ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/03/2016

הארכת שעות פעילות מעונות היום לילדים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שני

פרוטוקול מס' 69

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי

יום שני, ד' באדר ב התשע"ו (14 במרץ 2016), שעה 11:00
סדר היום
הארכת שעות פעילות מעונות היום לילדים, של חה"כ יגאל גואטה
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר
חברי הכנסת
יגאל גואטה
מוזמנים
גלית יעקובוב - עו"ד, מנהלת אגף מעונות, משרד הכלכלה

כפיר כהן - עו"ד, סמנכ"ל משפט ורגולציה, מרכז השלטון המקומי

מאירה בסוק - עו"ד, יועצת משפטית, ארגון נעמ"ת

רחל סרור - מנהלת המחלקה הפדגוגית, האגף לגיל הרך, "ויצ"ו העולמית

תמר שמואל - מנהל הדרכה, החברה למתנ"סים

ליאור גבאי - מנכ"ל "נאות מרגלית"

עדינה בר שלום - יו"ר המכללה החרדית בירושלים

משה סויסה - מנכ"ל עמותת יובלים

מאיר סויסה - עוזר מנכ"ל עמותת יובלים

שרית סויסה - מנהלת המעונות, עמותת יובלים

עליה קדם - פעילה, "המשמר החברתי", ארגון הסורופטימיסט הבינלאומי

עדנה ברקי גור-אריה - פעילה, "המשמר החברתי", ארגון הסורופטימיסט הבינלאומי
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
יעל, חבר המתרגמים

הארכת שעות פעילות מעונות היום לילדים
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בוקר טוב לכולם. אני פותחת את הישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה. התאריך 14 במרץ 2016. אנחנו דנים היום בנושא של הארכת שעות פעילות מעונות היום לילדים.

האמת, הדיון הזה בא לפי בקשה של החבר הכנסת גואטה, אני מודה לו שהתייצב ממש בזמן - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
לפני הזמן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אפילו לפני הזמן.

אני אבקש ממך חבר הכנסת להציג בפנינו את הנושא. בבקשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
בוקר טוב לכולם. אני מודה ליושבת הראש עאידה תומה סלימאן ולא כמו שכולם שוגים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נכון, כולם עושים את הטעות הזאת.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל אנחנו ש"סניקים, כולנו יודעים לדבר ערבית, אז סלימאן, איך שבקשתי אותה לכנס את הארגונים ולדון בנושא הזה, מיד נענתה במהירות.

אני התוועדתי לנושא הזה בעקבות שפרסמתי בתור חבר כנסת חדש את הטלפון שלי בגלי צה"ל בתכנית של ירון דקל ואיתי סגל. אני ממש לא מצטער על זה, אני שמח בזה. אחרי זה גם פרסמו את זה אצל גורי אלפי בטלוויזיה, שאנחנו קשובים כמעט כל היום וכל הלילה לפניות של אנשים גם על מנת לעזור וגם על מנת לשמוע את רחשי הציבור, לשמוע את בעיות הציבור.

אחד הנושאים שעליו קיבלנו, באמת עשרות טלפונים ,היה הנושא של מעונות יום. קיבלנו עשרות טלפונים מנשים עובדות שממש קשה להן להחזיק מעמד במקום העבודה בגלל הצורך לצאת תמיד לפני הזמן על מנת לשחרר את הילדים מהמעון. זה גורם להם המון המון חיכוכים במקומות העבודה שלהן, עם הבוסים שלהן, או חיכוכים עם הבעל מי יוצא את הילד. שמעתי שלהורים קוראים להם היום 'נהגי מרוצים'. אבא אחד אמר לי: 'אני נהג מרוצים, אני נהג ואני צריך לדאוג שהילדים יהיו מרוצים'. הוא כל היום רק לוקח ילדים.

זה נושא שבאמת לא היה בעבר, אבל היום הוא נושא מאוד מאוד רציני. ההסעות האלה של הילדים, זה פשוט נהיה משהו רחב היקף, זה בבוקר לקחת אותם: 'אתה תיקח למעון ואני אקח לגן ואתה תיקח לבית הספר. בחזור אתה תאסוף אותם ואני אקח לחוג לבלט ואתה תיקח אותם לחוג קרטה'. זה נהייה פשוט כל היום מרוץ אחר עצמך של לקחת ולהחזיר את הילדים. אנחנו באמת, באמת רוצים לעודד את האימהות העובדות. אף על פי שאני חושב שזו עזרה לכל המשפחה, כי הרבה פעמים האבות הם אלה שמוציאים דווקא את הילדים מהמעונות, אבל בעיקר אנחנו רוצים לדאוג לאישה. אמרנו שאצלנו מעמד האישה זה כל השנה ולא רק בתאריך מסוים. בעקבות כך פניתי לכל הארגונים במכתב, אני מקווה שקיבלתם אותו. חבל לי ש"אמונה" לא נמצאים פה. שוחחתי בטלפון על כך עם ידידי מנכ"ל "נאות מרגלית" ליאור גבאי ואכן הוא אמר לי: 'תן לי ללמוד את הנושא כמה ימים, אבדוק מהן האפשרויות שאנחנו יכולים להירתם לנושא'. באמת לאחר כשבוע בערך הוא שלח לי מכתב, אני מודה לו על כך שהוא הולך להרים את הכפפה החל מ-1.9. אין לי ספק שגם האחרים ירימו את הכפפה, כי באמת העזרה שזה אמור לתת היא פי כמה וכמה גדולה לעומת הדברים שכרוכים בזה, ההתארגנויות או הלוגיסטיקה שכרוכה בזה, ולא שאני חושב שהלוגיסטיקה היא פשוטה.

בהזדמנות זו אני גם רוצה להודות לך ולהודות לארגונים - - -
מאירה בסוק
קיבלת מכתב גם מנעמ"ת גם כן, נכון?
יגאל גואטה (ש"ס)
אני לא קיבלתי דבר.
קריאה
אבל "ויצ"ו" שלחה.
מאירה בסוק
נשלח לך ב-21.2.2016.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
או.קיי, אז נשמע מכם עכשיו את התשובות ששלחתם במכתב, כי בעצם לא חבר הכנסת וגם לא אני קיבלנו, שנינו.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני אשמח מאוד. אני באמת אסיר תודה בשם נשות ישראל.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בוא נראה, נקבל תשובה, יכול להיות שאולי - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אני אשמח להרמת הכפפה הזאת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סיימת חבר הכנסת?
יגאל גואטה (ש"ס)
כן, דיברתי יותר מדי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. אני נתתי לך לעשות את ההקדמה, זה בסדר, למרות שאני לא מסכימה על כולה, אבל בסדר.
יגאל גואטה (ש"ס)
מותר לחלוק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בטח.
יגאל גואטה (ש"ס)
העיקר שבסוף אנחנו מסכימים, בתוצאה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אם אתה מסכים איתי, אז בסדר.
יגאל גואטה (ש"ס)
מסכים איתך, אצלנו כל השנה יום האישה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן.
יגאל גואטה (ש"ס)
על זה בוודאי אנחנו מסכימים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ברור. בגלל זה מבקשים בכנסת לעשות כבר יום הגבר, בגלל שכל השנה זה יום האישה. אתם יודעים שיש בקשה כזו. זאת לא בדיחה, כבר יש בקשה לחודש מאי ובדיון ארוך - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אני עומד בתוקף שאם תהיה וועדה לגבר, שהיא תהייה גם פה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אצלי זה שוויון מגדרי, אז זה לשני הצדדים. בואו נעשה קצת סדר בישיבה.

בעצם ההצעה הייתה, אנחנו יודעים שבמשרד הכלכלה בדרך כלל מאפשרים את הארכת יום הפעילות של המעון באם נרשמים, התנאי הוא שירשמו 20 ילדים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
לא, אני חושב שזה פר כל ארגון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
או.קיי.

בעצם המטרה שלנו מהישיבה הזאת לברר האם באמת נוכל לצאת בבשורה כזו. אנחנו נשמע את המעורבים בין אם אלה שמנהלים את הפרויקטים או מאלה שבעצם לקחו על עצמם כבר את המשימה להאריך את יום העבודה בחצי שעה או בשעה, תלוי בכל מעון, כך שיתאפשר להורים לצאת מהעבודה בצורה רגוע, להגיע ולקחת את הילדים.

מר ליאור גבאי מ"נאות מרגלית", אני מבינה שלקחתם על עצמכם את ההצעה הזו. בבקשה.
ליאור גבאי
אני אסביר, קודם כל, כל פעם כשאני מגיע לוועדה פה אני אומר שאני שמח שכל מי שמדבר על חינוך ילדים בגיל הרך במדינת ישראל, זה ראוי, זה מבורך. לעלות את הנושא בכל פורום אפשרי זה יציף את הבעיות ואני מקווה שלאט-לאט יפתור אותן.

דבר שני, הסיפור של הארכת שעות עבודה. קודם כל, באמת הייתה אלי, כמו לשאר הארגונים, פניה מידידי, אנחנו חברים כבר שנים רבות, חבר הכנסת יגאל גואטה בנושא הארכת שעות הלימודים, שעות הפעילות במעונות היום. כאשר בתחילה הוא לא היה מודע שמשרד הכלכלה מאפשר את האפשרות הזאת עד 5 בלא הגבלה. זו המציאות הקיימת, משרד הכלכלה נותן את האפשרות שהורה שרוצה להישאר עד 5, מוסיפים לו שעה וזה אפילו מגולם בתעריף. הם מקבלים אפשרות להשאיר את הילד עד שעה 5 ולקבל תמורה בגלל זה.

הבעיה הגדולה בסיפור הזה היא שתיים. אחת, אם אנחנו מדברים פה קודם כל על ההיבט תעסוקת נשים, באמת מבחינת הבעיה של תעסוקת נשים יש פה בעיה אמתית. נשים מסיימות את יום העבודה 4, רוצות לקחת את הילדים והן לא מספיקות לקחת אותם ממעונות היום כי נסגר ב-4. הן צריכות לצאת לפני וכל מיני סיפורים כאלה.

הדבר השני שהוא לא פחות חשוב, זה בואו נסתכל על הילד בקצה. הרי יש פה בסוף בסוף ילד שאנחנו עכשיו רוצים להגיד לו: 'לא מספיק שעות הניתוק שלך מהאימא עד השעה 4, שעות הניתוק שלך ימשכו עד השעה 4.5 סיבה כזאת או אחרת.

אם אנחנו משקללים את שתי הדברים האלה ואומרים, או.קיי, מבחן התוצאה הוא בשביל לפתור בעיה שגם פותרת בעיה של תעסוקת נשים וגם מאפשרת לאותם ילדים להיכנס למסגרות, בא משרד הכלכלה ונתן לכאורה את הפתרון. מה הבעיה, הפתרון הזה הוא יפה ברמת הרעיון, הוא לא פרקטי ברמה המעשית פרטנית לכל ילד וילד. למה, כי משרד הכלכלה מאשר לכאורה מילד אחד, אבל להחזיק, הרי אנחנו לא מחזיקים בשום מסגרת, גם אצל עמיתי הארגונים: "ויצ"ו", "נעמ"ת", "אמונה, כולנו ביחד פועלים כמעט במרבית הדברים באותן אמות מידה ובאותם קריטריונים, אף אחד לא מחזיק מסגרת כזאת עם עובד אחד. אין כזה דבר, כי מה יקרה אם העובד הזה יצטרך ללכת לשירותים או צריך ללכת אני לא יודע למה. אין מצב כזה, אז צריך להחזיק שניים לפחות. שניים לפחות אז מה יהיה, אם יש ילד אחד, אז מה, בשביל ילד אחד יחזיקו שתי מטפלות. גם המימון של משרד הכלכלה הוא יהיה רחוק מלממן, זה לא מגיע לשום מסגרת. כלומר, משרד הכלכלה נתן פתרון, אבל הוא לא פתרון ישים, אין לזה שום משמעות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ולכן מה ההצעה?
ליאור גבאי
אני מחלק את עצתי לשתיים. אחת, כתפיסה חברתית, כארגון שיש לו תפיסה חברתית רחבה בזה שהוא דואג לכל המגזרים, החלטנו שאנחנו ננסה להרים את הכפפה ביחד, כולם מובילים את העניין, אכן לנסות לפעול בכל מסגרת. גם לנו עד היום יש הגבלה של מספר ילדים. החלטנו לפתוח משנה הבאה, אולי נעודד הורים, אולי ניצור מצב שאת ההורים זה יעניין יותר וכן נמצא פתרון בלי הגבלה. זו נקודה אחת.

ברמת המקרו מה שאני מציע, אני חושב שזה פתרון ישים, יכול להיות שהוא יצריך שינוי בחקיקה, אבל פתרון ישים והוא גם מעשי יותר. אני חושב שברמת המקרו משרד הכלכלה צריך לסגור באופן גורף את מעונות היום בשעה 4.5. המשמעות של זה היא, אותם הורים יוכלו לסיים את עבודתם ב-4 ולבוא ולקחת את הילד מהמעון. אם משרד העבודה באופן גורף, וגם את זה הוא יכנס לתוך סל התשומות כמובן, לכל הדברים יש רכיבים משמעותיים, אם משרד הכלכלה יאפשר שמעון היום ייסגר ב-4.5. לא מזמן הייתי בצרפת ובקהילה היהודית שם, הם אמרו לי שהפער של סגירת מוסדות החינוך תואם לפער של סגירת מקומות העבודה פלוס 45 דקות כי זה הזמן פחות או יותר שלקח ממסגרות העבודה. - - -
קריאה
אני אומרת, סוגרים את מקום העבודה?
ליאור גבאי
בגדול אני אומר, מקומות עבודה, מפעלים כולם. אם אתה סוגר את מעונות היום באופן גורף בשעה 4.5 פתרת את הבעיה הזאת למרבית ההורים. זו ברמת המקרו הצעתי.

ברמת המיקרו אני חוזר, אנחנו לקחנו על עצמנו, בהתאם פנייתו של חבר הכנסת מרגי - -
יגאל גואטה (ש"ס)
לכבוד לי להיקרא מרגי.
ליאור גבאי
סליחה, גואטה, שניכם חברים שלי אז זה בעיה.

רעיון מאוד פשוט, אנחנו ננסה השנה לעודד את ההורים, שלא יהיה מצב שנשאר עם מסגרת שבו שני ילדים או שלושה ילדים רוצים להיות במסגרת הזאת, לכן ננסה לפתוח את זה בתחילת שנת הלימודים ללא הגבלה מספרית, מה שכיום - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כלומר מספטמבר.
ליאור גבאי
מספטמבר בעז"ה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה. עורכת הדין מאירה בסוק מ"נעמ"ת" בבקשה.
מאירה בסוק
אני חשבתי שחבר הכנסת גואטה קיבל את המכתב - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
לא, אבל אני יכול להתנצל בשם הדואר או בשם הדואר האלקטרוני.
מאירה בסוק
אין לי מושג, אני פשוט - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אני מבטיח לבדוק את זה, רשמתי את זה. את אמרת שב-26 בפברואר.
מאירה בסוק
מה-21 בפברואר. אני מהלשכה המשפטית, אני לא ממעונות היום, אבל מה שכתוב כאן: 'השירות נקבע על החלטת הממשלה עבור הארכת יום הפעילות עד שעה 5, זה לבחירת ההורים ועל פי קריטריונים שיקבע משרד הכלכלה".

ב"נעמ"ת" מקבלים היום שירות כזה 2,000 ילדים ב-120 מעונות, הם מקבלים כבר היום את השירות הזה. - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
סליחה, עד השעה - - -
מאירה בסוק
עד השעה 5 מקבלים. החובה שחלה על "נעמ"ת" קובעת שהתקינה שיש לתת לשעה נוספת זה: "שתי מטפלות למעון בין השעות 4 ל-5. אין להשאיר ילדים ללא השגחה של שני מבוגרים במעון".
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יש הגבלה מבחינת הילדים, יש תנאי מינימום?
מאירה בסוק
לא. היא לא כתבה את המינימום - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
זאת הבעיה העיקרית.
מאירה בסוק
אבל אני מאמינה שיש תנאי מינימום. מה שאני מציעה, אני אכתוב על זה פרוטוקול, אני אעביר אותו למי שמוסמך מרשת החינוך של הגיל, אז אוכל לדעת יותר.
יגאל גואטה (ש"ס)
ב"ויצ"ו" זה עד 10. מעשרה, כן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שהתשובה הזו היא תשובה לא ממש, כאילו לא תשובה להצעה שהוגשה. זאת תשובה של תיאור - -
מאירה בסוק
לא, היא כותבת ככה: "על מנת ליישם בפועל" זה פר מעון, "מאחר והעלויות עבור שירות זה אינן בגין כוח האדם המטפל", אנחנו מחויבים בכמות ילדים מינימלית פר מעון. "אין אנו מגבילים את כמות הילדים שמעוניינים להיכנס לשירות, אלא רק מוודאים מינימום אפשרי להפעלה".
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה זה?
יגאל גואטה (ש"ס)
לא הבנתי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה זה המינימום האפשרי להפעלה?
מאירה בסוק
כ-20 ילדים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יודעת, אבל היא לא אמרה מה המינימום אצלם כך שאני לא אוכל לדעת. אם המינימום הוא 10 ומקרה יש 9 ילדים, מפעילים או לא מפעילים, מאריכים או לא מאריכים?
מאירה בסוק
אני לא יודעת.
כפיר כהן
רק לבקש את סליחתך גברתי, מכיוון שאני צריך להגיע גם לדיון בוועדת הפנים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
או.קיי, מתי הדיון, ב-12:00?
כפיר כהן
עכשיו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עכשיו. בבקשה עורך הדין כפיר כהן - - -
כפיר כהן
כן, סמנכ"ל משפט ורגולציה, מרכז השלטון המקומי.

הרשויות המקומיות בעניין זה משמשות גוף מפעיל, אנחנו לא משמשים מעבר לכך שום גוף שמנחה או שעושה פעולה מעבר להפעלה כמו יתר הגופים: :ויצ"ו", נעמ"ת", "אמונה" וכו'. ככל שמשרד הכלכלה יחליט להרחיב את השעות, לשנות את הכללים – מרכז השלטון המקומי בשם הרשויות המקומיות יתמוך בהצעה הזאת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בעצם משרד הכלכלה אפשר הארכה.
כפיר כהן
באופן גורף.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איך אתם יכולים - - -
כפיר כהן
ככל שהרשויות המקומיות לא נושאות על כפתיהן את העלות הנוספת של השעה הזאת, כמובן זה נטל שההורים יצטרכו לשאת בו. הרשויות המקומיות - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, אני רוצה להבין. ההורים שמבקשים להאריך, עד כמה שידוע לי הם משלמים. נכון?
קריאה
המשרד גם מסבסד את - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה, אני לא מבינה מה הטענה פה.
כפיר כהן
אין טענה, אני לא באתי לטעון.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתה אמרת 'באם יחליט המשרד אנחנו כן נפעיל'. אני אומרת ככה, המשרד כן החליט, המשרד גם מסבסד, ההורים משלמים – אז מי החליט על המינימום הזה ומתי זה התחיל להיות?
כפיר כהן
אצלנו אין - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אין מינימום?
כפיר כהן
יכול להיות שישנן רשויות שבצורה פרטנית אצלן ישנו איזה מינימום, אבל ככל שיש בודקן וישנן הוראות ברורות של משרד הכלכלה, שום רשות לא יכולה לעקוף את זה ולהחליט לעצמה.
יגאל גואטה (ש"ס)
סליחה, אני ממש מתנצל שאני אומר את זה, אבל גם בתשובה שקיבלנו קודם מ"נעמ"ת" וגם בתשובה שאנחנו מקבלים ממך ההרגשה שלי שלא ממש עשו פה שיעורי בית. יש פה משהו מאוד נקודתי, הפעלת המעון עד השעה 5 מאושרת על ידי משרד הכלכלה - - -
כפיר כהן
מתוקצבת גם.
יגאל גואטה (ש"ס)
מתוקצבת, הכול. השאלה, האם אתם מגבילים את הארכת הזמן בכמות הילדים, כן או לא? יש כרגע חוסר מידע בין הגופים באשר לכמות הילדים שאמורה להישאר על מנת שיתנו את השירות הזה. אין בזה שום החלטה לא של משרד הכלכלה ולא של אף אחד. הארגון הזה החליט שמ-10 ילדים ומעלה הוא כן ישאיר מטפלת, הארגון ההוא החליט שרק מ-20 ומעלה. הבקשה שלנו הייתה לאשר לפחות בשלב התחלתי, כי אני מאמין ואין לי ספק שגם אם יאשרו את זה עבור ילד אחד מהר מאוד זה ילך ויגדל. האנשים פשוט יראו שיש בכלל אופציה כזאת, ההורים יראו שיש אופציה כזאת – אין לי ספק שרובם ככולם בסוף ירשמו לזה. כרגע - - -
כפיר כהן
אדוני, אני אתן לך תשובה מהימנה. אני אצא החוצה, מפאת הנימוס, אני אברר את העניין ואתן לך. - -
יגאל גואטה (ש"ס)
יפה. זה מה שאני אומר. אני חושב שלא נגענו בעניין. התשובות שאנחנו רוצים לקבל היום פה, שאנחנו פותחים את המעון לשעה הנוספת בלי הגבלת מספר הילדים. זאת אומרת, מילד ומעלה המעון יישאר פתוח ולו לחצי שעה, לא חייב להיות שעה. אני חושב שחצי שעה זה זמן די מספיק.
כפיר כהן
כאמור, אני אצא, אברר ואמסור.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני אשמח מאוד שהתשובה תהייה חיובית.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני נותנת את רשות הדיבור לגברת רחל סרור, "ויצ"ו" ישראל. בבקשה.
רחל סרור
גם אני השבתי בכתב. צריך לזכור, אנחנו מפעילים גם 184 מעונות יום. המבנה של ההפעלה הוא בעצם החלטה של הרגולטור, של משרד הכלכלה. המעונות פועלים עד 4, השירות התוספתי שאנחנו נותנים להם בבוקר מגובה בנוהל של משרד הכלכלה גם, לא השירות של אחרי השעה 4 למרות שיש איזה סבסוד של משרד הכלכלה. למה, כי במכסה מסוימת זה לא מאפשר העסקה של שתי מטפלות שהן מחויבות לשמור את בטיחותם של הילדים. לכן, מראש תחמנו את זה למספר מסוים. יחד עם זאת, במקומות שבהם - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
שהוא כמה?
רחל סרור
עד 10.
יגאל גואטה (ש"ס)
מ-10, לא עד 10.
רחל סרור
אני אסייג את זה במשפט. במקומות בהם הייתה קבוצה פחות מ-10, בדקנו את זה וגם אפשרנו את זה. אבל, בטוח לא פחות משתי מטפלות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יכולה לשאול שאלה?
רחל סרור
כן.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
משרד הכלכלה יודע על הפעילות של מינימום?
רחל סרור
כן. הכול מוצהר ושקוף.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני פשוט שואלת, אני לא יודעת, אני מבררת.
רחל סרור
אין לי אפילו מספרית לומר, אני אוכל לברר כמה ילדים יש, כי זה לא האינטרס של כולם. יכולתי להחליט על סכום מסוים ולאפשר פעילות עד השעה 5 לכלל ההורים. אני אימא, מעולם לא סיימתי לפני השעה 5, לא כשהייתי צעירה וגם לא היום כשילדיי בוגרים. את הקושי אני מבינה. תמיד העסקתי מעבר, אבל זה לא אינטרס של כלל ההורים.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מה התמחיר שהורים - - -
רחל סרור
את זה אני אבדוק. אני לא כל כך מתעסקת עם זה, אבל אוכל לבדוק.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
משרד הכלכלה, אני בטוחה שהוא יודע מה הורה צריך לשלם ומה אתם מסבסדים.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה תלוי בדרגה.
גלית יעקובוב
אנחנו לא קבענו את הסכום שצריך לשלם. אנחנו השארנו את זה פתוח מתוך הנחה ש בגדול זה יהיה בהתאם לשעות של התעריף. אנחנו קבענו כמה אנחנו משתתפים בהתאם לדרגות של הסבסוד הרגיל. זאת אומרת, בהתאם להכנסה לנפש - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כלומר, מה שאתם משלמים ביום רגיל אתם חילקתם ב- 8 והוספתם אותו - - -
גלית יעקובוב
בגדול.
רחל סרור
תחשבי שיש הרבה מעונות, לדוגמה כל אלה שלא זקוקים לסבסוד, לא זקוקים לסיוע של משרד הכלכלה - - -
ליאור גבאי
בדרך כלל מי שעד 5 הוא מי שלא זקוק לסבסוד, זה הייטקיסטים.
רחל סרור
יש לנו גם המון מעונות כאלה, אנחנו לא מדברים על מעונות שנמצאים בפריפריה. רוב ההורים האלה שצריכים את שעות הארכה, רובם עובדים במקצועות חופשיים. המענה הזה של משרד הכלכלה, גם אם הוא מיטיב לקבוצה הוא לא מיטיב עבור כולם. כלומר, זה לא שירות שווה לכל נפש, גם - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנייה. נקודת ההנחה שההורים האלה שלא צריכים סבסוד הם כן יכולים לממן את השעה הנוספת הזאת.
יגאל גואטה (ש"ס)
אפילו חצי שעה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אפילו חצי שעה.
רחל סרור
לא בהכרח. תחשבי שזה בהתאם להכנסה לנפש.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יודעת. אני גם יודעת שהיום מעמד הביניים זה לא מעמד הביניים, אבל בסדר. השאלה שלי היא אחרת, ברגע שאין את הסבסוד בגנים שלמים שאין שם את הסבסוד, אתם נותנים את האופציה הזאת של הארכה?
רחל סרור
אנחנו מציעים את זה שווה לכל נפש. יותר מזה, ישנם מעונות שבהם לא מוגדרים ילדי רווחה, אבל אנחנו יודעים שיש שם מאפיין מאוד מסוים שמצריך, אנחנו נשקול, נאמוד, נביא את זה להנהלת חשבונות אצלנו לרואה החשבון, נעשה את הבדיקות ונאפשר משהו שיאפשר קיום.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא. לא. השאלה שלי היא לא מה יחליט רואה החשבון. - - -
רחל סרור
לא, אני מדברת - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, אני יכולה להסביר את עצמי. השאלה שלי היא, האם אתם מציעים בתחילת השנה ואומרים לכלל ההורים שבאים לגנים שלכם אם הם מסובסדים, לא מסובסדים, הם בפריפריה, במרכז הארץ, המעון הזה יכול להיות פתוח עד שעה 5?
יגאל גואטה (ש"ס)
עד 4.5 אפילו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אלה שלא מסובסדים מה,ם אתם גובים את אותו מחיר לשעת הארכה כמו ההורים המסובסדים או שאתם מוסיפים את הסכום שהמשרד מוסיף?
רחל סרור
הסכום הוא אותו סכום, הוא אחיד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הוא אחיד לכל המעונות.
רחל סרור
הוא אמור לסבסד את עלות שתי נשות צוות. אנחנו פשוט רוצים להבטיח את ביטחונם של הילדים. אין לנו מטרת רווח - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
יכול להיות מצב כזה ש"ויצ"ו" גובה על השעה הזו יותר מאשר "נעמ"ת" גובה על זה, יותר מאשר "נאות מרגלית"?
רחל סרור
יכול להיות למרות שאני יודעת שראשי הארגונים, אני יודעת שדוקטור נעמי מורנו, שהיא מנהלת האגף שלי, היא בקשר מעולה עם מנהלת האגף של "נעמ"ת", היא בפגישות עבודה - - -
ליאור גבאי
הערה, בגלל הסיפור של הממונה על ההגבלים אנחנו לא מתאמים שום דבר שקשור לכסף. כל מה שקשור להיבטים כספיים יש לנו שיתוף פעולה מול המשרד של כולם ביחד בגלל שזה מחיר בפיקוח. כל מה שקשור למחיר – אסור לנו לדבר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בואו נשמע את עורכת הדין גלית יעקובוב ממשרד הכלכלה.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה התשובה הסופית של "ויצ"ו"" לא הבנתי.
רחל סרור
שאנחנו מאפשרים את זה בכל מעון, אבל בהתניה מסוימת.
יגאל גואטה (ש"ס)
על זה הדיון פה כרגע, על ההתניה הזאת. בשביל זה בדיוק התכנסנו פה.
רחל סרור
תקשיב, אנחנו ארגון לא פילנטרופי. אם היינו רוצים להציע לכל אחד ולשרוד, אבל במבחן המציאות הכלכלית - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רוצה לשאול שאלה. איך אתם מקבלים, אתם מאשרים להם את סמל המעון, נכון? כל ארגון יכול לגשת לסמל מעון ולקבל את זה אם הוא עומד בתנאים. בתנאים שלכם יש משהו שקשור לעניין, כלומר, אתם אישרתם את זה והוא לא מעוגן ברגולציה ברורה.
גלית יעקובוב
אפשרנו את זה. כלומר, על פי הרגולציה שלנו שהייתה רגולציה מאפשרת. מה זה אומר, זה אומר שכשחשבו על שעות הפעילות של מעון חשבו על 7-4, שזה המון שעות. דרך אגב, יש גם חוות דעת פדגוגיות שהן נגד הדבר הזה, הן נגד להאריך את השעות. הן חושבות שזה עושה נגד לילד וכו' וכו', אבל, מתוך ראיה של עולם העבודה ושל אימהות שממהרות או אבות שממהרים כי הם צריכים להביא את הילד אמרנו שצריך לאפשר את זה. לא לחייב את זה, אלא לאפשר את זה כי בכל קבוצת מעון יש גם את קבוצת ההורים שלא צריכה את השעה הנוספת. לבוא ולהוסיף את זה עכשיו על התעריף המחויב ועל השעות - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
לא, מצוין, לא מבקשים מהם להוסיף .
גלית יעקובוב
אז זה רק יפריע להם.

לכן, אני חושבת שהמנגנון שנוצר הוא מנגנון שמאפשר, זה לא מחויב. מבחינתנו אמרנו שכל מי שרוצה, זה מופיע וזה מפורסם וכולם יודעים, כל מי שרוצה יכול לעשות את השעה הנוספת. אם הוא עושה הוא חייב שיהיה לו יומן נפרד מהשעה הנוספת כדי שאנחנו נדע בדיוק שהכול מתנהל שם כמו שצריך. באמת כדי שלשמור על הילדים צריך שתי מטפלות מינימום ויש את הסבסוד שלנו. אנחנו כן חושבים שהעמדה של הארגונים שמוצגת פה היא לא בלתי סבירה. זאת אומרת, בא ארגון ואומר: 'תקשיבו, אני לא יכול לממן שתי מטפלות שעה שלמה על ילד אחד בסבסוד שעה אחת לילד'. אי אפשר, לכן הם יכולים לקבוע איזה מינימום בהתאם לתחשיבים שלהם - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתם חשבתם פעם שאולי יכול להיות שאותו ארגון מפעיל עוד מעון יום שיש בו 15 ילדים שנשארים, זה מעל ומעבר לשתי המטפלות, חשבתם על זה?
ליאור גבאי
כן, אבל זה שקלול של כל ארגון.
גלית יעקובוב
זה מה שאישרנו בתור רגולטור, זה הנושא שהשארנו לשיקול דעתו של כל ארגון. דרך אגב, כן אפשרנו לחבר כיתות. זאת אומרת, אם יש במעון, בדרך כלל מעון סטנדרטי זה 3 כיתות מעון של כמה גילאים. ידענו שיש בעיה שמכל כיתה יש ילד, אז נתנו אפשרות שאנחנו לא נותנים בשעות המעון, נתנו אפשרות שבשעה הנוספת הזאת יהיה חיבור של הגילאים של אותה כיתה כך ששתי מטפלות שומרות, כדי להגיע למספר המינימום הזה ובאמת לאפשר את השעה הנוספת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אפשר להרחיב יותר כדי להבין את התמונה, כמה משלם היום הורה עבור השעה הזו וכמה המשרד משלם פלוס מינוס, המשרד ברור כמה?
גלית יעקובוב
המשרד, יש טבלה, היא נמצאת באתר שלנו, אני אוכל לצרף אותה. לגבי הארגונים, כל ארגון - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
כמה המשרד משלם עבור השעה הזאת?
גלית יעקובוב
המשרד משלם עבור השעה הנוספת, אם זו הדרגה הכי נמוכה, 70 שקל לשעה להורה.
יגאל גואטה (ש"ס)
70 שקל לשעה להורה המשרד מממן את הארגון.
גלית יעקובוב
זה הדרגה של מי הכי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
ההורה, כמה הוא משלם?
גלית יעקובוב
את זה כל ארגון יכול להגיד בהתאם - - -
רחל סרור
אני יכולה לצאת החוצה דקה ולהתקשר.
יגאל גואטה (ש"ס)
70 שקל לשעה? לא, זה לחודש. 70 שקל לילד לחודש.
גלית יעקובוב
לחודש, עבור השעה הנוספת.
רחל סרור
ששכר מינימום למטפלת - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
זה לשעה או חלק ממנה?
גלית יעקובוב
הוא יכול להגיע לפני השעה 5 ולקחת את הילד והוא עדיין - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
או.קיי, אבל מבחינתם, ההורים כבר באו עד 4.5 ולקחו, אתם מקבלים שעה?
גלית יעקובוב
אנחנו מבחינתו, כל מי שמשתתף בשעה הנוספת מקבל את הסכום גם אם הוא בא לקחת את הילד קודם.
יגאל גואטה (ש"ס)
וכמה עולה מטפלת לחודש?
רחל סרור
זה מה שאמרתי, השכר לשעה למטפלת ממוצעת כולל חבות מעביד, נע בין 55 ל- 65 שקל.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת, אי אפשר לנהל שיחות צד כאלה.
רחל סרור
אני אגיד את מה שאמרתי קודם, השכר לשעה למטפלת ממוצעת הוא בין 55 ל-65 שקל לשעה. אני לא מדברת על הוותיקות ביותר - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
ליום.
רחל סרור
לשעה.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה שמעניין בדיונים האלה, סליחה שאני עוצר אותך, כל פעם שמדברים מהצד של העלות שלכם זה נהייה המון כסף וכשמדברים מהצד של המטפלות הן מקבלות שכר עוני. אני אף פעם לא יודע איפה האמצע פה.
רחל סרור
הן מקבלות שכר עוני.
יגאל גואטה (ש"ס)
ב-65 שקל אני יכול לעבוד אצלך? זה יותר ממה שאני מרוויח פה בכנסת. חבות מעביד זה 30%, - - -
רחל סרור
אני צריכה לענות על ההערה הזאת. אני בטוחה שלא היית מסכים להיות ולו יום אחד בתפקיד הזה ובשכר הזה לשעה, ואני לא אשאל אותך - - -
קריאה
גם בשכר גבוה הוא לא יכול.
יגאל גואטה (ש"ס)
את יודעת מה, אני אענה לך. החודש קיבלתי בפעם הראשונה, הנה אני אגלה לך - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שאנחנו גולשים מהדיון שלנו ואני מבקשת - - -
רחל סרור
זו הערה קנטרנית. אני אגיד - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
זו לא הערה קנטרנית, מותר גם לשמוע ההערות ומותר גם לא לקבל אותן. אני לא חושב שמטפלת במעון, ואני אבדוק את זה. אני מבטיח שאני אחזור אליך, אני יודע מכל הארגונים שמטפלת לא מקבלת 65 שקל לשעה. אני יודע כמה זה חבות מעביד, אני בא מהתחום העסקי ולא מהתחום הפרטי. חבות מעסיק במקרה הכי גרוע זה 35%. או.קיי, אז מ- 65 שקל נשאר 45 שקל לשעה, מעניין באמת לבדוק אם זה מה שמקבלות המטפלות שלכם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני כבר קיימתי פה דיונים בוועדה, אני לא יודעת על "ויצ"ו" ונעמ"ת", אבל קיימתי פה דיונים על נשים שעבדו במעונות יום ולא קיבלו לא שכר מינימום ולא חצי מהשכר המינימום. אני יודעת את זה. מה שאני רוצה, בואו שוב נתמקד. כשיהיה דיון על שכר העבודות אנחנו נדבר על שכר העובדות. סליחה, אני מנסה לעשות קצת סדר בדיון הזה. אני מבינה, אני לא יודעת איך עושים את השקלולים האלה, אבל מה שברור לי, וזאת המטרה שלי תמיד, שהארגונים כאשר יפעילו מוסדות כאלה ייתנו לפחות שכר מינימום ויעבדו לפי החוק במוסדות האלה. ממה שברור לי, מה שנותן משרד הכלכלה הוא לא מכסה כלום מזה. 70 שקל בחודש, אני לא יודעת איך אתם עשיתם את השקלול הזה, בטח עשיתם אותו על מעון שלם כאשר כאילו משלמים עבור 30 ילדים וכאשר הם הלכו על המינימום. הפרצה הזו ברגולציה של משרד הכלכלה, אתם לא באתם והחלטתם. אני מבינה שתמיד יש מה שנקרא הוצאות קבועות לניהול כל פרויקט, ויש הוצאות שהן בנויות על עצם העובדה של כמה קליינטים או מקבלי שירות נמצאים. למשל, במקלטי נשים במקרה שיש תפוסה מלאה מקבלים לפי התפוסה המלאה כפול סל השירות. אם לא, מקבלים מינימום 80% כדי שהמקלטים יוכלו לתחזק את עצמם אפילו כשאין נשים בתוכם. הם משקללים את זה בסוף השנה.

השאלה שלי, האם לא כדאי, אנחנו מדברים על רמת המקרו, האם לא הגיע הזמן שמשרד הכלכלה שבונה מעונות ומשקיע 200 מיליון שקל בשנה, כדי לעודד נשים לצאת לעבודה, שייקח עוד צעד שבו הוא מתחשב גם בנשים, בעיקר בנשים. בואו לא נשלה את עצמנו, מי שמוציא את הילדים מהגן הם בדרך כלל נשים, בכל זאת גם גברים, לבוא ולעשות איזה רגולציה שבאה ואומרת: 'כדי לאפשר למעון אני משלם מינימום'. סכום מינימלי, לא פר ילד, אלא אם למעון יש 15 תעשו שקלול כמה עולה השעה הזו לארגונים ותגידו זה החלק שלנו וזה חלק של ההורים.
גלית יעקובוב
אני מזכירה שכל הסבסוד שלנו הוא לא בנוי בצורה של פר ילד. לשנות את המערך למה שנקרא תשלום לארגון, זה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אלא בנוי פר מה?
גלית יעקובוב
פר הורה. הרי המערך התשלומים שלנו, אנחנו הרי לא משלמים לארגונים. הארגון קובע את המחיר שלו. הוא אמור להיות עד לתעריף המקסימלי האפשרי ואנחנו משתתפים בחלקו של ההורה. זאת אומרת, אנחנו באים ואומרים להורה: 'אתה צריך לשלם 1,500, 2,000 שקל, אנחנו מהסכום הזה נשתתף ב-800 שקל ואתה תשלם את היתר. כך זה עובד במעונות ברגיל וככה גם עובד בשעה הנוספת - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
הכסף עובר להורה או - - -
גלית יעקובוב
הכסף עובר להורה דרך הארגון. מה זה אומר, הארגון מקבל את החלק של ההורה מאיתנו ואת החלק הנוסף של ההורה ישירות מההורה, של ההשלמה של מה שההורה צריך לשלם. ככה זה עובד וככה גם השעה הנוספת הזאת נבנתה.

נגיד שביחסיות הרגילה של הסבסוד שלנו, עשיתי לרגע חישוב מהיר, יוצא שאנחנו משתתפים ב-56% מהעלות של שהות הילד במעון בדרגה 3. אם נלך על ה-70 שקל שאמרנו ולוקחים את זה אפילו לא ב-56%, אלא בפחות. נראה לי שבגדול אנחנו עדיין במקומות סבירים. אני לא יודעת כמה גובים פה - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
לפי מה שהיא אומרת העלות היא משהו בסביבות 1,500 שקל מינימום כדי להשאיר מטפלת אחת לשעה נוספת - - -
גלית יעקובוב
אה, זה חלוקת ילדים - --
ליאור גבאי
תגיד לי, יש הוצאות חשמל, יש הוצאות - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
רגע, רגע, אני מדבר רק על העלות של המטפלת, זה 1,500 בקירוב - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
או.קיי, 3,000 שקל לשתיים, עוד 1,000 שקל לכל מיני, אז יש לך 4,000 שקל על 10 ילדים. זה יוצא 400 שקל לילד- - -
ליאור גבאי
אין מציאות כזאת.
יגאל גואטה (ש"ס)
והם נותנים 70 שקל מה-400
היו"ר עאידה תומא סלימאן
70, ואתם גובים כ-300.
ליאור גבאי
אין מצב לגבות 400, אי אפשר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
300 הוא אומר.
יגאל גואטה (ש"ס)
כמה גובים?
ליאור גבאי
מקסימום יגבו 300.
יגאל גואטה (ש"ס)
מקסימום 300 לשעה?
רחל סרור
אני אבדוק את זה.
ליאור גבאי
רגע, אבל זה בפיקוח.
גלית יעקובוב
זה לא נמצא בצו הפיקוח, אפשר לעשות חישוב. החישוב הוא על פי צו הפיקוח.
ליאור גבאי
בעידן של היום ההורים לא טיפשים. הורים עושים חשבון פשוט: 'יש לי דרגה 3, לדרגה 3 זה הסכם שלי, אתם מקבלים עבור זה כך וכך, זאת ההשתתפות'. אי אפשר לבוא להורים להגיד להם 400 שקל. א', זה לא ריאלי, זה לא מציאותי. ב', גם הורים עושים את התחשיב על פי סל ההשתתפות. הורים מבינים את זה.
גלית יעקובוב
אני גם לא חושבת שאפשר לחשב את העלות של המטפלת על השעה הזאת כאילו - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
גם את העלות של 65 ,אני חישבתי לפי מה שהיא אמרה. הלכתי ממש ממש על מטפלת מפקחת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
סליחה, חבר הכנסת גואטה, אצלי הדיונים ממש ככה ממוקדים, אז בוא נתמקד. בדיוק נאמר לי פה ואני מסכימה, אתם עדיין מחשבים את שעת העבודה הנוספת של העובדת כשעה רגילה. היא כבר עובדת מהשעה 7 - - -
ליאור גבאי
זה חלק מהעניין. צריך לחשב.
רחל סרור
אני משתדלת לא להעסיק עובדת שעובדת 100%, כי לצערנו לא כולן עובדות 100% משרה. אני לא יכולה להציע לה - - -
ליאור גבאי
יש לך עובדות שעובדות מ-4 עד 5?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא. מ-2 עד 5.
ליאור גבאי
גם מ-2 עד 5 אין.
יגאל גואטה (ש"ס)
אפשר הערה קטנה? בעקבות מה שהגברת ממשרד הכלכלה אמרה שהם משלמים בכל מקרה מ-4 ומעלה, הם משלמים את ה-70 שקל, אולי אפשר לנצל את זה ולבקש מהארגונים לא לעשות שעה, לעשות חצי שעה. כי בכל מקרה הם משלמים 70 שקל - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הם ישלמו 35 - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
לא, היא אמרה 70 בכל מקרה.
גלית יעקובוב
לא. הם מחויבים להציג את זה להורים: 'אתם יכולים לבוא לקחת את הילד בשעה 5'. אם ההורה בא ולוקח אותו ב-4,5, זו זכותו המלאה. אני לא מתערבת ולא מפחיתה את הסבסוד בשביל זה. הוא, הארגון כן מחויב להציע את השירות להורה עד השעה 5.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תמר שמואל מהחברה למתנ"סים בבקשה. יש לך מה להוסיף גברתי?
תמר שמואל
אם מה שאמרו פה ונאמר, אני מסכימה איתו וגם רוצה כן להגיד שצריך לקחת בחשבון, נאמר פה חצי שעה-שעה. קודם כל, בעולם התעסוקתי של היום חצי שעה הרבה פעמים היא משמעותית, ונאמר פה שצריך את השעה ואפילו יותר. דבר נוסף, מבחינה חינוכית פדגוגית קהילתית, אי אפשר להביא מטפלת שתעבוד רק בין 4 ל-5 עם אותה קבוצת ילדים.
ליאור גבאי
לא שייך, ברור. גם ההכרות הזאת לילד - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אף אחד לא הציע את זה פה.

גברת שרית סויסה מ"יובלים" – רשת מעונות יום בבקשה גברתי.
שרית סויסה
ראשית אני מברכת על ההצעה הזאת. אני ככה באה מתוך השטח ואני רואה כמה שזה יכול להועיל ולעזור. אני רואה את הלחץ הזה של ההורים שכולם ביחד מגיעים ממש בחמש הדקות לפני 4 וכל אימא רוצה לשמוע מה היה עם הילד במשך כל השעות ולקבל דיווח. גם הצוות כבר מאוד ממהר לחזור לבית ולמשפחה. אני חושבת שזו הצעה מאוד מאוד חכמה, רק אנחנו צריכים לראות איך בשטח מיישמים את הדבר. קודם כל כמו שאתם אומרים, אף מטפלת לא תגיע לשעה אחת. לחלק את יום העבודה לשתיים, מטפלת שתעבוד רק בוקר ומטפלת שתגיע לעבוד בצהריים זה לא פשוט ובמיוחד שאנחנו מחפשים להעסיק מטפלות עם הכשרה, מטפלות רציניות שתחזקנה מעמד במעונות ולא שתתחלפנה לנו כל שני וחמישי.

אני חושבת שגם את כל סדר היום והמערך הפדגוגי צריך להתאים לעוד שעה נוספת. ברגע שתהייה הצעה של שעה נוספת, אני בטוחה שרוב ההורים ינצלו אותה ולא נישאר רק עם 10 או 15 ילדי מעון שנשארים לשעה הנוספת הזאת.
משה סויסה
סדר היום יצטרך להשתנות. אם ארוחת הצהריים היא בשעה 12:30-13:00 והם הולכים לישון באזור 13:00-13:30 וקמים לארוחת מנחה בשעה 15:00, אז אנחנו צריכים לעשות משהו שהילדים לא יהיו בשירותי בייביסיטר, כמו ששמענו בוועדות הקודמות, אלא שיהיה להם יום חינוך ארוך עד שעה 5. אם כך, זה דורש רה-ארגון על כל היום.

זאת הצעה מבורכת, אבל היא הצעה שבעצם תדרוש חשיבה מחודשת על כל יום הפעילות. כמובן שהנושא של השכר של המטפלות, כי אינה דומה השעה שהמטפלת עובדת ומקבלת שכר מינימום או קצת יותר, כמו שאמרו פה, או הרבה יותר בין השעה 11:00 לבין 12:00 לבין עובדת שעובדת בין השעה 4 לשעה 5.

אני מסיים, אני מברך על הצעתו של חבר הכנסת יגאל גואטה. באמת זו הצעה מבורכת. זה משהו שיכול לתת עזרה לאימהות. אנחנו עדים, אנחנו רואים תופעה כזאת במגזר החרדי שאימהות עובדות בתל אביב ורצות עם אוטובוסים עם נהג מרוצים והן מגיעות בשעה 4 להוציא את הילד. הן רוצות לקבל אינפורמציה על התינוק, הן לא יכולות לקבל. צריך חשיבה מחודשת על כל ההיבטים שהצגנו.
יגאל גואטה (ש"ס)
ואתם מרימים את הכפפה הזאת כמו - - -
משה סויסה
אנחנו מרימים את הכפפה.
יגאל גואטה (ש"ס)
סופית?
משה סויסה
סופית.
יגאל גואטה (ש"ס)
ממתי?
משה סויסה
אנחנו מרימים את הכפפה. אני נתפס באילן גבוה, אם ליאור גבאי אמר מה-1.9, גם אני מוכן להרים את הכפפה. אני מקווה שיושבת ראש הוועדה תכנס עוד כמה וועדות כדי שיהיה לנו גם כמה תשובות לגבי הצוות - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
להתחיל לפני 1.9.
משה סויסה
לקבל צוות טוב שנוכל גם לתת לו מענה מה-1.9 כשאתה נשאר פה עד שעה 5, כי המטפלות מגיעות לשעה 4 הן כבר - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל זה שאתם מרימים את הכפפה החל מה-1.9 זה לא תלוי ביושבת הראש כרגע.
משה סויסה
אנחנו מוכנים להרים את הכפפה מ-1.9, אנחנו נעבוד. אני רק אומר, אני אצטרך לפעול חזק יחד איתך בכדי שיהיו לנו תנאים למטפלות.
יגאל גואטה (ש"ס)
אנחנו איתכם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת שברגע שמעון יום מתחיל לפעול והוא נותן את האופציה הזאת, נותן אותה בלי הגבלות, אני חושבת שהרבה מההורים שאולי היו הולכים לגנים אחרים, למעונות יום אחרים, יתחילו לזרום למקומות האלה שיש בהם - - -
ליאור גבאי
גברתי יושבת ראש הוועדה, לשמחתנו או לצערנו, זו לא הבעיה של הארגונים. הוויכוח שלנו עם המשרד זה רק לא לקבל ילדים.
משה סויסה
גברתי היושבת ראש, אתמול פנתה אלי אימא ואמרה שהילד - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יודעת מה שקורה פה - - -
ליאור גבאי
אנחנו לא צריכים עידוד רישום. לשמחתנו כבר - - -
משה סויסה
גברתי היושבת ראש, אתמול פנתה אלי - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אדוני חכה שנייה.

אני חושבת שיש לנו פה מין דיבור בצורה מקבילה ואנחנו לא יורדים לעניין. זה שבאים ומכריזים 'אנחנו מוכנים', אני מבינה את זה. אבל, אף אחד לא אומר שההכרזה הזו, וזה נאמר בהתחלה, תלוי בשינוי ברור במדיניות ובסבסוד של משרד הכלכלה. אני כבר מתחלה כיוונתי ושאלתי את השאלות כי אני יודעת שזה כרוך בזה. בינתיים משרד הכלכלה תיאר לנו את המצב הקיים. איך שאני מבינה, גברת עורכת הדין גלית - - -
גלית יעקובוב
התואר הזה, אסור לקרוא לי בתואר השני, כרגע אני מנהלת האגף למעונות יום בלי עורכת הדין. בשירות המדינה - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
או.קיי, אז אסור לקורא לך עורכת דין, גברת גלית - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
גברת גלית שאסור לקרוא לה עורכת דין.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
שנאסר עליה להיקרא עורכת דין. גלית, אני מבינה שאין לך עכשיו שום הצעה קונקרטית בנושא הזה. את אומרת לנו: 'זה המצב שקיים'. את לא מוסמכת לתת תשובה אחרת?
גלית יעקובוב
זה לא שאני לא - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את הולכת לבדוק, מה בדיוק?
גלית יעקובוב
א', מעולם לא הוצף לנו הנושא הזה כאיזה בעיה שזה הגורם המונע. מה שכן הוצף לנו כגורם מונע, וזה כן הגיע מכל מיני תלונות, דווקא העדר רישום. זאת אומרת, יש מעונות וצהרונים, אגב הבעיה חוזרת על עצמה גם במעונות וגם בצהרונים ולא רק אצלנו, עשינו ברור, לא מספיק הורים רוצים את השירות הזה. אם מספיק הורים רוצים את השירות הזה אז אין שום בעיה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
את יודעת את הסיפור עם התרנגולת והביצה. אם המחירים גבוהים אז לא נרשמים ואי אפשר לעשות כלום כי הורים לא נרשמים, ככה זה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אגב, רק מהטלפונים שקיבלתי מנשים אפשר לפתוח ארגון חדש.
גלית יעקובוב
מאחר וגם אני אם עובדת, גם אני תמיד נמצאת ברשימת האימהות שרק מחכות שיאשרו לי שהשירות נפתח, כי בלי זה אי אפשר כלום. זה בדיוק נמצא ככה, כמות האימהות שרוצות שיפתח השירות לבין זה שלא כולם נרשמים. עכשיו בהחלט יכול להיות שזה המחיר, יכול להיות שזה גם חוסר צורך כי יש אימהות שלא צריכות את השעות הנוספות.

אני רק אומרת, כל בקשה לתוספת סבסוד ושינוי כזה וכזה, כל פעם שזה מגיע אנחנו מיד שולחים ומבקשים לבדוק את זה. אנחנו נעשה את זה גם הפעם. אני רק אומרת את מה שאנחנו אומרים תמיד תמיד, התשובה שניתנת תמיד: השמיכה היא מאוד מאוד קצרה, אם נעלה את הסבסוד פה אנחנו ניקח אותו ממקום אחר. לדעת מי שאחראי על התקציבים, גם כך התעריפים שלנו הם מאוד מאוד גבוהים. הסכומים בהם עלינו ברמת הסבסוד של ילדים משנה לשנה מראה את העלייה במיליונים שניתנים בדבר הזה. אנחנו נעלה את הפנייה, אבל אני מניחה שזה לא - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
או.קיי. אני רק רוצה להגיד בעניין. אנחנו נפנה באופן רשמי.

בעניין הרישום אני רק רוצה להגיד, זה כמו שבתחילת הבנייה של המעונות ביקשו מהרשויות המקומיות, אחד התנאים של מתן התקציב לבניית מעון זה רשימת ילדים שנרשמו. כאשר למשל במועצה מקומית כזאת או אחרת, כמו המועצות המקומיות הערביות, לא היה מעונות יום, אז לאן ירשמו הילדים? כאילו, הילדים לאן ירשמו אם אין מעונות יום. באו ואמרו: 'תנו לנו את רשימת הנרשמים שלכם כאחד מהתנאים כדי לקבל את התקציב'.
גלית יעקובוב
לא מוכר לי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני, מוכר לי מאוד וקיימנו דיונים על זה והתנאי הזה בוטל.

גברת עדינה בר שלום בבקשה גברתי.
עדינה בר שלום
אני באה מהצד של הסטודנטיות ששמות את הילדים שלהן במעון. לנו במכללה, מהרגע שהקמנו את המכללה יש לנו מעון והוא לא פועל בסטנדרטים הרגילים. הוא פועל בסטנדרטים אחרים לגמרי, הוא מתחיל מהשעה 8 בבוקר, לא מ-7 בבוקר. הוא מתחיל אחרי החגים ולא מספטמבר. הוא מתחיל מהיום שנפתחת האוניברסיטה, כשמתחילים הלימודים האקדמיים והוא גם מסתיים עם השנה האקדמית, קצת יותר מאוחר והסבסוד בהתאם.

מי שמפעיל אצלו את המעון זה "נאות מרגלית", הגמישות שם היא יוצאת מהכלל. זה מה שאני רוצה לבקש, קצת גמישות אצל מנהלי המעונות האלה לקראת האימהות. אם האימהות, הסטודנטיות תמיד צריכות עד השעה 5 ולא עד שעה 4, אבל הן גם מתחילות מאוחר יותר. הן לא מתחילות בשעה 7 בבוקר, הן מתחילות בשעה 8 בבוקר. למעשה הילד נשאר את אותן שעות. אנחנו המשכנו את שעות הפעילות, אבל זה פרטי לגמרי, זה כמו בייביסיטר עד 8 בערב, עד שאחרונת הסטודנטיות עוזבת את המכללה.

אני חושבת שבכל אוניברסיטה, בכל מכללה צריך להיות מעון כזה. גם במקומות עבודה ובעיקר בהייטק שעובדים בהם כל היום. המעון הזה גם מאפשר קשר בין הילד לאימא שלו בשעות ההפסקה של האימא. שעות הפסקה כאלה יש בכל מקום עבודה ועבודה וגם במכללות, גם באוניברסיטאות. הקשר של האימא עם הילד בין אם זה בהנקה טבעית רגילה ולא מבקבוק, כל מיני דברים קטנים שעוזרים לאם הסטודנטית ללמוד בראש שקט. השקט של הסטודנטית זה דבר שגם לא עוצר אותה בחיים. זה ממשיך לה את החיים בצורה רגילה, היא יכולה להביא ילדים, הילדים נמצאים במקום בטוח. על זה הייתי רוצה שכן יהיה קו במשרד הכלכלה שיחשוב על האימהות הסטודנטיות. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה גברתי.
רחל סרור
אפשר להוסיף משהו?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
מהר.
רחל סרור
קצר. מעונות ייעודיים מיוחדים גם אנחנו מפעילים כמו מעונות במקומות עבודה, מעון במכון וויצמן. הוא נבנה אחרת, משרד הכלכלה שותף, הוא חלק, אבל זה שירות אחר, מיטבי. קבוצת היעד היא שונה ואחרת ואנחנו מתאימים את הסל. יש וועדות היגוי משותפות ויש גם מעונות כאלה, לא בדיוק עד 8 בערב, קצת פחות. כן עושים את ההתאמות עד כמה שניתן לצרכים של אותו מקום שמבקש את השירות.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
או.קיי. אתה רצית להתייחס לפני הסיכום.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני חושב שכפי שאמרה היושבת ראש קודם ורמזה על איזה בעדינות מה שנקרא. כל מעון שפותחים אותו, אף אחד לא מתחייב שיהיו לך ישר 40-50 ילדים. פותחים, יש רישום ויודעים שבהמשך הדרך שזה מתמלא. אין לי צל של ספק שגם הצורך הזה יתמלא. רובן של האימהות העובדות, אף אחת לא מסיימת את העבודה לפני 4, זה מחויב המציאות.

אני חושב שבאמת כדאי לנסות לשכנע אתכם, אחרי שנוביל את זה על ידי היושבת ראש דרך משרד הכלכלה, כמובן שזה יהיה מסובסד בצורה מסודרת ונורמאלית.
ליאור גבאי
המשרד לא הצהיר לפתוח את הסל הזה.
גלית יעקובוב
בבקשה, אני אמרתי רק שאני מוכנה להמשיך לעלות הלאה, אתה יודע מה יקרה.
ליאור גבאי
איפה זה יתקע, בקומה השנייה או באוצר?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מבקשת, תנו לחבר הכנסת גואטה לסיים ואני אסכם.
יגאל גואטה (ש"ס)
בכל זאת אני רוצה לנסות כן לשכנע אתם לעשות איזה פיילוט של כמה חודשים. אתם לא תפשטו רגל בגלל זה. החשבונות של הרווחים של המעונות שעושים, זה משהו מטורף, אני לא חושב שתפשטו רגל מזה, תעשו פיילוט - - -
ליאור גבאי
זאת אמירה. אדוני חבר הכנסת, אני רוצה למחות - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
תמחה, זה בסדר.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, זה לא מתנהל ככה. אני מאוד מבקשת.
ליאור גבאי
זאת אמירה לא - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, אמר.
יגאל גואטה (ש"ס)
לא רחוקה מהמציאות מר גבאי. לא משנה - - -
מאירה בסוק
נשמע שעושים מיליונים.
יגאל גואטה (ש"ס)
כן, עושים מיליונים.
מאירה בסוק
זה פשוט מעליב.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל זה לא איסור. זה לא איסור לעשות מיליונים.
ליאור גבאי
אני רוצה לענות ברשותך.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני עכשיו מבקשת, חבר הכנסת גואטה, לדבר בנושא שלמענו התכנסנו. אני מאוד מבקשת שאף אחד לא יכנס לדברים עכשיו, אני הולכת לסכם את הישיבה.
יגאל גואטה (ש"ס)
חוזר ומבקש שתעשו פיילוט. התכוונותי ואני חוזר ואומר, בתקופת הפיילוט אף ארגון לא יפשוט את הרגל מהמימון החלקי של הפיילוט הזה. אני בכל זאת מבקש כן לעשות פיילוט. אני בטוח שהמעונות האלה יתמלאו בסופו של דבר בכמות הנדרשת כדי לממן את הפעילות הזאת.

בסופו של דבר, אני רוצה להודות ליושבת ראש הוועדה, אני רוצה להודות לכם. צר לי שדווקא ארגונים המנוהלים על ידי גברים שזה: "יובלים" ו"נאות מרגלית" כן הרימו את הכפפה לטובת מעמד האישה ולרווחתה. תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה חבר הכנסת גואטה. כפי שאמרתי בהתחלה, אצלי כבר התקיימו דיונים פה בכל הנושא שקשור למעונות יום וגם לגני ילדים וגם על שכר העובדות. אנחנו יודעים שהמצב, והחלק של הזה של הדיון הוא פרוץ. בעיניי עוד לא נעשתה בקרה מספקת במשרד הכלכלה כדי להבטיח שנשים שעובדות בארגונים שמנהלים מוסדות כאלה תקבלנה את המגיע להן. גם זה חלק מזכויות הנשים, שתקבלנה עבור התעסוקה שלהן כמו שצריך.

שוב אני מעלה פה את הנושא הזה בפני נציגת משרד הכלכלה, אם כבר המדינה מסבסדת ארגונים כדי שיתנו שירות, אם הוא עושה חוזה התקשרויות אז לפחות את החלק, אני יודעת שהוא קיים, בתוך החוזים האלה שמחייב את הארגונים לציית לחוקי העבודה והגנה על שכר וכדומה, שעליהם יהיה פיקוח אמתי. אני מצטערת, אני לא חושבת שזה קיים. הפיקוח נעשה מאוד רופף. כמי שניהלה ארגון שהיו לו התקשרויות עם משרדי ממשלה, אני אומרת לך,שאף פיקוח רציני לא נעשה בקטע הזה, אני מצטערת להגיד.

לעניין שלמענו התכנסנו, אני חושבת שחשוב מאוד לקיים בדיקה. אני פונה למשרד הכלכלה, אנחנו נפנה בכתב למשרד הכלכלה. חבר הכנסת גואטה, כאן אני חושבת שאתה צריך לזכור שאתה חלק מהקואליציה. אני חושבת שהבעיה העיקרית פה היא בעיה תקציבית. הבעיה העיקרית נאמרה באופן הכי ברור על ידי נציגת הכלכלה, ברגע שירצו לספק את הסבסוד המספיק כדי שכל המעונות יפתחו, אפילו שבשנה הראשונה אולי יספגו ואולי גם משרד הכלכלה יספוג עלייה בסבסוד, אני בטוחה שאחרי זה בצורת החיים ובעולם העבודה שקיים בתוך מדינת ישראל יהיו יותר ויותר הורים שירשמו לשירות הזה.

אני אפנה ואבקש לבדוק את האפשרות לפתוח את האופציה של סבסוד או לפחות להוריד את העניין. אני מאוד מתפלאה על הנושא, מצד אחד אני מבינה את הארגונים על כך שקבעו מינימום כדי שיוכלו לעמוד כלכלית בנטל הזה. אבל, אני מתפלא שמשרד הכלכלה לא התייחס בכלל להתניה כשמצד שני הוא אומר: 'אנחנו מאפשרים את זה'. המשרד הוא לא שיווני בפני כל הציבור הרחב.
גלית יעקובוב
אני רוצה רק מילה אחת. א', נראה לי שאיזו אמירה שנאמרה היא לא פירית כלפי הארגונים שבראשם נשים, שמפעילים את האופציה הזאת מתחילת הדרך. כלומר, כל הארגונים שפה, זה לא שהם לא הרימו את הכפפה. הכפפה הורמה כבר מזמן והשירות מופעל שם. נראה לי שחשוב להגיד את זה כי יצא קצת כאילו - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
מה זה סותר את מה שאמרתי?
גלית יעקובוב
אתה אמרת שרק גברים שמנהלים - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אתה אמרת שגברים של ארגונים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אני אמרתי רק - - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני אגיד לך בדיוק מה שאמרת. אמרת שארגונים שעומדים בראשם גברים הרימו את הכפפה והיו מוכנים, כאשר ארגוני הנשים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
להפעיל את המעון בלי מינימום.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בסדר, אבל אני - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
זה הכול, זאת עובדה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לפעמים אני אומרת דברים וכדאי להקשיב - - -
ליאור גבאי
אנחנו פועלים כולם יחד.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני יודעת שארגוני הנשים הם אלה שהפעילו מההתחלה, הם אלה שספגו את העניין הכלכלי כאשר המדינה לא סבסדה כמו שצריך. אני יודעת. בדרך כלל ארגונים שנכנסים הם יותר ארגונים שבראשם עומדים גברים. עכשיו אני אגיד אמירה מקוממת שאני בטוחה שהיא תקומם את הגברים שבחדר הזה. בדרך כלל גברים כשנכנסים לעסקים האלה זה רק כאשר העסקים האלה מתחילים קצת להכניס כסף והופכים את זה לעניין כלכלי - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
זה עולה בקנה אחד עם שאמרתי קודם ש- - -
היו"ר עאידה תומא סלימאן
הנשים מכינות, עושות, פותחות את הדרך ואז כשרואים שיש פה איזה פירות שאפשר לקטוף נכנסים הגברים לתמונה. - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אם מצאו את הגברים בענף הזה, אז סימן שהוא כן מרוויח כסף.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני רוצה לומר לך דבר אחד. אני ניהלתי, עכשיו אני באמת רוצה שזה יכנס לפרוטוקול. אני ניהלתי עומתה שניהלה מקלטים ודירות מעבר וכדומה לנשים ולנערות. אני אומרת לך, העסקים האלה, עסקים, השירות הזה אף פעם לא יכניס כסף אם עושים אותו כמו שצריך. כמו הרבה מהשירותים שהמדינה מפריטה לאחרונה, היא מפריטה כדי לתקצב אותם מתחת לכסף הראוי. ברגע שאני רואה חברות ואנשי עסקים נכנסים לעסק הזה, אני בעיניי, זה פגיעה ישירה. למה, כי אף איש עסקים לא נכנס לתחום הזה מתוך אידיאולוגיה. האידיאולוגיה היחידה שהוא והחברות נכנסות בגללה, האידיאולוגיה שהם שמכירים זה הון ולעשות כסף, וזה תמיד על גבי מקבלי השירות. תודה.

תודה לכם. אנחנו נפנה למשרד הכלכלה. אתה תפעל בכל הכוח שלך בתוך הקואליציה שיורידו מיליונים.

הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים