ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 06/04/2016

תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד) (תיקון), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 225

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, כ"ז באדר ב התשע"ו (06 באפריל 2016), שעה 10:30
סדר היום
תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד) (תיקון), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: יצחק וקנין – מ"מ היו"ר
מוזמנים
יואל פלדשו - מנהל רשות תעופה אזרחית, רשות התעופה האזרחית

גדי רגב - ראש מטה, רשות התעופה האזרחית

ארז פלס - מנהל רישוי, רשות התעופה האזרחית

יואב בראל - מנהל תקינה, רשות התעופה האזרחית

יוסף הלל פקטור - רופא, רשות התעופה האזרחית

אבישי פדהצור - ס' יועמ"ש, רשות התעופה האזרחית

אברהם קמחי - נציג ההנהלה, קלוב התעופה לישראל

עמרי טלמון - נציג ההנהלה, קלוב התעופה לישראל

משה גרינברג - מבצעי אויר, חברת אל-על

אמיר דרנגר - עו"ד אל על נתיבי אויר לישראל, חברת אל-על

שי פופר - עו"ד אל על נתיבי אויר לישראל, חברת אל-על

לרשימת השדלנים שנכחו בדיון – ראו בקישור זה.
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד) (תיקון), התשע"ו-2016
היו"ר יצחק וקנין
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. על סדר-היום: תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד) (תיקון), התשע"ו-2016. בבקשה.
אבישי פדהצור
בהמשך לתיקון הקודם, שבו עסקנו בתוקף של התעופה הרפואית. כפי שהזכרנו, עבור תעודה רפואית משתלמת אגרה. השינוי במערך הבדיקות הרפואיות, התכיפות, התדירות וכו' יצר פערים בנושא האגרות. החליטה רת"א לעשות חשיבה מחודשת גם בנושא הזה, הן מבחינת מבנה התקנות והן מבחינת חלוקת נטל האגרות על ציבור עובדי הטיס, כפי שתכף אקרא בפני הוועדה. ברשות אדוני, אתחיל לקרוא.

תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד) (תיקון), התשע"ו-2016. בתוקף סמכותי לפי סעיף 168(א)(4) ו- (ב) לחוק הטיס, התשע"א-2011 (להלן - החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית, בהתאם לסעיף 197 לחוק, ולפי סעיפים 4 ו- 23(א) לחוק רישוי שירותי התעופה, התשכ"ג-1963, בהסכמת שר האוצר לפי סעיף 168(א)(4) לחוק ובאישורו לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תקנה 1. תיקון תקנה 18. בתקנה 18 לתקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד), התש"ע-2009 (להלן - התקנות העיקריות) – (1) בכותרת השוליים, המילים "תעודה רפואית" - יימחקו; (2) תקנות משנה (ב) עד (ד) - בטלות.

אסביר בקצרה, אדוני. זה תיקון פורמלי. היום תקנה 18 לתקנות האגרות – נקרא לכך לשם הנוחות מכאן והלאה - כורכות בכפיפה אחת גם את האגרה בעד רשיון וגם את האגרה בעד תעודה רפואית. קודם כל, הדבר הראשון שאנו עושים הוא מפרידים בין בשר וחלב – תקנה אחת לאגרות עבור רשיון; תקנה שנייה – שתכף נקרא אותה, 18א החדשה – תקנות שיש לשלם בעד קבלת תעודה רפואית. הסדר הזה מחייב למחוק מכותרת השוליים, שהיום עוסקת באגרות רשיון עובד טיס או רשיון רחפן תעודה רפואית, למחוק את המילים תעודה רפואית – כי התקנה כבר לא תעסוק בזה – ולמחוק את תקנות משנה (ב) עד (ד) שעניינן האגרה שיש לשלם עבור תעודה רפואית. זה התיקון לעניין 18.
היו"ר יצחק וקנין
יש הערות לגבי תקנה 18, סעיף 1? אין. נצביע. מי בעד? נגד? אושר.

הצבעה

בעד הסעיף – פה אחד

סעיף 18.1 אושר.
היו"ר יצחק וקנין
אושר. 18א2.
אבישי פדהצור
2. הוספת תקנה 18א. אחרי תקנה 18 לתקנות העיקריות יבוא: אגרת תעודה רפואית. 18א (א) מבקש תעודה רפואית שאינו עובד טיס ישלם בעת הגשת הבקשה, אגרה של 80 שקלים חדשים. (ב) מחזיק ברישיון עובד טיס, המבקש תעודה רפואית, ישלם בעת הגשת הבקשה אגרה כמצוין להלן לפי סוג הרישיון: (1) רישיון טייס מתלמד - 80 שקלים חדשים; (2) רישיון טייס פרטי - 200 שקלים חדשים; (3) רישיון טייס מסחרי - 220 שקלים חדשים; (4) רישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר - 220 שקלים חדשים; (5) רישיון מפקח על תנועה אווירית - 220 שקלים חדשים. (6) רישיון רחפן - 220 שקלים חדשים.

(ג) הוראות תקנת משנה (ב) לא יחולו אם טרם חלפה שנה מיום ששולמה אגרה כאמור בתקנה 18(א).
איתי עצמון
מבחינת המהות, יש לי שאלה יותר טכנית – רשיון רחפן הוא רשיון עובד טיס? אני לא בטוח.
אבישי פדהצור
אבל הוא עדיין מופיע בתקנות הללו.
איתי עצמון
אבל בתקנת משנה (ב) המוצעת כתוב: המחזיק ברשיון עובד טיס.
אבישי פדהצור
צודק. צריך: או ברשיון רחפן.
איתי עצמון
או לייחד לזה תקנת משנה נפרדת. נבדוק את זה בשלב הניסוח.
אבישי פדהצור
תודה על ההערה. זה נכון.
היו"ר יצחק וקנין
תוכל לומר לנו, מה הסכומים הקודמים שהיו?
איתי עצמון
ומה הרציונל לשינוי.
אבישי פדהצור
אגיד בגדול מה הרציונל, ואחרי זה גדי, שהוא המומחה לעניין הזה, יוכל להרחיב, אבל בגדול, מספר הבדיקות הרפואיות בעקבות התיקון בתקנות הרשיונות שאישרנו קודם, יורד משמעותית. יש מספרים – תכף גדי יפרט. כפועל יוצא מזה נוצר, נקרא לזה, חלל באגרות שרת"א מקבלת. רת"א לא פועלת יש מאין. את החלל שבאגרות שיש שם, צריך להשלים. לכן החליטה רת"א במסגרת הזאת, שבה אנחנו מתמחרים מחדש את האגרות, ליישם גם את המדיניות שלה, שמבוססת, בגדול, על הכוונה להקל את הכניסה לעולם התעופה האזרחית, כלומר להוריד את האגרות שיש לשלם בעד בקשה לרשיון מתלמד או רשיון טיס פרטי, שזו שכבת הכניסה לעולם התעופה האזרחית, ולהעלות, מצד שני, את האגרות שמשלם מי שלפחות בהגדרת הרשיון שלו זה מטה לחמו, כלומר מי שיש לו רשיון טיס מסחרי או רשיון טיס תובלה בנתיבי אוויר או מפקח על תעבורה אווירית, שאין דבר כזה בשוק, שעוסק בהתנדבות, נקרא לזה כך. זה, בגדול, הרציונל שבבסיס תיקון תקנות האגרות, שמבוסס על רציונל נגזר, שדיברנו עליו קודם, שבגדול, למעט טייסי תובלה בנתיבי אוויר שמלאו להם 60, ומפקחים על תעבורה אווירית שמלאו להם 50, אם איני טועה, מספר הבדיקות הרפואיות שעובד טיס נדרש לעבור בשנה ירד בעקבות התיקון בתקנות הרשיון. גדי ודאי יוכל להרחיב יותר ממני לגבי הסכומים באופן פרטני.
היו"ר יצחק וקנין
בבקשה.
גדי רגב
בוקר טוב, אני גדי רגב, אני ראש אגף מטה ברשות תעופה אזרחית. אני אחדד מעט את הדברים של אבישי ברמת העקרונות. יש שלושה עקרונות שהובילו אותנו בדבר הזה: ראשית, יתר פשטות – במקום חמישה סוגי אגרות, עברנו לשלושה סוגי אגרות. דבר שני, בכל קבוצה עשינו אחידות. אם פעם פרטי היה 220 ו-190, שמנו סכום אחיד בכל קבוצה. אותו דבר במסחרי – היה פעם 220 ו-160. היום זה 220. נקודה שלישית – עידוד התעופה מלמטה. ככל שהרשיון הוא ראשוני יותר, שמנו אגרה קלה יותר או זולה יותר, תלוי איך מסתכלים על זה. הרעיון הוא הקלה מסוימת לאלה שעושים את השלבים הראשונים בכניסתם לעולם הזה.

באופן כללי – אתן לכם קצת מספרים. עד היום, במצב הקיים כיום, היקף הבדיקות הרפואיות שנעשה בשנה, בממוצע השנה, ב-2015, נעשו כ-4,070 בדיקות, בכל הבדיקות. בעקבות השינוי הזה אנחנו יורדים ל-3,000 בדיקות, כלומר אנחנו מורידים מעל 1,000 בדיקות. בעקבות השינויים הללו אנחנו מקטינים את הכנסתה של רת"א. רת"א לוקחת על עצמה בהקשר הזה לשלם מתקציבה או להקטין את ההכנסות שלה מהדבר הזה בסדר גודל של כ-83,000 שקלים על סך כל תקבולים מכלל הנושא הזה של האגרות הרפואיות מתוך 700,000, כלומר אנחנו לוקחים על עצמנו ירידה של 12% כדי לממש את הדבר הזה. אני יכול בכל קבוצה לתת לך את המספרים או את המשמעויות.

בסך הכול, מכיוון שהשינוי המשמעותי הוא ברשיון המסחרי, אומר רק את הדבר הזה: בתוך הרשיון המסחרי יורד העומס על חברות התעופה, שמממנות את זה בעיקר, בסדר גודל של כ-800 בדיקות. לסבר את האוזן - זה כ-30% מהיקף הבדיקות, שמממנות החברות, יירד מהן העומס. והנקודה הרבה יותר משמעותית – היום טייס שהולך לבדיקה, בדרך כלל מקבל יום אי-עבודה על זה. המשמעות היא פה סדר גודל של כ-800 ימי עבודה נוספים אופציונליים לאותם גופים, לפרטים או לחברות. המשמעות היא בערך שלוש שנות אדם. לכן, מעבר לזה שרת"א לקחה על עצמה, לספוג חלק מהדבר הזה, אנחנו חושבים שבכל זווית הסתכלות שהיא, יש פה אגרות סבירות. זו עמדתנו.
איתי עצמון
אני מבקש לשאול עוד שאלה. אני מבין שאין הבדל בסכומי האגרות בין אדם שמגיש בקשה לראשונה, לאדם שמחדש, או אם יש בכלל דבר כזה, של חידוש התעודה הרפואית.
ארז פלס
זה קיים בתקנות הקיימות, וזה סעיף ראשון גם ב-18א(א), שמתלמד שרוצה לקבל תעודה רפואית, אינו עובד טיס.
איתי עצמון
אני לא בהכרח מתייחס להבחנה בין מתלמד – אני מדבר על טייס מסחרי, שיש לו תעודה רפואית, ומבקש לחדש את תוקפה.
ארז פלס
זו אותה אגרה כל הזמן לאותו סוג תעודה.
איתי עצמון
כי למעשה בודקים אותו מחדש.
אבישי פדהצור
זה אותו סט של בדיקות, כפי שראינו קודם בתוספת ה-11 וה-12.
היו"ר יצחק וקנין
הערות?
אמיר דרנגר
אמיר, אל-על. אנחנו מבקשים לא להעלות את האגרה בתעודה רפואית לטייסים ותובלה בנתיבי אוויר. הרוב אצלנו זה נתיבי אוויר. היה 160, עלה ל-220- - -
גדי רגב
האמירה הזאת לא מדויקת. המספרים היום – כל טייס מתחת לגיל 40 זה 220, ומעל גיל 40, זה 160. כפי שאמרתי בפתיח, ברמת העקרונות, עשינו את כל האגרה ל-220, כלומר איחדנו את המספר. בבקשה תדייק.
אמיר דרנגר
סליחה, לא ידעתי את זה. בכל מקרה, רוב הטייסים באל-על הם מעל גיל 40. לכן אנחנו מבקשים שזה לא יעלה. הסיבה היא שהעלייה היא כמעט 40%. אנחנו לא רואים סיבה לאגרה, שהיא משולמת עבור ביצוע פעולה מסוימת, למה היא צריכה להיות היום 40% יום עבור אותה פעולה שבוצעה אתמול במחיר של 160, כלומר אגרה מטבעה היא פעולה שאתה עושה עבורה פעולה שנעשית, והתמורה עבור כמה המאמץ שעלה. המילה אגרה הגיעה מארמית. זה השכר עבור מישהו שעשה מאמץ מסוים, וכמה עלה המאמץ. המאמץ הזה- - -
איתי עצמון
הפסיקה לא חד-משמעית לגבי אגרות.
אבישי פדהצור
בפסיקה יש הבדל בין מס לאגרה במחיר. אגרה היא לא מחיר. המחיר הוא משהו שאתה משלם עם קשר חד-ערכי בין התמורה למה שאתה – זו ועדת הכלכלה, אני לא צריך להכביר מילים.
היו"ר יצחק וקנין
מה שהוא משלם, זה נכון לגבי הגמרא. בתלמוד אגרה זה שכר שאתה משלם. פה זה הפוך.
איתי עצמון
לגבי מה שאמרת על האגרה, אני לא חושב שזה מתיישב עם הפסיקה.
אמיר דרנגר
נכון, הפסיקה היא לא חד-ערכית. תמיד מסתכלים לראות מה התכלית. פה יש עלייה – אמנם זה שקלים מעטים, אבל זה כ-40% יותר ממה שהיה לפני כן.
היו"ר יצחק וקנין
בשקלול הכולל, האם אתם תשלמו יותר או תשלמו פחות?
אמיר דרנגר
נכון, צדק גם מנהל רת"א, שאמר בתחילת הדברים, שנשלם פחות, אבל יש לזכור שהתיקון הוא בעקבות שינוי של ה-ICAO שנעשה לפני שנים רבות, ועכשיו רשות התעופה מובילה אותנו להיות בצורה אחידה עם כל מה שקורה בעולם, כלומר שעושים בדיקה אחת ולא שתיים. יש להבדיל בין הפעולה, שהיא התאמה למה שקורה בעולם, לבין האגרה, שמנותקת מזה, שהיא העלות עבור הנפקת התעודה.
היו"ר יצחק וקנין
דקה. אני מקדם בברכה את תלמידות המכינה הקדם צבאית ממעלה מכמש. ברוכים הבאים לכנסת ישראל. מקווה שתתרשמו גם מהצד השני של הכנסת – לא מה שרואים במליאה... זה המקום שעובדים בו בכנסת... כן.
אמיר דרנגר
לא ארחיב יותר מדי, כי זה נושא שהוצע על-ידי רת"א, והוא די ברור. העמדה שלנו היא שאין להעלות, כי הפעולה של רת"א לא נעשתה יותר מסובכת או יותר מורכבת, לכן אין סיבה להעלות את האגרה בשיעור כזה; אולי בשיעור אחוז יותר נמוך, אבל לא בכ-40%, וחברות התעופה, בייחוד אל-על, שהיא החברה הגדולה ביותר עם כמות הטייסים הגדולה ביותר, כשאתה עושה מכפלות של כ-550 טייסים – אולי גם יגדל בעתיד - זה עשרות-אלפי שקלים בשנה עלייה.
היו"ר יצחק וקנין
גדי, מה אתה אומר?
גדי רגב
אשתדל להיות מאוד עדין. האמירה הזאת היא קנטרנית, ואני לא רוצה לנקוב במילה יותר גדולה. אנחנו מרווחים את ההפרש בין בדיקה לבדיקה בצורה כזו שחברת אל-על ספציפית הולכת לשלם פחות במיליונים של כסף. לבוא עוד את ה-40 שקל האלה על אותן בדיקות שכן יעשו – זו אמירה, בלשון המעטה, קנטרנית.
היו"ר יצחק וקנין
הוא עושה את העבודה שלו.
גדי רגב
גם אני עושה את העבודה שלי.
היו"ר יצחק וקנין
מחר הוא יקבל בונוס...
גדי רגב
אני מאחל לאדוני הרבה בונוסים, אבל אני לא חושב שזה צריך להיות על חשבון הכסף שהם חוסכים מעניין הבדיקות הרפואיות. אני יכול לעשות את החשבון המדויק לאל-על, כמה הם, כי יש לי כל הנתונים.
היו"ר יצחק וקנין
בבקשה.
יואל פלדשו
יש סיבה טובה, משום שאין ארוחות חינם. אנחנו, התקציב שלנו – צריך להביא את התקציב, אבל הסיבה הטובה להעלות את המחיר, זה שבעצם בראייה הכללית, אם מסתכלים עליכם, אתם מרוויחים בגדול, ואנחנו עוזרים לתעופה, כי אנחנו נותנים לטייסים, שהם טייסים מתחילים, טייסים שלא תמיד מרוויחים כסף - זו הסיבה העיקרית.
היו"ר יצחק וקנין
אתה מעדיף שנשאיר אותם כמו שהם היו?
אמיר דרנגר
ממש לא.
היו"ר יצחק וקנין
יש אומרים – כל המשנה – ידו על התחתונה. הם שינו – ודאי שהם הפסידו כסף. אנחנו שומעים את זה מרת"א. לכן אני לא יכול לעשות דבר, שלקבל חלק כן, שמיטיב, ואת החלק השני לא. זה לא יהיה הגון כלפי רת"א, וגם לא יהיה הגון כלפיכם, אם לא נאשר את זה. בכל זאת בסופו של יום זה מיטיב עם אל-על. למרות שאל-על היא חברה פרטית, עדיין בשבילנו היא חברה של כולנו. כולנו רוצים שהחברה הזאת תצליח ותרוויח ותמשיך להסיע אותנו בבטחה. זו המטרה. תמיד ראינו את זה פה בכנסת, ותמיד חשבנו שצריכה להיות לנו חברת תעופה שלנו. לא נסתמך על אף אחד. זה חשוב מאוד. בכל אופן, יש עוד הערות? אין.

אני מאשר את האגרות, כפי שרת"א הביאה אותן.
איתי עצמון
תקנה 2, הוספת תקנה 18א עם התיקון שציינתי בראשית הדברים.
היו"ר יצחק וקנין
אצביע על 3 ו-2 יחד.
אבישי פדהצור
3. תחולה. תקנות אלה יחולו על בקשה לקבל תעודה רפואית שהוגשה לאחר יום פרסומן.

שוב, ההיגיון נורא פשוט – אנחנו מתחילים את הטריגר. לכן מי שמחזיק עכשיו תעודה רפואית לא נדרוש ממנו לשלם אגרה גבוהה יותר עבור התעודה שבידיו. זה יחול עליו מהתעודה הבאה שיבקש.
היו"ר יצחק וקנין
הערות?
אבישי פדהצור
מציע מר פלס בהגינותו כי רבה, שגם נבקש להחיל את זה, כמו התיקון לגבי תקנות הרשיונות, 15 ימים לאחר פרסומן; שלא יהיה מצב שאדם ישלם אגרה עכשיו על תעודה שקצובה בתוקפה לתקופה ארוכה יותר. ההגינות צריכה להיות דו-סטרית. פשוט מועד התחילה.
איתי עצמון
נוסיף מועד תחילה – תחילתן של תקנות אלה 15 ימים מיום פרסומן, והן יחולו על בקשה לקבל תעודה רפואית, שהוגשה לאחר יום התחילה.
אבישי פדהצור
תודה רבה.
היו"ר יצחק וקנין
הערות? אין. אני מצביע על סעיף 18א2, כל נושא האגרות, וגם 3, עם השינויים שהוצעו.

הצבעה

בעד – פה אחד

אושר.
היו"ר יצחק וקנין
אושרו.

אני סיימתי גם את החלק השני של תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד). תודה לכל המשתתפים.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים