, בעיקר היה נחלתם של הגברים להרבה שנים.

אני אומרת את זה כי אני חושבת שכל הנושא של מעמד נשים וכל הנושא של חברה פטריארכאלית לא פסח על ענף הספורט ואני חושבת שלא רק שלא פסח, זה אחד המעוזים האחרונים שמתחילים נשים יותר להתבלט בתוכם ולהיכנס אליהם ולהשיג הישגים. במיוחד שראינו לפני שבוע הישגים שהכי טובים היו של קבוצת המתעמלות. אבל עדיין, אלה שרידים של הספורט כאילו שהיה פתוח בפני נשים, שהוא עדין ושיש בו את היופי יותר מאשר את האגרסיביות שקיימת לפעמים.

חבר הכנסת זוהיר בהלול יודע טוב מאוד עד כמה אני יודעת בספורט, שזה לא הרבה, והוא יודע גם מה אני חושבת על ספורט, אבל מה שידוע לכולם - - -
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אנחנו נילחם מלחמת חורמה נגד הדעות הקדומות שלך על הספורט.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה לא דעות קדומות. כדורסל נשים הינו אחד מענפי הספורט הקבוצתיים המובילים בארץ והבנתי שכ-4,000 שחקניות מכלל קבוצות הגיל פעילות בתחום הזה. אני בטוחה שיש הרבה יותר שהן לא רשומות, שהן נמצאות בכל מיני קבוצות שלא נמצאות לא בליגת העל ולא מוכרות. לפחות אני מכירה באוכלוסייה הערבית כמה קבוצות, גם של כדורסל וגם של כדורעף, של צעירות, שהן מוכרות בתוך האוכלוסייה, מוכרות בערים שלהן, יש להן הישגים, אבל בממד הארצי לא כל כך ידוע לי.

בחודש מרץ פנו אליי מליגת נשים וידעתי שיש משבר וידעתי שיש בעיה די רצינית בעניין התקצוב. אמרתי שאני לא מבינה בספורט, אבל בזכויות נשים ובמעמד נשים אני כן מבינה, אז היה ברור ובטוח ומובן מאליו שגם בנושא הזה תהיה אפליה בין גברים ונשים וגם בנושא הזה נשים לא יקבלו את מה שמגיע להן באמת. הבנתי אחר כך שהמשבר נסב סביב התקצוב שניתן על ידי משרד התרבות והספורט והייתי חלק מההתקשרויות והלחצים והדיבורים כדי להציל את המצב. במיוחד כשהוכרזה שביתה בדיוק ערב פתיחת משחקי הפלייאוף. ולא חשבתי אף פעם שאני אצטרך להשתמש במושגים האלה.

וקבענו אפילו ישיבה של הוועדה. ערב הישיבה הבנתי שהנושא התחיל להיפתר ונעניתי לבקשת הנשים בליגה לדחות את הישיבה ולא לקיים את הישיבה, כי כבר יש התקדמות במשא ומתן. אני אומר בכנות, אני המלצתי לא לבטל את הישיבה ואמרתי 'אם התחלתם להשיג משהו, יכול להיות שאתן ספורטאיות מעולות, אבל אני פוליטיקאית, אני יודעת כשאני מתחילה להשיג משהו לא להרפות, להמשיך עד הסוף. בואו תמשיכו, בואו נקיים את הדיון, נודה על מה שקיבלנו ונגיד עדיין חסר'. בכל זאת חשבתן שכדאי לבטל את הישיבה ואני כיבדתי את זה. אבל זה לא אומר שבגלל זה אני אומרת 'אמרתי לכם', לא, אני אומרת את זה כדי שנדע שהיה מאבק בדרך, שאני ארצה לשמוע עוד יותר עליו, איפה אנחנו עומדות היום, מה באמת השגתן, מה הבעייתיות ואחר כך נמשיך את הדיון.

כמובן אני מודה לחברות וחברי הכנסת שהצטרפו לדיון הזה, גם חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, גם חבר הכנסת זוהיר בהלול, חברת הכנסת חנין זועבי ותיכף תחזור חברת הכנסת מירב בן ארי.

אני רוצה להזמין את רואת החשבון איריס שטרק, יו"ר מנהלת ליגת העל בכדורסל נשים. בבקשה, גברתי, תני לנו קצת ככה תיאור של המצב הקיים.
איריס שטרק
בוקר טוב לכולם, לך במיוחד, גברתי, על העזרה הנמרצת לאורך כל הדרך וגם עכשיו. לי יש רושם שגברתי מבינה שספורט זה לא רק ספורט, זה בריאות האישה, זה מעמדה של האישה, זה מקומה בכלכלה, בחברה, בפוליטיקה, ומצוינות בספורט היא חלק מתוך כל הדברים. אז תודה לך. לחברות הכנסת, במיוחד חברת הכנסת איילת ורבין, שגם היא מלווה אותנו באופן צמוד, לנציגי משרד התרבות והספורט, המועצה להסדר ההימורים, אתנה, איגוד הכדורסל, חבריי שיושבים פה מדירקטוריון ליגת העל, מאמנים וגם שחקניות שחשובות ועבורן אנחנו נאבקים. אז בשמי ובשם כל הדירקטוריון אני מודה, כי יש לנו כאן מאבק על הקיום ובמאבק הזה אנחנו זקוקים לעזרתכם.

אני רוצה לומר שאכן, כפי שגברתי אמרה, יש לנו כאן ספורט קבוצתי שמוביל בישראל. יש לנו פה 4,000 שחקניות פעילות שהן רואות את הליגה המקצוענית, זאת משאת השאיפות, כשיש לאן לשאוף יש מה להיות למטה. לצערנו היום בליגה יש רק שמונה קבוצות בגלל בעיית התקציב, שזה בפני עצמו 100 שחקניות שמשחקות בכל עונה, גם במצב המינימלי הקשה הזה ב-100 משחקים בכל עונה. זו הבמה המרכזית, המודל לכל בני ובנות הנוער בכל מה שקשור בהתמדה, בשאיפה למצוינות, להישגיות, למוטיבציה, זה בעצם הפסגה. המצב של כדורסל הנשים משפיע על כל ענפי הספורט, זה הקבוצתי הכי גדול, מכאן גוזרים לכל הדברים.

חוסר השוויון שלדעתי נובע מתפיסות בהחלט של סיבות היסטוריות, כי בעצם התקבע בכל הגופים הממסדיים שלפעמים נדמה לי שהם פשוט לא רואים את גודל האבסורד הקיים היום. אנחנו בעולם שמדברים על שוויון, לא יכול להיות שמישהו לא רואה שפה אנחנו במקום הכי רחוק שיכול להיות משוויון. אני חושבת שבית המחוקקים הזה וכל מי שאמון על הספורט בישראל צריך לשים את זה בראש מעייניו.

מהניסיון האישי שלי כיושב ראש המנהלת בשלוש וחצי השנים האחרונות שאני מכהנת כמובן בהתנדבות ובאהבה גדולה, לצערי אני נתקלת כל הזמן באטימות הממסד למצב הזה, ממש עיוורון. למה בישראל של 2016 אנחנו צריכים להיאבק בהבטחת תקציב בסיסי לכדורסל הנשים? למה צריכים להתנהל באי ודאות? מה שקיבלנו עד היום, גברתי, הוא 1.147 מיליון, שזה בעצם כל התקציב מתוך מה שהובטח לנו כאשר היינו אמורים או הובטח להגיע עד ל-2,400,000, למעט הכסף של 500,000 שקיבלנו מהטוטו, ולא קיבלנו את כל מה שהובטח לזה. בנוסף לזה אין לנו שום ידיעה ושום מושג מה הולך להיות בעונה הבאה. הקבוצות שהיום צריכות להחליט שהן מצטרפות לליגת העל וצריכות להגיש בקרה תקציבית לאותם גופי פיקוח מה התקציב שלהם, אין להם שום מושג, הן מרחפות באוויר ואף קבוצה, מעבר לאלה שכבר התמוטטו וכבר הודיעו לנו שלא יוכלו לעמוד, אף קבוצה לא יכולה לדעת מה עומד לפניה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מאיפה התקציב שלכם?
איריס שטרק
אני אסביר את זה תיכף במהלך הדברים, כי כל פעם הזיזו אותנו לגורמים אחרים. כל פעם שלא מוצאים לנו מקום מעבירים אותנו, פעם זה היה מהטוטו, בשנה שעברה זה היה אתנה ועכשיו זה עבר למשרד הספורט, בכלל לא על בסיס של שיווק, זה עבר על בסיס של התקשרות מכרזית. כל פעם בואו ננוע ונמצא איזה נוסחה כדי לתת את הסכום הלכאורה שצריך לתת, ועל הרקע הזה גם אנחנו מחזרות על הפתחים באמת במצב שהוא משפיל. הוא משפיל. לנסות לשכנע למה מגיע לנו ובואו תגידו לנו איך למצוא את הדרך ותשיגו אקסל כזה או אקסל אחר כדי להגיד את הדברים.

עכשיו מילא אם זה היה המצב של כל הספורט הישראלי. בואו נניח, אנחנו במצוקה בכל הספורט, אז היינו אומרים צרת רבים, כולם סובלים, יש מצוקה במדינת ישראל, המצב קשה, אבל רבותיי ענפי ספורט הגברים, וחבר הכנסת זוהיר בהלול בוודאי יודע את זה, מתוקצבים בעשרות מיליוני שקלים, 80 מיליון שקלים לכדורגל גברים, הם כבר מודיעים עכשיו, שמעתי על מחאה כי הם לא יודעים כמה הם יקבלו יותר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ה-80 מאיפה?
איריס שטרק
מהטוטו. קוראים לזה בכותרת - - -
קריאה
תני את כל הפרטים, איריס.
איריס שטרק
אדוני, אני אתן את כל הפרטים.
קריאה
את מטעה את הציבור.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
היא ממש לא מטעה אף אחד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת ככה, כל אחד ייתן את המידע כראות עיניו ומי שירצה לסתור את המידע הזה יחכה בתור, יבקש לדבר ואני אתן לכם לדבר. תודה.
איריס שטרק
אני אסביר את הכול, גברתי. בכמה דקות ניסיתי למנות את הכול. 80 מיליון שקלים לכדורגל גברים, 14 מיליון שקלים לכדורסל גברים, התקציבים האלה מובטחים לגברים, הם מועברים מדי שנה כמו שעון. הייתי רוצה לראות יום אחד מה היה קורה אם היו מעכבים להם את התקציבים או מקצצים או מנסים להעביר אותם מתקציב אחד לשני. אנחנו, בשביל ה-2 מיליון האלה, צריכים להפוך עולמות ועד עכשיו לא קיבלנו. איך אין קריטריונים שווים לחלוקה למרות כל דיוני העבר, למרות מבקר המדינה, למרות הזכות הבסיסית שלנו לשוויון? והתופעה הזו היא רעה חולה.

אני חושבת שהיום אנחנו רוצים לשתף אתכם באתגרים ולקבל את התמיכה למאבק הזה כדי שנראה באמת איך פותרים את הבעיה. אני רק אזכיר שלפני שנתיים ביום בהיר אחד הודיעו לנו שהטוטו החליט לבטל כליל את התקציב, את מה שקודם הוזכר פה כתקציב שיווק בגלל שהמונח שיווק, אין לנו שווי שיווקי. נשים לא שוות, זה בדיוק מה שנאמר לנו ולכן היינו צריכים למצוא פתרון אחר. אנחנו דורשים שהנושא הזה יהיה בסדר העדיפויות בגלל שכמו שאמרתי, מצוינות בספורט היא בכל התחומים. לא ייתכן שאת מרב הזמן והמרץ השחקניות, המאמנים והמנהלים, במקום לעשות ספורט הם ירדפו אחרי הכסף. מה אנחנו רוצים? אנחנו רוצים בטווח המיידי - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רוצות.
איריס שטרק
רוצות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חיכיתי כי היו הרבה יו"ד מ"ם בסוף ואמרתי - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הייתי מוכרחה. את צודקת שזה צריך להיות רוצים, אבל אנחנו רוצות במקרה הזה.
איריס שטרק
אני רוצה להגיד רוצים, רבותיי, כי יש בנות ולכולן יש - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
זה היה ניואנסים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, הם יכולים להיות גם כלולים ברוצות. כמו שכוללים אותנו ברוצים, הם יכולים להיות ברוצות.
איריס שטרק
בטווח המיידי קודם כל לתת לנו את כל ההתחייבויות. עברו חודשיים מסיום העונה, עוד אין לנו כסף, עוד אין לנו מסמך שמעיד על התוספת ל-1,147,000 שקיבלנו ממש לאחרונה. אנחנו רוצים אישור מיידי לתקציב לליגה שנפתחת בעוד ארבעה חודשים, כדי שהקבוצות יוכלו היום להירשם כי יש להם זמן מוגבל בעניין.

אנחנו רוצים סיום של האפליה המתמשכת. תדעו, רק בשביל המושג, שחקן כדורסל בישראל, מדברים על אפליה בשכר, מרוויח לנוכח הנסיבות פי שישה משחקנית כדורסל. בגברים הם מקבלים בונוסים, כל המשחקים החשובים משודרים בטלוויזיה, בערוץ הציבורי, אנחנו לא קיימים בערוץ הציבורי ועוד משלמים כסף לגברים. איפה הערוץ הציבורי שחייב לשדר נשים?

אנחנו בעצם רוצים סוף למאבקים, אנחנו רוצים להתרכז בספורט, אנחנו רוצים שיפסיקו להזיז אותנו בין כל מיני גופים מתוקצבים. הגענו להישגים יפים, ביססנו תקנון, ביססנו פעילות שקופה, הכרחנו את ערוץ הספורט לשדר אותנו, העלינו את החשיפה התקשורתית והאינטרנטית, השגנו אפילו חסויות לאותה ליגה שלא שווה את המעט, אבל מה? החסויות הן מינימליות, הן לא מאפשרות קיום. השחקניות כאן השתתפו בפעילות רחבה יחד עם מפעל הפיס ואתנה, בפעילות חברתית, אנחנו רוצים פתרון לטווח הארוך בכל התחומים.

אני רוצה להגיד, לעניין הזה של אותם מקורות מימון. אני רוצה גם לציין שמה שהוזכר קודם, גברתי, בנושא של השיווק, כספי השיווק זה המסווה הכי גדול להעברת כספים ללא קריטריונים. זה המסווה הכי גדול וזה הרקע גם למה שאנחנו עושים לבג"צ, לבוא ולמרוח את כולנו במצב שבו מחלקים 100 מיליון וקוראים לזה כספי שיווק ואומרים זה שווה ולא שווה, אני חושבת שהגיע הרגע לדעת על מה באמת מהמרים ומה יוצר את ההכנסות ולהפסיק לקרוא לצינור הזה של כספי שיווק צינור אחר. צריך לקחת לפחות מחצית מכספי השיווק, להעביר אותם לקריטריונים שוויוניים, לחלק אותם בצורה שווה לפי קריטריונים, כמות שחקניות, אותם הקריטריונים בין נשים לגברים.

אנחנו פועלים בשני מישורים. אני רוצה גם להכריז ולהודיע ולהזכיר ששני המישורים, אנחנו הגשנו בג"צ שהיא עתירה מקדמית לבג"צ לביטול האפליה בנושא הספורט. אנחנו עתרנו כנגד האפליה, וזה המקום גם לשבח את משרד עורכי דין כבירי-נבו-קידר, שבהתנדבות נרתמו לעזור לנו בבג"צ. אנחנו רוצים אכיפה של המחוקק להשגת התקציב בצורה שווה עם קריטריונים, לגייס גם אתכם לתוך המאבק הזה, גם במסגרת הבג"צ ובוודאי במסגרת חקיקה וגם שלא יסחבו אתכם, גברתי, כמו שסוחבים אותנו, להגיד 'אנחנו נדון ונעשה ועדה ואנחנו נעשה עוד משהו ועוד משהו'. הגיע הרגע לשים פה על השולחן ולהגיד 'אלה הכספים שמתחלקים, אלה הקריטריונים השוויוניים', כאן אנחנו רוצים לראות. שלא יבואו ויגידו 'בואו נבטל את המנהלת, נחזיר לאיגוד הכדורסל'. אנחנו לא באיגוד, כמו שיש מנהלות גברים כך יהיו מנהלות נשים, כמו שיש קריטריונים פה יהיו קריטריונים שם.

ועשו גם עוד משהו, הלכו והעבירו חלק מהכספים ממשרד הספורט, העבירו אותם בשמירה ואבטחה, באיזה כותרת אחרת שבה נשים לא יכולות - - - כל מיני, אני לא אכניס בכל המבוכים, יש לי כאן ספר שלם לתאר את כל האפליות, כל הדרכים איך הכסף לא יגיע לנשים. אגב, מתוך ה-100 מיליון ואותם מיליונים שהזכרתי, כספי שיווק, רק אחרי מאבק אנחנו הספורט היחיד של נשים שמקבל חצי מיליון שקל, כל השאר זה גברים. כי שוב, מה זה אומר? שנשים לא שוות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כלומר 99.5 מועבר לספורט גברים וחצי מיליון - - -
איריס שטרק
אני מדברת על כספי שיווק שראש מינהל הספורט הזכיר אותם לפני רגע.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
פניתם לשרה בנושא הזה?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
השרה שותפה למאבק הזה, לטעמי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
להגיד לך את האמת, אני לא רואה אף אחד שותף, חוץ מכנראה אנחנו כחברות כנסת. השרה בכל זאת יש לה תקציבים, עם כל התקציב שלהם - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
רגע, על איזה שרה אנחנו מדברות? אני מדברת על השרה לשוויון - - -
רויטל סויד (המחנה הציוני)
אנחנו מדברות על שרת התרבות והספורט.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
חזרתי בי, התכוונתי לגילה גמליאל.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שאם כל התקציב שלהם, כולל התקציב של השיווק, עדיין לא הגיע ל-2 מיליון, הן עדיין מדברות השנה על 1,400,000 - - -
איריס שטרק
1,140,000.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זאת אומרת שאף אחד לא שם - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא סופר אותם. נכון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא שם לעצמו את הנושא של ספורט נשים ושל ליגת כדורסל נשים בסדר העדיפות שלו.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
איריס, מה אומרת השרה?
איריס שטרק
אני לא יודעת - - - גברתי, אני רוצה להגיד שגם הכסף שקיבלנו זה לא בבסיס תמיכה שאנחנו יודעים ש - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שזה שנתי, שזה קבוע.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את התחלת להגיד, אני רוצה לדעת, ה-1,140,000 מאיפה קיבלתם ותחת איזה כותרת קיבלתם אותם?
איריס שטרק
אנחנו קיבלנו 1,147,000 ממשרד הספורט, במין מכרז, מעין סוג של מכרז או פטור ממכרז - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שאז הכריחו אתכם למתג מחדש - - -
איריס שטרק
שאז היינו צריכים להוכיח הוצאות שווי של דברים, הוצאות מסוימות שהחשבות צריכה לקבל כדי להוכיח שביצענו, מה השווי השיווקי, פעילות חברתית. חלק מזה נתנו לשיווק למתג ולפרסם את אתנה ואת משרד הספורט בלדים שאנחנו מפרסמים במשחקים. לכל דבר הקצו שווי, היו לנו מאבקים קשים על השווי, לכל דבר - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יכולה לשאול שאלה אחרת? כדי שהשחקניות יוכלו באמת להתמקצע ושזה יהיה גם מקור הכנסה שלהן ולהתפנות מכל העיסוקים כדי להשקיע וכדי שתוכלו להחזיק את עצמכם כמו שצריך, מה התקציב המינימלי שאפשר באמת להסתדר איתו?
איריס שטרק
אם לא יתקצבו באופן שונה את קבוצות הנשים בבסיס התמיכה, כי היום קבוצה של נשים מקבלת בערך 130,000 שקל כשקבוצה של גברים מקבלת 2 מיליון שקל. אז רוב הכסף שלנו הולך להשלמה לקבוצות כדי שהם ישרדו, כדי שהם בכלל יוכלו לחיות ולהתמודד. זה לא כספים למנהלת, אני מתנדבת והגברת היקרה הזאת עובדת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ברגע שאמרת לי שקבוצת גברים מקבלת 2 מיליון ואתן מקבלות 130 אני יכולתי לראות את הפער.
איריס שטרק
ברגע שיחלקו בתקציב לכל קבוצה, שייתנו להם ישירות לקבוצות 2 מיליון, לי מספיק מיליון, מיליון וחצי, לפעולות השיווק של המנהלת, רק שייתנו לקבוצות עכשיו, כל קבוצה, כמו לגברים אני רוצה. נציגי הקבוצות שיושבים פה, כל אחד, הם יקבלו במקום 130,000 2 מיליון. אני צנועה ואני רוצה למנהלת מיליון, מיליון וחצי. אני מאוד צנועה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
הגזמת, איריס.
איריס שטרק
למה הגזמתי?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, זה היה בלשון סגי נהור.
איריס שטרק
זה הכול, אני רוצה רק שווה בבסיס.
קריאה
זה עדיין טיפה בים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את רוצה עכשיו?
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני באמת שותפה למאבק הזה חודשים רבים. אם את זוכרת, עאידה, אנחנו הגשנו מכתב לראש הממשלה במליאה בעניין הזה כשהליגה הייתה בשביתה. אני אומרת את האמת, אני כן מבינה בספורט, אני יודעת מה קרה אתמול בין איסלנד לאנגליה, אני מניחה שרוב הציבור יודע.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
זו הייתה הידיעה הפותחת של החדשות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אפילו אני יודעת.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא, זוהיר, אני אמרתי איסלנד של היום זה ראשל"צ של לפני חודש. זה טוב, נכון? פה 300,000 תושבים ופה 260,000 תושבים. אני מבינה ואוהבת ספורט, אוהבת במיוחד כדורסל. אז עם כל הכבוד מראש תוציאו את ההתנשאות. יש איזה מין התנשאות כזאת מובנית, כשנשים מגיעות לדון בספורט הן אוטומטית לא מבינות בספורט, לא מבינות בכדורגל, לא מבינות בכלום. אז תוציאו את זה מהדיון.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אז גם אני מבין ב - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אתה מבין בספורט? אתה פרופסור.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
זו שחקנית הכדורסל וזו שחקנית הנבחרת. אני מכיר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
נכון, ויושבת כאן, לא הזכרנו את תמר בליץ, שהיא מנכ"ל המנהלת והיא הייתה בעצמה שחקנית ויש עוד שורה לא מבוטלת של שחקניות, אפילו כאלה ששיחקו בחוץ לארץ.

אני רוצה להגיד לך שמה שקורה עם התקצוב של העניין הזה, והבלבול בינינו היה, אני התייחסתי לשרה גילה גמליאל, שהיא השרה לשוויון חברתי, שבהחלט שותפה למאבק הזה, והשרה לספורט בעניין הזה, אני לא לגמרי בטוחה שהיא שותפה למאבק הזה ואני חושבת שהיא צריכה להיות שותפה למאבק הזה. אגב, לא בגלל שהיא אישה, בגלל שזה מה שהצדק והשוויון דורשים ומחייבים. הייתי מצפה לאותו דבר משר ספורט.

אני חושבת שהבעיות שאיריס מכוונת אליהן הן מאוד מאוד נכונות. מה באים כל פעם ואומרים לי? גם כשהתמודדנו עם השביתה שלהם, אומרים לי 'אבל תדעי, את אף אחד לא מעניין ספורט נשים', אני אומרת בוודאי, אם לא משדרים אותו, אם לא נותנים לו במה, אם לא חושבים איך מגדלים נשים צעירות באמת מגיל צעיר להיות שחקניות כדורסל. אגב, בג'ודו למשל, שם אנחנו רואים איך התהליך התפתח, צריך ללמוד מזה. שם באיזה שהוא שלב הבינו שאנחנו יודעים גם לגדל ג'ודוקא אישה והיא יכולה גם להביא מדליות. אנחנו צריכים לזכור את זה. אז הבינו שכדאי והתחילו לטפח את הספורט הזה גם אצל נשים. זה אותו דבר.

איריס, אני זכרתי, אגב, מספרים יותר גבוהים בכדורסל גברים. אני זכרתי שזה יותר מ-100 מיליון שקל. אולי אני מתבלבלת עם הכדורגל. בכדורגל נדמה לי זה 114 מיליון שקלים. אז אנחנו אפילו לא מעזות לדבר על כדורגל נשים, יש גם נשים שאוהבות לשחק כדורגל. אם אנחנו לא נגיע למצב שבו באמת הן יודעות מדי שנה, מדי עונה, בדיוק כמו הגברים, איך מתחילה השנה, כמה קבוצות ושהם יכולים לטפח את הקבוצות ויכולות לטפח את השחקניות, זה לא משנה מה אנחנו נעשה פה, עאידה, אני חושבת שאנחנו צריכות לחשוב על דרך, יכול להיות שצריך ללכת שוב לבג"צ. אני באמת באמת לא יודעת כבר מה הפתרון, כי עובדה, הבטיחו להם 2.4 מיליון שקלים בפתיחת העונה, כשהן יצאו לשביתה הועברו להם רק חצי מיליון שקלים או 400 - - -
איריס שטרק
חצי מיליון מהטוטו ומתוך ה-2.4 לא קיבלנו - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
וזהו. זה פשוט מדהים. זאת אומרת מרגישים מספיק בנוח לא לעמוד בהתחייבויות בגלל שמדובר בליגת כדורסל לנשים. למה להעמיד פנים?
איריס שטרק
אגב, הלוואה שלקחנו מהאיגוד שאין לי איך להחזיר אותה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
ברור. איריס היא רואת חשבון, היא יודעת שצריך ש - - -
איריס שטרק
אין לי חובות שאני לא יודעת איך להחזיר אותם, זה המקום היחידי שיש לי חובות שאני לא יודעת איך להחזיר.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
בדיוק. אני מתנצלת בפניכם, אני חייבת ללכת לוועדת הכנסת. עאידה, תודה רבה על זה שאת מקיימת את הדיון החשוב הזה, לדעתי זה רק התנעה. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לך.
איריס שטרק
תודה רבה לך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זוהיר, אתה רוצה?
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כן, קצר. יש לי שני פחדים, כאשר אני מדבר עכשיו בוועדה לקידום מעמד האישדה, אל"ף, שאני אשתמש בי-מ"מים לעתים בלי להרגיש.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, לך מותר.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
ובי"ת, שלא נשחזר, אני ועאידה, את הוויכוח הקלאסי שהיה לנו כאשר אני הייתי איש תקשורת והיא הייתה מקדמת מעמד האישה הערבית, כאשר אמרתי שהנשים לא נלחמו מספיק למען מעמדן ואני חושב שעדיין, אני אתווכח איתך עד סוף החיים, שהנשים לא מספיק נשכניות כדי להצליח במאבק למען השגת השוויון.

אני בעד המאבק הזה, אבל אני עושה הפרדה. אל"ף, צריך להבטיח שאנחנו מפוגגים את אי הוודאות שאת מדברת עליה, איריס, ולהבטיח את קיומה של הליגה בשנה הבאה. והדבר השני, שהוא לטווח ארוך, איך אנחנו מיישמים את השוויון המיוחל באופן פרופורציוני, שנשים יקבלו בכדורסל הישראלי את מה שמקבלים הגברים. אז אני מניח שמכאן תבקע או יבקע הקול בחקיקה, לדעתי רק בחקיקה, כדי שגם נשים בכדורסל הישראלי יקבלו את מה שמגיע להן. גם קבוצות הכדורסל של הנשים, יש להן שחקניות חיזוק, לא רק הגברים, גם הן לפעמים באות מאמריקה, לא רק הגברים, גם הן מעניינות את הציבור כמוני. איך אני יודע? גם אני צופה ואני נחשף לליגה הזו. ובאמת איריס, איך רשות השידור, בערוץ הראשון שלה, שהייתי חלק מהם מעל 30 שנה, ששידרו מכספי הציבור, שנשים זה חלק אינטגרלי - - -
איריס שטרק
שילמו לגברים, שילמו זכויות שידור, משלמים להם מיליונים על זכויות שידור ואותנו לא משדרים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
ברור. אז בעניין הזה גם צריך - - - אגב, בשנה הבאה רק ערוצי הספורט ישדרו כי רשות השידור היא בסימן שאלה גדול.

אני מאמין בך ואני מאמין במאבקייך ואני מאמין בדרך שלך ואני בטוח שאת פייטרית אמיתית, עאידה, שתדברי בשני המישורים האלה. אל"ף, להבטיח את קיומה של הליגה. ארבעה חודשים זה צ'יק צ'אק, זה יקרה כבר מחר, ובי"ת, שבתוך חמש שנים, תכנית חומש, שיצומצמו הפערים באופן שיחייב את האיגודים ואת הטוטו ואת המועצה להימורים, כל מי שאת מתדפקת על דלתותיו ושיחויבו על פי חקיקה להעניק לנשים את מה שמגיע להן כדי להבטיח שוויוניות גם בספורט. הנשים, אגב, מזכירות לי את הערבים במדינת ישראל, ערבים לעולם לא יקבלו שוויון ונשים ישראליות לעולם לא יקבלו שוויון בתוך חברה יהודית דמוקרטית. תודה רבה.
עליזה לביא (יש עתיד)
בזה אתה מסיים? אוי ואבוי. איזה משפט קשה ואתה הולך.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
יש לעתים משפטים קשים.
איריס שטרק
אנחנו נהיה אופטימיים בשני המישורים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבל. באותו משפט, זוהיר, בדיונים האינסופיים ביני לבינך, על שנשים לא נלחמות מספיק אפשר גם להגיד שערבים לא נלחמים מספיק. אתה רואה לאן אתה מכניס אותנו?

טוב, אני יודעת שיש איתנו גם שחקניות ואמהות של שחקניות, כמו אני מבינה, ואני אתן לכן גם להתבטא, אבל - - - אתם יודעים מה? אני אחכה עם התשובה של משרד התרבות והספורט וגם המועצה להסדר ההימורים בספורט, אני אחכה עם זה לקבל את התשובות לאחר שתשמעו את כל הטענות ואז אולי תוכלו לענות על כל מה שעולה. עורך דין אורי קידר, בבקשה, אדוני.
אורי קידר
האמת שאנחנו נכנסנו לסיפור הזה, כפי שאיריס ציינה, בהתנדבות מתוך ראיית עולים פמיניסטית. אנחנו חושבים שצריכים לקדם את המטרה הזאת ואני רוצה להסביר למה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מי זה אנחנו?
אורי קידר
אנחנו זה המשרד כבירי-נבו-קידר.
איריס שטרק
שמייצג אותנו בהתנדבות בבג"צ.
אורי קידר
אנחנו מייצגים את המנהלת בהתנדבות בבג"צ הזה. אני רוצה להסביר למה ואני רוצה להסביר למה זה מאוד חשוב לי ונכון בעיניי שאנחנו יושבים בוועדה למעמד האישה ולא בוועדה לחינוך, תרבות וספורט, כי הנושא שאנחנו מדברים עליו זה הנושא של מעמד האישה, הוא לא הנושא של ספורט. אני רוצה לקחת כדוגמה את הנושא של עשרות מיליונים שהוקצו לשיטור וסדרנות בענפי הכדור ונמנעים למעשה מנשים שפחות נזקקות לזה. יש סיבה למה המדינה צריכה להשקיע עשרות מיליונים בשיטות במגרשי ספורט, הסיבה היא שמגרשי הספורט רוויים באלימות. התפיסה כאילו יש איזה שהיא קורלציה בין ספורט לבין אגרסיביות ואלימות היא תפיסה לא רק ארכאית, לא רק שוביניסטית, היא גם מסוכנת. אין שום סיבה שאנשים שרוצים לעשות ספורט ומתכנסים ביחד באותה הזדמנות גם יעודדו כל מיני רגשות שוביניסטים או גזעניים או פשיסטים. זה לא קורה בספורט הנשי.

נשים עוסקות בספורט לא פחות מגברים. אני חושב שכולנו רואים מסביבנו - - - כולנו באיזה שהיא רמה עוסקים בספורט, נשים לא עושות את זה פחות והסיבה שהמדינה תופסת צד בעניין הזה ומצטרפת לגברים בלקיחת חלק הרבה יותר גדול, למעשה את כל העוגה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
היא לא מצטרפת, היא שם, המדינה שם. בוא נקרא לילד בשמו.
אורי קידר
המדינה למעשה מהווה כלי שרת בידי האולד בויז, בידי האנשים שהתרגלו לקחת את כל העוגה לעצמם, מהסיבה הפשוטה, שהם יכולים. אם אנחנו יושבים כאן ומדברים על אקסלים שמשרד הספורט צריך לקבל, התשובה היא שהגברים לאורך כל השנים לוקחים לעצמם את התקציבים ופשוט לא רוצים לתת מזה לנשים. למה הם לא רוצים לתת מזה לנשים? כי הם חווים את הנשים בתור קבוצה נפרדת ובתור קבוצה שמגיע לה פחות, בתור איזה שהוא אחר. הדבר הזה לא יכול להימשך, צריך לחתוך אותו באבו, הוא מסוכן כמו כל תופעה של גזענות שהיא מסוכנת לחברה ואי אפשר לתת לזה יד. אני חושב שהתפקיד של הכנסת, בוודאי של הוועדה הזאת זה להגיד שיש כאן דוגמה, מופת, קלאסי לאיך מפלים נשים בלי שום הצדקה וצריך להתייחס לזה במידה כזו של חומרה כמו לכל הסתכלות שוביניסטית אחרת. זה כל מה שרציתי להגיד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אני חושבת שכל מי שיושב בחדר הזה כל יום שלוש פעמים בשבוע מינימום מקבל דוגמה קלאסית. לצערי הרב, בכל נושא, אתמול, שלשום, לפני שבוע, כמעט כל נושא שאנחנו נוגעות בו, שאנחנו מביאות אותו לדיון, מעיד על האפליה המגמתית, על תפיסה מוטעית של מה זה שוויון ומה זה שוויון מגדרי שמתהדרים בו בימים האחרונים ועושים הרבה צעדים שדווקא מרעים את המצב ולא עוזרים לנו להתקדם. זה מאוד מקומם, אני לא רוצה להתחיל לדבר על הגישה של המשרד, אני לא רוצה להתחיל לדבר, כי אני רוצה לקיים דיון ענייני והוגן ואני אחכה עד שאני אשמע מהמשרד ואז אני אתייחס.

ליאת סואץ, חשבתי שאני קוראת לא נכון, בבקשה.
ליעד סואץ-קרני
אני שחקנית כדורסל בנבחרת ישראל ובבנות הרצליה הרבה שנים. אני רוצה לקצר, מעבר לזה שאני רק אגיד שאנחנו השחקניות מאחורי היו"רים והמנהלת שלנו במאבק הזה והיינו שותפות פעילות בכל מה שקשור לשביתה ובכל מה שקשור לעזרה למנהלת, אנחנו יודעות שהן עושות את זה דבר ראשון בשבילנו ובשביל הדור שאחרינו. הדור שעכשיו גדל ללא ספק מסתכל עלינו כדוגמה ועל הליגה כדוגמה והרבה בנות צעירות בזמן השביתה, אוהדות שלנו בבנות הרצליה באו ותמכו בנו, הביאו שלטים. אין דוגמה טובה מזאת לדור הצעיר על זה שאנחנו עומדות על שלנו וקיבלתי המון הודעות, אם זה בפייסבוק, על זה שאנחנו מהוות דוגמה להן, על זה שאנחנו לא מוותרות וכן נלחמות על מה שמגיע לנו.

אז בקטע הזה רציתי להביע את תמיכתנו ולתת דוגמה אולי לא ממחוזותינו, דוגמה שקורית עכשיו בארצות הברית, על חוסר שוויון. יש את הנבחרת של ארצות הברית בכדורגל נשים, שעכשיו לקחה את המונדיאל, נבחרת מאוד מאוד פופולרית בארצות הברית, ברמה שהם עשו טור ניצחון והיו מאות אלפי אנשים שראו אותם באצטדיונים וגם שם הן מקבלות פחות מהגברים, למרות שהן מצליחות יותר, למרות שהן מרוויחות יותר כסף מהגברים, מכניסות כסף. זה ברמה של נבחרת לאומית, זה אפילו לא משהו מסחרי שאפשר להגיד שיווק, לא שיווק, כסף, לא כסף. באותה סיטואציה, אני חושבת שזו דוגמה קלאסית לעניין הזה, שהמוסד אומר 'מה אתן רוצות? אתן מקבלות מספיק, מספיק לכן מה שאנחנו נותנים' והן עכשיו עותרות לבג"צ בארצות הברית והן אומרות 'לא רק שזה לא מצב שהם מרוויחים יותר מאיתנו, זו נבחרת לאומית, למה אנחנו מקבלות פחות מהגברים?' והן באותו מאבק כמונו.

לכל אלה שאמרו לנו, אמרו לי אישית אפילו, אתן לא מעניינות, אתן לא שיווקיות וכל הדברים האלה, אני אומרת להם 'תראו, זה קורה גם במצב שהנשים כן שיווקיות וכן מצליחות וכן עומדות בכל הקריטריונים שאתם רוצים שנעמוד בהם כביכול'. אז זה קורה בכל העולם, לצערי, ואני פשוט מברכת על זה שאנחנו לפחות עומדות על שלנו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כל הכבוד. לצערי, אולי אם היינו מקיימות את הדיון באותו זמן שקבענו, כאשר הייתה השביתה בכותרות, היינו רואות התעניינות יותר ממה שאנחנו רואות היום. אני חושבת שבלי לצאת למאבק אמיתי כנראה אי אפשר לשנות את המצב הזה. לחכות עד שיעשו את השינויים בקצב של התקדמות בתודעה לצורך בשוויון, אני חושבת שאנחנו לא נהיה שם בקרוב. לכן המאבק חייב להתחולל כי אפילו כשמגיעים לשיווקיות ומגיעות למלא מגרשים עם ציבור שבא לראות, אם הגישה תישאר אותה גישה תמשיכו לקבל פחות, אין מה לעשות.

חברת הכנסת חנין זועבי, בבקשה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תודה. קודם כל רק גילוי נאות, אני לא מתעניינת בספורט, אני אפילו לא יודעת אתמול מי שיחק עם מי, אבל - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו נפתח מועדון ביחד.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
הסיפור של הספורט בחברה הערבית הוא סיפור לא של בריאות האישה, הוא של בריאות החברה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נכון.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
זה מאבק לא רק שהוא סובל מאי תמיכה תקציבית וכספית, אלא אי תמיכה חברתית. זה מעמד האישה, זה סיפורו של מעמד האישה בחברה הערבית כאשר אם יש ליגה אז לא רק שסוגרים את הליגה של מג'ד אל כרום בגלל שאין תקציב, היא הייתה ליגה בדרגות מתקדמות בארצי, בכדורסל, אלא הם אפילו רודפים אחרי נשים שרוצות להתעמל. לכן הנושא הזה הוא נושא באמת חשוב של קדמת חברה ושל בריאותה של החברה ויש לנו שם מאבק לא קל בכלל בתוך החברה הערבית.

אני הייתי חלק מהמאבק על זכויות נשים להתעמל, אבל דווקא לא בצד התקציבי והכספי ולכן זה מאוד חשוב גם להיכנס, כי אם אין תקציב לא יכולים לדבר רק על תמיכה חברתית, צריכים לבנות מציאות בשטח. בחברה הערבית אין אולמות. אני לא יודעת אפילו אם התקציבים שאתם מדברים עליהם כוללים לבנות את האולמות או שזה בא מתקציבים אחרים, מתקציב הבינוי והשיכון ומהתקציב של משרד התרבות. האם אתם גם נלחמים עליהם? או זו אינה מלחמה של הנשים שמתעניינות בספורט? מי נלחם את המלחמה הזאת?

אני רוצה גם שאתם תגידו לי מה המכשולים, למה אין ליגת על לכדורסל לנשים ערביות? מה המכשולים? האם אתם מעורבים?
קריאה
לא צריך שתהיה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ליגת על, כמו בכדורגל, קבוצות ערביות או יהודיות זה באותה ליגה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אולי בליגה הארצית זה לא ככה.
קריאה
בליגה השנייה יש הרבה קבוצות נשים מהמגזר.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש ליגה של מג'ד אל כרום, יש ליגה של נצרת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, קבוצה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אז תסבירו לי, אתם רואים כמה אני לא יודעת?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יש הבדל בין ליגה לקבוצה. את זה אני כבר יודעת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
באמת אני רוצה לדעת, כי באמת זה חשוב לי ואת התלונות של הנשים, המאבק הזה, אני חלק ממנו. תדרגו את המכשולים, כמה אתם רואים בזה בעיה, גם שאין הרבה נשים ערביות שמתעניינות וגם זה בעיה של תקציבים ואני אשלים את התמונה, אבל את האינפורמציה הזאת אני כן רוצה. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חייבת להגיד שבחודש מרץ, כשזה עלה, אני גם עשיתי קצת בדיקה מה קורה באוכלוסייה הערבית וגיליתי שיש קבוצות. למשל בנצרת, בעיר נצרת יש קבוצת כדורסל של נשים במועדון האורתודוקסי והן משחקות די טוב והן מצליחות, יש ביפיע עוד קבוצת כדורסל.
קריאה
יש בכאוכב, יש הרבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בעיבלין יש. יש בכמה וכמה מקומות, לא הגיעו ל - - -
קריאה
לא בליגה הראשונה.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
כי את אמרת 100.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שזה חלק מכאשר נשים מבינות שהן צריכות להתארגן כדי לקבל את מה שמגיע להן וחלק מההתארגנות, אני חושבת שצריך לבדוק מי יכולות להצטרף למאבק הזה, כולל קבוצות של נשים ערביות או קבוצות שהן יותר לכיוון מה שנקרא פריפריה. אני אומרת מה שנקרא כי אני לא מסכימה עם הגישה הזו. כדאי מאוד לבדוק, אבל מה שבטוח, באוכלוסייה הערבית אין נשים שנמצאות בליגת על, או אפילו בלאומית, לא?
קריאה
בלאומית יש.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, בלאומית יש. אני רוצה לתת את זכות הדיבור למר דודו מלכא, סגן ראש מינהל הספורט ממשרד התרבות והספורט. בבקשה.
דוד מלכא
שלום לך, גברתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שלום. אנחנו דיברנו בכמה שיחות טלפון, עוד לא נפגשנו. בבקשה.
דוד מלכא
בכדי להגיע לתוצאה המקווה אין מה לעשות, צריכים לעשות דיונים ואנחנו נמצאים בדיוק בדיונים האלה. אנחנו בדיוק, כמו שהשולחן הזה חושב, חושבים שצריך אחת ולתמיד לפתור את הבעיה הזו ולא בפלסטרים, לא ב-1,147,000 ולא ב-800 ולא בכל מיני דברים. זה בדיוק מה שאנחנו חושבים. אני רוצה לתת רקע, גם לך, גברתי חברת הכנסת, וגם לך, יושבת הראש, על כמה נתונים ואני לא הולך אחורה, אני הולך קדימה.

היום יש מועצה לאומית לספורט, שזה הגוף החדש שמקיים דיונים ומנחה במידה מסוימת על רוב התקציב שהטוטו אמור לחלק. לירן גם ידבר כמובן על הנושא השיווקי שהוא מתמצא בו, אני רוצה רגע להפריד בין הנושא של השיווק לבין המהות ולחלק המרכזי. מתחת למועצה ישנה ועדה ציבורית שבימים אלה מתחלפת, באופן טבעי, כל ארבע שנים היא מתחלפת, והנושא המרכזי שאנחנו הולכים לדון בו זה מה אנחנו עושים בכדי לפתור את הבעיה, לאו דווקא של כדורסל נשים, של כל ענפי הכדור, אם זה כדורעף, אם זה כדוריד ואם זה כדורגל. כל ענפי הכדור, אנחנו צריכים לתת להם פתרון, פתרון אמיתי. היום יש העדפה מתקנת לנשים והיא קטנה, אנחנו יודעים את זה. קבוצת גברים - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אז היא לא העדפה מתקנת אם היא קטנה.
דוד מלכא
אני לא מדבר על העדפה מתקנת, אני מדבר על משהו הרבה יותר גדול. אני אומר, כיום קבוצת כדורסל מקבילה לליגת העל גברים מקבלת, לא על שיווק, רק התקציב הקטן, 124,000 ונשים 158,000. אנחנו חושבים שהפער הזה הוא לא מעשי, אלא אנחנו צריכים להגדיל אותו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
קבוצת גברים מקבלת 124,000 שקל וקבוצת נשים 158,000. מה נשים מקבלות יותר לפי החישוב הזה?
דוד מלכא
אני לא מניף את זה כדגל, אני אומר שזה לא מספיק. מה הבעיה? שקודם כל צריך לקחת בחשבון, כפי שאיריס ציינה, התקציב הגדול הוא תקציב שמורכב משני פלחים, פלח אחד זה השיווק, שלירן יותר יפרט, מהטוטו, שהכדורגל זה לא 80 מיליון, אלא 57 מיליון - - -
איריס שטרק
זה כספי שיטור וסדרנות, גברתי, שלא יהיו אי הבנות.
דוד מלכא
זה היה חד פעמי וזה לא ימשיך. לא להטעות, זה היה חד פעמי לשנה הזאת, והכדורסל מקבלים 14 מיליון. זה הפלח הגדול. בנוסף יש זכויות שידור. זכויות השידור, כרגע מה שהשיגו בשוק החופשי, אני לא מדבר על השידור הציבורי, אני מדבר בכלל, לכדורגל יש הסכם לחמש שנים זכויות שידור, שבכל שנה הוא מגייס 125 מיליון שקל. בשנה. אותו דבר עשו הכדורסל, שהם מגייסים 16 מיליון שקל מזכויות שידור. אנחנו יודעים שבנושא הזה, בגלל המצב הקיים, צריך לתת לזה מענה ציבורי. אין לנו דרך אחרת בכדי לקדם את ספורט הנשים, בכדי שבסופו של דבר לא נבוא ונגיד למה הן לא מצליחות להשיג זכויות שידור, למה הן לא מצליחות להשיג שיווק. בכדי שנגיע למצב הזה זה מה שנמצא כרגע על השולחן שלנו, לעשות דיון רציני. יושבת כאן עמרית, מנהלת אתנה, שביחד אנחנו אוספים נתונים. כן, אנחנו יודעים שזה הזמן ואנחנו עושים את זה דחוף ומהר בכדי שנהיה מוכנים לשנה הבאה.

אני רק רוצה בשבילך לתת איזה שהוא נתון, שתדעי, אינני יודע אם זה בשבוע הבא או בעוד שבועיים, יש לנו כבר מועד, אנחנו משיקים תכנית למתקנים, ועבדנו עליה די קשה, בהיקף של 3 מיליארד שקל, שמתוכם חצי מיליארד אמור לבנות אולמות גם במגזר הערבי. זה לא רק, אלא גם, במיוחד במקומות שאין, הם יקבלו קדימות לפני כולם. זה אמור לצאת ממש בשבועיים הקרובים, זה עבר - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
ה-2.5 מהם חצי מיליארד גם ליהודים וגם לערבים?
דוד מלכא
לא, אני מדבר כרגע על תכנית המתקנים. בתוך ה-3 מיליארד חצי מיליארד מיועדים לבנייה של אולמות ספורט, במקומות - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
איזה 3 מיליארד?
דוד מלכא
3 מיליארד למתקני ספורט.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מהם חצי מיליארד ליישובים הערביים וליהודיים?
דוד מלכא
בחצי מיליארד הזה בונים אולמות, האולמות - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
המתקנים, אז מה אתה מתכוון כאשר אתה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מתקנים זה כולל אולמות.
דוד מלכא
את אמרת שאין אולמות. אני כרגע אומר לך שהתכנית אמורה לסגור פערים בנושא של בניית אולמות. זה אף פעם לא היה בהיקף כזה, זה היקף גדול מאוד שהולך לתת מענה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה מעניין מאוד, אני רוצה לשאול אותך כמה שאלות כדי להבין. אני אתחיל באחרון, 3 מיליארד לבניית מתקנים כאשר אנחנו יודעים שקיים חסר בכל המדינה, אבל באוכלוסייה הערבית במיוחד ואתם מקדישים חצי מיליארד. זה פחות מ-20% אפילו, הרבה פחות.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
וזה לא רק לערבים.
דוד מלכא
זה רק לאולמות, גברתי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
רק לאולמות, לא רק לערבים.
דוד מלכא
רק לאולמות. יש מגרשי כדורגל, מיליארד שקל.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אבל אני רוצה לחזור לתקציב של ה - - -
איריס שטרק
אני רק רוצה לחדד משהו במה שנאמר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני אגיד קודם ואחר כך תחדדי מה שאת חושבת. אני מבינה שיש שלושה מקורות עיקריים לתקציב לכל קבוצה או לליגת על, זה זכויות שידור, זה שיווק וזה תקציב המשרד שהוא הקטן ביניהם.
דוד מלכא
תקציב הטוטו, תקציב ציבורי.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה לא המשרד.
דוד מלכא
זה תקציב ציבורי. הטוטו היום מחלק את הכסף לפי ההחלטות של המועצה הלאומית שהיא שייכת למשרד.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל חשוב להגיד את זה, זו התשובה למה זה ממשיך לקרות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
קודם כל ברגע שאומרים שזה ציבורי זה מחייב לשאול יותר שאלות, למה זה מחולק בצורה בכלל כל כך לא שוויונית, זה נותן לנו את הזכות לדקדק עוד יותר למה הכסף הזה מחולק בצורה כזו. הדבר שאני מנסה להבין, אם יש הכנסות שיש לכם שליטה עליהן או תקציב שיש לכם יותר שליטה עליו ותקציב שהוא קשור בזכויות שידור, כמה שמשווקים, ואם באמת רוצים לעזור אז אני מבינה שהכסף, התקציב הציבורי שמחולק בינתיים בצורה לא נכונה, זה מה שאמור לעשות בו צעד אמיתי של לתת דחיפה לספורט נשים על ידי חלוקה שהיא לא רק נותנת גישה שוויונית, אלא להיפך, אפילו נותנת העדפה לנשים. ולא ב-20,000 שקל.
דוד מלכא
בוא נגיד שאנחנו מסכימים, אני רק אתן לך נתונים. אנחנו מחלקים בערך כ-200 מיליון שקל בכסף הציבורי הזה, שזה הולך לאיגודי ספורט ואגודות. מתוך ה-200 כ-100 מיליון פלוס מינוס מיועדים לאגודות ספורט. אגודות הספורט שיש היום במדינה, כקבוצת ספורט שמקבלות כסף, כל קבוצה מקבלת כסף, יש כ-6,000 קבוצות. כשלוקחים 100 מיליון ומחלקים ל-6,000 אלה הפלחים. בתוך הפלחים האלה נעשתה עבודה שוויונית, אנחנו חושבים שצריך למצוא דרך איך לתת העדפה נוספת ואנחנו מסכימים ולכן אנחנו רוצים לשבת עכשיו ו - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כדאי מאוד לבדוק, הכסף הציבורי שאתם נותנים, כמה הוא באחוזים מהתקציב העיקרי של הקבוצות שאתם נותנים.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
מה זאת אומרת למצוא דרך? צריכים להחליט, לא למצוא דרך.
דוד מלכא
תשמעי, גברתי, תיקחי 100 מיליון תחלקי ל-6,000 קבוצות ותראי את החלק.
קריאה
אני מציעה שנתמקד בנושא השיווקי שכאן זו הבעיה העיקרית.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו נתמקד, אבל בכל זאת הכסף הציבורי, שיש למדינה שליטה עליו, שם צריך לעשות - - -
קריאה
גם על השיווקי יש שליטה למדינה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בבקשה, חברת הכנסת עליזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
האמת שהדיון הזה באמת מתסכל, אנחנו למעלה משלוש שנים באותו דיון, לא רק שעומדים במקום, פשוט הולכים אחורה. למדינה יש כלים, אני מזכירה לכם איך הצלחנו לפני שנתיים לעשות את זה. כשוועדת הכספים צריכה לדון ולהביא לאישור ושם עושים בלגן אז יש בלגן ונמאס, אז צריך לעשות פה בכוח.
קריאה
תקציב הטוטו.
עליזה לביא (יש עתיד)
נכון, תקציב הטוטו, בואו נקרא לילד בשמו. כך הצלחנו להעביר את זה בכנסת הקודמת, וכך צריך לעשות את זה. די, צריך להפשיל שרוולים ולהתחיל לעבוד בכוח, כי זו מלחמה וזו מלחמה ברורה וחזקה, כי אם נותנים לנשים אז לוקחים לגברים. זה שהם התרגלו יותר מדי שנים שזה שלהם ונחלתם הבלעדית, פה כואב נורא, ואין מה לעשות, זה עסק פוליטי, כי יש פה יותר מדי אנשים בפוליטיקה שנוח להם המצב הזה. אני קוראת מכאן לשרת הספורט, יש לה את הכוח, כשהיא רוצה לקחת נושאים ולקדם אותם על פי השקפת עולמה היא עושה את זה והיא מנסה לשבור עולמות. אז אני קוראת לה מכאן, מהשולחן הזה, גם בסוגיה הזאת של ספורט בכלל וספורט הנשים בפרט, זה חשוב בדיוק כמו נושאים אחרים שאת מטפלת. והיא לא מגיעה לפה, היא הוזמנה לדיון? היא יכולה לבוא, יש לה את הכלים, יש לה את הידע, יש לה את הידיעה, אני ממש לא מבינה למה זה עומד במקום.

בדיון כזה שעושות אותו בסופו של דבר, וכל הכבוד לך, רואת החשבון איריס שטרק שלקחת את זה ואת עושה את התפקיד בהתנדבות, אבל באמת אם לא העבודה הנפלאה שלך ושל כל הצוות ושל השחקניות, אז לא היה בכלל דיון, לא היו קוראים לילד בשמו. יש פה עוול שנמשך, לנשים בפרט ובמגזרים השונים ברור, אני בכלל לא נכנסת כי זה זועק לשמים. אני באה עכשיו מכנס המיומנויות שערכתי אותו בכנסת, כנס של ה-OECD, זה נורא ואיום, עולם תעסוקת המחר בהיבטים בכלל של ישראל, אבל גם של המגזר הערבי, נכון, נורא ואיום, צריך לבוא ולתקן את זה.

אני אומרת את זה מעל כל במה, אבל בואו ננסה לראות בהתבוננות שלנו ולקרוא מכאן, שרת הספורט יכולה לבוא לחלק מהדברים ויש לה את הכלים לדאוג ואנחנו כאן בוועדת כספים צריכים לבוא ולראות איך משתמשים בכלים שקיימים כאן. אין מה לעשות, במלחמה כמו במלחמה.
איריס שטרק
רק עוד דקה, כי את גם יודעת את העבר. הבטחות כבר שמענו למכביר גם אז, לפתרונות לטווח ארוך. בשבוע שעבר הייתה אמורה להתכנס המועצה הלאומית לספורט, שאגב העומד בראשה חושב בדיוק כמוני על התמיכה, ומשרד הספורט, שהיה צריך להכין אז את התכנית האסטרטגית, לא הכין. אנחנו ערב פתיחת הליגה, הם לא הכינו, הם דחו את הדיונים לעוד חודש והם יידחו לעוד חודש ועוד חודש. את הדיבורים שמענו - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
כי הם יודעים שאת צודקת, נכון.
איריס שטרק
אי אפשר יותר לדבר על זה, אי אפשר יותר להבטיח הבטחות. שמענו את ההבטחות האלה וככה הפסקנו את השביתה, שמענו את ההבטחות האלה לפני שנתיים. דיברתי עם עודד טירה, שאמר לי במפורש, היה צריך להיות דיון בשבוע שעבר שהוא רצה שאני אופיע שם, אבל משרד הספורט לא הכין את מה שהוא היה צריך להכין כדי להגיד כמה דיבורים עוד אפשר לבוא ולהגיד, מה האחריות של משרד הספורט פה כלפינו, כלפי הספורט הקבוצתי בישראל וכלפי הספורט הקבוצתי בישראל וכלפי נשים.
דוד מלכא
אני מציע שלא תתקפי יותר מדי את המשרד, את צריכה לנהל איתנו דיאלוג ולא לתקוף כל הזמן.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אתה נותן לה הוראות כל חמש דקות איך לדבר, אין לך רשות להגיד לה איך לדבר.
דוד מלכא
היא לא יכולה לתקוף את - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
היא יכולה - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
תגיד, התכנית היא תכנית שנתית - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עם כל הכבוד, אם היא מעבירה ביקורת זו זכותה להעביר ביקורת - - -
דוד מלכא
יש הבדל בין - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ואני חושבת שהתגובה שאתה משדר עכשיו היא לא התגובה שאמורה להיות מצד משרד. עם כל הכבוד, אתה עובד משרד, אתה אמור לייצג את המשרד, לשמוע איזה ביקורות יש ולהתייחס עניינית לביקורת. אני מבקשת עכשיו שכן תתייחס עניינית לטענה שהיה אמור להתקיים דיון. בסופו של דבר, בשורה התחתונה, מה שאמרת לי עכשיו, כשדיברת, שאתם מתכוונים. אין לי שום תשובה קונקרטית. אתה לא נתת לי שום תשובה קונקרטית איך אתם הולכים לעשות את זה, מה בדיוק התכניות שלכם, האם באמת ביטלתם ישיבה כי לא הכנתם תכנית אסטרטגית? מתי התכנית האסטרטגית תהיה מוכנה? בבקשה, יש תגובות ענייניות?
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
האם התכנית היא תכנית שנתית? כל שנה יש תכנית כזאת?
דוד מלכא
לא, זה לא תכנית שנתית, זה משהו שאנחנו רוצים לתקן בכדי שזה יהיה למספר שנים. אני מניח שידוע שכשמכנסים דיונים לא תמיד מכוונים למשהו שמבינים מה בכלל צריך לעשות. אני הסברתי בדיון הזה שהיה מה שאיריס עכשיו מתארת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא הבנתי את המשפט. שוב.
דוד מלכא
ברגע שזומנו לדיון לבוא ולהציג פתרון לא נעשתה שום פעולה מקדימה בכדי להבין שזה לא דבר של מה בכך, זה דבר שצריך להכין אותו בצורה מאוד יסודית. ולכן אני ציינתי, יושבת כאן עמרית, שהיא מנהלת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה, עכשיו אני מקבלת נזיפה על צורת כינוס הישיבה הזו?
דוד מלכא
לא, לא זו, הדיון שמצביעה עליו איריס. בדיון שהצביעה איריס, שהיה דיון בוועדה האסטרטגית של המועצה הלאומית התבקשנו להכין - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתה מתכוון לישיבה ההיא?
דוד מלכא
כן, ברור. אני לא מטיל דופי בישיבות שלך. ולכן בישיבה ההיא אמרנו שאנחנו צריכים להכין חומר הרבה יותר רציני ועמוק בכדי שגם - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה מנע מכם להכין?
דוד מלכא
אני מסביר לך. גם חברי הוועדה, הם לא מוכנים. אנחנו הצענו איזה שהיא הצעה, עם כל הכבוד, כשמציעים הצעה, ואני לא רוצה לנקוב בסכום שאני אמרתי, שהוא סכום מאוד משמעותי, צריך לבסס אותו. בכדי לבסס אותו אנחנו פונים לקבוצות, פונים לאנשים שעוסקים בזה בכדי להכין משהו כלכלי שמשכנע מדוע אנחנו חושבים שצריך לתת סכום שהוא מאוד משמעותי ולא הסכום הקטן הזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אדוני, אני דיברתי איתך בחודש מרץ, לאחר שכבר היו במשא ומתן איתכם אולי שנה ודיברנו על סכומים קונקרטיים, רק כדי להציל את המנהלה, והובטחו כל מיני דברים ונאמר לי ש-2.4 מיליון, 'אכן נגיע לזה, רק תנו לנו זמן לראות מאיפה מוציאים את זה' וכו'. אנחנו עומדים היום ואנחנו - - -
דוד מלכא
שנעשה שיחה על ה-2.4? אין לי בעיה, אני אעדכן אותך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, אני רוצה קודם כל לסיים את דבריי. אני רוצה להתעדכן בהרבה דברים כי כנראה אין הרבה מה לעדכן, כי אנחנו עדיין עומדים באותה נקודה שהיינו בה בחודש מרץ, רק נפתר העניין של איך להזרים את ה-1.148 מיליון ועל השאר עוד לא מדברים ואין בכלל, אני מבינה, על מה לדבר או לחלום על תוספת מעל ל-2.4. אני רק לא מבינה, מחודש מרץ עד היום עברו ארבעה חודשים, למה לא זז כלום? למה לא פתרתם את הבעיות עד עכשיו?
דוד מלכא
אני לא מסכים שלא זז, אני אעדכן אותך. להערכתי, מתוך ה-1.148 מיליון רוב הסכום עבר. אם אני טועה, אז המנכ"לית פה תתקן אותי, אבל הרוב עבר. מעבר לזה, אנחנו אישרנו עקרונית תוספת על ה-1.148 מיליון, עוד 800,000, שאני מניח שזה יקרה במהלך שבוע הבא, או אולי, בגלל שהמערכות שלנו, מה לעשות, לא עובדות כל כך מהר, אולי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה מה ששמעתי במרץ.
דוד מלכא
רגע, שנייה, תני לי. את רוצה שאני אעדכן אותך על ה-800,000? אז אני מודיע לך שבנוסף ל-1.148 מיליון אנחנו נגיע בערך ל-2 מיליון שקל, שזה מה שכרגע, בשנה זו, הצלחנו להגיע להבנות עם החשב במשרד, זה המקסימום שאנחנו יכולים לתת. מעבר לזה אף אחד לא הבטיח כלום.
קריאה
זה לא נכון, זה ממש לא נכון. זה בכתב, זה לתקשורת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הובטח. אני עדיין זוכרת, עם כל מה שעבר בראשי. אתה יודע מה - - -
דוד מלכא
אם יש מישהו שלקח סמכות שלא שלו אנחנו לא יכולים. אני רק יכול להגיד לך, היחיד במשרד שיכול להתחייב על - - -
אורה גלזר
עודד טירה כתב מכתב על 2.4.
איריס שטרק
מנכ"ל משרד הספורט יחד עם עודד טירה חתמו על המכתב.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מי חתום על - - - תשמעו, אנחנו מדברים על 800,000 שקל. כאשר מעבירים ככה 22 מיליון לפה ו-22 מיליארד לשם, ו-800, לא יודעים מאיפה להוציא אותם במשרד.
דוד מלכא
כן יודעים, אני אומר לך ש - - -
קריאה
הקבוצות סיימו את הליגה כבר לפני ארבעה חודשים והן עדיין צריכות לסיים את העונה שלהן.
דוד מלכא
תראו, אם אתם רוצים ל - - - לטעמי זה לא הפתרון האמיתי. הפתרון האמיתי יהיה מה שאני אמרתי לכם, הפתרון הזה של ה-800, אני מודיע לכם פה שהוסכם וה-800 האלה יוצאו לפועל ממש בימים הקרובים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה עם השאר? קודם כל.
דוד מלכא
לא יאושר מעבר לזה. כרגע זה הסכום שאושר. זה בערך 2 מיליון מהתקציב לשינוי עמדות, ככה קוראים לו, ועוד חצי מיליון שהטוטו העביר, 2.5 מיליון, זה כל הסכום שאמורים בסך הכול לקבל. זה רק לשנה הזאת, אין לזה שום - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מתפלאת, אני רוצה להבין דבר אחד. מצד אחד אומרים לי 'אנחנו מבינים, אנחנו רוצים, אנחנו רוצים לפתור את הבעיה', בינתיים עד שתפתרו בקצב הזה את הבעיה לא תהיה לכם ליגת על. בינתיים הקבוצות יתמוטטו.
אורה גלזר
כבודך, אנחנו לא נפתח את ליגת העל השנה כי אנחנו לא יודעים כמה כסף אנחנו אמורים לקבל. אני לא יכולה להחתים שום שחקנית - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לפרוטוקול, גברתי, שם ותפקיד.
אורה גלזר
שמי אורה גלזר, אני ממכבי רמת חן, כדורסל נשים, אני גם חברת איגוד הכדורסל ואני חברת הנהלה בוועד האולימפי ואני מאוד מאוד בקטע הזה במלחמת עולם מול העניין של קיפוח נשים ו - - -
קריאה
את גם חברה שלי.
אורה גלזר
אני גם חברה שלך, כן. אני רוצה רק לומר דבר אחד, שאנחנו כל הזמן מדברים ואני שומעת פה מיליונים, זה לא ארבעה חודשים, גברתי, אנחנו נערכים כבר לפתוח את הליגה. אני אמורה להחתים שחקניות, שרוצות להתפרנס, להביא אוכל הביתה, לא יותר מזה, אני לא יודעת מה להציע להן כי אני לא יודעת אם יש לי שקל או שניים או מיליון או 3 מיליון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אפשר להבין, קודם כל, מה החובות, כולל ההלוואה ההיא?
אורה גלזר
אנחנו חייבים לסיים את העונה שעברה, כי חסר לנו כסף מהעונה הקודמת.
איריס שטרק
לקחנו הלוואות, 1.1 מיליון, מאיגוד הכדורסל. מעבר לזה, על -800,000 אני מחזיקה אפילו פה הודעה שאין מושג מתי נקבל אותו, ממישהו ממשרד הספורט שכותב למנכ"לית שאין מושג לגבי ה-800,000, ו-400,000 לא נקבל בכלל. אנחנו צריכים גם לשרוד עד לעונה הבאה. הקבוצות עכשיו צריכות, לבקרה התקציבית, להודיע מה התקציב שלהן. מה הם יגידו? שמשרד הספורט עושה תכנית אסטרטגית?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מנסה להבין, אתם בחובות של 1,100,000. ה-800 וה-400 שחסרים מההבטחה הקודמת, שהם בעצם 1,200,000, יכולים לכסות את החוב ולהשאיר עוד 100,000 שהם לא יספיקו לכלום. כלומר כל התקופה הבאה, מעכשיו עד הליגה - - -
אורה גלזר
זה לשנה שעברה.
קריאה
זה לשנה הקודמת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
חבר'ה, אני יודעת, אני מנסה להגיד שמה שהן יקבלו לא יכסה את החובות שלהן ולא יכסה את התקופה עד לפתיחת הליגה וגם לא יודעים מה יקבלו בשנה הבאה, כי יש כוונות לעשות דברים, אבל בינתיים אין שום אמירה ברורה ולהיפך, ההתנהלות בשנה הזו לא מבטיחה כלום, להיפך. אני במקומכם גם הייתי מודאגת מאוד. אם הובטחו 2.4 מיליון, עד עכשיו לא קיבלו, חוץ מ-1.148 מיליון, זה אומר דרשני. ממה חושבים אפשר להתקיים? כל כך קשה לקחת 2 מיליון מאיזה קבוצה עשירה כל כך ולתת לליגת העל של הנשים?

או שיש החלטה פוליטית, החלטה מיניסטריאלית בתוך המשרד, שלא נותנים לליגה לקרוס, או שאתם עומדים בצד ומחכים עד שהם יקרסו. ככה אני מבינה את זה. אי אפשר להבין את זה בצורה אחרת. למה צריך ארבעה חודשים להתברבר כדי להוציא את ה-800,000 שעדיין לא יודעים מתי יועברו? בזמנו אתם הפסקתם את השביתה כי חשבתם שתקבלו את הכסף.
אורה גלזר
הבטיחו לנו, האמנו פשוט.
דוד מלכא
גברתי, החוב הזה, יושב כאן יושב ראש איגוד הכדורסל, הוא מבחינתו גם התיר להם לא להחזיר - - - הוא לא מיהר לבקש את ה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה זה מעניין אותך? זה בינו לבינם.
דוד מלכא
אני אגיד לך למה זה מעניין אותי, כיוון שחלק מזה שאנחנו ביקשנו מהם לבוא לקראתם, כיוון שמה לעשות, כסף שהחשב שלנו מאוד מקפיד על הוצאתו ובודק טוב טוב, לוקח זמן להוציא אותו ולכן מבחינה תזרימית הוא לא צריך להיות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני לא מבינה איך חשב ששל משרד, לוקח לו שישה חודשים כדי להוציא את הכסף הזה. אני יודעת שהשרה, אם זה היה תלוי בנושא אחר בתוך המשרד שלה, הייתה עושה, אני לא רוצה להגיד מה. אם זה היה תלוי בנושאים אחרים שקרובים לליבה, היא אכן הייתה עושה. בוא לא נשלה את עצמנו.
דוד מלכא
אני מודיע לך שהמשרד עשה את המקסימום. המשרד בנושא הזה, אני אומר לך, ואיריס יודעת, זה לא דבר כל כך קל להסביר את הנושא של שינוי עמדות, זה לא דבר קל ולכן ברגע שמסבירים שינוי עמדות, מה זה שינוי עמדות? בא החשב ובצורה מאוד מאוד קפדנית בודק מדוע הכסף הציבורי צריך ללכת לדברים האלה. כשאת אומרת המשרד, אנחנו כמשרד עשינו את המקסימום וגם עכשיו אנחנו עושים. אז לא צריך לתאר את זה בצורה כזו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אוקיי, אז אני אתאר מה שאני רואה ואני אומרת לך, זה לא מקסימום ולא מגיע למינימום. בעיניי בסטנדרטים שלי, במה שאני מכירה שמשרדים יכולים לעשות, במה שלמדתי איך - - -
דוד מלכא
את יודעת מדוע?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, אדוני, אני יודעת טוב מאוד, אני יודעת מה מתנהל בכנסת הזו, אני יודעת שמיליארדים עפים ברגע ומחליטים עליהם ברגע בוועדת הכספים כשרוצים, אז אל תלמד אותי מה שקורה.
דוד מלכא
אני לא מלמד - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אם זה היה קרוב לליבכם הייתם עושים ואני מציעה להפסיק את ההתנגחות הזו עכשיו כי אני אנהל את הדיון. תודה. אפשר להשתגע מזה, אני לא יודעת איך אתם - - - איך שתקתם עד עכשיו. אפשר להשתגע, 800,000 שקל, החשב לא מוצא איך להוציא אותם?

דובר המועצה להסדר ההימורים בספורט, מר לירן אלרם, שהחלוקה שלכם נראית בעיניי מוזרה ביותר. בבקשה, אדוני, יש לך מה להגיד לנו?
לירן אלרם
יש הבדל מאוד מהותי בין הקצבות להסכמי שיווק. יש להבדיל בין נושא ההקצבות והתמיכות שניתנות לפי חוק לבין חסות שיווקית, שהיא חסות מסחרית שנועדה להגדיל את הכנסות הטוטו. לפי החוק אסור למועצה לחלק כספים לאיגודים ולאגודות שלא על פי אמות מידה שוויוניות שקבעה ועדה ציבורית, זאת אומרת שכספים והקצבות שהטוטו נותן, ודודו הזכיר את זה פה, מחולקים בצורה שוויונית בהתאם לקריטריונים שווים, לנשים יש 20% העדפה מתקנת בתקצוב של הסכומים האלה וכך המועצה מחלקת את תקציבה.

מעבר לתקציב הזה יש למועצה מה שהוגדר פה כספי שיווק או תקציבי שיווק להסכמים מסחריים, שהמועצה מתקשרת עם גופים במטרה להגדיל את ההכנסות. אלה הסכמים שיש להם הצדקה שיווקית, הצדקה מסחרית, ומכאן הפער הגדול שמדובר. כרגע למועצה יש הסכמי שיווק עם ההתאחדות לכדורגל, המִנהלת לכדורגל, עם מנהלת הכדורסל והאיגוד, ענף כדורסל גברים, כדוריד ואיגוד הכדוריד ולמעשה גם עם מנהלת הנשים. אלה כספים שהם בעצם כספים מסחריים. יש פה ניסיון להציג אותם כהקצבות, כאמות מידה, כקריטריונים, אלה כספים שהמועצה משתמשת בהם כדי להגדיל הכנסות והם צריכים להצדיק, גם במליאת המועצה, למה ההסכמים האלה וההיקף שלהם, בכלל עצם ההתקשרות איתם, מגדילים את הכנסות המועצה.

לצערנו כדורסל הנשים לא תורם כמעט להכנסות המועצה, מבחינת הימורים, ולכן גם במליאת המועצה הוחלט שאין הצדקה להסכם מסחרי איתם. לכן ההסכם שהיה, 2 מיליון ₪, בוטל, בסוף הוחלט על הסכם חסות של חצי מיליון ₪ ושאר המיליון וחצי עוברים לקידום כדורסל הנשים באמצעות אתנה, שכל תקציבה מתוקצב על ידי הטוטו. ומכאן כל אמירות לגבי בכלל הטוטו כמקדם של ספורט נשים, אני חושב שאין על זה ויכוח, גם מבחינת התקציבים שהוא מעביר, גם דרך אתנה וגם בכלל ספורט הנשים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רוצה להגיד משהו. אני באה מתחום ניהול עמותה ושם היינו חלק מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית. האיגוד מקבל כסף מהמדינה, לפי קריטריונים מסוימים, ועם הזמן למדנו שהחלוקה של הכסף הזה לפי הקריטריונים של משרד הרווחה מחזקת את החזקות ומשאירות את החלשות חלשות מבחינת מרכזי סיוע. כלומר אם הקריטריון הוא כמה פניות את מקבלת וכמה הרצאות את עושה וכמה זה וכמה זה, אז בטוח מי שעושה יותר יקבל יותר וימשיך לעשות יותר חזק והקטנים יישארו קטנים ויישארו חלשים. ואז באנו ועשינו תוספת של פקטור שהוא ייקח בחשבון שרוצים, כי רצינו לחזק, את המרכזים היותר קטנים ולא דאגנו רק לכלל, כמה זה מכניס וכמה לא מכניס למועצה, במקרה הזה, או כמה זה מכניס לאיגוד באופן כללי, במקרה השני שאני מדברת עליו.

כלומר אי אפשר להוסיף בקריטריונים של החלוקה שלכם פקטור שבא ואומר, נכון, יכול להיות שעכשיו ספורט הנשים וכדורסל נשים לא מכניס לנו כל כך הכנסות מהשיווק הזה, כי עוד לא מכירים את העבודה שלהם וכי לא רואים את המשחקים שלהם וכי הן לא מקבלות זמן שידור מתאים ו- ו- ו-, אז אנחנו נחזק אותן, כי אנחנו מעוניינים לחזק אותם, כי חובה לחזק אותם כי זה כסף בסופו של דבר ציבורי והן חלק מאזרחיות המדינה וצריכות ליהנות מהכסף הציבורי הזה, וברגע שהם יתחזקו אולי נחשוב על להתפטר מהפקטור הנוסף הזה שעשינו. יש אפשרות לחשוב על דבר כזה?
לירן אלרם
אני אענה לך. הפקטור הנוסף שאת מדברת עליו, זה מעולם ההקצבות וכספי החלוקה של הטוטו לאיגודים ולאגודות. כיום יש פקטור, כמו שדודו הזכיר, יכול להיות שהוא לא מספיק וצריך לשנות אותו, אבל אלה קריטריונים שנקבעים על ידי ועדה ציבורית, לא על ידי הטוטו. לגבי הסכמי השיווק, אנחנו לא יכולים להתייחס להסכמי השיווק כאל הקצבות ולהתייחס אליהם כאל דרך לעודד ענף ספורט, על פי חוק וגם על פי מבחן בג"צ. איגוד הכדורעף, שאגב קיבל את אותה הודעה כמו מנהלת כדורסל הנשים על ביטול החסות השיווקית של הטוטו, הגיש בעניין הזה בג"צ, הוא נדחה מתוקף הבנה שכספי השיווק והסכמי השיווק של הטוטו הם הסכמים מסחריים בלבד. זאת אומרת יש להם הצדקה שיווקית ולא לחינם בכל ההסכמים האלה ישנם סעיפים מאוד ספציפיים, גם לגבי מיתוג וחסות, ההופעה של הלוגו, ימי משחק, שזה הסכמים תפעוליים וכהנה וכהנה.

אגב, ההסכם עם ההתאחדות לכדורגל שהוזכר פה השנה קוצץ מ-80 מיליון ל-57 מיליון. רק בימים האחרונים, בכלל בתקופה האחרונה, ישנו משא ומתן ומאבק סביב ההסכם הזה מתוקף ההבנה והעמידה של המועצה שמתייחסת להסכם הזה כהסכם שיווקי נטו. במידה שכדורסל הנשים או מנהלת כדורסל הנשים, ייפרץ הסכר וההסכמים האלה יתייחסו אליהם כהקצבות, זה לא ייגמר רק בהם וכל שאר הענפים ירצו וזה גם בניגוד לחוק ולא עומד במבחן בג"צ. מכאן הבעיה הזאת. לכן אני חושב שדרך המלך היא לא באמצעות הסכמי השיווק אלא דרך ההקצבות.

אני רוצה גם להגיד עוד משהו, שבאמצעות הסכמי השיווק שהגדילו את הכנסות הטוטו בשנים האחרונות כל הספורט בישראל נהנה מזה, גם ספורט הנשים. זאת אומרת הגדלת ההכנסות תורמת לכלל הגדלת העוגה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הגדלת ההכנסות, בכמה? מה החלק של ספורט הנשים מזה?
לירן אלרם
אין לי חלוקה של כמה אנחנו מחלקים, כי רק בענפים הקבוצתיים יש חלוקה לגברים-נשים, רוב הענפים היחידניים - - -
דוד מלכא
הנשים הם כ-20%, גברתי.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
איריס, איך היית מגדירה את המאבק שלך והסיכויים להצלחתו כאשר את מתמקדת בהגדלת התקציב המסחרי, או כאשר את מתמקדת בהגדלת התקציב הציבורי?
איריס שטרק
אני אגיד שני דברים. אין שום חקר ביצועים מפורסם, ציבורי, שמוכיח על מה באמת מהמרים ומה תורם לשיווק. בפרוטוקולים פנימיים של הטוטו שראינו רוב כספי השיווק, שהם הכנסות הטוטו, גברתי, מגיעים מהימורים בחו"ל ואין להם שום קשר לשווי השיווקי שנותנים לגברים ונשים, נקודה. הזכות בכלל, גם לטוטו וגם לפיס, הזכות הזאת לקבל את הזכות כהימור יחיד שהוא חוקי מצביעה שלקחו זכות שהיא ציבורית, מאיפה הזכות להמר? למה לי אין זכות להקים טוטו משלי? הם קיבלו את הזכות הזאת כזכות ציבורית, ולכן התשובה הזאת של הסכמי שיווק בעיניי היא אמתלה, היא יכולה להיות מוסברת בקצה קצהו, כי רוב כספי השיווק מהימורים בחו"ל ואת זה הם יצטרכו להראות בבתי המשפט, כי זה לא נכון.

הם גם דורשים מאיתנו בשביל החצי מיליון את אותם מיתוגים כמו שהם דורשים מהגברים, שהם נותנים להם 2 מיליון. הם נותנים תמריץ ישראליות וכל מיני מסכות כאלה. אנחנו הורדנו את כמות הזרות כדי שיהיו הרבה שחקניות ישראליות כבר לפני שלוש שנים, לשלוש שחקניות זרות. לגברים נותנים 200,000 לקבוצה בגלל שיש להם רק ארבעה זרים כתמרוץ. כל מיני תירוצים. אני יכולה להראות לכם שורה של הסברים איך להצדיק את הערוץ איך לתת כסף לגברים. אין הסבר נכון וזה לא יעזור. כל ההסברים האלה שניתנים, עם כל הכבוד, הם לא נכונים ולא תואמים למציאות ובוא נזכור כולנו שלא חשוב איך יקראו לזה, שיווק או בסיס לתמיכה, הזכות להימורים היא זכות שלנו, של הנשים והגברים במדינת ישראל, ואת הזכות הזו צריך לחלק את הכספים לחצי או לחלק לפי קריטריונים של כמות ספורטאים.

קודם הזכיר דודו מלכא את העניין של חשב המשרד, כל אחד שיעשה את שלו, ייתנו לזה איזה שם שאתם רוצים, רק שהכסף יגיע. אני לא צריכה להתחבט בנושא הזה או להסביר מה בטוטו או להסביר את המועצה הלאומית לספורט, התשובה צריכה להיות בסיס איתן לזה שנקבל כסף.
דוד מלכא
גם כרואת חשבון את מאשרת את הכסף?
איריס שטרק
ועוד איך כרואת חשבון - - -
דוד מלכא
למה את אומרת תיתנו בלי לבדוק?
איריס שטרק
אני אסביר עוד פעם, כרואת חשבון וכאזרחית במדינת ישראל, ואל תשתמש - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, אני לא מבינה - - -
דוד מלכא
היא אומרת 'זה לא מעניין, תעבירו את הכסף מיד'.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
יש אפליה בחלוקת תקציבים, מה לבדוק?
איריס שטרק
מעניין מאוד העניין הזה, כי מעניין מאוד שבבסיס התמיכה לא היינו צריכים להיות שם בכל מיני פתרונות ותירוצים, פעם מפה חצי מיליון ופעם מפה ו - - -
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
אתה רוצה לבדוק אם אתה רוצה להיות הגון? אם אתה צריך להיות הגון? כן, אתה צריך להיות הגון ואין מה לבדוק בנושא הזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שהמשפט האמיתי ששמעתי מהדברים שלך, אדוני, זה היה שזה ינפץ את הסכר, איך אמרת את זה?
לירן אלרם
יפרוץ את הסכר. לא, זה פשוט בניגוד לחוק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, שקבוצות אחרות יבואו ויבקשו.
לירן אלרם
לא קבוצות, ענפים יבקשו - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שענפים אחרים יבואו ויבקשו. זה בדיוק התפקיד שלכם, לחלק לכל הענפים ולא לבנות את הסכר לקבוצות מסוימות.
לירן אלרם
גברתי, אנחנו מחלקים לכל הענפים באמצעות ההקצבות ומחלקים לאתנה, לספורט הנשים, את כל התקציב. נושא הסכמי השיווק זה לא הדרך לקיים את השוויון - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו שמענו בישיבה אחרת מה מקבלת אתנה.
לירן אלרם
אני חושב שדרך המלך זו דרך ההקצבות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ביאטריז רוזן כץ, אנחנו לקראת סיום.
ביאטריז רוזן כץ
אני מבינה שאני הדוברת היחידה שאני גם עובדת סוציאלית, בכלל לא באה מתחום של ספורט. אני יועצת ראש העיר חיפה לשוויון מגדרי. הדיון הזה, אני חושבת שלכל אישה זה דיון כואב, כי חוסר השוויון בתחום של ספורט מזעזע. כשאתה, אדוני, מדבר על חלוקת כספית תמיכות, הקצבות קראת לזה, באופן שוויוני ולפי קריטריונים שוויוניים, הקריטריונים לא שוויוניים, כי קריטריונים שוויוניים, קודם כל תעשה קריטריון של 52% לנשים, 48% לגברים, שזו החלוקה במדינה, וזה לא קורה. כל דבר אחר לא יהיה שוויוני.

דבר נוסף שאני רוצה להעלות, וצר לי, אני מבינה שכולם מליגת על וזה באמת פורץ את הדרך, רוב הנשים בספורט, במה אנחנו עוסקות? כדור רשת. כ-1,000 קבוצות כדור רשת יש במדינת ישראל, זה הספורט הכי נפוץ בקרב נשים ומה התקצוב לכדור רשת? כלום. למה? כי אנחנו לא ספורט בינלאומי. אז אני מבקשת, נא לא לשכוח - - - ודרך אגב, חבל שחנין הלכה, זה ספורט שחוצה את כל החברות, גם את החברה הערבית, גם חברה יהודית, גם חברה חרדית.

ואני כן רוצה שאנחנו נחשוב איך נשנה, כי הקריטריונים מתאים לספורט גברי. הקריטריונים לא מתאימים לספורט נשים, שאפילו לא מוגדר כספורט. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רוצה לתת לגב' דורית דוידוביץ בנט, אמא של אחת השחקניות.
קריאה
סליחה רגע, אתם נותנים גם לאלה שלא נרשמו? או שאנחנו רק קהל? אולי תיתני אחרי זה דקה לכל אחד, שמי שירצה להשמיע, אולי נגיד משהו עם משמעות?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ואז נשב עד מתי? למה לא נרשמת?
אורה גלזר
לא, אבל מאוד חשוב שתשמעי אותנו, זה מאוד מאוד חשוב. אנחנו מהשטח.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, אבל אם הייתם נרשמים לא הייתי נותנת לדברים להיסחב ל-10 ו-15 דקות, הייתי מקציבה את הזמן בצורה יותר טובה. אני לא אוכל למשוך את זה עד אין סוף. אני מבקשת, מי שרוצה לדבר, תרשום עכשיו כדי שאני אדע איך אני מקציבה את הזמן. בבקשה, גברתי, ואני מאוד מבקשת, מאחר שיש רשימה חדשה, שיהיה שלוש דקות.
דורית דוידוביץ בנט
תודה על ההזדמנות ועל ההזמנה שלי לפורום המכובד הזה. אני מדברת ממקום שאני חושבת שסך הכול כולנו תמימי דעים פחות או יותר, אבל אני רוצה לחדד משהו. אני באה בכובע של אמא של שחקנית ולכן אני רוצה לחדד את הסוגיה הזאת. יש כאן בנות צעירות שיושבות, שכמו שאופיר היא הבת שלי גם הן הבנות שלי, לאורך שנים אנחנו מלוות אותן בעשייה הנפלאה הזאת בתוך הכדורסל ואני חושבת ששיעור בדמוקרטיה כאן מאוד מאוד יעזור להן לעתיד בדרך שהן הולכות.

אני ממגזר אחר לגמרי וממגזרים גם גבריים וגם ניהוליים וגם במקומות אחרים, הקשר שלי לעולם הספורט וכדורסל זה דרך אופיר, לא ראיתי בחיי מקום כל כך שוביניסטי, שיש בו שלט גדול ושקוף או כרזה, שאף אחד לא רואה אותה, רק כשאתה נתקל בה, מדינת ישראל לא רוצה נשים בספורט. זה ממש ככה. כשאתה נתקל בשלט הזה אתה נתקל בשלט הזה, 'יופי, בנות חמודות, אתן מקסימות, איזה יופי שאתן עושות - - -', אני בכוונה מקצינה את זה, 'איזה יופי שאתן עושות ספורט, זה מרגש, איזה יופי, הבת שלכם כל השנים משחקת בקט סל ושמסל וכל השטויות האלה, מדהים, איזה העצמה נשית'. ואז מגיעים לגיל 18 ואומרים להן 'בנות חמודות, פה זה נגמר, מפה זה העולם של הגברים', כי זה עולם מקצועני, זה עול חזק, זה עולם של אגו, זה עולם שאני רוצה לראות דם על המגרש. אני מקצינה את זה בכוונה, 'ואתן לא בליגה הזאת, אתן לא מעלות לנו את האדרנלין, אתן לא עושות את זה בעוצמות האלה, אתן לא ראויות להיות שם'.

הדיון הזה אומר את האמירה הזאת. אתם וכל המנגנונים הישנים והשמרנים של עולם הספורט במדינת ישראל לא ראויים, החל מהבחור החמוד ממפעל הפיס או הטוטו או וואט אבר - - -
לירן אלרם
בחור חמוד, תודה.
דורית דוידוביץ בנט
חמוד.
דוד מלכא
את לא היית רוצה שהוא יגיד לך את זה.
דורית דוידוביץ בנט
לא משנה, אומר את מה שהוא אומר, הוא לא הדירקטוריון, הוא מבצע החלטות, הוא אומר מה שהחוק אומר. צריך לעשות כאן פרישמיש מאוד גדול ולהגיד חבר'ה, מעכשיו התמונה השתנתה, הבנות רוצות להיות שחקניות מקצועיות, גידלנו אותן, הפכנו עולמות בשבילן, נסענו עד סוף העולם בשבילן, עשינו הכול כי האמונה הבסיסית שלי כאזרחית במדינת ישראל שאני מגדלת את הילדים שלי כשווים בין שווים. יש לי ילד אחד שמצייר ויש לי ילדה אחת שמשחקת כדורסל, אז מה? אני אגיד להם 'לא, לא, לא, תתהפכו, אתה תשחק כדורסל ואת תציירי', כי החברה בישראל לא יודעת לקבל את זה הפוך. אז אם אני כאזרחית והן כאזרחיות עתידיות, שאנחנו משלמי מסים ואזרחים חוקיים ועושים כל מה שצריך במדינת ישראל והכספים האלה, כן שיווק, לא שיווק, אלה כספים בסופו של דבר ציבוריים שקיבלו החלטות עם כותרות שהן כותרות מאוד מוגדרות למטרות של אותם אנשים שמנהלים את זה, זה צריך להשתנות מקצה לקצה ולהסיר את השלט הזה שהוא שקוף, רק מי שנתקל בו רואה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את מתכוונת למי שנתקלת בו.
דורית דוידוביץ בנט
כן, לא נשים בספורט בגיל 18 ומעלה. זה פשוט מזעזע. במדינה דמוקרטית ערכית, מבחינה חברתית, לא ככה מגדלים את הדור הבא.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מעניין. אמירה אחרונה.

מר עמירם הלוי, יו"ר איגוד הכדורסל, בבקשה, אדוני.
עמירם הלוי
אני יושב פה בכובעי כיושב ראש איגוד הכדורסל, אבל אני גם חבר בדירקטוריון של הטוטו. מתוקף תפקידי, לא מתוקף אמונתי בהימורים בכלל. אני חושב שאני יכול להצביע על הרעה החולה, מתי התחילה כל המהומה, זה היה בשבוע שאני נכנסתי לתפקידי בטוטו, לא בגללי, אני כבר קיבלתי את זה. היו הסכמי שיווק והסכמי שיווק, אני אומר את זה גם כדירקטור במנהלת, אני חושב שהם לא צודקים, הם לא נכונים ומבחינתי צריך לבטל אותם, גם אם זה יקטין את ההכנסות של הטוטו. ה-80 מיליון שקל, נכון, בזכותי, אני יכול להגיד, ירד הסכום מ-80 ל-57 מיליון, אבל זה עדיין לא נכון. היום, דרך אגב, לטוטו אין שום סמכות להחליט כמעט על שום דבר. הכול עובר למועצה הלאומית לספורט, הטוטו היום הוא מכשיר לגיוס הכספים, ההחלטות לגבי החלוקה הם בשולי השוליים שם.

אני עובד מול משרד הספורט ואני יודע ואני מכיר את הבעייתיות הזו של קביעת אמות המידה וכל הדברים האלה. הממשלה פה עובדת לאט, לאט מדי. לאט מאוד ולאט מדי. מוכרחים לחסוך את הדיונים האלה בכל שנה ולקבוע אמות מידה קבועות שתדענה הקבוצות איך הן מתחילות את הליגה ואיך הן מסיימות את הליגה. לכן פה הדבר החשוב ביותר הוא להפריד, אני לא יודע אם כולם באמת מודעים לבעייתיות הזה, של מצד אחד הקצבות, מצד שני הסכמי שיווק, אלה שני עולמות נפרדים. להערכתי זה ייפתר רק בבג"צ.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ובנימה אופטימית זו, ממש. אלי, בבקשה.
אליהו רבי
שלום לכולם, שמי אלי רבי, אני מאמן כדורסל 25 שנה, אני נמצא פה אולי פעם שלישית או רביעית ואני זוכר שתמיד כשאני מגיע אני תמיד אומר שבעוד שלוש-ארבע שנים נשב וכנראה שתוכן הדברים יהיה זהה. אני מניח שלא תהיה פעם הבאה, זאת אומרת אם לא יימצא איזה שהוא פתרון וכאחד שמלווה את הליגה בימים היפים שלה, אני מניח שלא יהיה עוד מפגש, כי תוך שנה-שנתיים הליגה הזאת תיסגר. אני אומר את זה לצערי והלוואי שאני אתבדה. אני חושב שאיריס עושה עבודת קודש, אבל היא די באיזה שהוא מקום רוב הזמן מדברת עם עצמה, האנשים שהיא מדברת אליהם לא באמת אוהבים כדורסל נשים, לחלקם אולי יש זיקה וסימפתיה לנשים וחלקם לכדורסל - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אבל לא ביחד.
אליהו רבי
לא באמת לאנשים אכפת. זה ברמה של לשבת לפגישה ובזה זה מסתיים. אבל אני באמת מאחל לאיריס ולכל מי שפועל בליגה הצלחה גדולה בלגייס את הכסף, אני לא בטוח שאנשים יתאמצו כל כך לעשות את זה.

תפיסת העולם שלי, אני חושב שהמדינה היא הריבון, ועם כל הכבוד שיש לי לאנשים בטוטו, למינהל הספורט, לאנשים האלה יש אחריות גם לגברים וגם לנשים. אז שלא ייתנו כסף, שפשוט יילכו הביתה. אם אנשים שבאיזה שהוא מקום המדינה מממנת אותם ונותנת להם שכר לא מסוגלים לדאוג לחלק, אולי אם הוא לא יותר גדול, לפחות חלק שווה מהעם, הם פשוט נכשלים בתפקיד שלהם ולא ממלאים את תפקידם. אני חושב שזה כן הכוח שלך לדאוג שהאנשים שלא מסוגלים לדאוג לאינטרסים של נשים, אני לא מדבר כרגע על כדורסל נשים, שפשוט לא יהיו בתפקיד. בסופו של דבר, עם כל המשפטים שאמר האדון הנכבד, אני יודע איך כספים מתחלקים, זה הכול קומבינות, זה הכול קשרים, זה מי שחזק יותר במועצות האלה מקבל תקציבים יותר גדולים ואם אנחנו כל הזמן נטמון את ראשנו בחול אז אנחנו תמיד נגיד את אותם משפטים ואותן סיסמאות. חובתנו כגופים ציבוריים לדאוג לאינטרסים של הנשים במדינת ישראל, כי בסופו של דבר החברה שלנו תצא ניזוקה מזה.

ישנה אפשרות נוספת, במידה שיש לנו קושי מסוים, לבוא ופשוט לחלק כל מועצה לשתיים, שיהיה פורום שיטפל בנשים ויהיה פורום שיטפל בגברים. בואו נראה אז באיזה שהוא מקום, עם כל הקריטריונים וכל הפרת החוקים שמדברים עליהם, כי מסתבר שכשיש משברים בגברים פתאום מוצאים 30 מיליון, פתאום מוציאים 50 מיליון ופתאום יש חוקים אחרים. אמרה הגברת, ואני מאוד מכבד את מה שאת אומרת, זו בושה אפילו לדבר על זה, 800,000 שקל זה לא חצי משכורת של שחקן אחד בגברים ואנחנו מנסים פה לדבר על כספים שאמורים להפעיל ענף שלם. יש פה קבוצות שמימנו לאורך שנים רבות והביאו כבוד למדינת ישראל שלא פעילות היום, בגליל העליון, ברמלה, זו קבוצה שבעשור האחרון השקיעה 50 מיליון שקל בשכר לשחקנים ולמאמנים והיא התאיידה, היא לא קיימת היום.

אני חושב שהפתרון הוא לא בלהביא רק כסף, אני מקווה מאוד שנצליח, אלא גם ב - - - פשוט להתחיל לנדנד כיסאות של כאלה שמתעלמים מנשים. תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. רשומה גב' עמרית, מנהלת פרויקט אתנה, יש לך מה להוסיף?
עמרית ינלוב עדן
כן. דבר ראשון אני רוצה לומר שהאירועים של השנתיים האחרונות, שמצאו פתרון כפלסטר הם כמובן לא פתרון, מה שאיריס טוענת לעוולה בתקציב הנשים הוא כמובן נכון. מה שקרה בשנתיים האחרונות, ואני רוצה גם להבהיר את הסוגיה הזאת ולמה אנחנו דנים ב-800,000 ₪, שזה באמת פירורים לעניים, זה משום שברגע שהפלסטר הזה עבר בתקציב, כדי לפתור את הבעיה למנהלת הליגה לפתיחת הליגה ולא נעשה מהלך מקדים לפתרון כולל של הסוגיה בתקצוב הקבוצות או בתקצוב המנהלת אז נכנסו לאיזה שהוא סחרור בתקציב שצריך לעבור דרך משרד הספורט על פי ההנחיות והרגולציה של משרד הספורט. זאת הבעיה. זה לא שמישהו עושה בכוונה במשרד הספורט שלא להעביר את ה-800,000. הם נכנסו שם לבעיה אמיתית ברגולציה של המשרד, מה צריך להוכיח עבור נספח תקציבי. אני חייבת להודות שאני חיה את זה ביום יום, זה לא משהו ייחודי שעמד מול המנהלת, זה לעצם הרעיון בפתרון הזמני.

לכן אני חושבת, אני שותפה לשולחן הזה, שאין יותר פתרונות זמניים. הפתרון הזמני בשנתיים האחרונות, שעבר דרך תקציב אתנה בתקציב שינוי עמדות, הוא היה זמני ואיתו צריך לסיים. הפתרון האמיתי צריך לבוא בשני תהליכים. האחד זה בתהליך שדודו הזכיר אותו פה, וזה תהליך אל מול הוועדה הציבורית בתקציב קבוצות בליגת על, שהתקציב הבסיסי של הקבוצות יהיה לא ב-20% אלא פי כמה וכמה ממה שקיים היום, על מנת לאפשר בסיס לקבוצות בליגת על להתקיים ולא להגיע למצב שהן צריכות לרדת ליגה ובסוף הליגה נמצאת בעליבות רבה בשמונה קבוצות. הדבר הנוסף, שלא הזכירו פה, שכל עוד קבוצה או שתי קבוצות לפחות בליגת על נשים לא תהיינה שותפות במשחקים ביורוקאפ או משחקים אחרים באירופה, שלא הזכירו פה מבחינת הקבוצות, זה גם בעיה מאוד רצינית. זה תמיד הביצה או התרנגולת, מה בא קודם. קבוצות ישראליות בנשים שלא ישחקו בחוץ ולא יהיו בחשיפה ציבורית מקטינות את היכולת של הליגה להיות מקצוענית, ואין סוף לגלגל הזה.

לכן צריך לעצור בנקודה מסוימת, האסטרטגיה של המשרד ומה שצריכים להוביל, בסופו של דבר אני תחת פיקוח המשרד ותקציב אתנה הוא תקציב פרויקט מוגדר, הוא לא מתקצב את ליגות העל ולכן הוא לא יכול - - - מושכים בשמיכה מפה זה גורע משם, התקציב של פרויקט אתנה נמצא בתוך תכנית רב שנתית שלא מתקצבת את ליגות העל. התקציב של ליגות העל צריך לבוא בתקציב של רגולציה. אני יכולה לומר שלפחות ממה שביקשו ממני להביא למועצה הלאומית, הנושא הזה בטיפול ואנחנו נעשה כמיטב יכולתנו לסדר את זה.
איריס שטרק
אנחנו סיפקנו את כל החומרים שביקשתם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. קודם כל אני מודה לכולם על ההשתתפות בדיון, יכול להיות שאנחנו יוצאים בלי להצביע קונקרטית איך מעבירים לכם מחר את הכסף, אבל חשיבות הדיון היא באמירה מאוד ברורה שלקראת הסיום נאמרה יותר בקול רם, שהמצב של ליגת העל לא סובל עוד פתרונות זמניים ויכול להיות שאנחנו ההזדמנות האחרונה כדי להציל את המצב ומשם נובעת החשיבות של הדיון הזה. אנחנו עומדים או עומדות בפני מצב שיכול להוות קריסה טוטאלית של הענף הזה וזו אמירה מאוד קשה אם דבר כזה יקרה, זאת אמירה פוליטית מאוד קשה שמעידה על פניה של גם המדינה וגם החברה. ואני אומרת את זה כי אין להתעלם מהאחריות של המדינה דרך האחריות של המשרד לתרבות וספורט. זה התפקיד שלכם, זאת האחריות שלכם, בשביל זה יש משרד ובשביל זה קם המשרד והתפקיד שלו, על כל עובדיו ועל כתפי מי שעומדת בראשו, זה לשמור על האינטרס שיהיו ענפי ספורט מגוונים ולהתייחס אליהם בשוויוניות, דבר שלא קורה.

מה ששמעתי היום, תגידו זה תקציב שבא מהמועצה - - - אתם יודעים מה? כשדיברתם אני לקחתי את ניירות הפירמה וחיפשתי, המשרד מדבר כאילו המועצה הלאומית לספורט זה עולם אחר לגמרי. זה תחת האחריות של המשרד, זה חלק מהאחריות של המשרד, אתם אחראים על העבודה שלהם ואיך מבצעים את העבודה שלהם בדיוק כמו שאתם אחראים על אתנה.
איריס שטרק
ועל הטוטו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ההחלטה הפוליטית המדינית של המשרד מחייבת את כולם. מה זה צריך להיות? אני הרגשתי שכאילו יש שתי מדינות ויש שני תקציבים נפרדים ואחד לא יכול להגיד לשני מה כן לעשות. לא, אתם יכולים ואתם יכולים להתחיל. אני פונה עכשיו ואני אפנה לשרה לתרבות וספורט שתיקח את עצם האחריות על הנושא הזה כפרויקט אישי, כמו שהיא יודעת לקחת נושאים אחרים, שיכול להיות שאני מסכימה איתם ויכול להיות שאני לא מסכימה איתם, אבל אני מודה שכשהיא רוצה משהו וכשהיא שמה לעצמה מטרה היא יודעת לאכוף את זה. אז אני זורקת לפתחה את האחריות על מניעת קריסת ענף הספורט הזה וליגת העל של הנשים, וזה רק באחריות שלה. אם יקרה משהו לליגת העל, זה יהיה באחריות של המשרד ולא באחריות של אף אחד אחר.

אני קוראת גם כן לשנות את אחוז ההעדפה המתקנת בתקצוב של המשרד לליגת העל. זה המקור אולי היחידי שיכול לתת פוש התחלתי. הדבר השני, בחלוקת התקציב של המועצה צריך למצוא את הדרך כדי להגיע למטרה האחרונה שאומרת שנותנים תעדוף לענף הספורט הזה כדי להעמיד אותו על הרגליים, כדי שיוכל להשתתף בחו"ל וכדי שיוכל להתקיים בכבוד והשחקניות יוכלו להתקיים מזה בכבוד וכדי לתרום לשגשוג הענף הזה. הרי בסופו של דבר האחריות של משרד היא לא רק לקבע מצב קיים, אלא לעבוד על פיתוח המצב באופן כללי.

אני ארצה לדעת מתי תהיה לכם, ובתשובה רשמית לוועדה, תכנית אסטרטגית לשנה הבאה והתקצוב לשנה הבאה לליגת העל, כדי שיוכלו לדעת איך הן מתנהלות לקראת העונה הבאה.

אני לא יודעת מה יקרה בבג"צ, אני לא יודעת מתי יסתיים הבג"צ, אבל בינתיים יש מטרה אחת, לשמור על ליגת העל שתתקיים עד שינצחו בבג"צ הזה.

אני אעמוד לרשותכם כמו שעמדתי מחודש מרץ עד היום ואני מקווה שכולנו נצליח. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50.

קוד המקור של הנתונים