ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/03/2016

הצעת חוק יום העולה, התשע"ה-2015, הצעת חוק יום העלייה, התשע"ה–2015, חוק יום העלייה, התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 97

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום שני, י"א באדר ב התשע"ו (21 במרץ 2016), שעה 11:30
סדר היום
הצעת חוק יום העולה, התשע"ה–2015 (פ/1857)

של חברי הכנסת אברהם נגוסה, נורית קורן, מיכאל אורן, דוד אמסלם, זאב בנימין בגין, ענת ברקו, נאוה בוקר, אלי כהן ומירב בן ארי.

הצעת חוק יום העלייה, התשע"ה-2015 (פ/1856)

של חברי הכנסת יואב קיש, מכלוף מיקי זוהר, יואל רזבוזוב, מיכאל אורן, יחיאל חיליק בר, יואל חסון רויטל סויד, אריאל מרגלית, יצחק הרצוג, מיכל בירן, איילת נחמיאס ורבין, עמר בר-לב, עמיר פרץ, נחמן שי, בצלאל סמוטריץ', אלי אללוף, איתן כבל ונאוה בוקר.

הצעת חוק יום העלייה, התשע"ה-2015 (פ/1738)

של חברי הכנסת רוברט אילטוב, חמד עמאר, אורלי לוי אבקסיס, סופה לנדבר, אביגדור ליברמן, בצלאל סמוטריץ', יאיר לפיד, יצחק וקנין, יעקב מרגי, מרב מיכאלי, יואל רזבוזוב, מיקי לוי, עליזה לביא ומירב בן ארי.
נכחו
חברי הוועדה: אברהם נגוסה – היו"ר

סופה לנדבר - מ"מ היו"ר

יגאל גואטה

קסניה סבטלובה

טלי פלסקוב

עודד פורר
חברי הכנסת
מיקי מכלוף זוהר

חיליק יחיאל בר
מוזמנים
רב סרן רות מימון שוקרון - משרד הביטחון

מיכל שטרית-רבל - היועצת המשפטית, משרד העלייה והקליטה

שרי פייר - מנהלת תחום חינוך, משרד העלייה והקליטה

אלונה שמיר - יועצת למנכ"ל, משרד העלייה והקליטה

רחל גור - משרד העלייה והקליטה

מאיה שריר - מנהלת אגף קליטת תלמידים עולים, משרד החינוך

רויטל דותן - ממונה על ארגון הלימודים, משרד החינוך

לירון דרשני - עוזר ליועצת המשפטית, משרד החינוך

שבתי גרברצ'יק - חטיבת דוברות משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

טלי דניאל - ק' חינוך אמ"ש, המשרד לביטחון פנים

שרון לוזון - ק' חינוך אמ"ש, המשרד לביטחון פנים

דינקנש תקלה - ע' יועמש בטפ, המשרד לביטחון פנים

מירב כהן - עוזרת ראשית ליועצת המשפטית, משרד התרבות והספורט

חנן ארליך - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יהודה שרף - מנהל היחידה לעלייה, קליטה ומשימות מיוחדות, הסוכנות היהודית

אווה נגר - העוזרת הנכנסת למזכ"ל הסוכנות, הסוכנות היהודית

אור רז - עוזרת למזכ"ל הסוכנות וסמנכ"ל קשרי ממשל, הסוכנות היהודית

יהושע שוורץ - מזכיר כללי, הסוכנות היהודית

ראובן שלום - מזכיר ההנהלה, ההסתדרות הציונית העולמית

רות דיין מדר - ראש מינהל חברה, מרכז השלטון המקומי

עופר דהן - מנהל מחלקת עליה וקליטה, הקרן לידידות

איבון קפון - רכזת עולים צעירים, עיריית תל אביב-יפו

אסתר בלום - מועצת ארגוני העולים

דוד לסרי - מנהל פרויקט, ארגון קליטה - עמותות הפועלות למען עולי צרפת

יונתן יבור - tov intervation

יעל גויסקי - המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהל/ת הוועדה
דנה גורדון שושני
רישום פרלמנטרי
איה לינצ'בסקי

הצעת חוק יום העולה, התשע"ה–2015 (פ/1857)

הצעת חוק יום העלייה, התשע"ה-2015 (פ/1856)

הצעת חוק יום העלייה, התשע"ה-2015 (פ/1738)
היו"ר אברהם נגוסה
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. ישנן שלוש הצעות חוק על שולחן הכנסת, הצעת חוק של חבר הכנסת רוברט אילטוב, הצעת חוק של חבר הכנסת מיקי זוהר והצעת חוק שלי. לפני שבועיים דנו על הצעת החוק יום העלייה. נמשיך מהיכן שעצרנו, חשוב לנו להתקדם בהצעת החוק כדי שנוכל להכין אותה לקריאה ראשונה ושתעלה למליאה בשבוע הבא ותעבור בקריאה ראשונה לפני הפגרה.

אני רוצה לפני כן לברך את חבר הכנסת יגאל גואטה בברכת ברוך הבא, לדעתי זו פעם ראשונה שלך בוועדה.
יגאל גואטה (ש"ס)
לעונג ולכבוד הוא לי להיות פה בוועדת העלייה והקליטה. ברוכים הנמצאים.
מרב תורג'מן
אני אזכיר מה היה בדיון הקודם. בדיון הקודם הקראנו נוסח ששולבו בו הערות של חברי כנסת והוא מונח לפניכם. הנוסח הוקרא אבל טרם היו הצבעות. אם חברי הכנסת יחליטו למזג את הצעת החוק, אז גם הצעת המיזוג תעלה להצבעה.

הייתה מחלוקת לגבי סעיף המטרה. מה ייכלל בסעיף המטרה, איפה יום העלייה יצוין. הייתה בקשה שיום העלייה יצוין בוועדת העלייה והקליטה ובוועדת החינוך וכן להוסיף את משטרת ישראל. לגבי הפעולות הנוספות בסעיף קטן (ב), ששר העלייה והקליטה יהיה רשאי לקבוע אותן. נתבקשה תוספת על-ידי הסוכנות היהודית וההסתדרות לגבי פעולות נוספות שיתקיימו מחוץ לישראל בשיתוף פעולה עם אותם גופים שציינתי כרגע. לגבי זה אשמח לשמוע את עמדת משרד המשפטים ואת עמדת משרד העלייה ואומר גם את עמדתנו. אם נסיים את הדיון, תוכל להחליט להעלות את זה להצבעה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני מציע שנעבור סעיף סעיף. חבר הכנסת מיקי זוהר בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היה שיג ושיח עם שר הקליטה חבר הכנסת זאב אלקין. העליתי בפניו את הצורך שלי לשמור על מהות החוק, איך שאני תופס אותו, שיצוין המועד של י' בניסן באופן כזה שיהיה לזה גם ערך ומשמעות. שר הקליטה אלקין התעקש שז' בחשוון הוא המועד היחידי שאפשר לציין את היום הזה בגללה אילוצים, שיש כנסת ביום הזה ושיש לימודים ביום הזה ואפשר ציין את זה גם במערכות החינוך.

אני לא שלם עם ההחלטה אבל אני גם מבין את הטענות. לשמחתי, אחרי שיחה עם היועצת המשפטית הנכבדה הצלחנו לציין במטרת החוק שחלק מהמטרה ומהות החוק היא לציין את יום העלייה לארץ ישראל ביום י' בניסן, שמבחינתי זה הישג שמכירים במשמעות של המועד הזה.

הדבר האחרון שהייתי רוצה, כדי להיות שלם באמת עם ההצבעה על החוק הזה ולהרגיש שאני יכול לעשות את זה בלב שלם, מבין ארבעת המקומות בהם מצוין יום העלייה ב-ז' בחשוון: בדיון מיוחד במליאת הכנסת, באירוע מיוחד בישיבת הממשלה, במערכת החינוך, בצבא ההגנה לישראל ובמשטרת ישראל, בכולם זה מצוין ב-ז' בחשוון. דווקא בבית הנשיא, שהוא מוסד שיש בו המון עצמאות והוא מובדל משאר המוסדות שקשורים ליום-יום, דווקא שם אני חושב שהיה ראוי שיציינו את היום הזה ב-י' בניסן ולא ב-ז' בחשוון.

אני רוצה לציין עוד נתון חשוב. יש קהילות רבות וגדולות ברחבי העולם, במיוחד בארצות-הברית, שמציינות את יום העלייה בי' בניסן. הם עושים את זה כי זה נוהג של שנים ארוכות. מדובר בקהילות גדולות מאוד בהיקפים של עשרות אלפי אנשים, שמציינים ב-י' בניסן את המועד הזה ובצדק.

אני חושב שלפחות מתוך כבוד ליום הזה ולקהילות הגדולות הללו, רק בבית הנשיא נציין ב-י' בניסן וכל שאר המקומות יציינו ב-ז' בחשוון. זה לא אומר שיום העלייה הוא ב-י' בניסן, חלילה שלא ישמע כך, אני יודע שאי-אפשר לחלק את זה לשני ימים, אבל כאות ההערכה ליום הזה והוקרה והכרה בקהילות הבין-לאומיות שחוגגות ומציינות את היום הזה, לציין את זה בבית הנשיא ב-י' בניסן, לדעתי זו יכולה להיות פשרה הוגנת לכולם וככה כולם יצאו מרוצים.

כמו שאמרנו, זה גם מופיע במטרת החוק, ככה לדעתי כולם יכולים להיות מרוצים ואם חברי הוועדה והשר והממשלה יאמצו את הרעיון הזה, כולם יצאו נשכרים מכך ואף אחד לא יצא נפסד.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה אומר שמבחינה פורמלית הצהרתית שבמטרה ייכתב י' בניסן. מבחינה מעשית, לא רק הצהרתית, אתה דורש שזה יצוין בבית הנשיא בלבד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כן, רק בבית הנשיא.
היו"ר אברהם נגוסה
השאלה אם זה לא ייעשה פעמיים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בית הנשיא לא יציין את זה ב-ז' בחשוון. רק ב-י' בניסן. כל השאר יציינו את זה ב-ז' בחשוון.
היו"ר אברהם נגוסה
נשמע את חברי הכנסת ואחר-כך את עמדת משרד הקליטה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני רוצה להצטרף לחברי חבר הכנסת מיקי זוהר ולהוסיף קצת. קודם כל לא הבנתי מה הקשר של חודש חשוון לעלייה. אם מישהו יוכל להשכיל אותי אני אשמח מאוד.
מרב תורג'מן
פרשת "לך לך". אני אספר את התגלגלות הצעת החוק. הצעות החוק המקוריות, כפי שאושרו בדיון המוקדם, דברו על ציון יום העלייה ביום י' בניסן. היות ו-י' בניסן נופל על פגרת הכנסת ובחופשה בבתי הספר, משרד העלייה והקליטה הציע את יום ז' בחשוון, היום בו קוראים את פרשת "לך לך".
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
את יכולה לתרגם לתאריך הלועזי?
מרב תורג'מן
בסוף אוקטובר נובמבר. הם הציעו את המועד הזה בטענה שהמועד הזה הוא מועד שאפשר יהיה לציין בו את יום העלייה. נטען בדיון הקודם שחלק מהקהילות היהודיות ברחבי העולם מציינות את היום הזה, בפרשת "לך לך".
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הקהילות בחו"ל מציינות ב-י' בניסן.
יהודה שרף
אני מנהל היחידה לעלייה וקליטה, השכלתי עכשיו בדבר חדש שלא ידעתי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מכל מלמדי השכלתי ומוטב מאוחר מאשר לעולם לא.
יהודה שרף
יש בעברי פעמיים שליחויות בחו"ל. לא זכור לי שחגגנו בניסן אירוע כזה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
למדו אותי לפני שהגעתי לכנסת, לבדוק את עצמי לפני שאני מוציא מילה מהפה. אחרי שבדקתי את עצמי ויש נציגים סביב השולחן שאני אבקש מהיושב-ראש לתת להם לדבר, שיספרו לכם בדיוק מי חוגג ב-י' בניסן ומה כמות האנשים שחוגגת.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני לא יודע מתי בדיוק נופלת פגרת הכנסת אבל לחודש ניסן יש משמעות לעם ישראל, אם זה יכול להיות אפילו בתחילת ניסן, אם זה לא נופל על פגרה וכולם יכולים לציין את זה בתחילת חודש ניסן, אז לפי דעתי זה יהיה נהדר.
היו"ר אברהם נגוסה
ההצעה שלי היא ב-א' בניסן.
יגאל גואטה (ש"ס)
השאלה אם זה נופל בפגרה או לא. אפשר שכולם יציינו את זה בחודש ניסן והכנסת תציין את זה ביום האחרון לפני הפגרה. א' בניסן זו תקופת לימודים.
היו"ר אברהם נגוסה
הממשלה מתנגדת.
מרב תורג'מן
בהקשר הזה נשמע את עמדת משרד העלייה, עמדת משרד המשפטים ועמדת משרד החינוך.
מיכל שטרית-רבל
היינו שם והיו הסכמות בין חבר הכנסת מיקי זוהר לשר העלייה והקליטה שהוא הממונה.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא הבנתי מה הבעיה ב-א' ניסן?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לנו יש בעיה עם זה. זה לא חוק דתי. בגלל זה אנחנו הולכים לתאריך בו כולם נמצאים בכנסת, בבית הנשיא ובבתי הספר, כדי לחגוג את החג הזה, שכל המדינה תהיה מסוגלת לחגוג את זה אחרת אין משמעות לחגיגה הזו ולחוק הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה להבהיר למי שהצטרף אלינו השבוע ולא היה לפני שבועיים, בוויכוח הזה שאני וחבר הכנסת רוברט אילטוב השתתפנו בו, ויתרנו.
יגאל גואטה (ש"ס)
בגלל שלא היה לכם רוב. עכשיו אני פה.
היו"ר אברהם נגוסה
לא העלינו את זה להצבעה. חשבנו שהחשיבות של קיום היום הוא העניין החינוכי ואם כך, חשוב לנו לעשות את זה כשהכנסת פועלת ובתי הספר פועלים.
יגאל גואטה (ש"ס)
מי לא פועל ב-א' בניסן?
היו"ר אברהם נגוסה
אני מסכים אתך על א' בניסן, אבל הממשלה התנגדה ל-א' בניסן.
יגאל גואטה (ש"ס)
הממשלה התנגדה ל-א' בניסן?
מרב תורג'מן
בהחלטת הממשלה נקבע שהצעת החוק תקודם בהסכמת חמישה משרדים. משרד העלייה, משרד המשפטים, משרד החינוך, משרד הביטחון ומשרד האוצר. ניסינו לעשות תיאום בין המשרדים האלה ועמדת המשרדים כולם הייתה שהיום הזה יצוין ב-ז' בחשוון. נשמח לשמוע את העמדה, זה כרגע מה שאני יודעת.
יגאל גואטה (ש"ס)
אז אין לנו שיקול דעת. הממשלה רוצה בחשוון.
מרב תורג'מן
לחברי הכנסת תמיד יש שיקול דעת. יש את עמדת הממשלה ויש את עמדת הכנסת. אתם סוברנים להחליט כל מועד שתחליטו. יחד עם זה, איך שאני מבינה את התהליך, כדי שזה יעבור בקריאה הראשונה, הצעת החוק צריכה להיות בתיאום.
היו"ר אברהם נגוסה
על זה אנחנו מקיימים את הדיון. כדי להגיע להסכמה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני גם באופן אישי לא שלם אבל הבנתי את הטענות. לכן מה שהצעתי כהצעת פשרה הוא לדעתי מאוד מכובד. נוכל להרוויח את הכול, מצד אחד כל המקומות המשמעותיים מעבר לבית הנשיא כן יציינו ביום הזה. זה יצוין בכנסת, במערכות החינוך, בצה"ל ובשאר המקומות. בית הנשיא הוא גוף שיכול להרשות לעצמו לציין את זה ב-י' בניסן, אין לו שום בעיה לעשות את זה. כך נוכל לכבד את כל הקהילות ואת כל האנשים שמעוניינים לציין את זה ונצא נשכרים מהעניין הזה.
טלי פלוסקוב (כולנו)
אני רוצה לברך את היוזמים על הצעת החוק הזו זה מאוד מבורך, מדינת ישראל היא מדינה קולטת עלייה וחשוב שיהיה יום עלייה. מצד שני אני רוצה לברך את חבר הכנסת מיקי זוהר על הרצון להתפשר ואני חושבת שאנחנו יכולים לחיות עם הצעת הפשרה שלו. זו עמדתי ואם נצטרך להצביע תגידו לי ואני אגיד כמובן גם לפה, אני חייבת כרגע ללכת לנשיאות.
מיכל שטרית-רבל
שמי מיכל שטרית רבל, היועצת המשפטית של משרד העלייה והקליטה. נשמח לשמוע באיזה קהילות חוגגים את זה, כי יש פה גם אנשי סוכנות וגם ממשרד העלייה. מעבר לזה אני רוצה לומר שנמסר לי מה הייתה ההסכמה בין השר אלקין לבין חבר הכנסת זוהר. ההסכמה הזו כללה שהתאריך הרשמי בו יצוין היום הוא ז' בחשוון, שבחוק יצוין במקום אחר באיזשהו אופן י' בניסן אבל לא תהיינה חגיגות נפרדות. לא דובר על חגיגות נפרדות בשום אופן יחד עם השר. אם רוצים שוב לחזור ולפתוח את זה אז אין בעיה, אבל זה לא סוכם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אומר שוב שעם השר סוכם שהמועד יהיה ז' בחשוון ויהיה אזכור בחוק.
היו"ר אברהם נגוסה
על זה אין מחלוקת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לגבי האזכור שזה בבית הנשיא, הבאתי היום כהצעה מטעמי, על דעתי, על-פי מה שאני חושב שהוא נכון ולא בכדי כל חברי הוועדה, מלבד חברת הכנסת לנדבר שעדין לא אמרה את דעתה, מסכימים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לדעתי זה צריך להיות יום אחד בכל המדינה בכל המקומות ובכל המדינות, שכולם יצטרפו אלינו. אין משמעות לזה שתהיה חגיגה אחת בבית הנשיא וחגיגה אחת בבתי הספר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני מבקש שתשמעו את יונתן יבור שיספר לכם מי חוגג ואיפה.
היו"ר אברהם נגוסה
קודם נשמע את ג'וש בבקשה.
יהושע שוורץ
ג'וש שוורץ, מזכ"ל הסוכנות היהודית. אנחנו תומכים חד משמעית בעמדתו של השר אלקין שהחוק יצוין בחשוון. גם בגלל הנימוקים של מערכת החינוך והכנסת, גם כי אנחנו לא מכירים קהילות בחוץ לארץ שחוגגות ביום הזה. אנחנו בטוחים שכל הקהילות בעולם ילכו עם התאריך שמדינת ישראל והכנסת תקבע בחקיקה.
היו"ר אברהם נגוסה
יונתן יבור, אתם מקיימים את זה בחוץ לארץ בי' בניסן?
יונתן יבור
תודה רבה. שמי יונתן יבור, עולה מאנגליה, מנהל את ארגון TOV internationals אחד מארגוני העולים הגדולים בעולם ובארץ. סדר גודל של 50,000 חברים, כאשר רק 20,000 מהם נמצאים בתל אביב. אנחנו פעילים מזה עשור.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
במשרד העלייה והקליטה מכירים את הארגון? בסוכנות מכירים? נפש בנפש מכירים את הארגון?
יונתן יבור
גם בתוך ה-20,000 עולים חדשים ממדינות המערב שיש בהם בתל-אביב, משרד העלייה והקליטה עד לפני שנתיים, עד שעודד לא נכנס כמנכ"ל משרד העלייה והקליטה, לא היה גם יועץ קליטה דובר אנגלית בכל מחוז תל-אביב. מה שמכירים ולא מכירים זה דבר אחר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה לא משנה אם היה יועץ באנגלית או לא היה יועץ באנגלית. זה משנה שאנחנו לא מכירים את הארגון.
יונתן יבור
לצורך העניין הארגון שלי פועל מזה עשר שנים. אנחנו עובדים ברמה קהילתית, ברמה התנדבותית. פנינו בנושא החוק גם בכנסת הקודמת בקשר לחוק הזה וגם בכנסת הנוכחית פנינו לחבר הכנסת מיקי זוהר. אני רוצה לציין את הדבר החשוב מכל, ספציפית בכנסת הזו, שמתווכחים וחולקים כמעט על כל דבר, זה בערך הדבר היחידי שיש הסכמה עליו ותודה רבה לכם על זה.

הנושא הזה מאוד חשוב לתפוצות. כבר כמה שנים אנחנו חוגגים את הנושא הזה. אתם מוזמנים להסתכל בעמוד הפייסבוק של "יום העלייה", יש בו תמונות משנה שעברה, אז חגגו את היום בארץ בבית בן גוריון עם חבר הכנסת מייקל אורן. חגגנו את זה בארץ ובכל מיני קהילות ברחבי אירופה ארצות-הברית והעולם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בכמה אנשים מדובר?
יונתן יבור
מדובר באלפי אנשים. בארגון הזה יש 50,000 איש שחוגגים ברחבי העולם ב-י' בניסן, שזה היום שכמו שאמרנו, יהושע - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
נו, אני לא מאמין, איך לא שמעת על זה?
יהודה שרף
חבר הכנסת זוהר, עם כל הכבוד ויש לי הרבה כבוד - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה לא קרקס רבותי, זו ועדה בכנסת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא שמעת על זה?
יהודה שרף
לא שמעתי על זה וגם השליחים שלי לא שמעו על זה. גם בבתי הספר היהודיים לא שמעו על זה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני פשוט לא אוהב שמחלקים לי ציונים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
איך אתם חוגגים?
יונתן יבור
מדברים על נושא העלייה. עושים כל שביכולתנו לשמוע מה הבעיות העיקריות של העולים.
מיכל שטרית-רבל
רק ב-י' בניסן אתם שומעים? אני רוצה לקוות, מאחר ואמרת שאתם ארגון עולים, שכל השנה אתם בשיח עם עולים ובודקים מה הבעיות שלהם.
יונתן יבור
כל השנה אנחנו דואגים לזה. אנחנו מנהלים עשרה פרויקטים שונים כל אחד בתחום שלו, כדי לחבר את העולים. הדבר העיקרי הוא שאם אתה לא מחובר למקום בו אתה גר, לא תישאר בו.
מיכל שטרית-רבל
מה קורה שונה מבחינתכם ב-י' בניסן?
יונתן יבור
אירוע חגיגי, טקס מיוחד וזה גם היום שאפשר לבוא למקבלי ההחלטות ולהגיד להם מה עשינו ומה לא עשינו. אנחנו יודעים טוב מאוד שבסופו של דבר כשיש יום ספציפי למשהו, זה היום שאתה יכול לבוא ולהגיד דברים. בימים אחרים קשה מאוד שמקבלי ההחלטות יקשיבו כי אנחנו יודעים כמה הם עמוסים וכמה הם עובדים קשה.

בשנה שעברה האירוע התקיים בבית בן גוריון בתל-אביב. השנה הכוונה לקיים את האירוע ב-י' בניסן בהיכל העצמאות בתל-אביב. זה בארץ. ברחבי העולם בבתי כנסת ומרכזי קהילות בארצות-הברית ובאנגליה, בעיקר כי אלה המקומות שאפשר לקיים את הדברים האלה ולעשות את זה בביטחון ובשקט בגלל מצב הקהילות בחו"ל.

דבר אחרון לגבי ז' בחשוון, פרשת "לך לך" זה מאוד נחמד, אבל פרשת "לך לך" אמרה לאברהם תלך למקום אחר, תעזוב. החוק הזה זה יום העלייה, בחוק יום העלייה מדובר על כל עם ישראל ולא משנה מאיפה באת הביתה אם כמוני מאנגליה או כמו יושב-הראש מאתיופיה או כמו חבר הכנסת בר ממרוקו או מברית המועצות או כל מקום אחר. באת הביתה. י' בניסן זה ציון העלייה הראשונה הביתה של כל עם ישראל, לא משנה מאיפה. זה ההבדל העיקרי בין "לך לך" שזה היחיד, אברהם תלך, לבין זה שעם ישראל הגיע הביתה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו מתנגדים.
היו"ר אברהם נגוסה
אבל מי הראשון?
יונתן יבור
הייתם גם בטוחים שלא חוגגים את זה בחו"ל ובטוחים שיש יועצי קליטה בכל השפות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו מתנגדים. לא נעשה שום דבר לפי הדת.
יגאל גואטה (ש"ס)
את לא מבינה מה את מדברת. מה הקשר לדת?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
עם כל הכבוד לך, אתה חבר כנסת חדש ואתה צריך קצת ללמוד והנימוס בכנסת זה דבר ראשון.
יגאל גואטה (ש"ס)
אז תהיי את מנומסת ואל תדברי על דת. מה זה קשור לדת? מה יש ב-א' בניסן שקשור לדת?
היו"ר אברהם נגוסה
הצטרפו אלינו חברי הכנסת עודד פורר וחיליק בר. חבר כנסת מיקי זוהר יצא להצביע ויחזור ואנחנו נמשיך את הדיון.
ראובן שלום
ראובן שלום מההסתדרות הציונית העולמית. אני יכול להעיד מניסיוני, לפחות של 17 שנים, שאנחנו, יחד עם הקהילות בעולם, מציינים בפרשת "לך לך" את העלייה בשלל אירועים. זו מסורת שלנו לציין את זה בקהילות, בבתי כנסת, מחוץ לבתי כנסת, במתנ"סים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זו פרשה וזה לא קשור ליום עלייה.
יגאל גואטה (ש"ס)
זו לא יהדות - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
סליחה, תסתום את הפה, אני לא מקבלת את הדברים שלך.
יגאל גואטה (ש"ס)
למה את חושבת שאני צריך - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
באיזו צורה אתה מדבר אתי?
יגאל גואטה (ש"ס)
באיזו צורה את מדברת?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מי אתה בכלל?
יגאל גואטה (ש"ס)
לא נעשה על-פי דת?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בטח שלא נעשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
בטח שנעשה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בטח שלא נעשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
בוודאי שנעשה. פרשת "לך לך מארצך" זו התורה וזו הדת וזו היהדות.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו נעשה את זה לפי יום שאנחנו נקבע בחקיקה.
ראובן שלום
גם בפעולות ובתכניות שאנחנו הגשנו וגם הסוכנות הגישה למשרד הקליטה, לא רק השנה אלא גם בשנים קודמות. מדובר על פרשת "לך לך" כאירוע, כמועד נכון לציון. אני יכול להוסיף מידע אישי שאני מעריך מאוד את המועד של י' בניסן, אבל בקהילות בתפוצות, רוב האנשים עוזבים לקראת פסח ונוסעים לבלות בכל מיני מקומות. זאת אומרת שהגיבוש הקהילתי מאוד בעייתי ב-י' בניסן. לעומת זאת, בפרשת "לך לך" אחרי שכולם חוזרים מהחופשות של ראש השנה, כיפור, סוכות, זה מועד שהקהילה חוזרת להתגבש מחדש לקראת שנת פעילות.
היו"ר אברהם נגוסה
חבר הכנסת עודד פורר בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה אדוני היושב-ראש. אני חייב לומר שלהגיע לטונים האלה בוויכוח על ציון יום העלייה זה קודם כל מחמם את הלב כי כנראה הנושא הזה בוער בעצמותם של האנשים פה. אם יורדים למציאות היום-יומית, המטרה של החוק הזה הוא חינוך. המטרה של החוק הזה היא שהדורות הבאים ידעו מה קרה פה ומה קורה פה ב-120 השנה האחרונות ומה משמעות העלייה. אני אגלה לכם שבכל יום מגיעים עולים, גם ב-ז' בחשוון, גם ב-י' בניסן וגם ב"צוק איתן" בקיץ כשנחתו פה 50 טילים ביום, גם אז הגיעו עולים.

אני באמת חושב שצריך להתכנס סביב יום אחד. אני חושב שצריך לקבל פה את ההצעה שהסכימו עליה עם שר העלייה והקליטה והשרה לשעבר על ז' בחשוון ולא צריך לפרוש את זה ולהכניס בכוח עוד יום כדי שנגיד שגם אנחנו הכנסנו משהו. הרי בסוף, אם יהיו שני ימים, זה לא יהיה בכלל.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה בוודאי לא טוב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
חברי הכנסת, בואו נגיע להסכמה על ז' בחשוון, בלי ההתלהמות סביב י' בניסן, שהוא יום שסביר להניח שהילדים שלנו יהיו בחופש ולא בבתי הספר ואני רוצה שהילדים שלי יקבלו בסוף את החינוך העשייה והפעילות בבית הספר. יש לזה חשיבות גדולה שהמורים מרצים על זה ומספרים להם על זה וזה הופך להיות חלק מתכנית הלימודים. חבל לי שחבר הכנסת זוהר יצא להצביע, הייתי מבקש ממנו בכל לשון של בקשה, בואו נוריד את העניין הזה של י' בניסן, נישאר רק עם ז' בחשוון.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לעדכן אותך כי הדעת מאוחר, שיש הסכמה בעניין ז' בחשוון מכיוון שגם אני ויתרתי וגם רוברט אילטוב ויתר, אז יש הסכמה על התאריך הזה עם הממשלה. המחלוקת עכשיו היא שחבר הכנסת מיקי זוהר רוצה לציין במטרת החוק שיום העלייה לארץ ישראל היה ביום י' בניסן. זה הצהרתי, זו לא הבעיה, המחלוקת המהותית היא שהוא רוצה לציין בי' בניסן בבית הנשיא את יום העולה. פה ההתנגדות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הייתי שמח לשמוע את עמדת בית הנשיא כי לעשות טקס בבית הנשיא ארבעה ימים לפני פסח פסח, המשמעויות של זה, גם הלוגיסטיות, הן בעייתיות. גם אם תרצה להביא תלמידים לבית הנשיא יהיה קשה להביא אותם בחופש. חבר הכנסת מיקי זוהר לא נמצא פה אבל אני פונה אליו ופונה גם אליך, עזבו את זה, תשאירו את זה ככה, נאשר את החוק ככה.
יגאל גואטה (ש"ס)
בלי שום קשר אני חושב שהפיצול לא טוב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אפשר להכניס בדברי ההסבר את הנושא של י' בניסן. יש משמעות לנושא של הכניסה לארץ ישראל ויציאת מצרים. אבל חבל להגיע לעניינים האלה ובסוף, מתוך זה שכל אחד יתבצר בעמדתו, לא יהיה יום כזה ולא יזכרו אותו לא בבתי הספר לא הילדים ולא הנכדים וחבל.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. חברת הכנסת סופה לנדבר בבקשה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לומר קודם כל לחבר הכנסת גואטה, להגיע לטונים כאלה, אני ממליצה לך כחבר כנסת חדש, זה מיותר, אתה לא צריך לעשות את זה. אם אתה רוצה כותרות, אני ממליצה לך לתפוס את הכותרות - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
מי שרוצה כותרות זו את. דתי לא דתי. אין קשר לדת פה בכלל. זה הכול סמנטיקה. ציון יום ללא קשר לדת. הכנסת את הדת כי חיפשת כותרת, אז החזרתי לך כותרת.
היו"ר אברהם נגוסה
אתם גם מסכימים על התאריך.
יגאל גואטה (ש"ס)
לי אין שום בעיה. היא התלהמה על הדת שאני לא מבין מאיפה היא הביאה את זה.
היו"ר אברהם נגוסה
היא לא התלהמה.
יגאל גואטה (ש"ס)
פה אין דת ופה אין דת. זה הכול סמנטיקה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
סיימת? תודה רבה. לדעתי משמעות החקיקה זה ציון יום העלייה. מדינת ישראל נבנתה על-ידי עולים. 3.5 מיליון איש לא נולדו כאן אלא הגיעו מכל הגלויות. לדעתי אין משמעות לחגיגה בבית הנשיא ביום אחד וחגיגה בבתי הספר ובשאר המקומות שאנחנו רוצים לציין בהם את היום בתאריך אחר. אני בטוחה שהמשמעות בחקיקה היא התרומה של העלייה, ההיסטוריה של העלייה ומה שהאנשים עברו בזמן שהם מגיעים למדינה החדשה, הציון הציוני, הכלכלי, החינוכי. לדעתי אנחנו מתווכחים כבר ישיבה שנייה על דברים שאנחנו לא צריכים לריב.

המשמעות של החגיגה היא שכולנו יחד בבתי הספר, בכנסת, בביתה נשיא ובכל מקום נציין את היום הזה. מובן שהוא צריך להיות מצוין ביום אחד ולא לפצל את זה. גם במהות של החוק, מה התרומה שלה עולים למדינת ישראל, הרי אנחנו יודעים שהעולים שינו את מדינת ישראל. רק הגל המסיבי של העולים ממדינות חבר העמים שינה את זה מבחינה חינוכית, מבחינה כלכלית. אנחנו יודעים שהפירמידה הכלכלית בעולם כולו התהפכה ואצלנו לא, דווקא בגלל שהגיע דם חדש, בגלל שהגיעו אנשים משכילים ששינו את מדינת ישראל.

זה שאנחנו מתווכחים פה זה דבר מיותר. דבר לא מקובל. אני מכבדת את חבר הכנסת מיקי זוהר שלא נמצא פה כאדם ישר, אבל לערב את זה עם תורה, לשנות את הדברים לפי הפסיקה בתורה, לדעתי זה לא מקובל. אם נשאל גם את העולים, הם גם לא יקבלו את הדבר לדעתי.
יגאל גואטה (ש"ס)
אין פה פסיקה בתורה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
סליחה, אני אישה חילונית, לא מקובלת עלי הכפייה הזאת.
יגאל גואטה (ש"ס)
איזו כפייה? אין פה שום פסיקה. אני רוצה שתביני, יש לך חוסר בהבנה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני לא רוצה להבין. יש לי חוסר הבנה. אני לא רוצה להיכנס לדברים האלה.
יגאל גואטה (ש"ס)
תקן אותי אדוני היושב-ראש אם אני טועה. איזו פסיקה יש פה? זה משהו סמנטי בלבד, אין פה שום פסיקה. זו לא הלכה.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו ועדת עלייה וקליטה אז בואו נתמקד בחוק.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני חושבת שלהכניס הכול תחת הכיפה של תורה זה מיותר. זו מדינה של עולים חדשים שבנו את המדינה הזאת. לא לכל דבר צריך להכניס דת.
יגאל גואטה (ש"ס)
יש גם עולים חדשים מרוקאים שהדת שלהם הייתה כל הזמן, שבאו לפני העולים האלה שלא רוצים את הדת. את אומרת שאת לא רוצה להתווכח אבל את מחריפה את הוויכוח. אין פה שום דבר שקשור לדת. לא ב-י' בניסן ולא ב-ז' בחשוון.
היו"ר אברהם נגוסה
חברת הכנסת לנדבר סיימת את דבריך?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני צריכה לקבל אישור מהאדון לסיים או להמשיך. אני מדברת והוא צריך לשמוע. אם הוא לא רוצה לשמוע, שיצא מהוועדה הזאת. אבל אני מבקשת ממך כיושב-ראש שכאשר אני מדברת תשמור בבקשה על זכות הדיבור שלי.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני רוצה לשמוע הכול, אבל דברי על כלל העולים.
היו"ר אברהם נגוסה
חבר הכנסת גואטה, אני מבקש ממך. בבקשה חברת הכנסת לנדבר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
סיימתי.
היו"ר אברהם נגוסה
בבקשה חבר הכנסת גואטה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני אומר שוב, אני לא רואה שום דבר שקשור להלכה. לא ב-י' בניסן ולא ב-ז' בחשוון. הכול זה סמנטיקה. אני מסכים לכל תאריך שמקובל על כולם. רק שאדוני היושב-ראש הבטיח לחבר הכנסת זוהר שלא נצביע על זה עד שהוא יבוא.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
חבר הכנסת מיקי זוהר לא חבר בוועדה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני הבטחתי לו שעד שיחזור אנחנו לא נעשה הצבעה. עוד לא שמענו את משרד המשפטים, גם את חבר הכנסת חיליק בר עוד לא שמענו.
יגאל גואטה (ש"ס)
בכל אופן אני כן בדעה שזה צריך להיות יום אחד ולא לפצל לכמה ימים ולהזכיר שהיו גם עולים ספרדים, מרוקאים, טוניסאים, עיראקים שעלו והקימו גם את המדינה הזאת ועבדו בשבילה. תודה רבה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמו שאמרתי, הגיעו לכאן עולים חדשים מכל הגלויות והם חלק ממדינת ישראל גם אם לא נולדו במדינת ישראל.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה. משרד המשפטים בבקשה.
חנן ארליך
חנן ארליך, מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. אני אתייחס קודם לסעיף המטרה, לגבי ההמשך יש לנו הערות אחרות. אנחנו מתנגדים לתוספת של ציון יום העלייה לארץ ישראל ביום י' בניסן. הסיבה העיקרית היא מפני שזה יצור לדעתנו בלבול בחוק. אתה כותב תאריך בסעיף המטרה ולאחר מכן בסעיף הבא אתה מדבר על ציון היום מידי שנה ב-ז' בחשוון, יש לנו שני תאריכים וזה מאוד מבלבל. צריך שיהיה תאריך אחד שיופיע בחוק. אפשר לאזכר את י' בניסן ואת יום הכניסה לארץ בדברי ההסבר, זה המקום המתאים. אבל לקבוע שני תאריכים זה יכול לבלבל. לגבי הניסוח, אתה מציין פעמיים את ציון יום העלייה לארץ ישראל בי' בניסן ומיד אחרי זה כותב שיום העלייה יצוין מידי שנה ביום ז' בחשוון, הנוסח חוזר על עצמו בתאריכים שונים.
היו"ר אברהם נגוסה
לפני חבר הכנסת חיליק בר, יש מישהו שרוצה לדבר?
עופר דהן
לא לעניין התאריך.
היו"ר אברהם נגוסה
הערות כלליות.
עופר דהן
אני רוצה להתייחס לסעיף 3, להערה "לרבות פעולות שיתקיימו מחוץ לישראל". יש פה זכויות רבות ואני הייתי גם חלק מהזכות הזו בסוכנות היהודית. אבל יש גם גופים אחרים שמטפלים בעלייה למדינת ישראל. אני רוצה להזכיר את "נפש בנפש", את ארגון תהילה, את ההסתדרות הציונית, את גבהים, את הקרן לידידות, את התאחדויות העולים. רבים מהם משתתפים כאן היום לכן להזכיר ארגון אחד ולא להזכיר ארגונים אחרים, יש בזה לדעתי טעם לפגם.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לאן אתה מוביל את זה. על איזה סעיף אתה מדבר?
עופר דהן
אני מדבר על סעיף 3(ב). "שר העלייה והקליטה רשאי לקבוע פעולות נוספות לציון יום העלייה, לרבות פעולות שיתקיימו מחוץ לישראל בשיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית לארץ ישראל וההסתדרות הציונית". כמו שציינתי, יש ארגונים רבים שעוסקים בעלייה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה צודק.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
לא הבנתי את הבעיה.
היו"ר אברהם נגוסה
הוא טוען שמציינים רק את הסוכנות וההסתדרות הציונית וצריך לציין גם ארגונים יהודים אחרים בתחום העלייה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
לדעתי הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית הם הגופים שהכי מזוהים עם העלייה ההיסטורית מרוסיה מרוקו וכו'. אז תכתוב את "נפש בנפש" וארגון שני לא תכתוב?
קריאה
אלה שני הגופים היחידים שיש אמנה אתם. לכן הם ייחודיים.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
הטענה של עופר לא מקובלת מבחינתי. מאוד דמוקרטי ונכון להגיד או כולם או כלום. אבל קודם כל אתה לא יודע על כולם, גם אם תביא לי את כל רשימת הארגונים שעוסקים בעלייה אני אוכל להמציא לך עוד כמה ארגונים שעושים את זה. אין חולק על זה שהסוכנות היהודית מזוהה עם המאמצים של כל העליות וההסתדרות הציונית היא כמובן חלק מהמערך הזה. לכן אם בגלל שלא תציין את כל העמותות תוציא מהחוק הזה גם את הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית, אני חושב שיעשה עוול.
יגאל גואטה (ש"ס)
אנחנו רוצים שתוסיף.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
לא נוכל להכניס את כל הארגונים, אין מה לעשות. אני לא לוביסט של הסוכנות אבל אני יודע שהסוכנות היהודית מזוהה מאוד עם העלייה וראוי שהסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית יהיו בחוק הזה. אם תצליח להגיע להסכמה בעם ישראל על כל הארגונים שמזוהים עם זה באופן רשמי, אז בבקשה, נכניס אותם, לדעתי לא תצליח להגיע לזה ולכן כדאי להשאיר את הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית.
יגאל גואטה (ש"ס)
אולי כדאי להוסיף "וכן עם שאר הארגונים הפועלים".
מרב תורג'מן
יש סמכות רחבה לשר העלייה והקליטה לקבוע פעולות נוספות שיקוימו במדינת ישראל ומחוץ למדינת ישראל. הפעולות מחוץ למדינת ישראל יכולות להיעשות בשיתוף פעולה עם הסוכנות ועם ההסתדרות.
יגאל גואטה (ש"ס)
או עם שאר הארגונים.
מרב תורג'מן
אין חובה לקיים את הפעולות עם הסוכנות היהודית.
יגאל גואטה (ש"ס)
אז אפשר להוסיף "או עם שאר הארגונים" לכבד אותם, זה הכול.
מרב תורג'מן
זו סמכות שקיימת. זה ממילא קיים. הנוסח מאפשר את שיתוף הפעולה כי מישהו ימצא לנכון לשתף אתם פעולה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
ראוי לציין שלממשלה יש אמנה רשמית עם הסוכנות על שיתוף פעולה בענייני עלייה והם פועלים בשיתוף פעולה הזה כבר משנת 1952, מה שעוד יותר נותן לך תירוץ רשמי להוסיף את השם שלהם בחוק.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
לא חשבתי שעל החקיקה הזו יהיו כל-כך הרבה ויכוחים.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מעודד את הפעילות שלנו שהרבה גורמים רוצים להצטרף. זה טוב, זה חיובי. יחד עם זאת אנחנו צריכים ללכת עם מה שמתאים בחוק. לדעתי, כמו שאמר חבר הכנסת חיליק בר, יש אמנה בין ממשלת ישראל לסוכנות היהודית ולהסתדרות הציונית לכן נישאר עם האמנה הזאת ולא נפרוץ את זה. זה לא יהיה החוק הראשון. בכל זאת הייתי שמח לשמוע עמדה של משרד המשפטים בנושא.
חנן ארליך
הנושא הזה עלה בישיבה הקודמת של הוועדה ונתבקשנו לשקול את העמדה שלנו. אז הבענו התנגדות ראשונית ונתבקשנו לשקול את העמדה. שקלנו את העמדה ואנחנו סבורים שלא צריך להוסיף לנוסח שאושר בוועדת השרים לחקיקה את התוספת שנמצאת ב-3(ב) לעניין שיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית לארץ ישראל וההסתדרות הציונית. הנימוקים העיקריים, שחלקם עלו פה, הם קודם כל שהתוספת הזאת לא מוסיפה למעשה שום דבר כיוון שגם בלעדיה, לפי נוסח הסעיף שהנוכחי שאושר בוועדת השרים, שר העלייה והקליטה רשאי לקבוע פעולות נוספות לציון יום העלייה. ברגע שאתה כותב את זה אתה מאפשר לו גם פעולה עם ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית וגם עם כל מיני גופים אחרים וגם בלעדיהם. הנוסח רחב, כוללני, הוא מספיק ובדיוק על זה נאמר: כל המוסיף גורע.
היו"ר אברהם נגוסה
כלומר אתם מתנגדים לתוספת שהציעו.
חנן ארליך
מתנגדים לאזכור של ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל היוזמים של החוק החליטו שכך זה יהיה.
חנן ארליך
הנוסח שאושר בוועדת השרים לחקיקה לא כלל את התוספת הזאת. כפי שציינה היועצת המשפטית של הוועדה ועדת השרים שהחקיקה תקודם בהסכמות משרדים שונים, ביניהם אנחנו, לכן אנחנו אומרים את עמדתנו.
היו"ר אברהם נגוסה
תסלחו לי, אני חייב ללכת להצביע. חברת הכנסת סופה לנדבר תחליף אותי.

(היו"ר סופה לנדבר, 12:24)
חנן ארליך
אני אמשיך בנימוקים למה אנחנו מתנגדים. האזכור המפורש של גופים מסוימים יכול ליצור מעין טענות - - -
היו"ר סופה לנדבר
אבל יש אמנה.
חנן ארליך
משפטית טענות להסדר שלילי. כלומר דווקא מי שנזכר ואחרים לא, במיוחד בנוסח הזה. שיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית וההסתדרות, רק הם ולא אחרים, דבר שיכול להעלות טענות בהמשך.
היו"ר סופה לנדבר
השר יכול להחליט שגם אחרים.
חנן ארליך
אפשר לטעון שזה כובל את ידיו של שר העלייה והקליטה. אפילו נוסח של "לרבות" שזה נוסח שלא כל-כך מקובל בחקיקה, אבל אפילו אם הוא יהיה, גם הוא יוכל לבלבל. דבר שני, אופי החוק הוא אופי כללי שקובע עקרונות, קובע כיוונים כלליים, הוא לא נכנס לפרטי הפעולה אם תעשה ואיך תעשה. גם פה, ברגע שאתה נכנס לדברים אתה מצמצם במידה מסוימת את החוק. זה עלול להימצא כמצמצם.

הוזכר חוק המעמד, חוק שנותן את המעמד של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית לארץ ישראל תשי"ג-1952 וגם האמנות שנקבעו לפיו, האמנה עם הסוכנות והאמנה עם ההסתדרות, זו המסגרת המשפטית הנורמטיבית שבה הוסדר מעמדן ותפקידיהן של המוסדות הלאומיים האלה. יש ועדת תיאום משותפת לממשלה ולכל אחד מהגופים. זה הפורום וזה המנגנון שבאמצעותו מוטלים תפקידים, נערכים שיתופי פעולה עם הגופים האלה, ולא באמצעות קביעה בחוק אחר, או בכלל בחקיקה ראשית, של תפקידים או מטלות נוספות.

צריך לציין שתקנות חובת המכרזים מאפשרות התקשרות ופטור ממכרז עם הגופים האלה בהתאם לאמנות בהם הממשלה התחייבה לאפשר הקלה בהתקשרות עם הגופים ופעולה אתם. אלה המסגרות הנורמטיביות שקיימות להוראות מהסוג הזה ולא חוק אחר שלא מן העניין הזה. לכן, מהסיבות האלה אנחנו מתנגדים לתוספת.
היו"ר אברהם נגוסה
תודה רבה. מנכ"ל הסוכנות היהודית בבקשה.
יהושע שוורץ
עם כל הכבוד שיש לי למשרד המשפטים, העמדה של משרד המשפטים קצת משונה לי. מאז קום המדינה ועוד לפני קום המדינה, מי שהביא לפה שלושה מיליון עולים זו הסוכנות היהודית. מי שהביא שנה שעברה 32,000 עולים זו הסוכנות היהודית. אנחנו משלמים על הטיסות ובודקים את הזכאות בכל העולם, חוץ מחב"מ. לכן, אמנה שנחתמה בין ממשלת ישראל לסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית העולמית, קובעת שהסוכנות היהודית אחראית על ארגון פעילות העלייה למדינת ישראל. אנחנו עושים את זה. יש גופים אחרים שגם מתעסקים בזה, גם עוזרים, אבל מי שאחראי מטעם ממשלת ישראל לפי חוזה ואמנה זו הסוכנות וההסתדרות.

לכן אין לעשות חוק עלייה בלי הסוכנות היהודית. זו גם עמדה של משרד העלייה והקליטה שהוא המשרד שאמון על הנושא מטעם ממשלת ישראל. ברור שיש ועד על התיאום. אני מזכיר הוועד על התיאום, המזכיר השני נמצא פה גם, הוא מההסתדרות הציונית העולמית. אנחנו מתאמים את הכול עם מדינת ישראל. אבל איך אפשר שהגוף שהביא לפה שלושה מיליון עולים, שממשיך להביא את העולים, לא יארגן יחד עם משרד העלייה והקליטה פעילות בחוץ לארץ. אנחנו רוצים חוק שיצוין גם בקהילות היהודיות בעולם. אנחנו רוצים חוק של יום העלייה גם בקהילות היהודיות, שיעודד עלייה, שהקהילות תהיינה מעורבות בזה. לכן הנימוקים ששמעתי מאוד משונים לי.
שרי פייר
ד"ר שרי פייר, מנהלת תחום חינוך במשרד העלייה והקליטה. המשרד מצדד בהחלט בעמדה שהוצגה פה כעת מהסוכנות ומההסתדרות הציונית.
מרב תורג'מן
נשמעות פה עמדות שונות מטעם משרדי ממשלה. זה לא אמור להיות. זה לא הקוורום לבצע את הוויכוח מול משרדי הממשלה.
היו"ר אברהם נגוסה
מה הדעה שלך, היועצת המשפטית?
חנן ארליך
העמדה שלנו עברה למשרד הקליטה ומוכרת להם.
מרב תורג'מן
הצעת החוק צריכה להיעשות בתיאום. נשמח לקבל עמדה אחידה מטעם משרדי הממשלה לגבי הצעת החוק.

(היו"ר אברהם נגוסה, 12:32)
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, כשיצאת, משרד המשפטים הביע את דעתו על סעיף 3(ב). אני חייב לומר לך שהטיעונים לא רציניים. זה לא לוקח שום דבר מהסמכויות של שר העלייה והקליטה. רשום פה שהוא רשאי לקבוע פעולות נוספות לציון יום העלייה וזה אומר שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. אני חושב שמעבר לזה שחשוב שהטקסט הזה על הסוכנות היהודית יהיה פה מבחינה חוקית, יש פה גם משהו הצהרתי, אפילו מעט מכבד.

יש הרבה הצעות חוק, אתה יודע את זה טוב ממני, שהם הצהרות חוק. כמובן שזה לא המקרה הזה. אבל בפעם הראשונה בהיסטוריה חוק עלייה, שמתייחס לעלייה ואין מוסד יותר מזוהה עם העלייה מאשר הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית, גם אם לצירוף שלו פה אין משמעות אדירה מבחינת הסמכויות או חלילה נטילת הסמכויות ובטח זה לא הופך את זה לשלילי כמו שאולי רמזת, ולו בכדי שהכבוד ההכרה וההצהרה שאנחנו רואים בחלק שלהם במשך עשרות שנים בהעלאת מיליוני עולים.

אגב, אותי זה קצת מעודד שעמדות משרדי הממשלה שונות, מה שאומר שאין אחדות דעים. אנחנו מחוקקים חוק כזה פעם אחת. בחוק העלייה והקליטה צריך אזכור של הסוכנות היהודית, גם אם זה רק מן הכבוד. אגב, הוא נותן פה סמכויות לשר הקליטה לעשות אירועים מתקציב המדינה גם בחוץ לארץ וגם בקהילות יהודיות שיש לנו אינטרס להעלות אותן לארץ ואין ארגון שמזוהה יותר עם הדבר הזה. לכן אני מאוד מבקש שסעיף 3(ב) והתיקון שמוצע בו יהיה כלשונו. גם לי יש המון כבוד למשרד המשפטים. הטיעונים שלכם בקטע הזה לא דרמטיים, כמו אגב הטיעונים האחרים שלכם שיש בהם היגיון על האחדות וכו', אבל אני מבקש להתנגד להתנגדות הזו של משרד המשפטים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גם חבר הכנסת גואטה ואני מצטרפים לבקשה שהתוספת תישאר.
ראובן שלום
מעבר לזה שהחוק מזכיר אותנו כסוכנויות שפועלות לקליטת העלייה, אני חושב שציון יום העלייה בתפוצות הוא גם מכשיר לעידוד העלייה. פה בארץ זה להבנת המשמעות של העלייה, בתפוצות, בקרב העולים כשהם יודעים שמדינת ישראל וההסתדרות הציונית והסוכנות מציינות את זה ביום מיוחד, זה מכשיר לעלייה. לכן אני חושב שכן יש חשיבות וזה תומך בזה שאנחנו חייבים להיות שותפים כי אנחנו מטפלים, בסוכנות ובהסתדרות הציונית בעולים, בעלייה, בארגון העלייה, על-פי חוק, על פיה אמנה וזה מכשיר שיעזור לנו.
יעל גויסקי
עורכת-דין יעל גויסקי, אני מייצגת את המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.
דנה גורדון שושני
את צריכה גם לציין לפרוטוקול שאת שדלנית.
יעל גויסקי
אמרתי שאני עורכת-דין ומייצגת, עורכי דין רשומים כשדלנים. בכל אופן אני כאן על תקן יועצת חקיקה לעניין החוק לא לעניין יתר הדברים. אני מדברת על סעיף (ב), כפי שאמרה גם סמנכ"לית המועצה, שלצערה לא יכלה להגיע היום, לכן אני מדברת בשמה, שקיימת חשיבות מאוד גדולה איך מתבצע החוק, במיוחד במערכת החינוך. המועצה לשימור אתרי מורשת מפעילה הרבה אתרים לציון העלייה, בין אם זה מחנה מעפילים, בין אם שחזור מעברות, כדי להבין איך היה כאן בישראל.

כדי שיהיה משהו נכון מבחינת הביצוע של החוק, אנחנו רוצים הילדים והנוער היום יבינו מה עברו העולים, גם בעבר וגם בהווה, חשבנו לעשות לפחות ברמת הפרוטוקול, כדי שיהיה ברור, שזה "לרבות ביקורים", איך שהשר יחליט יחד עם משרד החינוך, לאותם אתרים שמופעלים היום ברמה מסוימת על-ידי המדינה, כולל ביקור במוזיאונים לציון אותה עלייה.

בקשנו בהתחלה לכלול את המילים "לרבות ביקורים" בפעולות של השר. אני רואה שזה לא הוסף בעקבות הדיון הקודם. אבל אפילו לתת דוגמאות או לכתוב בדברי ההסבר שזה יכלול את זה. שלא תהיה זו רק מורה שמגיעה לכיתה בשיעור ואומרת שהיום יום העלייה, אני אספר לכם קצת ובזה זה נגמר. הילדים ישתעממו, לא יראו כלום ולא ירגישו את זה באופן מוחשי.
היו"ר אברהם נגוסה
אני אסביר. הממשלה מתנגדת. הבעיה שהיא מדברת בשתי שפות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זאב אלקין לא מתנגד.
היו"ר אברהם נגוסה
תקשיב לי, אני אעשה לך סדר. משרד הקליטה מסכים לאזכור במטרה, מה שאתה רצית. משרד המשפטים מתנגד לזה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שיתנגד. אז מה?
היו"ר אברהם נגוסה
דבר שני, בעניין של בית הנשיא, כולם מתנגדים.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו בעד בית הנשיא, רק באותו תאריך.
היו"ר אברהם נגוסה
אתה מוותר?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא כולם מתנגדים.
היו"ר אברהם נגוסה
כולם מתנגדים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
חברי כנסת? לא כולם מתנגדים.
היו"ר אברהם נגוסה
לציון פעמיים?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוא אמר שהוא בעד, אני בעד, טלי בעד.
היו"ר אברהם נגוסה
לציון פעמיים של היום?
יגאל גואטה (ש"ס)
לא לציין את זה כשני תאריכים. רק לציין י' בניסן בהסבר החוק. אם יהיו שני תאריכים זאת תהיה קטסטרופה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש מישהו שמתנגד לציון י' בניסן במטרת החוק מבין חברי הוועדה?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני בעד תאריך אחד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא שני תאריכים, שזה יצוין במטרת החוק לציון יום העלייה. את מתנגדת לזה?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
בטח.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
למה? כי חלילה יש לזה קשר דתי?
היו"ר אברהם נגוסה
ההסבר של משרד המשפטים הוא שזה מבלבל.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני יהודייה וסבתא שלי יהודייה וסבתא של סבתא שלי הייתה יהודייה. כולנו היינו יהודים. אני יהודייה לא פחות ממנו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אולי יש לך כעס על העניין הזה.
היו"ר אברהם נגוסה
ההסבר של משרד המשפטים הוא שאם רואים י' בניסן ובמשפט אחר-כך רואים ז' בחשוון זה מבלבל.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה אכפת לי מה הם אומרים? אתה יודע עוד כמה דברים הם יגידו. זה התפקיד שלהם לומר והתפקיד שלנו הוא להתעלם ממה שהם אומרים.
רות דיין מדר
אדוני היושב-ראש, הבעיה של י' בניסן זה שהילדים נמצאים בחופשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה יהיה יום אחד, ז' בחשוון בלבד.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה לא יכול לכתוב תאריך אחד במטרת החוק וציון יום בתאריך אחר.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשמוע חוות דעת של היועצת המשפטית.
מרב תורג'מן
נושא המועד הוא לגמרי לא עניין משפטי.
היו"ר אברהם נגוסה
מה הפשרה של משרד המשפטים?
חנן ארליך
זו לא פשרה, בהנחה שהוועדה תתמוך בזה, הניסוח צריך להיות אחר. למשל אני מציע כחברה רב תרבותית ולציון יום הכניסה של עם ישראל לארץ ישראל בתאריך י' בניסן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מצוין מתאים לי.
מרב תורג'מן
מה זה "עם ישראל"?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
את קוראת את זה כל שנה בהגדה של פסח.
מרב תורג'מן
אני מדברת במובן המשפטי לא במובן הפוליטי.
היו"ר אברהם נגוסה
תחזור על המשפט בבקשה.
חנן ארליך
הניסוח שהצעתי לא מחייב. מכיוון שבספר יהושע מסופר על כך שעם ישראל נכנס לארץ ישראל והמונחים האלה הם מונחים מקראיים ו-י' בניסן זה תאריך שמופיע במקרא, אז צריך לנסח את התוספת באופן שיובהר שזה ציון של אירוע בהתאם למה שנזכר בתנ"ך.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מה קשור התנ"ך לזה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
קשור. הכול קשור. אותי שכנעת.
חנן ארליך
הניסוח צריך להיות כזה, לא של ציון יום העלייה, שזה בדיוק מה שמופיע אחרי זה, אלא אזכור או ציון יום הכניסה לארץ ישראל. אפשר לוותר על המילים "עם ישראל", אם זה גורם - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זו לא כניסה זו עלייה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, אפשר לבקש להפסיק את שידור הוועדה, שלא יראו שאנחנו מתעסקים בשטויות.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה לשמוע את דעתם של חברי הוועדה לניסוח הזה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
חברת הכנסת לנדבר, אני מבין מה את אומרת, אבל אני רוצה להגיד שלחוק יש שני דברים. הדבר העיקרי הוא ציון יום העלייה, שזה האקט החילוני לא המקראי, שאנשים עלו לארץ ישראל, למדינת ישראל מאז הקמתה ואנחנו מציינים את זה והסכמנו על זה ב-ז' בחשוון. אם במטרת החוק, בניסוח מסוים, נעלה על נס את זה שב-י' בניסן עם ישראל נכנס לארץ ישראל באותו אירוע מקראי מפורסם, זה עונה על שני הדברים, זה לא סותר. זה לא פוגע ביום העלייה שמתקיים בכל המוסדות, כולל בבית הנשיא לצורך העניין ב-ז' בחשוון. אבל חשוב שבנאומים שלהם יזכירו גם את היום הזה. זה פתרון מעולה שמשרד המשפטים מצא ואם חבר הכנסת זוהר מסכים לו אז הגענו להסכמה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני מתנגדת.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אבל למה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא מתנגדת כי ליברמן החליט נגד דתיים, נגד חרדים ונגד הדת. זה קו פוליטי ברור.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מפני שאני מכבדת אותך אני אשמור על שתיקה בנושא הזה. אנחנו מכבדים את ליברמן ובנושא של קליטת עלייה אני חושבת שתרם הרבה למדינת ישראל.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה זה קשור. זה הקו של ליברמן, צריך ללכת עם הקו. למה נגד הדת כל הזמן? לא מצביעים לו דתיים?
היו"ר אברהם נגוסה
בוועדה הזו אין אופוזיציה ואין קואליציה. כולם יחד. אני רוצה לשמוע למה חברת הכנסת לנדבר מתנגדת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני מתנגדת משום שזה מכניס בלבול. אם חברי הכנסת ירצו לדבר על החודש הזה או על חודש אחר או על תאריך שקשור לתנ"ך הם יעשו את זה, לא צריך לפגוע באינטליגנציה בשביל זה. במשמעות זה צריך להיות תאריך אחד.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
מבחינה פרקטית זה תאריך אחד. זה לא פוגע.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה יכול להכניס את זה בהסבר. זו לא מטרת החוק. אתה מבלבל בתאריכים וזה פשוט חסר היגיון.
היו"ר אברהם נגוסה
זה מזכיר את ההיסטוריה. זה כל העניין.
מרב תורג'מן
אני אקריא את הנוסח. אני מזכירה שזו הכנה לקריאה ראשונה. בעת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית שוב נבחן את הנוסח הזה, נבחן חלופות לאותו רעיון.
חנן ארליך
אנחנו מתנגדים עדיין לכל התוספת. ככל שהוועדה תחליט על כך, לפחות שיהיה ניסוח מוודא.
מרב תורג'מן
מלבד ההתנגדות המהותית לציון היום של י' בניסן, הם גם מתנגדים לציון המילה "עלייה". כדי שזה לא ייצור בלבול - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זה חוק של עליה. מה הקשר לכניסה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לא שמעת על י' בניסן? זה כתוב בתנ"ך.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני לא מומחית לתנ"ך וזה לא משנה מה שאני מאמינה כאן. מה קשור מה שאני מאמינה לחוק הזה?
היו"ר אברהם נגוסה
חבר הכנסת מיקי זוהר, למה אתה מושך אחורה אנחנו רוצים להתקדם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מבחינה בין-לאומית יש שלוש הצדקות לקיום שלנו. יש את ההצדקה התרבותית, אנחנו עם, קבוצה מזוהה של אנשים. יש את ההצדקה הטבעית שלכל אחד יש את האפשרות להצדיק את עצמו ויש את ההצדקה ההיסטורית. על מה התבססנו בהצדקה ההיסטורית? על התנ"ך. בא בן גוריון, לקח את הספר ואמר הנה ההצדקה ההיסטורית של עם היהודי לזכות בארץ. באותו ספר כתוב את המועד י' בניסן. אז מה הבעיה שבחוק הזה נציין משהו שכתוב בספר הזה שאתו הצדקנו את הקיום שלנו כעם. סך הכול כתוב שהכניסה לארץ ישראל הייתה ב-י' בניסן. איפה הבעיה? אני לא מצליח להבין איפה הבעיה?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
כמו שב-9 במאי רצית לעשות את זה לא לפי תאריך לועזי, כאשר כל העולם חוגג את היום הזה, אתה החלטת לעשות את זה לפי התנ"ך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הסכמתי ל-ז' בחשוון. קבלתי כבר את רוע הגזירה.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה שנתקדם. היועצת המשפטית תקרא את הנוסח ואנחנו נצביע.
מרב תורג'מן
"ולציון מועד הכניסה לארץ ישראל ביום י' בניסן".
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מצוין.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני מתנגדת לזה.
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו נצביע.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
למי יש זכות הצבעה?
דנה גורדון שושני
חבר הכנסת חיליק בר יכול להצביע במקום חברת הכנסת קסניה סבטלובה או במקום חבר הכנסת יצחק הרצוג.
היו"ר אברהם נגוסה
אני רוצה להצביע קודם כל על מיזוג שלושת הצעות החוק ולאחר מכן נצביע על החוק.
חנן ארליך
יש לנו הערה נוספת ל-3(ב).
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
משרד המשפטים יודע שהחוק עבר איך שעבר בממשלה אבל בוועדות אנחנו יכולים ורשאים לשנות את הדברים.
היו"ר אברהם נגוסה
יש עוד את ההכנה לקריאה שנייה ושלישית.
חנן ארליך
הערה נוספת אם אפשר לגבי אזכור פעולות מחוץ לישראל. הסעיף כרגע בנוסחו כפי שהוצע על-ידי הוועדה הוא "לרבות פעולות שיתקיימו מחוץ לישראל". גם בנושא הזה בישיבה הקודמת הערנו שייתכן ויש פה בעייתיות הן במובן של הסמכות הטריטוריאלית והן במובן של רגישות שתיתכן ביחסים בין-לאומיים. בקשנו לבדוק את העניין עם הגורמים העוסקים בכך אצלנו ואכן בדקנו את העניין גם במחלקה הבין-לאומית בייעוץ וחקיקה שבדקו מצדם גם מול משרד החוץ. הבקשה היא להשמיט את המילים "שיתקיימו מחוץ לישראל". גם פה הן גריעה מסמכותו של שר העלייה והקליטה. אפשר לכתוב "לרבות פעולות" או אפילו רק "לרבות". הורדת המילים "שיתקיימו מחוץ לישראל".
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל זה משרד העלייה והקליטה. למה הרחבנו את המשרד הזה מקליטה גם לעלייה? עשינו את זה לעידוד העלייה. הוא אחראי עכשיו גם על עלייה.
היו"ר אברהם נגוסה
מקובל עליך אם נגיד "לרבות פעולות שיתקיימו בשיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית"?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני מכריזה על רביזיה, נצביע ביום אחר.
היו"ר אברהם נגוסה
לא, לא, לא.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
למה לא? מותר לי. אני מכריזה על רביזיה. לא יכול להיות שמשנים עכשיו את כל החוק ואתה אומר שנצביע עליו.
היו"ר אברהם נגוסה
זה לא פוגע בסמכויות של שר הקליטה לעשות פעולות בארץ ובחו"ל, צריך רק להוריד את המילה "מחוץ לישראל", ואז "לרבות פעולות שיתקיימו בשיתוף פעולה".
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
פה כתוב: "שר העלייה והקליטה רשאי לקבוע פעולות נוספת לציון יום העלייה", מה אחר-כך?
מרב תורג'מן
"לרבות פעולות שיתקיימו בשיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית". אם יש להם סמכות לפעול מחוץ לישראל אז כמובן שהסמכות הזו נותרת בעינה. אין פה פגיעה בסמכות.
חנן ארליך
בדברים שאמרתי אין בזה כוונה שאין לו סמכות לפעול גם בחוץ לארץ, רק לשם הזהירות.
מרב תורג'מן
בהתאם למנדט שאותם גופים קבלו ממדינת ישראל לפעול. בוודאי שזה כפוף לאמנה.
היו"ר אברהם נגוסה
הצבעה למיזוג שלושת ההצבעות. מי בעד? מי נגד?
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
על איזה שלוש הצעות?
מרב תורג'מן
על שולחן הוועדה מונחות שלוש הצעות חוק. האחת יום העלייה של חבר הכנסת מיקי מכלוף זוהר שמספרה 1856/20. הצעת החוק השנייה שבראשה עומד חבר הכנסת רוברט אילטוב וקבוצת חברי כנסת ומספרה 1738/20 והצעת חוק שלישית ביוזמת היושב-ראש שמספרה 1857/20. המיזוג שעולה להצבעה הוא מיזוג לפי סעיף 79(ג) לתקנון הכנסת שקובע שוועדה רשאית למזג שתי הצעות חוק או יותר באותו נושא שהועברו אליה אחרי הדיון המוקדם ולהביאם כהצעת חוק אחת לקריאה ראשונה.
היו"ר אברהם נגוסה
מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת המיזוג אושרה.
היו"ר אברהם נגוסה
אושר פה אחד. נעבור להצבעה על הנוסח.
מרב תורג'מן
אמנם הקראנו את הצעת החוק בדיון הקודם אולם מכיוון שהיו כמה נוסחים שהתגלגלו במהלך הדיון, לדעתי יהיה נכון להקריא שוב את הנוסח.

"הצעת חוק יום העלייה, התשע"ו-2016.

מטרה.

מטרתו של חוק זה לקבוע יום ציון שנתי לשם הכרה בחשיבותה של העלייה לארץ ישראל, המהווה בסיס לקיומה של מדינת ישראל, להתפתחותה ולעיצובה כחברה רב תרבותית ולציון מועד הכניסה לארץ ישראל ביום י' בניסן".
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אני מתנגדת, זה צריך להיות יום עליה ולא יום כניסה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אולי תוסיף "וכן לעלייה".
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
זו לא כניסה. אישור לכניסה יש רק ליוצאי אתיופיה. כל העולים עושים "עלייה" ולא "כניסה".
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אבל מציינים פה משהו תנ"כי מקראי חשוב שלא פוגע במהות העניין.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
צריך להיות כתוב "יום עליה".
היו"ר אברהם נגוסה
זו רק הכניסה לארץ.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז אתה תכנס לארץ, אני אעשה עלייה לארץ.
היו"ר אברהם נגוסה
תמצא לנו מילה במקום הכניסה.
חנן ארליך
"לציון יום הכניסה לארץ ישראל שחל בתאריך י' בניסן".
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
"יום עליה שחל", אז אני אסכים.
מרב תורג'מן
הטענה שזה מבלבל, שיום העלייה יצוין מידי שנה ביום ז' בחשוון.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אבל אנחנו מציינים יום עלייה ולא יום כניסה. תכתוב "לציון יום העלייה לארץ ישראל שחל - - -" אחרת זה מאבד משמעות.
מרב תורג'מן
זה מאריך את המשפט.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אז שיאריך את המשפט. אחרת זה מאבד את כל המשמעות.
מרב תורג'מן
ברישא של הסעיף יש את חשיבותה של העלייה לארץ ישראל, המהווה בסיס לקיומה. את מבקשת שיהיה כתוב "ולציון יום העלייה לארץ ישראל שחל - - - " עמדת נציגי הממשלה היא שלציין שוב את יום העלייה כאשר בסעיף 2 כתוב שיום העלייה יצוין מידי שנה ביום ז' בחשוון, עלול לגרום לבלבול. הרעיון להשתמש במונח שונה מ"יום העלייה" כדי שידעו לעשות את האבחנה.
מיכל שטרית-רבל
סעיף 2(א) הוא בעצם הסעיף העיקרי בחוק הזה והוא כבר קובע שיום העלייה יצוין מידי שנה ב-ז' בחשוון. הסעיף הראשון של המטרות מדבר על מטרות כלליות, מה זה בא לציין וכו'. משום שחבר הכנסת מיקי זוהר מאוד רצה לציין את התאריך אז מצאנו דרך להכניס את זה בדרך אחרת.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
מקובל, כמו שהוא אמר שחל בתאריך כזה וכזה, אבל לא יום הכניסה, אלא יום העלייה.
מיכל שטרית-רבל
אולי נאמר "שהתרחש", כדי להצביע על העבר.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
להתרחש זה בסדר.
מרב תורג'מן
זה לא פותר את ההתנגדות שלה כי היא מבקשת שייכתב יום העלייה. אתם רוצים להשאיר את יום הכניסה?
מיכל שטרית-רבל
כן. יום הכניסה שהתרחש, בעבר. זה משנה כי "חל" זה נשמע גם הווה ואנחנו רוצים לציין משהו שקרה בעבר לא עכשיו.
מרב תורג'מן
"לציון מועד הכניסה לארץ ישראל שהתרחש ביום י' בניסן".
היו"ר אברהם נגוסה
אנחנו מצביעים על סעיף 1 סעיף המטרה. מי בעד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 1 אושר
היו"ר אברהם נגוסה
סעיף 1 אושר פה אחד.
מרב תורג'מן
"2. מועד ציון יום העלייה.

יום העלייה יצוין מידי שנה ביום ז' בחשוון (להלן – יום העלייה).

חל יום העלייה ביום שישי, יצוין יום העלייה ביום - - -"

בנוסח המקורי דובר על יום חמישי, עלתה הצעה שזה יחול ביום רביעי, למרות שיושב-ראש הכנסת, אני מניחה, יש לו סמכות להקדים דיון ליום כנסת מן הסתם.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל אם אנחנו רוצים שזה יהיה באותו יום, יהיו כאלה שיעשו ביום חמישי ובכנסת זה יהיה ביום חמישי. אז תקבעי יום רביעי.
מרב תורג'מן
אין לי בעיה לכתוב יום רביעי. "ביום רביעי שלפניו".
קריאה
פרשת "לך לך" אף פעם לא יחול לא בשני לא בחמישי ולא בשבת.
מרב תורג'מן
אז אם זה יחול ביום ראשון, שלישי או רביעי, זה יצוין באותם ימים. ככל שזה ייפול ביום שישי, זה יצוין ביום רביעי קודם.
היו"ר אברהם נגוסה
מי בעד סעיף 2?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 2 אושר.
היו"ר אברהם נגוסה
הסעיף עבר פה אחד.
מרב תורג'מן
"פעולות לציון יום העלייה.

יום העלייה יצוין –

בדיון מיוחד במליאת הכנסת ובוועדת העלייה הקליטה והתפוצות של הכנסת".

בדיון הקודם הוצע שיום העלייה יצוין גם בדיון בוועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת.
היו"ר אברהם נגוסה
מה דעתכם שנוריד את זה?
מרב תורג'מן
אני חושבת שראוי שוועדת העלייה והקליטה תקבע את סדרי דיוניה ולא את סדרי דיוניה של ועדה אחרת. אבל כמובן מה שאתם תחליטו. בדיון הקודם בקשו להוסיף את ועדת החינוך.
יגאל גואטה (ש"ס)
ואת חושבת שלא נכון? אז נוריד.
מרב תורג'מן
שוב, זה נושא שאפשר יהיה לדון בו לקראת קריאה שנייה ושלישית.
אסתר בלום
אסתר בלום ממועצת ארגוני העולים. כשיש יום מיוחד, למשל של העובדים הסוציאליים, אז כל הוועדות דנות על זה. כשיש יום על עלייה, למה לא כל הוועדות ביום הזה ידונו על זה?
יגאל גואטה (ש"ס)
הן רשאיות לדון, רק אי-אפשר לחייב אותן לדון.
מרב תורג'מן
זה באופן וולונטארי. אין תקדים לחיוב בחקיקה לקיים דיונים בוועדות הכנסת. יש בהחלט קיום דיונים במליאת הכנסת, אבל לא בוועדות. גם כך אני סבורה שזה תקדים לחייב דיון בוועדת העלייה והקליטה, אבל אני חושבת שלא ראוי לחייב דיון בוועדות נוספות מוועדות הכנסת.
אסתר בלום
אז מה הנוסח כאשר מדברים על יום העובדים הסוציאליים?
היו"ר אברהם נגוסה
יושב-ראש הכנסת החליט לדון בזה בכל הוועדות.
יגאל גואטה (ש"ס)
או שיושב-ראש ועדה יכול לזמן דיון בנושא הזה. הכוונה שיושב ראש הוועדה לעלייה וקליטה לא יחייב את יושב-ראש ועדת החינוך לעשות דיון.
אסתר בלום
שתהיה חגיגה בכל הכנסת בכל הנושאים.
היו"ר אברהם נגוסה
תקשיבי לנוסח הסעיף.
מרב תורג'מן
אני חוזרת שוב ש"יום העלייה יצוין –

בדיון מיוחד במליאת הכנסת ובוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת.

באירוע מיוחד בישיבת הממשלה.

בבית הנשיא.

במערכת החינוך, בצבא הגנה לישראל ובמשטרת ישראל".

כאמור בדיון הקודם חברי הכנסת התבקשו להוסיף את משטרת ישראל. אני אשמח לשמוע את עמדת הנציגה של המשרד לביטחון פנים או של המשטרה.
טלי דניאל
אנחנו חושבים שזה רעיון מצוין. התהליך של השבת העם היהודי לארצו אחרי 2000 שנות גלות הוא ייחודי ומהווה בסיס חשוב לתקומת העם היהודי. אנחנו בעד.
קריאה
בדקתי וגם המשרד לביטחון פנים לא מתנגד.
מרב תורג'מן
אפשר להעלות להצבעה את סעיף קטן 3(א) על ארבעת פסקאותיו.
היו"ר אברהם נגוסה
מי בעד סעיף 3(א)

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 3(א) אושר.
היו"ר אברהם נגוסה
אושר פה אחד, על ארבעת הפסקאות שלו.
מרב תורג'מן
" (ב) שר העלייה והקליטה, רשאי לקבוע פעולות נוספות לציון יום העלייה, לרבות פעולות נוספות שיתקיימו בשיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית לארץ ישראל וההסתדרות הציונית"

זה אחרי שהורדנו את המילים "מחוץ לישראל".
עופר דהן
ציינתי קודם שיש ארגונים נוספים שעוסקים בעלייה, עסקו בעלייה ויעסקו בעלייה.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אם נציין את זה בחוק לא יחגגו כולם ביחד.
עופר דהן
אני מבקש רק להביע את עמדתי. אני מבקש להקפיא את ההצבעה על הסעיף הקטן הזה. יש ליושב-ראש הוועדה את הזכות לעשות את זה. עמדת משרד משפטים ברורה בעניין ונאמרה בצורה מאוד גלויה. גם אנחנו וגם ארגונים נוספים שעוסקים בעלייה מרגישים שיש כאן אפליה לטובת ארגונים מסוימים. לכן אנחנו חושבים שלא ראוי לקיים את ההצבעה על הסעיף הקטן הזה לפני בירור משפטי.
יונתן יבור
לגבי הסוכנות שציינו קודם שהם מתעסקים עם העלייה, לצורך העניין, לא מאנגליה ולא מצפון אמריקה, כי שם זה "נפש בנפש", לא מצרפת כי יש להם ארגון משלהם. זה לא נכון?
היו"ר אברהם נגוסה
קיימנו על זה כבר דיון אנחנו באמצע הצבעה.
עופר דהן
אני מבקש שיירשם שאנחנו מבקשים שיהיה בירור - - -
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אתה צודק אבל נעשה את זה לפי ההחלטה של השר. אני חושבת ששר העלייה והקליטה יוסיף את כל הארגונים כולם.
עופר דהן
אין לנו בעיה שיירשם ששר העלייה והקליטה רשאי לקבוע פעולות נוספות, בלי אזכור של הארגונים.
היו"ר אברהם נגוסה
זה בוודאי יירשם, אבל לא פה בחוק. אנחנו נדון שוב לקראת הקריאה השנייה והשלישית. אם תשכנעו את הממשלה - - -
עופר דהן
משרד המשפטים תומך בזה בצורה ברורה.
היו"ר אברהם נגוסה
לציין את הקרן לידידות?
עופר דהן
לא לציין אף ארגון.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
אתה לא יודע את מי להוסיף קרן לידידות ונפש בנפש ונשכח מישהו אחר. נעשה לו עוול גדול.
עופר דהן
אנחנו מסכימים עם עמדת משרד המשפטים שאין לאזכר שום גוף.
היו"ר אברהם נגוסה
ההערה שלך תהיה רשומה בפרוטוקול ואנחנו נצביע עכשיו לפי הנוסח שנמצא לפנינו, כפי שהקריאה היועצת המשפטית. אנחנו לא נוגעים כרגע בעניין הוספת עוד ארגונים. אם אכן הממשלה תסכים, אנחנו נדון על זה לקראת קריאה שנייה ושלישית. נצביע לפי הנוסח שהקריאה היועצת המשפטית של הוועדה. מי בעד סעיף 3(ב)? מי נגד?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 3(ב) אושר.
היו"ר אברהם נגוסה
הסעיף אושר פה אחד. אני רוצה לציין, הייתי צריך לציין זאת בהתחלה, שהיום התבשרנו על העלאת יהודים מתימן. אנחנו מאוד שמחים. יישר כוח.
סופה לנדבר (ישראל ביתנו)
אנחנו קוראים למי שנשאר שם, אנחנו מוכנים לקבל אותם עם כל הפריבילגיות שמגיעות להם.
קריאה
ולא שוכחים לרגע את היהודים מאתיופיה.
היו"ר אברהם נגוסה
תימן ואתיופיה מאוד קרובים ואנחנו לא שוכחים לרגע גם את ה-9,000 שממתינים שם. אני מקווה שאנשי הסוכנות, כמו שפעלתם להוציא את היהודים מתימן, יישר כוח על כך, אני מבקש שתוציאו גם את 9,000 היהודים מאתיופיה שממתינים במצב קשה.
יחיאל חיליק בר (המחנה הציוני)
כולנו מצטרפים ותומכים.
היו"ר אברהם נגוסה
החוק אושר לקריאה ראשונה. בשבוע הבא החוק יעלה במליאה לקריאה ראשונה. כשיחזור נדון בו בוועדה. תודה רבה לכולם הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10

קוד המקור של הנתונים